Digitala spaningar vecka 46 2018

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook släpper kortvideoappen Lasso

Uppgifterna visade sig stämma. Nu har Facebook på riktigt hoppat på kortvideotrenden med en dedikerad app: Lasso.

Upplägget är ungefär som hos de konkurrerande tjänsterna. Spela in en video upp till 15 sekunder lång och lägg till dekaler, effekter eller musik (ännu ett användningsområde när Facebooks avtal med skivbolagen kommer väl till pass).

Förstås ännu ett försök från Facebook att locka yngre användare. Säkert också delvis med förhoppning om att flörta med den asiatiska marknaden, där kortvideo är galet stort.

https://wersm.com/facebook-launches-lasso-a-tik-tok-clone/

Instagram släpper nya shoppingfunktioner

Spara produkter till din shoppingsamling från nyhetsflödet eller från en story så att du kan titta på dem igen senare. Pinnande, alltså.

Shoppa från företagsprofiler: Möjlighet att se alla shoppingposter från företaget samlade. Med andra ord: mer eller mindre en ”webbshop” på företagssidor i Insta.

Shoppa i videos i nyhetsflödet: Tryck på ett shoppinginlägg för att få upp information om produkterna i klippet.

Introducing more ways to shop on Instagram

‘Tis the season of wish lists and gift giving! With the holidays just around the corner, we’re making it easier than ever to turn to Instagram for all of your holiday shopping needs. In September, we expanded Shopping on Instagram with the introduction of product stickers in Stories, so you can easily learn more when…

Facebook släpper nya LinkedIn-funktioner kring karriär och mentorskap

Learn with Facebook: Facebooks nya karriärsajt. Innehåller utbildningar som behövs för att vara konkurrenskraftig i en digital kontext. Utbildningar är gratis och innehåller fallstudier, tips och ”resources from industry experts”.

Dela jobb i grupper: Förutom att dela jobb på sidor så kan organisationer alltså nu också dela jobb i grupper.

Uppdatering av mentorskap-verktyget: Blir enklare att hitta passande mentorer i grupper

Facebook fortsätter alltså att bygga på sina grupper. Och om man så vill: fortsätter bygga bort nyhetsflödet.

Facebook takes on LinkedIn as a career portal with e-learning, expanded mentorship and jobs features

With the launch of a way for people to connect with each other in mentoring relationships, and to look for jobs, Facebook has over the last year or so slowly been encroaching on LinkedIn’s territory as the go-to platform for people who want to leverage their networks of contacts to expand the…

Youtubes app landar i Facebooks Portal och Oculus Go

Två Facebook/Google-nyheter nästan på samma gång. Dels kommer Youtube till Facebooks chatthårdvarupryl Portal och dels kommer Youtubes VR-app till Facebook fristående VR-glasögon Go.

Som isolerade företeelser i sig inga jättegrejer. All videohårdvara vill ha Youtube därför att, tja, Youtube och Youtube vill finnas i så mycket videohårdvara. Det som intressant är att det är Facebook och Google som närmar sig varandra.

Redan när Portal presenterades, utan inbyggd röstassistent ungefär samtidigt som Facebook lite halvpausat sin assistentsatsning, började det spekuleras i att Facebook kanske skulle släppa in tredjepartsassistenter snarare än att göra själva. Som Google Assistant.

Och under Facebooks kvartalsrapport för ett par veckor sedan släppte Mark Zuckerberg två halvstora bomber. Den ena var att han erkände att Watch låg rätt långt efter Youtube och det andra var att han pekade ut Apple som Facebooks stora chattkonkurrent (iMessage).

Lägg till att Google aldrig fått ordning på det sociala och Facebook saknar egen mobilhårdvara så börjar jag tänka i alliansbanor. Mot Apples hårdvaru-/ekossystemskassaskåp och mot Amazon framfart inom typ alla områden – inte minst inom det som är Googles och ännu mer Facebooks enda riktiga intäktskälla: annonseringen.

Facebook Portal needs more. At least it just added YouTube

To offset the creepiness of having Facebook’s camera and microphone in your house, its new Portal video chat gadget needs best-in-class software. Its hardware is remarkably well done, plus Messenger and the photo frame feature work great. But its third-party app platform was pretty skimpy when the…

YouTube’s VR app arrives on Oculus Go

It follows its launch on almost every other leading VR headset, including PlayStation VR, Daydream, HTC Vive, and Samsung Gear VR — its arrival on the latter also brought with it a new group viewing option that lets you and your pals watch videos together.

Facebook drev smutskastningskampanjer mot kritiker

New York Times har grävt i Facebooks hantering av kritiken av företagets hantering gällande den ryska inblandningen i det amerikanska presidentvalet, där Facebooks plattform var en viktig motor till spridningen. Det visar sig att Facebook anlitade Definers Public Affairs, en republikansk researchfirma, för att sprida skit om människor och proteströrelser som uttryckte sig negativt mot Facebook.

Uppdraget började med allmän omvärldsbevakning, men enligt New York Times övergick det sedan till att aktivt torgföra negativ publicitet om konkurrenter som Apple och Google. Dessutom försökte Definers koppla ihop motståndet med George Soros, vilket kom att ses som anti-semitiskt påhopp.

Facebook själva säger att de aldrig har betalat Definers för att aktivt producera den här typen av innehåll och är också noga med att framhålla att Facebooks ledning inte kände till Definers arbete för företaget (vilket de förstås oavsett måste säga).

Nu är förstås inte den här sortens “krishantering” unik för Facebook. Och om det stämmer (vilket det då verkar göra) så är det inte unikt beteende för Facebook. Företagets första reaktion på The Guardians Cambridge Analytica-avslöjande, innan man sedan pudlade sig platta, var att hota att stämma The Guardian.

Det som däremot är anmärkningsvärt är att företag riskerar sitt varumärke med den här sortens initiativ i denna era av miljarder megafonutrustade bullshitmätare.

Facebook Reportedly Paid For Smear Campaign Against George Soros

In an effort to muffle criticism of how it handled Russian interference and disinformation, Facebook reportedly carried out a campaign to discredit dissenters that included targeted attacks on Jewish billionaire philanthropist George Soros. A New York Times investigation, published Wednesday, delves into the social media giant’s handling of the controversy and chaos following the discovery of targeted disinformation campaigns.

Facebook stryper spridningen av ”onödigt provocerande innehåll”

Facebook tillbringade gårdagen med att krishantera New York Times artikel som visade att Facebook aktivt har arbetat med att smutskasta Facebook-kritiker efter diskussionerna om rysk inblandning i amerikanska presidentvalet. Men de hann även med att meddela (som av en händelse) att de kommer att skruva i algoritmen igen – för att ranka ner sensationalistinnehåll.

Nya buzzordet för att beskriva innehållet som omfattas är ”borderline content”. Som inte bryter mot regelverket, men nära nog. Nästan naket. Nästan hatbrott. När Facebooks AI upptäcker innehåll som är ”needlessly provocative” kommer distributionen att strypas.

Facebook will reduce reach of ‘sensationalist and provocative’ content

Facebook is once again tweaking how stories spread through the News Feed, this time going after posts that are “sensationalist and provocative.” The goal isn’t just to cut down on clickbait, but to cut down on misinformation and problematic posts that don’t quite warrant an outright ban on the site.

Facebook skapar oberoende instans för att överklaga felaktig innehållsmoderering

Ännu mer Facebook-nyheter. Förutom att strypa spridningen av provokativt innehåll kommer man också att delvis outsourca innehållsmodereringsbeslut.

Facebook siktar på att skapa en ”oberoende instans” som användare kan vända sig till för att överklaga beslut när innehåll har modererats bort (eller omvänt antar jag). Utslaget ska vara bindande, vilket gör att det alltså inte är Facebook som har sista ordet. Instansen är tänkt att vara på plats före 2019 års utgång.

Är ironiskt nog exakt samma upplägg som EU har föreslagit som del av det föreslagna uppdaterade upphovsrättsdirektivet, även om det här handlar om just upphovsrättsfrågor.

Facebook is creating an ‘independent body’ to review controversial content

Facebook spent much of Thursday attempting to quell the fire caused by the New York Times’ report about executive inaction and politicking on Facebook’s many crises over the past three years. It also chose Thursday to publish its latest note from Mark Zuckerberg about some of the “toughest issues” Facebook is addressing.

Är Facebook Watchs framtid testplattform för nya serier?

Facebooks Watch-satsning verkar gå lite sådär så här långt. Milt sagt. Tittandet ser ut att ske av tillfälligheter snarare än aktivt uppsökande. Men redan nu har Watch börjat användas på annat sätt: för att testköra serier.

Ta fram en serie för FB och kör ut den i Watch. Få detaljerad statistik över tittandet och följ vad användarna säger och skriver om den. Om en serie flyger körs den ut via plattformar mer dedikerade för långvideotittande. Komplett med intäkter från annonser eller prenumerationer.

Lite som Facebooks samarbete med Macy’s, där FB säljer ”the most loved” varumärkena från plattformen i fysiska popupbutiker. En direktlina till användarpulsen.

Facebook Watch finds a purpose as TV testing ground

Facebook Watch has found a new calling as a testing ground for TV, even as it struggles to compete directly with the living room screen. Take ABC’s new show developed for Facebook, “More in Common.”

Vill Mark Zuckerberg att Facebooks ledning ska ha Android-mobiler för att de två företagen samarbetar allt mer?

Spekulationer om att Mark Zuckerberg har beordrat ledningen på Facebook att använda Android-mobiler och inte iPhones. Anledningen? Zuckerberg har fått ett hissyfit efter det att Tim Cook kritiserat Facebooks datahantering.

Känns sponant som en sådär trolig förklaring. De andra gissningarna i artikeln känns i så fall mer troliga (att Android är världens största operativ och att de styr utveckling av appar ofta har iPhones och att Android därmed inte får den kärlek den borde få).

Men jag kan inte låta bli att känna att det här skulle vara i linje med ett potentiellt större pussel (som jag skrev om häromdagen). När Youtube kom nästan samtidigt till Facebooks Portal och Oculus Go, samt tidigare spekulationer om att Google Assistant skulle kunna vara kanddiat till att bli röstassistent i just Portal. Och förstås inte minst Zuckerbergs överraskande uttalanden vid senaste kvartalsrapporten, där Zuckerberg erkände att Watch låg långt efter Youtube och att Facebook officiellt pekade ut Apple och iMessage som sin största chattkonkurrent.

Mark Zuckerberg reportedly ordered all Facebook executives to use Android phones

Facebook CEO Mark Zuckerberg ordered his management team to only use Android phones, given that the operating system has more users of the social media platform. According to The New York Times, the decision reportedly occurred after Apple CEO Tim Cook criticized Facebook in an MSNBC interview for being a service that traffics “in your personal life.”

Snapchat

Snapchat släpper Friendship profiles, Bitmoji stories och bitmoji-merch

  • Friendship profiles: Typ Snaps version av Facebooks påminnelser om vad vi gjorde för X period sedan, kopplat till vänner. Saker från chattar med en viss vän som kan ploppa upp igen (bilder, chattmeddelanden, videos etc.) Because minnen.
  • Bitmoji stories: “Seriestrippar där din bitmoji har huvudrollen och där dina vänner kan göra gästspel”. Känns lite som en variant på ovanstående fast lite mer mememe. Because stories.
  • Bitmoji-merch: Få dina bitmojis upptryckta på muggar, tishor, duschdraperier etc. (dock bara för amerikaner inledningsvis). Because merch.

De två första är förstås ungefär som Facebooks motsvarande påminnelsefunktioner: få användare att stanna kvar längre i appen. Den sistnämnda ser Snap förstås som både en potentiell intäktskälla (som är knasig nog att faktiskt dra in pengar, inte minst i presentform) och som en möjlighet att få användarna att betala för att göra reklam för Snapchat.

Snapchat adds Friendship Profiles to highlight your relationships

Friendship Profiles will surface some of the stuff you and your friends have saved over the course of your time using Snapchat together. Chat messages, photos, videos and other content — basically anything that you and your friends have saved in your conversations will be surfaced to remind you of those shared moments.

Twitter

Twitters VD uppmanar alla att sluta bry sig om följarsiffror

Twitters VD hängde lite i New Dehli och droppade, så där by the way, en halvstor bomb för sina indiska publik: skit i följarantalet, det är inte relevant.

Eller okej. Inget nytt i sig. Följartal har länge spelat allt mindre roll. Det som räknas är engagemanget, inte det passiva antalet. “I think what is more important is the number of meaningful conversations you’re having on the platform. How many times do you receive a reply?” Och här använder han förstås i princip exakt samma formulering som Mark Zuckerberg. Fokusera på meningsfullhet. I relationer. I konversationer.

Men att Dorsey nu lyfter det (“bra när vi började för 12 år sen, inte relevant nu”) är i linje med en större trend. Grunden till att tjänster som Facebook och Twitter försöker få folk att sluta stirra på användarantalet är den rävsax som bolagen själva har försat sig i: jättekul att prata stora användarsiffror när man växer så det knakar. Inte lika kul när det vänder.

I sina senaste kvartalsrapporter visade Facebook, Twitter, Apple och Snapchat (för att ta några) att de tjänade mer pengar per användare än någonsin (och mer pengar överlag), men på börsen är det bara ständig tillväxt som räknas. För de sociala plattformarna: användare. För Apple: iPhone-försäljning. Börjar den parametern svaja får marknaden panik och ser ett korthus som kommer kollapsa. Det i sin tur gör att de drabbade bolagen kämpar för att få upp användartalen, vilket slutar med en negativ spiral där man glömmer de användare man faktiskt HAR, snarare än dem man skulle kunna få.

Drar vi det här ännu längre så är det dessutom del i en större omställning vi kommer att behöva göra. Vi måste hitta andra sätt att beräkna värde. För vår egen och för planetens skull. Den traditionella kapitalismen har på sätt och vis nått vägs ände. Hållbar tillväxt (och hållbart drivande av företag) kommer inte bli valbart. Inte för startups, inte för stora företag.

Follower count is no longer relevant, says Twitter CEO Jack Dorsey at IIT Delhi

Twitter CEO Jack Dorsey on Monday said that the followers count no longer matters on the social networking platform. While addressing students at IIT Delhi during his maiden visit to India, Dorsey said that Twitter is about having real conversation and contributing to it.

LinkedIn

LinkedIn uppdaterar sidor med nya funktioner för admins

  • Innehållsförslag: Sidadmins kan söka efter innehåll utifrån teman och kan sedan filtrera vidare. Admins kommer även kunna lägga till anpassade CTA-knappar.
  • Dela med anställda: Sidor kan dela innehåll till sina anställda. Sidadmins kommer även kunna hitta och dela anställdas inlägg och dela alla inlägg där företagssidan nämns.
  • Aggregerad sidstatistik: Möjlighet att jämföra engagemang på den egna sidan med den generella engagemangsnivån på LinkedIn-sidor.
  • Integrationer med Hootsuit och CruchBase
  • Lägga ut inlägg och svara på kommentarer direkt i appen

Dessutom några siffror: LinkedIn har nu 590 miljoner medlemmar och vi skapar tillsammans över tv miljoner inlägg i flödet varje dag.

LinkedIn Company Pages get a refresh with new content suggestion tool, ways to engage employees – Marketing Land

LinkedIn announced on Tuesday that it has rebuilt Company Pages “from the ground up” and is rolling out the new LinkedIn Page experience in the U.S., with plans to expand globally in the coming weeks. The new Pages will include a content suggestion tool for Page Admins, a suite of tools that help businesses better engage employees on the platform and more advanced analytics.

LinkedIn lägger statusuppdateringsknapp i mobilnavigeringen

LinkedIn gör ännu en Facebook. Ja, eller egentligen anpassar sig till appnavigeringsnormen: den viktigaste funktionen får en stor knapp i mitten av bottennavigeringen.

Men den positionen kan förstås också användas för att DRIVA ett önskat beteende. Och i det här fallet tror jag att det är det här det handlar om, snarare än att det är den mest använda funktionen i appen.

Nyligen gick LinkedIn in ut med att man nu har 590 miljoner användare som delar över två miljoner inlägg per dag. Ingen slump att det kom ungefär samtidigt som det här säkerligen. LinkedIn vill att vi hänger mer på plattformen och då krävs att det finns innehåll.

Sen önskar jag att LinkedIn skulle satsa än mer på det här. Fortfarande är det social selling som det mesta är riggat för. Vore kul om de skulle satsa mer på innehållsskapande privatpersoner (som mycket bättre statisk) och göra det enklare att hitta fler intressanta profiler att följa.

LinkedIns nya mobilnavigering med genomväg för att skapa inlägg

Övrigt sociala medier

TikTok har laddats ner över 6 miljoner gånger i USA

Kortvideoappen TikTok (som svalde Musical.ly) fortsätter bli allt populärare i USA. Appen har nu laddats ner över 6 miljoner gånger. Dessutom börjar kändisarna hoppa på tåget.

Det kanske mest imponerande, om SensorTowers antaganden stämmer, är att appen har omsatt 1 miljon dollar i landet. Vilket måste sägas vara riktigt bra med tanke på det hur få nedladdningar vi talar om i det stora hela.

SensorTower har å andra sidan också visat att även om appen är populär så återbesöks den inte i närheten lika många gånger som Facebook, Instagram, Snapchat etc. Med andra ord: kommer TikTok bli en långvarig framgång hos oss, eller något som dansar en sommar?

TikTok surges past 6M downloads in the US as celebrities join the app

TikTok is one of the world’s most popular apps, recently surpassing 6 million users last month in the US and landing in the top spot on Apple’s App Store in the United States. Now, more celebrities are joining the app, which allows people to upload their own videos using a variety of editing tools and filters.

Kwai satsar på kortvideoshopping

Kortvideo är så svart det kan bli i Kina just nu. Stjärnan på scenen är TikTok (eller Douyin, som den heter i Kina) – den Bytedance-ägda appen som svalde Musical.ly.

Och kortvideo kan ju vara kul. Men likt de övriga sociala plattformarna kan också kortvideo användas till mer än bara underhållning. Som att kränga saker till sina följarskaror.

En av kortvideoapparna som siktar på just det är TikTok-konkurrenten Kwai (Kuaishou). Ännu en app som laddats ner i stora mängder och som har många användare. Och som har hamnat i blåsväder eftersom den är kortvideons Jackass. Nischen för tjänsten är människor som gör korkade saker. “Äta glödlampor? Visst serru, kittlar dödsskönt i kistan.”

Kwai har oavsett ingått shoppingsamarbeten med e-handlare som JD.com och Pinduoduo. Man erbjuder intressant nog också utbildningar på plattformen (inte i hur man äter glödlampor, tänker jag).

Och det här är något även för oss här hemma att följa. Även om kortvideo inte har fått riktigt samma massiva genomslag här hemma, så finns förstås TikTok redan här och Facebook har precis släppt sin Lasso-app.

Det som dessutom är lite intressant i sammanhanget är att den tjänst som bäst lyckats kapitalisera på kortvideo i shoppingsammanhang är… Taobao. Alltså en av Alibabas e-handelsplattformar, där kunder lägger upp egna rekommendationsvideos.

Men inte bara det, inför årets Singles’s Day släppte Alibaba AI-programmet Alibaba Wood, som ska kunna spotta ur sig upp till 200 produktspecifika kortvideos på en minut. Och som dessutom automatiskt matchar musikvalet till den produkt som användaren säljer.

En AI-onlinekortvideo-version av TV-shop, alltså.

Amazon har redan sitt program för Youtube-stjärnor, där man kan få sin egen shop hos Amazon som man kan länka och hänvisa till från Youtube-klipp. Det här skulle kunna vara ett nästa steg – att videon flyttar in fullt ut hos Amazon. Amazons produktrecensioner 2.0.

Chinese short-video apps want to make us shop

China loves short videos – its most popular platform, Douyin, has 500 million users. China also loves online shopping, so maybe it’s not surprising that the country’s short-video platforms are moving into ecommerce. What is surprising is that Kuaishou (or Kwai) – the bad boy of China’s short-video apps – is joining the game.

Sök/SEO

Google My Business får flera nyheter för att förenkla dialog med kunder

Google ger My Business ett lyft i och med en uppdaterad My Business-app, med mer information om användarna.

  • Den uppdaterade appen får en ”Customers”-flik där man kan se de användare som alt att följa en plats och se deras recensioner och svara på inkomna meddelanden.
  • Meddelandefunktionen som varit begränsad till ett fåtal länder nu ut globalt (och det är dessa meddelanden My Business-admins kan svara på).
  • Poster-funktionen får en egen knapp, så att admins kan skjuta ut innehåll direkt till My Business.

Överlag så börjar Google på riktigt skapa verktyg för att ge företag möjlighet att ha dialog med sina kunder på ett vettigt sätt.

Google My Business app revamp challenges Facebook Pages

Google is giving its business customers a new way to reach their customers. The company is today starting the rollout of a revamped Google My Business mobile application for iOS and Android that will offer new tools for viewing customer info – including followers, reviews and messages -…

 

Detaljhandel/e-handel

Nya försäljningsrekord för Alibaba under Singles’ Day – men tillväxten mattas av

1 miljard dollar i försäljning på 1 minut och 25 sekunder, 3 miljarder efter fem minuter, nästan 10 miljarder dollar första timmen, 21 miljarder dollar halvvägs in och totalt 30,8 miljarder dollar i köp under världens största och galnaste shoppingbonanzas 24 timmar. Alibabas Singles Day slog (förstås) rekord även i år, upp från förra årets 25 miljarder.

Det är dubbelt så mycket som senaste Black Friday, Cyber Monday och Prime Day – tillsammans. Eller tre gånger senaste Black Friday och Cyber Monday. Eller mer än börsvärdet för Spotify eller Twitter. Eller nästa fyra Snap. Eller hela Amazons nordamerikaomsättning förra kvartalet. Eller nästan tre gånger Alibabas egen omsättning förra kvartalet.

Dessutom över 1 miljard beställningar hanterade av Alibabas logistikdel Cainiao.

Kort sagt… rätt mycket.

Och det är förstås bara försäljningen på Alibabas olika plattformar. Sen har vi de andra kinesiska e-handlarna och, tja, snart sagt varenda e-handlare som finns.

Ökningen om 5,5 miljarder dollar motsvarar en ökning om 21 procent. Ganska precis halva ökningen 2016/2017. Men inte bara det: det är den långsammaste ökningstakten sedan starten). 

(Fun fact: tydligen är datumet 11 november valt för att 11/11 ”appears like a bunch of singles”.)

Alibaba’s Singles Day Hits Record $30.8 Billion

Watch out Black Friday: Singles Day in China has pulled in a tsunami of sales, recording billions in business just after the event began on Sunday morning China time and then hitting $30.8 billion by 24 hours in. The e-commerce giant Alibaba Group ( BABA) announced on Twitter by 8 a.m.

JD.com hade också en framgångsrik Singles Day – men avmattande tillväxt

Mycket av fokus kring shoppinghysterihögtiden Singles Day handlar förstås om Alibaba. Inte så konstigt, det var trots allt Alibaba som uppfann fenomenet. Men likt Black Friday har nästan alla andra också hoppat på tåget. Hos oss, men framförallt i Kina. Som kinesiska e-handelstvåan JD. com.

JD sålde i år för 23 miljarder dollar, att jämföras med Alibabas 30,8 miljarder. JD:s siffror omfattar däremot “Singles Day-perioden”, dvs. 1 till 11 november, medan Alibabas bara omfattar försäljningen just 11 november. Kort sagt en rätt rejäl skillnad – med brasklappen att mycket av Alibabas försäljning också egentligen omfattar fler dagar (saker som “köas upp”/förköps för att sedan formellt köpas 11 november). Med andra ord är Alibabas siffror egentligen också fördelade över mer än en dag, även om de inte redovisar sina siffror så.

En del av JD-tillväxten tillskrivs en ökad offlinepush, vilket är i linje med det generella tillväxtmönstret för de stora e-handelsaktörerna – att offline blir en allt större onlinedrivare.

Oavsett så var JD:s siffror tillväxtsiffror (+26 %) i nivå med Alibabas, som i sin tur var den sämsta tillväxttakten sedan starten av Singles Day 2009. Nu pratar vi om så galet stora siffror att det förstås är väntat att tillväxten inte kan fortgå hur länge som helst, men det finns fyra (globala) makrotrender som gör allt större avtryck.

  1. USA:s handelskrig med typ hela världen blir allt mer påtagligt
  2. Kinas e-handelsmarknad börjar plana och sacka i tillväxttempo – en stor anledning till offlinesatsningarna
  3. Kinas ekonomi håller också på att tappa i tempo i takt med att landet allt mer lämnar tillväxtfacken och fullt ut blir en av världens utvecklade ekonomier. Marknaden tänker fortfarande på Kinas bolag som just verkande i en tillväxtekonomi med snudd på förväntningar på tresiffriga tillväxttal fortfarande.
  4. Den globala ekonomin i stort börjar få slut på bränsle. I prinicp alla de stora techbolagen fick stryk i samband med kvartalsrapporterna – och den största boven var svagare prognoser för Q4 än väntat

Alibaba rival JD sees Singles’ Day revenue jump 27% thanks to offline push

Alibaba may have pioneered the concept of Singles’ Day, the world’s largest shopping day based on sales, but it very much is not the only e-commerce giant involved. JD.com, Alibaba’s biggest rival in China, just announced that it sold RMB 159.8 billion ($23 billion) in goods for i…

Amazon kommer gå i konkurs – nån gång

Japp. Amazon kommer gå in konkurs. Enligt Jeff Bezos. Kanske inte i morgon, men nån gång. Livslängden hos företag blir allt kortare och inget företag lever (sannolikt) för evigt.

Bezos droppade ovanstående halvstora bomb (kan man tänka) som svar på en direkt fråga från en anställd under ett personalmöte. Men det viktigaste citatet från Bezos är det som även andra har lyft relaterat till nära nog too big to fail-företag som ändå dammat i backen. Eller åtminstone nästan (säg hej till Nokia). 

If we start to focus on ourselves, instead of focusing on our customers, that will be the beginning of the end.

Det är inte de tekniska förändringarna eller uppstickare som fick företag som Facit och Blockbuster att haverera. Det var just en hybrisarrogans mot sina kunder – som sedan, när krisen slog till, förvärrades av att man då bara fokuserade på intern överlevnad och inte att möta kundernas förändrade beteenden. Och förväntningar.

Facebook och Twitter har båda gått i den här fällan. För att möta marknadens förväntningar om ökade användarantal och krav på vinstökningar som glömde man användarna. Kunderna. Båda företagen har sedan dess insett sina misstag och börjat fokusera på användarna igen. Det som fick dem att en gång komma till plattformarna. Och som kan hålla kvar dem. I båda fallen har det lett till att de nu tjänar allt mer pengar på sina användare.

Och de användare som är “kvar” är just de användare som har potential att dra in intäkter till företagen. Som Pokemon Go. Inte alls lika många användare som när hypen var som störst. Det hade kunnat leda till panik när man såg användartalen dök. Men istället fortsatte man satsa på de användare som var kvar och tjänar nu mer pengar än i början.

Det viktiga är inte så många kunder som möjligt. Det viktiga är rätt kunder, som har behov av eller intresse för den produkt du säljer. Och lägga merparten av ditt krut på dem.

Jeff Bezos to employees: ‘One day, Amazon will fail’ but our job is to delay it as long as possible

Just days before Amazon announced the big winners of its HQ2 sweepstakes, CEO Jeff Bezos had to address a separate but related concern among employees: Where is all this headed? At an all-hands meeting last Thursday in Seattle, an employee asked Bezos about Amazon’s future.

 

Strömmade medier

Youtubes algoritmer rekommenderar allt längre videos

Lite intressant Youtube-algoritmgissande. Ja, eller bevisande – genom en studie av Pew Research. Det Pew kom fram till var att Youtubes algoritmer styr användare mot allt längre klipp.

Det här är i linje med att Youtube i början av året ändrade lite i sina mätningar så att antalet tittade timmar har blivit en viktigare parameter. Det i sin tur har lett till att fler innehållsskapare skapar längre videos och detta beteende förstärks också av Youtubes algoritmer. I Pews studie som omfattade 170 000 tittningar kunde de se mönstret att de rekommenderade klippen blir allt längre för varje interaktion.

På Youtube är How to-videos förstås sjukt populära och en vanlig ingång. Dessa är i snitt fortfarande rätt korta. Sedan får man förslag på lite längre klipp. Och lite längre klipp. Och lite längre klipp. Etc. etc.

Men inte bara det: man styrs också mot allt mer populärt innehåll och allt mer populära innehållsskapare. Kort sagt: man styrs mot mer innehåll som bevisat fungerar så till vida att användare tittar på dem. Och därmed hänger längre på plattformen. Kort sagt ökar andelen klipp med syfte att få användare att slötitta.

Med andra ord: för att Youtube ska ta en (ännu) större del av kakan vad gäller den kanske viktigaste digitala valutan: tid.

Many Turn to YouTube for Children’s Content, News, How-To Lessons

An analysis of videos suggested by the site’s recommendation engine finds that users are directed toward progressively longer and more popular content A majority of Americans across a wide range of demographic groups are YouTube adopters, with younger Americans standing out as especially avid users of the site.

Welcome to the Age of the Hour-Long YouTube Video

One month ago, a dog I have never met died. His owners are YouTubers Simon and Martina, a Canadian couple who make videos about the delicious food they eat in Tokyo, where they live. After their extremely old, extremely beloved dog, Spudgy, peacefully passed away, they took to YouTube to drink and cry and tell stories about the best moments of their little dog’s life.

Europeiska Youtube-skapare får möjlighet att sälja prylar via plattformen

Verkar som att det är en merchvecka. Igår presenterade Snapchat sitt sprillans nya bitmoji-merchsatsning och idag är det Youtubes tur. Europeiska innehållskapare får nu möjlighet att sälja prylar i anslutning till sina klipp via shoppingverktyget Teespring.

Med andra ord ett sätt till för Youtubare att göra pengar på sitt innehåll. Ja, så länge de är med i Youtubes partnerprogram och har minst 10 000 följare. För att kickstarta funktionen slänger Youtube dessutom in en bonus per såld pryl fram till juni.

Tydligen har funktionen slagit väl ut i USA. Klickandet på merchlänkar är 30 procent högre än andra typer av trafikdrivare i klipp.

YouTube lets European creators add a merch store to their channels

The feature has proven successful, with the companies claiming that merch shelf clickthroughs are 30 percent higher than other traffic sources, including annotations, links in video descriptions and banner links, meaning more people are checking out creators’ merch. If you’re a fan of a creator who uses the feature, you’ll see their products below their videos on both desktop and mobile.

Telia intresserat av att köpa SF Studios?

Efter köpet av Bonnier Broacasting är Telia kanske på väg att Bonnier-köpa mer. Närmare bestämt filmbolaget SF Studios.

Telia är kanske intresserade av att köpa SF Studios

Som artikeln konstaterar är det för att göra Telia (ännu mer) till både teleoperatör och medieföretag. I och med Bonnier-köpet så blir Telia förstås del av samma klubb som många andra bolag just nu. Även globalt.

Det vi sett bara senaste åren är två tydliga trender (ja, eller egentligen en trend med två motsatta förflyttningar). Den ena är att distributionsbolag köper upp innehållsföretag och/eller börjar skapa innehåll själva. Netflix är förstås det mest självklara exemplet och även ett av de första. Sedan dess har det blivit allt fler. Som AT&T:s rätt nyliga uppköp av Time Warner.

Den andra trenden är att innehållsbolag bygger upp egen distribution. Som Disneys beslut att satsa på en egen strömningstjänst.

För distributionsbolagen handlar det dels om att stå ut och dels om att hantera intäktstapp (som att vi inte ringer och sms:ar lika mycket) och för innehållsbolagen att nå ut och kapa mellanhänder.

Och i båda fallen är det förstås ytterligare exempel på att branschbegreppet blir allt mindre relevant.

Telia vill köpa rättigheterna till Astrid Lindgren-filmer och Ingmar Bergman

Nästan alla svenskar känner igen den: Den klassiska vinjetten för SF och den lika klassiska logotypen, även om den helt nyligen har bytts ut vilket orsakat ett visst ramaskri. Nu kan Breakit avslöja att Telia planerar att köpa SF Studios, bolaget bakom de filmer där vinjetten hörs.

BBC får första utländska, Facebook-finansierade nyhetsprogrammet på Watch

Facebooks Watch har inte fått sitt stora genombrott riktigt än. Siffror för kritikerhyllade flaggskeppsserien “Sorry For Your Loss” kollapsade efter miljonpremiären och tittandet på de efterföljande avsnitten verkar mer ha handlat om tillfällighet (man såg avsnitt i flödet) än att man aktivt söker upp innehållet.

Det hindrar dock inte andra från att satsa på närvaro på plattformen. Senast ut är BBC som får den första utländska, Facebook-betalade nyhetsshowen på Watch i och med veckomagasinet “Cut Through the Noise”.

Ironiskt nog så verkar precis det vara lite av Watchs problem. Det är svårt för potentiella tittare att hitta innehållet bland allt annat som redan finns på Facebook – i kombination till att vi inte går till Facebook med intentionen att bingetitta (ja, eller titta på långvideo överhuvudtaget). IGTV lider av lite samma problem så här långt – man går inte själv aktivt till appen och det finns inget givet ställe att i Instagram få en överblick.

Att se hur det går för BBC. Inte minst att skapa innehåll som matchar såväl målgrupp som plattform.

https://www.bbc.co.uk/mediacentre/worldnews/2018/bbc-news-to-launch-show-on-facebook-watch-in-the-us

 

AI – artificiell intelligens/Digitala assistenter

Snart finns det 100 miljoner smarta högtalare i världen

De smarta högtalarna fortsätter flytta in i våra hem. Enligt en rapport från Strategy Analytics såldes det 22,7 miljoner högtalare Q3. Man bedömer att antalet sålda smarthögtalare kommer knäcka 100-miljonersgränsen under november och överstiga 125 miljoner vid årets slut.

Amazon fortsätter toppa, trots Googles aggressiva spurtande. Amazons marknadsandel globalt är 31,6 %, en halvering från 64,8 % för ett år sedan. Google är nu uppe i 22,7 % och sedan är det kinesiskt för hela slanten i toppositionerna. Alibaba har 9,5 % medan såväl sökjätten Baidu som mobiltillverkaren Xiaomi nu är uppe i 8,4 %.

Global Smart Speaker Shipments Grew by Nearly 200% – Pandaily

The global shipments of smart speakers grew 197 percent year-over-year in Q3 of 2018, reaching a record-breaking amount of 22.7 million, according to Strategy Analytics’ quarterly report. Chinese companies Alibaba, Baidu and Xiaomi were among the top five brands. “China has rapidly emerged this year as the second largest market for smart speakers after the U.S.

Kunstig intelligens?

Från och med nu ska jag bara använda den danska frasen när jag pratar artificiell intelligens.

Danskt citat om att Tyskland kommer investera 3 miljarder euro i "kunstig intelligens"

 

IoT – Internet of things

JD.com öppnar robotrestaurang

Nån som har sett Arkiv X-avsnittet med robotrestaurangen som får spel? Nu kan man uppleva det i Tianjin i Kina. Ja, en robotrestaurang, alltså. Förhoppningsvis utan evil robots. Men med VR-spel och “immersive dining experience areas”.

Okej, nu är det kanske inte världens första robotiga restaurang. Och det kommmer att krävas “fem eller sex människor för att fylla på och placera ingredienserna för robotkockarna”. Kort sagt inte världens mest självgående robotar, men ändå – om man så vill så kommer ju människorna arbeta åt robotarna…

Men det som är intressant med Tianjin-robotarna är vem som står bakom: Kinas e-handelstvåa JD.com. Man siktar på att öppna 1000 restauranger av den här typen fram till 2020. Och man siktar på att kränga robottekniken även till andra restaurangkedjor.

Tre trender på samma gång, alltså:

  1. E-handelsjättarna satsar allt mer på offline – och på att bredda sig bortom just detaljhandel.
  2. B2B blir allt viktigare för de stora B2C-e-handlarna
  3. Det allt vanligare tänket att vända en utgift till en intäktsström. Med andra ord, ta fram lösningar eller teknik för att hantera egna interna behov och sedan sälja dessa till andra för att på sätt finansiera vidareutvecklingen

JD robot restaurant opens in Tianjin – Inside Retail Asia

Chinese online retailer JD has opened its first fully automated robot restaurant in Tianjin. The 400sqm venue has opened as “XCafe” at the Sino-Singapore Tianjin Eco-city, an area of Tianjin dedicated to environmental sustainability. XCafe is the first fully-automated restaurant in China, with all aspects of ordering, preparing, cooking, plating and serving performed by robots, which can work a full day on a single charge.

Alibaba på väg att öppna robothotell

Mer på temat: hur e-handelsjättarna spretar allt mer i sin verksamhet. JD.com har öppnat en robotrestaurang och nu är Alibaba på gång med något liknande: ett robothotell.

Alibaba är på gång att öppna ett robothotell i Hangzhou (och det går redan att boka rum). Hotellet bjuder på robotlösningar, ansiktsigenkänning, smarta högtalare, röststyrd beslysning, rumsservice och automatiserade städningsnotiser (antar att det typ betyder att rummet själv säger till när det vill bli städat).

Sist men inte minst gör Alibaba en JD: det går att köpa sakerna i rummet via Alibabas e-handel. (JD har samma upplägg, fast då via samarbete med hotellkedja.)

Och likt upplägget med JD:s robotrestaurang är robothotellet lika mycket ett hotell som marknadsförings- och demoplats för Alibabas teknik. Med andra ord ett sätt för Alibaba att ha möjlighet att kränga sina lösningar till andra hotellkedjor. Ja, eller bara till vem som helst som vill öppna ett hotell (branschkonceptet har ju som bekant spelat ut sin roll). Eller för den delen, egentligen precis vem som helst – oavsett verksamhet. Lösningarna i sig är ju inte begränsade till att bara fungera i en hotellkontext.

Alibaba Hotel run by robots – Inside Retail Asia

An automated Alibaba hotel is set to open in Hangzhou. The move showcases the e-commerce giant’s technological capacity and serves to diversify its scope of business – with a view to demonstrating and selling its data-driven innovations. The company has claimed the hotel will be more efficient than manned properties within a comparable price range.

Kineserna betalar allt mer med biometriidentifiering

Mer intressant statistik från kinesiska Singles’ Day. Kineserna gillar som bekant mobilbetalningar, men inte bara det: de gillar biometribetalningar.

Enligt Alipay/Ant Financial betalade 60,3 procent av alla kunder genom att identifiera sig med fingeravtryck eller med en selfie.

Kineserna verkar dessutom överlag bli allt mer bekväma med biometriidentifiering vid betalning. 2016 svarade 70 procent av de tillfrågade i en undersökning kring det här att de var bekväma med att betala med biometriidentifering. 2017 var siffran 85 procent.

Ironiskt nog var över 70 procent av de svarande i samma undersökning oroliga kring säkerheten i tekniken. Men den osäkerheten var då alltså inte så pass stor att de inte använder tekniken. Som Facebook, alltså.

https://techcrunch.com/2018/11/13/biometrics-payment-china-singles-day/

 

Bekvämlighetsekonomin

Waymo kan släppa kommersiell tjänst med självkörande bilar

Det har gått rykten ett tag om att Waymo, Googles självkörande bil-verksamhet, kommer starta en Uber-konkurrent. Och enligt Bloomberg så är det nu nära förestående. Enligt uppgifter som de har kommit över kommer tjänsten att dra igång redan i december.

Det skulle i så fall bli världens första kommersiella biltjänst med självkörande bilar. Och tjänsten uppges dessutom släppas under ett nytt varumärke, alltså inte som Waymo.

Mest sannolikt är småskalig utrullning runt Phoenix vad det verkar.

Waymo Commercial Ridesharing Service Will Launch in December | Digital Trends

Waymo will launch a commercial ridesharing service using self-driving cars in December, according to a new report. As previously discussed by Waymo, the service will operate in specific areas around Phoenix, Arizona. Waymo may expand the service to other cities in the future.

Ford, Walmart och Postmates samarbetar kring självkörande leveranstjänster

Ford fortsätter knyta samarbeten kring sin satsning på självkörande bilar. Senast ut: Walmart och leveransföretaget Postmates.

Tillsammans ska trion köra (hoho) en pilot med leveranser med självkörande bilar. Kommer inte vara helt självkörande bilar, programmet verkar mest handla om att Ford ska lära sig mer om vad som krävs för att framgångsrikt kunna erbjuda en sådan tjänst (och bygga den typen av smarta bilar).

Ford partners with Walmart and Postmates to test autonomous grocery delivery

Ford is partnering with Walmart and Postmates to test the business of delivering goods like groceries and pet food using self-driving vehicles. The pilot project is focused on Miami-Dade County, according to Ford’s announcement Wednesday. This is an area where Ford is already embedded and tes…

 

Digitalisering

Elon Musk startar The Brick Company som kommer sälja…. tegelstenar

Och så har Elon Musk startat ytterligare ett företag. Ett brick and mortar-företag – bokstavligen talat. The Brick Company. Som kommer sälja… bricks. Tegelstenar alltså. I fysiska butiker.

Ännu ett briljant företagsnamn från Musk.

Var får man råmaterialet till tegelstenarna från? Från The Boring Company, Musks tunnelgrävarföretag (som precis brutit igenom med sin första tunnel). Tegelstenarna tillverkas alltså från slagg från tunnelgrävande. Kort sagt ännu ett exempel på att bygga sitt eget självförsörjande ekosystem (variant på NCC:s Loop Rocks) samtidigt som man tänker hållbarhet. Dubbelt upp.

Nu är det här inte det enda som TBC kommer pyssla med. Man kommer även ta fram “avancerad teknik för tunnelgrävande och transport”. En given kund för den ena är förstås The Boring Company. Den andra skulle kunna ha med Tesla i kontaktlista. Ja, och än mer sannolikt ytterligare ett Musk-företag, inom kollektivtrafiken. Som kanske en dedikerad Hyperloop-satsning.

The Boring Company goes brick-and-mortar with The Brick Store

Elon Musk has shot out some crazy, unbelievable tweets over the last year, but he wasn’t joking about the bricks. Musk has started a company called The Brick Store LLC to produce and sell bricks, according to public documents obtained by TechCrunch. The new company, which was founded in July, will …

WeWork ökar satsningen på sitt startupprogram

Vad är nästa naturliga steg om man hyr ut kontorsyta till en massa startups? Man drar igång ett eget startupprogram.

Programmet i sig är inte nytt – WeWork har haft det ett tag. Vad som händer nu är att man utsett sin första globala chef för initiativet, vilket talar för att det finns stora ambitioner framåt.

Men WeWork Labs är också en del av det ekosystemtänk som börjar bli norm i techvärlden. Se till att bygga ditt eget självförsörjande system för att hålla liv i verksamhet och tillväxt. I det här fallet handlar det förstås om att hjälpa folk få igång sina startups för att de sedan ska bli WeWork-kunder.

Content marketing IRL.

WeWork hires Prabhdeep Singh to lead operations for its startup program WeWork Labs

WeWork has hired Prabhdeep Singh to serve as the first global head of operations for its startup program WeWork Labs. It’s a program that relaunched earlier this year, providing early-stage startups with desk space, educational programs and mentorship. Since the relaunch, the company says it&…

 

Ekonomi och finans

Tencents kvartalsrapport Q3 2018: Vinst och uppsättning upp, men användartillväxten sackar

Kvartalsrapport från Tencent. Efter senaste rapporten, med första vinstminskningen på ett årtionde, gick det den här gången bättre.

Omsättningen skrivs till 11,5 miljarder dollar, en ökning med 24 %. Vinsten ökade med 30 % jämfört med motsvarande kvartal 2017 och landade på 3,39 miljarder dollar.

Det viktiga spelsegmentet forsätter dock sacka. PC-delen därför att folk slutar spela PC-spel och mobilspelen på grund av hårdare regleringar i Kina. Men medan PC-delen backade så ökade omsättningen för mobilspelsdelen trots det med 7 %. Dock en milt sagt modest ökning.

Tillväxtmässigt visar WeChat upp samma trend som de västerländska sociala plattformarna: tillväxten är i princip platt. Bara upp 2,3 % jämfört med Q2 och 10,85 % jämfört med för ett år sedan. Det betyder att WeChat nu ligger på 1,08 miljarder månadsanvändare.

Tencents två andra sociala plattformar fortsätter dock backa på kvartalsbasis (om än marginellt). QQ har nu 802,6 miljoner månadsanvändare, vilket är minus 0,1 % och Qzone minskar med 2,1 % till 531,1 miljoner. På årsbasis är tappen ännu större. -4,8 % för QQ och -3,8 för Qzone.

Prenumerationssegmentet ökade med 23 % jämfört med 2017, till 154 miljoner. Främst drivet av videosegmentet, som nu har 82 miljoner prenumeranter.

En skillnad mot västkonkurrenterna är att annonsering aldrig varit lika stort för Tencent. Men i takt med att andra delar börjar kylas av blir det här allt viktigare. Annonseringsverksamheten ökade med 47 %. Omsättningen för annonseringen i sociala plattformar ökade ännu mer: +61 %. Mycket drivet av WeChat Moments (typ nyhetsflödet) och miniprogrammen. Det senare är en trend vi även ser här: multifunktionella sociala medier som tar över webbplatsens traditionella roll. “Webbplatser” som appar i appar eller pluginer till befintliga plattformar snarare än något fristående.

Omsättningen för betalningar och molntjänster ökade med 69 % på årsbasis. De dagliga transaktionsvolymerna ökade med 50 % och kanske än viktigare, inom det segmentet ökade offlinebetalningarna med 200 %.

Ett annat mönster som WeChat har gemensamt med Facebook, Snap och Twitter är att de blir bättre på att tjäna pengar på sina användare. Vinsten ökade snabbare än omsättningen och båda dessa var långt över andelen nya användare.

Tencent Post Solid Q3 Earnings, But China Gaming Crackdown Hits Revenues

Tencent Holdings posted stronger-than-expected third quarter earnings Wednesday but a crackdown by authorities in China on the amount of time children can play video games in the world’s biggest market has hit revenues in one of the group’s key sectors.

Nvidias kvartalsrapport Q3 2018: Svagare prognos och aktiekurskollaps

Techlashen fortsätter. Chiptillverkaren Nvidia kvartalsrapporterade igår. Omsättningen något sämre än väntat, men vinsten över förväntan. Men däremot, precis som nästan alla övriga techbolag som kvartalsrapporterat, så är prognosen för Q4 sämre än väntat.

Marknaden har just nu nerverna på utsidan när det gäller både goda och dåliga nyheter. När saker och ting gått bättre än väntat över hela banan (för några få) så har aktien skjutits upp i stratosfären. Omvänt vid minsta tecken på det omvända. Tecknen på att den globala högkonjunkturen håller på att nå vägs ände för den här gången.

Som i fallet Nvidia. Kommer bli en tung aktiedag för företaget med tanke på att aktien direkt rasade 19 procent i handeln efter rapporten. En galen överreaktion. Och det är ovanpå Nvidias oktoberras fram till stängningen igår – när aktien rasat med nästa 30 %. En tredjedel av börsvärdet har alltså försvunnit på ungefär en månad. Och när börsen öppnar idag kommer det bli ännu värre.

Chipmaker Nvidia plunges after missing on revenue and guidance

Nvidia stock fell as much as 19 percent Thursday after the company reported earnings for the third quarter of its 2019 fiscal year, which ended on Oct. 28. Here’s how the company did: Earnings: $1.84 per share, excluding certain items, vs. $1.71 per share as expected by analysts, according to Refinitiv.

Tencents intäktsfördelning – betydligt mer diversifierad än Facebooks

Ett diagram över fördelningen över Tencents olika intäktssegment i anslutning till senaste kvartalsrapporten.

Medan Google och ännu mer Facebook fortsätter bli allt mer beroende av annonseringen (i praktiken 100 % av intäkterna för Facebook), så är det betydligt mer jämnt fördelat för Kinas socialjätte.

Spel står fortfarande för över en tredjedel av den totala kakan (vilket är den främsta anledningen till att Kinas hårdare reglering av spelmarknaden fått Tencents börskurs att rasa med svindlande 250 miljarder dollar sedan årsskiftet). I motsatt ände har vi molnverksamheten som står för blygsamma 2,6 % (men som har snabbaste tillväxttakten).

Däremellan kommer ungefär lika mycket från sociala nätverk (främst WeChat, förstås), annonsering och allt annat (som WeChat Pay och intäkter från Tencents olika prenumerationstjänster (som video och musik).

Tencent har alltså en betydligt mindre sårbar affärsmodell än exempelvis Facebook. Men omvänt skulle man också kunna säga att Facebook har en enorm tillväxtpotential inom andra områden än annonseringen (och Tencent har omvänt stor potential just i annonsering, som är en betydligt nyare inkomstkälla än några av de andra segmenten).

Ett av problemen för såväl Facebook som Google är att de sitter fast i “gratisfällan”. Det mesta av Tencents pengar kommer från betaltjänster, men det är något som västkonkurrenterna (även de övriga sociala plattformarna, förstås) inte fått till. Det börjar komma mer och mer av den här typen av initiativ där slutanvändarna själva faktiskt betalar och här är det faktiskt Snapchat som måste sägas ha kommit längst.

Google har försökt med betaltjänster, som exempelvis Youtube Premium, men utan att det riktigt har lyft. Problemet här är att det känts som halvhjärtade satsningar. Något lite extra som kan subventioneras av annonsintäkterna. Förstås ett bekvämt sätt att tänka eftersom det kommer så sjukt mycket pengar den vägen. Men som Netflix, Amazon, Apple och Spotify (och förstås andra) är att vi är beredda att betala – OM vi upplever att det finns ett värde värt att betala för. Det är den pedagogiska övningen som Facebook och Google måste bli mycket bättre på.

(Artikeln som diagrammet är hämtat från.)

 

Diagram över Tencents fördelning av intäkter

Ubers kvartalsrapport Q3 2018: Omsättningen ökar, men förlusterna fortsätter skena

Kvartalsrapport från Uber. Inte för att de måste, utan för att de är många om att öka öppenheten inför den stundande börsnoteringen. Och, tja, förlusterna fortsätter att skena i en allt snurrigare takt.

Omsättningen Q3 ökade 38 % till 2,95 miljarder jämfört med 2017, men är 51 % sämre än Q2. Med andra ord en rejält sämre ökningstakt och i linje med det vi sett hos andra kvartalsrapporterande företaget. Ekonomin börjar generellt sacka in rätt ordentligt, vilket slår mot företagens intäkter.

Och Uber blöder som sagt var fortfarande bisarrt mycket pengar. Totalt blev minusresultatet 1,07 miljarder dollar – för kvartalet. Aggressiva investeringar som spökar.

Uber lost over $1 billion in Q3 as it closes in on an IPO

Uber, according to its self-reported financials, said it lost (on a GAAP basis) $1.07 billion as it continues to invest in new areas, such as bicycles, scooters and freight shipments. The company is still growing however, as revenue rose 38 percent from a year ago to $2.95 billion.

WeWork-konkurrenten Ucommune fyller på kassan med 200 miljoner dollar

Delningsjobblokaler är förstås även en grej i Kina. Ucommune har precis stängt en ny finansieringsrunda om 200 miljoner dollar, vilket ger bolaget en värdering på 3 miljarder dollar. WeWork ska som jämförelse vara värderat till 20 miljarder.

Totalt sitter man på 200 lokaler i 37 städer (även utanför Kina) som utnyttjas av 15 000 företag. Man siktar på att finnas i 350 städer i 40 länder inom tre år. Och visst är även en börsnotering ett möjligt framtida scenario för Ucommune.

WeWork Chinese rival hits $3b valuation after new $200m round

Ucommune, a WeWork competitor in China, today announced the close of its US$200 million series D round, which brought its valuation to US$3 billion. The round marks the single largest in China’s co-working space industry, the firm claimed. The money will be spent to grow its global footprint, strengthen its research and development, and upgrade its “smart office” technology.

Softbank investerar 4,4 miljarder dollar i WeWork

Jag skrev nyss om att kinesiska WeWork-konkurrenten Ucommune har tagit in 200 miljoner dollar i nytt kapital, till en total värdering om 3 miljarder dollar. Nu får även WeWork nya pengar – lika mycket som hela Ucommune är värt.

Japanska internetjätten Softbank (som dessutom numer är en av världens största techinvesterare) plöjer nu ner just 3 miljarder dollar via sin investeringsfond Vision Fund. Dessutom investerar Softbank ytterligare 1,4 miljarder dollar i WeWorks tre dotterbolag WeWork China, WeWork Japan och WeWork Pacific.

Co-working är kort sagt… rätt hett just nu. Och det i tid när tech som område får börssmisk över nästan hela banan.

WeWork har inte gått ut med någon värdering i samband med kapitaltillskottet, men källor till Forbes spekulerar i att det handlar om en siffra strax under 20 miljarder dollar.

WeWork Confirms Massive $4.4 Billion Investment From SoftBank And Its Vision Fund

SoftBank Group billionaire Masayoshi Son has struck again, and the benefit of his latest outsized investment is co-working unicorn WeWork. WeWork and SoftBank confirmed a combined $4.4 billion investment in the company on Thursday, including $3 billion into WeWork directly, via primary and secondary shares, and $1.4 billion invested into three subsidiaries, WeWork China, WeWork Japan and WeWork Pacific.

Baidu investerar i hissreklamföretag

Kinesiska sökjätten Baidu har investerat i ett nytt företag. Man står för merparten av de 300 miljoner dollar som Xinchao Media har dragit in i senaste finansieringsrundan. Vad är Xinchao undrar du? Ett företag som säljer reklam – i hissar.

Xinchao har redan en marknad bestående av 700 000 hissar i 100 kinesiska städer, där de servar hissåkarna reklam. I och utanför hissen. Artikeln lyfter att reklam kan fungera när hissen fastnar, vilket jag kanske är lite tveksam till, men väl när man väntar på hissen eller bara åker. När alla står och stirrar rakt fram och fokuserar på att inte andas konstigt.

Samarbetet kommer att bestå av dataintegrationer som kopplar samman Baidus sökdata med Xinchaos offlinedata. Baidu kommer även förse Xinchao med teknik inom stordata och AI som i sin tur kan göra reklamen än träffsäker. Lite ansiktsigenkänning (eller bara lite mobilpositionering på det) och vi är en knapptryckning från Minority Report-hissar.

Jag ser ju mest fram mot den dagen när jag får en smart hiss i huset där jag bor. Jag gissar att alla boende har ungefär nästan exakt samma rutiner varje morgon och kväll, så jag börjar förvänta mig att hissen ska lära sig när den ska stå på vilken våning.

Baidu leads $300M investment to bring its search smarts to elevator ads

China’s largest search engine Baidu is getting an offline revenue boost after it led a $300 million strategic round in Xinchao Media, a company that shows people ads when they’re waiting for an elevator – or stuck in one. The tie-up will see the partners collaborate on data integr…

Kinesiska musiktjänsten NetEase tar in 600 nya dollarmiljoner

Pratar vi musiktjänster är det mest Spotify och Apple Music. Men i antal användare sopar de kinesiska tjänsterna banan med västmotsvarigheterna. Tencent Musics olika plattformar ska ha över 800 miljoner månadsanvändare och tvåan NetEase Cloud Music är uppe i 600 miljoner, 200 miljoner fler än för ett år sedan.

Tencent Music skulle ha börsnoterats för nästan precis en månad sedan, men det lite… skakiga techklimatet har gjort att Tencent har skjutit på noteringen. Under tiden fyller NetEase på kassan med 600 miljoner dollar.

Självklart är NetEase kopplad till någon av Kinas stora techjättar. Närmare bestämt Baidu, Kinas söketta.

NetEase Cloud Music Raises $600 Million; Counts 600 Million Total Users

NetEase Cloud Music has raised $600 million in funding. The Chinese streaming music giant has confirmed that it closed a new financing round. Strategic partners include Baidu, General Atlantic, Boyu Capital, and several other unnamed investors. Today’s announcement comes as its music rival, Tencent Music Entertainment (TME), has stalled on its IPO launch in the US.

Afrikanska företag investerar allt mer globalt

Nigerianska dataanalysföretaget Terragon köper Singapore-baserade mobilannonseringsföretaget Bizense. Två företagsnamn som jag inte hört talas om tidigare och som (åtminstone nu) har typ noll relevans för oss här. Så varför delar jag den här?

Därför att det är en affär som går åt fel håll. Vi har blickarna riktade mot Kina – och delvis Indien – digitalt sätt. Afrika är på något sätt sista tillväxtanhalten som kommer efter dessa. Som bekant storinvesterar Kina i kontinenten, men även företag som japanska internetjätten Softbank.

Men att vi inte tittar betyder inte att det händer något. Det afrikanska techscenen börjar på riktigt ta fart. Flera av länderna har verksamheter som storleksmässigt börjar komma i nivå med motsvarande företag här hos oss. Vi pratar dessutom om enorma länder med väldigt unga befolkningar.

Och flera av dessa företag har redan börjat köpa upp verksamhet på betydligt mer mogna marknader. Förstås av exakt samma anledning som alla andra: att växa globalt.

Nigerian data analytics company Terragon acquires Asian mobile ad firm Bizense

Nigerian consumer data analytics firm Terragon Group has acquired Asian mobile marketing company Bizense in a cash and stock deal. Based in Singapore, with operations in India and Indonesia, Bizense specializes in “mobile ad platform[s] for Telco’s, large publishers, and [e-commerce] ad networks” under its proprietary Adatrix platform – according to its website and a release.

 

Övrigt

Youtubes VD skriver debattinlägg mot EU:s föreslagna upphovsrättsdirektiv

Youtubes VD målar (förstås) upp en mörk bild av världen efter att EU:s föreslagna uppdaterade upphovsrättsdirektiv träder i kraft. Hundratusentals människor kommer förlora sitt livsuppehälle. Ja, nästan. Dessutom kommer EU-medborgare inte längre kunna se “Despacito”.

Det är förstås självklart att Youtube kommer lobba mot direktivsförslaget. Det är primärt Youtube och Facebook (med dess olika plattformar) som förslaget har tagit sikte på. Och inga företag tycker om regleringar.

Samtidigt släppte Google sin “How Google Fights Piracy” report där företag slår sig på bröstet med hur mycket material som bryter mot upphovsrätten de har plockat bort och hur mycket pengar upphovsrättshavare har fått.

Även Youtube argumenterar att de kommer att behöva preventivblocka allt material där upphovsrätten inte är glasklar, samtidigt som man säljpitchar sitt eget Content ID-verktyg. Och uppmuntrar lagstiftarna att låta marknaden själv komma fram till fungerande lösningar sinsemellan, vilket direktivet redan öppnar för.

Det stora problemet för Youtube (och Google) är att de förstås redan, som konstateras, måste göra det här. Upphovsrättslagstiftningen är internationell och de tre miljarder länkar som Google har plockat bort har de gjort även utan direktivet, på upphovsrättsinnehavarens begäran.

Med tanke på proportionalitetsprincipen (som även nämns i direktivförslaget) så kommer det med största sannolikhet bli precis som det redan är idag för Youtube och Facebook. De stoppar redan en massa innehåll på förväg, eftersom det är enklare än att jiddra med varenda advokat som kommer springande. Det innehåll som ändå slinker igenom, eller som Youtubes VD konstaterar där upphovsrätten inte är entydig, kommer plockas bort i efterhand – och den hanteringen kommer vara okej för EU så länge som man gör det inom rimlig tid.

Vi kommer förstås dessutom se ännu fler affärer likt Facebooks med skivbolagen: man sluter helt enkelt avtal med upphovsrättsorganisationer om vinstdelning så att användarna fritt kan använda det här materialet. Det i sig gör att företagen kan släppa nya tjänster som i sin tur kan driva mer intäkter. Facebooks nysläppta kortvideoapp Lasso är ett sånt exempel.

The Potential Unintended Consequences of Article 13

This op-ed originally appeared in the Financial Times. Creativity has long been a guiding force in my life, which is why I jumped at the opportunity to be YouTube’s chief executive nearly five years ago. Creators have used YouTube to share their voices, inspire their fans, and build their livelihoods.

Cloudflare släpper DNS-tjänsten 1.1.1.1 för mobiler

En rätt stor grej för surfandet. I våras släppte webboptimerings- och webbsäkerhetsföretaget Cloudflare sin tjänst 1.1.1.1 för datorer. En dns-uppslagstjänst (en tjänst som talar om för din webbläsare vilken webbplats som en webbadress leder till). Cloudflares uppslagstjänst ska vara säkrare och framförallt får ingen tillgång till vilka webbplatser du besöker, information som kan säljas av andra motsvarande tjänster.

Men inte bara det. Dessutom ska Cloudflares tjänst vara snabbare. Och gratis. Och kommer nu till mobiler.

Cloudflare gör förstås det här för att marknadsföra sina tjänster (typ funktions-content marketing). Men oavsett ett väldigt bra initiativ.

Cloudflare just dropped a free privacy app for mobile browsing

It’s never just between you and your phone. What you Google in the wee hours of the morning isn’t for your eyes only. Instead, your search queries and history are logged and tracked by a host of companies who likely don’t have your best interests at heart.

Firefox testar inbyggd prisbevakningstjänst och massfliksmejlande

Firefox (och Opera) fortsätter springa cirklar runt Chrome och Safari. Åtminstone om vi pratar om att tänka webbläsarnytt. Senaste testerna: inbyggd prisbevakningstjänst och massfliksmejlande.

Prisbevakaren håller koll på en vara (hos t ex Amazon) och pingar när priset går ned. Man kan tänka sig att Mozilla säkert hoppas på en intäktsväg på sikt, men nu är det ”bara” en smart tjänst inbyggd i webbläsaren. Visst, finns ju pluginer, men här börjar saker alltså än mer flytta in i kärnan av våra applikationer. En allt tydligare trend.

Dessutom testas en funktion där man kan markera flera flikar på en gång och mejla dessa till en Gmail-adress (JA! JA! JA! ÄNTLIGEN!)

Firefox debuts experimental price-tracking feature for consumers

Mozilla is introducing a duo of new experimental Firefox features today as part of its Test Pilot program. As we approach the Christmas shopping period, and with the annual Black Friday sales extravaganza about to hit us like a sledgehammer, Firefox will allow online shoppers to track prices for specific products and receive alerts when prices go down.

Firefox börjar vana om man besöker en webbplats som drabbats av dataintrång

En bra och smart grej till från Firefox. En funktion som kommer varna användare när de går in på en webbplats som har rapporterat ett dataintrång. Dessutom med koppling till befintliga funktionen Monitor, där man som användare kan kolla om ens e-postadress är en av de drabbade.

Mozilla adds website breach notifications to Firefox

Mozilla is adding a new security feature to its Firefox Quantum web browser that will alert users when they visit a website that has recently reported a data breach. When a Firefox user lands on a website with a breach in its recent past they’ll see a pop up notification informing them of the…

Life-fi – wi-fi som räddar liv

Briljant koncept.

Myndigheterna i Australien hoppas att gratis wi-fi ska bli en virtuell Baywatch. Tanken är att strandbesökare får tillgång till gratis wi-fi när de ligger och pressar – så länge som de håller sig inom de angivna säkerhetszonerna. Går du utanför dessa tappar du wi-fi-tillgången (och kanske ditt liv, men i någon slags behovspyramid kan det förstnämnda numer vara värre).

En bonus i sammanhanget är att tillgång till uppkoppling också innebär att myndigheterna kan pusha ut strandviktig information (som strömvarningar eller tsunamis). Dessutom på sju språk, för att säkerställa att informationen faktiskt når fram.

Aussies Hope Free Wi-fi on Its Beaches Will Lead to Fewer Drownings | Digital Trends

Aussie lifeguards have hit on an idea to use Wi-Fi to make the beaches safer. How? By creating free Wi-Fi zones within the safety flags to encourage swimmers to stay within designated areas where they can be monitored by lifeguards. The Wi-Fi setup also sends out safety alerts in multiple languages.

Googles mobiltangentbord Gboard börjar med kontextuella förslag

Google gör en Facebook. Smartar till sitt mobiltangentbord Gboard med kontextuella förslag på gifar, dekaler och emojis att använda baserat på ”kontexten i konversationen”. Lite som Facebooks virtuella assistent M i Messenger.

Skriv ”jag är trött” och få upp en trött emoji, skriv ”god morgon” och du får upp en frukostdekal. Om du har en Android-mobil (och har engelska som språk) för tillfället.

Lite mer makro så börjar Gboard i allmänhet och mobiltangentbord i synnerhet bli allt viktigare powerhouses. Den förmodligen mest använda funktionen i de flestas mobiler som dessutom får allt fler funktioner. Och för Google är det förstås ännu en datakälla. Även på iOS.

Google adds GIF and emoji recommendations to Gboard

If you’re using the latest version of Gboard, you’ll noted a “GIF” icon appear in the top left corner while you’re typing. Tap on it and you’ll see all of the recommendations that Google’s AI has generated for you.

Japans nya cybersäkerhetsminister har aldrig använt en dator

Tja, det är väl det bästa sättet att få till riktigt vattentät cybersäkerhet, antar jag.

Japan’s new cybersecurity minister admits he’s never used a computer

Japanese lawmakers were understandably baffled when, on Wednesday, Sakurada appeared confused when asked some basic technology questions relating to the use of USB drives in nuclear power plants. “I don’t know the details well. So how about having an expert answer your question if necessary?” the man who is supposed to be the expert said.

Självkörande bilar = ökad nativitet?

Lösningen på västvärldens nedåtgående barnafödandekurvor? Självkörande bilar. Förstås.

Self-driving cars will be for sex, scientists say

Self-driving cars will change the way we travel and work. But according to researchers studying the potential implications of autonomous vehicles (AVs), they could also have a profound impact on another aspect of life: How we have sex. One recent study concluded that nearly 60% of all Americans have had sex in a car.

Kassettbandspelare anno 2018

Okej, jag erkänner att jag är lite småkär.

För alla som inte vet: det är en “radio” med “kassettbandspelare”. Den kan liveströmma radio och musik. Den har även möjlighet att lyssna på “poddar” och spara ner de liveströmmade sändningarna för att lyssna på dem senare eller igen – offline.

Enheten har obegränsad offlinekapacitet via utbytbara minneskort, eller “kassetter”. Batteritiden kan förlängas genom att ta med sig ett antal “powerbanks” som infogas i inbyggda powerbank-facket. Det går även att väggkoppla enheten till ström. Enheten har en standardiserad strömkoppling, med möjlighet till att köpa donglar vid strömbehov i andra länder. Har stöd för att bokmärka favoritströmningskanaler för snabbåtkomst och kräver inga regelbundna appuppdateringar.

Fungerar även utmärkt för “social listening”. Fungerar för ett medelstort antal samtida lyssnare, som kan “chatta” om det strömmade innehållet samtidigt som det liveströmmas. Eller så kan man anordna chattpartyn där man väljer ut vad ska offlinelyssna på. Det finns också stöd för livechattar vid lyssning offline. Chattdeltagare kan även ta med sig sina egna spellistor för offlinelyssning under ett chattparty.

Kan användas utan abonnemang för att liveströmma även om wi-fi-tillgång saknas via avancerad antennteknik, som inte medför roamingkostnader.

Enheten har också inbyggt stöd för mobilspel. Med enbart en så kallad “blyertspenna” (en avancerad form av pekdon som inte kräver någon strömkälla och som kan användas operativoberoende på de flesta typer av material) kan man, om lusten faller på, också roa sig med det populära spelet “bandsallad”.

Cassette decks from Crosley take aim at tape-hoarding nostalgia-seekers

Crosley, makers of the “good enough” record players you see in Urban Outfitters and Target, have turned their retro novelty eye on the next obvious format: cassettes. These two new decks from the company have all the latest features from 1985, but also a handful of modern conveniences.

Ola Andersson
Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.
Ola Andersson on LinkedinOla Andersson on RssOla Andersson on Twitter

Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Kommentera

avatar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

  Subscribe  
Meddela mig om