Kategorier
Sociala medier Sök/SEO Spaningar

Digitala spaningar vecka 42 2020

Facebook Messenger får nya funktioner och ny logotyp. TikTok-användare i USA skickar 80 miljoner direktmeddelanden om dagen. Snapchat släpper TikTok-funktionen Sounds on Snapchat. Zoom lanserar evenemangsplattform och egen appbutik. Google släpper AI-nyheter för att göra sök och Google Maps ännu bättre. Google Analytics får sin största uppdatering på ett årtionde, med inbyggd maskininärning och Google Ads-kopplingar

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook Messenger får nya funktioner och ny logotyp

Så är det dags för Messenger att få lite nya funktioner. Rätt mycket de som kom i ”Instagram-Messenger” som presenterades häromveckan. Intressant nog kom de alltså först för Instagram-användarna och nu till vanliga Messenger.

I ett helikopterperspektiv så är den funktionsmässigt minst viktiga nyheten (okej, det är inte ens en funktion) är att Messenger får en ny logotyp. Ikonen är inte längre bara blå utan nu Facebook-multifärgad. Med andra ord en visualisering av Facebooks övergripande strategi: att smälta ihop alla sin tjänster i en ny superplattform.

Arbetet bakom kulisserna – att bygga ihop infrastrukturen för Facebooks tjänster – är både uttalat och rätt långt gånget. Och nu har Facebook börjat att göra detsamma även i själva användargränssnitten.

Messenger’s latest update brings new features, cross-app communication with Instagram

Facebook Messenger is getting a visual update and a number of new features, including support for chat themes, custom reactions and, soon, selfie stickers and vanish mode. The changes are a part of Facebook’s overhauled messaging platform, announced in late September, which introduced the abi…

Facebook förbjuder innehåll som förnekar förintelsen

Facebook har lite förbudsflow just nu. Senaste veckan sparkades allt som har med konspirationstosserörelsen QAnon ut från Facebooks plattformar och igår var det dags för Facebook att sätta ner foten mot innehåll som förnekar förintelsen.

Trumps kompisar säger nåt med många versaler och utropstecken. Yay! säger alla vi andra.

Vi kan lugnt säga att Facebook har kommit… rätt långt de sisådär senaste fyra åren. Säg från Cambridge Analytica. Inställningen ”vi är bara en teknisk plattform” till, ja, det här.

Det här lär knappast göra att Facebook ligger bättre till hos högerkanten i USA och Facebook får ju göra precis vad de vill med sin plattform så länge som det inte bryter mot lagstiftning. Men det är ju också ingrepp mot den yttrandefrihet som Mark Zuckerberg har försvarat så många gånger.

Kort sagt en inte helt okomplicerad balansgång.

Facebook bans Holocaust denial content

Facebook has banned content that ”denies or distorts the Holocaust.” The social media giant says it’s expanded its hate speech policies in response to a rise in anti-Semitism worldwide. Facebook CEO Mark Zuckerberg has previously defended the site’s tolerance of this topic but says his thinking on the subject has now ”evolved.”

TikTok

TikTok-användare i USA skickar 80 miljoner direktmeddelanden om dagen

Jag har sagt det förut: techbolag borde hamna i domstol oftare. Det är då man får veta en massa rolig information som sannolikt inte hade släppts annars.

I sitt senaste försök att förhindra nästa steg i TikTok-förbudet att träda i kraft så har Bytedance lämnat in mer information om sin amerikanska verksamhet.

Saker som att Bytedance upprepar att utländsk användardata inte hanteras eller lagras i Kina och att TikTok och den kinesiska systerappen Douyin nu tekniskt ska vara helt separata från varandra. Plus att lite ”gammal Douyin-kod” nu har byggts bort. Med tanke på att USA ursprungligen ville/förmodligen fortfarande ville se ett uppköp där den amerikanska verksamheten helt klipps av från den kinesiska så är det konstaterandet i sig lite riskabel balansgång, men hej.

Men det kanske mest intressanta var att vi också fick veta att amerikanska TikTok-användare i snitt delar 46 miljoner videos och skickar 80 miljoner direktmeddelanden varje dag. Framförallt är den sistnämnda extra intressant. Bytedance har släppt egna chattappar i Kina, men om vi misstänker att siffrorna och förhållandet nog stämmer bra även i resten av världen, åtminstone utanför Kina, så är TikTok alltså också en rejält tung spelare även på DM-sidan.

TikTok chief security officer says its servers are already separate from ByteDance

TikTok’s chief security officer says in new court documents that the US Commerce Department has mischaracterized how the app stores and secures user data, as the company renews its motion for a preliminary injunction against the Trump administration’s looming ban.

Snapchat

Snapchat släpper TikTok-funktionen Sounds on Snapchat

Så har det blivit dags för Snapchat att släppa sin egen TikTok(ish)-funktion: Sounds on Snapchat. Vilket är ganska exakt vad det låter som. Lägg till musik i en snap. Åtminstone om du har en iPhone (antar att Android inte är långt borta). Dessutom med direktlänk till förvald musiktjänst, så det finns incitament för artister att engagera sig i funktionen. Vi lär se låtsläpp även i Snapchat specifikt riktade mot Sounds on Snap-funktionen.

Fun fact från Snap som bonus dessutom: Snapchat ska nå 90 % av alla 13-24-åringar i USA – vilket ska vara fler än Facebook, Instagram och Messenger tillsammans. Antar att det lite beror på hur man räknar, men, tja, även andra undersökningar pekar ju på att Snapchat – trots att tjänsten är rejält mycket mindre än Facebooks appar – trots allt har väldigt stort genomslag bland just de unga användarna.

Snapchat launches its TikTok rival, Sounds on Snapchat

Snapchat this summer announced it would soon release a new music-powered feature that would allow users to set their Snaps to music. Today, the company made good on that promise with the launch of ”Sounds on Snapchat” on iOS, a feature that lets users enhance their Snaps with music from…

Triller

Kortvideoappen Triller kan överväga börsnotering

Ännu ett techbolag kan nu ha ställt in siktet på börsen: TikTok-konkurrenten Triller.

Amerikanska Triller har flera gånger lyfts fram som en av de kortvideoappar som gynnats mest av TikToks problem (förbud i Indien och Pakistan, kanske-förbud i USA) och har enligt egen utsago 65 miljoner användare. Totalt har appen laddats ned 250 miljoner gånger. Två siffror som däremot ifrågasätts på sina håll. Som att Apptopia gick ut med att det snarare handlar om runt 50 miljoner nedladdningar och tidigare Triller anställda som sagt att appen tidigare har överdrivit användarsiffrorna.

Hur det faktiskt ligger till vet vi inte, men den typen av osäkerhet kan förstås påverka både värdering som intresse att delta i notering. Triller och ett investmentbolag lämnade dessutom in ett uppköpsbud på TikTok, så det verkar inte vara något fel på självförtroendet. Ja, eller om man vill vara lite elak: Triller kanske ville köpa TikTok för att dölja sina uppblåsta användarsiffror…

Dessutom intressanta spekulationer kring formen på en eventuell börsnotering: via en SPAC. Senaste åren har det blivit allt vanligare med direktlistningar istället för de traditionella börsintroduktionerna. Med andra ord att företag inte släpper nya aktier och tar in nytt kapital utan istället börjar erbjuda befintliga aktier till allmänheten. Spotify gjorde så och bara för nån vecka sedan klev Palantir och Asana in på börsen på det sättet. Men nu börjar alltså ytterligare en form växa i popularitet.

En SPAC (special purpose acquisition companies) är ungefär vad det låter. Ett företag som skapas och tar in pengar enbart för att köpa något annat företag och sätta det på börsen. Det blir i praktiken ett samgående mellan en SPAC och det ”riktiga” företaget som sedan kan sluta i en börsansökan. Om man så vill så är det likt en direktnotering ett potentiellt snabbare sätt att komma in på börsen.

Men även det här tillvägagångssättet har förstås sina baksidor. Som att man kan fundera på anledningen när ett bolag har bråttom att komma in på börsen. Blir oavsett intressant om Triller faktiskt tar steget och blir ett publikt börsbolag. Om inte annat för att man då tvingas vara mer transparent när det kommer till den egna verksameten.

TikTok Rival Triller Said to Explore Deal to Go Public

Triller, a budding competitor to popular short-video app TikTok, is in discussions with blank-check acquisition companies about a merger which would take the US social media company public, according to people familiar with the matter. The deal would come as Triller seeks to capitalise on TikTok’s woes.

Zoom

Zoom lanserar evenemangsplattform och egen appbutik

Så dags för lite nyheter från Zoom. Två tjänster som nu tar steget från betastadiet och/eller rullas ut bredare.

OnZoom: Zooms egen evenemangsplattform öppnas nu för allmänheten. Samma sak som Facebooks betalevenemangsfunktion: anordna Zoom-möten och ta betalt för inträde. För ideella organisationer så kommer det bli möjligt att ta emot donationer den här vägen.

Zapps: Om man så vill: Zooms egen appbutik. Stöd för tredjepartsföretag att släppa pluginer som utökar standard-Zoom-funktionaliteten. Går att visa apparna och dess innehåll i en dragning eller skicka dem till mötesdeltagarna. 35 partnerföretag är med från start, bland dem Asana. Atlassian, Dropbox, Hubspot och Slack.

Zoom launches its events platform and marketplace, brings apps to your calls

Zoom is hosting its virtual Zoomtopia user conference this week. Given the attention the company has received as the de facto standard video meeting service since the start of the pandemic, it’s no surprise that the company is using the event to launch a number of new products. For the most p…

Zoom börjar rulla ut kryptering

Så är det dags för Zoom att börja rulla ut kryptering. Från och med nästa vecka kommer det bli möjligt att slå på, både för betalanvändare och gratisanvändare (även om de sistnämnda kommer behöva engångsverifiera sig).

Det som kommer nästa vecka är steg ett av fyra i Zooms krypteringsprojekt. Resten kommer under 2021. Dessutom innebär kryptering att man måste ge avkall på några funktioner i steg ett: saker som att ansluta innan mötesanordnaren, breakout-rum, en-till-en-chattar, enkäter och live-transkribering. Alla som använder de här funktionerna får alltså fundera på om de är viktigare än säkerhet (vilket nog rätt många kommer tycka).

Zoom Is Adding End-To-End Encryption to Your Endless Meetings

Zoom is adding end-to-end encryption (E2EE) to its popular videoconferencing platform, according to a post on the company’s website. The rollout will begin during the week of Oct. 19 and will add features created by a company it acquired in May, Keybase.

 

Sök/SEO

Google släpper AI-nyheter för att göra sök och Google Maps ännu bättre

Igår presenterade Google en hel hög nyheter kopplat till sin sökverksamhet (plus närliggande områden, som shopping):

Google bli ännu bättre på att hantera felstavningar (överlag bättre på att hantera kontext i sökningar).

Fler öppna datakällor direkt i sökresultatet: källor som tidigare funnits via Googles Open data commons-initiativ kommer nu kunna visas direkt i sökresultatet (exempel som ges: grafer om man söker på arbetslöshet i ett visst området). Ännu ett exempel på hur Google vill samla precis allt i sin huvudsakliga sökfunktion.

Bättre på att hitta svar i delar av sidor: Google kan mer exakt hänvisa dig till svaret på en sida och lyfta fram det avsnittet som ett direktsvar. Även här: samla allt hos Google + att Google fortsätter att dammsuga information från sajter för att slippa släppa iväg trafik. Dessutom fortsättning på en SEO-trend som blir allt tydligare: det blir allt viktigare att optimera varje avsnitt i en sida för sök, så att det alltså kan stå på egna ben (och som sagt var: med priset att Google då kan plocka innehållet och därmed inte skicka trafik).

Bättre på att indexera avsnitt i videos: funktionen för att visa upp avsnitt i videos ska ha vässats. Framförallt bra för dem som inte själva har lagt till tidsangivelser i sina klipp. Jag misstänker att Google även här på sikt kommer köra över manuellt angivna kapitelindelningar och mer och mer lyfta fram sina egna – som de anser är mer träffsäkra (och de kan säkert ha rätt). Ännu en Google-trend, alltså: outsourca allt till Google.

Google Lens blir smartare: Google bildigenkänningsmotor vässas även den. Ska nu kunna ”läsa upp ett avsnitt ur en bok baserat på ett foto av den – oavsett språk”. Låter som en cool funktion, även om jag inte vet exakt hur den funkar.

Google shopping: Google gör det möjligt att långtrycka på en produktbild för att hitta liknande produkter. Inklusive att få upp relaterade produkter, alltså outfits där den typen av plagg brukar ingå. Bilar ska få AR-stöd, placera bilen du är intresserad av på din garageuppfart för att se om den kommer göra grannarna tillräckligt avundsjuka.

Google Maps: möjlighet att få upp information om ställen du pekar på med mobilen via Maps AR-läge. Saker som öppettider och kontaktinfo – men också realtidsuppdateringen på hur mycket folk (alltså just nu: hur trångt) det brukar vara på olika ställen vid den tidpunkten. Kanske inte det mest nödvändiga när du faktiskt står vid stället, men cool funktion och ett bra tillägg. Google Minority Report-riggar sig verkligen för en värld med ständiga AR-glasögon.

How AI is powering a more helpful Google

Quality journalism often comes from long-term investigative projects, requiring time consuming work sifting through giant collections of documents, images and audio recordings. As part of Journalist Studio, our new suite of tools to help reporters do their work more efficiently, securely, and creatively through technology, we’re launching Pinpoint, a new tool that brings the power of Google Search to journalists.

Google Analytics får sin största uppdatering på ett årtionde, med inbyggd maskininärning och Google Ads-kopplingar

Google håller just på att uppgradera i princip alla sina onlinetjänster vad det verkar. Här är ännu en som kommer påverka väldigt många: Google Analytics får sim största uppdatering på ett årtionde.

I och med uppdateringen så blir fjolårets Web+app-egendom standardläget (och byter nu namn till Google Analytics 4-egendom. Fyra? Version fyra av GA?)

Den kanske största förändringen för de flesta kommer bli att GA nu får inbyggd maskininlärningsfunktionalitet som ska kunna komma med insikter som en sajt- eller appägare kanske själv inte hade kommit på – eller ens tänkt på kunde vara något att bry sig om. En utbyggnad av det som finns idag, antar jag. Det är alltså i linje med det som Google överlag gör i sina tjänster: gör de allt mer självspelande så att det krävs så lite manuell handpåläggning som möjligt. Och göra dem mer intressanta för människor som inte har tid att lära sig dem.

Dessutom kommer nya integrationer med Ads och överlag nya, mer finkorniga sätt att hantera datan. Och det kanske absolut viktigaste för de kommande tio åren: ”The new Analytics is designed to adapt to a future with or without cookies or identifiers”.

Google unveils revamped Google Analytics with new ML models, more granular data controls | ZDNet

Google is rolling out what it says is the biggest overhaul of Google Analytics in nearly a decade. The revamped platform features new machine learning capabilities, unified app and web reporting, native integrations and privacy updates. With the redesign, Google said it’s aiming to provide a more modern approach to data analytics and measurement.

Google kommer inte lansera sin nyhetskureringstjänst i Australien på grund av att landet är på väg att tvinga Google att betala för nyheter

Ni vet det initiativet från Google häromveckan som innebär att Google kommer att betala publicister 1 miljard dollar över en treårsperiod för kurerade nyheter? Där Australien var ett av länderna? Nu skrotar Google sina Australien-planer. Anledningen? Landets kommande lagstiftning som är tänkt att tvinga Google just att betala för nyheter.

Vad det i grund och botten handlar om är ganska precis exakt samma sak som det upphovsrättsdirektiv som EU klubbade förra året. Och Google gör som de har gjort mot exempelvis Tyskland och Spanien tidigare – man straffar enskilda länder som inte har lust att göra som Google vill. Det är fine att Google betalar för nyheter – om det sker på Googles villkor.

Jag har inte koll på detaljerna i det australiska förslaget (som om det som i EU-förslaget finns öppning för att förhandla sig förbi det som anges i lagen), och Google lär säkert ha någon poäng i att förslaget slår för brett. Det är en komplex fråga. Men i och med att fler och länder som börjar gå i samma riktning så kommer Google behöva anpassa sig. Skrämseltaktiken fungerar mot enskilda länder, men inte mot alla (well, rätt många) länder.

Google har dessutom sig själva att skylla rätt mycket – i och med att allt mer det gör handlar om att sluta släppa iväg trafik.

Google drops curated news plans in Australia over ’unworkable’ policy

Google’s dispute with Australia over online news is about to claim a major feature as a casualty. The internet giant has decided to freeze plans to launch its curated News Showcase in Australia over claims the draft News Media Bargaining Code is ”unworkable.”

Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Kanske också intressant

Av Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.