Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
- Del 2: Strömmade medier, AI – artificiell intelligens, IoT – internet of things, Ekonomi och finans
- Del 3: Ekonomi och finans, Övrigt
Sociala medier
Facebook, Instagram och WhatsApp
Instagram Reels testar annonser som går att hoppa över
Nytt annonstest från Meta. Den här gången i Instagram. Mer specifikt i kortvideofunktionen Reels.
Här kan nu vissa användare känna på hur det är att hoppa över annonser. Det som vi rätt länge vant oss vid hos exempelvis Youtube.
Det ser med andra ord ut som att Instagram vill ha ytterligare ett annonsformat att sälja. Ett som dessutom kanske stör användarna lite mindre. Och ökar chansen att de hänger kvar och konsumerar mer innehåll.
Meta Is Testing Skippable Ads on Instagram Reels, Borrowing From YouTube’s Playbook
The social platform is not initially sharing revenue with creators.
Instagram Stories får nya redigeringsverktyg
Meta ger Instagram Stories fler leksaker för den som gillar att dela innehåll i det formtet. Och ja, det är förstås AI-grejer.
Stories får nu stöd för att redigera bilder genom att beskriva vad man vill ha gjort. Som att ta bort något i en bild.
Men Meta lägger också till ett ”restyle”-alternativ som är vad det låter som: man kan alltså göra om en hel bild så att den exempelvis får en helt annan stil än vad den ursprungligen hade.
Det här har gått att göra via Metas AI ett tag, men nu blir det en mer integrerad funktion i Stories istället för att man ska behöva gå via en chatt med Meta AI.
Instagram Stories is getting new AI-powered editing tools
Meta is bringing more of its generative AI-powered photo and video editing tools directly to Instagram Stories.
Instagram Reels får historik
Trött på att inte hitta tillbaka till DEN DÄR helt fantastiska Instagram-Reelen? Nu har Instagram hört bön. Instagram får ännu en TikTok-funktion: visningshistorik.
Det blir helt enkelt möjligt att traska sig tillbaka i tiden och återbesöka det man tidigare har tittat på. Det går att sortera tittarbiblioteket på olika parametrar och att plocka enskilda klipp om man verkligen vill glömma att man någonsin har sett dem.
Also Read: LINK LINK LINK
Instagram is introducing a new ”Watch History” feature, allowing users to revisit every Reel they’ve previously viewed.
Meta och TikTok bryter mot Digital services act enligt EU
Ännu en Digital services act-dom (ja, eller ”myndighetsbeslut”). Eller åtminstone en preliminär sådan. EU anklagar nu Meta och TikTok för att bryta mot den ena av EU:s två stora techregleringslagar.
Digital services act reglerar lite förenklat det vi ser och utsätts för i de stora plattformarna på internet. Saker som annonser och det som läggs ut i sociala medier. Vilket innebär att det handlar mycket om moderering och bortplockande av olagligt innehåll.
Det är i stort precis de sakerna som EU nu har slagit ned på. Meta mest, men även TikTok får en släng av sleven.
Bland sakerna som EU anser att företagen gör fel är att de har ”förvirrande” hinder på Facebook och Instagram vad gäller hur användare ska göra för att flagga olagligt innehåll och invända mot modereringsbeslut samt att de båda tjänsterna ”verkar använda dark patterns eller förledande gränssnittsdesign” som kan förhindra bortplockande av innehåll som barnporr och terroristmaterial. Meta och TikTok anklagas båda för att ha ”betungande processer och verktyg” som förhindrar forskare från att få tillgång till publik data.
Vad som händer nu är lite upp till Meta och TikTok. De kan antingen åtgärda sakerna som EU vill se ändring på innan EU fattar det slutgiltiga beslutet i ärendet eller överklaga beslutet.
Ja och så kan de göra ingenting alls, vilket i sin tur sannolikt leder till böter som kan dra iväg till upp till 6 % av respektive företags globala omsättning senaste året. Och med tanke på företagen vi pratar om så skulle det kunna bli en… rejält bot (även om det förstås inte måste bli maxbot enligt vad Digital services act tillåter).
Instagram and Facebook are breaking the EU’s illegal content rules
Meta, and to a lesser degree TikTok, are violating DSA obligations, according to the EU’s preliminary findings.
Twitter/X
X startar marknadsplats för lediga X-användarnamn
Har du länge varit sugen på att köpa ett X-användarnamn som någon annan först hann lägga beslag på? Grattis! Nu gör X det enklare att hålla koll på och köpa precis det.
X startar med andra ord en marknadsplats för inaktiva användarnamn. Förutom att söka bland de som finns där ska det också gå att begära ett inaktivt användarnamn.
”Priority handles” kommer att vara gratis. Lite oklart vad det innebär, men enligt X så ”inkluderar de ofta fullständiga namn, flerordsfraser eller alfanumeriska kombinationer”. Men det vore inte en marknadsplats om det inte fanns någon form av transaktioner. Så ”ovanliga användarnamn” kommer att kosta pengar.
Hur mycket you ask? ”Allt mellan 2500 dollar till sjusiffriga belopp, beroende på efterfrågan och unicitet”.
Men även gratisanvändarnamnen kostar också pengar. Åtminstone om man vill tillskansa sig dem via den nya marknadsplatsen. Den är nämligen bara tillgänglig för de som betalar för Premium Plus eller Premium Business. Tjänsten i sig öppnar ”snart”.
X is launching a marketplace for inactive handles
X is launching a Handle Marketplace where Premium subscribers will be able to search and request usernames that have been unavailable.
Bluesky
Vita huset går med i Bluesky – och blir snabbt ett av de mest blockade kontona
Också ett sätt att göra plattformspremiär. Nu har Vita huset startat konto i Bluesky. Och blev snabbt ett av de mest blockade kontona där.
När Elon Musk tog över Twitter blev Bluesky rätt snabbt ett hyfsat populärt alternativ för den som ville ha… Twitter och inte X. Alltså OG Twitter, innan tjänsten fullt ut blev ett Elon-kontrollerat kaninhål.
Och eftersom Vita huset nu kommunicerar lika vuxet som en femåring i sin officiella kommunikation överlag (man vet att det seriöst när ”din mamma” är nivån på svar på en journalistfråga under presskonferens) så är det inte oväntat att Bluesky-debuten höll sig på samma nivå. Det gjorde tydligen även flera av departementen som skapade konton kort efteråt.
Det är alltså precis den politik, de åsikter, de människor och den jargong som många som lämnade Twitter ville slippa. Så inte konstigt att Vita huset-kontot blockades.
Sen har vi som vanligt utmaningen med officiella kontot. Vita husets officiella konton i sociala medier är (förhoppningsvis) bara fulla av konspirationshögertossenonsens i tre år till. Hade det varit ett normalt år så hade det snarast varit en fjäder i hatten för Bluesky – och de som har valt den som kommunikationsväg – att Vita huset och flera av USA:s departement väljer att skapa konton där.
Men 2025 är som bekant inte ett normalt år.
The White House is already one of the most blocked accounts on Bluesky | TechCrunch
The Trump administration is taking its social media attacks on Democratic opponents to an unlikely platform, with the White House and numerous other government agencies joining Bluesky on Friday.
Sök/SEO
ChatGPTs sök har nu 120 miljoner månadsanvändare i EU – och kan åka på hårdare krav
Nya siffror från Open AI gällande användningen av ChatGPT. Tjänsten har nu 120 miljoner användare varje månad. Vilket kan leda till hårdare EU-krav.
Ja, eller det mest intressanta är att Open AI själva säger att det handlar om ”ChatGPT search”. Som de själva definierar det: ”våra onlinesökfunktioner”. Så den rena ”googledelen” av ChatGPT.
Visst, nu är det lite svårt att veta exakt hur det här definieras. Jag antar att Open AI har tagit med användningar när webbsökfunktionen kickar in utan att användare aktivt har valt att söka efter informationen på den allmänna webben, så att säga. Men det är oavsett en intressant siffra i sammanhanget.
Det gör också att ChatGPT:s sökfunktion kan åka på hårdare EU-reglering. 120 miljoner i månaden är en bra bit över de 45 miljoner EU-användare (eller 10 % av EU:s befolkning) som är kravet för att omfattas av de tuffaste kraven i Digital services act. Den techlag som man kan säga reglerar det vi ser på internet, som annonser, och vilket ansvar stora plattformar har för användares innehåll. Som krav på moderering och bortplockade av olagligt innehåll.
EU tittar i detta nu på om ChatGPT-söken ska inkluderas i samlingen plattformar som omfattas av DSA:s hårdaste krav. Det blir intressant att se vilka nya krav det kan ställa på ChatGPT. Och hur dessa ska kunna beivras.
Men det innebär också att ChatGPT-söken har passerat en av trösklarna som gäller för systerlagen Digital markets act. Den som reglerar de största av de största. Plattformar som iOS och Android som privatpersoner och företag i praktiken måste gå via för att överhuvudtaget kunna använda internet. Även här finns nivån 45 miljoner användare i månaden i EU.
ChatGPT har nog fortfarande en bit kvar att klassas som en ”gatekeeper” enligt Digital markets act och bland annat tvingas öppna sig för konkurrenter. De har än så länge inte en så dominerande att detta blir aktuellt. Men även det kan förstås ändras.
ChatGPT could face strictest set of EU rules as user numbers rise
Popular generative AI bot ChatGPT could face the EU’s strictest platform rules under the Digital Services Act, as it surpassed 120 million monthly users in Europe earlier this week.
Google gör röstsökning snabbare
Ny sökuppdatering från Google. Fast den här gången handlar det inte om att de har hittat på ett nytt sätt att få in mer AI eller mer reklam i sökresultatsidan. Istället har Google vässat sin teknik för röstsök.
Speech-to-retrevial (S2R) är Googles namn på den nya tekniken. Och ja, det handlar förstås om att koppla på AI för att göra de tunga lyften.
Men den största skillnaden jämfört med hur röstsök – som när man kommunicerar med en AI-assistent – traditionellt har fungerat är att ljudet först transkriberas till text så att sökalgoritmen sedan kan behandla den fråga som har talats in. S2R hoppar helt enkelt över transkriberingssteget och går direkt på AI. Typ.
Istället för att försöka fånga det som sägs ord för ord ungefär som om en människa hade försökt skriva ned allt som någon säger så vektoriserar S2R talet. Den förvandlas alltså till det format som språkmodeller använder sig av.
Det här ska leda till två fördelar: dels går det snabbare, eftersom algoritmen inte först måste transkribera, och dels ska det bli färre fel i förståelsen.
Artikeln har en längre genomgång för den som vill ha en djupare och mer teknisk (och sannolikt mer korrekt) förklaring av hur det fungerar. Men Google själva kallar det här skiftet för ”en ny era” för sök.
Och, ja, vi har lärt oss att ta alla era-uttalanden från techbolag som talar i egen sak med en, två och tre nypor salt. Men rent konceptuellt känns det som en rätt stor förbättring.
Hur står den här tekniken sig mot röstsökning som görs via exempelvis ChatGPT? Väldigt bra fråga. Som jag inte har ett bra svar på.
OpenAI’s AI-powered browser, ChatGPT Atlas, is here
ChatGPT is the ”beating heart of Atlas,” according to employees on the livestream.
Google Ads fyller 25 år
Dagens jubileum: Google Ads fyller 25 år. Ja, eller i morgon, när det här skrivs.
24 oktober 2000 föddes det som sedan dess varit en av de verkliga grundplåtarna i det kommersiella internet: sökordsannonserna.
Ett jubileum som ironiskt nog infaller bara någon dag efter det att Open AI presenterade sin egen webbläsare Atlas. En händelse som, som väntat, ledde till en hel del LinkedIn-inlägg om att internet nu helt har förändrats i grunden och hur det definitiv är tokkört för Google. Igen.
Själv är jag betydligt mindre övertygad om det här. Eller… egentligen inte alls.
Men det är också passade att jubileet infaller nu när det ser ut som att även Open AI är nära att börja med annonser. En disciplin som Open AI är nybörjare i. Och som ingen riktigt fått att flyga i AI-sökmotorer än. Och en disciplin där Google är den tyngsta spelaren.
Frågan är med andra ord vad som kan vara enklast: för ett sök- och annonsföretag att få ordning på en riktigt vass AI-bot och AI-sök eller för ett AI-företag att få annonsering att flyga.
Oavsett. Det vi nog kan vara överens om är att Google Ads inte kommer att se likadana ut om 25 år. Finns den sortens annonser kvar? Finns Google? Finns Open AI?
Det återstår att se.
Celebrating 25 years of Google Ads
As Google Ads turns 25, Vidhya Srinivasan reflects on the past 25 years and looks ahead at the future of digital marketing.
Detaljhandel/e-handel
Amazon vill göra det enklare att välja med ny AI-funktion
Amazon fortsätter att släppa shoppingrelaterade AI-funktioner. Senast ut: Help me decide.
Och ja. Den är precis vad den låter som. AI-stöd som ska göra det enklare att välja.
Det handlar om att Amazon tittar på en användares Amazon-historik för att ge bättre rekommendationer. Ett exempel som ges är att Amazon-AI:n kan se och förstå att du har sökt på sovsäckar för fyra personer och kaminer och därmed föreslå ett tält för fyra personer avsett för kallare väderlekar.
Som så ofta när det kommer till Amazons AI-funktioner så är det dock bara USA som gäller i dagsläget. Återstår att se om och i så fall när den kan komma hit.
Amazon’s new AI shopping tool tells you why you should buy a recommended product | TechCrunch
Amazon’s new Help Me Decide tool will show you a personalized recommendation for a particular category and list reasons why you should buy it.
Amazon presenterar smarta AR-glasögon för sina bud
Så har Amazons smarta AR-glasögon för sina bud till sist officiellt presenterats. En pryl som är tänkt att göra det enklare och snabbare för företagets förare att hantera de paket som ska levereras.
Glasögonen har en inbyggd skärm och en ”always on”-kamera. Tillsammans kan dessa visa relevant information för föraren direkt i glasögonen. Det kan handla om att information om ett paket visas upp när budet tittar på det eller att budet kan få vägangivelser medan hen kör.
Det gör också att ett bud exempelvis inte måste ta ett foto med mobilen på en genomförd leverans, eftersom även detta fångas av glasögonens kamera genom att trycka på en knapp i en tillhörande enhet.
Och just den tillhörande enheten är ett stort aber för Amazon. Precis som glasögon som har presenterats av andra bolag så krävs det andra prylar för att glasögonen ska kunna fungera fullt ut. I Amazon-glasögonens fall handlar det om en hel väst som förarna måste ha på sig. Bland annat för att hantera enhetens batteri.
Som artikeln är inne på leder den nya enheten förstås till spekulationer om (eller kanske när) Amazon tänker släppa en konsumentversion. Då krävs det nog att de dumpar västen. Vilket i sin tur lär göra att batteritiden blir typ 20 minuter.
Here are Amazon’s smart delivery glasses that guide drivers and scan packages
No more whipping out a phone on your porch.