Digitala spaningar vecka 47 2018

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebooks Watch Party får stöd för livesändning

Intressant tillägg till Facebooks Watch Party, dvs. företagets plattform som gör det möjligt dra igång grupptittande på en befintlig video. Nu blir det möjligt för tittarpartys värd att starta en livesändning under grupptittandet. Vilket blir lite skönt meta.

Matt Navarra on Twitter

New! Facebook Watch Party hosts can now interact with other guests by going live within the party

Nytt Facebook-patent: lista ut hushållets demografi genom att titta på bilder som laddas upp

Nytt Facebook-patent (ja, eller från 2017, men offentligt nu). Teknik som är tänkt att ge Facebook möjlighet att lista ut demografin i ditt hushåll – baserat på bilder.

Inte bilder, förstås. Även annat. Som om flera delar innehåll från samma IP-adress, vilka taggar som finns, meddelandehistorik, surfhistorik etc.

Två saker som jag kommer att tänka på: patent skickades in innan hela Cambridge Analytica-härvan exploderade, så Facebook har säkerligen delvis pausat arbetet (åtminstone utrullningen) av den här typen av teknik. Dessutom känns det som att, tja, Facebook mer eller mindre redan har gjort det här ett tag, fast kanske med andra datapunkter.

Facebook Filed A Patent To Predict Your Household’s Demographics Based On Family Photos

Facebook has submitted a patent application for technology that would predict who your family and other household members are, based on images and captions posted to Facebook, as well as your device information, like shared IP addresses. The application, titled “Predicting household demographics based on image data,” was originally filed May 10, 2017, and made public today.

Facebook erkänner smutskastningskampanj mot George Soros

Så erkänner Facebook att New York Times artikel stämde: Facebook anlitade en byrå för att gräva fram smuts om Facebook-kritiker. Och koppla olika kritikergrupper till George Soros, en av de mest kända FB-kritikerna.

Nu visar det sig att ingen i högsta ledningen kände till det här. Det var helt och hållet Elliot Schrage, Facebooks kommunikationschef som håller lämpligt nog håller på att avgå, och hans team som låg bakom hela kampanjupplägget och uppdraget till byrån.

Joråsåatte. Ingen i högsta ledningen visste något om det här. Asapromiss.

Facebook erkänner attack mot George Soros

Facebooks avgående kommunikationschef Elliot Schrage godkände beslutet att anlita den omstridda pr-firman Definers. Kommunikationschefen medger också att hans team uppmanade Definers att gräva fram negativa nyheter om Facebooks rivaler och kritiker, bland dem investeraren George Soros. Det skriver sajten Techcrunch som tagit del av ett brev Elliot Schrage sänt ut till sina medarbetare.

Är Facebooks ledning i full on stabsläge?

Nya uppgifter från Wall Street Journal om att läget är… skakigt på Facebook just nu. Internt.

Enligt WSJ ska Zuckerberg ha “gathered about 50 of his top lieutenants earlier this year and told them that Facebook Inc. was at war and he planned to lead the company accordingly.” Om man så vill, lite som läget i allt fler demokratier just nu.

Stora Facebook-aktieägare har vid ett par tillfällen försökt få Zuckerberg petad som styrelseordförande (han har den rollen utöver VD-posten). Utan framgång, eftersom Zuckerberg själv sitter på över 50 % av aktierna. Däremot börjar Facebook komma allt närmare den smärtsamma punkt för alla framgångsrika startups när grundaren kliver åt sidan – eller petas.

Om ovanstående citat stämmer blir det ännu svårare för Facebook att vidhålla sin position att Facebooks ledning inte hade koll på att företaget anlitade extern byrå för att driva smutskastningskampanj mot kritiker i samband med rysshärvan under amerikanska presidentvalet. Det agerandet är väldigt mycket i linje med ovanstående citat.

Mycket av Facebooks problem har också handlat om interna problem. Startupmentaliteter som fått leva kvar för länge och som kommer kräva mycket tid och energi att ta sig ur. Lite mindre move fast and break things i kulturen.

Svårt att inte dra en aktuell parallell till Uber, där medgrundaren Travis Kalnick kickades från VD-posten. Det behövdes helt enkelt ett företagskulturellt omtag och en nystart. Faktiskt såväl som symboliskt.

Nu är ovanstående förstås inofficiella uppgifter, som ska tas med liten nypa salt. Oavsett: i de flesta lägen behövs det nytt blod när ett företag når viss nivå. Att starta och växa ett bolag är inte samma kompetens som att styra skutan på ett jätteföretag.

Things Are Really, Really Bad At Facebook; Zuckerberg Turns Aggressive

A report by The Washington Journal has said that Zuckerberg’s new aggressive approach has forced many top executives to leave the company. Facebook CEO also blamed Sheryl Sandberg for the public fallout over the Cambridge Analytica scandal and had reportedly got her to wonder about the security of her job at Facebook.

Facebook lyssnar inte på oss. Asapromiss.

Matt Navarra on Twitter

Facebook ‘voice interactions’?

Snapchat

Snapchat släpper dedikerad shoppingkanal under Discover

Dags för Black Friday och det firar Snapchat med att släppa sin första dedikerade shoppingkanal under Discover-avdelningen: Shop and cop. Med andra ord Snapchats första dedikerade shoppingbara livsstilsmagasin.

Snapchat kommer ansvara för urvalet i kanalen, medan själva shoppandet kommer att hanteras via Shopifys lösning. Och på bästa Snapchat-manér kommer erbjudandena i kanalen förstås vara tidsbegränsade.

Snapchat handlar, precis som i princip alla sociala plattformar vid det här laget, allt mer om shopping. Så ja, alla e-handlare (ja, eller alla handlare) som inte har börjat fundera på stöd för att handla i sociala medier: nu kan vara hög tid att göra det.

Snapchat Launches Its First-Ever Dedicated Shopping Channel Ahead Of Black Friday

Snapchat has launched its first-ever dedicated shopping channel where users can browse deals from selected brands and shop exclusive drops and unique offers right within the app. Just in time for Black Friday, Snapchat last week launched “Shop and Cop,” its first-ever dedicated shopping channel on Discover.

Snapchat kopplar ihop linsskapare med företag i behov av Snapchat-linser

Snapchat håller allt mer på att bli ett gigföretag. En plattform för att köpa och sälja tjänster. Mer specifikt att företag kan få hjälp med sitt innehåll på Snapchat. Tja, eller bara med Snapchat generellt. Och få hjälp av dem som kan: toppsnappare.

Senaste initiativet är ett Creative Partners-program, där företag i behov av att skapa AR-linser kan få hjälp av utvalda byråer som ska vara vassa på just det. 30 professionella byråer/linsskapare.

Men likt Snapchats tidigare liknande initiativ skulle det här även kunna spridas vidare till plattformens influencers. Att dessa helt enkelt kan få en marknadsföringsplattform som giggande linsskapare.

Snap announces Lens Creative Partners program to connect brands with AR creators

A year ago, Snap launched its first desktop app, Lens Studio, to give artists and agencies the ability to create and run their own sponsored AR lenses. But companies still might not readily know what agencies have prior experience creating lenses.

Snap kanske är på gång med generation tre av Spectacles

Mer Spectacles. Kanske. Uppgifter om att en ny modell är på gång mot slutet av året. Trean är i grund och botten ungefär som tidigare – plus AR, om man ska tro uppgifterna. Fast inte realtids-AR utan någon konstig halvvägsvariant (typ krävs fortfarande efterbearbetning i Snapchat-appen).

Artikeln förvånas över att Snaps prioriteringar och är tveksam till Snap som kameraföretag, men Snap hade inte så mycket val. De var tvungna att, likt Twitter, INTE kalla sig socialt medium eftersom det innebär jämförelser med Facebook. Som inte heller längre kallar sig socialt medium. Det är bara alla vi andra som envisas att prata om dem som sociala medier.

Snapchat’s rumored Spectacles 3 has us worried about the company’s priorities

If at first you don’t succeed, try, try again. This seems to be the guiding principle for Snap Inc.’s relentless pursuit to make its Spectacles camera glasses A Thing. Despite two versions of Spectacles, each of which got a lukewarm response, the company is reportedly planning to release a new $350 version by the end of this year with two cameras.

LinkedIn

Är LinkedIn på gång att få ett eget stories-format?

Stories är väldigt mycket “det” när det handlar om sociala medier just nu. Formatet som håller på att äta upp nyhetsflödet som norm för delning av innehåll. Nu kanske LinkedIn testar en egen stories-funktion.

Vore väldigt spännande att se vad detta skulle kunna innebära. Nyhetsflödet (oavsett plattform) har ett väldigt satt format. Stories innebär betydligt större kreativ frihet.

Men hur skulle detta se ut i en LinkedIn-kontext? Gissningsvis mycket fokus på video. Men det skulle ha varit intressant om LinkedIn hade hittat på något helt eget. Ett annat sätt att dela innehåll som inte är en klon av alla andra stories-funktioner – men mindre fyrkantigt än dagens flöde. 

Och förresten en sak som slog mig. Tänk om LinkedIn skulle göra som de andra plattformarna med innehållsskapare har eller är på väg att få: möjlighet att ”dricksa” innehållsskapare som man tycker är bra + att LI tar ”transaktionsavgift”. Initiativ för innehållskapare + möjlighet för LI att tjäna pengar på kunskapsspåret (eller åtminstone gå plus minus noll, typ), samtidigt som det då i sig skulle skapa mer, hoppas man, kvalitativt innehåll => människor hänger mer på plattformen. (Ja, är man Facebook så betalar man innehållskaparna själv för att få snurr på verksamheten, men där är vi nog inte…)

Matt Navarra on Twitter

LinkedIn Stories being tested? h/t @socialcontented

Ja, LinkedIn får en egen storiesfunktion – OCH GIF-KOMMENTARER!

Mer information om LinkedIn Stories (a.k.a. Student Voices). Företaget bekräftar att man testar möjligheten för college-studenter att lägga upp korta videoklipp kopplade till sin skolas story-spellista. Klippen försvinner efter en vecka. Så kopia av alla andra stories, fast senare och med färre funktioner (lex LinkedIn).

Men det är fler nyheter på gång: möjlighet att dela kartposition i meddelande (den har jag haft, men är borta nu igen), reaktioner utöver gilla-tummar på kommentar och *djupaandetagrimligaförväntningar* GIF-KOMMENTARER!

Vi tar det igen: GIF-KOMMENTARER!

*sing hallelujah praise the lord-gif*

LinkedIn Launched “Student Voices,” Its Own Take On Stories

Stories are everywhere, literally, even on LinkedIn now. The platform is the latest to add the ephemeral slideshow feature, hoping to reengage with the younger audiences. LinkedIn is trying hard to rebuild its reputation as a true social media platforms. Of course, the company wants to do so without losing its positioning as the leading professional networking platform.

LinkedIn gör det möjligt att stoppa export av e-postadresser

Exporterar du dina kontakters e-postadresser från LinkedIn för att använda dem aggregerat på något sätt? Kanske sucks to be you then. LinkedIn har nu börjat delvis strypa den här möjligheten.

En ny inställning gör det möjligt för användare att blocka möjligheten för andra att inkludera ens e-postadress vid export. Har redan dykt upp hos mig, så det här kan vara en funktion som slagits på för alla samtidigt.

LinkedIn cuts off email address exports with new privacy setting

A win for privacy on LinkedIn could be a big loss for businesses, recruiters and anyone else expecting to be able to export the email addresses of their connections. LinkedIn just quietly introduced a new privacy setting that defaults to blocking other users from exporting your email address. That …

LinkedIns annonsverksamhet bedöms omsätta totalt två miljarder dollar 2018

Information om hur det går för LinkedIns annonsverksamhet. Företaget bedömer att annonsomsättningen kommer att landa på 2 miljarder dollar 2018. Är förstås långt efter annonsjättarnas intäkter (bara Q3 drog Google, Facebook och Amazon in 27,2, 13,7 respektive 2,5 miljarder dollar). Men om siffrorna håller i sig motsvarar LinkedIns två miljarder hälften av det Microsoft bedöms dra in inom annonsering i år

Och som jämförelse med LinkedIn självt: Q3 2016, precis innan de köptes upp av Microsoft, omsatte annonseringen bara 175 miljoner dollar, vilket skulle kunna betyda en helårssiffra runt 700 miljoner.

https://wersm.com/linkedin-advertising-revenue-coming-in-hot-for-2018/

LinkedIn får smäll på fingrarna av EU efter olaglig användardatahantering

Ni vet hur LinkedIn ofta gör som Facebook – fast lite senare? Det verkar också gälla på området användardata. Eller rättare sagt, användning av användardata på ett lite mer… kreativt sätt.

I en rapport av Irlands Data Protection Commissioner som presenterades i fredags visar det sig att LinkedIn inte bara slarvat med säkerheten, utan fullt ut brutit mot integritetslagstiftning.

Det är två saker som utredningen kom fram till. Den ena var att LinkedIn, i ett försök att öka användartalen, riktade Facebook-annonser mot potentiella användare. Annonseringen baserades på en databas med 18 miljoner e-postadresser, som då alltså inte var LinkedIn-medlemmar. Var kom adresserna ifrån? Oklart. Men rapporten konstaterar att det var otillåten vidareanvändning av e-postadresser insamlade av någon annan, för något annat ändamål.

Det andra var LinkedIns algoritm för att bygga upp rekommenderade nätverk, främst för nya användare. Alltså tipsa nya användare om vilka kontakter de skulle kunna knyta när LinkedIn-tillvaron är lite tumbleweed i kontaktlistan. Det här förprocessandet bedöms inte heller vara i linje med lagstiftningen och LinkedIn har beordrats att radera all personlig data som använts för den typen av processande före den 25 maj 2018. (Man kan anta att det inte handlar om individers konton, utan just kopplingar mellan profiler som använts för att bygga ”förnätverk”.)

Eftersom allt det här skedde före den 25 maj i år, a.k.a. GDPR Day, så behöver LinkedIn inte betala några böter för felanvändningen. Myndigheten hade helt enkelt inget mandat att utkräva böter före det datumet och kan inte göra det retroaktivt.

LinkedIn konstaterar att det här beror på att rutiner inte har följts, inte att det var något aktivt sanktionerat och att de styrt upp detta. Vilket de förstås måste säga.

LinkedIn violated data protection by using 18M email addresses of non-members to buy targeted ads on Facebook

LinkedIn, the social network for the working world with close to 600 million users, has been called out a number of times for how it is able to suggest uncanny connections to you, when it’s not even clear how or why LinkedIn would know enough to make those suggestions in the first place.

WeChat

WeChat kan användas för att hantera typ allt under hotellvistelsen

”WeChat-powered hotel”. Den meningen.

Alibaba är på väg att ge sig in i (robot)hotellbranschen och Tencent vill förstås inte vara sämre. Nu gör de WeChat till ännu mer en one stop shop-app. Via ett samarbete med InterContentinental finns det nu ett hotell i Shanghai som gör det möjligt för användare att via WeChat boka rum, checka in och använda mobilen som nyckel till rummet.

Användare identifierar sig via ansiktsigenkänning och kan via WeChat sedan även beställa rumsservice, köpa saker och ställa in luftkonditionering, belysning och gardiner.

Tencent har även slutit avtal med ytterligare hotellkedjor för motsvarande integrationer.

A WeChat-powered hotel in China lets you check in, enter your room, and get breakfast through your phone

China’s biggest app, WeChat, partnered with the InterContinental Shanghai Wonderland hotel to open a smart hotel that lets users check in remotely and use their phones as key cards without human assistance. Although the hotel is 88 feet underground, it’s connected enough to provide quick internet services, according to a press release it shared with The Verge.

 

Sök/SEO

Google kan lägga till användarkommentarer i sökresultatet

Google har inte gett upp sin strävan att lyckas inom social. Det har kommit allt fler tecken senaste tiden på att de försöker igen – men den här gången i utgångspunkt i det de faktiskt kan: sök.

Senaste testet handlar om att visa kommentarer på sökresultatsidan. Så här långt verkar testet vara begränsat till sportsändningar och innehåller både proffskommentarer och kommentarer från tittare. Det verkar kunna gå att filtrera kommentarer på olika sätt och, ja, det är modererat.

Handlar förstås om att få folk att hänga längre hos Google, även den här gången. Google vill allt mer vara stället där vi dödar tid, inte bara sparar tid.

Google may add public comments for searches

We’ve asked Google if it can say more about its potential plans. There’s no certainty this will arrive soon, if at all. With that in mind, the allure is clear for Google. Comments on specific events could keep people engaged on Google well after they’ve run a search, rather than just the few moments it takes to check scores or visit another website.

Google Ads får Target Impression Share: buda utifrån placering

Google Ads får nya funktioner: Target Impression Share. Det innebär att det går att buda utifrån placering: toppositionen, någonstans i toppen av sidan eller var som helst på sökresultatsidan.

Går också att välja vilken andel av budgivningarna som annonsen ska delta i. Exemplet som ges: att annonsen ska vara med och slåss om utrymme varje budgivning vid en sökning på det egna företaget.

Google’s New ‘Target Impression Share’ Helps Ads Show Up More Often – Search Engine Journal

Google Ads has rolled out a new smart bidding strategy called Target Impression Share, which automatically sets bids according to where the ad will show up.

Googles Shopping actions för stöd för rabatter och kampanjer

Google ökar funktionaliteten i sin Shopping actions-funktion med en integration till Merchant promotions-programmet inom ramen för Googles Express-leveranstjänst . Shopping actions, möjlighet att ladda upp delar av en produktkatalog till Google och handla produkterna via en Google-varukorg och en Google-utcheckning, får nu stöd för kampanjbudskap. Som artikelexemplet 10 % rabatt på den sko man tittar på.

Google Ads Brings Merchant Promotions to Shopping Actions – Search Engine Journal

Google Ads is bringing its Merchant Promotions program to Shopping Actions for retailers. This integration allows online retailers to add promotions to their Shopping Actions inventory. Customers will see the promotion wherever the discounted products show up in Google Express.

Googles mobilhittarfunktion börjar kunna visa var mobilen finns inuti stora byggnader

Var är min mobil? Nu gör Google det lättare att hitta den borttappade (ja, eller stulna) mobilen via funktionen i Android. De har nu släppt stöd för att visa var en mobil finns – inuti en byggnad.

Nu gäller inte det här var som helst, det handlar än så länge bara om ett fåtal byggnader – och Google berättar inte vilka. (Kort sagt släpper samtidigt ett eget Pokemon-spel: Fånga byggnaden.)

Det börjar komma mer och mer stöd för inomhuspositionering och det är något som kommer bli norm hyfsat snart. Och då inte bara för vägbeskrivningar eller ovanstående, utan i många fler shoppingrelaterade företeelser.

Google’s Find My Device app can now show the indoor layouts of large buildings

Google has tinkered with its Find My Device app so that it can now show you where you’ve dropped your phone inside a large building. It’s the result of years of recording the layouts of large spaces like department stores, malls, and airports.

Apple börjar kartlägga promenadstråk för Apple Maps

Från att ha varit… sådär börjar Apple Maps bli allt bättre. Apple håller dessutom just nu på att i princip arbeta om sin karttjänst från grunden. I vissa jämförelser är Apple Maps nu mer detaljrik än Google Maps (med det sagt måste inte mer detaljer vara bättre i en karttjänst, men ändå).

Nu kommer nästa steg: ryggsäcksmappare. Apple-medarbetare som har i uppdrag att traska runt med kamerautrustning på ryggen och mappa promenadstråk.

Det riktigt positiva med karttjänsternas satsningar är förstås att det blir allt mer fokus på, tja, allt utom bilar som transportmedel i städer.

Apple Maps Collecting Pedestrian Data Starting in California, Likely to Improve Walking Directions

Last month, a person wearing an Apple Maps backpack with LiDAR equipment was spotted at the intersection of Stockton and Sutter streets in San Francisco, suggesting Apple now has employees collecting street-level data on foot.

 

Detaljhandel/e-handel

Nytt försäljningsrekord för Black Friday i USA

Nytt försäljningsrekord för Black Friday (igen). Trots att anti-trenden växte sig starkare bland allt fler företag.

Enligt Adobe uppgick försäljningen under Black Friday-dygnet till 6,2 miljarder dollar i onlineförsäljning, en ökning med 23,6 % jämfört med förra året. 33,5 % av köpen skedde i mobiler, vilket gör att mobilshoppingen för första gången knäckte tvåmiljardersgränsen.

Nu är det här förstås inte hela sanningen för Black Friday-försäljningen. Adobe spårar försäljningen av 80 av de största e-handlarna i USA, så totalen var förstås mycket högre. Och sedan tillkommer förstås försäljningen för resten av världen. Och offline.

Oavsett en rätt bra bit efter Singles’ Day-försäljningen (Kinas motsvarighet). Där redovisade Alibaba en försäljning runt 30 miljarder dollar för 2018. Bara Alibaba. Blir intressant att se vad facit blir efter morgondagens Cyber Monday, när vi kan summera hela ”veckan” (likt Singles’ Day handlar det egentligen inte bara ett dygn utan en period om flera dagar). Inte minst Amazons totalsiffror.

(Jag har dessutom precis lärt mig en ny buzzförkortning: BOPIS. Buy online, pick up in-store. Tydligen var det även en kraftig ökning just av den här typen av leveranser i år. Backlucke-BOPIS?)

Black Friday shopping pulled in a record $6.22 billion in online sales: Adobe

Cris Faga | NurPhoto | Getty Images More shoppers turned to the internet for deals to kick off the holiday shopping season, new data showed Saturday, buying everything from apparel to flat-screen TVs and spending record amounts in the process.

Record Mobile Sales Hit $2B On Biggest Black Friday Ever: ‘BOPIS’ Growing Fast

Mobile sale in the U.S. hit a new record as consumers purchased more than $2 billion straight from their phones — almost a third of all e-commerce sales on the traditional shopping holiday. Total online revenue hit $6.22 billion, according to Adobe. That’s up 17% from last year.

 

Strömmade medier

Youtube börjar med kostnadsfri, reklamfinansierad strömning av långfilmer

Youtube fortsätter satsa på professionell långvideo. Under avdelningen ”Free to watch” kan man titta på (rätt gamla) långfilmer gratis. Så länge som man står ut med reklam (om man inte har Youtube Premium).

Det är lite höljt i dunkel hur det går för Youtubes betalvideosatsning. Att det inte kommit särskilt mycket siffror brukar generellt sett betyda: inte så bra. Youtube ser säkert den här typen av reprisverksamhet som ett multipelt win-scenario.

Möjlighet till intäkter på material som resan spelat in sina pengar, vilket säkert gör filmindustrin på gott humör, och ett sätt att vänja tittare att ”Netflix-titta” på Youtube. Och därmed driva användare till Premium.

YouTube now offers free, ad-supported streaming Hollywood movies

YouTube has just rolled out dozens of free-to-watch full-length feature films on its platform. The only catch is that the content is ad-supported. First noticed by AdAge , YouTube began launching ad-supported Hollywood films under a “Free to watch” section on its Movies & Shows vertical.

Youtube testar dubbla pre-roll-annonser

Vad är det finns för lite av på Youtube? Reklam, förstås. Nu har Youtube släppt ”ad pods”, ett format som gör det möjligt att ha två reklamfilmer i samma instans, typ. Kort sagt kan det nu alltså dyka upp två reklamfilmer före det klipp man vill se.

Youtube själva konstaterar att det kan medföra färre reklamavbrott genom att två reklamklipp kan dyka upp i samma ”gammel-tv-reklam-avbrott” snarare än att ha två olika avbrott för de två reklamfilmerna. Meeeeen som jag använder Youtube ser jag i princip bara reklam FÖRE ett klipp, inte mitt i. Gissningsvis är jag inte ensam här. Och då kan det alltså istället handla om att jag måste se mer stoppande reklam.

Yay…

YouTube begins showing twice as many ‘pre-roll’ ads

YouTube viewers are starting to be fed two ads instead of just one in advance of the videos they want to watch, as the service takes another step toward replicating TV online. The video site, owned by Google, developed “ad pods,” which allow for a commercial break with two messages.

Lego släpper 100 minuter lång Youtube-reklam

Härligt kreativt. Youtube släpper sin första 100-minuters-reklamfilm.

Som en kampanj för nya Lego-filmen låter Lego folk titta på den första filmen helt gratis under Black Friday. Dessutom får alla titta på filmen utan reklamavbrott. Varför? Därför att det är själva filmen som är reklamfilmen.

YouTube will stream The Lego Movie free as an ad for the sequel

The length of ads on YouTube can be distressing, but the question is whether people would be okay sitting through a 100-minute commercial if it were actually a full-length movie. YouTube and Warner Bros. Pictures are teaming up for a one-day promotional event that will let users watch The Lego Movie in its entirety during Black Friday.

AI – Artificiell intelligens/Digitala assistenter

Google Duplex på väg till Pixel-mobiler

Pixelägare kommer snart få mer AI-smartness i sina mobiler. Ja, i väldigt begränsad omfattning (både i antal, språk och geografi), men hej.

Duplex är den milt sagt häftiga AI-uppringningstjänsten som Google presenterade under en av sina utvecklarkonferenser. Den som själv kan ringa till en restaurang och boka bord som om den vore en riktig människa. Som kan ta en realtidsdialog på samma sätt som en människa – och som låter som en människa.

Kommer vara en bantad version som kommer nu, men den ska ha stöd för att kunna skickas iväg och göra ovanstående. Alltså be Assistant/Duplex boka bord på just en restaurang. Vissa restauranger, åtminstone.

Oavsett kommer det bli spännande att se hur Duplex kommer klara sig på egen hand utsläppt i det vilda.

Google Duplex expands to ‘small group’ of Pixel owners

Google Duplex, the automated service that calls up businesses to make bookings on your behalf, has received a limited public launcht. In a statement, Google said that it’s starting its “slow rollout” of the service, which is now available to a “small group” of Google Pixel phone owners in “select cities.”

Google Assistant kan användas med Siri – via ett ”shortcuts-hack”

Skönt, tja, hack från Google. Googles Assistant-app för iOS har fått stöd för Siri Shortcuts. Alltså Siris IFTTT-lösning som gör det möjligt att programmera kedjekommandon.

Det nya tillägget gör det möjligt att lägga till Google Assistant-appen som ett sådant kommando. Kort sagt blir det alltså möjligt att be Siri öppna Google Assistant-appen och (typ) samtidigt ge Assistant ett kommando. Typ säga Hey Siri följt av OK Google (eller valfri triggerfras). Dessutom går det på det här sättet att också trigga kedjekommandon inuti Assistant.

Att de olika assistenterna allt mer går att korsanvända är förstås ett tecken på vart vi är på väg.

Google Assistant just got much better and more convenient on iOS thanks to Siri Shortcuts

Google is doing everything it can to make Assistant feel less like a second-class citizen on iOS. Siri is so ingrained in Apple’s platform that competing virtual assistants can’t quite match its convenience or the speed of accessing it, but Google is taking advantage of every tool at its disposal to get closer.

Amazon öppnar Alexa för alla hörlurstillverkare

Amazon har en stor nackdel jämfört med Google och Apple vad gäller smarta prylar: de saknar en självklar mobil närvaro. Alexa dyker upp i allt fler prylar, men ofta handlar det fortfarande om rätt statiska enheter. Du är svårt att få en sömlös Alexa-närvaro när du förflyttar dig mellan platser (ja, om du inte kör bil, typ).

Därför är förstås det här draget potentiellt stort för Amazon: de öppnar nu upp Alexa för alla hörlurstillverkare. Kort sagt kunna bygga in Alexa i själva hårdvaran istället för att hacka fram det via en Alexa-skill eller så.

Amazon just opened Alexa to all Bluetooth headphone makers

Amazon announced that it’s made its Alexa Mobile Accessory Kit tool widely available to developers. First introduced back in January of this year, the software development kit was designed as a way to bring Alexa to Bluetooth headphones, headsets, and wearables.

 

AR/VR

Nytt Google-patent: VR-rullskridskor

Google har inte satsat riktigt lika hårt på VR som exempelvis Facebook, men de har inte släppt tekniken helt om vi säger så. Som det här sköna patentet från i våras. Ett par VR-skor.

Inte så att skorna i sig är VR, det handlar snarare om ”skor” som ska kunna användas för att gå runt i VR-miljöer utan att behöva ta tillgång till en hockeylada. Skorna har i princip inbyggda löpband som gör att du kan gå och gå och gå, men aldrig komma fram till dörren. Och det ska, enligt patentet, kännas som vanligt när man går.

Så ja. Världens första VR-moonwalking-skor. Vilket allvarligt talat inte är världens sämsta idé.

Google is patenting a pair of motorized VR roller skates

Do you want to really, physically walk around in virtual reality? Is an omnidirectional treadmill too bulky for your taste? A giant hamster ball too confining? Redirected walking too trippy? An empty warehouse too expensive? If so, I’ve got good news: Google is trying to patent a design for VR roller skates.

 

Bekvämlighetsekonomin

Airbnb börjar med analoga nomaddestinationer för digitala nomader

Vilken är den mest givna Airbnb-destinationen för digitala nomader? Nomader, förstås. Riktiga nomader.

Nu gör Airbnb det möjligt att boka boende hos mongoliska nomader. Det sker i samarbetemed what3words, som dessutom bjuder på ett lite nytt sätt att hitta destinationen. What3words har delat in världen i 57 miljarder 3 kvadratmeter stora kvadrat och varje kvadrat är försedda med en unik treordskombination.

Kort sagt: för att hämta ”nyckeln” till sitt boende får man sin treordskombination, där man möter nomaderna för själva vistelsen.

Airbnb is using what3words to list stays with Mongolian nomads

Putting a new spin on the term “digital nomad,” U.K. addressing platform what3words has partnered with Airbnb to list stays with Mongolian nomads. The startup’s simplified addressing system is being applied to help adventurous travelers “home share” with Dukha reindeer…

Elscooteruthyraren Lime rullar ut i Stockholm

Nu har det blivit ännu elscootertätare i Stockholm. Scooteruthyraren Voi har nu fått konkurrens av en jättespelare: Lime. Ett företag som bland annat backas av Google och Uber. Så, tja, där finns det rätt djupa fickor.

Inför sommaren 2019 kommer kvällstidningslöpen prydas av ”STORT TEST: BÄSTA ELSCOOTERTJÄNSTEN”.

Voi får se upp – nu kommer amerikanska jätten till Stockholm

Ryktena stämmer. Amerikanska elscooterbolaget Lime är nu i Sverige.

 

Digitalisering

Miniprogrammen tar över allt mer av den digitala tiden i Kina

Intressant översikt över hur alla (?) de stora kinesiska spelarna nu har släppt egna versioner av WeChats framgångsrika miniprogram. Alltså appar i appar (i det här fallet förstås WeChat). Eller om man så vill, “webbplatser” inom ramen för en befintlig plattform som i sig är ett begränsat ekosystem på internet.

Senast ut är Bytedance som kommer att släppa en egen miniprogramslösning för kortvideoappen TikTok 25 november.

Den här utvecklingen innebär alltså att webbplatser och appar som vi har känt dem så här långt håller på att byta skepnad. Det börjar istället handla om “pluginer” som tillför funktionalitet på en befintlig allt-i-allo-plattform. Ungefär som pluginerna i våra webbläsare. Men med möjlighet att bygga upp sin (hyfsat) egendesignade plats inom ekosystemet – samtidigt som man kan använda (den sociala) plattformens användarbas och distributionsverktyg.

Däremot håller jag inte helt med Brennan om att det här i sig är ännu ett exempel på att Kinas internet och resten av världens internet håller på att växa ifrån varandra. Vi ser exakt samma utveckling här. Apple, Google, Facebook och Amazon håller på att bygga upp motsvarande funktionalitet, även om de inte kommit lika långt. Stories-trenden är på sätt och vis också del i det här.

Vad som håller på att hända globalt är att ett internet med fristående webbplatser som hålls ihop av sökmotorer håller på att försvinna. Det är alltså ett internet där man inte längre kan förvänta sig att kunderna kommer till dig. Det handlar om att du som företag, för att ha chans att vara med och spela, måste finnas där kunderna är. På kundernas villkor. Och vi ser samma utveckling offline.

(Bilden hämtad från ett LinkedIn-inlägg av Matthew Brennan.)

Diagram som visar att de stora kinesiska aktörerna alla har någon form av miniprogram

Tencents försäkringsplattform WeSure tecknar avtal med 20 nya försäkringsbolag

Tencent är mest kända för chattappen WeChat, men har förstås drösvis med andra verksamheter. Som WeSure – företagets försäkringsplattform.

Nu tar WeSure ännu ett steg och knyter ytterligare 20 försäkringsbolag till tjänsten. Tencent använder sin know how inom data och sociala plattformar för att matcha användare med lämplig försäkring och bolagen står för själva produkterna.

Men kanske mest imponerande: WeSures miniprogram i WeChat har över 20 miljoner månadsanvändare. Visst, inte jättemassor med kinesiska mått mätt, men milt sagt imponerande för en försäkringstjänst.

Tencent’s WeSure Forms Partnerships with 20 Insurance Companies

SHENZHEN, China, Nov. 19, 2018 /PRNewswire/ — WeSure, Tencent’s insurance platform, has widened its line of products and formed partnerships with 20 insurance …

Microsoft börjar sälja Amazon Echo-prylar

Ett antal saker senaste tiden har fått mig att spekulera i att Facebook och Google på riktigt är på väg att alliansnärma sig varandra. Utnyttja varandras styrkor på de områden där de var och en är svaga. En allians mot Apple, Amazon och de kinesiska jättarna.

Amazon ingår förstås också strategiska samarbeten. Som integrationen mellan Alexa och Microsofts Cortana. Och nu kommer nästa steg: Microsoft börjar sälja Amazon Echo-prylar i sina butiker.

Som artikeln konstaterar är det här i linje med att Microsofts håller på att ställa om Cortana från konsumentteknik till bakomkullisserna-teknik, Som, tja, att Alexa kan få fördjupat stöd för Microsofts Office-plattform.

Microsoft is selling Amazon Echo speakers in its stores (updated)

The addition reflects Cortana’s changing role at the company. Where Microsoft originally pitched Cortana as a direct competitor to other mainstream voice assistants, it has shifted the AI helper’s focus toward chatbots and behind-the-scene tasks that are more useful to the corporate crowd than home users.

Amazon Echo får Skype-integration

Amazons och Microsofts samarbete fördjupas ytterligare. Häromdagen meddelades att Microsoft börjar sälja Amazon Echo-prylar i sina butiker och nu får Echo Skype-integration. Dessutom Alexa-integration, så att man med andra ord kan be Alexa använda Skype som samtalskanal.

Skype calling now available on Alexa

Microsoft is bringing its Skype calling service to Amazon’s Alexa-enabled devices this week. Amazon’s Echo range will be able to access Skype’s basic calling, and hardware like the Echo Show will also include video calling support for Skype.

Electrolux börjar med robotdammsugning as a service

Men förstås. Dammsugning som service. Eller rättare sagt: robotdammsugning som service.

Istället för att hosta upp de 5000-6000 som behövs för en Pure i9-dammsugare erbjuder Electrolux en månadsprenumeration. Du betalar för hur mycket du dammsuger. Du har en fast pott och betalar sedan 1 krona per överskjutande kvadratmeter (med ett månadstak, så att det aldrig blir dyrare än 299 kr hur mycket du än dammsuger).

Självklart ingår service. Dessutom får du hem nya reservdelar när det är dags att byta.

(Sen är det fortfarande mest ett avbetalningsköp med en fast 24-månadersprenumerationsperiod, men hej. En början.)

Electrolux Pure i9 – Välkommen till ett nystädat hem!

En robotdammsugare i världsklass dammsuger åt dig när du gör annat.

 

Mobilt

Google Pixel för stöd för att spara skräpsamtalstranskriptioner

Ny funktion i Googles Pixel-telefon. Det är närmare bestämt ytterligare en funktion i den AI-baserade samtalsövervakaren, avsedd att identifiera och stoppa skräpsamtal från att nå telefonägaren. I dagsläget kan autotranskriptionen av samtalet som Pixels AI misstänker är skräp bara läsas i realtid. När samtalet är slut försvinner transkriptionen. Men senare i år kommer det gå att spara transkriptionerna för att läsa dem senare.

Google Pixels will get transcription support for call screenings before the end of the year

Call screening, which came with the Pixel 3 at launch and is now rolling out to Pixel 2 and original Pixel phones, will soon get transcription support. The feature, which allows Google Assistant to pick up suspected spam calls before letting users decide if they want to pick up, will be able to save transcriptions of phone calls later this year.

Google Routines flyttar in i Android-klockappen

Google Assistant-funktionen Routines flyttar in i Android-telefoners klockapp. Mer specifikt kan man programmera vad som ska hända när man trycker på snooze. Kort sagt kan den aktiviteten dra igång ett antal Assistant-kommandon, de där sakerna som vi gör varje morgon.

Lite kärnan i hela bekvämlighetsekonomin.

Google Assistant Adds New Features To Make You Follow Your Routines

If you always have faced difficulty following through the end of your routines, then the new features of Google Assitant would come really handy for you. Google has announced new features for its virtual assistant, especially to help us fight the morning laziness.

 

Ekonomi och finans

Klarna släpper shoppingwebbläsare och köpknapp för bloggare

Klarna satsar allt mer på att bli allt-i-allo-betalningshubben för både handlare och konsumenter. Nyligen introducerades företagslånsprogrammet Klarna Boost och nu gör Klarna det möjligt för handlare att få en egen shoppingsida – inuti Klarna-appen. Ja, eller en egen inbyggd shoppingwebbläsare i appen. Om man så vill: ett första steg från Klarna att skapa en Klarna-motsvarighet till WeChats miniprogram. Ett mikrointernet inom ett appekosystem.

Dessutom släpper Klarna virtuella engångsbetalkort som kan användas för att betala även hos handlare som inte är anslutna till Klarna.

Sist men inte minst släpps också en köpknapp som kan användas av influencers och andra, för att driva trafik till handlare.

Klarna utvecklar appen och adderar köpknapp

I veckan presenterar Klarna en rad olika nyheter som Klarna Boost, ett lån för handlare, köpknappen Instant shopping, en shoppingwebbläsare och uppdaterade förnyade funktioner i appen. För att demonstrera en del av de nya funktionerna bjöd Klarna in till pressträff på huvudkontoret på Sveavägen i Stockholm på tisdagsmorgonen och en stor del av presentationen kretsade kring appen och de köp- och betalningsfunktioner som utvecklats i den.

E-handelsplattformen Tictail köps upp av konkurrenten Shopify

Ännu en svensk startup får utländska ägare. E-handelsplattformen Tictail köps av den kanadensiska konkurrenten Shopify (jag läste först “Spotify”, vilket hade varit mycket roligare).

Shopify håller på det här laget att bli en av de största leverantörerna av plug and play-e-handelslösningar för små och medelstora företag och kan räkna eBay, Facebook och Instagram till de ställen som har integrationer till företagets plattform.

Hajpade Tictail köps upp av kanadensiska konkurrenten

E-handelsplattformen Tictail, som grundades 2011 av Carl W Rivera, Kaj Drobin, Siavash Ghorbani och Birk Nilsson, har länge varit en av Sveriges mest omtalade startups. Bolaget började som en tjänst som gjorde det enkelt för vanligt folk att starta en egen e-handel, men har med tiden förvandlats till att bli en bredare marknadsplats fylld av produkter från småföretagare.

JD.com:s kvartalsrapport Q3 2018: bättre än väntat, men framtidsutsikterna spökar

Kvartalsrapport från JD.com, Kinas e-handelstvåa. Följer samma mönster som i princip alla techbolagen. Omsättningen ökade 25,1 % och vinsten tredubblades jämfört med motsvarande kvartal 2017. 

Däremot var det sämre än marknadens förväntningar, vilket gjorde att JD:s aktie fick rejält med pisk i efterhandeln. Minus 8,4 %. En rätt stor överreaktion – även här precis som reaktionerna för de övriga techbolagen.

JD:s aktie har halverats i värde 2018 och det här lär inte få det att avta. Och det är också en generell trend: tillväxtmaskinen Kina börjar hacka och plana ut. Kina börjar allt mer bli en “vanlig” ekonomi, men har fortfarande förväntningar på siffror som en tillväxtmarknad. Och dessutom börjar hela världs ekonomin gå i stå på riktigt, vilket förstås driver på den här utvecklingen ytterligare. 

JD.com Stock Slides 8.4% After Third-Quarter Revenue Miss

U.S.-listed shares of JD.com ( JD) fell 8.4% by market close on Monday, after the China-focused online retailer backed by Walmart ( WMT) and Alphabet ( GOOGL) posted weaker-than-expected third-quarter sales as investors continue to question consumer spending’s strength in the world’s second-largest economy.

Airbnbs kvartalsrapport Q3 2018: över 1 miljard dollar i omsättning

Likt Uber siktar Airbnb på börsnotering 2019. Och likt Uber släpper Airbnb nu finansiella siffror inför noteringen. Under tredje kvartalet omsatte Airbnb ”substantially more” än 1 miljard dollar. Det innebär att det är företagets starkaste kvartal sedan starten.

Däremot kom ingen information om vinst, men enligt källor ska Airbnb vara på väg att stänga sitt andra helår med vinst. För 2017 ska vinsten ha varit 100 miljoner dollar på en omsättning om 2,6 miljarder dollar.

Det i sig skiljer Airbnb från många bolag som kliver in på börsen och definitivt en skillnad jämfört med Uber, som gick med 1 miljard dollar i förlust – bara under Q3.

Airbnb booked more than $1 billion in third quarter revenue

Airbnb is expected to hold its initial public offering as early as next year. A source told CNBC the company is on track to be profitable for the second straight year, as measured by earnings before interest, taxes, depreciation and amortization.

Apple köper AI-företaget Silk Labs

Apple verkar ha företagsshoppat igen. Enligt uppgifter har de köpt AI-företaget Silk Labs. På Applevis för typ kaffepengar.

AI är förstås jättetrendigt just nu, så inte ett så oväntat köp i det stora hela. Apple ligger generellt sett efter främst Google på området, så kompetensförstärkning är säkert välkommet.

Silk Labs styrka verkar vara att man har satsat hårt på integritet. Minimalt skickande av data som dessutom anonymiseras på vägen. Kort sagt ungefär samma upplägg som Apple har för Face ID och Touch ID (Apple uppges dessutom vara på gång att satsa ännu mer på enhetslokal AI-hantering, för att öka säkerheten ytterligare).

Det som är riktigt intressant med Silk Labs är att de har satsat mycket på uppkopplade prylar för att dema sina AI-skills. Teknik som kan känna igen människor och husdjur – kort sagt det som inte minst just Google redan har. Apple finns förstås redan till stor del i väldigt många hem, men vad gäller ständigt uppkopplade, fasta prylar med användargränssnitt, som dessutom är injackade i andra delar av hemmet, så är Apple inte alls en lika självklar spelare.

Vi kan säkert tänka oss att Silk Labs-köpet är tänkt att bidra till en ändring på den saken.

Apple buys privacy-minded AI startup Silk Labs

The company released a crowdfunded smart home monitoring camera back in 2016 which showed off its lightweight AI tech. Dubbed Sense, the inconspicuous device included facial and object recognition tech that could recognize multiple faces and even pets. It could also play music based on the user’s taste and pair with third-party gadgets like Sonos speakers and smart light bulbs.

Xiaomi köper selfieteknikföretaget Meitus mobildel

Kinesiska selfie-appsföretaget Meitu presenterade så sent som förra veckan ny teknik som gör det möjligt att redigera 3D-bilder. Igår kom uppgifter om att mobiltillverkaren Xiaomi nu köper merparten av Meitus smartphoneverksamhet. Och det är inget kort avtal: det gäller i 30 år.

Däremot kommer Meitu behålla rättigheterna till vissa tekniker och algoritmer och även designa den här typen av tekniker för framtida Xiamoi-telefoner.

Ytterligare ett tecken på hur tufft det är på smartphone-marknaden. Det visar också att hur viktigt det blir att få något som sticker ut när mobiler blir allt mer lika. Kameran är en sådan del av mobilen som har den möjligheten.

Xiaomi is taking over most of Meitu’s smartphone business

Meitu, a Chinese tech brand best known for its selfie-enhancing apps, is dramatically cutting down on its smartphone and hardware business. The company announced in the Stock Exchange of Hong Kong that it has granted Xiaomi exclusive global licenses to the Meitu brand as well as “certain technologies and domain names in relation to all future Meitu-branded smartphones (other than the Meitu V7 model) and certain smart hardware products.”

Softbank investerar i Coupang – Sydkoreas Amazon

Japanska internetkonglomeratet Softbank fortsätter sina massiva investeringar i techföretag via sin investeringsfond Vision Fund. Den här gången handlar det dock inte om investering i ett av de vanliga länderna just nu, utan Sydkorea.

Det är Coupang, landets Amazon, som får två nya dollarmiljarder att leka med. Det är utöver den miljard som Softbank plöjde ner redan 2015.

Sen tampas Softbank med lite PR-problem kring just sin Vision Fund. Fondens finansiella grundplatta består till stor del av pengar från Saudiarabiens officiella investeringsfond. Och, tja, kopplingar till Saudiarabien är inte bara bra just nu. Ja, eller ännu mindre bra än annars, kanske.

Korean e-commerce firm Coupang raises $2 billion from SoftBank’s Vision Fund

Just days after a CIA report concluded that Saudi Crown Prince Mohammed bin Salman ordered the murder of journalist Jamal Khashoggi, SoftBank’s Vision Fund – the gargantuan investment vehicle anchored by a $45 billion investment from Saudi Arabia’s PIF sovereign fund – is ba…

FAANG-aktierna springer just nu gatlopp på aktiemarknaden

Igår var ingen rolig dag att vara aktieägare. Definitivt inte om du har aktier på NYSE eller Nasdaq. Stor mängd hejdlösa ras, inte minst bland techbolagen. 

Bland annat har samtliga FAANG-bolag (Facebook, Apple, Amazon, Netflix och Google) nu rasat in i aktiemässigt bear-territorium (generellt är tjurar bra grejer på aktiemarknaden och björnar är dåliga). Det innebär alltså att samtliga dessa bolag har tappat mer än 20 % av sitt börsvärde från en tidigare topp i hyfsad närtid. Här kan vi lägga till ett gäng andra bolag, framförallt 2018 års stora börsförlorare Tencent, som i runda slängar sett hur över 250 miljarder dollar av börsvärdet har raderats.

Nu är det inte så att de här bolagen går dåligt. De flesta av dem tjänar mer pengar än någonsin och samtliga visade upp olika slags kvartalsrekord. Det här är bolag som generellt haft tokuppgångar och då kommer det förr eller senare korrigeringar och vinsthemtagningar. Men det som spökar mest är att samtliga också målar upp sämre tider framåt. Kort sagt att världsekonomin i stort håller på att lämna högkonjunkturen för den här gången.

Nasdaq Drops Further Into Correction Territory While Dow Falls Nearly 400 Points

Dow falls triple digits out of the gate as markets are weighed down by new trade issues. The Nasdaq experienced its third decline in four sessions. This is the first time all three major indices are in the red in three sessions. Nvidia continued its downward slide, falling another 7% in morning trading.

 

Övrigt

Årets julklapp: återvunna kläder

Huh. Inte smarta högtalare, alltså. Gillar tanken.

Årets julklapp 2018

Årets julklapp 2018

Google börjar aktivera sina kunder som del i lobbandet mot EU:s föreslagna nya upphovsrättsdirektiv

I januari är det dags för ny omröstning kring EU:s föreslagna upphovsrättsdirektiv och nu har Google på riktigt börjat tömma vapenarsenalen. Debattinlägg från ledande Youtube-företrädare mot förslaget – och nu börjar Youtube även lägga ut popuper i Youtube-videos för att driva frågan. Normalt beteenden när ett företag eller en bransch hotas av regleringar alltså.

Som vanligt är det brösttoner som gäller från Youtubes håll. EU-medborgare kommer inte kunna se ”Despacito”, som bolaget tidigare argumenterat (även om Googles befintliga Content ID sannolikt kommer räcka för att uppfylla direktivkravet). 

Som del i kampanjen mot förslaget gick företaget även nyligen ut med en sammanställning hur mycket pengar de redan betalat ut till upphovsrättsinnehavare. Vi kan kort sagt konstatera att Google har en fullödig, eskalerande motkampanj där de tänker trumma upp användarskarorna mot förslaget.

Från Facebook har det däremot varit förhållandevis tyst i frågan. Förmodligen därför att de har lite… andra problem just nu.

YouTube now runs pop-ups on videos that warn users of EU copyright proposal

If you watch YouTube videos without a YouTube Premium subscription, you’re familiar with the tiny pop-ups that appear in the bottom left-hand corner of the stream that prompt users to sign up for YouTube’s ad-free service. It seems that YouTube has replaced that pop-up with a new message that warns users about the European Union’s proposed copyright directive.

Ola Andersson
Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.
Ola Andersson on LinkedinOla Andersson on RssOla Andersson on Twitter

Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Kommentera

avatar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

  Subscribe  
Meddela mig om