Kategorier
Artikel Sök/SEO

Har vi slutat googla i mobilen?

Google har blivit en institution i våra liv och själva basen för en stor del av våra internetliv. Men har den mobila revolutionen också ställt våra sökbeteenden på ända och gjort att Google inte alls har en lika stark roll i mobilen?

För säkert ett antal år sedan läste jag någonstans att en googlesökning motsvarade en timme tänd lågenergilampa. Så mycket el drar varje googlesökning – med servrar, kylanläggningar och allt vad det nu är.

Vet inte hur faktorn ser ut nu, men ibland när jag ger mig ut på en av mina googlingsöverdoseringar så kommer jag ibland på det här och får lite dåligt samvete. (För att inte tala om hur mycket annat då förbrukar – alla videofilmer, bilder och annat oftast meningslöst jag ägnar mig åt…)

Som så många andra googlar jag massor. På datorn. I mobilen, däremot? En helt annan femma.

Apparna suger all vår tid

Mobilen har blivit den självklara och, för många, den primära kontakten med internet. Inte minst vad gäller sociala medier där mobilen enligt comScore står för 80 % av tiden vi lägger på sociala medier. Under 2015 stod dessutom mobilen för första gången för över hälften av alla Googlesökningar globalt.

Men 2015 var också året när mobilwebbsförespråkarna Google indexerade över 100 miljarder länkar in i appar.

Varför? För att vi i mobilen mest använder appar. Det finns olika siffror på exakt hur stor del av vår tid som vi lägger i appar, men det kan vara upp till så mycket 90 % av all vår mobiltid. 10 % i webbläsaren (om vi bortser från det ironiska att även webbläsaren är en app).

Faktum är att vi till och med föredrar en app när vi ska googla. När jag häromsistens gick till google.se via Safari så möttes jag av en banner längst ner som uppmanade mig att ladda ner appen istället, ungefär med budskapet ”det är bättre i appen”. Och bevisligen verkar många lyda uppmaningen. I comScores mobilrapport 2015 så var Google Search den fjärde mest använda appen i USA. Den växer dessutom snabbare än Facebook och ligger på hemskärmen hos fler användare än Facebookappen.

Antalet Google-sökningar fortsätter öka – eller?

Så långt känns ju allt som en framgångssaga för Google även i mobilen. Vi kan konstatera att Google enligt de egna siffrorna har 1,2 biljoner sökningar per år. Det var åtminstone så 2012 – det sista året när Google rapporterade årssiffror.

Graf över utveckling över antal sökningar på Google

(Källa: www.internetlivestats.com)

Om vi fortsätter kurvan uppåt med samma tillväxt som mellan 2011 och 2012 så skulle vi för 2015 ha landat i runda slängar 1,6 biljoner sökningar. Visst, det är ju på sätt och vis en företagshemlighet och inget som Google måste gå ut med. Men man kan ju tycka att de ändå skulle vilja skryta med hur stora de är och vilken tillväxttakt de har.

Om det inte är så att de inte alls har den tillväxttakten.

2013 var året när mobilen, efter rekordartad tillväxt, på vissa områden klev upp och blev jämbördig med datorn i den tid vi la på internet.

Antal sökningar: noll?

Tillbaka till comScores rapport över appanvändning. Det vi mest har installerat är sociala appar och underhållningsappar, framförallt bland yngre användare. Här sticker alltså Google Search ut som ett väldigt vanligt undantag. Så vanligt förekommande. Men vanligt använd? Inte i tid räknat, åtminstone.

Diagram över mest använda appar bland millennials i USA

(Källa: comScore, The 2015 U.S. Mobile App Report)

En titt på Googles söksiffror igen: hälften av sökningarna sker via mobilen. Men kan det vara så att det är ena halvan av en total som legat still sedan 2012. Eller är det kanske till och med så att den totala volymen sökningar har minskat? Det kanske till och med är så att de enskilda sökningarna per mobil enhet är rätt låga?

Är det kanske till och med så att många användare – i mobilen – googlar… noll gånger per dag?

Jag tänker inte ge mig in i att utvärdera hur korrekt uppställd och genomförd den matematiska uträkningen är, men min spontana tanke när jag läste siffran noll var ”foliehatt”. Sedan tänkte jag ett varv till.

Händer det att jag inte googlar i mobilen under en hel dag? Ja.

Händer det att jag inte ens öppnar webbläsaren i mobilen någon dag? Ja.

Händer det att jag inte googlar en enda gång under en vecka? Sannolikt.

Händer det att jag inte ens öppnar webbläsaren i mobilen under en vecka? Inte omöjligt.

Händer det att det går någon dag utan att jag googlar på datorn? Förmodligen väldigt sällan.

Google, Facebook, Twitter, Snapchat?

Att jag använder datorn och mobilen olika vet jag om, men när jag börjar reflektera över min egen användning så blir jag ändå förvånad. Men det är ju egentligen rätt självklart. För att komma till en webbsida måste du först öppna webbläsaren och sedan skriva in adressen eller, om du är som jag, leta upp fliken där jag eventuellt har kvar webbplatsen. Med en app kommer du direkt in.

Som räkneartikeln ovan konstaterar så är många googlesökningar kanske inte några riktiga sökningar. Det ser jag på webbplatsen jag arbetar med inte minst. Många skriver ”systembolaget” i adressfältet, kommer till google.se och klickar sedan vidare in till webbplatsen.

Att Google blir allt mer svettig över det här har vi ju sett rätt många exempel på senaste tiden. AMP, reseplanering direkt i sökresultaten, liveuppdaterade resultat direkt i träfflistan. Försök att bli mer relevanta och få användarna att tillbringa mer tid och därigenom se fler annonser. Men det bygger fortfarande på att användarna väljer att börja sin sökresa hos Google. Men förutom att mobilen gör annonsering mer utmanande så gör också apparna livet jobbigare för Google. Den näst största sökmotorn är ju youtube – vilket för många användare säkert är det första valet.

Youtube ägs ju även av Google, och är det Googles vanliga sök är lite mindre bra på: video (eller åtminstone en del som alltjämt har förhållandevis undanskymd roll). Men video är inte synonymt med Google och när både Facebook, Twitter och Snapchat vill ha del av videokakan så kläms även Google även på det området.

Googles viktigaste intäktskälla: Apple

Men Google har ett annat problem vad gäller sök: de äger inte det sannolikt mest intressanta ekosystemet: iOS. Android är på det hela taget rätt ohotad etta globalt marknadsandelsmässigt – men iOS-ägarna spenderar betydligt mer pengar.

Men inte bara det: det uppskattas att kanske så mycket som 75 % av Googles mobila intäkter kommer från sökningar i iPhones och iPads.

Det här är kort sagt värt en hel del för Google. Så pass mycket att Google enligt uppgift 2014 betalade Apple 1 miljard dollar för att få vara kvar som förvald sökmotor i iOS.

Rykten gör gällande att Apple börjar bli sugna på att klippa banden med Google även vad gäller sök. Det är svårt att tänka sig en självklart ersättare (Bing anyone?), men ersättaren kanske skulle kunna bli… Apple. Den inbyggda Spotlight-söken har både i OSX och iOS gjort det möjligt att söka på internet direkt från operativsystemet. I och med iOS 9 så gav Apple utvecklare möjlighet att få sina appar indexerade av och sökbara för Spotlight.

Med andra ord skulle man kunna söka efter ”billigaste resan till kreta maj 2016” och skickas direkt in i en app. Eller att man använder Siri för att söka och få ett svar – utan att komma till någon sida hos Google med reklam.

Vad gör då Google för att säkra sig mot att bli utbytta som förvald sökmotor i iOS? Man gör som vi sett flera exempel på senaste tiden: man försöker flytta in längre in i användarens enhet genom att ta fram ett eget anpassat tangentbord för iOS.

Med andra ord försöka få till det de har möjlighet att påverka i Android: se till att bli del av det som förmodligen är mobilens mest använda funktion. Och se till att steget till Googles sök, i anslutning till tangentbordet, blir mycket kortare än till alla andra sökalternativ mobilen.

Och visst. Google har ett enormt starkt varumärke när det kommer till sök. Men är det något historien visat är att ingen är outbytbar. Inte minst som Facebook också sitter på en hel massa innehåll som de har gjort sökbart.

Med andra ord kanske frasen ”att googla” för en kommande generation blir precis lika obegriplig som den var för ett kvartsekel sedan.

(Ursprungligen publicerad på LinkedIn 11 april 2016)

Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Kanske också intressant

Av Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.