Kategorier
Allmänt digitalt Detaljhandel/e-handel Ekonomi och finans Mobilt Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 25 2020 – del 2

Apples Appstore genrerade över en halv biljon dollar i intäkter 2019. Shopify börjar samarbeta med Walmart. Walmart börjar testa butiker utan kassor och personal. Spotify inleder podcastsamarbete med DC Comics. Apple rullar ut sitt räntefria avbetalningsprogram för nästan alla produkter. Handelsbanken lägger till stöd för Apple Pay.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Detaljhandel/e-handel

Apples Appstore genrerade över en halv biljon dollar i intäkter 2019

Tidigare i år gick såväl Facebook som Google ut med siffror som visade hur mycket pengar som plattformarna har genererat åt företag inom EU. Det som ett sätt att säga ”kolla vad vi är bra för samhället, stycka inte upp oss”. Klart inte Apple vill vara sämre. Igår gick man ut med att Appstore 2019 drog in över… en halv biljon dollar.

Det är en del över de siffror som Apple tidigare har rapporterat. Det beror på att Apple, likt Facebook och Google, har låtit ett analysföretag räkna bredare än bara direkta intäkter via t ex prenumerationer.  Fördelningsmässigt landar Appstores intäktsekosystem då på:

  • Digitala produkter och tjänster (typ ”normala” Appstore-intäkterna): 61 miljarder
  • Mobilshopping (inklusive matleveranser och delningstjänster): 409 miljarder
  • Digitala betalningar: 4 miljarder
  • Annonsering: 45 miljarder

Och det är ju… rätt mycket pengar det. Eller inte långt efter WeChat-ägaren Tencents totala börsvärde.

Apple’s App Store ecosystem facilitated over half a trillion dollars in commerce in 2019

Cupertino, California – Apple today announced the App Store ecosystem supported $519 billion in billings and sales globally in 2019 alone. The new study, conducted by independent economists at Analysis Group, found that the highest value categories were mobile commerce (m-commerce) apps, digital goods and services apps, and in-app advertising.

Shopify börjar samarbeta med Walmart

Shopify rusar fram som en skenande grusbil just nu. E-handelsplattformen har haft ett rätt galet bra corona-2020 och enligt egen utsago haft black friday-transaktionsvolymer varje dag. En allt större konkurrent till Amazon, alltså. Ännu mer nu, när Shopify börjar samarbeta med Amazons största konkurrent på hemmamarknaden: Walmart.

Mer specifikt handlar det om att samarbetet siktar på att få upp upp till 1200 Shopify-handlare på Walmarts sajt. Alltså att sälja via sajtens marknadsplats, precis som det fungerar för tredjepartssäljare på Amazon. Att Walmart vill få ännu mer snurr på den här delen av verksamheten beror bland annat på att de tjänar mer pengar på avgifter från tredjepartsförsäljningar än sin egen direktonlineverksamhet.

Att de två stora Amazon-konkurrenterna nu alltså börjar göra gemensam sak mot Amazon gör att kampen om e-handelsmarknaden i USA hårdnar rätt rejält. Men det ger också potentiellt Shopify bättre möjligheter utan för USA. Och med tanke på att Shopify är en av plattformarna i Facebooks nya shoppingsatsning så kan Walmart alltså också knyta närmare band till världens största sociala plattform.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-06-15/walmart-partners-with-shopify-to-expand-web-marketplace-business

Walmart börjar testa butiker utan kassor och personal

Så är det dags för Walmart att göra en Amazon. Ja, eller göra ännu en Amazon. Nu kommer även Walmart hoppa på tåget med butiker utan personal och kassor. Nu handlar det i ärlighetens namn om ett väldigt litet test. Som omfattar… en butik. Men hej, det var så Amazon Go började.

Walmart konstaterar att det här ett finemangsätt att minska covid-19-spridning. Men som artikeln är inne på: den fysiska handeln har ju velat bli av med (eller åtminstone rejält minska) mängden personal. Coronakrisen har blivit en bra hävstång i det här arbetet – inte minst vad gäller att få kunderna med på tåget.

Att Walmart nu gör samma sak kan däremot få konsekvenser långt bortom de egna butikerna. Walmart är USA:s största arbetsgivare och är oftast också störst på orterna där de verkar. För några år sedan ska Walmart ha tvingats höja minimilönerna för anställda eftersom de och deras familjer inte längre hade råd att handla på… Walmart.

För sin egen skull kan man tänka att Walmart kommer behöva ha människor i lönerotation även framöver. Men frågan är förstås som vad. Om vi bara pratar leveranspersonal (till dess att det blir självkörande) – eller om Walmart kommer börja använda människor som konkurrensfördel. Fast i andra roller.

Walmart tests a cashierless store to prevent coronavirus spread

Walmart — which is America’s biggest source of employment — is cutting cashiers from one of its stores. The company’s Fayetteville, Arkansas location is removing not just its clerks, but also its checkout line conveyor belts, according to a local Fox affiliate.

EU kan vara på gång att formellt anklaga Amazon för konkurrensbrott

Efter två år kan EU nu vara på väg att lägga fram formella anklagelser mot Amazon om konkurrensbrott. Handlar om att Amazon utnyttjar sin dominerande ställning för att trycka ned tredjepartssäljare på sin egen e-handelsplattform och det EU mer specifikt verkar rikta in sig på är Amazons allt aggressivare satsning på egna varumärken.

Det här är förstås i sig problematiskt (bara att fråga Spotify och Apple), men Amazon ser också ut att få smäll på fingrarna för hur de produktutvecklar fram sina egna prylar: baserat på data från de företag som säljer via marknadsplatsen. I arbetet ska EU bland annat ha fått klagomål från företag verksamma via Amazon att om en produkt börjar snurra försäljningsmässigt så droppar Amazon en egen variant.

Den här typen anklagelser har kommit även långt tidigare och visar delvis på en annan syn på handlarna än exempelvis kinesiska e-handelsjätten Alibaba. Där blir blir gemensam produktutveckling (med kundinsikter från Alibabas plattformar) allt viktigare. Amazon verkar alltså vara mer sugna på att tjäna mer pengar på produkterna som säljs än att hålla sig väl med sina kunder. En inställning som alltså kan bli kostsam.

Amazon Set to Face Antitrust Charges in European Union

The European Commission plans to bring charges that Amazon abused its dominance in e-commerce. LONDON – European Union officials are preparing to bring antitrust charges against Amazon for abusing its dominance in internet commerce to box out smaller rivals, according to people with knowledge of the case.

Amazon marknadsför sina egna produkter före tredjepartssäljare

Ibland känns det som att techjättarna VILL få regleringssmisk. Som att Amazon använder den första annonsplatsen på sin egen plattform exklusivt för sina egna märken. Som artikeln konstaterar: Amazon offrar kortsiktiga annonsintäkter till förmån för långsiktigt varumärkesbyggande. Säkerligen sant, men ett argument som garanterat inte biter på konkurrensmyndigheter.

Amazon, likt Google, lever fortfarande på illusionen att det kundmässigt bästa också ska presenteras först, när det i båda fallen förstås i allt högre utsträckning handlar om att betala för att överhuvudtaget ha en chans att synas. Amazon är vid det här laget USA:s tredje största annonsspelare och likt Apple sker det fortfarande nära nog uteslutande i de egna kanalerna (det gäller ju i allt högre utsträckning även Google). Vi ser även samma tendens hos Kinas e-handelsjättar: att annonsintäkterna i de egna e-handelstjänsterna blir allt viktigare. Och de egna varumärkena.

Men precis det här beteendet har ju redan fått EU att gå i taket över Google. Vi kan med andra ord anta att det här kommer bli en viktig del i konkurrensbrottsutredningarna som är på gång mot just Amazon.

Amazon’s New Competitive Advantage: Putting Its Own Products First

Until recently, when Amazon customers typed ”melatonin” into the site’s search bar, a variety of sleep supplements would appear in the most coveted real estate on the listings results – top left on the first page.

Bytedance skapar e-handelsavdelning

Ett inte särskilt oväntat drag. TikTok-ägaren Bytedance konsoliderar sitt e-handelsfolk i en dedikerad e-handelsavdelning.

https://pandaily.com/tiktok-owner-bytedance-expands-into-e-commerce/

 

Strömmade medier

Spotify inleder podcastsamarbete med DC Comics

Det här är milt sagt en stor fjäder i hatten för Spotify: idag presenterades ett nytt podcastsamarbete. Med DC Comics, superhjälteuniversat som rymmer Batman, Wonder Woman, Superman och Harley Quinn. Spotify har licensierat rättigheterna att skapa innehåll baserat på DC:s karaktärer.

Det blir med andra ord intressant att se hur Spotify kommer att förvalta det här samarbetet. Största konkurrenten Marvel har redan börjat få hyfsad snurr på originalpodcastinnehåll kring några av sina största superhjältar, så vi kan anta att både Spotify och Warner har rätt stora förhoppningar.

Men bortom själva licensavtalet innebär det här också att Spotify kan länkas in i andra DC-satsningar, som tv-serier och filmer. Och omvänt att Warner kan skapa mer innehåll runt exempelvis en ny Batman-film som marknadsför filmen, men som också kan skapa intäkter på egen hand.

Tittar vi på Marvel så har ju några podcastmanus omvandlats även till andra format och eventuellt kan Warner se det här på samma sätt som när Netflix för några år sedan köpte det betydligt mindre serieförlaget Millarworld: serier som testballonger för att testa vad som skulle kunna flyga som en tv-serie, samtidigt som man kan tjäna pengar på själva serietidningsförsäljningen (ja, eller den digitala motsvarigheten).

Nyheten fick investerarkollektivet på riktigt bra humör. Aktien rusar just nu över 9 %, vilket gör att Spotify för första gången handlas över 200 dollar.

Spotify’s next podcast stars: Harley Quinn and Batman

Spotify has a new podcast deal that’ll allow it to make narrative shows around DC Comics characters, like Batman and Harley Quinn. The company announced the multi-year, first-look licensing deal with WarnerMedia, which owns DC Comics, this morning, giving Spotify another group of exclusive podcasts to add to its catalog.

Apple rullar ut sitt räntefria avbetalningsprogram för nästan alla produkter

Uppgifterna stämde: Apple har lagt till sitt räntefria avbetalningsprogram för i princip alla sina prylar. (Utom Apple Watch, av någon anledning.) Det innebär att det går att köpa Apple-produkter på 6-12 månaders avbetalning (beroende på hur dyra grejerna är).

Haken är precis som för iPhone-programmet att du har ett Apple Card. Apples (virtuella) kreditkort. Men inte nog med att du då får räntefri avbetalning – du får också, precis som alltid när du betalar för Apples produkter eller tjänster med ett Apple Card – tre procent cashback. Även på avbetalningar, alltså.

Apple börjar alltså komma allt närmare att tjänstefiera hela sin hårdvarupark. Prenumerera på ditt AppleLife, alltså. På kort sikt för att få fler att köpa fler av Apples produkter. Men som jag har skrivit om tidigare så tror jag att det långa spelet här inte är att få folk att skaffa ett Apple Card för att kunna köpa Apple-produkter de inte har råd med kontant utan att locka med bonusgrundande avbetalningsköp för att få fler att skaffa Apple Card.

Apple launches new 0% Apple Card financing for iPad, Mac, AirPods, and more – 9to5Mac

Apple today has officially launched support for financing additional products with Apple Card and 0% interest. The new financing options are available for the Mac lineup, iPad, AirPods Pro, AirPods, Apple Pencil, and more. In December, Apple launched a new iPhone 0% financing option for Apple Card users, and during Apple’s most recent earnings call …

Spotify rullar ut videoannonser med ljud

Nytt annonsformat från Spotify: videoannonser. Ett format som kan tyckas lite… märkligt.

Spotifys annonsverksamhet har ju som bekant byggt på ljud eftersom, tja, det är det enda sättet. Spotify är i mångt och mycket, likt musiktjänster överlag, en play and forget-app. Du drar igång en spellista i mobilen eller i datorn och sedan får den ligga och rulla i bakgrunden. Men Spotify har senaste åren tagit fler steg att få användare att använda själva appen oftare. Få mer skärmtid.

Förutom att det nästan alltid är bra att få kunder att tillbringa tid med ditt varumärke så handlar det i Spotify-fallet om att maxa annonsanvändarna. Men Spotify har också initierat annonsformat som skulle kunna visas också för betalande användare. Inget som avbryter ljudupplevelsen, men som kan säljas som annonsformat trots att det inte upplevs som ett sådant. Som marknadsföring av ett nytt album av en artist man gillar.

Spotify trycker på att videoannonser med ljud funkar mycket bättre där än hos andra plattformar – men även annonser med ljudet avstängt skulle kunna fungera för Spotify. Kanske ännu bättre. Det ger Spotify tillgång till ännu ett sinne – som skulle kunna användas parallellt med hörseln. Vilket skulle kunna göra att videoannonser kan rulla utan att störa musiken.

Spotify Rolling Out Video Ads In the US, UK, and Canada

Spotify says most people engage with video ads with their sound muted, but Spotify listeners ”are engaging with their sound on.” The streaming giant further notes that running video ads and audio ads ”produces higher brand results” than video ads alone.

Tencent blir en allt större aktör inom musikindustrin

Är man digitalnörd, i synnerhet sociala medier-nörd, så är Tencent förmodligen mest förknippat med Kinas största sociala plattform WeChat. Men Tencents intäktsmässigt viktigaste område är spel -och man är dessutom världens största spelföretag (Tencent äger exempelvis 40 % av Fornite-ägaren Epic Games). Och nu satsar Tencent allt mer på musik.

Efter att ha köpt 10 % av världens största skivbolag Universal och 9 % av världens största musikströmningstjänst Spotify (sett till betalande användare) så har Tencent nu också köpt 1,6 % av ett annat av världens stora skivbolag – börsnykomlingen Warner Music. En investering som dessutom gjorts till hälften via avknoppade Tencent Music.

Och just Tencent Musics olika musikströmningstjänster har nu 40 miljoner betalande användare – vilket gör den till fjärde största betaltjänsten. Tittar vi dessutom på totala antalet användare så är Tencent dessutom rätt överlägset störst med sina över 660 miljoner användare fördelat på Tencent Musics olika tjänster.

Tencent now controls 10% of Universal, 9% of Spotify… and nearly 2% of Warner Music Group – Music Business Worldwide

On Friday (June 12), MBW spotted via an SEC filing that Tencent Music Entertainment (TME) had acquired 4 million Class A shares in Warner Music Group in a transaction worth around $100m. Those 4m shares equated to 5.2% of outstanding Class A shares, and 0.8% of Warner Music Group as an entire company.

Tencent kan köpa stor andel i konkurrerande videotjänsten iQiyi

Sååååå…. WeChat-ägaren Tencent kan vara på väg att göra en rätt stor investering i ännu ett företag: videoströmningstjänsten iQiyi. Så långt inget konstigt. Lite mer konstigt är att Tencent redan sitter på den konkurrerande tjänsten Tencent Video. (Ja, eller det är faktiskt inte heller konstigt längre – vem som äger vem är all kinds of geggigt numer.)

IQiyi börssjösattes av Kinas sökjätte Baidu för ett drygt år sedan och Baidu har fortfarande aktiemajoritet. Och nu ser det ut som att Tencent kan bli en ny stor ägare (återstår att se både hur det går och vad det innebär för ägarläget i bolaget).

Rätt länge nu har Kinas techlandskap förkortats BAT, för Baidu, Alibaba och Tencent. Men de senaste åren har Baidu hamnat allt längre efter de andra två bokstäverna och numer har andra bolag gått om. Att Baidu blir allt mer sugna på samarbeten är alltså inte så konstigt. Det innebär dessutom den oundvikliga konsolideringen av videomarknaden i Kina. Men också alliansbyggande mot Kinas allt mer ensamt tronande jätte Alibaba. (Även Alibaba har förstås en videoströmningstjänst: Youku).

https://pandaily.com/tencent-plans-to-become-iqiyis-largest-shareholder/

 

Mobilt

Facebooks Gaming-app har blivit refuserad fem gånger av Apple

Facebooks Gaming-tjänst har stött på lite patrull. Det verkar som att Apple har sagt nej till iOS-appen hela fem gånger. De har med andra ord nekat appen från att släppas i Appstore.

Anledningen? Facebook Gaming är en WeChat. En distributionsplattform för internappar – spel i det här fallet. Något som inte är tillåtet enligt Appstores riktlinjer. Ja, om man inte är WeChat, alltså. Because you kan inte göra något i Kina utan WeChat. Typ.

Men det undantaget verkar alltså inte omfatta en jätte som Facebook. Det i sin tur har lett till lite av ett ordkrig mellan Apple och Facebook. Och som artikeln konstaterar: säkerligen ingen slump att det här läcker precis när alla är sura på Apple.

Just nu håller det på att byggas upp en riktig anti-Apple-allians från företag som är rätt beroende av Apple för sin verksamhet. Men när EU-kommissionen börjar rikta blickarna mot Apples konkurrensbeteende så passar alltså allt fler på att ansluta sig till kören.

Blir intressant hur det här kan påverka Apple framåt. Alibaba är i full gång att rulla ut en egen miniprogramslösning, liksom Snapchat. Det här kan alltså få Apples appplattform att skaka en del.

Apple’s Rejection of Facebook’s Gaming App Conveniently Leaks Just When Everyone’s Mad at Apple

Facebook released a stand-alone gaming app in April, but, try as it might, the company can’t convince Apple to allow it in the iOS App Store. Facebook has submitted the app five times, in fact, according to the New York Times. The reason?

iOS kan byta namn till iPhone OS senare i år

Är det dags för iOS att gå i graven? Spekulationer som pekar på just det. Att nästa stora version av iPhones operativsystem kan komma att heta iPhone OS istället för det inkörda iOS.

För andra gången om man så vill. Under sina första år hette iPhonens operativ just iPhone OS – fram till 2010 när iPaden släpptes. Och eftersom iPad numer har fått sitt egna operativ, iPad OS, så är iOS alltså återigen en iPhone-historia.

Och just det talar för att det är ett väldigt sannolikt namnbyte. Det skulle göra att Apples olika huvudproduktserier också får sina dedikerade operativsystemsnamn.

(Och ja, jag lär väl i så fall fortsätta säga iOS. På samma sätt som jag fortfarande säger iMessage. Gamla digitalspanare och allt det där.)

Could iOS 14 actually be called iPhone OS? This leaker thinks so

(Image credit: TechRadar) As the Apple keynote approaches, we may see some rebranding of the company’s software: a leak claims that iOS will be renamed iPhone OS. That comes courtesy of noted leaker Jon Prosser.

 

Ekonomi och finans

Indiens största teleoperatör Reliance Jio har i år tagit in mer kapital än alla indiska techstartups 2019

En rätt imponerande milstolpe för Reliance Jio. Reliance har så här långt i år tagit in 15,2 miljarder dollar i nytt kapital. Det är mer än det alla indiska techstartups skrapade ihop under hela 2019.

Varför är det här intressant? Reliance Jio är Indiens största teleoperatör och del av Indiens största börsnoterade företag Reliance Industries. Jio var också företaget som fick Facebook att göra sin näst största företagsaffär så här lång när de köpte nästan 10 % av företaget. Under Reliance-paraplyet finns också Reliance Retail, Indiens omsättningsmässigt största detaljhandelskedja som har inlett ett separat e-handelssamarbete med WhatsApp.

Reliance är med andra ord en jättespelare. Dessutom på den marknad som sannolikt kommer bli världens viktigaste tillväxtmarknad det här årtiondet.

2010-talet var decenniet när namn som Alibaba, Tencent, Bytedance, JD, Baidu och Pinduoduo blev hyfsat mainstream även här hos oss. 2020-talet lär vi vänja oss vid att droppa indiska företagsnamn.

Reliance Jio has raised more money in 2020 than all Indian tech startups combined in 2019

India’s biggest network provider Reliance Jio today announced that Saudi Arabia’s sovereign fund, The Public Investment Fund (PIF), has invested $1.5 billion in Jio Platforms. That takes makes it the 11th investment in Jio Platform this year, with the Indian company raising $15.2 billion to date.

Handelsbanken lägger till stöd för Apple Pay

Såja. Nu börjar det hända saker. Igår meddelade Handelsbanken att man kommer att lägga till stöd för Apple Pay. Nån gång. Senare i år. Ni vet. Typ…. tre år efter Nordea.

Swedbank aktiverar stöd för Apple Pay

Nu är ytterligare en av de segdragna storbankerna på väg att ge med sig. I slutet av 2019 var det Swedbank som hissade vita flaggen och lade till stöd för Apple Pay, och nu har Handelsbanken också tagit sitt förnuft till fånga.

 

Övrigt

EU inleder två konkurrensutredningar mot Apple

Dubbel EU-konkurrensutredningswhammy för Apple. Igår meddelade EU-kommissionen att man kommer att inleda två utredningar mot Apple för att se om företaget har missbrukat sin dominerande ställning.

Den första utredningen kommer titta på två saker: dels den 30/15-procentiga Apple-avgiften för försäljning via iOS-appar (samtidigt som Apple har egna konkurrerande tjänster) och dels att apputvecklare inte får marknadsföra alternativa sätt att betala för tjänster, som via en extern sajt, inuti sina appar.

Den andra handlar om reglerna, eller begränsningarna, som Apple sätter upp för att handlare ska få använda Apple Pay i sina appar. Det inkluderar tillgången till NFC-chipet i iPhonen och Watch för att hantera blippbetalningar.

Det börjar trilla in ett gäng konkurrensutredningar mot techjättarna på båda sidor av Atlanten – och det mest förvånande är att det inte har hänt långt tidigare. Och det största frågetecknet är inte så mycket vad kommissionen kommer fram till – utan vad följderna kan bli. I praktiken.

EU opens Apple antitrust investigations into App Store and Apple Pay practices

The European Commission is opening two antitrust investigations into Apple’s App Store and Apple Pay practices today. The first investigation will probe whether Apple has broken EU competition rules with its App Store policies, following complaints by Spotify and Rakuten over Apple’s 30 percent cut on subscriptions and sales of ebooks through its App Store.

Tesla får tillstånd att bedriva elbolagsverksamhet i Storbritannien

Tidigare i år ansökte Tesla om tillstånd att bli elleverantör i Storbritannien. Nu har landets tillsynsmyndighet godkänt Teslas ansökan.

Vad innebär det här? Som artikeln spekulerar kan det helt enkelt handla om att steppa upp sin solpanelsverksamhet, men jag misstänker att det snarare är del i betydligt större ambitioner. All in elbolag. Med andra ord att man kan välja Tesla som elbolag. Alternativt kan Tesla ta rollen som elleveransmellanhand, med auto bidder-tjänsten som plattforme.

Det skulle inte vara ett särskilt stort steg för Tesla. Tesla ses som de flesta som ett bilföretag. Men Tesla är ju i grund och botten ett batteriföretag som också råkar göra bilar.

Tesla is officially approved as electric utility in the UK – but why? – Electrek

Tesla has officially been approved as an electricity generator, like an electric utility, by local authorities in the UK. Earlier this year, we reported on Tesla taking its first step in becoming an energy provider in the UK. Today, we learn that the Gas and Electricity Markets Authority has approved Tesla’s application: The Gas and …

Google släpper Chrome-plugin som gör det möjligt att länka direkt till textutdrag

Intressant ny Chrome-plugin från Google: en som ger möjlighet att länka direkt till ett textavsnitt på en sajt. En utbyggd ankarlänksfunktion, om man så vill.

Det betyder att Google förpackar en av sina senaste featured snippets-funktioner som en plugin. Med andra ord funktionen som gör att en featured snippet kan fungera på precis det här sättet om man trycker sig vidare från Googles sökresultat.

Och tänker vi lite större är det här… väldigt mycket på tiden. Inte just den här pluginen. Men synen på hur man länkar. Och vad man kan länka till. De första 30 webbåren har länkande byggt på att element man vill länka till har en URL. Det är alltså hög tid på att skaka om den här synen. Att makten att länka till något hamnar hos den som vill länka, inte hos den som har byggt sajten. Eller för den delen innehåll i en app, innehåll i en video, innehåll i en podd, eller… ja, ni fattar.

Stories för länkande, alltså.

Google’s New ’Scroll to Text Fragment’ Chrome Extension

Google has released a new Chrome extension that makes it easier for people to link to specific pieces of text within a page. With the launch of Chrome 80 back in February, Google’s browser began supporting a feature called Scroll to Text Fragment.

SvD följer i Omni Ekonomis spår och prenumerationslåser sin app

Senaste veckan verkar ”prenumerationslåsning” trenda. I och med senaste uppdateringen så följer SvD nu i Omni Ekonomis fotspår och låser hela sin app för alla utom prenumeranter.

I Omnis fall handlar det om att man går från att vara nyhetsaggregeringsapp till att bli nyhetsaggregeringsapp med Spotify-ambitioner. Möjlighet för Omni-prenumeranter att läsa en del upplåst material även från några andra tunga ekonominyhetspublikationer. SvD sätter bara upp en betalvägg runt hela sin ordinarie apps innehåll, men i båda fallen handlar det i slutändan om att ta direkt betalt för originalmaterial.

I båda fallen är sajterna fortfarande öppna (ja, lika öppna som innan). Med andra ord handlar det i båda fallen om att man ser appen i sig som en produkt. En programvara att betala för, om man så vill.

Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Kanske också intressant

Av Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.