Övriga delar i sammanställningen
Del 2: Detaljhandel/e-handel, Strömmade medier/Prenumerationstjänster
Del 3: AI – artificiell intelligens/Digitala assistenter, AR/VR, IoT – internet of things, Mobilt, Ekonomi och finans, Övrigt
Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
EU:s nya upphovsrättsdirektiv (artikel 11 och artikel 13)
BBS-lagen kommer att testas i domstol
Ni som har läst det jag har skrivit om EU:s föreslagna nya upphovsrättsdirektiv (framförallt de delar som finns under artikel 13) minns kanske att jag flera gånger har skrivit att artikel 13 i praktiken redan är lag i Sverige. Detta genom den över 20 år gamla BBS-lagen, som till och med är hårdare skriven, med färre undantag, det som EU föreslår i just artikel 13-texten. Och nu kan den här lagen för första gången testas i domstol.
Nätgranskaren anmälde för snart två år sedan administratören för det som började som Facebook-gruppen ”Stå upp för Peter Springare”, då den snabbt blev en orgie i rasism. Igår, 1 mars, lämnades så till sist ett åtal in till Eskilstuna tingsrätt för att se vilket ansvar en administratör har för det en grupp lägger upp.
Men som BBS-lagen är skriven är det tillhandahållaren av den elektroniska anslagstavlan som är ansvarig för det som händer på plattformen. I det aktuella fallet är det alltså Facebook som har det här ansvaret och inte administratören (även om denne förstås har ansvar gentemot Facebooks regler, men det är ju inte lagtext).
Det finns ett undantag som gäller ”meddelanden som är avsedda bara för en viss mottagare eller en bestämd krets av mottagare (elektronisk post).” Här kommer det förstås bli intressant att se om ”bestämd krets av mottagare” eller ”elektronisk post” (alltså mejl när de skrevs, kanske chattmeddelanden och -grupper nu). Alltså om en grupp inom en elektronisk anslagstavla kan anses vara undantagen. Sannolikt inte, men det är en av sakerna som kan bli en diskussionspunkt.
Det här fallet har goda chanser att vandra hela vägen upp till Högsta domstolen och därmed bli prejudicerande. Alltså det första avdömandet av vad som gäller avseende BBS-lagen och sociala medier som vi känner dem idag.
I Nätgranskarens fall handlar det att se om BBS-lagen kan stoppa näthat, men lagen omfattar som sagt var även upphovsrättsbrott. Så med andra ord kan artikel 13, på riktigt, bli en lag som måste följas i Sverige – oavsett vad EU beslutar om kring upphovsrättsdirektivet. Att alltså Facebook och Youtube har ett direkt ansvar för det användarna gör och delar med sig av på deras plattformar. Lagen har som sagt var funnits länge, men inte använts aktivt. Skulle det bli ett domstolsutslag som definierar lagens omfattning här kan det däremot bli ändring på det.
Sociala medier
Facebook, Instagram och WhatsApp
Instagram kan vara på gång med en egen version av Pinterest
Spår i Instagrams Android som tyder på en ny funktion: publika samlingar, där användare även gemensamt kan lägga in saker. Instagrams goes Pinterest alltså.
Rätt givet tillägg med tanke på att de funktioner som redan finns (och, well, Facebook förkärlek för att bygga in allt alla andra har hittat på). Man kan tänka att Facebook, förutom det uppenbara att det kan få användare att lägga mer tid i appen, siktar på samma sak som Pinterest rört sig mot senaste åren: ytterligare en shoppingfunktion i Insta.
Att se om (känns väldigt troligt) och i så fall när och i vilken form en sån här funktion dyker upp.
Facebook gör det möjligt att dela evenemang som stories
Nu verkar det som att Facebooks funktion för att dela ett evenemang som en story börjar dyka upp. Med sedvanligt storiesstöd för den som vill storyfiera evenemanget.
Facebook kan vara på gång att släppa kryptovaluta för WhatsApp
Nästa stora mobilbetalningsplattform: WhatsApp? Tja, kanske. Den kryptovaluta som Facebook uppges ha arbetat med för chattjänsten kanske släpps så snart som första halvåret i år.
Valutan skulle bland annat kunna användas som P2P-plattform för betalningar mellan användare, men skulle förstås också kunna användas för att handla med. Det verkar som att Facebook siktar på att sätta sitt eget varumärke på valutan, men låta en eller flera befintliga kryptobörser hantera transaktionerna. Som konstateras: kan göra administrationen enklare för Facebook, men innebär också vinstdelning.
I princip alla Facebooks intäkter kommer från annonsering, som bekant. Börjar närma sig 99 procent. Men så finns det alltid, i alla kvartalsrapporter, en post för ”betalningar och annat”: Den tillför dock alltså i praktiken ingenting. Men skulle Facebook få snurr på shoppande och kryptoswishande inom ramen för sitt eget ekosystem så skulle man, förutom att få användare att göra mer på plattformarna, också kunna plocka transaktionsintäkter om man också sitter på själva betalningsinfrastrukturen. Istället för att låta Apple, Tencent, Alibaba, PayPal eller kreditkortsföretag försvinna med de pengarna.
Om det här glir verklighet lär vi se utrulling i fler av Facebooks tjänster. Och helt plötsligt känns det som att Facebooks satsning på att skapa en gemensam bottenplatta för sina chattjänster inte bara handlar om kommunikation.
Facebook testar ett separat chattflöde för företagschattar
Facebook testar att flytta Messenger-trådar med företag till en egen ”mapp”. Eller ett eget chattflöde, om man så vill.
Är i linje med företagets satsning senaste åren att sätta mer strålkastarljus på vänner på bekostnad av företag och sidor.
En mindre förändring, men det intressanta är att se vad Facebooks långsiktiga planer är här (jag utgår från att det här något de tänker rulla ut brett, i någon form). Det jag ser framför mig är nämligen att Facebook tar ett rejält WeChat-kliv här.
WeChat har numer över en miljon miniprogram. Ett eget appekosystem inne i appen. Samma sak som Apple har försökt få till i iMessage (utan att ha kommit tillnärmelsevis lika långt). Och även samma sak som Messenger såg framför sig när de 2016 släppte Messenger som plattform. Men även här har det gått halvtrögt. Sannolikt en kombination av att företag inte riktigt har velat haka på och att Facebook inte riktigt har kunna ge ett riktigt sömlöst stöd.
Facebook har sina sidor och sina Messenger-trådar, men de saknar en möjlighet att bygga skräddarsydda varumärkesshoppar inom ekosystemet. Det här skulle kunna vara ytterligare en lite pusselbit på det området.
Facebook släpper Showcase – premiumformat för videoannonsering
Facebook ökar sin satsning på ”premium-video-annonser” via programmet Facebook Showcase. Handlar om möjlighet att köpa annonser för att nå människor som tittar på ”ett urval av hundratals av de mest engagerande, högkvalitativproducerande publicisterna och innehållsskaparna”. Det ska enligt Facebook (utifrån Nielsen-siffror) handla om nästan 100 miljoner tittare i USA (där programmet initialt bara finns), utspritt över alla Facebooks formatplattformar: Watch, nyhetsflödet och sidor.
Det finns även möjlighet att köpa annonser specifikt för innehåll inom vissa ämnesområden (som sport, mode, mat och nyheter) eller sponsra ett enskilt program.
Med tanke på att Watch-motorn verkar hacka betänkligt kan man tänka att det är nyhetslödet och olika sidors innehåll som kommer stå för stor del av tittandet. Att se hur den här typen av annonser, som säkerligen lär sitta på en högre (fast) prislapp. Reklamen köps dessutom i förväg och nu går det att köpa annonser för sändningsåret 2019-2020. Så Facebook håller i det här hänseendet alltså på att på riktigt tänka som en traditionell tv-kanal.
Facebook testar formatering av text i Messenger
Vad har du alltid saknat i Messenger? Möjlighet att formatera text förstås! Okej, jag själv har typ aldrig saknat det, men kan tänka mig att det finns rätt många andra som har gjort det.
Men framförallt är det helt i linje med storyfieringen av typ…. allt. Multimediafierandet.
Om några år lär de låsta formaten, både gällande utseende och innehåll, inom sociala medier vara om inte ett minne blott så åtminstone betydligt mindre än idag. Vi kommer kort sagt kunna uttrycka oss på de sätt vi är mest bekväma med.
Jag väntar fortfarande på vilken rekryteringsplattform som kommer ge oss stories-cv-möjligheter. Alltså möjlighet att presentera oss på det sätt som är bäst för oss – inte det sätt som är enklast för rekryterare att hantera.
Facebook mörkade hur många minderåriga som företaget samlade in data från
Och där gör Facebook en Wow, fasiken också. Igen. Den här gången visar det sig att de (igen) har varit selektiva med hur de har presenterat fakta i sin kriskommunikation.
Ni kanske minns att Facebook (och Google) avslöjades med att ha brutit mot Apples utvecklarkontoregler och distribuerat appar som gjort att användare fick betalt för att installera övervakningsappar i sina mobiler som gav Facebook och Google tillgång till det mesta användaren gjorde – inklusive vad man gjorde i konkurrerande tjänster?
Förutom att villkoren kring vad användarna faktiskt gick med på var lite luddiga så tillät båda apparna att minderåriga gick med i programmet. Alltså i praktiken ingick avtal med techjättarna. När avslöjandet släpptes konstaterade Facebook att mindre än 5 procent av alla användare var minderåriga.
Well. Det visade sig att siffran var 18 procent sett till hela appens livslängd. 1 av 5 av dem som Facebook samlade in information om under den tid appen fanns var alltså minderåriga. Mindre än 5 procent-siffran var hur många minderåriga som använde appen vid tiden för avslöjandet.
Inte bara det: när informationen kom ut sa Facebook till journalister att alla tonåringar i programmet hade föräldrars samtycke. Det visar sig även här inte vara sant. Eller rättare sagt: allt som behövdes var att man bockade för att man var äldre än 18 år. Ingen kontroll i övrigt om informationen stämde.
Nån borde verkligen bitchslappa Facebooks krishanteringsansvariga. Det här slutade vara enstaka händelser för rätt länge sedan, det här är numer ett mönster. Och tyvärr borde nog bitchslappandet nå hela vägen till toppen. Det är allt mer bilden av en ledning som inte är kompetenta att hantera sina jobb – varken när det gäller beslut eller krishantering.
WhatsApp fyller 10 år
Igår fyllde WhatsApp tio år. Jag tänker att om ytterligare tio år så kommer nog sociala medier inte vara ”nåt nytt” länge.
SJUUUUUKT coolt Instagram-hack
Kan ses i sin naturliga hemvist här
Skulle du radera alla dina Instagram-biler för ett års gratis flygande?
Vad skulle din prislapp vara för att radera alla dina Instagram-bilder? Om svaret är ”gratis flyg för mig och en vän under ett år” så har du tur. Nu finns det en tävling som erbjuder precis det.
Flygbolaget JetBlue ger nu den här möjligheten. Radera alla dina Instabilder och lägg upp en enda bild på det resmål du är mest desperat att få uppleva. Om du är en av tre vinnare kan du och en vän sedan flyg(skam)a er kors och tvärs över planeten kommande året. Och förstås instagramma som galningar.
Nu är det inte lika harcore som det verkar. Det räcker att arkivera posterna (meh!). Och gällande priset så måste du fortfarande betala alla ”tillkommande avgifter”, som skatt och bagage. Och du får typ inte alls välja var du får sitta.
Men hej. Om vi nu håller fast vid hardcoreraderande. Vad skulle du behöva som ersättning för att radera alla dina Instaposter? (så få som jag har skulle det förmodligen räcka med en månads SL-kort. Men jag tänker att det finns andra som har… några fler bilder.)
Snapchat
Tips och trix för Snapchat-annonsering
Sugen på att lära dig mer om Snapchat-annonsering? Nu har Snap öppnat en portal för just det.
LinkedIns desktopdesign blir vitare
Verkar som att LinkedIn har plattat till sin webb. Eller vitat till. Eller inverterat.
Inläggen är som helhet vita och istället har andra element fått blå platta: kommentarer, uppmaningar att kommentera och, intressant nog, delade artiklar (säkert också saker som bilder och uppladdade LinkedIn-videos).
Att externa länkar märks upp på det här sättet lär alltså mest handla om konsekvens. Men det hade oavsett varit intressant om LinkedIn hade ändrat sin inställning till externt länkande. Som alla sociala plattformar (ja, eller… typ alla stora plattformar online) är utlänkning lite den digitala motsvarigheten till att linda ett rep runt inlägget, fästa en sten i andra änden och knuffa det över sidan på flödesskutan. DIY-sjunkbomb.
Men kanske mer än på någon annan plattform är utlänkning till externa artiklar ett sätt att driva engagemang på plattformen. Det är knappast där artikeln är publicerad som diskussionen kommer att ske (om alls, förstås): det är snarast där artikeln länkades. Särskilt som, tja, alla plattformar i numer i praktiken har inbyggda webbläsare – som skickar tillbaka användaren till startpunkten efter avslutad läsning.

Människor inom PR och kommunikation lämnar LinkedIn (eller byter titel)
Kommunikations- och PR-människor överger LinkedIn. I stora drivor. Har gjort det sedan 2012. Typ lämmelutmarsch (visst, från låga niver, men hej, nu ska vi inte förstöra en bra story). Eller okej. Det gör de kanske inte. Som artikeln konstaterar är anledningen förmodligen snarare att… de har ändrat titel och yrkesbeskrivning.
Vad jobbar du med? Social content media content social manager. Of awesomeness.
Oavsett anledning så har yrkesgrupperna som definierar sig som ”journalist/PR” antalmässigt i princip bytt plats med dem som väljer etiketten ”social media manager” eller ”contentnånting”.
TikTok
TikTok har laddats ner 1 miljard gånger
Ännu en miljardgräns korsad. Enligt appanalysföretaget SensorTower ska kortvideoappen TikTok nu ha laddats ner mer än just en miljard gånger. Och det är (som vanligt i den här typen av redovisningar) exklusive Android-nedladdningar i Kina – dvs. inte via Google Play).
SensorTower bedömer att TikTok totalt laddades ner 663 miljoner gånger under 2018 – en tredubbling av antalet installationer. Som jämförelse laddades Facebook ner 711 miljoner gånger och Instagram 444 miljoner gånger (med tanke på hur mycket längre de apparna har funnits så är de siffrorna fortfarande väldigt imponerande).
25 procent av appens nedladdningar ska så här långt ha kommit från Indien – en siffra som hoppade upp till 43 procent under januari i år. Att SensorTower lyfter ut specifikt Indien är inte bara för att den stod för stor del av nedladdningarna, utan förstås också för att det är landet som allt mer av det digitala (och ekonomitillväxtmässiga) ljuset riktas mot. Nästa stora slagfält för techbolagen när Kina allt mer håller på att lämna tillväxtfållan för något mer stabilt.
Tips och trix för att komma igång med TikTok
Sugen på att komma igång med TikTok? Då är det här för dig.
Övrigt sociala medier
Reddit testar dricksfunktion
Nästa plattform att satsa på intäktsdelning med användarna: Reddit. Nu testar tjänsten möjligheten att dricksa användare. Kort sagt visa användare uppskattning genom att ge dem pengar.
Ja, eller ge EN användare pengar. Just nu är det nämligen bara en enda användare som omfattas av testet.
Om det säger något om utrullningstakten så kan det… ta ett tag innan det här blir vanligt. Ja, om alls.
Medium tar bort betalväggen för trafik från Twitter
Ett milt sagt intressant drag från Medium i dessa EU-upphovsrättsdirektivs- och nätneutralitetsdiskussionsdagar. Medium tar bort sin betalvägg – för användare som kommer från Twitter.
Medium öppnar alltså en gräddfil för Twitter. Man tänker sig säkert att draget ska dra in användare på plattformen som sedan ska välja att börja betala för sig (Medium kommer att ”noga” följa hur det går med antalet betalande användare.)
Det intressanta är förstås om det här gör det mer eller mindre intressant för skribenter att marknadsföra sig via Twitter. Du har potential att få fler läsare, men du får då inte betalt för dessa läsningar. Eller så kanske man rent av ser till så att de användare som drar in läsare den här vägen skulle kunna få ta del av Twitter-annonsintäkter via någon form av kreativt samarbete med Twitter (som skulle kunna gynnas av att fler väljer Twitter för att lägga ut sitt material).
Jag gillar oavsett initiativet att tänka nytt kring betalning och intäktsdelning på internet. Sedan återstår som sagt var att se hur bra det faktiskt kommer att fungera.
Pinterest på väg mot miljardomsättning inför börsnoteringen
Avdelningen: lite oväntat. Uppgifter om att Pinterest senaste halvåret har ändrat sitt marknadsföringspitchlingo till att mer handla om att funktionen är ett lämpligt ställe att få folk att shoppa. Med tanke på att det här varit på gång i säkert två år vid det här laget så trodde jag att de skruvat på det här långt tidigare.
Oh well. Oavsett så verkar det som att Pinterest nu har lämnat in sin börsansökan (konfidentiellt, dvs. lite halvhemligt). Kan bli aktuellt med börspremiär så snart som i sommar, till en värdering om 12 miljarder dollar. Eller tidigare. Eller senare. Eller inte alls (hej, uppköp är inte helt borta ur bilden än).
Dessutom uppgifter att Pinterest kan vara på väg mot annonsomsättning för 2019 om 1 miljard dollar. Och pengarna inte ska komma genom att annonsörer skiftar från Google eller någon annan av de stora – utan från budgetar som tidigare lades på traditionella annonseringskanale, som tryck och radio.
Att se hur det går med börsplanerna. Inte minst med tanke på att kodgrävande bara helt nyligen avslöjade kod i Instagrams Android-app som pekar på även den bilddelningstjänsten är på gång med publika samlingar. På gång att göra en Pinterest, med shoppingfokus, även de. Lär lägga lite sordin på börshumöret.
Bumble på väg till Sverige
Nu är dejtingappen/BFF-appen/karriärappen Bumble på väg att kliva in i Sverige. I samtliga tre Bumble-tjänster gäller samma sak: män är välkomna som medlemmar, men det är bara kvinnor som kan initiera kontakt.
Genomgång av hur algoritmerna funkar för Facebook, Instagram, Youtube, Twitter och LinkedIn
Vill du få en samlad överblick över vad som gäller för att rocka algoritmerna för Facebook, Instagram, Youtube, Twitter och LinkedIn? Bara att klicka sig in här.
Diagram över när vi pratade som mest om olika sociala medier
När pratade vi egentligen mest om några av de stora sociala plattformarna? Ja, eller googlade åtminstone. There’s a diagram över googlingar for that.
Det är mest itigt 2019 är, kanske inte särskilt förvånande Instagram. Det mest förvånande är att Reddit kniper andraplatsen (åtminstone i den här sammanställningen). Gissar att det till stor del kan bero på sökningar av typen ”vad är Reddit?”
Vi noterar även att Twitter ligger före Snapchat 2019.
Kanske inte ett diagram att hänga upp sitt liv på, men lite kul som överblick.
Roligaste kommentaren om diagrammet:
”What about Google+?
That’s the horizontal black line at the bottom.”
Sök/SEO
Google testar featured snippets med innehåll från flera källor
Google testar VÄLDIGT intressant från Google. Featured snippets möter karuseller. Svaret på frågan ges direkt, som vanligt, men ”svaret” kommer i en lista. Listan kan fällas ut och ger då en karusell med fler svar inom samma ämne.
Och som artikeln konstaterar: i första läget finns ingen hänvisning alls till den webbplats som tillhandahållit informationen.
Med andra ord: å enda sidan står Google på anti-EU-upphovsrättsdirektivbarrikaden och proklamerar hur länktrafiken kommer damma i backen om artikel 11 blir verklighet – men å andra sidan lägger de allt mindre tid på att dölja sin strävan att slippa länka iväg alls. Koncentrera sin informationsmakt ytterligare.
Inte minst som Google, via Danny Sullivan, bemöter kritiken och oron mot det här draget med att det bara är för SEO:are, och företag, att gilla läget och hänga med i utvecklingen. Förstås en relevant kommentar, inte minst som Google som sagt var sitter med trumf på hand i den här frågan, men om man så väll kan kommentaren också tolkas som en artigt formulerad ”talk to the hand, bitch”.
Google släpper ny version av Test my site
Google har revampat sajtladdningstestverktyget Test My Site. Man har slagit ihop ett par tjänster och dessutom lagt till ny funktionalitet. Google är alltså på god väg att börja bygga upp en Google Analytics specifikt för sajthastighet och webboptimering.
Google släpper nytt spamrapporteringsverktyg för My Business
Google släpper en ny spamrapporteringsfunktion för My Business och Maps. Och det handlar inte om att anmäla någon som sitter på en plats som ”tillhör” ett företag utan om möjlighet att anmäla platser på dessa plattformar som ”leder till bedräglig aktivitet”.
Den nya funktionen ersätter spamsektionen i Google My Business-forumet (som i sin tur stängs ned).
Google visar tweets som karusell i sökresultatet
Hunh. Den här har jag inte sett tidigare. Tweets som karusell. Och faktiskt ett nästan bättre format än det Twitters egna gränssnitt bjuder på för att se en användares senaste tweets (förstås med ett antal tillkortakommanden, men för snabböverblick). Finns både på datorn och i mobilen.
Med tanke på att hela tweetarna faktiskt ryms i korten så, tja, bättre att gå till Google för att läsa tweets än att gå till Twitter. Typ. Det är åtminstone förstås precis det som Google vill att vi ska göra. Börja alltid på Google. Gör allt på Google. Klicka dig för guds skull inte vidare.
(Och ja, jag ville helst hitta en annan exempeltwittrare. Men det här är det enda exempel jag har kunnat få fram.)

Har du lust att hjälpa till?
Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du gör
Prenumerera på mitt nyhetsbrev
Jag gillar Olas digitala spaningar!
Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.