Digitala spaningar vecka 12 2020 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Strömmade medier/prenumerationstjänster

EU ber videoströmningsföretag sänka kvaliteten på sina sändningar för att minska belastningen på datanätverken

Ett bra sätt för alla att dra sitt strå till samhällsansvarsstacken – sluta titta på Netflix? Vilket kan bli lite… moment 22 när folk tvingas sitta hemma.

Men helt otippat så har videoströmmandet dragit iväg som bara den, samtidigt som även distansarbetandet gör det. Riskerar med andra ord kunna knäcka nätverken som ska skyffla runt data. Och därmed även sänka internettillgång för de samhällskritiska funktionerna.

Nu har EU därför uppmanat tjänster som Youtube och Netflix att sänka kvaliteten i sina sändningar. Läs främst: sluta med 4K, typ.

Det i sin tur leder förstås också till några intressanta följdutmaningar. Ska Netflix ersätta de som har 4K-abonnemang med sänkta avgifter eller ta kostnadssmällen själv för att visa att de ställer upp? Eller ska användarna ha förståelse för att därmed också hjälpa strömningstjänsterna att inte förlora pengar i dessa varsel- och permitteringstider? (Okej, nu skulle definitivt Google kunna återbetala massor utan att det skulle bli mer än en blipp i vinstfloden, men ni fattar.)

Och det gäller förstås även andra tjänster. Dags för Facebook att sänka kvaliteten på de bilder och videos som visas (både proffsinnehåll och användarnas)? Ska företag som använder sig av de här tjänsterna ladda up mindre innehåll, definitivt video, och överlag tänka på att minska kvaliteten och filstorleken? Kvaliteten hos nätläkare? Kvaliteten i alla samarbetsprogram?

Ännu ett område där vi nu kan samla på oss insikter och erfarenheter. Nästa stora samhällskris kommer det sannolikt komma krav på att helt andra företag än tidigare ska ta mer samhällsansvar – helt enkelt därför att de har blivit mer samhällskritiska. Och nästa gång kanske regeringar inte börjar med att peka mot skolor och restauranger utan mot strömningsföretag och internetoperatörer.

EU Urges Online Media to Ditch HD During Coronavirus Pandemic

The European Union on Wednesday urged online media platforms to stream movies and entertainment in standard rather than high definition to relieve pressure on the Internet during the coronavirus epidemic. As online speeds have increased and screen resolution has improved, web giants like Netflix, Disney+, Hulu, HBO, and Amazon have increasingly supplied film lovers with high definition footage of their favourites.

Netflix sänker kvaliteten på sina sändningar inom EU

Ibland går det fort. Tidigare idag gick EU ut och bad bland andra Netflix att sänka kvaliteten på sitt strömmade innehåll för att på så vis minska bördan på unionens uppkopplingskapacitet när alla antingen jobbar hemifrån eller just strömmar Netflix. Ja, överlag konsumerat internet och slösurfat. Och nu hörsammar Netflix önskemålet.

Därför kommer nu Netflix sänka till standardkvalitet för sina sändningar inom EU under 30 dagar. Till att börja med, kan tänkas, om det inte lättar. Ska enligt Netflix minska företagets användning av datatrafiken 25 procent. Och med tanke på att de 25 procenten förmodligen står för en rätt stor del av den totala EU-datatrafiken så blir det nog en hyfsat stor lättnad för ledningarna (även om vi än så länge inte verkar ha slagit i några tak).

I och med att de alltså verkar sänka till standardkvalitet så blir det två steg försämring för dem som har det dyraste abonnemanget. Att se hur Netflix kommer hantera det: om företaget ersätter sina kunder som en goodwillgest eller om de tycker att kunderna ska ställa upp och gilla läget. Ett tillfälle för Netflix att visa vilken slags kundrelation de har. Och vill ha.

(Jag misstänker dessutom att den här typen av initiativ också kan bli aktuellt i exempelvis USA.)

Netflix to Cut Streaming Video Bit Rates in Europe, Aiming to Reduce Bandwidth Usage by 25%

Netflix agreed to temporarily reduce bandwidth used by its streaming service in Europe, saying it will cut video bit rates for the next 30 days at the behest of the European Union to ease the load on internet networks in the region.

Yotuube sänker kvaliteten på sina strömmar inom EU

Youtube gör som Netflix. Sänker kvaliteten på sina videoströmmar inom EU. Från HD (när det är aktuellt) till standardkvalitet.

Det var igår som EU gick ut med en vädjan till strömningsföretag att sänka kvaliteten på sina sändningar för att därmed minska trycket på medlemsländernas internetinfrastruktur när allt fler jobbar på distans eller sitter i karantän och bingear video för att bota tristessen (man kan tänka att många även gör det sistnämnda när de egentligen borde göra det förstnämnda).

Enligt Netflix betyder det voliymminskning med 25 procent för datatrafiken som de skickar ut. Youtube är ju också… rätt stora, så man kan tänka att det här också kommer bli en hyfsat rejäl sänkning, även om Netflix lär står för rätt mycket större del av trafiken datamässigt.

Att se vilket bolag som kan bli härnäst (och som jag funderade på igår, kanske även andra som använder videotjänster som del av sin verksamhet – som inställningar för alla företag som har det som del av distansarbetandet). Och förstås även att se om exempelvis även USA följer på.

YouTube, Amazon Prime Forgo Streaming Quality to Relieve European Networks

BRUSSELS (Reuters) – YouTube and Amazon Prime will sacrifice streaming quality in the EU to help avert internet gridlock as tens of millions of Europeans, confined by the coronavirus outbreak, switch to working from home. Alphabet Inc’s YouTube and Amazon joined Netflix in responding to a call by European Union industry chief Thierry Breton to cut picture quality to prevent overload.

Amazon sänker kvaliteten på Prime Video-strömmandet  i hela världen

Och där följer Amazon i Netflixs och Youtubes fotspår: man sänker kvaliteten på strömmarna i sin videotjänst Prime Video. Och Amazon blir först ut med det jag utgått från skulle bli fallet: man sänker inte bara kvaliteten inom EU, den region som formellt bett strömningstjänsterna göra det här, utan överallt där man har sina tjänster. Allt för att minska belastningen på datatrafiknätverken när vi kanske är mer beroende av uppkopplade tjänster än vad vi någonsin har varit tidigare.

Facebook har än så länge varit synnerligen frånvarande i strådragandet på det här området, men jag skulle inte bli förvånad om även de tittar på motsvarande lösning. Kan ju eventuellt handla om att Facebook inte har riktigt samma färdiga kvalitetetsreglage för sina tjänster – Facebook har ju mer satsat på att det är liteapparna (de datasnålare versionerna av företagets appar tänkta mest för tillväxtmarknader) – som ska hantera det. Kort sagt att man som användare styr kvalitet genom att välja om man vill använda de datasnåla appversionerna eller de fullständiga.

Visst, nu är Facebook kanske inte en datatrafiksgigant på riktigt samma nivå som främst Netflix och Youtube här i väst, men tror att företaget gör allt de kan för att få till det här. Techjättarna hjälper till på en massa områden just nu, för att genuint ställa upp, men hyfsat stora anledningar till att de gör det är för att putsa på varumärkena och samla goodwillpoäng. Framförallt i USA och inom EU.

Skulle med andra ord tro att Facebook kommer gå ut med att de har gjort något för att banta sitt utnyttjande av EU:s datanät. Ja, och kanske som Amazon även bortom det.

Amazon and Apple are reducing streaming quality to lessen broadband strain in Europe

Amazon Prime Video, the second largest streamer in the world, is following in Netflix and YouTube’s footsteps and reducing stream speeds to lessen the strain on broadband as more people stay home due to the novel coronavirus pandemic. Apple tells The Verge it has done the same.

Apple sänker sändningskvaliteten för TV+ globalt

Efter Netflix, YouTube och Amazon så har nu även Apple hörsammat EU:s vädjan om att sänka kvaliteten på sina strömmar för att belasta datanäten mindre. Apple TV+ ska dessutom vara extra aggressivt komprimerat. Tänk Minecraft i vissa lägen vad det verkar.

Just Apples tjänst lär knappast spara jättemycket datautrymme jämfört med övriga, men alla bäckar små, antar jag.

Igår spekulerade jag att anledningen till Facebook inte har gjort samma sak är att de helt enkelt inte har teknik på plats för att sänka kvaliteten. Inget reglage att vrida om. Med tanke på att Apple verkar ha gått från 4K till WAP så är det inte omöjligt att de har samma problem. De har bara en kvalitet för alla kunder.

En sak som jag tror kommer bli en av följderna av covid-19 är att bolag som jobbar med mycket video kommer ta fram precis den typ av lösning som exempelvis Netflix har (eftersom de erbjuder abonnemang med olika kvalitet). Alltså möjlighet att vid krislägen kunna växla ned för att minska belastningen, men ändå kunna köra på med tjänsterna.

Att Apple nu gör det trots krattigheten visar hur mycket även Apple vill hålla sig väl med EU i dessa allmänna uppstyckningstider.

Apple TV+ Streaming Quality Lowered in Europe to Reduce Network Strain

The European Union has asked streaming services to temporarily reduce streaming quality to ease the strain on broadband networks caused by people working from home, a request that Netflix, YouTube, and now Apple TV+ have complied with. Netflix cut streaming data bitrates yesterday, while YouTube reduced streaming quality this morning.

Disney sänker sändningskvaliteten för Disney+ inför den större europapremiären

Oooooch där går även Disney ut med att företaget kommer att sänka kvaliteten på videosändningarna för Disney+ i EU. Det betyder att Disney hörsammar EU:s vädjan om att göra just det här. Disney ansluter sig alltså till samma klubb som Netflix, Youtube, Amazon och Apple.

För Disney är det här säkerligen sämre än för övriga, eftersom det tajmingmässigt landar precis när Disney+ ska lanseras i flera stora EU-länder. Lanseringen blir däremot av i stort som planerat (för Frankrike blir det två veckors försening).

Den svenska lanseringen av Disney+ blir sannolikt till sommaren. Vi kan väl hoppas att coronakrisen är överspelad till dess.

Disney Plus to Cut Bandwidth Use by 25% for Europe Launch, Debut in France Delayed

Disney has joined other streamers in cooperating with the European Union to temporarily curtail bandwidth usage of Disney Plus – and reduce video quality – for its scheduled launch next week in several countries during the coronavirus (COVID-19) pandemic.

 

IoT – internet of things

3D-skrivare används för att skriva ut reservdelar till medicins utrustning i coronaisolerade Italien

Ännu ett exempel på mänsklighetens fantastiska förmåga att anpassa sig. Och hur teknik bokstavligen talat kan rädda liv rätt använd.

Nu vet jag inte hur ”reanimation device” bäst översätts till svenska. Jag misstänker att det handlar om något i stil med livsuppehållande utrustning (reanimeringsenhet? Help a brother out). Oavsett så drabbades ett italienskt sjukhus av ett en ventil i en sådan maskin hade gått sönder och leverantören kunden inte kunde få fram en ny eftersom själva produktionskedjan hade havererat som en följd av coronaviruset. Enter: en 3D-skrivare.

Efter att en bild på ventilen med fråga om det fanns någon som kunde 3D-skriva ut ersättningsventiler så kom ett närliggande företag till undsättning. 3D-skrivaren kördes till sjukhuset och på några timmar hade en reservventil designats och skrivits ut. Efterlysningen gick ut tidigt i fredags och på lördagskvällen konstaterades att delen inte bara skrivits ut framgångsrikt utan hade installerats och hjälpte patienter. Sedan dess har ett annat lokalt företag skrivit ut fler.

Den nuvarande krisen kommer förhoppningsvis ge upphov till diskussioner om den svenska vården i stort, med tanke på att vi ska ha minst antal sängplatser per capita i Europa och är nere på miniminivå även under normala omständigheter på grund av alla besparingar det offentliga. Men på gott och ont kommer coronakrisen också lyfta behovet att ha reservförråd. Och då menar jag inte toabalar hemma, utan inom exempelvis vården.

Men krisen har också visat på att globaliseringen också har en hel del svagheter bland allt det goda den trots allt har fört med sig. Inte minst hur sårbara samhällen är när produktion sker långt borta och många led i själva produktions- och leveranskedjan kan påverkas och slås ut. Den här typen av ”närodlade” reservdelar kan vara precis balansen mellan att sitta på stora förråd och få fram det man behöver när man behöver det.

Att nödförnödenheter framöver inte bara kommer handla om backupgeneratorer och torrvaror utan också just även 3D-skrivare och annan teknik som on demand kan kicka in och täcka upp när de ordinarie förråden sinar.

Men mest av allt blir jag bara alldeles hjärtögd av det här och alla andra initiativ där mänskligheten visat att när det krisar så finns det trots allt rätt många som är beredda att ställa upp och hjälpa till. I det här fallet för att bokstavligen talat rädda liv. Vi behöver påminnas om det här bland all krisnyheter som tar det mesta av nyhetssyret just nu. Inte bara i coronatider.

[Updating] Italian hospital saves Covid-19 patients lives by 3D printing valves for reanimation devices

Many have been asking what the implications of the current COVID-19 pandemic are going to be on additive manufacturing as an industry. The relationship between coronavirus and 3D printing is not entirely clear, mostly because we are very far from understanding what the long, medium and even short terms implications of the pandemic are going to be on global supply chains.

Apple lanserar nya Powerbeats-hörlurar – och siktar på att ta ännu större del av träningskakan

Om man vill vara säker på att få ungefär ingen uppmärksamhet alls just nu så ska man släppa produkter som inte har det minsta med coronaviruset att göra. Precis det Apple gjorde när de igår droppade en ny medlem i Beats-familjen: Powerbeats, Airpods fast optimerade särskilt för träning. Prislappen blir 149 dollar, jämfört med 249 dollar för Powerbeats Pro. Det blir alltså en enklare modell, som kommer märkas inte inte minst på grund av att den vanliga modellen kommer vara försedd med sladd mellan lurarna.

Men det finns några lite större saker som man kan konstatera i samband med nya Beats-lurarna.

Den nya Powerbeats-modellen är den fjärde i ordningen. Men den heter inte ”4” utan bara ”Powerbeats”. Powerbeats och Powerbeats Pro, på samma sätt som Airpods. Det betyder att den enda Apple-modell som har kvar en numrering är iPhonen. Jag misstänker att det kommer hända saker även här – kanske redan i och med den budgetlur som Apple väntas släppa nu under våren (ja, eller när det nu coronablir).

Powerbeats rättar sig alltså nu efter det som numer är normen för Apples hårdvara: ”vanlig” och Pro. Alltså en namngivning utifrån tänkt användningsområde snarare än en egenskap hos produkten, som Apple tidigare har gillat. Konsumentanvändning eller proffsanvändning.

Apple tydliggör positioneringen för sina hörlurar allt mer. Airpods är allroundmodellen, uppdelad på två ovanstående tänkta målgrupper, medan Beats vänder sig till träningsmarknaden (Powerbeats) och musiker/DJ:s. Apple ryktas vara på gång med en Bose-konkurrent, alltså en lur som sitter runt öronen istället för i öronen och som säkerligen kommer ha brusreducering. Eftersom dessa verkar hamna under Airpods-varumärket så kan utökar Apple den delen av sitt hörlurssegment till (affärs)resenärer och dem som vill ha ännu bättre ljudkvalitet.

Hörlurar blir allt viktigare för Apple och genom att man börjar erbjuda flera olika modeller så hoppas man säkerligen inte bara kunna locka flera slags kunder, som har olika preferenser kring lurar, utan också få befintliga kunder att köpa fler. Att de som har ett par vanliga Airpods kan köpa de billigare Powerbeats-lurarna för träningen eller Bose-varianten för långresorna och Netflix-bingeandet.

Apple väntades hålla ett event i slutet av mars. Ett event som inte lär blir av, kan vi nog lugnt utgå ifrån. Till skillnad från WWDC så tror inte jag att de kommer att köra en onlineversion istället. Det kommer nog bara strunta i det. Bara släppa ut hårdvaran med minimal uppmärksamhet, som Apple gör oftare och oftare i takt med att de satsar allt mer på tjänstesidan. Jag misstänker därför att vi kommande veckor kommer att få se ett antal nya eller uppdaterade Apple-produkter som kommer att droppas mer eller mindre under radarn.

Beats announces $149 Powerbeats with 15 hours of battery life

They’ve already leaked plenty and Walmart even put them on shelves before an official announcement, but now Apple’s Beats brand is launching the new Powerbeats 4 earbuds. They’re actually just called Powerbeats without a number tagged onto the end. Like past versions, these use a neckband design, though the cable now runs behind the ear.

Apple lanserar ny MacBook Air och ny iPad Pro – med lidarteknik

Igår skrev jag om Apples nya Powerbeats-lurar som lanserades utan nästan någon slags uppmärksamhet. Jag misstänkte att det var en pryl som skulle ha presenterats under företagets förväntade event under mars. Jag gissade då att vi skulle få ser fler nyheter lanseras utan buller och bång. Och det har vi precis nu fått. Dessutom rätt stora nyheter som smygs ut:

  • Ny MacBook Air: Man behåller Air-namnet ett tag till, tydligen. Dubbelt så snabb, dubbelt så mycket lagring och dessutom det nygamla tangentbordet. Med stöd för de externa 6K-skärmar vi alla har hemma. Plus sänkt pris. Tretton tum precis som tidigare.
  • Ny iPad Pro: Blivit bättre över mest hela banan, men med några väldigt intressanta tillägg. Det ena är det nya Magic Keybord för iPaden som numer också har inbyggd styrplatta. Apple fortsätter alltså sin satsning på att göra iPad Pro till ett fullödigt datoralternativ. Det andra, och mest intressanta, är att iPad har fått stöd för Lidar-teknik.

Vad är Lidar undrar du? Den typ av radar som många lösningar för självkörande bilar använder för att bilen ska kunna ”se” sin omvärld. En ”djupseende 3D-sensor”. Tekniken ska kunna ”läsa avstånd till olika objekt i omgivningen upp till fem meter”. Det är med andra ord ett rätt spännande steg framåt för Apples AR-satsning. Jag misstänker att vi kommer att få se tjänster presenteras när Apple under årets online-variant av utvecklarkonferensen WWDC fokuserar på mjukvara. Lär vara en ledtråd om vad vi kan förvänta oss av höstens iPhone-modeller.

Och som jag har skrivit om flera gånger tidigare så fortsätter Apple slänga ut hårdvara lite med vänsterhanden. Även betydligt större uppdateringar och nyheter än de som för några år sedan hade haft egna keynotepresentationer. Nu är det mer eller mindre fullt fokus på tjänster för Apple.

Lynk skickar första rymd-sms:et till en vanlig mobil

Okej, det här är rätt coolt. Företaget Lynk har lyckats skicka ett sms från rymden. Ja, eller åtminstone via rymden, direkt. Till en vanlig mobil.

Visst. Nu börjar uppkoppling via rymdinternet bli vanligare och vanligare (i höstas ska Elon Musik skickat sin första tweet via SpaceX-satellitnätverket). Men jag tycker fortfarande att det är rätt fräsigt.

Syftet med Lynks satsning är precis det Musk, Facebook, Google och andra satsar stort på nu: att tillhandahålla internet och telefoni till ställen där det inte finns någon uppkopplingsinfrastruktur. Antingen från rymden eller via de yttersta delarna av vår atmosfär.

Och mer och mer börjar det nu verka som att uppkoppling inte kommer att hanteras via mobilmaster och lokala sändare utan via internetsatelliter för den planetövergripande infrastrukturen och mellan enheterna själva för de korta avstånden.

Lynk sends the first text message from space directly to a normal cell phone

Last year Lynk – then called Ubiquitilink – showed that, from now on, every phone can be a satellite phone. But they’ve spent the last year honing the product and have just demonstrated the real thing: Sending a plain old text message from a ”cell tower in space” to a normal phone…

Kinesisk polis börjar utrustas med värmekameror för att se covid-19-smittade personer

Och där börjar polis i delar av Kina utrustas med hjälmvisir med värmekameror. Alltså möjlighet att kunna ”se” en persons kroppsvärme. Förstås just nu tänkt för att spotta feberfall.

Finns ju absolut inget som kan bli fel med en sån här teknik.

Ashley Galina Dudarenok on LinkedIn: #ashleytalks #china #chinamarket | 60 comments

Now this is straight from the future. 🇨🇳🚀🚀🚀Shenzhen and Chengdu police now use helmets that are able to see if people have fever. Cool or scary, you… 60 comments on LinkedIn

 

AI – artificiell intelligens/digitala assistenter

Google Assistant lär sina användare tvätta händerna på rätt sätt

Ha. Google Assistant har lärt sig något nytt. Säg ”Hey Google, help me wash my hands” och den din enhet börjar spela och sjunga ”Row, row, row your boat”. Ja, fast med uppdaterad covid-19-text.

Initiativet är framtaget tillsammans med WHO och är i linje med världshälsoorganisationens handtvättriktlinjer. En fyrtiosekundertvätt, alltså dubbelt så lång som den rekommendation som mest snurrar omkring.

Sätter fingret på ett av problemen med dessa riktlinjer: att ha en massa kranar som står och sprutar vatten är ju inte heller vad världen behöver just nu (typ det första man lärde sig i hemkunskapen). Inte så att vatten, ironiskt nog, är något vi har jättemycket av numer.

Det finns redan otaliga initiativ för att bättre rena vatten och minska mängden som används. Men också hitta på helt andra sätt göra jobbet som vatten gör idag. Om hela världen får bättre handtvättardisciplin så kommer innovationstakten förmodligen behöva ökas rätt ordentligt här. Ännu ett område som alltså kan få en knuff framåt av hela coronakrisen.

New ’Hey Google’ Assistant command helps you wash hands – 9to5Google

One thing that’s universally recommended to help stop coronavirus is frequent hand washing. In partnership with the World Health Organization, there’s a new Assistant command to make sure you do it properly with ”Hey Google, help me wash my hands.” The commands works on any Google Assistant device and plays a 40-second, 19-line song about washing your hands.

 

Bekvämlighetsekonomin

Uber Eats pausar leveransavgifterna för restauranger som använder tjänsten

Ännu en följd av corona. Uber Eats kommer avsäga sig alla avgifter för beställningar till ”fristående restauranger”. Alltså matställen som inte ingår i nån av de stora kedjorna. Men inte bara det: företaget kommer också göra det möjligt för restauranger att betala dagvis istället för veckovis. Kort sagt göra det enklare att hantera den just nu lite… svajiga marknaden.

Visst handlar det även här, likt de flesta initiativ från företag inte minst inom gigekonomin just nu, om att Uber vill säkerställa att man kan behålla såväl förare som restauranger. Men det är oavsett en bra grej för att bidra till att hålla samhällshjulen snurrande.

Och på en lite längre sikt kan det här också förändra Uber Eats affärsmodell. Eller åtminstone faktureringsmodell.

Uber Eats waives delivery fees for independent restaurants during COVID-19 pandemic

Uber Eats said Monday it will waive delivery fees for all orders from independently owned restaurants on the app as the COVID-19 pandemic continues to spread and causes cities to shutter all non-essential businesses. Restaurants throughout the U.S. are facing economic headwinds as city and state of…

DoorDash slopar leveransavgifterna för restauranger

Så gör (färdigmat)leveransföretaget DoorDash en Uber Eats. Man kommer skrota alla avgifter för restauranger som väljer att börja använda DoorDashs tjänster för leveranser och sänka avgiften för befintliga kunder. Gäller april ut.

Med tanke på att New York och Los Angeles har gått ut med ett förbud mot förtäring inuti restauranger, caféer och barer – man får alltså bara erbjuda hämtning eller leverans av mat och dryck – så lär det här vara välkommet för många mindre företag i branschen.

Uber Eats har dessutom börjat erbjuda alternativa sätt att betala för tjänsten. Från att binda upp sig och betala per vecka kan man välja att göra det per dag. Kort sagt göra det enklare för restauranger att anpassa sig efter efterfrågan – upp och ned. Blir med andra ord inte möjligt att vi kommer se förändringar även i leveransföretagens affärsmodeller.

DoorDash will temporarily reduce or waive its commission fees

DoorDash will also allow over 100,000 independent restaurants to join its subscription program for free, while existing partners will have their commission fees reduced. DashPass lets diners pay $10 a month to have delivery fees waived on orders over $15. In today’s world, that could be a good deal, both for consumers and for restaurants.

 

Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

Drabbas du ofta av FOMOOODS (Fear of missing out on Olas digitala spaningar)? Prenumera på mitt nyhetsbrev för att varje vecka få de viktigaste digitala händelserna direkt till din mejllåda!

Prenumerera här

Och eftersom du är här

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant?

Tryck här för att se hur du gör

0 0 vote
Article Rating
Ola Andersson
Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.
Ola Andersson on LinkedinOla Andersson on RssOla Andersson on Twitter

Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Subscribe
Meddela mig om
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments