Kategorier
Detaljhandel/e-handel Sociala medier Sök/SEO Spaningar

Digitala spaningar vecka 24 2020

Facebook gör det möjligt att växla mellan det privata och företagskontot i Messenger. Facebook News rullas ut i USA. Snapchat uppdaterar appen med ny design, miniappar, stöd för tredjepartsappar att använda Snapchat-kameran, Local lenses, Places och Dynamic lenses. Twitter arbetar på ny funktion för att ansöka om verifiering. Pinterest testar Story pins.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Veckans artiklar

Dags för Apple att köpa DuckDuckGo och bygga en egen sökmotor?

https://www.dagensmedia.se/medier/digitalt/ola-andersson-ar-coronakrisen-internets-fel/

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook gör det möjligt att växla mellan det privata och företagskontot i Messenger

Facebook Messenger får en ny funktion: möjlighet att växla mellan sitt privata konto och företagskontot. Rullas ut för iOS nu och för Android kommande veckorna. Alla som har sitt privata konto kopplat till företagssidan får automatiskt funktionen.

Förutom att det här är ännu ett sätt för Facebook att kärleksbomba småföretagarna (för att göra dem till ännu mer trogna kunder) så är det även ännu ett steg mot Facebooks vision om en enhetlig chattplattform. Men det är också del av att Facebook har företagsskruvat Messenger i flera omgångar under coronakrisen. Inte så att det bara beror på det, men visst lär det ökade onlinandet ha snabbat på även den här funktionen.

Businesses on Facebook can now respond to customers in Messenger

Facebook is launching a new inbox on Messenger today to make it easier for business owners to respond to incoming customer messages from the same app they use to message friends and family. The update will allow businesses to manage all their communications from a single app, instead of having to t…

Facebook News rullas ut i USA

Så börjar Facebook rulla ut sin nyhetsavdelning i USA. Det senaste initiativet att få publicister på bättre humör. Inte minst de lokala tidningarna.

I artikeln finns en genomgång kring lite av det som krävs av de publicister som får plats i News, men bland annat saker som att man inte håller på med klickbejtande. Kvalitet över kvantitet, alltså.

Förutom att det här är ett sätt för Facebook att försöka skapa typ kvalitetssäkrat innehåll för användare att dela på plattformen. Men på ett högre plan så är det här en allt mer intensifierad dragkamp mellan techjättarna för att få över publicister i sin ringhörna. Mycket för att man vill bli platsen dit man går för all konsumera nyheter.

Och det lär knappast vara en slump att såväl Apple som Facebook har växlat upp några snäpp i takt med att Google clashar allt oftare med världens nyhetspublikationer.

Facebook News launches to all in US with addition of local news and video

Facebook News, the social network’s dedicated section devoted to journalism, is today launching for all users in the U.S. The feature was first introduced in October 2019 as a limited test in the U.S. The product represents Facebook’s much-debated new effort in wooing publishers to its …

Sajter kan behöva tillstånd för att bädda in Instagram-poster

Upphovsrätt är som bekant rätt… meckigt. På internet extra mycket. Senaste ut är att sajter kan behöva få Instagrammares tillstånd för att bädda in Instagram-poster.

Frågan kring bildrättigheter och Instagram har resulterat i lite olika domstolsutslag. I något fall har rätten bedömt att en fotograf inte kan hävda upphovsrättsbrott mot sajter som bäddar in en bild publicerad som ett Instagram-inlägg, eftersom Instagrams användningsvillkor så att säga kan köra över upphovsrätten. Det är åtminstone så som någon domstol har tolkat villkoren så. Nu har Instagram gått ut med att Instagrams användarvillkor inte avser användning på externa sajter.

Vad innebär det här? Ja, att man inte kan luta sig mot Instagrams användarvillkor för att hävda att man inte behöver upphovsrättsinnehavarens tillstånd när man bäddar in ett Instainlägg. Ja, som vanligt handlar det mest om när man gör det mot upphovsrättsinnehavarens vilja (och då kanske utan ersättning).

Som lösning på problemet ska Instagram ta fram fler publiceringsinställningar. Ja, eller snarare ”upphovsrättsinställningar”. En Instagram-variant av Creative commons, om man så vill.

Instagram says sites need photographers’ permission to embed posts

Instagram says its terms of service don’t grant websites a sublicense to embed other people’s posts. Ars Technica reported yesterday that Instagram’s policies ”require third parties to have the necessary rights from applicable rights holders,” according to a company spokesperson. ”This includes ensuring they have a license to share this content, if a license is required by law.”

Facebook testar faktaboxar från Wikipedia

Facebook gör en Google. Man testar ju nu att lägga till faktaboxar från Wikipedia vid vissa sökningar.

Ett initiativ som säkerligen är del av hela faktacheckar-/antifejksatsningen men är också del av något betydligt större. De två techgiganter kliver allt längre in på varandras planhalvor. När det gäller sök är Facebook förstås långt efter, men ambitionerna att bli platsen som användarna vänder sig till för att hitta information blir allt mer uttalade. Ja, eller åtminstone: se till att användarna inte behöver lämna Facebooks ekosystem när ett sökbehov uppstår.

Facebook Adds Wikipedia Knowledge Boxes in Search Results

Facebook’s looking to add an extra level of insight to certain search results, with several users reporting a new Knowledge Panel type display for some queries in the main app, with an overview ported from Wikipedia.

Snapchat

Snapchats nya design har landat

Så landar Snapchats nya appdesign. Presenterades under gårdagens Snap Summit-konferens (kom ett gäng nyheter, så det blir ett gäng Snapchat-inlägg idag).

Förutom att Snapchat får något så revolutionerande som en navigeringsrad i botten av appen så splittas appens tre vyer upp i fem. I mitten finns som vanligt kameran och på respektive sida får appen alltså två nya eller omgjorda skärmar.

På vänstersidan finns de personliga funktionerna. Chattlistan och Snap-kartan. Till höger finns det nya Discover-flödet, som numer heter ”Stories” och samlar vänners stories, saker du följer och kurerat och personaliserat innehåll, samt det nynya Discover-flödet som innehåller övrigt innehåll. Framförallt mycket fokus på Snaps eget originalinnehåll.

En renodling av de olika skärmarna, om man så vill, men också ett sätt att skaffa sig mer skärmyta för innehåll som är tänkt att få snappare att lägga ännu mer tid i appen. Och som också bättre ska lyfta fram partnerinnehåll, som i sin tur är tänkt att locka fler företag att skapa Snapchat-material.

Snapchat finally gets a better navigation bar

For an app known best for sending disappearing photos back and forth, Snapchat is practically bursting with features. The problem is that you have to be a Snapchat super fan and/or Jedi Knight to find them all. Snapchat made some product announcements at the Snap Partner Summit that should hopefully change that.

Snapchat lanserar Minis – miniappar inuti appen

En rätt stor nyhet från gårdagens Snap Summit – och en som visade att ryktet stämde. Snapchat får egna miniappar som gör att tredjepartsutvecklare ska kunna bygga egna ”pluginer” med utökad funktionalitet. Alltså ungefär det som bland annat blivit extremt populärt i WeChat.

Det verkar som att Snap har valt att följa WeChat även vad gäller syftet med miniapparna: att just lägga till mer funktionalitet. Exempel som ges: beställa biobiljetter, jämföra scheman och följa meditationsinstruktioner. Rätt… specifika användningsscenarion. Men hej.

Snap har i flera steg lagt till funktionalitet för att få in Snapchat i externa appar, men det här är alltså ett omvänt initiativ. Förstås för att hålla kvar användarna inuti appen. En nyttomotsvarighet till den spelplattform som redan finns.

Blir väldigt spännande att följa hur Minis här kommer att utvecklas.

Snapchat debuts Minis, bite-sized third-party apps that live inside chat

At Snap’s Partner Summit, the company shared its newest effort to entice third-party devs to Snapchat . It’s called Minis. Snap Minis are lightweight third-party programs that live inside the app’s Chat section, which users can quickly pull up alongside friends without having to d…

Snap gör det möjligt för tredjepartsappar att använda Snapchat-kameran

Av alla nyheter som Snap presenterade igår var den här förmodligen den största. Snap har lanserat Camera Kit. Ett utvecklarramverk som gör det möjligt för tredjepartsappar att bygga in Snapchat-kameran i sina externa appar.

Snap har rätt länge nu haft en rätt uttalad strategi att få ut sin tjänster och funktioner på andra plattformar. Bitmojis är så här långt det mest framgångsrika exemplet. Men Camera Kit är på en helt ny nivå. Snap gör det möjligt att bryta ut kärnfunktionen i Snapchat, komplett med linser och gränssnitt, och trycka in det i en annan app.

Det här är alltså ett rätt rejält steg mot att riva väggarna mellan Snapchat och resten av internet. Att man dessutom också lanserade Minis, miniappar inuti Snapchat, gör att Snapchat tar ett jättekliv mot att bli något betydligt mer och något bredare än en enskild app i mobilen.

Snapchat’s plan to put its camera in every app on your phone

The people who run Snapchat don’t see the app the way others do. Some see Snapchat as a messaging service like WhatsApp or Signal, or a social media platform like Twitter or Facebook. But if you ask Snap executives? Snapchat is a camera.

Snap lägger till röstsökning för AR-linser, Local lenses och AI-ramverket Snap ML

Potentiellt väldigt spännande AR-nyheter från Snap.

  • Röstsök efter AR-linser: det ska tydligen finnas över 1 miljon AR-linser, så för att göra det enklare att hitta så kommer man nu alltså kunna be Snapchat plocka fram lämpliga linser med rösten.
  • Smartare sök i kameran: Lens-funktionalitet som hos Google, peka på något och få svaret på vad det är. Visserligen mer begränsat, men nya samarbeten ska utöka de möjliga pekområdena.
  • SnapML: Utvecklare ska kunna dra in sina egna färdigtränade AI-modeller för att på så sätt skapa ännu smartare linser.
  • Local lenses: Coolaste AR-nyheten. Snapchats ambition att bygga en virtuell version av världen – genom att analysera publika snaps. Det i sin tur gör att utvecklare ska kunna ta fram geografiskt kontextuella linser som ännu bättre ska kunna interagera med världen.

Och vad har alla de här nyheterna gemensamt? Snap krattar manegen för betydligt uppsteppat nyttofokus för Snapchat.

Snapchat boosts its AR platform with voice search, Local Lenses and SnapML

Snapchat’s augmented reality dreams might be starting to look a bit more realistic. The company has been subtly improving its AR-powered Lenses every year, improving the technical odds-and-ends and strengthening its dev platform. The result is that today, more than 170 million people – …

Snapchat lanserar Places – en Google My business-konkurrent

Snap dunkade ut ett gäng Snapchat-nyheter igår. Flera av dem lägger grunden för att Snapchat ska bli betydligt mer nyttoapp. Eller superapp, om man så vill. En app som är tänkt att täcka in mer av vardagsbehoven. Som nya kartfunktionen Places. Tänkt att göra det enklare att hitta lokala näringsidkare. Dessutom kunna hitta snaps kopplade till de olika platserna.

Platserna kommer ha stöd för öppettider och recensioner och ha stöd för att beställa och få mat levererad. Det sistnämnda via samarbeten med DoorDash, Postmates och Uber Eats.

Så med andra ord: en konkurrent till Google My business, inbyggd i Snapchat.

Snapchat redesign highlights the map and original content

But the update isn’t just about making the app easier to use. With the new ”action bar” Snap is putting its Map front and center. In addition to showing where your friends are and letting you view snaps from your surroundings, the company is introducing ”places,” a feature that makes it easier to find local businesses and other locations, as well as any user-submitted snaps associated with them.

Snapchat får Dynamic lenses – med stöd för realtidsinformation

Ännu en väldigt intressant nyhet från gårdagens Snapchat-produktpresentation: Dynamic lenses. Linser som har stöd för realtidsinformation. Tredjepartsutvecklare kan alltså skjuta in realtidsinfo från sina appar till en lins som kan användas inuti Snapchat.

Exemplen som ges är bland annat sportkopplade, vilket känns som ett rätt logiskt scenario. Men ett lite mer oväntat användningsområde som Snap lyfte fram var stöd för att bjuda in till en Houseparty-hangout via en lens inuti Snapchat. Kort sagt: stöd för att starta en gruppchatt i en konkurrerande tjänst. (Ja, eller okej – inte minst för unga användare handlar det om ”och” snarare än ”eller” när det kommer till sociala tjänster. Men ni fattar.)

Snapchat Announces Action Bar, Voice Activated Lenses, News Updates and More at Partner Summit

Snapchat has announced a range of coming features at its 2020 Snap Partner Summit, including advances in AR, new place listings in Snap Map, original programming, an action bar… Basically Snap has announced a heap of stuff. Here’s an overview of all the key details.

Snap gör det möjligt att använda bitmojis i tredjepartsspel

Igår landade en Snapchat-nyhet som presenterades för ett tag sedan: möjlighet att spela som sin egen bitmoji.

Det här betyder att spelutvecklare kommer integrera bitmojis i sina spel. Det är med andra ord ytterligare ett steg för Snap att trycka ut sina bitmojis på ännu fler ställen. Det i sin tur är också del i den större strategin att få ut Snapchat på fler plattformar utanför den egna appen. (Funktionen kommer förstås också fungera i spel inuti Snapchat-appen.)

Snap lets you play as your Bitmoji in third-party games

Snap is announcing at its Snap Partner Summit that the first games that will take advantage of Bitmoji will roll out soon. The feature was announced last year, and it looks like developers can finally take advantage of that SDK. You’ll be able to play a game with you as the hero – or at […]

Twitter

Twitter arbetar på ny funktion för att ansöka om verifiering

Ny funktion på väg till Twitter: möjlighet att ansöka om att bli verifierad från inuti appen. Men det är inte det stora med funktionen: Twitter kommer dessutom att sätta upp offentliga riktlinjer för vad som krävs, för att komma bort från anklagelserna om att företaget ad hocar blå bocken.

Twitter to launch a revamped verification system with publicly documented guidelines

Twitter is developing a new in-app system for requesting verification, according to a recent finding from reverse engineer Jane Manchun Wong, which Twitter has since confirmed. The discovery involves an added ”Request Verification” option that appears in a redesigned account settings sc…

Twitter testar funktion ska få användare att läsa artiklar innan de delar dem

Ha. Skönt nytt test från Twitter. Nudga twittrare att faktiskt läsa en artikel innan de delar den vidare. Om någon försöker retweeta en artikel utan att ha öppnat den via Twitter så får hen en vänlig uppmuntran att faktiskt läsa artikeln innan den delas vidare. Ja, eller att man åtminstone öppnar artikeln.

Det här gillar jag hur mycket som helst. Lite som de tidningar som införde frågesport innan man fick kommentera på en artikel – man var tvungen att svara på frågor om själva innehållet. Det verkar som sagt var bara handla om just ett förslag – inte ett tvingande steg. Och visst, man kan klicka sig till artikeln och sen direkt studsa tillbaka utan att ha läst ett ord. Men hej.

Såväl sociala medier som e-handel har senaste decennierna handlat om att sandpappra bort alla trösklar. Men det känns som att vi, på rätt många ställen, skulle må bra av fler farthinder i våra liv. Inte minst online.

Twitter would like you to actually read stories before you retweet them

This test is currently limited to Android users. If a user decides to retweet an article before reading it, Twitter will prompt them to open it before they do so. Twitter did not immediately respond to a request for comment asking if this test will roll out to other operating systems like iOS in the future.

Twitter kan få reaktioner

Nya funktioner som kan vara på väg till Twitter. Möjlighet att svara på en tweet med en Fleet (alltså Twitters försvinnande-meddelanden-funktion) och * trumvirvel* reaktioner!

Because emojis.

Och en av reaktionerna är en tårskrattande emoji. Eftersom, ni vet, att det är ett väldigt vanligt sätt att reagera på saker man ser på nätet. Ja, om man inte är på LinkedIn, förstås. Eftersom LinkedIn är ett yrkesfokuserat socialt medium. Och man har som bekant aldrig kul på jobbet.

Twitter is no longer experimenting with emoji reactions, despite code leak

Twitter tested a new feature that would let users react to tweets with emoji, according to app researcher Jane Manchun Wong. This isn’t the first time Twitter has experimented with emoji reactions as SocialMediaToday reports, having played around with the idea back in 2015 when Facebook was developing its own take.

WeChat

WeChat lägger till en inbyggd leveranstjänst i appen

Ännu ett väldigt intressant tillägg i WeChat: en leveranstjänst. En leveranstjänst som alltså blir inbyggd i själva appen och som gör det möjligt för användare att snabbt beställa leverans. Fyra transportörer finns tillgängliga och funktionen ger också inbyggd tillgång till vanliga paketfunktioner som spårning.

Två saker här. Det ena är förstås det uppenbara att Tencent gör WeChat ännu mer till den superapp den redan här. Men det andra är hur Tencent bygger in allt fler funktioner direkt i själva ”operativet”, alltså direkt i själva WeChat. Och det är ju precis det som Tencent har som något slags slutmål: att eliminera de lager mellan användaren och hårdvaran som WeChat är beroende av: iOS och Android.

WeChat Adds Delivery Services to Its All Built-In Functions – Pandaily

WeChat added delivery services to its mini programs last week, another feature to make WeChat a super app that is almost equivalent to an operating system. The mini program pops up as you type in ”delivery” in WeChat. Three functions show on the front page: packages tracking, mail & shipping and personal orders.

Pinterest

Pinterest testar Story pins – igen

Pinterest började testa en egen stories-version förra året och den verkar inte riktigt ha flugit. Nu gör Pinterest ett omtag av funktionen och börjat låta pinterestare i USA testa den. För ”inspirerande” innehåll, tydligen. Läs: hemmasittaraktiviteter som att laga mat och fixa i hemmet. Initialt åtminstone.

Story pins känns som, tja, anslagstavlor förpackade i enskilda pins. Typ.

Pinterest has begun testing a new version of stories, called Story Pins, with US creators

The ”Stories” format popularized by Snapchat is now commonly used across social platforms. Today, there are Instagram Stories, Facebook Stories and YouTube Stories, for example. Even Twitter and Spotify are testing the concept. Last year, Pinterest also joined in by experimenting with a…

Bytedance

Bytedance kan sandboxa tillgång till globala produkters data från kinesisk personal

Det här år milt sagt uppseendeväckande om det stämmer. Uppgifter om att Bytedance kan begränsa tillgång till ”känslig data” kopplad till företagets globala produkter från anställda på plats i Kina. Appar som TikTok, alltså.

Som del att få (mestadels) amerikanska lagstiftare och politiker på bättre humör gick Bytedance för ett tag sedan ut med att de kommer att sandboxa sina olika verksamhetsdelar mer från varandra. Läs: frikoppla produkter tänkta för marknader utanför Kina från kinesiska tjänster. Förstås för att minska oron över att kinesiska staten övervakar världens minderåriga. Typ.

Men det här initiativet var milt sagt överraskande. Och rejält mycket mer långtgående än vad jag hade trott.

Bytedance sticker ut bland kinesiska techbolag som ett av dem som faktiskt lyckas skaffa sig en rejäl position utanför Kina och det här är ett tecken på att man ser att en stor del av framtiden tillväxtmässigt finns utanför hemlandet. Visst, det är ett rykte och det återstår oavsett att se vad ett sån konstruktion innebär i praktiken. Inte minst hur partiet gillar det.

Exclusive: ByteDance Cuts Domestic Engineers’ Data Access to TikTok, Other Overseas Products- PingWest

When ByteDance, the Chinese internet giant and app powerhouse behind TikTok, Douyin and Toutiao, announced in March that it is restructuring to advance its globalization efforts, employees at all levels were eager to see what changes the company has in store.

 

Sök/SEO

Google kommer inte straffa sajter som blockar nya ”hoppa direkt till innehållet”-funktionen i featured snippets

Ni vet senaste funktionen i featured snippets som jag skrev om i förra veckan? Att featured snippets, med andra ord första träffen i Googles sökresultat, börjar hoppa direkt till det ställe där informationen finns – även på källsajten? Det verkar som att sajtägare kan blockera den här funktionen på kodväg. Och man kommer inte straffas av Google för det. Well, chansen att bli första träffen ska inte påverkas.

Funktionen i sig är förstås som det mesta Google gör nuförtiden: bra för användarna, mindre bra för sajtägare. Och flyttar ännu mer, tja, självbestämmande bort från sajtägarna till Google själva. Jag misstänker att många sajter kommer att peta in blocken ”bara för att”.

Om man så vill: att bygga ett staket för att försöka stoppa flygplanen som rusar förbi.

Preventing Google’s Featured Snippet Scroll Won’t Lead To Snippet Removal

Last week we covered how Google launched for some browsers and some featured snippets that Google will highlight and scroll down to the content of the featured snippet on your web page. As expected, some publishers and web site owners are not happy about it.

Google My business får stöd för att visa utökade öppettider för vissa tjänster

Ännu ett Google My business-tillägg som känns väldigt mycket på tiden: platser kan nu lägga till extra öppettider i sin My business-profil. Med andra ord visa om man erbjuder vissa slags tjänster utöver ordinarie öppettider, som att en lunchrestaurang kan erbjuda hämtmat resten av dagen.

Visst, ännu en rätt litet tillägg – men det är ofta precis där som den stora kundnyttan finns. Definitivt sett i relation till insatsen.

My business är en av de där tjänsterna där det har rasat in nya funktioner under coronakrisen. På tre månader har det kommit fler nya funktioner än de senaste tre(ton) åren känns det som. Att se om Google kan ligga kvar på den här uppdateringsväxeln även när krisen har lagt sig. Förhoppningsvis ytterligare ett område som inte går tillbaka till det gamla normalläget.

Businesses Can Now Add ’More Hours’ To Google My Business

Google now lets businesses add More hours for services like delivery, takeout, drive through, and pickup, in Google My Business. To help businesses adjust to current and future challenges, Google is rolling out a new feature that lets businesses specify a different set of hours when certain services are available.

Google Translate får filtreringsknappar i sökresultatet

Ännu en utveckling av Google Translate. Om man söker på en översättning direkt i sökresultatet så får man nu möjlighet att filtrera översättningarna utifrån temaområden. Kort sagt ytterligare en genväg för att snabbare få rätt svar.

Men det är dessutom ytterligare ett bevis på hur plats ett i Googles sökresultat får allt mer funktionalitet inbyggt i sig. Men inte bara det: hur den första träffen allt mer tar formen av en riktig ”sajt”.

Apple Maps börjar visa realtidsinformation för kollektivtrafik i Sverige

Ny banbrytande funktion i Apple Maps: realtidsinformation för kollektivtrafiken! Ni vet, det som ingen annan karttjänst har haft ett tag.

Mer specifikt handlar det om att funktionen rullas ut till fler städer – och länder. Sverige är ett av dem.

Visst har Apple fortfarande rätt långt upp till Google på kartfronten, men Apples egen motsvarighet fyller på med mer och mer funktionalitet för varje dag som går. Med tanke på att Apple Maps redan lär vara den totalt sett mest använda karttjänsten i iOS så kan man tänka att den här väldigt nyttiga funktionen kan få rätt många att inte bry sig om att gå via Google Maps för att få svaret.

Inte minst som funktionen lär integreras rätt djupt i Apples operativ och prylar. Inte minst för att ställa snabba Siri-frågor om när nästa buss går.

 

Detaljhande/e-handel

E-handel i Sverige är på Black Friday-nivåer

För nån månad sedan konstaterade e-handelsplattformen Shopify att deras transaktionsvolymer låg på Black Friday-nivåer – varje dag. Igår kom uppgifter från Postnord om att det ser ut att vara likadant här. Vi onlineshoppar som galningar vilket gör att Postnord hanterar paketvolymer som de annars bara ser runt Black Friday och jul.

När vi förhoppningsvis kan lämna coronakrisen bakom oss kommer förstås mycket att återgå till det normalaish. Men jag misstänker att just onlinebeställandet kommer hoppa upp till en rejält mycket högre nivå permanent. Det i sig är en förändring som kommer påverka inte bara handeln i sig utan förmodligen stora delar av samhället.

E-handeln exploderar – på Black Friday-nivåer | SvD

Flera månader in i pandemin vittnar nu Postnord om att e-handeln ökar markant. Den 9 juni fanns 760 000 paket i Postnords flöden, vilket är ungefär så mycket som det brukar vara runt Black Friday. De allra flesta paketen, 630 000, var på väg från företag till konsumenter.

Starbucks stänger 400 kaféer och ställer om till mer hämtkaffe

Ett av årets så här långt största börshaverier så här långt har kinesiska kaffekedjan Luckin Coffee stått för. Uppblåsta intäktssiffror i hundramiljonerdollarklassen fick aktien att i princip rasa till nollvärde. Men oavsett hur Luckins framtid ser ut så har de skakat om världens kaffejätte ordentligt. Och är en stor anledning till att Starbucks kommer att stänga uppemot 400 platser i USA och Kanada kommande 18 månaderna.

Starbucks har nått sina framgångar på rätt traditionellt restaurangvis. Kaféer med sittplatser. När Luckin Coffee för bara några år sedan exploderade in på Kinas kaffescen och öppnade platser i ett rasande tempo (som var på väg att gå om Starbucks i antal) så var sittkaféer minoritetsundantaget. Istället var utlämningsställen optimerade för appanvändning. Precis det Starbucks nu allt mer kommer att ställa om till. De platser som stängs ska alltså (till stor del) ersättas av ”Luckin-konceptet” (okej, inte så att de uppfann ta med-kaffe, men ni fattar).

Coronakrisen har förstås drivit på den här utvecklingen ytterligare, men den mentala omställningen för Starbucks anlända alltså från Kina före covid-19.

Med andra ord kan Luckin sluta som många disruptörer: verksamheten går i kras, men disruptionsarvet lever vidare hos dem de disruptade.

Starbucks to close 400 stores, speed expansion of Pickup locations, curbside and more

Starbucks announced today it will expedite the rollout of its new ”Pickup” store concept, powered by mobile ordering, in response to the coronavirus pandemic. It will also expand access to curbside pickup, drive-thru and walk-up counters in less dense, suburban markets, the company said…

Grab lanserar e-handelsplattform för småföretag

I förra veckan presenterade det amerikanska (mat)leveransföretaget DoorDash att de har tagit fram sin egen e-handelsplattform – alltså en tjänst där restauranger kan bygga sina egna ”sajter” för att erbjuda sina tjänster online. Nu gör Singapore-baserade Uber-konkurrenten Grab samma sak.

Grabmerchant är en lösning där anslutna handlare kan grossisthandla. Men plattformen kan alltså också användas för att sätta upp sina egna webbshoppar mot konsument, inklusive hantera betalningsalternativ – och skapa annonser. Dessutom med insiktsverktyg kring hur försäljningen och annonseringen går samt hur kundbeteendetrenderna utvecklas.

Förutom att det här är ännu ett coronakrisdoftande kärleksbomande av småföretagare så handlar det förstås om att knyta nya handlare till plattformen för att fler därmed ska använda Grabs hela ekosystem av tjänster. Det här initiativet, och DoorDashs, är därmed del av en trend som blir allt tydligare: att (delnings)distributörer vill ta kontroll över betydligt större delar av kundresan för att därmed effektivare kunna driva trafik till sina egna tjänster.

Grab unveils B2B marketplace to help small businesses go online

Southeast Asian ride-hailing giant Grab today announced a business-to-business service called GrabMerchant to help small businesses across the region go and grow online. GrabMerchant is a self-serve platform where Grab’s merchant-partners can purchase supplies at wholesale rates. It also allows food businesses to build their online stores on the Grab app, set up cashless payment options, and create their own ads.

Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Kanske också intressant

Av Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.