Digitala spaningar vecka 51 2017

Spaningar från veckan som gått.

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook börjar straffa engagemangsfiskande poster (och sidor)

Facebook algoritmskruvar igen. Den här gången för att motverka klickfiskeposter. Ja, eller snarare engagemangsklickfiskeposter. Poster som uppmanar folk att gilla, tagga, kommentera eller dela poster kommer att rankas ned (and yes, maskininlärningsalgoritm in the house). Däremot kommer inte poster som ber om hjälp, råd eller rekommendationer att påverkas.

Dessutom kommer Facebook bli hårdare mot sidor som regelbundet postar den här typen av, som Facebook ser det, ”spammigt” innehåll och smälla dem hårdare på fingrarna med generell nedgradering.

Facebook will soon demote posts that beg for likes, comments, and shares

Starting this week, Facebook will begin demoting spammy or “engagement bait” posts that goad users into taking actions like sharing, tagging, liking, or commenting. Posts which prompt users to “Tag a friend who likes to nap!” seem popular because they game Facebook’s algorithms, which causes Facebook to prioritize those posts in more News Feeds.

Instagram gör det möjligt att livesända via Direct

Instagram gör det möjligt att sända livevideo via Direct. Börja sända och tryck på delningsikonen och bjud in en eller flera vänner. Den som får eller tittar på en livevideo kan sedan skicka vidare.

Ett digitalt kedjebrev, alltså. Det är förstås ett potentiellt smart sätt att sprida innehåll via den väg som blir allt viktigare för oss i kommunikationen med våra vänner: via “mörka” sociala kanaler som chattappar.

New! Send a Live Video in Direct

You can now send live videos to friends in Direct. With a single tap of the Direct icon, you can send your own live video – or a live video you’re watching – to a friend or a group of friends…

Facebook börjar med ansiktsigenkänningsfunktioner

Lämna över ditt ansikte till Facebook? Klart du vill. Facebook rullar ut nya ansiktsigenkänningsfunktioner:

  • Få besked när någon laddar upp en bild på dig, även om du inte är taggad i bilden (med det lite märkliga tillägget att de kommer att respektera uppladdarens inställningar – om du inte kan se bilden får du ingen notifiering. Det är väl kanske framförallt om någon laddar upp en bild utan att inkludera dig i publiken som du vill veta det…)
  • Notifiering om någon laddar upp en bild på dig som sin profilbild (a.k.a. spamkonto)
  • Bättre stöd för uppläsningsverktyg (”se” vilka som är i en bild)

Värt att notera: går du med på att ditt ansikte används som ”skydd” så godkänner du också att FB använder det till andra tjänster. Och ja, det är väl inte omöjligt att de inte bara kommer använda ditt ansikte även för optimering av flödet. Tja, eller reklam. Du ser glad ut på senaste bilden du la upp – då får mer ”gladinnehåll” eller ”gladreklam” (nej jag har ingen aning om vad det skulle vara). Eller kanske att du  på i en viss plats eller är tillsammans med en viss vän.

Funktionen kommer inte (för tillfället) att fungera inom EU på grund av dataskyddsregelverken här.

Facebook will use facial recognition to tell you when people upload your picture

If someone uploads a photo of your face to Facebook, the company usually knows that it’s you thanks to facial recognition technology. Now Facebook won’t just know it’s you – it’ll tell you about the photo, too.

Snabbdela innehåll till flera Instagram-konton

Facebook testar funktion som gör det möjligt att snabbdela samma innehåll till flera Instagram-konton.

Matt Navarra on Twitter

@blueasyraff CONFIRMED: Instagram IS testing a quick way to share to multiple accounts in one go h/t @JFBLucas

Posta statusuppdateringar bara till nyhetsflödet

Facebook testar möjligheten att posta statusuppdateringar bara till nyhetsflödet eller stories (ja, alla två som postar till FB stories). De hamnar alltså inte i profilen, utan blir lite mer flytande utan att ha en definitivt begränsad livslängd. Som konstateras i artikeln: för att hålla din profil lite mer städad och dölja jobbgnäll från chefen.

Men det är förstås också nära till hands att tänka att det här är del av Facebooks LinkedIn-ambitioner. Att inte bara bli hubben för våra privata liv, utan också våra jobbliv – under arbetsdagen (Workplace) och när vi söker jobb. En möjlighet att visa upp olika liv i Facebook-profilen. Precis som i verkligheten, alltså.

Facebook’s new feature will make it easier to hide your posts from your boss

Facebook profiles may soon no longer be a long list of everything you’ve ever shared. Facebook appears to be testing a tool that would allow users to share posts without including them in their profile, sending them to the news feed only.

Ny funktion för sidadministratörer: tilldela meddelanden

Facebook fortsätter lägga till verktyg för kundtjänsthantering (ja, även om det också kan användas till annat, förstås): nu börjar det bli möjligt att tilldela meddelanden till sidadministratörer.

Matt Navarra on Twitter

NEW: Facebook now lets you assign Messages to Page Admins

Facebook gör det svårare att trakassera andra användare

Facebook gör det svårare för medlemmar som vill trakassera andra användare. Om någon man blockat skapar nytt konto och försöker nå dig den vägen så ska Facebook kunna känna av att du har blockat något annat konto som kontrolleras av den personen. De kan då varken skicka meddelanden eller vänförfrågningar från nya konton.

Dessutom kommer en ”trakasseri-skräpkorg”. Meddelanden från någon oönskad kan läggas i en skräpkorg utan att blocka. Den som skickar får inte veta att den är blockad, men man slipper se meddelandena och kan läsa dem om man vill. Meddelanden som hamnar här kommer inte heller visa läskvitto.

Facebook Is Making It Harder for People You’ve Blocked to Harass You

People who experience harassment on social media know that it’s often not enough to simply block the person bothering them and move on. Harassers will often set up another account or switch accounts to evade the block, and go right on harassing their target.

Instagrams alpha-program – testa riktigt tidiga versioner

Sugen på att testa RIKTIGT tidiga versioner av kommande (eller kanske aldrig kommande) Instagram-versioner? Gå med i alpha-testprogrammet. Ja, om du har en Android, åtminstone. iOS-programmet verkar redan fulltecknat.

Den främsta perken är förstås att kunna säga det där är SÅÅÅÅÅ ett år sen varje gång när den skarpa appen sedan kommer. Det här kan vara anledningen till att solglasögonemojin skapades.

Instagram launches an alpha testing program on iOS and Android

Are you an early adopter? Okay, but are you a really early adopter who likes to test new, experimental things even if it means you’ll experience crashes and bugs? Then you may be interested to know that Instagram has launched Alpha testing programs on iOS and Android aimed at those who want to test pre-release versions of its popular photo-sharing app.

Snapchat

Snapchat tappar CNN:s dagliga nyhetsprogram

Snap gick ut med några högprofilerade innehållssamarbeten under året. Tunga medieföretag som skulle skapa exklusiva program för Snapchat. Som CNN. Win-win. Snapchat fick innehåll och nyhetskanaler med åldrande demografi fick nya målgrupper.

Så var tanken åtminstone. Och så kanske det delvis blev. Däremot följde inte intäkterna med. Så CNN stänger nu ned, ja eller “pausar”, sin satsning.

Att se om det här är framtiden för Snapchat (det vill säga inte så ljus), att Snapchat inte är stället för nyheter, att CNN inte klarade av att skapa ett plattformsrelevant format eller om CNN helt enkelt inte var tillräckligt uthålliga.

CNN pulls the plug on its daily Snapchat show

CNN is canceling The Update, a daily show on Snapchat that premiered in August and covered hard news with breaking updates throughout the day. The decision to pull away from Snapchat, whose parent company Snap Inc. has faced turmoil on the stock market and other disastrous missteps over the last year, is not a good look.

Snapchat populärast bland amerikanska tonåringar

Undersökning om amerikanska tonåringars favoriter bland de sociala medierna (har inte läst hela än). Och vinnaren är, även här, Snapchat.

  • 79 % av de tillfrågade tonåringarna har Snapchat, 73 % Instagram, 57 % Facebook
  • ”Fast på en öde ö”-valet (bara en): Snapchat 44 %, Instagram 24 %, Facebook 14 %. Jämfört med förra året har Snapchats siffror ökat från 28 till 44.
  • Viktigaste Snapchat-funktionen: meddelanden 68 %, stories 28 % och discover 4 %

Artikeln uttrycker förvåning över den sista, men den känns helt i linje med utvecklingen. Och visar att Insta gör rätt som satsar på Direct och att Snapchats utökade discover-satsning samtidigt kan kännas lite tveksam.

Snapchat is still the network of choice for U.S. teens – and Instagram is Facebook’s best shot at catching up

Some good news for Snap: Despite its sluggish business and slumping stock price, Snapchat still dominates among teenagers, a core demographic that represents the future wave of internet consumers and what they care about.

Scanna snapcode på menyn – få upp AR-presentation av rätten

Nu när Snap gjort det möjligt för alla att skapa egna AR-lenses kommer det bli intressant att se på vilka sätt kreativiteten kommer att flöda. Som här. Fota en snapcode och få upp en AR-presentation av maten innan du beställer.

A smart use for Snap’s open AR platform is to preview real-sized menu items

Snap publicly launched its Lens Studio this past week, meaning that brands and general people can create their own augmented reality lenses. We figured brands would take advantage of the platform and maybe even pay Snap for promotion of their work. But today, we saw an actually inventive idea for the custom lenses: to preview your food.

Twitter

Twitters nya enterprise-API – fokus kundtjänsthantering

Nytt enterprise-API från Twitter. Fokus: kundtjänsthantering. Mer specifikt handlar det om möjlighet att kunna bygga appar som kan hantera kundärenden, hantera chattbotar och varumärkesaktivering.

Det här är helt rätt tänkt. Sociala medier som kundtjänstkanal blir allt viktigare och får dessutom en förändrad roll. Från ”lösa kunders problem” till en kanal som är lika delar varumärkesbyggande, sälj och service.

Om det är någon, rätt lågt hängande frukt, som definitivt är en kandidat för testande 2018 är det just att bjuda in till kunddialog i dessa kanaler. Och då tänka 1) kundtjänst är individer, inte en logotyp och 2) ni är på kundernas arena. Förtjäna deras tid.

Twitter launches a new enterprise API to power customer service and chatbots

Twitter’s big news this week is its announcement that it’s now enforcing its new policies around hateful content and abuse, but today the company is rolling out something new for developers, as well: an enterprise-level API providing access to real-time activities like tweets, retweets, likes and follows.

Twitter på väg mot comeback – eller?

Don’t call it a comeback? Eller? Twitters aktie rusade oavsett över 11 % idag. Ligger just nu på årshögstanivåer. Upp 36 % i år (även om det förstås är en bit kvar till toppnoteringarna).

Twitters kvartalsrapporter har inte direkt glatt aktieägarna, men den senaste hade några ljusglimtar. Vet inte om det är det som JP Morgan tagit fasta på, men det är tydligen JP Morgans uppgradering av aktien som ligger bakom.

  • JP Morgan sätter en ny målkurs på aktien på 27 dollar (upp från 20, rätt ordentligt)
  • Man tror att Twitter 2018 kommer få fart på omsättningen igen
  • Annonsintäkterna bedöms öka med mer än 8 % 2018
  • Twitter bedöms gå med vinst 2018 (som även var ljuspunkten i senaste kvartalsrapporten)
  • Mest förvånande: Twitter bedöms nå en tillväxt avseende dagliga användare med 10 %

Det är med andra ord väldigt positiva tongångar, även om som sagt aktiekursen har rätt långt kvar till toppnoteringens strax under 70 dollar.

Marknaden prisar alltså in väldigt mycket i att 2018 blir Twitters comebackår. Om kvartalsrapporten Q1 inte kan leva upp till de förväntningarna lär kurskorrigeringen bli brutal.

Den som lever får se.

Graf över Twitters aktieutveckling 2017

LinkedIn

Har du drabbats av LinkedIn-itis? Det finns botemedel!

Ha. Linkedin-itis. Kommunikationsparalysering på LinkedIn. Symptom: du postar, gillar eller kommenterar aldrig. Anledning? Rädslan att framstå som okunnig eller oprofessionell, inte fattar varför eller förväntar dig att andra ska göra det.

Det här är ju inte bara på LinkedIn. Internet i stort, där de flesta bara lurkar.

Gällande symptomen tror jag att rädslobiten är rätt stor. Framförallt om man är ny i karriären eller om man ser en massa “det här hör inte hemma här”.

Därför gillar jag den här: “What’s the point of staying silent when we have so much to learn from each other?”

Så om du har den känslan: bara kör. Du har garanterat något att lära alla andra.

Paola Bradley on LinkedIn: “I admit it. I thought…

I admit it. I thought I had incurable LinkedIn-itis. LinkedIn-itis is communication paralysis on this platform. Symptoms are you never post or comme…

 

Sök/SEO

Googles Search Console börjar visa data (minst) tolv månader bakåt

I år inföll julafton typ 13 december. Åtminstone om man jobbar med SEO. Vilket, mer eller mindre, är de flesta som jobbar med digitala tjänster 2017. Google har, i betaversion av Search Console, äntligen gjort det möjligt att se data 12 månader tillbaka. Ja, eller minst 12 månader.

Har vi tur kommer det som bli som Google Analytics att startpunkten är från och med december 2016, me natt vi om några år kommer kunna titta på sökningar historisk flera år tillbaka.

Hallelujah! Google Search Console Adds A Years Worth Of Data On Beta

Finally! Google has released a years worth of data in Google Search Console – well the beta version. If you have access to the beta version of Google Search Console and go to the performance report, you will see a filter to change the date range for that report and the options include over 12 moths of data!

Apple Maps börjar med inomhusvägbeskrivningar

Nu har Apples tidigare utannonserade utökning av Kartor kommit: få vägbeskrivningar inomhus. Ja, åtminstone om du behöver hjälp i någon av de 34 flygplatser som omfattas (berätta gärna hur den funkar om någon testar).

Det finns förstås andra appar som har testat att göra samma sak, men poängen här är att det blir precis så sömlöst som vi har förväntat oss. Varför ska jag behöva byta app när jag kommer fram till flygplatsen? Samma karttjänst, från start till mål (när det fullt ut funkar dårå).

Karttjänster lär bli än mer hubbar för våra liv i dag kommande åren. Och Apple Maps börjar på riktigt bli något man måste ha med i local-strategin.

You’ll never get lost in an airport again with Apple Maps’ indoor mapping

Every product here is independently selected by Mashable journalists. If you buy something featured, we may earn an affiliate commission which helps support our work. Raise your hand if you remember what a joke Apple Maps was when it launched? It was a complete disaster.

Ännu en snygg Gmail-integration i Google-sökresultatet

Det här att Google (och Facebook) vet mer om oss än oss själva. Eller åtminstone håller koll på det åt oss. Som här. Googling på Lego, Google känner av att du har ett medlemsnummer i Gmail och visar det för dig direkt i sökresultatet. Jag har sett samma sak en gång när jag googlade efter ett hotell där jag hade en bokning (för att dubbelkolla adress).

Google kände av att jag hade en bokning hos det hotellet och berättade det för mig direkt i sökresultatet. Vilket i mitt (lätt glömska fall) inte är en så onödig påminnelse, trots allt.

Per Nilsson on LinkedIn: “Jag är medveten om integriteten…

Jag är medveten om integriteten och tar det för vad det är. Det borde du också göra. Så fort du loggar in någonstans händer det. Alltid. Men jag älsk…

Google börjar blocka skräpiga annonser

Nu finns det ett datum för när Google kommer börjar förbjuda alla former av ”annoying ads” i Chrome: från och med 15 februari nästa år. Saker som pop-up-annonser, autospelande videor med ljud, blaffoannonser och annat som förstör användarupplevelsen. En Google-adblocker, alltså.

Det som är lite intressant är att om en sajt har en enda annons som bryter mot regelverket under 30 dagar så kommer Google, i Chrome, ta bort alla annonser på den sajten.

Och ja, det är förstås för att stoppa användningen av adblockers. Andra adblockers. Annonser är i princip allt Google lever på här är tanken att vi ska sluta med adblockers om vi slipper de mest störiga annonserna.

Chrome will start auto-blocking the web’s most annoying ads in February

Google is going to make your web browsing experience a lot less annoying soon. The company today revealed it will stop showing ads in Chrome that don’t meet certain standards for quality starting February 15. Google had announced its intention to do so back June, but this is the first time it’s provided a concrete …

 

Detaljhandel/e-handel

H&M släpper nytt varumärke för millennials: /Nyden

HM släpper nytt varumärke specifikt riktat mot millennials: /Nyden (det är klart att något som riktar sig mot den målgruppen måste skrivas på konstigt sätt, annars vet inte millennials att det är något riktat till dem).

Märket kommer inte säljas i HM:s vanliga butiker, utan bara online eller i popup-butiker. 

Dessutom märker man att HM har influerats av influencer-trenden (hoho). Kollektionerna kommer inte följa trender eller säsonger, utan skapas av en influencer (plus inhouse-designers kan tänka) i kortare sprintar. Ja, eller av en “stamledare” tillsammans med sin “stam”. Och Alexander Bard är märkets “inhouse-filosof”.

Och ja, de sista grejerna känns mer än lovligt krystade.

H&M startar nytt varumärke

Klädjätten H&M har ett nytt varumärke på gång inriktat mot så kallade millennials. I en intervju med amerikanska tidningen The Cut beskriver chefen Oscar Olsson tankarna bakom konceptet.

Stadskärnan – det nya detaljhandelssvarta?

Fler ett par år sedan hade jag nog skrivit under på rubriken, men nu är jag inte alls lika säker. Att butiker kommer finnas kvar har jag alltid trott, men just i döden-spekulationen. Som i att antalet butiker kommer minska. 

Som konstateras kan stadskärnan vara det nya detaljhandelssvarta. Mindre butiker, närmare oss, mer personliga – men med ett stort utbud. Vissa kommer förstås vara helt automatiska, men även premiumbutiker med människor. 

Jag håller däremot med om att de externa galleriorna ligger pyrt till. De kom till för att man ville ha allt på samma ställe och kunna erbjuda ett stort utbud. Med andra ord stora butiksytor. 

Vi vill fortfarande ha det här. Men inget köpcentra kan konkurrera med jättegallerian internet. När vi väl lärt oss vad fysisk handel är i ett post-digitalt samhälle så kommer vi kunna bygga helt nya fysiska butiksupplevelser. Och helt nya stadskärnor. 

Butiksdöden är redan här – e-handeln tar över

En växande e-handel innebär färre fysiska butiker. Förändringen syns redan i svenska stadskärnor. Handelns andel av stadens omsättning har minskat från 60 till 50 procent, under de senaste fem åren, visar en ny rapport.

Marknadsandelar för kinesiska e-handlare

En rätt tänkvärd bild: marknadsandelar för e-handlare i Kina förra året. Domineras rätt hårt av jättarna Alibaba och JD (JD köpte dessutom, tillsammans med Tencent, delar av VIP för bara nån vecka sedan). Och marknadsandelen för Amazon? En procent.

Med andra ord har de kinesiska e-handlarna en betydligt större andel av handlandet i väst än omvänt – och då menar jag inte allt köpande av billiga grejer från Kina (som lär strypas), utan att de börjar skapa sig en egen närvaro här.

Marknadsandelar för kinesiska onlinehandlare 2016

JD.com planerar öppna hundratals obemannade butiker

Kinas näst största onlinehandlare JD går i storebror Alibabas fotspår och öppnar obemannade butiker. “Hundratals”.

Som det beskrivs låter det som ett mellanting mellan Amazon Go och just Alibabas butiker. Det som kan vara intressant, och som kan bli en rejäl fördel för JD, är att man verkar ha knäckt problemet med många varor och många människor samtidigt.

Man använder både ansikts- och bildigenkänning. Detta kan användas både för inventering och, när butiken lär känna dig, ge personaliserade erbjudanden inne i butiken.

Man här även lärt sig av de stora: tekniken kommer att licensieras ut till andra detaljhandlare.

Blir spännande att följa.

The future of grocery shopping has arrived in China

A little more than a year ago, Amazon announced a new grocery store concept that promised customers a human-less shopping experience. Customers would simply walk in, grab the items they need, and leave without waiting in a line or going through a checkout-letting sensors, computer vision, and machine learning quietly do all the work to…

Amazons nya pantent: få receptförslag utifrån bilder på ditt trädgårdsland

Ha. Coolt. Amazon har fått ett nytt bildigenkänningspatent: fota ditt grönsaksland och få förslag på vilken mat du ska laga utifrån vilka ingredienser du har i jorden. Som exemplet i artikeln: få förslag på att köpa oliver och fetaost eftersom du har resten av grejerna för att göra grekisk sallad.

Nu bygger det här, tja, på att du faktiskt har ett grönsaksland. Kanske inte något för trångbodda storstadsbor (undantaget balkongodlingsfetischister). Det kanske aldrig är en tjänst som kommer se dagens ljus, men det är spännande oavsett. Fota kylskåpsinnehållet lär ju fullt ut komma.

Foodtech. Lär bli ett sjukt spännande techområde.

New Patent Shows Amazon Wants to Know What’s In Your Garden

While everyone knows Amazon wants in our front door, now it looks like now the tech giant may also want to know what’s going on in the backyard. That’s because the company was recently awarded a patent that could enable consumers to take pictures of their backyard garden and receive tailored recommendations on different types…

NA-KD börjar samarbeta med Zalando

Okej, nu är den här några veckor gammal NA-KD och Zalando inleder samarbete. Zalando börjar alltså sälja NA-KD:s grejer.

Men jag skrev inte om den då och den kom att återaktualiseras när H&M gick ut med sin nyhet om att de kommer att börja sälja sina egna märken och Home via Alibaba. Med andra ord att man går utanför sitt eget ekosystem och använder tredje part för försäljning och distribution på nätet. Samma sak som Ikea nu funderar på (eventuellt/sannolikt via Amazon).

Mönstret är rätt tydligt. Det blir allt viktigare att vara där kunderna är, inte att förvänta sig att kunderna ska komma till dig. Så att kunderna ser dig i rätt skyltfönster, vid rätt tillfälle.

22 miljoner kunder i NA-KD:s nya satsning

Med ett nyinvigt Norden-lager och ett växande antal svenska och nordiska märken som Weekday och Cheap Monday i sortimentet, kommer det knappast som någon överraskning att Zalando ser stor potential med den nordiska marknaden. LÄS ÄVEN: H&M ska hjälpa Zalando att dubbla intäkterna till 2020 Och nu har företaget lyckats landa en riktig e-handelsstjärna.

Amazon kommer öppna butiker i Tyskland

Nu verkar det som att Amazon tänker öppna fysiska butiker i Tyskland. ”När”, inte ”om” enligt Tysklandschefen Ralf Kleber. Frågan är förstås hur man i så fall gör sitt fysiska avtryck. Om det blir helt egna butiker, kanske ett mindre antal, eller om man gör en Whole Foods.

Det som talar för det senare är att det vore enklare. Integrationen med Whole Foods verkar ha gått förvånansvärt smärtfritt (utåt åtminstone) och det har spekulerats i att Amazon är på gång att köpa en fransk detaljhandelskedja.

Även om Kleber talar om att man kommer öppna butiker ”för att kunder gillar butiker” så lär det även här snarast vara som hubbar för e-handeln.

Amazon ska satsa på butiker i Tyskland

Kommer att öppna butiker.

 

Strömmade medier

Netflix personaliserar omslagsbilder efter din tittarhistorik

Netflix fortsätter koppla ihop data och personalisering. Nu börjar de anpassa omslagsbilderna efter vad du har gillat och tittat på tidigare. Som exemplet i artikeln: om du söker upp Guardians of the Galaxy och gillar actionfilmer så kommer du få en actionomslagsbild. Tittar du på mycket komedi kommer du istället att få en film som andas humor.

Allt material kommer inte ha det här, men man kan tänka sig att allt nytt kommer få det. Ja, och sen kommer de säkert trycka ut en bildigenkänningsalgoritm som får tröska sig igenom bakkatalogen och automatiskt tagga upp och skapa bilder för att det materialet.

Netflix Is Personalizing Graphic Design To Individual Viewers

Netflix announced how their algorithm changes artwork based on a viewer’s preferences from the past Netflix and data have always been the dynamic duo. The company’s next dive into numbers will have viewers seeing different pieces of artwork on their stream based on what they have watched in the past.

Amazon Music blir förval i bilar från Audi och Porsche

Distribution blir allt viktigare inom digitaliseringen, inom alla områden. Att finnas där kunderna är, när kunderna vill det och har behov. Som musiktjänsterna. Spotify har slutit avtal med biltillverkare för att få in tjänsten som förval i bilarnas underhållningssystem och nu går Amazon samma väg.

Amazon Music kommer dyka upp i bilar från Audi och Porsche och kommer förstås vara en ännu bättre deal om du är Prime-medlem (Amazons lojalitetsprogram).

Som artikeln konstaterar: strömningstjänsterna skiljer sig så pass lite idag att bekvämlighet, som att det följer med på köpet, vara det som avgör vad man väljer. Och smidigheten att allt sitter ihop – hemma och i bilen.

Amazon Music may soon be part of your car

In case you haven’t had enough of Amazon, it may be on its way to your car. The online retailer has partnered with Audi and Porsche to integrate Amazon Music with their vehicles’ entertainment systems. Owners of eight 2017 and 2018 Audi models and an undisclosed number of Porsche models can now stream Amazon Music through their vehicles’ multimedia systems. All models 2019 and later will be fully integrated, the company told Mashable.

Amazon börjar strömma hos håghastighetstågoperatör

Amazon fortsätter trycka ut sitt videoinnehåll i andras kanaler. Som hos tågoperatören Eurostar. Nu kan resenärer där ser Prime Video-innehåll via Eurostar-appen.

Det här är något vi ser mer och mer av – trots att det bara har börjat. Att techjättarna får in sina mediapaket, som förval, när kunder köper andra produkter. För när utbudet är så likartat kanske inte ens exklusivt innehåll räcker. Bekvämligheten kanske trumfar allt annat.

Amazon TV shows are hopping aboard Eurostar trains

Thanks to our need for constant amusement, whether you’re on a plane, train or automobile, these days you never have to look at a rubbish book again. The Eurostar high-speed train network has had a bring-your-own-device entertainment service of its own for a while now, but a new partnership with Amazon means Prime Video-exclusive TV shows are joining that catalog.

Gör Amazon sig redo att börja konkurrera med Youtube?

De är så gulliga. Amazon och Google har ett “it’s complicated”-förhållande kring Amazon Echo och Youtube just nu. Nu verkar det dessutom som att ytterligare en anledning till att Google just nu blockar Youtube i Amazons Echo Show är för att Amazon kanske är på gång med en Youtube-konkurrent. Och med tanke på att Amazon gör allt nuförtiden är det garanterat det här som Google har misstänkt.

Amazon har nu inkommit med ansökan att registrera två varumärken: Amazontube och Opentube. Syftet: non-downloadable pre-recorded audio, visual and audiovisual works via wireless networks. Och man har dessutom registrerat domänerna Alexaopentube, Amazonalexatube och Amazonopentube.

Amazon may be planning a YouTube rival

Beyond their names, the two bear more than a passing resemblance to Google’s video powerhouse. In its filings, Amazon describes Amazontube or Opentube as providers of “non-downloadable pre-recorded audio, visual and audiovisual works via wireless networks.”

Youtube skriver nya avtal med Universal och Sony

Youtube har enats om nya avtal med Universal och Sony, efter avtalet med Warner tidigare. Det betyder alltså att Youtube kommer bli bättre på att dela pengar med rättighetsinnehavare vid spelningar. Det här gäller förstås främst musiken som användare laddar upp. Antingen bara som musik eller kanske som del i en video.

Men det betyder säkerligen också att Googles senaste försök till reboot av en prenumerationsbaserad musiktjänst, att konkurrera med Spotify, Apple och Amazon, rycker allt närmare. Det finns även uppgifter att det kan bli en komboprenumeration: både musik och originalvideoinnehåll. Att se vad det landar i.

YouTube Paves the Way for a Paid Music Service

New Universal, Sony agreements allow video uploads to continue Deals establish royalty rates between YouTube, rights holders YouTube signed a new long-term agreement with the top two music labels, promising stronger policing of user uploads of copyrighted songs and paving the way for a new paid service after two years of tumultuous negotiations.

Facebook skriver avtal med Universal – närmare musiktjänst?

Spotify, Youtube och nu Facebook. Universal skriver musikrättighetsavtal i ett rasande tempo. Avtalet med Facebook verkar dessutom vara ett nära nog carte blanche-avtal som ger Universal rätt att få betalt för musik som användare laddar upp, delar eller på andra sätt använder i material de skapar för Facebook, Instagram, Messenger och Oculus.

Två saker att lägga lite extra märke till. 1) WhatsApp är inte inkluderat vad det verkar 2) skrivningar av typen “Functionality will expand in future to ‘enable access to a vast library of music across a series of social features’.” Svårt att inte läsa det som ett väldigt stort steg mot en musikströmningstjänst från Facebook.

Facebook signs global licensing deal with Universal Music Group – Music Business Worldwide

Facebook and Universal Music Group (UMG) today announced an ‘unprecedented global, multi-year agreement’ under which UMG licenses both its recorded music and publishing catalogs for video and other social experiences across Facebook, Instagram and VR platform Oculus.

Ännu en serie till Apples videoinnehållssatsning

Ännu en serie i Apples kommande tv-satsning: ett ”space drama” signerat mannen bakom bland annat rebooten av ”Battlestar Galactica”.

Det här att Google (och Facebook) vet mer om oss än oss själva. Eller åtminstone håller koll på det åt oss. Som här. Googling på Lego, Google känner av att du har ett medlemsnummer i Gmail och visar det för dig direkt i sökresultatet. Jag har sett samma sak en gång när jag googlade efter ett hotell där jag hade en bokning (för att dubbelkolla adress).

Google kände av att jag hade en bokning hos det hotellet och berättade det för mig direkt i sökresultatet. Vilket i mitt (lätt glömska fall) inte är en så onödig påminnelse, trots allt.

Apple picks up a new space drama from the creator of ‘Battlestar Galactica’

What the frak is this? According to a report from Deadline, Apple may have actually gotten its hand on a good show – a new space drama from “Battlestar Galactica” creator, Ronald D. Moore – to aid in its ambitions in building out its original video content.

Alexa börjar kunna spela lokala spellistor

Amazon ger Alexa mer musikskills. Använder man Amazon Music kommer man kunna be Alexa att spela liknande musik som det man lyssnar på (”Play more like this”). Man kan be om den populäraste musiken lokalt runt om i världen. ”Spela musik som är populär i Katrineholm” (ja, kanske inte just det exemplet då).

Ännu ett tecken på att det lokala blir allt viktigare i vår alltmer globalt uppkopplade värld. Man kan dessutom tänka sig att Amazon, när de väl får koll på hur man kan tjäna pengar på användningen av röstprylar, kan använda det här för att rikta reklam. Om du sitter i Katrineholm och ber om populäraste musiken i Florida kanske du får erbjudanden om resor dit.

Alexa to play locally popular and similar music for Amazon Music subscribers

Amazon is giving its music lovers something of an early holiday gift in the form of two new Alexa voice features. On Friday, December 15, Amazon Music debuted “Local Popularity” and “Play More Like This” for its users. Both are intended to improve the listening experience and help folks discover new music on their Echo devices.

Feature.fm – nativeannonsering för Spotify

Det känns som en lite tråkig utveckling att Google och Facebook, som visade att det går att annonsera på sätt som är betydligt mindre störande än vanliga blaffannonser, allt mer börjar falla in i i gamla hjulspår när kampen om reklampengarna hårdnar. Saker som ”pre-rolls” och ”mid-rolls”. Saker som stör användarupplevelsen.

Enter Feature.fm. Ett native-annonseringsnätverk för Spotify. Istället för vanlig radioreklam (som kan vara en av mänsklighetens värsta uppfinningar) så kan artister betala för att få sin musik spelad i samband med att någon lyssnar på likartad musik.

Med tanke på hur bra Spotifys algoritmer blivit så lär det sälja bättre än stoppande reklam.

Sponsored Songs and Spotify Pre-Saves with Feature.FM

Daniel Sander, Head of Business Development & Marketing at Feature.FM, joins Michael Brandvold Jay Gilbert on Hypebot’s Music Biz Weekly Podcast. They discuss two of Feature.FMs most useful features: sponsored songs in streaming services and Spotify pre-saves. Feature.fm is a native song advertising network through which artists can promote their…

Twitch tar fram egen dokusåpa

Amazon-ägda e-sportströmningstjänsten Twitch vill också hoppa på originalinnehållståget med dokusåpan Stream On. Ett Idol för wannabe-twitchare. De tävlande får olika utmaningar och publiken röstar på vem som lyckas bäst och sämst. Vinnaren får ett stipendium om 5000 dollar i månaden under ett år.

Nu är det inte första egna satsningen från Twitch – och det är ännu ett steg mot att bredda utbudet och därmed användarbasen. Det är milt sagt en bit kvar till giganter som Facebook och Youtube, men likt Amazon Music så finns trots allt just Amazons massiva maskineri bakom. Både infrastruktur och ekosystem. Och även Amazon i sig har förstås stora originalvideoambitioner.

Twitch is making a reality TV show for aspiring streamers

Next year Twitch is launching its very own reality show. Called Stream On, the show will be an American Idol-style competition, only instead of would-be pop stars, it will star aspiring streamers. Twitch describes it as a game show, where “contestants will face challenges designed to test important streamer skills, and be evaluated by a panel of Twitch judges.”

 

AI – artificiell intelligens

AIpodden.com – en svensk podcast om AI

Helt i tiden.

AIPODDEN.COM

Jojje Borssén är entreprenör med passion för podcast som media. Med sin nya podcast Aipodden.com vill han informera och inspirera dagens och morgondagens medborgare kring ämnet artificiell intelligens. Podden börjar sändas i slutet av januari 2018 men redan nu ligger ett första pilotavsnitt ute med professor emeritus Stefan Carlsson från KTH.

 

 

IoT – Internet of things

Halebop erbjuder förseningssurf via integration med Banverkets API

Briljant. Halebop har byggt en integration med Banverkets trafikinformation och bjuder på förseningssurf.

Om du som är Halebopkund åker med ett tåg som är mer än 15 minuter försenat eller inställt får du 1 GB extra surf om du smsar in tågnumret. De anpassar dessutom sin digitala utomhusreklam efter förseningar.

Jag ser framför mig hur det här kommer bli än mer sömlöst framöver. Redan idag kan Google känna av när du har en bokning i Gmail, så det kan nog bli så att företag som vill bygga kundrelationer gör den här typen av automatiska överraskningar. Ja, sen har vi förstås utmaningar kring integritet, men hej, det kan vi nog sälja ut om vi känner att vi får något i ersättning. 

Johanna Sahlman on LinkedIn: “Hur kul kan man ha…

Hur kul kan man ha med öppna API:er som marknadsförare? Jo tillexempel kan man integrera med banverkets data och bjuda alla kunder på extrasurf om de…

Amazon köper tillverkare av smarta lampor och ringklockor

Amazon köper Blink, tillverkare av smarta kameror och ringklockor. Förstås som del i Amazons satsning med utökad hemleverans och möjlighet för bud att lämna saker i ditt hem via uppkopplade och smarta saker.

Nu tror jag inte att det kommer ta slut här. Dels lär Amazon även här vilja bli infrastruktur (skapa sitt sömlösa logistikerbjudande och låta andra använda det) och dels finns det ett intressant by the way-konstaterande här: att Blink jobbar med ett hemsäkerhetserbjudande.

Jag ser reklamspoten framför mig. Who you gonna call? A-MA-ZON!

Amazon buys smart camera and doorbell startup Blink

Amazon’s smart home ambitions continue to expand today with the acquisition of Blink, a startup behind battery-powered connected cameras and doorbells. Blink started out with a Kickstarter campaign in 2014 and launched its promised smart camera at the beginning of 2016.

Teslas jättebatteri räddar ett kolkraftverk i kris

Det kan vara så här en mic drop ser ut i energivärlden.

Världens största litium-batteri står i Australien, byggt på 100 dagar(ish) av Tesla som svar på en Twitter-vadslagning Elon Musk gick med på. Batteriparken blev klar för några veckor sedan och har sedan dess varit inkopplat i det stora elnätet.

För någon vecka sedan fick ett kolkraftverk driftstörningar. Tesla-batteriet gick in och täckte upp – trots att det var 1000 km bort. Inte bara det. Ett annat kolkraftverk som ska gå in som backup inom sex sekunder från en driftstörning av den när typen hann inte reagera innan Tesla-batteriet rett ut situationen.

Tesla’s giant battery bailed out a coal power station nearly 620 miles away

Tesla’s giant battery is already proving its worth, bailing out a coal power station nearly 620 miles (1,000 kilometres) away. The world’s largest lithium ion battery, installed to alleviate South Australia’s severe energy issues, was put to the test when it supplied emergency power to one of Australia’s biggest coal units, reports Renew Economy .

De första europeiska bokningarna av Teslas lastbil börjar trilla in

I början av veckan öppnade Tesla lite oannonserat förbokningsmöjligheter av nya långtradaren i Europa. I den intressanta treklövern av länder Storbranden, Nederländerna och Norge. Och den första Norge-bokningen har redan trillat in.

Frågan är när det är dags för Sverige. Och vem som då bokar först.

Tesla Semi orders start coming from Europe, Norway’s Asko reserves 10 electric trucks

Now that Tesla opened pre-orders in a few European markets for its new electric truck earlier this week, the first reservations from the old continent are now coming in. The first company to jump on board is Asko, a food distribution service in Norway. They confirmed an order of 10 Tesla Semi electric trucks.

Apple kanske kommer förvandla Watch till en EKG-mätare

Ännu ett exempel på hur Apple (sannolikt) håller på att förvandla Watch till ett lifelogging-verktyg fullt ut. Spekulationer om att Watch kan fungera som dygnet-runt-EKG och sända en elpuls genom bröstet och varna för oregelbunden hjärtrytm som kan vara tecken på något.

Det som är lite fantasieggande i artikeln är frasen “establish the health of a user’s heart”. Vem vet, i framtiden kanske vi kan se procentuellt hur mycket som är “kvar” av våra organ (hjärtat: 80 %) och när det är dags att byta.

För oss som använder iOS kommer Apple att sakta ner organen när de blir äldre för att på så vis få dem att räcka längre.

Apple Is Developing an EKG Heart Monitor for Its Smartwatch

Apple Inc. is developing an advanced heart-monitoring feature for future versions of its smartwatch, part of a broader push by the company to turn what was once a luxury fashion accessory into a serious medical device, according to people familiar with the plan.

Alibaba och BMW samarbetar kring smarta högtalare

BMW och Alibaba i samarbete. Fast inte e-handels-delen, utan IoT-delen av deras molntjänstverksamhet. Alibaba kommer leverera ett system med smarta högtalare som ska fungera med alla BMW-bilar som säljs i Kina från och med första halvan av 2018.

Nu verkar det inte som att Alibabas system ska hamna i själva bilarna, utan kopplas ihop med bilens infotainmentsystem så att man ska kunna få olika slags information om bilen på distans (låste jag? hissade jag upp rutan?)

Nu gissar jag att det kommer komma ännu fler integrationer, även i själva bilen, vad det lider. Som att just Alibabas e-handelsbitar fullt ut kommer kunna nås via bilens eget system.

BMW, Alibaba Team Up for Connected-Car Services | Alizila.com

German automaker BMW and Alibaba said Thursday they’ve teamed up to develop a range of “digitalized experiences for the car and home” for all new BMW models sold in China from the first half of 2018.

Tesla populäraste bilmärket i Norge under november

Där ser man. Vilket var det populäraste bilmärket i Norge senaste månaden? Tesla. Åtminstone sett till antalet nyregistreringar. Och man tar dessutom både plats ett och två med modell X respektive S, med Golf på tredje plats.

Dessutom hade jag ingen aning om att Norge är det enda landet (enligt den här artikeln åtminstone) där elfordon stått för mer än hälften av nyförsäljningen under en månad.

Tesla breaks new records in Norway, becomes most popular automaker in the country this month

Tesla’s end of the year delivery push is being felt hard in Norway where the company just broke its quarterly delivery record with more than a week left in the quarter and became the most popular automaker in the country this month.

Uniti samarbetar med Nvidia

För nån vecka sen meddelades att MediaMarkt börjar (för)sälja den svenska elbilen Uniti One, tänkt för stora städers transportbehov. Jag ska inte säga att jag har plåtkoll på allt kring bilen, men det här är högintressant. Ett av företagen som levererar delar till Uniti One är Nvidia. Delen ifrån är Nvidia Drive PX, ”the AI car computer for autonomous driving” enligt Nvidia själva.

Det som gör det intressant är att Nvidia är den chiptillverkare som håller på att bli den tyngsta spelaren för chip till just självkörande fordon. Det är förstås fortfarande långt kvar till succé för Uniti (har ju inte ens börjat säljas än), men de verkar inte sakna seriös backning.

Uniti Reimagines Urban Mobility with Autonomous Electric Car | NVIDIA Blog

From its sustainable production facility on the Swedish coast, startup Uniti recently unveiled its vision for the future of transportation. The centerpiece: , an affordable, all-electric vehicle that sets new standards in sustainability, safety and convenience. Over 20 partners, including NVIDIA, joined 2,000 attendees to celebrate the launch and learn about the road Uniti traveled to reimagine urban mobility.

Tencent investerar i ännu ett elbilsföretag

Det där med vilka som finansierar bilbranschen. Baidu, Kinas Google, bekräftades vara en av investerarna i elbilsstartupen VM Motor. Och nu bekräftas även att Tencent, bakom bland annat WeChat, är ett annat. Det (minst) andra elbilsbolaget som Tencent investerar i.

Det här säger en hel del om hur företag utanför bilbranschen börjar se på bilar. Och även nya spelare som Tesla, vars lastbil till stora delar ändrade hur man kan se på just en lastbil.

Med andra ord: en bil är numer långt mycket mer än bara ett fordon för att transportera människor från A till B.

Tencent, Sequoia China Invest In Chinese EV Firm WM Motor After Duo Backed Rival NIO – China Money Network

Chinese tech giant Tencent Holdings Ltd. and Sequoia Capital China have invested in Chinese electric vehicle developer WM Motor, backing the second EV start-up in China for both investors. Tencent and Sequoia China previously invested in Chinese EV firm NIO, which is valued at US$2.9 billion.

 

Digitalisering

Borde vi betala skatt utifrån klimatpåverkan?

Galet spännande koncept. Ett område som det inte pratas särskilt mycket om i alla digitaliseringsdiskussioner är att vi kommer att behöva disrupta vår nuvarande ekonomiska modell och hur vi mäter välstånd. Basinkomst är ett steg/försök att börja med detta – men incitamentet att på allvar omvärdera kapitalismen som den globalt dominerande ekonomiska modellen är låg. Tankar om ett mer gemensamt ansvar.

Därför kan jag gilla det här: betala skatt utifrån hur mycket du sliter på det viktigaste vi har: vår planet. Ju mer du förbrukar, slösar och flyger omkring – desto högre skatt. Ett globalt, klimatavtrycksbaserat skattesystem snarare än nationellt, inkomstskattsbaserade.

Everyone in the world should be taxed on their energy footprint – Iason Athanasiadis | Aeon Ideas

Technological advances and historically unprecedented income inequalities have raised living standards while enabling a new global elite to enjoy lifestyles more lavish in energy consumption and environmental impact than those enjoyed by any aristocracy in the past. Real-life illustrations of elites show the excesses afoot.

Kina testar solmotorvägar

Ännu en sci-fi-fras som jag har lite svårt att visualisera: genomskinlig betong.

Det är oavsett precis vad kineserna just nu testar. Vägar som ska ladda elbilar medan de körs. Liknande koncept, ”elvägar”, har testats även här i Sverige, men de här vägarna ska dessutom kunna ”digitally assist autonomous vehicles”, alltså kunna kommunicera med fordonen som kör på dem, och strömmen kommer från solpaneler som är ett av lagren i vägarna.

Självladdande, smarta vägar baserade på förnyelsebar energi, alltså. Way cool.

China is building solar roadways – ‘transparent concrete’ atop solar cells that charge driving cars

China is building roadways with solar panels underneath that may soon have the ability to charge cars wirelessly and digitally assist automated vehicles. This second solar roadway project – part of the Jinan City Expressway – is a 1.2 mile stretch. The building technique involves transparent concrete over a layer of solar panels.

Inte ens Taylor Swift lyckas få kunderna att komma till sig

Taylor Swift säljer skiten ur de flesta andra artister 2017 när det handlar om musik. Hennes app? Not so much.

The Swift Life som släpptes tidigare i höstas visar att det inte bara är build it and they will come ens om du är Taylor Swift. Det som skulle ha varit hubben för alla Swift-fans verkar rätt snabbt ha tappat smaken och rasar i listorna.

Artikeln listar några möjliga anledningar till floppen. Men jag tror att det främsta skälet var att man förväntade sig att människor skulle komma springande, snarare än att vara där fansen hänger.

Om Taylor Swift inte lyckas med det kan det vara läge för alla företag att fundera över hur man ser på sin digitala närvaro.

Taylor Swift’s celebrity app is tanking. Here’s why.

The Swift Life, Taylor Swift’s celebrity app created in collaboration with Glu (the same company that brought you Kim Kardashian: Hollywood), is swiftly tanking. Taylor’s game-ified social network for super Swifties started out relatively strong. Like most things The Real Taylor touches, her fans swarmed the App store when it first arrived on her birthday, December 13th.

Hur viktigt är VD:ns personliga varumärke för ett företag?

Inte en ny idé, men ändå värd att reflektera lite kring. En VD i strålkastarljuset kan ge positiv (eller negativ…) spinn åt företaget. Men kan en VD som saknar ett starkt personligt varumärke till och med skada företagets business?

Det här är generellt ett av de absolut svåraste stegen för startupföretag. När grundaren, den passionerade visionären, kliver åt sidan. Då går företaget från att vara ”någons” till att bli… ett företag. Nu betyder inte att man ska rekrytera en VD baserat på Google-ranking, men det kan vara värt att beakta VD-varumärket som del. Ja, eller att ”uppgradera” varumärket hos en befintlig. I alla relevanta kanaler.

Does Your CEO Have A Personal Brand? If Not, It Could Be Affecting Your Bottom Line.

What about the CEO of UPS? Not quite as easy, right? Jeff Bezos has become a household name, bringing Amazon lots of free attention and helping to propel it into an e-commerce giant with an enthusiastic international following. UPS would have to spend to deliver its message with the same pervasiveness and emotional connection as Amazon has.

 

Ekonomi och finans

LRF Media köper Ehandel.se

Där ser man: LRF Media köper Ehandel .se. Motiveringen är att e-handel is the shit för landsbygden, vilket man kan tänka fortfarande utgör LRF-huvudmålgruppen. Men man kan nog tänka sig att det snarast handlar om att LRF Media tänker satsa på att bli stället man går till för att få all sin information kring e-handelns utveckling oavsett var man bor.

Med andra ord ett sätt att skaffa sig en starkare närvaro och ett bredare målgruppsupptagningsområde i (större) städer, där majoriteten av människor trots allt bor.

LRF Media köper Ehandel.se | LRF Media

LRF Media växlar upp takten i sin tillväxtstrategi och köper medieplattformen och branschforumet Ehandel.se med 15 000 e-handlare som medlemmar. Förvärvet innebär att bolaget tar en stark position i en bransch som växer i det närmaste explosionsartat.

Dagens ord: Altcoins

Är man riskobenägen ska man inte ge sig i kast med att plöja ner pensionspengarna i Bitcoin. Det borde vara rätt uppenbart för alla nu, åtminstone.

Efter den galna rusningen under november och december har det senaste veckan varit dags för korrigering. En rätt brutal sådan. Från 19 000 dollar till 11 000 och sen upp till 14 000. På några dagar.

Det drabbade även övriga kryptovalutor. Och just de är främsta anledningen att jag delar den här. Jag hade inte hört talas om begreppet altcoins. Det vill säga övriga kryptovalutor vid sidan av Bitcoin.

Så dagens ord: altcoins. Kom inte och säg att jag aldrig lär er nåt.

Bitcoin Crashed and Took the Whole Market Down With It

The price of bitcoin plunged on Friday, continuing a steady downward spiral that’s lasted all week. True believers are shrugging it off, but with its newfound notoriety, a lot of latecomers are feeling some pain. All but two of the top 100 cryptocurrencies were significantly down this morning.

Tencent och JD.com investerar i VIPShop

Även i Kina positionerar sig techjättarna mot varandra. För att stoppa Alibabas rusande shoppingframfart i Kina så har Tencent (WeChat) och JD (Kinas näst största e-handlare) gått ihop i en investering i lika kinesiska onlinehandlaren Vipshop, som verkar vara en outlet för märkeskläder.

Totalt investerar de båda företagen 863 miljoner dollar i Vipshop. JD breddar sitt e-handelserbjudande, Tencent får in ännu mer av kinesernas vardag i WeChat och Vipshop å sin sida kan nå publik via JD och WeChat.

Förstås smart av främst JD att knyta band med Tencent i det som, passande nog, kallats appen som är operativsystemet för livet i Kina.

Tencent and JD.com invest $863M into e-commerce firm Vipshop to battle Alibaba

Tencent, the internet giant that recently became Asia’s first $500 billion company, is continuing its investment spree after it agreed to buy $604 million in shares of Chinese online retailer Vipshop. The deal is being made with long-time partner JD.com, which will invest $259 million into Vipshop, which is listed on the New York Stock Exchange.

 

Övrigt

Apple satsar på operativunisexappar?

Det har ett tag spekulerats i att macOS och iOS ska smälta ihop – bli ett enda operativ både på dator och mobila enheter. Apple själva har inte varit jättepigga på det här och konstaterat att det är olika upplevelser. Olika inmatningsverktyg och ofta med olika syften. Bättre att bygga dedikerade och skräddarsydda miljöer.

Nu kommer uppgifter som säger att det här kan vara på väg att ändras, åtminstone för appar. Att samma app ska fungera både i macOS och iOS och vara “responsiva”, typ att de anpassar sig efter enheten (t ex mus/touch).

Lite samma som Microsoft försökte i Windows 8. Och det gick ju… sådär. Att se om det stämmer och om Apple i så fall lyckas bättre.

Apple may let the same app work on across iOS and Macs

According to insider sources, the same app will be able to respond to a mouse, a touch pad or a touch screen, depending on the device it’s being run on. Right now, apps must be designed separately for the iPhone and iPad versus for a computer, which explains why you can occasionally find tumbleweeds rolling across the screen when you pull up the Mac App Store.

Alibaba, Tencent och Baidu dominerar den kinesiska digitalannonseringen

Väldigt intressanta siffror. Alibaba, Baidu och Tencent står tillsammans för 64 % av de totala annonsintäkterna i Kina 2017. En rätt saftig koncentration – även om den bleknar jämfört med de sammantagna siffrorna för Google och Facebook här hos oss.

Det som däremot är tydligt, oavsett världsdel, är mönstret:

  • Alibaba – Amazon
  • Baidu – Google
  • Tencent – Facebook

SSS. Shopping, sök och socialt.

Det som skiljer är ordningen. Hos oss dominerar Google ordentligt, med Facebook som den stora snabbväxaren. Men det spekuleras i att Amazons annonseringsnätverk kommer ta en rätt ordentlig del av kakan. Amazon är dessutom den av de tre med mest diversifierad intäktsmodell.

Benji Lamb on LinkedIn: “Platform ad revenue is important…

Platform ad revenue is important to consider in relation to targeted marketing strategy. Interesting (but not surprising) to see Alibaba dominating i…

Chrome börjar stoppa autospelande videor

Ha-le-lu-jah, pr-AISE the Lord!

Google Chrome now lets you mute those annoying autoplay videos

Google Chrome just made surfing the web way less annoying. Chrome developers announced Thursday that the newest Chrome update, Chrome 64 Beta, will allow you to mute annoying autoplay videos. This is one of several features intended to help users circumvent obnoxious advertisements in the new update, reports Gizmodo.

Youtube testar dubbelreklam

Å herre min… Det här är imponerande dumt. Och bakåtsträvande.

Youtubes nya experiment: Testar dubbla annonser på användare

Fingrarna trummar otåligt på tangentbordet. Blicken är fixerad på nedräknaren. 5, 4, 3… Framför mig på skärmen pratar några barn om Prisjakts Black Friday kampanj. 2, 1, Klick! Äntligen får jag trycka på “skip ad”-knappen i hörnet på Youtube-spelaren. Men vad nu? Det här är ju inte Roger Federers tio mest osannolika backhand-volleys?

Uber klassas som transportföretag av EU

Uber har drabbats av ännu ett bakslag: EU-domstolen har beslutat att Uber är ett transportföretag och ingenting annat. Med andra ord, inte en digital tjänst. Eller en app.

Det här ge följdverkningar, åtminstone inom EU, även för företag inom andra branscher. Med andra ord: företag kommer klassas som det de ger förutsättningar för.

Europe’s highest court just ruled Uber is a transport service – and it’s a massive blow

Europe’s top court just decided that Uber is a transport service in a major legal ruling that will likely impact how EU governments regulate the firm. It’s a massive blow for Uber, which has consistently argued that it’s just an app, not a transport service, and therefore subject to fewer regulations.

Kampen för att rädda USA:s nätneutralitet är inte riktigt över

Det verkar inte som att demokraterna i USA har gett upp kampen om nätneutraliteten. Och överhuvudtaget fortsätter cirkusen.

Efter FCC:s besluta att upphäva nätneutraliteten så har demokraterna börjat mobilisera styrkorna för att stoppa beslutet i kongressen och senaten. Kan man enas här så stoppas FCC:s beslut. Nu är det inte direkt ljusa odds för demokraterna eftersom republikanerna har båda husen. Och även om de skulle lyckas så kan Trump lägga veto mot beslutet att stoppa beslutet </meta>.

Och som inte det vore nog håller även republikanerna på att lägga ett eget förslag som verkar hamna mitt emellan nätneutralitet och ”inte nätneutralitet”. Äventyret fortsätter.

“There will be a [Senate] vote” to reinstate net neutrality, Schumer says

US Senate Minority Leader Chuck Schumer (D-N.Y.) said he will force a vote on a bill that would reinstate the Federal Communications Commission’s net neutrality rules. Legislation to reverse the repeal “doesn’t need the support of the majority leader,” Schumer said during a press conference Friday, according to The Hill.

Chattbotar är inget att ha. Förstås.

Aaaaand right on schedule. Sluta prata chattbotar. Överskattad hype. De är korkade och ger inget vettigt värde. Botarna så här långt klarar inte av nånting. Bygg en ny webbplats istället.

Med andra ord har chattboten börjar sin resan ned från hypekurvans peak. Den har säkert hunnit en bit. Dåliga upplevelser och botar med otydliga syften som inte gör livet lättare leder till att förespråkare kommer sluta tjata om dem varpå luften sakta går ur bubblan och ännu färre satsar. Följt av det riktigt djupa besvikelseslukhålet. När någon kommer att proklamera att chattboten är död.

Och, tja, då är chattboten redo för sitt breda genomslag.

Let’s agree to stop it with the AI chatbot bullshit in 2018, k?

For well over a year now, chatbots have been sold to us as the ultimate revolution in digital marketing. The wholesale replacement of mobile apps is en route! The holy grail of marketing 2.0 is turning the corner! Really? I’ve got to call bullshit on this.

 

Ola Andersson
Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.
Ola Andersson on LinkedinOla Andersson on RssOla Andersson on Twitter

Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Kommentera

avatar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

  Subscribe  
Meddela mig om