Digitala spaningar vecka 15 2019

Övriga delar i sammanställningen

Del 2: Strömmade medier/Prenumerationstjänster, AI – artificiell intelligens/Digitala assistenter, IoT – internet of things, Bekvämlighetsekonomin

Del 3: Ekonomi och finans, Övrigt

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Artikel: Har webbplatsdöden redan börjat i Kina – och vad betyder det för oss?

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Messenger kan vara på väg att flytta in i Facebook-appen (igen)

The more things change, the more they stay the same. Nu verkar Facebook vara på väg att få en ny funktion (åtminstone som test): Messenger. Alltså att chattfunktionen flyttar in i moderappen (igen).

Messenger har ju varit lite av/på som del av Facebook-appen, även om den bröts loss ordentligt 2014. Men nu kan kan det alltså vara dags för omvänd förflyttning.

Handlar i så fall om den konsolidering av sina chattverktyg som Facebook är i full gång med. Alltså att kommunikation inom Facebooks ekosystem (till att börja med…) ska funka sömlöst oavsett om de som chattar använder samma app eller inte.

Men det finns också en annan trend som varit på gång längre än chattplattformsinitiativet. Att företaget håller på att allt mer bygga ihop sina fyra huvudtjänster på alla nivåer. Funktioner från en tjänst flyttar in i de övriga. Delning av innehåll mellan tjänsterna blir allt enklare. Och bara förra veckan noterades att Instagram i kod börjat kallas “Instagram by Facebook”. Kan förstås vara så enkelt som att det bara handlar om en intern namngivningssnurra, men jag tror det är större än så.

Vilket förstås också gör att frågan på sikt blir vilka av Facebooks varumärken som faktiskt kommer att överleva. Som namn och som fristående tjänster.

Facebook Messenger could be returning to the main Facebook app

Facebook might be putting Messenger’s chats back into its main social media app. The feature is currently in testing and was spotted by app researcher Jane Manchun Wong, and would mean that you could use a single app to access both the social media platform and elements of the messaging service.

WhatsApp kan vara på gång att få iPad-app

Nytt för WhatsApp. iOS-versionen verkar vara på gång att få en dedikerad iPad-app. 

Apple Watch var en av de där enheterna som fick sig en släng av hypekurvesleven. Flera stora tjänster som tog fram Apple Watch-appar tidigt la ner dem. Nu börjar de hitta tillbaka igen, i takt med att Apple och vi användare har kommit på var i ekosystemet och våra liv som en handledsdator passar in (plus förstås tekniska förbättringar). 

iPaden har gjort lite samma resa. Efter en intressepuckel började produkten så sakta försvinna ut i konsumentperifering varpå Apple riktade om den som ett arbetsredskap. Och nu verkar även iPaden vara på väg att göra (don’t call it a) comeback på konsumentscenen. Apples lite oväntade satsning på att just göra det här i och med senaste iPad-uppdateringarna för några veckor sedan som ännu ett bevis (plus hela barn- och utbildningsvinkeln). 

I just WhatsApp-fallet tror jag dock att det snarare är arbetsredskaps-iPaden som primärt är fokus. En enhet mellan mobilen och datorn för att hantera sociala medier. Kanske rentav som del i satsningen på WhatsApp for business. 

Och, tja, det kanske är precis det här regementet som även Apple, åtminstone delvis, ser framför sig som köpare av normal-iPaden. 

Spotted the WhatsApp for iPad official app, under development! | WABetaInfo

WhatsApp has recently released a new official update for the iOS app on the App Store, bringing the version number up to 2.19.40. This update includes bug fixes and general improvements mainly, but we are writing this article to announce something great that’s under development: let’s discuss about it now ..

Snapchat

Snapchat får helt ombyggd Android-app – som gjord för satsning på tillväxtmarknader

Snap sprutar ur sig produktnyheter just nu. Här kommer en av de kanske största bland dem som har kommit senaste dagarna. Och samtidigt en av de minsta. Snapchat får en ny Android-app. Typ exakt samma som tidigare bara… mindre buggig. 

Okej. Den får lite mer. Den från grunden ombyggda appen ska också vara snabbare och ”komma närmare iOS”-upplevelsen”. Och just det sistnämnda är det som är själva kärnan i det Snap nu gör. 

Snapchat är nästan uteslutande ett västfenomen. Men inte bara det, den är väldigt mycket också en iOS-app. Med en till stora delar iOS-publik. Det är dessutom en app nästan helt byggd kring video, med andra ord det tyngst och mest datakrävande du nästan kan göra i en mobil. 

Det är kort sagt inget för tillväxtmarknaderna där Android, dåliga och långsamma uppkopplingar och, tja, Nokia-mobiler är norm. Och det har inte heller känts som att Snap haft något genuint intresse att slå sig in där. Men att det här kommer bara nån månad efter att Snapchat fick åtta nya språk, fem av dem indiska, kan knappast sägas vara någon slump. 

Vi kan väl gissa att Snap åtminstone tittar på möjligheterna att släppa en Snapchat Lite-app. 

Snapchat releases rebuilt Android app

Snap has finally released its new, rebuilt Snapchat Android app, which the company has been rewriting from the ground up since the beginning of 2018 to bring performance for the Android version up to par with the iOS app.

Twitter

Twitter sänker gränsen för hur många konton man kan följa per dag till 400

Twitters senaste försök att minska spammandet på plattformen: sänka antalet konton man kan följa under ett dygn. Så istället för 1000 konton per dag kommer man nu bara kunna följa… 400. 

Nu har jag inte koll på hur snitt-twittrarens följkvot per ser dag ser ut, men helt utan någon slags faktabelägg gissar jag att den här gränsen skulle kunna sänkas… rätt mycket mer. 

Twitter vows to make itself less spammy with new policy change

Twitter knows it has a spam problem. The social media platform famous for Russian bots and harassment announced on April 8 that it has finally had it up to *here* with spammers and is going to take a small step to partially rectify the situation.

LinkedIn

LinkedIn rullar ut reaktioner

No more bara gillatumme. Nu får även LinkedIn reaktioner som fler sätt att uttrycka känslorna inför ett inlägg eller en kommentar.

Jag är lite kluven. Å enda sidan kan jag gilla comics sans-vibbarna. Å andra sidan. Comics sans. Men hej, de påminner inte så lite om nittiotals-Officepakets-clipart. Passande antar jag.

Rullas ut globalt ”kommande månaderna”. Jag utgår från att Clippy också kommer då.

Introducing LinkedIn Reactions: More Ways to Express Yourself

You can use Celebrate to praise an accomplishment or milestone like landing a new job or speaking at an event, or Love to express deep resonance and support, like a conversation about work life balance or the impact of mentorship.

LinkedIn får stöd för att tagga människor i bilder

Verkar som att LinkedIn fått ytterligare en funktion kopplad till delade bilder: möjlighet att tagga människor i bilder till respektive LinkedIn-profil. 

Yasser Masood on Twitter

It looks like @LinkedIn has taken a page from both Facebook and Twitter to adding a ‘professional touch” to photos. You can now tag your connections on them. #socialmedia This ones for you @MattNavarra.

Pinterest

Pinterest har 266 miljoner månadsanvändare – och växer fortfarande snabbt

Pinterest släpper lite om sin användarsiffror inför börsnoteringen. Totalt hade företaget 266 miljoner månadsanvändare i slutet av 2018, vilket är 51 miljoner fler än ett år tidigare. Det betyder alltså att Pinterest under 2018 hade en användartillväxt på 24 procent. En fjärdedel av alla användare tillkom alltså under 2018. 

Men även om de totala tillväxtsiffrorna är snäppet bättre än kollegornas så följer tillväxten samma mönster som de flesta andra: USA ligger i princip still, det är i resten av världen som tillväxten sker. 

Pinterest ska dessutom vara nära att gå med vinst, vilket bara det är lite ovanligt för en startup som noteras. (Här säger vi hej till exempelvis Uber.) 

Pinterest Is Still Growing Fast, Mostly Outside The US

Pinterest is growing fast! Ahead of its planned IPO, the visual discovery platform has announced some very healthy user growth. Pinterest f iled for an IPO late last month, and that gave us all a better look at its platform’s numbers – both in terms of users and its financial situation.

Övrigt sociala medier

Jumbo – hantera dina sociala medier-inställningar på ett ställe?

Vad sägs om en fjärrkontroll för dina sociala plattformar? Åtminstone för att hantera dina inställningar i Facebook, Twitter, Googles sök och Alexa? There’s an app for that. 

Jumbo 🐘 ska göra det enklare att hantera din närvaro: 

  • Facebook: Välj vilken ”säkerhetsinställning” du vill ha (från ”svag” till ”stark”, som handlar om vilka som kan se vad du delar med dig av). Gör de aktuella inställningarna i ditt Facebok-konto 
  • Twittter: Rensa tweets och ställ in att tweets automatiskt ska raderas efter viss tid 
  • Googles sök: Begränsa hur länge din sökhistorik ska sparas 
  • Alexa: Radera röstinspelningar som Amazon sparar 

Dessutom siktar Jumbo på att också kunna rensa ditt Instagram-flöde och dina Tinder-chattar. Livsnödvändigt? Kanske inte. Men jag tilltalas ändå av tanken. 

Jag brukar rätt ofta skriva om ”ett Spotify för…”. Alltså en tjänst som gör att allt inom ett område samlas i en tjänst, i ett konto, på en prenumerationsavgift. Vilket får mig att fundera på: hur skulle ett Spotify för sociala medier se ut och fungera? En inloggning för allt? 

Sen inser jag att, tja, det är exakt det som Facebook siktar på med hela sin konsolidering av sina (chatt)plattfomar. Till att börja med. De siktar redan på att därefter de suga in även sms. Och efter det? 

Jumbo is a powerful privacy assistant for iOS that cleans up your social profiles

Social apps have long provided privacy settings to help you manage who can see your posts. Yet, time and again, we find ourselves surprised to learn that we’ve given away more than we intended – whether it’s a years-old tweet that lands us in hot water, a Facebook post we never intended our ex to see, or something even more serious.

Sök/SEO

Google Assistant börjar visa mer information vid sökningar

Google Assistant får ännu mer smartness, åtminstone på Android. Googlingar via Assistant ger nu betydligt mer innehållsrika svar. Eller om man så vill: Googles sökresultat flyttar in i Assistant. Och det mest konstiga är egentligen att det inte har gjorts tidigare. 

Självklart handlar det inte bara om att resultatet presenters mer visuellt utförligt. Assistant kan också plocka fram funktioner – och det är förstås det som känns mest framåtriktat. Nu är det fortfarande skärm-Assistant vi pratar om – för röst-Assistant förväntar vi oss ännu mer att få uppgifter utförda. Ja, eller egentligen oavsett hur vi har åtkomst till våra uppkopplade tvillingavatarer. 

New types of answers from your Google Assistant on Android

We’ve been working to make the Assistant even better on the device that’s with you wherever you go: your phone. Last fall, we launched a visual refresh to the Assistant on phones, and today, we’re bringing a new update to Android phones that will provide better visual responses and more complete information at a glance.

Google Maps får funktion för att rapportera trafikstockningar

Ännu ett funktionstillägg i Google Maps: möjlighet att rapportera trafikstockningar och “slowdowns” – alltså när trafiken av någon anledning går långsammare än normalt. 

Google Maps är inte först på bollen förstås – eller rättare sagt: ännu en grej från Google-ägda navigeringsappen Waze flyttar in i Maps. Men bra sak oavsett. Sen lär vi förstås ha betydligt vassare automatisk rapportering av den här informationen än idag, så att våra fordon i realtid kan berätta läget. 

Men en lite annan vinkel: som bekant håller Google på att göra sin egen söksida till webbens allt-i-allo-sida. Alltså stället där du får alla svar – och mer och mer även de funktioner du behöver – så att du slipper trycka dig vidare till en extern webbplats. Nu börjar vi se fler och fler tecken att Google håller på att göra något liknande med Maps. 

Vilket förstås leder till frågan: hur länge kommer Waze finnas kvar som extern tjänst? Jag är rätt övertygad om att Google siktar på att göra Maps till navigeringsmotsvarigheten till sin webbsökfunktion: du behöver en. Bara en. 

Google Maps’ Incident Reporting Adds Slowdown Option for Traffic Jams | Digital Trends

Google Maps is expanding its report button to include slowdowns for when traffic is at a crawl or has ground to a halt. Incident reports landed on Google Maps at the start of this year and allows drivers to share other traffic information such as accidents and speed traps.

Detaljhandel/e-handel

Amazon Go kan börja acceptera kontanter

Okej, det här var lite… oväntat. Amazon Go kommer börja acceptera… kontanter. 

Just nu drar en kontantvåg fram i USA, där några stater har förbjudit butiker från att bara ha kontaktlösa betalningssätt. Mycket då USA fortfarande är ett land som fortfarande är väldigt kontanttungt. Inte minst i de lägre inkomstspannen – och bland de människor som i praktiken inte har några inkomster alls. 

Men det är förstås en klurig fråga överlag. Jag minns inte när jag senaste betalade med kontanter, men kontanter är ett giltigt betalmedel. Det är ju också en inkluderingsfråga – och till och med en fråga om att överhuvudtaget kunna klara av sitt uppehälle. Jag har en när anhörig som börjar få stora problem att överhuvudtaget betala med kort (och annan teknik). 

En utmaning fram till dess att vi inte ens behöver något utöver våra egna kroppar för att betala (alltså det som redan går att göra i Kina). 

Amazon Go stores start accepting cash amid backlash against cash-less movement

One of the key components of Amazon’s new line of convenience stores is already getting axed. Amazon Go, the store chain that prides itself on a no-cash, no-cashier shopping experience will start allowing customers to pay in cash, CNBC reported.

Varuhuskedjan Kohl’s når nya framgångar – tack vare samarbete med Amazon

Kohl’s, USA:s största varuhuskedja, hade det fram till 2017 som fysiska kedjor i USA i stort hade det: krisigt. Ännu ett företag som höll på att Amazonas sönder. Men sedan dess har det vänt. Anledningen? Samarbete med just Amazon.

Det började med popupbutiker som sålde Amazon-saker i Kohl’s fysiska butiker och har sedan dess fortsatt med ett test att… ta emot Amazons returer. Ett antal butiker som ingår i ett försök att vara ett avstjälpningsställe för Amazon hade 2018 dubbelt så hög omsättningsökning som övriga butiker och antalet nya kunder i området ökade med 9 procent jämfört med 1 procent i övriga landet. 

När sedan Amazon slutade med sina popupbutiker så blev Kohl’s istället direktåterförsäljare av Amazons egna varumärken. Och till skillnad från de flesta andra så har Kohl’s krympt sin butiksyta inte genom att stänga butiker – utan genom att just krympa den. 

Bättre koncentrerat och optimerat sortiment har gjort att Kohl’s-butikerna har börjat hyra outnyttjad yta till andra. Som gymkedjor. Intäkter både som hyresvärd och genom den ökade kundtillströmning som andra typer av verksamheter i anslutning till butikerna kan ge. Även hyresgästerna kan få nya kunder. Som dem som lämnar tillbaka Amazon-paket. 

Kohl’s Was Dying a Slow Death. Then It Did Something Brilliant

Go back a few years, and things seemed to be going OK at Kohl’s. A decent customer loyalty program. Effective inventory management. And good locations that had helped shield the store from the brunt of the retail apocalypse. At the same time, though, Kohl’s wasn’t winning over any new shoppers.

Macy’s lanserar  Instagramvänliga popupbutikoncept Story at Macy’s

Mer stories. Fast fysiska sådana. Macy’s lanserar konceptet Story at Macy’s i 36 av sina butiker – en följd av att Macy’s för nästan precis ett år sedan köpte konceptbutikskedjan Story. 

Vad är då Story at Macy’s? Ett popupbutikskoncept inuti Macy’s. Produkter som är tänkta roteras inom intervall om sex till åtta vecka för att ge kunderna nyheter oftare. Dessutom byggt på ett tema för varje period. Först ut: färg. 

Så, tja, Macy’s nya koncept är tänkt att vara… Instagramvänligt. Både vad gäller de produkter som säljs som själva uttrycket. 

Just Instagramanpassningar av fysiska platser blir allt vanligare. Butiker, restauranger och muséer har skapat fysiska miljöer inredda inte bara för att se bra ut på bild, utan för att i sig uppmuntra och driva kunder och besökare att instagramma sina besök. Organisk offline-onlinemarkadsföring, alltså. 

Man kan dessutom tänka att samarbetet som Macy’s inledde med Facebok i slutet av förra året också passar in här. Delar av sortimentet som byggs utifrån ”de varumärken som Facebook-användarna älskar mest”. Alltså lite mer udda och hippa varumärken som ska kunna dra nya åldersgrupper till Macy’s. 

Ännu ett kreativt exempel på hur en handlare tänker online och digitalt för att driva fysisk trafik. 

Macy’s New Boutique Will Showcase Different, Quirky Products Every Two Months

Macy’s on Wednesday launched its first Story at Macy’s installation, a concept that revolves every two months to showcase new products.

Sociala shoppingappen Dote får stöd för liveströmningsshopping

Liveströmningsshoppande är stort i Kina. Alltså Youtube möter TV-shop – människor som följer och tittar på andra människor som säljer saker i direktsändning. Här hemma har det här än så länge inte slagit igenom på samma sätt, men försök finns att få till samma sak. Som Appen Dote. 

Dote har samlat högvis med märken i en app tänkt att ge en Generation Z-shoppingupplevelse (vilket i sig är ett begrepp som kan ha vissa definitionsutmaningar). I sin senaste uppdatering lägger de nu alltså till möjlighet att livesända. 

Till skillnad från de kinesiska motsvarigheterna är det inte riktigt lika mycket TV-shop. Den som sänder kan helt enkelt prata om produkter hen tittar på i Dote-appen medan följere kan kommentera. Det är alltså tre livesändningar som samkörs: kommentarsfältet, sändarens kamera och innehållet i sändarens Dote-app. 

Att funktionen fått namnet ”Shopping party” är förstås ingen slump. Det Dote har gemensamt med asiatiska företag är ett retailtainment-tänk. Alltså shoppande som underhållning. Men likt Facebooks Watch party är det också något som ska göras tillsammans. Som att hänga med kompisarna i en butik. 

Det Dote alltså sitter på, som exempelvis Instagram än så länge saknar, är en rejäl produktkatalog. Så Mark: your move. (Ja, eller Jeff.) 

Dote raises $12M and introduces live-streamed Shopping Parties

Mobile shopping startup Dote is announcing $12 million in new funding, as well as a new feature called Shopping Party. Founder and CEO Lauren Farleigh said her initial goal was to create “a truly native mobile experience” that made it “easy to check out across a lot of different s…

Svenska butiker på gång att testa ansiktsigenkänning

Fysiska butiker som känner igen dig på ganska exakt samma sätt som e-handelssajterna – här i Sverige? Tja, nu verkar det vara på gång. Butiker och gallerior som är i startgroparna vad gäller att testa ansiktsigenkänning. 

Den här aktuella tekniken identifierar ditt “ansiktsmönster” och inte ditt faktiska ansikte. Mönstret ska kunna läsa av kön, ålder(ish) och om du är glad eller ledsen. 

I artikeln konstateras att tekniken som sagt var alltså inte tar en bild av ansiktet och inget sparas. Därmed sägs att inga personuppgifter sparas. Lite samma sak som det man kan få ut ur exmpelvis Google Analytics. Men likt just en GA-cookie ska även ansiktsigenkänningstekniken som här är aktuell kunna känna igen dig när du kommer tillbaka. 

Och då börjar det förstås bil intressant. Om tekniken kommer ihåg dig så finns ju åtminstone något sparat. Och eftersom det, tillsammans med annan data, kan identifiera dig som individ så är även det där ansiktsmönstret en personuppgift. 

Lite samma diskussioner som kring mycket digitalt just nu: tekniska möjligheter vs lagstiftning vs personlig integritet. 

Nu ska svenska butiker scanna ditt ansikte – testar ny kontroversiell teknik

Ett amerikanskt bolag som jobbar med ansiktsigenkänning ska hjälpa svenska butiksjättar att analysera vilka det är som besöker deras butiker. När är de där och vad gör de? Breakit kan nu berätta att den kontroversiella tekniken inom kort kommer att börja testas i en rad butiker och gallerior.

Canberra i Australien testar e-handelsleveranser med drönare

Leverans av mat, kaffe och medicin via appstyrda drönare? Så klart. Åtminstone i Australien. 

I Canberra har Google-ägda Wing precis dragit igång just en sådan tjänst. Man har nu fått officiellt okej från de lokala myndigheterna att köra igång med verksamheten fullt ut, efter 18 månaders testande. 3000 drönarleveranser utan någon säkerhetsincident – vilket nog var en rätt viktig parameter. 

Så fullt ut betyder hela Australien? Nja, ”fullt ut” i liten skala. Lite som Waymos test med sin självkörande taxitjänst så handlar det bara om Canberra, mer specifikt bara de norra förorterna. Leveranser sju dagar i veckan, mellan 7 och 20. Enda riktiga begränsningen utöver det är att undvika ”blodådror”. Alltså de mest trafikerade vägarna (man vill väl inte att en drönare ska dimpa ner mitt i morgonrusningen). 

Enligt Wing ska drönarna kunna leverera beställningar ”inom minuter” (från upphämtningen kan tänkas). Och här finns en mer teknisk begränsning: drönarna har rätt kort räckvidd. 

Ett kul initiatitv oavsett, men det mest intressanta i sammanhanget att det handlar om leveranser från lokala butiker. Vi pratar alltså inte om ett företag i Amazon-klassen. Och självklart är det här ännu ett sätt att ta upp shoppingkonkurrensen med just Amazon. En drönare i taget. 

Ready for takeoff: Alphabet’s Wing starts commercial drone deliveries in Australia – SiliconANGLE

Alphabet Inc. is launching a drone delivery service in the Australian capital of Canberra that will allow residents to order food, coffee and medicine through an app. The company’s Wing subsidiary, which runs the project, the move today after receiving the go-ahead from the local Civil Aviation Safety Authority.

Walmart satsar ännu mer på robotar i sina butiker

Mer robotar åt folket. Eller åt Walmart åtminstone. Detaljhandelsjätten tänkar rulla ut robotarbetare till fler av sina butiker. 

Det handlar om jobb som ”människor inte gillar att göra”. Typ snudd på de flesta butiksjobben hos Walmart (så läs: spara pengar). 1500 av Walmarts butiker kommer få robotstädare, man kommer köpa in 600 löpande band automatisk inventeringssortering och 300+ robotar för att hålla koll på hyllor som behöver fyllas på. 

Walmart försvarar jobbförlusterna med att man kommer stärka upp på e-handelssidan, men det lär bli… färre. 

Det här leder förstås osökt in på diskussionen om jobbdödande automatisering. Inte minst av förhållandevis enkla jobb, som här (även om definitionen av ”enkla jobb” när vi pratar om automatisering kan behöva uppdateras – enklare att ersätta en analytiker med en algoritm än en lagerarbetare med en robot som inte ska välta hyllor). 

För Walmart själva är det också ett tveeggat svärd. Många gånger är Walmart största arbetsgivaren på orten. Färre i arbete betyder sämre köpkraft. Det är nog inte på dessa orter som Walmart först tänker ersätta personalen. 

Men om jag vore Walmart skulle jag fundera i banorna: finns andra slags jobb där människor istället skulle kunna öka intäkter och kundnöjdhet? 

Walmart is hiring more robots to replace human tasks like cleaning floors and scanning inventory

Walmart is hiring robots to replace human tasks that humans didn’t “enjoy doing.” In a bid to save on labor costs, it’s betting on robots to clean floors, sort inventory, and replenish out-of-stock items in its stores, as reported by The Wall Street Journal.

Har du lust att hjälpa till?
Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du gör

Ola Andersson
Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.
Ola Andersson on LinkedinOla Andersson on RssOla Andersson on Twitter

Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Kommentera

avatar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

  Subscribe  
Meddela mig om