Kategorier
Sociala medier Sök/SEO Spaningar

Digitala spaningar vecka 45 2020

Facebook och Twitter drar igång insatser mot felaktiga vinstpåståenden i USA-valet. WhatsApp Pay får grönt ljus i Indien. Domare osäker på om det finns laglig grund att blockera TikTok-förbudet. TikTok säkrar musikrättigheter från Sony Music. LinkedIn rullar ut nya B2B-verktyget Company engagement report. Snapchat gör det möjligt för innehållsskapare att visa antalet följare. Kuaishou ansöker om börsnotering.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Artikel: Amazoninsikter: Ville utrota varumärken – gör nu som i Kina

Ville utrota varumärken – gör nu som i Kina – Ehandel

Vad är väl ett varumärke? Nära nog ingenting om man frågar Google och Amazon. Så har det åtminstone varit. Men nu börjar båda företagen så sakteliga svänga i frågan. Att Amazon precis lanserat en egen avdelning för lyxvarumärken är det senaste steget. Försökte döda varumärket som fenomen Under 2010-talet spekulerades det allt som oftast om…

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook och Twitter drar igång insatser mot felaktiga vinstpåståenden i USA-valet

Så är vi på väg mot vad som verkar vara lite värsta-scenariot i amerikanska presidentvalet. Där Trump mer eller mindre uttryckligen gått ut med att han har vunnit och att om han inte vinner så beror det på fusk från demokraternas sida. Både Facebook och Twitter har med andra ord fått användning för de verktyg som de tog fram rätt mycket för precis det här utfallet.

Twitter har redan hunnit dölja och begränsat spridningen av en Trump-tweet på temat och Facebook har aktiverat sin ”rösterna räknas fortfarande”-funktion.

Och ja. Det sistnämnda har förstås fått Facebook-användare att reagera. Att Facebook till skillnad Twitter inte döljer Trumps motsvarande inlägg på sin Facebook-sida eller på andra sätt begränsar den direkta spridningen.

Vi kan ju oavsett lugnt utgå från att det här är något som kommer att diskuteras en… del kommande tiden. Inte minst på den politiska arenan i USA.

Dessutom ett lite märkligt klargörande från Facebook: Facebook smackar alltså nu på sin ”rösterna räknas fortfarande”-märkning på Facebook och Instagram på samtliga inlägg från kandidaterna. Men ingreppet som gällde ”om någon av sidorna utropar sig som segrare” gällde bara för hela landet, inte för enskilda delstater.

Med tanke på att det redan på förhand såg ut som att det skulle bli ett val som skulle avgöras i några få delstater den här gången också så lär det också bli något som Facebook säkerligen kommer få höra om kommande tiden.

No Title

Once President Trump began making premature claims of victory, we started running notifications on Facebook and Instagram that votes are still being counted and a winner is not projected. We’re also automatically applying labels to both candidates’ posts with this information. pic.twitter.com/tuGGLJkwcy

WhatsApp Pay får grönt ljus i Indien

Ett rätt stort besked för Facebook: WhatsApp Pay får till slut grönt ljus att rulla ut i Indien. Senare än tänkt, eftersom tjänsten sprang rakt in i en regleringsvägg, men nu kan Facebook öppna tjänsten bredare i Indien. Visserligen med begränsningar: max 20 miljoner användare via UPI, Indiens statliga betalningsplattform (tänk en Bank ID för mobilbetalningar, alltså en hubbtjänst med API:er för andra att betala betaltjänster mot).

Och artikeln bjuder dessutom på lite intressant information om just UPI. Indien har beslutat att en enskild tredjepartsapp, som WhatsApp Pay, Google Pay och Walmart-backade PhonePe, max får stå för 30 procent alla transaktioner via plattformen. Lär inte vara något problem för WhatsApp Pay även om de skulle nå 20 miljoner användare (PhonePe har 250 miljoner). Men desto jobbigare för Google Pay och just PhonePe, som ska stå för 40 procent var av alla transaktioner som passerar genom UPI.

Ett milt sagt… intressant beslut. Visst, maxgräns för antalet användare skulle förstås vara lite märkligt, men är något som bestaltjänsterna kan hålla koll på själva. Men hur mycket användarna använder tjänsten? Lite svårare. Frågan är alltså vad som händer när en enskild betalapp slår i taket. ”Tyvärr, månadens betalningskvot är nådd?”

WhatsApp Pay Gets Green Signal in India, but With 20 Million User Cap

The National Payments Corporation of India (NPCI) announced today that WhatsApp can go ahead with the rollout of WhatsApp Pay in India. The company will be allowed to rollout in a “graded manner” the NPCI said, and it will first be allowed to do so with a maximum of 20 million registered users in UPI.

TikTok

Domare osäker på om det finns laglig grund att blockera TikTok-förbudet

Igår var det så dags för ännu ett besök i en (virtuell antar jag) amerikansk rättssal för TikTok. Den här gången för att bestrida det stora TikTok-förbudet som är planerat att träda i kraft 12 november. Och utfallet den här gången blev… inget utfall alls.

Kort recap: det amerikanska förbudet mot TikTok var ursprungligen en tvåstegsraket. Först ett förbud mot nya nedladdningar (att appen alltså skulle tvingas plockas bort från Appstore och Google Play) och så nu 12 november ett förbud mot tjänsten överhuvudtaget. Att exempelvis internetoperatörer ska tvingas blockera TikTok i sina nät, även för användare som redan har laddat ner appen.

Förra gången som domaren Carl Nichols hörde fallet i september så biföll han TikTok-ägaren Bytedances begäran att stoppa förbudet. Argumentet då var att förbudet stred mot yttrandefriheten i USA och bröt mot internationella handelsavtal gällande flödet av ”informational material”. TikTok argumenterade dessutom att ett förbud skulle leda till ”permanent skada” för TikTok (vilket ju, well, lite är poängen).

Men den här gången sa Nichols att han kanske inte har laglig grund att stoppa förbudet från att träda i kraft. Han har gett båda sidor till i morgon fredag på sig att inkomma med kompletterande handlingar för att ”adressera frågan om TikTok fortfarande riskerar permanent skada från presidentordern som förbjuder nya nedladdningar”. Det verkar dessutom alltså som att Nichols går tillbaka till den första förbudsförhandlingen för att få underlag till beslut om nästa steg.

Det finns dessutom två saker i det här som blir extra intressanta att följa. Den ena är om Trump genom sin presidentorder om TikTok-förbud (och även mot WeChat) har överskridit sina befogenheter. Den andra är hur ”informational materials” ska definieras – alltså det som uttryckligen lyfts i det internationella handelsavtal som kan köra över presidentordern. Enligt TikTok-sidan ska förbudet stänga ner personlig kommunikation i och möjligheten att dela just ”informational materials” via appen. USA säger å sin sida att användardata inte kan klassas som informativt material. Att ett förbud inte siktar in sig på att begränsa flödet av information, utan (ut)flödet av användardata från USA till Kina.

Och ja, det sistnämnda kan ju säkerligen stämma. Handelsavtalet lär inte ha sett på användardata som handelsvara på det sätt det är idag tack vare (på grund?) av de stora plattformarna. Men en följd blir ju oavsett att även flödet av information, och därmed även yttrandefriheten, stryps.

Med tanke på att alla domstolsutslag så här långt gällande förbuden mot TikTok och WeChat har slagit ner på förbuden så är jag faktiskt lite förvånad att Nichols nu känner att han kanske inte har tillräckligt på fötterna för att stoppa förbudet mot TikTok från att träda i kraft. Det kan ju fortfarande bli så att han kommer att fatta samma beslut som förra gången på fredag, och bara vill ha riktigt väldokumenterade argument från båda sidor. Men som sagt, lite oväntat är det.

U.S. Judge Unsure if He Has Grounds to Issue New TikTok Injunction

WASHINGTON (Reuters) – A U.S. judge said on Wednesday he was uncertain if he had a legal basis to bar the U.S. Commerce Department from imposing restrictions on video-sharing app TikTok after a Pennsylvania judge had already blocked the government’s plan on Friday.

TikTok säkrar musikrättigheter från Sony Music

En rätt stor affär för TikTok: man har säkrat fortsatta rättigheter till Sonys musikkatalog. Det innebär att TikTok nu även framöver kan erbjuda laglig musik till sina användare från ett av världens tre stora skivbolag. Diskussioner ska dessutom föras med de återstående två: Universal och Warner.

Världens stora plattformar för användarskapat innehåll har skaffat sig musikrättigheter på löpande band framförallt senaste 1-2 åren. Och inte bara för att slippa betala böter och att jiddra med skivbolagsjurister utan också för att driva sina egna tjänster. Inte minst Facebook har satt rättigheterna i arbete genom att ta fram funktioner som ska få användarna att lägga mer tid på plattformen snarare än bara en passiv musiktjänst.

Och just det sistnämnda verkar vara en del av det nya avtalet: nya ”initiativ” för att marknadsföra Sony-artister på plattformen.

TikTok and Sony Music reach a long-awaited licensing deal

TikTok and Sony Music Entertainment have reached a licensing deal that will keep bringing songs from the record group’s roster of hit artists to the shortform video app. Neither company would tell The Verge any real details about what this means for TikTok users.

TikTok fortsätter vara den app som drar in mest pengar

Ny rapport från Sensor Tower om vilka appar som drog in mest pengar under oktober via Appstore och Google Play. Åter är det TikTok som dominerar. Toppar både Appstore och totalt. Lär också toppa för Android. Sensor Tower räknar bara intäkter via Google Play, inte via tredjeparts-Android-butiker, och eftersom Google Play inte finns i Kina så måste Android-användarna välja andra sätt att installera sina appar.

Det här gäller inte minst eftersom Sensor Tower uppskattar att 86 % av intäkterna kommer från Kina, så det är alltså med andra ord egentligen Douyin som fixar pengarna. Tvåa är USA med 8 % av TikToks totala intäkter och trea är, väldigt överraskande, Turkiet.

Det är dessutom en rätt imponerande tillväxt som då främst Douyin kan visa upp. Intäkter på 115 miljoner under oktober är sex gånger så mycket som under oktober 2019. Bytedance vet alltså även hur man kan få sina användare att betala för sig direkt. En föraning om Bytedances planer även för TikTok alltså.

TikTokare följde det amerikanska valet via TikTok

En artikel som konstaterar något egentligen hyfsat självklart: tiktokare följde det amerikanska valet via TikTok. Ja, inte alla förstås, men säkerligen rätt många. På samma sätt som olika generationer valt att göra på samma sätt för att följa, kommentera och dela upplevelser om ett val tillsammans i sin föredragna plattform. Facebook och Twitter för de äldre generationerna, Insta och Snapchat för de lite yngre. Självklart att TikTok får samma roll.

Men det utmanar också klichébilden av TikTok som en app som bara handlar om rätt meningslösa skojsiga klipp för tillfälligt tidsfördriv. Om man så vill, ungefär samma resa som alla sociala medier har genomgått i takt med att såväl plattformar som användare har mognat.

Vi kan med andra ord utgå från att TikTok kommer bli en väldigt viktig plattform för förstagångsväljare i Sverige om två år. Både före, under och efter valet.

Election Night on TikTok: Anxiety, Analysis and Wishful Thinking

Their parents are watching cable news in the other room, but many younger people are gathering online for a more communal experience. On election night, tens of millions of Americans turned to their cable networks of choice for returns and projections.

LinkedIn

LinkedIn rullar ut nya B2B-verktyget Company engagement report

Nytt B2B-verktyg från LinkedIn: Company engagement report. Ny insiktsparametrar som ska visa ”hur engagerade nyckelmålgrupper är med ett företag”. Nyckeltalen som ingår i rapportverktyget:

  • Total engagement level: Summan av engagemang med annonser, oraganiskt innehåll och webbplatsbesök delat med antal medlemmar som man har riktat in sig på.
  • Member targeted: Antal medlemmar som arbetar på ett visst företag och har varit i fokus för en kampanj.
  • Total ad engagement: Antal reaktioner, kommentarer, klick, delningar och videos som spelats minst 25 % av längden. Inkluderar både betalda annonser och annonser som blivit ”virally shared”.
  • Total organic engagment: Totalt antal interaktioner med inlägg från ett företags LinkedIn-sida.
  • Total website visits: Antal besök på ett företags sajt.

Ska finnas tillgängligt för alla som använder LinkedIns campaign manager.

New for Marketers on LinkedIn: The Company Engagement Report

Is this strategy working? It’s a question that marketers have been asking for decades and the answer has often been difficult to attain. It’s not that we don’t have the tools and capabilities to measure almost anything we want, but the challenge remains in distilling the metrics (and audiences) that truly matter.

Snapchat

Snapchat gör det möjligt för innehållsskapare att visa antalet följare

Man  kan göra precis som Facebook. Eller så kan man gå åt rakt motsatt håll. Det tog nio år, men nu lägger så även Snapchat till antal följare. Det kommer däremot vara en opt in-funktion, så det blir upp till respektive innehållskapare att välja om man vill visa hur många följare man har eller inte.

For The First Time, Snapchat Will Let Creators Publicly Display Their Follower Counts – Tubefilter

Nine years after its launch, Snapchat has finally integrated a feature that has long been a given on competing social platforms: public follower counts. That said, users will have the option to publicly display subscriber counts, as spotted by Houston-based social media consultant Mike Metzler (below).

Twitter

Twitter kommer upphäva Donald Trumps ”allmänt intresse”-skydd 20 januari

Lite oklart hur vi ska överleva det här.

Trump will lose his Twitter ’public interest’ protections in January

President Donald Trump will lose Twitter privileges he enjoys as a world leader when President-Elect Joe Biden takes office on January 20th, 2021. Twitter confirmed that Trump’s @realDonaldTrump account will be subject to the same rules as any other user – including bans on inciting violence and posting false information about voting or the coronavirus pandemic.

Kuaishou

Kuaishou ansöker om börsnotering

Ännu en kortvideoapp på väg till börsen: kinesiska Kuaishou, eller Kwai utanför Kina, har ansökt om notering i Hong Kong.

Vi pratar alltså om TikToks största (men mindre) konkurrent i Kina och som artikeln konstaterar därmed också världens näst största. Ja, lite beroende på hur man räknar förstås, men åtminstone som renodlad tjänst. 776 miljoner månadsanvändare, vilket förstås även gör den till en av världens största tjänster alla kategorier. Och ja, är backad av en av Kinas två jättar, i det här fallet WeChats moderbolag Tencent.

Kuaishou värderades senast till 30 miljarder dollar och har inte gett någon ny siffra i samband med noteringen, vare sig gällande värdering eller hur mycket de planerar att ta in. Kuaishou väljer alltså likt flera kinesiska företag senaste tiden att hoppa över USA och istället välja hemlandet för sin notering. Förstås mycket beroende på de lite… frostiga relationerna mellan USA och Kina.

Chinese video-sharing app Kuaishou files for IPO in Hong Kong

Valued at more than US$30 billion in its most recent funding, Kuaishou chose to list in Hong Kong as the United States government increased its censorship of Chinese firms and especially technology giants.

 

Sök/SEO

Sökningar på kaffe, sprit och pommes frittes slog sökrekord under amerikanska valet

Ha. Google tells it like amerikanerna kände sig under valnatten. Det amerikanska valet bjöd inte bara på den trots allt väldigt goda nyheten att valdeltagandet ser ut att bli det högsta sedan 1900, det slogs några sökrekord också.

Googlingar på ”coffee” slog nytt rekord i USA under valdagen (och natten kan man tänka). Men inte bara det. Enligt Google har sökningar på ”alcoholic drink” aldrig varit så högt som nu. Även ”liquor store near me” och ”fries near me” slog nya sökrekord.

Kaffe, sprit och pommes. Hur man överlever det amerikanska valet 2020.

Google searches for ’coffee’ and ’liquor stores’ break records as election results trickle in

We’ll drink to that. Google searches for ”coffee” hit an all-time high in the U.S. on Election Night, the search-engine giant reported Wednesday. But people weren’t just chasing a caffeine buzz to follow the contested presidential election between incumbent President Donald Trump and Democratic challenger Joe Biden.

 

Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Kanske också intressant

Av Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.