Digitala spaningar vecka 32 2018

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Artikel: 8 sätt som världen har förändrats sedan Apple blev världens högst värderade börsbolag 2011

 

Ur arkivet

I veckan gav en av mina delningar upphov till ännu en diskussion om webbplatsens roll i morgondagens internet. Det gjorde att de här tre texterna åter blev aktuella.

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook-sidor får ett mobillyft – och Stories

Ny funktioner för Facebook-sidor – mer specifikt mestadels för lokala näringsidkare. I korta drag: sidor görs om i mobilen för att bättre lyfta fram det kunder vill kunna göra.

  • De viktigaste funktionerna lyfts fram: kan vara bokningsfunktion, kommande event eller erbjudanden.
  • Stories kommer till sidor för att kunderna ”ska kunna lära känna människorna bakom verksamheten” (ifall ni undrar vad Facebook tycker att ni ska använda funktionen till).
  • Rekommendationer från kunder får mer framträdande plats.
  • Enklare för kunder att interagera med events: exempelvis genom att kunna köpa biljetter till ett evenemang direkt via Facebook (och ja, det här är något som förstås bara kommer att växa, möjligheterna att köpa direkt via Facebooks olika tjänster utan att behöva gå till en extern webbplats)
  • Jobbsökarverktyget rullas ut till hela världen (hellooooo jobbsökarsajter).
  • Enklare hitta lokala företag via Local-avdelningen i Facebook-appen, eller den fristående appen

Och ja, det här är ungefär exakt samma saker som Google gör. Vilket visar hur viktig det lokala är. Även kopplingen mellan online och offine (Snapchat släppte samarbete för att enklare mäta just offlinekonvertering av onlineaktiviteter bara häromdagen).

Med andra ord ännu fler möjligheter för små och mellanstora företag att nå ut till sina kunder. Och, tja, ännu fler anledningar att fundera om en egen, fristående webbplats är något att plöja ner tid och pengar i.

Helping People Connect with Local Businesses

Over 1.6 billion people around the world are connected to a small business on Facebook. People and businesses alike have told us they want even easier ways to connect, so today we’re: Updating Pages: We’re redesigning Pages on mobile to make it even easier for people to interact with local businesses and find what they need most.

Facebook släpper kravet på företagmejladress för (premiumversionen) av Workplace

Ännu en sån där liten förändring som är betydligt större än det verkar: Facebook kräver inte längre att alla som använder Workplace (Facebooks ”intranätsverktyg”) har tillgång till en e-postadress hos företaget. Med andra ord: en e-postadress med företagets domän. Nu räcker det med att man har tillgång till företagets Workplace-ID för att kunna gå med.

Å enda sidan är det förvånande att det tagit Facebook så här lång tid att få ordning på det här. Å andra sidan: Microsoft (som tog ännu längre tid på sig).

Med tanke på hur arbetslivet ser ut numer är det ändå lite förvånande att så många interna arbetsverktyg baseras på att man tillhör samma företag, snarare än att man tillhör en gemensam arbetsgrupp. En arbetsgrupp som flyter beroende på behov för att lösa uppgifter. Oavsett om det är anställd personal, giggare eller vanliga konsulter.

En av sakerna som Slack insåg tidigt: alla sitter inte på samma ställe med samma företagslogotyp på passerkortet. Tja, vissa har inte ens passerkort medan andra har det.

Enda haken? Det gäller bara premiumversionerna av Workplace. Så gratisanvändarna måste fortfarande fippla med tillfälliga AD-konton och annat liknande kuligt. Vi kan väl gissa att den här begränsningen kommer att försvinna från gratiskonton också rätt snart.

Facebook Workplace Premium No Longer Requires A Company Email

Workplace by Facebook no longer requires a company email addresses to sign up. Now, anyone with an employee ID can get full access to Workplace Premium. If you are using Workplace to help your employees connect with each other and get more engaged with your business, then this new feature will help you do that even more.

Facebook vill att fler banker kopplar kontodata till Messenger

Och där vill Facebook ha tillgång till ditt bankkonto och transaktionshistorik. Eller kanske inte. Men däremot verkar Facebook vara ute på en charmturné där de försöker få traditionella banker att göra det möjligt för kunder att komma åt viss information om sina konton via Messenger.

Förstås lite uppförsbacke med tanke på hallabaloot gällande Facebook och användardata, men är förstås helt rätt tänkt – och de flesta banker lär nog ändå hoppa på tåget. Facebook å sin sida lovar att de inte ska använda exempelvis transaktionshistorik för rikta reklam och det tror jag på. De har inte råd med fler Cambridge Analytica-läckor för att de varit för slappa med säkerheten eller slirat på transparensen. Inte så mycket vad gäller användarna (vi har ju sett att vi användare inte bryr oss jättemycket) utan för möjligheterna till fler och djupare samarbeten inte minst inom den finansiella sektorn.

Däremot börjar jag undra hur länge Facebook kommer hålla kvar vid chattboten som interaktionsmetod. Åtminstone som den enda metoden. WeChat har haft stor framgång med att göra likt Apple: skapa miniappar i huvudappen.

Fördelen med dessa miniprogram är att företagen får större kontroll över upplevelsen samtidigt som användarna aldrig lämnar plattformen. Instant Articles i Messenger. Facebooks appar har aldrig varit i närheten av den nyttonivån för användare som det WeChat lyckats med. (forts. i kommentar)

Alltså inte så mycket att chattformatet i sig är problemet (framförallt inte med smarta svarsknappar), utan för att själva formatet är så hårt mallat. Med andra ord att företag känner att de förlorar för mycket av sin varumärkesidentitet.

Jag skulle tro att Facebook gör en WeChat/Stories här inom en inte allt för avlägsen framtid: ger större uttrycksmöjligheter även för företags nyttofunktioner.

Facebook taps banks, but for chatbots not purchase data like Google

Backlash swelled this morning after Facebook’s aspirations in financial services were blown out of proportion by a Wall Street Journal report that neglected how the social network already works with banks. Facebook spokesperson Elisabeth Diana tells TechCrunch it’s not asking for credit…

Facebook testar att lägga Instagram-konto som förstahandsval för Messenger-inloggning

Som konstateras: tecknen blir allt fler att även Facebook ser Instagram som den viktigaste tjänsten för Facebook.

Instagram = Facebook 2.0?

⚡️ Owen on Twitter

Wow, Facebook Messenger suggests Instagram sign in before Facebook itself now. In case you needed any more evidence of what the new Facebook actually is.

Facebook en av de största webbläsarna i USA

Största mobilwebbläsarna i USA: Safari, Chrome och… Facebook? Åtminstone om man ska tro undersökningsföretaget MixPanel.

Enligt dem så står Facebook webbläsare, alltså då den inbyggda i Facebook-appen, för runt 10 % av webbläsartrafiken i vissa amerikanska delstater. Totalt runt 9 %.

Med andra ord som artikeln konstaterar: för många är Facebook startpunkten när man söker information. För nytta eller nöje. Och då pratar vi förstås om besök som inte tar användaren från själva appen och där användaren säkerligen i de allra flesta fall läser en artikeln och sedan backar tillbaka till nyhetsflödet igen.

Nyligen gick Google åter om Facebook som största nyhetsdrivare till amerikanska tidningssajter. Delvis förstås beroende på att Facebook helt enkelt senaste året rankat ner den här typen av innehåll rätt ordentligt, men också för att Facebook överlag vill ha innehåll som gör att användarna inte lämnar appen (för att vi som användare också helst vill ha det så).

Men gemensamt för Facebook och Google är att de både satsar på att ge publicister plattformar för att konsumera innehållet direkt hos Facebook och Google. Komplett med möjlighet till prenumerationer och betalvägger. Även Apples News-app har steppat upp sin satsning på samma sak senaste tiden.

Facebook is now a major mobile browser in U.S., with 10%+ market share in many states

Most of the data around web browser market share puts Google Chrome or Safari at the top – with their percentage of the market varying by platform and region. But new research from analytics provider Mixpanel finds that many sources are overlooking a major contributor of mobile web browser ev…

Facebook testar att ersätta sin mobilwebb med en progressiv webbapp

Facebook verkar testa en progressiv webbapp (PWA) som ersättare till företagets mobilwebbsida. Alltså ge appfunktionalitet utan operativspecifika ”vanliga” appar.

PWA är Googles senaste försök att få oss att göra allt via webbläsaren efter att tidigare försök inte fått oss att släppa appsargen (tvärtom utgörs ju nästan allt vår tid i mobilen av appar – om man dessutom bortser från det ironiska att även webbläsaren är en app).

Till skillnad från de första generationernas hybridappar, webbsidor inramade i ett nativeappskal, så kräver PWA ingen appnedladdning alls. Det är ungefär som att spara en webbplats som bokmärke på mobilens hemskärm, men som sagt med (i princip) nativeappens funktionalitet gällande exempelvis navigering. Och det krävs inte att man går via Appstore eller Google Play.

Satsningen är förstås helt i tiden eftersom appar som sagt är det som gäller i mobilen. Just nu. Både webbplatser och traditionella appar håller på att spela ut sina roller och ersättas av… något annat. Vi pratar andra gränssnitt (som röst) och andra enheter för att interagera med internet. Där funktioner och hårdvara växer ihop och VAR innehåll finns spelar allt mindre roll.

Det här betyder också att företag måste jobba mycket mer med att strukturera sin data än att lägga tid på att pixelpusha enskilda gränssnitt (START! SID! AN!) Med andra ord att kunna paketera sitt innehåll och sina funktioner och tjänster så att de kan anpassas till de olika gränssnitt som gäller för tillfället.

PWA känns just nu mest som ersättare för lite-appar, alltså för tillväxtmarknader. Lite osäker på ur de har slagit. Känns inte som att de blivit någon mastodontsuccé. Än, åtminstone. Nån som har koll?

Facebook is testing a proper Progressive Web App for its mobile website

There are times you want to install a native app on your device to get the full experience from a service or social media platform, and times where you just want to visit the mobile site every now and then and not bother with having the full app.

Snapchat

Snap satsar på ännu bättre offline-spåring av aktiviteter i Snapchat

Nu siktar Snap på att kunna ge ännu mer träffsäker information kring vilken effekt annonsering (och andra aktiviteter) i Snapchat har för faktiskt offlinekonvertering. Via ett samarbete med LiveRamp ska Snapchat kunna erbjuda ”people-based marketing campaigns at scale”. Mer masspersonalisering, alltså.

Snapchat har redan stöd för offlineaktiviteter, förstås. Som användning av lokala lenses, till exempel. Det här lär allts sannolikt handla om att ännu mer effektivt spåra individers aktiviteter via Snapchat ut i den fysiska världen. Med tanke på att Snap dessutom satsar allt mer på att få ut innehåll och funktioner i Snapchat även i externa plattformar och tjänster så kan man tänka att LiveRamp-samarbetet är tänkt att kunna korsspåra Snapchat-användarna även när de inte är inloggade i appen.

Snapchat and LiveRamp tie-up measures digital advertisement impact on in-store sales

Snapchat developer Snap says that it’s working with identity resolution provider LiveRamp to allow retailers to measure the effectiveness of their digital ads, from first exposure to in-store purchase.

 

Sök/SEO

Google kan vara på gång att börja med utomhusreklam

En rätt given satsning från Google: Out-of-home advertising. Eller utomhusreklam som det hette på pre-digitaliseringska. Okej, reklam i mer eller mindre offentliga miljöer utanför hemmet om vi ska vara riktigt korrekta.

Med andra ord: att Google använder sin kunskap om oss för att Minority Report-rikta reklam mot oss när vi går förbi exempelvis en digital stortavla. Nu är det i Tyskland Google diskuterar att få göra det här, så det lär nog inte riktigt bli på den nivån (än), men oavsett kommer det alltså i så fall finnas möjligheter att anpassa kommunikationen i realtid beroende på vem som är i närheten av en reklamplats.

Inte första gången det här testas eller används, men med tanke på att Google sitter på världens största digitala annoneringsnätverk, har sjukt mycket information om oss (förmodligen mer än Facebook) och dessutom har mer eller mindre direktåtkomst till mobilerna i våra fickor så har Google i teorin de överlägset bästa möjligheterna att bli galet pricksäkra.

Så, du vet, nu kan de där paret sneakers du tittade på inte bara förfölja dig på nätet. De kan även stalka dig på väg till jobbet.

Terms of Service Violation

Your usage has been flagged as a violation of our terms of service. For inquiries related to this message please contact support. For sales inquiries, please visit http://www.bloomberg.com/professional/request-demo

Ny Google-app: Cameos – möjlighet för kändisar att spela in svarsvideos på Google-frågor

Ny app från Google: Cameos. Möjlighet för kändisar att spela in en vertikalvideo som svar på en googling.

De som har tillgång till appen (är tillräckligt kända) kan välja bland vanliga googlingar om dem och spela in sitt svar. Kan göras lite när som och i omgångar. Om det finns en kändisvideo som matchar en googling så visas denna överst bland sökresultaten.

Förstås ett sätt för Google att spela på kändisars vilja att synas, men också ge dem en möjlighet att svara ”rätt” (åtminstone från kändisens perspektiv). Googles sökresultat blir mer och mer en fullständig webbplats och det här är ännu ett initiativ från Googles sida att visa att det är bättre att ha sitt innehåll hos Google istället för på en egen webbplats. Ja och att det går minst lika bra att bygga relation med sina fans hos Google som hos Facebook (ja, enligt Google åtminstone).

Google’s new celebrity video app is basically AMA for search

Google’s making it easier for celebrities to control what appears in their search results. Thursday, the search giant released a new app called Cameos, which lets celebs record vertical full-screen video answers to commonly searched-for questions about them. Google has opened the app up to an array of musicians, athletes, and other public figures.

Google testar ett arkiv för poster

Ett lite intressant tillägg från Google: länk för att titta på tidigare upplagda poster i faktarutan för ett företag, organisation eller person.

Som konstateras, inte direkt så att folk kommer springa benen av sig för att klicka på en länk som dessutom bara visas när funktionen som de flesta inte vet finns är tom. Men det är ändå intresssant.

Poster är något som känts som att Google inte riktigt vet vad de ska ha till. Det är inte ett annonsformat (ja, eller det kostar åtminstone inte pengar) och har bara Snapchat-levt under en kortare period. Längre för evenemang med slutdatum.

Men poster är ett sätt att skjuta in innehåll direkt i sökresultatet, dvs. innehåll som kontrolleras av ”sidägaren” snarare än att vänta på Google indexerar resultatet. För att fortsätta liknelsen ovan: om man nu lägger till ett ”stories-arkiv” för poster så börjar Google ju i praktiken faktiskt ge möjlighet att populera faktarutan med allt mer innehåll som då bor där (hos Google). Med andra ord ytterligare verktyg för att bygga sin egen ”webbplats” direkt i sökresultatet hos Google snarare än ha en separat sajt.

Att se vart det här testet tar vägen. Och poster överlag.

Google “View Previous Posts” To Highlight Old Google Posts

If you search for some local businesses that have been using Google Posts but may have stopped using them so recently, Google may show a link towards the bottom of the local knowledge panel that says “view previous posts.”

Google istället för Baidu om kineserna själva får välja?

Det florerar mycket uppgifter just nu om att Google är på gång att återlansera sin sökmotor i Kina därför att, tja, Kina. Att som icke-kinesiskt företag slå sig in i landet när det redan finns etablerade spelare med djupa fickor har flera gånger visat sig inte så lätt (och inte bara för att byråkratin sätter käppar i hjulen).

Men när det gäller Google kanske det skulle bli annat? När det officiella Weibo-kontot (Kinas Twitter) frågade sina följare vilken sökmotor de skulle föredra om Google kom tillbaka så blev svaret rätt överväldigande: Google. Över 86 % jämfört med runt 6 % för Baidu.

Nu ska väl sägas att Weibo-publiken sannolikt, som hos Twitter, inte helt representerar de kinesiska internetanvändarna i stort. Och man kan även anta att de har förhoppningar om ett icke-censurerat (eller åtminstone mindre censurerat) alternativ till Baidu. Problemet är väl bara att det var det som gjorde att Google fick kasta in handduken sist. Och att det är precis det som Google den här gången kommer falla till föga för (med andra ord: en censurerad Google-sök för Kina).

Dessutom verkar…. tweeten? (weibon?) ha raderats redan. Så, tja, there’s that.

Enkät som visar att Weibo-användare hellre skulle välja Google än Baidu som sökmotor

 

Detaljhandel/e-handel

Alibaba släpper Taobao Buy – mixed reality-shopping

Alibaba är på gång att släppa en ny produkt/tjänst/upplevelse i höst: Taobao Buy. Mixed reality-shoppande. Tänk Minority Report.

I samarbete med Microsoft (som förser tjänsten med MR-glasögon) kommer kunder kunna se mer information om de fysiska produkterna de tittar på. Som användaromdömen, för att kunna läsa på mer.

Det här har testats i lite olika sammanhang tidigare även av andra, så själva konceptet är inte nytt i sig. Däremot kan man tänka sig att med Alibaba som drivare så kan de tryckas ut betydligt bredare.

Det som känns mest intressant här är dock det här stycket:

Taobao Buy is also an endeavor to establish a new relationship between consumers and products. By incorporating holographic technology, items will be able to act on their own and interact with consumers, making the browsing experience more exciting and refreshing.

Med andra ord: ge varumärken en direktkommunikationskanal med konsumenterna direkt i butiken. På artikelnivå. (Och ja, då börjar vi verkligen prata Minority Report.) Lägg till de tester Alibaba genomför med ansiktsigenkänning för att kunna rikta erbjudanden mot kunder i fysiska butiker så kan man tänka hur en sån tjänst skulle kunna säljas in mot varumärken i en tid när varumärken i sig får det allt svårare. *infoga diskussion om integritet*

Här ser vi nog embryot till ett gäng helt nya yrken. Mixed reality-marknadsföring med allt det innebär, från realtidsdatacrunchande till MR-UX, MR-copy och MR-SEO (ja, eller ni fattar). Kursansvariga: dags att börja fundera.

Alibaba to Launch Taobao Buy, A New Mixed Reality Shopping Experience

Taobao, Alibaba’s e-commerce subsidiary, will launch a brand new product this year called Taobao Buy (Taobao Maia). It is incorporated with mixed reality (MR) technology to bring consumers a futuristic shopping experience.

Amazon börjar med trettiominutersleverans på Whole Foods-beställningar

Amazon fortsätter att knyta ihop Amazon och Whole Foods. Senaste initiativet: det går nu att få matleveranser från Whole Foods inom 30 minuter om man beställer via Prime Now-appen. Än så länge bara på två ställen i USA, men större utrullning ska ske under året.

Vill man ha varorna inom 30 minuter så smackar Amazon dock på en avgift om 4,99 dollar. Nöjer man sig att vänta en (hel!) timme så är det dock Prime-gratis. Man kan gissa att det senare alternativet kommer att räcka för de flesta.

Vill man kan man också hämta varorna själv. Då bjussas man på eget upphämtningsställe på Whole Foods-parkeringen och att nån kommer ut med grejerna. Alltså ungefär samma upplägg som Ica har på några ställen.

Med tanke på att det skiljer fem dollar på att vänta ytterligare 30 minuter så känns det lite som en grej Amazon gör bara för att kunna säga att man har trettiominutersleveranser. Sen riggar man spelet så att kunderna väljer det näst snabbaste alternativet. Win-win.

Eller så här: vi vill väldigt gärna ha trettiominutersleverans om vi får frågan. Men det är väldigt sällan vi faktiskt BEHÖVER det.

Amazon launches grocery pickup in 30 minutes at Whole Foods

Every product here is independently selected by Mashable journalists. If you buy something featured, we may earn an affiliate commission which helps support our work. Just six months after Amazon partnered up with Whole Foods for grocery delivery, it’s now enabled customers to pick up their pre-ordered goodies from the store.

 

Strömmade medier

Spotify integreras i alla Samsung-prylar

Nu blir det ännu lite trängre på marknaden för smarta högtalare: Samsung presenterade precis Galaxy Home. Och i högtalaren sitter förstås företagets egen digitala assistent Bixby.

Men inte bara det: Samsung har precis slutit ett avtal med Spotify. Musiktjänsten kommer integreras i alla företagets enheter (ser fram emot kylskåps-Spotify – få musikrekommendation utifrån vad du har i kylskåpet. Eller kanske omvänt: vilken mat du borde laga för att passa din musiksmak.)

Det handlar alltså om en djupare integration i Samsungs ekosystem än tidigare. Och Spotify blir Samsungs ”go-to music provider”. Det blir den enda musiktjänsten som är helt integrerad med Samsung Music. Och när en Samsung-användare ber Bixby spela musik så kommer alltså musiken spelas via Spotify. Även om användaren aldrig har använt Spotify tidigare. Alltså även en möjlighet för Spotify att dra in nya prenumeranter via världens största mobiltillverkares kunder.

Med andra ord: ett rätt stort steg fram för Spotify (och ett rätt kraftigt aktiehopp som reaktion, aktien upp 4,5 % just nu).

Samsung is partnering with Spotify across its devices

Samsung has announced that it’s entering a long-term partnership with Spotify, including support for the just-announced Galaxy Home smart speaker. The partnership is described as one that will span all of Samsung’s devices from phones to TVs to speakers. It seems like a deeper, more integrated version of the existing Spotify Connect feature that the company already offers for Samsung’s hardware.

Spotify testar att låta gratisanvändare hoppa över all reklam

Nytt annonstest från Spotify. Gratisanvändare kan hoppa över alla annonser. Så många gånger de vill.

Logiken är att vi kommer att hoppa över reklam som inte är relevant för oss (REALLY?!?!), vilket ger Spotify bättre signaler hur de ska rikta relevant reklam till individuella användare. Företag betalar inte för annonser som hoppas över.

Som artikeln konstaterar: ja, ytterligare en anledning mindre att betala för Spotify. Men som också konstateras: vi är lata. Och framförallt – gratisabonnemangen kommer fortfarande bryta lyssnandet för reklam. Men företag måste steppa upp sitt game ytterligare för att bli relevanta. Och då menar jag inte bli bättre på att, via Spotify, hitta lämpliga målgrupper – utan faktiskt skapa annonser anpassade för plattformen.

De flesta reklamfilmer jag ser på exempelvis Youtube är fortfarande uppbyggda som reklamfilmer alltid har byggts upp. När de 5-6 sekunderna som jag måste se innan jag kan gå vidare har passerats så har jag ungefär hunnit med att se någon form av atmosfärskapande. Noll information om avsändare eller vad avsändaren vill. Om jag ska raljera: reklam som inte går att hoppa över är bara bra för lata företag.

Sen hoppas jag förstås på att reklambranschen också kommer, på riktigt, svepas med i digitaliseringsvågen. Och bli så kreativ som den alltid säger sig vara – fast i att hitta format som är både relevanta och som fungerar utan att störa användarupplevelsen. Åtminstone inte allt för mycket (säg hej till dagstidningarnas megablaffotakeoverpopupöppningsdisplayhärk).

Spotify might let free users skip all ads

Spotify is testing a new feature in Australia that’ll let non-paying users skip ads (both audio and video) as many times as they like. The company tells AdAge that the idea is that users will likely only skip ads they don’t care about, so what they do consume will give Spotify feedback on how to better target them.

Ny funktion i Apple Music: Friends Mix

Lyssna på det dina vänner lyssnar på.

Funktionen samlar varje måndag ihop 25 låtar som dina vänner har lyssnat på senaste veckan (och, utgår jag ifrån, som du själv inte har lyssnat på) i en spellista så att du kan upptäcka ny eller inte så ny (men ny för dig) musik. En slöare funktion av den befintliga möjligheten att se vad vänner lyssnar på.

Tanken är förstås att du även här ska vara mer benägen att lyssna på rekommendationer (typ) från människor du har en relation till.

Känns med andra ord som en karbonkopia av Spotifys rätt nya Friends Weekly-motsvarighet.

Apple Music launches new weekly ‘Friends Mix’ in For You

Apple Music is rolling out a new discovery mix called the Friends Mix, which updates every Monday. It collates 25 songs that your Apple Music friends have been listening to. The mix is appearing fo…

 

Digitalisering

Få klädrekommendationer baserade på dina Spotifyspellistor

Ha. Skönt och smart. Eison Triple Thread, ett lyxherrmodemärke, har släppt en ny som hjälper användaren köpa kläder – baserat på sina Spotify-spellistor.

Ännu en rekommendationsmotor, alltså. Eller ännu en personal shopper-lösning. Men där de flesta liknande lösningar tittar på och lär sig vad du köper för kläder så hämtar ETT alltså sin data från ett helt annat håll. Två av de viktigaste digitaliseringsfaktorerna i ett: insikten att data är olja och ädelmetall i ett och insikten i att konkurrenter inte längre bara finns i den egna branschen. Eller att ens bransch inte ens finns längre (jag har skrivit en text om det sistnämnda, länk i kommentar).

En logik är att man vill klä sig som sina musikfavoriter, men sannolikt säger den typ av musik vi lyssnar på väldigt mycket om hur vi klär oss (we’re simple that way). Att tanka in Spotify-data kan allts kickstarta ETT:s rekommenderande av vilka kläder du ska köpa. Sen antar jag att de kläder du faktiskt köper också spelar in i senare skeden när man blivit kund.

Man skulle säkert kunna koppla på ännu fler datakällor för att triangulera föredraget mode. Som matinköp eller bilval.

This Menswear Startup Will Recommend Clothes Based on Your Spotify Data

It’s no surprise that shoppers’ taste in music is an excellent way to understand them – there’s an entire industry dedicated to figuring out what should play inside stores to get people to spend money. Now, one menswear CEO in San Francisco wants to take the psychology of music a step further and suggest clothing for men based on their music preference.

Techjättarnas webbplatser drar mindre trafik – och internet som vi känner det förändras i grunden

Facebook är på väg att tappa positionen som USA:s näst mest besökta webbplats till Youtube. Det skulle alltså betyda att Google har både topplatserna (Google.com är sjukt långt före alla andra).

Inte första gången ungefär det här har rapporterats. Till skillnad från tidigare konstaterar åtminstone den här artikeln att: well, webbplatsen är inte riktigt where it’s at för Facebook. Det är appen.

Det som ändå är intressant med grafen från SimilarWeb är att webbplatstrafik överlag har en vikande kurva. Vi konsumerar allt mindre innehåll via webbplatser i mobilen (vilket för de flesta företag är där majoriteten av alla besök sker).

Det vi upplever just nu är en revolution som inte kommer att sändas på TV (för att, ni vet, TV). Den största förändringen som internet genomgått sedan starten – när de fundament som varit självklara byggstenar inte alls längre är lika självklara – och där internet för första gången blir något eget på riktigt. Inte en digital version av 1900-talsfenomen.

Så ja, det är ett paradigmskifte. Bara mycket större än det SimilarWeb ser.

Det här inlägget gav upphov till en rätt lång diskussion på LinkedIn.

After a catastrophic few weeks, Facebook could now lose its place as America’s 2nd-biggest website in a ‘paradigm shift’

Facebook has had a chastening couple of weeks, and it now seems likely to be overtaken by YouTube as the second-biggest website in the US. SimilarWeb said Facebook’s monthly visits had fallen from 8.5 billion two years ago to 4.7 billion in July.

 

Bekvämlighetsekonomin

Indiska Ola på väg till Europa

Ännu en asiatisk jätte på väg in i Europa – fast den här gången från Indien. Mobilitetsföretaget Ola kommer starta verksamhet i Storbritannien denna månad.

Ola, värderat till i 7 miljarder dollar, har förstås kopplingar till andra stora asiatiska företag. Såväl japanska Softbank som Tencent och Didi Chuxing har investerat i Ola. Och ja, Didi är förstås även en konkurrent – men det är ju så det fungerar nuförtiden. Och Didi fortsätter alltså ta ett allt starkare grepp om den globala mobilitetsmarknaden (senaste ryktena är att de också är på gång att köpa kinesiska cykeldelningsföretaget Ofo).

Och ja. Det är alltid lika roligt att skriva om Ola.

India’s Uber rival Ola is headed to Europe with ride-hailing launch in the UK

The UK is getting a new alternative to Uber after India-based ride-hailing company Ola announced plans to expand to the country, which will become its first market in Europe. Ola was founded in 2010 and it covers over 110 cities in India where it offers licensed taxis, private hire cars and ricksha…

 

Mobilt

Dags för Android Pie – om du har en Pixel

Så har Google presenterat namnet på nästa version av Android: P som i Pie. Och den går att ladda ner idag – om du är en av de (få) Android-användare som sitter med just en av Googles egna telefoner.

Google har beklagat sig på att andra mobiltillverkare är sega att skicka ut uppdateringar till sina kunder – de vill hellre att man måste köpa en ny telefon för att få uppdateringen – och det är säkerligen en av anledningarna till att Google håller på att distansera sig från Android. De håller på att utveckla ett nytt operativ, Fuchsia, som ingen utanför Google riktigt vet vad det ska användas till.

Och Google skaffar sig inte direkt heller några vänner genom hur de allt oftare hanterar nya versioner av Android – och andra funktioner i Android-ekosystemet (som Assistant). De släpper allt oftare grejer först till Pixel och sedan, ibland rätt långt senare, till andra. Nu när Google också är mobiltillverkare gör det att de andra företagen blir allt grinigare – viket också från andra hållet gör att Android som dominerande operativ börjar krackelera.

Lägg till att det nu också finns mobiloperativ specifikt framtagna för gamla hederliga mobiler (som också ska kunna komma åt livsnödvändiga tjänster som Facebook och Spotify), för att inte tala om de kinesiska techjättarna, så kan framtiden för Android börja se allt annat än given ut.

Just nu känns det rätt osannolikt att något operativ skulle dyka upp och på allvar konkurrera med Android och iOS, men, tja. Nokia.

Google officially names Android 9 ‘Pie’, rolling out to Pixels today

Google has finally let the cat out of the bag: its ninth version of Android, codenamed Android P, is called Pie – and you can get it right now if you’ve got a Pixel phone.

 

Ekonomi och finans

Kvartalsrapport från Snap Q2 2018: ekonomin bättre än väntat, men antalet användare minskar

De dagliga användarna minskade från 191 miljoner dagliga användare förra kvartalet (+2,9 %) till 188 miljoner detta kvarta (-1,5 %). Till skillnad från Facebook sker minskningen i alla regioner.

Omsättningen landade på 262 miljoner (+ 44 % jämfört med 2017), över förväntan.

Omsättningen per användare ökade med 34 %. Snap omsätter alltså rejält mycket mer pengar på 

Likt Facebook var det snarare ekonomin än användarna som marknaden fokuserade på. Bättre siffror än väntat fick aktien att studsa upp som mest 10 % (efter att ha varit ner 11 %, marknaden verkar lite… velig). I Snap-fallet var förstås förväntningarna betydligt lägre ställda än för Facebook. Allt som visar på någon slags ljus i tunneln för Snapchat får marknaden att glädjeskutta lite lätt.

Och som av en händelse tweetade den saudiarabiske prinsen Alwaleed precis i samband med kvartalsrapporten att han gått in med 250 miljoner dollar i Snap, för en andel om 2,3 % av företaget. Samma dag som uppgifter kom om att saudier också köpt in sig i Tesla.

Diagram över antalet dagliga användare för Snapchat

Weibos kvartalsrapport Q2 2018: dubblar vinsten och ökar månadsanvändarna

I Twitters kvartalsrapport nyligen meddelade företaget att antalet månadsanvändare sjunkit med en miljon jämfört med första kvartalet i år, till 335 miljoner. Den kinesiska motsvarigheten tuffar däremot på som tåget och dubblar vinsten jämfört med 2017.

  • Månadsanvändarna ökade med drygt 20 miljoner sedan Q1 till 431 milljoner (+5 %) medan de dagliga användarna ökade med 6 miljoner, eller 3 %.
  • Likt typ alla andra liknande tjänster står mobilanvändarna för 93 % av månadsanvändarna.
  • Omsättningen slutade på 426,6 miljoner dollar, upp 68 % jämfört med 2017. Annonseringen stod för 86,7 % av hela omsättningen (att jämföra med exempelvis Facebook där annonsering står för typ allt, överlag är de kinesiska bolagen snäppet mer diversifierade.
  • 369,9 miljoner av omsättningen kom från annonsering (+69 % jämfört med 2017) och ”Value-added service” stod för 56,6 miljoner (+62 %).
  • Vinsten blev 140,9 miljoner, en fördubbling (+92 %) jämfört med föregående år. Rätt imponerande. Som jämförelse blev Twitters vinst 100 miljoner senaste kvartalet. Så Twitter är snäppet bättre på att tjäna pengar per användare.

Weibo monthly active users (MAU) grew to 431 million in Q2 2018

Weibo’s monthly active users (‘MAUs’) had a net addition of approximately 70 million users year over year and reached 431 million in June 2018 according to its unaudited financial results for the second quarter ended June 30, 2018. Mobile MAUs represented 93% of MAUs.

Slack kan vara på gång med ny finansieringsrunda – och värdering runt 7 miljarder dollar

Slack fortsätter växa. Uppgifter att det är dags för en ny finansieringsrunda, som i så fall skulle bli den största så här långt. Det talas om att Slack kommer att plocka in totalt 400 miljoner dollar, vilket skulle ge bolaget en värdering i regionen runt 7 miljarder dollar. Upp två miljarder sedan september.

Som artikeln konstaterar företagschattplattformar väldigt svarta just nu och Slack är långt ifrån ensamma. Men man har väldigt tung kundstock (tydligen 65 % av alla Fortune 100-företag) och har i dagsläget 8 miljoner användare, 3 miljoner av dem betalande. Förstås betydligt mindre än typ alla andra sociala plattformar, men Slack har visat sig vara vara väldigt sticky. Och man har dessutom väldigt namnkunniga backare. Som senast när Atlassian, bakom utvecklar-to-do-verktyget Jira, la ner sina egna chattprodukter bara för ett par veckor sedan och istället inleder samarbete med Slack.

Slack is raising $400M+ with a post-money valuation of $7B or more

Slack – the app that lets coworkers and others in professional circles chat with each other and call in data from hundreds of integrated apps in the name of getting more work done (or at least procrastinating in an entertaining way) – has been on a growth tear in the last few years, mos…

Bytedances nya finansieringsrunda kan ge värdering om 75 miljarder dollar

I förra veckan gick kinesiska Bytedance lite oväntat ut och meddelade att man lägger ner musikkortvideoappen Musical.ly som man köpte i november förra året. Istället kommer man att slå ihop tjänsten (och dess användare) med Bytedances egna kortvideoapp Tik Tok. En app som är galet populär i Kina.

Men det visar sig att Bytedance har mer på gång. En ny finansieringsrunda där man enligt uppgifter siktar på att ta in 2,5 till 3 miljarder dollar. Det skulle i så fall ge Bytedance en värdering om 75 miljarder dollar. Men inte bara det: det skulle dessutom göra Bytedance till världens näst högst värderade startup utanför börsen. Före Uber och Didi Chuxing (senast 62 respektive 56 miljarder dollar). Bara Alibaba-kopplade fintechbolaget Ant Financial (bakom Alipay) är värre.

Och ja, Bytedance tittar förstås på en börsnotering. Kanske under nästa år. Både finansieringsrundan och börsnoteringen skulle förstås vara för att ge mer finansiell muskler till en global push för sina tjänster.

Fast-growing Chinese media startup ByteDance is raising $2.5B-$3B more

Fast-growing Chinese media startup ByteDance is looking to raise as much as $3 billion to continue growth for its empire of mobile-based entertainment apps, which include news aggregator Toutiao and video platform Tiktok. The Beijing-based startup is in early-stage talks with investors to raise $2….

Didi Chuxing investerar 1 miljard i den egna plattformen för biltjänster

Didi Chuxing, Kinas Uber, plöjer ner 1 miljard dollar – i sin egen verksamhet. Eller rättare sagt, i ett sidoaffärsområde: Xiaoju Automobile Solutions. En verksamhet som i princip är ”intern” marktjänst för Didi-förare.

XAS stöttar förare med saker som leasing och bilköpsfinansiering, försäkring, reparationer, bränsle och bildelning. Kort sagt Prime möter anställningsförmåner. Tack vare Didis enorma storlek kan de få bra avtal med företag som erbjuder dessa tjänster, vilket innebär bättre priser för förarna. Vilket i förlängningen är tänkt att locka fler förare till tjänsten.

Nu hanterar XAS specifikt just biltjänster, men steget är förstås inte långt till att göra det ett par av techjättarna (som Amazon och Apple) har gjort: erbjuda tjänster för stora delar av livet utanför företaget, som hälsovård i egen regi. Helt enkelt för att locka och hålla kvar anställda.

Didi följer också i fotspåren efter Alibaba och Tencent, som just nu håller på att knoppa av verksamheter lite då och då. Uppgifterna säger att en av anledningarna till att Didi nu plöjer ner pengar är att längre fram helt släppa XAS som ett fristående företag inför Didis väntade, kommande börsnotering. Förutom att det kan innebära att även XAS kan bli en börskandidat så kan Didid på det här sättet bredda upptagningsområdet för XAS – till att inte bara omfatta Didi-förare.

Med andra ord: att XAS kan bli världsledande (och kanske till och med först) med att erbjuda en fullständig supportplattform för bilgiggare.

China’s Didi pumps $1B into its rebranded driver services business

Didi Chuxing is going pedal to the metal for its automobile services business after it announced it will invest $1 billion into the division, which is also getting a rebrand. The Chinese ride-hailing firm had been tipped to spin out the business and raise $1.5 billion from investors ahead of an IPO…

Temasek investerar 225 miljoner dollar i indiska mobilitetsföretaget Ola

Jag skrev om att det indiska mobilitetsföretaget Ola (tillika konkurrent till bland andra Uber och Didi Chuxing) kommer rulla ut sin tjänst i Storbritannien som första europeiska marknad. Nu visar det sig att företaget fått ytterligare kapitaltillskott för att hjälpa till bland annat med sin globala satsning.

Det är närmare bestämt det Singapore-statliga investmentbolaget Temasek (som äger delar av såväl Alibaba som Tencent) som har köpt en andel i Ola för 225 miljoner dollar.

Och på sant 2018-manér äger förstås Didi Chuxing redan delar av konkurrenten Ola och Tencent backar redan själva Ola. Så, tja, lite meta där.

Singapore’s Temasek buys secondary stake in Ola for $225 million

NEW DELHI: Singapore’s Temasek has purchased a large single-digit stake in taxi-hailing application Ola for around $225 million, said people directly briefed on the matter. The stake was purchased from a group of early investors in the company though Temasek is also in discussions with Ola’s management to pump in more money into the company by way of subscription to new shares.

Elon Musk funderar på att köpa ut Tesla från börsen

Elon Musk och Donald Trump. Två män med flera saker gemensamt. De hanterar båda sina verksamheters strategier via Twitter (till deras närmastes förtret, kan tänkas), de förolämpar journalister och analytiker, de drar sig inte för att rita upp grandiosa framgångar där verkligheten kanske har andra uppfattningar – och de gör onekligen sina ”branscher” intressantare. Om än på ett nyckfullt, oförutsägbart sätt. Som idag.

Teslas aktie har gått som tåget sedan kvartalsrapporten. Inte för att den i sig var lysande som för Musks (mer eller mindre) löften om att Tesla kommer gå med vinst i år. Och idag gjorde aktien ett nytt raketlyft efter uppgifter om att Saudiarabien köpt en större post – och framförallt efter att Musk tweetat (förstås) att han funderar på att köpa ut Tesla från börsen vid 420 dollar (aktien stängde idag på 375 dollar). Det senare fick dessutom Nasdaq att handelsstoppa aktien ett tag.

Att vara på börsen kan ge välbehövlig kapitalinjektion, men för också med sig en massa bekymmer. Det vet inte minst många techförhoppningsbolag. Orimligt höga förväntningar och kvartalsryckighet kan slita sönder den bästa av idéer. Musk följde upp med att säga: ”Jodå jag är seriös. Finansieringen är säkrad. Jag har bara inte bestämt mig än.”

Att se om det leder någonstans. Eller om det, likt Trumps brandtal inför de troende skarorna, visar sig vara en lysande rökridå för att boosta aktien och ta fokus från Teslas ekonomiska problem (Musks utfästelser till trots).

Tesla Soars as Musk Doubles Down on Controversial ‘Going Private’ Tweet’

Tesla ( TSLA) CEO Elon Musk just dug his heels in even harder on a tweet that’s raised legal and ethical concerns, including from a former chairman of the Securities and Exchange Commission. Tesla shares, which were halted for more than an hour, rose more than 11% to over $381 apiece after trading resumed at about 3:45 p.m..

Apples börsvärde högre än 91 procent av världens länders BNP

Lite att reflektera över en (regnig!) söndagseftermiddag (ja, eller när det här läses).

Inofgrafik som illustrerar att Apples börsvärde är högre än 91 procent av världens länders respektive BNP.

 

 

Övrigt

Google kan vara i diskussioner med Tencent om att få in sina molntjänster i Kina

Google fortsätter att försöka ta sig tillbaka in i Kina bakvägen. Via samarbeten. Senast med, bland andra, Tencent. Närmare bestämt för att få in sin molntjänstverksamhet.

För inte särskilt länge sedan blev det klart att e-handlaren JD.com och Google har inlett samarbete, tänkt att vara ett win-win. Google får in fot i Kina och får tillgång till JD:s logistiknätverk (som redan börjat rullas ut globalt). JD får i sin tur tillgång till Googles teknik-know-how och muskler inom sök och annonsering. Plus förstås omvänt fot in i väst. Känns som att det är ungefär samma upplägg.

Tencent sitter själv på molntjänster, så Google är alltså i praktiken en konkurrent. Men är det något vi lärt oss att digitalisering innebär så är det att man kan vara konkurrent, kund och samarbetspartner på samma gång utan problem. Det Tencent (och övriga företag som Google uppges vara i diskussioner med) gärna skulle komma åt hos Google lär vara ungefär samma som saker som i JD-fallet.

Google in talks with Tencent, others for cloud services in China – BBG

(Reuters) – Alphabet Inc’s Google is in talks with Tencent Holdings Ltd, Inspur Group and other Chinese companies to offer its cloud services in the mainland, Bloomberg reported here on Friday, citing people familiar with the discussions. The talks began in early 2018 and the internet giant narrowed partnership candidates to three firms in late March.

Cloudflare släpper tjänst för videolagring och videodistribution

Intressant initiativ från internetsäkerhets- och CDN-företaget Cloudflare. Typ ett fullständigt paket för att lagra och strömma video online, utan behov av att välja någon av de stora. Alla Cloudflares tjänster ihoppaketerade (lagring, distribution och säkerhet) kompletterade med kodningsmotor och spelargränssnitt.

Cloudflare ser fördelarna med sitt plattform att det inte finns ”godtyckliga” innehållsregler att förhålla sig till och man an som kund själv välja om det ska visas annonser eller annat (som relaterade klipp). Målgruppen är utvecklare som ska kunna bygga videodistributionen på Cloudflares plattform. Kostnad: 1 dollar per 1000 strömmade minuter, 5 dollar om man även lagrar hos Cloudflare (plus förstås storvolymrabatter).

Visst tappar man rätt mycket annat jämfört med om man skulle välja exempelvis Youtube (det sociala och sökbarheten), men kan vara intressant för företag som vill kunna hantera och styra videoinnehåll i egna kanaler via (vad det verkar) förhållandevis mycket plug and play och en rätt enkel prismodell. Att se om det här kan bli något som slår.

Cloudflare Stream makes it easy (and cheap) for developers to work with video

Cloudflare has announced the general availability of Cloudflare Stream, its streaming video service, almost one year after it first launched in a limited beta. In a nutshell, Cloudflare Stream makes it easy for developers to insert video into their websites and applications without having to deal with existing players – like Vimeo, Facebook, and YouTube.

 

Ola Andersson
Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.
Ola Andersson on LinkedinOla Andersson on RssOla Andersson on Twitter

Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Kommentera

avatar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

  Subscribe  
Meddela mig om