Kategorier
Detaljhandel/e-handel Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 37 2019

Facebook finansierar tolv nya nyhetsfokuserade program till Watch och kan lansera videoströmningshårdvara. Spotify lägger till delning till Snapchat. Google ändrar nofollow-attributet och lanserar två nya länkattribut, gör algoritmförändring som ska premiera originalnyheter och lägger ner Google Express. DHL rullar ut sin shoppingplattform DHL eShop i 34 afrikanska länder. Spotify köper SoundBetter. MoviePass läggs ned.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i sammanställningen

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook börjar rulla ut nya datorgränssnittet

Nu börjar Facebook rulla ut det nya utseendet för datorwebbversionen. Jag har inte fått det än. Men jag är inte bitter.

https://www.socialmediatoday.com/news/facebook-begins-rolling-out-updated-desktop-layout/562168/

Snapchat

Spotify lägger till delning till Snapchat

Nästa delningsdestination för Spotify: Snapchat. Möjlighet att dela musik – och förstås podcasts – från Spotify på samma sätt som övriga sätt (iMessage, Facebook, Instagram, WhatsApp). I Snapchat-fallet blir låten eller podden en snap som du sedan som vanligt kan fixa till.

I år har det varit lite delningshysteri bland musiktjänsterna. Inte minst möjligheter att dela till olika slags stories. Samma anledning som för i princip allt som kan göras online: att se till att företagets produkter finns där kunderna är. Som marknadsföring, men än mer också allt mer för konsumtion.

Än så länge handlar delningsfunktionerna alltså om att driva användning till de olika musikstjänsternas appar. Du kan höra en snutt i ett meddelande, men får sedan trycka dig vidare för att höra hela låten eller göra något annat med den – som att lägga den i spellistor. Men även här lär vi se en rätt rejäl förskjutning kommande tiden. Fine att jag betalar för min prenumeration till Spotify eller Apple, men varför ska jag vara begränsad till företagets egna tjänster för att lyssna? Varför får jag inte lyssna på det sätt jag vill?

Det här gör förstås i sin tur att kopplingen till varumärket även på det här området blir allt svagare. Något som lär drabba allt som kan strömmas. Likt det som händer med webbplatser räcker det inte bara med att ha en tjänst och förvänta sig att kunderna kommer att komma till dig för att använda den. Du måste kunna förklara vilka mervärden du faktiskt får. Ja, eller krasst talat: kan du inte förklara varför det är mycket bättre för kunderna att göra som du vill än som kunden vill så kanske det är läge att fundera på om det kommer att räcka i långa loppet.

Sjukt bra användargränssnitt i all ära – men bekvämlighet trumfar trots allt det mesta.

https://techcrunch.com/2019/09/09/spotify-users-can-now-share-music-and-podcasts-to-snapchat/

 

Sök/SEO

Google ändrar nofollow-attributet och lanserar två nya länkattribut

Google ändrar hanteringen av nofollow-attributet för länkar. Det kommer nu bli en ”rekommendation” till Google på hur du vill att en länk ska hanteras. Men om Google får feeling och ändå vill tilldela länken viss länkkraft och visst värde så kommer de att göra det. Vi ska alltså outsourca ännu mer av arbetet på och mot Google till just Google.

Dessutom får vi två nya attribut: rel=”sponsored” för, tja, sponsrade länkar/reklamlänkar (alltså det som nofollow ofta används för) och rel=”ugc” som i user generated content. Användarskapat innehåll som länkar inuti inlägg i exempelvis ett forum.

Men det mest talande är ändå att Google nu lyfter ännu mer bestämmanderätt från sajter. Vi ser det mer och mer när det handlar om Google Ads, men det blir även allt vanligare för organiskt innehåll. Google vet helt enkelt bättre än du vad som kommer att funka för dina kunder och hur dina kunder tänker. Och de har ju fog för den inställningen. Med de bisarrt stora mängder data som Google sitter så har de förmodligen bättre koll än de flesta.

Det handlar förstås också om att Google ännu bättre kan välja och vraka hur de hanterar sajters innehåll i det egna sökresultatet. Läs: så att de kan paketera innehållet på så sätt att användarna inte behöver trycka sig bort från sökresultatet.

https://webmasters.googleblog.com/2019/09/evolving-nofollow-new-ways-to-identify.html

Googles senaste algoritmförändring ska premiera originalnyheter

Ett väldigt intressant drag från Google: man tweakar sin sökalgoritm vad gäller nyheter. Mer fokus och rankingpoäng kommer tilldelas den eller de artiklar som ”kickar igång en större nyhetscykel”. Alltså mer fokus på originalkällan snarare att lyfta den senaste artikeln eller en artikeln från en större källas som skriver om samma nyhet.

Som artikeln konstaterar är det här förstås en knepig manöver. Bara för att någon är först som skriver om något betyder inte det att den källan erbjuder särskilt mycket information, analys eller kontext. Då kan en senare artikel vara mer relevant. Google kommer visserligen fortfarande att ta hänsyn till källans historik (som om man har samlat Pulitzer-priser eller ”historiskt har bjudit på högkvalitativ journalistik”), men algoritmmässigt kommer Google premiera artiklar som erbjuder ”information som inte varit känd utan den artikeln”.

Med andra ord: Google kommer även här att själv kurera nyhetsflödet, om man så vill. Algoritmiskt. Och, tja, vad skulle kunna gå fel när man låter algoritmer ranka nyheter säger Facebook.

Skämt åsido så är det här ytterligare ett steg mot Googles mer övergripande ambition. Ge bästa möjliga service till sina kunder – men också anse att man själv vet bäst.

https://techcrunch.com/2019/09/12/google-original-reporting/

Googles discoverflöde börjar föreslå restauranger

Häromdagen kom nyheten om att Google börjar med anpassade filmrekommendationer direkt i sökresultatet. Sök på typ ”bästa sci-fi-filmerna” och få upp förslag – inklusive var du kan titta på dem. Extrapoäng om filmen sänds på en kanal du prenumererar på. Nu kommer samma sak för restauranger – fast utan att du behöver söka.

Det handlar alltså om att Googles Discover-flöde, a.k.a. Googles ”Facebook-flöde”, nu också börjar visa restauranger som inspiration till vad du skulle kunna hitta på. Syftet är dels att Google ska få fler att vända sig till Google även när de inte har en sökintention utan vill, tja, slösurfa och dels att ge ytterligare ett incitament för företag att ge sin My business-närvaro kärlek (eller använda överhuvudtaget).

Vi kan väl tänka att även filmrekommendationer snart kommer dyka upp även när du inte har sökt.

Med andra ord: du ska checka in på din egen personliga (och personaliserade) Google-sajt så ofta som du kan. Där finns alltid något kul att konsumera eller hitta på.

https://www.seroundtable.com/google-discover-feed-restaurants-28192.html

Nästan alla amerikanska delstater kommer att konkurrensutreda Google

Antikonkurrensutredningarna mot Google (och även de andra techjättarna – i princip alla de största utreds just nu på olika sätt i USA) växlade upp ytterligare några snäpp igår när attorney generals (typ ”justitieministrar” på statnivå i USA) från 48 stater igår meddelade att man inleder utredning av Google. Dessutom tillkommer två attorney generals som inte är kopplade till stater, som Washington DC:s.

Utredningarna syftar till att djupa i Googles annons- och sökverksamhet och se om dessa fått alltför dominerande ställningar. Och tja, well… behövs det så många för att komma fram till det, åtminstone för sökdelen? Det utredningarna ska komma fram till är om Googles dominans inte bara är konkurrenshämmande utan även om Google utnyttjar sin ställning för att trycka till konkurrenter.

Handlar förstås också om del i något betydligt större: frågan om techjättarna har tillåtits få alldeles för mycket makt över våra (uppkopplade) liv.

Men det absolut mest intressanta är vilka två stater som valt att INTE ingå i utredningen. Alabama och… Kalifornien. Kort sagt: en av USA:s mest stockkonservativa och bakåtsträvande plus den kanske mest progressiva.

Go figure.

https://www.theverge.com/2019/9/9/20857440/google-antitrust-investigation-attorneys-general-advertising-search

 

Detaljhandel/e-handel

Google lägger ner Google Express och slår ihop det med Google Shopping

För någon månad sedan lanserade Google sin nya shoppingplattform Google Shopping – och nu är det dags att skrota föregångaren. Om ”några veckor” stängs Google Express ned och vävs ihop med Google Shopping.

Express var Googles första större försök att skapa en Amazon-marknadsplats – tillsammans med några av företagen som är oroliga för Amazons framfart, som Walmart och Target. Tanken var lite att Google skulle erbjuda marknadsplatsen och delar av logistiken. Däremot blev det lite halvhjärtat från alla inblandade. Walmart och Target började ta fram egna lösningar (Walmart hoppade dessutom av efter inte allt för lång tid) – plus att Google själva inte kunde erbjuda ett rejält logistiknätverk.

Shopping är dessutom ett steg tillbaka till Google-rötterna och dessutom mer i linje med vad Google just nu gör: skrotar sidotjänster och bygger in dem i den tjänst de kan bäst och tjänar bäst pengar på. Sökfunktionen. Shopping är dessutom tänkt att bli hubb för shoppingaktiviteter som kan börja i andra Google-tjänster, som Youtube.

Sedan är ambitionen för Google förstås fortfarande densamma som tidigare: att hålla kvar sina slutkunder. Bland annat genom att låta dem hantera allt kring shoppandet hos Google. Förstås det intentionsbaserade, när man vet vad man letar efter, men om Google får som man vill så kommer vi även gå dit för att slösurfa. Eller mer shoppingspecifikt: kunna gå runt och inspirationsbrowsa utan att veta vad du vill ha. För det kommer Google kunna berätta för dig.

https://techcrunch.com/2019/09/11/google-express-to-close-in-a-few-weeks-will-become-part-of-google-shopping/?1

Lyxnäthandlaren Yoox Net-A-Porter anställer 100 personal shoppers

Ett intressant drag från lyx-e-handlaren Yoox Net-A-Porter: man kommer att anställa 100 nya personal shoppers och ”client relations managers”. Man kommer dessutom öppna ”Personal shopping and client relations hubs” (eller som det heter på branschspråk: butiker) på ställen med hög andel kunder.

Här hos oss är lyxprodukter fortfarande något som har större övervikt mot det fysiska snarare än online. Yoox började livet lite som en lyxoutlet – alltså ett sätt för varumärken att dumpa osålda grejer (vilket också var lite så det såldes in för att minska lyxvarumärkenas oro att det skulle äta av försäljningen i de egna butikerna). Men i takt med onlineförsäljning blir allt vanligare till det mesta så har även denna kanal blivit viktigare i lyxsegmentet.

Att YNAP nu ändå väljer att öppna sina konsumentmöteshubbar måste därför snarare sägas handla om trenden att använda offlinenärvaro för att driva på en avmattande onlineförsäljning än att det är nödvändigt för lyxaktörer.

Det som däremot får mig att tänka lite framåt är deras satsning på människor för sina viktigaste kunder. Att satsa på sina EIP:s (Extremely important people – därför att det är så sjukt mycket Ullared att ha jobba med VIP:s). Alltså de kunder som shoppar mest. ”Storspelare”, som en kasinosajt hade sagt.

Att man ger sina bästa kunder särskilda fördelar är förstås inget nytt, men om vi zoomar ut lite så kanske vi ser början på ännu en segmentering inom handel: vi kanske inte har miniköpbelopp för att få fri frakt, vi kanske har det för service. Vill du ha kontakt med en människa? Se till att köpa för minst så här mycket. Eller så får du köpa till den tjänsten.

Yoox Net-a-Porter seeks 100 workers to bolster personal shopper service

DHL rullar ut sin shoppingplattform DHL eShop i 34 afrikanska länder

De flesta har nog koll på att e-handel i världen redan är en väldigt koncentrerad historia. Att några jättespelare står för en stor del av allt som klickas hem. Mycket fokus på Kina och Indien i västbevakningen nu, eftersom en stor del av tillväxten senaste åren och kommande åren kommer vara koncentrerad till dessa länder. Men allt fler företag börjar rigga sig för nästa stora slagfält: Afrika. Och där börjar fraktföretaget DHL segla upp som en väldigt tung spelare.

Tidigare i år börsnoterades Jumia i USA, det första enhörningsföretaget som lyckats med den bedriften. Jumia är förmodligen det företag som kommit längst med att bli en afrikansk Amazon eller Alibaba, men DHL är alltså väldigt intresserade av att vara med och leka.

DHL:s Africa eShop lanseras nu på ytterligare 13 marknader, vilket gör att tjänsten nu finns i 34 av 54 länder på kontinenten. Handla från 200 e-handlare i Storbritannien och USA via DHL:s plattform. Och det är inte bara direkt från varumärkesajter, utan även från Amazon. Det är alltså en shoppingplattform för att handla från shoppingplattformar. DHL har alltså skapat en form av shoppingfönster för att driva på sin logistikverksamhet på och till kontinenten.

https://techcrunch.com/2019/09/09/dhl-expands-africa-eshop-online-retail-app-to-34-countries/

Apple möblerar om sina butiker inför årets iPhone-event

Ni vet hur Apples produktpresentationer brukar ackompanjeras av ”We’ll be back soon” i Apples virtuella onlinebutik. Det verkar som att Apple den här gången även kommer att göra samma sak i sina fysiska butiker. Tydligen kommer Apple-butikernas skyltfönster att täckas över i samband med morgondagens produktpresentation. Anledning? Tydligen att företagets ”3D-fönster” ska göra comeback

Med andra ord att Apple ska göra sina skyltfönster lite mer happening i samband med nya produkter. Bort från dagens rätt minimalistiskt strama upplägg.

Det, tillsammans med spekulationerna om att Apple kan återinföra sin regnbågslogga efter 21 år, gör att det känns allt mer som att Apple gör sig redo för en ny fas i företagets historia (en mer färgglad fas som, som av en händelse, infaller kort efter det att ikoniska designguru Jonathan Ive lämnat företaget). Känns inte som att det är upplagt för något jättenytt på hårdvarusidan, men däremot skulle det som jag har skrivit tidigare ändå kunna bli någon form av rätt stort steg. Som att Apple iPhone går i graven och ersätts av Apple Phone. En ny namngivning för företagets storsäljare, alltså.

Och när vi ändå är inne på skyltfönsterspåret. Med tanke på hur hårt Apple har pushat tekniken: AR-skyltfönster?

Ikväll vet vi.

https://www.macrumors.com/2019/09/09/apple-updated-3d-window-displays/

Tjugo år med e-handel – och så lite har egentligen hänt

Web Service Award fyller tydligen 20 år. Så långt tid har gått sedan företaget började undersöka svenska webbplatser. År 2000 delades första priserna ut, bland annat för bästa e-handelssajt.

Då plockade Bergendahls-backade onlnematsajten matomera. se hem prisett. En sajt som lades ner inte långt senare (det enda som finns kvar på Wayback Machine är en notis om att sajten har stängts, med formuleringen ”marknaden för e-handel [har] visat sig vara mycket begränsad”.)

Och tittar man på matomeras sajt så ser man att… väldigt lite egentligen har hänt på 20 år. Vill man vara positiv: den optimala formeln för e-handelssajter upptäcktes redan på nittiotalet. Vill man vara krass: e-handel som vi känner den idag sitter fortfarande fast i 1900-talet.

Det är ju dessutom egentligen samma sak på stora delar av webben idag. 1900-talsfenomen som lyftes in i databaser och lades upp på publika servrar.

Det är därför det som händer runt oss just nu, varje dag, så otroligt spännande. Efter trettio år börjar webben på riktigt bli något eget, utan att hämmas av ett hundraårigt bagage.. Förstås ingen slump att det kommer när människorna som inte minns ett liv före internet – inte ens före mobilinternet – nu börjar starta företag.

Spännande är bara förnamnet.

Skärmdump från avsomnade sajten matomera.se

 

Strömmade medier/prenumerationstjänster

Facebook finansierar tolv nya nyhetsfokuserade program till Watch (bland annat med Expressen)

Facebook fyller på med tolv nya program till sin videosatsning Watch. Tolv nya europeiska program – och ett av dem är svenskt: Expressen: Bara nyheter. En daglig show tänkt att sammanfatta dagens viktigaste nyheter.

Och, well, kanske inte en killer app för Watch, om vi säger så. Tittar man på de övriga elva nytillskotten så känns de betydligt mer intressanta till största del – program som verkar tillföra mer och ha större värde. Vi kanske inte behöver ytterligare någon som bara sammanfattar vad som har hänt i världen. *host* Med tanke på att det är Facebook som även denna gång står för notan så skulle man kunna tänka sig lite större ambitioner från Facebooks håll – eller så var det ingen annan svensk publicist som nappade (känns lite osannolikt, men hej).

Men om vi zoomar ut från de nya programmen och tittar på Watch i stort så är det här ännu ett försök från Facebook att hålla sig väl med upphovsrätts- och nyhetsindustrierna. I just det här fallet tänker jag förstås på EU:s rätt sprillans nya upphovsrättsdirektiv som bland annat innehåller att tjänster som till största del bygger på att användare delar mycket material ska betala licensavgift för nyhetsartiklar som delas – även kortare utdrag (hur korta är ännu inte utrett).

När det har handlat om musikrättigheter har Facebook slutit avtal med de största skivbolagen – och sedan har man byggt tjänster baserade på de rättigheterna för att därigenom tjäna (ännu mer) pengar på användandet.

Här gör Facebook ungefär samma sak. Betalar licensen genom att pynta för ett nyhetsprogram för Expressen (ja, typ, Expressen lär väl gnälla mindre) och sedan se till att man därigenom får innehåll till sin egen tjänst – och kan tjäna mer pengar än de plöjer ner (och hålla kvar användarna i Facebook – väldigt viktigt nuförtiden). Plus, som sagt var, lite goodwill hos de publicister som det gäller. Google har försökt med lite samma saker, men på ett sätt som inte alls känns lite genomarbetat.

Återigen känns kanske det svenska bidraget inte som den vassaste potatisskalaren i diskstället, men hej. Baby steps och allt sånt.

12 New European Shows Coming To Facebook Watch

Facebook kan vara på gång med egen videoströmningshårdvara

För bara några dagar sedan kom uppgifter om att Facebook planerar att finansiera olika former av (främst) nyhetsinnehåll för Facebook Watch (bland annat en svensk: en dagligt nyhetssammanfattningsprogram med Expressen som avsändare). Nu kommer ännu en uppgift som får den satsningen att passa in i en större bild: Facebook kan vara på gång att lansera ett eget mellanting mellan Apple TV och Chromecast.

Senare i höst kommer Facebook med största sannolikhet presentera ny Portal-hårdvara. Alltså de skärmar tänkta främst för kommunikation, men som också kan fungera för underhållning. Och i den senare kategorin skulle en ny Facecast-pryl passa in bra.

Enligt uppgifterna kommer den nya enheten baserad på en specialanpassad version av Android och Facebook ska ha kontaktat strömningsföretag som Netflix och Disney för att få dem att ta fram särskilt anpassade strömningsprogramvara för den nya hårdvaran.

Två tankar om vad Facebooks långspel sannolikt är här:

1. Man siktar på att ta samma position som exempelvis Apple jagar: en Spotify för video. Så här långt har Facebook i princip uteslutande haft eget/egenfinansierat innehåll i Watch. Men med tanke på den digitala plånbok som företaget är på gång med – varför inte samla alla strömningstjänster via Facebook? Ungefär samma sak som Apple villl med sin TV-app: samla alla kanaler på ett ställe i ett gränssnitt. Och – i förlängningen – betala en avgift för allt innehåll.

2. Facebook vill säkerställa att man äger både den primära och den sekundära skärmen samtidigt. Den primära ligger de redan bra till med att äga och nu vill de alltså säkerställa att det som konsumeras på den sekundära skärmen också går under Facebook-loggan.

Så med andra ord kanske det, likt Apples satsning, blir så att Facebook Watch blir en av kanalerna i ett Facebook TV-paket. Som säkerligen är tänkt att också kunna bli en ny intäktskälla för Facebook.

https://gadgets.ndtv.com/smart-home/news/facebook-portal-tv-streaming-device-microphones-speaker-android-2100918

Googles apprenumerationstjänst Google Pass kan vara nära lansering

Det har tagit ett år, men nu verkar Googles nya tjänst Play Pass vara nära förestående. Prenumerera på appar, alltså.

Play Pass påminner uppläggsmässigt om Apples kommande speltjänst Arcade. Det handlar alltså inte om prenumeration à la Spotify eller Netflix (konsumera allt innehåll på plattformen mot en månadsavgift), utan möjlighet att prenumerera på ett urval av alla Android-appar som finns tillgängliga på Google Play. Köpa upplåsta betalappar, men inte behöva betala för var och en av dem. Månadskonstnaden kan hamna på 4,99 dollar i månaden.

Jämförelsen med Apples Arcade-tjänst är passande även på annat sätt: jag misstänker att de som hoppar på Play Pass framförallt kommer att göra det för spelen. Men det gör också att Googles spelerbjudande direkt blir lite geggigare än Apples (och även andra, förstås).

Apple Arcade kommer att fungera på enheter med macOS, iOS, iPad oS och Apple TV OS. Du behöver alltså inte fundera på hur eller var du vill spela. I Googles fall kommer man kunna välja på dels spelströmningstjänsten Stadia, som kommer fungera med Google-kompatibla mer stationära enheter (Chromebooks, Chromecast, webbläsaren Chrome) och i Googles egen Pixel-mobil, och dels alltså Play Pass, för mobilspel.

Nu kan vi misstänka att även Stadia kommer till fler Android-mobiler (kanske även iOS), men initialt kommer det alltså bli ett val – eller båda. Om Stadia väl börjar fungera för de flesta Android-mobiler blir det ännu rörigare – då måste du först kolla vilken tjänst som erbjuder spelet du vill spela finns.

Google är ju lite världssämst på att konsumentförpacka sina tjänster, så det blir intressant att se hur de kommer att landa här.

https://gadgets.ndtv.com/apps/news/google-play-pass-premium-app-subscription-service-launch-coming-soon-2098536

Spotify köper musikermatchningstjänsten SoundBetter

Ännu ett uppköp för Spotify. Och lite otippat handlar det om… musik (tydligen håller Spotify inte bara på med podcasts). Strömningstjänsten har köpt SoundBetter. Och det är på flera sätt ett intressant köp.

SoundBetter är en uthyrningsplattform och dejtingtjänst för musiker och andra funktioner i musikbranschen, som producenter och mixare. Kort sagt när du behöver hitta folk för färdigställa och finputsa dina alster. Men i år lanserade de även en ny tjänst, Tracks, som låter artister licensiera musiken de har skapat.

Med andra ord: Spotify är åter på vad gäller att själv licensiera musik och därmed runda skivbolagen. Det blir därför intressant att se hur Spotify kommer hantera den senare delen av SoundBetters verksamhet. Det blev ju, milt sagt kan man tänka, lite fnurra på tråden mellan Spotify och skivbolagen när de bollade upp den idén.

Men den förstnämnda tjänsten är en betaltjänst så det skulle också kunna bli en ny intäktskälla i sig för Spotify. Och det skulle också, lite flera andra Spotify-initiativ, kunna bli en chans för Spotify att tjäna pengar även om artisterna väljer att inte lägga ut musiken via Spotify. (Men tanken är förstås att den här tjänsten, likt på podcastsidan, ska få artisterna att få en ännu intimare relation med Spotify.)

https://techcrunch.com/2019/09/12/spotify-acquires-soundbetter-an-online-marketplace-for-sound-engineers-and-producers/

AppleCare och… iPhone blir prenumerationstjänster

Under Apples iPhone-event i tisdags fick vi lite mer information om två av Apples kommande prenumerationstjänster: spelplattformen Arcade och videotjänsten TV+. Men Apple släppte ytterligare två prenumerationstjänster – och en av dem nämndes inte ens under presentationen.

Den som inte fick någon sändningstid var att AppleCare nu kan gå att få mot månadsavbetalning (dessutom uppdelat i två olika abonnemang beroende på vilken nivå man vill ha). Men inte bara det: Apples inbytesprogram justeras så att den som lämnar in en iPhone för att delbetala och uppgradera till en nyare modell kan välja att betala för den nya via avbetalningar (i ”några länder” som det hette, men det lär komma överallt).

Så, om man så vill: Apple gör det möjligt att prenumerera på sin iPhone.

Nu har det här förstås gått att göra sedan starten, via olika former av avbetalningsmodeller (även för köp direkt från Apple, via avbetalningskrediter). Men det intressanta är att det här är en tjänst som vänder sig till de befintliga kunderna. Visst, för att få fler att snabbare uppgradera, men ändå ett lite oväntat drag.

https://www.cnet.com/news/apple-care-is-now-available-as-a-monthly-subscription/

Bioprenumerationstjänsten MoviePass läggs ned

Prenumerationer är lite det svartaste av svarta just nu. Men att erbjuda prenumerationstjänster betyder inte automatiskt framgång. Nu går ett av de senaste årens mest intressanta tjänster i graven när MoviePass stänger ner sin tjänst från och med idag.

MoviePass idé var lika enkel som briljant. Netflix för bio. Betala 9,99 dollari månaden och gå på nästan så mycket bio du vill (okej, max en film per dag, men det lär ha räckt rätt långt för de flesta). En affärsmodell som, likt de flesta andra som skakar om branscher, snabbt blev lika populär som förlusttung. Sedan den lanserades 2017 var MoviePass ett pärlband av långsamma försämringar (som att antalet filmer man fick se ständigt sänktes) och allmänt strul som ofta drabbar unga företag som växer snabbt (teknik, återbetalningar, kundtjänsthantering).

Men MoviePass gjorde också det misstag som ställer till det för många omskakare: man ritade om spelplanen utan att hålla sig väl med företagen som levererade själva slutprodukten: biokedjorna. De var inte jätteglada över att någon la sig som ett mellanlager och tvingade dem att börja se över sina affärsmodeller. Och MoviePass var också beroende av att hela tiden få nytt kapital, något som till slut började sina.

När vi pratar om företag som skakar om branscher lyfts oftast framgångsexemplen fram. Inte alla de som visar nya sätt att göra saker på – men som sedan konkurreras ut av de traditionella företag i branschen. Företagen som har betydligt djupare fickor att ta från när de börjar fatta galoppen. Så blev fallet för MoviePass, där två av USA:s största kedjor nu tagit fram sina egna prenumerationserbjudanden (fast då förstås bara på de egna kedjornas filmer).

Amazon har ett tag nu uppgetts vara intresserade av att köpa en biokedja – och det är inte särskilt konstigt. Trots, eller kanske tack vare, strömningstjänsterna är biokonceptet mer rätt än någonsin. När allt finns tillgängligt för alla hela tiden blir det begränsade och avgränsade mer lockande. Däremot har vi andra förväntningar på hur bio ska funka, kosta och hur vi vill betala. Och att biokedjorna snarare måste bygga relationer än ”engångsköp”, som blockbusterfilmer. Om man då, som MoviePass, erbjuder en tjänst som är enkel att kopiera – ja, då är det svårt att vara en liten oberoende spelare. Vi ser hur det börjar hända på andra ställen och hur det drabbar även relativt stora spelare som Spotify.

MoviePass kanske inte blev den framgång människorna bakom tjänsten hade hoppats. Men var sannolikt en väldigt viktig pusselbit i att få biobranschen i USA att förändras. Bli den spark i rumpan som en bransch då och då behölver få.

https://www.theverge.com/2019/9/13/20864873/moviepass-app-shutdown-out-of-business-movies-subscription

 

Och när du ändå är här

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du gör

Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Kanske också intressant

Av Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.