Kategorier
Sociala medier Sök/SEO Spaningar

Digitala spaningar vecka 38 2020 – del 2

Facebook släpper Business Suite. Facebook gör det möjligt att använda upphovsrättsskyddad musik i Facebook Gaming. Facebook Messenger får grupptittarfunktionen Watch Together. WeChat Work blir WeCom för att runda USA:s WeChat-förbud. Youtube presenterar kortvideofunktionen Shorts. Google gör det enklare att hitta lokala produkter i Google Shopping. Facebooks första AR-glasögon släpps nästa år.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sociala medier

TikTok

TikTok har nu över 100 miljoner användare i Europa

Hejhopp! En TikTok-nyhet som inte handlar om USA-försäljning eller Indien-förbud. En som handlar om *gasp* Europa! Idag meddelade Bytedance att TikTok nu har över 100 miljoner aktiva månadsanvändare här hos oss. En nyhet som inte kommer särskilt långt efter det att vi fick veta att TikTok har 100 miljoner månadsanvändare även i USA.

Hur står det sig i konkurrensen? Svårt att säga eftersom det inte finns några riktigt jämförbara siffror. Facebook bryter inte ut Instagramsiffrorna, men största Europa-landet för Instagram de enligt senaste siffrorna jag har sett är Ryssland med 51 miljoner månadsanvändare följt av Storbritannien och Tyskland med 27 respektive 25 miljoner. Snapchat har 70 miljoner, men då pratar vi dagliga användare..

Oavsett så skulle man kunna göra någon slags jämförelse med just USA bara för att få någon slags uppfattning om förhållandet där. TikTok har alltså 100 miljoner månadsanvändare och Instagram ska ha 130 miljoner. Enligt de siffror jag har sett för ett antal EU-länder så skulle Europa kunna ligga på 180-190 miljoner. Om vi räknar bort Ryssland så skulle vi kunna hamna på samma nivå som i USA, alltså runt 130-140 miljoner.

Vi behöver fler rättegångar mot techjättarna. Det är då man får reda på de roliga siffrorna.

TikTok hits 100M users in Europe as the clock ticks on its US business

TikTok may or may not be making a deal for its U.S. operations, which the U.S. government says it will shut down over national security concerns come September 20th if its Chinese ownership is not resolved. But something that the U.S. narrative has not really addressed is that the company is still …

Douyin har nu 600 miljoner dagliga användare

TikTok har det rätt svajigt just nu, men på hemmamarknaden tuffar det på. TikToks kinesiska systerapp Douyin har nu 600 miljoner dagliga användare. Ja, eller det tuffar på rätt bra också för TikTok. Senaste veckorna har vi fått veta att TikTok har över 100 miljoner månadsanvändare i såväl USA som i Europa.

Visst, ett riktigt avbräck i tillväxtsiffrorna kom förstås i och med att TikToks (då) största marknad Indien förbjöd appen för drygt två månader sen. Även där talades det om en användarbas i ungefär samma härad, runt 125 miljoner aktiva användare.

Visst, nu är Indien-siffrorna inte officiella och i Douyin-fallet talas om dagliga användare medan det är månadsanvändare i siffrorna för USA och Europa. Vill man göra ännu en lite haltande jämförelse så skulle Kina-siffrorna innebära att Douyin har ungefär lika många aktiva dagliga användare som Instagram har globalt (exklusive Kina då, förstås).

Enligt officiella Douyin-siffror från 2018 så hade appen då 200 miljoner dagliga användare och 400 miljoner månadsanvändare. Dubbelt upp, alltså, vilket skulle innebära att Douyin enligt samma faktor nu har 1,2 miljarder månadsanvändare. Typ nästan alla i Kina.

Nu tror jag inte att i är ens i närheten av det – likt övriga stora sociala plattformar så lär tillväxten på dagliga användare ske därför att de befintliga användarna använder appen mer och oftare. I början av året talades det om runt 550 miljoner månadsanvändare för Douyin, men med tanke på att den dagliga siffran alltså är 600 miljoner så har Douyin – förstås – gjort ett hyfsat rejält ryck i år. Vad ska vi tro? 700-800 miljoner månadsanvändare?

Det har tidigare talats om 800 miljoner månadsanvändare globalt för TikTok/Douyin och jag skulle tro att de två apparna totalt hade passerat 1 miljard månadsanvändare – om det inte hade varit för Indiens förbud.

The Chinese version of TikTok now has 600 million daily active users

SINGAPORE – Douyin, the Chinese version of the popular short-video sharing app TikTok, hit 600 million daily active users as of August, parent-company ByteDance said Tuesday. Over 22 million creators made more than 41.7 billion yuan ($6.15 billion) on the platform over the past year, ByteDance China CEO Kelly Zhang said at the Douyin Creator Conference in Shanghai.

Triller lockar över några av TikToks största stjärnor

Ni vet dragkampen om stjärnorna inom spelvideoströmning som var i full gång kring årsskiftet eller så? När Microsoft och Facebook började kasta stora pengar efter framgångsrika Twitchare villiga att byta plattform? Nu ser lite samma sak ut att dra igång på allvar på kortvideosidan.

Den här gången handlar det om att Triller – den tjänst som så här långt har gynnats mest av TikToks problem i USA och framförallt i Indien – har lockat över några av TikToks största stjärnor.

Nu lär det här förstås ha hänt oavsett. Framgångsrika videoinnehållsskapare blir allt mer lika fotbollsproffs för varje dag som går. Men att det händer just nu är givetvis en oro för hur det faktiskt ska gå för TikTok. Det handlar inte om exklusiva avtal Triller så TikTok-stjärnorna nu som lockats till Triller helgarderar sig just nu: de förbereder sig för att överge TikTok-skeppet ifall det ändå börjar sjunka i USA och får betalt för det.

Den närmaste framtiden kommer utvisa om TikTok har drabbats av ett permanent avbräck eller om de nya tjänsterna, som Triller, kommer tappa fart om allt lugnar ned sig med TikTok. Indien är ju oavsett ett jätteproblem för Bytedance: för varje dag som går med en nedstängd tjänst kommer det bli svårare att locka tillbaka användarna.

Triller aims for TikTok with additions of influencers like Charli D’Amelio and Addison Rae

Triller had been poised to benefit from a potential TikTok ban in the U.S. Though that may not happen now, given the apparent Oracle deal, the chaos around TikTok has increased the attention given to alternative apps such as Triller. As TikTok users sought a new home – or at least hedged thei…

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook släpper Business Suite – för att hantera alla Facebookappar på ett ställe

Hel-lo! säger alla verktyg som erbjuder administration av sociala medier. Facebook släppere nu Business Suite. En administrationsapp där man på ett ställe kan hantera Facebook, Instagram och Messenger.

Okej, inte så att väl är en fullständig ersättare till de socialadministrationstjänster som finns på marknaden – och förstås bara för Facebooks ekosystem – men det är ju oavsett ett rätt stort steg mot att bli det. (Med tanke på hur knasig världen är vad gäller samarbetspartner/kund/konkurrent så känns det inte orimligt att Facebook skulle försöka sig på att lansera ett plattform där man även kan hantera andra sociala medier.)

Det är förstås inte konstigt att Facebook säger att tjänsten initialt vänder sig till mindre företag. Läs: de som inte har råd eller lust att lägga pengar på ett externt verktyg för sin korsplattformshantering. Men planen är även stora företag. Det är alltså exakt som Google gör med My business. Jag var förvånad att WhatsApp inte ingick, men även familjens halvudda fågel ska få flytta in (att Facebook har fokuserat på tre andra visar att det framförallt är en tjänst för Europa och USA just nu). Inte heller något för dem som använder Ads Manager enligt Facebook själva.

Facebook launches Facebook Business Suite, an app for managing business accounts across Facebook, Instagram and Messenger

Facebook this morning launched a new app designed to make it easier for businesses to manage in a single place their pages and profiles across Facebook, Instagram and Messenger. The app, Facebook Business Suite, combines access to the business’s key updates and priorities, and offers a way to…

Instagram-pantent: ta betalt för att göra inläggslänkar tryckbara

Vad sägs om att betala två dollar för att göra en länk i ett Instagram-inlägg aktiv? Så att det alltså går att trycka på den? Nu kanske du snart kan göra det. Åtminstone enligt ett nyupptäckt patent från Facebook.

Okej, vi pratar om ett patent som är från 2016, så det kanske inte har gått jättefort med att få ut den här funktionen. Ja, om den alls kommer. (Edit: Facebook gick efter den här artikeln ut med att de inte planerar att lägga till den här funktionen. Närmaste tiden, åtminstone.)

Men orimligt är det förstås inte. Mark Zuckerberg har ofta återkommit till att det alltid kommer att finnas en kostnadsfri version av Facebook. Jag misstänker att det handlar om Facebooks huvudtjänster överlag. Men det betyder förstås inte att alla funktioner alltid kommer att vara gratis. Senaste åren har Facebook börjat ta betalt för allt fler funktioner – eller rigga för att börja ta betalt för dem.

Senaste exemplet är funktionen som gör det möjligt att ta betalt för onlineevenemang. Facebook har sagt att de inte kommer att ta ut en avgift för funktionen under åtminstone ett år, men bara ATT Facebook överhuvudtaget nämner det tyder förstås att en avgift mest troligt väntar runt hörnet åtminstone i något av de närliggande kvarteren.

Att Facebook kommer ta mer betalt av företag är rätt givet, men sannolikt kommer det finnas betalfunktioner även för vanliga användare.

Instagram isn’t planning to charge a fee to put links in captions

Despite what a recent patent application suggests, Instagram says it has no plans to add links to photo captions. The patent application was uncovered by Mike Murphy, in his weekly roundup of tech patents over at Protocol.

Facebook gör det möjligt att använda upphovsrättsskyddad musik i Facebook Gaming

Facebook fortsätter låta sina införskaffade musikrättigheter fortsätta jobba. Nu gör man det möjligt för utvalda Facebook Gaming-strömmare att använda upphovsrättsskyddad musik som bakgrund i sina spelvideos (planen är att alla ska få tillgång vad det lider).

De stora användarplattformarna gör allt mer rätt för sig. Det beror förstås till stor del på att det kommer allt mer krav på att de ska ta ansvar för vad deras användare gör. Men de gör det också, och förmodligen ännu mer, av två andra anledningar: det blir mindre att göra när antalet upphovsrättsbrottsärenden går ned och det blir färre missnöjda användare när klipp inte plockas ned i parti och minut.

Visst, den sistnämnda är kanske inte den avgörande faktorn när någon väljer plattform, men när de stora tjänsterna blir allt mer lika så blir detaljerna allt viktigare. Facebook har rätt mycket gått i bräschen här.

Finns även potential för musiksamarbeten för framgångsrika strömmare: ta betalt för att plugga artister i sina sändningar.

Facebook Gaming will now allow partnered streamers to play copyrighted music

Today, Facebook Gaming is set to allow its partnered streamers to play copyrighted, popular music in the background of their live stream s – which means they’ve seemingly solved the copyright problem that’s plagued live-streaming (and basically the entire internet) since the beginning.

Facebook Messenger får grupptittarfunktionen Watch Together

Ännu en coronanyhet i Messenger. Okej, kanske inte bara för corona, men extra relevant när folk tvingas hålla avstånd. Messenger får sin egen Watch Party-funktion: Watch Together.

Det är alltså det som har funnits för Facebook-grupper i ett par år – fast för Messenger. Sparka igång ett klipp från Facebook Watch (förstås), bjud in vänner och titta på – tillsammans.

Facebook Messenger now lets you watch videos with friends

Facebook is adding stuff to Messenger again. On Monday, the company announced a new feature called Watch Together, enabling Messenger users to play Facebook Watch videos together with friends. To use the feature, you can either start a Messenger video call or create a Messenger Room, then swipe up and choose Watch Together.

WeChat

WeChat-användare kommer inte drabbas av USA:s WeChat-förbud

Det är förstås väldigt mycket ljus på TikTok i USA just nu, men i skuggan för det har det nästan glömts bort att en annan app också riskerar förbud samma dag som TikTok: WeChat, Kinas största sociala plattform. Och nu kommer USA:s justitiedepartement med klargöranden kring vad ett WeChat-förbud faktiskt innebär. Och det är… inte särskilt klargörande alls. Snarast det omvända.

Vad förbudet handlar om, är precis som förbudet mot TikTok, är att det inte längre blir tillåtet att genomföra ”transaktioner” med WeChat. Eftersom det inte definierats tydligt så finns så klart frågetecken. Justitiedepartementet rätar åtminstone ut ett: vanliga användare av WeChat kommer inte att drabbas av förbudet om det handlar om att ”förmedla” personlig eller företagsinformation. Det bästa av allt? Det talas om användare som ”laddar ner och använder WeChat”.

Sååå… förbudet kommer inte innebära att Google och Apple måste plocka bort appen. Inte heller måste amerikanska internetoperatörer blocka trafik. Dessutom är kommunikation även med företag i appen tillåten. Då kan man undra vad som finns kvar att faktiskt förbjuda…

Visst. Justitiedepartementet talar om att saker i appen kan sluta fungera. Så det handlar väl krasst talat om finansiella transaktioner. Läs: pengar som går till Kina. Men frågan är hur det är med pengar som kan gå till amerikanska företag via WeChat? Och exakt hur ska dessa transaktioner stoppas?

För att verkligen räta ut alla frågetecken kommer USA:s handelsminister Wilbur Ross att presentera riktlinjer för ”vilka WeChat-transaktioner som kommer att förbjudas”. Detta kommer alltså 20 september. Samma dag som förbudet träder i kraft. Det betyder att ”framförhållning” ska in på lodrätt 6 och ”genomtänkt” ska in på vågrätt åtta.

WeChat Users Will Not Be Penalised, US Says

WeChat users will not face civil or criminal penalties even if the United States bans the Chinese-owned messaging app through other actions next week, the Justice Department said on Wednesday. In August, President Donald Trump unveiled a proposed sweeping ban on US transactions with Tencent, owner of the popular mainland Chinese app.

Domstolsbeslut kan skjuta upp Trumps WeChat-förbud i USA

På söndag är det så dags för TikTok-förbjudet att träda i kraft. Men även förbudet mot WeChat, Kinas största sociala plattform. Och i det senare fallet finns det ingen uppköpsväg – det handlar om ett förbud. Nog. Förmodligen. Kanske. Och nu kan en domstol skjuta upp förbudet. Anledningen? Förbudet är för vagt utformat.

No. Shit.

Igår gick USA:s justitiedepartement ut med att det inte kommer bli olagligt för amerikaner att ladda ner och använda appen. Det kommer inte heller bli förbjudet att kommunicera med privatpersoner eller företag. Så fråga är förstås vilka ”transaktioner” det är som inte längre kommer tillåtas i landet. Det kommer USA:s handelsminister att berätta när hans myndighet kommer att precisera vilka slags transaktioner som avses. På söndag. Samma dag som förbudet kommer att kicka in.

Så ja, man kan förstå att domaren som just nu sitter med en stämning från en sammanslutning amerikanska WeChat-användare lutar åt att Vita huset inte riktigt har skött frågan på ett bra sätt och att ett förbud måste skjutas upp. Men visst, det kan fortfarande bli så att förbudet kommer att godkännas, men effekterna verkar alltså bli avsevärt mycket mindre för WeChat och dess användare än vad det verkade från början.

Det intressanta är att det har låtit ungefär likadant kring TikTok. Att användarna inte ska drabbas. De är ju amerikaner. Trump vill straffa Kina. En total nedstängning av TikTok och WeChat à la Indien med lite mer än en månad kvar till presidentvalet kan riskera att göra användarna sura. Rätt många av dem får ju trots allt rösta.

Trump’s WeChat Ban May Face Temporary Halt by U.S. Judge

(Bloomberg) — President Donald Trump’s executive order that could ban Chinese-owned WeChat in the U.S. may face a delay as a judge is considering putting it on hold temporarily.U.S. Magistrate Judge Laurel Beeler said at a hearing Thursday she’s willing to grant a preliminary injunction at the request

WeChat Work blir WeCom för att runda USA:s WeChat-förbud

Ha. Ny app från Tencent. WeCom. Ja, eller rättare sagt: WeChat Work döps om till WeCom.

WeChat Work är Tencents samarbetsapp, ungefär som Facebooks Workplace. Alltså mycket den vanliga konsumentappen, fast optimerad för arbetslivet. Och nu har alltså Tencents motsvarighet droppat WeChat-namnet.

Kan förstås bero på en hel massa anledningar, men med tanke på att namnändringen kommer nu så ligger det förstås närmast till hands att misstänka att det är kopplat till WeChat-förbudet. Inte minst eftersom Tencent registrerade WeCome-namnet 19 augusti, alltså två veckor efter det att Trump skrev under WeChat-förbudet. Ett förbud som, till skillnad mot TikTok-förbudet, specifikt nämnde WeChat och inte ägarföretaget Tencent. En app som heter WeCom drabbas alltså inte av ett förbud mot en app som heter WeChat. Förbudsrundandet avklarat.

Eftersom förbudet som sagt uttryckligen skriver WeChat så är det inte alls säkert att WeChat Work hade drabbats strikt juridiskt, men Tencent har nog tagit det säkra före det osäkra.

Vad det verkar så har inte WeChat Work/WeCom-nedladdningarna rusat på samma sätt som WeChat-nedladdningarna, men Tencents plan är nog oavsett att det här är en plan B – ifall det visar sig att WeChat-förbudet slår hårt mot funktionaliteten i appen. Ett sätt för företag att åtminstone kunna fortsätta kommunicera med medarbetare i Kina och omvänt. Men också som en livlina för privatpersoner om WeChat alltså slås ut.

Nu lämnade visserligen både TikTok och WeChat igår in nya krav på att domstol ska blocka förbuden, men som sagt: bättre att vara på säkra sidan.

Tencent Rebrands WeChat Work App to WeCom Ahead of Trump Ban

Chinese tech giant Tencent has changed the name of its WeChat Work office collaboration app to WeCom, setting it up as a potential alternative to its messaging app WeChat ahead of a US ban. Tencent, registered the WeCom trademark on August 19, according to the United States Patent and Trademark Office.

WeChat-nedladdningarna rusar i USA

HEEELT otippat. Amerikanerna laddar ner WeChat som galningar inför förbudet som nog/kanske/förmodligen kickar in på söndag.

Enligt SensorTower var WeChat en av de 100 mest nedladdade apparna igår. Kanske i det stora hela inte himlastormande, men i vanliga fall brukar appen ligga och guppa runt plats 1000-1500. Fredagens hopp var första gången under 2020 som WeChat återfanns bland de 500 mest nedladdade apparna. Coronamånaderna inräknat.

Återstår att se exakt hur mycket WeChat kommer drabbas av förbudet (om inget domstolsföreläggande skjuter upp det). Till skillnad från TikTok så gäller förbudet inte bara nedladdning utan även användning. Exakt (?) vad som kommer bli förbjudet ska USA:s handelsminister berätta på söndag.

Men oavsett: Trumps förbud mot WeChat kan alltså ironiskt nog innebära att fler än någonsin kommer att använda appen.

WeChat iPhone Downloads Surge in the U.S. Ahead of Trump Ban

(Bloomberg) — IPhone users in the U.S. are rushing to install messaging app WeChat days before President Donald Trump is set to ban downloads in the country.WeChat downloads surged to make it the 100th most-downloaded app in the U.S. on Friday, according to mobile analytics firm SensorTower. It has

Domare stoppar förbudet mot WeChat

Där kom det jag har väntat på: den domare som fått hantera stämningen från en grupp WeChat-användare (WeChat Alliance) har nu stoppat förbudet mot WeChat som skulle ha trätt i kraft idag. Det innebär alltså att Apple och Google inte måste plocka bort appen från Appstore och Google Play.

I natt svensk tid kom samma besked om TikTok – fast då från USA:s handelsdepartement som skjutit upp motsvarande förbud mot TikTok med en vecka så att alla inblandade i Bytedance/Oracle/Walmart-affären hinner reda ut alla detaljer och få godkännande av affären (åtminstone i USA – sedan måste även Kina godkänna det avtal som ligger).

I WeChat-fallet har domaren gått på WeChat Aliiances linje och konstaterar att stämningen ”visar på allvarliga frågetecken gällande yttrandefrihet”. Domslutet, som visserligen än så länge verkar vara preliminärt, stoppar också den del av förbudet som avser förbud mot ”transaktioner” med WeChat. Som vad det verkar inte bara gäller direkt finansiell transaktioner, utan även att exempelvis amerikanska internetoperatörer likt i Indien måste blocka trafik och tjänster kopplade till WeChat.

Vi kan väl lugnt anta att det här inte är sista ordet i förbudsfrågan, men här och nu har WeChat alltså fått lite andrum i USA.

Judge halts Trump administration order banning WeChat from app stores

A U.S. judge early Sunday blocked the Commerce Department from requiring Apple and Alphabet’s Google to remove Tencent Holding’s WeChat for downloads by late Sunday. U.S. Magistrate Judge Laurel Beeler in California said in an order that WeChat users who filed a lawsuit ”have shown serious questions going to the merits of the First Amendment claim, the balance of hardships tips in the plaintiffs favor.”

Youtube

Youtube presenterar kortvideofunktionen Shorts

Ganske precis exakt samtidigt som det att Oracle igår bekräftade att man har ingått samarbetsavtal med Bytedance om TikTok (blev alltså inget uppköp – om inte Vita huset har åsikter) så presenterade Google sin egen TikTok-klon: kortvideofunktionen Shorts.

Till att börja med kommer funktionen bara finnas som en beta för Android i Indien (TikTok är sedan ett par månader tillbaka förbjuden i landet, så lämpligt ställe att börja med tänkte Google). Blir inte en fristående app, utan en Instagram Reels. Alltså en funktion som bor inuti i en egen avdelning inuti vanliga Youtube-appen. Åtminstone under betatestandet, men med tanke på att Google precis som Facebook har haft sådär stor framgång med separata appar för sina nya social-försök så kan vi nog anta att den kommer bo där permanent.

Längdmässigt hamnar Shorts mellan Reels och TikTok: 15 sekunder om man spelar in via Youtube-kameran eller 60 sekunder om man laddar upp ett klipp.

YouTube Unveils TikTok Competitor ’Shorts,’ Launching In Beta This Week – Tubefilter

As reports earlier this year suggested, YouTube has been developing a TikTok competitor called Shorts that will launch in beta this week, the company confirmed. As reports earlier this year suggested, YouTube has been developing a TikTok competitor called Shorts that will launch in beta this week, the company confirmed.

 

Sök/SEO

Google gör det enklare att hitta lokala produkter i Google Shopping

Google uppdaterar Google Shopping. Mer specifikt handlar det om en uppdatering som riktar sig mot lokala offline-företag. Ny filtreringsmöjlighet som gör det möjligt att se just vilka produkter som finns i närliggande butiker.

Om man så vill: Google gör precis som Amazon och e-handlare lite till mans. Man fokuserar på så korta leveranstider som möjligt. Och precis där finns en av de absolut starkaste konkurrensfördelarna för fysiska butiker: kortare leveranstider. Med andra ord: det går fortare att glida ner till butiken i kvarteret intill än att vänta på leverans. Ja, i de flesta fall.

Men Googles satsning är också något som Facebook gör via WhatsApp i Indien: onlineshoppingtjänster som styr kunderna till småbutiker för att få sin beställning. En satsning på något som fått sig ett uppsving inte minst under coronakrisen: de lokala näringsidkarna.

Google Shopping Nearby Product Inventory & Shopping Options Updated

Google announced yesterday is made some updates to its Google Shopping options for nearby queries. The goal is to make you feel safer when buying from local stores. Google will let you filter the results to show nearby shops and then it clearly shows you the hours, locations and inventory before you go to the store.

Google börjar visa bilder vid steg-för-steg-instruktioner i snippets

Det här är ett rätt coolt (och givet) tillägg i featured snippets – ja, eller det som numer är plats 1: en karusell i steg-för-steg-snippets.

Med andra ord: om man gör en ”hur”-sökning och får upp en steg-för-steg-instruktion hur man gör något så visar Google också en karusell med bilder som illustrerar stegen. Med andra ord ett sätt för Google att uppmuntra sajtägare att lägga ännu mer kärlek på sina instruktionssidor.

Och, ja – ju bättre och fylligare instruktionssidorna är, desto lättare kommer det bli för Google att sno innehållet i sin helhet rakt av och lägga det direkt i sökresultatet så att den som söker inte behöver gå till källan. Men hej.

Google Featured Snippets With How-To Schema

Brodie Clark noticed that Google is now showing some featured snippets also have how-to schema show up in Google Search. Brodie said he ”thinks this might be the first time I’ve seen Structured Data influence a Featured Snippet.”

Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Kanske också intressant

Av Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.