Kategorier
Detaljhandel/e-handel Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 5 2020

WhatsApp Pay börjar rullas ut kommande månaderna. Facebook släpper nya integritetsverktyg. Facebook Gaming får nya modereringsverktyg. Snapchat lanserar Bitmoji TV. Pinterest släpper AR-funktion för att testa makeup. Google släpper kortvideoappen Tangi. Google släpper Dataset Search. Prime har nu 150 miljoner medlemmar. Youtube får exklusiva strömningsrättigheter till tre e-sportligor. Pokemon Go lanserar Go Battle League.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i sammanställningen

 

Gästspaning: ”Systembolagets guru om de nya digitala spelreglerna”

Blev ett gästspel för mig i veckan. Och dessutom första gången någonsin jag har kallats för ”guru”. Nu hoppas vi innerligt att det inte kommer alltför många initierade försök att se om jag kan leva upp till hypen…

https://dagensopinion.se/artikel/systembolagets-guru-om-de-nya-digitala-spelreglerna/

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

WhatsApp Pay börjar rullas ut kommande månaderna

En rätt stor nyhet som kom i samband med gårdagens kvartalsrapport från Facebook: WhatsApp Pay kommer att lanseras i ”flera länder” inom sex månader.

Det handlar alltså om det som gör det möjligt med P2P-betalningar via WhatsApp, men det som är extra intressant är paymentsdelen ”via UPI”.

WhatsApp Pay har testats i liten skala i Indien sedan 2018 och har jackats in i just UPI, alltså den statliga plattform för mobilbetalningar som har tagits fram i landet och som i praktiken är ett krav för att kunna bedriva den här typen av verksamhet i Indien.

Nu verkar man alltså vara redo för en större lansering i Indien, men alltså även i andra länder. Jag antar då att det inte kommer vara UPI, utan andra integrationer som blir aktuella för att skyffla runt transaktionerna.

Men oavsett är det här ett viktigt steg för Facebook. När vi pratar betalningar är det mesta av ljuset på Libra och Calibra, Facebooks kommande (?) kryptovaluta och tillhörande digitalplånbok. Men betydligt viktigare för företaget, även på lång sikt, är just att få snurr på betalningarna via sitt ekosystem – oavsett valuta. Alltså att människor väljer att betala via Facebook.

Facebook lanserade i slutet av 2019 Facebook Pay, som är tänkt att användas för detta i Facebook, Instagram, Oculus och Messenger (finns dock inte i alla dessa än). Men inte WhatsApp (än) – Facebooks lånsiktigt förmodligen viktigaste tjänst. Här verkar det alltså bli aktuellt med en separat funktion. Förmodligen en som då alltså är ännu mer anpassad för infrastrukturen (eller snarare bristen på infrastruktur) i de tillväxtländer där WhatsApp är som starkast.

https://www.xitetech.com/whatsapp-payments-to-start-rolling-out-in-several-countries-including-india-soon-facebook-ceo-14711/

Facebook släpper verktyg för att styra vilka sajter som får skicka annonsinformation till Facebook

Nu rullar Facebook ut sitt senaste integritetsverktyg till alla användare. Efter att ha funnits/testats i ett fåtal länder får alltså nu alla tillgång till ”Off-Facebook Activity” eller ”Aktivitet utanför Facebook” som funktionen heter på svenska.

Den gör ungefär exakt vad den heter. Ger dig möjlighet att se vilka andra företag som delar information med Facebook. Via funktionen kan du förutom att se vilka företag det handlar om också se hur Facebook har fått information och kunna se hur många interaktioner som skickats till Facebook. Sist men inte minst kan du förstås också klippa banden mellan enskilda appar eller sajter och Facebook. (Facebook kommer fortfarande få informationen, men kopplingen till ett användarkonto fungerar inte längre.)

Kort sagt en utvidning av funktionalitet som mer eller mindre funnits på Facebook tidigare i en uppställning som påminner väldigt mycket om exempelvis möjligheten att styra notiser eller bakgrundsanvändning för iOS-appar.

Och det är en… väldigt texttung funktion. I sin ambition att vara transparenta så blir det lätt snömos av alltihop. Lite så att känslan varit att Facebook (förstås) vill att det ska vara lite bökigt. En betydligt snyggare och tydligare uppställning hade varit att ha ”Vill du bryta koppling?” samt ja/nej-knapp – med allting om varför och hur har infon hade kunnat prioriteras ned. Men hej. De som orkar gräva sig ner dit och göra de här inställningarna kommer säkert att hugga sig genom den snåriga undervegetationen.

https://techcrunch.com/2020/01/28/all-users-can-now-access-facebooks-tool-for-controlling-which-apps-and-sites-can-share-data-for-ad-targeting/

Facebook översynsråd för innehåll kommer inte hantera innehåll för Oculus eller meddelandetjänsterna

Facebook har släppt me info om sin tänkta innehållsöverrock och det ser ut som att de guttar instansens befogenheter hyfsat mycket.

Recap: Facebook har sagt att de ska instifta en form av översynsråd som instans dit missnöjda användare (och andra) kan vända sig när de tycker att innehåll felaktigt har plockats ned. Eller inte plockats ned, antar jag. Likt Libra Assocation, den instans som ska kontrollera Facebooks kommande (?) kryptovaluta ska översynsrådet vara friståendeish från Facebook.

Nu har vi fått mer info om rådet. Och det är som sagt var… en rätt mycket mer vingklippt instans än det Facebook ursprungligen målade upp.

I ett dokument med en hela massa artiklar kring instansens befogenheter konstateras att den inte ska hantera ”innehåll som postas via Marketplace, donationsposter, Facebook dating, meddelanden och spam”. Spam är spam, så inga konstigheter. Meddelanden är förstås svårare att ha koll på överhuvudtaget, men att ”meddelanden” specifikt nämns är lite märkligt eftersom dokumentet även talar om att översynsinstansen inte alls ska hantera WhatsApp, Messenger, Instagram Direct eller Oculus.

Nu står det att det här beslutet kan omvärderas, men begränsningarna ger ändå upphov till vissa frågetecken. Förutom ”meddelanden” vs de namngivna tjänsterna (framtidssäkring? Vet Facebook något på meddelandefronten som de inte berättar? Att de är på gång att ersätta de namngivna med något annat?) så är det också lite märkligt att en publik yta som Marketplace inte omfattas. Primärt kommer översynsinstansen alltså hantera de publika flödena på Facebook och i Instagram. Och dessutom stories på båda plattformarna (men alltså då inte stories i Messenger och WhatsApp). Sist men inte minst är Oculus-avgränsningen också lite udda.

Oavsett är planen att överrocken ska lanseras till sommaren och få sitt namn ”i sommar”.

https://www.cnbc.com/2020/01/28/facebook-oversight-board-bylaws-leave-company-firmly-in-control.html

Facebook släpper nya modereringsverktyg för Facebook Gaming-strömmare

Nya verktyg för strömmare via Facebook Gaming, alltså Facebooks Twitch-konkurrent. Möjlighet för strömmare att stänga av störiga användare och ta bort kommentarer under direktsändning.

Ännu ett initiativ från Facebook att bidra till en mer trevlig och inkluderande miljö online. Vilket i sig är värd en applåd. Men långspelet här handlar förstås om att Facebook håller på att rampa upp sina spelambitioner rejält och därmed vill skapa en plattform som folk vill använda.

Facebook köpte i slutet av förra året sin första spelstudio och köpte mot slutet av 2019 över flera stora Twitch-profiler till sin plattform. Youtube har gjort samma sak. Överlag så var 2019 väldigt mycket ett år i spelets tecken. I princip alla stora techjättar har nu egna speltjänster med mer eller mindre exklusivt innehåll (Apples Arcade har gått längst här med att bara erbjuda titlar exklusiva för Arcade – med undantaget för konsoller).

Spel har konsekvent varit det segment som dragit in mest pengar åt appbutikerna och dataspel börjar dessutom suga åt sig allt mer av tiden vi lägger online. Och de börjar dessutom förändra karaktär. De börjar allt mer ta formen av en ny typ av sociala medier och blir allt viktigare som kanaler för marknadsföring och till och med shopping. Inte så konstigt att det satsas så hårt här. Lite samma utveckling som för video: distributionsplattformar börjar ta fram exklusivt innehåll och innehållsföretag skapar egna distributionsplattformar.

Dragkampen om segmentets influencers och främsta marknadsförare, spelströmmarna, lär med andra ord intensifieras ännu mer kommande år.

Facebook Gaming launches tools for streamers to deal with trolls

Facebook kan dra ner på ambitionerna för Watch

Hur går det för Facebooks originalinnehållssatsning Watch? Bra fråga. Likt flera av Facebooks nyare tjänster har vi bara fått rätt svepande rapporter kring hur det går. ”Inte så bra”, är svaret om man ska tro The Information. De rapporterar att Facebook håller på att skala tillbaka sitt pengaströsslande för att ta fram eget innehåll. Istället kommer man satsa mer på att licensiera innehåll från andra. Inte minst sportinnehåll.

Facebooks budget för eget Watch-innehåll uppges landa på 1,4 miljarder dollar, jämfört med premiäråret 2017:s 1 miljard. De pengarna rymmer dock inte ”Sorry For Your Loss”, kanalens första stora, tänkta flaggskeppsserie, eller ”Limetown” – eftersom de kommer att läggas ned. (”Limetown” är den enda Watch-serie jag har sett, men de var riktigt bra. Både bra och dåligt att det inte blir fortsättning.)

Nu är det inte bara Facebook som halvkastar in handduken på videoområdet. Google gav redan upp onlinetjänsternas kärnvapenrace under förra året när de skruvade ner sina ambitioner för Youtube Originals. Och vad de båda har gemensamt är sannolikt att ingen av tjänsterna har gått särskilt bra. Definitivt inte så bra att det lönar sig att kasta de hysteriska summor som några av konkurrenterna lägger.

Men det visar också att vi ännu inte är beredda att göra allt hos Google och Facebook. Ja, eller att de inte skapat tjänster som motsvarar det vi önskar när vi ska bingea serier. Jag menar: Netflix och Ben & Jerry’s släppte en bingeglass ihop bara för några veckor sedan.

Där kan vi prata engagemang.

https://www.engadget.com/2020/01/29/facebook-watch-original-content-sports-coverage/

Studie: fler använder Facebook och Instagram än… internet?

Man måste älska ett sånt här diagram. Såväl millennials som boomers lägger varje dag mycket mer tid på Facebook och Instagram än på att använda internet… (Mer om undersökningen här.)

Diagram från undersökning som visar att både millennials och boomers lägger mer tid i Facebook och Instagram än på internet

Snapchat

Snapchat lanserar Bitmoji TV – videoserier med dig själv i huvudrollen

Ny originalvideosatsning från Snapchat: Bitmoji TV. Med… dig själv i huvudrollen.

Initiativet presenterades i höstas och lanseras nu på lördag. Korta, tecknade humorserier i en kanal som är vad den heter. Du använder din egen bitmoji – och dina vänners – som del i serien och blir därmed huvudrollsinnehavare i din egen serie. Som Snap själva sammanfattar det ”vi tror verkligen att vi har uppfunnit en ny tp av underhållning. Det är manusbaserat men personaliserat”.

Det senare är ilte nyckeln – och blir allt mer del av strömmat videoinnehåll överlag. Inte bara genom att du kan få specialkomponerade förslag på vad du ska titta utifrån dina tittarvanor utan också genom att du direkt kan påverka innehåll och handling. Netflixs ”Bandersnatch” var först ut av de stora och vi lär få se mer av det här. Finns förstås två potentiella fördelar med det här för strömnignsbolagen: dels, det Snap är inne på här, att du får egoknarka lite, dels att du tittar mer aktivt, och dels att serier med olika slut (och olika handlingar) beroende på val som görs kan uppmuntra till att titta flera gånger och därmed lägga mer tid på en plattform.

https://techcrunch.com/2020/01/30/bitmoji-tv/

Pinterest

Pinterest släpper AR-funktion för att testa makeup

Pinterest fortsätter lägga till shoppingfokuserade funktioner i sin tjänst. Senast ut: AR-läppstifttestande. Du kan alltså hitta en pin med ett snyggt lättstift och sedan använda Pinterests Lens-kamera för att testa färgen på dig själv. Eller omvänt: se exempel på liknande utifrån dig själv.

Det här är Pinterest långtifrån först med, förstås. Det finns numer även för andra saker man kan köpa – som hårgfärg eller kläder. Men då har det ofta handlat om nischade tjänster som krävt en separat app. Att Pinterest nu bygger in det i sin tjänst, att det alltså går att göra i den app som kunderna redan använder, gör att steget mellan inspiration och köp blir rejält mycket kortare.

Blir intressant att se vilka segment som Pinterest kommer att aktivera den här funktionen för härnäst.

https://techcrunch.com/2020/01/28/pinterest-launches-virtual-makeup-try-on-feature-starting-with-lipstick/

Övrigt sociala medier

Google släpper kortvideoappen Tangi

Who likes kortvideo? EVERYBODY likes kortvideo! Tänker Google. Och vill också vara med och leka med de andra kortvideobarnen. Nu släpper Google ännu en tjänst via sin testavdelning Area 120: Tangi. En kortvideoapp, alltså. Med klipp upp till en minut långa. Ännu ett socialtish försök från Google.

Men det är en kortvideoapp med en tänkt nisch: instruktionskortvideos. Delar av Youtube förpackade i en egen app, fast kortare, om man så vill. Material som ska vara populärt i Douyin, kinesiska versionen av TikTok.

Hur säkerställer man att det faktiskt bara blir instruktionsvideos och inte vad-som-helst-videos? Man måste ansöka om att bli medlem på plattformen för att få lägga ut innehåll. Åtminstone just nu.

Två lite märkliga saker med Tangi. Den ena är att Tangi kan nås via en iOS-app eller via webben, men ingen Android-app. Den andra är att Tangi finns tillgängligt överallt – utom i EU. Jag har ärligt talat väldigt svårt att se varför just EU skulle vara exkluderat (annat än att Google i stort är lite småsura på unionen, men utöver det?)

https://techcrunch.com/2020/01/29/googles-area-120-launches-tangi-a-short-form-video-app-focused-on-creativity-and-diy/

 

Sök/SEO

Google släpper Dataset Search – sökmotor specifikt för forskare

Ännu en bra tjänst från Google: företaget har släppt sin Dataset Search i skarp version. Det är alltså en sökfunktion som är specialiserad för (främst) forskarvärlden. Google har samlat 25 miljoner offentliga dataset som nu ska vara möjliga att göra detaljerade sökningar i.

Dessutom kan alla som sitter på ett publikt dataset som kan vara av allmänt intresse tagga upp innehållet med schema-markup.

https://techcrunch.com/2020/01/23/googles-dataset-search-comes-out-of-beta/

DuckDuckGo lägger till snabbsvarsfunktion i sökresultatet

Sökmotorn DuckDuckGo gör en Google. Mer Google än Google själva. Man börjar visa ”snabbsvar”. Det som på Google-språk kallas ”featured snippets”. Alltså ge svaret på en sökfråga direkt i sökresultatet.

Google har senaste åren sugit in allt mer information och allt fler funktioner till sökresultatet. Kort sagt ge svar på sökfrågan direkt i sökresultatet, utan att behöva skicka trafik vidare till den sajt som gett svaret. Google visar dessutom upp allt mer utförlig och fullständig information. Men DuckDuckGo utgooglar Google på det här området – genom att redan visa fullständiga svar på ”hur”-frågor direkt i snabbsvarsrutan.

Visst, även om DuckDuckGo så sakteliga börjar hitta en allt större användarskara så har de… en bit kvar till Google. Men det här börjar kännas lite som Flash. Eller, nu nyligen, tredjepartskakor. När Apple och Google bestämmer sig för att sluta stödja en teknik är det lite kört för den tekniken.

Nu börjar Google alltså få sällskap av en sökmotor till som gör ungefär samma sak på det här området. Bing: your move. (Ja, eller Baidu, Yandex etc. etc.)

Oavsett: dålig trend för sajtägare.

https://www.searchenginejournal.com/duckduckgo-adds-quick-answers-to-search-results/345224/a

 

Detaljhandel/e-handel

Prime har nu 150 miljoner medlemmar

En sak från gårdagens Amazon-kvartalsrapport som jag missade: vi fick en konkret siffra gällande antalet Prime-medlemmar. Fler än 150 miljoner människor är nu med i Amazons extraalltlojalitetsprogram.

(Däremot har artikeln fel i att Amazon för första gången gick över biljondollargränsen igår. Det skedde redan i september 2018, när Amazon en kort stund dessutom var världens högst värderade börsbolag. Däremot kommer bolaget, om inget oförutsett händer under dagen, stänga börsdagen som ett biljondollarföretag för första gången på ganska länge. I princip sedan just september 2018.)

https://www.nyteknik.se/digitalisering/rekord-for-amazon-prime-150-miljoner-betalande-kunder-6985982

 

Strömmade medier/prenumerationstjänster

Youtube får exklusiva strömningsrättigheter till tre e-sportligor

Techjättarnas dragkamp om e-sporten blir allt mer intensiv. Efter att Amazon, via Twitch, suttit rätt säkra på spelvideoströmningsfronten så flyttar Microsoft, Google och till och med Facebook fram positionerna allt mer. Och nu har Youtube Gaming plockat ytterligare en skalp. Eller rättare sagt tre. Tre ligskalper.

Youtube och Activision Blizzard har inlett ett samarbete som innebär att ligorna Call of Duty, Overwatch och Hearthstone kommer flytta från Twitch och strömma exklusivt via Youtube Gaming. Inte bara det, det fleråriga samarbetet innebär dessutom att alla Activisions titlar (eller åtminstone ”alla stora titlar”) kommer att sändas via Youtube.

Det är egentligen lite märkligt att Youtube inte byggt upp mer stöd för e-sport – sannolikt beroende dels på att man lite nöjt sig med ”sekundärsändningar” men förmodligen dels också för att Google inte riktigt har tagit segmentet på riktigt allvar.

Men att Google börjar kasta allt mer pengar efter e-sport (och spel överlag) betyder förstås inte automatiskt att de kommer att lyckas kopiera Twitchs succcé. Twitch är i grund och botten en social plattform och sociala tjänster är något som Google… inte är så bra på.

https://www.theverge.com/2020/1/27/21082612/youtube-blizzard-activision-esports-leagues-twitch-live-streaming

Har Apple TV+ fler prenumeranter än Disney+?

Hur går det för Apples ny strömningstjänst TV+? Det vet vi inte. Vi lär inte veta det efter Apples kvartalsrapport nästa vecka heller, men förhoppningsvis får vi hyfsat konkreta ledtrådar. Det hindrar förstås inte andra från att spekulera. Enligt Wall Street Journal kan det gå riktigt bra. Till och med bättre än för Disneys motsvarighet, som släpptes ett par veckor senare.

Om uppgifterna från WSJ stämmer så har Apples tjänst 33,6 miljoner prenumeranter i USA, vilket skulle placera den på en tredjeplats i landet (Netflix etta med 61,3 miljoner och Amazon tvåa med 42,2 miljoner – övriga topp fem är Hulu med 31,8 miljoner och Disney med 23,2 miljoner).

Disney-siffran stämmer med övriga uppskattningar jag sett – efter en rivstart har tillväxttakten landat på mer normala nivåer.

Sen är det förstås rätt svårt att veta hur exakt hur Apple kommer räkna ”prenumeranter”. För Apple Music så exkluderar man provperiodare men frågan är hur gratisåret som följer med många Apple-prylar räknas. Den stora utmaningen för Apple lär oavsett komma när den första stora massan gratisanvändare måste börja betala.

Ja, eller köpa en ny pryl.

https://www.fastcompany.com/90455731/apple-tv-plus-reportedly-has-more-subscribers-than-disney-plus

Apple kan vilja köpa filmstudion MGM för att skaffa mer innehåll till TV+

När Apples TV+ lanserades i höstas var det med en väldigt aggressiv prissättning. Men om man börjar titta på vad man faktiskt får för pengarna så är TV+ den överlägset dyraste strömningstjänsten (ja, om man inte är en av dem som fått ett ettårsabonnemang med en ny Apple-pryl). Antalet titlar i TV+ var (och är fortfarande) rätt… få.

Som någon konstaterade: att gratisprovperioden för TV+ bara var en vecka berodde förmodligen på att alla annars hade hunnit se alla Apple-serierna under testperioden…

Att det nu kommer uppgifter om att Apple har förhandlat om att köpa, eller åtminstone köpa rättigheterna till, alla MGM:s titlar (ett av de sista filmbolagen som inte är hårt kopplade till en strömningstjänst som det känns) känns därför inte särskilt förvånande.

Men uppgifterna säger att även Netflix kan vara, eller ha varit, intresserade av MGM:s material. Inte heller särskilt förvånande. Trots alla pengar som Netflix kastar på eget innehåll så är det gammal skåpmat som alltid toppar tittarlistorna på plattoformen. The Office och Vänner. Star Wars- och Marvel-titlarna. Och ja, Netflix har förlorat rättigheterna till samtliga dessa (eller kommer förlora dem i år).

Men det här gäller även andra. Det är ingen slump att de riktiga storaffärerna på videoområdet har handlat om serier som är nedlagda. I vissa fall sedan länge. För att fylla upp bakåt så tvingades Netflix exempelvis punga upp en hel hög pengar (uppgifter säger 500 miljoner dollar) för att få sända Seinfeld från och med nästa år. Rättigheterna till Big Bang Theory bytte händer förra året och de ska ha kostat HBO Max 1 miljard dollar.

Man kan förstå att Facebook nu uppges vara på gång att rampa ned ambitionen för eget innehåll till Watch och istället köpa in mer material från andra.

https://gizmodo.com/apple-and-netflix-both-need-a-back-catalog-and-have-rep-1841307592

Pokemon Go lanserar Go Battle League

Minns ni Pokemon Go? Ja, det är klart ni gör. Men när den initiala hypen hade lagt sig efter lanseringen, när typ ALLA spelade, så har spelet försvunnit ut lite i periferin. Åtminstone i allmänhetens ögon. Men även om användartalen inte är i närheten av peaken så tjänar Niantic mer pengar än någonsin på spelet. Totalt har Niantic dragit in över 3 miljarder dollar på Pokemon Go och 2019 blev bästa året så här långt, med intäkter nära 900 miljoner dollar.

Niantic valde alltså att fokusera på att fokusera på de befintliga användarna, mer specifikt de befintliga användare de kunde tjäna pengar på, snarare än att tillväxtnojigt fortsätta jaga nya användare. Förbättra plattformen för dem som faktiskt är där.

Kundvård, y’all.

Nu kommer nästa stora funktion till spelet: Go Battle League. Fortnite, Pokemon stylee. Möjlighet att slåss mot andra tränare över hela världen. Funktionen håller på att rullas ut och finns inte tillgänglig för alla än – men lär sannolikt knuffa Pokemon Gos intäktssiffror över miljarddollarstrecket 2020.

Niantic launches Pokémon Go’s competitive battling league

Spotify gör det möjligt att dela till Instagram Stories

Mer stories för Spotify. Fast den här gången Instagram Stories. Efter att strömningstjänsten förra veckan släppte sitt eget storiesformat lanserar de nu en direktintegration mellan Spotify och Instagram Stories. Och ja, det handlar, typ, om kortvideo.

Det är mer specifikt Spotifys Canvas-funktion, där artister kan lägga in en kort loopvideo som illustration istället för vanlig ”omslagsbild” och sedan alltså dela alltihop till sin Instastory.

Det handlar alltså om ännu ett sätt för Spotify att marknadsföra sig på andra plattformar – via användarna. Den här gången innehållsskaparna – plattformens influencers, om man så vill (eller ”artister” som vi sa förr i tiden).

I betaversion för iOS nu, men Android-version av Canvas ska vara på gång.

https://techcrunch.com/2020/01/27/get-ready-to-see-spotifys-looping-videos-on-instagram/

Kortvideoappen Kuaishous användare gjorde över 63 miljarder interaktioner under 4 timmar

Ännu en sån där… stor siffra. Kortvideoappen Kuaishou, eller Kwai som den heter utanför Kina, slog nytt rekord under det kinesiska nyåret. Företaget var ”exklusiv interaktiv partner” till 2020 års Spring Festival Gala (typ uppesittarkväll gissar jag. Fast… större) och under årets gala gjordes 63,9 miljarder användarinteraktioner via Kuaishou-appen.

Sextiotrekommanio. Miljarder. Interaktioner.

Okej, galan ska tydligen finnas med i Guinness rekordbok som det tv-program i världen som har flest tittare. Och Kuaishou är landets näst största kortvideotjänst efter Douyin/TikTok. Men ändå.

63,9 miljarder interaktioner. Fyra timmar lång gala. Det innebär nästa 16 miljarder interaktioner i timmen. Kring ett tv-program.

DAAAAYM girl.

Kuaishou Breaks Record with 63.9 Billion User Engagements During 2020 Spring Festival Gala

 

Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

Drabbas du ofta av FOMOOODS (Fear of missing out on Olas digitala spaningar)? Prenumera på mitt nyhetsbrev för att varje vecka få de viktigaste digitala händelserna direkt till din mejllåda!

Prenumerera här

Och när du ändå är här

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant?

Tryck här för att se hur du gör

Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Kanske också intressant

Av Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.