Kategorier
Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 26 2020 – del 2

Microsoft skrotar Mixer och hänvisar användarna till Facebook Gaming. Youtube lanserar BrandConnect. Facebook köper Ready at Dawn Studios. Disney+ kommer till Sverige 15 september. Apples HomePod får stöd för tredjepartsmusiktjänster. Kina rullar ut ett eget alternativ till GPS. Volvo Cars och Waymo inleder samarbete kring självkörande bilar. Alla nyheter från WWDC 2020.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Strömmade medier

Microsoft skrotar Mixer och hänvisar användarna till Facebook Gaming

Ooooookej. Den här var… oväntat. Och väldigt stor. Microsoft lägger ner sin Twitch-konkurrent Mixer och hänvisar istället användarna till… Facebook Gaming. Facebooks motsvarighet.

Man kan tänka att Mixer inte har flugit riktigt så bra som man hade önskat (trots att man köpte över högprofil-twitchare). Det hade varit ett nederlag för Microsoft, men inte varit en särskilt stor grej, trots allt. Att man däremot hänvisar till Facebooks tjänst gör att det börjar bli lite mer intressant. Ännu mer intressant när det visar sig att det handlar om ett regelrätt samarbete som sträcker sig längre än att dela spelströmmarplattform.

Samarbetet innebär att Facebook Gaming-innehållsskapare kan använda Microsofts Project XCloud. Alltså Microsofts tjänst att strömma de spel man sedan strömmar via Facebook Gaming när man spelar dem. Det innebär också att de här spelarna får tillgång till kraftfulla ”datorer” utan att ha hårdvaran hemma, eftersom processandet skyfflas runt i molnet.

Det handlar förstås om att ta sig an Twitchs dominans, men än mer känns det som vallgravsgrävande mot Google. Mer specifikt Googles XCloud-konkurrent Stadia och Gaming-konkurrenten Youtube.

Oheliga allianser mellan techbolag är numer snudd på norm. Men trots det en VÄLDIGT oväntad affär.

Microsoft will shut down Mixer on July 22, transition users to Facebook Gaming

Microsoft said today it will shut its Mixer livestreaming service on July 22 and transition its streamers and audience to Facebook Gaming. Microsoft also said it will provide the Project xCloud streaming games service to Facebook Gaming players, enabling them to play high-end games on any device via streaming technology.

Youtube lanserar influencermarknadsplatsen BrandConnect

Ny tjänst från Youtube: BrandConnect. Ett Tinder för annonsörer och innehållsskapare.

Okej, nu är det inte en nyny tjänst. BrandConnect är en vidareutveckling av FameBit, som kommer läggas ned 31 juli. Jämfört med just FameBit ska BrandConnect göra det ännu enklare för annonsörer och influencers att hitta varandra och tillsammans skapa ”autentiskt” innehåll för marknadsföringen. Dessutom kommer ett gäng nya statistikfunktioner och andra verktyg tänkt att mäta effekten av kampanjer.

Artikeln nedan går igenom de här nyheterna mer i detalj.

YouTube Introduces BrandConnect, A Platform For Creators And Brands To Collaborate

Branded content has grown significantly on YouTube over the last few years as more and more people come to the video platform to connect with their favorite content creators and, as a result, discover new products they love. This presents an excellent opportunity for brands to reach new audiences on YouTube and work with creators to boost their message.

Youtube har 100 miljoner tv-tittare i månaden bara i USA

Hur många tittar på Youtube i USA varje månad? Det fick vi veta av Google häromdagen. 100 miljoner tittar i månaden. Ja, tv-tittare, alltså. Andelen som tittar på Youtube på storskärm.

Inte så att fenomenet att titta på Youtube på en tv är nytt i sig, men de flesta tänker nog fortfarande på Youtube som något man konsumerar i mobilen, datorn eller surfplattan. Och andelsmässigt är tv:n fortfarande liten i sammanhanget, men Google säger sig ha sett en ”dramatisk förskjutning” i hur folk tittar på Youtube. Där rörelsen alltså gått i riktning tv:n.

Dessutom tittar inte bara fler utan de som tittar lägger också mer tid. TV-tittartiden i USA för Youtube ska ha gått upp med 80 % jämfört med förra året och livetittandet under mars drog iväg med hela 250 %.

Visst. Beror på att en hel massa amerikaner (och andra) har tvingats sitta hemma. Sitter man där i soffan kan man lika gärna dra igång tv:n. Det riktigt intressanta blir. som för de flesta coronafenomen, blir att se hur mycket av dessa förändrade tittarvanor som överlever krisen. Vem vet, vi kanske får se mer Youtube-innehåll optimerat för tv? Eller för flera parallella skärmar samtidigt.

100 million people watch YouTube on TVs each month

Google has long tried to push YouTube off of just phones and onto larger screens. Now, it looks like those efforts are paying off. That shift has also likely been accelerated in recent months by the coronavirus pandemic, as many people have been stuck at home with more time to spend in front of their TVs.

Spotify testar nytt interaktivt appformat för podcasts

Ännu ett nytt annonsformat för Spotify: interaktiva podcastannonser. Placerade på episodsidor där ett tryck leder till en annonsörs externa sajt. Med andra ord exempelvis ett format för att lyfta fram sponsorer på episodnivå.

Det här är ännu ett skärmformat för Spotify. Ett format som alltså inte är ljudbaserat, utan som bygger på att du faktiskt ger Spotify skärmtid.

Spotify is testing interactive podcast ads so you never have to remember a promo code again

Spotify wants to ensure you never forget a podcast advertiser’s promo code again. The company announced today that it’s testing a new feature called ”In-App Offers” that give podcasts the ability to keep an embedded link on their episode pages that, when tapped, leads to an advertiser’s webpage.

Spotify kan lägga till musikvideospelare

Är Spotify på gång att steppa upp konkurrensen med Youtube ännu mer genom att lägga till en musikvideospelare? Kanske det. Kodgrävande har avslöjat att Spotify åtminstone överväger möjligheten.

En rätt stor del av de nya funktioner som Spotify har lagt till senaste året eller så har handlat mycket om skärmtid. Om att få användare att använda appen mer. Och alltså titta på själva appen mer. Inte bara dra igång en spellista och sedan minimera appen.

Varför? Mycket handlar förstås om att tillbringa tid med varumärket överhuvudtaget, för att på så sätt kunna marknadsföra fler tjänster – via fler sinnen. Gäller också annonser – i förra veckan kom spekulationer om att videoannonser kan vara på gång för Spotify. Det gör att Apple kan skapa och sälja fler annonsformat för att på så sätt tjäna mer pengar på dem som inte betalar direkt för sitt lyssnande.

Men genom att lägga till video så skulle Spotify också ta ännu ett steg mot, tja, Myspace. Alltså bli en plattform där artister kan marknadsföra sig själva och sin musik – och hänga med sina fans.

Spotify App Could Include Music Video Player in Future Version

Spotify appears to be exploring the possibility of adding music videos to the streaming service’s ”Now Playing” app interface. Serial app de-coder Jane Wong discovered and enabled the feature, which currently consists of a tabbed interface for the Now Playing screen that offers different options for showing content while listening to tracks.

Facebook köper VR-spelstudion Ready at Dawn Studios

Facebooks spelambitioner rusar fram i 180 just nu. Tredje spelstudioköpet på ett halvår: Ready at Dawn Studios, företaget bakom Lone Echo. Tydligen en av de mest framgångsrika titlarna på Facebooks VR-plattform Oculus. Så det handlar alltså om att Facebook kände att man lika gärna kunde ha den kompetensen inhouse.

Facebook acquires VR studio behind ’Lone Echo’

Facebook has been on a game studio acquisition spree over the past year, buying up developers behind some of the most popular VR titles. That trend continued today with the company’s acquisition of Ready at Dawn Studios, the developer behind the Lone Echo games, one of Oculus’s most suc…

Apple gör det möjligt för familjer att dela på Appstore-prenumerationer

Som alltid när techbolagen har sina stora presentationer så kommer många nyheter först efteråt. Det handlar om nyheter som är för små för att få scentid, men som många gånger är rätt stora. Här är ännu en sån: Apple kommer för första gången att lägga till familjedelning för Appstore-prenumerationer.

iOS 14 Lets Developers Make Subscriptions Available for Family Sharing

In iOS 14, iPadOS 14, and macOS Big Sur, developers are able to make subscriptions available for all members of a Family Sharing group for the first time, which will let multiple users take advantage of subscription offerings.

Tencent köper videoströmningstjänsten Iflix

Ännu en storaffär från kinesiska WeChat-ägaren Tencent. Företaget köper nu Tencent Video-konkurrenten Iflix, ett företag med verksamhet i 13 länder i Asien.

En techstoraffär i mängden kan tyckas. Men det finns en viktig detalj här: det ska vara den största internationella affären inom videoströmning som någon av de kinesiska tjänsterna har gett sig på.

De kinesiska företagen, med Bytedance som det stora techundantagen, har överlag haft svårt att nå utanför Kina. Beror förstås inte minst på kraven som ställs på kineser och kinesiska företagen, men också på att om man har en hemmamarknad med över 1 miljard människor så, tja, är det inte jättebråttom att rulla ut globalt.

Men Tencent känner allt mer av tillväxttaket, att det börjar bli slut på kineser, och i pressmeddelandet kring Iflix-köpet så konstateras att ”det är i linje med vår strategi att expandera vår internationella strömningsplattform WeTV i sydöstra Asien”. Det är med andra ord sannolikt en rätt stor ambitionshöjning för den här strategin som vi nu ser.

China’s Tencent Video to Buy Southeast Asian Streamer Iflix

Chinese social media and entertainment giant Tencent is to buy control of Iflix, a Southeast Asian streaming firm with operations in 13 countries.

Disney+ kommer till Sverige 15 september

Så har vi till sist fått ett datum för när Disney+ landar i Sverige, efter coronaförseningen. 15 september är datumet, 69 kronor i månaden är priset.

Disney+ lanseras i Sverige den 15 september

Att Disneys streamingtjänst Disney+ är på väg till Sverige har varit känt en tid, och det ursprungliga beskedet var att tjänsten skulle lanseras under sommaren 2020. Så blir det inte riktigt, men nu har man åtminstone kommit med ett datum. Den 15 september släpps Disney+ i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Portugal, Belgien och Luxemburg.

Amazon kan lägga till livelinjär-tv i Prime Video

En sak som lite oväntat har fått ett nytt uppsving senaste året eller så är linjär-tv:n. Fast i lite ny kostym. I princip alla videoströmningstjänster har åtminstone börjat titta på någon form av live-tv-innehåll (oftast sport). Nu verkar det som att även Amazon överväger samma sak.

En rapport pekar på att Amazon söker folk som ska ”omdefiniera hur kunder tittar på linjär-tv dygnet runt”.

Vi har vant oss vid att kunna titta på vad vi vill, när vi vill det. Men en sak som försvinner när lägereldarna slocknar är inte minst annonsmarknaden. Tänk Super Bowl-reklamen. Att veta när tittare kommer att titta på visst innehåll är förstås väldigt värdefull kunddata.

Vi kanske är mitt i, eller har passerat, peak on demand.

Amazon is reportedly considering adding live TV to its Prime Video service

Amazon could be planning to bolster its Prime Video service with live TV, according to a report from Protocol and publicly available job listings. Amazon has experimented with live TV in the past, and these efforts could add to those offerings.

 

Alla nyheter som presenterades under Apples WWDC 2020

iOS 14

  • Blir inget namnbyte till iPhone OS
  • Widgets får mer innehåll och kan dessutom ha olika storlekar.  Dessutom en sjukt stor nyhet (som var väntad): widgets kommer till hemskärmen. Man kan alltså lägga en eller flera widgets insprängda bland appar. Dessutom kan man samla widgets i en ”samlingswidget” med ett antal välanvända widgets. (Whaaaat? På iOS? etc. etc.)
  • App library: automatsortering av appar, dessutom får vi möjlighet att dölja hela appskärmar.
  • iPhonen får stöd för bild-i-bild i och mellan appar.

Siri

  • Siri tar inte längre över hela skärmen när man pratar med den. (Whaaat? På iOS? etc. etc.)
  • Siri hanterar 25 miljarder frågor om dagen.
  • Siri får stöd för att skicka röstmeddelanden (trodde det redan fanns – så mycket använder jag
  • Siri kan hantera röstdiktering i enheten, utan molnet.
  • Ny app: Translate (techjättarna och deras sammasammanamngivning….) Funkar och ser rätt mycket exakt ut som Googles realtidsöversättning. Prata ett språk och få översättningen i ett annat. Åtminstone om det är något av de 11 som ingår (svenska är inte med från start).

Messages

  • 40 % fler meddelanden skickas nu än för ett år sedan (vilket är rätt galet mycket mer alltså)
  • Dubbelt så många använder gruppchattar som för ett år sedan
  • Stöd för att pinna fast kontakter högst upp i meddelandelistan.
  • Ännu fler memojiutseenden. Och tre nya memoji stickers. Because memoji.
  • Gruppchattarna ser ännu mer ut som Messenger. Går att svara på ett specifikt meddelande och tagga någon, plus möjlighet att sätta omslagsbild för gruppchattar. (Whaaat? På iOS? etc.etc.)

Maps

  • Den förbättrade Maps-versionen kommer till fler länder i år (dock inte Sverige)
  • Guides: Apple tar ännu ett kliv in på kartföljarområdet. Hitta och följ intressanta guider till områden, med autouppdatering.
  • Sätt att minska koldioxidutsläpp. MAPS FÅR DEDIKERADE CYKELVÄGBESKRIVNINGAR! WOHOO! (Ja, i några amerikanska och kinesiska städer – fler ”the coming months”)
  • EV routing: Karttjänsten håller koll på din laddnivå och kommer föreslå laddstationer när det är dags – som passar din modell.
  • I Kina kan man spara sin registreringsskylt så att karttjänsten kan ha koll på när du får åka in i städer

Carplay

  • Finns i 97 % av alla nya amerikanska bilar, 80 % av alla som säljs globalt.
  • NYA BAKGRUNDER! BECAUSE BAKGRUNDER 2020!
  • Nya snabbgenvägar till exempelvis mattjänster
  • Som väntat, en jättenyhet: Carkey. Du kan låsa upp din bil med din iPhone. Tappar du bort nycklarna kan du stänga av dem via din iPhone. Går att dela nycklar med andra, inklusive begränsningar om man inte litar på någon. Kommer som väntat först i BMW (5-serien 2021) och som väntat kommer den redan i en uppdatering av 13.6.

Appstore

  • Ny funktion: App Clips. Apples svar på Instant Apps.  När du behöver en app som du inte har installerad (för att t ex betala för parkering) så poppar den upp. Ett mellanting mellan webblösning och demoapp. App Clips kan aktiveras från Maps, NFC-taggar, QR-koder, i Messages. Och ja, Apple lanserar förstås en egen QR-kod: App Clip Code. (Jag har skrivit en längre text om App Clips här.)
  • Använda native app-SDK:et och får vara max 10 MB. Kan skapas åt andra. Så Yelp kan skapa App Clips för sina kunder.

iPad OS 14

  • En ny slags sidonavigering som ska fungera i rätt många appar (tänk iTunes – och ja, jag gillade ju iTunes)
  • Toppnavigering blir mindre och smartare
  • Siri får flytfönster i appar, så att påminnelser eller inkommande samtal inte täkcer hela skärmar. Samma funktionalitet kommer även till iOS 14 (även om den förstås kommer se lite annorlunda ut på skärmen)
  • Sökfunktionen dyker upp på fler ställen
  • Sökfunktionen har byggts om från grunden: Universal search. Söker i alla appar ”and a great place to search all your websearches”.
  • Plus samma widgetsstöd som i iOS 14

Pencil

  • Scribble kommer till iPaden. Handskriven text konverteras automatiskt till text. Former du ritar kan autokorrigeras för att se mer Powerpointiga ut.
  • Smartare identifiering av handskriven text.
  • Funkar även att skriva i textfält, funkar i alla textfält (man behöver alltså inte lägga ifrån sig sin Pencil för skriva en påminnelse)
  • Kan automatiskt slå upp handskrivna adresser eller ringa ett handskrivet telefonnummer

Airpods

  • Automatic switching: dina Airpods byter automatiskt enhet utan att du behöver para om dem.
  • Spatial audio (för Pro-modellen): 3D-ljud som ska skapa surroundljud, som ska synka med det du tittar på även när du rör på huvudet eller din skärm.

watchOS 7

  • Komplikationer kan visas på flera ställen
  • Nya urtavlor, med nytt gränssnitt för att personalisera dem
  • Face sharing: dela kurerade urtavlor, få från vänner eller ladda från sajt. Går (förstås) att dela via sociala medier.
  • Även Watch får förstås cykelvägbeskrivningar
  • Workout: stöd för dansträning, ska ha koll på hur mycket av din kropp du använder när du dansar och räknar ut din förbränning.
  • Activity byter dessutom namn till Fitness (så på svenska… Fitness?)
  • Watch får en funktion som är way overdue: inbyggd sömnspårning. Komplett med möjlighet att ställa in en nedvarvningsrutin innan man lägger sig.
  • Haptisk larmsignal
  • Ska ha koll på skillnad när du andads in och ut. Kommer även till iOS 14 (intressant att se hur det kommer funka utan Watch).
  • Ha. Automatiskt indentifiering när du tvättar händer (saker som hur du rör händerna och ljudet från rinnande vatten) och räknar ned så att du tvättar tillräckligt länge.

Integritet

  • 200 miljoner konton har skapats med Login with Apple sedan det släpptes för ett år sedan
  • Apple-konton går nu att göra uppgraderingsbara (t ex om du börjar betala för funktionalitet i en app)
  • Platsdelning: Mer tydlig användning när kamera eller mick används
  • Spårningskontroll: Alla appar och sajter ”ägda av andra företag” måste be om lov att få spåra dig.
  • Appar måste ange vilken slags information de samlar in och hur de använder den. Kommer att visas direkt på appnedladdningssidorna

Home

  • HomeKit: När nya prylar läggs till föreslår din iPhone lämpliga automatiseringar. De saker du borde ägna uppmärksamhet åt kommer automatiskt att lyftas fram.
  • Adaptive lightning: Också väntat. Lampor kan ställas in att låta ljuset följa dygnet automatiskt.
  • Kameror kan användas för att peka ut Activity zones (så att man struntar i en trottoar), ansiktsigenkänning kan kopplas ihop med kontakter och andra prylar för att automatiskt berätta vem som ringer på dörren.

Apple TV

  • Arcade i Apple TV får multispelarstöd och stöd för fler handkontroller.
  • Apple TV får också stöd för bild-i-bild

TV+

  • Ska ”nå” 1 miljard skärmar.
  • Isaac Asimov Foundation kommer till TV+

macOS

  • Namnet på nästa macOS: Big Sur
  • Största designförändringen sedan macOS 10 (nya appikoner, nya övergångar, nya toppmenyer i Finder-fönster, nytt utseende på reglage och widgets)
  • Ha. Remastrade ljud. Apparna får färg i cirkelknapparna igen och toppmenyn är genomskinlig (whaaat?).
  • Kontrollcenter kommer till macOS från iOS – ännu ett sätt för Apple att likrikta operativen, altlså.
  • Widgets kan anpassas – och tredjepartsutvecklare kan lägga till.
  • Sökfunktionen inuti Meddelanden. Memojis, effekter och memojisticker kommer till Macen. Liksom stöd att pinna kontakter överst.

Safari

  • Största uppdateringen av Safari sedan den introducerades
  • Safari får en ”integritets”-ikon som informerar ett gäng, kan bland annat se hur många trackers en sajt använder (plus en hel integritetsrapport per sajt)
  • Safaristöd för pluginer byggda för andra webbläsare
  • Går att ställa in vilka sajter specifika pluginer ska få tillgång till (och hur länge)
  • Ny design på tabbar som också ska vara ”mer kraftfulla” (vilket verkar betyda att man kan ha fler! Ja, och att de har förhandsvisning)
  • Anpassningsbar startsida kan bland annat ge stöd för anpassade bakgrunder för tomma Safari-fönster. BECAUSE BAKGRUNDER 2020!
  • Inbyggd översättning av sajter

Apple Silicon – Apples övergång till egenutvecklade processorer

Stora Macnyheten är också väntad. Macen går över till Apples egen silicon (svenskt ord?) – gemensam hårdvaruplattform mellan alla Apples operativ. Drösvis med information om vad den nya processorarkiketuren kommer göra för Apples användare och utvecklare. Hängde inte med på… särkskilt mycket. Men, typ, it’s good mmkay?

Universal 2: går att ta fram programvaror som stöder både Intel och Apples nya egna processor (samma som Apple har vid tidigare skiften, alltså). Vi får till och med en uppdaterad Rosetta: Rosetta 2. Går skitenkelt och skitsnabbt att konvertera åt alla möjliga håll (mmhhh, håll min öl säger världens alla utvecklare).

Värt att notera: Apple pratar alltså om ”Apple Silicon” och inte ”ARM”, som det pratats om inför presentationen. Apple vill alltså verkligen att vi ska veta att det här är Apples egenutvecklade grejer.

Ha, de lanserar dessutom en Mac Mini specifikt byggd för att konvertera till Apple Silicon…

Första Macarna med Apple Silicon planeras komma mot slutet av året. Skiftet från Intel beräknas ta två år.

 

Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Kanske också intressant

Av Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.