Kategorier
Allmänt digitalt Ekonomi och finans Mobilt Spaningar

Digitala spaningar vecka 44 2020 – del 3

Kvartalsrapporter från Spotify, Shopify och Pinterest. Ant Group kommer ta in 34,5 miljarder dollar i den största börsnoteringen någonsin. Apple uppdaterar videoskaparappen Clips med liggande och stående format. Fler uppgifter som pekar på att Apple arbetar på en konkurrent till Googles sök. Kina på gång att klubba sin egen GDPR-lagstiftning. Lego och Unity gör det möjligt att koda spel utan att koda.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

  1. Del 1: Sociala medier, Sök/SEO
  2. Del 2: Detaljhandel/e-handel, Strömmade medier, IoT – internet of things, AI – artificiell intelligens, AR/VR, Bekvämlighetsekonomin
  3. Del 4: Ekonomi och finans

 

Mobilt

Apple uppdaterar videoskaparappen Clips med liggande och stående format

Ny appuppdatering från Apple: videoskaparappen har fått lite kärlek och en ny siffra: version 3. Eller ”TikTok-uppsateringen” som man skulle kunna kalla den. Eller ”stories-uppdateringen”. Clips får för första gången stöd för stående video. Ja, och liggande. Kort sagt fler format än det ursprungliga kvadratiska. Plus förstås nya funktioner som kan användas i de videos man skapar i appen.

Men det som jag tycker är allra mest intressant i artikeln är lite data om användandet av Clips.

När man listar världens mest använda appar är det förstås i stort alltid Google och Facebook som dominerar. Apples är aldrig med. Det gör att man (jag) ofta glömmer bort dem. Och det beror förstås på att Apple sällan berättar särskilt mycket om hur de används. När det kommer är det oftast via by the way-bisatser från Tiim Cook under kvartalsrapporter. När Apple droppar bomber som att iMessage är den mest använda appen alla kategorier i iOS.

Clips lever också ett anonymt liv när det kommer till det här, men tydligen ska Clips-användare skapa ”miljontals” Clips-projekt varje dag. Och användandet har ökat med 30 % i år. Inga faktiska siffror för kontext, som vanligt, men även Clips kan nog vara lite av en dark horse.

Apple eyes the TikTok generation with an updated version of Clips

Apple is today rolling out an update to its video creation app, Clips, which brings much-needed support for vertical videos, allowing for sharing to TikTok and the ”Stories” feature in other social apps. The addition is one of several arriving with the release of Clips 3.0, which also i…

Rapport: det finns nu över 1 miljard aktiva iPhones i världen

Apple kan ha passerat ännu en imponerande milstolpe: det kan nu finnas över 1 miljard aktiva iPhones i världen. Åtminstone enligt en rapport från Above Avalon.

Hur står det faktiskt till? Det vet vi inte, eftersom Apple officiellt inte har gått ut med den här siffran. Men med tanke på att Apple i kvartalsrapporten (och därmed årsrapporten) för ett år sedan gick ut med att det fanns 900 miljoner aktiva iPhones så är det en rätt rimlig siffra.

Senare idag är det dags för Apple att komma med 2020-bokslutet (eftersom Apple kör med brutet räkenskapsår). Om det är så att det faktiskt numer finns över 1 miljard aktiva iPhones i världen så lär vi få veta det ikväll.

Apple Has a Billion Active iPhone Users Globally: Above Avalon

Apple has a billion active iPhone users globally, according to Above Avalon, a crowd-funded platform that has been tracking and analysing Apple. The Cupertino giant reached the milestone last month and it took the company 13 years to reach this point, since the launch of the first iPhone back in 2007.

 

Ekonomi och finans

Spotifys kvartalsrapport Q3 2020: för första gången över 300 miljoner användare

Idag är det dags för 9 intressanta techbolag att kvartalsrapportera. De flesta av dem ganska precis samtidigt ikväll (argh! nattmangling). Spotify är däremot som vanligt vänliga nog att komma med sin rapport innan de amerikanska börsernas öppnande. Så hur har musikströmningskvartalet gått?

Jotack, väldigt bra. Åtminstone sett till användare. Spotifys nya totalanvändarsiffra är 320 miljoner – 7 % bättre än förra kvartalet och 29 % bättre än för ett år sedan. Spotify har alltså för första gången över 300 miljoner användare (de hade visserligen 299 miljoner förra kvartalet, men rent formellt). 144 miljoner betalande användare och 185 miljoner annonsabonnemang.

Däremot är det annonsabonnemangen som fortsätter växa mest. 27 % mot 31 % jämfört med för ett år sedan och 5 % respektive 9 % sedan Q2. Senaste kvartalet har alltså annonsabonnemangen växt nästan dubbelt så snabbt som betalabonnemangen. Sannolikt en av anledningarna att omsättning och vinst kom in lägre än förväntat. Ja, eller förlusten. Minus 40 miljoner euro slutade nettointäkterna. Sämre än en vinst på 54 miljoner för ett år sedan, men samtidigt rejält mycket bättre än förlusten på 167 miljoner förra kvartalet.

Spotify säger dessutom att de har ”rekordlåga” avhoppssiffror. Färre som hoppar av tjänsten, alltså. Och Spotify växer just nu snabbast i Latin America och ”resten av världen” (där Indien var en viktig ingrediens) – 30 % respektive 51 % fler användare.

Spotify är med andra ord lite som de globala internetbolagen är mest. Avmattning av användartillväxt i de etablerade marknaderna, men det är där pengarna kommer från. Tillväxtmarknaderna drar in betydligt mindre intäkter, men är desto viktigare just för framtiden.

Ikväll är det dags för Apple att visa sina kvartalssiffror. Att se om vi får någon uppdatering kring Apple Music. Förmodligen inte (om det inte är så att Music kan jämföras med något slags Fortune-företag – Tim Cooks favoritjämförelseparameter). Däremot kanske vi kan få lite ledtrådar i hur det har gått för Apples Services-segment, där Music ingår.

Spotify utklassar egna prognosen för kundtillväxt – aktien backar i förhandeln

Den svenska streamingjätten Spotify har lyft kraftigt i det generella teknikrallyt på New York-börsen under coronapandemin. Aktien har sedan årsskiftet nästan fördubblats till 276,14 dollar, räknat före onsdagens börsöppning. Nu har bolaget visat korten för sitt tredje kvartal – och aktien faller med runt 4 procent i den amerikanska förhandeln till 265 dollar.

Pinterests kvartalsrapport Q3 2020: nu 442 miljoner månadsanvändare

Idag är en rolig dag för Pinterests aktieägare. Aktien rusar över 30 % efter gårdagens väldigt starka kvartalsrapport. Förlusten minskade med 24 % till 94 miljoner dollar och omsättningen ökade 58 % till 442,6 miljoner.

Och just 442 miljoner verkar vara det magiska talet. Det är också numer antalet aktiva månadsanvändare hos Pinterest. 37 % bättre än för ett år sedan.

Gällande användartillväxt och intäkter så följer Pinterest samma mönster som de flesta stora sociala plattformar just nu: pengarna kommer från de amerikanska användarna och tillväxten från resten av världen (det är så Pinterest delar in världen – USA och ”internationellt”. En indelning som får Snaps att kännas galet inkluderande). 98 miljoner av användarna finns numer i USA, 13 % fler än Q3 2019, och 343 miljoner utanför USA, 46 % fler. Så, ni vet, kanske dags att skaffa en ny jordglob?

Shopifys kvartalsrapport Q3 2020: Omsättningen ökade med 96 %

Ännu ett bevis på att e-handeln i stort har haft ett rätt bra 2020. Igår var det dags för e-handelsplattformen Shopify att sammanfatta förra kvartalet och det senaste året har milt sagt varit bra. Shopifys omsättning under det tredje kvartalet var 767,4 miljoner dollar – 96 % bättre än för ett år sedan. Det är ju… något bättre. Shopify vände dessutom till vinst jämfört med förlust för ett år sedan.

Sist fördubblades också Shopifys gross merchandise volume (GMV), från 14,8 miljarder dollar för Q3 2019 till 30 miljarder i år. Med andra ord en fördubbling av det totala värdet på alla produkter som handlare sålde via Shopifys lösningar.

Dessutom fortsätter Shopify växa sitt ekosystem utanför de digitala gränssnitten. 51 % av de handlare i USA och Kanada som har tillgång till Shopifys egen fraktlösning valde att använda den, upp från 45 % 2019.

Shopify stock is up in pre-market trading as earnings blow past estimates

Shopify stock jumped nearly 3% in pre-market trading today after announcing earnings that handily beat the estimates set by Wall Street. The Ottawa-based provider of e-commerce services for retailers reported earnings of $133.2 million, or $1.13 per-share, for the third quarter after posting a loss…

Ant Group kommer ta in 34,5 miljarder dollar i den största börsnoteringen någonsin

Så börjar vi komma riktigt nära börsintroduktionen av Ant Group – fintechbolaget bakom mobilbetalningsplattformen Alipay som började som en del av Alibaba. Det betyder att de flesta detaljer är klara. Ant satte idag det slutgiltiga priset på sina aktier, vilket gör att företaget kommer att ta in 34,5 miljarder dollar i sin notering, till en värdering av 313 miljarder dollar (ganska prick Mastercards värdering).

Med tanke på att såväl det Ant planerat att ta in som Ants värdering har skruvats upp några gånger sedan börsplanerna realiserades kan vi väl dessutom anta att såväl aktiekurs som värdering kommer hoppa upp ytterligare några snäpp när aktien börjar handlas i Hong Kong 5 november.

Alibaba som i dagsläget äger en dryg tredjedel av Ant planerar att investera ytterligare, plus ytterligare ett gäng kinesiska ”strategiska placerare”. Det blir däremot intressant att se hur amerikanska investerare kommer att närma sig aktien. Bara häromveckan började det komma uppgifter om att USA kan planera TikTok-åtgärder mot såväl WeChat Pay som Alipay – alltså förbud mot amerikanska företag att göra affärer kopplade till respektive tjänst. Vapenskrammel med tydlig signal att amerikanska investerare gör smartast att hålla sig borta. Ja, och även de som vill hålla sig väl med USA.

Ironiskt nog gör Ants gigantiska börsintroduktion att Hong Kong-börsen därmed seglar upp som världens näst största efter Nasdaq. Med andra ord: ambitionen att frysa ut kinesiska företag – och Kina som ekonomisk stormakt – kan ha förflyttat världens börstyngd rätt mycket österut. Framförallt för kinesiska företag som vill skaffa sig kapital förstås, i en tid när USA även har börjat hota med att sparka ut kinesiska företag från amerikanska börser. Men också för företag i länder som av olika anledningar inte är bästa kompisar med USA just nu. Och de är ju… några stycken.

Ant Group to raise $34.5 billion, valuing it at over $313 billion, in biggest IPO of all time

Ant Group would raise $34.5 billion in its dual initial public offering after setting the price for its shares on Monday, making it the biggest listing of all time. The Chinese financial technology giant previously said it would split its stock issuance equally across Shanghai and Hong Kong, issuing 1.67 billion new shares in each location.

Ant Group kommer efter sin börsintroduktion vara värt mer än Finlands BNP 2019

Ha. Lite kul (eller bara helt galen detalj) om Ant Groups när förestående börsnotering.

Ant är företaget som står bakom Alibabas betalplattform Alipay och kommer i början av november stå för tidernas största börsintroduktion någonsin. Ant kommer att ta in 34,5 miljarder dollar vid sin börspremiär till en värdering om 313 miljarder dollar.

Hur mycket är 313 miljarder dollar undrar du? Bland annat mer än Finlands hela BNP 2019…

Ant Group IPO: 5 interesting facts about the world’s biggest public offering

Backed by Chinese e-commerce group Alibaba Group Holding, the initial public offering (IPO) of Ant Group is expected to be the world’s largest

Bytedance kan börsnotera Douyin och Toutiao

En av de mest väntade och oväntade nyheterna. TikTok-ägaren Bytedance kan ha börjat föra ”tidiga diskussioner” om en börsnotering i Shanghai eller i Hong Kong. Med andra ord uppgifter som florerat i ett eller två år vid det här laget. Att världens högst värderade enhörning skulle ta klivet in på börsen är milt sagt rätt väntat. Men det oväntade är att det kanske inte är Bytedance som kanske ska placeras på börsen, utan Douyin (TikTok på kinesiska) eller nyhetsaggregeraren Toutiao.

Det handlar alltså om att Bytedance utforskar terrängen vad gäller att notera ”några av sina verksamheter” enligt de sedvanliga källorna med insyn. I sig in så konstigt att ett bolag särnoterar delar av bolaget, men lite oväntat ändå om Bytedance skulle välja att trycka ut delar av tjänsterna som noterade bolag medan själva moderföretaget behålls i privat ägo. Och framförallt att man som sagt verkar överväger att spinna loss Douyin och Toutiao som separata bolag.

Det är med andra ord svårt att inte tro att TikTok-problemen runt om i världen åtminstone till rätt stor del är en förklaring. De sedvanliga ekonomiska anledningarna att knoppa av och renodla lär finnas med, men här känns det också mycket som organisatoriska konstruktioner för att göra delarna under Bytedance-paraplyet mindre tajt knutna till moderbolaget och därmed göra hela Bytedance mindre sårbart för myndigheter och politiker som får feeling. Både utomlands och på hemmaplan.

TikTok parent ByteDance in early IPO talks to list businesses including short video app Douyin

Chinese technology giant ByteDance is in early stage talks to list some of its businesses including Douyin, a person familiar with the matter told CNBC. Last week, ByteDance spoke with investment bankers to explore the possibility of an initial public offering (IPO) for some of its divisions, the person said, without wanting to be named because the discussions were private.

 

Övrigt

Fler uppgifter som pekar på att Apple arbetar på en konkurrent till Googles sök

Tidigare i år skrev jag om att Apple kan vara på gång att bygga en egen konkurrent till Googles sök. En egen sökmotor, alltså. Nu kommer fler uppgifter som pekar på att det kan vara på gång.

Rent spontant känns det här förstås väldigt mycket som ett tosseprojekt. Google ligger ju… något före konkurrenterna vad gäller marknadsandelar. Det måste inte heller sluta med en fullständig webbsökmotor utan snarare något som Apple kommer använda som del av sina egna produkter för att göra sökning i iPhonen ännu smidigare.

Men sen har vi ju Apples karttjänst, som rätt unisont skrattades ut när den släpptes (lite som Amazons Sverige-premiär). Något årtionde senare lär den vara den mest använda karttjänsten i iOS – och Apple har så sakteliga börjat lufta ambitioner att låta tjänsten stå på egna ben. Kunna användas exempelvis av sajter som vill bygga in kartor. Även här förstås i tuff konkurrens med Google.

Och precis som hur Apple Maps föddes så kan anledningen vara en kombination av att Apple vill och att Apple tvingas. Och tvånget kan komma i form av den konkurrensstämning som USA nyligen lämnade in mot Google.

Report: Apple ’Stepping Up Efforts’ to Develop Alternative to Google Search

Apple is ”stepping up efforts” to develop its own search technology as U.S. antitrust authorities target a lucrative deal between Apple and Google that keeps Google’s search engine the default option on Apple devices, according to a new paywalled Financial Times report.

Kina på gång att klubba sin egen GDPR-lagstiftning

Ny lagstiftning på gång i Kina: Personal information Protection Law (PIPL – sjukt många pluspoäng för förkortningen). Eller ”GDPR” som vi säger här i EU.

Det handlar om en lagstiftning som är tänkt att, precis som GDPR, skydda internetanvändares data och integritet. Den innehåller bekanta saker som att företag och organisationer måste be om samtyckte innan man samlar in data om en användare.

Här kan vi förstås stanna upp en stund och reflektera lite över det synnerligen ironiska att Kina alltså kräver samtycke innan man samlar in data med tanke på att, tja, Kina. Det finns nog en och annan kines som har åsikter om hur pass mycket den här lagstiftningen kommer skydda mot oönskad dataanvändning och övervakning överlag i deras liv.

Därför är det inte särskilt konstigt att lagen framförallt verkar handla om utländska företag. Både företag som samlar in data i Kina och om kinesiska medborgare i andra länder. Dessutom kommer det ställas krav på att företag måste skaffa licens för att få exportera användardata från Kina till andra länder. Läs: mest USA. Inte minst med tanke på att lagstiftningen uttalat ska ge Kina möjlighet att ”vidta hämndaktioner mot länder eller regioner som inför diskriminerande åtgärder mot Kina på det här området”. (Vi kan nog anta att ”regioner” i mångt och mycket är synonymt med EU för tillfället.)

Precis som att Kinas skärpta AI-teknikexportreglerna i augusti i praktiken var helt riktat mot USA:s försök att tvinga fram en försäljning av TikTok så är även den nya lagen ett svar på att andra länder straffar kinesiska företag verksamma utomlands. Ett område där Sverige är i kikarsiktet både genom vårt EU-medlemsskap och genom åtgärder vi vidtagit helt på egen hand. Som beslutet förra veckan att stoppa ZTE och Huawei från att bygga eller bidra till 5G i Sverige.

China’s new law restricts transfer of personal data abroad

BEIJING — China began soliciting public comment on Wednesday for draft legislation to place tight limits on the transfer of personal data outside the country and let Beijing retaliate against any ”discriminatory” prohibitions by the U.S. If passed, the Personal Information Protection Law will become China’s first unified piece of national legislation on the safeguarding of personal data.

Stora mängder sekretessbelagda uppgifter om svenska samhällsviktiga funktioner läckte ut på nätet efter hackerattack

Ännu en hackerattack som ledde till att kunddata läckte ut. Det händer lite titt som tätt och 38 000 filer eller 19 TB data är med Facebook-mått mätt i det stora hela en rätt liten läcka. Däremot är det som hackerattacken mot Twitter för ett par månader sen: det är inte mängden i sig som är problemet, utan vilka Twitter-konton som hackades. Eller i det här fallet: att samhällsviktig information läckte ut.

Nu ska jag inte säga att jag har full koll exakt på innehållet och hur pass känsligt det är, men att det finns ritningar över saker som Riksbankens skalskydd och andra sekretessbelagda uppgifter kan absolut sägas vara rätt kritiskt.

Och visst. Gunnebo, säkerhetsbolaget som blev hackat, har rätt i att hackerattacker händer. Svårt att hundraprocentigt skydda sig. I det här fallet var det en ransomwareattack som hotade företaget och som lyckades avvärjas. Men däremot känns det som att Gunnebo slarvade rätt rejält med att ha koll på datahanteringen. Eller rättare sagt dataläckan. Och krishanteringsmässigt känns det sådär lyckat att sammanfatta läget som att det här ”olyckligt” att den här typen av data har läckt ut. Lite underdrift där kan man tycka.

Och det känns helt klart som att Gunnebo har lite att jobba på vad gäller den egna IT-säkerheten.

Riksdagen och banker mitt i stor dataläcka: ”Självklart olyckligt”

Säkerhetsbolaget Gunnebo har blivit utsatt för en stor dataläcka av bland annat sekretessbelagda uppgifter som planritningar över bankvalv, känsliga anläggningar med mera. Även Riksdagens skalskydd ska finna med i läckan. Totalt har 38.000 filer läckts ut på internet. Det avslöjar Dagens Nyheter.

Lego och Unity gör det möjligt att koda spel utan att koda

Ännu ett kul initiativ från Lego. Tillsammans med spelmotorn Unity har Lego släppt Microgame, ett initiativ som gör det möjligt att bygga korta 3D-spel utan koda. Lite Minecraft möter spelfunktionalitet möter kodningsbootcamp. Ja, fast utan kodandet, som sagt.

Inte så att det är det första initiativet av den här typen. Inte ens det första för Lego. Men ändå lite kul.

Dessutom ett initiativ som säkerligen är en väldigt medveten satsning även för Unity. En interaktiv demo av företagets spelplattform, om man så vill.

Det känns som att Unity har steppat upp sina satsningar att synas senaste månaderna. Det känns dessutom inte som att det är en slump att det kommer samtidigt som Epic Games har tokclashat med Apple. Ni vet, det gräl som lett till att Fortnite sparkades ut från Appstore och inte ser ut att komma tillbaka förrän tidigast nästa sommar. Om Epic vinner över Apple i den rättegång som är planerad då. (Ja, om inte Epic kryper till korset tidigare och gör som Apple vill, men just nu känns det rätt långt borta.)

Med andra ord känner Unity nog att det just nu är ett ypperligt tillfälle att påminna världen om att det finns alternativ till Unreal Engine.

Lego and Unity help you create mini games without writing any code

You probably aren’t about to write the next Lego Star Wars game by yourself, but you might come much closer than you think. Lego and Unity have teamed up on a new ”Microgame” project that lets you create a short 3D game in under an hour without writing a line of code.

Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Kanske också intressant

Av Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.