Kategorier
Sociala medier Sök/SEO Spaningar

Digitala spaningar vecka 49 2019

Facebook släpper verktyg för att exportera bilder till Google Photos och uppdaterar sin krishanteringsplattform med användarrapportering och WhatsApp-stöd. Googles lokala sökningar blir bättre på att förstå företags verksamheter, Google Maps kan börja visa vilka gator som är ordentligt upplysta och Googles grundare kliver av som VD för Alphabet. TikTok tillsätter global musikchef. Tencent investerar i kortvideoappen Kuaishou/Kwai.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i sammanställningen

 

Veckans videosammanfattning

  • Contract for the web: ännu ett försök att fixa internet – men vem tänker på pengarna?
  • Betalapparna blir allt mer hubbar i våra digitala liv
  • Alibabas nya operativsystem för handel – online och offline

Digitala spaningar med Ola Andersson vecka 48

3 stora saker som hände i den digitala världen vecka 48: 🎯 Contract for the web: ännu ett försök att fixa internet – men vem tänker på pengarna?

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook släpper verktyg för att exportera bilder till Google Photos

Facebook tar ännu ett GDPR-drivet steg: företaget testar funktion som gör det möjligt för användare att exportera sina Facebook-bilder till… Google.

Facebook har, likt övriga techjättar (och, tja, alla EU-företag, typ) förstås haft grundfunktionen ett tag för att lira med just GDPR. Det som är nytt nu är, vad det verkar, en direktintegration med en annan tjänst: Google Photos. Tjänsten i sig tillför med andra ord inget som inte går att göra, men den gör det smidigare.

Just det senare är förstås en grej som EU gillar. Och med tanke på att både Facebook och Google är under EU-lupp så är det en bra grej för de båda företagen.

Funktionen är dessutom del av det större intiativet Data Transfer Project, där Apple, Facebook, Google, Microsoft och Twitter ingått samarbete för att hitta gemensamma standarder för hur den här typen av överföringar ska kunna förenklas. Ytterligare en positiv effekt av GDPR för oss konsumenter. Typ en motsvarighet till Opening banking-direktivet, för sociala(ish) plattformar.

Facebook-funktionen testas just nu på Irland och sedan rullas ut i resten av världen (ja, om inget jättekonstigt dyker upp i testet, kan man tänka).

Facebook tests tool that allows users to export photos to Google

Facebook today announced a new tool that would allow users to transfer their photos and videos from Facebook to other storage services, starting with Google Photos. This tool would be similar to the one we already have that allows us to dow

Instagram börjar kräva födelsedatum från nya användare

Instagram kommer bli hårdare på ålder. Från och med nu kommer nya användare globalt behöva ange sin ålder, för att kunna säkerställa att användare är över 13 år gamla. Man får fylla i sin födelsedag och det gör man ju som bekant alltid hundra procent ärligt i såna här sammanhang.

Skämt åsido: det är sannolikt ungefär så mycket som Facebook har rätt att kolla någons faktiska ålder. Men det intressanta i sammanhanget är att Facebook ändå kan lista ut någons ålder (förstås). En AI-algoritm som har tränats på inlägg som innehåller orden ”happy birthday” för att säkerligen se hur bra den är på att hitta tecken på att någon är yngre än de har angett. Typ att användaren själv skriver sin ålder eller att någon som grattar gör det.

Dessutom har kodgrävar-Yodan Jane Manchung Wong hittat spår på en relaterad funktion: möjlighet för företag på Insta att ange minimiålder för vem som ska få se innehåll. Vi kan med andra ord tänka att uppsteppningen på ålderssidan är en följd av att den här funktionen är på gång.

Instagram will ask new users to provide their birthdays

Instagram is requiring new users to provide their birthdates when they sign up for the social network. The new data will help cater privacy features to younger users.

Facebook uppdaterar sin krishanteringplattform med användarrapportering

Facebook uppdaterar sin krishanteringsplattform med ett antal nya funktioner. Som stöd för WhatsApp och att katastrofkartorna blir tillgängliga för fler organisationer som är aktuella vid en större kris. Kartorna ska dessutom ha vässats och blivit bättre.

Dessutom gör Facebook det nu möjligt för användare att själva rapportera in relevant information. En bro som har kollapsat, vägar som inte är framkomliga. Det här är något som förstås alltid har gått att göra via Facebook – men nu bygger man in det i den dashboard som är tänkt att vara go to-hubben vid en katastrof.

Det som är riktigt intressant här är förstås att Facebook på sätt och vis blir, tja, Waze. Eller Googles nya testapp för motsvarande funktionalitet i kollektivtrafiken. Kort sagt en lösning där användare kan informera andra användare om läget – i realtid.

Återigen. Precis det här här man alltid kunnat göra via Facebooks nyhetsflöde (och inte bara vid kriser). Men nu alltså en funktion skräddarsydd för ett väldigt specifikt användarscenario.

Och om Facebook börjar specialbygga Waze-funktionalitet för den här funktionen så, tja, varför stanna här?

Facebook updates crisis response tools, adds WhatsApp integration | TechCrunch

Facebook is expanding Crisis Response, its disaster-reporting and communications feature that’s been used in 300 crises in more than 80 countries. The

Facebook utökar sin krishanteringplattform till WhatsApp

Som jag skrev tidigare idag så uppdaterar Facebook sin krishanteringsplattform med stöd för WhatsApp. Det blir alltså möjligt för WhatsApp-användare att erbjuda och be om hjälp vid en större kris, som en naturkatastrof. Funktionen tar i och med det här steget från Messenger, som tidiagare var den enda kanalen att hantera detta.

Det här är en helt logisk utveckling. Eller rättare sagt: det är konstigt att det har dröjt så länge. Här hos oss är Instagram Facebooks klarast lysande stjärna, men i större delen av världen dominerar WhatsApp. Framförallt i tillväxtvärlden – som dessutom förstås generellt sätt också har betydligt sämre infrastruktur vid kriser (ja, och överlag). En sån här funktion är förstås ännu mer relevant i dessa länder.

Men inte bara det: det handlar förstås också om länder som är väldigt viktiga för Facebook framtida tillväxt. Nästa miljard användare. Det är också därför som Facebook satsar så hårt på att få in såväl funktionalitet som användare i appen. För ju mer Facebook kan göra WhatsApp till en måste-app för vardagsbruk – och då pratar vi också om saker som att betala räkningar och handla – desto stabilare användarbas kommer de få.

En bas vars väg in går via vardagssysslor, inte kattfilmer och frukostbilder.

Facebook’s Crisis Response tool expands to WhatsApp

Facebook users trying to offer or request help after a natural disaster on the platform’s Crisis Response pages can now do so via WhatsApp.

TikTok

TikTok tillsätter global musikchef

För inte så länge sedan kom det spekulationer om att TikTok, hyfsat väntat, kan vara på gång med en egen musikströmningstjänst. Nu kan vi nog en gång för alla bekräfta att så kommer bli fallet. Bytedance har utsett en Vice President, Global Head of Music för TikTok. En musikchef, alltså.

Spekulationerna har talat om att något skulle kunna släppas redan denna månad, men oavsett så lär det nu alltså mest handla om ”hur snart” snarare än ”om”. Eller kanske ännu mer: vilken slags musiktjänst?

Tittar man på Facebook så har de använt sina musikrättigheter till att ta fram tjänster och funktioner där användarna ska använda musiken som del av interaktionerna på plattformarna. Som del av skapandet, snarare än passivt lyssnande (alltså att Bytedance gör som Facebook och Snapchat och tänker kreativt kring musiklicenser snarare än att pouta som Google). Det scenariot känns mest troligt även för Bytedance, även om en renodlad musiktjänst förstås också skulle passa in i erbjudandemixen.

Vi ser den här utvecklingen även hos just rena musiktjänster. Som att såväl Spotify som Apple Music har eller håller på att få realtidslåttexter. Initiativ för att få användarna att interagera mer med just apparna.

Musiktjänster är något som ligger och rullar i bakgrunden (ja, om man betalar för dem i fallen Youtube och Spotify). Det innebär att vi pratar om ljudreklam. Men kan man ge apparna mer skärmtid, bokstavligen, så innebär det fler annonsytor och annonsformat, men också fler möjligheter till ”merförsäljning” av tjänster.

Ja, och allra mest om man som exempelvis Facebook bygger in musiken i funktioner där användare tillbringar aktiv tid med ditt varumärke.

Ole Obermann joins TikTok as Vice President, Global Head of Music – Music Business Worldwide

Exec was previously Chief Digital Officer and Executive Vice President, Strategy & Business Development at WMG…

Tencent

Tencent investerar i kortvideoappen Kuaishou/Kwai

Ännu en intressant investering från Tencent: man plöjer ner två miljarder dollar i kinesiska Kuaishou, eller Kwai som appen heter i sin utlandsversion. Och ja, det är förstås en kortvideoapp det handlar om. Dessutom en av de största på området.

För den som har lite koll på sociala medier i Kina lär det inte komma som en överraskning att kortvideo är väldigt svart just nu. Och hos oss också, för den delen. Tencent har sedan tidigare Weishi, men den har börjat hamna efter de två stora i landet: Kuaishou och Doyuin (TikTok). Bara senaste halvåret har Tencent släppt åtminstone två egna kortvideoappar (Yoo Video och Maohu) – men det stoppar dem förstås inte från att investera i en konkurrent because tech 2019. Investeringen ska leda till att Tencent äger runt 20 procent av Kuaishou och de båda företagen tittar dessutom på ”strategiska samarbeten” framåt.

För Kuaishous del betyder det att företaget nu värderas till 28,6 miljarder – och man siktar förstås på börsnotering. Dessutom kommer appen, likt TikTok, satsa än mer på shoppingfunktioner. Inte minst liveströmningsshopping, ett fenomen som om möjligt är ännu svartare i Kina för tillfället.

Artikeln pekar också på det som är Tencents Facebook-problem: de unga användarna. Megaappen WeChat är likt Facebook ett måste i Kina, men för att man måste – inte för att man vill. Åtminstone inte om man tillhör en yngre målgrupp. WeChat ska ha en egen kortvideofunktion som enligt artikeln har runt 10 miljoner dagliga användare. Hela Sveriges befolkning är inte… inga användare, men i relation till WeChats 1,3 miljarder månadsanvändare är det… IGTV.

Med andra ord: likt Facebook har säkert de unga användarna WeChat-appen. Men när de väljer plattform för att hänga med sina vänner så är det helt andra appar som gäller.

https://pandaily.com/tencent-pours-2-billion-into-kuaishou/?1

Google

Google lägger till chattfunktion i Google Photos

Google har gång på gång försökt bli sociala, utan att det har gått… särskilt bra. De satsningar som sökjätten har rullat ut med buller och bång har oftast slutat på Google-kyrkogården. Men senaste året eller så har Google försökt igen – men en lite annan utgångspunkt. Istället för att fortsätta kopiera Facebook har man tagit avstamp i det man kan: sök. Här är en annan variant: Google Photos får delnings- och chattfunktioner.

Istället för att behöva skapa ett album för att sedan dela detta går det nu att direkt från Google Photos dela bilder med ett meddelande – ett meddelande som sedan kan förvandlas till en chattråd. Det handlar alltså inte om sök den här gången, utan om en av Googles välanvända produkter.

Det här är förstås ett litet tillägg som inte tillför särskilt nytt. Det krävs att båda inblandade har Google Photos och är marginellt smidigare än att dela det via någon annan kommunikationskanal man använder. Men faktum kvarstår: istället för att försöka bygga något som uttalat ska vara en social plattform så är Googles strategi den här gången att socialifiera </ord> de tjänster vi faktiskt använder.

Google Photos launches private messaging for quickly sharing photos

Google is launching a new share feature for its Google Photos service that acts like a private messaging app. It lets you easily share photos with friends and chat in a thread, just like you would on a social app like Instagram or Facebook Messenger.

Reddit

Reddit har nu 430 miljoner månadsanvändare

Nya användarsiffror från Reddit. Forumtjänsten har nu 430 miljoner aktiva månadsanvändare, 30 procent fler än för ett år sedan. Med tanke på att vi pratar om en tjänst nästan lika gammal som Facebook är det en rätt imponerande tillväxt (om än på betydligt lägre nivå). Dessutom ökade kommentarerna och visningarna under en månad med 37 respektive 54 procent på årsbasis.

Fler använder Reddit och de som använder det använder det mer, alltså.

Reddit’s monthly active user base grew 30% to reach 430M in 2019 | TechCrunch

In a year-end retrospective released this morning, Reddit says its user base grew 30% this year to reach 430 million monthly active users, as of the end

 

SÖK/SEO

Googles ändrade sökresultat har fått oss att ändra hur vi läser sökresultatet – på datorn

Att Google vill få oss att hänga mer på Google är ingen nyhet. Tid är hårdvaluta. Och ju mer som användare kan göra utan att lämna Google, desto mer annonser kan de potentiellt konsumera. Så Googles sökresultat bygger allt mer på att ge svar direkt. En studie från Nielsen Norman Group visar nu att Googles ompaketerade sökresultatsida i sig gör att vi tillbringar mer tid hos Google. Eller rättare sagt: Google har gjort resultatsidan svårare att snabbt skanna av jämfört med för 10 år sedan.

Istället för att uppifrån och ned, och ignorera högerkolumnen eftersom vi lärt oss att det bara finns reklam där, så studsar våra ögon runt på sidan mycket mer. Vi flipperskannar sidan. Google utnyttjar numer dessutom mer av själva skärmytan genom att just reklamhögerspalten inte längre är död. Där finns numer också ”riktigt” innehåll.

Gott så långt. Men själva studien har förstås en väldigt stor svaghet. Den handlar om datorversionen (ordet ”mobil” nämns inte ens, inte heller ”desktop” – så noll reflektion kring det). I mobilen har vi förstås ingen högerkolumn.

Senaste Google gick ut med mobilsiffror var 2015, när det hette att hälften av alla googlingar skedde i mobilen. Vi vet inte hur det ligger till nu, men jag har sett bedömningar om att den siffran nu är 65 procent, vilket inte alls känns orimligt. 35 procent av alla googlingar är förstås fortfarande sjukt många, men det är alltså fortfarande en allt mindre del.

Studien i sig kan vara intressant oavsett, som exempel på hur användare kan styras utifrån design och placering (även om inte det heller är nytt). Och mycket av det här gäller också det mobila sökresultat, även om det inte är riktigt lika spretigt (än).

Men om man vill vara elak kan man konstatera att medan det hänt en hel massa vad gäller Googles sökresultatsida senaste decenniet så har NNG:s mätmetoder inte flyttat sig en millimeter.

Complex Search-Results Pages Change Search Behavior: The Pinball Pattern

Because today’s search-results pages have many possible complex layouts, users don’t always process search results sequentially. They distribute their attention more variably across the page than in the past.

Googles lokala sökningar blir bättre på att förstå företags verksamheter

Googles lokala sökningar har blivit smartare. Ja, eller de blev det redan för en månad sedan i och med den uppdatering som började rullas ut i början av november. Nu ska den vara helt utrullad – globalt: neural-matchning vid just lokala sökningar.

Google själva kallar tekniken för en supersynonymfunktion och den känns lite som BERT, fast specifikt för just sökningar i närområdet. En teknik som ännu bättre förstår vad vi MENAR när vi söker – även om vi inte skriver det. Google ska alltså bli bättre på att plocka fram den mest relevanta träffen, även när företaget som är den mest relevanta träffen inte ens har med orden som söks i sin beskrivning eller annan information.

Även om det inte uttalat sägs det här så känns det som att det finns en BERT-parallell till. Eller rättare sagt: två initiativ som ser ut att peka lite på samma sak: algoritmer som inte kommer gå att optimera mot. Det blir alltså mer och mer inte den som är bäst på att sökmotoroptimera innehållet som vinner, utan, precis som trenden ser ut på innehållssidan, den som har bäst och mest relevanta tjänster i närheten.

Ja, om man inte betalar förstås. Eller går all in på att använda Googles funktioner och plattformar.

Så lite som vanligt, alltså.

Google Changes How Local Search Results Are Generated

Google confirmed an update affecting local search results has now fully rolled out, a process which began in early November.

Google gör det möjligt att räkna på boräntan direkt i sökresultatet

Och ännu en funktion från Google så att vi ska slippa trycka oss bort och besöka andra sajter: bolånekalkylator. Som det brukar fungera när du är nyfiken på vilken ränta du kan få – fast hos Google.

Den spontana känslan är att det här är ett område där jag kanske hade tryckt mig vidare till en sajt som jag har större förtroende för i frågan. Antingen någon av bolåneinstituten jag känner till eller någon annan ränteredovisningssajt.

Men samtidigt: hade jag använt den för att få något slags riktvärde om jag inte hade en aning? Absolut. Och krasst talat: vad gör Google sämre på det här än att använda någon annan räntejämförelsesajt? (insert valfri diskussion om data och integritet som oundvikligen blir svaret)

Med andra ord: det här lär absolut bli en grej. Och det lär bli ytterligare ett område där förlorarna blir sajtägare och aggregeringstjänster. Och med tanke på att Google siktar på att lansera någon form av konsumentbankkonto nästa år så, tja, varför stanna bara vid en jämförelse?

Kevin_Indig on Twitter: ”Goodbye, mortgage calculators. Hope Google gets a lot of backlinks. pic.twitter.com/BgUGpYsZbj / Twitter”

Goodbye, mortgage calculators. Hope Google gets a lot of backlinks. pic.twitter.com/BgUGpYsZbj

Google Maps kan börja visa vilka gator som är ordentligt upplysta

Ännu en smart och bra funktion i Google Maps. Ja, eller en bra funktion av en dålig anledning. Möjlighet att direkt i Maps se vilka gator som är ordentligt upplysta när du ska ta dig någonstans efter mörkrets inbrott.

Ingen funktion som finns än eller som en testas, utan det är (som vanligt) kodgrävande som visat att just det här kan vara på gång. Men det är helt i linje med hur Google allt mer vill personalisera hela sökupplevelsen.

Med andra ord, allt fler möjligheter att anpassa HUR du föredrar att ta dig från A till B. Vi kan utgå från att vi alltmer kommer kunna spara den här typen av information i våra Google-konton. Och inte bara att man föredrar vissa fordonstyper (jag vill alltid/aldrig se elscootrar som alternativ) utan också andra förutsättningar. Som att jag alltid bara vill se rullstolsvänliga rutter. Eller, som här, bara gångvägar som inte passerar mörka eller öde sträckor.

New Google Maps feature could help you avoid dark streets while walking

Google Maps is working on a new feature that will highlight well-lit streets, and help walkers avoid sidewalks without streetlights.

Googles grundare kliver av som VD för Alphabet

Ett litet skalv i den digitala världen: Google-grundarna Larry Page och Sergey Brin kliver åt sidan i det egna bolaget. Nuvarande VD:n Sundar Pichai tar över rodret. Det oundvikliga drabbar nu alltså Google, när grundarna till sist låter någon annan driva verksamheten vidare.

Nu är det en mindre förändring än det kan låta som. Det handlar om att Page lämnar över VD-posten för moderbolaget Alphabet till Pichai. Men sen blir det ändå lite intressant: Pichai blir VD för både Alphabet – och Google.

Eller om man så vill: Google håller på att bli Google igen.

Alphabet skapades 2015 för att renodla Googles verksamhet. Google hade vid den här punkten börjat spreta som företag med betydligt fler verksamheter än sök och annonsering. Alphabet-konstruktionen gjorde att Google inte inte längre behövde dras med förlustverksamheter. Det som hamnade i Alphabet var inte minst företagets Other bets, alltså saker som satsningen på självkörande bilar, internetballonger och stadsdelar byggda från ”the internet up”.

Men att Pichai alltså nu blir VD för båda företagen kan alltså handla om mer än bara en stafettpinneöverlämning. Det kan handla om att verksamheterna nu kan vara på gång att konsolideras igen under ett tydligare varumärke. Åtminstone internt, till en början.

Sundar Pichai takes over as Alphabet CEO as Larry Page and Sergey Brin step down – SiliconANGLE

Sundar Pichai takes over as Alphabet CEO as Larry Page and Sergey Brin step down – SiliconANGLE

 

Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

Drabbas du ofta av FOMOOODS (Fear of missing out on Olas digitala spaningar)? Prenumera på mitt nyhetsbrev för att varje vecka få de viktigaste digitala händelserna direkt till din mejlkorg!

Prenumerera här

Och när du ändå är här

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant?

Tryck här för att se hur du gör

Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Kanske också intressant

Av Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Plattform för samtyckeshantering av Real Cookie Banner