Kategorier
Allmänt digitalt Bekvämlighetsekonomi Ekonomi och finans Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 24 2020 – del 2

Cloudflare lanserar sin egen tv-kanal. Just Eat Takeaway köper matleveranstjänsten Grubhub för 7,3 miljarder dollar. Tesla lägger till bildelningsfunktion. Apple blir andra företaget någonsin att värderas till över 1,5 biljoner dollar. Tesla går om Toyota som världens högst värderade biltillverkare. Klarna lanserar lojalitetsprogram. WeChat rullar ut sitt kreditvärdighetssystem i hela Kina. Blackrock investerar i svenska Trustly.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Strömmade medier/prenumerationstjänster

Youtube gör det möjligt för innehållsskapare att personalisera utseendet på sina kanaler

Ett rätt väntat drag från Youtube: en uppdatering av Youtube Studio kommer ge innehållskapare möjligheter att anpassa utseendet på sina kanaler och därmed sätta sin personliga prägel på dem. Kort sagt få omgivningen att matcha innehållet.

Tittar man på Kina så har flera stora plattformar stöd för att skapa ”sajter” inom ramen för den övergripande tjänsten. Här hos oss så finns i princip inget alls av det. Det sträcker sig oftast bara till att man kan ladda upp en logga och byta en omslagsbild. Utöver det? Inte särskilt mycket.

Det här tror jag kommer ändra sig. Ett starkt argument för att ha en egen sajt eller en egen app är just att man kan, till största del, kan låta varumärkesprofilen genomsyra gränssnittet. Med större möjligheter att få till det inom ramen för jätteplattformarna suddar ut gränserna mellan egenägda och lånade kanaler ännu mer.

YouTube to Let Creators Customize the Look & Feel of Their Channels

An update to YouTube Studio will allow creators to alter the look and feel of their channel by customizing the layout, branding, and more. This marks the first time YouTube will have given creators such control over their own channels. Finally, an opportunity to stand out beyond just channel headers and video thumbnails.

Cloudflare lanserar sin egen tv-kanal

Ooooooch ÄNNU en ny strömningskanal. Så långt inget konstigt. Strömningskanaler har ju ploppat upp som svampar ur jorden senaste tiden. Inte heller är det helt ovanligt som här med en dygnet-runt-kanal som också sänder delvis live. Det som däremot är lite mer oväntat är företaget bakom. Cloudflare.

Vad är Cloudflare? Ett av de där företagen som de flesta som använder internet kommer i kontakt med utan att veta om det. Cloudflare är en viktig spelare i att göra internet både snabbare och säkrare. Senaste året eller så har Cloudflare också lanserat fler och fler konsumenttjänster som DNS- och VPN-lösningar. Men att lansera en egen online-tv-kanal? Did absolut inte see that one coming.

Enligt Cloudflare är det tänkt att vara en ersättare för alla inställda techkonferenser, så det är förstås inte oväntat rätt mycket techfokus. Men tydligen ska Cloudflare TV också erbjuda… tävlingsprogram och matprogram (Cooking with Cloudflare!).

Det här så härligt genomknasigt att jag inte kan låta bli att älska det. (Dessutom gillar jag den sköna dissen att Cloudflares community på 2,8 miljoner kunder är fyra gånger fler än MTV:s totala tittarsiffror 2018…)

Because 2020.

Cloudflare TV | Cloudflare

A 24×7 live stream video channel focused on general and technical topics related to building a better internet.

Bytedance lanserar ljudbokstjänst med AI-uppläsare

Ännu en tjänst från TikTok-ägaren Bytedance: ljudbokstjänsten Fanqie Changting. (Ska tydligen ”löst” översättas till ”Tomato Smooth Listening” på engelska. Känns som ett… intressant namn. Och säkerligen ett par dimensioner som förloras i översättandet. Och/eller att jag missar något.)

I stort en ljudbokstjänst med sedvanligt månadsabonnemang, men de ”skådespelare” som hyrs in är… AI-algoritmer. Textböcker trycks in i ena änden och uppläsning kommer ut i andra änden, utan mänsklig handpåläggning. Typ.

Oavsett så är det ännu ett bevis på hur Bytedance just nu rusar fram som en skenande grusbil – och då alltså inte bara med TikTok (eller den kinesiska versionen Douyin). Företaget håller på att på rekordtid bygga upp ett rejält onlineekosystem.

ByteDance Launches Audiobook App with AI Narrators – Pandaily

ByteDance has reportedly launched a new app called ”Fanqie Changting” which loosely translates to ”Tomato Smooth Listening” under the slogan ”Free Good Books, All on Tomato.” The new app specializes in audiobooks narrated by AI generated voices. According to the company’s registration information, the developer of ”Tomato” is Beijing Zhending Technology Co.

 

Bekvämlighetsekonomin

Just Eat Takeaway köper matleveranstjänsten Grubhub för 7,3 miljarder dollar

Senaste veckorna har det gått rykten om att Uber Eats skulle köpa konkurrenten Grubhub och därmed skaffa sig en marknadsandel på över 50 % i segmentet i USA. Nu visar det sig att Uber har blivit snuvade på affären. Istället är det ett annat matleveransföretag som tar över. Igår bekräftade Just Eat Takeaway att man har köpt Grubhub för 7,3 miljarder dollar (i aktier). Det innebär att den nya matleveransjätten kommer att ha en global kundbas på 70 miljoner.

Det verkar ha varit ett ”antal anledningar” som fick Uber att överge sina försöka att köpa upp krisande Grubhub – som just oro att USA:s konkurrensmyndighet inte skulle ha godkänt affären. Vi vet med andra ord inte om Just Eat budtrumfade Uber eller om Grubhub fick nöja sig med näst bästa budet. Men oavsett så finns det en detalj i affären som inte är helt oviktig: Just Eat är ett europeiskt företag (danskgrundat, numer brittisk-nederländskt).

Visst. Europa ligger fortfarande långt efter såväl USA som Kina på techföretagsfronten, men kontinenten har så sakteliga börjat vakna till. Inte minst vad gäller globala ambitioner i skuggan av den pågående handelskrigsclashen mellan USA och Kina.

Just Eat Takeaway confirms it’s gobbling up Grubhub in a $7.3B deal

Consolidation in the world of on-demand food ordering and delivery continues apace. Today, Just Eat Takeaway – the European company that only just got its own $7.8 billion merger approved by regulators in April of this year – officially announced that it has reached an agreement to acqu…

Uber Eats rullar ut matkonton för företag med distansjobbare

Så är det Ubers tur att rulla ut (ja, eller coronabredda) ett program med lunchkuponger. Kort sagt möjlighet för företag att sätta upp konton för sina anställda där dessa kan beställa hem lunch när de jobbar på distans. Istället för kuponger i personalmatsalen, alltså.

Konceptet i sig är inte nytt och om man så vill är det ju bara en variant på Rikskuponger. Men det är oavsett talade att de stora amerikanska matleveransföretagen nu erbjuder den här typen av tjänst.

Det här börjar ju dyka upp inom allt fler aspekter inom arbetslivet. Som företagskonton hos elscooterföretag så att anställda kan voia sig mellan möten eller till jobbet. Och distansjobbandet kommer också sätta fokus på ett nya typer av personalförmåner. Och ersättningar för sådant som företaget traditionellt har stått på som del av kontorsvistelsen.

Men det här upplägget kan ju också, som artikeln är inne på, vara del av distansmöten lunchtid. Ja, eller för att bjuda på kaffe. Lär säkerligen komma kombotjänster som löser det här. Tjänster som gör att du kan välja vad som ska levereras till vilka adresser när på samma gång som skickar en videokonferensinbjudan.

Uber Eats’ New Vouchers Let You Buy Remote Lunches for Those on Your Virtual Sales Meeting

Uber for Business announced today the launch of Vouchers for Uber Eats, which lets businesses customize their meal plans for employees and customers to meet any scale, whether it’s an individual’s lunch or a 1,000-person virtual event. The program is an expansion of Uber’s corporate meal program, which launched earlier this year, according to a press release sent to The Spoon.

Tesla lägger till bildelningsfunktion

Ny funktion från Tesla: en bildelningsfunktion. Möjlighet för en Tesla-ägare att lägga till fem andra som därmed får tillgång till bilen. Ett steg mot en ännu mer nyckellös upplevelse, där hela familjen kan använda bilen via en app. Men det är också som artikeln konstaterar ett steg mot den Uber-konkurrent som Tesla (åtminstone Elon Musk) ser framför sig.

Med andra ord: ett nätverk med delningsbilar. Självkörande delningsbilar. Tanken är att din bil ska kunna tjäna pengar åt dig när du inte behöver den. Intäkter istället för parkeringsavgifter, typ.

Det är ännu ett sätt på hur Tesla tänker annorlunda kring bilen som fenomen. Att den som köper en Tesla också får en inbyggd funktion för att tjäna pengar med den.

Tesla launches new car-sharing feature to simplify access – Electrek

Tesla has launched a new feature that simplifies sharing your car with other people – another step toward its self-driving car-sharing network. With Model 3, Tesla focused on designing around self-driving and car-sharing/ride-sharing capability. Things like the center display, the cabin-facing camera, and using your phone as a key were meant to facilitate launching such …

 

Ekonomi och finans

Apple blir andra företag någonsin att värderas över 1,5 biljoner dollar

Dags för ännu en galen och historisk milstolpe. Apple, Microsoft, Amazon och Facebook stängde samtliga på all-time high-kurser igår. Men Apple var tydligen inte nöjda med det. Företaget fortsatte upp även idag och klev därmed som andra företag någonsin över den svindlande värderingsgränsen 1,5 biljoner dollar.

Det enda andra företaget som har lyckats med den bedriften är det statliga saudiarabiska oljebolaget Aramco som klev in på börsen i slutet av förra året. Bolaget var som högst värderat över 2 biljoner dollar precis i samband med noteringen, men med tanke på oljekursutvecklingen så borde de har rasat en bra bit. De lär fortfarande vara mer värda än Apple, men techbolagen jagar på i snabb tak därbakom (även Microsoft börjar som synas närma sig samma gräns).

(Jag begriper inte hur den saudiska börsen fungerar – jag lyckas inte hitta något bra ställe där man kan följa Aramcos samlade börsvärde. Det jag hittar verkar vara den lilla del aktier som öppnades för ”allmänheten” att köpa. Någon som har koll?)

Tesla går om Toyota som världens högst värderade biltillverkare

Inte nog med att Apple idag gick och blev det andra bolaget någonsin att vara värt mer än 1,5 biljoner dollar, även Tesla slog till med ett historiskt rekord. Elbilstillverkaren gick idag om Toyota i värdering och blev därmed världens högst värderade billtillverkare. Som ännu en symbolisk tröskel skedde det när aktien nådde nivån 1000 dollar.

Visst, beror delvis på att övriga biltillverkare backat rätt rejält under coronakrisen, men den enskilda händelse som gav aktien tusendollarknuffen var att Elon Musk bekräftade ett läckt dokument där Musk skrev att det är dags att ”go all out” för att få igång serietillverkningen av Teslas lastbil.

Tesla (TSLA) becomes world’s most valuable automaker, hits $1,000 per share – Electrek

Tesla (TSLA) has become the world’s most valuable automaker – surpassing Toyota – as its stock pushes to a new high at $1,000 a share. As its stock price rose, the California-based automaker has been rapidly climbing the ranks of the most valuable automakers in the last few years.

Klarna lanserar lojalitetsprogram

Så är det dags för Klarna att göra som så många andra: lansera ett lojalitetsprogram. Vibe heter det och landar i sommar (i USA). Du får poäng för varje spenderad dollar, poäng som sedan kan omvandlas till presentkort hos ett antal anslutna företag. Vibe-medlemmar ska dessutom få andra fördelar, som förtur till reor.

Inte bara det: Klarna har dessutom en lösning som gör att det går att få poäng även hos företag som inte använder Klarnas betallösning (som Amazon). Om man betalar via appen.

Och det sistnämnda tror jag är lite nyckeln till varför Klarna gör det här. Inte primärt för att få fler att shoppa loss på Klarna-anslutna sajter (även om Klarna förstås inte gråter om du gör det), utan för att få fler att använda Klarna-appen. Mer och till mer.

Jag skulle inte alls bli förvånad om Klarna kommer att lansera ett segmenterat poängsystem på samma sätt som många kortföretag, numer även Apple, har. Du får fler poäng om du handlar hos vissa partnerföretag – eller från betalningsföretaget själv. Med andra ord: om du väljet att shoppa via Klarna-appen så tjänar du fler poäng.

Klarna launches rewards program

Fintech startup Klarna is launching a rewards program called Vibe this summer. If you use Klarna as your payment method, you’ll start earning points for every $1 you spend. You can then redeem your points for gift cards at Starbucks, Sephora, Foot Locker and Uber. Klarna is best known for its buy n…

WeChat rullar ut sitt kreditvärdighetssystem i hela Kina

Pratar man om ”poängsystem” i Kina så handlar det oftast om landets sociala Black Mirror-kreditsystem som är tänkt att belöna eller straffa medborgarbeteenden. Men så finns förstås också de helt vanliga kreditutvärderingsskalorna. Nu är det dags för Kinas största sociala plattform WeChat att lansera sitt egen version.

Mer specifikt handlar det om ett kreditsystem kopplat till betalplattformen WeChat Pay. Har du höga poäng kan du få fördelar, som bättre lånevillkor eller rabattkuponger. Så även om själva systemet är valfritt att använda så finns det alltså starka lojalitetsprogramskopplade incitament att göra det. Har du låga poäng? Not so much.

Hur gör man då för att bättra på låga poäng? Shoppa mer. Mer konkret: shoppa mer via WeChat Pay-appen (samma sak gäller för Alibabas motsvarighet Alipay). Och WeChats lösning har dessutom en social twist: vänners kreditbetyg ”påverkas varandra”. Med andra ord räcker det inte bara att vara en duktig konsument själv, man måste också omge sig med andra högbetygare. Förstås med undertexten: uppmuntra dina lågbetygvänner att bättra på sina poäng, det gynnar dig. En kreditsystemsmotsvarighet till Pinduoduos gruppshopping, alltså. Ju fler som har höga poäng, desto lägre priser, typ.

WeChat rolls out its own credit system nationwide, rivaling Alipay’s Sesame Credit

China’s private credit scoring systems from Alipay and WeChat Pay reward frequent users of the apps

En genomgång av den europeiska techstartupscenen

En väldigt intressant artikel: en genomgång av techstartups inom ett antal olika branscher och områden. Så långt kanske inget ovanligt. Men däremot riktas linsen mot ett lite mer ovanligt håll i de här sammanhanget: Europa.

Det är franska investmentbolaget Idinvest som har ritat upp läget för det europeiska ekosystemet för techstartups. En förteckning som alltså inte innehåller de vanliga amerikanska och kinesiska namnen. Varje område är dessutom indelat i ”giants” (typ enhörningish) och ”rising stars”. Och det är kanske framförallt det sistnämna som är lite intressant att kolla in för den som är intresserad. Vad som väntar runt hörnet.

Artikeln gör en bra genomgång av rapporten, så kolla in den. Men några intressanta insikter:

  • Fintech är inte bara är den största vertikalen i Europa – den suger dessutom åt sig mer av de totala globala investeringarna än snittet
  • Resesegmentet är större i Europa än i USA
  • Intressant spekulation att europeiska healthtech-bolag har stora möjligheter att bli globala spelare, eftersom de har (GDPR-)integritetstänk inbyggt i sitt DNA

Idinvest shares some trends on European consumer tech

French VC firm Idinvest has compiled some data about the European tech ecosystem. The firm has decided to focus on consumer tech in general, and there are some interesting trends that I’m going to break out here. You can read the full report here. The team has analyzed and surveyed 1,500 companies …

Riskkapitaljätten Blackrock investerar i svenska Trustly

Så har Sverige fått ännu en enhörning: Trustly. Ett antal investerare med världens största riskkapitalist Blackrock i spetsen ska ha köpt en minoritetsposition i Trustly och därmed knuffat upp värderingen till över 1 miljard dollar, även om inga officiella siffror finns.

Det här är i linje med den undersökning om den europeiska techscenen som jag spanade om häromdagen: att fintech inte bara är den största vertikalen totalt sett – den suger också åt sig relativt mer pengar än snittet rent globalt.

Så även om USA och Kina förstås alltjämt dominerar techvärlden galet stort så kapar Europa åt sig allt mer fintechkapital. Viktigt för framtiden, förstås.

BlackRock backs Trustly, bank transfer payments platform now valued at over $1B

Online payments are often synonymous with card payments, but today a startup that’s built a profitable alternative, based around making and taking payments by way of a bank transfer, is announcing a round of funding amid a surge of growth. Trustly, a startup from Sweden that has built a platf…

Apple kan utöka Apple Cards räntefria avbetalningsköp till fler produkter

Ett rykte som känns mer än troligt: Apple kan ”de kommande veckorna” presentera en utökning av Apple Cards avbetalningsprogram. Det som gör att man räntefritt kan köpa en iPhone över 24 månader – plus att man får ”poäng” vid varje avbetalning. Med andra ord: i praktiken en prenumeration på en iPhone.

Nu kan det här upplägget enligt Bloomberg vara på väg till fler Apple-prylar. Och om jag får gissa: till alla produkter i Apple-stallet.

Och som jag har skrivit tidigare: spekulationerna om anledningarna har oftast pekat på att upplägget är ett sätt för Apple att få mer snurr på iPhone-försäljningen. Och nu då kanske fler av eller alla Apples hårdvaruprodukter. Men långsiktigt tror jag alltså att Apples plan inte är att avbetalningsprogrammet ska få folk att köpa fler Apple-prylar. Det handlar om att få fler att hoppa på Apple Card.

Apple to reportedly offer no-interest payment plans for Apple Card holders

Apple devices will soon be a little easier to afford. They’re not getting cheaper exactly but,Apple will reportedly soon allow you to pay for its products over time. And you’ll save money as these plans will be interest-free. According to , Apple is preparing to introduce the option of monthly installment plans for its Apple Card holders.

Airbnb kan börsnoteras 2020 trots allt

Milt sagt oväntat om det stämmer: Airbnb kan börsnoteras i år. Trots coronakrisen.

Jag var rätt övertygad om att Airbnb skrotat sina (förmodade) 2020-börsplaner efter det att covid-19 slog undan benen på i synnerhet reseindustrin. Ännu mer så med tanke på att företaget nyligen annonserat stora uppsägningar och i två omgångar senaste månaderna tagit in 1 miljard dollar i ny finansiering – ett behov som lär vara en blandning av uteblivna intäkter från kunder och från en börsnotering.

Exakt hur det går för Airbnb är lite svårt att säga. Bolaget släpper finansiella siffror lite som de vill, eftersom de inte är ett börsbolag. Senaste kvartalet sägs ha resulterat i förlust – något som kanske är läget även i normala fall. Inget konstigt med att en startup går med förlust när de kliver in på börsen, men 2019, WeWork-haveriet inte minst, har gjort att investerarnas kärlek till hysteriska förluster dämpats markant. Om Airbnb väljer att gå vidare med sin börsnotering trots stora uppsägningar och trots att de kort dessförinnan behövt (?) ta in rejält med kapital gör att WeWork-vibbarna blir rätt stora. Och inte på ett bra sätt.

Oavsett det: en annan intressant sak här är att något annat verkar hålla i sig: Airbnb ska ha sett ett rejält uppsving för hemestrar. Ja, eller snarare ”JAG MÅSTE UT UR HUSET JAG BRYR MIG INTE OM VAR BARA DET INTE ÄR SAMMA VÄGGAR!”. Alltså att människor, när karantäner börjar lättas, gör att människor måste ta sig någonstans i närområdet när de inte får långresa. Lite samma som att Destination Gotlands bokningssajt kraschade häromdagen efter beskedet om att friska svenskar får resa i landet.

Och just det är något som kommer bli väldigt spännande att se: hur våra resvanor kommer att se ut när coronakrisen har lagt sig. Om vi kanske även här blir mer lokala. Och hur det i så fall kan påverka företag verksamma inom resor och turism. Kort sagt: vilka nya företag och tjänster som kan ploppa upp i en sån verklighet.

Airbnb may go ahead with IPO this year as post-lockdown bookings surge – SiliconANGLE

Airbnb Inc. may go ahead with its initial public offering this year after the company reported a remarkable turnaround in its business starting in mid-May as coronavirus pandemic restrictions started to lift. Airbnb, one of the most heavily hit companies during the pandemic, saw higher bookings between May 17 and June 3 in the U.S.

Google och Walmart dominerar mobilbetalningsmarknaden i Indien

Det här hade jag faktiskt inte koll på. Vilka är de två största spelarna vad gäller mobilbetalningar i Indien? Google och… Walmart.

I Googles fall handlar det om Google Pay och för Walmart är det PhonePe, ett företag ägt av Walmart (överlag Walmarts strategi i landet: att köpa upp lokala spelare och agera via dem). Även om det sista namnet är det mest förvånande så är det två oväntade företag. Google Pay ska ha haft 75 miljoner användare förra månaden medan PhonePe skrapade ihop 60 miljoner. Indiens eget Paytm å sin sida ska totalt ha haft 30 miljoner kunder.

Nu verkar Paytm inte hålla med om de siffrorna och andra verkar inte hålla med om de siffror som Paytm tycker att de har. Och visst kan det vara si och så med träffsäkerheten även för Googles och PhonePes siffror. Men oavsett så är det lite anmärkningsvärt att Google och Walmart skaffat sig så starka mobilbetalningspositioner på 2020-talets sannolikt viktigaste tillväxtmarknad.

Google and Walmart establish dominance in India’s mobile payments market as WhatsApp Pay struggles to launch

In India, it’s Google and Walmart-owned PhonePe that are racing neck-and-neck to be the top player in the mobile payments market, while Facebook remains mired in a regulatory maze for WhatsApp Pay’s rollout. Google Pay had more than 75 million transacting users last month, ahead of PhonePe’s …

 

Övrigt

Apple kan lansera Macar med ARM-processorer 2021

Så kan det slutligen bli dags för Apple att ta steget som det har spekulerats om länge: släppa Macar utrustade med ARM-processorer istället för de Intel-processorer som har varit basen i snart 15 år. Vad är särskilt med det? Det skulle betyda att Macarna i och med det bestyckas med samma processorarkitektur som iPhones och iPads.

Anledningen ska vara samma som när bytte till Intel, fast den här gången är det Intel som drabbas. Apple tycker att Intel inte utvecklar sina processorer i tillräckligt hög takt. De håller helt enkelt inte längre måttet.

Förutom att det här potentiellt ska ge processorer som är både strömsnålare och snabbare så innebär det också att Apple tar större kontroll över en extremt viktig komponent i sina prylar, en Apple-trend sedan ett tag tillbaka. Men det innebär också ännu ett steg mot ett annat mål som Apple har: att skapa en mer unison plattform för sina prylar. Tänk Facebooks enhetliga chattplattform, fast för hårdvara.

Kan komma att presenteras vid årets upplaga av Apples årliga utvecklarkonferens i slutet av månaden.

Apple will announce move to ARM-based Macs later this month, says report

Apple will announce that it’s shifting from using Intel processors to its own ARM-based chips this month at WWDC 2020, Bloomberg reports. The developer conference is due to take place starting on June 22nd with an online-only format due to the COVID-19 pandemic.

Nytt Apple-patent: grupp-selfies på distans

Ha. Givet covid-19-tänk. Nytt Apple-patent. En lösning som beskriver hur man kan ta en grupp-selfie. På distans.

Apple granted patent for software that would let you take socially distant group selfies

Apple has just been granted a patent for software that would generate ”synthetic group selfies,” which as Protocol points out, could be a way to take group selfies for social media even if you’re trying to stay socially distant from your friends.

Skolbibliotekarie levererar låneböcker till barn med hjälp av drönare

Underbart! En skolbibliotekarie i USA använde sig av Googles (okej, formellt systerföretaget Wings) drönare för att beställa hem grejer. Och kom då på tanken att hantera bokutlåning på samma sätt.

Sagt och gjort: ett Google Form (för själva utlåningen) och ett Google-samarbete senare kan nu barn i en del av Virginia få sina låneböcker hemdrönade utan kostnad.

Ett på flera sätt lysande initiativ.

Alphabet partners with local library to deliver books to students

Schools and libraries have been closed for months, but some kids aren’t going to get away with playing video games all summer. Kelly Passek — a middle school librarian in Montgomery County, Virginia — is sending out summer reading via drones.

Spanska fotbollsligan spelas med virtuell livepublik

Ha. Hur hanterar man fotbollsmatcher i coronatider? Ett sätt är förstås att spela inför helt tomma läktare. Ett annat är att spela med virtuell publik. Som spanska La Liga just nu gör.

Okej, för spelarna är det fortfarande en väldigt tom arena. Men för dem som följer matchen på distans (ni vet, typ alla) så blir det lite mer publikstämning. Inklistrad publik och pålagt publikljud. Visst, ”publiken” verkar ha finkornigheten hos ett gammalt åttabitarsspel och publikljudet är mer ett bakgrundsljud än en engagerad klack.

Played before a virtual audience. Typ.

Spanish soccer returns with computer-generated crowds, and it actually works

Sports are gradually returning to our TV screens after the coronavirus pandemic brought virtually all competition around the world to a sudden halt. If you’re as big a sports addict as me, you’ll probably take what you can get right now, but the broadcast experiences I’ve watched so far haven’t been all that satisfying.

TikTok-häxor skyddar Black lives matter-demonstranter med trollformler

Japp. Klart att det är en grej 2020. Häxor som skyddar Black lives matter-demonstranter med trollformler. #witchesforblm

WitchTok. TikTok-häxor. 2020-nyordslistan fylls på ytterligare.

In TikTok protest, witches cast spells to hex cops

Under the light of this week’s full moon, a group of witches of TikTok – or WitchTok, if you will – are casting protection spells for protestors and hexes for cops. With the U.S. a week into protests against police brutality after the killing of George Floyd, a surprising array of subcultures have stepped up to help.

Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Kanske också intressant

Av Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.