Digitala spaningar vecka 7 2019

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i sammanställningen

Del 2: Strömmade medier/Prenumerationstjänster, AI – artificiell intelligens/Digitala assistenter, IoT – internet of things, Bekvämlighetskonomin, Mobilt, Digitalisering

Del 3: Ekonomi och finans, Övrigt

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Instagram på gång med webbversion av meddelandetjänsten Direct

Instagram testar en datorversion av Direct. Alltså ett webbgränssnitt för Instagrams meddelandefunktion. Tydligen innebär inte det här att det kommer att göra saker som att ladda upp bilder eller stories från ett datorgränssnitt, utan det är just bara kommunikationskanalen i sig. Säkerligen mycket för företag. 

Facebook håller ju på att knyta ihop sina chattplattformar och som artikeln konstaterar kan det här vara ett steg. Men företaget håller ju också på att börja föra ihop kommunikationskanalerna för sidor/företagskonton. Det börjar kännas som att Facebook på riktigt håller på att ta fram en fullödig sociala medier-hanteringsplattform. Kanske är siktet rentav inte bara på ett verktyg för de egna plattformarna, utan en produkt som är mer tjänstagnostisk. Hantera Snapchat i ett Facebook-verktyg? Tja, konstigare saker har hänt. 

Instagram is testing direct messages for the web

Instagram is testing its direct message feature for the web on mobile and on the desktop, according to app researcher Jane Manchun Wong, who tweeted a screenshot of the feature. Currently, the desktop experience on Instagram is a minimal, pared-down version of the mobile app that shows little more than the feed.

Möjligt att köpa biobiljetter via Facebook-appen i Storbritannien

Facebook tar ännu ett kliv in på Googles planhalva. Och båda plattformarna minskar behovet att behöva klicka sig vidare till en extern webbplats eller app ännu lite till. Möjlighet att söka upp och boka Odeon-biobiljetter direkt i Facebookappen. 

Bortsett från ovanstående, att webbplatsen som fenomen och koncept allt mer knuffas bort från strålkastarljuset, så börjar trenden att Facebook och Google alltmer tar sig an varandras kärnområden ställa nya krav på vilka kompetenser som behövs. Det kommer bli (och börjar redan bli) allt viktigare att tänka engagemang i sökresultatet hos Google och allt viktigare att tänka intentionsbaserad SEO i Facebooks ekosystem. 

Så även om Google alltjämt är rätt sugiga på social och Facebook fortfarande inte behärskar sök (eller ens har kommit särskilt långt) så lär de två plattformarnas huvudverksamhetsområden sannolikt börja nischas med specialkompetenser specifikt för sökmotoroptimering på Google-plattformen och engagemangsalgoritmjonglerande i Googles sökresultat. 

Matt Navarra on Twitter

NEW @Facebook Feature! 📱🎬🍿 Facebook has joined forces with @ODEONCinemas to let UK film fans book tickets within Facebook You can browse films and showtimes, watch trailers, and then book ODEON cinema tickets – all without leaving the Facebook app Available from TODAY! (UK)

WhatsApp For Business nu i beta för iOS

WhatsApp Business beta for iOS is finally available today! | WABetaInfo

After the launch of the official WhatsApp Business for Android, a lot of users asked a compatible version for iOS. We don’t know the reasons why it wasn’t available together the Android version, probably because WhatsApp has more users on Android, but today we’re happy to announce the iOS version is finally available in beta!

Krav på att Instagram även ska censurera ätstörningsbilder

Som ett brev på posten. När Instagram meddelade att man kommer att börja censurera och nedprioritera bilder som visar självskadebeteende (främst skärningar) så kommer nu krav från organisationer som arbetar mot anorexi att även denna sjukdom ska omfattas. 

Anorexi har förstås potential att bli än mer minerad mark avdömningsmässigt än skärskador. I det senare fallet meddelade exempelvis Instagram att även läkta sår kommer att omfattas, men då nedprioriteras och inte censureras. Oavsett ett balansgång, då bilder på läkta sår kan vara dels ett sätt för drabbade att hantera vägen tillbaka och dels vara ett sätt att uppmana andra att inte göra samma sak. 

Anorexi lär vara än mer komplex att kunna bedöma. Både för en AI-algoritm och för en mänsklig moderator att avgöra var gränsen mellan ”smal” och ”för smal” (även om det förstås också kan finnas text till bilderna som kan underlätta). 

Ännu ett läge där Facebook kommer att dra på sig högvis med kritik – vad de än gör. 

Instagram urged to crack down on eating disorder images

Social media platform advised to follow self-harm picture ban with focus on anorexia

Facebooks hemliga planer att skapa en gemensam chattplattform

BREAKING! Läckt inspelning inifrån Facebook. Från ett stategimöte där arbetet med planen att slå samman infrastrukturen för Messenger, WhatsApp och Instagram Direct till en gemensam chattplatttform diskuteras.

Jedi Cinememer on Twitter

Danny Ocean describes Facebook’s ambitious new messaging strategy. See https://t.co/SQ9OOzZp9V #oceans11 #facebook #messaging #whatsapp #Instagram https://t.co/l1mMt6A7jK

Twitter

Twitter på gång att släppa Snapchat-liknande kamera

Nu verkar även Twitter vara på gång att få/testa en snapchatig/storiesliknande funktion. News camera, alltså en tweakning av kamerafunktionen på plattformen som kan swipas fram. Intressant att se om även Twitter börjar närma sig en kamera först-inställning till tillvaron. 

First look at Twitter’s Snapchatty new Camera feature

Twitter has been secretly developing an enhanced camera feature that’s accessible with a swipe from the home screen and allows you to overlay captions on photos, videos, and Live broadcasts before sharing them to the timeline. Twitter is already used by people to post pictures and videos, but…

LinkedIn

LinkedIn börjar med livevideo

Där kom något som väl har varit rätt väntat: LinkedIn släpper stöd för livevideo. Möjlighet att strömma live på och till plattformen, alltså. Med det originella namnet LinkedIn Live.

På LinkedIn-vis börjar funktionen dock enbart via inbjudan (med kölista för övriga som står och stampar ute i kylan). Dessutom bara som beta i USA. Kommer gå att sända till alla eller bara till en grupp. Med tanke på att LinkedIn för det mesta gör som Facebook, fast senare, så kan vi anta att det blir lite samma slags möjligheter här på sikt.

En av de grejerna är att LinkedIn gör en Watch. Man har knutit samarbetsavtal med proffsströmningsskaparföretag som innehållsskapare ska kunna arbeta med för att ”lägga ut mer proffsig livevideo på LinkedIn”.

Jag fattar hur LinkedIn tänker. Man vill inte ha krattigt innehåll som vem som helst ska kunna lägga ut. Ungefär som de gjorde med artikelfunktionen. Och, well, vi vet ju vilken enastående succé det blev. Gissningsvis lär vanliga dödliga få möjlighet att först sända till grupper innan det börjar dyka upp i flödet.

Och ja, jag utgår från att autospelningsinställningarna även omfattar livesändningar.

(Dessutom lite siffror i artikeln kring hur mycket bättre videoannonser funkar jämfört med andra format etc.)

LinkedIn debuts LinkedIn Live, a new live video broadcast service

LinkedIn – the social network for the working world with close to 600 million users globally – says that video is the fastest-growing format on its platform alongside original written work, shared news and other content. Now it’s taking its next step in the medium in earnest. This…

LinkedIn Hiring Experience – LinkedIn slår samman sina rekryteringsverktyg

Det kommer hända saker på rekryteringsfronten på LinkedIn mot slutet av sommaren. De olika rekryteringsfunktionerna kommer att konsolideras till en gemensam plattform: LinkedIn Hiring Experience (självklart måste det vara en upplevelse). Totalt kommer det nya verktyget att få förbättringar av 15 funktioner. 

För rekryterare kommer saker och ting under rekryteringsprocessen att sitta ihop mycket bättre, tydligen, och ge ett mer enhetligt arbetsflöde. Kommer finnas samarbetsverktyg för rekryterare (Microsofts hand, kan tänkas) och enklare hantering av nej-tack-besked. 

För jobbsökare kommer bland annat funktioner som Instant Job Notifications – möjlighet att få pushnotiser om relevanta annonser. 

Sist men inte minst kommer det finnas funktion för anställda i ett företag som söker folk att enkelt dela vidare aktuella annonser. 

LinkedIn’s Intelligent Hiring Experience Will Debut Late This Summer

LinkedIn will rebuild its core hiring tools- LinkedIn Recruiter, Linkedin Jobs and Pipeline Builder-into a single platform later this year, Intelligent Hiring Experience. The professional network is targeting a late-summer debut for Intelligent Hiring Experience, which will include more than 15 new product enhancements.

Nya gruppfunktioner i LinkedIn

LinkedIn pimpar grupperna. Saker som rullas ut nu/kommer lite längre fram:

  • Notifieringar om alla nya gruppinlägg (initialt bara för admins)
  • Se gruppinlägg skapade av kontakter i flöde + under notiser
  • Admins kan tipsa gruppmedlemmar om ”viktiga och engagerande diskussioner”
  • Förmoderering/-godkännande av nya inlägg
  • Lägg till omslagsbild för gruppen

(Och ja. Det lär finnas notiser här ovan som jag nog kommer vilja stänga av…)

Matt Navarra on Twitter

NEW @LinkedIn Group Features! – Receive notifications for all new group posts – See new posts initiated by your connections in main feed + in notifications – Recommend important conversations feature – Require approval of new posts option – Upload a cover image to your group

LinkedIn ger rekommenderade kontakter ett ansiktslyft

Händer rätt mycket på LinkedIn just nu, känns det som. Som att hela ”Rekommenderat för dig”-avdelningen fått sig ett ansiktslyft.

Sök/SEO

Google testar AR-vägbeskrivningar

Oooooo yes, vad jag har väntat på den här. Åtminstone en bra sån. Google har börjat testa AR-vägvisning. Alltså inte bara de hjälpsamma (sic!) röstinstruktionerna ”fortsätt norrut på gata X” (norr?) utan en visuell pil som pekar vart du ska. Även vid grejer som ”ta tredje avfarten i rondellen”. 

Som konstateras lär det här knappast bli det primära navigeringssättet för något slags färdmedel, inte ens när man går, men det är förstås skitbra att det börjar komma. Som artikeln är inne på lär det på riktigt bli relevant först när vi har någon form av HUD framför våra ögon (eller på näthinnan eller på synnerven), men med tanke på att det redan finns fordon med hjälmar där det här skulle vara relevant (och säkert snart på bilarnas vindrutor) så är det kanske inte jättelångt borta. 

Google is letting some users test its AR navigation feature for Google Maps

The Wall Street Journal tried out a feature that Google has been testing that brings augmented reality to Google Maps. The feature combines location data from the phone’s GPS and Street View to provide turn-by-turn instructions to a user. Google says that the feature won’t be rolled out in the foreseeable future.

Google Poster-inlägg börjar visas direkt i sökresultatet

Vad vill Google med Poster-funktionen? Lite oklart. Möjligheten att posta material direkt till ens My Business-avdelning, utan sedvanligt indexerande, har förstås potential – men funktionen har känts som något som Google inte riktigt vet vad de vill göra med. 

I en av de senaste uppdateringarna har innehållet dessutom hamnat under en “Inlägg”-flik. Det skulle ha kunnat betyda att Google än mer vill att företag ska använda funktionen som ett eget Facebook-nyhetsflöde som användare kan följa (i sökresultatet eller via Google Maps). Men draget begravde innehållet än mer. 

Nu kommer bevis på det jag har väntat på: Google börjar visa Poster-innehåll direkt i sökresultatet, i anslutning till My Business-informationen. Jag misstänker att vi lär se betydligt mer initiativ av den här sorten framöver. Helt i linje med Googles syn på sitt sökresultat. I det här fallet också som sätt att bygga relation och öka användarnas interaktioner med sökresultatinnehåll. 

Google Posts Content Now In Some Google Local Listings

Dave DiGregorio posted screen shots of content from a local business’s Google Posts content showing up in the local listings, including the local knowledge panel and local pack listings. This gives more exposure to the Google Posts content and possibly the listing.

Google Ads börjar visa klickandel för annonser

Google Ads håller på att få stöd för klickandel i sökkampanjer. Alltså kunna se uppskattning på hur många gånger en annons har tryckts på i bedömd relation till vad den borde ha kunnat uppnå. 

Har tidigare bara funnits för shoppingannonser, men börjar nu rullas ut för andra format. 

Google Ads is Bringing Click Share to Search Campaigns – Search Engine Journal

Google Ads has begun rolling out click share for search campaigns. The company plans to have click share available in all search campaigns in the coming weeks. Click share is the estimated share of all achievable clicks that a campaign has received. The lower the click share, the more opportunity there is to capture additional clicks.

Google testar rutnätsuppställning istället för karusell för videos

Ännu en intressant förändring/intressant test i Googles mobila sökresultat: videos i rutnätsuppställning istället för som karusell. 

Lär förstås motiveras av att det blir en bättre upplevelse för kunderna (Googles kunder, alltså), men finns förstås en Google-baktanke. Videos är som vi vet sjukt effektivt som medel för att få oss att hänga mer på en plattform, och ju fler videos som kan visas upp, desto större chans att användarna tittar. 

Sen gissar jag att även det här är ett steg mot mer. Mer specifikt videos som tillåts ta ännu mer utrymme i sökresultatet, även per enskild träff. 

Det blir också allt mer tydligt att Google håller på att mer och mer slå ihop sina olika medieflikar till en mother of alla flikar, där alla resultat visas upp i en vy. Googles sök börjar dessutom inte bara bli allt mer multimedial och kontextuell vad gäller vilka användare som ser vad – utan också att träffar som matchar en sökning dynamiskt kan anpassas för att visa tillräckligt mycket information för användarna. Med andra ord att konceptet one size fites all allt mer håller på att frångås – även inom presentationen av en slags mediainnehåll. 

Google Shows Video Grid Format In Mobile Search Results With Up To 8 Videos

Google is showing videos in a grid format in the mobile Google search results between 2 and 8 videos for a single search results page. I was notified by multiple SEOs this morning of the user interface, I believe it is fairly new.

Google rutnätsuppställning för videos testas redan i Sverige

Hunh. Verkar som att jag redan har fått det nya sättet/testet att presentera videor i rutnätsuppställning istället för som karusell i Googles sökresultat. Känns… rätt blaffigt jämfört med den stilrena karusellen. Blir intressant att se vad utfallet kan bli. Rent krasst borde den nya presentationen har större potential att få folk att vilja konsumera video. 

För att inte döda oss med blaffighet har Google valt en lite intressant lösning för autospelning i förhandsvisningsläget: det är bara två i taget som autospelas.

Google rankar porrighet

Tja. Är väl klart att “porrighet” är en av rankingparametrarna på Google. Förstås. 

Google Search Ranking Factors Include “Pornyness”

I know Gary Illyes from Google is going to roll his eyes when he sees this post, but I find it funny and I want to share what he wrote on this Reddit AMA regarding Google’s ranking factors. He was as

Detaljhandel/e-handel

Amazon Accelerator – satsning för att få varumärken att skapa produkter exklusivt för Amazon

Rätt given utveckling. Exklusiva Amazon-kollektioner av produkter. Inte Amazons egna varumärken, alltså, utan att andra varumärken tar fram produkter som enbart kan köpas via Amazon.

Initiativet har till och med ett namn: Amazon Accelerator. Få fler varumärken ombord. Gäller B2C såväl som B2B.

Det intressanta med programmet är att det går under namnet “Our brands” (eller “the Amazon family of brands”). Det är en samling av “Amazons egna varumärken och utvalda varumärken” som säljs exklusivt via Amazon.

Men det är dessutom inte bara ett försäljningskanal. Varumärken som ingår i Our brands får dessutom tillgång till “onboarding support” och stöd med marknadsföringsinsatser. Amazon säljer dessutom in hela programmet med att det kan utgöra “en plats att lära och testa”. Alltså använda Our brands som plattform för produktutveckling.

Tre kommentarer:

1. Den sista punkten är förstås intressant. Amazon som partner i sin produktutveckling. Precis samma initiativ som Alibaba har. Använd de två e-handelsjättarnas alla tekniska hjälpmedel (massiva mängder kunddata, AI-jätteparker) för att optimera produktutbudet efter vad kunder vill ha.

2. Amazon har även återlanserat sin satsning på liveströmningsshopping. Alltså det fenomen som är jättestort i Kina (typ TV-shop 2.0). Med dedikerade programledare eller med möjlighet för varumärken att köra hela avsnitt själva. Retailtainment och retailfluencers. Kort sagt lite Amazons sätt att bygga ihop ett social-e-commerce-ekosystem som del av sitt övergripande ekosystem (med Prime som övergripande huvudmål). Man kan förstås tänka sig att livesändningar och Our brands kommer leva i symbios.

3. Jag har länge spekulerat i att Amazon inte alls vill hålla på med e-handel – och inte har velat göra det rätt länge nu. De egna varumärken de börjat släppa har gått lite stick i stäv med det här, men nu börjar pusselbitarna falla på plats. Egna varumärken kan kopplas loss från Amazon så till vida att de även kan säljas via andra kanaler. Och via konkurrenter, om man så vill. Men som vi ser nu så kan det också vara ett sätt att visa andra företag att “hej, kolla vad bra det går för Amazon-exklusiva grejer”.

Med andra ord: att målet med de egna kollektionerna är att få ANDRA varumärken att ta fram Amazons kollektioner. Kollektioner som företagen marknadsför överallt och därmed driver affärer till Amazon, samtidgt som Amazon får del av försäljningskakan. Och förstås allt annat. Som att det säkerligen i sig också kan driva dessa varumärken till att välja Amazon som helhetslösning. Alltså även köpa det som är Amazons verkliga kassako: molntjänsten AWS.

https://www.entrepreneur.com/article/327950

Amazon Moments – möjlighet för apputvecklare att erbjuda Amazon-produkter som gåvor

Ny tjänst från Amazon: Amazon Moments (det är skönt att techjättarna har sån kreativitet när det handlar om att döpa sina tjänster….) Möjlighet för apputvecklare att kunna erbjuda Amazon-produkter i utbyte mot utförda handlingar. 

Exempel som ges är att bingetitta på serier, starta en prenumeration på en nyhetssajt eller ladda ner en app. Utvecklare kan välja från en katalog med ”miljontals” prylar i alla möjliga prisklasser. Finns också möjlighet att erbjuda olika presenter baserat på olika kundsegment. 

Inget nytt med att erbjuda kunder prylar i utbyte mot olika saker de gör, men här får man alltså hela Amazons logistiklösning på köpet. Välj prylar, betala och koppla ihop API:er. Amazon ser till att rätt kund får rätt pryl. För Amazon blir intäkterna en B2C/B2B-lösning – företag betalar för prylarna, men det är konsumenter som är mottagare. Get Amazon ett marknadsföringsfönster på köpet. 

Som artikeln konstaterar finns det förstås också en annan styrka som Amazon skulle kunna ge företag som hoppar på Moments: kunskap om kunden. Med andra ord: utifrånf min köphistorik veta vilken pryl i det aktuella prisspannet som mest troligt skulle få mig att göra det som apputvecklaren vill. Realtidspersonalisering för att maximera trolig konvertering. 

Amazon Moments lets developers reward customers with actual gifts, not just virtual ones

App and web developers are always trying to figure out better ways of keeping their users engaged on their platforms for longer. Today, Amazon is launching a service that it hopes those developers will use to do just that. Amazon Moments – as it is called – will let developers create ac…

Amazon placerar leveransskåp inne på Cochella-festivalen

Det här med att finnas där kunderna är: Amazon smackar upp leveransskåp på Cochella. Inne på festivalområdet alltså. Och startar dessutom en egen Cochella-portal, med utvalda festivalsurvivalkit-grejer. 

Som konstateras är det här förstås ett PR-jippo mer än något annat. Men lite mer seriöst: det börjar närma sig den här typen av tillgänglighetskrav. Var vi än är ska grejerna komma till oss. 

Amazon’s Coachella delivery lockers will help you get more sunscreen

To help, Amazon plans to open a curated Coachella portal that will include products from categories you’d likely care about at the festival, such as tech, health, beauty and camping. No, you aren’t about to get a tent or a TV, but items that would fit in one of the Lockers are likely fair game.

Ikea kan vara på gång att öppna marknadsplats för andra varumärken

Under förra året florerade rykten om att Ikea skulle göra som många andra som byggt sin verksamhet helt på ett eget ekosystem som blivit för litet i ljuset av techjättarnas frammarsch har gjort: man skulle börja sälja också via tredjepartshandelsplatser. I Ikea-fallet var förstås Amazon ett namn som bollades runt. 

Hur det går där vet vi inte (annat än att det inte har hänt än), men nu kommer nya uppgifter om att Ikea också funderar på det omvända: att BLI den handelsplats som andra ska använda. Kort sagt släppa in andra varumärken i sortimentet. Bli ett Amazon för möbler (ja, och allt annat som Ikea säljer). 

Det här är förstås något som mycket väl skulle kunna hända. Åtminstone på försök för att se hur det skulle falla ut. Och det vore i sig inte ett särskilt ovanligt drag. Onlineifieringen av våra liv har fört med sig en hel massa intressanta allianser och samarbeten. Inte sällan att företag som är hårda konkurrenter inom ett område samarbetar inom ett annat. I vissa fall till och med börjar samarbeta där de är hårda konkurrenter – för att mota någon annan. 

(Sen uppges Ikea också sikta på att börja hyra ut möbler. Med Task Rabbit och en möbeluthyrningstjänst är Ikea på god väg att följa en annan trend: att som prylföretag tjänstefiera sitt erbjudande.) 

Ikea to explore selling furniture on third-party websites – Retail Gazette

Ikea wants to begin offering furniture on third-party ecommerce sites // CEO said Ikea is not in any talks with any rivals but it would like to be involved in this possibility Ikea is looking at a potential launch of an online sales platform which will offer furniture not just from them, but also from competitors.

Legokläder marknadsförs med tom popupbutik – och Snapchat-AR

Ha. Skönt initiativ från Lego och Snapchat. Ja, eller KABOOKI, som sitter på licensen för Lego-kläder (kläder med Lego-motiv, gissar jag. Annars kan det bli rätt… hårda kläder). En popupbutik. En tom popupbutik. 

Det enda som finns i butiken är en snapkod på en piedestal. Det är först när man har snappat koden som man kan kliva in i den riktiga butiken. Den riktiga, virtuella butiken. AR-butiken. 

Där ska det sedan finnas ett interaktivt DJ-bås, arkadmaskin och, förstås, möjlighet att se och köpa ett en exklusiv kollektion som bara finns tillgänglig i just den här fygitala butiken. (Och självklart är mannekängerna Lego-figurer.) 

Med andra ord en sammansmältning av det fysiska och det digitala. Men också att det fysiska rummet verkligen bara används som det det i praktiken alltid har varit: ett rum. Här med on demand-sortiment. Men är lika delar minimalistisk konstinstallation som fysisk marknadsföring för Snapchat – snudd på det enda som syns i hela butiken utan hjälp av mobilkameran. 

Snap and it’s gone: the LEGO® Wear store, with nothing in it – We Are Social UK – Global Socially-Led Creative Agency

Today, there’s a pop up clothing shop with a difference in Soho, London. The Missing Piece is a shop with nothing inside it except a Snapcode on a plinth. Why? Well, KABOOKI®, the company behind the LEGO Wear license, is launching a limited edition collection for adults.

NK satsar ännu mer på kinesiska turister

Ännu ett exempel på det jag har skrivit om flera gånger tidigare: kinesiska turister som stor möjlighet för svenska näringsidkare. Saker som att man, förstås, har information på de aktuella turistspråken och ger turisterna möjlighet att betala på de sätt de är vana vid hemma (vilket i fallet kineser förstås nästan bara handlar om WeChat Pay eller Alipay). 

Men det här börjar förstås långt tidigare. På de ställen där de kinesiska turisterna söker sin information före resan. Men också under resan. På plats i landet de besöker. 

Det finns redan svenska företag som har exempelvis miniprogram i WeChat (som Ikea), men då är det förstås oftast för den kinesiska marknaden. Har handlar det om att finnas online där kineserna är, även som turister. Och då även om man bara har verksamhet i Sverige. Dessutom kanske i liten skala. 

Men är det något vi har lärt oss är att även mindre spelare har möjlighet att nå ut utan jättebudget om man tänker smart. Och har förståelse för den plattform där man verkar. Arbetar man med turism i Sverige finns det all anledning att engagera sig och försöka förstå (svårt på flera sätt) de ekosystem som kineserna rör sig inom. Även om det, bokstavligen talat, känns väldigt avlägset. Faraway. Och so close. 

Så ska NK snärja fler kinesiska turister

Nordiska Kompaniet har tagit hjälp av Nordic Business House för att nå ut till kinesiska turister på inhemska digitala plattformar. På WeChat skapas en digital shoppingguide för att öka informationstillgängligheten på plats och för att bidra till en förbättrad shoppingupplevelse. Därtill byggs närvaro och aktivitet på Weibo och Dianping.

Kineserna spenderade över en biljon kronor över kinesiska nyåret – men långsammaste ökningen på tio år

Ännu en sån där STOOOR siffra. Kineserna spenderade över 1 biljon yuan under det kinesiska nyåret på detaljhandel och mat och dryck (utslaget på en sjudagarsperiod). Om jag räknar rätt så motsvarar det sisådär 1,4 biljoner svenska kronor (ett sånt där tal med 12 nollor…). 

På sju dagar. (Hela Sveriges BNP ligger runt 4,5 biljoner kronor.) 

Det är dessutom 8,5 procent mer än förra året. Men det finns moln på horisonten, samma moln som i övrigt för Kina: det är den sämsta tillväxttakten på ett årtionde (ja, eller kanske ännu längre tillbaka – tio år är så länge som den här statistiken har publicerats). 

Även turismen visar samma utveckling: 8,2 procents ökning, ned från 12,1 procent förra året. 

Det kommer bli väldigt intressant att se hur Kina hanterar det här nya läget. Dessutom i form av en dubbelslägga: dels att ekonomin som helhet fullt ut håller på att lämna tillväxtekonomibåset och bli en mer “normal” ekonomi, men dels också att hela världsekonomin håller på att tappa fart efter en rätt rekordlång högkonjunktur. 

Finns förstås fortfarande mycket att ta av bland befolkningen, men tillväxten kommer att kosta betydligt mer framöver. 

China’s Lunar New Year spending growth slows to decade low

National retail and catering revenue rose just 8.5 per cent compared to 10.2 per cent last year, the Ministry of Commerce said.

Har du lust att hjälpa till?
Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du gör

Ola Andersson
Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.
Ola Andersson on LinkedinOla Andersson on RssOla Andersson on Twitter

Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Kommentera

avatar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

  Subscribe  
Meddela mig om