Digitala spaningar vecka 39 2018

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Ur arkivet

En Amazon-företagsinvestering gjorde den här artikeln aktuell igen.

Amazon – din nästa hyresvärd?

Gästkrönika: Nu kopplar jättarna greppet

Jag gästspelade hos Agfo och spanade kring techframtiden inom detaljhandel och livsmedelsproduktion.

Nu kopplar jättarna greppet

Ola Andersson: “Farm-to-table, på en global nivå. Driven av data och artificiell intelligens.”

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook Stories och Messenger Stories har nu 300 miljoner användare varje dag

Nya stories-siffror: Facebook Stories och  Messenger Stories har nu totalt 300 miljoner aktiva dagliga användare. Inga uppdelade siffror. De senaste siffrorna, som vid det här laget har några månader på nacken, sa att Facebook Messenger hade 150 miljoner användare och Messenger Stories runt 70 miljoner. Så 80 miljoner fler användare totalt, fast under en lite oklar period.

Det ska dock vara unika stories, så med andra ord är det originaldelningen som räknas – om den även delas i den andra kanalen räknas inte den delningen in.

Sen finns det fortfarande lite frågetecken kring vad en ”aktiv användare” är – bara en som delar eller även en som konsumerar stories. Kan tänka mig att det kan vara det senare.

Fun fact: WhatsApp Status hade 450 miljoner användare vid senaste räkningen, Instagram Stories 400 och FB + Messenger 300. Slår vi ihop dem innebär det alltså att Facebook har fem plattformar med över en miljard användare var. Det är… rätt imponerande.

Facebook and Messenger Stories now claim a combined 300 million daily active users

Facebook announced today at a press event in New York City that Stories now has 300 million daily active users across Messenger and Facebook. The company also shed additional light on how it seeks to draw more users and advertisers into Stories.

Facebook släpper musikdekaler för nyhetsflödet

Facebook utökar sitt test med att låta användare dela musik. Från att bara ha omfattat stories kommer funktionen nu även till nyhetsflödet. Med andra ord möjlighet att pimpa ditt innehåll med någon av låtarna som Facebook erbjuder för funktionen.

Förstås en följd av de avtal som Facebook slutit med musikindustrin: att låta sina användare dela musik på ett lagligt sätt som del av upplevelsen. Så med andra ord innebär det här förstås att Facebook släpper en musiktjänst – med en twist. Och förstås även en potentiellt väldigt kraftfull marknadsföringskanal för artister och skivbolag. Vi lär se rätt många sponsrade dekaler på det här området.

Facebook test lets users add songs to photos and videos

Here’s how it will work: upload a photo/video or take one via the Facebook Camera, tap on the sticker icon and choose the music sticker to conjure the list of songs you can choose from. After you’ve chosen what track to use, Facebook will load the song, giving you a way to choose which portion of the tune to use.

Facebooks midroll-format släpps i Sverige

Yay, nu rullar Facebook ut sitt midroll-format till 21 länder till och Sverige är ett av dem. Så… there’s that.

Facebook expands mid-video ads to 21 more countries

Users in the following countries will see the ads soon: Argentina, Belgium, Bolivia, Chile, Colombia, Denmark, Dominican Republic, Ecuador, El Salvador, France, Germany, Guatemala, Honduras, Mexico, Netherlands, Norway, Peru, Portugal, Spain, Sweden and Thailand. In addition to English, Ad Breaks now supports French, German, Portuguese, Spanish and Thai.

Möjlighet att lägga till WhatsApp for Business i Facebooks Business Manager

Facebook fortsätter att föra WhatsApp allt närmare resten av Facebook-ekosystemet. Nu rullar företaget ut möjligheten att lägga till WhatsApp For Business-kontot i Facebooks Business Manager.

Help Center

A guide to setting up your WhatsApp Business Account in Business Manager

Facebook i samarbete för att sprida internet i Afrika

Facebooks initiativ att erbjuda billigt eller kostnadsfritt internet i tillväxtmarknader har gått lite sådär. Har fastnat lite på att Facebook vill ha gräddfil för sina egna tjänster, vilket regeringar (som Indiens) inte varit jättepigga på. Men skam den som ger sig.

Nu har Facebook inlett samarbete med ideella organisationen The Internet Society för att bygga upp ett antal internetkopplingspunkter. Hubbar som ska effektivisera och förbättra internettrafiken på kontinenten.

Internet Society Partners with Facebook to Expand Internet Connectivity in Africa | Internet Society

Washington, DC – 25 September, 2018 – The Internet Society, a global non-profit organization dedicated to the open development, evolution and use of the Internet, today announced that it is partnering with Facebook to develop Internet Exchange Points (IXP) throughout Africa. An Internet Exchange Point is where multiple local and international networks, ISPs and content …

Slutet för självstyrande Facebook-dotterföretag?

Läsvärd artikel om Facebook och synen på/relationen till företagen de har köpt upp skriven efter det att Instagrams båda grundare hastigt lämnat Facebook för att ”explore our curiosity and creativity again”. En klassisk passiv-aggressiv motivering som i grund och botten säger ungefär ”eftersom Facebook sugit all livsglädje ur oss”.

Artikeln konstaterar att Instagram-grundarnas manöverutrymme stadigt har minskat, vilket knappast kan ha kommit som en plötslig överraskning för alla inblandade. Facebook har i flera år för sitt ekosystemsdelar allt närmare varandra. WhatsApp, den som längst levde som satellit, har nu också börjat jackas in. Precis som artikeln skriver är det snarast imponerande att Facebook lyckats behålla grundarna till de uppköpta tjänsterna så länge. Men det är förstås också en nyttig läxa för alla startupföretag. När du blir uppköpt så, tja, blir du uppköpt.

Facebook håller förstås också på att förvandlas till ett ”riktigt” företag, med utplanande tillväxt och mognande marknad. Det i sig kommer förstås att göra ont.

Fun fact: artikeln glömmer, som oftast i Facebook-historieskrivning, att Facebook har köpt sig till inte två utan tre av sina huvudtjänster. Instagram, WhatsApp – och Messenger (som började livet som chattjänsten Beluga, vars tre grundare lämnade Facebook mellan 2011 och 2016).

WhatsApp kostade Facebook 19 miljarder dollar och Instagram 1 miljard dollar. Den sistnämnda hyllas ofta som ett av tidernas billigaste uppköp, men frågan är om inte Beluga-köpet totalt sett toppar det. Finns ingen officiell siffra men bedömningar talar om att Facebook köpte Beluga för 40 miljoner dollar 2011. Och det är ju… rätt mycket mindre än Messenger på egen hand lär vara värt idag.

Facebook’s plan to let companies it buys live independently is over

Mark Zuckerberg was quick to realize that Facebook, the largest social network in the world, doesn’t have a monopoly on all users nor can it bank on holding its position as top dog forever. Thus he instituted a policy of buying up promising rivals and integrating them into the Facebook &#8216…

Snapchat

Snapchat och Amazon inleder bildshoppingsamarbete

Potentiell game changer för Snapchat. Uppgifterna stämde: Snapchat inleder bildsökssamarbete med Amazon. Testar en funktion som gör det möjligt att fota ett föremål eller en streckkod och få länk produkt i Amazons sortiment.

Det stora för Snapchat är inte så mycket funktionen i sig som samarbetet. Inte för att det är första sociala plattformen som Amazon knyter band till (finns ju sedan tidigare ett Youtube-influencer-program). Men det visar oavsett att Amazon, typ, väljer Snapchat istället för betydligt större Facebook.

Och en anledning till att Amazon gör det är sannolikt Snapchats unga målgrupp. Och kanske mest de som än så länge knappt börjat handla hos Amazon.

Snap, then shop? Snapchat’s camera will soon buy stuff from Amazon

Want to Snap that item and buy it for yourself? Snapchat is testing an option to shop on Amazon using the camera. The tool works similar to Shazaming a song inside Snapchat; users tap and hold on the screen inside the camera mode. The app then sends a pop-up of the closest match on Amazon.

Nya shoppingannonsformat från Snapchat

  • Shoppable Snap ads: Annonsformat med möjlighet att visa flera produkter ur en produktkatalog i samma annons.
  • Product catalogues: Möjlighet att ladda upp produktkatalogsflöden som sedan automatiskt kan användas i Story Ads, Snap Ads och Shoppable Snap Ads (säg hej till Facebook).
  • Snap pixel targeting: Pixelspårning får nu också stöd för att se vad en användare gör på webbplatsen de landar på och inte bara vilken sida de är på.

Man har dessutom knutit till sig 30 nya marknadsföringspartners till sitt Snap partners-program. Sen har vi förstås också bildsökssamarbetet med Amazon som presenterades för nån vecka sen.

Snapchat launches multiple e-commerce ad options in time for holiday shopping – Marketing Land

Snapchat is rolling out a number of new e-commerce ad options ahead of the holiday shopping season. The company is making Shoppable Snap ads available to all advertisers via its self-serve ad-buying platform, allowing advertisers to import product catalogs to create ads automatically from existing assets, and introducing new advanced pixel targeting features.

LinkedIn

LinkedIn släpper Talent Insights

Ett år efter att den presenterades släpper LinkedIn till sist Talent Insights: verktyg för att identifiera up and coming stjärnor. Dels är det ett verktyg för att söka efter talanger med liknande profil och kompetens som en roll man redan håller på att söka och dels ett verktyg för att jämföra hur det egna företaget står sig i jämförelse med andra vad gäller attraktiva och relevanta roller och profiler.

LinkedIn steps into business intelligence with the launch of Talent Insights

LinkedIn may be best known as a place where people and organizations keep public pages of their professional profiles, using that as a starting point for networking, recruitment and more – a service that today that has racked up more than 575 million users, 20 million companies and 15 million…

Pinterest

Pinterest öppnar upp Shop the Look-funktionen för fler företag

Pinterest fortsätter sin arbete mot att bli stora shoppingplattformen (ja, eller åtminstone en av de stora kanalerna för att shoppa och få inspiration till shopping). Nu öppnar man upp Shop the Look-funktionen även för små och medelstora företag.

Med andra ord kan dessa företag, likt det stora företag har kunnat ett tag, tagga pins med shoppinglänkar själva via admingränssnitt.

Pinterest Lets Small Businesses Use ‘Shop the Look’ Pins – Search Engine Journal

Pinterest is now letting small-to-medium sized businesses use Shop the Look pins for marketing their products. Previously, Shop the Look pins could only be used by large companies. In addition, companies had to go through third-party Pinterest marketing partners in order to use these types of pins.

WeChat

Miniprogrammen blir allt viktigare för WeChat

Uppdatering av WeChat – och WeChats miniprogram får en ännu mer framträdande plats. Säger en helt del om hur viktiga just miniprogrammen (tjänstens ”appar i appen”) blir för WeChat.

Intressant nog har miniprogrammen samma position och (åtminstone förr) samma utseende som Facebooks stories i de olika apparna. Kort sagt: båda företagen satsar nu stort på nya internekosystem (Apple gör ungefär som WeChat). Ett format med betydligt större frihet än det som generellt har erbjudits i sociala medier.

Men det är också format som får allt mer funktionalitet. Och som allt mer blir fullständiga ersättare för en egen, fristående webbplats.

 

Sök/SEO

Ett antal söknyheter från Google

Häromdagen var det Amazons stora dag, idag var det Googles. ”The Future of Search”. Då presenterades de här nyheterna (några rätt intressanta och spännande grejer):

Google Discover: Googles eget nyhetsflöde får ny identitet. 1 av 8 sökningar som en användare gör är upprepade sökningar (vi söker samma sak flera gånger inom en månad). Det innehållet kommer att börja visas direkt under sökrutan. Discover kommer visa nyheter, video och information som ”you care about”. Du kan anpassa innehållet (så ja, Google blir ännu mer Facebook).

Återbesök tidigare sökningar: Lite fortsättning på ovanstående. När du söker något du sökt tidigare kan du få upp sökhistoriken avgränsat för just den sökningen. Plus följdsökningar som andra brukar göra.

Dynamic Organization: Ja, Google kommer ännu mer veta vad du kommer att söka på härnäst. Om du har sökt ett begrepp så kommer Google, utifrån vad alla andra som sökt på samma sak har gjort, direkt visa följdsökningsinnehåll. Dyker upp som kort i toppen av resultatsidan.

Collections: Google goes Pinterest. Du kan pinna sökningar i samlingar så att du kan återbesöka dem senare. Jag ser fram emot att Google gör en Facebook även här. ”Den här dagen förra året sökte du på *pinsamt ämne*”

Stories jazzas upp: Googles egen stories-funktion får AI-uppgradering. Funktionen kommer att skapa stories baserat på artiklar, bilder och videos kopplade till samma ämne och lägga in dem som ”kort” i sökresultatet. Kommer att börja med ”kändisar”. 

Google Bilder får stöd för Google Lens. När du bildsöker kommer du kunna markera delar av en bild och få mer information. Ser du en skitsnygg bokhylla i en bild? Få reda på att det är en Billy-bokhylla från Ikea.

Here’s everything Google announced today at its “Future of Search” event

Google has changed a lot in 20 years. What started as an index of “just” a few million pages is now reaching into the hundreds of billions; what was once a relatively simple (if very clever!) search engine is now an impossibly complex brew of machine learning, computer vision, and data …

Google släpper ny samling reseplaneringsverktyg

Google presenterar ett gäng nya reseplaneringsverktyg. Eller rättare sagt: samlar ihop ett gäng verktyg och lägger till lite nytt i ett samlat grepp om reseplanerandet. Hitta resmål, hitta flyg, hitta lämpliga områden att bo i, hitta lämpliga hotell och hitta saker att göra.

I dagsläget kommer 25 städer stödjas av det totala reseplaneringspaketet (och det är mest fokus på storhelger), men likt mycket annat Google gjort kring kartor och tjänster så lär det bli fler längre fram.

Förstås en hel del Google-trender här: allt fler funktioner i sökresultatet, allt mer fullständigt webbplatsersättande, stories-liknande förpackande och mer AI-smartness.

Google launches new travel-planning tools

Slowly but surely, Google is expanding its portfolio of travel offerings that now range from hotel- and flight-booking services to trip planning tools. Today, it’s launching yet another set of new travel features that focus on travel planning and hotel bookings. Maybe the most interesting new…

Google lägger till skaparinformation i bildsöken

Google lägger till mer informationen i sin bildsök. Mer specifikt handlar det om att bilder i sökresultatet kommer börja visa information om skaparen. De kommande veckorna kommer Google även komplettera med ”copyright notice information”. Har inte riktigt koll på vad det innebär, om det som i bilden i artikeln kommer handla om text av typen ”bilden kan omfattas av copyright” eller att de specifika användningsrättigheterna kommer att skrivas ut direkt i relation till bilden.

Google Images will display creator and credit information

“Employing IPTC metadata standards in Google Images results will help ensure proper attribution of credit and support photographers’ copyright, while also boosting the discoverability of content and creators,” PhotoShelter CEO Andrew Fingerman said in a statement. “This is a win for the professional photo community.”

Google Maps får stöd för omröstningsenkäter

Ny funktion i Google Maps: möjlighet att rösta fram matställe man ska gå till. Med andra ord: någon i ett sällskap föreslår några matställen och övriga kan vara med och säga sitt – förstås med möjlighet att läsa på om respektive ställe. För att förvirra kan förstås alla inbjudna lägga till fler ställen, men hej.

Google tänker för en gångs skull smart kring det sociala. Listan kan delas via valfri meddelandetjänst, men själva omröstningen sker i Google Maps.

Suddar dessutom ännu mer ut gränserna för vad som är ett ”socialt medium”. Och det blir allt tydligare att svaret är ”där vi hänger eller gör saker som involverar andra människor”.

Google Maps “Group Planning” Feature Lets Everyone Decide Where To Eat

Google Maps is adding a group planning feature to cut short on the to-and-fro messages about plans. Now you can make a shortlist of places and share it with your friends, and everyone can vote on the top choice to make your plan work.

Google släpper verktyg för att förutsäga översvämningar

Likt Facebook satsar även Google alltmer på funktioner kring nödhjälp och nödkommunikation. Som att varna om översvämningar.

Men Google är Google och nöjer sig förstås inte med att bara varna för något som HAR hänt. Med AI-hjälp och högvis med datapunkter tar Google fram möjliga scenarier och bedömer sannolikheten för respektive scenario och vad de kan leda till. Och även uppskatta NÄR saker kommer att inträffa. Med andra ord för att ge människor mer tid att komma undan.

Google is using AI to issue flood warnings in India

Google is now issuing flood warnings using AI to detect and issue flood warnings – starting in India – to help people prepare better for the situation. The company issued its first alert last month in the state of Bihar in India where it’s partnered with the country’s Central Water Commission.

Google kan betala 9 miljarder dollar för att få vara förvald sökmotor i iOS

En av Googles stora trafikkostnader är för att få vara förvald sökmotor i iOS. Hur viktigt är det för Google? Väldigt viktigt.

Det har talats om att Google har betalat 1 miljard dollar om året för nöjet att vara iOS-användarnas go to-sökmotor, en siffra som bedömdes vara 3 miljarder dollar förra året. Nu bedömer Goldman Sachs att Google 2018 betalar whoppande 9 miljarder dollar för platsen. Och att det nästa år kan bli ännu mer whoppande 12 miljarder.

Det skulle i runda slängar innebär 10 dollar per iOS-användare. Kort sagt fortfarande ett kap för Google, kan man tänka. (Ja, nu kan förstås bedömningen vara fel, men även 1 miljard är förstås… väldigt mycket pengar.)

Google pays $9 billion to stay the default iPhone search engine | Cult of Mac

Google is the default iPhone search engine in the Safari web browser, but not because Apple thinks it’s the best option. No, Google will pay $9 billion this year for the privilege, according to an analyst’s estimate. And the amount could be much higher next year.

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon öppnar fysisk butik med sortiment baserat på omdömen från Amazon.com

Amazon har öppnat ännu en fysisk butik, den här gången i New York. Men det är inte en ny Amazon Go-butik, Amazons koncept med obemannade dagligvarubutiker, utan en fysisk version av Amazon.com. Med en twist.

Amazon 4-Star kommer erbjuda varor inom delar av segmenten som Amazon erbjuder. Saker som leksaker, husgeråd och spel. Det de kommer ha gemensamt är att det är varor som har minst fyra stjärnor i besökarbetyg. Kort sagt är det kundernas interaktioner i de digitala kanalerna som styr utbudet i den fysiska butiken (hur mycket de säljer lär förstås också spela in, men fokus är alltså primärt ett mjukare popularitetsvärde).

Macy’s presenterade för nån vecka sedan ett samarbete med Facebook där en del av butiken kommer bestå av en “butik” med 150 artiklar baserade på de varumärken som det pratas mest om på Facebook. Förstås för att se till att man har relevant utbud utan att behöva sitta med osålda lager.

Vad både Amazons och Macy’s initiativ är exempel på är det som i detaljhandelskretsar kallas New retail. Sy ihop alla kanaler och kundmötespunkter i hela kedjan på ett betydligt mer integrerat sätt – och använda onlinedata (ja, eller överhuvudtaget tänka online) i butiker.

Inte så att det inte tidigare varit så att butiker försökt erbjuda det som har störst chans att sälja, men dagens teknik och massiva datamängder gör det enklare än någonsin att åstadkomma detta. Och, om man får till infrastrukturen, kunna anpassa sortimentet mer eller mindre i realtid.

Amazon opens first general selling items with a 4-star rating or above – Retail Gazette

Amazon has launched its first general bricks-and-mortar store in New York, as it powers ahead with its physical expansion. The store, dubbed Amazon 4-star, will sell a range of products including Amazon’s own Echo and Kindle products, alongside a range of highly rated products on its website including toys, household goods, games and kitchenware.

Walmart permanentar sin blockkedjelösning för livsmedelleveranskedjan

Efter två års testande verkar det nu som att Walmart har bestämt sig för att företagets blockkedjeförsök varit en framgång. Nu kommer man kräva att alla som vill vara med och leverera produkter till kedjan måste ansluta sig till blockkedjan från och med september nästa år.

Vilka produkter pratar vi om undrar ni? Livsmedel. Tekniken, byggd av IBM, är tänkt att ge Walmart bättre kontroll över alla steg i livsmedelskedjan. Är bland annat tänkt att snabbare spåra sjukdomskällor. Just nu. Walmart håller ju på att tajta till även andra delar i leveranskedjan så vi kan tänka oss att vi lär höra rätt mycket mer på det här området från företaget kommande åren.

With Walmart’s veggie tracker, blockchain for supply chains will finally get real

In what could be a breakout moment for the technology, the retail giant is using a blockchain to keep track of its massive distribution network for fresh produce. The news: Walmart is wrapping up a two-year pilot project in which it demonstrated that a distributed ledger can keep tabs on food products from farm to shelf.

Kim Kardashian öppnar konto i Xiaohongshu för att nå kinesiska lyxkonsumenter

Ännu ett kinesiskt företag att hålla ögonen på: Xiaohongshu (ska tydligen bokstavligen betyda “liten röd bok” – ni som har koll, rätta gärna). Ännu en tjänst som håller på med det som är stort i Kina just nu: social shopping.

X är typ Yelp möter Amazon. Användare tipsar om varumärken och upplevelser. Från början var det kineser utomlands som kunde tipsa om västerländska lyxmärken, men numer har X tagit på sig att mer direkt låta kineser köpa de västerländska lyxprodukterna.

Men det är förstås inte bara kinesiska konsumenter som hänger där. Finns förstås även influencers. Även från andra länder. Som Kim Kardashian, som nu precis har öppnat ett konto i X. Och som konstateras lär det inte dröja länge innan hon öppnar en egen butik på plattformen för att kunna sälja till de kinesiska lyxkonsumenterna.

Något som blir allt mer aktuellt för allt fler företag i vår del av världen: hur skapar man närvaro på kinesiska sociala plattformar? Både för att nå kinesiska konsumenter i Kina – och för att nå dem som kommer hit.

 

Strömmade medier

Spotify gör det möjligt för artister att själva ladda upp musik

Spotify, som inte är ett skivbolag, tar nästa steg mot att inte vara ett skivbolag. Typ. Företaget släpper ännu ett sätt för artister att ha relation direkt med Spotify.

Förra gången handlade det om direktlicensiering, den här gången och direktdistribution. Artister kommer att kunna ladda upp material direkt till plattformen, utan skivbolag eller “tredjepartsaggregerare”. Den kanske största skillnadnen är att den första modelln påminner mer om traditionell skivbolagsdistribution (artister får förskott) medan direktdistributionen är mer SoundCloud. Ladda upp och distribuera. Du får betalt för lyssningen i efterhand, som vanligt.

Intäktsfördelningen mellan artisten och Spotify är 50/50. Artisterna får med andra ord behålla en lägre andel än det storbolagen får, men då får artisten å andra sidan behålla alltihop själv. Och även Spotify får mer pengar, vilket aktieägarna gillar.

Skivbolagen är däremot otippat sådär förtjusta. Det här innebär att Spotify balanserar på en ännu lite mer slak lina i relationen till skivbolagen.

Spotify’s direct distribution deals: What do artists get paid? – Music Business Worldwide

Spotify got the entire music business talking last week with the news that it has started offering artists the opportunity to directly distribute their material on the platform – without the requirement for a third-party aggregator or record label. So… what’s the deal?

Spotify kan vara på väg in i Mellanöstern och Nordafrika

Uppgifter om att Spotify kan vara nära att kliva in på två nya marknader i november: Mellanöstern och Nordafrika.

Spotify to Launch in Middle East and North Africa in November (Report)

Spotify will launch in the Middle East and North Africa in November, according to an internal email obtained and cited by Music Business Worldwide. Reached for comment, a Spotify spokesperson did not deny the report but told Variety, “Spotify’s ultimate goal is to be available in every country, …

Apple News driver allt mer trafik – men ger mindre intäkter

Apple News blir allt populärare – men tidningarnas intäkter följer inte med. Framförallt sticker sidvisningarna iväg rejält senaste månaden. För vissa tidningar har Apple News blivit en av de viktigaste trafikkällorna.

Utmaningen är förstås Apples generella syn på riktad reklam. Det innebär rejält lägre intäkter per sidvisning jämfört med tidningens egen sajt.

Det som håller på att hända nu är samma resa som skivbolag, bokförlag och filmbolag gått igenom: värdet på nyheter är lägre än det var på, säg, nittiotalet. Vad som lär hända är att även nyheter kommer gå igenom ett ”strömningsstålbad”. Men nya och mer relevanta affärsmodeller på andra sidan.

Report Reveals Apple News Brings Publishers Much Higher Traffic But a Lot Less Ad Revenue

An extensive new report by has revealed the challenges publishers are facing when it comes to profiting from Apple News despite the platform’s growing readership. According to the report, page views on Apple News have roughly tripled since September 2017, and the app has now surpassed Facebook as a driver of readership.

Apples kommande videotjänst verkar bli… väldigt barnvänlig

Att Apples kommande strömningstjänst kommer att bli en familjevänlig historia har varit klart i princip sedan tjänsten presenterades. Typ absolut inget våld, sex eller naket. (Okej, det lär väl bli Hollywood-våld, men i övrigt så.)

Och varje gång det kommer info om det här så känns det som att det bara blir värre.

I mångt och mycket är det i linje med Appstore-reglerna. Så egentligen inte oväntat. Men som det ser ut kommer Apples satsning bli mer Disney än Disney. Typ strömningstjänsternas Radio Rix. Och jag tror inte det kommer vara ett självklart framgångsrecept.

Visst, för den som bara vill kolla på något lagom engagerande kommer det funka (och man kan ju faktiskt göra kvalitetsserier som varken innehåller sex, naket eller våld). Men det lär till och med bli bleep-censur av värsta sort.

De strömningstjänster som har vuxit sig stora har rätt mycket blivit det för att de tänjt på gränser. Att de just INTE har varit det innehåll som finns i linjär-tv-kanalerna.

Tja, eller så kanske Apple tänker helt rätt. Om icke-Disney har blivit norm kanske den kör My Little Pony-spåret blir den som sticker ut.

Fast… nä.

It sounds like Apple’s original content is going to be really, really bad

Last year, an investor projected that Apple would be spending up to $4.2 billion on original content by 2022, but if the reports coming out now about what that content will look like are correct, the company may want its money back. A new Wall Street Journal article highlights some of the tensions …

 

AR/VR

Angry Birds som AR-spel

Lika självklart som briljant. Angry Birds som AR-spel. En version gjord för hypade mixed reality-glasögonlångbänken Magic Leap. Skjut ner grisar i ditt eget vardagsrum

Magic Leaps glasögon har mest fått meh-recensioner, så frågan är förstås hur bra det blir. Åtminstone just nu.

Men hej. Kommer det funka bara hälften så bra som i videon: sign me up.

Är dessutom förstås ett FPS. First person slingshot. Ni som fattar fattar.

Magic Leap on Twitter

There’s going to be a flock of Angry (and really, really excited) Birds in living rooms across the nation. #AngryBirdsFPS is coming to #MagicLeapOne this fall. Huge, flying, demolishing shout outs to @Rovio, @ResolutionGame & @AngryBirds. https://t.co/8pJZnmqdbn

Youtubes VR-app kommer till alla Oculus-glasögon

Igår var det dags för en lite mer ovanlig Facebook-gren: hårdvara. Bland nyheterna som presenterades fanns VR-glasögonen Oculus Quest – ett mellanting mellan Oculus Rift och Oculus Go. Oculus Rift-funktionalitet, men likt Go krävs ingen biffig externhårdvara för att driva dem. Oculus Go får även stöd för spegling, med andra ord sända det som upplevs i ett par Go till andra skärmar och mobiler.

Men det kanske mest intressanta är att Youtube kommer att släppa en VR-app till Oculus Go, budgetvarianten i sällskapet. Det ska alltså betyda att det finns officiella Youtube-appar för alla Oculus-enheter.

Man kan tänka sig att företagen förstås ser win-win-lägen här, men det kommer bli intressant att se hur förhållandet blir längre fram i och med Googles ökade satsningar på hårdvara och Facebooks allt större videoinnehållsambitioner.

YouTube is finally coming to all Oculus mobile VR headsets

YouTube will soon launch an app on Oculus’ mobile VR headset, the Oculus Go, bringing YouTube to Oculus’ entire mobile ecosystem. Oculus announced the news today at its Connect developer conference, along with other news about Oculus Go’s video offerings – although it didn’t provide a launch date beyond “coming soon.”

 

AI – Artificiell intelligens/Digitala assistenter

Siri Shortcuts börjar dyka upp

I och med Siri Shortcuts, programmerbara flerstegskommandon, har Apple öppnat ännu en ”appbutik” (typ den fjärde i ordningen). Likt Google och Amazon kommer vi kunna hämta genvägar som andra har tagit fram och använda dem själva. Förstås inte omöjligt att det också kommer att kunna gå att köpa den här typen av färdiga makron.

Ett exempel: säga ”Hey Siri, jag blir stoppad av polisen”, vilket gör att Siri stänger av eventuell musik som spelas, sänker skärmens belysning, slår på ”Stör ej” och skickar ett meddelande till en förinställd kontakt. Men inte bara det: sen börjar även kameran spela in. När inspelningen stoppas skickas videon till kontakten, skärmbelysning återgår till det normala och musiken börjar spelas igen.

Kanske fördomsfullt, men jag gissar att just den här (amerikanska) genvägen tyvärr kommer ha rasuppdelning i användandet.

This Siri Shortcut Automatically Triggers Camera Every Time Cops Pull You Over

Apple announced Siri Shortcuts at their WWDC 2018 event and demonstrated how the new app can be used for sequentially performing a bunch of tasks using a custom Siri phrase. That day, I knew that the Shortcuts app had paved the way for automation in iPhone, but I didn’t realize that it could also be used to keep a track on the proliferating police abuse.

Alexa får stöd för flergångsköpsskills

Amazon skruvar upp Alexa-shoppingskills. Det blir nu möjligt för utvecklare att sälja ”consumables” i en skill. Ett mellanläge mellan vanligt engångsköpande och prenumeration. Exemplet som ges är att man kan köpa fördelar i spel – men man kan förstås tänka sig betydligt mer praktiskt nyttiga saker.

Alexa skills can now offer one-time-use purchases, like in-game hints or points

Alexa skill developers will now be able to sell “consumables” within their voice apps, aka Alexa skills, Amazon announced this morning. The company says that, starting today, developers in the U.S. will be able to take advantage of this new feature to sell products to Alexa device owner…

 

Mobilt

Apple kan släppa förbättrad skärpedjupsfunktion

Det verkar som att Apple är på gång att förbättra porträttfunktionen genom att göra det möjligt justera skärpedjupet (“blurrigheten” i porträttbilders bakgrund) i realtid när man ska ta sin bild.

Kanske dyker i en kommande iOS 12-uppdatering (dvs. att det kommer kunna göra via mjukvaruuppdatering och därmed komma till X, XS och XS Max). Och gör förstås att iPhonen kommer ännu ett steg mot att fullt ersätta systemkameror i de flesta sammanhang. Till och med för proffs.

iPhone XS Will Get Depth Control Feature While Clicking A Picture

We have seen considerable improvements on the camera front in the newly announced iPhone Xs and iPhone Xs Max. Highlights of the camera are the smart HDR mode and depth adjustment mode in Bokeh effect. Apple’s depth of field control feature is only available after a picture has been clicked.

Mobiltangentbordet SwiftKey får stöd för realtidsöversättning

Våra mobiltangentbord blir allt mer funktionsspäckade powerhouses. Inte minst tack vare Googles Gboard, där snudd på all Google-funktionalitet på ett eller annat sätt finns tillgängligt direkt från tangentbordet.

Men det finns även andra tangentbord, som Microsoft-ägda SwiftKey. Och de trumfar Google på ett av Googles paradområden: översättning. Senaste uppdateringen ger möjlighet att realtidsöversätta meddelanden i en chattapp – tack vare Microsofts översättningstjänst. Stödjer 60 språk och funkar också offline. För Android – oklart om det blir någon iOS-app med funktionen (men jag skulle bli förvånad om så inte sker).

SwiftKey for Android now offers real-time message translation

Microsoft has brought its Translator to SwiftKey, allowing users to translate their conversations without having to leave the app they’re in. With an update out today, SwiftKey for Android will translate incoming and outgoing messages in real time and it will be able to do so for over 60 languages.

 

Digitalisering

Danskarna kan snart ha körkortet i mobilen

Danskarna tänker framåt och är i färd med att digitalisera danskars körkort (och andra ID-handlingar). Att man alltså får körkortet i mobilen istället för som ett plastkort.

Dessutom verkar det som att danskar redan idag använder mobilen till att föra över pengar och betala räkningar. Science fiction!

Här kan du snart ha körkortet i mobilen

Grannlandet kommer att inom två år ha påbörjat digitaliseringen av körkort. Inom två år kommer danskarna att kunna ha sitt körkort i digital form i en app i mobilen. Körkortet är det första av flera id-kort som kommer att digitaliseras, uppger det danska finansdepartementet.

eBay börjar med mobilabonnemang

Att prenumerationer är sjukt mycket sexigare än att sälja enstaka grejer ibland inser allt fler e-handlare (ja, andra också – som Apple). Senast att hoppa på tåget: eBay. Begagnatjätten har slutit avtal med mobiloperatören Red Pocket Mobile som ger eBay-användare möjlighet att välja ett mobilabonnemang samtidigt som man köper en begagnad mobil.

Jag skulle tro att eBays ambitioner på det här området inte kommer att stanna här.

eBay is now selling wireless plans with secondhand phones

With eBay being one of the biggest marketplaces to buy and sell used phones, it makes sense that the site is now offering prepaid wireless plans as an add-on option in the item listing. A checkbox underneath the “Add to cart” button offers a 30-day unlimited wireless plan from Red Pocket Mobile for $29, and an option to upgrade to various 360-day plans when checked.

 

Ekonomi och finans

Radiokanalen SiriusXM köper Pandora

Utslagningen bland de strömmade musiktjänsterna fortsätter. Efter att Tidal mer eller mindre har kollapsat kastar Pandora in handduken efter sju år som börsnoterat företag. Man har accepterat ett uppköpsbud av SirusXM – en… radiokanal. (Okej, satellit och online, men ändock en radiokanal.)

SiriusXM har bjudit 3,5 miljarder i aktier i en affär som kommer resultera i att Pandora fortsätter som eget varumärke och egen tjänst. Bara med mer finansiella muskler i ryggen, typ. Intressant nog innebär avtalet att Pandora får fortsätta jaga andra köpare fram till dess att det slutgiltiga avtalet skrivs under. Förmodligen Q1 2019.

SiriusXM to acquire Pandora for $3.5 billion

SiriusXM and Pandora have announced acquisition plans before the stock market opens. SiriusXM is offering to acquire Pandora for $3.5 billion in stock, or $10.14 per share. Pandora would continue to exist as an independent service. For Pandora shareholders, this offer represents a 13.8 percent prem…

Apple och Salesforce inleder strategiskt samarbete

Det här är rätt stort: Apple och Salesforce har ingått ett strategiskt samarbete. För Apple förstås likt liknande samarbeten de har på gång – för att få in iOS-foten längre in bland de stora företagen. För Salesforce handlar det säkerställa att produkterna finns i de prylar som kunderna väljer att använda (oavsett operativ), få djupare integrationer in i iOS och integrationer med Salesforces Lightning-plattform för iOS-utvecklare.

Initialt kommer det handla om en uppdaterad iOS-Salesforces-app, men samarbetet innebär att Salesforce kommer få tillgång till Face ID, företagschattplattformen i Meddelanden och sprojlans nya Siri Shortcuts. Ja, lär handla om djupare tillgång än vad alla företag redan har kring de här tjänsterna.

Inte minst den sistnämnda funktionen lär säkerligen vara intressant för Salesforce. Kunna låta sina kunder bygga anpassade flerstegskommandon – och göra det med rösten.

Om man så vill: möjlighet att automatisera automatiseringsverktygen </meta>.

Apple and Salesforce create a strategic partnership to bring Siri to enterprise customers

Salesforce and Apple have announced a partnership “that brings together the number one customer relationship management platform and iOS.” The biggest direct result of the collaboration will be a redesigned, native Salesforce app for iOS coming in early 2019. Salesforce is working with Apple to implement features like Face ID, Business Chat, and the new-in-iOS-12 Siri Shortcuts.

Salesforce inleder samarbete med Amazon

Efter avtalet med Apple häromdagen slår Salesforce sig i slang med ännu en techjätte: Amazon. Mer specifikt Amazons molntjänstdel AWS. Första funktionen som resultat av samarbetet: tätare integration på filflyttningsområdet. Möjlighet att säkrare flytta data direkt mellan de båda företagens tjänster utan att behöva passera ”vanliga” internet och de säkerhetsrisker det kan innebära.

Salesforce and AWS connect their clouds with new data integrations – SiliconANGLE

Salesforce.com Inc. is with Amazon Web Services Inc. to launch new features that will make it easier to use their cloud platforms together, primarily by simplifying the task of moving data between them. The alliance was announced this morning, barely 24 hours after Microsoft Corp. struck a similar partnership with Adobe Systems Inc.

Salesforce fördjupar samarbetet med Google

Salesforce knyter tunga samarbeten på löpande band just nu. Efter att ha presenterat samarbeten med Apple och Amazon bara senaste dagarna kommer nu info om att de fördjupar samarbetet med Google med ännu fler integrationer. Först ut är att Googles Data Connector for Salesforce släpps ur beta och görs tillgängligt för alla.

Google and Salesforce integrate their platforms with new data connector – SiliconANGLE

Google LLC stole a march on its public cloud rivals last year when it announced it was teaming up with Salesforce.com Inc. to help customers get more actionable insights from their marketing, sales and service data.

Amazon investerar i företag verksamt inom färdigbyggda hus

Efter att ha släppt en bombmatta av nya Echoprylar häromdagen kommer så det fullständigt självklara nästa steget för Amazon: färdigbyggda hem. Amazon har investerat i byggstartupen Plant Prefab, som tar fram hållbart framtagna, färdigbyggda en- och flerfamiljshus.

Draget innebär att Amazon investerar pengar i Plant Prefab, men man kan tänka att mer handgripligt stöd också kan komma med i paketet. Med andra ord: mer eller mindre fullständig Alexa-integration i husen på sikt. Smarta lås och, tja, smarta prylar överhuvudtaget.

Amazon makes first investment in a homebuilder, backing start-up focused on prefabricated houses

It’s a new market for Amazon and the Alexa Fund, which typically backs start-ups focused on voice technology. The investment comes less than a week after Amazon launched more than a dozen Alexa-powered smart home devices, including a microwave oven and an amplifier that can be controlled by the Alexa voice assistant.

Bytedance kan vara på väg mot en värdering om 75 miljarder dollar

Där Tencent har drabbats av motvind rusar kinesiska Bytedance fram just nu. Kortvideoappen Tik Tok (Douyin i hemlandet) äger bokstavligen talat mycket av kinesernas tid nu och har 500 miljoner månadsanvöndare. Lägg till nyhetsaggregeringstjänsten Toutiao och resultatet har blivit rejält mycket mindre tid i WeChat.

Nu är Bytedance på gång att ta in mer kapital, bland annat från japanska internetjätten Softbank, som skulle kunna göra Bytedance till en av världens högst värderade, onoterade startups med en värdering runt 75 miljarder dollar. Som jämförelse är noterade Baidu, Kinas Google, värt ca 80 miljarder.

Bytedance of China Eyes $75 Billion Valuation, Joining Start-Up Giants

HONG KONG – In the United States, the fortunes of giant social media companies such as Facebook and Twitter have wobbled as they have been blamed for abetting abusive discourse and hosting malicious political influence campaigns. But in China, the titans of social media are still getting bigger and richer.

Slack kan vara nära börsen

Slack är förstås ett av företagen som är omgivet av börsrykten. Ännu ett, den här gången från Wall Street Journal, gör gällande att företaget siktar på en börstnotering kanske så tidigt som under det första kvartalet nästa år. Slack sägs sikta på en värdering om 7 miljarder dollar, vilket skulle göra den till den största technoteringen sedan Snaps 24-miljarders-introduktion 2016.

(Nu är det förstås ett tag sedan Snap låg här. I dagsläget är företaget värt runt 10 miljarder dollar. Men det är en helt annan historia.)

Slack steps up efforts for IPO as early as first quarter 2019–WSJ report

By Slack Technologies Inc. is actively preparing to go public as soon as the first quarter of 2019, according to a report in The Wall Street Journal.

Dejtingtjänsten Bumble siktar på börsnotering

Nyheter om Bumble (dejtingtjänsten som blev BFF-tjänst som blev nätverkstjänst – alla med kvinnor först-mentalitet). Inte att de håller på att stämma Match, utan att även Bumble “actively” siktar på en börsnotering.

Det blir intressant att se hur Bumble kommer att angripa en introduktion. Mest sannolikt blir det en IPO som vilken som helst, men det hade varit lite kul om de hade tänkt nytt även här. Typ öronmmärka aktier specifikt för medlemmar och då specifikt kvinnor i första rummet.

Bumble is taking Match Group to court, says it’s pursuing an IPO

Bumble is officially serving the papers in the suit against Tinder parent, Match Group. Bumble had said in March it was filing a suit of $400 million against Match Group for fraudulently obtaining trade secrets, following Match’s suit filed only weeks before, which had claimed patent infringe…

 

Övrigt

Lego och Tencent släpper spel ihop

Hur slår sig Lego in på den kinesiska marknaden? Gör förstås som alla andra: krokar arm med en av de två stora. I det här fallet Tencent. Nu landar det första konkreta som har kommit ur de två företagens samarbete som inleddes i början av året: mobilspelet Lego Cube. Specifikt för kinesiska marknaden (med andra ord inte säkert att det dyker upp här).

Känns som Fallout möter Minecraft. Värld att springa runt i och utföra uppdrag och levla figurer, men också (förstås) bygga grejer i.

Så ja, det är med andra ord ett open sandbox game. Ni som fattar fattar.

Tencent and LEGO unveil mobile open-sandbox game LEGO Cube for China

and have unveiled an open-sandbox mobile game using the Lego IP called LEGO Cube. Developed by Tencent, the game focuses on creation and exploration rather than linear story and will be released in China with a tentative launch window for the end of the year.

Alibabas högskoleutbildning tar in sina första utländska studenter

Klart Alibaba har sin egen universitetsutbildning. Sedan 2008 har Alibaba drivit Alibaba Business School i samarbete med Hangzhou Normal University och lagom till tioårsjubileet är det dags för den första internationella kullen. 18 studenter från Asien, Mellanöstern och Afrika som ska få lära sig allt om e-handel från mästarna på plats där det händer, typ.

Kort sagt: studenter från tillväxtländer. Länder som Alibaba, som alla andra, förstås vill skaffa sig en närvaro i.

Inte så att de är de första företaget som erbjuder utbildningar, men det är oavsett en befriande långsiktig tillväxtstrategi. Kan förhoppningsvis ge positiva effekter även i studenternas hemländer.

Alibaba Business School Welcomes First International Class | Alizila.com

Twenty-one students from six countries will earn a four-year degree on e-commerce and digital economy from Alibaba Business School.

Spotify startar utbildningar och mentorprogram för utbildningar

Spotify fortsätter bredda verksamheten – med utbildningar och mentorprogram för artister. Initiativet går under namnet Co.Lab och är kostnadsfritt för artister inom ramen för Spotify For Artists. Kort sagt ett satsning för att få nya musiker att få bättre koll på musikbranschen och få större kontroll över sina karriärer.

Kommer förstås som ett brev på posten efter det att Spotify, som inte är ett skivbolag, har släppt ett par tjänster som gör det möjligt för artister att, mer eller mindre, använda Spotify som ett skivbolag. Som Spotify då alltså inte är. Asapromiss.

Spotify Launches Free Co.Lab Musician Career Workshops – How To Apply Now

Spotify has announced Co.lab, a series of free educational and networking events open to all working musicians. Every Co.Lab event will be organized around a music business theme. _______________________________ Co.Lab is a new free Spotify for Artists event series designed to connect musicians with experts from across the industry -…

Elon Musks twittrande kostar honom ordförandeposten i Tesla (och en massa pengar)

Vad kostar en tweet? 350 miljoner kronor. Om man är Elon Musk.

Efter aktiejojandet eget Musks tweet om att han funderade på av notera Tesla från börsen tog sig den amerikanska Finansinspektionen en titt på ärendet. Man konstaterade att Musk hade vilselett investerare med tweeten.

Utfallet: 20 miljoner i böter för Musk plus att han måste avgå som ordförande för Tesla. Han kvarstår som VD men får inte ta styrelseplats på tre år. Dessutom dömdes Tesla att betala ytterligare 20 miljoner dollar i böter för att man typ inte haft ordning på Musk.

I det stora hela en mildare som än det spekulerats om: som att Musk rentav skulle få näringsförbud.

Elon Musk agrees to resign as Tesla chairman in settlement with SEC

This is a developing story … Tesla CEO Elon Musk will step down as chairman of the electric automaker and pay a $20 million fine under a settlement reached with the U.S Securities and Exchange commission. Musk will remain CEO. Musk will resign from his role as chairman of the Tesla board with…

Tencent omorganiserar sig och satsar mer på innehåll och B2B

Tencent har haft ett tufft 2018. WeChat-ägaren är det börsnoterade företag som tappat mest i börsvärde i år och det beror på stor del på att Tencents stora kassako, spel, har drabbats av hårdare regleringar i Kina. Senaste kvartalsrapporten var den första med sjunkande vinster på 13 år.

Lagom till tjugoårsjubileet (jömngammalt med Google alltså) annonserade Tencent med anledning av de tuffare tiderna idag en omorganisation. Sju verksamhetsområden blir sex. Några slås ihop, men det tillkommer även nya.

Bland förändringarna märks två saker som även del av globala trender. Tencent kommer dels att satsa mer på innehåll och dels på B2B. Det arbete betyder i korta drag molntjönster och lösningar för “the industrial internet”. Kort sagt applikationer och tjänster för att optimera saker som drift, analys och tillverkning.

De flesta av dagens techjättar började som konsumentföretag med allt större delar av intäkterna kommer från B2B. Beror förstås till stor del på att det är ett segment med mindre flyktiga kunder och länge avtal. Men det handlar också om att kunna hitta fler synergier och fler affärsmöjligheter i gränslandet. Som att använda konsumentdata för att erbjuda bättre B2B-lösningar och att skräddarsy bättre konsumentlösningar baserat på B2B-data.

Tencent announces a restructuring as challenges rise

BEIJING (Reuters) – Chinese internet giant Tencent Holdings announced on Sunday its first restructuring in six years, as it faces increased challenges from tighter government regulations. The Shenzhen-based and Hong Kong-listed company will integrate the original seven business groups into six, including a new one on cloud and smart industries, the company said in a statement.

Skapar de digitala lösningarna ett digitalt utanförskap?

Ögonblicksbild från Kina som gäller lika mycket här: vad händer med dem som inte kan eller vill anamma det digitala vad gäller möjligheten att interagera med samhället. I det här fallet mer specifikt: vad händer med dem som vill betala med kontanter, ett legitimt OCH lagstadgat betalningsmedel när ingen handlare vill ta emot kontanter? 

Så långt ungefär som här hemma. Men artikeln lyfter en annan tänkvärd aspekt. Alibabas obemannade Hema-butiker tar förstås absolut inte kontanter (även om det skulle vara möjligt). Men inte bara det: du kan inte ens handla om du inte laddar ner och installerar Alibabas särskilda app, skapar ett konto hos Alibaba och länkar ditt konto till Alibaba-delägda betalplattformen Alipay. Förutom att digitalt handlande i sig betyder att anonymitet är något föråldrat så betyder det här att inlåsningseffekten är total.

Nu har vi inte drösvis med dagligvarukedjor i Sverige, om vi säger så. I många orter har du i praktiken bara en butik att välja på. Men här pratar vi alltså dessutom att du måste ha ett Ica-kort OCH vara kund i Ica-banken för att få handla.

De obemannade butiker som inte är kopplade till Alibaba i Kina lär ha integration med WeChat och WeChat Pay – och då handlar det ibland också om att du inte ens kommer in i en butik utan att låsa upp den med ditt WeChat-konto.

Nu skulle just det här exemplet förmodligen dödas rätt fort av konkurrensmyndigheter i såväl Sverige som EU (säkert också länder som USA), men det är ännu ett område där det kommer att dyka upp såväl principiella diskussioner som regleringar. Defintivt i vår del av världen.

Ola Andersson
Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.
Ola Andersson on LinkedinOla Andersson on RssOla Andersson on Twitter

Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Kommentera

avatar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

  Subscribe  
Meddela mig om