Kategorier
AI - Artificiell intelligens IoT - internet of things Spaningar

Digitala spaningar vecka 21 2025 – del 2

Google lägger till ny skitdyr AI-prenumeration: Google AI Ultra. Google presenterar nya AI-videofunktionen Flow. Anthropic lanserar Claude 4. Google satsar på smarta glasögon igen. Open AI arbetar på skärmlös AI-pryl.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

AI – artificiell intelligens

Google lägger till ny skitdyr AI-prenumeration: Google AI Ultra

200 dollar i månaden för ChatGPT? Håll vår ölbricka sa Googles ledningsgrupp. Nu svarar Google med sitt eget skitdyra AI-abonnemang för den som har alldeles för mycket pengar över.

Google AI Ultra, som det nya abonnemanget heter, kostar 250 dollar i månaden. I runda slängar 2500 kronor per månad, lite beroende på dagsformen för den Trump-tull-mörbultade valutan.

Men man får å andra sidan rätt mycket för pengarna. Och inte bara AI-funktionalitet. Även om det mest handlar om det. Det vore lite falsk marknadsföring med namnet på abonnemanget annars.

Abonnemanget innehåller:

  • All funktionalitet i Googles ChatGPT-utmanare Gemini, med de högsta användningstaken
  • Flow (Googles nya AI-videoskapare som presenterades idag)
  • Veo 3 (videotjänst även det, nu i sin senaste modell)
  • Whisk (text-till-bild-skapande)
  • NotebookLM (betalversionen av Googles AI-researchverktyg)
  • Gemini-funktionalitet i Gmail och Docs
  • Gemini inbyggt i Chrome
  • Project Mariner (Googles AI-agent-lösning)
  • 30 TB lagringsutrymme (till Googles olika tjänster, som Gmail och Photos)
  • Youtube Premium

Den sistnämnda sticker ut… en del i sammanhanget. De sista två känns överlag inkastade för att det ska bli lite enklare att ta abonnemangsdiskussionen med sin respektive när det blir dags att prata hushållsbudget.

(Och på numersedvanligt AI-bolagsmanér numer så ser Google till att inte spä på namngivningsförvirringen i branschen. Den som inte har råd med Ultra kan istället, som tidigare, lägga 19,99 dollar på AI Premium. Som byter namn till Pro. Som därmed alltså heter samma sak som ChatGPT:s dyraste abonnemang. Som alltså är motsvarigheten till Googles Ultra.)

Google announces ’AI Pro’ and new $250/month ’Ultra’ subscription

At I/O 2025, the AI Premium subscription is being renamed to ”Google AI Pro,” while we’re getting ”Google AI Ultra” for $249.99 per month.

Google släpper Imagen 4

Som väntat så handlade årets upplaga av Googles utvecklarkonferens I/O… en del om AI. Det innebar att de flesta befintliga tjänster och modeller fick sig ett versionslyft. Som Imagen, Googles modell för bildskapande.

Version 4 är nu det som gäller för Imagen. Och den ska vara ”ett enormt stort kliv när det kommer till kvalitet”. Ni vet, som det brukar heta.

Imagen 4 is Google’s newest AI image generator | TechCrunch

Google is rolling out a new image-generating AI model, Imagen 4, that the company claims delivers higher-quality results than its previous image generator, Imagen 3.

Googles AI-videomodell Veo lär sig att skapa ljud

Även Googles AI-videomodell Veo fick sig ett versionslyft i samband med I/O. Version 3 är det som gäller för den nu.

Som vanligt så är den vassare än föregångaren. Men den största nyheten är att den nu också kan lägga på ljud. Den kan skapa ljudeffekter, bakgrundsljud och dialog som passar till den skapade videon.

Däremot kostar det att använda den nya modellen. En hel del. För att lägga vantarna på Veo 3 så måste man i dagsläget pynta för Googles nylanserade och skitdyra Ultra-abonnemang – för 250 dollar i månaden.

Veo 3 can generate videos – and soundtracks to go along with them | TechCrunch

Google’s latest video-generating AI model, Veo 3, can create audio to go along with the clips that it generates.

Google presenterar nya AI-videofunktionen Flow

Det kan aldrig bli för många AI-videotjänster. Tydligen. Under årets I/O presenterade Google en ny version av videotjänsten Veo, men varför nöja sig med en när man kan ha två eller flera? Därför fick vi också den nya videotjänsten Flow.

Vad skiljer då Veo och Flow? Flow är en samlingstjänst för flera av Googles AI-tjänster under ett tak.

Flow bygger på Veo för videoskapande, Imagen för bildskapande och Gemini för text och promptstöd.

Det här gör att Flow sammantaget kan skapa korta videoklipp som också innehåller dialog. Och den kan förstås också skapa röster.

För att marknadsföra Flow så släpper Google dessutom Flow TV, som visar upp vad användare har gjort med den nya leksaken.

Den som vill lägga vantarna på Flow måste dock bo i USA och betala för något av Googles två AI-betalabonnemang (Pro eller Ultra).

Google debuts an AI-powered video tool called Flow | TechCrunch

At its Google I/O 2025 developer conference on Tuesday, Google announced Flow, a new AI-powered video tool geared toward filmmaking. The company said it’s

Google bygger in Gemini i Chrome

Chrome får mer inbyggd AI-funktionalitet. Nu lägger Google till sin ChatGPT-utmanare Gemini i webbläsaren.

Till att börja med så kommer Gemini kunna sammanfatta eller ”förenkla komplex information” på webbsidor du besöker. Den ska också exempelvis kunna jämföra olika produkter hos en e-handlare.

Men ambitionen hos Google är att det ska bli en inbyggd AI-agent som kan ”arbeta med information i flera flikar och navigera webbplatser å dina vägnar”.

Inledningsvis blir det dock max två flikar i taget för funktionen. Det är också bara engelska som gäller när den nu lanseras för Windows och MacOS. Då måste dessutom prenumera på något av Googles två AI-abonnemang (Pro eller Ultra) för att få tillgång till det inbyggda AI-stödet.

Google’s Gemini AI is coming to Chrome

Google is adding its Gemini AI right into Google Chrome, the company announced at Google I/O.

Google presenterar Deep think

Det är mycket tänkande i namnen på Googles AI-modeller. Här är en till: Deep think.

Deep think är ett ”förbättrad” resonemangsläge för Googles Gemini 2.5 Pro-modell – den mest avancerade de har släppt så här långt.

Och det… är ungefär det vi vet så här långt.

Den nya funktionen finns än så länge bara tillgänglig för ”pålitliga testare”, så det kan dröja ett tag innan den blir mer allmänt tillgänglig. Men som artikeln konstaterar så verkar det mycket handla om en motsvarighet till Open AI:s o-modeller. Kort sagt en modell som ska gå igenom material lite mer noggrant innan den sammanställer ett svar.

’Deep Think’ boosts the performance of Google’s flagship Google Gemini AI model | TechCrunch

Google is upgrading its most capable Gemini AI models, including Gemini 2.5 Pro.

Googles Deep research lär sig arbeta med pdf-dokument

Ny funktionalitet i Googles Deep research-funktion. Som är exakt samma sak som ChatGPT:s funktion med exakt samma namn. En researchassistent som ställer samman en rapport med insikter om det du vill veta mer om.

Den största förändringen är att Googles variant nu, precis som ChatGPT:s nyligen lärde sig, kan söka i interna källor och inte bara på internet. Åtminstone om källorna är i pdf-format eller biler, som är det som just nu gäller.

Tanken är att Deep research på så sätt ska kunna korsköra de dokumenten med internet och på så sätt ta fram rapporter som är mer personaliserade.

Dessutom jobbar Google på integrationer med såväl Google Drive som Gmail. Så snart kan man alltså släppa lös Googles Deep research även där.

Google updates the Gemini app with real-time AI video, Deep Research, and more | TechCrunch

Google announced a slew of updates to the Gemini app, including a rollout of its Gemini Live video and screen sharing features.

Gemini-appen används nu av 400 miljoner människor varje månad

I samband med årets upplaga av Googles utvecklarkonferens så bjussade företaget också på några uppdaterade användarsiffror. Som att Gemini-appen nu används av 400 miljoner människor varje månad.

Det är alltså den fristående appen som avses och inte övriga ställen som Gemini numer finns på. Exempelvis som i funktionerna i Googles vanliga sökfunktion: AI Overviews (Gemini skriver själv ihop ett svar på sökfrågan direkt i sökresultatet) och AI Mode (test av nytt AI-chattgränssnitt där man kan prata med Gemini på bekant AI-chattbotsmanér).

Gällande just AI Overviews så tryckte Google på stora globalknappen igår när man meddelade att tjänsten nu rullas ut i 200 länder och på 40 språk. Redan förra veckan började svenskar se funktionen och nu är den alltså officiellt på gång (även om den säkert kommer att rullas ut lite gradvis – och funktionen syns heller inte på alla sökfrågor, bara de ”mer komplexa”). Det lär göra att de 1,5 miljarder människor som enligt Google varje månad ser AI Overviews nu kommer att öka rätt ordentligt.

Google’s Gemini AI app has 400M monthly active users | TechCrunch

Google CEO Sundar Pichai said the company’s Gemini AI chatbot app has more than 400 million MAUs ahead of Google I/O 2025.

Apple kan låta EU-användare välja AI-bot – och vill få oss att inte tänka på Siri

Den stora AI-push som Apple stolt annonserade under förra årets Apple-utvecklarkonferens WWDC har så här långt gått… sådär. Eller knappt alls. Så här långt är det några mindre AI-funktioner som har sett dagens ljus, kopplat till text och bild, och någon funktion fick till och med dras tillbaka på grund av risigt resultat. Nu håller Apple på att försöka styra upp den kantrande AI-skutan.

Det är framförallt den stora flaggskeppsfunktionen som har drabbats av stora förseningar: en smartare Siri. Som just nu ser ut att dyka upp först nästa år.

Så egentligen är mycket känt i den rapport som Apple-analytikerna Mark Gurman nu har satt samman. Men det finns en sak som är värd att upprepa och en ny grej.

Det som är värt att upprepa beror egentligen på EU. Att Apple här hos oss kan göra det möjligt att byta ut den förvalda digitalassistenten mot något annat. Alltså byta ut Siri mot ChatGPT, ungefär som att man kan byta webbläsare eller karttjänst.

Vi pratar alltså inte om den integration som redan finns – där Siri kan tagteama in ChatGPT om frågorna blir för svåra för Siri – utan att man alltså helt kan byta ut assistenten. Det leder förstås till en hel del frågor kring vad det i praktiken kommer att innebära om det skulle bli så. Inte minst eftersom tredjepartslösningar sällan får samma djupa tillgång till operativet som Apples egna tjänster.

Den nya saken i Gurmans rapport är på ytan en rätt liten grej: att Apple marknadföringsmässigt kan komma att sära på Apple Intelligence och Siri. I så fall dels på grund av Siris bagage som… inte bästa röstassistenten och dels på grund av att hela Apple Intelligence-paketet har dragits ned av att man inte fått ordning just på Siri.

Men det kan också vara så att Apple kan acceptera tredjepartstjänster som AI-bot i väntan på att få ordning på sin egen. Att Apple alltså hoppas att EU-tvånget att byta AI-bot kan få folk att inte fokusera på utmaningarna att få ordning på Siri. Inte minst som att Google gör sig redo att dunka in Gemini i alla sina gränssnitt och tjänster. Som Android.

Nu lär ”AI” fortfarande ligga hyfsat långt ned i listan över saker som folk tycker är viktigt med en ny iPhone, men på sikt har Apple ett rejält jobb framför sig.

Och vi kan anta att Apple kanske inte kommer att gå riktigt lika mycket all in på att prata AI under årets WWDC om några veckor. Oavsett vilken utläsning man än väljer av den förkortningen i Apple-sammanhang.

Gurman: Siri upgrades ’unlikely to be discussed much’ at WWDC next month, more – 9to5Mac

In a new, lengthy report regarding Apple’s AI strategy, Bloomberg’s Mark Gurman has detailed a number of strategic failures for…

Siri är nu ”i nivå” med ChatGPT enligt interna Apple-källor

Apple stora AI-push har så här långt inte varit helt lyckad. Eller inte alls lyckad. Några få tummetottfunktioner som visserligen kan vara nyttiga i vardagen, men långt ifrån den storslagna vision som Apple målade upp för snart ett år sedan. Framförallt så är det Siri som inte alls har varit lika enkel att förbättra som Apple trodde.

Men bakom kulisserna fortsätter jobbet och här är en uppgift som går stick i stäv med bilden av hur det går för Apples AI-initiativ. Enligt interna källor på Apple så finns det Apple-chefer som anser att Siri – i den kommande, smartare formen – ska vara ”i nivå” med de senaste versionerna av ChatGPT.

Med tanke på ungefär alla andra rapporter så känns det… lite mindre sannolikt.

Men å andra sidan så talas det ju om att det är chefer som har den här bilden. Det är ju inte första gången som en ledning – medvetet eller omedvetet – anser att en produkt är mycket bättre än vad de som faktiskt jobbar med produkten anser.

Report: Apple’s Next-Gen Version of Siri Is ’On Par’ With ChatGPT

Apple has big plans to improve Siri over the next few years, Bloomberg’s Mark Gurman and Drake Bennett report. Some Apple executives are now…

Apple kan satsa på en AI-Appstore

Apple stora AI-push – som snart fyller ett år – har inte gått jättebra. Eller alls bra. Utöver några småfunktioner så har det mesta skjutits på framtiden. Nu ser det ut som att de stora utrullningarna kommer först nästa år. Kanske.

Men nu kommer uppgifter som pekar på att Apple kan överväga att göra en Appstore. Igen.

iPhonens stora framgång var egentligen inte alls Apples förtjänst, utan utvecklargemenskapens. De som kom på vad iPhonen faktiskt skulle vara till. Hade Apple låst in apptekniken, som Steve Jobs ville, så skulle iPhonen sannolikt varit mer av en marginalspelare idag.

Det uppgifterna pekar på är att Apple kan överväga att låta utvecklare bygga tjänster på och med Apples AI-teknik (ja, när den är klar..) Det här låter ju rätt självklart, men är ändå värd att flyta.

Apple kan ta ett kliv tillbaka och låta andra tala om för Apple hur de ska bygga sina AI-lösningar mot kund. Samtidigt som utvecklarna har örat mot marken och vet vad folk vill ha, plus att Apple – precis som med apparna – oblygt kan sno utvecklarnas idéer och kopiera dem till egna AI-lösningar.

Och de kan också ta betalt av utvecklarna som tack för att de hjälper Apple.

Apple reportedly plans to let developers build on top of its AI | TechCrunch

Apple plans to release a new set of AI products and frameworks at its Worldwide Developers Conference (WWDC) this June, including tools that’ll let third-party developers create software using Apple AI models, per a Bloomberg report.

Anthropic lanserar Claude 4

Åhejåhå vad det har varit många AI-nyheter den här veckan. Nästan som att AI-bolagen konstaterade ”hm, Google ska prata AI-nyheter nonstop i två timmar under sin utvecklarkonferens, då passar vi på att också släppa nyheter”. Som att Anthropic nu levlar upp sin AI-modell och AI-bot Claude till version 4.

Till att börja med så är det två av familjemedlemmarna som lyfts upp: Opus och Sonnet. Minstingen Haiku verkar inte få följa med på resan riktigt än.

Det innebär som vanligt att den har blivit lite vassare än tidigare och – eftersom det är lag på att alla AI-modeller som släpps nu måste leverera det – den har blivit bättre på att koda. Men inte bara det.

Modellens ”extended thinking”-funktion – att den alltså blir lite mer eftertänksam innan den svarar – kan nu interagera med ”verktyg”. Den kan alltså göra saker som att söka på nätet.

Båda modellerna kan göra saker som att använda flera verktyg samtidigt, de har blivit bättre på att ”följa instruktioner mer precist” och har blivit bättre att plocka ut information ur lokala filer och komma ihåg de har lärt sig.

Claude Code blir brett tillgänglig. Den dedikerade kodningsfuktionen breddas nu alltså.

Ny funktioner i API:et: Fyra nya funktioner ska göra att ”utvecklare ska kunna bygga mer kraftfulla AI-agenter”. Bland funktionerna finns Anthropics försök till standard för att koppla AI-modeller till datakällor.

Båda modellerna kan köras i två lägen: ”nästan omedelbara svar” eller det utökade och långsammare tänkandet. De som betalar för en Claude-prenumeration får tillgång till båda modellversionerna medan gratisanvändarna får nöja sig med Sonnet.

Introducing Claude 4

Discover Claude 4’s breakthrough AI capabilities. Experience more reliable, interpretable assistance for complex tasks across work and learning.

Klarnas VD låter sin AI-avatar presentera höjdpunkterna i senaste kvartalsrapporten

Ha. Varför lägga tid på att presentera höjdpunkterna i sin kvartalsrapport när man kan låta sin AI-tvilling göra det? Precis så verkar Klarnas VD Sebastian Siemiatkowski ha resonerat.

Nu var det ingen hemlighet. Videon med presentationen inleds med att Siemiatkowski säger att han inte är han, utan en AI-kopia. Och visst finns det små saker som glitchar. Som att munrörelserna på ett par ställen lever sitt eget liv. Andra har konstaterat att ”han” inte blinkar lika ofta som människor brukar göra och att han har på sig en jacka som han har på många officiella företagsbilder.

Och de sista två sakerna tänkte jag överhuvudtaget inte på. Och det är inte ens säkert att jag hade tänkt på munglitchet heller om jag inte hade vetat om det. Ännu ett bevis på hur vassa den här typen av AI-lösningar börjar bli. På gott och ont.

(Sen lär det fortfarande ligga väldigt mycket tid och pengar för att få till den här kvalitetsnivån. Så just på den enskilda videon så hade det nog varit billigare för Klarna att ställa Sebastian framför en kamera. Men nu när förjobbet är gjort så lär det finnas skalfördelar. Även om det nog krävs hyfsat mycket handpåläggning fortfarande. Idag. Men imorgon?)

Klarna’s Q1’25 Results

Sebastian Siemiatkowski’s AI avatar presents Klarna’s Q1’25 results highlights Year-over-year growth on a like-for-like basis is a non-IFRS measure and is calculated by adjusting our revenue for (1) the sale of Klarna Checkout (KCO) and (2) the impact of foreign currency fluctuations. For more details, see our earnings report: https://investors.klarna.com/overview/default.aspx

Vilket ansvar har vi för ”människorna” vi promptar fram?

Ha. Dagens existentiella fråga. ”Lever” de AI-skapade ”människor” vi skapar i videos, när vi låter AI skapa karaktärerna, komplett med röster och dialog? Och vilket ansvar har vi när vi sitter och promptar?

The Sims eller Populous – the next generation.

AI-generated videos spark emotions, future AI bodies | Endrit Restelica posted on the topic | LinkedIn

They’re ”alive”… they want to break free. They can talk now, they can express feelings, emotions. Yes, everything you see in this video is 100% AI-generated. We started with text, then images, now videos, sounds, and now everything combined. This isn’t real, yet it looks so real it sparks emotion in you…and what if it sparks the same emotion in them?

 

IoT – internet of things

Google satsar på smarta glasögon igen

Google har lärt sig av Meta. De har insett att de behöver hjälp med konsumentförpackandet. Så när Google nu tar förnyad sats med att ta fram ett par smarta glasögon så gör de det tillsammans med några som kan glasögon. Några som alltså kan det där med att få dem att se bra ut.

Google var en av de riktiga pionjärerna när det kommer till just smarta glasögon med sina Google Glass. Men de stora, boxiga glasögonen var inte direkt vad folk i gemen kände för att ha på sig på stan.

När Meta häromåret följde Snap och lanserade ett par smarta glasögon så gjorde det tillsammans med varumärket Ray-Ban. Bågarna kom från Ray-Ban och tekniken från Meta.

Ett par år senare visade det sig att Meta fått en oväntad hit med sitt Ray-Ban-samarbete. Så pass att den modellen var den bäst säljande Ray-Ban-bågen i vissa länder.

Men det var inte bara det som verkade till Metas fördel. Tekniken började också komma ikapp. Framförallt så började AI-tekniken bli så bra att det faktiskt gick att kontrollera glasögonen på ett vettigt sätt med rösten.

För som så ofta förr så var Googles problem inte bara att de har så förtvivlat svårt att konsumentförpacka sina prylar och tjänster utan också att de var lite för långt före sin tid. Tekniken var inte i fas med ambitionen.

Nu börjar det hända. Och, säkerligen mycket inspirerade av Metas framgång på området, nu är det alltså dags för Google att försöka igen. Den här gången tillsammans med inte bara ett utan två glasögontillverkare: Warby Parker och Gentle Monster. (Och nej, jag hade inte hört talas om något av dem, men inte minst de senare ska tydligen vara väldigt inne just nu.)

Och ja. Självklart kommer det finnas AI i bågarna. Googles egen Gemini förstås.

Android XR is getting stylish partners in Warby Parker and Gentle Monster

At Google I/O, Google announced it’ll be partnering with Samsung on XR glasses, as well as eyewear brands Warby Parker and Gentle Monster.

Google låter tredjepartsutvecklare lägga till Gemini-smartness i sina uppkopplade hemmaprylar

Smarta hemmaprylar som använder Googles Home-API för att kommunicera med världen kan snart bli ännu smartare. Google lägger nämligen till stöd för sin AI-modell Gemini i API:et.

Det innebär med andra ord att det snart kan bli möjligt att bygga in Geminis AI-funktionalitet i sina enheter. Det innebär att man exempelvis ska kunna sätta upp automatiseringar genom att beskriva vad man vill ha.

Utöver det så får utvecklare också tillgång till fler datapunkter som kan starta automatiseringsflöden, som datum och väder.

Allt det här innebär också att man ska kunna chatta med sina prylar om vad som har hänt eller händer. Som ett exempel som ges, fråga om barnen har lämnat cyklarna liggande på garageuppfarten.

Allt som allt så låter det här på pappret rätt briljant. Inte minst om det kan förenkla uppsättningar av flöden, som ibland kan vara halvt övermäktigt även för människor som är hyfsat vana vid digitala gränssnitt.

Apple. Your move.

Google’s Home APIs are gaining Gemini intelligence

Google’s AI is coming to its Home APIs, opening up advanced camera features, natural language routines, and more contextual automation to third-party apps and devices.

Waymo har nu genomfört 10 miljoner robottaxikörningar

Under juni kommer Tesla till sist att påbörja tester i det vilda (typ) med sin robottaxijänst. Med 10 fordon till att börja med. Men medan Tesla fortfarande kämpar med att överhuvudtaget komma igång så rullar (hoho) Google-ägda Waymos verksamhet på för fulla muggar.

Nu meddelar företaget att Waymo totalt har kommit upp i 10 miljoner robottaxikörningar. Det är dessutom en fördubbling bara de senaste fem månaderna.

Fortfarande finns Waymo bara i en handfull amerikanska städer, men fler läggs till hyfsat regelbundet. Och med tanke på kurvan just nu (och med tanke på att det som sagt var finns konkurrenter som väntar i kulisserna) så lär Google sannolikt passa på att öka sin uppskalningstakt.

Tesla Robotaxi Rival Waymo Reaches 10 Million Paid Rides Milestone As Self-Driving Cars Step Into The Spotlight – Alphabet (NASDAQ:GOOGL)

Alphabet Inc’s Robotaxi company Waymo reached 10 million paid rides, doubling its lifetime total in 5 months.

Open AI arbetar på skärmlös AI-pryl

Då vet vi vad Open AI:s nästa (well, första) hårdvaruproduktblir. Eller åtminstone vad det inte blir: en wearable. Istället ska det bli en ”skärmlös” AI-pryl.

Så, ni vet. En Rabbit eller en Humane. Även om de sistnämndas AI Pin är/var just en wearable så är det sannolikt inte en relevant jämförelse. På beskrivningen så låter det snarast som att Open AI jobbar på en… fickable? (En som dessutom inte lär bli just en Rabbit eller en Pin, eftersom Ive tycker att de är dåliga produkter.)

(Tydligen räknar Altman med att Open AI ska sälja 100 miljoner prylar och att lanseringen ska se i slutet av nästa år. Den som lever får se.)

OpenAI’s next big bet won’t be a wearable: Report | TechCrunch

OpenAI pushed generative AI into the public consciousness. Now, it could be developing a very different kind of AI device. According to a WSJ report,

Google lägger till hologram i videokonferenssamtal

Beam me up Scotty! Jamen självklart spann artikeln på den vinkeln. Because det måste man. Google har nu presenterat Beam. Hologram för videosamtal.

Du kan alltså få upp kollegorna i samma rum som du. Och det ska kännas som att de är där. Enligt Google åtminstone.

Magin ska uppstå tack vare sex kameror som filmar människor från olika vinklar för att på så sätt skapa en 3D-”person” som kan beamas över till de övriga i samtalet. Systemet ska bland annat bjuda på ”perfekt handspårning ned till millimetern” och 60 bilder per sekund kvalitetsmässigt.

Så ja. Det krävs en del hårdvara för att få till. Inte bara något man kan köra igång hemma med en knapptryckning. Men blir intressant att följa hur bra tekniken, som Google har tagit fram i samarbete med HP, är i verkligheten.

Och ännu mer: hur den kommer att utvecklas framöver. Därför att det som är science fiction idag har ju ofta visat sig kunna vara verklighet i morgon.

Google Beam Futuristic AI-Powered 3D Video Chats Are Coming This Year

Google Beam uses an AI model that turns video calls into a lifelike 3D experience. It could be the next best thing to being there.


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *