Digitala spaningar vecka 50 2017

Digitala spaningar från veckan som gått.

Ur arkivet

Två texter jag har skrivit tidigare och som återaktualiserades i veckan:

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Messenger-året i siffror – hur mycket använde vi plattformen?

Facebook har släppt lite 2017-siffror för Messenger. Som vanligt galna siffror. Man börjar bli van.

  • Det gjordes 17 miljarder videochattar, dubbelt så många som 2016. En milt sagt imponerande ökning. Om inte Facebook redan förra året gjorde ett rejält hack i andra tjänster, som Skype, så lär de ha gjort det med råge i år.
  • Vi skickade över 500 miljarder (!) emojis, i snitt 1,7 miljarder om dagen…
  • Vi skickade över 18 miljarder gifar
  • I snitt sker 7 miljarder chattkonversationer om dagen via Messenger
  • I snitt skapades 260 miljoner chattrådar varje dag
  • I snitt skapades 2,5 miljoner gruppchattrådar varje dag
  • Vi använde över 11 miljarder reaktioner (”haha” var vanligast, vilket kanske säger lika mycket om Facebook som 2017)

Facebook har årets Annual Topics and Trends Report

Facebook har släppt sin Annual Topics & Trends Report över, tja, vad vi pratade om 2017 och kommer prata om 2018.

The Annual Topics and Trends Report from Facebook IQ

We’ve curated the trends featured in this report by first identifying themes across conversations we’ve covered throughout 2017 in both “Topics to Watch” and “Hot Topics,” our two popular monthly features. In “Topics to Watch,” we regularly shine a spotlight on topics of conversation that we have seen grow consistently looking across 12 months.

Facebook lägger till annonsformat och skruvar i algoritmen

Facebook lägger till annonsformat och skruvar lite till i algoritmen. Verkar implementeras eller börja rullas ut kommande månaden eller så.

  • Sex sekunder långa pre-rolls (yay!) i Watch-innehåll
  • Efter att det rankats ned verkar nu delvis företagsinnehåll rankas upp igen för att ”improve distribution of videos from publishers and creators that people actively want to watch”, vilket sannolikt lär innebära sedvanligt engagemangsboostande. Helt enkelt för att, tja, folk går inte till Watch-fliken utan tittar på innehåll i nyhetsflödet
  • Facebook höjer gränsen för reklam i livevideoinnehåll: en profil eller sida måste nu ha 50 000 följare (upp från 10 000)

Facebook Details Its Plan to Test Pre-Roll Video Ads and More Changes

Facebook will start testing ads before videos in January, the company said on Thursday. The ads, known as pre-roll ads because they run before the desired content, will only appear on videos in Facebook’s Watch hub, according to Facebook.

Facebook släpper AR-effekter för Messenger

Facebook goes AR i Messenger: man släpper world lens – förlåt, jag menar – man släpper en interaktiv AR-funktion som gör att man kan droppa ikoner på verkliga objekt och få dem att interagera.

Som konstateras: även om Snapchat (igen) kan ses som den direkt inspirationskällan så handlar det här om ett betydligt större och längre race där framförallt Apple och Google har positionerat sig med sina respektive AR-utvecklarplattformar. Och det är också här den betydligt viktigare delen av nyheten från Facebook finns: nu öppnar Facebook upp sin plattform på samma sätt.

Det blir intressant att se hur plattformarna kommer anammas och utvecklas. Och om vi får en vinnare.

Facebook introduces new augmented reality effects for Messenger

Facebook today announced a new suite of augmented reality tools for Messenger the company is calling “world effects,” which basically let users drop real-time 3D objects into photos or videos within the camera frame.

Facebook börjar räkna visningar som visningar

Vissa saker är lätt att ta för givet. Som att en visning betyder att det är något som har setts av någon. Av någon människa, till och med. Så inte fallet för Facebooks organiska sidvisningar.

Med andra ord: Facebook räknar inte en visning av en sidas inlägg som något som faktiskt måste dyka upp på användarens skärm. Kandidat att dyka upp på en användares skärm skulle typ kunna vara tillräckligt. Men från och med början av nästa år kommer Facebook ändra på det.

Med andra ord kommer livet för sidors organiska räckvidd inte direkt att se en Bitcoin-rusning i samband med det.

Facebook will (finally) shift to viewable-only organic reach counts for Pages next year

More than a year ago, Facebook said it would change how it counts organic reach for Pages’ posts to only include viewable impressions. But that adjustment has not been made yet. Facebook expects to institute the new methodology – which will only count organic reach when a Page’s post appeared on a person’s screen – in early 2018, according to a Facebook spokesperson.

Facebook har släppt nya 360-verktyg

  • Sound Collection: massiv databas med ljudklipp och ljudeffekter som går att använda i videoskapande (rättighetsfrågan är löst genom att Facebook äger klippen)
  • 360 Community Page: en samlingssida med information kring att skapa 360-videor. Manualer, tips och liknande

Facebook Introduces New Resources And Tools For Its 360 Community

Facebook has been investing heavily in video for some time, and the medium is becoming a major part of the Facebook experience. It will continue to do so in the next three years as Facebook starts to put more and more resources into developing 360 and live video in particular.

Facebook testar privata kommentarer

Mer testande från Facebook och en funktion som, i dessa tider av balanserade diskussioner och överhuvudtaget när det goda samtalet är i centrum, kan bli rätt uppskattad. Möjlighet att ange vilka som ska se dina kommentarer i en tråd. På samma sätt som du kan ange vilka som får se en statusuppdatering du gör, alltså, fast för kommentarer.

Facebook is testing ‘private comments’ to save you from idiots

Facebook is experimenting with privacy settings that apply to individual comments. This means that you could write a reply to a thread, but only pre-approved individuals can see it. Here’s what it looks like: Clicking the padlock icon brings up the security settings. This has four options: friends and post owner only; friends only; post …

Instagram börjar med rekommenderade poster

Mer Facebook-tester. Ja, eller Instagram-tester. Rekommenderade inlägg i flödet. Saker som dina vänner har gillat eller som algoritmen ”thinks you might enjoy”.

Instagram’s latest test adds recommended posts to your feed

Instagram is testing a new feature that would add posts you might like to your main feed. reports that this “Recommended for You” section would include posts that your friends have liked or posts that Instagram’s algorithm thinks you might enjoy.

Facebook lägger till mer funktionalitet i sin VR-app

Sitter du med ett Gear VR-set kan du nu se Live-videor (även i 4K) och e-sport-sändningar. Det går även att kolla igenom samlingen bilder eller videor man laddat upp till Facebook samt att söka efter och följa sidor.

Till skillnad från AR, eller MR, är VR mestadels för hemmabruk – eftersom det fortfarande krävs hårdvara som är rätt kraftfull eller, tja, inte särskilt snygg (typ kartongglasögon). Fortfarande är VR mestadels 2D fast lite VR-tvättat. Det intressanta blir när vi lär oss VR-storytelling. Ska bli spännande att se om vi kommer få se riktiga VR-serier via exempelvis Facebook Watch.

Facebook adds more viewing options to its 360 app for Gear VR

Now, users will be able to view Live videos, including Live 360 videos rendered in 4K, shows available through Facebook Watch, gaming and eSports videos, videos you’ve previously watched on Facebook as well as videos and 360 photos you’ve uploaded or shared through Facebook.

Bonfire släpps i Norge

Nu har Bonfire, Facebooks Houseparty-kopia för gruppvideochattande, släppts på en marknad till: grannlandet Norge. Det första landet var Danmark, så Facebook verkar tycka att just den här appen är något för oss nordbor. Kanske för att vi generellt har den infrastruktur som krävs för att få en bra, strömmad videoupplevelse i mobilen, kombinerat med generell internetmognad och vilja att hoppa på nya grejer. Kanske är det Skam-effekten.

Norwegians can warm up over Facebook’s Bonfire this Christmas

Facebook has quietly launched Bonfire – its video chatting app that bears more than a passing resemblance to Houseparty – in Norway. The launch was spotted by Boston-based app analytics firm, Apptopia. This makes it the second market it’s launched in, after Facebook started a soft beta of the app in Denmark.

Facebook testar funktion att tillfälligt muta störiga vänner

Ha. Facebook lägger till funktion för att tillfälligt muta vänner. Kanske kan vara bra i, säg, Star Wars-tider. Eller Game of Thrones-tider.

Facebook adds Snooze button to mute annoying friends and Pages

We all have that one Facebook friend. You know the one I mean – they post oodles of updates on one particular topic, usually one which doesn’t interest you, or might if they weren’t saturating your entire Newsfeed with the stuff. (I plead the fifth when it comes to my own friends.)

Snapchat

Snap släpper Lens Studio – lensskapande för alla

Snap släpper en ny desktop-app: Lens Studio. De öppnar med andra ord upp för alla att skapa egna AR-lenses. Kommer även finnas ett scripting-API kopplat till appen.

Vanliga dödliga kommer att kunna skapa world lenses (AR-effekter via kameran på baksidan), medan sju utvalda reklambyråer kommer få möjlighet att också bygga ansiktsfilter (som annonsörer kommer kunna använda sig av). Alla användare kommer på sikt kunna skapa ansiktsfilter.

De effekter som skapas kommer generera en snapcode som kan användas i 24 timmar. Det skapade lever dock i ett år och kan alltså återanvändas.

För att bredda användningen planerar Snap ett antal ”Lens Studio challenges” nästa år.

Snap releases Lens Studio, a tool for creating your own AR effects

Snap’s second official app is a tool that lets you design and build augmented reality lenses for Snapchat. The company today announced Lens Studio, a design app for Mac and Windows desktop computers. The app, which resembles the internal tools Snap uses to build lenses in Snapchat, can be downloaded here.

Visst har Snapchat en Porg-lens

Jamen självklart finns det en Porg-AR-lens till Snapchat som led i marknadsföringen av ny Star Wars-filmen. Få en dansande (ja, eller åtminstone flappande) Porg varthelst du pekar kameran.

Jag ska inte säga att jag vet att Porgen var en av kandidaterna till att bli Times Person (well…) of the year, men jag är rätt övertygad om att så var fallet.

‘Star Wars’ porg is available on Snapchat as your adorable AR friend

And you thought the dancing hot dog was the best thing ever. Meet your new best friend on Snapchat: Porg. It’s creepy. It’s adorable. It’s an ad for Star Wars: The Last Jedi, which held its premiere in Hollywood this weekend and arrives in theaters on Friday.

WeChat

WeChat – operativsystemet för kinesernas liv

Den kanske bästa kortsammanfattningen av WeChat som jag sett, via Matthew Brennan: Don’t think of WeChat as a social media platform or WhatsApp, it is an operating system for your life in China”.

Med andra ord: det är appen där man gör allt. Håller kontakter med vänner, handlar, betalar med i fysiska butiker, spelar spel, tar del av alla möjliga slags underhållning och överhuvudtaget verktyget som du interagerar med din omvärld. Fysisk som digital.

Med andra ord precis samma sak som Facebook försöker bygga med Messenger. Operativsystemet för våra liv.

Diana Daia on LinkedIn: “From Mobile First to Mobile…

From Mobile First to Mobile Only in China: “Don’t think of WeChat as a social media platform or WhatsApp, it is an operating system for your life in …

Twitter

Twitter rullar ut sin tweetstorm-funktion

Dagens besvikelse: Twitters tweetstormfunktion kommer inte heta Tweetstorm. Den har döpts till Threads. Möjlighet att skapa ett antal ihoptrådade tweets och publicera alla på samma gång.

Med tanke på att hoppet från 140 till 280 tecken har ökat engagemanget markant enligt några tidiga undersökningar så måste det här öka engagemanget mångdubbelt! Ja, eller kanske inte.

Men hej. Tweetstorm! Who’s with me? Låter som en vikingpokemon. Eller en MC-gängteletubby. Stenhårt, oavsett.

Twitter now lets you create tweetstorms before tweeting

Twitter today revealed plans to give users a better way to create threaded tweets. Thanks to a new button in the tweet composer, you can add new tweets to a thread before you publish them. Threads are a popular way of expressing thoughts and telling stories too long for even the new 280 character limit …

Bloombergs Twitter-nyhetskanal slår upp portarna

Nu har Bloombergs kommande dygnet-runt-nyhetskanal exklusivt för Twitter fått både namn och datum. TicToc by Bloomberg kommer se dagens ljus 18 december. Förstås i linje med Twitters försök att fullt ut profilera sig som go-to-stället för nyheter på internet. Men det kan säkerligen också finnas en agenda från Bloombergs sida att minska beroendet av Facebook. Att helt enkelt försöka bidra till att bredda antalet möjliga plattformar för att nå tittare.

Och sen var det det här med namnet. Det enda jag tänker är: Ke$ha. Men det är ju jag det.

Bloomberg’s Twitter News Network, TicToc, Goes Live Dec. 18

Bloomberg Media announced the name of its built-for-Twitter 24-hour news network — TicToc by Bloomberg — which is set to go live next Monday, Dec. 18. The company is staffing TicToc with a dedicated team of about 50 reporters, editors, producers and social-media analysts, overseen by M.

Twitter börjar visa totala antalet spelningar för videor.

Matt Navarra on Twitter

Twitter now shows total views on all tweets with video

Vi gillar Twitter nya 280-teckengräns

Såååå… vad tycker vi om Twitters nya 280-teckengräns så här någon månad senare? Rätt bra. Åtminstone enligt den här undersökningen.

SocialFlow har analyserat 30 000 tweets från publicister och konstaterat att klickandet på länkar ligger på ungefär samma nivå för 140 som 280 tecken, men det totala engagemanget fördubblades nästa för det längre formatet.

Retweetandet var i genomsnitt 26,5 % för tweetar 140-280 tecken, jämfört med 13,7 % för det kortare formatet. För gilla-markeringar ligger det längre formatet på 50 % jämfört med 27 % för det kortare.

Så det verkar vara lite som algoritmerna: Vi säger att vi inte gillar dem, men vårt agerande säger det motsatta.

140 vs. 280: Users Engage With Longer Tweets Data Shows – SocialFlow

The early verdict is in: Our latest data shows that people are retweeting and liking longer tweets (>140 characters) almost 2X more than shorter ones. Twitter rolled out their expansion to the general public in early November of this year.

LinkedIn

LinkedIn börjar tipsa dig om kompetenser du borde ha

Skön funktion som inte alls kan vara potentiellt stressande: LinkedIn börjar skicka ut månadsnotiser om vilka kompetenser som du ska lyfta fram – ja, eller i värsta fall skaffa dig – för att nå framgång inom just ditt yrke. De kommer helt enkelt kolla på andra med samma jobbtitel som du och se vilka som är de trendande kompetenserna.

Det här med ”samma jobbtitel” kan ju bli lite intressant med tanke på att normen för titlar på LinkedIn numer är typ “Wu Tang Excel Innovatorninjasuperstar med svart AI-bälte i trasselsuddsdigitalisering”.

Jag funderar på att byta min titel till ”Anställd”. Man vill ju sticka ut.

LinkedIn Will Now Send You Notifications On Trending Skills You Should Have

LinkedIn is launching a new monthly notification that gives you more information on trending skills among people with the same job title as you. Wondering what skills and strengths you should have, and exhibit, in order to stay on top of your LinkedIn game?

LinkedIn tänker kreativt i sin färganvändning

Jag gillar verkligen företag som tänker utanför lådan. Som inte nöjer sig med att bara göra som man alltid har gjort. Eller som alla andra gör. Företag som ställer sig frågan ”varför?” Som LinkedIn. “Varför MÅSTE vi använda färger som alla andra använder dem?”

LinkedIn - felaktiga färger vid ökning och minskning

Edit: några timmar senare såg det ut så här. Snabbt fixat!

LinkedIn - felaktiga färger korrigerade

 

 

Sök/SEO

Google ökar statistikfrekvensen i AdWords

Google uppdaterar statistikmöjligheterna för AdWords: infon om auktioner och visningar börjar uppdateras flera gånger per dag istället för som tidigare bara en. Syftet är förstås att kunna ge annonsörer chans att mer aktivt skruva i sin marknadsföring. Och, från Googles perspektiv, förstås stärka AdWords position som annonsverktyg när konkurrensen om de digitala marknadsföringspengarna blir hårdare för varje dag som går.

Google AdWords Now Refreshes Auction Insights and Impression Share Data Multiple Times a Day – Search Engine Journal

Google AdWords has gone from refreshing auction insights and impression share data once a day, to refreshing multiple times per day. As the company says, this will give advertisers the ability to act faster on newly discovered opportunities. Auction insights and impression share data now refreshes multiple times per day so you can act faster on new opportunities.

Google släpper tre nya fotoappar

Google har släppt tre nya testappar inom foto (eller som Google kallar dem: appsperiments. Hoho.) Rätt roliga grejer.

  • Storyboard: Förvandla en video till en “serieteckning”, med serierutor och allt (Android)
  • Selfissimo! Ta en serie selfies . Appen känner av när du har hittat din pose och tar bilder när du slutar röra dig. Resultatet blir en bildkarta som tagen i ett fotobås. Strike a pose! (Android och iOS)
  • Scrubbies: Scratcha med videos. Du kan remixa en video, som uppspelningshastigheten eller att den ska “hoppa” fram eller tillbaka några bildrutor, genom att dra med fingret fram och tillbaka. (iOS)

Google launches three new photography apps for testing experimental technology

Google today is launching a trio of new photo apps – a part of new series of what it has dubbed photography “appsperiments.” (Get it? Ha ha.) The apps, some of which are available on both the iOS App Store and Google Play, give Google a way to test out more experimental features to see how users respond, the company explains in an announcement on its Google Research blog.

Google listar några trendande sökningar 2017

Nu berättar Google vad vi undrade över 2017 i sin Året i sök. Vanligaste sökningarna globalt och nationellt.

Lite oklart exakt hur man ska läsa siffrorna. I info-rutan står det att listorna baseras på sökningar som ”ökade kraftigt 2017 jämfört med 2016”. Det måste alltså inte vara de största sökningarna totalt, eller? Och hur man ska tolka ”trendande” = vanligaste totalt eller något annat?

Oavsett. Jag noterar att i listan över Hur-frågor toppar ”Hur gör man slime?” och tvåan under Vad-sökningar är ”Vad är gjort av trä men kan inte sågas itu?”. Mmkay.

(Bekräftat: det handlar alltså om trendande nyheter och annat som Google vill lyfta fram – inte en lista över de totalt sett vanligaste sökningarna.)

Google’s Year in Search

Explore the searches that shaped 2017, from Google Trends. #yearinsearch

Ännu en (felaktig) lista över de vanligaste googlingarna 2017

Igår släppte Google listan över “de vanligaste googlingarna”, även i Sverige. Ja, eller så kommunicerades det. Men det var egentligen trendande sökningar under 2017, inte totalen.

Det fick Top Dog att ställa samman den “ofiltrerade” listan över våra googlingar. Men jag skulle säga att den här också är fel. Åtminstone om man med googling menar “söka efter information”. Tittar man på listan så är det nästa bara domäner.

Så vad jag tror den här listan visar är när man i webbläsarens adressfält skriver exempelvis “Facebook” utan domän och trycker på Enter. Då skickas du till Google.se och klickar dig vidare. Men som sagt, jag skulle inte kalla just det en googling.

Så surfar vi – egentligen

UPPDATERAD. Här är den “ofiltrerade” listan över svenskarnas googlande 2017. Google presenterade tidigare i dag listan över årets söktrender. I topp bland googlingar som ökat mest under året som gått var “Fidget spinner”, “Skam” och “Martin Timell”. Men enligt Christian Rudolf, grundare av SEO-företaget Top Dog, saknas flera sökord på Googles lista.

Spännande AI-söksmartness från Bing

Microsoft har gett Bing (Bing who?) mer söksmartness via AI. Det som känns lite spännande i sammanhanget är att Bing kommer att validera resultatet med flera olika källor/sajter innan de ger dig svaret. Det känns som att Google också borde fungera efter lite samma premisser, men det är inget jag sett något om någonstans. Så det kanske inte finns.

Oavsett så känns det förstås helt rätt som riggande inför röstsökande. Vid röstsök kommer vi vilka ha bara ett svar – det bästa. Googles featured snippets är tänkt att göra detta, men hämtar ju från en källa. Vi vill ha ett svar, förstås, men vi vill ju också att svaret är rätt. Denna lösning kan det bästa av två världar.

Microsoft unveils improved AI-powered search features for Bing

First, when answering a question, Bing will now validate its answers by sourcing a number of websites, not just one. And in cases where there are two valid perspectives, like, for example, in response to the question, “Is cholesterol bad,” they’ll be aggregated and Bing will show both at the top of the search page.

 

AI – artificiell intelligens

IBM släpper en hel hög vardagssituationer att AI-träna med

Det här är helt underbart. IBM/Watson har släppt en datauppsättning vardagshändelser. Random grejer. Sånt som vi människor stöter på varje dag. Grejerna som vi ser, men inte tänker på. Eller sånt som passerar i ögonvrån. Saker som våra hjärnor direkt känner igen och kan avfärda utan att vi behöver använda onödig energi.

Det som är coolt med det här (som jag tänker) är att en AI generellt tränas till en sak. Och blir sjukt bra på en sak därför att den tränas för en sak. På sätt och vis handlar det om att träna en sak här också (känna igen grejer), men utifrån ett härligt mänskligt kaos av saker som kanske eller kanske inte hör ihop. Som livet i stort.

Johan Hoffert on LinkedIn: “IBM och Massachusetts Institute of…

IBM och Massachusetts Institute of Technology har ett samarbete kring AI. Nu har forskarna från MIT och IBM Watson släppt ett massiv dataset som inne…

Nasa upptäcker en ny planet med Googles AI

Nu har Nasa för första gången upptäckt ett solsystem lika stort som vårt. Åtminstone i planeter räknat. Åtta totalt (men det är ju bara för att astronomer envisas med att dissa Pluto).

Det coola (eller ja okej, en cool grej till) är att Nasa googlade fram den åttonde planeten i ett sedan tidigare hittat solsystem (stjärnsystem? planetsystem?) Man tog nämligen AI-hjälp av Google. En maskintränad algoritm som fick leta efter just planeter. Eller egentligen lät man algoritmen traggla sig igenom lågprioriterad data för att se vad man missat. Som en planet.

Ett lysande exempel på maskininlärning och AI-stöd: hitta mönster och affärsmöjligheter där man inte tittar.

Google’s AI found an overlooked exoplanet

NASA has discovered an eighth planet around a distant star, which means we’re no longer the largest solar system we know of. The discovery was made thanks to some artificial intelligence help from Google, which found the planet by scouring previously overlooked “weak” signals in data captured by the Kepler Space Telescope.

 

IoT – Internet of things

Test med självkörande bussar i Stockholm

Lite spännande. Nobina har fått tillstånd att testa självkörande (mini)bussar i Stockholm. Det är dock ett väldigt begränsat test i Kista, från och med nu till årsskiftet. För att se om bussarna ”kan trafikreglerna” och om de följer den ”virtuella räls” (underbar fras) som ritats upp för bussarna.

Det är dessutom en hel massa andra begränsningar, som låg hastighet och att vädret inte får vara dåligt (och då väljer man december? Really?) Så som artikeln konstaterar handlar det om uppkörning mer än något annat. Ett test att utvärdera sedan. Oavsett vilket är det en initiativ att följa.

Premiär för självkörande buss i Stockholm

Nobina har fått tillstånd att testa självkörande bussar i Stockholm. Till att börja med blir det dock i form av en uppkörning. Nobina blir enligt egen utsago först i hela Skandinavien med att testa självkörande fordon på allmän väg.

Spotify får multirumsstöd i Amazon Echo

Nu får även Spotify multirumsstöd i Amazon Echo (ja, åtminstone om du bor i rätt land). Förstås en win-win. Spotify får ytterligare en anledning för kunder att välja deras tjänst och Amazon får in den största strömningstjänsten fullt ut i sina prylar, plus förstås att multirumsstöd (och familjekonton) i sig är drivare för försäljning av fler Echo-prylar till hemmets alla rum.

Och även om Google och Amazon tjafsar lite just nu kring Youtube så är det dessutom del av en större trend: att allt fler plattformar släpper in konkurrenterna. Med logiken: då använder de åtminstone delar av våra tjänster, samt förstås en önskan att kunderna ska upptäcka den egna lösningen.

Amazon adds support for Spotify with multiroom audio on Echo devices

Amazon announced today that it’s adding support for Spotify and SiriusXM to the multiroom audio feature on Echo devices, letting users synchronize music across multiple rooms. Amazon launched the multiroom audio feature earlier this year, supporting Amazon Music Unlimited, TuneIn, iHeartRadio and Pandora.

Jämförelser mellan Teslas lastbil och andras på felaktiga premisser

Efter att Tesla presentade sin långtradare har det kommit flera andra, från de riktigt stora och de mindre spelarena på den befintliga marknaden, som säger att de ska ta upp kampen med Tesla (ja, eller nu finns ju inte ens Teslan än, så preventivt ta upp kampen, typ).

Och alla jämförelser, som här, handlar om att det är ellastbilar och om prestanda. Båda dessa är förstås väldigt viktiga, men det dessa jämförelser har gemensamt är att de jämför med en gammal måttstock. Det främsta med Teslas lastbil är att man ser på lastbilen – och föraren – i den på ett helt nytt sätt. Att den råkar vara eldriven är sekundärt.

Here’s the new electric big rig that could bring the hammer to Tesla’s Semi

Tesla’s all-electric Semi truck has been the biggest story of the year for freight hauling, but the rig won’t even go into production until 2019, assuming everything actually goes according to plan. In the meantime, Elon Musk’s dream machine will face some steep competition from other future-forward truck companies looking to cut in on the marketshare with energy and emissions-conscious fleet operators.

Teslas lastbil funkar tydligen för chips

Såg ni den där sågningen från en Scania-chef om att Teslas långtradare bara duger till att frakta chips? Tja, det verkar ju vara bra…

Teslas lastbil får sin största order från chipstillverkare

Teslas nya ellastbil har tidigare sågats av bland annat fordonsjätten Scania för att bara var god nog att leverera lätta saker, som potatischips, med. Problemet man pekat på är att de tunga batterierna i lastbilen ska ge för låg lastkapacitet. Men nu har Tesla möjligen funnit sin perfekta kund – Pepsico.

 

AR/VR

Google bjuder på Stormtrooper-AR-stickers

Best. AR. Stickers. Ever.

Insert Stormtroopers into your life with Google’s new AR stickers for Pixel

Packed with the latest hardware and equipped with possibly the best single sensor camera on a smartphone, the Pixel phones are Google’s answer to the high-end smartphone market. As such, they get a good amount of love from Google itself.

 

Detaljhandel/e-handel

H&M fördjupar samarbetet med Alibaba för att vända negativa trenden

Efter en svag kvartalsrapport har HM-aktien idag sin sämsta dag sedan dotcom-kraschen. Minus femton procent just nu. HM har överlag haft problem ett par år nu och sett konkurrenter som Zara rycka ifrån. Framförallt är det e-handeln som sackar.

Ja, eller egentligen handlar det om att de inte haft ett tillräckligt diversifierat köperbjudande. Just därför fördjupar man nu samarbetet med Alibaba. Tidigare har man sålt varumärket Monki via Alibabas Tmall och nu utökas samarbetet till att även omfatta de egna varumärkena och Home-produkter.

Att man väljer Alibaba och inte Amazon säger förstås en hel del om var man ser framtiden.

Samarbete med e-handelsjätten – så ska H&M vända på steken

Den som hade hoppats på positiva siffror från klädjätten på fredagen väntade förgäves. Istället backade försäljningen det senaste kvartalet och enligt H&M är det försäljningen i de fysiska butikerna som går trögt. E-handeln växer fortfarande men uppenbarligen inte i samma takt som den fysiska handeln krymper.

Betalappar lika populära som kontanter när svenska folket får tycka till

En spännande utveckling: enligt den här undersökningen från Svensk handel et al så visar det sig att betalappar nu används lika ofta som kontanter (dock vid lite olika tillfällen/av olika kundsegment) när man frågar kunderna.

Vi kramar fortfarande våra kort – men det känns som det börjar bli hög tid även för alla med fysiska betalningslösningar att på allvar börja få ordning på strategin gällande appbetalningar och kontaktlösa betalningar. Rutin- och/eller hårdvarumässigt. 

Vilken ska man stödja eller välja? Well, that’s the question. Frågan är om man har råd att vänta till VHS-standarden har landat eller om det är bättre att rulla ut en mindre bombmatta för att inte potentiellt tappa kunder. 

Kommer det vara livsnödvändigt med dessa former av betalningar i fysiska miljöer 2018? Sannolikt inte. 2019? Well… Jag säger så här. 2018 är nog ett väldigt bra år att börja fundera, planera och rigga inför betalningsframtiden.

Dramatisk minskning av kontantköp i handeln – Svensk Handel

På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Vidare används cookies för att med hjälp av Google Analytics, Facebook och andra verktyg mäta antalet besökarna på vår webbplats och ta fram statistik och analyser över hur sajten används samt rikta marknadsföring om vårt arbete till dig.

 

Kryptovalutor

Första terminshandeln med Bitcoin kraschade handelssajten

Vid midnatt öppnade handeln med Bitcoin-terminer (ett finansiellt verktyg för att investera i den underliggande produkten utan att direkt äga den, i det här fallet utan att äga någon Bitcoin) via handelsplatsen CBOE.

Hur gick det? Jo tack bra. Så pass bra att CBOE:s webbplats kraschade under trycket när alla sprang in samtidigt.

Till skillnad från övriga Bitcoin-handelsplatser är CBOE reglerad och övervakad av USA:s Finansinspektion. Det skulle kunna betyda fler institutionella investerare och därmed jämnare kurs. Men det kan också betyda blankningar, spekulera i nedgång, och vikande kurs.

Launch of Bitcoin Futures Trading Crashes CBOE Site – Slashdot

“5PM CT is the start of Bitcoin futures trading and the $CBOE website appears to be down,” one market watcher posted on Twitter (and his observation was quickly confirmed by other cryptocurrency-watching accounts and confirmed by CBOE). “I’m guessing watching Bitcoin futures start trading is a more…

Även Ethereum på ny toppnivå

Jamen så klart. Bitcoin kostar snart som en etta i Stockholms innerstad, så då börjar folk hoppa på valutorna som ligger precis under. Ja, eller precis och precis – men nu har näst största kryptovalutan Ethereum gått över 700 dollar för första gången. Upp 20 % på ett dygn.

Som sagt. Å hej å hå.

Ethereum’s price surpasses $700 in another astonishing crypto-rally

Ethereum, the second largest cryptocurrency by market cap (behind Bitcoin), is currently trading at $707, a 20% increase in the last 24 hours. This is a new record for Ethereum, which has kept pace with Bitcoin for the better part of the year but started falling behind sometime in the summer.

 

Ekonomi och finans

Storaffär: Disney köper Fox filmdel och stora delar av tv-verksamheten

Ni vet det där att Disney ska starta en egen kanal för sitt innehåll och att grejer som exempelvis Marvel-serier och Star Wars-filmer kan försvinna från Netflix? Nu kommer en rätt rejäl bomb som gör att Disneys kanal kommer att bli rätt mycket mer intressant: Disney köper Foxs filmdivision och stora delar av deras tv-verksamhet. Man betalar över 52 miljarder dollar för kalaset.

Bland annat kommer det också innebära att Disney tar över Fox andel av strömningstjänsten Hulu. Fox News kommer däremot inte ingå i den del Disney köper (oh no!), utan kommer knoppas av som ett eget bolag.

Milt sagt rätt stora nyhet. Strömningskriget tilltar ytterligare. Åtminstone 2019,

It’s official: Disney is acquiring Fox’s film and TV divisions for $52.4 billion

We’re about to see two entertainment behemoths come together, as The Walt Disney Company and 21st Century Fox have officially announced a deal. As a result, Disney will acquire Fox’s film division and much of its TV operations for a price of over $52 billion in stock.

Bekräftat: Apple har köpt Shazam

Ett rykte till som visade sig stämma: Apple har köpt musikigenkänningsappen Shazam.

I det stora hela verkar Apple ha fått företaget med en rejäl rabatt: 400 miljoner snarare än den 1 miljard som Shazam värderades till vid senaste finansieringsrundan. Men Shazam var också en rätt typisk startup: lysande idé, skitbra teknik, bra upplevelse och väldigt uppskattad av användarna. Men sen var det det där med att faktiskt tjäna pengar på verksamheten…

Shazam verkar dessutom ha två ben som Apple är intresserat av: musikigenkänning, men också AR-funktionalitet. En förlorare kan bli Spotify – om Apple stryper hänvisningstrafiken just dit.

Apple confirms it has acquired Shazam

Apple has acquired Shazam, the company announced today. The deal was first reported by TechCrunch last week and is worth $400 million, according to . Shazam lets users identify songs, movies, TV shows, and commercials from short audio clips. “We are thrilled that Shazam and its talented team will be joining Apple,” an Apple spokesperson told The Verge.

Facebook ska börja inte alls börja skatta i Sverige

LinkedIn behöver lägga till formateringsmöjligheter i sina uppdateringar. Jag hade behövt genomstrykningsformateringen här. Bra förtydligande av Gustav Gatu att artikeln nedan var en väldigt generös tolkning i det som Facebook faktiskt skrev i sitt pressmeddelande. Du hittar en korrigerad nyhet här.

<fejknyhet>Nu kommer även Facebook börja skatta för sin verksamhet i de länder där de har kontor. Ett av dessa är Sverige.</fejknyhet>

<fortfarande giltig spekulation>Nu lär det här sannolikt vara en direkt följd av att EU just nu jagar Apple (och Irland) för att få Apple att betala skatter EU anser att företaget är skyldiga andra medlemsländer. Även om domslutet inte är slutgiltigt utdömt har Apple gått med på att betala 15 miljarder dollar.

Men det säger också något om våra uppkopplade tider. Det är inte formellt fel att skatteplanera, men det sticker i ögonen för många. Vikten av att som företag kunna stå för sin verksamhet mot sin kunder, när jobbiga mediesituationer bara är en tweet bort.</fortfarande giltig spekulation>

Facebook ska redovisa intäkter på lokala marknader

Frågan om var amerikanska bolag som Facebook och Apple ska skatta för vinsterna som bolagen skapar i Europa har blivit allt mer infekterad de senaste åren. EU-kommissionen har börjat sätta hårt mot hårt och har krävt att techjättarnas skatteinbetalningar ska öka rejält.

 

Digitalisering

Volvo och Autoliv startar inkubator

Volvo är just nu ett av de svenska, gamla, företag som känns som att de gör så mycket rätt just nu. Det här är ytterligare ett sådant exempel: tillsammans med bland andra Autoliv skapar de en egen inkubator, typ. Arbetsytor för startups som kan bidra med idéer inom bilar och transport.

Det jag gillar med det här är att initiativet permanentar förändring, typ. Men också att man bjuder in till gemensam utveckling med en tänkt win-win. Och sist men inte minst att även storföretag allt mer börjar göra gemensamma utvecklings- och R&D-initiativ. Förstås av ren nödvändighet och förstås för att bygga business.

Men man gör det på ett väldigt snyggt sätt.

Här ska startups träffa Volvo: “Magin kommer ske över en kaffe”

Än är de flesta platserna tomma inne på splitter nya Mobilityxlab, som har grundats av Autoliv, Ericsson, Volvo Group, Volvo Car Group och Zenuity. Men inom ett år hoppas Katarina Brud, chef för mötesplatsen, att det ska sitta folk på alla 80 platser i kontorslandskapet.

Göteborg tar med självkörande fordon i stadsplanerandet

Initiativ att applådera: Stadsbyggnadskontoret i Göteborg är (enligt egen utsago åtminstone) först i världen med stadsplanering där självkörande fordon är en del av ekvationen (eventuellt håller inte Google eller Bill Gates med). Ja, Göteborg ska åtminstone dra igång ett projekt för att undersöka effekterna av självkörande fordon. Oavsett ett bra initiativ.

Det jag också gillar är att de pratar ”fordon”. Självkörande eller inte, det största problemet med bilar är att de är bilar. Utrymmesineffektiva sätt att frakta många människor på liten yta. 2030 tänker jag att man också kommer ta hänsyn till cyklar.

Göteborg först med att stadsplanera för självkörande fordon

Stadsbyggnadskontoret i Göteborg är först i världen med att undersöka samspelet mellan självkörande fordon och långsiktig hållbar stadsplanering. Det innebär att staden tittar på teknikens nyttor, till exempel framtidens behov av parkeringsplatser, trafiksäkerhet, tillgänglighet och hur det offentliga rummet kan användas.

Är det dags för jurister att börja med hackathons?

Lawyers who code. Briljant initiativ. Inte så att varenda jurist måste kunna joltcola fram decenniets grymmaste javalines, men insikten i att alla skulle må bra av att tänka lite mer tekniska möjligheter. Det är alltid svårt att tänka något om man inte har vokabulären för att formulera sina tankar i ord och ett gemensamt ordförråd underlättar förstås alltid.

Men det får mig också att tänka på: hackathons inom juristsfären, har det gjorts? Anrika juristfirmor som bjuder in till sittningar för att skaka om den egna branschen och digitalisera affärsmodellerna. Jag tänker initiativet där Volvo permanentar en yta för startups för att utveckla verksamheten. Samma här.

Sergii Shcherbak on LinkedIn: “Lawyers who code. We start…

Lawyers who code. We start building a community. So far had amazing discussions with Jacques Deguest, Vincenzo Lalli, Rafael Dias Almeida, Vincy Yung…

Coop i Finspång kortar öppettiderna – e-handeln ska täcka upp

Ett intressant initiativ. Coop i Finspång går mot trenden vad gäller allt längre öppettider och kortar istället med en timme. Istället tänker man satsa mer på e-handel. Man tänka sig att de tänker att leveranser oavsett oftast sker på kvällen.

Att en butik i Finspång nu går i motsatt riktning betyder förstås inte att hela öppettidstrenden har svängt, men det här kanske också blir en följd av våra förändrade köpmönster. Butiksöppettider on demand – alltid, men inte hela tiden. Butiker skulle kunna ha ett antal bemannade timmar, som man får utnyttja om man behöver hjälp, men resten av tiden sker handel via inblippning. Ja, eller till och med butikspersonal on demand.

Anställda jublar över tidigare stängning

Väldigt positivt, tycker Lena Lövgren och Annelie Andersson om att Stora Coop i Finspång kommer att stänga klockan 20. Bild: Fredrik Schlyter Stora Coop i Finspång går mot strömmen och minskar sina öppettider med en timme. – Jättepositivt, tycker de anställda om att stormarknaden ska börja stänga klockan 20.

Sluta prata, börja göra

“Vi måste sluta prata change management och förändringsledning och börja förenkla – testa och köra piloter.” Preach.

Digitalisering kan frigöra tusen miljarder kronor per år – bara i Sverige

Genom digitaliseringen kommer enorma värden att frigöras om bara några år, enligt managementkonsulten McKinsey. I en ny rapport hävdar de att det för Sveriges del handlar om svindlande belopp – 850 till 1 400 miljarder kronor per år från 2025.

Datainspektionen blir Integritetsskyddsmyndigheten

Där ser man. Datainspektionen is dead, long live Integritetsskyddsmyndigheten. Datainspektionen får utökat uppdrag och förväntas ha en mer proaktiv roll. Förutom att GDPR förstås kommer bli en stor puck så ska den även kunna digitaliseringsstötta mer.

Namnet säger en hel del om huvuduppgiften. Som tidigare handlar det i grund och botten om att säkerställa att företag hanterar personuppgifter på ett bra sätt.

Det som är lite ironiskt är att namnbytet bort från ”data” sker när just data är på allas läppar. Och det är just data det handlar om, även gällande integritet. Jag fattar hur regeringen tänker, men ”Datainspektionen” kanske aldrig legat mer i tiden än nu.

Datainspektionen byter namn och får fler uppgifter – och mer pengar

Under nästa år tar Datainspektionen ett kliv uppåt och blir till Integritetsskyddsmyndigheten och får i samma veva en utökad och mer proaktiv roll. En del i förändringen är att ta hand om de nya uppgifter som den nya dataskyddsförordningen GDPR för med sig när den ska vara på plats i maj.

 

Mobilt

Apple släpper statistikverktyg för poddare

Tidigare i år annonserade Apple att de skulle släppa analysverktyg för poddare, och nu har verktyget släppts i en betaversion.

Det går att se saker som antal lyssnare, spelningar, total lyssningstid, tid per enhet, antal prenumeranter och när lyssnare hoppar av i ett avsnitt.

Det kommer dock bara mäta lyssning från användare som har minst iOS 11 (vilket inte brukar vara ett problem, Apple har bra pli på oss när det gäller uppdateringar).

Apple launches its podcast analytics service into beta

At WWDC this year, Apple announced it would soon offer its own podcast analytics service for show creators who publish on Apple Podcasts. Today, that service has launched into beta, offering podcasters the ability to track unique devices and playback metrics for their podcasts, including when listeners drop off in the middle of a show.

Apple gör det möjligt att förboka appar

Apple släpper en ny, lite märklig funktion, i Appstore: förboka kommande appar. Super Mario-spelet ska ha varit första appen som erbjöds via den här funktionen. Och det känns som att det verkligen mest är spel som det kan vara relevant för.

Men visst. Går det bra kan man ju spinna: ”förbokad av tusentals” för att piska upp intresset inför ett släpp.

Apple turns on app preorders in App Store

Apps are just as highly anticipated as other forms of entertainment now, and Apple’s newest update to its app stores lets customers call dibs on their favorites before they’re even released. An update to the iTunes Connect resources page states that developers can now open up their apps for preorder on all Apple platforms before the program is officially released.

 

Övrigt

Redigera ljud via ordbehandlare

En rätt spännande ny app: Descript gör det möjligt att redigera ljud, via text.

Appen kan användas för att transkribera ljud till text. Men sedan kan du ändra i ljudfilen genom att ändra i den skrivna texten, via en ordbehandlare. Via maskininlärning ska den kunna sy ihop det nya ordet med ordet före och efter så att det ska kunna låta som en sömlös redigering. Och som då också, antar jag, ska matcha rösten för den som talar (annars blir det lite… märkligt).

Jag har sett en Adobes Project VoCo demonstrerat och det var milt sagt rätt imponerande. Photoshop för ljud som de själva beskriver det. Kanske inte kommer minska fejknyhetsrisken, direkt, men cool teknik.

Groupon founder’s new app Descript edits audio files directly from text

Andrew Mason, the co-founder and former CEO of Groupon whose most recent company produced audio-guided city walking tours, has moved on to his next start up – and it involves more audio technology. Mason’s new app Descript is supposed to allow audio editors to make changes to an audio file simply by editing the text transcription of that audio file.

FCC avskaffar i praktiken nätneutraliteten i USA

Det suckas över EU, och även här hemma, på grund av deras fyrkantighet som sätter käppar i hjulen för startups som vill göra smarta saker. Som när Facebook inte kan rulla ut sin verktyg för att identifiera potentiella självmordskandidater innan de gör slag i saken, sannolikt på grund av GDPR och problem med den personliga integriteten.

Å andra sidan skulle de kunna vara som i USA, där FCC (typ Post- och telestyrelsen) ikväll drev igenom ett beslut som river upp nätneutralitetsregelverk som klubbades under Obama. Att det med andra ord blir fritt för internetoperatörer att strypa hastighet och sälja kunders information vidare vind för våg.

Men det kanske finns väg ut. Vi hoppas på det.

Net neutrality was just repealed. Here’s how it could still be saved

The Federal Communications Commission on Thursday (Dec. 14) successfully voted to repeal the Open Internet Order. Split along party lines, the vote hands FCC chairman Ajit Pai a major victory and potentially allows US telecoms to block, slow, or charge more for certain content. An army of nonprofits, politicians, and activists, energized by the outpouring of…

Amazon börjar sälja Apple TV och Chromecast igen

Amazon, Google och Apple har haft ett lite ”it’s complicated”-förhållande ett tag nu. Mer specifikt kring att Amazon för två år sedan slutade sälja Apple TV och Googles Chromecast. De ville hellre kränga sina egna grejer.

För nån vecka kom till sist Prime Video-appen till Apple TV och nu kommer Amazon åter börja sälja Apple TV. Men även Chromecast, alltså. Google och Amazon har tjafsat under hösten och en anledning är just att Amazon inte sålt Googles hårdvaror. Det här kanske är en följd av att de tröttnat på att bråka.

Ännu ett exempel på dagens underbara värld, där techjättarna samarbetar och är hårda konkurrenter samtidigt på allt fler områden.

Amazon is selling the Apple TV and Google Chromecast again

Amazon.com will soon begin selling the Apple TV set-top box and Google Chromecast, two streaming devices that have been unavailable from the leading online retailer for over two years. Listings for both products have returned to the site, but Amazon isn’t accepting orders just yet.

Ola Andersson
Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.
Ola Andersson on LinkedinOla Andersson on RssOla Andersson on Twitter

Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Kommentera

Bli först att kommentera!

Meddela mig om
avatar