Kategorier
AI - Artificiell intelligens Detaljhandel/e-handel Sociala medier Sök/SEO Spaningar

Digitala spaningar vecka 23 2026

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Instagram Reels testar serier

Nytt test i Instagram Reels: serier. Och då inte en ny Netflix-konkurrent, med ”tv-serier”, utan ett sätt att kunna berätta en längre historia under ett gemensamt paraply. Att man kan koppla samman Reels som hör ihåg när man vill berätta en historia.

Ännu en kopiering av TikTok, som redan har det här.

Ett test än så länge, alltså, så det återstår att se om och när funktionen släpps skarpt.

Meta tests ’Series’ for episodic Reels on Instagram and Facebook | TechCrunch

Meta told TechCrunch that it’s considering ways to monetize the new feature, but didn’t share specifics on what that could look like.

Instagram Reels får inbyggd teleprompt

Nu blir det lättare att hålla koll på manuset för de som Instagram Reelsar. Instagram får nu en inbyggd teleprompt.

Och ja, det får också möjlighet att för att anpassa hastigheten i texten.

Instagram Adds A Built-In Teleprompter For Reels Creators

Instagram is adding a scrolling script tool to the main camera. Useful for creators, but brands should be careful not to over-script the human out of video.

WhatsApp företags-AI-bot rullas ut globalt

Sluttestat för WhatsApp nya företags-AI-bot. Nu släpps den istället skarpt. Globalt, dessutom.

Målgruppen är små och medelstora företag och tanken är att dessa ska vilja använda WhatsApp-boten som kundtjänstmedarbetare.

Meta passar också på att byta namn. Tjänsten heter nu Meta Business Agent.

Tanken är att AI-boten ska kunna fungera både som kundtjänst och säljare. Med andra ord vara på frågor, rekommendera produkter, göra bokningar och hantera leads. Som så ofta kring den här sortens lösning så kan boten skicka vidare till mänsklig medarbetare om frågorna blir för knepiga.

Det finns redan planer på utökad funktionalitet, som att boten ska kunna hantera marknadsundersökningar och svara på detaljerade frågor om produkters egenskaper.

Meta ser ut att ta betalt på standardsättet att betala för AI-tjänster nu för tiden: räcker det med lägre antal ärenden och chattar så ingår det i fasta prenumerationer, men för större organisationer blir det till att betala för de tokens man använder. Vilket gör att det kan bli… ungefär hur dyrt som helst. Potentiellt.

Meta’s AI agent for WhatsApp Business is now available globally | TechCrunch

WhatsApp will charge businesses for using its AI agent based on token usage.

TikTok

TikTok släpper ny app för liveunderhållning

Ny app från TikTok: TikTok Pro Events. En app för direktsänd underhållning. Som fotbolls-VM.

Fast det verkar inte vara appen där man kan se eventen i sig. Utan ett ställe dig man kan gå för att diskutera och dela saker om och från olika evenemang. I utbyte kan man tjäna ihop ”stars” som man kan använda för att köpa merch i appen, få rabattkuponger i TikTok Shop eller donera stjärnorna som pengar till välgörande ändamål.

Det intressanta är att motsvarande funktion också finns i vanliga TikTok. Så precis som artikeln konstaterar är det lite oklart varför man ska ladda ned appen för just det.

Oavsett är det här inget för oss i EU. Eller för den delen för de som bor i de flesta länder. Helt enkelt därför att appen bara finns i USA. Så det är alltså inte en TikTok-TikTok-app. Utan en TikTok US-TikTok-app. Släppt av den ”fristående” amerikanska delen av TikTok som uppstod efter tvångsförsäljningen.

TikTok Is Launching a New App That Probably No One Will Use

TikTok users in the U.S. now have yet another way to engage with the TikTok ecosystem-this time through a new standalone app focused on live entertainment and cultural milestones.

Snapchat

Snapchat lanserar Promoted places i Sverige

Dags för nytt annonsformat i Snapchat. Åtminstone här i Sverige. Vi får nu tillgång till Promoted places.

Det innebär att Snap-kartan nu får annonsytor kopplat till platserna där. Precis som i Google Maps och Apple Maps, alltså. Det går att lyfta fram sin verksamhet mot den som söker och visa saker som öppettider.

Än så länge har funktionen dock betastämpel, men har nu alltså börjat rullas ut.

Snapchat lanserar ”Promoted Places” i Sverige via Snap Map

Snap släpper nu annonsformatet Promoted Places i Sverige. Funktionen är integrerad i Snap Map och gör det möjligt för företag att lyfta fram butiker, restauranger och andra platser direkt på kartan…

Snapchat får AI sponsored snaps

Nytt annonsformat i Snapchat. Och mer AI. Förstås. Snapchat passar på att slå ihop de två sakerna.

AI sponsored snaps är exakt vad det låter som. AI-annonser. Eller om man så vill: AI-botskonversationer som annonser i chattöversikten.

Annonserna är helt enkelt en, typ, chattbot. Trycker man på annonsen så kan man chatta med företaget och ställa frågor om vad det nu är annonsen handlar om. Ja, eller åtminstone ställa frågor till företagets AI-botannons.

AI Sponsored Snaps – A new way to show up in chat – ChannelX

AI Sponsored Snaps are a new way to show up in Chat through AI agents that Snapchatters can interact with directly

 

Sök/SEO

Google lägger till AI-sökningar i Search console

Mer AI i Google-verktyget Search console. Möjlighet att se AI-sökningar.

Google lägger alltså till stöd för att se trafik från AI-söktjänster via vanliga söken eller via Discover. Tanken är att sajtägare ska kunna se sin synlighet i de här tjänsterna, på ungefär samma sätt som man nära nog alltid har kunnat göra i vanliga sökfunktionen. 

Däremot är det fortfarande ett test mot en liten grupp användare som det handlar om, så det återstår att se när funktionen dyker upp i alla konton.

Introducing Search Generative AI performance reports in Search Console | Google Search Central Blog | Google for Developers

Today, we’re excited to announce the launch of new Search Generative AI performance reports in Search Console, including dedicated reports for Search and Discover, to help you understand your site’s visibility within generative AI features on Search.

Google låter publicister och stora innehållsskapare skapa egna söksidor

Nytt drag från Google: publicister och innehållsskapare med över 100 000 följare (Youtube, Instagram och X) respektive 300 000 följare (TikTok) kan skapa sin egen söksida.

Det innebär mer konkret att de kan här kan skapa en ”sida”  där de kan visa upp artiklar, videos, inlägg i sociala medier och följare direkt i Googles sökresultatat. Och man behöver inte fylla sidan manuellt. Istället kan dra in innehåll från andra tjänster och plattformar och visa upp det hos Google.

Ägaren till sidan kan ladda upp sin egen profilbild, skriva bio och lägga in länkar – som till konton i olika sociala plattformar. 

Funktionen ska även gälla publicister, som tidningar, men lite mer oklart vilka villkor som kommer att gälla här. Men lär i stort fungera på exakt samma sätt.

Än så länge släpps funktionen dock bara i USA. Så det återstår att se när den kan komma hit.

Google Launches Search Profiles For Creators With 100K Followers

Google launches Search profiles, giving eligible creators a customizable page for articles, social posts, and followers. U.S.-only at launch.

Google testar möjlighet för sajter att slippa synas i AI-sökresultat

Nytt test från Google på AI-området: möjlighet att slippa synas.

Google testkör nu en inställning i Search console som gör det möjligt för sajter att ställa in att de inte ska synas i AI-översikt eller AI-läge, de två ”AI-sökfunktionerna” i Google vanliga sökfunktion.

Och gör man så ska man inte straffas i Googles sök. Det ska alltså gå att dyka upp  i Googles vanliga sök precis som innan.

Det är ett väldigt litet test till att börja med och dessutom bara i Storbritannien.

Google will allow websites to exclude themselves from AI search results – Engadget

The company says opting out won’t impact placement in regular searches.

Google lägger till Business profiles i Google Analytics

Plötsligt händer det! Efter en herrans massa år har det nu till sist blivit möjligt att se statistik om sin Business profile inne i Google Analytics.

Det handlar mer specifikt om sju datapunkter som nu blir tillgängliga: interaktioner, klick till webbplats, telefonsamtal, vägbeskrivning, meddelanden, bokningar och menyer.

Funktionen rullas ut, så det kan ta ett tag innan den dyker upp överallt.

Google Analytics Is Adding Google Business Profile Data

Google has documented a native link between Google Business Profile and Google Analytics, bringing local metrics like calls and directions into GA reports.

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon AI-skapar produkter som du inte kan köpa

Mer AI hos Amazon. Mest intressanta funktionen: Amazons AI skapar produkter som inte finns och som du inte kan köpa.

Det blir nu möjligt att beskriva vad du vill ha, ungefär som det brukar vara. Men istället för att Amazons AI försöker hitta produkter som matchar det du är ute efter så skapas AI-bilder som sedan används för att matcha mot produktkatalogen.

Amazon får även den nya funktionen Lens Live som är vad du tror. Det blir möjligt att peka mobilens kamera mot något du är sugen på att köpa och sedan låta Amazon hitta produkter som matchar eller är i närheten av det mobilen ser.

iOS-användare får dessutom en ny Widget som  placerar den här kamerasökfunktionen på låsskärmen. Du vet. Så att du blixtsnabbt kan shazamma produkter. Typ.

Amazon app now takes you shopping straight from the iPhone’s lock screen

Amazon now lets you search for products by pointing your iPhone’s lock screen camera at anything in the real world.

 

AI – artificiell intelligens

Codex får sex nya pluginer för olika branscher

Codex får några nya, färdiga ”förmågor”. Ja, eller färdiga och färdiga – de blir förstås bättre ju mer de används, men de är tänkta att funka bra direkt när de packas upp och på så sätt sänka tröskeln för att komma igång.

Områdena som nu får nya pluginer är dataanalys, försäljning, kreativ produktion (eller vad det nu bäst blir på svenska), produktutveckling, finansiell investering och investeringsbankverksamhet. Så milt sagt brett spektrum av branscher och roller som nu får mer färdiga funktioner i Open AI:s Claude Code-motsvarighet.

OpenAI launches new Codex tools for white-collar work | TechCrunch

OpenAI released a set of six plug-ins aimed at specific jobs: data analytics, creative production, sales, product design, equity investing, and investment banking. Available from within the Codex app, each of the new tools bundles integrations, instructions, and context to allow Codex to approximate a specific job.

Anthropic breddar tillgången till Mythos och låter EU testa

För några veckor sedan presenterade Anthropic sin nya värsting AI-modell Mythos, som del i IT-säkerhetspaketet Project Glasswing. En modell som Anthropic lyfter fram som särskilt bra på att hitta säkerhetshål i tjänster och applikationer.

Det i sin tur gjorde att Anthropic bara släppte Mythos till en rätt liten mängd organisationer. (Och om man ska vara den som är den: för att bygga FOMO inför en bredare utrullning.) Nu bjuder Anthropic in fler att testa Mythos.

Det är närmare bestämt 150 ytterligare organisationer från 15 länder som nu bjuds in. Och det innebär bland annat att EU nu för första gången får lägga sina testvantar på modellen. EU:s cybersäkerhetsmyndighet ENISA ingår nämligen bland de som nu får tillgång.

Anthropic gives EU cybersecurity agency ENISA access to Mythos AI

ENISA becomes the first EU agency to join Anthropic’s Project Glasswing, gaining access to the Mythos AI model that found 10,000+ zero-day vulnerabilities in critical software.

Claude för småföretag anpassas för svenska bolag

Ha. Kul grej. För ett par veckor sedan släppte Anthropic Claude for small business. En version som har samlat ihop verktyg under Claude-paraplyet som är tänkta att passa småföretag. Nu har det kommit en variant av den. En specifikt för svenska småföretag.

Nu är det inte Anthropic själva som har tagit fram den, men som det fungerar nuförtiden: om någon saknar något så väntar man inte tills det kommer. Man bygger det själva. Det gör att det nu finns en plugin för Claude Cowork som ska passa våra breddgrader.

Jag har inte testat själv, men den ska ha stöd för saker som månadsvis momshantering och att ”jaga obetalda fakturor” (lite spännande att se hur handgriplig den här är – jag ser framför mig hur den börjar skicka hem människor med basebollträn till de som ligger efter med räkningarna).

Fler kopplingar ska dessutom vara på gång – och företaget bakom (Accounted) tar emot önskningar. Så om du kör lösningen – eller skulle vilja göra det – är det bara att kasta in önskemål.

Two weeks ago Anthropic launched Claude for small businesses in the US. We built the Swedish version. It's a Cowork plugin for Swedish SMBs. Out of the box it runs month-end close, VAT returns, and… | Jakob Wennberg | 10 comments

Two weeks ago Anthropic launched Claude for small businesses in the US. We built the Swedish version. It’s a Cowork plugin for Swedish SMBs. Out of the box it runs month-end close, VAT returns, and overdue-invoice chasing. On the sales side it triages inbound leads from your email context, keeps your CRM current and much much more.

Anthropic tycker att AI-utvecklingen går för fort och att AI-bolag borde sänka takten

Ha. Kommer ni ihåg för något år sedan när ett upprop publicerades med uppmaning att pausa all AI-utvecklingen under ett halvår medan mänskligheten utvärderade riskerna med vart tekniken var på väg? Ett upprop som leddes av Elon Musk som, av en händelse, precis hade dragit igång sitt eget AI-bolag?

Nu är det dags för Anthropic att gå ut med ungefär exakt samma sak. Enligt Anthropic skriver Claude nu 80 % av sin egen kod och baserat på det landar Anthropic i slutsatsen att AI kommer att bli självmedveten vilken dag dags som helst om vi inte taggar ned lite.

Jag översätter de båda uppropen:

Elon: Hörni, nu tycker jag att alla ni andra AI-bolag slutar bygga grejer under ett halvår så att mitt bolag kan komma ikapp er, okej?

Anthropic: Hörni, nu tycker vi att alla ni andra AI-bolag bygger långsammare så att ni inte kommer ikapp oss, okej?

Anthropic proposes a global slowdown of AI development – Engadget

Anthropic warns that AIs will soon be able to build their own successor, and it’s suggesting that companies may have to slow down development.

Kategorier
Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 18 2026

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

EU underkänner Metas försök att hålla barn borta från Instagram och Facebook

Enligt Meta ska barn under 13 år inte kunna använda Instagram eller Facebook (känns däremot inte som ett… jättestort problem i det senare fallet). Men lyckas de i sitt uppsåt. EU säger nuh-uh.

Idag kom EU-kommissionens preliminära resultat efter den utredning i frågan som har pågått ett tag. Och förhandsbeskedet säger att Meta misslyckas med uppgiften att noggrant identifiera, utvärdera och minimera riskerna vad gäller möjligheterna för barn under 13 år att komma åt tjänsterna”.

Det innebär ett brott mot Digital services act, en av EU:s stora techlagar. Det innebär också att det kan bli skitdyrt för Meta om det här beslutet står sig.

Nu är vi dock inte där än. Förhandsbeskedet är ett varningsskott. Meta har nu en tid på sig att korrigera bristerna som EU har pekat på. Om de inte gör det väntar däremot dryga böter.

Vi kan dock anta att Meta inte stillatigande kommer att ta det här. Fortsättning följer med andra ord.

EU says Meta hasn’t done enough to prevent minors under 13 from using Instagram and Facebook

The European Commission has preliminarily found that Meta failed to prevent minors under 13 from using Instagram and Facebook.

Instagrams API ger mer funktionalitet åt tredjepartsverktyg

Meta uppdaterar Instagrams API och ger tredjepartsverktyg mer funktionalitet.

  • Publicera med partnermärkning: Etiketten kan nu läggas till redan vid publicering istället för att läggas till i efterhand.
  • Mer statistik: Instagrams Graph-API får fler datapunkter. Saker som Reels-delningar och utökad engagemangsstistik.
  • Aggregerad statistik: Mer data blir åtkomlig från en samlad plats istället för att vara utspridd för olika plattformar.
  • Utökad funktionalitet: Tredjepartsverktyg kan nu låta sina användare gilla eller ”ogilla” inlägg, interagera med Reels och interagera med kommentarer.

Meta Expands Instagram APIs to Give Third-Party Tools More Power

Meta is rolling out updates to Instagram’s API ecosystem, giving 3rd-party social media management platforms more control.

Instagram begraver aggregeringskonton

Är ditt Instagram-game att du återpublicerar vad andra har skapat eller delar andras innehåll som bilder eller karuseller? Det kan i så fall vara dags att fundera på den strategin.

Instagram har nämligen tröttnat på den här sortens innehåll i flödet (eller mer troligt: de har märkt att den typen av innehåll ger dåligt engagemang och däremot är dåligt för annonsaffären).

Konton som faller in i den här kategorin förlorar nu rätten att bli rekommenderade för andra i appen. Ett sätt att begrava den sortens innehåll. Åtminstone göra det lite mindre attraktivt att hålla på med den sortens återpublicerande/stjälande.

Instagram cracks down on content aggregators | TechCrunch

The update targets content aggregators that don’t post original content and instead simply re-upload others’ posts.

Meta gör det möjligt att koppla externa AI-verktyg till Meta-annonskonton

Ännu en AI-integration. Nu gör Meta det möjligt att koppla samman AI med företagets annonskonton via Meta Ads AI Connectors.

Det innebär att man kan styra sitt annonskonto via valfritt AI-verktyg, som Claude eller ChatGPT. Det innebär att det ska gå att skapa kampanjer, hämta info om hur en kampanj presterar och ställa frågor om en kampanj genom att fråga efter den på ren svenska.

Meta opens its ad ecosystem to third-party AI tools

The platform is introducing Meta ads AI connectors, as part of its broader AI push to make campaign management easier.

Meta förlorar 20 miljoner dagliga användare

Metas senaste kvartalsrapport slutade inte med en kul börsdag för aktieägarna. Aktien rasade rätt ordentligt.

Raset verkar ha handlat om att företaget sa att de kommer att lägga ÄNNU mer pengar på AI. Något som marknaden börjar tröttna på.

Men i kvartalsrapporten finns också intressant information om användartalen. Meta förlorade 20 miljoner dagliga användare jämfört med föregående kvartal.

Jämför vi med ett år bakåt i tiden så var det fortfarande plussiffror. Men på kvartalsbasis backade alltså engagemanget.

Meta själva gick ut med att det berodde på Rysslands strypning av WhatsApp och internetnedstängningen i Iran. Vilket känns rimligt. Men med tanke på att internetstrypningar blir allt vanligare så undrar jag hur mycket det här kommer att drabba Meta på sikt.

Det kan eventuellt vara så att Meta-kurvorna kommer att börja peka nedåt.

This Could Be the Reason Behind Instagram and Facebook Losing Users

Meta’s family of apps gained 3.56 billion daily active users in March, compared to the same month last year.

TikTok

TikTok gör en Facebook med Campus hub

Ha. Härligt. Nu kopierar TikTok Facebook. HOW YA LIKE ME NOW?

Kortvideoappen lanserar nu funktionen Campus hub. Ett sätt för studenter på samma campus att hänga med varandra.

Eller OG Facebook, som man säger i branschen.

TikTok’s new ’Campus Hub’ features college group chats and feeds | TechCrunch

The new hub features dedicated college group chats and personalized feeds designed to help students stay connected with their campus communities, even while they’re away for the summer.

Snapchat

Snapchat får nytt AI-annonsformat

Dags för nytt annonsformat i Snapchat. Med AI, förstås. Because AI.

AI sponsored snaps är namnet på den nya produkten, som låter ”användare interagera direkt med varumärkens AI-agenter”.

Vad betyder det i praktiken? Att man som användare kan prata med annonser. På sätt som… ja, det blir väl lite upp till annonsören att avgöra. Men exempel som ges är att ställa frågor och be om rekommendationer.

Det blir intressant att se hur företag kommer att utnyttja den nya möjligheten. Och hur pigga användarna är på att interagera med annonser.

Snapchat brings AI-powered conversational advertising to its app | TechCrunch

Users will be able to chat with a brand’s AI agent to do things like ask questions and get recommendations.

Övrigt sociala medier

Vine återuppstår tack vare OG Vine

Kommer du ihåg Vine? Det börjar bli ett tecken på att du är gammal. Men för nytillkomna tittare kan Vine sammanfattas som den ursprungliga kortvideoappen, född ur Twitter.

Efter att Vine gick i graven har det gjorts några försök att återuppväcka appen. Här är ännu ett försök: Divine.

Om vi bortser från det briljanta namnet så finns det en anledning till att Divine förtjänar rollen som Vine-efterträdare. Appen, släppt för iOS och Android, är nämligen backad av Twitter-medgrundaren Jack Dorsey himself.

Appen betalanserades förra året, men nu är det dags för skarp lansering. Ja, typ. Än så länge krävs inbjudan för att släppas in, men en bredare utrullning av den numer skarpa appen är planerad de närmaste månaderna.

Vad får man då med Divine? Ja, kortvideos förstås. Men också kortvideos i form av ett arkiv med 500 000 ”klassiska videos” från original-Vine.

Fritt fram att vältra sig i nostalgi, alltså.

Jack Dorsey Beats Elon Musk to the Punch With a Reboot of Vine

A Dorsey-funded, AI-free reboot of Vine just launched on the Apple App Store and Google Play.

 

Sök/SEO

Google-sökningarna var fler än någonsin Q1 2026

Men vad ÄR det här? I samband med gårdagens kvartalsrapport fick vi veta att Google-sökningarna under Q1 var fler än någon gång tidigare.

Har Google FORTFARANDE inte förstått att ingen googlar längre?

Google Search queries hit an ’all time high’ last quarter

Google Search queries hit an ”all time high” in the first quarter of 2026, thanks in part to AI, according to a statement from CEO Sundar Pichai published as part of Alphabet’s earnings.

Google Föredragna källor rullas ut i Sverige

Dags för oss i Sverige att få en Google-funktion som har funnits i USA (och på några andra ställen) ett tag: Preferred sources. Eller ”föredragna källor” på svenska. (Okej. Och på ”alla andra” språk som inte har haft funktionen än.)

Det är precis vad det låter som. En möjlighet att välja vilka nyhetskällor man vill se mer av under Top stories (Huvudnyheter).

Google Preferred Sources Available For All Languages Globally

Back in December, Google expanded Preferred sources globally, but only for English-language content. Now, according to The Verge, Google’s preferred sources support all languages globally.

 

Strömmade medier

Google lägger till AI-bot för att chatta med Youtube

Kan det bli mer AI i Youtube? Klart det kan. Nu lägger Google till funktionen Ask Youtube. Där man kan, tja, fråga Youtube ”komplexa frågor” och få ”utförliga svar som inkluderar video och text”. Och sedan kan man chatta vidare med resultatet.

Vi pratar dock om en testfunktion för betalande användare. Dessutom bara i USA. Så bara att veva igång VPN:nen för den som är sugen att testa. 

YouTube is testing an AI search mode that ’feels more like a conversation’ – Engadget

A new feature called Ask YouTube will let you pose complex questions and receive ’comprehensive results that include video and text.’

Youtubes bild-i-bild-funktion rullas ut till alla användare

Nu bjussar Youtube på bild-i-bild-funktion för alla användare. Inte bara de som betalar för Youtube, alltså.

Men det finns en inte helt obetydlig brasklapp: för de som kör gratis eller Premium Lite fungerar funktionen bara för vanliga Youtube-videos. För att få samma funktionalitet för musikvideos krävs fortfarande att du betalar för Premium.

YouTube’s picture-in-picture goes global for free, but there’s still an annoying catch

YouTube is rolling out picture-in-picture for international users for free, but there are caveats.

Spotify lägger till workoutövningar

Spotify gör en Apple. Lägger till träningspass i appen alltså.

Det är ganska exakt vad det låter som. Det blir möjligt att få fullständiga träningspass – förstås komplett med musik – direkt i Spotify-appen. Detta tack vare ett samarbete med träningstjänsten Peloton. 1400 stycken, till och med, inom en drös olika discipliner.

Till skillnad från Apple så krävs det inte en separat prenumeration för att få workoutpassen. Det ingår i det vanliga kontot. Även för de kör gratis.

Med en icke oansenlig brasklapp.

Det är nämligen bara de som betalar för Spotify Premium som får tillgång till träningsprogrammen. Den som betalar för det billigare abonnemanget eller kör helt gratis får nöja sig med ”kurerade spellistor” som passar för träning samt pass från ett antal utvalda träningsprofiler.

Spotify’s next frontier: Fitness content | TechCrunch

Spotify is adding fitness as its next major category, launching workout videos, playlists, and Peloton classes inside the app for free and Premium users.

Spotify lanserar verifiering för att identifiera mänskliga artister

Vill du veta om en artist är en människa (eller flera) och inte en AI-botlåtskrivare? Spotify har din rygg. Nu lanserar tjänsten en ny verifieringsmärkning. En gammal hederlig FKA Twitter-bock, alltså, som bara ges till artister som ”passerat företagets äkthetsgranskning”.

Spotify adds verified artist badges so that you know you’re listening to a human, and not AI

Spotify is rolling out a new Verified badge and artist activity details to help you know if there’s a real human behind the music you love.

Kategorier
AI - Artificiell intelligens Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 17 2026

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Threads får livechattar

Ny funktion i Threads: livechattar. Fast bara vid väldigt specifika tillfällen. Närmare bestämt i samband med ”kulturella evenemang”.

Först ut är Threads NBA-community. Det blir dessutom en liten utrullning ”till ett litet antal kreatörer”. De som kommer åt funktionen kan skapa virtuella evenemang där upp till 150 deltagare kan delta i konversationen. Fler kan vara med, men alla över den gränsen blir ”åskådare” som har begränsade möjligheter att interagera.

Det är med andra ord en blandning av watch party, från valfri plattform, och Twitter Classic. Ett sätt för Threads att försöka bli platsen man går till för att hänga under och prata om ett event. Och precis som gamla Twitter inte bara hänga med människor som man känner, utan med sådana som man har ett gemensamt intresse med.

Threads is adding Live Chats to boost real-time engagement | TechCrunch

Users can send messages, photos, videos, links, and emoji reactions in Live Chats.

Instagram testar ny Snapchat-kopia

The more things change etc. Nu återvänder Meta till en av sina verkliga paradgrenar: sno från Snapchat.

Den här gången blir resultatet Instants. En ny, fristående app som just nu testas.

Ta en bild eller spela in en video och skicka den utan att kunna göra särskilt mycket finputande av innehållet. Mottagaren kan bara se det som skickas en enda gång. Sedan Mission Impossible-raderas det. Ja, eller Snapchat-raderas.

Testas just nu i ”utvalda regioner”, som Italien och Spanien. Det återstår att se när det blir lansering. Eller åtminstone ett bredare test.

Instagram’s new Instants app is basically Snapchat all over again

Instagram launches Instants, a new app for sharing disappearing photos and videos, offering a Snapchat-like experience focused on private, real-time interactions.

WhatsApp testar betalabonnemang

Så har det blivit dags för Meta att testa betalabonnemang i (den vid det här laget förmodligen största Meta-tjänsten) WhatsApp. Samma sak som testkörs i Instagram, alltså.

Ja, eller det verkar vara ett ännu enklare abonnemang än det som Meta testar på annat håll. Det verka mest handla om möjlighet att anpassa ikoner, teman, ringsignaler och liknande funktioner. Men det finns också stöd för utökad funktion kring fastnålade chattar och anpassade listor”.

På beskrivningen känns det dock inte som riktiga killer-funktioner. Åtminstone inte än. Och det känns som att det i mångt och mycket verkar vara Metas ”betalstrategi”. De doppar tån i betalfloden för att se hur stor betalviljan kan vara för nice-funktioner innan de börjar låsa in mer centrala funktioner bakom betalvägg.

WhatsApp is testing a premium subscription, but it is mainly cosmetic | TechCrunch

WhatsApp is testing a subscription after Meta debuted a similar subscription for Instagram earlier this year.

Meta förenklar kontohanteringen

Börjar det bli lite väl många Meta-tjänster och Meta-inloggningar? Nu centraliserar och (förhoppingsvis) förenklar Meta just den biten.

Det blir bland annat möjligt att skapa ett enda lösenord för alla Meta-applikationer, inklusive Metas AI-glasögon, för dem om kör det. Lösenorden kan sedan läggas bakom passkeys som biometrisk verifiering via exempelvis Face ID.

Meta is revamping its cross-app management system | TechCrunch

Meta’s Accounts Center will transition to the Meta Account, which is supposed to make it easier to manage your experience on various Meta apps and devices.

Twitter/X

X får Custom timelines

Plötsligt händer det! Tweetdeck återuppstår i nytt format i FKA Twitter.

(Okej, nu finns ju Tweetdeck kvar som del i X:s betalabonnemang, men nu ska vi inte sabba en bra öppning.)

Custom timeline heter den nya X-funktionen. Som innebär stöd för att nåla fast ett visst ämne på hemfliken i appen. Det finns totalt 75 ämnen att välja bland och sedan kommer Grok fylla dina anpassade flöden med inlägg inom det temat.

Så ja, mer låst än Tweetdeck. Men någon form av stöd för att ha flera flöden på hemskärmen i X.

Än så länge är funktionen dock ”förhandsvisningsklassad” och i dags läget öppnas den bara för betalande användare. Dessutom bara för iOS. Men Android-användarna ska ”snart” få chansen.

X’s custom timeline feature will sting for TweetDeck mourners

X has add added the ability to sort your timeline by topic. And yes, it sounds exactly like TweetDeck (RIP).

X släpper fristående XChat-app

Har du för få chattappar i ditt liv? I så fall kan du glädja dig över ännu en. X släpper nu den fristående appen XChat.

Elon verkar med andra ord nu en gång för alla ha övergett alla tankar på att göra X till en ”superapp”. Ja, eller han verkar ju ha tröttnat på FKA Twitter överhuvudtaget.

Men för den som inte har problem med att använda något som Elon står bakom så här 2026 så är det bara att köra.

X launches stand-alone XChat app on iOS | TechCrunch

X’s new app promises private chats, disappearing messages, audio and video calls, and more.

X lägger ned Communities

Tar med ena handen, ger med den andra. I veckan lanserades X till sist den fristående chattappen XChat. Men samtidigt meddelar företaget att de nu skrotar X Communities.

X Communities är (ja, eller snart ”var”) en rätt given FKA Twitter-funktion: ett sätt för folk att diskutera ett visst ämne. Men 6 maj stängs nu den funktionen ned.

Varför? ”På grund av låg användning”. Och… jag kan inte låta bli att det följer trenden för X överlag. Det var inte igår som Elon – eller X – så något om användarsiffror. Och när företag inte gör det på lång tid brukar det inte betyda positiv utveckling.

X is shutting down Communities because of low usage and lots of spam | TechCrunch

X Communities are no more. Only a fraction of X users were using Communities, and much of that use was spam, the company said.

X gör det 1900 % dyrare att posta inlägg via API:et

Nu blir det dyrare för den som postar till FKA Twitter via API:et. Särskilt om man vill skicka med länkar. Då blir det… 1900 % dyrare än tidigare.

Och det är en… inte oansenlig höjning.

X makes it 1,900 percent more expensive to post links

Posting links to X through custom social media software just got a lot more expensive. As a result, the tech news aggregator Techmeme is removing links from its X posts.

Snapchat

Snapchat får Place loyalty

Känner du att du har för få sätt att mappa ditt liv digitalt? Använder du Snapchat har du nu fått ännu ett sätt att göra just det: Place loyalty.

Ja. Det är precis vad det låter som. Snap-kartan visar nu om en användare ”är bland de som oftast har besökt en plats”. Brons om du ligger topp tjugofem procent, silver för de som ligger bland de 10 % som har besök platsen flitigast och guld om du tillhör the one percenters.

Snap Map’s new ’Place Loyalty’ badges will show the spots you visit most often | TechCrunch

If you’re in the top 25% of users who visit a certain place, you’ll see your ranking on the Snap Map and can choose to share it with others.

 

Strömmade medier

Youtube fortsätter bredda sitt deepfakeskydd

Nu breddar Youtube sitt deepfakeskydd ytterligare. Till kändiskändisar. Underhållningskändisar, alltså.

Funktionen, likeness detection, gör det möjligt för personer att skydda sig mot kryptobluffannonser och annat där ”de” dyker upp i sammanhang som de inte alls är inblandade i. Tanken är helt enkelt att personer som omfattas av funktionen varnas när någon som ser ut som och utger sig för att vara dem postar videos.

Till skillnad från tidigare så krävs det inte att de grupper som nu läggs till har en egen Youtube-kanal. Det räcker att vara med i det program som funktionen är del av för att de ska få notiser och val hur de sedan vill hantera fejkinnehållet.

YouTube expands its AI likeness detection technology to celebrities | TechCrunch

YouTube is expanding its AI likeness detection tool to celebrities, giving talent and their reps a way to find and remove deepfakes.

 

AI – artificiell intelligens

Google gör sitt Office-paket smartare med Workplace Intelligence

Nu gör Google sitt eget Office-paket Workplace smartare. Med funktionen med det konsumentupplysningsvänliga namnet Workplace Intelligence.

Vad är då Workplace Intelligence? Ja, det handlar förstås om AI. Som bättre ska ”förstås de komplexa semantiska relationerna” mellan Gmail, Docs och andra Google-tjänster, dina aktiva projekt, kollegor och ”annan företagsspecifik information”.

Intelligence rullar i bakgrunden och är själva AI-motorn i Google-tjänsterna som används. I kulisserna ska den sedan kunna:

Samla in information, inklusive att ”bryta ned kontextmurar”, vilket är rätt imponerande corporatespeak. Jag antar att det helt enkelt betyder att hämta relevant information från de olika tjänsterna.

Vara medveten om situationen. Workplace ska ”veta vad som är mest viktigt för dig just nu”. Återstår att se hur pricksäker den är.

Ge ”verklig” personalisering: Mer corporatespeak. Det betyder helt enkelt att Intelligence – och därmed Gemini – ska lära sig exempelvis hur du skriver för att skriva texter som låter som människan bakom tangentbordet.

Google announces ’Workspace Intelligence’ and TPU 8t + 8i chips

At Cloud Next 2026, Google today announced ”Workspace Intelligence” to provide ”highly accurate, personalized context for every app.”

Google rullar ut Gemini-anteckningsböcker även för gratisanvändare

För någon månad sedan la Google till möjlighet att ha anteckningsböcker i sin AI-tjänst Gemini – motsvarigheten till Projekt som finns bland annat i ChatGPT. Då var funktionen bara öppen för betalande Gemini-användare, men nu ändrar Google bjussigt nog på det.

Anteckningsboksfunktionen öppnas med andra ord för alla användare. Inte bara de som betalar.

Nu kan alltså alla som kör Gemini samla chattar i ”ämnesmappar” för att hålla koll på allt man göra inom ett projekt eller liknande.

Eftersom Geminis anteckningsböcker synkar med Googles AI-anteckningsbokstjänst NotebookLM så följer även den funktionaliteten med. Det betyder att projektmapparna delas mellan Gemini och NotebookLM, så att man kan hoppa mellan dem, för att använda det som respektive tjänst är bra på, utan att behöva klippa och klistra mellan de båda gränssnitten.

Än så länge finns funktionen bara i webbversionen av Gemini, men inte ens där hittar jag den när jag tittar. Så jag gissar att det handlar om en gradvis utrullning.

All Gemini users can now access Notebook projects on the web without paying a dime

Gemini now lets all free users create Notebooks on the web, a shared workspace that syncs with NotebookLM. You can store files, past chats, and sources in one place for smarter AI responses.

Google släpper AI-annonsfunktionen Pomelli i EU

Nytt AI-verktyg. För oss i EU åtminstone – plus ytterligare några europeiska länder. Nu släpper Google Pomelli här.

Vad är Pomelli? En annonsskaparverktyg som vänder sig till småföretagare. Kort sagt bolag som kanske inte har resurserna att ta fram den här sortens material på egen hand.

Det innebär mer konkret att du kan skicka in Pomelli på din sajt för att lära känna ditt företag och varumärke (saker som tonalitet, typsnitt och färger), ta fram kampanjidéer baserat på den informationen och sedan skapa annonsmaterial som du kan använda i kampanjen.

Det är fortfarande klassat som ett ”experiment” hos Google, så kanske inget man ska bygga upp hela sin marknadsföringsstrategi på. Fungerar dessutom bara på engelska. Men finns nu oavsett att testa för den som är sugen.

Google brings Pomelli in English to small businesses in Europe.

Small businesses across the EEA, U.K. and Switzerland can now use Pomelli in English to create custom, on-brand campaigns.

Google lanserar agentplattform för stora företag

Börjar det bli lite väl många agenter att jonglera på företaget? Google har din rygg. Nu lanserar Google Gemini enterprise agent plattform. Så ja. En AI-agentplattform för stora företag.

Google själva beskriver det som en ”one stop shop” för autonoma agenter. Ett sätt att hålla koll på att de inte rusar iväg åt alla möjliga håll. Ja, typ.

Platformen ger tillgång till Gemini 3.1 Pro, Nano Banana 2 och Lyria 2 (Googles musikskaparmodell). Dessutom får du intressant nog tillgång till Claudes modeller Opus, Sonnet och Haiku (däremot oklart vilka versioner av dem).

Det sistnämnda visar att Anthropic-delägaren Google vill rida på Claude-vågen just nu, för att på så sätt locka användare till den nya plattformen.

How Google just revamped Gemini Enterprise for the agentic era – here’s what’s new

Meet Gemini Enterprise Agent Platform, the new developer tool for managing fleets of agents at scale.

Googles Embedding 2 lanseras brett

Ännu en Google-AI-produkt lanseras nu brett: Embedding 2.

Och… jag måste säg att jag inte har helt full koll på vad en ”embedding model” är, men det verka i stort handla om en modell som är multimodal på riktigt.

Som jag fattar det: multimodala modeller bygger generellt på att man trycker ihop flera olika AI-modeller som är bra på olika saker under ett och samma tak. En som är bra på text, en som är vass på bild och så vidare.

Embedding 2 ska vara Googles första modell som har tränats från start att hantera alla slags formattyper. Det i sin tur ska göra att den blir bättre på att packa ihop innehåll i vektorer (kan lägga närliggande slags innehåll nära varandra i en så kallad vektordatabas) och därmed att den blir bättre på att förstå relation mellan olika slags innehåll.

Men det betyder också att det blir färre tag team-anrop mellan modeller och funktioner för att lösa uppgifter.

Ja, det är åtminstone så jag begriper det. Oavsett: nu får fler tillgång till modellen.

What Is Gemini Embedding 2? Google’s First Natively Multimodal Embedding Model

Gemini Embedding 2 handles text, images, video, audio, and PDFs in one unified vector space. Learn how it simplifies multimodal search and RAG pipelines.

Kategorier
AR/VR Mobilt Sök/SEO Spaningar

Digitala spaningar vecka 13 2026

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Meta och Youtube fälls för beroendeframkallande tjänster

I veckan föll så domen mot Meta och Google (mer specifikt Youtube) i den principiellt väldigt intressanta, amerikanska rättegången om huruvida deras tjänster är beroendeframkallande. På det negativa sättet.

Alltihop började med att en kvinna i 20-årsålder stämde Meta och Youtube. Anledningen? De orsakade att hon, enligt kvinnan själv, fick sin hälsa negativt påverkad och drabbades av ångest när hon var yngre.

Under rättegången har vi sett såväl Mark Zuckerberg som Instagram-bossen Adam Mosseri vittna. Båda argumenterade i stort att plattformarna inte har orsakat det som de sägs ha orsakat. Det föll alltså för döva öron när juryn hade sagt sitt.

Det innebär att de båda företagen dömdes att betala sammanlagt 6 miljoner dollar i skadestånd, enligt en fördelning där Meta ska stå för 70 % och Google resterande 30 %..

Sisådär 55-60 miljoner kronor i böter alltså. Det är… en del. Samtidigt som det för de aktuella företagen är… vad de båda företagen gör i vinst under världens kortaste kafferast.

Pengarna är med andra ord, bokstavligen talat, en droppe i havet för techjättarna. Men långsiktigt kan det få stora konsekvenser. Därför vad det här fallet tog fasta på var inte huruvida de stora plattformarna har ansvar för vad användarna utsätts för och delar för innehåll – utan vad företagen har för ansvar när de designar sina produkter.

Domen landar, om man så vill, i ungefär samma slutsats som EU när de knåpade ihop Digital services act: dark patterns i gränssnitt är inte okej. Det är alltså inte okej att skapa gränssnitt som aktivt syftar till att hålla kvar användare och göra dem beroende av en tjänst till den grad att det alltså påverkar psyket.

Det kan alltså börja ställas högre krav på hur onlinetjänster får utforma sina tjänster (i USA, men lär ju ge ringar på vattnet i andra länder, precis som EU:s techlagar). Och det kan i sin tur slå mot bolagens intäkter.

Och, well, göra att de måste sparka ännu fler för att ha råd att satsa allt på röd 8 när det kommer till AI.

Meta, YouTube guilty in social media addiction trial

A Los Angeles jury found the social media giants guilty of negligent platform design, in what could be a precedent-setting decision.

Instagram gör det möjligt att ändra ordning i en karusell efter publicering

En liten, stor förändring. Nu blir det möjligt att sortera om i en karusell efter att den har publicerats. Bara att långtrycka på något i karusellen och flytta till annan plats.

Det går dock fortfarande inte att lägga till nytt material. Men hej. One small step.

Instagram Finally Lets You Reorder Carousel Posts After Publishing

Instagram creators get more control over how their content is presented with the ability to rearrange carousel posts after they’ve gone live.

Instagram lägger till AI-övergångar

Mer AI i Instagram. Because AI. Den här gången bjuder Meta på AI-övergångar.

Välj ut ett antal bilder och låt Instagram skapa ”sömlösa övergångar” mellan dem. Kort sagt skapa en kortvideo.

Instagram Adds AI Transitions To Turn Stories Into Moving Visuals

Instagram is introducing a new AI-powered feature that transforms still images into dynamic, morphing Story sequences.

WhatsApp för iOS får stöd för flera konton i samma enhet

Plötsligt händer det! Tre år efter Android-användarna är det nu dags även för iOS-användare att få stöd för flera WhatsApp-konton i en och samma enhet. 

Med en brasklapp. Du kan ha två konton, men de måste vara kopplade till olika telefonnummer. Vilket kommer bli avsevärt mycket enklare till vardags om du har eSim istället för vanligt sim-kort.

Meta passar på att uppdatera WhatsApp med lite annan funktionalitet när de ändå är igång. Som att det blir enklare att föra över chattar mellan två enheter (kräver inte längre sladd, utan kan göras över wifi) och uppdatering (förstås) av Metas inbyggda AI för skrivande.

Börjar rullas ut nu, men verkar som att det kommer ta ett tag innan alla får tillgång till de uppdaterade funktionerna.

You Can Finally Have Two WhatsApp Accounts on Your iPhone

WhatsApp just added dual accounts on iPhone, cross-platform chat transfer, in-chat storage cleanup, AI photo editing, and emoji-to-sticker suggestions in latest update.

TikTok

TikTok får nytt takeover-format

Sugen på att vara den första som syns när någon går in på TikTok? Nu blir precis det möjligt via det nya annonsformatet Logo takeover.

Det nya formatet ska alltså bokstavligen vara det första som syns. Direkt när någon öppnar appen så kan ett varumärke nu synas tillsammans med TikTok-loggan vid öppning av appen.

New TikTok Logo Takeover High-Impact Ad Solutions – ChannelX

TikTok are introducing Logo Takeover – a new premium ad format that gives brands an exclusive opportunity to co-brand with TikTok

Snapchat

Snapchat får ny lins som kan förvandla fotografier till korta vidoes

Men det är klart att även Snapchat vill animera bilder. Nu har plattformen släppt en ny AI-lins som kan förvandla en stillbild till en fem sekunder lång video.

Vi pratar alltså om ett verktyg för linsskapare. Så den som vill kan nu skapa en lins som låter användarna animera en bild på det sätt som linsskaparen har bestämt. Som att ladda upp en bild på sig själv och få en video när man går på röda Oscars-mattan.

Som så ofta krävs det dock att du betalar för Snapchats abonnemang Lens+ för att komma åt funktionen.

Snapchat’s new ’AI Clips’ Lens format turns photos into five-second videos | TechCrunch

Snapchat says both experienced and new developers can use the new ”AI Clips” Lens format to turn a single prompt into a published Lens in minutes without the need for external tools.

Twitter/X

X höjer priset på FKA Tweetdeck

En av de populäraste tjänsterna för Twitter-powerusers var Tweetdeck – lösningen som gjorde det möjligt att att hantera skräddarsydda flöden. När Elon Musk tog över åkte den tjänsten snabbt in bakom betalvägg. Och nu höjs priset.

Så här långt har X Pro, som Tweetdeck numer heter, varit tillgänglig för alla för de som betalade för X:s vanliga abonnemang Premium.

Men nu börjar X Pro, helt utan förvarning, kräva prenumeration på Premium+. Det dyraste abonnemanget. Det innebär att priset för X Pro har höjts från 8 dollar i månaden till 40 dollar i månaden. En femdubbling i pris.

En av X:s verkliga killer-appar jackas nu upp ordentligt i pris.

Ifall någon undrar hur det går för X:s intäkter.

X Moves X Pro Behind $40/Month Premium+ Paywall With No Notice to Users

Social network X is now limiting X Pro access to customers who subscribe to the X Premium+ plan, which is priced at $40 per month (or $33/month when paid annually). X Pro is a multi-column web interface for managing multiple feeds and lists.

Domstol skjuter ned Elon Musks försök att göra det olagligt att inte annonsera på X

Det finns verkligen ingen rättvisa i världen. Här har Elon Musk jobbat så länge med att göra det olagligt att inte annonsera på X och så kommer en domare och bara viftar bort alltihop.

Dessutom argumenterar domaren att företagen som slutade annonsera på FKA Twitter inte alls möttes i en George Soros-Illuminati-konspirationsbunker och gemensamt kom överens om att de skulle sänka Elon. Istället hävdar domaren – vädligt tveksamt – att företagen slutade annonsera på X av rent affärsmässiga skäl. Som att de tyckte att det var oskönt att lägga pengar på en plattform som placerar deras annonser intill nynazistiskt innehåll. Och att X överlag ger rätt dålig avkastning på annonspengar.

Det är så sorgligt med politiska aktivist-domare.

Vi får hoppas att Elons kompis Donald och Donalds sektkompisar kan göra det olagligt att inte annonsera på X på annat sätt.

Judge dismisses lawsuit by Musk’s X Corp accusing advertisers of illegal boycott

A U.S. judge on Thursday dismissed X Corp’s antitrust lawsuit that accused the World Federation ‌of Advertisers and major companies including Mars, CVS Health ‌and Colgate-Palmolive of illegally boycotting billionaire entrepreneur Elon Musk’s social media company. U.S. District ​Judge Jane Boyle in the federal court in Dallas said X failed to show it had suffered any harm under federal antitrust laws.

Pinterest

Pinterest lanserar Promote a pin

Om du använder Pinterest har du nu fått ett nytt sätt att marknadsföra en pin. Via den konsumentuppplysningskorrekt namngivna funktionen Promote a pin.

Det handlar helt enkelt om att man kan boosta en pin ungefär som man kan boosta innehåll på sociala medier överlag.

Däremot kommer du bli besviken om du blev sugen på att börja marknadsföra dina pins omedelbums. I dagsläget rullas funktionen bara ut i USA. Global expansion ”är inplanerad i framtiden”.

Pinterest launches a new feature to promote a Pin | TechCrunch

The company is rolling out the Promoted Pin feature to users in the U.S. in the coming weeks, with global expansion planned in the future.

 

Sök/SEO

Apple Maps får annonser

And there it is. I höstas började det cirkulera uppgifter om att Apple arbetade på att lägga till annonser i sin karttjänst. Och nu bekräftar Apple att precis så kommer att ske.

Vi får det inte bara bekräftat, vi får också veta när startskottet går. Ja, ungefär. ”I sommar” är tidplanen just nu.

Det innebär att det blir möjligt för företag som har en fysisk plats och som har sitt företag listat hos Apple att börja köpa annonser.

Däremot skiljer sig själva användarupplevelsen från motsvarigheten i Google Maps. Apple klonar annonsupplägget i Appstore. Det kommer bara dyka upp en annons per sökning, den kommer att ligga högst upp i sökresultatet under ”Suggested places” och kommer förstås vara annonsmärkt. En annonsplats i själva kartvyn kommer att ha ”en blå gloria”.

Annonsörer kommer inte få information om användaren som ser annonsen delad med sig och om en användare interagerar med ett sponsrat sökresultat så kommer det inte ”kopplas” till användares Apple-konto.

På annonssidan verkar det som att Apple kommer att bestämma. Annonser kommer automatiskt att matchas med användare som ”aktivt söker efter liknande platser”. Utöver det är den enda anpassningen att kunna starta och stoppa en kampanj när som helst. Ja, om du inte är en ”större annonsör”. Då får du lite fler anpassningsmöjligheter, som schemaläggning eller att rikta mot specifika platser.

Däremot är det inget som vi kommer att se riktigt än. Först ut när tjänsten lanseras i sommar är USA och Kanada. Vi får se hur snabbt Apple sedan kommer att skala upp satsningen.

Ads are coming to Apple Maps, as Apple expands its business offerings | TechCrunch

Apple Maps will launch ads this summer in the U.S. and Canada. Plus, a new suite of Apple Business offerings arrives April 14.

Google lägger till nytt annonsformat i AI Mode

Google fortsätter sitt testande av annonser i AI Mode, eller AI-läget som det heter på svenska. Nu har formatet Sponsored stores börjat dyka upp.

Det ser ut att vara precis vad det heter: möjlighet att köpa lite extra synlighet för en butik eller kedja när någon söker på produkter. Ni vet. Precis som vanligt när man googlar.

Vi kan anta att det nog bara finns i USA än så länge. Google själva har vad jag vet inte sagt något, så jag misstänker därför att det här är ett test och inte början av en utrullning. Men det lär oavsett vara något som kommer till alla vad det lider.

Sponsored Stores Spotted in AI Mode As Google Expands Ads Across AI Surfaces

Google continues to expand ads in AI Mode as ”Sponsored Stores” is spotted for ecommerce queries.

 

AR/VR

Gripande intervju med den siste användaren i Metas metaverse

(Okej, Meta har ändrat sig och kommer låta befintliga användare och projekt i Horizon Worlds få leva vidare. Men det är nog mest en tidsfråga innan de drar pluggen. Och nu ska vi inte sabba en bra story.)

Posted this at the weekend so no one watched it. I think it’s funny so posting again. I make the rules ok | Rob Mayhew | 42 comments

Posted this at the weekend so no one watched it. I think it’s funny so posting again. I make the rules ok | 42 comments on LinkedIn

 

Mobilt

iPhone Air kanske inte alls är en flopp

Det här var lite… oväntat. Bilden jag har sett så här långt har pekat på att Apples premiumnytillskott i iPhone-familjen har bombat försäljningsmässigt. Men nu kommer siffror som berättar en annan historia. Kanske.

Enligt en analys från Ookla Research (som jag inte hört talas om före det här) har tittat på speedtest-siffror från ett antal marknader och sett att Air står för mellan 4,2 % (Taiwan) och 11,2 % (Sydkorea) av alla iPhones i den 17:e generationen (alltså förra höstens modeller).

Vi hittar dessutom Sverige på tredje plats med 8,6 %. Så vi är ett av de länder – av de som Oorkla har tittat på – där Air varit mest populär.

Siffrorna är baserade på Q4 2025 och en de andelssiffror vi pratar om nu kanske inte känns enormt upphetsande. Men jämfört med iPhone Plus 16 – den modell som Air ersatte – hade efter lika lång tid bara en iPhone-marknadsandel på 2,9 % i USA. Air hade 6,8 %.

Det är väl fortfarande för tidigt att säga att Air är en hejdundrande succé, men den ser ut att ha hittat någon slags nisch som premiumval som för den som prioriterar form före funktionalitet. En så kallad ”Jony Ive”-mobil.

iPhone Air is dramatically outselling Samsung’s thin phone, and even Apple’s retired Plus model

New data shows the iPhone Air more than doubled the Plus model’s sales share and is outselling Samsung’s Galaxy S25 Edge 3-to-1 in the US.

Kategorier
AI - Artificiell intelligens Detaljhandel/e-handel Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 9 2026

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Instagram börjar varna föräldrar när barn söker efter självmordsinnehåll

Ny tänkt säkerhetsfunktion i Instagram – specifikt för minderåriga användare. Föräldrar kommer nu börja få notiser om deras barn ”upprepade gånger” söker på självskadeinnehåll, som självmord.

Varningen kan komma via mejl, sms eller WhatsApp. Informationen kommer även inkludera information som ska hjälpa föräldrar att prata med sina tonåringar om de här frågorna.

Funktionen släpps i USA, Storbritannien, Kanada och Australien nästa vecka. Resten av världen får vänta tills ”senare i år”.

Instagram now alerts parents if their teen searches for suicide or self-harm content | TechCrunch

The Meta-owned social platform says that while it already blocks users from searching for suicide and self-harm content, these new alerts are designed to make sure parents are aware if their teen is repeatedly trying to search for this content so that they can support them.

WhatsApp börjar testa schemalagda meddelanden

Plötsligt händer det!

WhatsApp Is Finally Testing Scheduled Messages

After years of workarounds, reminders, and ”don’t forget to send this” anxiety, WhatsApp may soon introduce native message scheduling.

Snapchat

Snap lanserar The Snappy Awards

Jamen det är väl klart att även Snapchat-innehållsskaparna ska få sin egen prisgala. The Snappy Awards. 31 mars är det dags för första upplagan.

Snap is hosting its own creator awards show

Snap is the latest social media company to launch its own take on the glitz and glam.

 

Sök/SEO

Kidsen gillar Google mer och mer när de söker

Men va fan. Ska inga objektiva, etablerade LinkedIn-sanningar få vara objektiva, etablerade LinkedIn-sanningar i fred? Nu börjar kidsen gilla… att googla?

Det är ännu en i raden av undersökningar som försöker ta reda på hur amerikaner söker – och vad de föredrar när de söker. Den här gången genomförd av det välkända och etablerade undersökningsinstitutet Adobe Express.

Mer specifikt har frågorna handlat om TikTok vs Google som sökmotor. 49 % av de svarande i alla åldersgrupper sa att de har använt TikTok som sökmotor, vilket är 8 % fler än när Adobe gjorde sin undersökning 2024. I Gen Z-åldersgruppen är siffran 65 %. Men andelen Gen Z:are som säger att sannolikheten är större att de förlitar sig på TikTok än Google halverades under samma period från 8 till 4 %.

Tittar vi på alla svarande och riktar blicken mot ChatGPT så föredrar 14 % ChatGPT före Google. Men det blir värre. Bland baby boomers (icke att förväxla med Boomers = alla över 35 år) föredrog 14 % ChatGPT för Google vid sökning, Gen X 15 %, Millennials 15 % och Gen Z 12 %. Kidsen är de som alltså föredrar Google mest när det ställs mot ChatGPT?!?

Det här börjar bli väldigt tröttsamt. Kan Google inte bara ta ned skylten en gång för alla så att vi slipper de här förvirrade diskussionerna. Vi har ju bestämt att ingen googlar längre?

Gen Z Preference For TikTok Over Google Drops 50%, Data Shows

Survey data shows 49% of U.S. consumers have used TikTok for search, but Gen Z’s TikTok-over-Google preference is dropping.

 

Detaljhandel/e-handel

Roblox växer snabbare än TikTok som e-handelskanal för unga

Där ser man. Kidsen gillar Roblox. Ja, till mer än bara spel och att hänga med kompisarna. Enligt en studie av Retail Technology Show bland 1000 konsumenter visar att andelen som har köpt produkter via Roblox ökade med 54 % senaste tolvmånadersperioden bland Gen Z.

Det är bland annat snabbare än TikTok som ”bara” växte med 10 % samma period.

Men inte bara det. Andelen som svarade att de handlat via Roblox senaste året ökade med 31 % i alla åldersgrupper. Och vi pratar alltså ”riktiga” e-handelsköp, alltså produkter och inte bara grejer i spel.

Nu ska man som alltid vara lite försiktig med att dra allt för stora växlar på enstaka undersökningar. Inte minst som andelen som använder Roblox totalt sett fortfarande är rätt liten.

Men det kan oavsett vara ett tecken på att även Roblox blir allt viktigare just som e-handelskanal bland yngre konsumenter.

Roblox outstrips TikTok as fastest growing commerce channel for Gen Z – ChannelX

Roblox has emerged as the fastest growing Gen Z commerce channel, with order volume growth outstripping that of TikTok

 

Strömmade medier

Spotify rullar ut AI-spellistor i Sverige

Så har det blivit dags för svenska Spotify-användare att få tillgång till AI-spellistor. Från att först ha lanserats i Kanada och i USA breddas nu tjänsten till Storbritannien, Irland, Australien och Sverige.

Det innebär inte att vi får topplistor över populära AI-skapade låtar (även om det numer finns tillräckligt stora volymer för att det utan problem skulle gå att få ihop veckospellistor – minst). Nej, det betyder att det nu går att prompta fram det man vill lyssna på.

Man kan helt enkelt berätta vad för slags musik man vill lyssna på och sen säter Spotify ihop en spellista som matchar det. Och det måste förstås inte bara vara fyrkantiga önskemål som genre eller peppighetsgrad. Det ska gå att be om det mesta. Spotify kommer göra sitt bästa för att pleasa.

Jag tänker att det är som gjort för en spellista som smakar apelsin.

Även om Spotify nu alltså breddar funktionen till fler marknader så sitter betastämpeln fortfarande kvar. Och även om det nu finns ett icke-engelskspråkigt i AI-listan så krävs det fortfarande engelska för att Spotify ska förstå vad man vill ha. Tänk om ett svenskt bolag kunde starta en musikströmningstjänst.

Sist men inte minst måste du också vara betalande Spotify-användare. Cashen ska in.

Spotify rolls out AI-powered Prompted Playlists to the UK and other markets | TechCrunch

Spotify continues to test its AI-powered ”Prompted Playlist” feature, now rolling out the tool to Premium subscribers in the U.K., Ireland, Australia, and Sweden.

Spotify ger dig ännu mer DJ-dramaturgi-kontroll över dina spellistor

Ny funktion i Spotify: DJ-dramaturgispellistor. Som innebär att det nu går att välja om man vill ha låtar i en spellista på BPM eller tonart.

Och det kanske mest relevanta här är den förstnämnda: alltså taktslag per minut (beats per minute). Med andra ord hur snabb en låt är. Genom att sortera låtar i BPM-ordning går det att få ännu mer sömlösa övergångar i musiken och även, som sagt, bygga dramaturgi. Som att börja med de långsamma, gå över i allt snabbare tempon och sedan varva av mot slutet igen. Kan vara relevant i samband med träningspass, exempelvis.

Nu verkar det dock handla om autopilotfunktion, så jag är lite osäker på hur mycket man kan anpassa sorteringen. Exempelvis om man vill ha ett flöde enligt det jag beskrev här ovan. Jag gissar att det mer blir att man får gilla det Spotify ger en.

Åtminstone just nu. Blir funktionen populär kan det säkert bli så att det läggs till mer finkorniga kontroller för den som vill få en semiautomatiserad lösning.

Funktionen rullas däremot inte ut för alla. Det är bara betalande användare som får den nya möjligheten.

Spotify can reorder your playlists by BPM and key

Spotify is rolling out a new feature that’s meant to make transitions in between tracks even smoother.

Youtube rullar ut röstsvar till alla innehållsskapare

Dags för Youtube att testa nya funktioner och bredda tillgången för andra verktyg.

Det innebär att alla Youtube-skaparen nu kan svara på kommentarer med röstmeddelanden. Ladda upp ett ljudlipp med svaret, alltså. Yotuube har testat funktionen sedan slutet av 2024 och nu är det dags för alla berörda att få tillgång.

Dessutom har Youtube börjat testa en ny AI-redigeringsversion för Shorts. En ”remixfunktion” som helt enkelt är ett sätt AI-fixa om ett klipp genom att beskriva vilka ändringar man vill göra.

YouTube Just Expanded Voice Replies to All Creators

YouTube announces expanding some creator tools, including rolling out its voice replies option to all creators, and a new Shorts remix.

 

AI – artificiell intelligens

ChatGPT har nu 900 miljoner användare i veckan

Ny milstolpe för ChatGPT. OG-gen AI-tjänsten har nu 900 miljoner användare varje vecka. Det innebär att Open AI har plussat på med 100 miljoner användare sedan oktober. Håller kurvan i sig får världen en ny veckomiljardtjänst framåt sommaren.

50 miljoner av snart-miljarden-användarna betalar för tjänsten. Om vi gör en skojig räkneövning och tänker att användarna i snitt betalar 40 dollar i månaden (sannolikt högt räknat, men vi kör på det) så landar vi på intäkter på 2 miljarder dollar i månaden. Inte illa!

Problemet är bara att Open AI, enligt uppskattningar jag har sett, går 2,5 miljarder dollar i månaden back på grund av alla kostnader. Och de kostnaderna lär öka hyfsat exponentiellt med antalet användare: ju fler användare, desto högre kostnader. Och då har vi inte varit inne på att Open AI sannolikt går back på de användare som faktiskt betalar.

De 110 miljarder som Open AI tog in i veckan behövs sannerligen. Man kan förstå varför Open AI började med annonsering som alternativ intäktsskälla.

ChatGPT reaches 900M weekly active users | TechCrunch

OpenAI shared the new numbers as part of its announcement that it has raised $110 billion in private funding.

Open AI ingår avtal som innebär att Pentagon får använda företagets AI-tjänster

Det gick fort. Bara timmar efter det att Pentagon och dess krigshetsarminister Pete Hegseth klassat Anthropic som en ”systemrisk” och att Trump beordrat alla myndigheter att sluta använda Claude så går Open AI ut med att de nu har enats om ett nytt avtal. Med just Pentagon.

Okej, nu lär det knappast vara så att det här avtalet svängdes ihop på en timme, men det är säkerligen ingen slump att Open AI och Pentagon gick ut med samarbetet efter det att de försökt bitchslappa Anthropic.

Det intressanta är att avtalet, enligt Open AI, innehåller samma begränsningar som de som Antropic ville få till. VD Sam Altman kommenterade avtalet med att säga att två av Open AI:s viktigaste principer är ”förbud mot inhemsk massövervakning och mänskligt ansvar för användningen av våld, inklusive för autonoma vapensystem”. De här punkterna ska finnas med i avtalet enligt Altman.

Och Pentagon ska ha gått med på de kraven.

Frågan är med andra ord hur det har kunnat bli så olika utfall kring exakt samma fråga. Och samma röda linjer.

OpenAI strikes a deal with the Defense Department to deploy its AI models

OpenAI has reached an agreement with the Defense Department to deploy its models in the agency’s network, company chief Sam Altman has revealed on X.

Google släpper Nano Banana 2

Tycker du att Nano Banana är hopplöst långsam? Och inte ger tillräcklig bra resultat? Google hör bön. Nu släpper företaget version 2 av sin AI-bildskapare.

Om man så vill är det en mashup av föregångarna. Den ska ha hämtat egenskaper från den vassare Pro-versionen, som ska innebära att även den vanliga bananen nu har ”avancerad intelligens” och ”kreativa kontroller på proffsnivå”. Samtidigt körs den på den mindre och snabbare Gemini 3.1 Flash-modellen. Det gör att Nano Banan nu ska vara snabbare än tidigare.

Allt som allt har Nano Banana 2 ”avancerad kunskap om världen” och ”precisionsrendering av text och översättningar”. Den ska dessutom vara bättre på att ”hålla sig till” promptar och hantera saker som ljuseffekter och struktur.

Intressant nog så ersätter version 2 Pro-modellen i Gemini-appen – men betalar du för någon av Googles AI-prenumeration så kan du växla tillbaka till gamla Pro. Skönt att ”möjlighet att nedgradera” är en betalfunktion.

Nano Banana 2 kommer även bli standardmodellen på de flesta andra ställen, inklusive vad det verkar. Inklusive API:et och Ads. Utrullningen börjar idag och för vissa av platserna kommer det att dröja några dagar innan skiftet sker.

Google Rolls Out Nano Banana 2, Now Faster Than Ever

Better model, same bad name.

Vita huset klassar Anthropic som en ”systemrisk” och beordrar myndigheter att sluta använda Claude

Veckans totalt sett viktigaste händelse var förmodligen att USA och Israel förklarade krig mot Iran och dödade landets ayatollah. Men Trump-administrationen är som bekant USA first, så självklart drog de igång ännu ett kring på hemmaplan. Mot Anthropic.

Alltihop började egentligen redan veckan före, när Anthropic gick ut med att företagets AI-lösningar används på sätt som ”underminierar snarare än försvarar demokratiska värderingar”. Det som reaktion på att USA krigshetsarminister Pete Hegseth krävt att Pentagon får använda företagets tjänster på alla ”lagliga sätt”.

Det är framförallt två användningsområden som Anthropic har invändningar mot. Dels att verktyg som Claude används för ”inhemsk massövervakning” och ”fullt autonoma vapen”. (Med andra ord kan man tolka det som att Anthropic inte har problem med företagets tjänster används för massövervakning i andra länder, men det är en annan historia.)

Anthropic fick några dagar på sig att ändra ståndpunkt om de inte skulle åka på the wrath of Trump-sekten. Och när Anthropic i fredags inte hade gett med sig på Pentagons krav skedde precis det. Som vanligt nuförtiden inleddes administrationens ilska med ett svavelosande versalinlägg från Trump på Truth Social. Som konstaterade att Antropic är ”woke”. Because go to-anledning till alla som går emot Trump.

Så Pentagon får inte använda en leverantör – och verkar ännu inte känna att de är i ett sånt läge (än) att de kan komma dragandes med någon slags krislagar för att tvinga Anthropic att lyda. End of story skulle man kunna tycka. Då blir det till att välja en annan leverantör och gå vidare i livet. Men nejdå.

Istället har Hegseth nu klassat Anthropic som en ”systemrisk” och Trump har beordrat alla federala organ att sluta använda Claude. Och det är framförallt det förstnämnda som kan bli jobbigt för Anthropic. För ”systemrisk” är ju en form av svartlistning, vilket gör att de som har – eller vill ha – kontrakt med krigshetsardepartementet eller överlag federala organ kan känna sig pressade att inte heller använda Anthropic. Eller pressas till det.

Man kan vidare fundera på hur det drabbar Anthropics investerare. Som Google. Med tanke på hur grinig Trump blir för minsta upplevd oförrätt kan vi anta att han kommer att svinga i en vid cirkel.

(Antropic var snabba med att säga att de kommer att domstolsutmana Hegseths systemrisk-klassning. Så det återstår att se vad som händer där.)

Men Pentagon står inte utan AI-kapacitet bara för det. Tidigare i veckan blev det klart att Grok kommer att släppas in i sekretessklassade system hos Pentagon (vad är det värsta som skulle kunna hända?) och nästan direkt efter det att Anthropic klassats som systemrisk gick Open AI ut med att de nu har vad det verkar samma slags avtal med Pentagon som var tänkt för Anthropic.

Pentagon har alltså två andra tunga AI-spelare som leverantörer redan. Men trots det är de VÄLDIGT angelägna om att få använda Anthropics tjänster.

Perfekt marknadsföringsargument för Anthropic. ”Pentagon tycker att vi har de bästa AI-lösningarna och har svartlistat oss för att de inte får använda oss som de vill.”

På en Superbowl-jumbotron nära dig nästa år.

Hegseth declares Anthropic a supply chain risk, restricting military contractors from doing business with AI giant

Defense Secretary Pete Hegseth deemed artificial intelligence firm Anthropic a supply chain risk on Friday, following days of increasingly heated public conflict with the AI company.

Kategorier
Detaljhandel/e-handel Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 8 2026

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Meta går i graven?

Ni vet Meta? Vars kärnverksamhet är metaverset? Så pass att det fick ge namn åt företaget? Nu verkar det som att Meta tar ännu ett steg mot att slänga ut det.

I veckan meddelade företaget att de klipper banden mellan Quest-VR-seten och Horizon Worlds. Och kapar därmed också banden mellan tjänsten och, tja, ”datoranvändarna”. Horizon Worlds kommer nu enbart fungera i mobilen.

Horizon Worlds var Metas ambitiösa VR-värld som var tänkt att bli själva navet i VR-satsningen som sjösattes i och med namnbytet 2021. Tanken var att ungefär allt skulle göras där. Såväl spelande som jobbmöten.

Men nu kommer Horizon Worlds alltså bara fungera i mobilen. Quest-användare får hålla sig till sina spel och appar. Den virtuella Meta-världen stänger.

Meta själva säger att de fortfarande är ”fokuserade” på VR-hårdvara. Och att de kommer att vara redo med prylar ”i takt med att marknaden växer och mognar”. Och, well, det har den ju inte gjort särskilt mycket än.

Sedan Facebook blev Meta och gjorde Reality Labs till ett av verksamhetsområdena så har den avdelningen och verksamheten gått 80 miljarder dollar back. Typ ouch.

Men hej. Nu när Mark Zuckerberg helt har tröttnat på VR och istället blivit besatt av AI så är han på god väg att förlora ytterligare 80 miljarder dollar. Fast ännu snabbare än med VR-satsningen.

Blir intressant att se när Meta byter namn igen. Och vad det kan bli den här gången.

Meta’s metaverse leaves virtual reality | TechCrunch

Meta said it’s shifting focus for Horizon Worlds to be ”almost exclusively mobile” and that it will separate its Quest VR platform from the virtual world.

Meta gör det möjligt att dela från Threads till Instagram Story

Hur många användare har Threads? Alldeles för få tycker Meta. Så nu släpper de ännu en funktion som de hoppas ska locka in fler.

Det blir möjligt att dela inlägg från Threads direkt till en Instagram Story. Vilket Meta som sagt var hoppas ska leda till att fler lockas in i företagets Twitter-klon.

Threads posts can now be shared directly to your Instagram Story without leaving the app | TechCrunch

The new Threads feature lets you share your posts – or anyone else’s – to your Instagram Story without leaving the Threads app.

Meta skrotar desktop-Messenger

Jag som trodde att Meta hade jävlats klart när de skrotade Mac-appen. Men nejdå.

Snapchat

Snapchat lägger till prenumerationer för kreatörer

Så har det blivit dags även för Snapchat att låta innehållsskapare på plattformen erbjuda sina följare prenumerationer för att låsa upp exklusivt innehåll. 23 februari smäller det.

Det innebär med andra ord att de som lever upp till kraven kan erbjuda sina följare prenumerationer med månadsbetalning. Kreatören bestämmer själv prislappen. Prenumerationerna låser sedan upp innehåll som inte är tillgängligt för ”gratisanvändare”. Dessutom får den som betalar ”prioriterade svar” i publika Stories och annonsfria versioner av innehållsskaparens stories.

Än så länge lanseras dock den nya prenumerationen bara i USA. Planen är att bredda tillgången till ”Snap stars” i Kanada, Storbritannien och Frankrike ”de närmaste veckorna”.

Snapchat launches creator subscriptions in the US | TechCrunch

Snapchat will let creators set their monthly subscription price.

Twitter/X

EU utreder X:s AI-bilder på minderåriga

Om Elon hade hoppats att EU skulle glömma bort hur Grok gladeligen klädde av människor på begäran – även minderåriga – så blev han i veckan besviken. Nu har EU, via Irlands dataskyddsmyndighet, dragit igång en utredning mot X.

Det återstår att se vad myndigheten landar i för besked. Och kanske framförallt: om de åtgärder som X säger sig ha vidtagit är tillräckliga. Och om bolaget (som numer ägs av Elon-bolaget SpaceX) har brustit så i sitt omdöme när de rullade ut den funktionen i Grok att de ska åka på dryga böter.

EU launches probe into xAI over sexualized images

Large-scale” investigation could result in massive fines.

X-algoritmen premierar konservativt innehåll och dissar mainstreammedia

LÄGG UT! LÄGG UT!

X’s Algorithm Pushes Users to Lean More Conservative, Researchers Find

The algorithm also doesn’t like posts by traditional news media, the researchers found.

 

Sök/SEO

Google börjar döljer i Google Maps

Använder du Google Maps utan att vara inloggad hos Google? Sucks snart to be you i så fall. Delvis, åtminstone.

Det verkar nämligen som att Google har börjat rulla ut – eller testar – en begränsad version av karttjänsten för oinloggade användare. En där dessa inte ser bilder och recensioner. Men också saker som öppettider, kontaktinformation, graferna över populära tider eller restaurangers menyer.

Nu säger Google själva inte att avsaknaden av den här informationen beror på att användare inte är inloggade. Enligt ett informationsmeddelande (eller felmeddelande, beroende på hur man ser på saken) som drabbade användare har sett listar Google ett antal möjliga anledningar till att det händer. Som att Maps-tjänsten har problem, webbläsartillägg eller ”ovanlig trafik” från användarens enhet eller nätverk.

Sen får användarna veta att problemet ”kan avhjälpas” genom att logga in.

Vilket känns väldigt mycket som ett ”då slutar vi jiddra med dig”.

Att företag vill att användare ska vara inloggade är inget nytt. Det gör att man kan få in mer data om dem och enklare kan anpassa tjänster baserat på den. Och precis det här är en… hyfsat stor del av Googles affärsmodell.

Google Maps tests hiding reviews and images unless you sign in

Google Maps’ new limited view mode restricts what users see when not signed in, hiding photos and reviews and prompting frequent login nudges in a quirky user experience shift.

Google lyfter fram länkar tydligare i sina AI-sökfunktioner

AI-sökmotorerna är som bekant inte nätets största trafikdrivare till de sajter som information är hämtad från. Det inkluderar även Googles lösningar. Nu skruvar Google i AI-läget och AI-översikterna så att länkar ska lyftas fram mer.

Google vill alltså tacka de sajter som så generöst delar sitt innehåll med sökjättens AI-modeller.

Ja, eller så hoppas Google att såna här grejer ska få sajtägare att gnälla lite mindre. Inte minst nu när EU precis har börjat utreda just AI-sökmotorer – för att se om dessa är dåliga för företag vars affärsmodeller helt eller till stor del bygger på annonser.

Google Says Links Will Be More Visible In AI Overviews

Google is adding hover link pop-ups on desktop in AI Overviews and AI Mode, plus more prominent link icons within responses across desktop and mobile.

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon lanserar visuell sökfunktion i Sverige

Nu har det blivit dags för oss i Sverige att få ta del av Amazons visuella sökfunktion Lens. Som funkar ganska exakt som motsvarande funktion hos exempelvis Google. En funktion som… också heter Lens.

Kreativitet när det kommer till att döpa tjänster som är exakt samma som en konkurrent redan har är inte techbolagens starkaste gren.

Oavsett. Lens-funktionen gör att det nu går att ta en bild på något och sedan söka bland Amazons produkter utifrån den. Det går även att ladda upp en bild du redan har i kamerarullen.

Jätten lanserar visuell shopping i Sverige – Ehandel.se

Här är nästa steg.

 

Strömmade medier

Apple lanserar videopodcasts, Acast tidig partner

Så har det blivit dags för även Apple att börja med videopodcasts. De kommer att rulla ut ”avancerade videoförmågor” till den egna poddplattformen i samband med version 26.4 av operativen (som väntas släppas i mars).

Vi kan anta att ”avancerade videoförmågor” innebär att… det blir möjligt att ladda upp en podd som en video och titta på den.

Okej, Apple verkar sikta på snäppet något mer avancerad lösning. Det ska gå att hoppa mellan ljud och video när man konsumerar en podd. Så handoff även här, alltså.

Kanske inte en sjukt vass killerfunktion i konkurrensen med de övriga stora poddplattformarna. Men hej.

Och ja. Apple måste som vanligt vara Apple. Det heter inte ”videopodcasts”, eftersom det är vad alla andra kallar det. Eller ”video”, eftersom det är vad ännu fler kallar det. Apples teknik heter därför ”HTTP Live Streaming” eller HLS.

Det finns dessutom ett svenskt inslag i nyheten: Acast kommer vara en av de första tjänsterna som har stöd för Apples nya format, vilket innebär att det alltså kommer gå att köra annonser i det via Acast.

Apple Podcasts Getting Video Episodes in iOS 26.4

With iOS 26.4, Apple is adding video podcast capabilities to the Apple Podcasts app. The feature uses HTTP Live Streaming (HLS) to provide podcast creators with ”unprecedented control and monetization opportunities” while also providing a high-quality viewing experience.

Den första Youtube-videon hamnar på museum

Nu har den allra första Youtube-videon hamnat på museum. Känner du dig gammal än?

YouTube’s first video belongs in a museum. Now it’s in one. – Tubefilter

”Me at the Zoo,” the first video ever uploaded to YouTube, is now on display at the Victoria and Albert Museum in London.

Youtube steppar upp kampen mot annonsblockerare

Google tar ännu ett steg i kampen mot annonsblockerare. Nu börjar kommentarer och videobeskrivningar försvinna för dem kör otillåtet annonsfritt.

Ja, det är åtminstone vad det verkar. Det ser ut att ha drabbat en hel massa människor på Youtube senaste tiden. Det finns olika sätt att bli av med ”buggen”. Som att ladda om sidan. Eller stänga av annonsblockerare.

Vi vet kort sagt inte om det är en buggbugg eller en featurebugg. Med tanke på att Google har lagt till allt fler funktioner för att tvinga bort Youtube-tittare från annonsblockerarspåret så känns det helt rimligt.

Det kan i så fall öppna ett helt nytt kapitel i katt- och råtta-leken mellan Youtube och annonsblockeringsutvecklarna.

You may stop seeing comments on YouTube if you use an ad blocker

YouTube users with ad blockers report missing comments and descriptions, sparking speculation that Google may be limiting features as part of its anti-ad-block strategy.

Kategorier
Detaljhandel/e-handel Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 7 2026

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Threads låter användare skruva i algoritmen

Så har funktionen som började som någon slags användarskämt börjat rullas ut. Threads-användare kan nu skruva i algoritmen med Dear algo.

Dear algo började som något användare skrev i sina Threads-inlägg. Önskemål om förändringar i algoritmen. Meta plockade upp trenden och sprang med den. Efter testande i höstas landar nu en skarp version.

Och ja. Självklart är det AI inblandat. Vilket garanterat är varför Meta har lagt till funktionen: förhoppning om att den kan få upp användningen av Meta AI ännu mer.

Hur fungerar då Dear algo? Precis på det sätt som användarna gjorde. Du skriver ”Dear algo” först i ett inlägg och sedan vad du vill att algoritmen ska göra.

Nu finns det förstås brasklappar. Det verkar mest handla om att säga vad du vill ha mer eller mindre av när det kommer till rekommendationer. Och ändringen gäller bara i tre dagar. Sedan återgår algoritmen till det vanliga innehållet.

Funktionen slås på i Storbritannien, USA, Australien och Nya Zeeland. Fler länder får Dear algo ”snart”.

Meta turned Threads algorithm complaints into an official feature

Meta is turning those ”Dear algorithm” posts into an official feature that it says will allow Threads users to tune their recommendations in real time.

Instagram-bossen tror inte att Instagram kan vara ”kliniskt beroendeframkallande”

Just nu pågår en rättegång mot Meta i USA, där mental hälsa är mycket i fokus. Som del i den vittnade Instagram-bossen Adam Mosseri i veckan. Och han ansåg, helt otippat, inte att Instagram är dålig för någon slags hälsa.

Faktum är att Mosseri sa att han inte tror att Instagram kan vara ”kliniskt beroendeframkallande”.

En rättegång innebär som bekant att det kostar på mer om man ljuger. Så vi noterar därför ordvalet ”kliniskt”. Och att Mosseri därmed säger att: jo, Instagram är visst beroendeframkallande. Men beroendet når inte upp till villkoren för att beroendet alltså ska vara beroendeframkallande enligt den formella, medicinska definitionen.

Som sannolikt beror på att det inte finns tillräckligt mycket forskning på området.

Instagram chief denies social media can be ’clinically addictive’ in landmark case | CNN Business

Adam Mosseri, the head of Instagram, testified on Wednesday that he does not think users can be ”clinically addicted” to the social media app.

Instagram kan vara på gång med en Snapchatkopia (igen)

Efter att senaste typ 4-5 åren ha gått över till att kopiera TikTok – och sedan gå allallall in på AI som alla andra – är det nu dags för Meta att kopiera Snapchat igen. Retro!

Det är åtminstone det om obekräftade uppgifter nu pekar på. Eller kanske till och med lite mer än obekräftade, eftersom det tydligen finns omnämnanden om den nya kopian hos Meta.

Anyho. Det vi pratar om är en ny fristående app där man kan skicka försvinnande bilder till sina vänner: Instants. Parallellt arbetar Meta tydligen också på motsvarande funktion inbyggd i Instagrams vanliga meddelandefunktion.

Det känns med andra ord som att Meta har fått feeling på försvinnande innehåll som bas för kommunikation. Hur, när, om? Det återstår att se.

Det som också är intressant att se är att pendeln verkar svänga igen när det kommer till Metas syn på fristående appar. För ett antal år sedan (säkerligen närmare ett decennium vid det här laget) så försökte Meta renodla ned funktioner till separata, fristående appar – som skulle ge företaget fler annonsytor. Men intresset var svalt hos användarna, så de senaste åren har Meta tvärtom centraliserat ihop allt fler funktioner i de fyra huvudapparna.

Instagram Is Developing ’Instants’ App for Sending Disappearing Photos

Meta is said to be developing a new standalone app that is expected to rival Snapchat in terms of ephemeral communication.

WhatsApp testar röst- och videosamtal på webben

Plötsligt händer det! Nu blir det möjligt att göra röst- och videosamtal via WhatsApp. Ja, via webbversionen av WhatsApp, alltså.

Än så länge handlar det dock om en betaversion. Ett test, alltså. Det återstår att se när funktionen rullas ut brett.

WhatsApp is bringing video and voice calls to its web app

WhatsApp is now rolling out support for video and voice calls through its web app, bringing support for calls to…

Ryssland förbjuder WhatsApp

Ryssland gör som andra diktaturer (som USA): förbjuder populära kommunikationstjänster som inte direkt kan kontrolleras av regimen. Senast ut: WhatsApp. Något som Ryssland också officiellt bekräftade.

Det har varit på gång ett tag, så det är inte särskilt förvånande. Särskilt som landet har blockat eller strypt konkurrerande tjänster. Och på tal om konkurrerande tjänster: lite mer förvånande är att även Ryssland-grundade Telegram förbjöds ungefär samtidigt.

Istället försöker Ryssland få sin befolkning att använda Max – en ny tänkt superapp. Som ska ge ryssar allt de behöver för kommunikation och vardagshandgrepp. Ja, plus att vi kan tänka att det finns… en och annan kontrollmekanism inbyggd i appen.

China stylee.

WhatsApp Basically Wiped from Russian Internet

It’s seemingly part of the elaborate marketing plan for a government-backed competitor called Max.

Meta jobbar på lösning som kan fortsätta posta åt oss när vi dör

Äntligen!

Ni vet de där notiserna man får när man inte varit inne i Metas tjänster på ett tag? De där som inte går att stänga av? Nu kan vi snart slippa dem!

Nu har Meta nämligen beviljats ett patent som gör att inlägg och kommentarer automatiskt kan postas åt oss när vi “tar en lång paus” eller “när vi är döda”. Vilket väl på sätt och vis är… samma sak.

Så istället för att pokea, för att på så sätt irritera oss tillbaka, så kommer Meta helt enkelt AI-överta våra konton om vi inte är tillräckligt aktiva. Win-win för alla! Särskilt för oss! Som inte vet vad Meta kommer att posta i våra konton! Särskilt inte när vi är döda! Och jag tror att våra frånvarojag även kommer att kunna köpa saker åt oss!

(Okej, det är skitdåliga nyheter för alla spåkulemedier. Men #win för alla andra! Vi måste inte ens hacka ihop AI-agent – Meta fixar det åt oss!)

Meta patented an AI that lets you keep posting after you die

Meta was recently granted a patent for tech to keep your social media accounts running using AI if you take a break or die.

Snapchat

Snapchat lägger till ny säkerhetsfunktion

Ny funktion i Snapchat, tänkt att vara en säkerhet för användarna av plattformen. Arrival notifications, som är precis vad det låter som.

Det handlar alltså om Snaps motsvarighet till den funktion som finns i flera andra tjänster. Med funktionen påslagen får de kontakter som du anger en notis när du har anlänt hem. Eller anlänt till den plats som du ska till. Som ett sätt att berätta att allt har gått bra. Och framförallt: fungera som varningsklocka om allt inte har gått som det ska.

Det går att sätta upp engångsnotiser, under en 24-timmarsperiod, eller återkommande för resor du ofta gör.

Snapchat adds Arrival Notifications to Snap Map

Trusted contacts are alerted when you arrive at your destination.

X har olagligt sålt premiumabonnemang till iranska ledare

Nu blir vi så där förvånade igen.

Elon Musk’s X Appears to Be Violating US Sanctions by Selling Premium Accounts to Iranian Leaders

While publicly supporting protesters in Iran, Elon Musk’s X appears to have been selling premium accounts to regime officials. Check marks were removed from certain accounts after a WIRED inquiry.

Övrigt sociala medier

Discord börjar kräva ansiktsskanning eller ID-kort för fullständig tillgång för tonåringar

Discord skärper kraven på sina användare. Från och med nästa månad kommer tjänsten börja kräva att användare visar upp ID-kort eller verifierar sig via ansiktsidentifiering.

Det verkar som att Discord kommer att göra tonårskonton till den förvalda kontotypen, komplett med de begränsningar som det medför. Den som vill låsa upp alla funktioner och ta bort begränsningarna måste identifiera sig.

Det innebär att saker som att komma åt åldersbegränsade servrar och kanaler, prata i plattformens ”stage”-kanaler och slippa innehållsfilter. Vuxenidentifierandet kan göras antingen med ett nationellt ID-kort eller ansiktsscanning via videoselfie.

Reaktionerna lät förstås inte vänta på sig, så Discord blev tvungna att gå ut med ett förtydligande där de konstaterade att de flesta inte kommer att behöva identifiera sig. Discord kommer att använda någon slags åldersgissande för att se vilka som kan vara minderåriga.

Funktionen rullas ut globalt för alla användare.

Discord to start requiring face scan or ID to access adult content

The online chat service, which has 200 million monthly users, will blur adult content by default.

 

Sök/SEO

Google testar shoppingannonser i AI-läget

’Tis the season of annonser. Tydligen. I förra veckan började Open AI testa annonser i ChatGPT och den här veckan är det dags för Google att köra samma slags test i AI-läget.

Det betyder alltså att annonser, precis som i ChatGPT, kan dyka upp när man chattar med Googles AI-bot Gemini i sökfunktionen.

Google Ads Launches New AI Mode Shopping Ad & Veo 3 Is In Asset Studio

Google announced a new ad unit for AI Mode for shopping ads which promotes retailers. Google also launched Veo 3 support in Google Ads Asset Studio. Plus Vidhya Srinivasan, VP/GM of Ads & Commerce at Google, published her annual letter to the industry on the Google blog.

 

Detaljhandel/e-handel

Google gör det möjligt att handla direkt i AI-läget

Google tar ännu ett kombinerat shopping/AI-steg. Nu gör Google samma sak som bland annat Open AI: det gör det möjligt att shoppa direkt i AI-läget.

AI-läget är den funktion som innebär att Google har stoppat in sin AI-chattbot Gemini direkt i sökfunktionen så att man kan AI-chatta där istället för att gå till Geminis sajt eller app. Med det sagt så går det nu även att shoppa via vanliga Gemini för den som hellre går den vägen.

Än så länge är funktionen, som så ofta när det kommer till AI-nyheter, bara tillgänglig i USA. Och det är bara produkter från Etsy och Wayfair, men enligt Google kommer Shopify, Target och Walmart snart att vara med på direkt-AI-shopping-tåget.

Google Launches UCP-Powered Checkout In AI Mode

Google is rolling out UCP, Universal Commerce Protocol, powered checkout in AI Mode. This launched as part of the Google Ads news from yesterday, and you can now see it in AI Mode for products from Etsy and Wayfair.

 

Strömmade medier

Spotify når 750 miljoner användare varje månad

I veckan var det dags för Spotify att visa upp kvartalssiffrorna igen. Och pengarna fortsätter rulla in. Omsättningen ökade med 13 % till 4,5 miljarder euro.

Men inte bara det: de aktiva månadsanvändarna ökade med 11 % jämfört med ett år tidigare. Det innebär att över 750 miljoner människor nu använder Spotify varje månad.

290 miljoner av dem betalar för sig, resten kör annonsversionen. Och som vanligt var det gratisanvändarna som ökade snabbast. Upp 12 %. Men viktigt för Spotify är att tillväxten för de betalande användarna var 10 % – inte långt efter. Tillväxten för de betalande användarna kommer alltså allt närmare gratistillväxten.

Spotify Q4 ’25 Earnings Report Reveals Subs, Net Income Growth

Spotify has posted a solid earnings report for Q4 2025, when MAUs, subscribers, and net income all grew by double digits.

Youtube lägger till funktion för att AI-skapa spellistor

Har du alltid tyckt att det är för lite AI i Youtube? Nu kan du vara lite mindre besviken. Youtube rullar ut en funktion som gör det möjligt att AI-skapa spellistor.

Du kan med andra ord skriva eller säga vad du vill ha för slags spellista och sen fixar Youtube det åt dig.

Ja, så länge som du betalar för Youtube eller Youtube Music. Och använder appen.

YouTube rolls out an AI playlist generator for Premium users | TechCrunch

YouTube Music is rolling out a new AI-powered playlist-generation feature that allows Premium users on iOS and Android to use text prompts to create playlists.

Kategorier
Sociala medier Sök/SEO Spaningar

Digitala spaningar vecka 4 2026

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Threads får annonser i Sverige från och med nästa vecka

And so it begins. Nu får även vi i Sverige annonser i Threads. Från och med nästa vecka.

Ja, eller okej. Efter att ha testkörts i UAA och Japan, följt av att ”utvalda marknader” började få testannonser våren 2025 så börjar Threads nu rulla ut annonser till alla användare i alla marknader. Men ”utrullning” verkar extra mycket vara nyckelordet här.

Enligt Meta själva så kommer annonser ”gradvis” att börja synas. Och ”annonsleveranserna” kommer ”fortsätta vara låga”.

Så från och med nästa vecka slås alltså Threads-annonser på här hos oss, men det kan dröja innan your average svenska Threads-användare börjar se dem. Ja, eller så kommer det hända redan på måndag.

Threads rolls out ads to all users worldwide | TechCrunch

The company has made it easy for existing advertisers to expand their reach to include Threads by allowing them to automatically place ads through both Meta’s Advantage+ program and via manual campaigns.

Instagram på gång att få nytt betalabonnemang

Vad kan det aldrig bli för mycket av? Precis. Betalabonnemang i sociala medier. Nu har kodgrävande avslöjat att Instagram kan vara på gång att få ett nytt.

Enligt grävet så finns det i appkoden omnämnande om ”en ny betalprenumeration som erbjuder nya förmåner”.

Mer specifikt har grävaren, Alessandro Paluzzi, hittat spår av tre sådana förmåner: 

  • Skapa obegränsat antal målgruppslistor
  • Se vilja av dina följare som du inte följer tillbaka
  • Tjuvitta på en story utan att visa att du har sett den

Det känns med andra ord som funktioner som vänder sig väldigt uttalt till de som använder Instagram som professionell plattform.

Det återstår att se när, hur och ens om ett nytt Instagram-abonnemang dyker upp, men när saker och ting dyker upp i kod så brukar det vara rätt långt gånget planeringsmässigt. Och det brukar ofta vara nära lansering. Eller åtminstone publikt test.

Instagram’s rumored paid tier would let subscribers see who doesn’t follow them back – Tubefilter

Instagram is reportedly developing a paid tier that could include coveted features, such as closer inspection of followers.

Meta stoppar tonåringar från att använda AI-karaktärer

Slut AI:at för tonåringar i Metas alla tjänster. Åtminstone när det gäller de så kallade AI-karaktärerna.

Stoppet är en del av de åtgärder som Meta vidtar för att minska kritiken att företaget inte gör tillräckligt för att stoppa sexualisering av minderåriga. Och de större frågorna kring mental hälsa, mobbing och annat.

Nu är det dock inte ett permanent stopp. Funktionen har ”pausats” för tonåringar, medan Meta tar fram en ”bättre upplevelse” för tonåringar.

Vi kan anta att det innebär ännu fler skyddsräcken och föräldrakontroller.

Meta pauses teen access to AI characters ahead of new version | TechCrunch

Meta today said that it is pausing teens’ access to its AI characters globally across all its apps. The company mentioned that it is not abandoning its efforts but wants to develop an updated version of AI characters for teens.

Threads går om X i daglig mobilanvändning

Ny milstolpe för Threads: enligt analysföretaget Similarweb har Instagram-tjänsten nu fler dagliga användare än FKA Twitter i mobilen.

Enligt Similarweb snittade Threads för någon vecka sedan 141,5 miljoner användare varje dag globalt, medan X låg på 125 miljoner. Det ser ut som att skiftet hände i mitten av hösten och avståndet till Threads fördel har ökat hyfsat stadigt sedan dess.

I X:s starkaste marknad USA (a.k.a. ground zero för kaninhålet) ligger X fortfarande före, men Threads rycker närmare även där. För ett år sen var X:s dagliga siffror dubbelt upp, men nu ”närmar” sig Threads. Så jag gissar att det är tidsfråga även där.

Sen finns det som så ofta när det kommer till användarsiffror en brasklapp. Vi pratar bara om trafiken i respektive app. På webben krossar X fortfarande X (runt 150 miljoner per dag för X och bara 8-9 miljoner för Threads). Nu gissar jag att användaröverlappet mellan datorn och appen för X-publiken är rätt stort, men sannolikt leder X fortfarande det dagliga racet sett till individer om vi slår ihop dator- och apptrafiken.

Vi kan också notera att den senaste X-kontroversen, när Grok gladeligen har klätt av både vuxna och minderåriga, inte har fått X-användarna att springa skrikande från tjänsten. Det var väl oväntat.

Threads edges out X in daily mobile users, new data shows | TechCrunch

Threads’ daily mobile usage has quietly surpassed X as Meta leans on cross-promotion, creator tools, and fast feature rollouts – even as X faces fresh controversies

Metas översynsråd ska ta sig an frågan om permanent avstängning

Det här kan bli intressant: Metas översynsråd har bestämt sig för att ta sig an frågan om permanent avstängning. Det som inte minst blev en het fråga efter det att demokraterna i USA stal valet 2020 [sic!].

När Meta presenterade sitt översynsråd var det att adressera kritiken om att Meta godtyckligt dömde ut straff för brott mot användarvillkoren. Framförallt när avstängningarna berodde på politiskt kontroversiella frågor. Eller bara rena tosseåsikter.

Rådet presenterades med buller och bång – och med tunga namn. Men sedan dess har rådet för en rätt anonym tillvaro och mest tagit sig an fall som inte är särskilt känslig. Med tanke på att Meta (läs: Mark Zuckerberg) numer är väldigt mån om att hålla Donald och hans sektkompisar på gott humör så känns det inte som att rådets åsikter kommer att väga särskilt mycket tyngre framöver.

Men nu har rådet oavsett alltså bestämt sig för att titta på ett specifikt fall där en ”tung profil” på Instagram blev avstängd efter att upprepat ha brutit mot Metas innehållsregler genom att posta våldshot mot en kvinnlig journalist, homofobiska inlägg mot politiker och andra fina saker.

Tydligen är frågan som nu ska avgöras om Meta gör rätt som stängde av kontot trots att användaren i fråga inte formellt hade kommit upp i tillräckligt många ”straffpoäng” för att egentligen stängas av.

Rådets beslut är inte bindande för Meta, så oavsett vad de kommer fram till så kan förtaget strunta i att följa det. Men det det blir oavsett intressant att se rådets resonemang om inte annat.

Med tanke på att Meta numer i praktiken har slutat med moderering och outsourcat det städjobbet till användarna så skulle ett besked om att rådet anser att Meta har gjort rätt så kan det öka trycket på Meta att städa mer. I alla fall det mest träskiga.

Meta’s Oversight Board takes up permanent bans in landmark case | TechCrunch

For the first time, Meta’s Oversight Board is looking for specific policy recommendations around disabled accounts.

TikTok

Kina och USA kan vara överens om TikTok-avtal

Då är det den tiden. Igen. I morgon kommer TikTok att förbjudas i USA. Igen.

Med andra ord: i morgon 23 januari löper Trumps senaste olagliga förlängning av TikTok-förbudsfristen ut (den som var den femte olagliga förlängningen i ordningen). Och det innebär att frågan som vanligt är: vad händer då?

Det vi nog kan vara rätt övertygade om är att appen inte kommer att förbjudas. Igen. Men tidigare gånger har jag raljerat över att det blir ännu en förlängning, men i slutet av förra året visade det sig att ett avtal är klart. Ish. Inte långt efter den uppgiften kom ett uttalande från Kina som inte alls kändes som att avtalet ar klart.

Hur landet ligger just nu har vi ingen aning om. Eller väldigt lite aning om. Som nya uppgifter om att Kina och USA nu verkar vara överens om det avtal som föreligger.

Ett avtal som… ganska exakt är det avtal som var aktuellt när Trump försökte förbjuda TikTok under sin första mandatperiod. Ett där Oracle ska garantera att amerikaners data är säker och att algoritmen inte hotar den amerikanska nationella säkerheten.

Och precis som alla tidigare avtalsförslag så… lever det nuvarande avtalet inte upp till kraven i förbudslagen. Alls. Bytedance kvarstår som minoritetsägare, vilket innebär att banden till Kina inte alls helt klipps. Dessutom får nuvarande Bytedance-investerare fortfarande behålla en stor del av sin ägarandel, vilket också det gör det tveksamt om banden till Kina kapas.

Men framförallt så kommer ett amerikanskt TikTok licensiera den ”kinesiska” algoritmen. Vilket inte minst innebär att Bytedance kommer att få pengar för den. Och i och med att Bytedance fortfarande formellt kommer att äga algoritmen så kan den i sig bli en pusselbit i global utpressningspolitik (som numer är hur handelsavtal formas i världen).

Men hej! Det är USA:s president som enligt lagen har sista ordet när det kommer till om ett avtal lever upp till lagen och, well, vi kan väl anta att den föreslagna affären inte kommer möta särskilt mycket motstånd där.  Inte minst som att Trump även kommer att låta några av sina kompisar få ägande i ett amerikanskt TikTok.

Exclusive: China, US sign off on TikTok US spinoff

The deal caps a yearslong battle between the social media app and the two superpowers.

TikTok-avtalet klart

Så är TikTok-avtalet klart. Igen. I natt gick TikTok ut med att det nu är klart att TikToks amerikanska verksamhet till största del säljs till en ny konstellation av ägare. Mestadels amerikanska.

80 % av företaget kommer att ägas av andra än Bytedance, inklusive en rätt stor andel av Bytedance-investerare. Bytedance själva behåller 20 % och TikTok-VD:n Shou Chew får en av sju styrelseplatser i den nya företagskonstruktionen.

Det som också ingår – och som det inte har pratats om i det här sammanhanget – är att även andra Bytedance-tjänster i USA läggs i det nya bolaget. Med andra ord får de amerikanska delarna av bland andra Capcut och Lemon8 också nytt hem.

Oracle kommer att ansvara för att träna om algoritmen på amerikanska data, lagring av amerikansk TikTok-data och, lite intressant, att ansvara för modereringen av tjänsten i landet. Amerikanska TikTok kommer fortsätta fungera med ”internationella” TikTok och amerikanska TikTok kommer att licensiera algoritmen från Bytedance.

Med tanke på att avtalet så uppenbart bryter mot lagens krav borde kongressen, inte minst den stora mängd republikaner som röstade för lagen, högljutt ge tummen ned. Det kommer givetvis inte hända. Dessutom borde USA:s president vägra att skriva under. Det kommer givetvis inte heller att hända.

Så för att sammanfatta: banden med Kina bryts inte, som lagen kräver, eftersom Bytedance fortsätter äga stor del av bolaget, sitter i styrelsen och får betalt för algoritmen, bland de nya ägarna finns Förenade Arabemiratens statliga investeringsfond MGX och sannolikt Fox och modereringen kommer att skötas av Donald Trump-BFF:en Larry Ellisons bolag Oracle – vilket i praktiken innebär att Donald Trump kommer att bestämma över den.

Det blir bra det här.

(Sen återstår att se om avtalet faktiskt är klartklart den här gången. Skulle inte bli förvånad om det blir fler turer.)

TikTok finalizes deal for its US entity

TikTok has finalized the deal for its US entity, with its parent company ByteDance selling majority of its stake to a group of non-Chinese investors.

Snapchat

Snapchat lägger till fler förälderfunktioner

Nu får föräldrar ytterligare möjligheter att hålla koll på vad barnen gör på Snapchat. Plattformen lägger till fler förälderfunktioner.

Det är närmare bestämt två nya funktioner:

Snittid: Se hur mycket tid ett barn i snitt tillbringade på Snapchat föregående vecka, nedbrutet på appens olika delar (chattande, snappande, Snap Map-användning, titta på Stories och Spotlight-innehåll och ”kameraskapande”).

Bättre insikter om nya vänner: Snapchat lägger till stöd där plattformen berättar hur ”det är mest sannolikt” att ett barn känner en person som de lägger till som vän. Saker som att se om de har gemensamma vänner, om vännen finns sparad som kontakt eller om de hänger i samma community.

Snapchat gives parents new insights into teens’ screen time and friends | TechCrunch

With these new features, Snap is likely looking to appease regulators and parents over concerns about safety and screen time on its platform.

 

 

Övrigt sociala medier

Ny svensk Twitter-utmanare presenterad

Kommer ni ihåg Hummy? Det svenska sociala mediet som skulle bli snällare och trevligare än de stora amerikanska och dessutom vara bättre för innehållskapare? Trots rätt kändistät backning gick det… sådär. Eller inte alls. Nu återstår att se om W lyckas bättre.

W känns spontant som ett rätt jättekass namn. Men på sätt och vis passande, eftersom det är en Twitter-utmanare. Ja, X-utmanare, alltså.

W har dock flera goda ambitioner. Som att plattformen uttalat vill motverka desinformation och gör det möjligt att välja sin egen algoritm. Från att hålla sig i sina bekanta och mysiga filterbubbla till att frivilligt utsätta sig för hela internet. I alla fall alla åsikter som finns där.

Sist men inte minst går W all in på Europa och EU. All användardata ska lagras här, alla EU-dataskyddslagar ska följas (well, där har de väl inte så mycket val) och mest intressant: W ska tydligen vara ”strukturerad aför att permanent förbi under europeiskt ägande och kan inte säljas till icke-europeiska aktörer”.

Intressanta och bra grejer, alltså. Men det betyder inte att det kommer att bli en given succé. Det är snarare mest som talar emot att W kommer att flyga. Som att de har pengar till slutet av året och siktar på en större finansieringsrunda då. Och för att det ska bli något av det så måste användarna strömma till.

Jag blir heller inte klok på hur finansieringen ska hantera långsiktigt. Jag skulle gissa att det blir annonser även här, men jag hittar inget om det. Inte heller om när W kan slå upp portarna ordentligt.

Men oavsett. Jag gillar initiativet. Håller tummarna för att det går bra.

Impact-profilen lanserar europeisk utmanare till X: ”Så lite fake news som möjligt” │ Impact Loop

En europeisk utmanare till X som ska motverka desinformation. Det är impact-profilen Ingmar Rentzhogs nya storsatsning, kan Impact Loop avslöja. ”När geopolitiken har blivit helt galen så bestämde vi oss för att tidigarelägga planen”, säger Ingmar Rentzhog till Impact Loop.

 

Sök/SEO

Google lägger till mer personalisering i AI Mode

Mer personalisering i AI Mode. Alltså den AI-chattbot som Google har stoppat in i sin sökfunktion. Nu lägger Google till Personal intelligence i AI-läget.

Personal intelligence är en av Googles nyaste AI-funktioner, som till och med såg dagens ljus bara för någon vecka sedan. Det är ungefär vad Apple föreställde sig att en AI-smartare Siri skulle bli när de presenterade sina storslagna AI-visioner 2024.

De visionerna gick, well, sådär. Rätt uselt till och med. Så pass att Apple, även det förra veckan, gick ut med att Googles AI-modell Gemini nu kommer att bli bottenplattan i den AI-modell som Apple själva arbetar på att ta fram. Och som är tänkt att ärmed också bli grunden i en smartare och mer kapabel Siri.

Personal inteligence innebär att Gemini får tillgång till andra Google-tjänster som du har – som Gmail, Google foto, Googles sökfunktion och din Yotube-historik. Den kan sen använda att som finns här för att kunna ge sig ännu mer personliserade svar. Och också agera proaktivt, som att påminna om saker som är på gång baserat på en inbjudan eller biljett som finns i mejlen.

Nu tar Google alltså nästa steg med Personal intelligence. Från att först ha varit del av Gemini-appen så flyttar den nu också in i Googles sökfunktion. Åtminstone den rena AI-funktionen där.

I båda fallen så handlar det om att ge Gemini rätt djuplodande tillgång till ditt personliga, digitala Google-liv. Men enligt Google så ska Gemini inte tränas på innehållet. Bara på prompter och modellens svar. Vilka förstås… också kan innehålla känsliga saker. Så det blir som vanligt upp till var och en att avgöra om man vill öppna den här Google-dörren.

Däremot är det fortfarande få som får tillgång till AI-mode-funktionen (och Personal intelligence överhuvudtaget). I dagsläget är det bara USA som gäller för funktionen. Och du måste dessutom betala för antingen Google AI Pro eller AI Ultra.

Google’s AI Mode can now tap into your Gmail and Photos to provide tailored responses | TechCrunch

The company notes that AI Mode doesn’t train directly on your Gmail inbox or Google Photos library. Instead, it trains on specific prompts and the model’s responses.

Open AI:s webbläsare får Google-autoswitch

Ny, lite större uppdatering av Open AI:s ”AI-webbläsare” Atlas. Med saker som tabgrupper, förenklad kontextmeny och några andra småfixar.

Men framförallt så får Atlas nu en autoswitch mellan ChatGPT och Google, ”beroende på sökningen”. Vilket jag antar innebär att enklare saker skjutas direkt till Google.

Det är en i sig en rätt smart – och välbehövlig funktion. Ett av mina största problem med AI-webbsökning, vilket även inkluderar Googles AI-översikter som kastas upp vare sig jag vill eller inte, är att de är för babbliga när det kommer till enkla svar.

Kort sagt: de gånger när jag kanske bara behöver ett datum eller ett namn. Se en öppentid. Såna saker. Eller när jag bara vill få länkar så att jag själva kan gå in. Eller komma direkt till en sajt. Då behövs inte allt ”fluff” som AI-botarna kastar upp.

Ja, förutom att det dessutom är miljömässigt bättre att inte dra igång stora AI-maskineriet för saker där en traditionellt indexerad sökmotor gör jobbet bäst.

ChatGPT Atlas Gains Tab Groups, Auto Google/AI Search Switching

OpenAI is rolling out another noteworthy update to ChatGPT Atlas, its AI-powered browser for Mac. As per the release notes, the latest build introduces tab groups, allowing users to organize their browsing sessions more efficiently. The update also brings fixes for vertical tab ”mini mode” and a simplified right-click context menu for tabs.

Kategorier
Sociala medier Sök/SEO Spaningar

Digitala spaningar vecka 49 2025

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Meta sluter AI-avtal med mediebolag som CNN, Fox News och Le Monde

AI skakar om mest allt nuförtiden. Och får företag att tvärvända om beslut. Som Meta. Nu har företaget slutit AI-avtal med ett antal mediebolag, som CNN, Fox News och Le Monde. De planerar för fler liknande avtal ”i framtiden”. Meta kommer att börja betala för nyheter.

Det är intressant av flera anledningar.

Vi kan börja med att Meta i något årtionde hårdnackat har velat ersätta publicister för nyheter som förekommer visas och delas på Facebook. Det har gått så långt att Meta helt enkelt har blockat länders lokala mediebolag i länder som lagvägen har försökt tvinga Meta att ersätta publicister.

Sen har även Meta varit… sådär sugna på att betala för träningsmaterial för sina AI-modeller. Precis som övriga AI-bolag.

Sist men inte minst har Meta nära nog helt backat från nyheter i sina tjänster i takt med lagförsöken att få Meta att betala för nyheter. Och lagarna som ökar modereringskraven på Meta. När Meta lanserade Threads så hette det uttalat att det inte var en tjänst för ”hårda” nyheter.

Men nu betalar Meta för nyheter. I sin AI-bot Meta AI. Och vi pratar inte träning. Eller, det gör vi nog också, men primärt handlar det om att Meta vill kunna visa upp aktuella nyhetshändelser i sin AI-tjänst. Och det är förstås ett försök att få upp användningen av Meta AI genom att göra tjänsten mer heltäckande.

Meta signs commercial AI data agreements with publishers to offer real-time news on Meta AI | TechCrunch

Meta is partnering with CNN, Fox News, Fox Sports, Le Monde Group, the People Inc. portfolio of media brands, The Daily Caller, The Washington Examiner, and USA Today.

Valmyndigheten får inte annonsera hos Meta

Google och Meta har båda sagt nej till politiska annonser, som en följd av EU:s ändrade, hårdare regler kring detta. De avstår hellre från de intäkterna än att hålla på med allt meck som de anser att de nya reglerna innebär.

Och nu visar det sig att Valmyndigheten inte får annonsera hos Meta. Vi pratar alltså om att de inte får annonsera valinformation. Hur det går till att rösta. Och att folk överhuvudtaget ska ha koll på att det är val och att de borde gå och rösta.

Google och Tiktok ser ut att fortsätta tillåta detta, eftersom den här typen av ”samhällsinformation” inte omfattas av de nya annonsreglerna. Men Meta beklagar sig över att reglerna går för långt och är otydliga. Därför tar de i lite extra.

Men det handlar förstås till del om att ”straffa” EU. Om EU vill detaljstyra hur Meta ska redovisa pengarna och aktörerna bakom politiska annonser så tänker Meta inte låta EU:s valmyndigheter dela information via Metas plattformar.

Men det är nog tyvärr också en följd av att val i sig har blivit en partipolitiska fråga. Framförallt i USA, där republikanerna gynnas ju färre som går och röstar. Därför att de som oftast inte går och röstar är de som röstar till vänster. Eller åtminstone inte till höger.

Det är därför som republikanerna försöker strypa möjligheterna att rösta i USA, med argument om att det är för att ”minska risken för fusk”. Ni vet. Det som gjorde att Trump förlorade valet 2020 [sic!]

Nya regler på Instagram gynnar Kristersson i valet

Valmyndigheten får inte att annonsera på Facebook och Instagram. Plattformarnas ägare Meta säger nej, rapporterar DN.

Meta lanserar supporthubb som ska göra det enklare att hantera låsta konton

Är det något Meta inte är kända för så är det support i världsklass. Särskilt om du har fått riktigt jobbiga problem, som att ditt konto har blivit kapat eller stängt av Meta själva av någon anledning. Så nu släpper Meta en ny supporthubb som är tänkt att ändra på den saken.

Den nya hubben är gemensam för Facebook och Instagram och rullas nu ut för appen. Och den bygger – helt otippat – på AI. Kundtjänsten utgörs med andra ord primärt av en AI-bot som är tänkt att lösa de problem man har.

En av sakerna är att de, enligt Meta själva, ska bli enklare att återfå förlorade konton. Dessutom ska Meta också ha tagit fram andra förbättringar, som bättre notifieringar om misstänkt skumt kontobeteende. Sist men inte minst ska Meta också ha lagt till ett nytt selfiesätt att återfå tillgången sitt konto.

Meta centralizes Facebook and Instagram support, tests AI support assistant | TechCrunch

The new support hub will connect users to security tools, account recovery options, and an AI assistant.

Instagram kan begränsa antalet hashtaggar

Three is the magic number. Åtminstone för Instagram. Åtminstone verkar det så. Nu kommer uppgifter om att Instagram testar en begränsning som gör att man man kan lägga till tre hashtaggar per inlägg.

Det finns dock inget officiellt besked från Instagram. Inte ens att de genomför ett test med sedvanlig svepande anledning. Däremot har användare som försökt lägga till fler än tre hashtaggar stött på patrull.

Det kan med andra ord också vara någon slags tillfällig bugg som har drabbat vissa användare. Men vi har ju sett hur exempelvis LinkedIn har infört ”mjuka hashtaggvöggar” genom att ranka ned inlägg med den Wikipedia av hashtaggar som LinkedIn under en period drogs med i vart och vartannat inlägg. Så det är med andra ord en utveckling i samma riktning.

Om man så vill: Instagram och LinkedIn vill hellre att de själva ska styra vilka inlägg som rekommenderas av användare baserat på innehållet.

Instagram Could Soon Limit the Number of Hashtags Used in a Post

Instagram users are reportedly seeing a notification while adding a hashtag, stating that only three hashtags are allowed.

Snart möjligt att prompta Threads-algoritmen

Ha. Förstås. Med tanke på att vi vant oss att göra mer och mer genom att i text beskriva vad vi vill ha så känns det här som ett självklart nästa steg: Threads kommer snart börja testa funktion som gör det möjligt att prompta algoritmen.

Tydligen så har det blivit en grej att skriva ”dear algo” i inlägg och sedan berätta vad man vill ha i ett Threads-inlägg. En skämtgrej som handlar om att man (gissar jag) kan uttrycka sin frustration över hur algoritmen fungerar (eller… inte fungerar). Ungefär som att man kan skriva #livetpåenpinnenärdetregnarisidled utan att mena att det ska vara en hashtag som folk ska kunna söka på.

Men Meta har plockat upp det här fenomenet och kommer enligt Mark Zuckerberg snart dra igång ett test där ”dear algo” blir en funktion på riktigt. Skriv den frasen och sedan vad du vill ha så ska det kunna påverka just din personliga algoritm.

Det återstår som vanligt att se om det här blir en funktion som sedan faktiskt lanseras och i så fall hur bra den blir. Men det är ju en funktion som som sagt är helt i tiden med hur vi allt mer kommunicerar med digital gränssnitt och tjänster.

Vi kan väl dock som vanligt anta att möjligheterna att justera Threads-algoritmen blir som alla möjligheter att påverka algoritmer via inställningar: på marginalen. Så det är själva sättet att hantera ”inställningarna” för algoritmen som är det intressanta, inte resultatet i sig.

Your ’dear algo’ Threads posts might actually do something soon

According to a post from Mark Zuckerberg, Threads will try a feature that reacts to ”dear algo” posts.

Meta planerar att sparka upp till 30 % av personalen i kärnverksamheten

Oj, oj, oj. Nu ser det illa ut för Meta. Ännu fler nedskärningar. Uppgifter pekar på att det kan handla om upp till 30 % av personalen i företagets verkliga kärnverksamhet.

Meta reportedly plans to slash Metaverse budget by up to 30% | TechCrunch

The proposal reflects the overall lack of interest in products like Meta’s social virtual reality platform, Horizon Worlds.

RFSL rundar Metas stopp för politiska annonser med osynligt typsnitt

Å vad jag älskar det här. RFSL rundar Metas förbud mot politiska annonser. Med ett osynligt typsnitt.

Som en följd av EU:s hårdare regler kring politisk annonsering så har företag som Google och Meta stoppat politiska annonser på sina plattformar. Men de har valt en bredare definition av ”politiska annonser” än vad lagen anger.

Meta har gått längst genom att bland annat stoppa Valmyndigheten från att annonsera. Kort sagt stopp för information om att människor ska gå och rösta och hur de gör för att utnyttja sin demokratiska rättighet.

Men Metas förbud omfattar även annan slags information och annat opinionsbildande material. Som ungefär allt som skulle kunna förknippas med en regnbåge. Vilket gör att RFSL inte längre tillåts köpa annonser hos Meta.

Men skam den som ger sig. Nu har RFSL tagit fram ett typsnitt som tydligen går fint att läsa för oss människor men som ska vara osynligt för algoritmer. RFSL erbjuder även andra att få använda typsnittet av samma anledning.

Jag måste säga att jag har dålig koll på hur det fungerar rent tekniskt. Och hur länge det kan flyga innan Meta (förmodligen) stoppar även detta. Men det är oavsett värt väldigt många applåder.

Meta stoppar politiska annonser – RFSL vägrar bli censurerade

Meta har stoppat all politisk annonsering i EU. RFSL vägrar bli censurerade. Vi försvarar mänskliga rättigheter med ett typsnitt som lurar algoritmer.

TikTok

TikTok rullar ut nytt ”nära”-flöde

Nytt flöde i TikTok: nearby. Ett nära-flöde, alltså.

Och det är precis vad du förmodligen tror: att flöde som fokuserar på vad som händer nära din position. Lokalt innehåll, som kan handla om resor, evenemang, mat samt ”andra tjänster” baserade på användares intresse och vad de har interagerat med.

Kravet för att komma åt funktionen är att du är minst 18 år gammal och har aktiverat din position i TikTok-appen.

Det nya flödet finns dock inte i Sverige än. Eller särskilt många länder alls. I första steget är det bara Tyskland, Frankrike, Italien och Storbritannien. För ovanlighets skulle väldigt mycket EU-fokus från start.

TikTok rolls out a ’Nearby Feed’ to display local content in select countries | TechCrunch

While TikTok is already known for its recommendation algorithm, which is able to target users with highly personalized content, the addition of a Nearby Feed gives it the ability to display even more relevant content to its users.

Twitter/X

X först ut att dömas till böter för brott mot Digital services act

Arbetsveckan avslutades med att EU kände att de ville döma ut lite böter innan de tog helg. Och de valde att utfärda en historisk bot: den första under Digital services act. Och första boten gick passande nog till FKA Twitter.

Digital services act är den techlag som lite förenklat reglerar det vi ser på de stora plattformarna. Saker som annonser och olagligt innehåll. Och som också har regelverk kring så kallade dark patterns. Alltså när sajter och andra digitala tjänster kan få användare att göra saker som de egentligen inte hade tänkt göra (som att bli stressade att göra ett köp) eller som gör det svårt för användare att göra det som de faktiskt vill (som att avsluta en tjänst).

X har enligt EU misslyckats i samtliga dessa tre discipliner. Så en passande Digital services act-bötespremiär bara av den anledningen. Men det passar också därför att det som sagt var är X som har drabbats. Tjänsten som mer än någon annan stor social plattformar har träskifierats sedan Elon Musk tog över och en gång för alla körde Twitter i backen.

Men ironiskt nog så är det INTE spridning av desinformation och hatpropaganda som X straffas för. Inte den här gången i alla fall. Istället är det tre andra saker:

  • X:s lurar användare med sina ”bedrägliga” blå bockar, eftersom de inte alls betyder att ett konto har verifierats på något sätt, utan bara att någon har betalat
  • Bristande transparens i annonsbiblioteket, inklusive vem som betalar för en annons
  • Stänga ut forskare att studera vad som händer på plattformen

120 miljoner euro kostar snedstegen X. Vilket är förvånansvärt lite, med tanke på beloppen som har dömts ut till exempelvis Meta under året. Det är nästan så att man kan tro att EU har behandlat X med silkesböteshandskar på grund av bromancen mellan Elon Musk och Donald Trump.

Men självklart gick USA i taket ändå. Man muckar inte med Donalds kompisar på det sättet. Som att Donalds wannabe-BFF Marco Rubio rasade över att det är ”en attack på det amerikanska folket”. Vilket förmodligen kommer som en överraskning för det amerikanska folket.

EU fines X $140 million over ’deceptive’ blue checkmarks

Today’s announcement follows the EU launching a multifaceted investigation into X in December 2023 regarding compliance with the Digital Services Act (DSA).

Donald Trumps sektkompisar går i taket över EU:s X-bot

Meta döms till mångmiljardböter vid flera tillfällen av EU? Lite lagom engagerade protester från amerikanska högerpolitiker. X döms till en bråkdel så mycket? Alla Trumps sektkompisar reser sig unisont och vill se sanktioner mot EU.

Som. Av. En. Händelse.

Det var tidigare i veckan som FKA Twitter blev första plattformen att dömas till böter för brott mot Digital services act. Och det är det som fått många tunga republikaner att börja skrika om hot mot alla amerikaner, alla amerikanska företag och just till och med att USA borde införa sanktioner mot oss för att vi vill censurera yttrandefriheten.

Så långt förstås inget nytt. Republikanerna håller yttrandefriheten för helig. Ja, deras yttrandefrihet, alltså. Och deras åsikter. Att censurera och straffa människor som har andra åsikter är absolut inget problem. Det är ju för att skydda amerikanska värderingar.

Att just X åker på DSA-böter känns som en självklarhet. Sedan Elon Musk tog över har den blivit själva sinnebilden av träsk. Hot, hat, porrbotar och bedrägerier. Fina grejer.

Men det ironiska i sammanhanget är att det som X bötfälls för INTE handlar om just censur (a.k.a. följa lagar kring vad som är tillåtet att säga och sprida i EU). Istället handlar det om tre saker: att X:s blå bockar lyfts fram som någon slags verifieringsmärke fast det egentligen handlar om att man betalar för X, att X inte har transparens i sitt annonsbibliotek och att X slutat släppa in forskare för att studera vad som skrivs och vad som händer på X.

Fast det är förstås detaljer i sammanhanget. Vad det egentligen handlar om är att man inte ostraffat muckar med Donalds kompisar. Och att Donalds sektkompisar vill visa vilka duktiga sektkompisar de är genom att påminna om att man inte ostraffat muckar med Donalds kompisar.

https://www.politico.com/news/2025/12/05/an-attack-on-all-american-tech-platforms-trump-admin-decries-eus-fine-on-musks-x-00678891

Snapchat

Ryssland förbjuder Snapchat, Roblox och Facetime

Så har Ryssland åter satt stopp för subversiva element som hotar det ryska samhället, dess nationella säkerhet, dess värderingar och den allmänna hälsan hos landets barn. Nu har Ryssland förbjudit Snapchat, Roblox och Facetime.

Ja. det är förstås mest snömos i hela föregående stycket. Men det är ungefär det som är argumenten till att tjänsterna inte längre går att nå i Ryssland.

Förbudet mot Snapchat beror på att tjänsten har använts till att ”organisera och utföra terrorhandlingar i landet och rekrytera utöver” medan Facetime-motiveringen är den mer svepande ”används för kriminella aktiviteter”.

När det sedan kommer till Roblox är det desto mer konkret vad det handlar om. Ryssland gillar inte bögar, flator och transor. (Vilket, well, inte direkt är en  nyhet.) Roblox kan nämligen ”negativt påverka den spirituella och moraliska utvecklingen hos barn”. Och ännu mer konkret: att appen uppmuntrar ”extremism” och ”LGBT-progaganda”.

Vi kan nog anta att ”extremism” och ”omoralisk” sexuell läggning är lite same-same i Rysslands ögon.

Russia bans Roblox over ’LGBT propaganda’ and ’extremist’ content

Russia is banning Roblox over claims the platform promotes extremist content and ”LGBT propaganda,” according to a report from Reuters.

 

Sök/SEO

Google lägger till Gemini 3 i AI-läget i 120 nya länder

Googles sökfunktion får ännu en AI-uppdatering. Den här gången är det mer AI i… AI-läget. Nu får Googles AI-chattbot i sökfunktionen Gemini 3.

Eller rättare sagt: nu får 120 nya länder tillgång till Gemini 3 i AI-läget efter att tidigare bara ha funnits tillgängligt i USA. Den som betalar för någon av Googles Pro-prenumerationer ska också kunna välja den vassare Gemini 3 Pro.

Google rullar dessutom ut senaste versionen av bildmodellen Nano Banana i AI-läget i fler länder. Men då bara för betalande användare. (Inte så oväntat, då Google förra veckan började strypa tillgången till modellen på grund av att den har blivit för populär.)

I samtliga fall ovan är det dessutom bara engelska som gäller. Som vanligt när Google pratar om utrullningar så är det inte helt lätt att veta vilka länder som omfattas. Dvs. vilka länder som ingår i de 120. Har ni som betalar för Gemini märkt någon skillnad här hos oss?

Gemini 3 and Nano Banana Pro in Search are coming to more countries around the world.

We’re bringing our most intelligent model yet, Gemini 3 Pro, to Google Search in more countries around the world.

Google styr ännu fler länkar till AI-läget

Jag säger det igen: Google vill verkligen, verkligen, verkligen, verkligen, verkligen att vi ska använda AI-läget i den vanliga sökfunktionen.

Google Discover Testing Top Searches Widget Which Leads To AI Mode

Google is testing a new widget at the top of the Google Discover feed. It is called ”Top Searches,” and it will randomly show some of the top searches across Google Search. And guess what, when you click on them, it takes you into AI Mode, not Google Search.

Google testar att slå ihop AI-läget och AI-översikten

Om någon mot förmodan har missat det: Google vill verkligen, verkligen, verkligen, verkligen, verkligen att att vi ska använda AI-läget. Nu blir det ännu mer av den varan.

Google testar att slå ihop AI-översikten och AI-läget.

I dagsläget ligger AI-översikten tillsammans med det vanliga sökresultatet hos Google (AI-svaret som visas först för många sökningar) medan man har fått gå till en annan flik för att aktivera AI-läget.

(Okej, sökresultatet börjar alltmer bli Googles svar på MS Röj – allt fler länkar och knappar man trycker på leder till AI-läget, vare sig man vill dit eller inte. Men som generell princip är de två funktionerna särskilda.)

Nu testar Google alltså att helt enkelt slå ihop funktionerna. Om du gör en sökning så funkar det i stort som vanligt, men däremot så ska det nu gå att trigga AI-läget utan att gå till ett separat ställe.

Och det är är förstås en logisk utveckling. Google vill att sökfunktionen åter ska bli en one shop stop för allt vi undrar över. Men det sätter också fingret på något som jag allt mer känner: Google håller på att kasta ut det som är och alltid har varit bra med Google och andra vanliga sökmotorer.

Problemet med AI-översikten är att den triggas allt för ofta. Och precis som AI-sökmotorer överlag är den för babblig. Ja, sen dras den ironiskt nog med problemet att den har svårt att förstå en sökning på vanliga nyckelord – alltså så som jag alltid har googlat, snarare än att skriva hela meningar. Den hittar på en koppling mellan nyckelord jag har skrivit och konstaterar sedan att det inte finns något som kopplar ihop de två nyckelorden. Den övertänker helt enkelt istället för att bara lista artiklar och sajter som rankar högt på de två nyckelorden.

Det mesta av det jag googlar på är fortfarande enkla frågor. Jag behöver inget AI-svar. När jag känner att jag vill ha ett utförligt AI-svar kan jag gå till ett annat ställe.

Det känns kort sagt som att det redan börjar bli dags för en retrorevival av den traditionella sökmotorn. Eller att AI-sökfunktionerna blir bättre på att bara ge mig ett kort svar på det jag vill ha svar på eller söker. Vilket ofta är en länk till en sajt, utan någon kontext till varför länken har valts ut.

Google tests merging AI Overviews with AI Mode | TechCrunch

Google is testing how to make it easier to move from search to an AI chat in a new global test.

Google gör det möjligt att ladda upp filer och bilder till AI-läget från vanliga sökfunktionen 

Snart kommer det gå fortare att räkna upp alla funktioner som INTE leder till det rätt sprillans nya AI-läget (alltså AI-chattboten som bor i Googles vanliga sökfunktion). Nu kommer ännu en nyhet.

Google har nu gjort det möjligt att ladda upp filer och bilder via sökrutan. Det är ungefär som det länge har gått att göra med bilder via Lens-funktionen eller genom att ladda upp en bild, men nu är det stöd för fler format än bilder och det går att chatta vidare om den uppladdade filen i AI-läget.

Det är sannolikt snarast en tidsfråga innan Google börjar testa att AI-läget blir det förvalda läget när man går till Google. Åtminstone fram till dess att pendeln svänger tillbaka.

Och… det är i mina ögon inte bara bra.

De flesta sökningar jag gör är enkla, där det räcker gott med vanliga Google. Jag behöver inte en AI-bot som söker åt mig – och som dessutom är babbligare än vanliga Google-söken. Jag vill ha den vanliga träfflistan med länkar. Eller bilder. Eller bara få ett snabbt svar på en kort fråga – som adress till eller öppettider för en butik.

I dagsläget kan jag välja. Vanliga Google när det är en enklare sökning och en AI-chattbot när jag vill ha fördjupat svar. Som Google håller på att ställa om sin sök så styrs snart allt till just AI-sökfunktionen. Många gånger i onödan.

Google Search Bar Adds Upload Image/File To AI Mode

Google is pushing even more ways directly into AI Mode from the main Google home page’s search bar. Now when you select to upload an image or file, it will take you into AI Mode by default.