Digitala spaningar vecka 31 2018

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Instagram Stories fyller två år

Tidslinje över Instagram Stories

Instagram Stories fyller två år idag. Intervju med Instagrams VD om de två åren och hur han ser på tjänsten.

Han har förstås helt rätt i att Instagram kunde ha blivit Photoshop, dit det var på väg i början. Perfekt ljussatta och retuschade bilder. Men istället valde man att fokusera på kommunikationen människor. Realuttrycka sig snarare än att pixelpusha.

Däremot känns det som att han slirar lite på sanningen när han försöker få det till att det är Instagram som har ”återuppfunnit” Stories och just använt dem som ett sätt att kommunicera och uttrycka sig. Det var ju precis det som gjorde Snapchats stories så populära. I en tid när sociala medier handlade om att publicera inlägg enligt väldigt fyrkantiga mallar så sänkte Snapchat tröskeln. Helt okej att kasta ur sig något halvkackigt i nuet. Ge användarna just en palett med ett antal penslar och verktyg som de får blanda och mixa lite som de vill.

Med det inte sagt att Instagram har utvecklat Stories vidare (och förstås även övriga Facebook-plattformar). Men de har Snapchat att tacka för väldigt mycket av sin framgång. Inte bara tjänsten i sig, utan ett nytt sätt att tänka kring kommunikation och interaktion mellan människor.

Men oavsett: Grattis Instagram Stories! 🎉🎂🎈❤️👻

Instagram’s CEO on vindication after 2 years of reinventing Stories

“I think the mistake everyone made was to think that Stories was a photography product,” says Instagram CEO Kevin Systrom. “If you look at all these interactivity features we’ve added, we’ve really made Stories something else. We’ve really innovated and made it o…

Nytt annonsformat från Facebook: spelbara annonser

Nytt kreativt annonsformat från Facebook: spelbara annonser. Utvecklare av mobilspel kan använda formatet för att låta användare testa spel direkt i nyhetsflödet (i annonsen) utan att behöva ladda ner något.

Spel är en av Tencents stor kassakor (och en anledning till att Tencent i år är det bolag som globalt tappat mest i värde i år – därför att marknaden oroar sig att spelmarknaden börjar plana ut). För att visa värdet av Facebook som annonsplattform släpper Facebook samtidigt också ett nytt annonsriktningssegment: möjlighet att nå ”highly engagded players”. Alltså de som har högst sannolikhet att gå igång på ett spel.

Introducing New Ways for Gaming Marketers to Reach Players

Today, we’re introducing three new ad solutions-playable ads, retention optimization and minimum return on ad spend (ROAS) bidding-designed to help gaming marketers connect with their most valuable players. People often want to test out a game before they install it. That’s why today, we’re introducing playable ads to let gamers experiment with a game first.

Facebooks första försök att tjäna pengar på WhatsApp: förseningsavgifter

WhatsApp släpper sin första funktion tänkt att dra in pengar åt Facebook. Företag får betala – om de svarar sent på meddelanden från sina kunder.

Igår släppte Facebook WhatsApp Business API som ger företag som använder plattformen möjlighet att koppla ihop WhatsApp med andra system, för att exempelvis automatisera leveransinformation, biljetter eller påminnelser. Eller svara på inkomna kundtjänstärenden. Allt gratis, även kundtjänstärendena. Med en twist.

Det är gratis att svara på kundmeddelanden via API:et i 24 timmar. Sedan kostar det pengar. En förseningsavgift, alltså. Med andra ord rätt briljant tillväxthackande. Företagen får ett incitament att svara på kundmeddelanden snabbt, vilket gör att kunderna upplever att plattformen fungerar bra som kundtjänstkanal. Det i sin tur gör kunderna nöjdare och mer benägna att använda WhatsApp för sina kundtjänstärenden och är då tänkt att leda till att företagen satsar mer på WhatsApp som kundtjänstkanal.

WhatsApp finally earns money by charging businesses for slow replies

Today WhatsApp launches its first revenue-generating enterprise product and the only way it currently makes money directly from its app. The WhatsApp Business API is launching to let businesses respond to messages from users for free for up to 24 hours, but will charge them a fixed rate by country …

Facebook testar att ersätta Dela-knapp med Skicka-knapp

Med andra ord: dela via Messenger istället för i nyhetsflödet.

Förstås helt i tiden. Nyhetsflödet hos Facebook (ja, eller generellt, även om Facebook förstås är störst) har en vikande kurva. Vi delar inte alls med oss lika publikt längre, utan väljer att interagera med mindre grupper av vänner.

Det som ändå är intressant är att nyhetsflödet alltjämt fortfarande är Facebooks stora (ja, eller enda) kassako. Vad man nu gör är alltså att styra bort folk ännu mer från flödet till förmån för att interagera ännu mer på andra sätt. Och, förstås, det kommer inte göra det enklare för företag att få snurr på sitt innehåll på Facebook när den organiska spridningsmöjligheten tas bort (ja, eller åtminstone får en mindre framträdande placering).

Vill man vara lite krass skulle man kunna säga att det här betyder att det kommer bli ännu viktigare för företag att köpa sig synlighet på Facebook. I sig kanske en möjlighet till ökade intäkter.

Bara ett test, som sagt, men intressant oavsett. Blir intressant att se vart det tar vägen.

Matt Navarra on Twitter

Facebook is testing replacing the Share button with a Message button

Ny Facebook-funktion: se hur mycket tid du lägger i Facebook och Instagram

Nu börjar Facebook rulla ut verktygen för att hjälpa oss se hur mycket tid vi lägger i Facebook och Instagram. Först för de amerikanska användarna, sedan resten av världen.

Funktionen gör det möjligt att se dagligt användade och genomsnitt. Går dessutom att ställa in egna tak. När man slår i taket får man notis om det, men inget övrigt händer.

Del i Facebooks satsning att hjälpa oss få “hälsosamma digitala liv”. Lägga kvalitet snarare än kvantitet hos Facebook. Dock verkar funktionen vara rätt begravd så man kan tänka att den inte kommer användas jättemycket.

Dessutom, om man så vill, en satsning från Facebook att blidka regleringsivrare.

Facebook and Instagram now show how many minutes you use them

It’s passive zombie-feed scrolling, not active communication with friends, that hurts our health, according to studies Facebook has been pointing to for the last seven months. Yet it’s treating all our social networking the same with today’s launch of its digital well-being screen…

Facebook personaliserar navigeringsmenyn

Efter en triljard justeringar av Facebooks menynavigering så är det dags för ännu en: en som ska göra appen mer personlig, typ.

Istället för att alla (ja, alla som inte får en A/B-testversion) ser samma menyalternativ kommer de delvis att förändras efter hur man använder appen. Nyhetsflödet, notiser och meny-ikonerna kommer finnas för alla, men övriga kommer kunna populeras av de funktioner och avdelningar som en enskild användare använder mest. Rullas ut för alla användare kommande veckorna.

Vilket för mig betyder JAAAAA! INGEN MER MARKETPLACE!

Facebook is making its navigation bar a little more personal

The redesign will prioritize whatever services someone uses most frequently. The new navigation bar will feature four to six of your most frequently used services. And if they can’t be found there, they will still be accessible under the menu icon.

Exempel på shopping via Instagram Stories

Något vi lär se mer och mer av: utnyttjande av shoppingmöjligheterna i stories.

Stories håller inte bara på att ersätta nyhetsflödet som plattform för att dela och konsumera information i sociala medier: den har börjat göra det som ”traditionella” sociala medier alltid haft som möjlighet, men aldrig riktigt nått hela vägen fram med: fullt ut ersätta webbplatser som nav för e-handel.

Med stories får man dessutom inbyggt stöd både för permanenta butiker och tidsbegränsade popup-butiker.

Luke Beard on Twitter

First time seeing an Instagram story you can shop via a product sticker. Given the canvas-esk medium of Stories this makes good sense.

Facebook kan vara på gång att släppa egen Talang-tjänst

Med tanke på dagens nyhet att Bytedance lägger ner Musical.ly som egen app och eget varumärke (slås ihop med företagets kortvideotjänst Tik Tok) blev den här nyheten åter aktuell. Kom häromdagen: utvecklare har hittat kod i Facebook-appen som tyder på att Facebook arbetar på en ny tjänst som verkar vara Talang möter just Musical.ly.

Tydligen en tjänst där man kan välja en låt (lagligt, tack vare Facebooks skivbolagsavtal – så det lär inte vara precis vilken låt som helst) och spela in en video av sig själv där man karaokear sig till den. Sedan ska man kunna lägga upp den och låta andra användare betygssätta (man kan tänka sig att det man har att välja på i omdömesväg är rätt snälla saker). Verkar dock bara gälla sidor, inte något man kan skicka till en vän.

Som vi såg under Facebooks kvartalsrapport i förra veckan är aktiemarknaden VÄLDIGT känslig för indikationer på att tillväxten, användar- eller intäktsmässigt, tappar i tempo. Med tanke på att Facebook har slagit i taket i väst så kan nya användare i praktiken bara komma organiskt (bokstavligen talat) – genom att det föds nya människor. Och just tonåringarna har Facebook haft väldigt svårt att locka. Åtminstone där det räknas pengamässigt: huvudappen.

Så här långt har Facebooks tonårssatsningar funkat sådär och mest känns som gamla människors försök att hänga med kidsen. Det som funkat bäst är där de inte specifikt satsat på att göra något för tonåringar utan där de bara satsat på att bygga en bra tjänst för alla: Instagram.

Nästa fråga blir förstås hur länge Bytedance lever kvar som fristående företag. Och vem som köper dem.

Facebook is developing a singing contest feature to rival musical.ly

If karaoke on the weekends isn’t enough for you to show off your vocals, you might like what Facebook has been caught working on. Researcher and code-breaker Jane Manchun Wong found a code which indicates that Facebook may introduce a ‘Talent Show’ feature where users would make use of Facebook’s recently added music partnerships by recording themselves singing and submitting their audition for review amongst other users on the platform.

Snapchat

Snapchat släpper röstkontrollerad lens

Snapchat släpper en ny lenskategori: röstlenses. Men till skillnad från tidigare lenses som involverat ljud så baseras den här på igenkänning av triggerord.

Säger man saker som ”hi”, ”wow” och ”love” så aktiveras funktionen ungefär som en vanlig lens, med olika effekter beroende på vilket ord man har sagt. Snapchat planerar att rulla ut fem-sex såna här kommande veckorna.

Mer röst, alltså. Förstås. Sen kan man inte låta bli att fundera på om Snap har större planer än den här förhållandevis gimmickiga, men kul, tlllämpningen Tänker att röststyrningen, även om den är i sin linda, skulle kunna få mer praktiskt nytta. Som, tja, i Spectacles. Och annan hårdvara…

Snapchat launches its first speech recognition lenses

Snapchat is today launching new lenses that respond to voice commands. The company says it’s now rolling out a series of lenses that will animate when users speak simple, English words like “hi,” “love,” “yes,” “no,” and “wow,” as op…

Snapchat släpper dekalpaket för innehållsskapare

Ännu mer Snapchat-nyheter (man kan tro att det snart är dags för kvartalsrapport). Influencer-dekalpaket. Med andra ord att framgångsrika innehållsskapare på plattformen kan skapa sina egna uppsättningar av dekaler som andra sedan kan använda.

Finns säkerligen tanke på att innehållsskapare ska kunna använda det här för att tjäna pengar. Influencerdekalpaket i samarbete med.

Snapchat quietly launched sticker packs to win over creators – Digiday

Snapchat’s charm offense with creators continues with the trial of creator-made stickers. This comes on the heels of the launch of Storytellers, a program launched last week that connects brands with top creators to make ad campaigns on Snapchat. Last week, Geir Ove Pederson, aka Geeohsnap, launched the first creator-made sticker pack for Snapchat.

Snapchat skriver avtal med NFL och NBC kring sporträttigheter

Mer sporträttigheter för Snapchat: nu har man skrivit avtal med NFL och NBC för mer sport på plattformen.

Mer specifikt innebär det en fortsättning på NFL-avtalet med en söndagssammanfattningsstory kring vad som hänt inom amerikansk fotboll senaste veckan (plus bitmoji, filter och lenses) och NBC-samarbetet innebär ungefär samma sak för Premier League.

Tydligen ska NFL-materialet på Snapchat setts a 52 miljoner människor (skulle tro att det är visningar snarare än unika användare, men jag kan ha fel). Så NFL är uppenbarligen nöjda med de siffrorna. 

Snapchat deals with NFL, NBC add more sports videos

The NBC deal, meanwhile, will see it team with Snapchat on Premier League: Extra Time, a weekly show recapping the UK’s top-tier soccer (aka football) matches, internal drama and fandom. You’ll see a preview episode on August 9th, with the first episode arriving August 13th.

Övrigt sociala medier

Musical.ly läggs ner och slås ihop med Tik Tok

Musical.ly är dött – länge leve Musical.ly! En social tjänst mindre att hålla reda på.

Ja, eller den försvinner åtminstone som eget varumärke och egen app. Bytedance, som köpte Musical.ly i november förra året, slår ihop Musical.ly med sin kortvideotjänst Tik Tok (eller Douyin, som den kinesiska versionen heter).

Ett inte oväntat drag, med tanke på de två tjänsternas liknande karaktär. Men ändå lite oväntat eftersom Musical.ly som varumärke i väst ändå fått rätt stort genomslag.

Av de två är dock Musical.ly den mindre. De 100 miljoner Musical.ly-användarna kommer automatiskt att migreras över till Tik Toks användarskara, som i dagsläget mäter runt 500 miljoner.

Musical.ly is merging with Tik Tok’s short video platform

Musical.ly, the popular lip-sync video app, is being folded into a similar platform called Tik Tok. The merger will see Musical.ly’s brand and app disappear, and its community is being automatically migrated to Tik Tok with an app update. Bytedance, the Chinese firm that owns Tik Tok, acquired Musical.ly for $1 billion back in November 2017.

 

Sök/SEO

Ny Google-algoritmförändring i veckan

I veckan gjorde Google ännu en (större) förändring av sin algoritm. Google säger inte särskilt mycket om vad det handlar om för förändringar, men infon i artikeln tyder på att det är (bland annat) den justering av riktlinjerna för vad som rankas som lågkvalitativt innehåll som jag skrev om förra veckan.

Oavsett. Har din ranking betett sig konstigt senaste dagarna kan det vara algoritmuppdateringen det beror på.

New Google Core Search Algo Update: What We Know

Google has confirmed a major algo update in their search results that was released this week. Danny Sullivan from Google confirmed this via twitter after many SEOs noticed major fluctuations in rankings. https://twitter.com/searchliaison/status/1024691872025833472 He also confirmed that this is simi…

Google lägger till förslagsknappar i featured snippets

Om du söker på en generell term (som i exemplet ”hur man zippar en fil” så dyker det upp knappar som leder till mer specifika sökningar som ”på en Mac” eller ”i Windows”.

Det är förstås oundvikligt att konstatera att Googles sökresultat allt mer tar formen av ”webbplatser” med egna ”navigeringar”. Och behovet att gå vidare till de webbplatser som informationen kommer ifrån blir allt mindre.

Som jag har skrivit om tidigare blir det allt viktigare att sluta tänka gränssnitt och börja tänka distribution av digitala tjänster. Ett första steg är att sluta bygga webbplatser som att det fortfarande är 1995. (START! SID! AN!)

Google Expands Featured Snippet – Search Engine Journal

Google appears to have expanded its Featured Snippets to include Google Suggest navigational buttons. This function was previously announced in January. When a user enters a vague search query for which there are more nuanced variations, the featured snippets will now show navigational “chiclets” style buttons that help users navigate to a more specific response.

Google visar ännu mer information i sökresultat för att motverka fejknyheter

Google lägger till ännu mer information i sökresultatet, inom ramen för sitt journalistprojekt (med syfte att arbeta mot fejknyheter genom att bland annat erbjuda mer kontakt direkt i sökresultatet). Senaste initiativet: delvis förändrad hantering av tabeller i sökresultatet.

Publicister kan lägga till lite mer strukturerad data i sina webbplatser vilket gör att Google kan visa tabellinformation som svar på en sökning. Kan även användas för att ge svar från databaser.

Noterar dessutom att den längre metabeskrivningen verkar vara på igen. Ja, eller om det är, som Google hintat om, exempel på att vi framöver inte kommer ha en fast teckengräns för allt slags innehåll.

Making it easier to discover data in Search

In a polarized world, facts and data can provide valuable context for the debates swirling around us. And there has never been more data out there, with record numbers of data journalists working to make sense of it all.

Google börjar visa återstående batteritid för dem du följer

Ännu en sån där smart miniförbättring. Google Maps funktion för att se var någon är i realtid (när man delar sin position) börjar nu också visa mobilbatteriets laddning hos den som följs. Ifall någon bokstavligen talat trillar av kartan så är det tänkt att man ska kunna se att det kan vara batteriet som har dött och att det är därför som det blir tyst.

Förstås tänkt som en säkerhetsfunktion också. Exempelvis om någon på väg hem på natten väljer att aktivera funktionen.

Google Maps’ location sharing will now share your phone’s battery status, too

Early in 2017, Google added a feature to Google Maps that lets you opt to share your location in (near) real time with your close friends and family. Now they’re fleshing out that info with another important little detail: your phone’s remaining battery charge.

Google Maps blir tredimensionellt

Ha. Skön grej. Google har just fått alla plattjordsförespråkare att bojkotta Maps. Tjänsten är inte längre tvådimensionell. Zoomar man ut så långt det går ska man se Jorden som ett klot och inte som en feldimensionerad 2D-projektion. Än så länge bara i datorversionen.

Det intressanta blir förstås om Maps och Earth nu så sakteliga kommer att bli en tjänst.

Google Maps now zooms out to a globe instead of a flat Earth

With 3D Globe Mode on Google Maps desktop, Greenland’s projection is no longer the size of Africa. Just zoom all the way out at https://t.co/mIZTya01K3 😎🌍 pic.twitter.com/CIkkS7It8d – Google Maps (@googlemaps) August 2, 2018 Google’s referring to the fact that it’s impossible to represent the true area of different regions on the planet using flat projections.

Google gör det möjligt för alla med Knowledge Graph att ansöka om verifiering

Google rullar ut verifieringsfunktionen i sök till, tja, snart sagt alla. Åtminstone alla, organisationer och sammanslutningar såväl som individer, som har en egen faktaruta. Har man en sådan ska det finnas länk i själva rutan för att påbörja verifieringsprocessen.

Get verified to manage your presence on Google

When you search for well-known people, organizations and things on Google, you’ll often come across a Knowledge Panel on the results page-a box with an overview of key information and links to resources to help you go deeper.

Google kan vara på gång att släppa censurerad sökmotor för Kina

En sak som Facebook och Google har gemensamt är att både har nära nog obefintlig närvaro i Kina. Därför att Kina-censur. Men Kina-marknaden är för lockande för att låta demokratiska principer stå i vägen (fråga bara Apple). Så nu kan Google vara på väg tillbaka till Kina med sin sökmotor. I censurerad version.

Mer specifikt skulle sökmotorn i så fall blocka all åtkomst till västerländska tjänster som inte är tillåtna i landet (som just Facebook, Instagram och Twitter) och rensa känsliga termer och bilder (säg hej till stridsvagnar på torg).

Samma dubbelkänsla som vanligt: Kina – fantastiskt spännande techland. Men också, tja, next level övervakningsdiktatur. Censurinitiativ att vara orolig över på riktigt, alltså.

(Representanter för Kinas regering har förnekat att detta är på gång. Att se vilken version som är sann.)

Google is reportedly planning a censorship-friendly search service for China

Google’s search service could be poised to make a dramatic return to China next year, according to an explosive report from The Intercept. Google yanked its search service from China in 2010 in the face of pressure over censorship, but now the publication reports that it has developed a censo…

 

Detaljhandel/e-handel

JD.com öppnar sin första obemannade butik utanför Kina

Ännu ett tecken på kinesiska e-handlaren JD.com:s globala ambitioner. Nu har företaget öppnat sin första obemannade butik utanför Kina (i Indonesien). Det är dessutom den ytmässigt största av de 20 butiker som JD har igång.

Likt Amazons Go-koncept (och förstås det Alibaba har) är det bara att ta sina varor och gå. Vid utgången ansiktsskannas kunden för identifiering medan varorna registreras via RFID-chipen och summan dras automatiskt från kreditkort (inte mobilbetalning, lite förvånande). Åsså lite AI för att hålla reda på allting.

Kunderna spåras också via kameror i butiken, tänkt att användas för inventeringsoptimering och anpassade produktrekommendationer.

Jakarta welcomes JD’s first unmanned store outside of China

Chinese online retailer JD just opened an unmanned store in Indonesia, the first of its kind in the Southeast Asian country, according to the company, and another sign of the Alibaba archrival’s regional push. The 270-square meter store, which sits inside a major shopping mall in Jakarta, is the first cashier-less shop JD has launched outside its homeland where it operates 20 such facilities.

Starbucks samarbetar med Alibaba kring kaffeleveranser

Starbucks har det lite kämpigt i Kina. Inte minst i konkurrensen med lokala kedjor som Luckin Coffee som lovar halvtimmesleveranser eller pengarna tillbaka (och som öppnade 525 kaféer på nio månader, att jämföra med Starbucks 3 300). Vad gör man då? Man slår sig ihop med Tencent. Eller som i Starbucks fall: Alibaba. Åtminstone enligt än så länge obekräftade uppgifter.

Det handlar i så fall om att Starbucks kommer använda Eleme som Alibaba köpte så sent som i april (typ Uber Eats) för sina leveranser.

Att se om uppgifterna visar sig stämma.

Starbucks set to partner with Ele.me to deliver coffee in China

That early-morning Starbucks will soon be just a few taps on the smartphone away. Starbucks has tied up with Alibaba Group Holding’s Ele.me unit to do deliveries in China, according to people…

 

Strömmade medier

Spotify större än Pandora i USA – på Android

Det här är väldigt intressant. Enligt en rapport från SimilarWeb så ökar Android-penetrationen för Spotify stadigt i USA. Har ökat med 5 % senaste året till att nu finnas i 20 % av alla Android-telefoner. Pandora är dock fortfarande etta med 28 %.

Nu är Pandora ett rätt amerikanskt fenomen, men oavsett värt att fundera ett varv kring. Pandora har runt 83 miljoner månadsanvändare, Spotify har mer än det dubbla med sina 180 miljoner. Men trots det är alltså Pandora fortfarande störst bland Android-användare.

Senaste iOS-siffrorna jag har sett angav att Spotify finns i ca 28 % av alla amerikanska iPhones. Med andra ord är de störst i det operativ där de just nu har störst konkurrens. iOS-användare är dessutom generellt betydligt mer benägna att betala för sig.

Spotifys enskilt största konkurrensfördel med Apple Music och Youtube Music är just korsplattformandet (även om förstås Amazon också är med och leker här). Men frågan är hur långt det räcker, med tanke på att förlusterna för Spotify ökade senaste kvartalet. Och då har jag inte ens börjat prata om de kinesiska konkurrenterna (som Tencent Music som börsnoteras i höst).

Spotify känns fortfarande som en väldigt stark uppköpskandidat. Frågan känns inte så mycket ”om” som ”vem”. Och till vilket pris.

Spotify Is Rapidly Surpassing Pandora on Android Devices

Last week, Spotify released its Q2 2018 financial results. And it wasn’t pretty. Despite boasting 83 million subscribers around the world and around 180 total monthly active users, the company’s operating loss grew to $105 million. This year alone, Spotify’s deficit has also grown to $584 million.

 

AI – Artificiell intelligens

AI kan identifiera personlighetstyper via ögon

Ännu ett avsnitt i dokusåpan creepy/cool. Nu har en maskininlärningspreppad AI lyckats identifiera personligheter – genom att titta på människors ögon.

I en studie lyckades AI pricka in fyra av de tydligen fem huvudsakliga personlighetstyper som finns (infoga diskussion om färger): samvetsgrann, extrovert, neurotisk och sympatisk. Den bommade däremot på öppenhetspersonlighetstypen.

Nu var det en avgränsad studie och ja, vi människor är förstås mer än en ruta i en modell. Men det säger ändå något om hur förutsägbara vi trots allt är – även i våra biologiska mikrorörelser.

Användningsområde you ask? Som artikeln konstaterar: bland annat personifiering. Genom att ”se” vad det är för slags användare AI:n har att göra ska den kunna anpassa sig för att möta användaren på bästa sätt. I takt med att biometrin blir ett allt vanligare inslag i våra digitala interaktioner så kommer det här bli allt vanligare. En stressad användare kanske on the fly får en ännu mer avskalad version av en webbtjänst, exempelvis. 

AI can predict your personality simply by scanning your eyes

Eyes really do tell a story. Using machine learning, earlier this year scientists discovered a connection between people’s personalities and their eye movements. They then deployed artificial intelligence to track and analyze the eye movements of 42 students. They announced the results last week.

 

AR/VR

Köp pizza via Snapchat-lens

Klart man kan köpa pizza direkt i Snapchat. Ja, eller man kunde. I lördags.

Då körde Domino’s Pizza, företaget som hela tiden förändrar allt vi visste om pizza och pizzaleveranser, en shoppingbar AR-lens via Snapchat. Så ja, du kan (kunde) sedan köpa pizzan i lensen.

Ännu ett exempel på att ”köpknappen” i sociala medier nu allt mer börjar bli verklighet. Och börjar på riktigt fungera. Eller om man så vill: e-handel och sociala medier börjar fullt ut smälta samman. Och flytta ut från företagens webbplatser och in på de sociala plattformarna.

Lite fun facts om Snapchats AR-filter, dessutom. Enligt Snap använder 70 miljoner människor plattformens AR-filter varje dag. I snitt tre minuter.

Domino’s Is Bringing Its Pizzas Into Augmented Reality With a National Snapchat Campaign

Domino’s is turning its pizza boxes-and the pizzas that go inside them-into an augmented reality campaign. This weekend, the pizza chain will begin running a national ad campaign that lets Snapchat users play with the platform’s new “shoppable AR” lens.

 

Mobilt

Apple kanske har bekräftat en jätte-iPhone-modell (igen)

Vad som verkar ännu en bekräftelse av att vi i höst bland annat får se en gigantonormous iPhone bland höstens nyheter. En telefon på 6,5 tum (iPhone 8 Plus och iPhone X är 5,5 respektive 5,8 som jämförelse).

Det som är intressant i uppgifterna här, som hittats via lite kodgrävande, är att jättemodellen kommer att, typ, skapa ett nytt produktsegment. En iPhone som har iPad-egenskaper. Och ja, handsfreen till den modellen är en pirra.

Om lite drygt en månad eller så får vi veta.

Apple Accidentally Leaks Radical New iPhone X

While Samsung appears determined to leak every detail of its upcoming Galaxy Note 9, it seems is not far behind. Having already spilt a major iPhone upgrade in a recent beta of iOS 12, the company has repeated its error to expose secrets of its massive new iPhone X…

Huawei går om Apple som världens näst största mobiltillverkare

Huawei har nu gått om Apple som världens näst största mobiltillverkare enligt IDC. Tre av de fem i toppen är nu kinesiska, fyra asiatiska.

Huawei gör dessutom ett rejält hopp uppåt, liksom uppstickaren (och nyligen börsnoterade) Xiaomi. Alla i listan ökar (Q2-siffran för Apple är 41,3) utan två staplar. ”Övriga” (som inte finns med i detta diagram) och Samsung. Samsung gör dessutom ett rätt stort tapp. En ganska stor anledning är sannolikt Kina, där Samsung i princip inte har några marknadsandelar alls. En rejäl utmaning för koreanerna.

Två saker att notera dock. Dels att Apple i sin kvartalsrapport konstaterade att snittpriset per såld iPhone ökade med ca 100 dollar jämfört med 2017 (de tjänar alltså allt mer på sina mobiler och lyckas knuffa sina kunder uppåt i prisspannet) och dels att ”övriga” fortfarande står för en tredjedel av alla sålda mobiler globalt sett.

Diagram över världens största mobiltillverkare juli 2018

 

Ekonomi och finans

Apple det första börsbolaget värderat till över en biljon dollar

Och DÄR blev Apple, som första börsnoterade företag någonsin, värt en biljon dollar. Inte alls galet någonstans.

Det är alltså 1000 miljarder dollar. Eller 8800 miljarder kronor. Eller nästan dubbelt Sveriges BNP 2017.

Skärmdump som visar att Apples börsvärde är 1 biljon dollar

Topplistan över de högst värderade börsbolagen 1 augusti 2018

(Den här skrevs precis innan Apple tog klivet över biljongränsen.)

Diagram över de sju högsta värderade börsbolagen 1 augusti 2018

Nu har de västerländska storbolagen i börstoppen klarat av sina kvartalsrapporter (Alibaba och Tencent rapporterar senare i augusti, att se om det förändrar något). Det mest intressanta är förstås att Apple gör ett rätt rejält hopp mot biljongränsen efter sin rapport som fick marknaden att glädjefnittra. Börsvärdet vid stängning: 990,4 miljarder dollar.

Några ytterligare kommentarer:

Apple är mindre än 10 miljarder dollar från att nå den magiskt skimrande biljongränsen som första börsnoterade företaget någonsin. Som jämförelse kan man säga att Apple omsatte 53,3 miljarder dollar senaste kvartalet – och vinsten blev 11,5 miljarder. Apple aktie nådde också över 200 dollar för första gången (splitjusterat).

Senaste året har Apples börsvärde ökat med 195 miljarder dollar. Det är 1 Netflix, 4 Tesla, 8 Twitter, 9 H&M eller 12 Snap.

Till skillnad från förra gången är det mest ner. Mest av alla förstås Facebook som tappar över 100 miljarder som följd av en rapport som inte alls föll marknaden i smaken. Företaget trillar också därmed under halvbiljonstrecket för första gången sedan maj (vilket också säger en del om att Facebooks ras skett från historiska nivåer som nåddes bara nyligen).

Som jag skrivit tidigare är däremot årets största börsförlorare i år globalt Tencent. Tappet är inte lika brant som för Facebook, men större. Oro för att mobilspelsverksamheten börjar plana ut (med andra ord samma slags oro som hos Facebook och samma slags överreaktion börsmässigt).

Även Alibaba finns med i topp-tio-listan över de företag som tappat mest i år. Har tappat ytterligare sedan mitten av juli.

Amazon gjorde i mångt och mycket en kanonrapport, men backar ändå. Här handlar det snarare om vinsthemtagning än panikförsäljningen hos Facebook-aktieägarna. Amazon har inte flaggat för sämre tider kommande kvartal.

Apples kvartalsrapport Q2 2018: nytt rekordkvartal

18 miljarder grader varmt. Perfekt för kvartalsrapport från Apple. En rapport som slår marknadens förväntningar (lite ovanligt den här rapportperioden).

Apples kvartalsrapport: Nytt junirekordkvartal

  • Omsättningen landade på 53,3 miljarder dollar (+17 % jämfört med 2017). Prognosen för kommande kvartal över förväntan (det är på den här punkten de flesta som rasat senaste tiden har bommat på).
  • Vinsten för kvartalet blev 11,5 miljarder dollar, +32 %.
  • Omsättning per region: Amerika +20 % jämfört med 2017, Europa +14 %, Kina +19 %, Japan +7 % och övriga Asien +16 %. Växer alltså i alla regioner.
  • iPhone-försäljningen landade på 41,3 miljoner, + 1 % upp (under förväntan). Däremot ökade omsättningen med 20 % tack vare att vi fortsätter köpa dyrare telefoner.
  • Omsättningsökningstakten ökar för sjunde raka kvartalet. Apple tjänar alltså allt mer pengar.
  • Bästa juni-kvartalet för Apple någonsin i alla regioner utom Kina.

Apples kvartalsrapport: Services och Övrigt ökar kraftigt

  • iPhone-omsättningen blev 29,9 miljarder dollar, iPad-omsättningen 4,7 miljarder (-5 %), Mac-omsättningen 5,3 miljarder (-5 %), Services (App Store, Apple Music etc.) 9,5 miljarder dollar (+31 %), övrigt (Airpods, Homepod etc.) 3,7 miljarder dollar (+37 %). Med andra ord är det Apples förhoppningssegment som växer kraftigt, dvs. de som fokuserar på befintliga kunder snarare än att dra in nya när nu även mobilmarknaden har mognat och planat ut.

Apples kvartalsrapport: Wearables

  • Tillväxten för Apple Watch var ”i det mellersta 40 %-spannet” (typ 45 %).
  • Airpods har varit ”a runaway success. We’ve been selling them as fast as we can make them.”
  • Wearables (typ Watch och Airpods) ökade 60 %, växer snabbare än föregående kvartal. Omsättningen för segmentet har har varit över 10 miljarder dollar sammantaget senaste fyra kvartalen.

Apples kvartalsrapport: Apple Music och Services

  • Apple Musics omsättning ökade med över 50 %. iCloud ökade med lika mycket. Apple Pay användes i över 1 miljard transaktioner, tredubbling. ”New highs” vad gäller skickade meddelanden och FaceTime-aktivetet (åh vad jag skulle vilja ha siffror här).
  • Prenumerationer från Apple-tjänster eller tredje part är nu fler än 300 miljoner, +60 %.
  • Utvecklare har tjänat över 100 miljarder dollar via App Store sedan starten. Omsättningen för App Store är mer än dubbelt så stor som Google Plays.
  • Tim Cook säger att Apple Music har “en bra bit över 50 miljoner användare” (inkluderar dock även provaabonnemang). Cook påstår att Apple Music nu är störst i Nordamerika (i linje med andra uppgifter från veckan). Säger att Apple Music är störst även i Japan.

Apples kvartalsrapport: Övrigt

  • Genomsnittligt pris per såld iPhone landade på 724 dollar, upp från 606 dollar för ett år sedan (+19,5 %). Pris per iPad sjönk dock något. Även Macarnas pris ökade.
  • De tre mest sålda smartphonemobilerna i Kina under kvartalet var iPhones.
  • Antalet aktiva iPhones ökade ”dubbelsiffrigt” (jämfört med att försäljningen bara ökade med 1 %. Begagnade telefoner? Telefoner som legat i en låda?)
  • Aktiva Mac-användarbasen ökade också dubbelprocentsiffrigt, främst drivet av många förstagångsköpare.
  • Apple plöjde ner 3,7 miljarder dollar i forskning och utveckling (+27,5 %).

Apple-aktien just nu 197,20 dollar i efterhandeln. Nytt rekord. Det ger ett nytt börsvärde i runda slängar på 968 miljarder dollar. Nytt rekord och ”bara” 32 miljarder dollar från biljongränsen. Håller det i sig under morgondagen blir det en kul börsdag för aktieägarna.

Apples aktiekurs 31 juli 2018

Kvartalsrapport från Baidu Q2 2018: Stark tillväxt (och Baidu släpper miniprogram)

Omsättningen landade på 3,93 miljarder dollar, +32 % jämfört med 2017. Vinsten skrevs till 967 miljoner dollar, upp 45 %. Att jämföra med Googles 32,7 miljarder dollar i omsättning och 2,8 miljarder dollar i vinst (efter avdrag för EU-boten). Även här är det annonser i allmänhet och mobilannonser i synnerhet (77 %) som driver intäkterna.

Men några andra intressanta saker i rapporten. DuerOS, Baidus AI/röst-gränssnitt finns nu i 90 miljoner enheter. Har använts för över 400 miljoner sökningar. Med andra ord: röst (förstås) starkt även här – men, om man så vill, ännu ett digitaloperativ som vill vara med och slåss med de stora (och som förstås har fördelen av att vara i grunden kinesiskt, med allt det innebär kring kultur och språk i att förstå sökbeteenden och intentioner.

Men inte bara det: likt WeChat har Baidu lanserat miniprogram i sin app. Med andra ord, möjlighet för tredjepartsutvecklare att skapa ”pluginer” med mer funktionalitet som förbättrar Baidus sök – utan att man behöver lämna Baidu-appen eller ladda ner en ”riktig” app. Det här är en trend som lär komma hit också. Som jag har skrivit om tidigare: att webbplatser och fristående appar som vi känner dem i dag blir allt mindre viktiga och det handlar allt mer om att verkligen finnas där kunderna är. I de appar och gränssnitt där de är.

Apple har aldrig släppt siffror kring hur dess miniappar i Meddelanden använts och fungerar, men de är det västföretag som har kommit längst här. Och det är något som jag alltså är övertygad om kommer bli allt viktigare. Släppa sina tjänster och funktioner som tillägg till de appar som suger upp vår mesta tid snarare än att bygga egna webbplatser.

Facebook valde istället botspåret, men har backat från det delvis. Nyligen lades det till ett antal nya integrationer till grupper och jag tror att även Facebook kommer slå in på det här spåret fullt ut rätt snart. Och då ”riktiga” miniprogram, med reell funktionalitet, snarare än de appar som bidrog till så mycket dataläckageramaskri. Som mestadels var roliga, men knappast funktionella för konsumenter.

Baidu search exhibiting robust revenue growth driven by AI in Q2 2018

Baidu had a stronger quarter in Q2 2018 with search exhibiting robust revenue growth driven by AI-powered monetization capabilities and Baidu feed continuing strong traffic, according to its financial results. The newly launched Xiaodu series speakers and the adoption of DuerOS handled over 400 million queries in June 2018, almost doubling the workload again over a three-month span.

Tencent det företag som förlorat mest i börsvärde i år

Ni vet hur Facebook tappade 1000 miljarder kronor av sitt börsvärde på två timmar efter en rapport som inte uppskattades av marknaden? Det visar sig att Facebook inte är värst. Den kinesiska konkurrenten Tencent (företaget bakom WeChat) är strået vassare. Där skrivs nedgången till 1250 miljarder dollar.

Det är inte bara ett värre ras än Facebook, det är det största aktieraset även globalt sett i år. Tencent har i år förlorat 25 % av sitt börsvärde sedan toppen i januari. Okej, det är alltså ett tapp under en längre period och inte alls lika brant som Facebooks ras, men det är ändå… rätt mycket. Juli innebär dessutom företagets sämsta månad sedan 2014.

Precis som för Facebook är till avsaktande tillväxt. I Tencents fall: mobilspelen och ökningstaken för vinsten. Med andra ord, inte heller här att företaget går dåligt, utan att kurvorna inte pekar lika brant uppåt som tidigare.

15 augusti är det dags för nästa kvartalsrapport. Att se om det kan ändra marknadens neggande.

(Fun fact: topp tio i rastoppen hittar vi även namn som Walmart, minus 62 miljarder, och Alibaba, minus 55 miljarder. I det förra fallet mycket oro inför att de inte kommer klara den digitala omställningen och i det senare ungefär samma sak som för Tencent.)

Terms of Service Violation

Your usage has been flagged as a violation of our terms of service. For inquiries related to this message please contact support. For sales inquiries, please visit http://www.bloomberg.com/professional/request-demo

Bildelningstjänsten Didi Chuxing kan vara på gång att köpa cykeldelningstjänst

En trend bland biltillverkare och bildelningstjänster är att att de i princip allihop också investerar i andra färdmedel. Helt enkelt därför att bilen i sig är det största problemet. Ett rätt värdelöst transportmedel i tätbefolkade storstäder där yta behövs för människor och inte (parkerade) bilar. Nu ryktas att kinesiska Uber-konkurrenten (och typ samarbetspartnern, förstås) Didi Chuxing är på gång att köpa cykeldelningsföretaget Ofo.

Ofo i sig har problem med lönsamheten och har fått dra sig ur några marknader när kassakistan har sinat. Ett exempel på hur heta cyklar är nu är att Ofo är den sista stora, oberoende tjänsten i sitt slag. Så sent som i april köpte gruppe-handlaren Meituan Mobike, fram till dess Ofos stora konkurrent.

Även om det finns framtidspotential i städer som är byggda för människor snarare än bilar så är det en bit kvar till det är norm. Prislappen för Ofo spekuleras kommer hamna runt 1,5 miljarder dollar. Under vad Ofo önskat och hälften så mycket som Meituan betalade för Mobike.

Cykeldelningsbranschen behöver nog precis det här för att hålla ut till dess att man verkligen kan få ekonomi i verksamheten: ägare med rejäla finansiella muskler och (förhoppningsvis) långsiktigt engagemang.

Ofo and Didi Respond to Acquisition Negotiation Rumors

Ofo dispelled rumors on July 30 that its negotiation with DiDi Chuxing is soon to come to a close. SEE ALSO: Ofo Rode Out of Madrid, Available in Only Three European Cities in the Future A report originally appearing on Chinese tech media 36Kr writes that ofo and one of its largest shareholders, Didi Chuxing, met numerous times in July for the acquisition of the bike-sharing company and that the negotiations are finally coming to an end.

 

Övrigt

Amazon kan släppa eget annonsnätverk för externa webbplatser

Amazon kan vara på gång att rulla ut shoppingannonser utanför de egna ekosystemet

Nu kanske Amazons annonsverksamhet på allvar kan ta fart. Uppgifter om att de ska börja testa shoppingannonser – utanför de egna plattformarna för första gången.

Handlar om retargetingannonser, sponsored products, mot kunder som besökt Amazon och på något sätt visat intresse för produkter. Som vanligt, alltså.

Med tanke på att shoppingannonserna står för 88 % av Amazons annonsomsättning så är det inte så konstigt att det är det formatet som nu alltså testas. Förväntas dyka upp på sajter utanför Amazons ekosystem ”inom några veckor”.

Och det lär finnas intresse att testa formatet. Enligt Merkle så konverterar Amazons Sponsored Products och Headline Search-annonser tre och en halv gång bättre än Googles shoppingannonser. På sätt och vis inte så konstigt, därför att, tja, kopplingen till Amazon lär ge väldigt träffsäkert resultat.

Med andra ord: för alla som håller på med digitalannonsering av produkter – det kan börja bli hög tid att sätta sig in i Amazons annonspaket.

Amazon to test new ground for its Sponsored Products ads: the rest of the internet

In its latest bid to close the gap with Google and Facebook in digital ad sales, Amazon plans to dramatically increase the available space for one of its most important formats, Sponsored Products: It could let brands run them across the internet, not just within its own properties.

Kina testar övervakningsdrönarduvor

Ännu vad som skulle kunna vara ett Black Mirror-avsnitt i verkligheten. Kina testar en ny form av drönare. Duvdrönare.

Enligt uppgifter ska duvorna beteenden till 90 procent matcha en riktig duvas. Komplett med vingflappande. Men med en hel massa övervakningsutrustning och flygteknik på insidan.

Vad det verkar än så länge ett småskaligt test och det återstår väl hur mycket de faktiskt ser ut som duvor, inte bara beter sig så. Än så länge. Men man kan väl tänka sig att kineserna inte direkt kan vänta sig mindre övervakning av sina liv. Den här gången heller.

China Surveills Citizens Using Drones That Look Like Birds

China employs some of the most cutting-edge surveillance technologies to track their 1.4 billion citizens. The gathered data is reportedly being used to assign a “social credit score” on each Chinese citizen. One of the newer surveillance tools that China has deployed is a drone that resembles a bird as part of a project code-named “Dove.”

Ola Andersson
Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.
Ola Andersson on LinkedinOla Andersson on RssOla Andersson on Twitter

Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Kommentera

avatar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

  Subscribe  
Meddela mig om