Kategorier
Allmänt digitalt Ekonomi och finans Infografik

Infografik: Världens mest värdefulla varumärken 2000-2019

Vilka har varit de mest värdefulla varumärkena de senaste 20 åren? Och hur har listan över de 20 mest värdefulla varumärkena förändrats under den tiden?

 

I dagarna var det så dags för Interbrand att lista världens mest värdefulla varumärken 2020. Apple toppar listan precis som 2019, följt av Amazon, Microsoft, Google och Samsung. I infografiken ovan kan du se hur listan har sett ut och förändrats de senaste 20 åren, alltså åren 2000 till 2019.

Som vanligt är det framförallt kul att se förändringarna. Som hur mycket värderingsbubblorna har växt i storlek. Rasen för Nokia och HP. Och kanske framförallt vilken raketresa Apple gör.

Världens mest värdefulla varumärken 2020

I stort är det mest sig likt 2020 bland de fem översta placeringarna. Apple behåller alltså förstaplatsen, Amazon och Google kliver upp varsitt pinnhåll och knuffar därmed ned Google från plats två till fyra. Sist men inte minst knuffar Samsung ut Coca-Cola från topp fem och gör därmed att de fem mest värdefulla varumärkena i världen (enligt Interbrand åtminstone) för första gången bara består av techbolag.

Källa: Interbrand och Statista.

Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Kanske också intressant

Av Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.