Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
- Del 1: Sociala medier, Sök/SEO, Detaljhandel/e-handel
- Del 2: Strömmade medier, AI – artificiell intelligens, IoT – internet of things
Mobilt
Apple får inte längre ta ut avgift för köp utanför iOS-appar i USA
Ikväll är det dags för Apple att lämna sin kvartalsrapport för årets första tre månader. Men oavsett vad den kommer att visa så är det en väldigt jobbig dag för företaget. Igår förbjöds nämligen Apple att ta ut avgift för köp utanför iOS-appar.
Apple har som bekant hållit hårt i sin appaffär ända sedan starten. Man får bara ta betalt via Apples egen betallösning och en app får inte ens nämna att man kan betala utanför appen. Ja, så var det åtminstone det första årtiondet, men numer har den fasaden börjat spricka upp rejält.
Det har framförallt skett via EU:s Digital markets act och några lokala beslut i EU-länder. Här är det numer tillåtet att länka till en betalsnurra utanför en iOS-app. Fast på Apple-vis så är det behäftat med ett antal meckiga labyrinttrösklar man ska klara av som utvecklare. Och det har EU åsikter om, så det lär bli förändringar.
Även i USA har det kommit till några luckor i Apples iOS-mur, men i stort har samma spelregler sedan starten gällt. Men igår ritades spelplanen om rejält. Domaren Yvonne Gonzalez Rogers dömde ut straff i den rättegång mellan Apple och Fortnite-utvecklaren Epic Games som gick i mål för över ett år sedan.
Och det Gonzalez Rogers har landat i är ett antal no-no:s för Apple. Apple får inte längre styra hur knappar som länkar till betallösningar ser ut eller var de placeras i en app, de får överlag inte begränsa förekomsten av knappar ”eller andra former av call to action” kopplat till externa betalningar och får heller inte försöka förhindra en användare att trycks sig bort från en app annat än att informera om att användare lämnar appen med ”ett neutralt meddelande”.
Men den absolut största och jobbigaste punkten är att Apple inte längre får ta ut någon avgift på köp som görs utanför en iOS-app.
Föga förvånande så var Epic Games snabba att gå ut med att Fortnite nu – efter runt fem år – kommer tillbaka till Appstore. Det var då som Epic Games medvetet bröt mot Apples regler och la till en egen betallänk i Fortnite, just i syfte att provocera fram skäl till en rättegång.
Jag misstänker dock att att sista ordet ändå inte är sagt och att Apple kommer att överklaga. Och det gäller som sagt var USA och är därmed inte något som direkt påverkar oss här i EU (eller något annat annat land, för den delen).
Men det har potential att kunna ge rejäla ringar på vattnet. Blir intressant att se vad Apple på kort sikt kommer att göra för att följa domslutet (om de inte får till någon form av block mot straffet med argumentet att de ska överklaga).
A judge just blew up Apple’s control of the App Store
The Epic Games v. Apple judge banned Apple from collecting commissions on purchases made outside its App Store, finding the company in contempt of a 2021 ruling over its anticompetitive behavior.
Apple tillåter externa betallösningar för iOS-appar i USA
Ibland går det fort. Igår fick Apple domarsmäll på fingrarna på grund av att de inte gjort tillräckligt mycket med att komma till rätta med den punkt som Apple förlorade i monopolrättegången mot Epic Games i USA för ett par år sedan: tillåta att iOS-appar får länka till externa betallösningar. Och att de inte får ta ut avgift för köp som sker där.
Och redan idag har Apple ändrat sina villkor i landet.
Det innebär mer konkret att iOS-appar nu alltså får länka ut och att Apple inte tar ut avgift för de köpen. Men också att Apple inte har åsikter om hur knappar och länkar som leder till externa betalsnurror ser ut eller var de är placerade. Sist men inte minst får Apple bara visa upp ”neutral” information om att användare lämnar appen.
Det Apple gjorde efter det att domen föll var att de, precis som i EU, bara sänkte avgiften från 30 % till 27 % för externa köp (även om de flesta appar betalar lägre avgift än så) och att informationen som visades när någon tryckte sig ut via en betallänk var ”skrämselskärmar”.
Knappt hann domarbeskedet bli officiellt förrän några av de största Apple-kritikerna, som Epic Games och Spotify, skickade in uppdaterade appar som drar nytta av de nya möjligheterna. Patreon gick ut med att även de ska göra samma sak och betalplattformen Stripe publicerade hjälpsam information om hur man som iOS-utvecklare slipper Appstore-avgiften (ja, om man använder Stripe, förstås).
En överklagan ligger och väntar, så sista ordet lär inte var sagt än. Men det känns som att mycket lutar mot att Apple kommer att förlora även i högre instanser. Men redan nu har Apple alltså gjort en EU och rätt mycket klonat sitt det upplägg som de tvingades till här.
Och just det upplägget har EU… åsikter om. Så jag utgår nästan från att Apple kommer att tvingas till något liknande också här.
Det som återstår att se är hur Apple tänker försöka få ut pengarna från utvecklare på andra sätt. Och hur de tänker försöka få utvecklare att välja Apples lösning istället för att köra eget race.
Apple changes US App Store rules to let apps link to external payment systems | TechCrunch
Apple has changed its App Store rules in the U.S. to let apps link users to their own websites so they can buy subscriptions or other digital goods. This
Epic Games lanserar sin egen Appstore-konkurrent i USA
Det tog fem år. Men nu har Epic Games-utvecklaren lanserat en egen konkurrent till Appstore i USA.
2020 plockade Apple bort Fortnite från Appstore, eftersom Epic Games släppt en uppdatering som gjorde att användare kunde betala utanför Apples betallösning. Ett uppenbart brott mot användarvillkoren.
Men Epic gjorde det här för att kunna tvinga fram den moonpolrättegång som sedan följde. En rättegång som Epic Games förlorade på de flesta punkter. Men de vann på en viktig punkt: att Apple inte längre fick hindra utvecklare från att länka till externa betallösningar från iOS-appar.
Däremot gjorde Apple inget för att åtgärda detta, vilket fick domaren i målet att i veckan smälla till Apple med ett krav att omedelbart följa domslutet. Något som Apple också gjorde. Nu är användarvillkoren ändrade så att utvecklare får länka ut till externa betaltjänster.
Men domaren krävde dessutom att Apple skulle sluta ta ut avgift för de som betalar på andra ställen (efter rättegången tillät Apple det i vissa fall, men till ungefär samma avgift som vanligt).
Det fick förstås Epic Games och andra högljudda Apple-kritiker, som Spotify, att jubla Och omgående ladda upp versioner av sina appar som drar nytta av den nya möjligheten.
Men Epic Games stannade inte där. De har nu alltså öppnat en Appstore-konkurrent. Fast inte ett ställe där man kan ladda ner appar utanför Appstore, utan ett eget, tja, Shopify.
I den nya tjänsten kan utvecklare sätta upp ”webbshopar”, dit de sedan kan länka betalningar för köp i appar.
Epic Games kommer dessutom inte att ta ut någon avgift för den första dollarmiljonen varje år som en app drar in den här vägen. När de totala intäkterna överstiger 1 miljon dollar under ett år kommer Epic Games börja ta ut andel av intäkterna.
Epic Games is launching webshops to allow developers to circumvent app store fees after new ruling | TechCrunch
Epic Games is taking a victory lap. After notching a big win against Apple in a years-long legal dispute, Epic announced that its Epic Games Store will
Ekonomi och finans
Apple kvartalsrapport Q1 2025: slog förväntningarna men tjänsterna en besvikelse
Ikväll var det dags för kvartalsrapport från det företag som kanske har drabbats allra hårdast av USA:s tullkrig i allmänhet och med Kina i synnerhet: Apple. Så hur har Apple överlevt första kvartalets ekonomiska kaos?
Jo tack. Bättre än väntat. Siffrorna slog förväntningarna över nästan hela banan. Men bjöd på lite smolk i förväntningsbägaren.
Under Q1 (som formellt är Apples Q2, eftersom företaget har ett brutet räkenskapsår) slutade omsättningen på 68,7 miljarder dollar. En ökning med blygsamma 2,7 % jämfört med föregående år. Men med tanke på det kaos som kvartalet bjöd på så väntade jag mig nästan ett minusresultat.
Vinsten landade på 24,8 miljarder dollar, eller 4,6 % bättre. Vilket var Apples bästa Q1 någonsin.
Bryter vi ned omsättningen på de olika produktsegmenten summerades kvartalet så här:
- iPhone: 46,8 miljarder dollar (+1,7 %)
- Mac: 7,9 miljarder (+5,3 %)
- iPad: 5,6 miljarder (+14,3 %)
- Wearables, Home and Accessories: 7,5 miljarder (-5,1 %)
- Services: 26,6 miljarder (+11,3 %)
Här var det tjänsterna som stod för besvikelsen. Åtminstone när det kom till marknadens förväntningar. Som synes fortsätter Apples tjänster att växa tvåsiffrigt. Och satte ännu en gång nytt all-time high.
Services börjar nu närma sig en tredjedel av företagets totala omsättning (27,9 %). Samtidigt trillade iPhonens andel av omsättning precis under femtioprocentstrecket jämfört med för ett år sedan (49,1 %).
Fördelat per region slutade kvartalet så här:
- Amerika: 40,3 miljarder dollar (+8 %)
- Europa: 24,5 miljarder (+1,7 %)
- Kina: 16 miljarder (-2,4 %)
- Japan: 7,3 miljarder (+15,9 %)
- Resten av världen: 7,3 miljarder (+9 %)
Tappet i Kina var förstås väntat. Även om tullarna ännu inte har kickat in fullt ut. Och det var nog just detta faktum som fick USA-försäljningen att rusa: folk som köpte på sig Apple-prylar innan priserna (sannolikt) kommer att dra iväg rejält. Om USA och Kina inte kan komma till någon slags lösning på handelskriget. Det känns som att ungefär samma sak skedde i Japan.
Apple Reports 2Q 2025 Results: $24.8B Profit on $95.4B Revenue
Apple today announced financial results for the second fiscal quarter of 2025, which corresponds to the first calendar quarter of the year. For the…
Metas kvartalsrapport Q1 2025: överträffade förväntningarna
I förra veckan kom Google med sin kvartalsrapport för årets tre första månader. En period som har varit lite… stökig. Ikväll var det dags för Meta att göra samma sak.
Så hur gick det då för Meta? Jotack bra. Omsättningen kom in bättre än förväntat.
Totalt omsatte Meta 42,3 miljarder dollar under Q1, vilket var 16 % bättre än för ett år sedan. Vinstmässigt gick det ännu bättre. Nettointäkterna landade på 16,6 miljarder eller 35 % bättre än motsvarande period i fjol.
Användarmässigt får vi ju numer nästan inte veta något alls, eftersom Meta inte längre särredovisar siffror för någon av sina tjänster. Eller ens ger särskilt mycket kontext till den enda siffran som ges: DAP, eller Daily active people. Alltså hur många människor (ja, eller konton) som använder minst en av Metas fyra huvudtjänster minst en gång varje dag.
Den siffran landade den här gången på i snitt 3,43 miljarder. 6 % bättre än mars 2024. En siffra som varit hyfsat stabil ett tag, men som på totalen också har tappat fart.
Totalt gjorde Meta sitt omsättningsmässigt näst bästa kvartal någonsin, bara slaget av Q4 2024. USA står fortfarande för den överlägset största, enskilda geografiska intäktsposten. Den har dessutom andelsmässigt ökat. Q1 2025 stod intäkterna från USA och Kanada för runt 44 % av de totala intäkterna, upp från ca 40 % Q1 2024. Även Europa ökade, från 21 till 23 %.
Som vanligt stod annonserna för i praktiken hela omsättningen. Dessutom ännu mer än för ett år sedan. Då stod annonserna för 98,6 % av totalintäkterna, i år 99 %.
Det andra rapporteringssegmentet Reality Labs (ni vet, Meta-delen…) ökade också sin omsättning jämfört med i fjol, från 360 miljoner dollar till 412. Men annonserna växte pengamässigt fortfarande mer.
Däremot fortsätter Reality Labs blöda hysteriskt mycket pengar. Minus 4,2 miljarder dollar står det på sista raden. Och det var ändå bättre än förväntade minus 4,6. Det innebär att Reality Labs totalt har gått 60 miljarder back sedan slutet av 2020.
Typ ouch.
Meta beats Q1 earnings estimates, offers strong Q2 outlook despite fears of tariff-influenced ad slowdown
Meta stock rose after Q1 earnings beat estimates and the tech giant offered a better-than-anticipated outlook.
Övrigt
Microsoft lovar att stämma Trump om han försöker sabba för företagets EU-användare
So this is kinda väldigt intressant. Microsoft har gjort ett nytt utspel om EU. Eller rättare sagt en ”pledge” att skydda EU-användare från Donald Trump. Genom att stämma amerikanska staten om det behövs.
Microsoft har ställt samman fem punkter där de levererar sitt digitala åtagande gentemot Europa. Och ungefär vilken annan tidsperiod som helst senaste århundradet så hade det här varit en icke-nyhet. Floskler om hur de kommer att respektera spelplanen som är lagd för olika marknader.
Men nu är det som bekant inte vilken tidsperiod som helst.
Här finns marknadsflörtar som att Microsoft ”förstår” att det ”aktuella geopolitiska läget” gör att europeiska regeringar ”sannolikt kommer att överväga alternativa lösningar” utöver det som Microsoft har att erbjuda. Och att företaget är ”fast beslutna att samarbeta med europeiska aktörer i techekosystemet”.
Men det är framförallt två saker som sticker ut, i ljuset av att 2025 är 2025.
Den ena är att Microsoft säger att de ”är fast beslutna…att respektera den roll som lagar i Europa spelar för att reglera våra produkter och tjänster”. Och Microsoft nämner specifikt Digital markets act. Det går stick i stäv med hur framförallt Meta har tagit sig an Trump, där Zuckerberg i praktiken helt öppet förväntar sig att Trump ska se till så att Meta slipper EU:s jobbiga lagar i utbyte mot att Meta har trumpifierat sina tjänster.
Den andra är att om ”någon regering någonstans i världen” skulle få för sig att ”beordra Microsoft att pausa eller stänga ned sina molntjänster i Europa” så kommer bolaget att ”omedelbart och kraftfullt bestrida sådana åtgärder genom att använda alla till buds stående medel, inklusive att driva rättsprocess i domstol”.
Visst är ett nedstängningsscenario trots allt avlägset. Det är låg risk att Microsoft behöver löpa linan ut. Ett förhållandevis säkert sätt att försöka ställa sig in hos EU-regeringar.
Men signalvärdet i vad det säger – trots det torra juridiska språket – är explosivt. Microsoft säger, till världens kanske mest narcissistiska och hissyfitstingsliga människa, att de kommer att stämma honom hellre än att lyda blint. Bara det lär nästan garanterat ge Microsoft en plats högt upp i Trumps fiendelista. Ja, och alla hans sektkompisars fiendelistor.
Bara att fråga Amazon, som i praktiken blev kallade fiender till det amerikanska folket under en Vita huset-pressträff bara baserat på ett rykte om att Amazon kanske skulle börja skriva ut hur mycket som tullarna påverkar priset på produkterna.
(Det blir ännu bättre när det visar sig att Microsoft har bytt ut en juristbyrå mot en annan, som drabbats av Trump-hämnd på grund av upplevda oförrätter, för en av rättegångarna de är iblandade i. Lär inte hänga ihop med digitaldeklarationen, men är oavsett ännu en sak som definitivt inte ger Trump-poäng.)
Microsoft vows to protect European operations from Donald Trump
Tech group says it would sue to keep European access to crucial cloud services
Paypal lanserar ett eget annonsnätverk
Så har världen fått ännu ett annonsnätverk. Den här gången från betaltjänsten Paypal.
Paypal har haft annonsering ett tag, men då bara i sina egna tjänster. Nu breddas annonserbjudandet utanför det ekosystemet. Det blir därmed möjligt att köpa programmatiska annonser via Paypal Ads och sedan låta dem dyka upp på andra platser online.
PayPal Is Launching Programmatic Ads That Are Targeted With Shopping Data
The payment giant is extending its ad business beyond its owned properties.
Waymo och Toyota börjar samarbeta kring självkörande bilar
Efter floppen med Cybertruck har Tesla nu skrotat alla tankar på en billig elbil för privatpersoner och gått all in på sin tänkta, kommande robottaxitjänst.
Men medan Tesla i dagarna har börjat med mindre interna tester (vilket är hög tid, med tanke på att Elon Musk har gått ut med att tjänsten ska finnas tillgänglig publikt i en första version under juni) så har Google-ägda Waymo växt till en robottaxijätte.
I dagsläget genomför Waymo runt 200 000 självkörande taxiresor varje vecka (med mänsklig övervakning på distans, även om bilarna ska göra det mesta körandet själva). Och häromdagen gick Googles VD Sundar Pichai ut med att företaget har som ambition att, likt Tesla, sälja robotaxibilar till privatpersoner.
Nu kommer nästa steg i bilresan: Waymo har inlett ett samarbete med Toyota, där ambitionen är att de båda företagen ska ”utforska ett samarbete” där de ska ”accelerera utvecklingen och utrullningen av autonom körteknik”.
Det är just nu alltså kanske mer en avsiktsförklaring än något annat, men det är intressant att de nu poolar sina resurser för att driva på utvecklingen ytterligare.
Waymo partners with Toyota to bring robotaxis to everyone
Alphabet’s Waymo has partnered with Toyota to ”advance autonomous driving deployment.”
Bajsdrönare ska inspektera våra avlopp
Bajsdrönare. Nyordlistan 2026.
Poop Drones Are Keeping Sewers Running So Humans Don’t Have to
Poorly maintained sewers can have disastrous consequences, but regular inspections can be time-consuming, expensive, and dangerous. The solution: subterranean dung drones.