Digitala spaningar vecka 43 2018

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook arbetar på AR-glasögon

Tja, inte alls särskilt otippat. Facebook har nu bekräftat att man håller på att ta fram ett par AR-glasögon. Det är åtminstone det besked om en företrädare för företaget gett, om än i rätt svepande termer.

Facebook har satsat hårt på VR medan andra, som Apple, snarare lagt sina ägg i AR-korgen. Och AR har en stor fördel jämfört med VR: det krävs galet mycket mindre hårdvara hos användarna för att använda tekniken. Något som även Facebook verkar ha insett (de har ju satsat på VR även i nyhetsflödet snarare än just AR).

Och, tja, det enda andra stora företag som släppt ett par glasögon med AR-potential är kameraföretaget Snap. Vore inte första gången som Facebook… inspireras av Snap.

Facebook confirms it’s building augmented reality glasses

“Yeah! Well of course we’re working on it,” Facebook’s head of augmented reality Ficus Kirkpatrick told me when I asked him at TechCrunch’s AR/VR event in LA if Facebook was building AR glasses. “We are building hardware products. We’re going forward on thi…

Facebook kan släppa egen TikTok-konkurrent: Lasso

Facebook kan vara på gång med ännu ett försökt att flörta med tonåringarna: appen Lasso. Uppgifter som säger att Facebook håller på att ta fram en kortvideoapp à la TikTok (appen som svalde Musical.ly). Komplett med möjlighet att karaokemima till musik och dela det som klipp.

Inte bara det: Facebook släppte dessutom igår fler musikrelaterade grejer. Musikdekaler i fler länder (bland annat Sverige), men man släppte just Facebook-appens egen mimfunktion bredare (till alla användare i vissa länder) och har nu även gjort det möjligt för sidor att använda funktionen.

Helt i linje med kortvideotrenden som exploderat i Asien. Bytedance, företaget bakom TikTok, suger upp allt mer av främst kinesernas internettid med sina olika tjänster och tid, är som bekant, den kanske viktigaste internetvalutan som finns.

Facebook Copies TickTok/Musical.ly With New Video Music App Lasso

According to some former Facebook employees, Facebook is working on a new video and music app that will reportedly compete with the Musical.ly. The Facebook product will offer the same Musical.ly features – lip syncing or dancing to favorite videos and music. One person familiar with the matter told Techcrunch: “It’s basically TikTok/ Musically.

Facebook Expands Lip-Syncing and Music-Sharing Features, Will Let Users Add Songs to Profiles

Facebook is turning up the volume on its push into music. The company is broadly launching a way to add songs to News Feed posts and Facebook Stories, expanding the rollout of its lip-syncing feature, and will soon let users add songs to their profiles.

Messenger 4.0 får renodlat gränssnitt

Version 4 av Messenger (hand upp alla som hade koll på att senaste uppdateringen innebär 4.0?) Du har sannolikt redan laddat ner den nyare, mer fokuserade appen (skillnaden lär vara större för amerikaner än oss). Här finns oavsett en genomgång kring vad som faktiskt har förändrats.

Men det kanske mest intressanta är att Messenger är på gång att få mörkerläge. Med andra ord inverterade färger. Helt i linje med trenden just nu – som i och med iOS 12 och Mojave och Android Pie nu också är operativövergripande.

Just det sistnämnda börjar ställa krav på apputvecklare. Om mörkerläge, som är bättre för ögonen vid kvällssurfande, blir föredragen kvällsnorm så kommer appar som inte ger stöd för detta att bokstavligen talat sticka i ögonen. Och kanske väljas bort om stödet inte finns (viktigare för up and coming appar än jätteapparna, men ändå). Kort sagt kan det börja komma användarkrav på att det ska finnas ett mörkerläge.

Men det här gäller inte bara för appar – även för webbplatser kan det börja vara dags att fundera. Jag har tidigare skrivit om en Chrome-plugin som tvingar fram mörkerläge på alla webbplatser. Med ett… sådär bra resultat. Men om man som användare föredrar mörkerläge kanske man till och med kan acceptera lite krattighet om webbplatsen själv inte tagit ansvar för mörkerupplevelsen. Eller, även här, kanske inte. Om en konkurrent erbjuder mörkerläge för kvällsshoppingsurfandet kan det ge en konkurrensfördel.

Finns även hack för Mojave som kan få operativet att automatiskt växla till mörker- respektive ljus läge vid solnedgång och soluppgång. Finns intressant nog inte inbyggt men har nog goda chanser att komma. Säkert även till iOS och Android. Bekvämlighet, y’all. Och om växlingen kan gå att ställa in automatiskt så lär ovanstående utveckling inte gå långsammare, om vi säger så.

Facebook is finally decluttering Messenger

At an event in Facebook’s new San Francisco headquarters, the company admitted that Messenger had gotten bloated over the years. “It’s not as simple as the app was at the beginning,” said Stan Chudnovsky, the head of product for Facebook Messenger. “We knew it needed to be simple again.”

Facebook Attribution – bättre koll på annonseringseffekten genom kundresan

Facebook rullar ut Facebook Attribution till alla användare, efter att ha betatestat funktionen ett tag. En lösning för att se vilken effekt Facebook-annonsering har i olika skeden i kundresan. Vilka kanaler som driver trafik, konvertering och köp.

Facebook Attribution baseras på Facebook-pixeln och kan användas för att se effekten av alla Facebook-plattformar med annonseringsmöjligheter: Facebook, Instagram, Messenger och Facebooks annonseringsnätverk.

Facebook Attribution: A Measurement Tool for Today’s Digital Advertising Landscape

The digital landscape is more complex than ever before, making it challenging for businesses to have confidence in how they measure and optimize their ads. We’re committed to providing businesses with the best ways to measure ad performance and understand how their marketing investment drives value both on and off Facebook.

Instagram Stories får stöd för SoundCloud-länkar

Ny funktion i Instagram Stories: lägg till SoundCloud-länkar. Okej, inte lite snygg integration som övriga musikdekaler (det som går att lägga till är en länk till en SoundCloud-sida), men det är oavsett ett intressant tillägg.

Överhuvudtaget känns det som att SoundCloud har fått lite nytt liv och börjar tänka utanför boxen. Bara senaste veckan har företaget dessutom öppnat för strömmande av okomprimerad musik inom ramen för den Go-prenumerationen och dessutom kommer DJ:s snart kunna strömma SoundCloud-musik direkt till DJ-mjukvara som Traktor.

Det som de senare grejerna har gemensamt är att SoundCloud hittat tillbaka till rötterna. Till kärnmålgruppen.

You Can Now Share SoundCloud Tracks On Instagram Stories

Starting today, SoundCloud is allowing direct sharing to Instagram Stories from its iOS and Android apps. So forget the old screenshot of your favourite podcast or artist, and get sharing more new cool sounds on Instagram. Awesome, right? Except, there is a (huge) caveat: you can only share a link to a SoundCloud track, not the track itself.

Facebook gör det möjligt att pinna låtar i din profil

Myspace! Dags för revival. Typ. Vare sig man har Myspace-relation eller inte, så gör Facebook det nu möjligt att pinna låtar i sin profil för att visa att i’m a hiphopper yes I am.

Kort sagt ännu en funktion som följd av FB:s avtal med storskivbolagen – och företagets sätt att släppa en musikströmningstjänst utan att behöva släppa en musikströmningstjänst. Som allt annat i FB:s tjänster: låt användarna bära funktionerna.

Funktionen innebär inte att dina vänner kommer kunna lyssna på hela låtar. Än. Artikeln spekulerar i integrationer med Spotify eller Apple Music – men, tja, FB har ju allt på plats. Användarna blir rekommendationsalgoritm och kurerare i ett.

Myspace reborn! Facebook will let you pin song clips to your profile

Facebook will let friends learn about you by streaming clips of your favorite songs from your profile in a throwback to Myspace Music. You’ll be able to choose tracks to add to a revamped Music section of your profile that now actually plays songs instead of just showing what artists you Like…

Facebook testar annonsformat där två varumärken kan dela samma annonsutrymme

Facebook testar ett nytt format där flera olika varumärken kan samsas i samma annons. Formatet är alltså en mashup av två olika varumärkens dynamiska annonser, som trycks ihop i en gemensam lösning. För att lyfta fram samarbeten, eller helt enkelt dela på annonsbudgeten mot en likartad målgrupp.

Facebook tests multiple brands in a single ad unit – Digiday

Brand collaborations are hot, and Facebook wants to do some matchmaking of its own. Facebook is testing a new ad format that features multiple advertisers in one unit, bundling dynamic ad campaigns from two different companies in a side-by-side version of Facebook’s Collections ads.

Fler deltagare i Instagram-gruppchattar

Instagram höjer gränsen för antal i en gruppvideochatt i Direct. Från 4 till 6 samtida personer.

Matt Navarra on Twitter

Instagram now lets you video chat with up to 6 people in Instagram Direct Previously, you could video chat with up to 4 people only. https://t.co/FYlqO7OBmw

Snapchat

Snap Camera – används Snapchats dekaler och linser i Youtube och Skype

Snap fortsätter öka satsningen att verka utanför Snapchat-appen. Senaste draget: desktopappen Snap Camera.

Snap Camera kan integreras med olika kommunikations- och strömningsappar, som Youtube, Twitch och Skype. Med appen installerad går det att lägga till Snapchat-filter och -linser. Och mest intressant av allt: det krävs inget Snapchat-konto för att använda appen. Det går inte ens att logga in i Snapchat från Snap Camera.

Ett smart drag från Snap. Helt i linje med ut utvecklingen. Se till att ditt innehåll och dina tjänster finns där kunderna. Även om det är i konkurrerande plattformar.

Snapchat brings its camera to the desktop to add filters to your streaming videos

Snap, which likes to call itself a camera company, is bringing that camera to the desktop. Snap Camera, which is available today for Mac and Windows, will integrate with apps including Twitch, YouTube, Skype, and Zoom.

Pink News ser mer trafik från Snapchat än från Facebook

Intressanta Snapchat-siffror från LGBT-sajten Pink News, i samband med att de ställde om från dator till mobil.

På Snapchat släpper Pink News fem “utgåvor” i veckan och efter de första två månaderna har de totalt haft 20 miljoner unika användare. Varje utgåva snittar 1-2 miljoner användare och rekordet är 4 miljoner på en enskild utgåva. De har även peakat på 35 miljoner visningar för en utgåva. Prenumerationsbasen är 400 000 (motsvarande på Facebook tog åtta år).

Men inte bara det, Pink News ser mer trafik från Snapchat till sin webbplats under en dag än Facebook ger på en månad. Hade förstås varit intressant att se hur motsvarande för Instagram hade sett ut.

PinkNews’ Benjamin Cohen: Snapchat’s profitable for us – Digiday

The jury is still out on Snapchat as it requires a unique approach to content that has not yet established itself as a reliable revenue stream. That hasn’t stopped PinkNews, a 13-year-old LGBT-focused website, from launching on Snapchat in July. Pink News reimagined their desktop content for mobile and made a bunch of new investments.

Övrigt sociala medier

Piper Jaffray: Instagram mer populär bland än Snapchat bland amerikanska tonåringar

Ny halvårssammanställning från Piper Jaffray om läget bland amerikanska tonåringar. Mycket som håller i sig (så mycket hinner trots allt inte ändra sig på sex månader), som att iPhonen är allt populärare bland de 8600 tillfrågade.

Men två saker är lite intressanta. Den ena är att Netflix nu är mer populär än Youtube vad gäller dagligt tittande och den andra är att Instagram för första gången sedan 2016 är populärare än Snapchat. Visserligen är det nästan dött lopp, men ändock fördel Instagram. Nu är det en förhållandevis liten studie, men ändå intressant trend.

Ja, åtminstone om man tittar på vilka appar man använder minst en gång i månaden. Tittar vi däremot på den sociala plattform man tar med sig till den öde ön så är det fortfarande rejält försprång till tvåan Instagram (46 % vs 32 % av de svarande). Och därefter kommer, tja, ingen. (Okej, Twitter är trea med 6 %, därefter Facebook med 5 %. Men ingen riktig konkurrent).

Goda nyheter för Facebook, alltså.

Instagram just surpassed Snapchat as the most-used app among American teens

Instagram has surpassed Snapchat as the most used app among American teens surveyed by the investment bank Piper Jaffray. The bank’s latest semiannual survey of teens found that 85% of respondents said they used Instagram at least once a month, compared with 84% who said they used Snapchat the same amount.

Rånare vill ha in pengarna i sitt WeChat Pay-konto

Ha. En rånare som fick fly efter ett misslyckat rån mot en 7-Eleven i Hong Kong. I sig ingen nyhet att en sån grej händer. Men det fina i kråksången var vad rånaren begärde. Att få 15 000 Hong Kong-dollar – insatta på ett WeChat Pay-konto. Personalen vägrade och det var slutet på det rånförsöket.

Bortsett från att han dessutom ville ha in ett belopp 5000 HKD över den dagliga gränsen i WeChat Pay så kan man förstås ifrågasätta hur smart det är att be om att få lämna ett så tydligt digitalt fotspår, även om det hade varit ett “anonymt” konto. Men hej.

Det är däremot ett tecken i tiden. Även vad brottslingar vill ha ändras förstås. Som den man i USA om bröt sig in i ett hus och under vapenhot krävde att få lösenordet till hushållets wi-fi.

Man fails to rob 7-Eleven after cashier ignores his threats

Suspect asked for HK$5,000 more than maximum daily limit for WeChat service, but ran away when female employee raised alarmPolice seeking Cantonese speaker with mainland accent, who struck at Cheung Sha Wan store around 9.30am

  

Sök/SEO

Ny funktion i Google Maps – följ platser för att få löpande uppdateringar

Ett väldigt spännande drag från Google. Nu börjar det gå att följa företag via Google Maps. Allts följa platser som finns där på samma sätt som man följer en Facebook-sida (typ).

Och precis som hos Facebook gör det att du sedan får upp det företagets information i For You-avdelningen i Googles Facebookiga nya nyhetsflöde. Det man ska kunna få upp är saker som evenemang, erbjudanden och ”övriga uppdateringar”. Typ när en butik börjar rea.

Än så länge bara för Android, men det här flyttar fram Googles positioner rätt rejält. Vad man så sakteliga gör är att börja bygga något socialt, fast den här gången med utgångspunkt i sök. Potentiellt en väldigt stor Google-nyhet.

Google Maps Lets Users Follow Businesses to Receive Latest Updates – Search Engine Journal

Google Maps is introducing a new way for users to keep up with local businesses. Users can now follow businesses in the Google Maps app, which is similar to following Facebook pages. After following a business, users will receive all the latest news in the “For you” tab.

Google gör det möjligt att använda Lens i bildsökfunktionen

Nu släpper Google ut sin Lens i bildsökfunktionen. Funktionen som finns inbyggd i exempelvis Pixeltelefonernas kamera dyker alltså nu upp direkt i bildsöken (än så länge bara i USA). Det innebär att det kommer att gå att söka på saker inuti de bilder som dyker upp.

Du söker exempelvis “vardagsrum” och får upp en lista med Hemnet-porrbilder. Du ser en skitsnygg soffa i en av bilderna och kan då använda Lens för att få reda på tillverkare och var du kan köpa den – eller åtminstone var du kan köpa något form- och utseendemässigt liknande.

Det kommer inte att gå att få den här hjälpen på vilket objekt som helst, men över tid kommer det förstås att komma fler och fler lensbara objekt. Kort sagt ännu en cool och smart Google-grej.

Google Lens comes to image search in the US

Back in September, Google promised to bring Lens to image search — now, the feature is live in the US for English language queries. The object recognition techology can help you find out more about particular items within a photo you’re looking at.

Bing gör det möjligt att rikta annonser mot LinkedIn-profiler

Ännu ett initiativ från Microsoft att knyta ihop LinkedIn med övriga ekosystemet. Bing (Bing who?) gör det nu möjligt att koppla samman Bing-annonser med LinkedIn-målgrupper. Omfattar textannonser, shoppingkampanjer och dynamiska sökannonser.

Nu är Bing… inte riktigt lika stort som Google. Men man kan tänka sig att Google kommer ha svårt att få motsvarande tillgång (lär dessutom funka åt båda håll mellan LinkedIn och Bing-ekosystemet).

Bing Announces LinkedIn Profile Targeting for Bing Ads

The day most PPC managers and advertisers have been eagerly waiting for has arrived. Bing Ads is expanding reach to LinkedIn users in LinkedIn Profile Targeting for text ads, shopping campaigns, and dynamic search ads. Targeting for search on the Bing Network and owned/operated sites will be in open beta for all devices.

Lite amerikansk SEO-data från Merkles senaste rapport

  • Googles andel av alla organiska sökbesök är nu 92 %, +9 % jämfört med för ett år sedan och det starkaste lyftet för företaget sedan Q2 2015
  • Organiskt sök från alla sökmotorer ökade 6 %. Smartphonesökningarna ökade medan sökningarna från surfplattor och datorer minskade med 6 respektive 4 %. Däremot minskar inte datorn lika mycket som föregående kvartal, vilket tyder på att den börjar närma sig botten
  • Google stod för 95 % av alla organiska sökbesök i mobilen
  • Bing och Yahoo kollapsar. Yahoo -32 % och Bing -14 %. Marknadsandel om 5 respektive 3 %.

Google Produced 92% of US Organic Search Visits in Q3 2018 [REPORT] – Search Engine Journal

Google’s share of organic search volume in the US continues to rise. The search giant produced 92% of organic search visits in Q3 2018. This represents a 9% year-over-year increase in organic search visits from Google, which is the company’s strongest performance since Q2 2015.

  

Detaljhandel/e-handel

Walmart utökar gratis tvådagarsfrakt till sin marknadsplats

Walmart steppar upp sitt onlinegame ytterligare. Nu omfattas även Walmarts marknadsplats av företagets kostnadsfria tvådagarsleveransalternativ.

Det här är förstås direkt konkurrent till Amazons Prime-motsvarighet. Med två tänkta fördelar gentemot Amazons motsvarighet. Den ena är att man inte måste vara “Walmart Prime”-kund (ja, ni fattar) och betala årsprenumeration utan det räcker med minimibelopp. Den andra är förenklad returhantering. Mer specifikt: lämna tillbaka i Walmart-varuhus. Även för Marketplace-kunder, alltså.

Gällande det förstnämnda kan man förstås argumentera att Prime-medlemsskapet vid det här laget ger sjukt mycket och är värt det ändå, men den andra är en reell fördel. Och just här är det fortfarande många handlare (rena e-handlare och online/offline-motsvarigheter) som har rejäl förbättringspotential.

Vid det här laget är det smått hysteriskt fokus på att få ut grejerna till kund så fort det bara går, men processen för att returnera är ofta betydligt mindre smidig. För att inte tala om den service man då får (eller inte får).

Eller så här: att det tar tre dagar istället för tre timmar att få grejerna är sannolikt inget som kommer få mig att sluta handla hos någon. En enda dålig returhantering räcker dock för att åstadkomma detta.

Walmart’s marketplace items get free 2-day shipping, in-store returns

With Fulfillment by Amazon, marketplace sellers can make their products eligible for Amazon Prime’s 2-day shipping. Today, Walmart is catching up on this front. The retailer today announced it’s expanding its 2-day shipping to the millions of products offered by its own marketplace sell…

Hellre smidigt shoppande än AR (well, döh – a.k.a. antingen/eller-sjukan)

Ooooch där börjar dödförklarandet av AR och VR. Undersökning från Klarna som avsändare visar att rätt stora delar av handlare satsar på tjänster som AR och VR, medan kunderna är mer but why? De vill bara att basen ska funka. Förstås att det ska gå fort att handla (hej, Klarna…)

Så långt helt i linje med hypekurvan. Såna som jag som chantar att AR är SÅÅÅÅÅ NUUU, vilket leder till att många företag då hoppar på tåget utan att veta varför, blir besvikna över att det inte var lösningen på alla problem och sen hamnar tekniken på skräphögen. Ett tag. När vi sedan vet hur tekniken ska användas och det breda kundbeteendet har kommit ikapp så blir tekniken vardag.

Kunderna vill inte ha AR eller Virtual Reality

Enligt en ny undersökning av betalbolaget Klarna så ska det vara en stor spricka mellan vad konsumenterna faktiskt vill ha och vad många detaljhandlare planerar, speciellt modehandlare som undersökningen har fokuserat på. 2 000 brittiska konsumenter och 50 beslutsfattare inom modehandeln har frågats ut om framtidens handel.

  

Strömmade medier

Youtube öppnar Premieres för alla (och presenterar ett gäng andra nyheter)

Youtube delar med sig av nyheter som kommit nyligen eller som kommer under 2019:

  • Ökad transparens gentemot innehållsskapare (t ex om förändringar)
  • Skaparplattformen Youtube Studio kommer officiellt rullas ut
  • ”Self-certification” vid uppladdning kommer bli tillgängligt för fler
  • Gränsen för att erbjuda prenumerationer sänks från 100 000 till 50 000 följare
  • Premieres (förinspelade livesändningar med interaktiva möjligheter) öppnas för alla
  • Youtube har släppt en ny Youtube Learning-kanal, Youtube kommer även öppna en fond för att stötta ”education focused creators and expert organizations” att göra detsamma
  • Ökad satsning på spelströmmande

YouTube promises creators more transparency and expanded features

YouTube wants its creators to know that the company hears them loud and clear. YouTube CEO Susan Wojcicki published her latest letter to creators on Monday, discussing the company’s priorities for the rest of the year.

Youtube Live knappar i på Twitch

Rapport från StreamElements om liveströmningsmarknaden.

  • Twitch dominerar med i snitt 750 miljoner månadstittare som tittade på 813 miljoner timmar under september (eller 2,5 miljarder timmar under Q3). För Youtube Live var septembersiffran 226 miljoner timmar.
  • Marknadsandelsmässigt leder alltså Twitch fortfarande, men Youtube Live har gått från 15 % av liveströmningsmarknaden i januari till 25 % i september. Rejäl uppgång.
  • Intressant kring Twitch: de 100 populäraste kanalerna backar. Mindre kanaler som står för tillväxten
  • För Twitch växer icke-spel-innehåll kraftigt. +41 miljoner timmar Q3 jämfört med Q1.

Sen finns förstås andra. Som, tja, Facebook.

YouTube is closing the gap with Twitch on live streaming, report finds

Twitch continues to dominate the live streaming market, with approximately 2.5 billion hours watched by viewers in the third quarter of 2018, according to a new industry report out this morning. While YouTube still trails, it’s begun to close the gap with Twitch, it appears. YouTube’s l…

Spotifys funktion att ladda upp låtar direkt för inkludering i spellistor släpps officiellt

Vi-är-inte-ett-skivbolag-Spotify fortsätter göra väldigt skivbolagiga grejer. Senaste initiativet kom igår. Företagets direkt-till-spellista-funktion lämnar nu officiellt betastadiet.

Det här innebär alltså att typ alla som känner sig manade kan ladda upp musik direkt till Spotify, utan att vara backade av ett skivbolag, och ha chans att inkluderas i en Spotify-kurerad spellista. Med andra ord tar Spotify både rollen av skivbolag och MTV/radiokanal för rotation (för alla oss gamla nog att förstå alla de referenserna).

Dessutom lite siffror. Under betaperioden hamnade 1 av 7 som laddade upp musik den här vägen i en spellista.

Spotify Opens the Floodgates on Its Playlist Submission Feature

Spotify is unleashing yet another direct-to-artist feature this morning, this time for playlists. Several months ago, the company released the submission tool as a beta feature within Spotify for Artists, with artists, labels, and various ‘teams’ allowed to directly submit music for playlist consideration. That beta offered some interesting data.

Spotify köper in sig i musikdistributionstjänsten Distro

Missade den här förra veckan – milt sagt stora nyheter. Spotify har köpt in sig i muskbolaget Distro. Så långt inga konstigheter. Men lite mer anmärkningsvärt är det det som Distro gör: gör så att artister kan ladda upp sin musik till musiktjänster – utan mellanhand. Tjänster som Apple Music och Amazon Music.

Nyligen öppnade Spotify för att artister kan ladda upp sin musik direkt till plattformen, utan att backas av ett skivbolag. Vi-är-inte-ett-skivbolag-Spotify gör alltså ännu en skivbolagig grej.

Del av två stora trender just nu: innehållsföretag satsar allt mer på egna distributionstjänster – och distributionsbolag plöjer ner allt mer pengar på eget innehåll.

Spotify investerar – köper in sig i musiktjänst

Spotifys nya plan är att låta artister ladda upp musik direkt på plattformen, utan skivbolag. Nu ska den funktionen biffas upp rejält, med hjälp av ett delförvärv. Artister som skippar skivbolag ska framöver “sömlöst” kunna distribuera sin musik även till andra plattformar via den digitala distributionstjänsten Distro Kid.

Apple fortsätter sin strävan att bli Spotify för strömmad video

En av dagens stora icke-nyheter är informationen om Apples kommande strömningstjänst. I stort få nyheter som inte redan var “kända”. Men en sak som ändå kan vara värd att poängtera igen är uppgifterna att Apples strömningstjänst kan bli samlingshubb för andra strömningstjänster. Dvs. att man ska kunna hantera flera/alla prenumerationer från ett ställe. Spotify för strömmad video.

Det här är förstås Apples store end-game och i sig inte heller något nytt. Det är ju två väldigt tydliga trender just nu: företag som traditionellt har jobbat med innehåll satsar nu mycket på att köpa egen distributionsplattform (som Disney) medan företag födda i distributionsledet plöjer ner stora belopp i eget innehåll (Netflix, Spotify).

Att de börjar mötas på gemensam mark beror förstås på att de siktar på samma sak: att få kundernas prenumerationspengar.

Apple targeting international release for upcoming video service after initial US launch

The Information is out with a new report today in which it says the rumored Apple streaming service will be available in more than 100 countries, but not necessarily all at once. Citing people familiar with Apple’s plans, the report explains that the service will initially launch in the United States, but swiftly expand as time progresses.

Apple News bedöms ha 90 miljoner användare

Lite siffror kring Apple News, Apples nyhetsapp. Uppgifter från New York Times som säger att tjänsten har runt 90 miljoner regelbundna läsare. Med tanke på att Apple siktar på att få in mer annonser i appen, och därmed göra tjänsten till ännu ett intäktsben, är det förstås välkomna siffror (ja, om de stämmer).

Lite intressant spekulation i artikeln att en anledning till Apples framgångar för appen är… människor. Att man använder redaktörer istället för algoritmer för att välja ut innehåll. Att det därmed skulle göra att andelen fejknyheter är betydligt lägre.

Vore intressant att få officiella siffror på användningen.

Apple’s News app draws 90 million regular readers

Editor in Chief Lauren Kern attributed Apple News’ popularity to a decision to downplay algorithmic story selection in favor of human curation. The choice theoretically helps Apple not only keep out fake news, but refrain from posting inaccurate stories from normally trustworthy sources. It can help shift attention to local news outlets, as well.

 

IoT – internet of things

Europas första självkörande bussar i Barkaby

Barkaby får Europas första självkörande bussar, tydligen. Bussoperatören Nobina, som testat självkörande bussar i Kista, kommer nu öppna en permanent busslinje där.

Handlar inte om självkörande bussar på nivå 5 (kommer finnas mänskliga operatörer som kan gripa in vid problem), men ändå. Särskilt som ett av de största problemen under Kista-testerna ska ha varit… andra fordon. Som stod still. Typ bilar parkerade i bussfilen.

Så visst. När den självkörande smartnessen blir vassare kommer inte just det vara ett problem. Men det sätter fingret på en annan utmaning för framtidens storstäder. Vi behöver minska antalet bilar rejält. Framför allt bilar som står still.

Nu är de självkörande bussarna i Barkarby invigda

Bussarna ska gå i ordinarie SL-trafik en kort sträcka inne i Barkarbystaden mellan nybyggda bostadskvarter, Herrestaskolan och Stora Torget. Bussarna är eldrivna och kommer att gå med en hastighet av 12-15 km/timme. Det är en långsam färd men för säkerhets skull finns en bussvärd ombord som kan ingripa med hjälp av en bärbar manöverpanel om bussautomatiken inte skulle fungera.

Abode vill bli operativsystemet för våra uppkopplade hem

Ännu ett ”Spotify för…” Abode – ett Spotify för att automatisera våra automatiserade hem.

Abode är i korta drag ett IFTTT för våra uppkopplade prylar. Möjlighet att skapa egna kedjekommandon.

Det riktigt intressanta med Abodes lösning är att det är tänkt att erbjuda den här funktionen över olika tillverkares prylar. Kunna kopplas ihop med Nest, Echo, Google Assistant och fler. (Än så länge) kopplat till Abodes säkerhetslösningar.

Det pratas ofta om att Amazon kommer ta över våra hem, men det kanske är företaget som kan knyta ihop prylar oavsett tillverkare som tar den rollen. På riktigt ett operativssystem för hemmet.

Abode Launches Cue, a New Customizeable Smart Home Security System | Digital Trends

A fairly rogue operation launched by a former ADT exec is taking a big step with its new product, Abode Cue, a smart home security platform that allows users to create, customize, and manage all of the smart home devices that the platform controls.

Amazon investerar i företag för uppkopplade uppvärmnings- och AC-prylar

Amazon fortsätter att bokstavligen talat att flytta in i våra hem. Senaste draget: man plöjer ner pengar i tyska Tado, som tillverkar uppkopplade prylar inom uppvärmning och AC.

Häromveckan släppte Google sin nya Hub, tänkt att bli just en hubb för alla uppkopplade (Google)prylar i hemmet. Startupen Abode har tagit fram automatiseringstjänster som gör att man kan programmera kedjekommandon för alla prylarna (nästan) oberoende av tillverkare.

Vad som håller på att hända är förstås att det börjar skapas operativsystem för våra hem, på samma sätt som för våra datorer och mobiler. Och här kan det bli helt andra spelare än dem vi är vana vid i våra digitala liv.

Alexa for Business opens up to third-party device makers

Last year, Amazon announced a new initiative, Alexa for Business, designed to introduce its voice assistant technology and Echo devices into a corporate setting. Today, it’s giving the platform a big upgrade by opening it up to device makers who are building their own solutions that have Alex…

Ännu ett Apple-patent inom självkörande fordon-området

Nytt Apple-patent. Som jag inte helt förstår, helt ärligt, men det verkar vara en lösning mitt emellan flyttankning och karavankörning för att optimera och dela på batterikapacitet.

Värt att notera är förstås att det handlar om patent för självkörande fordon. Ännu ett patent inom det området alltså. Från ett företag som – trots överväldigande bevis vid det här laget – inte vill erkänna att de plöjer ner rätt… ansenliga resurser på just självkörande fordon.

Apple files patent for linking battery packs between moving electric vehicles

Apple has today filed a patent for a set of intriguing new autonomous vehicle features called “Peloton.” The filing describes the ability for multiple self-driving cars to share battery capacity via a “connector arm,” dynamically adjust positions, increase efficiency, and more. Apple filed the details with the US Patent and Trademark Office today.

Går att videochatta med Googles Hub – men inte mellan Hub-enheter

Okej, så kan man också göra. Googles rätt nysläppta Hub, pryl för att styra våra uppkopplade hem, saknar kamera. Säkert en följd av vårens debatter kring dataläckor och integritet.

Nu visar det sig att det trots allt kommer kunna gå att videochatta via Hub. Typ. Hub verkar kunna kunna kommunicera med Duo-enheter. Men den som sitter på andra änden kommer däremot bara att se Hub-användarens profilbild eftersom, tja, det inte finns någon kamera i andra änden

Ännu bättre. Det verkar som att Hub INTE kommer ha stöd för rena röstsamtal. Så man kan alltså inte prata med en annan Hub-användare.

Lite… lätt märkligt. Skulle tro att Hub nog var tänkt att ha haft en kamera.

Google Home Hub Now Supports One-Way Duo Video Calls | Digital Trends

Industry watchers were baffled by the fact the new Google Home Hub doesn’t have a camera but it turns out the internal coding was crafted to allow the device to make Duo video calls to other devices that have cameras on them, enabling one-way video calls where only the Google Home Hub users can see the recipient of the call.

 

AR/VR

Lyft köper AR-gatumappningsföretaget Blue Vision Lab

Fler nyheter från Uber-konkurrenten Lyft. Dels har man presenterat ännu en självkörande bil (ett Ford-samarbete) tänkt att användas för företagets tjänster och dels har man köpt ett företag: brittiska Blue Vision Lab.

Blue Vision Lab har en rätt spännande verksamhet helt i tiden: AR. Mer specifikt använder företaget AR (och förstås maskininlärning) för att mappa gator. Via crowdsourcade bilder ska Blue Vision Labs teknik kunna ge kartbilder ”with centimeter-level accuracy”. Och företaget har folk som vet vad de pratar om. Chefsingenjören var med och skapade Google Street View.

Lyft unveils a new self-driving car and acquires an AR startup

On Tuesday, Lyft offered a glimpse of its brand-new self-driving car. It’s a Ford Fusion hybrid sedan with technology designed and built by the ride-hailing company’s in-house team of autonomous vehicle engineers. Lyft also announced the acquisition of Blue Vision Labs, a London-based augmented reality startup that uses computer vision to process street-level imagery.

 

AI – artificiell intelligens/Digitala assistenter

Baidu släpper världens första justerbara realtidsöversättningstjänst

Baidu, Kinas Google, har enligt egen utsago skapat världens första realtidsöversättning med justerbar fördröjning. Med andra ord kan du som användare ställa in hur snabbt tjänsten ska börja översätta.

Exempelvis kan man ställa in kortare fördröjning ju närmare språken är (likartade språk med ordföljd). Väljer man att översätta mellan två närliggande språk kan översättning starta redan efter ett enda ord. För språk längre ifrån varandra kan man ställa in längre fördröjning för att öka kvaliteten i översättningen.

Man kan tänka sig att det här kommer bli standard längre fram. Att översättningstjänsterna själva gör de här inställningarna on the fly.

Baidu creates the world’s first simultaneous translation system – SiliconANGLE

Baidu Inc.’s advances in artificial intelligence often go unheralded next to the likes of Google LLC and Microsoft Corp. But the company is actually one of the leaders in the field, having developed its own specialized chip for AI workloads, an operating system for AI, cancer-detecting algorithms and even a no-code platform that lets unskilled workers create their own AI models.

Indiska startups arbetar på att AI-hitta cancer innan den bryter ut

Det här gör mig så glad. Vilket är det bästa sättet att behandla cancer? Att inte få det alls. Det näst bästa sättet? Fånga cancern så tidigt som möjligt.

På den indiska startupscenen finns det företag som satsar på just detta. Använda AI och maskininlärning för att analysera röntgenbilder och kroppsvätskor för att hitta förekomst av cancerceller – eller kanske till och med tecken på att dessa kan vara på gång, innan de har formerats.

Pågår garanterat gott om exakt det här runtom i världen, men blir förstås än viktigare ju fattigare ett land på totalen är. Där sjukvård för många är en lyx.

Extremt många gillatummar på initiativ av den här typen.

Startups in India are trying to train AI to fight cancer

Oncology has evolved over the years in India. But, the term cancer still evokes shock and fear. That’s because of two reasons: exorbitant treatment costs and poor survival rates. The country’s dismal patient-doctor ratio only adds to the despair. Overall, the estimated number of people in India living with some form of cancer stands at 2.25 million.

AI-målat konstverk såldes för 4 miljoner kronor

Härligt tecken i tiden. Det franska konstkollektivet Obvious tog fram en algoritm som i sin tur målade ett konstverk helt på egen hand. Nu har konstverket auktionerats ut på Christie’s. Tavlan bedömdes gå för 7000 till 10 000 dollar. Det blev… lite mer.

En anonym budgivare kunde till sist ropa hem AI-verket Portrait of Edmond Belamy för… 432 500 dollar. Eller runt 4 miljoner kronor.

Portrait Painted by AI Sells For $432,500

A painting made by an artificial intelligence program sold at Christie’s in New York auction on Thursday for $432,500-far more than the estimated $7,000 to $10,000. An anonymous phone bidder bought the painting, Portrait of Edmond Belamy, which was created by an algorithm developed by the Paris art collective Obvious.

 

Mobilt

Pixel 3 tar imponerande bra mörkerbilder

Och ännu en cool, smart och löjligt effektiv Google-funktion. Mörkerläge i digitala gränssnitt är som bekant väldigt svart (hoho) just nu. Nu försläpper Google ett mörkerläge även för Pixel-mobilens kamera.

Kameralinsen + maskininlärning + algoritmer + exponering upp till fyra sekunder = Night Sight. Möjlighet att ta bilder, utan blixt, även när det är kolsvart. Eller åtminstone väldigt mörkt. Och resultatet blir imponerande bra. Milt sagt.

Dessutom är artikeln värd att gå in på bara för det interaktiva dragreglagen i bilderna. Ja. Sånt tycker jag är kul. Och ja, ibland är jag lättimponerad.

Google’s Night Sight for Pixel phones will amaze you

Google’s Pixel phones have already changed and improved smartphone photography dramatically, but the latest addition to them might be the biggest leap forward yet. Night Sight is the next evolution of Google’s computational photography, combining machine learning, clever algorithms, and up to four seconds of exposure to generate shockingly good low-light images.

Avinstallerade appar kan användas för att rikta reklam

Ännu ett exempel på hur företag kan använda icke-information för att rikta reklam mot kunder. En rapport från Bloomberg konstaterar att det är möjligt att delvis hålla koll på dig som appanvändare – även när du har avinstallerat appen. Lösningen? Pinga appen.

Om appen inte svarar utgår apputvecklarna från att appen är avinstallerad och kan sedan rikta reklam för den appen mot dig (ja, eller mobilens unika annonserings-ID, it’s a thing, tydligen) med förhoppning om att du ska lockas att installera den igen.

Lite oklart hur framgångsrik ett sånt här initiativ är (man har ju valt att avinstallera av en anledning), men verkar alltså användas. Och därmed bryta mot såväl Apples som Googles appriktlinjer.

Det som är lite fascinerande i dessa dataläcks- och integritetsdiskussionstider är att så många företag – även de riktigt stora – fortsätter att mörka hur de använder kunders data. Vi är bevisligen beredda att ge upp delar av vår integritet i utbyte mot saker som vi ser som fördelar. Så länge som man som företag är öppen med användningen.

Ja, eller när fulspel avslöjas blir vi ofta mest sura för stunden (om ens det), men däremot får sig företagens varumärke en törn – något som om inte annat kan leda till en hela massa krishantering i onödan.

Det är inte längre en fråga om OM fulspel kommer att uppdagas. Det är bara en fråga om hur länge det tar innan det händer.

Now App Developers Can Track You Even After Uninstallation

Apparently, there are companies which offer uninstall tracking services to app developers of Android and iOS, both. They essentially work as silent push notifications which developers have long been using to refresh app information without notifying the user. Like updating your social app without your knowledge is one example

Google kan vara på gång med prenumeration för Google Play

Prenumerationer, prenumerationer, prenumerationer. Google kan vara på gång med ännu ett löpande betalningsalternativ: Play Pass.

Ja, eller det är åtminstone det man rätt kan läsa in i en fråga som Google ställt till vissa användare. Om det skulle gå att få tillgång till typ alla appar från “en ospecificerad appbutik” (nuuuuu ska vi fundera på vilken det kan vara…)

Även om det inte blir något av det här så är det alltså något som Google åtminstone överväger: att förvandla Google Play till ett mer stabilt intäktsflöde än idag (och därmed kanske öka användningen).

På spelsidan kan det vara idé, men frågan är hur stort det skulle bli på appsidan i stort. Det är ju innehållet man vill åt och då betalar man redan direkt till de företagen. Det som skulle kunna vara intressant vore ett Google Prime: innehållet i apparna, som Netflix, ingår i en fast avgift som OCKSÅ ger möjlighet att testa andra appar – och därmed potentiellt driva användning och intäkter för dessa.

Google Might Launch A Subscription Service Called “Play Pass”

According to XDA Developers, Google Play Store might soon introduce a subscription service called “Play Pass.” This paid subscription will most likely let you access all or selected number of apps on a monthly fee basis.The first evidence was found by XDA Recognized Developer Quinny899, who spotted an in-development Play Store feature called “Play Pass” while digging around the app using the Xposed Framework.

 

Bekvämlighetsekonomin

NCC släpper Hauly – Uber-app för byggåkerier

NCC gör en Uber Freight inom ramen för sitt Loop Rocks-initiativ.

Appen Hauly kopplar ihop transportköpare inom byggindustrin med åkerier. En plattform som hanterar hela affären från att koppla samman aktörerna till att digitalisera kvitton. Hauly tänker tjäna pengar genom att ta ut avgift för varje högersvepning.

Det anmärkningsvärda och helt tidsenliga med Hauly är att NCC aktivt uppmanar konkurrenter att gå in som delägare. Väldigt mycket digitaliseringsear över det: konkurrera och samarbeta på samma gång. Men också tänka på det sättet när man tar fram tjänster: kan vi få affärsmässiga fördelar genom att skapa en samarbetsplattform?

NCC:s startup Loop Industries lanserar transport-app

I slutet av 2016 startade NCC marknadsplatsen Loop Rocks, en app som sammanför byggbolag med överbliven sten och jord med byggplatser i behov av just dessa material. Nu kommer NCC-koncernens andra techprodukt i form av Hauly, en app som matchar transportköpare inom byggsektorn med åkerier.

Elscooterföretaget Lime öppnar fysisk butik

I dessa post-butiksdödstider är fysiska butiker förstås i allra högsta grad i ropet. De som har dem sedan tidigare börjar så sakteliga hitta butikernas nya roll i dessa digitaliseringstider och de spelare som föddes online börjar allt mer skaffa sig fysisk närvaro.

Exempel på det senare: elscooterföretaget Lime (backat av namn som Google och Uber). Nu siktar Lime på att öppna butiker. Både som ”lifestyle stores” och för att där börja hyra ut scootrar direkt till kund (och erbjuda laddningsmöjligheter).

Lime will open a brick-and-mortar “lifestyle store” for electric bikes and scooters

Lime plans to open physical stores in the US and abroad in the coming year as it seeks to elevate its electric bike and scooter business from just a cheap way to get around to more of a lifestyle brand.

 

Digitalisering

Digitaliserad värnplikt: techplikt?

Hur får man som regering in techkompetens villig att jobba för det offentliga när lönerna är så mycket bättre i det privata näringslivet? Man värnpliktsdraftar dem. Typ.

Trump uppges ha haft möten med några av techjättarna för att i princip komma fram till någon lösning där man kan få tjänstledigt för att arbeta åt det offentliga. Som konstateras kanske Trump i sig kan göra att techare (ofta invandrare) är… ännu lite mindre sugna på att jobba åt regeringen.

Men däremot är själva tanken lite intressant. En digitaliseringsversion av värnplikten, för att ta fram och utveckla det gemensamma samhället på bästa sätt.

Trump Wants to Borrow Tech Workers From Amazon, Google, and Microsoft: Report

The Trump regime has found it hard to find people in tech who want to work for the White House. That’s probably because Trump has systematically dismantled the rights of Muslims, immigrants, and just about every other minority group in the United States. But Trump and his cronies aren’t giving up.

 

Ekonomi och finans

Amazons kvartalsrapport Q3: ny miljardvinst, men omsättningsmiss och svagare prognos

Amazons kvartalsrapport för det tredje kvartalet. Missar omsättningsförväntningarna, vilket ledde till att aktien får stryk i efterhandeln (just nu -4,3 %).

  • Omsättningen landade på 56,6 miljarder dollar (upp 29 % jämfört med motsvarande kvartal 2017)
  • Omsättningen i Nordamerika slutade på 34,35 miljarder (+35 %), internationellt blev totalen 15,5 miljarder (+13 %)
  • Molntjänstdelen AWS omsatte 6,67 miljarder (+46 %)
  • Direktförsäljningen slutade på 29,06 miljarder. Plus 10 %, men däremot lägre än Q2:s 14 %. Ökar alltså långsammare. ”Seller services” saktade också in. Omsättningen blev 10,4 miljarder. Upp 31 % jämfört med 39 % förra kvartalet.
  • Prenumerationstjänsterna ökade med 52 % till 3,7 miljarder och ”Other” (mestadels annonser) ökade med 122 % till 2,5 miljarder.
  • Överhuvudtaget är det åter de internationella marknaderna som totalt är sänke för omsättningen. USA växer bättre. Förstås bra, eftersom det är Amazons viktigaste marknad, men det är inte här framtiden finns.

Totalt är det fortfarande AWS som drar in mest pengar. 2,077 miljarder mot Nordamerika e-handelns 2,032. E-handeln slutade på -385 miljoner dollar, men upp från -936 miljoner för ett år sen.

Dessutom lägre prognos för Q4, Amazons viktigaste kvartal. Gillas förstås inte heller av marknaden och spär på den darriga techlashstämningen.

Amazon plunges 10% on revenue and guidance miss

Total revenue increased 29 percent from last year. North American sales were $34.3 billion, up 35 percent from last year, while international sales grew just 13 percent to $15.5 billion. AWS continued to show strong growth, jumping 46 percent in sales, although it narrowly missed expectations.

Googles kvartalsrapport Q3 2018: vinst bättre än förväntat, men omsättningen sämre

Google/Alphabet gör en Amazon och missar marknadens omsättningsförväntningar, med efterföljande aktiefall i efterhandeln. Det trots att vinsten överträffade förväntningarna (precis samma som för Amazon).

  • Kvartalets omsättning slutade på 33,7 miljarder dollar, upp 21 % jämfört med 2017
  • Annonseringen stod för 28,95 miljarder av omsättningen, eller 86 % av totalen
  • ”Other revenues” (molntjänster och hårdvaruförsäljning) landade på 4,64 miljarder dollar (+29,24 %). Ner från Q2-tillväxten (36,53 %). Även här precis samma som för Amazon.
  • Other bets (som hälsoföretaget Verily, internetoperatören Fiber och Waymo, Googles enhet för självkörande fordon) summerades till 146 miljoner. Upp från 117 miljoner.
  • TAC (traffic acquisition costs), de kostnader som Google betalar för trafik (som att få vara förvald sökmotor i iOS) slutade på 6,58 miljarder, eller 23 % av annonseringsomsättningen. Samma procentandel som Q2 – och det är viktigt. Det är Googles jobbigaste kostnad och svår att påverka. Risken finns att den kan komma att öka i takt med att även Google, ironiskt nog, måste betala allt mer för synlighet.

Alphabet stock sinks on revenue miss

In an analyst note following earnings, Pivotal’s Brian Wieser noted that Q2 represented the slowest pace of growth for this category since the first quarter of 2016. CEO Sundar Pichai said on the earnings call that its cloud business has had “many important wins” recently, but he didn’t provide any new revenue numbers to build on the $1 billion in revenue per quarter he announced in Q4 2017.

Twitters kvartalsrapport Q3 2018: minskat användarantal, men ökad vinst

Kvartalsrapport från Twitter. Lite varannangångfenomen just nu. Den här gången: över förväntan.

Antalet aktiva månadsanvändare minskar till 326 miljoner = minus 9 miljoner sedan Q2 (mycket efter rensningsräd mot fejkkonton)

Omsättningen landade på 758,1 miljoner (snart en miljard), upp 29 %. Det är Twitters tredje kvartal på raken med dubbelsiffrig omsättningsökning. Dessutom fortsätter Twitter att gå med vinst – och ökar även här.

Aktien rusar 17 %. Vi kommer se likartade rörelser från andra rapporterande techbolag – åt båda håll. Rapportmissar kommer straffas hårt och överträffanden kommer att ge lätt galna lättnadsrallyn. En följd av att techsektorn just nu hamras rätt hårt och marknadsneverna ligger utanpå huden.

Vad det här också betyder är att Twitter blivit bättre på att tjäna pengar på sina användare (färre användare, men högre omsättning och vinst). Lite som Pokemon Go – de som lämnar plattformen är de som ändå inte tillför något (ekonomiskt) till Twitter. Och det som är positivt är att marknaden så sakteliga börjar sluta stirra sig blinda på användartillväxtsiffror, i takt med att man förlikat sig med att plattformarna börjar slå i taket. Definitivt här i väst.

Twitter stock soars after strong earnings beat

Yana Paskova | Bloomberg | Getty Images Twitter shares surged more than 17 percent Thursday after the company reported higher-than-expected earnings and revenue for the third quarter. It closed up 15.47 percent. Twitter reported: Earnings per share of 21 cents (adjusted) vs.

Snaps kvartalsrapport Q3 2018: användarna fortsätter minska, men intäkterna ökar

Kvartalsrapport från Snap. Gör precis som Amazon och Google – tjänar mer pengar än väntat, men det räcker inte (aktien just nu ner 3 % i efterhandeln).

Antalet dagliga användare fortsätter minska. Nya siffran 186 miljoner. En minskning med en procent jämfört med Q2, eller två miljoner användare.

Däremot är förlusten mindre än marknaden väntade sig. Omsättningen slutade på 298 miljoner (+43 %) och förlusten blev 12 cent per aktie. Omsättningen rullande 12 klev i och med detta för första gången över 1 miljard dollar. Omsättningsmässigt är detta Snaps bästa kvartal.

I och med att användarna minskar, men intäkterna ökar så gör alltså Snap precis som Twitter (som kvartalsrapporterade tidigare idag): man tjänar alltså mer pengar per användare

Initialt Twitter-reagerade marknaden och skjutsade upp aktien med 9 % efter rapporten. I skrivande stund har Snap-aktien däremot gjort en Amazon/Google och fått storstryk i efterhandeln. Just nu mer än 6 % minus.

Snap hits all-time low after lackluster earnings report

The company lost DAUs on a quarter-over-quarter basis in both North America and Europe, extending pain points from last quarter, when the European Union’s stricter guidelines regarding user privacy took effect. Snap also cautioned that global DAUs are likely to decline next quarter as well.

Teslas kvartalsrapport Q3 2018: första vinsten på två år

Tesla chockar marknaden. Inte på grund av en bisarr tweet från Elon Musk (</norm>) utan därför att företaget meddelar att man går med vinst.

I senaste kvartalsrapporten, som kom idag, meddelade företaget att Q3 2018 var det tredje kvartalet någonsin i företagets historia som man gick med vinst. Fick förstås aktien att få tvåsiffrigt glädjefnatt (efter en nedåtgående trend senaste månaderna mycket drivet just av Musks tweetande).

Q3 vände man 619 miljoner dollars förlust 2017 till 312 miljoner dollars vinst i år. Mycket beror förstås på att man på allvar lyckats få fart på Model 3. Såväl försäljning som tillverkning. Omsättningsmässigt mer än fördubblade man siffrorna jämfört med 2017: från 2,98 miljarder dollar till 

6,8 miljarder. Totalt har man levererat 83 500 fordon Q3.

Men det som också drev på aktieracet var att Tesla gjort en Apple. De befintliga kunderna väljer dyrare modeller. Med andra ord: man tjänar mer pengar per kund (och då har Tesla ännu inte släppt den billigare Model 3 som kan tänkas tilltala nya kundsegment).

Tesla earns its first profit in two years

Tesla reported a profit in the third quarter, reversing seven consecutive quarters of losses. It is only the third time in its history that it has achieved this milestone. The third quarter earnings, which were reported after the market closed Wednesday, rocketed shares up nearly 12 percent to abov…

Microsofts kvartalsrapport Q3 2018: bästa Q3-resultatet någonsin

Kvartalsrapport från Microsoft och facit är: företaget bästa Q1 någonsin. Och likt några av de andra techjättarna kommer intäkterna inte infe från det man förknippar företagen med.

Microsoft gör en Amazon (okej, har gjort det det ett tag) och drar mycket av kvartalens ökning från molntjänsterna. Azure-omsättningen ökade med 76 % jämfört med 2017. Omsättningen totalt ökade 19 % till 29,1 miljarder dollar (nettovinst på 8,8 miljarder). Men även intäkterna från Bing (sök) ökade hyfsat mycket. Överlag ökar alla delar av Microsofts verksamhet.

Det betyder också att gamla hederliga Microsoft ökar.. Office 365-omsättningen ökade med 36 % och månadsanvändarna är nu över 155 miljoner. Office 365 har nu 32,5 miljoner prenumeranter (prenumerationer är överlag ett av 2018 års svartaste fenomen).

Sen ser Microsoft även ut att på allvar ha fått fart på LinkedIn. Omsättningen upp 33 % jämfört med motsvarande kvartal 2017. Här anges anledningen vara ett ökat andel besök, vilket förstås är ett intressant värde i och med att några andra undersökningar, inte minst Svenskarna och internet 2018, visar att tillväxten är i princip obefintliga.

Jag som då inte använder LinkedIn för försäljning eller leads önskar förstås att tjänsten skulle satsar mer på kunskapshubbandet, men som det ser ut nu är LinkedIn ännu mer på väg mot att plattformen är till för (och premierar) just social selling-bitarna. Man har gjort satsningar även för att lyfta innehållsskapare, en i dagsläget är LinkedIn långt efter alla andar i det här hänseendet, tyvärr. Att som innehållsskapare kunna, exempelvis, tjäna pengar på det man gör på plattformen verkar än så länge inte vara något man satsar på. Jag tror, inte minst i dessa content marketing-tider, att just det området är något som skulle kunna gynna LinkedIn ordentligt på lång sikt.

Microsoft reports record Q1 results as cloud, Surface, and gaming all grow

Microsoft posted the first quarter of its 2019 financial results today, reporting revenue of $29.1 billion and net income of $8.8 billion. Revenue is up 19 percent, and net income has increased by 34 percent. Microsoft says this is a record first quarter, thanks primarily to strong cloud growth.

Bytedance nu näst högst värderade, onoterade företaget

Vi har en ny tvåa i värderingslistan över de högst värderade onoterade bolagen: Bytedance.

Bytedance, bakom två av Kinas populäraste appar TikTok (som numer har svalt Musical.ly) och nyhetsaggregeraren Toutiao) bedöms nu vara värt 75 miljarder dollar efter senaste finansieringsrundan som tog in 3 miljarder nya dollar (bland annat från japanska jätte Softbank). De går därmed om Uber, vars senaste värdering landade på 72 miljarder dollar.

Men däremot är artikeln (och även Breakits artikel) faktamässigt fel. Bytedance är inte världens högst värderade onototerade bolag. Överst på pallen står fortfarande Ant Financial, Alibaba-kopplade fintechbolaget som står bakom (mobil)betalningsplattformen Alipay.

Och inte bara det: Ants värdering är dessutom mer än dubbelt så hög som Bytedances och Ubers – tillsammans. 150 miljarder dollar vid senaste värderingstillfället.

China now has the world’s most valuable startup

A new $3 billion round of investment led by SoftBank has crowned China’s Bytedance the world’s most valuable startup, Bloomberg reports. Bytedance, the owner of popular karaoke video app TikTok and huge Chinese news aggregator Toutiao, is now valued at $75 billion, which takes it past Uber’s most recent figure of $72 billion.

Softbank investerar i Airtel Africa

Allt ljus är nästan på Kina nu, men techjättarna har redan styrt om åtminstone delar av sitt fokus på Indien – nästa stora slagfält i kampen om “the next billion” internetanvändare. Det här har pågått rätt aktivt i ett par år vid det här laget. Och även de kinesiska bolagen vill vara med och leka.

Men de som spelar de riktigt långa spelet tittar förstås bortom Indien: Afrika. Som japanska internet- och riskkapitaljätten Softbank. Senaste investeringen: Airtel Africa.

Men det stannar inte där. Airtel är den afrikanska grenen av Bharti Airtel – en indisk mobiloperatör. Vi investerar i Kina, Kina investerar i Indien, Indien investerar i Afrika – och techstartups på den afrikanska kontintenten investerar i västerländska företag. What goes around, comes around.

Airtel Africa raises $1.25 billion from SoftBank, 5 others before IPO

New Delhi: Half a dozen marque investors, including Warburg Pincus LLC, Temasek Holdings, Singapore Telecommunications Ltd and SoftBank Group Corp, will invest a combined $1.25 billion in Bharti Airtel Ltd’s unit in Africa ahead of a potential initial public offering (IPO).

Pokemon Go:s intäkter kan nu ha nått två miljarder dollar

I går var Pokemon Go Community Day – en dag när många återupptäckte monsterjakt som fritidssysselsättning.

Pokemon Go ses många gånger som ett fenomen som exploderade och dansade en sommar för att att sedan förpassas till glömska. Och visst, intresset och spelarantalet var rätt svindlande där i början, med 50 miljoner nedladdningar på 19 dagar. Men det har levt vidare – och fortsätter dra in pengar åt Niantic.

25 september bedömer appanalysföretaget Apptopia att Pokemon Go:s intäkter nådde tvåmiljarderdollargränsen. På 811 dagar. Ett av de spel som snabbast nått hit (ja, de flesta når förstås aldrig hit – eller drar in pengar överhuvudtaget).

Om man så vill klassisk hypekurva. ALLA pratade om Pokemon Go i början, varpå spelet sedan dödförklarades när hypen lagt sig. Men sedan dess har alltså spelet lagt sig på en betydligt lägre nivå – men en stabil sådan i skuggan av medieintresset.

Man har alltså behållit användarna man kan tjäna pengar på (vilket lär betyda att de drar in mycket mer pengar per användare nu än när det hypebegav sig). Ännu ett exempel på att faktiskt satsa på de kunder som är villiga att betala för dina tjänster – och inte få panik när användarsiffrorna dyker. Långsiktighet att tro på att man har en bra produkt som inte hela tiden måste fyllas på med nya användare.

Jämfört med många spel har Pokemon Go heller inte haft lika “tvingande” betalningströsklar som många andra mobilspel, vilket förstås gör omsättningsnivån än mer imponerande.

Pokémon GO Catches $2 Billion Since Launch

Pokémon GO players have now spent a whopping $2B dollars through in-app purchases since the game launched in July 2016, according to Apptopia estimates. The game has never sat lower than the #65 overall grossing spot in the U.S. App Store.

  

Övrigt

Xennials – nya millennialsgenerationen

Kan vi få för många generationsetiketter? Klart vi inte kan. Här kommer ännu en. Xennials. I skarven mellan Generation X och Millennials. Med Generations X:s cynism och millennialgenerationens optimism (typ… lagom?) Födda 1977 till 1985.

Den äldsta delen av den lite mer traditionella millennials-definitionen, alltså. Ett åldersspann som minns mer av den förmobila och förinternetiga världen.

Eller som de definieras här: som inte känner sig hemma i Snapchat, men som heller inte minns när de första Star Wars-filmerna gick på bio. Kort sagt en del inom millennialsgenerationen som inte känner sig bekväm med den gängse definitionen och som kanske rentav känner att det här med digitalt fortfarande är lite nymodigt. (För alla som tillhör en generation känner igen sig i stereotypdefinitionen, right?)

Man måste dessutom älska tweeten om hur enormt smärtsamt det var att skriva textmeddelanden på Nokia-tiden.

If You Were Born Between 1977-1985, You’re Not A ‘Millennial’ Anymore, You’re A ‘Xennial’

Millennials get a bad rap for being entitled, lazy, immature, obsessed with selfies and social media, and so on. They’re associated with the rise of the internet and smartphones and resulting cultural outcroppings of these technological advancements.

Vad händer under en kinesisk internetminut?

Ni vet de olika diagrammen över vad som händer under en internetminut? Här är en annan variant. Vad som händer under en kinesisk internetminut.

Diagram som visar vad som händer under en kinesisk internetminut

Firefox gör det möjligt att välja sökmotor per sökning

Ännu ett exempel på att det är de små webbläsarna som dansar i cirklar runt jättarna vad gäller innoverande. Firefox inte minst. Efter att Firefox tagit sig upp ur bloatdiket och återlanserade sig som Quantum händer det spännande grejer på löpande band. Ofta enkla och självklara saker, men, det är inte självklart förrän något kommer på det.

Som det här som jag inte sett tidigare. Möjlighet att välja sökmotor. Men inte att ställa in valfri sökmotor som förvald, utan att per sökning välja sökindex. Inte så att det här inte gått att göra på andra ställen tidigare, men nu enklare och tydligare.

Lär väl inte stoppa Googles världsdominans, men ändå ett ställningstagande.

Exempel på funktionen för att välja sökmotor per sökning i Firefox

Mozilla testar VPN-prenumerationer i Firefox

Prenumerationer är som bekant väldigt svart just nu. Typ alla, både offline och online, jagar olika sätt att knyta upp kunderna via löpande abonnemang istället för att bara köpa enstaka saker. Ja, och där fördelen för kunder (framförallt gällande fysiska prylar) är just att de slipper själva prylarna. Förvaringen.

Mozilla testar nu ett nytt sätt att tjäna pengar på Firefox: genom att sälja abonnemang på VPN-tjänsten Proton. Ett abonnemang som intressant nog har en månadsavgift som är två dollar DYRARE än om man köper den direkt från Proton. Mellanskillnaden är tänkt att gå till Mozilla för att därmed bidra till ett ”säkrare internet”.

Mozilla is going to sell VPN subscriptions within Firefox

Today, Mozilla announced that it will be running an experiment where a small group of Firefox users will be shown an ad to purchase a subscription to ProtonVPN. In a blog post, Mozilla says it picked ProtonVPN for the partnership due to factors like transparency and data retention policies.

Tim Cook vill ha GDPR-lagar i USA

Lite oväntat håller EU:s integritetsdirektiv GDPR att exporteras över hela världen, via techjättarna. Det som EU gjort tvingande börjar dessa företag nu erbjuda nästan alla sina användare. Förstås för att det är ett enkelt sätt att skapa goodwill genom att erbjuda något som regleringar tvingat dem till.

Nu går Tim Cook ut och vill ha GDPR i USA, typ. Och artikeln konstaterar att även Google och Facebook vill samma sak.

Det artikeln däremot inte nämner att just Google och FB aktivt motarbetat just ett sånt initiativ i Kalifornien. För att i grund och botten är det dåligt för deras affärsmodeller att ge användarna större möjligheter att säga nej till reklam.

Tim Cook wants a federal privacy law – but so do Facebook and Google

Tim Cook is done with being polite about ad-tracking. At a privacy conference in Brussels this morning, Cook gave a fiery speech denouncing the current state of data collection and targeted misinformation, drawing on aspects of Google’s ad-targeting system and Facebook’s social profile-building practices.

Ola Andersson
Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.
Ola Andersson on LinkedinOla Andersson on RssOla Andersson on Twitter

Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Kommentera

avatar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

  Subscribe  
Meddela mig om