Digitala spaningar vecka 30 2018

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Artikel: Nej, användarna flyr inte från Facebook

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Ny tonårstrend på Instagram: floppkonton

Väldigt intressant artikel om ett för mig nytt Instagram-fenomen: flopp-konton.

Tonårsiniterade konton där man driver med floppar. Youtube-stjärnor eller andra kändisar som rasisthalkar, exempelvis. Många gånger samlade runt ett tema eller en plattform. Som Musically-floppar.

Men den kategori som just nu växer snabbast är politiska flopp-konton. Seriösa konton där tonåringar diskuterar seriösa frågor. Och de litar mer på nyheter som kommer den vägen, därför att påstående faktakollas i realtid av andra kontoföljare. Crowdsourcad nyhetsinsamling och -faktakontroll. På gott och ont.

Tänkvärt citat i artikeln: ”I don’t know how Facebook works because I don’t use it”.

‘Flop Accounts’ Are the New Teen Thing on Instagram

More teenagers are getting their information from so-called flop accounts. It’s harder and harder to have an honest debate on the internet. Social-media platforms like Twitter, Reddit, and Facebook Groups are rife with trolls; forums are plagued by archaic layouts and spambots.

Ny funktion för Facebooks grupper: Watch Party

Ny funktion i Facebooks grupper: Watch Party. Titta på videos ihop.

Känns som en lätt märklig funktion. Facebooks livefunktion möter stories möter spellista. Men tanken är oavsett att någon eller några ska hålla i tittarhappeningen. Nya klipp kan läggas till i spellistan under tittandet. Medan gruppmedlemmar tittar på videos i spellistan kan de själva föreslå vilka som ska läggas till och den som modererar spellistan kan godkänna eller avslå förslagen.

Det är med andra ord inte liveklipp och dessutom bara klipp som är lagrade på Facebook (inga Youtube-klipp, alltså). Testas även för sidor. Misstänker att VR-add on finns i kulisserna.

Facebook’s ‘Watch Party’ rolls out to all, letting Groups watch videos together

For the past few months, Facebook has been testing something it calls “Watch Party”. It’s a feature that would let Facebook Groups host shared video streaming sessions, with everyone in the group being able to see/comment on the same videos at the same time. Take the Facebook Live…

Facebook Stories får annonser

Hand upp alla som inte tror att det här är ett ”in your face” till marknaden efter gårdagens megasura reaktion på Facebooks kvartalsrapport.

Nu får även FB Stories annonser. En av de stora fördelarna som lyfts fram är förstås att man nu har ett annonsformat som går att korsköra i FBs substoriesekosystem.

Med tanke på marknadsreaktionen, och med tanke på att stories blir allt viktigare på bekostnad av FBs stora kassako nyhetsflödet, så är det förstås viktigt att företaget får snurr på annonsintäkterna inom stories.

Samtidigt som, tja, det på sikt är ännu viktigare att de kan balansera upp sitt galna beroende av annonser med andra intäkter. Den stora utmaningen.

Stories: They’re Where Your Customers Share and Discover Things They Love

People use stories to share and discover content they’re interested in for movements as big as Pride and moments as small as the coffee they’re drinking. We designed stories on our platforms to fulfill people’s need to interact and share in engaging and playful ways.

Instagram får stöd att dela IGTV-klipp till Facebook

Instagram får stöd för att koppla ett FB-konto för att snabbt kunna dela IGTV-klipp dit. Senaste tiden har vi sett ett antal liknande, små tillägg som ska göra det enklare att dela från Instagram till Facebook. Därför att rollerna numer är omvända.

Det blir allt mer tydligt att det är Instagram som är Facebooks riktiga stjärna. Den är alltjämt mindre än övriga tre (och Messenger och WhatsApp har andra huvudsyften), men Instagram växer så det knakar. Och lockar de viktiga yngre målgrupperna.

Vi lär se drösvis med initiativ från Facebook att stoppa in kapitaliseringsfunktioner på plattformen. Redan nu håller Instagram på att bli ett full on shoppingverktyg.

Matt Navarra on Twitter

I see Instagram added a ‘Linked Accounts’ setting to IGTV allowing you to quick share videos to Facebook

Curated by Facebook – Facebook lyfter fram Instagram-profiler

Sugen på att hitta lite nya Instagrammare att inspireras av? There’s en kurerad webbplats for that. Signerad… Facebook.

Curated by Facebook presenterar sig själv som något som utforskar “the intersection between creativity, technology and community”. Mer specifikt intervjuer och allmänt framlyftande av profiler som Facebook-redaktionen tycker är intressanta i hur de använder plattformen.

Och ironiskt nog så är huvudsidan hos… Medium. Verkar ha publicerat innehåll i nån dryg månad, men Facebook-sidan har bara strax under 400 följare, så den verkar flyga rätt mycket under radarn. Har dock registrerat en egen domän, så det kanske är större planer i pipan.

Curated by Facebook – Medium

Creativity x Technology x Community.

Facebooks grupper får nya integrationer

Integrationer, integrationer, integrationer. Ja, för Facebooks grupper alltså. Ett gäng nya.

Matt Navarra on Twitter

Facebook has added lots of new app integrations for Groups

Facebook öppnar innovationshubb i Kina

Facebook slår till sist upp portarna i Kina. Bokstavligen. Tjänsten är fortfarande blockerad i Kina, men nu har FB öppnat en innovationshubb i landet. Ett fysiskt kontor, alltså.

Som jag har skrivit om några gånger är strategin hos Alibaba och Tencent mer att ta sig in bakvägen i väst (som via turistande landsmän) snarare än att göra en fullständig utrullning. FB och Google verkar välja samma väg.

I förra veckan meddelades att Google släppt sitt första miniprogram för WeChat och man har redan öppnat ett AI-labb i Kina. Förstås försök att ta sig runt fartguppen. Men också ännu ett tecken på att Kina håller på att ta över Silicon Valleys roll som innovationscenter.

Facebook quietly sets up ‘innovation hub’ in China (where it is still blocked)

Facebook might not be digitally accessible in China, but that’s not stopping it from establishing a physical presence in the country. The social media giant is setting up an “innovation hub” in Hangzhou – the country’s fourth largest city and Zhejiang province capital in East China – which will essentially function as an entrepreneur incubator, supporting Chinese developers, innovators, and startups.

Facebook kommer inte alls öppna innovationshubb i Kina

Ibland går det fort. Igår fick Facebook, vars tjänst är bannlyst i Kina, tillstånd att öppna en innovationshubb i landet. Idag har tillståndet dragits tillbaka och alla hänvisningar till godkännandet har skrubbats bort av landets censurmaskineri. Doh.

Anledningen verkar vara gammal hederligt byråkratigräl. Lokala myndigheter i Zhejiang gav Facebook tillstånd, men hade visst missat att kolla med landets övergripande tillståndsmyndighet på området – The Cyberspace Administration of Beijing.

Jag hoppas innerligt att myndighetens namn är ordagrant samma på kinesiska.

After a single day, Facebook is pushed out of China again

Just one day after Facebook gained permission to open a subsidiary in China, the government pulled the business filing and began to censor mentions of the news. An anonymous source tells The New York Times that Facebook no longer has permission to launch the startup incubator it had planned.

Facebook varnade för rasrisken för länge sedan

Ni vet det som hände häromdagen? Hissyfit-reaktionen på Facebooks (i det stora hela rätt okej rapport)? Som ledde till att sisådär 120 miljarder dollar av Facebooks börsvärde raderades på två timmar?

Anledningarna står svart på vitt i Facebooks börsansökan. Att företaget kan få slut på människor att dra in i sina tjänster och att förändrade användarbeteenden kan få Facebook att tvingas hitta på nya sätt att dra in pengar. Så…. kom inte och säg att ni var förvånade.

Also. Kan vi nu en gång för alla sluta prata om att raset den här gången berodde på Cambridge Analytica-krisen eller förtroendekris hos användarna, mmmkay?

Sarah Frier on Twitter

Here it is, spelled out in Facebook’s SEC filing, the biggest risks to Facebook’s future. Note that safety and security spending is not the main concern. It’s mostly about 1. running out of people to add to Facebook 2. investing in new business models that are less certain

Snapchat

Snapchat Storytellers – matchar företag som behöver Snapchat-hjälp med framgångsrika snappare

Nytt från Snapchat: Snapchat Storytellers. Koppla ihop influencers med företag.

Till skillnad från andra liknande program handlar det inte om att företag ska hitta populära innehållsskapare som kan göra reklam för deras produkter, utan att plattformens mästerskapare ska hjälpa företag bli bättre på Snapchat. Typ byrå möter kvällskurs på ABF. Det är åtminstone tanken.

Under piloten kommer fem av Snapchats mest populära profiler ”provide creative direction to brands with their expertise”. Kort sagt: få hjälp av dem som verkligen kan.

Snapchat kommer inte ta del av pengarna (än), utan ser det som ett sätt att kontra lockelsen från andra plattformar.

Snapchat ‘Storytellers’ finally pairs creators with advertisers

Snapchat is arriving very late to the game of courting influencers. Now it hopes to boost ad spend by connecting businesses with its top independent creators, but it won’t take a cut of deals it helps arrange. Today Snap Inc. launches its “Snapchat Storytellers” pilot program that…

Snapchat börjar visa andras shower i Discover

Snapchat börjar visa syndikerade shower i Discover. Innehållet är fortfarande snapchatifierat och det ska finnas exklusivt material som inte visats någon annanstans förut, men till skillnad från tidigare Discover-shower har de till största del redan sänts via andra plattformar. Som Youtube.

Kan förstås vara följd av att Snap har det lite trögt att få publicister att satsa på exklusivt material för plattformen. Men det kan också vara möjlighet för innehållsnätverk att lägga sina ägg i flera korgar. Inte minst när det gäller yngre målgrupper. Samma material kan förstås funka på flera plattformar, eftersom det inte måste vara samma tittare.

Snapchat starts to syndicate video shows on Discover – Digiday

Complex Networks’ “Sneaker Shopping,” which follows host Joe La Puma as he goes shopping with celebrities ranging from Kevin Hart to Marshawn Lynch, is one of Complex’s most popular video series. With more than 100 episodes shot to date, the show has racked up more than 320 million video views across platforms – predominantly on YouTube and Complex’s own website.

Snapchat lägger ner sin P2P-betalningstjänst

Snapchat skrotar Snapcash, sin egen P2P-betallösning. Ingen officiell förklaring till varför Square-samarbetet läggs ned, men låg användning (och som artikeln är inne på, PR-mässigt… mindre lämplig användning) lär vara mest sannolika förklaringen.

Lär dock inte vara det sista vi ser i betallösningsväg i Snapchat. Inte minst med tanke på att företaget kanske/förmodligen verkar vara på gång med någon form av bildshoppingsamarbete med Amazon. Frågan är väl snaras vilka betallösningar som istället kommer att byggas in i Snapchat. Är de smarta blir det de stora mobilbetalningsplattformarna. Då kan de dessutom enklare lokalanpassa för en större global satsning.

Snapchat will shut down Snapcash, forfeiting to Venmo

Snapcash ended up as a way to pay adult performers for private content over Snapchat, not just a way to split bills with friends. But Snapchat will abandon the peer-to-peer payment space on August 30th. Code buried in Snapchat’s Android app includes a “Snapcash deprecation message&#8221…

LinkedIn

LinkedIns Campaign Manager får ett ansiktslyft

LinkedIn ger sin Campaign Manager ett ansiktslyft. Ska bli mer lättanvänt för marknadsförare som jonglerar många olika konton.

Bland nyheterna finns bättre möjligheter att personalisera gränssnittet, snabbare åtkomst till rapprter och nya sökmöjligheter.

LinkedIn overhauls Campaign Manager for marketers managing high-volume accounts – Marketing Land

LinkedIn has overhauled its Campaign Manager, giving it a redesigned interface and building out its back end to load data faster. The refreshed tool, announced Thursday, is designed to offer a more intuitive experience for marketers running multiple campaigns on the platform, with one-click breakdowns of campaign data and personalization options around what reports they see.

LinkedIn får stöd för röstmeddelanden (som ingen vill ha)

Sååååå det är alltså bekräftat att röstmeddelanden rullas ut till alla LinkedIn-medlemmar de kommande veckorna. Man kan alltså spela in ett röstmeddelande upp till en minut långt och skicka i en chatt istället för att skriva det man har att säga.

Önskemål till LinkedIn med en gång: möjlighet att ställa in ett autosvar när man får ett röstmeddelande: ”Tack för ditt meddelande. Jag lyssnar däremot inte av röstmeddelanden. Texta gärna”.

Voice Messaging on LinkedIn: Giving You More Ways to Have Conversations

Have you ever typed out a long message and thought about how much faster and easier it would be to say it out loud? To give you more ways to have conversations, we’ve now added the ability to record and send voice messages up to one minute in LinkedIn Messaging.

Twitter

Twitter släpper handbook i hur man bäst jobbar med Twitter

Osäker på hur Twitter passar in som kanal i ditt företag? There’s a playbook for that. En sammanställning av de vanligaste frågorna som företag och byråer har kring hur man ska tänka för att jobba framgångsrikt med Twitter som kanal.

Omslag till Twitters handbok i hur man jobbar bäst med Twitter

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Övrigt sociala medier

Hootsuite släpper uppdaterad sammanställning över alla viktiga videoformat i sociala medier

Sitter du och jonglerar video på en massa plattformar? Här kommer i så fall en ny sammanställning över aktuella videoformat på de stora plattformarna som kan göra livet lättare för dig.

The Complete Guide to Social Media Video Specs in 2018 – Hootsuite Social Media Management

Struggling to keep on top of all the changes to social media video specs? Video is increasingly crucial to a successful social media marketing strategy. According to a recent survey, spending on digital video ads has grown by more than 50 percent over the last two years.

 

Sök/SEO

Googles evenemangsinformation får ännu mer funktionalitet i sökresultatet

Google gör sin event-information än mer fullödig. Eventsökningar kommer inom kort (där det rullas ut) visa mer information om evenemanget, som tid, plats, vem som säljer biljetter och annat. Du kan köpa biljett direkt från ”evenemangssidan” och kan välja vilken biljettåterförsäljare du vill köpa från.

Du kan fortfarande gå till evenemangets riktiga webbplats ”if you’re still deciding” (men det ska alltså inte behövas).

Dessutom: du får närliggande evenemang baserat på dina intressen, se evenemang i ditt område. Dessutom dedikerad event-mark up för webbplatser.

Och du kan spara och dela evenemang med andra. Vilket, tja, känns VÄLDIGT mycket som Facebook…

Set your summer schedule with events in Search

Tap any event you’re interested in and you’ll get an overview of things like time, location, ticketing providers and other information that will help you decide whether to attend. If you’re ready to take the plunge, you can follow the links to buy tickets from the provider of your choice.

Google ändrar riktlinjerna för vad som klassas som lågkvalitativt innehåll

Google har ändrat sina riktlinjer för vad som definieras som ”lågkvalitativt innehåll”. Artikeln går i detalj igenom vilka förändringarna i riktlinjerna är, men kan i stora drag sammanfattas med ökad transparens kring vem som står bakom en text eller en sida och att olika former av hatinnehåll än mer tydligt lyfts fram som lågkvalitativt innehåll.

Men två punkter är lite extra intressanta: att sensationslystna klickfiskerubriker, som är mycket mer spännande än texten som följer, och att sidor som lurar användare att klicka på länkar kommer att klassas som lågkvalitetsinnehåll.

Vilket, tja, borde vara dåliga nyheter för tidningssajterna i dessa betalväggstider.

Google Redefines What is Considered Low Quality Content – Search Engine Journal

Google updated its Quality Rater Guidelines this week, which includes new information regarding the assessment of “low quality” and “lowest quality” pages. Of all the changes made to the guidelines, the sections on page quality received the most significant updates.

Google stöder ny schema markup – för röstinteraktioner

Google har officiellt gått ut med att de stöder en ny schema markup, närmare estämt Schema. org speakable specification. Alltså uppmärkning av webbplatsinnehåll specifikt för röstassistenter (och röst-UX överlag). Med andra ord märka upp vilka delar av en webbplats som en röstassistent ska läsa upp.

Det är än så länge ett litet betatest och omfattar bara specifikt Google Home i USA och Kanada. Dessutom gäller det bara nyhetsartiklar, just nu. Lär breddas rätt snart..

Överlag: tar man fram en ny webbplats 2018 är det snudd på tjänstefel att inte tänka in röst och röstinteraktioner – även om det formella markup-stödet inte finns på plats. För det kommer gå fort nu.

Analysis of Google’s New Schema Markup – Search Engine Journal

Google announced official support for the Schema.org Speakable specification. The speakable specification will help Google Assistant and Google Home choose which content to read aloud. This new structured data markup is important because it may point to what you’ll need to know to get more traffic should/when Google expands this structured data to all websites.

Google lägger ner sitt verktyg för att skicka in URL:er

Google lägger ner sitt dedikerade verktyg för att skicka in URL:er. Istället hänvisas till Fetch & submit-funktionen i Search Console.

Finns några begränsningar och skillnader: sajtägare kan skicka in upp till 10 unika URL:er per dag och man kan bara skicka in URL:er för de webbplatser man har verifierat ägarskap av.

Google Removes Public URL Submission Tool – Search Engine Journal

Google has removed the public version of its URL submission tool, which allowed users to submit any page to Google’s index. Google is now advising people to use Search Console’s Fetch & Submit tool. Alternatively, site owners can notify Google about new pages with a sitemap file.

Chrome börjar visa relaterade artiklar – direkt i webbläsargränssnittet

Google börjar visa relaterade artiklar så att du kan läsa fler liknande den du just läser. Inget nytt i sig, finns på rätt många ställen inom Googles ekosystem numer.

Det som skiljer det här är att det är en knapp direkt i webbläsaren Chrome som kommer peka på att du har annat intressant som väntar. Med andra ord flyttar funktionen ett snäpp djupare in i operativet och hårdvaran.

Det här är en trend som vi ser allt oftare – och som kommer bli allt starkare i takt med att vi får allt fler prylar som kopplas upp mot internet. Och det är något som kommer ställa helt nya krav på SEO och, förstås, som ytterligare rundar webbplatsen som internets basplatta.

Google Chrome starts suggesting more articles like the one you’re reading

It’s no secret that Google wants you to browse more and read more – this is a surefire way to see more ads from its network. Over the past months, we’ve seen suggested articles pop up everywhere in the Google Feed, Google News, Chrome’s new tab page, and sometimes even when searching for something.

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon står nu för nästan hälften av all e-handel i USA

Hur går det för Amazon på hemmaplan? Jotack bra. Så bra att undersökningsföretaget eMarketer bedömer att Amazon kommer att stå för 49,1 % av all onlinehandel 2018. Alltså hälften av alla e-handelsdollars.

Men den siffra som kanske är än mer intressant i sammanhanget är Amazons försäljning i relation till all detaljhandelsförsäljning. Då landar vi på 5 %. Det skulle betyda att hela onlinehandeln i USA alltså står för runt 10 % av all detaljhandel. Med andra ord sker alltså 90 % av alla detaljhandelsköp i fysiska butiker.

Alltså en rejäl potential för e-handeln men också en förklaring till varför Amazon (och Alibaba och JD i Kina) satsar så hårt offline just nu.

Amazon’s share of the US e-commerce market is now 49%, or 5% of all retail spend

Amazon has already been in the crosshairs of the White House when it comes to threats of antitrust investigations, and while some say this is simply Trumpian bluster that has a slim chance of going anywhere, some new numbers out from the researchers at eMarketer could prove to be a fan to the flame…

Amazon släpper samarbetsönskelistor

I torsdags klev kinesiska gruppshoppingföretaget Pinduoduo in på börsen och dagen efter börjar Amazon erbjuda samarbetsönskelistor. Som. Av. En. Händelse.

Okej. Det här är en funktion som har varit efterfrågad länge. Vad det låter som: en gemensam spellista där alla kan dra in de grejer som ska köpas.

Vad både Pinduoduo och Amazons initiativ visar är att sociala element (och spelifiering) blir allt viktigare för e-handel. Ni vet förståsigpåarna som konstaterade att köpknappar i sociala medier inte fungerar – och stirrade sig blinda på just knappen, dvs. samma gamla vanliga i en helt annan plattform? Well… (Ja, och att Amazon börjar ge sig in på social. Typ.)

Amazon begins rolling out collaborative wish lists at long last

After years of customers pleading for the feature, Amazon has started to roll out the ability to build lists with your friends and family, as spotted by Android Police . But don’t get too excited just yet – Amazon confirmed in an email to The Verge that the option hasn’t been rolled out to all users, and it doesn’t specify how quickly this will arrive to everyone.

Även JD.com är på väg in i Europa

Nästa kinesiska jätte att ställa in siktet på Europa: JD.com, Kinas e-handelstvåa (ja, eller om det är trea numer). Och planen är att det ska ske redan i år. Och om man kan köpa sig in (läs: köpa upp en lämplig europeisk spelare) så är JD inte främmande för det.

Sett till marknadsandelar är JD (och alla andra) långt efter Alibaba i Kina. Och även Alibaba siktar förstås globalt, med sin vision om att kunna leverera alla varor till typ alla platser på Jorden inom 72 timmar. Men JD har knutit tunga samarbetspartners till sig i sitt byggande av skyddsvallar mot Alibaba: såväl kinesiska Tencent (bland annat bakom Kinas måste-app WeChat), Google och Walmart. För de två sistnämnda är alliansen förstås lika mycket positionerande mot Amazon på hemmaplan.

Ja, och det är ingen brist på självförtroendet. JD:s VD spår att JD kommer att vara större än Alibaba om fem år.

China’s JD.com plans move into Europe: CEO tells German newspaper

BERLIN (Reuters) – Chinese e-commerce company JD.com plans to expand in Europe and aims to have finalised its strategy for entering the market by the end of the year, its chief executive told a German newspaper. China’s second largest e-commerce business also wants to open an office in Germany by the end of 2018, the Handelsblatt daily cited Richard Liu as saying.

 

Strömmade medier

Spotify släpper tjänst som matchar din musiksmak med musikfestivaler

Ännu en lika smart som självklar tjänst från Spotify. Matcha musiken i ditt Spotify-bibliotek och få tips på vilka festivaler du ska åka till för att få så hög andel av musik du gillar som möjligt. Du får en lista med upp till tio kommande festivaler.

Det här är möjligt genom ett samarbete med Festicket som har som verksamhet att fixa logistiken i ditt festivalbesök, typ biljetter, resor och boende. Det här gör att de sitter på sjukt mycket info om allehanda festivaler och därmed kan göra den här matchningen. Festickets tanke är förstås att du sen ska använda deras tjänster för att genomföra själva festivalbesöket.

Typ charter med all inclusive för musikfestivaler.

Festicket integrates with Spotify to help you discover festivals you’ll like

Festicket, the U.K.-based online booking platform for festivals, has integrated with Spotify to help you discover music festivals based on the music you listen to. Dubbed “Festival Finder,” the new feature requires you to connect your Spotify account to Festicket using Spotify login. Af…

Spotify lanserar funktion för att skicka in osläppta låtar till kurerade spellistor

Ännu en ny funktion från Spotify: möjlighet att skicka in osläppta låtar med förhoppningen att de kan inkluderas i någon av de redaktionellt utvalda spellistor.

Spotify är inget skivbolag. Spotify kommer absolut aldrig bli ett skivbolag. Det har de sagt. Men de släpper allt fler initiativ som känns väldigt mycket skivbolag för att komma från ett företag som absolut inte är ett skivbolag. Och varje sån grej de gör gör att de hamnar allt mer på kollisionskurs med skivbolag som är skivbolag.

Tidigare har det i praktiken inte funnits något alternativ till Spotify för skivbolagen, men det gör det ju nu. Nödvändig men riskfylld balansgång för Spotify.

Share New Music for Playlist Consideration – News – Spotify for Artists

Our new beta feature gives artists, labels and teams an easy way to submit unreleased music directly to our editorial team for playlist consideration.

Youtube testar sin egen Explore-avdelning

Youtube får egen Explore-avdelning. Åtminstone i iOS-appen, där en sådan nu testas.

Tanken är att det ska vara rekommenderade klipp utifrån personlig preferens, men mindre styrt av exakt vad du tittat på historiskt. Exemplet är att du kan få förslag på klipp om proffskameror om du har tittat på teleskopklipp.

Skulle alltså kunna vara anti-filterbubbla-initiativ, men som artikeln konstaterar handlar det snarare om (som vanligt) att få tittare att titta på mer material. Få lite mindre ensidigt material, alla är ju trots allt inte hypernördar. Men också ge innehållsskapare fler möjligheter till synlighet.

IGTV. It’s on.

YouTube is testing its own ‘Explore’ tab on iPhone

YouTube CEO Susan Wojcicki on Friday promised the company would do a better job with communicating to creators about its experiments and tests. Today, YouTube is making good on that commitment with an update about a new feature it’s testing out: an Explore tab, aimed at offering viewers a mor…

Youtube börjar anpassa gränssnittet för olika slags videoformat

Verkar på artikeln känns sådär färdigt, men det intressanta är att även andra element på sidan flyttas eller förändras. Helt rätt tänkt. Dels för att det finns fler och fler format som standard för video och dels att vi går in i ett internet som anpassar mycket mer efter varje mikrostund.

Responsivt efter användaren, inte skärmen.

For Better or Worse, YouTube Now Adapts to Multiple Aspect Ratios

To anyone whose YouTube pages started to look strange today, you’re not alone: with little fanfare, the site pushed a change that now adapts its video player to match the aspect ratio of your content.

 

AR/VR

*Den* scenen ur The Ring – som AR

Känner att skräckfilmer har potential att bli riktigt mycket mer… intressanta framöver.

 

IoT – internet of things

Waymo i samarbete med Walmart kring självkörande bilar

Spännande initiativ: Google-ägda Waymo har slutit ett antal samarbetsavtal i och runt Phoneix. Det mest intressanta av dem är förmodligen med Walmart.

Inte bara för att det ska bli intressant att följa alliansen som Google och Walmart har format mot Amazon utan också för att själva Waymo-samarbetet är… intressant.

Den som online-köper livsmedel från Walmart får inte bara får veta när beställningen kan hämtas – en självkörande bil kör dem till butiken. Man kan spontant tycka att det vore enklare att livsmedlen istället kom till kunden, men hej. Nu ska vi inte sabba ett kreativt initiativ. (Okej, de får rabatter också.)

Typ en Dash-knapp för självkörande fordon.

Waymo partners with Walmart, Avis, AutoNation and others to expand access to self-driving cars

Waymo, Google’s former self-driving project that’s now an Alphabet company, announced today a new series of partnerships aimed at giving more people access to its autonomous vehicles. Through deals with Walmart, AutoNation, Avis and others, Waymo will pick up customers and drive them to…

Apple Homepod kan få stöd för röstsamtal

Inte särskilt oväntat: Apples smarta högtalare Homepod kan vara på gång att få funktionsuppgradering. Som bland annat möjlighet att hantera röstsamtal. Det senare tydligen bara med en parad iPhone, vilket känns lite märkligt om det stämmer.

Att Homepod får mer funktionalitet är inte särskilt förvånande. Mycket finns säkert redan hårdvarumässigt (verkar ju så med de nya funktionerna, det handlar bara om att de inte är påslagna). Det mest intressanta kommer förstås bli om Apple upprepar iPhonens framgångsrecept (och gör det såväl Amazon som Google har gjort): öppna för tredjepartsutvecklare att bygga vidare funktionsmässigt. Ett Appstore även för Homepod, alltså.

Apple’s HomePod will reportedly be able to make calls soon

Apple is believed to be adding some notable features to its Siri-powered HomePod smart speaker, including the ability to make and receive phone calls. That’s from French site iGeneration, which noted that it’s had a look at the iOS 12-based software for the device, and has spotted a bunch of new functions that’ll be enabled on it via a software update.

 

Digitalisering

Tjänst som matchar djurägare med betesmarksägare

Skönt (även om det tyvärr är av en oskön anledning) initiativ av Länsstyrelsen i Stockholm. En tjänst som matchar ihop djurägare och markägare. Närmare bestämt bönder som i dessa extremtorketider saknar foder till sina djur med markägare som kan erbjuda betesmark.

Lite av ett test som än inte verkar ha gett så många högersvepningar än, men det ses som en tjänst som ska permanentas.

Betesmark as a service. Airbncow.

Länsstyrelsen hjälper bönder att hitta mark

Publicerad Länsstyrelsen Stockholm försöker hjälpa till under foderbristen. Den lanserar en tjänst för att matcha ihop djurägare som söker betesmarker med markägare som saknar betesdjur. – Många har hört av sig och vill hjälpa till, säger betesmarkssamordnaren Ylva Berry. Den varma sommaren har lett till torka och därmed foderbrist för bönder.

Google ändrar Analytics-genväg – för att vi ska fatta vad analys innebär

En sån där bagatellartad förändring som säger mer än vad det kan verka vid en första anblick. Google ändrar adressen till Analytics. Eller snarare pekar om en genvägsadress.

Google.se/analytics (eller valfri domänändelse) leder inte längre till verktyget. Det leder istället till Googles nya, konsoliderade och ombrandade marknadsföringsplattform. Analytics har ju rätt länge egentligen haft en annan adress, men nu funkar alltså inte genvägen längre.

Sannolikt rött många bokmärken som kommer behöva ändras efter semestrarna och visst är det säkert ett sätt för Google att göra reklam för sitt nygamla paket. Men det är ju också en större signal från Google: analys av digitala kanaler (okej, fortfarande mest webbar och appar) handlar inte bara om att titta i Google Analytics eller annat digitalstatistikverktyg. Isolerat. Det är en av pusselbitarna. Kräver nu, mer än någonsin, att man lägger hela pusslet. Med alla delar av verksamheten.

Lite som digitala kanaler i stort fortfarande hanteras (2018!): man tror att man kan titta isolerat på en kanal utan att ta hänsyn till hela kundresan. Där de egenägda kanalerna får en allt mindre roll.

Google ändrar URL till Analytics

Varför alltid dessa ändringar Google? Jag som är så van att skriva google.com/analytics måste nu tänka nytt efter att Google ändrat URL:en till Analytics. Nya URL:en till Analytics är analytics.google.com/analytics. Om du skriver google.com/analytics hamnar du på Googles nya Marketing Platform där man vill berätta om hur fantastiskt det är att använda Google för att marknadsföra och analysera dina tjänster.

 

Smarta högtalare är den teknik vi anammat snabbast sedan mobilen

Intressant info om smarta högtalare. Det ska vara den teknik som vi har anammat snabbast sedan mobiltelefonen. Och nyheter är en ämneskategori som verkar vara populär hos användarna.

Så nu börjar nyhetsföretag tillsätta resurser dedikerade åt ”högtalarnyheterna”. Alltså inte bara paketera om nyheter från andra kanaler med så lite handpåläggning som möjligt, utan se det som en ny plattform med egna förutsättningar, utmaningar och framgångsfaktorer. Som vanligt, alltså. Hitta sin egen, och rätt, röst. Här nästan bokstavligen.

Röstinteraktioner kommer skapa flera helt nya yrkeskategorier, oavsett bransch. Röst-copy, röst-UX, röst-konverterare etc.

For news publishers, smart speakers are the hot new platform – Digiday

Home voice assistants or smart speakers are still in their infancy as a consumer and revenue proposition, but publishers are stepping up their efforts to hire and create content for them anyway, seeing the rapid adoption rate of Amazon Echo, Google Home and their kin and the the fact that people are using them more over time.

 

Bekvämlighetsekonomin

Uber har nu genomfört 10 miljarder körningar

Uber har passerat en rätt imponerande milstolpe: tjänsten har nu passerat 10 miljarder körningen (eller Uber Eats-leveranser, de är ihopklumpade). Uber lyckades dessutom med konststycket att för första gången under sin åttaåriga karriär gå med vinst det första kvartalet 2018.

Nu baserades det här i mångt och mycket på engångsposter till följd av att man var tvungen att kasta in handduken i sydostasien och i Ryssland. Så det kommer alltså bli intressant att se hur framtiden ser ut utan den typen av dopningar. Särskilt som konkurrensen hårdnat betänkligt bara senaste året eller så. Inte minst från kinesiska bildelningsjätten Didi Chuxing.

Uber hit 10 billion rides even after boycotts, tumultuous leadership

Ten billion. That’s a big number no matter how you break it down. For Uber, it’s now the number of trips that have been taken using the service since the app launched in 2010. And since 2014 that growing number also includes Uber Eat food deliveries.

 

Mobilt

Patentbråk kan få Apple att välja långsammare iPhone-modem

Apple i ännu mer patentgräl (för ovanlighets skull igångdraget av Apple själva). Den här gången med modem- och chiptillverkaren Qualcomm. Det verkar ha lett till att Apple inte alls kommer att ha med några Qualcomm-modem i kommande iPhones.

Tydligen har Apple senaste åren breddat modemleverantörerna så att Intel numer står för modemen i en betydande del av alla iPhones. Nu spekuleras att det blir Intel för hela slanten. Det fina i kråksången? Qualcomms modem är snabbare och Apple anklagas för att ha strypt Qualcomms modem för att få ner dem till Intel-hastigheter. Typ dåligt, alltså.

Men med tanke på att Apple själv funderar på att tillverka chip så, tja, vem vet?

Your 2018 iPhone may be slower than Android phones

Apple appears to be making some big changes to the chips in its upcoming iPhones — and that could mean your next iPhone downloads data slower than rival Android devices. Qualcomm, a major supplier of 4G chips for smartphones, on Wednesday said it doesn’t expect to supply modems for any upcoming iPhones.

 

Ekonomi och finans

Facebooks kvartalsrapport Q2 2018: besvikelse och brutalt aktieras

Dags för Facebook att bekänna färg: rapport för det andra kvartalet. Ooooch, det var inte så bra som marknaden hade önskat.

  • Månadsanvändarsiffran skriv nu till 2,23 miljarder, de dagliga användarna till 1,47 miljarder. Båda +11 % jämfört med för ett år sen.
  • Omsättningen landade på 13,23 miljarder dollar (under förväntan). Första gången på ett tag som Facebook missar förväntningarna. Marknadens reaktion är inte nådig
  • Annonsomsättningen för kvartalet blev 13,04 miljarder dollar (+42 % jämfört med 2017). Omsättningen för Payments/other fees slutade på 193 miljoner dollar (+23 %). Med andra ord står annonser nu för 98,5 % av alla Facebooks intäkter. Det är rätt… enbent…
  • Vinsten landade på 5,1 miljarder dollar, upp 31 %.

Aktien toktankar i efterhandeln, -8,2 % just nu. Upp 30 % sedan Q1-rapporten, så förväntningarna var… rätt uppskruvade.

Facebooks aktiekurs 25 juli 2018

Facebooks kvartalsrapport: månadsanvändare

  • Ungefär +2,5 % i Asien och i resten av världen. Oförändrat i USA. Minskar i Europa (dock med ”bara” en miljon).
  • Över 2,5 miljard människor använder minst en av Facebooks appar (Facebook, Instagram, Messenger, WhatsApp). Första gången Facebook bryter ut den här siffran, alltså unika människor. Det säger något om överlappningen mellan månadsanvändartalen mellan dessa (nu utgår jag från att det är aktiva månadsanvändare som avses även i detta fall).
  • GDPR sägs ha spelat roll i minskningen av europeiska användare (dock lite oklart exakt hur den korrelationen ser ut).
  • 200 miljoner människor är nu med i ”meningsfulla grupper” </valfritolkning>. Facebooks långsiktiga mål är 1 miljard.

Facebook månadsanvändare Q2 2018

Facebooks kvartalsrapport: dagliga användare

Totalt alltså 1,47 miljarder. Samma mönster som månandsanvändarna. Ökar med ca 3 % i resten av världen, 1,8 % i Asien, oförändrat i USA och minskar i Europa – med tre miljoner användare (eller ca 1 %).

Facebook dagliga användare Q2 2018

Facebooks kvartalsrapport: Omsättning per marknad

Omsättningen nedbruten per marknad. USA står fortfarande för nästan hälften (47 %). Europa, där användartalen alltså minskar, står för ungefär lika mycket som omsättningen från resten av världen minus USA. Med andra ord: stort problem eller stor möjlighet.

Facebook ser ”healthy growth” för videoannonser bland alla slags annonsörer.

Genomsnittligt pris per annons ökade 17 %, antalet visningar ökade 21 % (lite oklart om det avser före eller efter det att Facebook definierade om ”visning”, hände ju under året). Som jämförelse ökade det genomsnittliga annonspriset med 39 % i Q1, medan visningarna bara ökade 8 %. Om visningssiffrorna som sagt var är jämförbara historiskt så innebär det alltså att vi tittar på fler annonser, men priserna ökar inte längre lika snabbt. Skulle kunna innebära att färre annonsörer är med och slåss om annonsering på Facebook (som i praktiken sannolikt fortfarande är den app som i praktiken drar hem den absoluta majoriteten av intäkterna).

Facebook spår att omsättningsökningstakten kommer att minska med ”a high single digit” % Q3 och Q4. Med andra ord en minskning med typ 8-9 %. Dessutom bedömer Facebook att kostnaderna kommer öka med 50-60 % i år och kostnaderna kommer sannolikt öka snabbare än omsättningen 2019. Sannolikt en stor anledning till säljpaniken och att aktien dammade i baken i efterhandeln.

Facebook omsättning per marknad Q2 2018

Facebooks kvartalsrapport: omsättning per användare

Jämfört med Q1 ökar samtliga regioner, men tittar man jämfört med Q4 så minskar omsättningen per användare för USA/Kanada och Europa. Det gör att omsättningen totalt per användare minskar jämfört med Q4. Men är alltså upp jämfört med Q1.

Facebooks kvartalsrapport: övrigt

Mer från Facebooks kvartalsrapport. Telekonferensen lugnade inte investerarna. Tvärtom. Aktieraset i efterhandeln tilltog från runt minus 7 % till minus whoppande 21 %. Måste vara ett av de största dagsfallen i Facebooks börshistoria, om inte det största. När börsen öppnar i morgon kommer det göra… ont.

Facebook bekräftar att Instagram-användarna ”skews more towards stories”. Med andra ord: stories blir allt viktigare som delningsplattform i Facebook-ekosystemet. Men också att ett det är en av anledningarna till att omsättningen kommer få sig en törn: Facebook har ännu inte hittat bra sätt att tjäna lika bra med pengar på stories som på nyhetsflödet. Kommer bli kritiskt för företaget framåt om stories fortsätter ta över nyhetsflödets roll. (Sist men inte minst konstaterar Facebook att en anledning till de bedömda omsättningsminskningarna är att ”we’re giving consumers more choice regarding privacy/data-sharing”. Med andra ord: GDPR sucks balls.)

Facebook förklarar hur företaget ser på IGTV kontra Watch positioneringsmässigt: IGTV är tänkt som en plattform för Instagram-innehållsskapare, Watch är tänkt att skapa ”social viewing experiences for Facebook users”. Det Zuckerberg alltså, intressant nog, säger mellan raderna är: Watch gjorde vi för den stora massan, IGTV gjorde vi för att innehållsskaparna inte skulle fly till Youtube.

WhatsApp Business-appen har 3 miljoner användare.

Fun fact: Facebook kan ha tappat i runda slängar 120 miljarder dollar av sitt börsvärde i samband med rapporten. 120 miljarder dollar. På två timmar. Eller 3,5 Twitter eller 7 Snap. Som man säger på branschspråk: ouch.

Amazons kvartalsrapport Q2 2018: första gången kvartalsvinst över 2 miljarder dollar

Efter gårdagens marknadsmässiga flopprapport var det ikväll dags för kvartalsrapport från Amazon (som drogs med i Facebook-fallet och föll runt 3 % idag). Rapporten gillades av marknaden.

Amazon gör sin största kvartalsvinst någonsin: 2,5 miljarder dollar. Första gången någonsin som Amazon rapporterar vinst över 2 miljarder dollar – och då alltså rejält över. 

Omsättningen landade på 52,89 miljarder dollar (under förväntan, även prognosen inför Q3 under förväntan).

Omsättningen i Nordamerika slutade på 32,17 miljarder dollar, eller +44 % jämfört med 2017. Utan Whole Foods ska omsättningen tydligen ha landat på +25 %. Kort sagt verkar Whole Foods bidra rejält till omsättningen.

Internationella omsättningen landade på 14,6 miljarder dollar, eller +27 %. Under förväntan även här.

Molntjänstdelen AWS ökade sin omsättning med 49 % till 6,11 miljarder dollar, över förväntan. Vinsten för AWS 1,64 miljarder, upp från 916 miljoner för ett år sen.

Vinsten fördelad per segment landade på:

  •  Allt annat än AWS, Nordamerika: 1,835 miljarder dollar (upp från 436 miljoner 2017)
  •  Allt annat än AWS, resten av världen: -494 miljoner dollar (upp från -724 miljoner för ett år sen)
  •  AWS: 1,642 miljarder dollar, upp från 916 miljoner

Fortfarande står AWS för största delen av vinsten (65 %), med betydligt jämnare än förra kvartalet när AWS i princip stod för hela vinsten.

Marketplace-försäljningen fortsätter öka på bekostnad av direktförsäljningen. Omsättningen för direktförsäljningen ökade 14 % till 27,2 miljarder, medan ”seller service revenue” ökade med 39 % till 9,7 miljarder dollar

Prenumerationstjänsterna ökade med 57 % till 3,4 miljarder dollar. 

Other revenue (mestadels annonsverksamhet) ökade med 132 % till 2,19 miljarder (över förväntan). Lite engångsdopat, men visar att Amazon blir en allt större digitalannonsspelare.

Aktien upp ca 1,5 % i efterhandeln, tar med andra ord inte igen tappet från börsdagens handel. Lite meh-reaktion.

Amazons aktiekurs 26 juli 2018

Googles kvartalsrapport Q2 2018: aktien på ny all time high

Dags för Q2-rapport för Google/Alphabet. I stort över analytikernas förväntan. Marknaden jublar och lyfter aktien.

  • Omsättning minus trafikanskaffningskostnader (TAC) landade på 26,2 miljarder dollar. Upp 26 % jämfört med 2017. Omsättningen per segment:
  • Egna appar och webbplatser: 23,262 miljarder (+26 %)
  • Annonsnätverk: 4,825 miljarder (+14 %)
  • Other (Google Play, molntjänster, hårdvara): 4,425 miljarder (+37 %)
  • Other bets (experimentverkstaden, inklusive Waymo): 154 miljoner dollar (+97 %)

Google är alltså allt mer beroende av sina egna kanaler för annonsintäkter (eller om man så vill: de har lyckats bättre med att få in folk där). Other bets ökar förstås med imponerande 97 %, men förlusten ökade också. Förstås glädjande för Google att Other ökar näst mest, men står fortfarande bara för 13 %. Google är VÄLDIGT annonsberoende fortfarande. Inte som Facebook, men ändå.

Googles aktiekurs 23 juli 2018

TAC var ner marginellt från 24 % Q1 till 23 % Q2. Förmodligen stor anledning till marknadens glädje. TAC (kort sagt kostnaden för att driva trafik till Googles tjänster, där 1 miljard-dollar-notan från Apple för att Google ska vara förvald sökmotor i iOS är förstås en väldigt stor post här) är Googles jobbigaste kostnad och har skenat. Fortsätter skena, men minskar alltså något. Förhoppning om att Google lyckats bryta kurvan. Kostnaden för TAC landade totalt på 6,42 miljarder dollar.

Klick på annonser i Googles egna appar och webbplatser är upp 58 % jämfört med förra året, framförallt drivet av mobilsök och Youtube. Däremot är snittpriset per klick ner 22 %.

Aktien upp 3,4 % till ny all time high i efterhandeln.

Övriga fun facts från rapporten:

  • Translate översätter över 143 miljarder ord per dag (!)
  • 110 miljoner ”algoritmritade” byggnader har nyligen lagts till i Maps
  • Över 1 miljard användare av Maps
  • Lokala Maps-sökningar upp 50 % jämfört med 2017
  • Ser stor potential att göra pengar på Maps via riktade lokalannonser (förstås)
  • Siktar på att Waymo ska släppa tjänst med självkörande bilar före årets utgång

Twitters kvartalsrapport Q2 2018: månadsanvändarna minskar

Twitter gör en Facebook. Rejäl besvikelsereaktion trots att siffrorna egentligen är rätt bra. Aktien ner 14 % i förhandeln efter att ha gått upp 76 % i år.

Månadsanvändarna minskar. 335 miljoner mer från 336 förra kvartalet. De dagliga användarna ökade dock med 11%, dock utan angivet antal. De som använder Twitter använder det alltså mer. Ökningen av dagliga användare är dessutom större än Q1 (10 %).

Man skyller minskade månadssiffran bland annat på ändrade innehållsriktlinjer, typ att man sparkar ut folk snabbare och för mer. (Likt FB skyller man delvis på GDPR, men det känns även här lite som bekväm ursäkt).

USA står för hela nedgången, ner till 68 miljoner. Övriga världen oförändrat.

Tredje raka kvartalet med vinst, 100 miljoner dollar.

Omsättningen blev 711 miljoner dollar, upp 24 %. Fördelat på annonsering 601 miljoner (upp 23 %) och resten “övrigt” (upp 29 %).

Likt Facebook så handlade nedgången sannolikt om att prognosen inför kommande kvartalen var sämre än väntat. Förmodligen mycket större anledning än minskningen på användarfronten.

Diagram över Twitters månadsanvändare

Spotifys kvartalsrapport Q2 2018: 180 miljoner användare

  • Spotifys andra kvartalsrapport som börsbolag. Roligare för aktieägarna än Facebooks gårdagsrapport.
  • Spotify har nu 180 miljoner användare, 83 miljoner betalande. Långsammare tillväxttakt än Q1 (5,9 %) men de betalande är upp 40 % jämfört med förra året och plus 8 miljoner jämfört med Q1.
  • Omsättningen 1,27 miljarder euro. Upp 26 % på årsbasis, men under förväntan.
  • Förlusten 394 miljoner euro.
  • Nordamerika och Europa står för 71 % av alla användare. Problem och potential.
  • Podcast växer “riktigt, riktigt fort”, utan att vi fick siffror.
  • Genomsnittlig omsättning per användare sjönk med 12 %. Tecken på att konkurrensen hårdnar.
  • Daniel Ek påpekade ännu en gång att Spotify inte är ett skivbolag. Det är ett distributionsbolag som bara av en händelse släpper ovanligt många skivbolagsinitiativ och -funktioner för ett bolag som inte är ett skivbolag. 
  • Aktien når ny all time high.

Spotify hits 180M users but loses €394M in tepid Q2 earnings

Spotify is racing to sign up users before Apple Music can, even at the expense of its finances. Spotify’s second quarter as a public company saw mixed performance compared to estimates as it reached 83 million paid subscribers, up 40 percent year-over-year and up 8 million from its 75 million…

Amazons och Apples aktier på nya all time high-nivåer

Ny stark börsdag för toppduon i listan över de högst värderade börsbolagen.

Både Apple och Amazon stängde på nya all time high-nivåer. För Apple betyder det ett marknadsvärde på 957 miljarder dollar och för Amazon skrivs nu totalvärdet till 904 miljarder dollar.

Med andra ord första gången någonsin som Amazons börsvärde är över 900 miljarder dollar.

Amazons och Apples börsvärden 25 juli 2018

Kanonrapport gjorde Google tillfälligt åter större än Amazon

Fun fact: I skuggan av Facebook-aktiehysterin och Amazons rapport så bidrog Googles kanonrapport tidigare i veckan till att Google gick om Amazon. Med andra ord är Google åter världens näst högst värderade börsbolag.

Lär ändras igen vid börsöppningen, eftersom Amazon just nu är upp 3,43 % i efterhandeln medan Google ligger still. Men det säger trots allt en hel del om att Google är rejält i gasen just nu.

Börsvärdena för Google och Amazon 26 juli 2018

Atlassian och Slack i strategiskt samarbete

Där ser man. Slack konkurrerar ut Atlassian, mest kända för utvecklar-to do-verktyget Jira. Lite oväntat.

I samband med Atlassians kvartalsrapport konstateras att företaget nu har inlett ett strategiskt samarbete med Slack. Det innebär två saker: dels att Atlassian i praktiken lägger ner och säljer sina kommunikationsverktyg (och Slack-konkurrenter) Hipchat och Stride, dels att Atlassian investerar i Slack – och därmed knyter företagen ännu närmare varandra.

Det här följer dessutom på att Atlassian förra året köpte Trello, vilket gör att Atlassian och Slack nu sitter på ett riktigt tungt erbjudande kring samarbetsvierktyg. Lägg till att även bland annat Google har investerat i Slack (och lånat ut AI-smartness) så blir det inte direkt sämre.

Slack hade i maj 8 miljoner användare, 3 miljoner av dem betalanvändare, och har en värdering om 5 miljarder dollar. Med även Atlassian i ryggen kan en förmodad börsnotering rycka ännu närmare. 

Slack forms key alliance as Atlassian throws in the towel on enterprise chat

With today’s announcement from Atlassian that it was selling to Slack the IP assets of its two enterprise communications tools, HipChat and Stride, it closes the book on one of the earliest competitors in the modern enterprise chat space. It also was a clear signal that Slack is not afraid to…

Kinesiska gruppshoppingföretaget Pinduoduo kliver in på börsen

Ännu ett kinesiskt företag har klivit in på USA-börsen: Pinduoduo.

Börsdebuten i torsdags innebar att företaget fyllde på kassan med 1,6 miljarder dollar. Intresset för aktien var väldigt stort – kursen rusade 49 % första börsdagen. (Rasade sedan nästan 8 % dagen efter, i den allmänna amerikanska techslakten.)

Pinduoduo är ett spelifierat Groupon med 195 miljoner medlemmar. Gå samman och få ner priser på det man vill köpa. Vänder sig främst till landsbygd/låginkomsttagare i landet. Kanske viktigast av allt: en av backarna är Tencent, företaget bakom WeChat. Alltså en del i företagets satsning att bygga e-handelsallians mot Alibaba. En allians där även JD ingår.

Pinduoduo stock soars in debut as IPO fever rolls on

Chinese Internet names continued their IPO hot streak on Thursday, after shopping app Pinduoduo Inc. made its public debut. Shares of Pinduoduo rose 40% in their first day of trading and were up another 4% premarket Friday. The company raised $1.6 billion through its initial public offering, during the second-busiest week for IPOs this year.

Webbläsaren Opera kliver in på börsen

Där ser man. Webbläsaren Opera (okej, företaget bakom) har klivit in på börsen. I USA. Hade helt missat att det var på gång.

Jämfört med många högprofilnoteringar var Operas notering rätt blygsam. “Bara” 115 miljoner dollar (kinesiska Pinduoduo som klev in på börsen dagen före drog in 1,6 miljarder). Intresset verkar ha varit stort och kursen studsade upp så högt som 28 % över introduktionskursen innan den stängde 10 % över.

Norska Opera kämpat milt sagt i motvind i skuggan av Chrome och Safari. Men det är bland de små webbläsaena, som Opera och Firefox som de intressanta grejerna händer just nu. Opera säger sig satsa på de 20 % av användarna som bryr sig om vilken webbläsare de använder. Att se om de lyckas göra ett större avtryck framöver med mer finansiella muskler. 

You can now buy stock in a browser: Opera just raised $115 million in an IPO

Opera, an underdog in a browser market dominated by Google’s Chrome, raised $115 million in an initial public offering Friday. The company sold 9.6 million American depositary shares at $12 each, the high end of the $10-to-$12 range it expected for the IPO. When the stock started trading more broadly at about 7:30 a.m.

Ebay köper japanska marknadsplatsen Qoo10

I senaste kvartalsrapporten från eBay var det mestadels upp. 4 % fler aktiva köpare än föregående och en omsättningsökning om 9 %. Däremot inte riktigt i tidigare tillväxtnivåer – och framförallt är eBay numer rejält förbisprunget av Amazons marknadsplatsverksamhet.

Vad göra? En sak till som kom fram i rapporten var att eBay betalade 537 miljoner dollar för att köpa den japanska marknadsplatsen Qoo10. Förstås för att, som så många andra, få in en större fot på den asiatiska marknaden.

EBay paid $573M to buy Japanese e-commerce platform Qoo10, filing reveals

EBay is a very distant second behind Amazon when it comes to e-commerce sales in the U.S., but abroad – and in particular in Asia – it is willing to invest to grow its footprint in a targeted way. In February, eBay paid a total of $573 million to acquire Qoo10, a Japanese sales platform…

Softbank investerar i AI-startupen SenseTime

Japanska jätteinternetkonglomeratet Softbank uppges vara nära att plöja ner närmare 1 miljard dollar i kinesiska SenseTime Group. SenseTime har bara fyra år på nacken med är redan världens högst värderade startup inom AI. Ytterligare en miljard sitter säkert trots det inte i vägen.

SenseTime tar fram verktyg för att identifiera ansikten och bilder på masskalig nivå. Med andra ord kunna processa stora mängder bilder i realtid. Vilket förstås också visar på baksidan av det mesta som har med Kina att göra. SenseTimes teknik används bland annat (eller förmodligen mestadels) till att olja kuggarna i Kinas massövervakning av sina egna medborgare.

SoftBank fund seeks investment in Chinese AI giant SenseTime

SoftBank Vision Fund is seeking to invest almost US$1 billion in SenseTime Group as it seeks a stake in the world’s most valuable artificial intelligence (AI) start-up, people familiar with the…

Alibaba och Tencent är båda intresserade av att köpa delar av WPP

Reklamkonglomeratjätten är kanske på väg att sälja delar av sitt imperium. 20 % av sin kinesiska verksamhet enligt Sky News. Bland intressenterna? Alibaba och Tencent. Förstås.

Förra veckan meddelades att Alibaba även är på gång att köpa en del av Focus Media, ett företag som har digital utomhusannonsering som verksamhet.

Visst kan det säkerligen vara så att man vill kunna äga lite marknadsföringskanal för att få ut de egna varumärkena, men mer sannolikt handlar det om att att föra reklam och köp närmare varandra. Och jämfört med Facebook står en förhållandevis liten del av omsättningen av reklam, så här ser man säkerligen stor potential.

Alibaba and Tencent in talks over stake in WPP’s Chinese unit – Sky…

Chinese conglomerates Alibaba and Tencent are part of a consortium in talks to buy a minority stake in advertising giant WPP’s Chinese unit, Sky News reported on Saturday, citing unidentified sources.

Tencent siktar på att få in WeChat Pay hos ännu fler amerikanska handlare

Handelskrig stoppar inte Tencent från att öka ambitionerna i USA. Nu siktar man på att få in WeChat Pay hos ännu fler handlare i landet.

Vägen dit går via ett samarbete via amerikanska betaltjänsten Citcon. Tencent går alltså samma väg som Alipay: man startar inte lokala varianter av betaltjänsten. Helt enkelt för att man inte siktar in sig på kunderna där. Man siktar in sig på kunderna som kommer dit. Kinesiska turister. Samma utveckling som här hemma.

Med andra ord är chansen alltså större att små torghandlare med mycket turister börjar erbjuda Alipay eller WeChat Pay än Ica. Helt enkelt därför att sannolikheten är högre att de kinesiska turisterna handlar där.

Chinese tech giant Tencent plans to expand its US footprint – despite ongoing trade war

Tencent will step up its efforts to expand its payment service WeChat Pay to the U.S., an executive at the Chinese technology giant told CNBC, hinting at more merchants coming on board later this year. WeChat Pay allows users to show stores a barcode on their smartphone via the Tencent-owned WeChat messaging app.

Amazon får jätteavtal att sälja kontorsmaterial till amerikanska skolor

Man kan undra hur Trump känner inför den här. Uppgifter om att Amazon skrivit under ett jätteavtal som kan ge upp till 5,5 miljarder dollar de kommande fem åren. Vem är motparten undrar du? Det offentliga USA.

Avtalet är slutet mellan Amazon och en organisation som tillhandahåller 1500 städer, counties eller skoldistrikt med allehanda kontorsprylar. Material som köps via offentliga medel.

Kritiker menar att det här avtalet kan slå ut lokala näringsidkare. Men som konstateras: Amazon säljer redan till tiotusentals offentliga organ.

I feel a versaltweetstorm a-comin’.

Amazon quietly signed a $5.5 billion deal to sell its products to American cities – here are some of the biggest spenders

In 2017, Amazon signed a national contract with a co-op that buys products (e.g. school and office supplies, electronics, and library books) for 1,500 cities, counties, and school districts across the US. Public funds, often through taxes, pay for these Amazon products. The co-op says that Amazon could receive up to $5.5 billion over the next 11 years.

Är Teslas ekonomi risigare än man trott?

Hur står det egentligen till med Teslas ekonomi? Att företaget blöder pengar i en galen takt är ingen nyhet. Och inte ovanligt för techbolag. Men nu kommer uppgifter om att man har uppmanat leverantörer att betala tillbaka förskottsbetalningar som Tesla betalat ut – för att göra bolaget lönsamt på långsikt. Något som alltså skulle vara bra även för leverantörerna.

Tesla säger att det inte är ovanligt med den här typen av försök till efterhandsrabatt. Så kanske det är, men däremot säger andra att: jo, det är väldigt ovanligt. Framförallt så här brett.

Som alltid är det framtiden som får utvisa vartåt det barkar för Tesla.

Tesla reportedly asked suppliers for cash back to help it reach profitability

In an unusual move, Tesla reportedly asked some suppliers to return part of the money it’s paid them since 2016, including for past work. According to the Wall Street Journal, which reviewed a memo Tesla sent to a supplier last week, the electric auto maker said it is asking suppliers for ref…

Fem techjättars massiva marknadsvärden lika stora som 282 stora amerikanska företag

Ett tänkvärt och lätt snurrigt diagram. De fem högst värderade bolagen i S&P 500-aktieindexet är tillsammans lika mycket värda som de 282 bolagen i botten av samma lista. Värdet är totalt ca 8 biljoner dollar och topp fem utgör då lite mer än hälften av den kakan.

I diagrammet ser de andra 282 bolagen förstås rätt småttiga ut, men S&P 500 listar de 500 högst värderade, amerikanska börsbolagen. Och för att kvala in på listan måste bolaget ha ett samlat börsvärde om minst ca 5 miljarder dollar.

Fun fact: Sveriges BNP 2017 uppgick till 4,6 biljoner dollar. Alltså inte särskilt mycket mer än topp fem-bolagen i S&P 500 är värda. Inte galet någonstans.

Diagram som visar att fem techjättars börsvärden är lika stora som 282 stora amerikanska företag

 

Övrigt

Google släpper sitt första miniprogram för WeChat

Förra året släppte WeChat ”miniprogram”, en variant av Apples miniappar i iMessage. Kort sagt appar i appen (). Och nu har även Google hoppat på tåget. Googles första miniprogram är lite oväntat ett AI-drivet Pictionary-spel. Kort sagt inget kopplat till sök. Spel har visat sig fungera väldigt bra som miniprogram, men det här är förstås mest ett experiment av Google.

Det mest intressanta är förstås att Google ger sig in i en appvärld som konkurrerar med Google Play. Allt för att komma in i Kina. Men kanske också ytterligare ett tecken på att Google håller på att skissa upp en värld där deras onlinenärvaro är delvis eller helt frikopplad från Android.

Google launches its first WeChat mini program as its China experiments continue

Google is continuing to test new strategies in China after the U.S. search giant released its first mini program for WeChat, the country’s hugely popular messaging app. WeChat is used by hundreds of millions of Chinese people daily for services that stretch beyond chat to include mobile payme…

Youtube rullar fem gånger snabbare i Chrome jämfört med andra webbläsare

Alltså ibland tror jag att techjättarna VILL bli reglerade och uppstyckade. Ännu en kontrovers kring Chrome. Den här gången kring laddningstid för Youtube.

En utvecklare på Mozilla har upptäckt att nya, omdesignade Youtube laddar fem gånger snabbare i Chrome än i andra webbläsare. Beror tydligen på att tjänsten använder ett API som bara finns för Chrome. Google själva säger att så inte är fallet och att de har rättat “buggar” som drabbat andra webbläsare. Kan förstås stämma, men det känns som en rätt stor grej som borde ha hittats i ganska tidiga tester, så well…

Om det nu är så (och det är inte första gången Google har gjort liknande grejer i Chrome) så är det förstås logiskt av Google. Premiera det egna ekosystemet. Problemet är bara att andra, som konkurrenter och EU, kan ha andra åsikter.

Och är man så stor som Google nu är så kan den här typen av initiativ bli riktigt kostsamma. Även om det rättas till i efterhand så läggs de på hög. Även om det (mot förmodan) är av misstag.

YouTube Runs 5 Times Slower on Non-Chrome Browsers, Developer Says

Chris Peterson tweeted on July 23rd that the video site’s new redesign relies on a depreciated API that is only implemented in Chrome, resulting in five times slower loading speeds for other browsers like Mozilla’s Firefox and Microsoft’s Edge.

GIFAR I GMAIL!!!

Man får ta till vara på de gånger det kommer riktigt positiva och världsförbättrande nyheter. Som nya Gmail-tillägget Gfycat. Som ger *trumvirvel* GIFAR I GMAIL!

Hallelujah-dansande bland kyrkbänkar

Add GIFs to Gmail With the Gfycat Addon

Sometimes things are just better said with a GIF, but adding a GIF to an email exchange is sometimes easier said than done. This week Gyftcat released a Gmail add-on that eliminates the hassle and makings adding GIFs to emails you send to everyone from your boss to your BFF easy to do.

Ola Andersson
Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.
Ola Andersson on LinkedinOla Andersson on RssOla Andersson on Twitter

Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Kommentera

avatar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

  Subscribe  
Meddela mig om