Digitala spaningar vecka 18 2018

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Artikel: Facebook F8 2018 – alla nyheter som presenterades under konferensen

Artikel: LinkedIn fyller 15 år – varför inga video-CV:n eller stories-CV:n?

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Instagram Payments – betallösning för e-handel direkt i Instagram

Överraskande och inte alls överraskande. Facebook har lagt till betallösning i Instagram som gör att det går att handla direkt i plattformen, utan att lämna appen. Med andra ord en av de sista pusselbitarna för att göra Instagram till tung shoppingspelare på riktigt: Instagram Payments.

Användare kan lägga till ett kreditkort och en pinkod och kan sedan shoppa loss. Åtminstone för de få användare som har fått funktionen och åtminstone om man väljer att handla från det ”limited set of partners” som ingår i testet.

Det som är överraskande är att det smygs ut och inte fick strålkastarljus under F8-konferensen.

Instagram quietly launches payments for commerce

Get ready to shop the ‘Gram. Instagram just stealthily added a native payments feature to its app for some users. It lets you register a debit or credit card as part of a profile, set up a security pin, then start buying things without ever leaving Instagram.

Facebook startar dejtingtjänst

Facebook startar dejtingtjänst. Och aktierna för Match och företagen bakom andra dejtingtjänster kollapsar som korthus. Match Group tappar exempelvis 18 % direkt.

Inte ett oväntat drag. Egentligen mest oväntat att det dröjt så länge.

Användare kan välja att skapa en dejtingprofil. Syns bara för icke-vänner som också aktiverat funktionen. Oklart vad som händer om en i vänkretsen är bästa detjmatchen… Oavsett, med tanke på den data som Facebook sitter på så borde det vara lätt att skapa väldigt träffande matchningar. Blir intressant att se hur det går.

I linje med Facebooks tankar kring meningsfulla interaktioner är det tänkt för långvariga förhållanden, inte ”hookups”. Och som alla dejtingtjänster kommer det förstås att hålla…

Facebook is taking on Tinder with new dating features

Facebook is adding a dating layer to its main mobile app, CEO Mark Zuckerberg announced today during the F8 developers conference keynote. The move will likely transform Facebook, with its more than 2.2 billion users, into a major competitor of Match Group, which owns and operates mobile dating app Tinder and popular dating platform OkCupid.

Facebook testar knapp för att (typ) rösta ned kommentarer

Ibland går det fort från halvbekräftade rykten till implementation. Nu börjar Facebook testa/rulla ut funktion för att rösta upp eller ner kommentarer. Och som Facebook har varit noga med att poängtera är det inte en ”ogilla”-funktion eller en funktion för att rösta ner en kommentar. Det är en funktion för att flagga olämpligt innehåll för Facebooks moderatorer.

Och det är givetvis precis så det kommer att användas. Kommer absolut inte användas som en ogilla-funktion.

Matt Navarra on Twitter

WOAH…! Facebook is rolling out its Reddit-style Up / Down votes for comments h/t @earleyedition

Snart 3D-bilder i nyhetsflödet

Detalj jag missde från gårdagens Facebook-konferens: vi kommer snart kunna posta 3D-bilder i nyhetsflödet. Återstår att se hur det kommer att fungera.

Facebook will soon bring 3D photos to the news feed

Facebook made a small but interesting announcement at the end of its F8 keynote today: You’ll soon be able to post 3D photos to your news feed. For now, we know very little about this feature – or even how you’ll capture these photos – but chances are you’ll see them pop up in your friends’ status updates in the coming months.

Nytt Facebook-verktyg för att skapa videoenkäter

Ännu ett nytt verktyg från Facebook: videoenkät. Enkät i form av nativevideo, där svaren ska kunna läggas in dynamiskt. Kommer eventuellt även kunna fungera även med live-video (ja, eller det lär ju komma, oklart bara om just funktionen i sitt nuvarande skede stöder detta).

Matt Navarra on Twitter

This is Facebook’s NEW native Video Poll editor tool* *Is not available to most users yet (hidden feature).

Facebook testar funktion som gör VR-miljöer från 2D-bilder

Ha. Ni vet de där minnena som Facebook lyfter fram i nyhetsflödet? Varför stanna där? Varför inte… återskapa barndomsminnen?

Verkar vara typ vad nya Facebook-funktionen/demon VR Memories ska vara. Fattar egentligen inte, men det verkar vara en funktion som tar ett vanligt fotografi och förvandlar dem till en trippig VR-miljö.

Känns mer som ett sätt att visa vad som går att göra en något som i sig blir en skarp produkt. Men hej, vem vet? AI och all data som FB sitter på om oss kan säkert göra att de snart kan återskapa vårt barndomsrum utan att en få ett foto att utgå ifrån…

Facebook wants weird ‘VR memories’ to take you back to your childhood

While Facebook execs had plenty of updates to share at Tuesday’s F8 keynote, there were far fewer announcements focused on the weird and experimental things that Facebook is trying to leverage AI and VR to do.

Facebook använder medlemmars Instagrambilder för att träna AI

Hur hittar man bilder att maskinträna en AI – om man vill ha bautastora volymer? Är man Facebook är det bara att dammsuga Instagram. That’s right. Dina bilder har förmodligen använts för att träna en AI.

Det största testet omfattade 3,5 miljarder bilder och 17 000 hashtaggar. Syftet är att lära sig mer om vilka hashtaggar som ”hör ihop” med vad. Hur de används och vad de betyder.

Facebook ska bara ha använt publika bilder, men med tanke på hela datadebatten så kanske det inte bara är till Facebooks fördel att de har använt användarnas bilder till det här.

Facebook is using your Instagram photos to train its image recognition AI

In the race to continue building more sophisticated AI deep learning models, Facebook has a secret weapon: billions of images on Instagram. In research the company is presenting today at F8, Facebook details how it took what amounted to billions of public Instagram photos that had been annotated by users with hashtags and used that data to train their own image recognition models.

Facebook opensourcar AI-spel-algoritmer

Nu är det inte bara Google som lyckats få en AI att slå mänskliga Go-spelare. Även Facebook har nu lyckats med samma bedrift. Boten ELF OpenGo vann alla 14 matcher den spelade.

Men det intressanta är att Facebook har open sourcat sin ELF OpenGo, så att andra kan använda och bygga vidare på den. Facebook AI-forskningsgrupp har även tagit fram en bot som ska klara av att spela det betydligt mer kaotiska StarCraft och också denna planeras att släppas fri. Blir intressant att följa.

Facebook’s open-source Go bot can now beat professional players

Go is the go-to game for machine learning researchers. It’s what Google’s DeepMind team famously used to show off its algorithms, and Facebook, too, recently announced that it was building a Go bot of its own.

LinkedIn

LinkedIn – ännu ett steg närmare att bli som Facebook

Ha. Det här är jätteroligt. Alla diskussioner bland medlemmar om att LinkedIn minsann INTE är Facebook och rasande över saker som minsann INTE hör hemma på LinkedIn. Och samtidigt börjar LinkedIn själva bli som Facebook…

Facebook-liknande uppmaning från LinkedIn kring vad man ska skriva i sin statusuppdatering

 

Övrigt sociala medier

Stories på väg att bli det vanligaste sättet att dela saker

Att stories är väldigt svart just nu lär säkert alla som på något sätt håller på med sociala medier (och annars också) ha koll på. Nu kommer siffror från Block Party som sammanställer siffror kring HUR stort fenomenet är och siar om framtiden:

  • Sammantaget finns över en miljard stories-användare bara i Facebooks tjänster och hos Snapchat. Mer specifikt: WhatsApp Status 450 miljoner, Instagram Stories 300+ miljoner, Messenger Day 70+ miljoner, Snapchat 150 miljoner och Facebook Stories 10 användare (ja, eller typ). Sedan tillkommer nya mer eller mindre stories-liknande funktioner hos bland andra Google.
  • Sedan 2016 har skapandet och konsumerandet av stories ökat med 842 %
  • Block Party bedömer att stories växte 15 gånger snabbare än nyhetsflöden
  • Facebook själva bedömer att stories kommer bli större än nyhetsflöden redan nästa år och vi lär se ännu fler satsningar på att tjäna pengar på formatet

Några tankar och kommentarer:

  • Från och med nästa år våra sociala liv alltså summeras i: dark social, stories och nyhetsflöden –  i den ordningen
  • Stories är i praktiken det nya nyhetsflödet, eller åtminstone det nya publika sättet att kommunicera
  • Stories har i sig även blivit ett helt nytt format för storytelling, även utanför de rena storiesplattformarna
  • Nu vet vi inte hur framtiden ser ut, men stories kan bli Snapchats främsta arv

Stories are about to surpass feed sharing. Now what?

Stories are growing 15X faster than feeds, so behavior must evolve We’re at the cusp of the visual communication era. Stories creation and consumption is up 842 percent since early 2016, according to consulting firm Block Party. Nearly a billion accounts across Snapchat, Instagram, WhatsApp, Facebook, and Messenger now create and watch these vertical, ephemeral slideshows.

 

Detaljhandel/e-handel

Aéryne produktutvecklar via sin Facebook-grupp

Vad ska man som företag egentligen med en Facebook-grupp till, annat än att kanske få lite större möjligheter att få synlighet för sina inlägg? Tja, vad sägs om att både produktutveckla och fokusgruppa tillsammans med dina kunder i en tät dialog?

Aéryne har tagit fram sin senaste kollektion på det här sättet. Och inte helt oväntat sålde kollektionen bättre än någon av de tidigare. Snyggt och smart.

Siri Vikman on LinkedIn: “Today we are launching our…

Today we are launching our Summer collection! 🙌🏼 This is the first collection we have done with interactive design, a collection made by our amazi…

Amazon Prime får barnbokspreumeration

Amazon Prime fylls på mer mer förmåner. Senast: Prime Book Box. Prenumerera på barnböcker och få två eller fyra böcker varje gång (ingår visserligen inte i grundavgiften, men hej). Finns rätt mycket flexibilitet vad gäller såväl intervall, som urval och till och med priset för tjänsten.

Kommer kort efter det att Amazon presenterade sin nya, barnvänliga Alexa (och Echo Dot). Här kommer, som artikeln konstaterar, ett sätt för Amazon som vill att barnen ska ha riktiga böcker snarare än att låta Alexa läsa för dem. Lär vara långtifrån det sista barninitiativet vi ser från Amazon.

Amazon Prime members can get monthly box of kids’ books with new subscription

On the heels of announcing the new Echo Dot Kids Edition, Amazon has a new offering tailored to parents who want more convenient, kid-friendly content for their family. The company now offers Prime Book Box, a curated box of two or four children’s books available for Prime members for $22.99.

Alibaba inför rabatt för leende kunder

Hur får du dina kunder att använda ansiktsigenkänning? Och att le? Vad sägs om att ge rabatt när kunden ler?

Nu tar Alibaba nästa steg i sina tester med ansiktsscanning. I företagets Futuremart-butik, lokaliserad i företagets huvudkontor, har man nu installerat en ”glädjemätare”. Kunder som uppvisar en positiv attityd under besöket belönas med rabatter på sina köp.

Insert diskussion om hur arbetsklimatet på Alibabas HQ är när man måste ge de anställda pengarabatt om de uppvisar en positiv attityd.

At Alibaba’s Cashier-Free Store, A Smile Gets Customers A Discount

Facial recognition rewards happy customers at the Chinese retailer’s new brick-and-mortar concept Chinese e-commerce company According to Alibaba Group has already been experimenting with biometrics at its cashier-free retail store using facial and voice recognition to track purchases.

Pinterest gör det möjligt att bildsöka utifrån hudton

Ännu en smart shoppingfunktion från Pinterest: sök utifrån din hudfärg. Ja, eller mer finkorningt än så: hudtonen. Med lite AI-hjälp går det att söka på saker som matchar hudtonen. Lär bli smartare och bättre ju mer den lär sig.

Pinterest Filters Let Users Search Beauty Content By Skin Tone

The inclusive discovery tool uses AI to tailor results to users looking for product inspiration and beauty tips Pinterest users will soon have an AI tool that will allow them to search for beauty images and products that match their skin tone.

 

Strömmade medier

Youtube har nu 1,8 miljarder inloggade månadsanvändare

Nya siffror från Google: Youtube har nu 1,8 miljarder inloggade användare i månaden. Upp från 1,5 för ett år sedan. Och sedan tillkommer de som tittar på Youtube utan att vara inloggade. Börjar kort sagt nosa Facebook i hasorna.

Dessutom meddelades att Google kommer öka investeringarna i originalinnehåll för Youtube Red, att annonsprogrammet Google Preferred öppnar för musikvideor och att “Despacito” nu har setts över 5 miljarder gånger.

With 1.8B monthly logged-in viewers, YouTube announces more Red shows, preferred ads for music

YouTube has been under fire as of late for running ads alongside videos that many would classify as untasteful. Fortunately for the company, that doesn’t appear to have scared off many views as YouTube is now seeing 1.8 billion logged-in users every month.

Twitter har släppt 30 avtal, nya eller förlängda, i sin innehållssatsning

Bland annat ett nytt samarbete med NBCUniversal. Det dagliga tittandet ska nästan ha dubblats senaste året, dock utan att minutsiffror anges.

Twitter passade också på att släppa ett nytt annonsprogram via uppköpta innehållsskaparplattformen Niche: Creator Originals. Ett serieformat om tre till fem minuter, över ca sex avsnitt, där en influencer har huvudrollen och där företag kan köpa annonser. Några av serierna vara manusbaserade. Från modeintervjuer till…. ”a serious sneakerhead /…/ suddenly gains superspeed and is thrust into a world of heroes, villains and superpowers”.

Twitter announces new video partnerships with NBCUniversal and ESPN

Twitter is hosting its Digital Content NewFronts tonight, where it’s unveiling 30 renewals and new content deals – the company says that’s nearly twice as many as it announced last year. Those include partnerships with the big players in media – starting with NBCUniversal, which will be sharing live video and clips from properties including NBC News, MSNBC, CNBC and Telemundo.

Spotify allt närmare att bli ett skivbolag

Mer info från Spotifys kvartalsrapport. Ett par intressanta saker.

Daniel Ek konstaterar att Spotify inte bara tar pengar som tidigare tillföll skivbolagen, utan att man skapar helt nya tjänster som driver intäkter. Förstås nödvändigt, inte minst för att kunna särskilja dem från andra liknande tjänster. Utbud och pris är redan i princip identiskt mellan de stora tjänsterna, så det handlar om att hitta andra mervärden. Både för artister och lyssnare.

Det som framförallt är intressant är att det kan vara tjänster för att sammanföra artister och fans. Marknadsföra artister mer effektivt. Vilket, tja, låter väldigt mycket som något ett skivbolag gör/borde göra.

Så ska Spotify övertyga Wall Street: “Vi har redan datan”

Spotify adderade fyra miljoner betalande användare och avslutade första kvartalet med 75 miljoner prenumeranter. Det uppgav bolaget i sin första kvartalsrapport som noterat bolag. Omsättningen uppgick till drygt 12 miljarder kronor, vilket var 26 procent högre än under samma period 2017. Förlusten landade på knappt 440 miljoner kronor, vilket var lägre än Spotifys egen prognos.

 

AI – Artificiell intelligens

Amazon öppnar Alexa-köp för tredjepartsutvecklare

En av de stora utmaningarna när vi allt mer går in i en värld av röstinteragerande med våra prylar är hur man ska kunna tjäna pengar. Alexa har numer över 25 000 skills från tredjepartsutvecklare, men de har haft dåliga möjligheter att just omvandla användning till pengar. Nu öppnar Amazon upp för det på två sätt:

  • In-skill purchases: Som Appstore. Användare kan göra engångsköp (låsa upp något) eller starta/förnya prenumerationer. 70/30-fördelning, där Amazon tar det senare. (Och ja: Prime-medlemmar kommer premieras.)
  • Skills-utvecklare får tillgång till Amazon Pay: Koppla Amazon Pay-kontot till skills för snabbare och enklare köp, som från Amazon själva.

Amazon finally opens up Alexa to developers to make money off third-party skills

Amazon offers over 40,000 Alexa skills from third-party developers, but nearly all of them have one thing in common: they’re free, leaving developers without a way to make money off them. That’s changing today: Amazon finally opening up the smart assistant to anyone to sell one-time in-skill purchases that can expand what a skill can do, along with the addition of Amazon’s own payment system for purchasing physical goods.

Robot Vera – rysk rekryterings-AI

Har du mött Robot Vera än? Förmodligen inte. Åtminstone inte om du inte bor i Ryssland. Startupen Robot Vera har tagit fram en tjänst för att automatisera intervjuprocessen. Och Robot Vera kan raka av 1500 intervjuer under en arbetsdag.

200 bolag ska redan använda Vera och Ikea i Ryssland är ett av dem. Det betyder att Robot Vera i runda slängar hinner med 50 000 intervjuer under en dag. Nu är det kanske inte de mest djuplodande intervjuerna vi pratar om ut, utan snarare de initiala screeningstegen. Och grundaren Alexei Kostarev säger själv att det bäst passar för arbetaryrken snarare än tjänstemannayrken.

Det kanske mest förvånade är att Kostarev konstaterar att det inte är en plattform för att rekrytera chefer. Om citatet i artikeln stämmer ser han ”inga som helst möjligheter att Robot Vera tar över sådana uppgifter”. Är kanske bra att han är ärlig om verktygets möjligheter idag, men samtidigt undersäljer han Robot Vera. Ja, eller åtminstone den här typen av artificiella rekryterare.

Andra liknande maskinella intervju- eller CV-granskningslösningar har, förutom att de kan vara snabbare vad gäller att gå igenom stora mängder data, också potential att vara betydligt mindre benägna att falla i fördomsfällan (ja, med den brasklappen att en AI bara är lika fördomsfri som den träning den får). Med andra ord att den inte stirrar sig blind på ålder eller ”får feeling”.

Och på många sätt kan ju just de här egenskaperna hos en rekryterare vara viktigare ju högre upp i en organisation man kommer. Åtminstone som komplement där man kanske skulle låta mänskligt tyckande och AI-tyckande står för 50 % var i beslutsprocessen.

Möt rekryteringsroboten Vera som jagar talanger åt Ikea – klarar 1 500 jobbkandidater på en dag

“Hej, jag heter Vera, och jag är en robot – letar du fortfarande efter jobb?” Ryska startup-bolaget Robot Vera har hittat ett nytt sätt att hjälpa företag att få kontakt med jobbsökare och intervjua dem. Ikea är bara ett av företagen som numera sparar mängder med mantimmar åt sina mänskliga rekryterare.

AI förutsäger taxibehov i Japan

Coolt. Japanska mobiloperatören NTT Dotcomo har släppt en tjänst som förutsäger taxibehov.

Genom att samla in realtidsdata (som folks mobiltelefonpositioner) som körs via en en djupinlärningsmodell på Googles TensorFlow-AI-plattform kan tjänsten förutsäga hur många potentiella taxikunder som kommer finnas i respektive kvarter eller längst med respektive gata den kommande 30 minuterna. Med 93-95 % träffsäkerhet.

Now live in Tokyo: using TensorFlow to predict taxi demand | Google Cloud Big Data and Machine Learning Blog | Google Cloud

Have you ever been stuck waiting for transportation-especially in poor weather-outside of a restaurant or an event venue? NTT DOCOMO, Japan’s largest mobile service provider, has launched a demand forecasting service for taxi operators, starting in February, 2018.

AR/VR

Google släpper AR-spel

Ha. Briljant. Google har tagit fram Emoji Scavenger Hunt, ett AR-spel. Är vad det låter som: du får upp en emoji och du ska hitta och fota den i verkligheten innan tiden löper ut.

Ännu en applikation byggd på Google AI-plattform TensorFlow. Med andra ord finns det tankar på betydligt bredare användningsområden. Medan man använder spelet försöker AI:n lista ut allt den ser och blir med andra ord smartare ju mer den används. Med andra ord ett sätt att crowdsourca AI-maskininlärning.

Och som konstateras: ibland hittar man inte nyckeln och då behöver man all hjälp man kan få.

Emojis IRL: find them using machine learning

Emojis have become a language all their own, so much so that we use them every day to communicate in texts and emails. These emojis are obviously modeled after their real world counterparts, which got us thinking: can we use the power of our phones to find the real world versions of the emojis we use every day?

 

IoT – Internet of things

Apple bedöms ha sålt 46 miljoner klockor

Hur många Apple Watch har sålts? Bara Apple vet. Men det hindrar inte andra från att gissa. Senaste bedömningen gör gällande att det har sålts ungefär 46 miljoner exemplar sedan starten för tre år sedan. Antalet användare bedöms till 40-43 miljoner.

Som jämförelse såldes det ca 60 miljoner iPhones de första tre åren.

Analyst Estimates 46 Million Apple Watch Units Sold To Date

To date Apple has yet to officially confirm how many Apple Watch units they’ve sold to date. We’re not sure why, but during Apple’s financial results, the Apple Watch is typically grouped in with other devices, leaving it unclear as to exactly how many units might have been sold in the current quarter or overall.

Styr hemmet med väggarna

Varför ha extra prylar för att styra ditt smarta hem när man skulle kunna göra det via väggarna? Nu har forskare tagit fram material som kan förvandla ”antaloga” ytor till styrplattor. Antingen att väggarna själva kan styra hemmet utifrån givna parametrar (någon kommer in i ett rum) eller genom att tappa på själva väggen. Morse-stylee.

Kan spontant kännas som ett ointuitivt sätt att styra saker. Kräver att man memorerar ett gäng kombinationer. Men med tanke på att vi är på väg in i en värld där vi mer aktivt kommer använda fler av våra sinnen än bara ögonen så är det ett inte orealistiskt scenario.

Ja, fram till dess att vi kan hjärnstyra våra prylar fullt ut.

You may soon be able to control your home with a smart wall

Forget a smart speaker, soon you may be able to control your smart home with a few taps on your wall. Researchers at Carnegie Mellon University and Disney Research have developed a way to make your walls smart, at a cost of $20 per meter, as spotted by NBC News.

 

Digitalisering

Luckin Coffee – bring your own kassaapparat

Luckin Coffee – Kinas svar på Starbucks. Fast byggd från start för den mobila eran.

Har gått från noll butiker i november 2017 till 409 i 13 städer fem månader senare och siktar på 500 butiker i maj i år. Butikerna har (förstås) ingen kassa utan betalning sker via företagets egen app. Med andra ord laddar kunderna själv ner kassan och tar med den till butiken. Incitamentet för att ladda ner appen är att man får första koppen gratis. Och att man får tillgång till snabbt wi-fi.

De har dessutom tjugominutersleveranser för dem som inte orkar ta sig till en butik. Appen har laddats ner 660 000 gånger i Tencent Store, mot Starbucks 480 000.

Matthew Brennan on LinkedIn: “My first visit to a…

My first visit to a #LuckinCoffee Store #瑞幸咖啡 in Chengdu yesterday to experience the China #NewRetail model for coffee. Applying internet business mo…

Pantapåsen släpper streckkodspantning

Smart och bra. Initiativet Pantapåsen uppgraderas till 2018. Istället för att ta med påsen till butiken för att få panten kommer man nu kunna scanna sin påse vid en återvinningsstation. Pengarna direkt in i appen eller, om man vill, till välgörenhet. Initiativet är dessutom tänkt att utökas till att omfatta inte bara platspåsar, utan alla förpackningar med streckkod som omfattas av programmet. Apoteket är först ut att ansluta sig till det digitala systemet.

Lite oklart hur man säkerställer att någon inte blippar samma streckkod 84 gånger, men det lär någon smartare än jag ha löst. (Edit: någon hade tänkt smartare än jag, förpackningarna får unika streckkoder.)

App från Pantapåsen ska få fler att panta plastpåsar och förpackningar

Först flaskor, sen plastpåsar – nu kan alla förpackningar pantas. För två år sedan var företaget Pantapåsen först i världen med att introducera pant på platspåsar. Nu tar de nästa steg i utvecklingen och lanserar en pant-app för att få ännu fler att sluta slänga påsar i naturen.

Lumos – cykelhjälmen som kan kopplas till din Apple Watch

Ända sedan jag skaffade en Apple Watch har jag förvånats att den haptiska återkopplingen inte kan användas till mer. Som anpassade ”signaler” beroende på vem som ringer eller skickar meddelande, som i iPhonen.

I takt med att vi börjar använda fler av våra sinnen för att kommunicera med den uppkopplade världen så lär just känseln bli allt viktigare. Vilket för mig över till den här cykelhjälmen från Lumos. Den inbyggda belysningen kan, via en Apple Watch, kopplas till handkommandon för att stanna eller svänga.

Det jag skulle vilja lägga till här är känselvägvisning. Att man kan få instruktioner, via huden, när det är dags att svänga när man följer en vägbeskrivning.

Lumos smart bike helmet adds Apple Watch turn-signal support and more

Smart bike helmet manufacturer Lumos has added support for the Apple Watch to its devices, allowing turn signals made by riders with their hands to automatically cause the lights on the helmet to blink the appropriate direction, too. This update comes as the helmets arrive in Apple Stores, too.

Namibia satsar på solcyklar

Cyklar blir allt populärare. I mångt och mycket för att vi här hemma hos oss måste för att hantera både utsläpp och trängsel. Men även i andra länder – och då kanske ännu mer för att det saknas infrastruktur att ta sig runt. Som i Namibia.

Företaget SunCycles satsar på att få ut cyklar i landet. Elcyklar närmare bestämt. Bland annat för att kunna säkerställa att människor kan ta sig fram långa sträckor. Och hur hanterar man uppladdning av batterierna i ett land där el är en bristvara? Via solenergi, förstås.

SunCycles getting Namibia moving with “e-bikes”

“For a country with inadequate public transport systems and a general cultural aversion towards bicycles, the uptake in Namibia has been surprisingly good.” So says Marita Walther, who alongside husband Bernhard founded SunCycles Namibia in 2015. The startup is pioneering “e-bikes” in the southern African country, to great effect.

QR-koder, QR-koder, QR-koder

Ha. Hur långt från det här är vi här hos oss? Förmodligen närmare än vi tror.

Alvin Foo on LinkedIn: “High tech!! I told him…

High tech!! I told him I have no cash n he took this out. 😁😁

Påklädningshjälp för demenspatienter

En snygg tjänst. En smart byrå som hjälper människor med demens att hantera något så basalt som att klä på sig. Vad man ska ta på sig, i vilken ordning och hur. Via skärmen kan användaren följa instruktioner och en kamera gör att tjänsten också kan guida användaren under processen. Som konstateras, kan tyckas vara en okänslig ersättning för mänsklig hjälp – men för människor som inte har den förmånen, eller som vill klara sig själva, kan det vara en hjälp.

Läste för ett tag sedan om ett försök där demenspatienter fotograferar sin dag för att på så sätt komma ihåg vad de har gjort. Liknande här. Bra initiativ som säkerligen lär bli ännu mycket bättre vad det lider.

Smart dresser helps dementia sufferers put their clothes on right

It goes without saying that getting dressed is one of the most critical steps in our daily routine. But long practice has made it second nature, and people suffering from dementia may lose that familiarity, making dressing a difficult and frustrating process.

 

Ekonomi och finans

Nytt diagram över de högst värderade börsbolagen efter kvartalsrapporterna

Vad vill vi ha? NYTT BÖRSDIAGRAM! När vill vi ha det? NU!

Så har sex av de sju bolagen i börsvärdestoppen kvartalsrapporterat (Alibaba på fredag, påverkar förmodligen inte i det stora hela). Dags för nytt diagram. Några kommentarer:

Amazon tar två kliv upp och tar åter tillbaka andraplatsen från Microsoft

Google tappar ännu ett snäpp och är nu på fjärde plats

Längre ned går Facebook åter om Alibaba

Mest upp jämfört med 12 april: Amazon (+61 miljarder), mest ned: Tencent (-18). Tencents aktie har gått rätt knackigt stor del av året. Känns som att det är mycket västhandlare som inte riktigt ser Kina-rollen hos WeChat? Märkligt oavsett, kan jag tycka.

Även Microsoft och Google backar, dock beskedliga 3 respektive 8 miljarder dollar (well, i sammanhanget beskedliga)

Apple upp 13 miljarder, Alibaba 14 och Facebook näst bäst med 34 miljarder. Man kan väl lugnt konstatera att Facebook har återtagit marknadens förlorade förtroende kring verksamheten (inte minst tack vare kongressförhören, där Zuckerberg på typ egen hand pratade upp kursen med 17 miljarder dollar. Bra jobbat).

Avståndet mellan ettan och två fortsätter krympa. I april skilde 163 miljarder ner till Microsoft och nu skiljer ”bara” 135 miljarder mellan Apple och Amazon

Diagram över de 7 högst värderade börsbolagen 2 maj 2018

Apples kvartalsrapport: ännu ett starkt (och historisk) kvartal

Kvartalsrapport från Apple. Har föregåtts av undergångsskriverier (att iPhone-försäljningen har kollapsat). Sin vana trogen kör Apple dock åter över förväntningarna. Siffrorna för Q2 (Apple har brutet räkenskapsår, så alltså jan-mars):

  • Omsättningen landade på 61,1 miljarder, upp 16 % jämfört med motsvarande kvartal 2017
  • 52 miljoner iPhones sålda, i linje med förväntningarna. iPhonen drog in 38 miljarder dollar – kort sagt en VÄLDIGT stor del av omsättningen fortfarande
  • Prognosen för kommande kvartals omsättning över förväntningar (51,5-53,5 miljarder dollar mot förväntade 51,5)
  • Tillväxten i Kina och Japan upp över 20 %
  • Aktien rusar i efterhandeln, nästan upp ca 4 % 

Apples aktiekurs runt kvartalsrapporten Q2 2018

  • Bästa marskvartalet någonsin för Apple (de lyckas alltså återigen få oss att betala mer för produkterna samt att vi köpt mer tjänster). Bästa kvartalet någonsin för Services (Apple Music, Appstore etc).
  • Fördelat per segment var intäkterna: iPhones +14 %, services +31 % och Wearables (Watch, Airpods) +51 %. Goda nyheter för Apple att de andra segmenten växer så starkt.
  • Wearables-delen är nu stor som ett Fortune 300-företag
  • Nytt kvartalsrekord för Apple Watch
  • iPhone X var den modell som sålde bäst under kvartalet
  • Intäkter från prenumerationer nådde 270 miljoner dollar, +100 miljoner jämfört med för ett år sen. +30 miljoner bara under kvartalet.
  • Det aktiva antalet Apple Pay-användare mer än dubblades och antalet transaktioner tripplades jämfört med 2017 (dock fortfarande utan några exakta siffror)
  • Homepod: ”Best audio quality for its size and class”, men inget om hur den har sålt. ”Inte så bra”, kan vi väl gissa.
  • iPhone X ska ha varit den smartphone som sålde bäst i Kina (under kvartalet, antar jag). Vore intressant att få fler källor på det.
  • Inte helt klart, men det verkar som att Watch och Services också går bra i Kina.
  • Tim Cook om hur Apple ser på integritet: ”If you look at our model, if we can convince you to buy an iPhone or iPad we’ll make a little bit of money.  You’re not our product.  So that’s how we look at that.” (1. Tim Cook får alltså ny chans att sparka på Facebook och 2. ”A little bit”? Okej, per kund då kanske…)
  • Fråga om hälsosatsning, större än att sälja klockor? Cook: ”I don’t want to give too much away but it’s an area of great interest”. Med andra ord lär vi kunna vänta oss rätt stora hälsoinitiativ från Apple kommande tiden.
  • Nytt halvtidsrekord i Indien
  • Apple köpte egna aktier för 32,85 miljarder dollar under kvartalet, mer än tre gånger mer än föregående kvartals 10. Rätt… mycket pengar. Fun fact: mer än hela Spotifys börsvärde just nu.
  • Mer om hur det går i Kina. Macen ökade sin marknadsandel, Watch ”is getting some traction” och Services ”is doing extremely well” enligt Cook. Det sista, återigen, väldigt viktigt för Apple.
  • iPhone X har varit den bäst säljande iPhone-modellen varje vecka sedan den släpptes
  • Att Wearables är ett Fortune 300-företag borde betyda att det omsatte över ca 9 miljarder dollar (Alcoa var nummer 300 2017 och omsatte då ca 9 miljarder dollar)
  • Apple kommer att spendera 30 miljarder dollar kommande fem åren på CAPEX (typ nyutveckling eller investeringar i hårdvara, fastigheter och tjänster). Google la 7,3 miljarder bara första tre månaderna i år…
  • Services-segmentet har dubblerats på fyra år
  • Apples kassa är nu 267,2 miljarder dollar, vilket är, tja fortfarande väldigt snurrigt (även om merparten alltjämt ”sitter fast” utomlands)
  • iPhone X är första modellen, sedan de splittade upp iPhonen i flera modeller (6/6 Plus), där toppmodellen också är den som sålt bäst
  • Imponerande att prenumerationssiffrorna ökar så kraftigt, med tanke på att Apple ändrat från 30 % av intäkterna till Apple till 30 % till Apple år 1 och 15 % därefter. Kan dock vara för tidigt för att ha hunnit att få effekt (alltså att det inte hunnit gå tillräckligt lång tid)

Fun fact: Apples omsättning under kvartalet var nästan på pricken Amazons och Facebooks gemensamma omsättningar. Eller 2,5 gång Googles.

Apples aktiekurs på ny all-time high

Från domedagsstämning och sianden om kollapsad iPhone X-försäljning till en kvartalsrapport över förväntan (bästa marskvartalet någonsin) till ny all-time high för aktien på typ en vecka. Apple-aktien stängde på 183,83 dollar efter att under dagen varit uppe på 184,25 dollar som högst.

Det innebär att Apples börsvärde idag stänger på 932,8 miljarder dollar, ”bara” 67,2 miljarder från den historiska biljongränsen.

Och det innebär dessutom att Apples börsvärde har ökat med sisådår 35 miljarder dollar sen i måndags. Fun fact: den ökningen är nästan på pricken Twitters och Snaps gemensamma börsvärden.

Apples aktiekurs ny all-time high

Services utgör en allt större del av Apples intäkter

I gårdagens kvartalsrapport från Apple visade det sig att intäkterna från Services ökade med ca 30 % jämfört med 2017. Förstås väldigt viktigt för Apple. De har redan kunnat öka marginalerna per såld iPhone, för att på så sätt se till att intäkterna inte tar stryk av att mobilmarknaden mognar, men det är förstås inte en långsiktig modell.

Det Apple allt mer håller på med är att ställa om sin verksamhet till att ännu mer hålla kvar användare genom att få befintliga kunder att betala mer för olika former av prenumerationer. Ett initiativ är att Apple nu börjat locka med ytterligare en gratismånad för kunder som inte väljer att fortsätta efter gratisperioden.

Apple Music is giving a free month to some who tried the three-month trial but didn’t subscribe

Apple Music, which has 40 million paid members and hopes to overtake industry leader Spotify sooner than later, is trying a new strategy. It is handing out a free month of service to some of those who previously tried Apple Music’s three-month free trial, and did not subscribe.

Spotifys första börskvartalsrapport: inte så bra som förväntat

Kvartalsrapport från Spotify, den första som börsnoterat företag. Och om den tyckte marknaden inte.

  • Spotify har nu 170 miljoner användare, 75 miljoner betalande (upp 4 miljoner jämfört med 2017). Jämfört med Apple är det en långsammare takt (och ja, det är den som marknaden jämför med). Väntat 75,1. Det var ju… mycket under förväntningarna… 99 miljoner annonsanvändare, en miljon över förväntan
  • Omsättningen prickar förväntningarna: 1,14 miljarder euro (902 miljoner för ett år sedan)
  • Företaget går fortfarande back (nähä? har de inte lyckats vända till vinst sedan börspremiären – för en månad senare?
  • Aktien får rätt mycket stryk i efterhandeln: nästan -7 % (efter att tidigare idag gått starkt och för första gången stängt över kursen för de första avsluten premiärdagen)
  • Det som sannolikt fick kursen att haverera är att omsättningen kommande kvartalen bedöms lägre än marknaden räknat med. Men återigen, inte särskilt mycket

Men i stort känns det som: ja, vad hade marknaden väntat sig? Det har ju inte riktigt hänt så mycket senaste månaden. Känns som reaktionerna på Snaps rapport igår. Lite hissyfitvarning.

Spotifys aktiekurs runt kvartalsrapporten Q1 2018

Ordningen återställd: Snaps kvartalsrapport en aktiekollapsbesvikelse

Ny kvartalsrapport från Snap(chat). Förra gången chockades marknaden och fick glädjefnatt efter en i det stora hela positiv rapport. Den här gången är det mer i linje med hur det brukar vara när Snap rapporterar. Kort sagt: inte så kul för aktieägarna. Både omsättning och användartillväxt under förväntningarna.

  • Dagliga användare skrivs nu till 191 miljoner (under de väntade 194,5). +15 % jämfört med för ett år sedan, att jämföra med Q4:s 18 % tillväxt
  • Intäkter per användare upp med 34 % till 1,21 dollar (mot väntade 1,25)
  • Omsättningen landade på 230,7 miljoner, upp 54,1 % jämfört med för ett år sedan (väntat var 244,5 miljoner)
  • Förlusten landade på 385,8 miljoner jämfört med 2,21 miljarder dollar för ett år sedan. En rejäl uppryckning, alltså.
  • Användarna tillbringar i snitt 30 minuter per dag och det ökar bland de äldre användarna (typ… trettioåringar?)

Med andra ord är siffrorna i stort inte så pjåkiga. Men alltså under marknadens förväntningar/förhoppningar. Snap-aktien klubbas hårt i efterhandeln. Nästan minus 17 %. Vilket känns som en galen överreaktion, även för att komma från aktiemarknaden.

Snaps aktiekurs runt kvartalsrapporten Q1 2018

Tesla kvartalsrapport missar förväntningar

Även Tesla kvartalsrapporterar ikväll. Lite bättre än väntat.

  • Omsättningen landade på 3,41 miljarder dollar mot förväntade 3,2.
  • Räknar med att ”ungefär” nå tillverkningsmålet 5000 Tesla 3 i veckan om ca två månader. Siktar ”ultimately” mot 10 000 i veckan. Med andra ord nån gång i tidsspannet mellan om två månader och när solen kallnar.
  • Tesla upprepar att de automatiserade för mycket av Tesla 3-produktionen för snabbt. 
  • Omsättningen från biltillverkningen landade på 2,74 miljarder dollar, 19 % högre än motsvarande kvartal 2017.
  • Segmentet ”energy generation and storage” (typ batterier och solpaneler) omsatte 410 miljoner dollar, 92 % högre än 2017 (men lägre marginaler). 
  • ”Services/Other” landade på en omsättning på 263 miljoner, upp 37 % (men en förlust om 118 miljoner)
  • Förlusten för kvartalet landade på 709,6 miljoner, jämfört med 330 miljoner för ett år sedan. Mer än en fördubbling, alltså
  • Meh-reaktion från marknaden. Aktien i stort oförändrad i efterhandeln.

Teslas aktiekurs kring kvartalsrapport Q1 2018

Shopifys kvartalsrapport Q1 2018: missar förväntningarna

Är du ett tillväxtföretag inom techsegmentet (vilket, tja, typ är alla företag nuförtiden) så är ständig tillväxt ett måste för att hålla marknaden på gott humör. Det spelar ingen roll att du slår förväntningarna. Fråga bara e-handelsplattformen Shopify som fick tokspö på börsen idag efter sin kvartalsrapport. Aktien kollapsade tio procent.

Omsättningen ökade med 68 % till 214,3 miljoner dollar. ”Subscription solutions” (bastjänsterna för att sätta upp en e-handelssajt) ökade med 61 % till 100,2 miljoner medan ”Merchant solutions” (tilläggstjänster som gör det möjligt för handlare att outsourca ännu mer av driftandet och hanterandet av sin verksamhet till Shopify) ökade 75 % till 114,1 miljoner. Tilläggstjänsterna står alltså för större omsättning och växer snabbare, vilket tyder på att fler handlare utnyttjar fler delar av Shopifys utbud för att förenkla sin verksamhet.

Nu räckte inte det här. Dels går Shopify fortfarande back och dels, som sagt, oroar sig marknaden för tillväxtsiffrorna framåt. Och det är alltså i princip helt och hållet det senare som drar ner aktiekursen – att ett tillväxtföretag går back hör lite till.

Det som är intressant med Shopify är att de (likt andra, som senast svenska iZettle) bygger upp en Amazon-plattform vid sidan av Amazon för små och medelstora företag som inte har resurserna eller viljan att lägga ner en massa tid på sin digitala butik. Via Shopify kan handlare exempelvis lägga över hela sin digitala marknadsföring (inklusive format och placering) på Shopifys AI-drivna Kit-bot.

Och även här gäller förstås det sedvanliga partner/konkurrent-förhållandet. Shopify och Amazon har ett samarbete som gör att handlare kan få det bästa av båda världarna. Vilket sammantaget, med allt från gränssnitt till logistik, gör det möjligt att i princip få ett fullständigt E-com as a service-paket.

Det här är ett fenomen som lär växa rätt kraftigt framöver. Både offline och online.

Shopify Shares Sink After Disappointing Results

Shopify Inc.’s halo is fading, with an earnings report that showed two metrics key to measuring growth growth are slowing down. The Canadian e-commerce company’s stock sank the most in six months Tuesday despite beating estimates for first-quarter revenue, profit and full-year revenue.

Xiaomi ansöker om börsnotering

Fler börsnoteringar, fast inte i USA den här gången. Kinesiska smartphone-tillverkaren Xiaomi har ansökt om notering på Hong Kong-börsen (där även exempelvis Tencent finns). Och det bedöms kunna bli den största börsnoteringen sedan Alibabas börsinträde 2014.

Xiaomi har haft lite av en raketkarriär och gått från typ noll 2011 (och rätt skamlöst iPhone-kopierande) till att idag vara en av världens största tillverkare av smarta mobiler. 2017 var Xiaomi Kinas femte största mobiltillverkare med en marknadsandel på 12 % (strax före Apples 11). Och Xiaomi investerar (förstås) även i en hel massa andra företag för att även de bygga ekosystem.

Xiaomi Files in Hong Kong for World’s Biggest IPO Since 2014

Xiaomi Corp. became the first major company to use Hong Kong’s new rules for going public, filing for what’s expected be the world’s biggest debut since 2014. The Chinese smartphone maker is taking advantage of changes in the former British colony that mean companies with different share classes can now list in the city.

Teleoperatörerna Sprint och T-Mobile planerar samgående

Uppgifterna visade sig stämma. Teleoperatörerna Sprint och T-Mobile har bestämt sig för att gå samman (ja, eller som det känns på affärens struktur: T-Mobile sväljer Sprint). Det skulle minska antalet stora teleoperatörer i USA från fyra till tre.

Nu är det förstås inte helt klart än: aktieägarna och (framförallt) konkurrensmyndigheterna måste säga sitt. Med tanke på att USA:s konsumentmyndigheter inte är särskilt intresserade av konsumenternas väl under nuvarande administration så borde chansen för ett ja vara större än den borde vara.

Förutom synergierna konstaterar företagen också att det kommer leda till lägre priser. Hand upp alla som tror på den.

Sprint and T-Mobile have announced that they will merge

The number of major wireless carriers in the United States could shrink from four to three. Sprint and T-Mobile have announced that they intend to merge. The merger will need to be approved by regulators and the companies’ shareholders. The combined company will be based in Bellevue, Washington, and it will be called T-Mobile.

 

Övrigt

Simone Giertz drabbad av en shitty tumör

Stark video idag från Simon Giertz. The Queen of shitty robots har drabbats av en hjärntumör. En rätt stor tumör. Verkar godartad, men en tumör är alltid en tumör. En hjärntumör är alltid en hjärntumör. Hon kommer opereras i slutet av maj.

Självklart vore hon inte The Queen of shitty robots om hon inte skulle skruva till även det här beskedet. Med humor.

Inte alls lika allvarligt, men ungefär samtidigt som Simone verkar ha fått sitt besked fick även jag besked om att en närstående fått hastigt försämrad hälsa. Gör att den här typen av händelser förstås känns lite extra – även om ungefär det här drabbar någon människa i princip varenda minut. Och som Simone konstaterar: saker som kändes viktiga blir helt plötsligt bagateller i periferin. När man (åter) påminns om vad som faktiskt är viktigt.

Jag håller alla tummar jag kan för att Simone studsar sig igenom det här. Är det något världen behöver just nu är det fler shitty robots. Det börjar finnas alldeles för många smarta och perfekta robotar.

I have a brain tumor.

Curve ball from life! Everything still feels pretty surreal, but I’m getting through it. Queue jokes about shitty brain surgery robots. 👇 places where I post stuff 👇 TWITTER: http://twitter.com/simonegiertz FACEBOOK: https://www.facebook.com/simonegiertz/ INSTAGRAM: https://instagram.com/simonegiertz/ PO BOX: 60 29th St. Suite #217, San Francisco, CA 94110

Chrome lär sig tysta webbplatser utifrån dina surfvanor

En löjligt enkel grej som känns så självklar när man läser den. Nya versionen av Chrome mutar webbplatser – baserat på din surfhistorik. Istället för en lösning som bygger på att alla eller ingen webbplats får ljudet avstängt så lär sig webbläsaren vilka sajter som ska tystas.

Med andra ord: om du alltid stänger av ljudet på en webbplats så kommer Chrome lära sig det och stänga av ljudet på den sajten framöver. Om du inte gör det så kommer Chrome låta ljudet vara på. Om man börjar med en tom surfhistorik så kommer Chrome låta ljudet vara på på ett tusental webbplatser där användarna ”är bekväma med att ha ljudet på”. Vi kan väl gissa att Youtube är en.

Chrome learns to mute sites based on your web history

Right now, your web browser’s response to auto-playing content tends to take one of two extremes: either it mutes everything or blasts your ears. But there are some times you do want sound right away, such as a livestream or a game — do you have to remember to turn sound on every time there, too?

Läge att kolla över datalagringsinställningarna i Google Analytics

Kan vara värt att kolla in för alla som arbetar med Google Analytics. Verkar inte omfatta ”de flesta standardrapporter”, men gäller data som ”är kopplad till cookies, användaridentifierare eller annonsidentifierare”. Om det här är viktigt eller inte beror alltså på om dessa bitar är relevanta – och vad man som organisation bestämt kring GDPR.

Kolla Jonas inlägg nedan för mer info.

★ Jonas Carlström on LinkedIn: “VARNING: Efter den 25/5 försvinner…

VARNING: Efter den 25/5 försvinner dina historiska data Google Analytics OM du inte ändrar en inställning innan detta datum! Det innebär att du komm…

Google backar mobilspelstartup

Det har gått sådär för Googles satsningar inom sociala medier, om vi säger så. Det hindrar dem dock inte att fortsätta försöka. Nu verkar det som att företaget backar en startup fokuserad på sociala mobilspel: Arcade.

Kommer inte vara kopplat till något av de befintliga nätverken utan man registrerar sig istället med sitt telefonnummer. Kan med andra ord vara ett sätt att skapa någon form av headless-spelplattform. Som kanske på sikt kan spelas inom ramen för, säg, Facebook.

Lite som att Google satsar stort på att bakvägen komma åt iOS-användarna, genom att skapa tjänster i det konkurrerande operativet.

Google is secretly building a social-gaming startup called Arcade

Google is reportedly helping young tech entrepreneur Michael Sayman build and launch a social gaming startup. Bloomberg reports that the project – called Arcade – won’t be tied to any existing social networks; instead, users will create accounts based off their phone number. The games might involve some trivia elements.

iPhone X var världens bäst säljande smartphonemodell Q1

Fler Apple-siffror. En rapport som säger att iPhone X var den mobilmodell som sålde bäst i världen första kvartalet. 16 miljoner sålda, eller 4,6 %. Apple knep även plats två och tre med iPhone 8 och 8 Plus.

Först på plats fyra kom alltså en icke-Apple-mobil, från Xiaomi (som bara igår ansökte om börsnotering).

Som synes inte minst i diagrammet är Apples totala andel (även om vi lägger med äldre modeller) rätt liten. Men att det är Apples dyrare modeller som säljer bäst är förstås ett styrketecken för Apple (och yay för aktieägarna).

Apple’s iPhone X was the world’s best-selling smartphone in the last quarter, research shows

“For the second quarter running, the iPhone X remains the world’s most popular smartphone model overall, due to a blend of good design, sophisticated camera, extensive apps, and widespread retail presence for the device,” Juha Winter, senior analyst at Strategy Analytics, said in a press release.

Kinas elbusstillverkning är varje månad stor som Londons hela bussflotta

Siffror att reflektera över: Det bedöms finnas 3 miljoner bussar i världen. 385 000 är elektriska. 99 % av dem finns i Kina. Var femte vecka ökar den elektriska bussflottan i Kina med 9500 fordon. Det motsvarar hela Londons totala bussflotta.

Utöver det tillverkar Kina fler elektriska bussar än något annat land.

China is adding a London-sized electric bus fleet every five weeks

China is leading the market for electric buses, but others are catching up

Cambridge Analytica tar ner skylten

Årets mest otippade nyhet. Cambridge Analytica och moderföretaget SCL Group begär sig båda i konkurs. Anledningen? “the siege of media coverage has driven away virtually all of the Company’s customers and suppliers”.

* gif med gullig tecknad figur som utbrister REEEEEAAAALLLYYYY?!!?! och trillar av stolen *

Cambridge Analytica is shutting down

Following the far-reaching scandal over the mishandling of Facebook user data, Cambridge Analytica is shutting down its offices in the United States, according to reports from Gizmodo and The Wall Street Journal. The decision was reportedly announced to employees on a conference call today, and it was delivered by the chairman of Cambridge Analytica’s parent company, SCL Group.

Smart väderreklam från Netflix

Ännu en smart annons (och annonsplacering) från Netflix.

Netflix reklam för The Rain i Klart.se-appen

Robotbadminton i huset

Dang it. Nu slår de oss i badminton också.

Äntligen! Linser som kan skjuta laserstrålar

SÅÅÅÅÅÅÅÅJA. Nu snackar vi. Linser som kan skjuta laserstrålar.

Gotta gemme sommadat.

Experimental contact lenses could let you shoot lasers from your eyes. Seriously

Researchers at the University of St. Andrews in Scotland are developing ultrathin contact lenses capable of firing laser beams. And, while that may totally sound like a futuristic weapon, it’s actually an intriguing new method for authenticating a person’s identity. Move over Touch ID!

Ola Andersson
Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.
Ola Andersson on LinkedinOla Andersson on RssOla Andersson on Twitter

Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Kommentera

Bli först att kommentera!

avatar
  Subscribe  
Meddela mig om