Digitala spaningar vecka 29 2018

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått. (Dessutom var det World Emoji Day, så det finns en hel del emojis i texten…)

Artikel: Varför EU:s jätteböter mot Google inte kommer leda till dyrare mobiler

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook Ads Manager-appen får nya funktioner

Facebooks Ads Manager-app har fått ny funktionalitet för att göra det ännu enklare för dem som vill skapa sina annonser direkt i mobilen. Närmare bestämt:

  • Text-overlay och policy-koll: Lägga text (och formatera den) ovanpå bilder och kolla så att texten inte är för lång enligt Facebooks riktlinjer.
  • Bildbeskärning
  • Mallar: För den som inte vill skapa sina annonser helt från scratch
  • Figurer, dekaler och logotyper: Möjlighet att lägga till varumärkets egna grafiska element för snabb åtkomst till dem
  • Färgfilter

Create Ads from Your Mobile Device Using New Creative Tools in the Ads Manager App

As more and more business gets done on mobile, business owners and marketers need tools to create and manage ad campaigns on the go. The Ads Manager app has been our mobile solution for advertisers since 2015, empowering you to create and monitor ads anywhere, anytime.

Instagram testar möjlighet att manuellt plocka bort följare

Instagram testar funktion för att låta publika konton själva plocka bort följare utan att de bortplockade får veta det. Typ soft block.

Instagram is testing feature that allows public accounts to remove followers

If your Instagram account is public, there’s no real way to stop people from looking at your feed. Even if you block someone, your photos are just a private browser window away. That said, Instagram is at least trying to give users more direct control over their own list of followers; the company has started more widely testing the ability to manually remove followers with a few taps.

Instagram Stories får reaktionsemojis

Instagram Stories kopierar Facebook Stories för en gångs skull. Facebook testar att lägga till reaktionsemojis även i Instas stories. Intressant nog utan den arga reaktionen. Kan ju vara, som artikeln konstaterar, för att Instagram är en mer positiv miljö än Facebook, men det kan ju också vara ett drag från Facebook att, tja, försöka få den att bli det om inte annat.

Instagram’s Adding ‘Reactions’ Style Quick-Response Emojis to Instagram Stories

Instagram is testing a new, Facebook Reactions style emoji response option for Instagram Stories, which would give Stories viewers another way to engage with posts. Spotted by user @SupraBo (and shared by Matt Navarra), the new response tool would provide a simple way to quickly engage with Instagram Stories content, and could give brands, in particular, another way to measure viewer sentiment and interest in their content.

Instagrams meddelandefunktion börjar visa när du är online

Ny funktion i Instagrams meddelandefunktion: se när kontakter är online/var online. Och det gäller just kontakter: medlemmar som följer dig eller som du har chattat med via Direct. Likt det Facebook testar i Facebook-appen går det att stänga av funktionen – med twisten att du då inte heller får se någon annans onlinestatus.

New: See when your friends are online to DM

Today we’re making it easier to connect with friends on Instagram by showing you when they’re available to chat. When your friends are active on Instagram, you’ll see a green dot next to their profile picture in various spaces within the app, including the Direct inbox and your friend list when you share a post…

Messenger visar onlinestatus för grupper i listvyn

Nu har Messenger börjat visa när chattgruppmedlemmar är online – eller senast var online – direkt i listvyn. Har åtminstone inte funnits hos mig förrän typ nunu.

Skärmdump från Messenger som visar onlinestatus för chattgrupper

Instagram testar funktion för att geografibegränsa stories

Nytt test i Instagram Stories: platsbegränsning. Möjlighet att ställa in i vilka länder en story ska visas.

Matt Navarra on Twitter

Instagram is testing a ‘Choose locations’ option for Stories. You will be able to limit which countries your Stories can be seen in. Mostly useful for brands/advertisers with global accounts wishing to run geospecific campaigns. Spotted by @MattNavarra + @WABetaInfo

Ny trend: låsa Instagram-konton för att få följare

Intressant utveckling. Allt fler av Instagrams memefabriker verkar sätta sina konton till “privat”. Anledningen? För att få följare.

Någon ser ett skojigt meme och delar det. Enda sättet för mottagaren att se memet är att följa kontot som la upp memet.

Nackdelen med privata konton är att de inte dyker upp i Explore-delen, men ett av kontona konstaterar i artikeln att det inte spelar nån roll. Kontot får mångfaldigt fler följare som låsta konton än ett parallellt öppet konto via Explore.

Förstås inte så konstigt: meme delas förstås mestadels med vänner och om en vän har delat något är du mer benägen att följa ett konto. Dels för att se vad som skickats, men också, tja, om nån av dina vänner tycker att det är kul lär du också tycka det. The power av vänners delningar, som vanligt alltså. Och förstås: dark social FTW.

Och tja, det är snäppet meckigare att avfölja ett låst konto. Enklare att bara fortsätta följa. Lex nyhetsbrev.

Why Some of Instagram’s Biggest Memers Are Locking Their Accounts

Reid Hailey, the founder of Doing Things, a media company that manages a network of Instagram pages with a collective 14 million followers, says that around 75 percent of the accounts he oversees are set to private. “If you’re public, people just always see your stuff and they don’t feel the need to follow you,” he says.

Netflix visar hur man kan använda IGTV synnerligen kreativt

Netflix briljerar igen i kategorin kreativt utnyttjande av tillgängliga marknadsföringsformat. Senast ut: en film för att fira IGTV, Instagrams nya entimmesformat.

Och hur uppmärksammar Netflix detta? Med närbildsklipp av Cole Sprouse (från Netflix-serien “Riverdale”) som äter hamburgare. I en timme.

Sen har vi också Buzzfeed som tyckte att hamsterfotboll var lämpligt IGTV-material. National Geographic har ett mer normalt innehåll med en vertikalanpassad version av Will Smith-ledda serien “One Strange Rock”.

 Men även den sistnämnda sticker ut genom sina rätt extrema närbilder. Och överlag verkar det sistnämnda vara en lite röd tråd: klipp som bokstavligen talat är in your face (och of a face). Där människor fyller upp hela skärmen. Om man så vill: som när man videochattar med sina vänner.

On Instagram TV, brands go longer and weirder

Brands, celebrities and publishers are getting weird on Instagram TV. Netflix, for instance, filmed “Riverdale” star Cole Sprouse seductively eating a cheeseburger-for an hour, no less-and judging from the one million views and 6,500-plus comments, plenty of people enjoyed it.

Facebook Watch lever inte upp till förväntningarna

I förra veckan skrev jag om att Facebooks Watch-satsning inte fått den luft under veckan som innehållsskaparna hoppats på. Men att några ändå känner att det finns potential.

Här kommer mer på samma tema. Lite blandade resultat. Annonsintäkterna är inte i nivå vad de borde vara med det potentiella visningsunderlaget (och antalet visningar), men de företag som är med i testet med mid-rolls ser att det intäkterna ökar för det relativt nya formatet. Svårt att jämföra med annan plattform, förstås, men ett av de inblandade företagen uppskattar att de får 264 dollar per miljon visningar i Watch medan motsvarigheten för Youtube är 2200 dollar.

Själv hoppas jag förstås även på fler test/initiativ med betalabonnemang från både Google och Facebook. De har förutsättningarna om de verkligen skulle satsa på att Netflixa sig. Ja, eller Primae sig.

‘Still not a huge leap’: Facebook’s video ad breaks program is showing signs of life – Digiday

Facebook’s mid-roll video ad breaks are beginning to show signs of life, though publishers still need a high volume of views and engagement to generate meaningful revenue from the ad product. Launched last March, the ad breaks program lets publishers make money by serving video ads inside videos that are at least three minutes long and with the ad not showing up until after the first minute.

Facebook börjar radera fejkinformation som leder till våldsamheter

Yttrandefrihetsfrågor slutar ofta med balanserande på slak lina utan säkerhetsnät. Det vet inte minst Facebook som försöker jonglera en plattform där idéer och åsikter ska kunna stötas och blötas med initiativ att ta bort, eller åtminstone inte lyfta fram, rena faktafelsagendor som kan få eget liv.

Mark Zuckerberg hjälper inte heller alltid till (han är bitvis lite Trump, där uttalanden han kommer med korrigeras, till och med på policynivå, kort därefter). Som i en intervju nyligen där han konstaterar att förintelseförenekare har rätt att finnas på plattformen därför att de sannolikt inte medvetet sprider falsk information.

Mmkay.

Oavsett har Facebook nu skruvat i riktlinjerna kring hur de kommer att hantera visst innehåll. Som en följd inte minst av det som hände i Sri Lanka för några veckor sedan, där information som spreds bland annat via Instagram och WhatsApp, ledde till attacker mot muslimer i landet, kommer Facebook nu ta bort innehåll som leder till våldsamheter.

Skillnaden jämfört med vad som redan görs idag av Faceook (ta bort hatinnehåll) så handlar det här alltså vad jag förstår om att innehåll som i sig inte är hatinnehåll (eller fejkinnehåll) men som leder till våldsamheter kan tas bort.

Vilket förstås också kommer bli lite trixigt. Eftersom det i princip kan vara vilket innehåll som helst – som tas ned när våldsamheterna redan har inträffat.

Att det här kommer nu är säkerligen också en följd av att en kongressledamot under ett förhör nyligen med företrädare för Facebook, Google och Twitter lite löst kastade ur sig idén att det kanske var dags att skärpa Section 230, ett avsnitt i en lagstiftning som sedan mitten av nittiotalet säkerställt att plattformar med användargenererat innehåll inte kan hållas ansvariga (läs: miljardstämmas) för åsikter som uttrycks av medlemmarna på plattformen.

Facebook says it will begin removing misinformation that leads to violence

Hours after CEO Mark Zuckerberg spurred history by defending the rights of Holocaust deniers to post on Facebook, the company said it had begun removing misinformation that contributes to violence. Under the new policy, Facebook will begin reviewing posts that are inaccurate or misleading, and are created or shared with the intent of causing violence or physical harm.

Avslöjanden om att Facebook jobbade närmare Trump-kampanjen än som medgetts

Ny artikel som avslöjar att Facebook samarbetade närmare Trump-kampanjen 2016 än vad som tidigare kommit ut. Ja, eller egentligen: Trump-kampanjen lärde Facebook hur man gör effektiv marknadsföring… på Facebook.

Korta versionen: Trumps social-folk höjde ribban för hur man bäst jobbar med FB. FB erbjöd samma stöd till båda kampanjerna, men Trumps använde den bättre. Så pass att FB i efterhand hyllat kampanjen internt. Och Zuckerberg ringde till och med och gratulerade.

Egentligen inte jättemycket nytt. Men ännu några grejer som FB inte berättat självmant och som läggs på FB:s imageproblemshög.

Congratulations, Mr. President: Zuckerberg Secretly Called Trump After The Election

Internal documents show Facebook’s own marketing strategy was influenced by what it learned from its valued customer, the Trump campaign. Posted on July 19, 2018, at 3:51 p.m.

Facebook populär plattform för filmpirater

Ännu en del i upphovsrättsdebatten (säg hej inte minst till EU:s förslag till skärpt upphovslagstiftning). Det visar sig att Facebook håller på att bli filmpiraternas nya favoritplattform. Eller åtminstone en allt vanligare plattform. Och det sker rätt öppet, inte minst i grupper.

Det här är förstås svårt att stoppa och Facebooks uppladdningsfilter för att motverka detta funkar sådär (ett argument mot den typen av teknik alltså, även om Facebook redan har ett sånt filter och alltså redan scannar igenom allt vi laddar upp). Men att Facebook säger, även här, inte vårt ansvar kommer inte göra att trycket från lagstiftningshåll kommer bli mindre.

Det är en sak att Facebook tar bort otillåtet material vid påpekande från upphovsrättshavare, men ett annat sätt är också att i högre utsträckning stänga av användare som vid upprepade tillfällen bryter mot lagen. Det är nog en av “teknikerna” som lagstiftarna kommer att peka på för att förhindra spridning av otillåtet material.

Snapchat

Snapchat bygger sökfunktion för publika snaps

Nytt intressant initiativ från Snapchat: man har startat ett nyhetsinitiativ specifikt för att göra publika snaps mer lättillgängliga för nyhetsorganisationer. Snap har slutit avtal med fyra ”news discovery platforms” som i sin tur kommer googleifiera innehållet och göra det tillgängligt för de journalister och medier som är kunder hos de olika plattformarna.

Snapchat-informationen kommer inte kosta något extra, utan blir ett kostnadsfritt tillägg till det avtal som redan finns.

Smart av (främst) två skäl: dels för att det är ytterligare ett drag i Snaps strävan att göra appens innehåll och funktionalitet tillgängligt utanför Snapchat och dels för att Snapchat allt mer börjar bli nya tidens direktsändningsplattform vid kriser. Inte minst som tat det går att samla många olika perspektiv på samma händelse.

Exclusive: Snapchat is launching a news partnerships initiative

Details: Snapchat is partnering with four news discovery platforms to give journalists access to better tools that will help them uncover Snap pictures and videos during breaking news. The partners include NewsWhip, Storyful, SAM Desk and TagBoard.

Hur The Telegraph använder Snapchat för att nå unga nyhetsläsare

💡👴📰➡️📰🧒👻

How The Telegraph is reaching teenagers with news stories on Snapchat Discover

Snapchat, the multimedia messaging app, can be a priceless tool for attracting new audiences thank to its Discover function that allows users to see breaking news while scrolling through latests snaps of avocado lunches.

LinkedIn

LinkedIn-nyheter: undertexter, spara utkast och översättning

LinkedIn fortsätter leka följa John: lägger till nya funktioner som funnits hos andra sociala plattformar rätt länge. Men hej, bättre sent än aldrig.

  • Lägg till undertexter till LinkedIn-videos (desktop)
  • Dela ett textstycke från en LinkedIn-artikel tillsammans med artikeln
  • Spara utkast av artiklar (mobil)
  • Knapp för att översätta artiklar (gäller inte inlägg, antar jag. Där testar ju LinkedIn redan autoöversättning)
  • Mememe-flik: samlar allt du har delat för enklare åtkomst

New Features to Get More From Posting: Video Captions, Share Articles Quotes, and See Translations

Sharing ideas, asking for advice, or showing what you do for work are just a few ways our members start conversations on LinkedIn every day. Having these types of conversations with your professional community is one of the best ways to give and get help, make new connections, and strengthen existing ones.

Nyheter i LinkedIns meddelandefunktion

Ännu fler nyheter i LinkedIn. Till skillnad från gårdagen nya funktioner handlar det den här gången om nyheter i meddelandetjänsten. Mer specifikt:

  • Expanderbart chattfönster: Du ser mer av meddelandet du skriver (mobil, kommande veckorna även på desktop)
  • Möjlighet att skicka bilagor från appen (LinkedIns bilagefunktion har svajat rätt rejält, får se om det blir bättre nu). Stöd för saker som pdf, doc, xls och ppt.
  • Enklare att starta och hantera gruppchattar
  • @:a medlemmar i meddelanden för att snabblänka till personens LinkedIn-profil
  • Klistra in bilder direkt i chattfönstret
  • Emoji-picker. EMOJI-PICKER!!! 🤘🤘🤘

Bring Your Conversations to Life with New Updates in LinkedIn Messaging

We know you use LinkedIn Messaging to have a variety of professional conversations, whether it’s chatting with a teammate about work, discussing a job opportunity with a recruiter, asking a mutual connection for career advice, or sharing ideas with someone in your industry.

LinkedIn testar röstmeddelanden

Woookay. LinkedIn testar röstmeddelanden. Wookay. 🙄

Kommer det finnas en funktion som gör att man kan läsa in ett röstsvarsmeddelande också som svar när man får ett röstmeddelande? “Hej! Kul att du hör av dig. Jag lyssnar däremot inte av röstmeddelanden. Texta gärna.”

Matt Navarra on Twitter

LinkedIn is testing audio / voice messaging in its Android app h/t @AngusGrady / @intranetfuture

Övrigt sociala medier

Notishysterin når nya höjder

Kan vi prata om att fenomenet med att de sociala plattformarna informerar oss om att nån random person har lagt ut en random grej om något random börjar nå hysteriska nivåer? Typ den enda notis som inte går att stänga av. Känns som att de nu dyker upp om man inte har varit inne på tio minuter.

(Nu var just den här delningen från Johan Svensson intressant, men jag behöver inte ett parallellnyhetsflöde, mkay?)

Skärmdump med notis på iPhone-låsskärmen

Ny social plattform: Openbook

Openbook är som Facebook, fast mer transparent. Kommer inte kränga dina uppgifter och kommer överhuvudtaget vara schysstare mot dig. Åtminstone om man ska tro Openbook själva. Är dessutom en EU-tjänst. Ja, alltså Made in EU.

Webbplatsen innehåller just nu dubbla loggor och dubbel navigering. Men det händer inget när man trycker på något navigeringsalternativ. Känns helgjutet så här långt.

Kan vi komma överens om att inte alla springer dit samtidigt?

Openbook is like Facebook but without all the digital stealing | TheINQUIRER

PUNTERS WHO fear the second coming of Cambridge Analytica can breathe easy after the announcement of a new social network which its designers say has zero privacy leakage.

 

Sök/SEO

Google börjar med särskilt hänvisnings-URL för bildsökstrafik

Bildsök blir allt viktigare. Bara att fråga Snapchat eller Pinterest. Även Google har stoppat in allt mer funktionalitet i sökresultaten för bilder för att bildsöken mer och mer ska kunna stå på egna ben.

Trots det är det många företag som fortfarande inte lägger särskilt mycket kärlek på sina bilders metadata. Enkla grejer som vettiga filnamn. Nu lägger Google till ytterligare ett verktyg för att uppmärksamma webbplatsägare om hur viktiga bilder är för att driva trafik: en dedikerad hänvisnings-URL för trafik från just Googles bildsök.

Kommer att rullas ut ”de kommande månaderna”, så det är bara att börja förbereda sina uppsättningar.

Google to Roll Out New Referrer URL Specific to Google Images – Search Engine Journal

Google has announced plans to roll out a new referrer URL specific to Google Images over the next dew months. This update is being introduced as a way to help site owners better understand the extent to which Google Images drives site traffic.

Google uppdaterar AMP Stories med stöd för annonser, betalväggar och köpknappar

Google stories är inte tillnärmelsevis lika kända som sina Facebook-kusiner. Men de finns och har fått ännu en uppdatering (ja, eller har blivit 1.0). Plus att formatet nu öppnas för alla utvecklare.

AMP Stories baseras på Googles variant av Facebooks Instant Articles. Alltså ett snabbladdande mobilformat – som bor hos Google.

Bland nyheterna märks att det nu går att peta in DoubleClick-annonser. Och förstås stöd för betalväggar (primärt ett format för publicister, trots allt). Men det finns också stöd för köpknappar. Kort sagt ett format för nästa generations internet. Där storiestelling och e-handel är väldigt mycket samma lika.

Google releases AMP Stories v1.0 with new features, including an ads beta for DFP users – Search Engine Land

Following on the introduction of AMP Stories for publishers in February, the AMP team has announced several updates to AMP Stories, including monetization capabilities. Version 1.0 of AMP Stories is now available to all developers, no whitelisting needed. AMP stories are standalone compilations of pages with AMP and HTML layers of elements such as media, analytics, text and more.

 

Detaljhandel/e-handel

Senaste e-handelstrenden i Kina: lievströmningsshopping

Senaste (?) shoppingtrenden i Kina: liveströmningsshopping. TV-shop möter Etsy möter livsstilsmagasin möter Tupperware.

Via Alibaba-plattformen Taobao kan kineser boende utanför USA sätta upp sina egna infomercialsändningar där de presenterar varumärken från företag och länder utanför USA. Ett av kraven för att få vara “agent” åt Taobao för att sälja på detta sätt är just att man är bosatt utanför Kina. Och det är det (hyfsat) lokala och unika som tittarna är ute efter. Alltså inte de största varumärkena utan det som inte vem som helst kan få tag i. Och det är inte Wish-prisklass på grejerna, om vi säger så.

Den som sänder presenterar varorna och tittarna kan ställa frågor direkt under sändningen. Sedan är det bara att klicka hem det man är intresserad av. Säljaren kan låta beställningarna gå direkt från leverantören eller via Cainiao, logistikföretaget som Alibaba to kontroll över förra hösten. Och även den här satsningen omfattas om Alibabas (inte alltför avlägsna) framtidsvision att Alibabas plattformar ska kunna leverera typ vad som helst vart som helst i världen på 72 timmar.

Taobaos plattform har i dagsläget 16 000 agenter och siktar på att öka till 50 000 under året (vilket är… rätt aggressivt). 

Taobao leads the charge in a new ecommerce trend: livestreamed shopping

She’s not your ordinary jewelry dealer. Going by the online moniker “Xiaotian,” she commands a big fan base, jokes with her customers, and models for her own business. “Hi bao bao,” she greets her potential buyers during a livestream session one afternoon in Hong Kong, using a common, endearing nickname for online shoppers.

Microsoft och Walmart i digital allians mot Amazon

💾➕🛒➡️🤝💕

🙅🏽‍♂️👩💪

Microsoft and Walmart form a digital alliance against Amazon

If you’ll recall, Amazon Go is the company’s take on what a convenience store of the future is. Amazon opened its first location at the base of its headquarters in Seattle a few months ago and plans to open six more stores across the US within this year.

Amazons webbplats brakade ihop direkt under Prime Day

👩💪🏆📅➡️🛒💥

🤭😆

Amazon knows it’s in the doghouse over Prime Day glitch

Amazon’s on Fire and not in the way it intended. Mere seconds after Amazon’s Prime Day went live at 3 p.m. ET/12 p.m. PT on Monday, the online mega-retailer crashed and burned. The company is apparently working very hard to restore the site. We will provide updates as more information comes in.

Amazon Prime Day slog försäljningsrekord igen

Årets Prime Day började lite sådär för Amazon. Bilder på gulliga hundar i all ära, men en sajt som brakar ihop direkt när dörrarna öppnas och kunderna kommer rusande är inte riktigt vad man som e-handlare vill ha (även om det förstås är en bra story att spinna efteråt).

Trots det verkar 2018 års Prime Day ha slagit försäljningsrekord (otippat). Amazon har själva inte släppt siffror, men bedömare gör gällande att årets försäljning rakade iväg till 3-3,5 miljarder dollar, att jämföra med bedömningarna om 2,41 miljarder förra året. Totalt såldes 100 miljoner prylar och populärast var Amazons egna elektronikprylar (Fire TV Stick och Echo Dot).

Ett lämpligt läge att jämföra med Alibabas motsvarighet Singles’ Day. Där kunderna under ett dygn köpte grejer för 25 miljarder dollar. Sisådär 7-8 gånger mer än årets Prime Day. Och vi kan väl gissa att även 2018 års Singles’ Day kommer att se en försäljningsökning…

Amazon Prime Day sales topped $3.5 billion, despite early problems

In Amazon’s own words, Prime Day got off to a pretty “ruff” start. But it still wound up having a pretty doggone good day. Many shoppers were stymied Monday afternoon by widespread website difficulties, encountering Amazon’s ( AMZN) signature 404-error dogs of Amazon instead of the thousands of discounts they’d flocked to the site for on what’s become the e-commerce giant’s biggest sales day of the year.

Ny Amazon-funktion: Part Finder – hitta rätt mutter och skruv

Amazon har släppt en ny tjänst: Part Finder. Vad det låter som: en tjänst som hjälper dig hitta vad det är för slags skruv eller mutter du behöver köpa. (Med andra ord snarare en Screw Finder än en Part Finder, men oavsett).

Lägg upp den del du behöver köpa en likadan av och använd en funktion i Amazon-appen tillsammans med mobilens kamera för att ta reda på vad du har liggande framför dig. Svaret ges via en kombination av AR och bildmaskininlärning. Förhoppningvis får du sedan reda på vilken del det handlar om och var du (på Amazon förstås) kan köpa den.

Verkar funka sådär enligt artikeln, men idén är förstås lika självklar som lysande. När den kommit över barnsjukdomarna lär den bli riktigt bra.

En Shazam för skruvar och muttrar, alltså. Plug and pay.

Amazon rolls out Part Finder to help find nuts and bolts and more – SiliconANGLE

Amazon.com Inc. has rolled out what could be a very useful feature, an app for iOS that will help you find the right nut, bolt, washer or screw you’re looking for. It’s called “Part Finder,” a feature you can find in the search bar when you’re in the Amazon app.

 

Strömmade medier

Youtube testar hashtaggar

Nästa nyhet i Youtube: hashtaggar. Sent omsider får alltså även Googles sociala videoplattform stöd för att tagga sitt innehåll med kategorisökord som sedan går att söka med för att hitta mer innehåll på samma tema.

Med tanke på de just nu många hatinnehållsdiskussionerna så har Youtube försökt att mota lite missbruk i grind. I reglerna för hur hashtaggar får användas specificeras att de inte får användas för för att trakassera eller förnedra, ”anything sexual” eller för att uppmuntra till hat eller våld. Innehåll med hashtaggar som bryter mot reglerna kommer att plockas ned.

Testas/rullas ut på webben och i Android-appen. Oklart när det kan komma till iOS-appen.

YouTube begins embracing the hashtag

Android Police has spotted Google’s support page detailing the rules behind new feature. YouTube’s policies prohibit creators from adding misleading tags, as well as those meant to harass or humiliate an individual or a group. Hashtags that promote violence or hatred and anything sexual or explicit are also not allowed on the platform.

Walmart kan planera en egen videoströmningstjänst

Hand upp alla som är förvånande. Walmart kan vara på gång med en egen videoströmningstjänst. För att ta upp konkurrensen med Netflix. Ja, eller egentligen Amazon, förstås.

Nu är steget trots allt inte jättelångt eftersom Walmart redan äger videotjänsten Vudu. Men Vudu (that you do so well) är på sätt och vis en gammelvideodigitaltjänst: rent on demand. Betala per tv-serie eller film. Men ska man kunna hävda sig framöver lär krävas en prenumerationstjänst.

Walmart håller förstås också på att bygga upp sitt ekosystem och då räcker det inte med e-handel. Som övriga techjättar (som Walmart numer kan räknas som) handlar det om göra mångverksamhet till sin kärnverksamhet.

Walmart might get into the crowded video-subscription business

Walmart has been butting heads with Amazon for some time, offering grocery delivery, personal shopping, automated kiosks, same-day delivery and meal kits, all in an effort to compete with the online retail giant. It also just teamed up with Microsoft to boost its digital retail efforts as a way to take on Amazon.

 

AR/VR

Google släpper Move Mirror: tjänst för att AR-mappa din kropp

Ha. Senaste livsviktiga Google-experimentet: Move Mirror.

Genom att slå på webbkameran kan du sedan låta Google mappa din kropp och hur du rör dig och sedan mappa det mot över 80 000 bilder som ska finnas i ett bildbibliotek. Och bilderna förändras i realtid medan du du rör dig. Du kan sedan (förstås!) spara resultatet som en gif.

Allting sköts i webbläsaren, via en javascriptversion av Googles AI-motor TensorFlow. Med andra ord görs bildigenkänningen lokalt i datorn snarare än att skicka infon till Google (säkert inte tillräckligt för att lugna alla som tejpar öer webbkameran, men ändå).

Ett experiment som i dagsläget har begränsad funktionalitet. Men det är imponerande att se hur snabbt mappar upp din kropp och dina rörelser och sedan matchar det mot bildarkivet. Och nyttoområdena på sikt är förstås enorma. Från onlineklädhandlare som vill ge känsla för hur virtuella kläder sitter när man rör sig till VR och spel.

Google’s latest AI experiment makes GIFs by watching you move

Google has published a brand new AI experiment called Move Mirror, which matches your pose with a catalogue of 80,000 photos. Useless? Kinda, but it’s also pretty bloody cool. Here’s how it works: when you visit the Move Mirror website and grant it access to your computer’s webcam, it maps the positioning of your joints using a computer vision model called PoseNet.

 

IoT – Internet of things

Facebook arbetar på en egen internetsatellit

Ni vet hur Telia köpte/vill köpa hela Bonnier Broadcasting igår? Och gjort liksom många tele- och internetoperatörer: skaffat eget innehåll snarare än att bara vara en distributionstjänst (säg hej till Verizon och AT&T, lite Telias motsvarigheter i USA). En anledning är förstås att det börjar bli allt fler som vill erbjuda både samtal, sms och internetuppkoppling. Nu är Facebook officiellt ett av dem.

Företaget har bekräftat att de arbetar på en internetsatellit som alltså ska erbjuda internettillgång även där det inte finns fiberinfrastruktur eller liknande. Med andra ord främst för tillväxtmarknader och otillgängliga områden (som ofta sammanfaller). Men, tja, varför stanna bara där?

Jag har undrat varför Facebook inte kommit längre med ett Facebook Prime. Ett betalabonnemang som inte bara erbjuder en annonsfri upplevelse utan som också, likt Amazons, skulle kunna fyllas med andra funktioner. Som bankverksamhet. Eller internetuppkoppling.

Facebook Confirms It’s Working on a New Internet Satellite

Fiber optic cables are the gold standard of a good internet connection, but laying them can be expensive, and in some parts of the world, a physically daunting task. So in remote corners of the globe, people often connect to the internet instead via massive geostationary satellites.

 

AI – Artificiell intelligens/Digitala assistenter

Techprofiler lovar att inte bygga mördarrobotar

Öhm. Okej. Tack?

Och, öhm, vad var hållningen före det?

Elon Musk, DeepMind founders, and others sign pledge to not develop lethal AI weapon systems

Tech leaders, including the founders of Google’s AI subsidiary DeepMind and SpaceX CEO Elon Musk, have signed a pledge to not develop lethal autonomous weapon systems. The pledge is the latest activity from a growing coalition that’s opposed to the development of such technology.

 

Bekvämlighetsekonomin

Didi Chuxings dominans i en bild

🇨🇳🚗💑🌍🤝

😮🤯

Världskarta över Didis dominans

 

Mobilt

Apple kan ha bekräftat tre iPhone X-modeller i höst

Så verkar Apple alltså ha bekräftat att vi kommer att få se tre iPhone X-modeller vid höstens lansering. Eller åtminstone så nära ett bekräftade man kan komma utan ett formellt bekräftande: Apple har registrerat tre nya enheter i The Eurasian Database, en databas just för att hålla koll på olika enhetstyper som florerar i världen.

Samtligen tre enheter som Apple har registrerat använder ännu inte släppta iOS 12, vilket gör att man med största sannolikhet som sagt kan utgå från att det handlar om höstens iPhones. Och tidigare motsvarande registreringar har visat sig matcha verkligheten.

Exakt vad det blir och vad de kommer heta återstår förstås att se. Liksom om vi också kommer att se en iPhone… nio? (ja, efterföljaren till åttan) Eller om Apple från och med i år helt går över till X-modellen (elva?) för sin produktserie.

De iPhone X-modeller det spekulerats om är nästa version av nuvarande X, en ”budget-X” (6,1 tum, som skulle kunna ersätta nuvarande 8 plus) och en ”X plus” på whoppande 6,5 tum. Som jämförelse är skärmen hos nuvarande X 5,8 och 8 Plus 5,5. Så det är… lite större. Samsungs Note 8 är 6,3 tum, som jämförelse.

I september får vi veta.

Apple Suddenly ‘Confirms’ Three Radical New iPhones

We know a lot about ‘s upcoming new iPhones: their size changes , reduced prices , smart technology and inherent compromises . But now Apple itself has suddenly confirmed the existence of these new models… Spotted by , Apple has chosen to publicly file identifiers for all its new iPhones in the Eurasian database, and it confirms three distinct designs will be coming to market.

Apples iMessage får nya integrationer och tjänster – som att QR-kodsbeställa vatten och öl

Apple har gått ut med info om att ytterligare några företag har hoppat på företagets företagschatt, alltså företagsfunktioner i Meddelanden. Dessutom har några nya integrationer tillkommit.

Det är inte direkt lika många tungviktarnamn här som för kundtjänstmotsvarigheterna hos Facebook eller Twitter, men Apple satsar långsiktigt även här. Med andra ord tänker de fortsätta plöja ner pengar även om funktionen inte exploderar användarmässigt (vore intressant att få veta mer om användningen för företagschattandet på Apples plattformar – ja, även för Meddelanden i stort som enligt Tim Cook 2016 är den mest använda iOS-appen).

Tänkte däremot fokusera på ett av användningsområdena som nu tillkommer: ett test med vatten- och ölleverans till din plats i en baseballarena. Fortfarande mycket textbaserat vad jag förstår, men med möjlighet att skanna en QR-kod på sin plats för att veta vart leveransen ska. Med andra ord: istället för att använda en separat app kan man använda inbyggd iOS-funktionalitet.

QR-koder har kommit och gått hos oss, men aldrig tagit fart. Den här gången kanske det finns större chans. Dels för att Kina turistar som aldrig förr i väst och förstås tar med sig sina mobilvanor hemifrån och dels för att tekniken både i iOS och Android nu ger ett vettigt, inbyggt stöd.

Apple Business Chat Expands to Dish Network, Philadelphia Phillies, American Express, and Others

Apple Business Chat, which is customer service through iMessage, is expanding to a total of 10 new partners and technology platforms. Apple on Friday announced that satellite TV provider DISH, concessions operator Aramark, hotel chain Four Seasons, food and gift producer Harry & David, and credit card company American Express are adopting the service.

Mer uppgifter om Googles nya operativ Fuchsia OS

går skrev jag om EU-konkurrensdomen mot Google och dess krav på andra mobiltillverkare för att få använda Android i sin hårdvara (länk till texten i kommentar). Där konstaterade jag bland annat att domen med största sannolikhet inte kommer leda till dyrare mobiler, därför att Google är för beroende av Android för att börja ta betalt för Android-licenser. Och att det största hotet mot Android är Google själva.

Det här inte minst eftersom Google verkar allt mindre intresserade av Android och allt mer intresserade av att fullt ut kopiera Apples framgångsekosystem, med en enhetlig upplevelse i såväl hårdvara som mjukvara. Och att man därför håller på att arbeta med ett nytt operativsystem: Fuchsia OS. Ingen vet riktigt vad tanken med Fuchsia är, men att skrota (eller överge) Android till förmån för Fuchsia är inte helt orimligt. Bloomberg spär på de tankarna.

Enligt information som Bloomberg kommit över har Fuchsia-projektet idag över 100 inblandade. Och syftet med Fuchsia är dels att få ett säkrare operativ, bättre anpassat för röstinteraktion. Men också minska Linux-beroendet och göra det mer anpassat för fler typer av uppkopplade prylar (one operativ to rule them all, säg hej till Windows 8). Men också tajtare ur ett integritetsperspektiv, vilket redan ska ha lett till krockar mellan ingenjörer och annonsdelarna hos Google. 

Vad som händer med Fuchsia vet vi förstås inte. Och Fuchsia verkar åtminstone delvis använda open source-kod – men frågan är hur fritt Google kommer göra ett nytt operativ. Om inte annat ställa högre krav på mobiltillverkare att skicka ut uppdateringar oftare.

Helst skulle Google nog vilja sitta på operativet helt själv, men då måste Google komma över en av sina absolut största svagheter: sin krattiga förmåga att skapa konsumentprodukter. Googles Home-prylar är ett undantag, men det är främst de billigaste som man i praktiken ger bort (ibland bokstavligen). Google kan subventionerna förlusthårdvara med andra intäkter, men i långa loppet är det inte riktigt hållbart.

Inom fem år kan Fuchsia ersätta nuvarande Android och Chrome OS spår Bloomberg. Att se hur det går med det.

Project Fuchsia: Google is quietly working on a successor to Android

For more than two years, a small and stealthy group of engineers within Google has been working on software that they hope will eventually replace Android, the world’s dominant mobile operating system. As the team grows, it will have to overcome some fierce internal debate about how the software will work.

Google investerar i KaiOS – operativ för traditionella mobiltelefoner

Android? iOS? Eller kanske KaiOS?

De smarta mobilerna har varit större än dummobilerna (eller ”feature phones” som de mer korrekt kallas) sedan 2014. Men de gamla hederliga mobiltelefonerna, från Ericssons och Nokias guldera, är alltjämt väldigt vanliga. Inte minst i tillväxtmarknaderna, där en smarttelefon är en finansiell investering långt bortom vad många klarar av. Bedömningar jag har sett har gjort gällande att det fortfarande kan finnas runt en halv miljard traditionella mobiler globalt 2022.

Det har bland annat Google insett. Förra månaden investerade de 22 miljoner dollar i just KaiOS – en operativ specifikt framtaget för att ta internet till traditionella mobiler via data- och utrymmessnåla html 5-applikationer.

Samarbetet innebär att KaiOS kommer att arbeta nära Google för att integrera Googles tjänster som sök och kartor djupare in i operativet. Och för Google handlar det förstås om ännu ett initiativ att fånga nästa miljard internetanvändare så tidigt som möjligt. Med förhoppningen att Google ska bli valet när användarna sedan tar steget till en smarttelefon. Mer specifikt då välja en Android-telefon, helst tillverkad av Google. Eller kanske rentav en Google-telefon baserad på Googles nya, halvhemliga operativ Fuchsia.

Med andra ord kan investeringen lite mellan raderna också vara ytterligare ett tecken på att Google alltmer håller på att bygga upp ett ekosystem där Android inte är lika självklart. Eller kanske inte ens är en pusselbit.

Google invests $22M in feature phone operating system KaiOS

Google is turning startup investor to further its goal of putting Google services like search, maps, and its voice assistant front and center for the next billion internet users in emerging markets. It has invested $22 million into KaiOS, the company that has built an eponymous operating system for…

 

Ekonomi och finans

Netflix kvartalsrapport: användartillväxten under förväntan, aktien rasar

🕸🎥 💰📝➡️😱😱😱

🆕👩👨➡️➕5️⃣1️⃣5️⃣0️⃣0️⃣0️⃣0️⃣ 🚫➕6️⃣2️⃣0️⃣0️⃣0️⃣0️⃣0️⃣ ➡️ 🤬😤

🆕👩👨🇺🇸➡️➕6️⃣7️⃣0️⃣0️⃣0️⃣0️⃣

🆕👩👨🌍➡️➕4️⃣7️⃣0️⃣0️⃣0️⃣0️⃣0️⃣

💰➡️💲3️⃣9️⃣1️⃣0️⃣0️⃣0️⃣0️⃣0️⃣0️⃣ ➕4️⃣0️⃣% ➡️ 🤬😤

📉 ➖1️⃣4️⃣% ‼️‼️😭🤮💸💸💸

Netflix tanks after missing subscriber numbers: 10 key takeaways

Following a big 2018 run-up, investors are in an unforgiving mood regarding Netflix’s ( NFLX) subscriber miss. After the bell on Monday, Netflix reported Q2 revenue of $3.91 billion (up 40% annually) and GAAP EPS of $0.85. Revenue missed a $3.94 billion consensus; EPS, benefiting from a $0.15, non-cash, currency gain related to a Eurobond, beat a $0.79 consensus.

Telia köper Bonnier Broadcasting

Spekulationerna stämde: Telia köper TV4. Ja, eller Bonnier Broadcasting, vilket även innebär C More och finska MTV. Prislappen 9,2 miljarder kronor. Men kan öka med en miljard till ”baserat på framtida inkomstutveckling”. Med andra ord att Bonnier vill ha bättre betalt om annonsintäkterna skulle rusa iväg innan allt är klart.

Ja, OM det nu blir klart. Till skillnad från förhandsuppgifterna köper Telia alltså HELA Bonnier Broadcasting. Något som Konkurrensverket knappast lär godkänna i nuvarande form. Med andra ord lär staten tvingas sälja sin andel av Telia så snabbt de bara går för att affären ska gå i lås. Med tanke på att uttalanden från Mikael Damberg gör gällande att regeringen inte verkar helt pigg på affären så lär det i sig kunna bli ett problem. Ja, och chansen lär vara rätt stor att Konkurrensverket säger nej ändå.

Affären i sig är, utifrån de globala trenderna, rätt logisk. Det handlar om att distributionsbolag, just nu mycket tele- och internetoperatörer, inser att nuvarande affärsmodell inte är särskilt framtidssäkrad i konkurrensen från bland annat techjättarna. Innehåll is the shit, oavsett distributionskanal.

Och omvänt: varför säljer Bonnier? Vill man vara elak skulle man kunna gissa att det är ungefär av samma anledning. Man har insett att en verksamhet som primärt fortfarande består av linjär-tv inte heller är värsta hiten på lång sikt. Vilket kan vara anledningen till att marknaden svarar på affären med att sänka Telia-aktien med över tre procent.

Spännande att se hur det här utvecklas.

Miljardaffären är klar – Telia köper Bonnier Broadcasting

Affären som det spekulerats länge i är klar. Telia köper Bonnier Broadcasting, med varumärkena TV4, C More och finländska MTV. Prislappen blir lägre än förväntad och landar på 9,2 miljarder. Priset kan öka med en miljard till, baserat på framtida inkomstutveckling. “Det är en mycket viktig dag för Telia Company.

Booking.com investerar 500 miljoner i bildelningstjänsten Didi Chuxing

🇨🇳🚗💑➕🇺🇸🏨✍️=💕

Travel giant Booking invests $500M in Chinese ride-hailing firm Didi Chuxing

Didi Chuxing, China’s largest ride-hailing company, has pulled in some strategic capital after Booking Holdings invested $500 million into its business. The deal will see Booking Holdings – which was formerly known as Priceline – work closely with Didi to offer its on-demand car s…

Alibaba köper in sig i utomhusmarknadsföringsföretag

Hur säkerställer man bra marknadsföringskanaler för sina tjänster eller produkter? Man köper in sig i ett företag som sitter på just detta. Det verkar åtminstone vara så Alibaba resonerade när de nu köpt in sig i Focus Media, ett företag som erbjuder digital utomhusreklam.

Det här visar förstås på Alibabas fortsatta satsning att ta klivet fullt ut offlinevärlden. Men självklart lär planerna vara större än bara att kunna göra reklam för Alibaba. Det handlar snarare om att integrera marknadsföringen och shoppandet. Det Alibaba alltså egentligen gör är att köpa sig en massa offlinebutiker. Digitala sådana.

Med andra ord att vilken stortavla som helst kan bli en Alibaba-shopping-möjlighet. Samma utveckling som online, där inte minst innehåll och reklam i sociala medier i praktiken blir digitala popup-butiker.

Alibaba boosts its offline reach with $2B+ investment in outdoor digital marketing firm

Alibaba is investing big bucks into offline distribution. The Chinese e-commerce giant has forked out $2.23 billion in exchange for a sizeable piece of Focus Media, a Shanghai-based company that operates outdoor digital advertising screens across China, Singapore and Hong Kong, according to a U.S. …

Japanska chattappen Line startar egen kryptobörs

🇯🇵💬📱➖🆕🏪🔓💰

Japanese messaging giant LINE launches its own cryptocurrency exchange – SiliconANGLE

Japanese messaging giant LINE Corp. Monday joined the cryptocurrency bandwagon, launching a cryptocurrency exchange called BITBOX. First reported as coming in June, BITBOX offers 28 types of coins that can be traded in 54 pairs: three in USDT, the Tether stablecoin, 26 in bitcoin and 25 Ethereum pairs.

Vad världens mest lönsamma företag tjänar i sekunden

😳😮😱💰💰💰⏱

🇺🇸🇺🇸🇺🇸🇺🇸🇺🇸‼️🇨🇳❓

Diagram över vad världens mest lönsamma företag tjänar varje sekund

Facebook kan vara på gång att flytta till Googles molnverktyg

Ännu ett exempel på att konkurrens, samarbete och kundförhållande aldrig varit mer samma sak än nu. Senaste exemplet: Facebook kan vara på gång att dumpa Microsoft för Google som leverantör av de interna systemen.

Nu är det uppgifter och inget som är bekräftat, men enligt uppgifterna beror bytet tillbaka till Google (som Facebook hade tidigare) på intern frustration över Microsofts verktyg (say WHAAAT?). GSuite istället för 365, alltså.

Inte bara det, det spekuleras också i att Facebook kan vara på gång att dumpa Dropbox som molntjänstlevernatör för, även här, Google. Som skulle göra att Facebook också delar moln med bland annat Snapchat.

Artikeln spekulerar i att skiftet kan vara ett tecken på att Mark Zuckerberg inte längre ser Google som ett lika stort hot, men det tror jag i det här fallet spelar mindre roll (om alls). För ett företag som Facebook (och de flesta andra) finns det få spelare att välja bland gällande de här tjänsterna och i grund och botten lär det vara ett rätt affärsmässigt beslut. Som ökad produktivitet hos medarbetare eller lägre kostnader. 

För hej, Samsung ska tydligen tjäna mer pengar per såld iPhone än per såld Samsung-mobil. Så det verkar ju funka rätt bra att spela konkurrensrundpingis.

In Reversal, Facebook Mulls Switch to Google Apps

Facebook, which stopped using Google email and productivity applications inside the company a few years ago, is now mulling a switch back to the Google services for its employees, according to two people with knowledge of the discussions. Such a move would be an embarrassing setback for …

 

Övrigt

World Emoji Day!

🌍😀📅‼️‼️🎉

🌎 World Emoji Day – 📆 July 17

Official website for World Emoji Day with information about promotions, events and all that’s happening on July 17.

EU fäller Google för konkurrensbrott och utdömer rekordböter

Bekräftat: EU dänger till Google med ny rekordbot (av det slag man helst slipper): högsta utdömda EU-boten gällande konkurrenslagstiftning. Google döms betala 4,34 miljarder euro. Men inte bara det: EU ger Google bara 90 dagar på sig att upphöra med det som gett upphov till boten. Ouch. Man kan gissa att EU har haft dialog med Google under en längre tid i och med att tidsfristen blir så kort.

Det handlar alltså om att Google tvingar andra smartphonetillverkare att förinstallera Googles appar för att få licensiera Google Play – och därmed i praktiken hela Android-operativet.

Även om det är… rätt mycket pengar så är det ett mindre gupp på vägen för Google (de omsatte sisådär 26 miljarder euro bara första kvartalet i år). Men det kan få följder på sikt om Google inte längre kan förvänta sig samma självklara plats i Android.

Å andra sidan: i det korta perspektive lär en Android-användare i Tyskland som köper en Xiaomi-telefon utan förinstallerade Google-appar rätt omgående ladda ner åtminstone Maps och Youtube. Mer intressant kan det förstås bli om Google i och med det här inte längre är förvald sökmotor. Där är steget lite längre att gå in i operativet och ställa om (och anledningen till att Google betalar Apple rätt galet mycket för att få vara förvald sökmotor i iOS).

Google fined a record $5 billion by the EU for Android antitrust violations

Google has been hit with a record-breaking €4.3 billion ($5 billion) fine by EU regulators for breaking antitrust laws. The European Commission says Google has abused its Android market dominance in three key areas. Google has been bundling its search engine and Chrome apps into the operating system.

Google, Facebook, Microsoft och Twitter går samman i initiativ för att enklare flytta användardata mellan tjänster

Det här är stort: Google, Facebook, Microsoft, Twitter och några mindre företag har gått samman i open source-projektet Data Transfer Project. Syftet? Att göra det enklare att flytta sin användarinformation mellan plattformar och tjänster. Direkt, utan att behöva ladda ner och ladda upp.

Okej, det här lär vara mycket initierat av lagstiftningsinitiativ, främst från EU. GDPR-direktivet har gjort att företagen redan har fått ta fram verktyg så att användare kan ladda ner sin data, så mycket av de delarna är alltså redan på plats. Dessutom börjar det på allvar mullras mot techjättarnas dominans. De jätteböter som Google åkt på senaste året visar att EU tänker mer än bara mullra.

Som artikeln konstaterar kan det här vara ett sätt för företagen att visa välvilja. De misstänker sannolikt, med all rätt, att EU kan lagstifta på samma sätt som mot bankerna, där P2D2-direktivet tvingar banker att öppna upp sin data, inte minst för att det ska bli lättare för kunder att byta.

Oavsett anledning är det ett stort steg mot någon form av ”onlineidentitet” för oss användare. På sikt är jag rätt övertygad om att datan snarare kommer helt kontrolleras av oss själva och lånas ut till de plattformar där vi vill verka, snarare än att som idag bo hos respektive tjänst.

Google, Facebook, Microsoft, and Twitter partner for ambitious new data project

Today, Google, Facebook, Microsoft, and Twitter joined to announce a new standards initiative called the Data Transfer Project, designed as a new way to move data between platforms. In a blog post, Google described the project as letting users “transfer data directly from one service to another, without needing to download and re-upload it.”

XXL ger rabatt vid pickuputhämtning och Gallerian börjar med hemleverans

Dagens lunchspaningar i ett galet varmt Stockholm </ilandsgnäll>.

Dels att jag fick 50 kronor rabatt (vid minimiköp förstås) som tack för att jag använde XXL:s pickup-tjänst i butik för att hämta min beställning och dels att Gallerian har leveranstjänst (kanske funnits ett tag, jag har inte tänkt på det förrän nu).

Några kommentarer: Beställningen från XXL tog över en månad och kontakt med kundtjänst. I butik hade jag ingen aning om hur jag skulle bete mig eller vart jag skulle gå för att hämta min beställning. Personalen verkade också lite lätt förvirrad kring hanteringen. När jag väl kom tillbaka till kontoret, efter att ha hämtat min beställning, fick jag ytterligare ett sms med information om att min beställning fanns att hämta. Den här gången med ett delvis annat ordernummer

En rabattkupong om 50 kr kan inte väga upp ett professionellt bemötande. Inte så mycket medarbetarnas fel som XXL:s (och många andra fysiska detaljhandelskedjor). Man smackar på e-handel inom ramen för befintlig butikshantering utan att tänka kund från ax till limpa. Basen ordentligt på plats först.

Gällande Gallerian leveranstjänst: förstås helt rätt tänkt (och absolut inte först). Shoppa loss i de fysiska butikerna i Gallerian och slipp kånka hem grejerna. Tänker att de också leverar till hotell.

Något att tänka även utanför en och samma byggnad. Att lokala butiker går ihop kring gemensamma e-handelsplattformar eller, för att dra parallell till Gallerian-fallet, gemensam leveranslösning. Även om man inte har någon e-handel.

Bild på rabattkupong från XXL och reklampelare för Gallerians hemleveranstjänst

Kan USA vara på gång att göra de sociala plattformarna mer ansvariga för användarnas åsikter?

Under (ännu ett) kongressförhör med representanter från Facebook, Google och Twitter öppnades, mellan raderna, för en diskussion likt den vi haft här hemma kring EU:s förslag till skärpt upphovsrätt. Närmare bestämt en utkastad tanke om förändringar i Section 230.

Section 230 är del i Communications Decency Act från 1996 där tillhandahållare av plattformare där dess användare kan dela innehåll inte kan hållas ansvariga för det som deras användare delar. Det här är förstås långt före tiden med våra nuvarande sociala medier, men lagen gäller alltjämt.

Det finns både skillnader och likheter jämfört med EU-förslaget. Den största skillnaden är att det här uttalat handlar om yttrandefrihet. Dvs. att en plattform inte kan hållas ansvarig för åsikter som dess användare uttrycker. Det gäller alltså inte delning av material gör upphovsrättsintrång. Där gäller samma sak som redan gäller här hemma hos oss: det är plattformens ansvar att ta bort den typen av material som användarna delar.

Även här talas det förstås om hot mot dagens internet som vi känner det och visst finns det egentligen en större risk här – eftersom det just handlar om yttrandefrihet. Å andra sidan finns redan en inskränkning i Section 230 för sextrafficking (där plattformen hålls ansvarig) och här hos oss är plattformar också skyldiga att ta bort innehåll som bryter mot annan lagstiftning. Som hets mot folkgrupp.

En anledning till att techjättarna, inte minst Facebook, har varit så ovilliga att kalla sig publicister är för att de då inte längre omfattas av Section 230. Och dessutom kan de då tappa rätten att själva censurera innehållet på sin plattform. För Section 230 ger nämligen plattformarna rätten att både censuera efter eget smak och tycke samtidigt som de inte hålls ansvariga för det som deras användare uttrycker för åsikter (till skillnad mot hur det är hos oss kring exempelvis hets mot folkgrupp).

Återigen, bara en utkastad tanke från en folkvald i USA och långt ifrån ens ett utkast till ett förslag. Men det är oavsett intressant att följa om det här blir något mer. 

Lawmakers Don’t Grasp the Sacred Tech Law They Want to Gut

Toward the tail end of a sparsely attended hearing of the House Judiciary Committee on Tuesday, congressman John Rutherford (R-Florida) turned to the three witnesses before him-representatives of Facebook, Google, and Twitter-and asked a question that left them speechless.

Cloudflare erbjuder gratis skydd för valsajter i USA

ntressant initiativ från internetsäkerhetsföretaget Cloudflare. De erbjuder sina tjänster kostnadsfritt till offentliga valwebbplatser på lokal och statlig nivå. Med andra ord att skydda webbplatser med information om val, eller där man kan registrera sig för att rösta ,från att bli hackade eller attackerade.

Förutom skydd mot rent hackande (för att komma åt eller ändra på information på webbplatsen) så kommer Cloudflare också säkerställa att webbplatsen är uppe även när det är stort trafiktryck – eller om webbplatsen utsätts för överbelastingsattack med syfte att sänka den.

Som artikeln konstaterar: privata initiativ i all ära, men det är dels tragiskt att det överhuvudtaget behövs och dels behövs riktigt politiskt vilja. Tydligen har Republikanerna i Kongressen i veckan röstat ner ett förslag om att öka anslagen för valsäkerhet – vilket med tanke på det som har hänt och händer i USA är lätt anmärkningsvärt.

Republikanerna hävdar att det redan finns tillräckligt mycket medel (och det är alltid en lätt subjektiv fråga, förstås), men när en av de republikanska kongressledamöterna konstaterade att det som behövs för att hålla säkra val är ”voter ID” – tja, då är man rätt långt upp på den digitala läktaren. Och har, som av en händelse, inte följt Muellers Rysslandsutredning särskilt noga.

Cloudflare launches the Athenian Project to protect election websites

Cloudflare has launched a new initiative, called the Athenian Project, to protect electoral websites from online attacks. The service is available free of charge to state and local governments, and offers Cloudflare’s enterprise-level security and reliability services.

Apple använder Googles moln för iCloud

En baksida av megaplattformseran. Får ett företag hicka får väldigt många företag huvudvärk. Väldigt stora företag.

Googles molntjänst fick socker i tanken vilket ledde til att tjänster som Snapchat, Spotify och Pokemon Go dök. Och avbrottet varade i en timme.. Vilka andra företag använder Googles moln undrar ni? Tja, exempelvis Apple, som ska ha iCloud hos Google (gCloud?)

Nu är förstås det här något som händer väldigt sällan, som tur är, men det visar också hur sårbart internet är och hur (förhållandevis) enkelt det kan slås ut. Och fram till dess att Web 3 är på plats med något slags helt P2P-decentraliserat nät så lär molnkoncentrationen fortsätta.

Apple confirms it now uses Google Cloud for iCloud services

Apple has confirmed that it uses Google’s public cloud to store data for its iCloud services in its latest version of the iOS Security Guide last month, as spotted by CNBC. Reports that Apple relied on Google’s cloud services surfaced in 2016 but were previously never confirmed.

Jeff Bezos – historiskt rik

Hur är det att vara Jeff Bezos? Tackar som frågar – helt okej. Som att vara världens rikaste man. Men hej, varför stanna där? Bloomberg har räknat ut att Bezos i morse för första gången dessutom blev tidernas rikaste man. Okej, i ”modern historia”, vilket borde betyda i runda slängar sedan medeltiden.

Uträkningen har tagit med inflationen i uträkningen av förmögenheterna och konstaterat att när Bill Gates med det i beaktande var som rikast så var han värd 149 miljarder dollar. I morse nådde Jeffs förmögenhet 150 miljarder. Hänger förstås samman med att Amazons aktie går som ett japanskt tåg. Vid det här laget är Bezos rätt mycket mer värd än Gates i dagsnotering mätt. Men det kan ju ha att göra med att Gates har gett bort stora delar av sin förmögenhet eller plöjt ner den i välgörande ändamål. Bezos å sin sida… tja, han håller ju på att bygga en mekanisk klocka som ska hålla i 10 000 år. Det är ju också fint.

Fun facts: 150 miljarder är typ på pricken vad Alibabas avknoppade finansdel Ant Financial är värd – tillika världens högst värderade icke-noterade techbolag. Eller 3 Tesla. Eller 4,5 Twitter. Eller 6 Ericsson. Eller 9 Snap.

Amazon founder Jeff Bezos became the richest person in modern history today

Jeff Bezos, the Amazon founder and chief executive, is certainly having a happy Prime Day today. According to the Bloomberg Billionaires Index, a daily tracker of the world’s richest people, Bezos was worth more than $150 billion this morning, which made him the richest person in modern history.

Apple firar World Emoji Day med att memojifiera ledningen

😄👏🍏

#🌍😀📅

Apple Overhauls Leadership Page With Memoji Avatars for Execs Ahead of World Emoji Day

In celebration of World Emoji Day, which takes place tomorrow, Apple today updated its Apple Leadership site to introduce Memoji avatars for all of the key executives listed on the page. Tim Cook, Angela Ahrendts, Jony Ive, Eddy Cue, Craig Federighi, Luca Maestri, Phil Schiller, and the rest of the leadership team are now represented by Memojis.

Apple presenterar ett gäng nya emojis

🍏🆕😀😀

👍🎉🎉🎉

Apple emoji will soon include people with curly hair, white hair and superpowers

In honor of World Emoji Day (yes, that’s a thing), Apple is previewing some of its upcoming emoji. Later this year, Apple’s emoji set will feature people with a variety of hairstyles and colors, including curly hair, red hair and white hair. What you’re about to see are simply App…

Google Translate förutsäger att Jesus återkomst är nära förestående

Ni vet hur Google vet typ allt? Nu har de uppat sitt game till Nostradamus-nivåer. Vi är numer inte långt ifrån världens undergång. Med hur världen ser ut just nu kanske det inte är en alltför vågad gissning, men det blir bättre. Jesus återkomst är också nära förestående.

Måste säga att nyhetsmediernas rapportering kring det här har varit rätt bristfällig.

Google Translate glitch predicts the second coming of Christ

Google’s AI appears to be using its Translate platform to spread some good old-fashioned doomsday prophecy. We have no way of confirming that the world isn’t coming to an end, but we’re going to go ahead and say it’s a glitch.

Stjärnfall on demand? Visst, varför inte?

A Japanese startup has ambitious plans for on-demand meteor showers

A Tokyo-based startup is hard at work developing a system that would deliver “shooting stars on demand.” According to a report by Japan Times, the world’s first artificial meteor shower could take place over Hiroshima as early as 2020. ALE Co., is reportedly in the final stages of developing two satellites.

Semesterdags

Graf över stressnivån under en normal semester

Ola Andersson
Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.
Ola Andersson on LinkedinOla Andersson on RssOla Andersson on Twitter

Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Kommentera

avatar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

  Subscribe  
Meddela mig om