Kategorier
AI - Artificiell intelligens Bekvämlighetsekonomi Digitala assistenter Digitalisering Ekonomi och finans IoT - internet of things Mobilt Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 23 2018

Alla nyheter från Apples WWDC-konferens. Microsoft köper kodplattformen GitHub. Facebook släpper en egen Musical.ly-kopia, börjar med annonser i Marketplace och Facebook Stories, släpper Twitch-konkurrenten Fb.gg och börjar egenfinansierade nyhetssändningar. Instagram får stöd att dela story till story och kan få timslånga videos. Google släpper Agency dashboard. Amazon får Premier League-rättigheter. Plus mer.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Artikel: Alla nyheterna från WWDC 2018 – Apples utvecklarkonferens

Alla nyheterna från WWDC 2018 – Apples utvecklarkonferens

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook släpper en egen Musical.ly-tjänst

Efter Snapchat: Muscal.ly. Nästa app som Facebook tänker göra till sin egen. Därför släpper företaget nu sin egen läppsynksapp: Lip Sync Live. Man kan köra själv eller dra in en vän i sin inverterade karaoke-sändning. För dem som har fått funktionen dyker den upp om man startar en live-sändning.

När Facebook för inte så länge sedan lyckades sy ihop upphovsrättsavtal med det sista stora skivbolagen började det spekuleras i att det var dags för Spotify att börja darra. Jag argumenterade snarare att det var för att låta användare använda musik i sitt skapade innehåll utan att ge Facebook upphovsrättshuvudvärk. Nu kommer det här – och det verkar även som att musik är på väg till fler ställen. Som Facebook Stories.

Facebook har ju bevisat att deras kanske största paradgren är att ta någon annans produkt och rulla ut den rätt mycket upp och ner, utan att krångla till det i en strävan efter att få den att kännas lite mindre som en kopia. Borde kunna finnas goda möjligheter att lyckas även här. Om man bortser från att en app som Muscal.ly har en väldigt ung målgrupp. För ung för att ens få finnas på Facebook. Och det är Facebooks kanske svagaste gren: locka de yngre tonåringarna.

Att se om det här ändrar på den saken. Ja, eller om trettiplussare börjar musikmima en masse.

Facebook unveils Musical.ly competitor called Lip Sync Live

Facebook has announced two big changes regarding the way music can be used on the platform. Users will now be able to include music within personal videos and choose from a variety of songs for a new feature, called Lip Sync Live.

Hur fungerar Instagrams algoritm? Här får du svaret

Nyfiken på hur Instagrams algoritm fungerar? Här är en sammanställning baserad på information från källan själv – Facebook alltså.

How Instagram’s algorithm works

Instagram users were missing 70 percent of all posts and 50 percent of their friends’ posts before the app ditched the reverse chronological feed for an algorithm in July 2016. Despite backlash about confusing ordering, Instagram now says relevancy sorting has led to its 800 million-plus user…

Facebook firar Pride-månad med nya dekaler och effekter

Juni betyder Pride-månad. Pride-månad betyder nya/nygamla möjligheter att uttrycka sitt stöd via Facebook, Messenger och Instagram via dekaler, kameraeffekter, textbakgrunder och annat kuligt.

https://newsroom.fb.com/news/2018/06/happy-pride/

Facebook börjar med Marketplace-annonser

Nu börjar Facebook dra igång maskineriet för att tjäna pengar på Marketplace, företagets Blocket-funktion. Man testar två nya annonsprodukter.

  • Betalda Marketplace-annonser: Privatpersoner kan betala för att öka synligheten för sina objekt genom att de dyker upp i nyhetsflödet för användare i ”närbelägna postnummerområden” (lär komma fler alternativ sikt)
  • Företagsannonser i Marketplace: Ytterligare en plats för vanliga annonser, att de alltså kan visas även inne i Marketplace.

Facebook finally monetizes Marketplace with ads from users and brands

Twenty months after launching its Craigslist competitor, Marketplace, and relentlessly promoting it with placement in the main navigation bar, Facebook will start earning money off its classifieds section. Facebook today begins testing Marketplace ads in the U.S. that let average users pay to &#822…

Facebook Stories får annonser

Nästa Facebook-ställe att få reklam: Facebook Stories. Kickar in lagom till dess att tjänsten nått 150 miljoner månadsanvändare.

När Facebook nyligen gick ut just med användarsiffran för Facebook Stories blev jag milt sagt förvånad. Hade aldrig gissat att funktionen är så välanvänd. Nu är de 150 miljonerna visserligen visningar och inte antalet användare som faktiskt delar själva. Frågan är förstås dessutom hur många som är dubbelpostningar från Instagram. Men oavsett.

Facebook Introduces Ads in Stories After Reaching 150M Daily Viewers – Search Engine Journal

Facebook has finally started including ads in Stories, which some might say was only a matter of time. After being relatively quiet on the success of Facebook Stories since launching the feature 14 months ago, the company has revealed Stories now receive a total of 150 million daily viewers.

Instagram kan få timslånga videos

Facebook kan vara på gång att ytterligare steppa upp Youtube-konkurrerandet. Enligt uppgifter från Wall Street Journal kan Instagram få möjlighet att ladda upp timslånga videos. Dessutom kan Watch-satsningen också vara på väg till plattformen, mer specifikt att Facebook betalar innehållsleverantörer att skapa exklusivt videoinnehåll även för Instagram.

Med tanke på att Facebook Watch snart också kan bjuda på såväl livesport som livenyhetssändningar (finansierade av Facebook, men producerade av utvalda publicister) så låter det här förstås helt rimligt. Instagram har en annan demografi på sina användare och många instagrammare använder inte ens vanliga Facebook.

Det känns som att det är det som Facebook i stort är på gång att göra. Gå från Instagram som en nischtjänst till en Facebook-kopia för annan målgrupp.

Instagram will reportedly allow users to upload hour-long videos

The only way you can share videos longer than a minute on Instagram is if you’re live streaming, but that could change in the future. According to The Wall Street Journal, the Facebook-owned social network is already preparing to launch the ability to upload videos up to an hour in length.

Är Instagram på gång att bli en How to-jätte?

Igår kom uppgifter om att Instagram kan vara på gång att börja tillåta uppladdning av timslånga videor. Med andra ord ytterligare utmana Youtube om videotittandet. Med tanke på thread-trenden kan det hända att Facebook har ett specifikt videosegment i åtanke: how to-videor.

Bland Generation Z-instagrammarna har just how to-konton exploderat. Följa konton som ger svar på alla möjliga sådana frågor.

Är det något Facebook fortfarande inte har fått till är en riktigt kraftfull sökmotor. Plattformarna bygger fortfarande primärt på följande. Mer satsning på långvideo skulle ge Instagram en rejäl potential att åtminstone fylla på med innehåll av den här typen.

How Instagram Threads Became the WikiHow for Gen Z

And Grace, a 15-year-old who regularly engages with self-help threads, says they ”offer reassurance and help because they gather all of the information under one heading.” The thread accounts themselves are most often run by older teens or college-age ”adults.” Kimberly Webb, a 19-year-old in Texas, estimates that she’s created hundreds of threads, which she has posted to several accounts.

Nu funktion i Instagram: dela från story till story

Om någon @nämner dig i sin story kan du dela den storyn vidare i en egen story. Åtminstone från ett offentligt konto.

Instagram now lets you instantly repost stories you’re mentioned in to your own story

Instagram has announced a slight change to Stories. Now, when someone mentions you in their story, you’ll have the option to instantly repost it, adding the photo or video to your own story. The feature, called @mention Sharing, is initiated when you tag a user in your Story.

Facebook steppar upp biljettsäljandet

Facebook steppar upp sin satsning som konserthubb: nu börjar konserter där man köpa biljetter direkt via Facebook att märkas upp.

No Title

No Description

Twitter

Twitter firar Pride-månaden med särskild emoji

Sugen på att använda Twitters speciella Pride-emoji i dina tweets? Här hittar du de hashtaggar som triggar just det.

No Title

No Description

LinkedIn

LinkedIn rullar ut ny pendlarfunktionalitet i jobbannonser

I alla jobbannonser som företag lägger ut kommer LinkedIn visa adressinformationen (ja, förutsatt att de har den). Om man som medlem sedan också lägger till sin adress i kontot så kan man direkt i jobbannonsen se vad det är för pendlingstid det handlar om (via olika färdmedel).

Det här även att LinkedIn kan bli bättre på att ge förslag på jobb. Och som konstateras kan det sedan också användas medlemmar emellan. Exempelvis genom att ge förslag på lämpliga ställen att träffas – säkert genom att också titta i Outlook-kalendern för att se var respektive person kommer befinna sig.

LinkedIn debuts Your Commute, navigation and maps to evaluate jobs based on how far they are

LinkedIn, the social media site that’s aimed at people looking to network or otherwise change up their career prospects, is taking a plunge into location-based services. From today, the company is turning on a new feature that will let job-seekers check out the location and commute time to sp…

LinkedIn när följarna i Kina – via WeChat

Hur når Linkedin i Kina de människor som är intresserade av att hålla koll på vad LinkedIn har på gång? Via WeChat, förstås.

Matthew Brennan on LinkedIn: Visited #LinkedIn China offices this week. Great to meet with local | 19 comments

Visited #LinkedIn China offices this week. Great to meet with local and APAC teams. LinkedIn China have built a #WeChat account with over 2 million followers… 19 comments on LinkedIn

Snapchat

Snapchat börjar sälja biljetter

Senaste företaget att hoppa på biljettsäljartåget: Snap. Via ett samarbete med SeatGeek kan Snapchat-användare nu köpa biljetter direkt inne i appen. Än så länge väldigt småskaligt, men det lär inte dröja länge innan samarbetet skalas upp. Och det lär säkert bli aktuellt med biljettsamarbeten med fler företag.

Snapchat is selling tickets from SeatGeek in its app

Through a partnership with SeatGeek, Snapchat will now let users purchase event tickets right in its app. TechCrunch reports that last month, the Los Angeles Football Club was the first to utilize the collaboration, selling 20 tickets to a May 26th game through Snapchat.

Övrigt sociala medier

Musical.ly släpper nya annonsformat

Läppsynksappen Musical.ly, numer under samma ägarparaply som Kinas mest populära kortvideoapp Douyin, är på gång att steppa upp sin annonsbusiness. Tre nya annonsformat:

  • #HashtagChallenge: Uppmuntra användare att skapa videos inspirerade av den video som ett företag lägger upp för att trigga utmaningen.
  • Takeover-format: Dra trafik till ett företags Musical.ly-sida eller hashtagutmaning
  • Traditionell sponsrad vertikalvideo: 515 sekunder för att dra trafik till företagets sida i appen eller till företagets webbplats.

https://wersm.com/musical-ly-is-planning-a-big-advertising-push/

 

Sök/SEO

Google släpper Agency dashboard för My Business

Google släpper förbättring i My Business: Agency Dashboard. Möjlighet för byråer (vad det verkar) att kunna batchhantera sina kunders platser.

Easily manage thousands of locations with the Google My Business Agency Dashboard

Here’s a look at what you can do with the new Dashboard: Manage all your locations under one account: All registered agencies can now manage thousands of locations within a single Organization Account with fast performance-you’re no longer limited to 100 locations per account.

Ny Chrome-plugin för AdWords-rapporter

Nu kan alla som arbetar med AdWords snart vara ett verktyg rikare. En Chrome-plugin till Google Sheets som gör att man kan dra ut AdWords data dit och skapa rapporter där.

Google AdWords Releases New Tool for Creating Reports – Search Engine Journal

Google has released a new AdWords tool which will make it easier for advertisers to create reports in spreadsheets. The new tool is currently in beta and integrates directly with Google Sheets as a free add-on. It allows advertisers to create reports based on AdWords data, from one or more accounts, with just a matter of clicks.

 

Strömmade medier

Uppgifter: Facebook startar egenfinansierade nyhetssändningar

Ny uppgifter kring Facebooks videosatsning Watch: egna nyhetsprogram. Enligt uppgifterna är det troligt att Fox News och CNN finns med bland samarbetsnamnen (känns rätt troligt, med tanke på att FB regelbundet har anklagats för att ha vänsterlutning. Får de båda sidorna känns det säkert bättre för dem.)

Att även FB ger sig in på nyhetsspåret, likt Twitter och Snapchat, är inte förvånande. Egentligen är det inte heller särskilt förvånande att det verkar som att FB kommer att pynta för det exklusiva innehållet – de har strösslat med pengar för att få fart på innehållssatsningar förr. Men om det som står i artikeln stämmer så kommer FB fullt ut bli ett nyhetsföretag.

Facebook set to announce video news shows, likely including CNN, Fox News

Facebook Inc. is close to announcing a first crop of news shows for its video platform Watch that will likely include content from Fox News and CNN, capping months of turbulent talks and several strategy shifts by the social-media company, people familiar with the matter said.

Bekräftat: Facebook startar egenfinansierade nyhetssändningar

Uppgifterna visade sig stämma. Igår presenterade Facebook det senaste tillskottet till både företagets journalistinitiativ och Watch-satsning: Facebook-finansierade nyhetsprogram, med innehåll exklusivt för Facebook.

Även om Facebook står för notan så kommer de olika programmen ha redaktionell frihet att styra över sitt eget innehåll. Bland de presenterade programmen finns ABC, Fox News och CNN. Formaten ska variera från korta nyhetssammanfattningar till mer djuplodande program. Satsningen drar igång någon gång i sommar och fler program kommer presenteras kommande veckorna.

Och i och med det här blir Facebook på riktigt ett av världens största mediabolag.

Introducing the First Funded News Shows for Facebook Watch

Earlier this year we made a commitment to show news that is trustworthy, informative, and local on Facebook. As a part of that commitment, we are creating a dedicated section within Watch for news shows produced exclusively for Facebook by news publishers, and they will receive marketing support in News Feed.

Facebook släpper Twitch-konkurrenten Fb.gg

Facebooks nästa drag att ta upp kampen med (främst) Twitch om e-sportandet. Fb.gg är en hubb som kommer samla spelströmningar.

Avdelningen kommer att visa spelen som strömmas för tillfället samt de spelare, spelsidor och spelgrupper som man följer. Dessutom kommer spelprofiler lyftas fram här tillsammans med e-sporttävlingar och spelkonferenser.

Dessutom kommer Facebook även att lägga till dricksfunktion (som bl a också finns hos Twitch) som gör att man kan stödja sina favoritspelare med pengar. Ja, eller man kan ge dem ”Facebook Stars”, Facebooks hittepåvauluta som sedan omvandlas till pengar av Facebook.

Facebook launches Fb.gg gaming video hub to compete with Twitch

Facebook wants a cut of the 3+ hours per week that young adult video gamers spend watching other people play. So today it launched Fb.gg – as in the post-competition courtesy of saying ”good game” – a destination where viewers can find a collection of all the video games str…

Kommer Youtube dra igång egenfinansierade nyhetssändningar?

Är även Youtube på gång med egenfinansierade nyhetssändningar? Kanske. Företaget verkar åtminstone vara på rekryteringsjakt efter seniora nyhetsmedarbetare. Som artikeln konstaterar kan det bara vara ännu ett steg för att validera trovärdigheten i det som sprids på plattformen, men med tanke på att Youtube har steppat upp satsningen på originalinnehåll så vore det inte helt osannolikt med en egen nyhetssatsning.

Facebook presenterade precis det igår: nyhetssändningar i samarbete med nyhetskanaler som står för innehållet medan Facebook plockar upp notan. Youtube kan vara sugna på att beefa upp sitt Premium-paket med samma sak.

Video Briefing: YouTube looks to improve its news credentials

YouTube’s recent news efforts haven’t been without their blemishes. After last year’s mass shooting in Las Vegas, YouTube showed videos promoting shooting-related conspiracy theories in its search results. Then, in March, YouTube CEO Susan Wojcicki said the platform would add information from Wikipedia to conspiracy-related videos, but the company never told Wikipedia about its plan.

Amazon får rättigheterna till Premier League-matcher

Amazon har säkrat ytterligare live-sporträttigheter. Närmare bestämt 20 Premier League-matcher om året under tre år, med start säsongen 2019-2020. Rättigheterna är exklusiva för Amazon, dessutom. Och inte nog med det, det riktigt intressanta är att de har fått de exklusiva sändningsrättigheterna – i Storbritannien. Med andra ord Premier Leagues hemland.

Och, tja, vi kan ju anta att Prime kommer finnas med på ett hörn. Sannolikt att Prime-medlemmar har möjlighet att se sändningarna billigare. Men, tja, det är ju inte omöjligt att det blir Prime-exklusivt.

Amazon And Premier League In Prime Shape To Grow Together In TV Deal

Amazon is getting further into the sports content game with purchase of a package that provides exclusive rights for domestic broadcasting of live English Premier League matches. The rights are for 20 games per year for three years, beginning with the 2019-2020 season.

 

AI – Artificiell intelligens/Digitala assistenter

Alexa och Assistant kan flytta in i Xbox One

Spännande och oväntat om det här skulle stämma: Amazons Alexa och Googles Assistant kan vara på gång att flytta in i Microsofts Xbox One.

Som artikeln konstaterar kan dessa två passa in för att ge Xbox One röststöd – men med tanke på att det är två tjänster som konkurrerar med Microsofts Cortana känns det trots allt lite förvånande. Eller, som är en väldigt stark trend nu: varför vara bara konkurrent när man kan vara både konkurrent och lukrativ samarbetspartner – samtidigt?

It looks like Amazon Alexa and Google Assistant are coming to Xbox One

We’ve been hearing for months that Microsoft was working on Alexa support for Xbox One, complete with voice control support via compatible Amazon Echo speakers. Today, we’ve seen hard evidence that not only shows Alexa support is coming, but also support for Google Assistant.

 

IoT – Internet of things

Apple i samarbete med Assa Abloy kring smarta lås

Under Apples utvecklarkonferens i måndags presenterades att studenter på sex universitet i USA kommer att kunna ha sina student-ID:n i telefonen. Nu visar det sig att det här även ser ut att paras ihop med en annan uppgift: att NFC-chippet i telefonen ska kunna användas till mer än bara Apple Pay. Närmare bestämt kommer studenterna även kunna använda chippet för att låsa upp digitala lås.

Och det finns även ett svenskt företag i ekvationen: ett dotterföretag till Assa Abloy.

Kommer det här så kan vi utgå från att Apple är på gång att göra en Amazon: ta ett hårdare grepp om våra uppkopplade hem – från ytterdörren.

Assa Abloy och Apple öppnar dörrar åt amerikanska studenter

Assa Abloy har ingått ett samarbete med techjätten Apple, bekräftar det svenska låsbolaget för Di Digital. Tillsammans utvecklar de ett nytt system för mobil dörrupplåsning på flera amerikanska universitet.

Apple i samarbete med Volkswagen kring självkörande pendlarbussar

Kanske ett nytt bilsamarbete för Apple. Uppgifter säger att företaget hittat en bilpartner i Volkswagen. Och syftet är primärt för att försörja Apple själva. Det handlar om att ta fram självkörande modeller av folkabussar för att transportera Apples personal.

Det verkar till och med som att satsningen har ett namn. PAIL: Palo Alto to Infinite Loop. Apples egen pendlarverksamhet alltså.

Tittar man på trenden just nu så är det ofta så här det börjar. Techjättar tar fram satsningar för att lösa interna utmaningar och får en produkt som de kan sälja till tredje part för att därmed bekosta utvecklingen och sedan driften av tjänsten. Förvandla en kostnad till en intäkt.

Apple reportedly partnering with Volkswagen to make self-driving employee shuttles

The New York Times reports that Apple’s negotiations with German automakers, including BMW and Mercedes, to develop an all-electric self-driving car have fallen through. Now, Apple is partnering with Volkswagen to turn existing T6 Transporter vans into self-driving shuttles for Apple employees.

 

Mobilt

Tio iOS- och MacOS-nyheter som inte nämndes under WWDC-presentationen

  • iPad får FaceID
  • Går att lagra två ansikten för FaceID i en enhet
  • USB lockout, förhindra rensning av låsta enheter
  • Macens systemuppdateringar flyttar ut från App Store
  • iOS får mörkt läge
  • Apple Books synkar mellan enheter, fortsätt läsa där du slutade
  • Bättre inbyggt stöd för lösenordsappar
  • Obligatoriskt att specificera alla förändringar i en app i uppdateringsinfon
  • Navigeringen i Podcast-appen kan anpassas
  • Smartare tvåstegsverifiering. När du får en kod via sms fylls denna automatiskt i rätt fält, utan att behöva lämnaa appen som begär verifieringen

10 cool new iOS and MacOS features that Apple didn’t mention at WWDC

Apple Inc.’s (APL ) WWDC keynote may be over, but there’s still a lot to unpack. When Apple CEO Tim Cook Cook walked off the stage at McEnery Convention Center in San Jose, Calif. on Monday, June 4, the developer builds for iOS 12, as well as for new macOS 10.14, called Mojave, became available to download.

Apple släpper hälso-API för tredjepartsutvecklare

Det ska bli spännande att få reda på alla nyheter som INTE presenterades under gårdagens Apple-presentation, med fokus mjukvara. En sådan sak är att Apple har släppt ett hälso-API:et för externa utvecklare inblandade i hälsoappar.

  • Medicinkoll: Kunna ge användare påminnelser om att ta medicin
  • Sjukdomshantering: Hjälpa exempelvis diabetespatienter att hålla koll sina värden, sitt kostintag och sin motion.
  • Näringsplanering: Hjälpa t ex patienter med högt blodtryck för förslag lämplig mat.
  • Medicinsk forskning: Integration med ResearchKit.

I linje med Apples integritetshållning så skickas data bara mellan appar i telefonen, inte via Apples servrar.

https://www.apple.com/newsroom/2018/06/apple-opens-health-records-api-to-developers/

Får vi en jätte-iPhone X och en budget-iPhone X i höst?

Fler rykten om vilka iPhone-modeller vi kan förvänta oss i höst. Som en bauta-modell och en budget(ish)modell.

Jättemodellen kommer enligt uppgifterna här landa på 6,5 tum medan den mindre ”ingångsmodellen” kommer mäta 6,1. Som jämförelse mäter iPhone 8 4,7 tum, iPhone 8 Plus 5,5 och iPhone X 5,8.

Så, tja, för sådana som jag – som gärna har en bärbar mobil som inte kräver en pirra – ser läget inför hösten allt mörkare ut. Hoppas vi får någon modell, utöver SE, i lite vettigare format.

Apple Leak Shows Off The Biggest Ever iPhone

Last month I exclusively confirmed ’s all-new iPhone line-up . And now a legendary leaker has revealed Apple’s two biggest model changes… Putting the icing on a truly prolific week where he exposed both Google’s Pixel 3 design and Samsung’s final Galaxy Note 9 changes, OnLeaks – aka Steve Hemmerstoffer – has produced detailed renders exposing Apple’s largest, most ambitious iPhones to date.

 

Bekvämlighetsekonomin

Uber lanserar cykeldelningstjänsten Jump i Europa

Nu kan Uber-appen snart vara på gång att även erbjuda tvåhjuliga färdmedel här hos oss. Jump, cykeldelningstjänsten som Uber köpte för ett par månader sen, kommer att lanseras i Berlin som första europeiska stad i sommar. Utrullning till fler europeiska städer planeras efter det.

Vid det här laget erbjuder nära nog alla bildelningsföretag även cykeltjänster. Inte minst eftersom det, på sikt, är ett större tillväxtsegment än bilar.

Uber’s electric bike-sharing service is launching in Europe

In a continued push to expand beyond traditional taxi rides, Uber has announced plans to roll out its Jump bike rental service to cities in Europe. The company acquired bike-sharing platform Jump just a few months ago and was quick to offer the service in Washington DC and cities throughout California.

 

Digitalisering

Nästa digitaliseringsområde: bilbärgning?

Ännu en verksamhet som sannolikt kan se stora förändringar: bilbärgning. Phantom Auto tänker ta sig an det här – för självkörande bilar. Om (när) en robotförare packar ihop så är tanken att mänskliga operatörer tar över bilen och kör hem den på distans. Ja, eller om det ens kommer behövas människor för det.

Ett inte otänkbart scenario är att en havererad robot i ett självkörande fordon själv kan ringa bärgningstjänsten via säker identifiering och en annan robot kan sedan ta över bilkörandet. Bilbärgning i molnet.

When Your Robot Car Gets Stumped, This Startup Wants To Steer It Out Of Trouble

Phantom Auto believes it’s perfected a remote driving system that’s an add-on safety service for autonomous vehicles when road conditions get too tough. It’s lined up initial projects with trucking, transportation and electric car companies and launched a Series A round to fund expansion.

Varför måste tåg stanna för att man ska kunna byta?

Pedro Ramon Lopez Garcia on LinkedIn: This train picks up passengers without stopping. | 179 comments

This train picks up passengers without stopping…. 179 comments on LinkedIn

 

Ekonomi och finans

Bekräftat att Microsoft köper GitHub

Då är alltså förra veckans rykte bekräftat: Microsoft köper kodplattformen GitHub. Det som, trots det väntade beskedet, gör att några ögonbryn höjs är prislappen: 7,5 miljarder dollar.

Nu är det visserligen bara i form av aktier, men det var ändå rätt långt över den gräns på 5 miljarder som det spekulerades i att GitHub ville ha – och som Microsoft tyckte var för hög.

Jag kan riktigt höra hur hela utvecklargemenskapen kollektivt jublar över beskedet.

Microsoft confirms it will acquire GitHub for $7.5 billion

The rumors were true: Microsoft has confirmed it’s buying GitHub for a whopping $7.5 billion in an all-stock transaction. Reports first emerged last week that Microsoft was in advanced discussions to acquire the code-hosting repository, and these reports intensified over the weekend. Now we know for sure.

Apple aktie på ny all-time high

Gårdagens Apple-utvecklarkonferens blev en rätt sömning (och väntad) historia. Sannolikt en besvikelse för dem som väntade sig revolutionerande nyheter. Men det som visades var trots allt mycket som – på sikt – kan bli viktiga. Både för oss användare och för företaget Apple (när utvecklargemenskapens kreativitet kickar in).

Det senare verkar marknaden ha tagit fasta på. Apple går milt sagt som tåget och framförallt är det prenumerationstjänsterna (ja, överhuvudtaget tjänster som inte är hårdvara, iPhones mer specifikt) som växer i ett allt snabbare tempo.

Det gjorde att Apple igår stängde på ny aktie-all-time high. 193,31 är nya rekordnoteringen. Det betyder att Apples börsvärde åter är över 950 miljarder dollar – och därmed mindre än 50 miljarder dollar från den magiska biljongränsen (Apple var över den nivån för ett par veckor sedan, men aktiekursen nådde då inte lika högt – sannolikt på grund av Apples aggressiva aktieåterköpsprogram som minskar antalet aktier i rotation).

Apples aktiekurs 5 juni 2018

Twitter kliver in på S&P 500 och aktien rusar

Twitter rusade över 5 procent på dagens rätt sävliga USA-börs. Anledningen? Twitter är nu en av aktierna i S&P 500 – USAs näst största index efter Dow Jones Industrial Average. Och därmed också det näst viktigaste.

Hamnar man där (samma här hos oss med våra motsvarande börsindex) så kommer därmed finansiella institut med exempelvis fonder som följer S&P 500-indexet att tvingas börja handla i aktien.

Twitters aktie stängde på strax över 39 dollar (med en snabbsväng över motståndsgränsen 40 dollar under dagen). Det betyder att kursen är på sina högsta nivåer sedan april 2015. Och Twitters aktie har rusat upp totalt över 65 % i år. Fortfarande i princip halva kursen jämfört med toppnoteringen, men marknaden gillar verkligen Twitter just nu.

Twitters aktiekurs 5 juni 2018

Ny jättefinansieringsrunda gör Ant Financial till världens högst värderade techstartup

Ant Financial, Alibaba-företaget bakom betalningsplattformen Alipay, har tagit in en ny finansieringsrunda. Syftet: finansiera den globala expansionen. I sig inte så uppseendeväckande – om det inte hade varit för beloppet. Whoppande 14 miljarder dollar.

Det gör officiellt företaget till världens högst värderade techstartup. Och det rejält. Med sin bedömda värdering om 150 miljarder dollar (nästan ikapp Netflix) är den i runda slängar dubbelt så stor som den förmodade tvåan Uber.

Hur länge nu det här kommer vara. Uppgifter gör gällande att Alibabas initiativ för att köpa tillbaka Ant är för att de sedan ska kunna börsnotera Ant.

Ant Financial Raises $14B To Fund Global Expansion

China’s Ant Financial, the payment affiliate of e-commerce giant Alibaba, has completed a mega-funding round that raised a total of $14 billion from domestic and international investors. The fundraising was made up of a yuan-denominated tranche that came mainly from existing shareholders, as well as a dollar-denominated tranche raised from global institutional investors that included Singapore’s sovereign wealth funds GIC and Temasek, Malaysia’s Khazanah Nasional Berhad and the Canada Pension Plan Investment Board.

Acast på väg mot börsen

Ännu ett företag på väg mot börsen: podcastplattformen Acast. Styrelsen har fattat beslut om börsnotering inom tolv månader.

Acast närmar sig börsen – samtidigt som grundaren lämnar

Det fanns ledtrådar på en börsnotering redan förra hösten. När Acast tog in 145 miljoner kronor i riskkapital var Swedbank Roburs fond med namnet Ny teknik bland de största investerarna. Som Breakits grundare Stefan Lundell noterade i vår podcast hade fonden, som tidigare enbart investerat i noterade bolag, nu öppnat upp för investeringar där styrelsen fattat beslut om en notering inom 12 månader.

 

Övrigt

Kina tar allt mer plats på listan över världens mest värdefulla varumärken

2018-version av Brandz årliga rapport över världens 100 mest värdefulla varumärken. Är alltså inte är samma sak som den lista som ofta figurerar – över de högst värderade börsbolagen (även om listorna till stora delar förstås är väldigt lika). Några kommentarar:

  • 2018-listan kan sammanfattas med ”Kina”. 14 kinesiska företag finns i listan och det är också första gången de kinesiska totalt växer snabbare än de amerikanska.
  • Bland de kinesiska företagen finns några jättelyft: som e-handlarna (etc.) JD.com (+94 % värde jämfört med 2017) och Alibaba (+92 %).
  • Topp tio återfinns numer två kinesiska företag. Högst av dem hamnar WeChat-företaget Tencent med sin femteplats – som därmed puttar ner Facebook till en sjätteplats.
  • 2017/2018 var den största totala värdeökningen för topp 100-listan sedan starten. Topp 10 är det bara ett företag som tappar värde jämfört med 2017 och även företagen i absolut toppen visar kraftiga ökningar.
  • Apples ökning är större än Googles (Alphabets). Håller den här utvecklingen i sig in i 2019 så kan Apple nästa år toppa även denna lista.

Tencent ranks 5th ahead of Facebook in BrandZ Top 100 Most Valuable Brands 2018

Technology, content and creativity drive biggest ever rise in BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands. China accounts for the three fastest-rising brands as the country’s brands grow at double the pace of US brands. Tencent rose to the fifth ahead of Facebook; and, Alibaba ranks the 9th.

J.J. Abrams produktionsbolag börjar med spel – backade av Tencent

J.J. Abrams produktionsbolag Bad Robot ger sig in i spelbranschen. Bad Robot Games ska ta fram och släppa originalspel och kommer samarbeta med olika spelutvecklare för att åstadkomma det.

Men inte bara det: den nya avdelningen kommer även inleda ett ”strategiskt samarbete” med Tencent, företaget bakom Kinas Messenger WeChat. Med andra ord är det ännu ett sätt för Tencent att rulla in i väst lite bakvägen, samtidigt som Bad Robot får en hela massa spelexpertis från sin kinesiska samarbetspartner.

Och, tja, det är ännu ett tecken på vilken mastodontindustri spel håller på att bli.

J.J. Abrams’ Bad Robot is launching a video game division backed by Tencent

J.J. Abrams’ production company Bad Robot is launching a new gaming division – and it’s being backed by arguably the biggest company in games. Simply called Bad Robot Games, the new division is being announced alongside a ”strategic relationship” with Chinese internet giant Tencent. Warner Bros is also a minority investor in the new venture.

Vad startups kan lära sig av senaste tidens dataläckor

Precis som Cambridge Analytica är detta något som ligger rätt många år tillbaka i tiden, men det är trots allt inte det som Facebook behöver nu. Inte minst som att det här draget sågs som kontroversiellt även inom FB vid tillfället.

Men mest av allt säger det här och liknande saker, som den kulturkris som Uber haft senaste året eller så, något som kan vara nyttigt för alla startups.

Move fast and break things kan vara en lockande och ofta nödvändig inställning i början av företagets liv. Men det kan komma tillbaka och bita företaget i svansen när man sedan slår igenom stort. Den kultur man sätter när man är sex personer kommer väldigt sannolikt leva kvar när man är 60, 600 eller 6000. Och då blir det desto jobbigare att vrida skutan åt rätt håll.

Att tydligt sätta värderingar och leva efter detta. Och tänka: om information om det här kommer ut när vi är ett av planetens största företag: kan vi då fortfarande stå för dem och förklara dem för våra kunder?

https://www.engadget.com/2018/06/04/facebook-gave-device-makers-user-data/

Ikea tar fram kollektion för för e-sportare

Hur vet man att e-sport blivit mainstream på riktigt? När Ikea tar fram heminredning speciellt anpassad för e-sportare.

Ikea satsar på e-sport – tar hjälp av Counter strike-legendar

Tillsammans med det amerikanska bolaget Unyq, som främst arbetar med 3D-design, och det svenska bolaget Area Academy, som jobbar med pedagogisk verksamhet kopplad till e-sport, ska möbeljätten utveckla heminredning som passar e-sportare. Area Academys grundare Tommy Ingemarsson är glad över Ikeas initiativ. ”Det känns helt fantastiskt.

Earl Grey släpper Pride-te

Okej, det här är rätt briljant. 😍

Reklamskylt med texten Earl Gay Tea

Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Kanske också intressant

Av Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.