Kategorier
AR/VR Bekvämlighetsekonomi Detaljhandel/e-handel IoT - internet of things Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 28 2020 – del 2

Google börjar visa kontextuell information i bildsöken. Google rullar ut annonsformatet Swirl 3D globalt. Indien kan tvinga e-handlare att lämna ut sina algoritmer. Walmart lanserar prenumerationsprogrammet Walmart+. Storytel köper Kitab Sawati och skapar världens största ljudbokstjänst på arabiska. Uber köper leveransföretaget Postmates.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

Sök/SEO

Google börjar visa kontextuell information i bildsöken

Ännu en förändring i Googles sök, den här gången i bildsöken (i USA åtminstone). Google börjar visa kontextuellt relaterad information intill bilder. Likt hur Google har byggt upp sin featured snippets-funktion så handlar det alltså om att Google pusslar ihop information från olika källor, inklusive att identifiera vad som finns i bilder och hämta det som bäst ger mer fyllig information.

Med andra ord är det inte säkert att resten av informationen på ”sidan” kommer från samma sajt som bilden. Artikeln ser det positivt – och på det sätt som Google lyfter fram det. Mer information om bilderna kommer ge sajten med bilden mer trafik. Och jag säger snarare att: det är ännu ett sätt för Google att frigöra sig från sajterna som de hämtar informationen från. Själv pussla ihop ”sajten” – on the fly.

Google Creates a New Way to Drive Traffic Via Image Search

Google is adding more context to photos in image search results, which presents site owners with a new opportunity to earn traffic. Launching this week, a new feature in Google Images surfaces quick facts about what’s being shown in photos.

Google rullar ut sitt annonsformat Swirl 3D globalt

Ännu ett av Googles nya, intressanta annonsformat rullas nu ut globalt: Swirl 3D. Möjlighet att skapa annonser med interaktiva 3D-objekt i alltså.

Google expands its Swirl 3D ad format

Google is announcing the global availability of Swirl, an ad format the company unveiled in beta just over a year ago. The Swirl format involves banner ads that include interactive 3D product models. As the company put it in a blog post: Swirl lets consumers engage with a product like it’s ri…

Detaljhandel/e-handel

Walmart lanserar prenumerationstjänsten Walmart+

Detaljhandelsjätten Walmart har växlat upp sina e-handelsambitioner rejält senaste åren, mycket genom att kopiera Amazon. En sak som Walmart däremot rätt hårdnackat vägrat att ta fram en fullständig prenumerationstjänst. Man har istället fokuserat på förmåner baserat på vad man köper varje enskild gång. Fram till nu: Walmarts Amazon Prime-utmanare uppges lanseras den här månaden.

För 98 dollar om året erbjuder Walmart+ saker som leveranser samma dag, rabatt på bensin och ”tidig tillgång till produkterbjudanden”.

Så väldigt mycket som Amazon Prime, alltså. Bortsett från en liten detalj. Att det saknas… rätt mycket.

Eller så här: Walmart har renodlat sitt erbjudande till att handla om just handlandet. Mer krasst: bulkhandlandet av vardagsgrejorna. Men jämför det med Primes årsavgift på 119 dollar som dessutom inkluderar en hel del annat, som digitala underhållningstjänster. Visst, flera av dessa kan kosta pengar utöver grund-Prime om man exempelvis vill slippa reklam, men ändå.

Vi kan tänka oss att de två företagen huvudsakligen vänder sig till två lite olika målgrupper, men vid en rak jämförelse är Prime ett rätt mycket bättre erbjudande. Milt sagt.

Walmart’s Amazon Prime competitor will launch in July

Uncovering and explaining how our digital world is changing – and changing us. Amazon may have a 15-year head start, but Walmart is close to finally unveiling its own membership program that it hopes will eventually become an alternative to Amazon Prime.

Indien kan tvinga e-handlare att lämna ut sina algoritmer

Milt sagt spännande lagförslag på gång i Indien. Som del i ett paket som ser ut att syfta till öka konsumenttransparens och säkra att (främst) jätteplattformarna inte fipplar med spelreglerna så kan e-handlare tvingas dela med sig av sina algoritmer och källkoder till sajter.

Syftet ska vara att säkerställa att det inte förekommer någon ”digitalt initierad partiskhet” och att det ska underlätta att slå fast om de aktuella företagen har en ”förklaringsbar” AI. Väldigt oklart vad det här innebär, men jag misstänker att plattformarna tydligt ska redovisa spelreglerna och att konsument- och konkurrensmyndigheter sedan ska kunna lyfta på huven och kolla att plattformarna håller sig till dem.

Vad det oavsett handlar om är att företag därmed kan tvingas dela med sig av potentiella affärshemligheter (och få sämre möjligheter att rigga spelet). Visst, inte så att det betyder att algoritmerna och koden kommer finnas tillgängliga öppet på internet, men, tja, visst finns risken dokument avsedda för myndigheter kan få fötter. Så plattformarna lär säkert inte vara helt glada.

Så här långt har varken EU eller USA gått, men även hos oss börjar det  kännas som ett allt mer troligt scenario. Och då inte bara för shoppingplattformar. Kanske än mer troligt sociala medier.

India may require online shops to hand over site code

India’s plan to tightly regulate online shopping could give it a peek at how many internet giants work. Bloomberg says it obtained a draft e-commerce policy that would mandate access to sites’ source codes and algorithms. This would help prevent ”digitally induced biases,” according to the draft.

Strömmade medier

Spotify kan lanseras i Ryssland i mitten av juli

Uppgifter om att Spotify kan vara på väg att kliva in på ännu en jättemarknad: Ryssland. Och dessutom kanske redan nästa vecka.

Spotify-aktien har rusat fram som en skenande Pamplona-tjur bara senaste veckorna, vilket gjorde att Spotify nyligen knäckte 50-miljarder-dollar-börsvärdesgränsen (upp över 50 % senaste månaden) Det skulle innebära att Spotify är det första europeiska techbolaget grundat det här århundradet att lyckas nå den värderingen. Vi kan tänka att en Rysslandslansering inte kommer göra marknaden på mindre gott humör.

Exclusive: Spotify is launching in Russia next week – Music Business Worldwide

Spotify’s long-awaited launch in Russia will arrive next Wednesday (July 15), Music Business Worldwide can reveal. Multiple senior music industry sources have told us that will be the date when SPOT executes its first major global expansion for 16 months, following its launch in India in February 2019.

Storytel köper Kitab Sawati och skapar världens största ljudbokstjänst på arabiska

Ännu en stor affär för ett svenskt techbolag: ljudbokstjänsten Storytel köper den arabiska konkurrenten Kitab Sawati. Det i sig är ett rätt ordentligt styrkebesked för Storytel, men tydligen ska Storytel därmed sitta på världens största ljudbokstjänst på arabiska. Vilket är milt sagt coolt.

Storytel acquires competitor Kitab Sawti – creates the world’s largest Arabic audiobook offering – Storytel

Storytel AB (publ) (”Storytel”), one of the world’s leading audiobook and e-book streaming services, is acquiring Kitab Sawti, a leading audiobook streaming service in the Middle East and the Arabic speaking world. The combined line-up of Storytel Arabia and Kitab Sawti forms a unique offering of audio content production and distribution that will give consumers access to the biggest and richest Arabic audiobook library in the world.

Spotify står för en tredjedel av alla betalabonnemang inom strömmad musik

Nya uppskattningar från Counterpoint kring läget för strömmad musik (ja, eller man kanske numer ska prata om ”strömmat ljud”, eftersom även Counterpoint konstaterar att det är poddarna som driver mycket av nylyssnandet).

Enligt Counterpoint så låg tillväxten i det här segmentet på 20 % för Q1, medan den för betalabonnemang låg på 35 %. Musiktjänsterna är alltså bra på att få annonslyssnare att börja betala direkt.

Tjänstemässigt är Spotify fortfarande störst (inte totalt, men för betalabonnemang): 33 % av alla betalande lyssnare valde Spotify medan tvåan Apple Music lockade 21 %. Tittar vi på omsättningen så är topptjänsterna de samma, men med lite annan fördelning: Spotify kapade åt sig 30 % av intäktskakan medan Apple la beslag på 25 %.

Stämmer de här siffrorna så kan mönstret inom flera andra (de flesta?) Apple-segment upprepa sig: Apple är inte störst, men bäst på att tjäna pengar på sina produkter.

COVID-19 Accelerates Music Streaming Market Growth, Global Subscriptions Hit 394 Million in Q1 2020 – Counterpoint Research

Spotify continued its good run, growing 30% YoY in terms of music streaming subscriptions Music streaming platforms are focusing on increasing reach by making their services available on different platforms through initiatives like device partnerships and browser availability. Podcasts continue to drive growth.

IoT – internet of things

Varje användare kan välja sina egna tjänster på Homepod

Ännu en sån där funktion som känns så självklar när jag läser om den: nästa uppdatering av Apples Homepod får, likt iOS 14, stöd för att ställa in andra förvalda appar än Apples egna. Med andra ord välja Spotify som huvudmusikspelare istället för Apple Music. Men inte bara det – funktionen mashas dessutom ihop med en annan: stödet att identifiera individuella röster.

Med andra ord kan olika medlemmar i ett hushåll ställa in olika appar för samma sak (som att spela musik) och när man sedan ber Homepoden att dra igång en spellista så vet högtalaren automatiskt vilken app som ska startas.

iOS 14 includes option to change default services on HomePod for each user – 9to5Mac

Just as iOS 14 will let users replace Safari and Mail with other third-party apps as default, the update also includes a new option to change the default services on the HomePod. HomePod users can already use services like Spotify, but they aren’t integrated into the system like Apple Music.

AR/VR

Apple kan ha börjat testtillverka linser för AR-glasögon

Uppgifter om att Apple kan vara ett steg närmare att släppa ett par egna AR-glasögon. Det handlar om att ”semitransparenta linser” nu ska ha gått från ritbordet till testtillverkning i Foxconns fabrik.

Betyder det att vi får se Apple Glass i höst? Nja, vi ska nog inte hålla andan ens på en 2021-leverans. Men att själva linserna nu alltså åtminstone testtillverkas betyder att Apple kan testa den kommande produkten mer skarpt.

Apple Moving Forward on Semitransparent Lenses for Upcoming AR Headset

Apple and Foxconn have reached a key milestone in the development of Apple’s long-rumored augmented reality headset, with the semitransparent lenses for the device moving from prototype to trial production, reports The Information . Apple is developing the lenses on a single production line at a Foxconn factory in Chengdu in southwestern China, where most of Apple’s iPad production is centered, the person said.

Bekvämlighetsekonomin

Uber köper leveransföretaget Postmates

Förra veckans uppgifter visade sig stämma: Uber har köpt leveransföretaget Postmates för 2,65 miljarder dollar – bara i aktier.

Det här innebär att konsolideringen av matleveransmarknaden i USA fortsätter. Uber blev nyligen snuvade av europeiska konkurrenten Just Eat Takaway på ett uppköp av Grubhub, så därför kastade man sig istället över det mindre Postmates.

Det här innebär dels att Uber (Eats) fortsätter att bredda sig bortom bara matleveranser och dels att transport av människor blir en allt mindre del av Ubers verksamhet.

Postmates-uppköpet lär dessutom få betydligt enklare att ta sig igenom konkurrensmyndighetsgranskningen. Tittar vi på matleveransmarknaden i USA så hade en sammanslagning av Uber Eats och Grubhub gett Uber en marknadsandel på nära 50 %, vilket alltså inneburit att det i praktiken bara funnits två företag på marknaden. Det i kombination med Ubers dominans inom bildelning hade nog blivit svårsmält.

Nu blir det istället en treenighet på matleveransmarknaden i landet: Doordash är överlägset störst med runt 45 % av all försäljning följt av Uber Eats/Postmates runt 30 % och Grubhub/Just Eat på runt 23 % (enligt majsiffrorna).

Uber is buying Postmates for $2.65 billion

Uber’s grip on the US takeout market just got a lot tighter after the company agreed to buy Postmates for $2.65 billion. Rumors about a deal were bubbling overnight, saying that Uber was on the prowl for a company to buy after missing out on GrubHub.

Uber börjar med leverans av livsmedel från matbutiker

Bara någon dag efter nyheten att Uber köpt den amerikanska (mat)leveranskonkurrenten Postmates kommer ett rätt givet drag från Uber: företaget lanserar en matkassetjänst. Möjlighet att onlinehandla livsmedel och få dem hemlevererade, alltså.

Tjänsten börjar i Latinamerika och i Kanada och gör det möjligt att handla från lokala handlare via både Uber- och Uber Eats-appen. Ingår dessutom i Ubers prenumerationstjänst som gör det möjligt att få gratisleverans på alla leveranser över 30 dollar.

Det är alltså mer än bara ytterligare en leveranstjänst. Ubers appar blir alltså ännu mer e-handelsplattformar. Och tjänstemässigt ger man sig dessutom på Instacart, med den lokala kopplingen.

Flera trender som kan bockas av här: även steppar upp sitt lovebombande av de lokala näringsidkarna, som så många av techjättarna under coronakrisen. Uber kommer på det här sättet ännu närmare att bli en allt-i-allo-app à la Meituan. Sist men inte minst fortsätter Uber att skruva sin huvudsakliga verksamhet bort från människotransporterandet och satsa allt mer på andra former av logistik.

Uber launches on-demand grocery delivery in Latin America and Canada

Uber is launching an on-demand grocery delivery service in Latin America and Canada, the company announced on Tuesday. It’s Uber’s first major move into the competitive world of online grocery shopping since acquiring Cornershop, a leading online grocery provider in Chile, Mexico, Peru, Canada, Brazil, and Colombia.

Uber lanserar e-handelsleveranstjänsten Uber Direct i Stockholm

Häromdagen meddelade Uber att man har köpt Postmates, delvis en konkurrent till Uber Eats. Det gör att Uber tar en större del av matleveransmarknaden i hemlandet. Igår lanserade sedan Uber en ny tjänst i Latinamerika och Kanada: onlinehandel och leverans av livsmedel från lokala matbutiker. Och idag rullar Uber igång Uber Direct i Stockholm (med plan att ha tjänsten på plats i alla större svenska städer) ganska prick två månader efter det att tjänsten introducerades.

Åhléns är första partner i det nya initiativet, vilket gör att stockholmare kan nätshoppa från Åhléns och sedan få sina köp hemubrade inom 30 minuter.

Åhléns har haft det milt sagt lite svårt att ställa om från ren butiksverksamhet till en blandmiljö, så det här är förstås ytterligare ett sätt att försöka bli konkurrenskraftiga online. Men det är också viktigt för Uber.

Kanske inte just Åhlénssamarbetet i sig, men väl dedikerade leveranstjänster. Uber har ett tag nu satsat mer och mer på transport av saker snarare än människotransporter. Här ingår också saker som cyklar och elscootrar (visserligen dumpade man över sin cykelverksamhet till konkurrenten Lime nyligen, men med en klausul som tyder på att det nog snarare handlar om ett Uber längre fram kommer att ta över hela Lime).

Uber lanserar e-handelsleveranser – Åhléns först ut – Ehandel

Vi har tidigare skrivit om restaurangkedjan Eatery som började leverera mat till kunder med taxi med hjälp av Taxi Stockholm. En lösning som verkar ha slagit an hos Uber, som nu lanserar tjänsten Uber Direct där man kommer att leverera hem varor on-demand. Första kunden ut är Åhléns City i Stockholm från vilka kunderna nu…

Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Kanske också intressant

Av Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.