Kategorier
Detaljhandel/e-handel IoT - internet of things Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 7 2021 – del 2

Google Maps lägger till möjlighet att betala för parkering och kollektivtrafikbiljetter. Amazon lanserar crowdfundinginitiativet Build It. Amazon köper Selz. Shopify fördubblade försäljningen under 2020. Fortnite kommer anordna en kortfilmsfestival inuti Fortnite. Epic Games anmäler Apple till EU. Acast köper Radio Public.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sök/SEO

Google Maps lägger till möjlighet att betala för parkering och kollektivtrafikbiljetter

Två på sätt och vis rätt väntade tillägg i Google Maps: stöd för att betala för parkering eller köpa biljett till kollektivtrafiken. Direkt inne i Maps-appen, alltså.

Parkeringstjänsten går att använda i över 400 städer, men än så länge bara i USA (och än så länge bara för Android, iOS kommer ”snart”). Möjligheten att betala för sin kollektivtrafikresa är däremot global. Ja, eller stöd ska finnas för 80 kollektivtrafiksystem i världen.

Maps har steg för steg byggt in stöd för att bli den enda digitala mobilitetstjänst du behöver. Från vägbeskrivning till betalning, från bilar och långfärdståg till mikromobilitet som elscootrar och cyklar. Och just betalningssteget börjar omfatta allt fler tjänster. Att du alltså kan hantera alla steg i en resa på ett ställe i din mobil.

För någon vecka sedan började Stockholms kollektivtrafik erbjuda stöd för digitala betalningslösningar som Apple Pay och Google Pay. Steget för att få in det här i Maps – och för den delen i Apples karttjänst – är med andra ord inte särskilt långt.

Google Maps will now let you pay for public transportation and parking through its app

Google Maps is adding a couple of new useful features: the ability to pay for parking or buy a train ticket right from the app. Google Maps is integrating two mobile parking payment services into its app, Passport and ParkMobile. Both offer the ability to find, pay for, and replenish parking meters or parking lot fees through a smartphone app.

Ljudversion av en sida ger inga SEO-poäng enligt Google

Ett på sätt och vis rätt väntat svar från Google: en ljudversion av en sidan ger inga SEO-poäng. Ett område där tillgänglighet och bra sökbarhet alltså inte sammanfaller. Och det hade inte varit särskilt konstigt för bara ett par år sedan. Men nu?

Ljud blir allt vanligare, det är numer ett hyfsat välbekant faktum åtminstone för dem som är intresserad av det digitala. Och då menar jag inte först och främst saker som Clubhouse-haussen, utan ljud överlag. Poddar har vuxit sig allt starkare senaste år, liksom de digitala assistenterna. Men även annan slags hårdvara, som att vi kommunicerar allt mer med våra digitala ekosystem via exempelvis bilen eller hörlurarna.

Google har rätt länge vid det här laget haft en bildsök. Även om det inte direkt går att söka med video så finns det en video-flik i Googles sök. Men ljud? Google har börjat lyfta fram poddar direkt i sökresultatet, men det är fortfarande väldigt trevande steg. Och att söka med ljud, att alltså använda rösten, handlar fortfarande krasst talat om att söka via text.

Rent ljudsök, att söka med ljud i ljudbaserat innehåll, lär bli allt viktigare kommande år.

Google: No SEO Benefit to Audio Versions of Text Posts

Google’s John Mueller says there’s no inherent SEO benefit to adding an audio version of a text-based web page. This topic is discussed during the Google Search Central SEO hangout recorded on February 12. The following question is submitted to Mueller: ”Would adding an audio version of a page’s content help with search in any way?

Google börjar rulla ut mörkerläge för sök

Så har Google börjat rulla ut mörkerläge även för sin sök. En i det stora hela rätt liten händelse. Numer börjar det bli enklare att räkna upp vilka tjänster som INTE erbjuder mörkerläge.

Ja, fast på webben är det fortfarande inte lika vanligt. Men även här börjar fler och fler sajter göra det möjligt att växla. Och ju fler som bygger in stöd för det här, desto mer kommer de som föredrar mörkerläge att utgå från att det är en självklarhet. Både i appar och för sajter.

Det börjar bli allt vanligare att det går att ställa in operativövergripande inställningar för visningsläge – ljust, mörkt eller ett som automatiskt växlar beroende på tid på dygnet. Det gör att de som föredrar mörkerläge kommer vilja ha det oavsett vilka tjänster de använder. Som webbplats- eller appägare blir det då att fundera på om det räcker med det mörkerläge som automatiskt kan tvingas fram av operativet (typ… Google Translate för visningsläge) eller om man vill att det ska se mindre skräpigt ut. Det sistnämnda innebär att man blir tvungen att ta fram två versioner av sin sajt eller app.

En faktor som för exempelvis e-handlare kan bli en viktig faktor för om kunder väljer att handla eller inte.

Detaljhandel/e-handel

Amazon lanserar crowdfundinginitiativet Build It

Japp. Det var väl klart. Amazon lanserar sitt eget crowdfundingprogram. Ja, eller åtminstone sitt eget backningsinitiativ. Build It. Backa de produkter som du vill att Amazon ska ta fram.

Alla som hängt på någon av de Kickstarter-liknande tjänsterna vet ungefär hur det fungerar. Någon (Amazon, dårå) pitchar en produktidé och de som går igång på idén kan förhandsbetala sitt ex. Om någon av produktpitcharna får tillräckligt stort stöd inom 30 dagar så kommer Amazon tillverka den. Pengarna dras bara om den produkt du backar tas fram och levereras.

Vad har vi att välja på initialt? En smart post it-skrivare, en smart näringsvåg och ett… gökur. Ja, smart förstås. Med Alexa i sig. Ungefär som den analoga Alexa-klocka som Amazon tidigare tagit fram fast med mer gökurigt utseende.

Förstås ännu ett sätt för Amazon att se vilka produkter som kan flyga. Men hela upplägget känns lite plojbetonat, så jag tror att själva initiativet snarare är ett test för en produkt i sig: att erbjuda en egen crowdfundingtjänst för tredjepartssäljare. Att Amazon alltså ger sig in på samma spår som Alibaba: låta företag använda Amazons nätverk, kanaler och data som produktutvecklingsresurser.

Amazon launches a program like Kickstarter that lets people vote on new products to build

Amazon on Wednesday announced a new program called Build It that lets consumers have a say in some of the products Amazon will produce. In a Kickstarter-like effort, Amazon customers can choose to back a new product, and if it gets enough support within 30 days, Amazon will build it.

Amazon köper e-handelsplattformen Selz

Igår kom Shopifys kvartalsrapport för Q4 och därmed helårsrapport för 2020 och även om det finns skyar på framtidshimlen, hur det ska gå när världen förhoppningsvis kan återgå till lite mindre krisigt läge senare i år, så bekräftade rapporten att Shopify går som tåget.

E-handelsplattformen var 2020 40 % så stor sett till försäljning som Amazons marknadsplats 2020. Och Amazon börjar uppenbarligen tycka att Shopify börjar bli lite för stora för sitt eget bästa i och med att det går rykten på stan om att Amazon håller på att ta fram en egen Shopify-lösning – Project Santos. Häromdagen kom uppgifter som gör det här ryktet än mer trovärdigt: Amazon köper australiska Shopify-konkurrenten Selz.

I det stora hela är det snudd på fel att ens kalla Selz för en konkurrent till Shopify eftersom de är så pass mycket mindre. Oavsett så känns Selz förstås som ett givet Santos-tillägg.

Det som kommer bli mest intressant med ett eventuellt Amazon-Shopify är hus pass frikopplad tjänsten och därmed shopparna på plattformen kommer vara från Amazon-plattformen. Gränssnittsmässigt och funktionsmässigt. Om det bara kommer att innebära större anpassningsmöjligheter för tredjepartssäljare eller om vi pratar en lösning som användas som motor i helt varumärkesbrandade sajter.

As Shopify continues to boom, Amazon acquires Selz, a startup that helps e-commerce businesses

Amazon has acquired Selz, a 7-year-old startup that helps entrepreneurs sell products online. The deal signals Amazon’s continued focus on third-party sellers as it faces potential competition from Shopify. The acquisition was first noted in a blog post published last month by Selz CEO and founder Martin Rushe that recently surfaced on Twitter.

Shopify fördubblade försäljningen under 2020

Få företag har nog gynnats lika mycket av coronakrisen som kanadensiska e-handelsplattformen Shopify. När det igår var dags att redovisa siffrorna för kvartalet och helåret så kunde företaget konstatera att försäljningen sett till värde (GMV, värdet på varorna som sålts) fördubblades. Ja, eller ökade med 99 %, åtminstone.

Shopify har växt sig till en allt större e-handelsjätte i skuggan av Amazon. En blandning av att Shopify, lite krasst siktade in sig på dem som Amazon inte var intresserade av – småföretagen – och att Shopify har lagt till allt fler funktioner som gör att de kan erbjuda en allt större del av handelspaletten. Och då inte längre bara själva e-handelsplattformen, möjligheten att snabbt bygga en enkel webbshop, som var där Shopify började. Numer går det att outsourca snart sagt allt till Shopify – från annonsering till betalningshårdvara och logistiklösning.

Utmaningen för Shopify framöver kommer förstås bli samma som för de flesta företag som gynnats stort av pandemin: vad händer nu när (om?) tillvaron kan börja gå tillbaka mot ett något mindre krisigt läge. Ett läge där vi kommer få svar på frågan om vilka beteendeförändringar som kommer att bli bestående – på kort och lång sikt. Som hur, var och när vi handlar.

Shopify Posts Earnings Beat as Pandemic Boosts Online Shopping

Shopify reported fourth-quarter earnings and sales that blew past analysts’ forecasts as the coronavirus pandemic and corresponding transition to online shopping drove demand for the company’s e-commerce software platform and services. The company said it expects a more ”normalized pace of growth” in 2021.

Shopify är nu 40 % så stort som Amazon Marketplace

Tidigare idag skrev jag om gårdagens kvartalsrapport från e-handelsplattformen Shopify, en av 2020 års stora pandemivinnare. Sett till försäljningsvärde så nästan fördubblades Shopify under 2020. Här är en annan intressant visualisering av det värdet – och en intressant jämförelse. Shopify är sett till försäljningsvärde numer 40 % så stort som Amazon Marketplace. Alltså Amazons tredjepartsförsäljning.

Fortfarande en rätt bra bit efter Amazon alltså, även om vi bara jämför den delen av Amazons verksamhet. Men Shopify växer rejält mycket snabbare än Amazon Marketplace. Det i sin tur har gjort att Shopify har gått från 25 % till 40 % på två år. Eller från 3,9 gånger till 2,5 gånger så stort.

Shopify har kunnat växa till sig så pass mycket eftersom de mycket har riktat in sig på en annan målgrupp än Amazon. Om man ska vara lite elak: de som är så små att Amazon inte riktigt har brytt sig. Men Shopify har skaffat sig allt mer namnkunniga kunder och har dessutom växt från att bara erbjuda en plattform för att skapa enkla webbshoppar till att börja närma sig retail-as-a-service. Plus att Shopify numer sitter ihop med i stort sett alla stora plattformar. Så lite headless retail ovanpå alltihop också, alltså.

Shopify Is 40% As Big as Amazon Marketplace

Shopify is now the size of 40% of Amazon Marketplace after nearly doubling in 2020. It was just 25% two years ago. The important thing is not whether Amazon and Shopify are comparable – they are not – but the readiness of brands to sell directly to consumers.

Shopify ska dubbla antalet ingenjörer och utvecklare under 2021

Ha! Ni vet det jag delade tidigare idag om att e-handelsplattformen Shopify är en av de stora 2020-vinnarna? Well… Jag tror det kan sammanfattas med ”det går bra nu”.

Men den egentliga anledningen att jag delar den här? Förstås hur Shopify väljer att rekrytera. Inte gå efter de vanliga tråkiga ”efter behov”-parametrarna när de avgör hur många nyanställningar som behövs. Här snackar vi stil!

Ha! Ni vet det jag delade tidigare idag om att e-handelsplattformen Shopify är en av de stora 2020-vinnarna? Well… Jag tror det kan sammanfattas med ”det går bra nu”.

Men den egentliga anledningen att jag delar den här? Förstås hur Shopify väljer att rekrytera. Inte gå efter de vanliga tråkiga ”efter behov”-parametrarna när de avgör hur många nyanställningar som behövs. Här snackar vi stil!

Annons från Shopify som säger att företaget ska anställa 2021 under 2021

E-handel i Kina står för över 50 % av all detaljhandelsförsäljning – eller?

Den här tabellen från eMarketer har jag sett delas på sina håll och jag höll på att dela med ungefär samma wow-kommentar. E-handeln står för över 50 % av all detaljhandelsförsäljning i Kina. Det är… milt sagt imponerande.

Men sen började jag kolla i eMarketers egen artikel där det först och främst visar sig att de har skrivit fel i tabellen. Åren är 2021 och 2022. eMarketer bedömer alltså att e-handeln i år kommer att kliva över 50 % i Kina som första land någonsin.

Sen såg jag dessutom ett inlägg från Kina-experten Michael Norris som konstaterade att den siffra som anges från den myndighet som ansvarar för det här området konstaterade att e-handel 2020 stod för 24,9 % av detaljhandelsförsäljningen. 20 % högre än eMarketers bedömning (44,8 %).

Visst, nu är officiella Kina-siffror kanske inte alltid de säkraste att luta sig mot, men det här känns som en siffra som de inte tjänar särskilt mycket på att fippla med. Sanningen? Bra fråga. Oavsett så lär Kina ligga väldigt högt upp i den här listan. Men de kan fortfarande vara en rätt bra bit från 50 % e-handel.

Michael Norris inlägg finns här. 

In global historic first, ecommerce in China will account for more than 50% of retail sales

This year, China will take a step in its digital transformation that once may have seemed almost unthinkable. We forecast that 52.1% of the country’s retail sales will come from ecommerce in 2021, up from 44.8% a year prior. That means that for the first time anywhere, a majority of retail sales for an entire country will transact online.

Amazon ändrar trafikljus för att motarbeta fackligt organiserande

Hur långt är Amazon beredda att gå för att motarbeta fackliga initiativ i sina lager? Så pass långt att de låter kommunen ändra på trafikljus, tydligen.

Det som började som milt sagt foliehattiga rykten visade sig vara lite mindre foliehattiga när de bekräftades från kommunens håll. Vad det handlar om är Amazon ska ha kontaktat trafikförvaltningen i Jefferson County i Alabama och bett om förändring av intervallen i trafikljusen utanför sitt lager i området.

Amazons motivering: förhindra köbildning och förseningar vid skiftbyten. Göra det svårare att övertyga arbetare om att gå med i facket, enligt fackförespråkarna. Att de som försöker rekrytera lagerarbetare till fackföreningen skulle ha tid att prata med potentiella rekryter i bilköerna.

Såååå… ja, det låter fortfarande rätt foliehattigt. Amazons förklaring känns rimlig och rationell. Then again, Amazon har en historia av att gå rätt långt för att till varje pris förhindra fackliga sammanslutningar. Och Amazon har tydligen kämpat extra hårt i just det här fallet enligt källor med insyn. Ska tydligen vara den största fackliga pushen som Amazon har ställts inför så här långt.

Hur det går? Det vet vi först mot slutet av mars när omröstningen ska vara avslutad.

Amazon changed traffic light timing during union drive, county officials say

As part of its ongoing fight over an Alabama warehouse’s efforts to unionize, Amazon reportedly changed the timing of a traffic light outside the warehouse, according to reporting by More Perfect Union . Union organizers at the site had previously accused the company of altering the timing so that pro-union workers would not be able to canvass workers while stopped at the light.

 

Strömmade medier

Fortnite anordnar kortfilmsfestival inuti Fortnite

Ännu ett evenemang från Fortnite. En kortfilmsfestival. Inuti Fortnite.

Det blir allt mindre relevant att kalla Fortnite i synnerhet och onlinespel i allmänhet för just bara spel. De börjar bli betydligt bredare sociala medier. Plattformar som inte bara lockar användare som vill spela, utan människor som vill hänga med kompisar och likasinnade. Och väl där göra de saker man tycker om att göra. Som att titta på film och gå på konsert. Själva spelet är bara en i raden av saker som går att göra.

Förutom att Fortnite (och andra, som Roblox) har erbjudit den här typen av alternativa evemenang som har lockat stor publik så byggs också allt fler andra element från de sociala medierna in här. Som reklam och shopping. Saker som Fortnite-exklusiva klädkollektioner från lyxvarumärken. Kläder som alltså bara finns inuti Fortnite. Men som också kan komma att gå att köpa i verkligheten. Eller att en Tesla 3 skulle kunna vara en valbar bilmodell.

När vi räknar upp de stora sociala plattformarna inkluderas i princip aldrig onlinespelen. Det kanske börjar bli dags att ändra på det.

Fortnite is hosting a film festival on the party royale island

Fortnite ’s violence-free mode, party royale, will soon be the home of a short film festival. Today, developer Epic announced ”Short Nite,” which will feature multiple animated shorts, all broadcast on the virtual island’s big screen.

Epic Games anmäler Apple till EU

Bråket mellan Fortnite-utvecklare Epic Games och Apple fortsätter. Nu i EU. Epic har nu nämligen anmält Apple även till EU:s konkurrensmyndighet.

När Epic lämnade in sin anmälan i USA under förra året så blev jag förvånad att de inte samtidigt anmälde Apple för motsvarande sak här hos oss. Nu är det alltså dags. Handlar om samma sak som tidigare: att Apples Appstore-regler (i synnerhet avgiften och att Epic inte får tjäna pengar på iOS-appar i sin egen butik) ska ses som monopolutnyttjande av dominerande ställning.

Varför kommer Epics EU-anmälan först nu? Bra fråga. Ska jag gissa så tror jag att Epic hade hoppats få betydligt mer gehör i amerikansk domstol för sin sak så att de sedan kunde ha med det i sin argumentation mot EU. Men nu har det gått sådär för Epic i amerikansk domstol.

En domare hindrade visserligen Apple från att blockera Epics spelmotor Unreal Engine eftersom den använda av många spelutvecklare, men Apple behövde inte släppa in i Fortnite i Appstore i vänta på den stora rättegången. Tonen från domaren var också rätt mycket att Epic hade sig själva att skylla, eftersom de medvetet bröt mot Apples regler.

Historien fortsätter, alltså. Och nu på båda sidor Atlanten.

Fortnite Developer Epic Games Takes Apple Fight to EU Antitrust Regulators

Fortnite creator Epic Games has taken its fight against Apple to EU antitrust regulators after failing to make headway in a US court in a dispute over the iPhone maker’s payment system on its App Store and control over apps downloads.

Apple hoppades få hjälp från Valve i stämningen från Epic Games

Vad gör man när man dragits in i en rättegång? Man försöker hitta argument och bevis för sin sak förstås. Men man försöker också hitta likasinnade som kan hjälpa till med de här sakerna – men också hjälpa till att driva frågan i och utanför domstolsväsendet. Epic Games och Spotify har båda krokat arm med andra i samband med sina stämningar mot Apple. Då vill inte Apple vara sämre. Apple tänkte att Epic-konkurrenten Valve skulle vara en jättebra match här. Valve höll inte med.

Otippat måste sägas, med tanke på vad Apple ville ha från Apple. Den årliga finansinformationen för Valves speldistributionsplattform Steam och detaljerad data på 436 titlar som säljs via Steam. Typ, skitmycket information. Skitmycket rätt affärsmässigt känslig information, dessutom. Om Apple hade fått motsvarande fråga från någon annan som efterfrågade detaljerad finansiell information om Appstore och 436 iOS-appar så Tim & Co förmodligen bara svarat med en ROFL-emoji.

Så jag tror nog inte ens att Apple på riktigt trodde att man skulle få ut datan, varför de nu har vänt sig till domstol. Tror inte det blir grönt ljus där heller.

Men det här är oavsett ytterligare ett bevis på att Apple är beredda att verkligen storslägga Epic som svar på stämningen. Say hello to my little friend.

Valve won’t help Apple defend against Epic’s antitrust lawsuit | Engadget

Apple is using every tool at its disposal to fight Epic Games’ antitrust lawsuit over the App Store, and that apparently includes recruiting one of Epic’s rivals… or rather, trying to recruit one of them. Apple and Valve have submitted a joint court letter indicating that they’d failed to reach agreements over a subpoena requesting Steam data.

Acast köper podcastbolaget Radio Public

Ännu en affär på podcastområdet, den här gången med svenska kopplingar. Acast köper RadioRepublic.

Vad är synergierna den här gången? Ge poddare bättre relationer med sina lyssnare. Det är åtminstone vad RadioRepublic erbjuder, som företagets Listener Relationship Management-plattform. Överlag handlar det om verktyg som är tänkta att kunna hjälpa poddare att skapa och få ut sitt innehåll, oberoende av var man vill distribuera sina poddar.

Ett rätt naturligt steg för Acast, som allt mer rört sig från att bara vara en ren distributionshubb till att bli betydligt mer – och skapa närmare direkta relationer med sina användare. Ungefär den resa som de flesta stora distributörer av digitalt innehåll har gjort eller är ute på: att erbjuda eget innehåll och egna funktioner för just innehållsskapandet.

Acast acquires podcasting startup RadioPublic

Podcast advertising company Acast is announcing that it has acquired RadioPublic, the startup that spun out of public radio marketplace PRX in 2016. At first, RadioPublic’s main product was a mobile app for podcast listening, and it still supports the app. But co-founder and Chief Product Off…

 

IoT – internet of things

Nothing köper Essential

När OnePlus-medgrundaren Carl Pei häromveckan presenterade sin nya satsning så fick vi först inte veta särskilt mycket mer än att företaget heter Nothing och kommer arbeta med ett ekosystem av uppkopplade prylar. Lite senare fick vi veta att första produkten är ett par hörlurar. Och nu kanske vi också kan vänta oss en mobil – tack vare uppköpet av det insomnade mobilmärket Essential.

Som artikeln konstaterar så behöver uppköpet i sig inte betyda just en smartmobil. Essential jobbade också med en smarthögtalare – med ett eget operativ. Frågan är förstås vad Carl Pei tänker sig att Essential-uppköpet ska göra. Om personal eller hårdvara följer med i köpet. Eller om Nothing vill skaffa sig en genväg till ett eget operativ för sin IoT-familj.

Ja, eller om det bara är för att kunna gå ut med att Nothing köper Essential. Oavsett så hoppas jag verkligen att åtminstone några av produkterna kommer hamna under varumärket Essentially Nothing.

Essential is now officially owned by Carl Pei’s ’Nothing’ brand – 9to5Google

After a series of launch teasers and little information on upcoming product lines, Carl Pei’s flegling technology brand Nothing is now the sole owner of the one-time smartphone brand Essential. Speculation has been rife over the first wave of products to come from former OnePlus director Carl Pei and his brand ”Nothing.”

Tesla har nästan 80 % av elbilsmarknaden i USA

Okej, jag ska inte säga att jag har plåtkoll på bilmarknaden i USA (eller någonstans), men det här överraskade mig: under 2020 så var Teslas marknadsandel av elbilsmarknaden nästan 80 %.

Teslas börsvärdering är så galet långt före övriga biltillverkares att det inte är klokt ställt i relation till antal sålda bilar. Mycket framtidsförhoppningar där (plus att Tesla egentligen i grund och botten inte är en biltillverkare, men det är en annan femma). Men att företaget alltså kapade åt sig en så överväldigande del av den amerikanska marknaden var förvånande – och ett tecken på att de bevisligen är jättar inom sin nisch.

Ja, hur länge det nu är en nisch. Som ofta är fallet när ett företag kommer in från vänster och skakar om en bransch så dröjer det ofta inte allt för länge innan de gamla drakarna vaknar. Precis det håller förstås på att hända i detta nu.

Men oavsett. 8 av 10. Respekt. (Och ett underbetyg til övriga om man så vill.)

Tesla owns 79% of the electric car market in the US, and that needs to change – Electrek

Tesla owns almost 79% of the electric car market in the US, according to registration data, but that needs to change, as per Tesla’s own mission. During the first half of 2020, registration data showed that Tesla owned nearly 80% of the US’ electric car market.

 

Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Kanske också intressant

Av Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.