Kategorier
AI - Artificiell intelligens Bekvämlighetsekonomin Detaljhandel/e-handel Digitala assistenter Ekonomi och finans IoT - internet of things Mobilt Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 41 2018

Facbook släpper videochatthårdvaran Portal, ger grupper möjlighet att anordna gruppchattar med 250 deltagare och ger Instagram ny antimobbningsfunktionalitet. Google släpper Pixel 3-mobiler och Home Hub samt testar reklam i Discover-flödet. LinkedIn släpper ombyggd rekryteringsplattform. Snap drar igång originalvideoinnehåll med Snap Originals och släpper kattlinser. H&M testar betalning vid provrummen. Amazon öppnar popup-modebutik.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebooks grupper får stöd för chattar med upp till 250 personer

Känns Facebooks grupper lite för opersonliga? Nu rullar Facebook ut möjligheten att ha gruppchattar i grupper. Alltså Messenger-grupper för grupper </meta>. Med upp till 250 deltagare (trist om gruppen har typ 251 medlemmar…) Känner man hellre för det går det att starta en röst- eller videochatt, då med upp till 50 deltagare.

Tanken är att grupper ska kunna dra igång subdiskussioner inom ett nischat område av gruppens övergripande tema. Ett försök att göra grupper ännu mer interaktiva, alltså. Ja, och ”meningsfulla”, som är Facebooks övergripande mission just nu.

Fun fact: 1,4 miljarder människor är aktiva i Facebook-grupper. 200 miljoner är redan i ”meningsfulla grupper” enligt Facebook. Väldigt nyfiken på kriterierna där…

https://techcrunch.com/2018/10/11/facebook-groups-chat/

Instagram lägger till ny antimobbningsfunktionalitet

  • Hitta mobbarbilder: Maskininlärning för att identifiera bilder och/eller bildtexter som är ”unkind or unwelcome”. Hittas såna skickas de för manuell granskning.
  • ”Mobbarkommentarsfilter”: Hitta och dölja mobbarkommentarer i livevideos.
  • Kindness camera effect: I samarbete med Maddie Ziegler släpps ett filter tänkt att ”promote positivity”. Hjärtdekaler och uppmaningar att tagga en vän man vill ge sitt stöd – och vännen får notis om att du nämnt dem i en story. De taggade kan sprida de positiva vibbarna vidare. Så ja, väldigt mycket TBH, appen som Facebook köpte och la ner åtta månader senare.

New Anti-Bullying Tools on Instagram | Instagram Blog

We’re announcing new tools to combat bullying, including a new way to identify and report bullying in photos.

Ny funktionalitet i Facebook Workplace

  • Safety Check for Workplace: Safety check, fast för företaget. Om företaget drabbas av en kris ska man kunna använda funktionen för att hålla reda på sina kollegor.
  • Stör ej: Pausa notifieringar under semestern eller när du bara inte vill bli störd. Kollegorna kan se din stör ej-status.
  • Mark as important: Tagga gruppmeddelanden som viktiga. Som det presenteras är det för att företagsledningar ska kunna få ut det de vill säga, typ. Visas överst i nyhetsflödet, dessutom skickas pushnotis OCH mejl.
  • Flerföretagschattar: En måstefunktion för dagens chattprogram – kunna samarbeta med människor utanför företaget.

https://workplaceblog.fb.com/product-news/flow-product-announcements/

Facebook får stöd för 3D-bilder

Facebook rullar ut stöd för 3D-bilder i sina VR-miljöer – och i vanliga nyhetsflödet. Ta en 3D-bild och dela som vanligt. Ja, mer specifikt handlar det om att ta en skärpedjupsbild (som porträttläget i iOS), så det verkar vara krav på att det är en tvålinsmobil för att det ska fungera. Nix för nya Pixel 3 i så fall.

http://facebook360.fb.com/2018/10/11/3d-photos-now-rolling-out-on-facebook-and-in-vr/

Facebook testar ångraknapp för skickade meddelanden

Jane Manchun Wong on Twitter: ”Facebook Messenger is finally working on ”Unsend Message” in the app for everyone!Tip @Techmeme pic.twitter.com/5OtQrmyID3 / Twitter”

Facebook Messenger is finally working on ”Unsend Message” in the app for everyone!Tip @Techmeme pic.twitter.com/5OtQrmyID3

Facebook testar AR-dekaler i Messenger

Jane Manchun Wong on Twitter: ”Facebook Messenger is testing AR Stickers pic.twitter.com/l45xELPO0o / Twitter”

Facebook Messenger is testing AR Stickers pic.twitter.com/l45xELPO0o

Facebook-sidor får stöd för WhatsApp-inbjudningsknapp

Facebook testar knapp för att bjuda in via WhatsApp för Facebook-sidor. WhatsApp blir allt viktigare för Facebook, med tanke på att tjänsten globalt är Facebooks sannolikt viktigaste plattform för framtiden. Förstås inte minst på tillväxtmarknaderna.

Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: ”Facebook is testing an ’Invite in WhatsApp’ button for Pagesh/t @pkwesi77 pic.twitter.com/DwYtQsn6Ir / Twitter”

Facebook is testing an ’Invite in WhatsApp’ button for Pagesh/t @pkwesi77 pic.twitter.com/DwYtQsn6Ir

Facebook börjar visa antal stories-visningar

Facebook fortsätter att rigga för en stories-värld. Nu har exempel dykt upp på test/utrullning av en funktion som visar antalet visningar av en story.

Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: ”Facebook testing overlaying a count of unread Stories h/t @CBarrows pic.twitter.com/xOhp69YCkV / Twitter”

Facebook testing overlaying a count of unread Stories h/t @CBarrows pic.twitter.com/xOhp69YCkV

Snapchat

Snapchat släpper kattlinser

En rätt självklart utveckling. Snapchat släpper en kattlins. Alltså en lins speciellt för katter. Så att man kan kan lägga till filter och annat kul när katten tar selfies. Ja, eller om man själv fotar sin katt.

Snapchat’s Cat Lenses let you take even more ridiculous pictures of your pet

Snapchat released a new feature that allows you to place filters over your cat.

LinkedIn

Nyheter från LinkedIn: en helt ombyggd rekryteringsplattform

Rekryterings-, jobblistnings- och jobbannonsfunktionerna slås ihop. När ett företag lägger ut ett jobb kommer LinkedIn samla in mer data kring vem som klickar och använda informationen, med maskininlärning, för att optimera tjänsten för rekryterare.

Plattformen kommer också få mer stöd för att bedöma hur diversifierad en potentiell jobbsökarpool är.

https://techcrunch.com/2018/10/10/linkedin-recruitment-overhaul/

LinkedIn köper AI-medarbetarundersökningsföretaget Glint

Linkedin gör sitt första uppköp under Microsoft-fanan. Om inget oförutsett inträffar kommer LinkedIn att köpa Glint. Glints verksamhet är smartare (Ai, förstås, all the rage) medarbetarundersökningar.

Man kan med andra ord tänka sig att Linkedin ser ett potentiellt nytt intäktsområde. Ett område som dessutom borde jacka in i företages rätt nysläppta Talents Insights-funktionalitet – verktyg för att kunna se om den egna organsationen har rätt kompetenser – även i jämförelse med konkurrenter.

LinkedIn to acquire workforce analytics startup Glint for $400M+ – SiliconANGLE

LinkedIn to acquire workforce analytics startup Glint for $400M+ – SiliconANGLE

Övrigt sociala medier

Google dödar Google Plus

Rätt stort och rätt väntat. Ja, eller rätt mycket på övertid. Google dödar Google Plus.

Det som skulle bli en Facebook-utmanare går nu alltså graven. Anledningen är att Google har upptäckte ett ”massivt” dataintrång i tjänstens API. Istället för att rätta till det stänger man alltså nu ner tjänsten helt. Åtminstone för privatpersoner. Google+ för företag kommer leva vidare – åtminstone ett tag till.

Fun fact: 90 procent av alla Google+-besök varade i max fem sekunder. Så, tja, there’s that. Ingen är väl egentligen förvånad. Det mest förvånande är som sagt var egentligen att tjänsten överlevt så länge som den har gjort.

Att nedstängningen kommer samma dag som Facebook presenterar sin första dedikerade chatthårdvara känns lite som ett tecken i tiden.

Google is shutting down Google+ following massive data exposure

Following a massive data exposure first reported on by The Wall Street Journal, Google announced today that it is shutting down its social network Google+ for consumers. While data was exposed, there is no evidence that it was improperly accessed.

 

Sök/SEO

Google testar reklam i Discover-flödet

Google fortsätter sin strävan att bli Facebook. Alltså ett ställe där vi ska hänga även för slösurfandet, inte bara för att få snabba svar på våra frågor. Senast ut: vad som verkar vara ett A/B-test med reklam i Discover, alltså delen med föreslaget innehåll för ditt slösurfande.

Likt övrigt Discover-innehåll är det alltså reklam som visas direkt, utan att någon sökning behöver göras. Kort sagt är det reklam som inte baseras på din sökning, utan på vem du är, typ. Som på Facebook, summan av alla dina interaktioner.

Det som förstås är underhållande i sammanhanget är att Facebook (ja, eller vi användare) allt mer överger nyhetsflödet för andra sätt att konsumera, dela och interagera med innehåll och funktioner (som chattappar och stories). Enter Google som verkar plocka upp stafettpinnen.

Blir intressant att se om nyhetsflödet kan få nytt liv hos Google (att det alltså passar bättre när det handlar om information/funktioner och inte vänner) eller om Google är för sena på bollen (*host* Google Plus *host*)

Google is Testing Ads in the ’Discover’ Section of its Mobile App

Google has been spotted displaying ads in Google Discover.

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon öppnar mode-popupbutik

Mer butiksnyheter från Amazon. Fysiska butiksnyheter. När vi pratar Amazon och fysiska butiker nuförtiden handlar det mest om Amazon Go, företags kassa- och personallösa närbutikskoncept. Men nyligen lanserade Amazon även sitt 4-Star-koncept (där varorna i butiken ska ha minst fyra stjärnor på Amazon.com). Och nu är det dags för en popupbutik i London.

Under en vecka kommer Amazon öppna en butik dedikerad åt det som alltmer håller på att bli ett av Amazons viktigaste konsumentsegment (och ett som växer snabbast): kläder. Sortimentet i butiken kommer bestå av (förstås) Amazons egna klädmärken blandat med andra. Sortimentet kommer bytas ut varannan dag och det kommer finnas Amazon-stylister på plats för att ge smakråd.

Totalt är det 3000 kvadratmeter som kommer poppa upp på Baker Street.

Att Amazon gör det här är förstås inte minst för att marknadsföra sina egna kollektioner offline. Och eftersom Amazon fortfarande, klädmässigt, har en bit kvar till att ses som high-end-mode så ser man förstås till att mer tunga märken också får plats. Både för att locka fler kunder till popupen, men också för att visa: ”kolla vilka tunga varumärken som säljer kläder via Amazon – varför gör inte ni andra det?”

Amazon to launch Baker Street fashion pop-up – Retail Gazette

Amazon has announced plans to launch its first UK pop-up store for its fashion arm later this month.

H&M testar betalning vid provrummen

H&M testar lite nytt: låta kunderna betala direkt i provrummet. Ja, eller ”i anslutning” till provrummen åtminstone. Betalning inne i butiken så att man slipper stå i kassakö, oavsett.

Intressant att se hur lösningen fungerar rent praktiskt gällande själva hanterandet och betalningsmodell. Gissar att det är de vanliga betalningsalternativen. Alltså i praktiken kort.

Det som kommer bli intressant att se är hur H&M (och förstås alla andra) kommer omfamna mobilbetalningsplattformarna. En Go-butik där man kan blippa telefonen för att automagiskt dra pengar från kontot. Intressant också att se hur Klarna-samarbetet skulle kunna passa in här, offline.

Ja, eller att H&M fullt ut drar igång en egen digital plånbokslösning kopplat till ett lojalitetsprogram.

https://www.market.se/nyhet/hms-nya-testbutik-later-kunderna-betala-i-provrummet-uppskattat?1

Amazon och Flipkart massanställer inför Indiens shoppinghögtid

Dags för Indiens stora shoppingreahögtid (tydligen). Det gör att såväl Amazon som (i praktiken helt Walmartägda) Flipkart har anställt högvis med människor för att hantera den väntade jättevågen av beställningar. Och det är inte få människor vi pratar om. Totalt har de två företagen anställt 80 000 säsongsarbetare för att hantera framförallt logistiken (läs: plocka och packa). Och det är de direktanställda – sen tillkommer de indirekta arbetstillfällena som en följd av jättereorna.

Men inte bara det: Amazon har också öppnat en hindi-version av sin sajt för att än bättre kunna matcha konkurrensen från den inhemska huvudkonkurrenten Flipkart.

Sammantaget visar allt detta hur mycket utländska företag satsar på Indien, som väntas bli nästa stora digitalarena efter Kina, gällande såväl e-handel som sociala plattformar och, tja, allt man numer kan göra på nätet.

(Sen kan jag inte låta bli att gilla namnet på Flipkarts happening: Big Billion Days Sale. Raka rör, liksom.)

Flipkart, Amazon sale create lakhs of jobs in India

In the last few months, both Flipkart and Amazon have directly hired about 80,000 people, including temporary workers, to handle the massive jump in orders during the season sale. If indirect jobs are taken into account then the number of new jobs run into few lakhs.

 

Strömmade medier

Snap släpper Snap Originals – originalvideoinnehåll

Igår släppte Snap sitt senast inititativ för att få användarna att häng mer i appen (och förstås förhoppningsvis locka nya): Snap Originals.

Dagliga Snapchat-exklusiva serier skapade av ”some of the world’s greatest storytellers”. Proffsmaterial, alltså. Först ut är en thrillerserie, en dokusåpa och en komediserie.

Snap Originals kommer även bjud på delvis interaktiva element. Funktionen Snap Portal kommer göra så att användare kan ”kliva in” i en scen och titta sig omkring. Originals kommer även ha egna linser, filter och ”other fun ways” att del tittar upplevelsen med sina vänner.

Snap Originals uses VR to Let you Step Inside These Snapchat Shows | Digital Trends

Tuning in to your favorite shows not enough? Snap Originals will allow viewers to set into a virtual set. The new exclusive shows debut today with three different shows. Snap Originals are vertical, short, and exclusive to the platform. Oh, and they can come with their own Lenses, too.

Apple inleder samarbete med låttexttjänsten Genius

Apple gör en Spotify och inleder samarbete med låttexttjänsten Genius.

Samarbetet innebär att det blir möjligt att söka låtar utifrån ord eller fraser via Genius och sedan spela upp dem i Apple Music.

I sig kanske inte en jättestor förändring, men det är del av en större söktrend: att sök börjar bli allt mer multimedialt. Sök har alltid varit extremt textbaserat, men i takt med att tekniken utvecklas så ökar förväntningarna på att man kan söka på det sätt som bäst passar en själv.

Och det är inte bara självklara saker som att jag kan söka på musik genom att skriva låtfraser eller humma melodin som envist har etsat sig fast i min hjärna – det börjar bli mer komplext än så. Jag vill kunna söka musik utifrån en färg eller utfrån en matsmak. Eller utifrån en bild eller ett objekt. Ja, och alla andra mer eller mindre märkliga kombiationer.

Handlar förstås i grund och botten om att konsumentkraften aldrig har varit starkare – och vi har aldrig varit kräsnare. Vi ser samma utveckling inte minst på betalsidan. Från att kunden får anpassa sig efter de (fåtal) betalsätt som erbjuds så blir det vanligare och vanligare att företag bombar in alla betalsätt de kan komma på. Gäller inte minst på mobilbetalningssidan, där det (hos oss åtminstone) inte finns några totaldominerande spelare än.

Apple Music teams up with Genius to add lyrics to its service

Apple Music has teamed up with Genius, a well-known compendium of song lyrics and musical knowledge, to provide lyrics for thousands of streamable songs on the service. That way, you don’t have to look up the lyrics to the latest hit song you’ve been listening to on repeat recently.

Apples originalvideoinnehåll kanske blir gratis för iOS-användare

Ett av införsäljningsargumenten för Google Pixel-telefoner är obegränsat utrymme för video- och bilder. Apples iMessage – och även Androids meddelandetjänst gör att det går att skicka gratismeddelanden mellan operativlikadana meddelanden. Motsvarande för Alexas chattfunktion.

Finns förstås även andra exempel när företag ger gratistjänster via hårdvaran som konkurrensfördel. Senast ut enligt uppgifter till CNBC är att Apples kommande strömningstjänst kommer erbjuda Apples eget videoinnehåll gratis för iOS-enheter.

Och tja, det kommer i så fall vara vara barnvänligt innehåll. Vilket typ verkra vara det ENDA som Apples tjänst kommer innehålla.

Apple might offer free original content with its devices next year

Now, a new report from CNBC indicates that the might launch the service next year, and offer it for free to Apple device owners.

Warner Media siktar på ny kombovideoströmningstjänst

Warner Media, som nyligen köptes av teleoperatören AT&T, siktar på att paketera sina mediaplattformar i en tjänst. Med andra ord HBO, Turner och Warner Bros. under ett strömningstak. Är tänkt att landa i slutet av nästa år.

Helt i linje med att innehållsjättarna på riktigt börjar positionera sig för ett Spotify för strömmad video – en roll som många är sugna på. Warner Media kommer däremot inte, likt det Disney har gjort inför sin strömningskanal, dra tillbaka sitt innehåll från andra plattformar utan kommer erbjuda både och.

AT&T’s WarnerMedia is launching an ’HBO plus’ streaming service in 2019

WarnerMedia – the combined forces of HBO, Turner, and Warner Bros. that AT&T recently acquired in its massive Time Warner deal – is planning on launching its own streaming service in the fourth quarter of 2019, as announced by WarnerMedia CEO John Stankey.

En Spotify-lista som bokstavligen talat kan rädda liv

Det är är så jävla briljant. På flera sätt. NewYork-Presbyterian Hospital ger bokstavligen talat livsviktig hjälp för alla som kan behöva utföra hjärt-lungräddning. En Spotify-lista som soundtrack till livräddandet. Men det är inte bara en samling låter som sjukhuset tycker ger lite bra livräddningsfeeling – alla låtar i listan är 100 BPM. Alltså den perfekta takten att hålla när man utför handgreppen.

Bokstavligen talat ett sjukt bra initiativ.

A hospital made a Spotify playlist of hot jams to help you perform CPR

NewYork-Presbyterian Hospital created a playlist of songs that are 100 beats per minute to help people learn how to successfully perform CPR.

 

AI – Artificiell intelligens/Digitala assistenter

Alexa kanske snart kan höra när du är sjuk

Nästa Alexa-funktion: din personliga hemläkare? Ett patent från Amazon pekar på att företaget åtminstone siktar på det. Patentet innebär att Alexa automatiskt känner av när du är sjuk – och föreslår lämplig mediciner.

Baseras på röst och andra ”sjukljud”. Typ om man är hes eller hostar när man pratar med Alexa. Men det är inte bara för att kränga mediciner, Alexa ska kunna komma med andra förslag också enligt patentet. Som att föreslå lite värmande soppa.

Patentet innebär också att Alexa ska känna av din sinnesstämning på rösten. Typ om du låter ledsen eller uttråkad och föreslå saker som du skulle kunna göra för att bli lite gladare.

Amazon patents new Alexa feature that knows when you’re ill and offers you medicine

Amazon has patented a new version of its virtual assistant Alexa which can automatically detect when you’re ill and offer to sell you medicine.

Alexa lär sig boka konferensrum

Alexa får en ny killer-skill: boka konferensrum. Del av Alexa For Business och gör vad det låter som: bokar konferensrum. Kan integreras med G Suite, Microsoft Exchange och snart via API. Kort sagt kn man fråga Alexa om ett rum är ledigt och att i så fall boka det.

Kan de väl få ordning på en kombofunktion som kan hitta luckor i folks kalendrar OCH boka ett rum oavsett vad folk har för kalendrar så börjar vi snacka på riktigt (lite det Cortana kan, alltså).

https://techcrunch.com/2018/10/10/alexa-can-now-reserve-conference-rooms/

 

IoT – internet of things

Facebook släpper Portal – videochattshårdvara

Där kom de till sist: Facebooks Echo Show-konkurrenter. Smarta skärmprylar avsedda för kommunikation. Portal och Portal Plus.

Portalerna kan användas till att kommunicera med andra Portal-användare eller med någon som har ett Facebook- eller Messenger-konto. De kan strömma musik från Spotify eller Pandora och strömma Facebook Watch-video (funkar även med några andra tjänster).

Men, tja, det är det. Du kan inte ens använda vanliga Facebook. Nischade kommunikationsenheter, alltså.

Båda prylarna har optimerats för videochattande och kan identifiera dig – även när du rör dig i rummet. När du startar en chatt kommer Portal automatiskt identifiera människor i rummet och hålla dessa i fokus. Och ja, de har förstås vidvinkel.

Och nu är det integritetskritiserade Facebook vi pratar om, så de har självklart lagt till några detaljer för att öka pålitligheten hos skärmarna. Båda har möjlighet att sätta skydd framför kameran och det finns också möjlighet att helt stänga av kamera och mikrofon (sedan ska man lita på att de verkligen är avstängda, men då är vi inne i en helt annan metadiskussion).

Båda portalerna har förstås möjlighet att alltid stå och lyssna, likt övriga konkurrenter. Men det finns ingen möjlighet att spela in video, Däremot finns det redan från start möjlighet att leka med dekalliknande funktioner (heter här ”story time”).

Portal har en tiotumsskärm med video i 720p, medan Portal Plus erbjuder 15,6 tum och 1080p.

Som konstateras är det alltså en väldigt dedikerad videochattspryl och kan inte göra så mycket mer än (förvånande nog inte stöd för WhatsApp eller Instagram). Än, skulle jag tro. Facebook väljer på sätt och vis samma spår som Apple med HomePod: gör en pryl som är riktigt bra på en sak och bygg sedan på mer funktionalitet längre fram.

Det absolut mest spännande i artikeln är dock tanken kring digital assistent. Går uppgifter om att Facebook själva är på gång med en digitalassistent (Aloha), men det innebär trots allt att bygga från scratch rätt mycket. Tänk om Portal skulle få stöd för… Google Assistant? Eller Alexa? Eller Siri? Med andra ord låta andra ta fram assistenten och erbjuda hårdvaran. Spontant kommer jag att tänka på ett varmt ställe och snöbollar, men tja, konstigare saker har hänt.

Båda prylarna släpps i november. Portal kommer kosta 199 dollar och Portal Plus 349. Köper du två får du 100 dollar rabatt. Ett sätt att growthhacka utrullningen à la Google och Amazon, alltså. Ett passande Workplace-komplement om inte annat (vi lär se den typen av tätare integrationer vad det lider).

https://www.theverge.com/circuitbreaker/2018/10/8/17928554/facebook-portal-announced-camera-price-video-chat

Google Home kan släppas i Sverige 24 oktober

Nu verkar vi ha fått ett datum för när Googles smarta högtalare Home, med tillhörande svensktalande digitalassistent, landar i Sverige. 24 oktober enligt uppgifter från Breakit. OK, Google?

Bekräftat: Då kommer Google Home till Sverige

Snart kan röstrevolutionen börja.

Google kopplar ihop alla uppkopplade prylar med Home Hub

Förutom nya Pixel-mobilen släppte Google idag även, som väntat, Home Hub. Som är vad det låter som: en hubb för att styra och ha koll på det uppkopplade hemmet. Innehåller en HomeView-instrumentpanel, som känns väldigt HomeKitig. Plus förstås möjlighet att använda de vanliga Google-tjänsterna.

Home Hub drivs av en specialanpassad version av Cast, intressant nog kallad Assistant OS. Alltså inte Androidnågonting. Kan alltså vara ett första steg för Google att rulla ut ett IoT-operativ som ska kunna bli det som Android och iOS är för mobiler.

Home Hub stöder Youtube (förstås), men även andra strömningstjänster som Spotify och Pandora. Alltså typ samma uppsättning som Facebooks nya Portal-videochattsprylar. Ja, undantaget Youtube, då. Funkar att casta till (men inte allt, som exempelvis Netflix).

Vad Home Hub intressant nog INTE har är en kamera. Kort sagt tänker man sig inte att Home Hub ska konkurrera med Echo Show eller Facebook Portal. Och likt Facebook Portal finns det ett reglage för att helt få Home Hub att sluta lyssna hela tiden. (Vi kan väl säga så här: hade Home Hub och Portal släppts för ett år sedan, före senaste årets dataläckor och förtroendekriser, så hade den här funktionen säkerligen funnits i någon av prylarna.)

Sju tum stor skärm, kommer i fyra färger kostar 149 dollar och börjar levereras 22 oktober (om du bor i USA, Storbritannien eller Australien – alltså de länder som Google Home först började säljas i). Likt de nya Pixel-telefonerna bjussar Google även på sex månader Youtube Premium – alltså ett sätt att försöka få snurr på den verksamheten.

The Google Home Hub will put Assistant up against Amazon’s Echo Show

Google has just announced the Home Hub at its fall hardware event, a new Google Assistant device that looks like it’ll compete with products like Amazon’s Echo Show and the newly announced Facebook Portal by adding a screen to its existing Google Home device lineup.

Walmart patenterar kundvagn som känner av hur stressad du är

Och, tja, det är klart att Walmart har patenterat en biometrikundvagn. Alltså en kundvagn som läser av användarna via handtaget.

Vagnen mäter kunders puls, handtemperatur, hur hårt de håller i handtaget och hur snabbt de går. Infon skickas till Walmarts servrar och ska sedan kunna skicka information till personalen om sinnesstämningen hos enskilda kunder. För att kunna möta kunderna bättre och, förstås, kränga mer.

Lägg till Walmarts fjolårspatent att läsa av kunders ansikten för att se hur nöjda eller missnöjda de här och, tja, vi är halvvägs till Kina. Bokstavligen.

Finns inga som helst GDPR-frågetecken kring en sån är lösning.

Walmart Patented a Cart That Reads Your Pulse and Temperature

The system’s designed to monitor shoppers’ biometrics throughout the store.

 

Bekvämlighetsekonomin

Waze rullar ut sin bildelningstjänst över hela USA

Navigeringsappen Waze tar ett stort steg mot att bli ett bildelningsföretag. Man rullar ut sin apptjänst Waze Carpool över hela USA.

Jämfört med övriga delningstjänster så har Waze tänkt betydligt mer framtidssäkrat. Där övriga tjänster ofta handlar om storstäders stora problem – en person i en bil (ja, eller två då) – så går Waze Carpool ut på att få in så många människor som möjligt. Och skapa så effektiva rutter som möjligt. Man kan välja ”åkkompisar” baserat på att man delar skift eller har samma rutt.

Intressant nog kommer Waze specifikt satsa på Amazon-anställda i och med att tjänsten kommer finnas vid 50 av Amazons logistikhubbar.

https://techcrunch.com/2018/10/10/waze-carpool-app-nationwide-amazon/

Waymos självkörande bilar har rullat tio miljoner mil – nu planeras taxitjänst

Google-ägda Waymo har nu rullat 10 miljoner miles med sina självkörande bilar. Vilket är… rätt långt. Även om företaget inte än är redo för helt självkörande trafik (inte minst på grund av gällande lagstiftning) så siktar man ändå på att rulla ut kommersiell taxiverksamhet i USA.

Ett rätt stort steg mot självkörande fordon som del i vardagsstadsbilden.

Waymo’s self-driving cars hit 10 million miles | TechCrunch

Alphabet’s self-driving car company Waymo has spent years testing its autonomous vehicles on public roads. What started as a trickle of miles driven each

 

Mobilt

Google släpper Pixel 3-mobiler

Idag presenterade Google Pixel och Pixel XL, generation 3: 6,3 respektive 5,5 tum. Trådlös laddning och ett ställ för trådlös laddning som kan köpas till (Pixel Stand). När Pixeln står i stället får den ett anpassat gränssnitt för det uppkopplade hemmet typ. Saker som Google Assistant-info. Kameran ska vara ännu vassare än sist, förstås.

Det är Google, så vi fick förstås också lite mer googliga funktioner:

  • Assistant kan användas för att upptäcka skräptelefonsamtal. När ett spammigt samtal når Assistant svarar telefonen själv så att du inte behöver störas. Men Assistant transkriberar samtalet så att du kan läsa det i efterhand – ifall det inte var ett skräpsamtal. Det är Google Duplex som står för den här funktionen, Gooogles creepycoola turingtestsäkrade AI.
  • Playground: Ännu vassare AR-lekstuga, komplett med de obligatoriska dekalerna och AR-3D-objekten. Här ingår även Playmoji, Googles version av Animoji (gulliga grejer som tar efter ditt ansiktsuttryck).
  • Google Lens blir ännu smartare: Kameran får Lens Suggestions. Peka på något och få förslag på vad du kan göra med objektet i bilden (ringa ett nummer, gå till en webbplats, skanna QR-kod, gå till Gogle Maps). Sköts lokalt i mobilen (vilket i dessa integritets- och ”ständigt uppkopplad”-tider blir allt vanligare).

Telefonerna kommer kosta från 799 dollar för 64 GB-Pixeln, och från 899 för storebror med samma minnestorlek. Kan beställas från och med 11 oktober och släpps sedan 1 november – i 13 länder. Sverige är dock inte ett av dem.

Google Pixel 3 and 3 XL announced with bigger screens and best cameras yet

After months of leaks, Google has officially announced its Pixel 3 and Pixel 3 XL smartphones. They feature bigger screens, faster specs, and even better cameras than the Pixel 2.

 

Ekonomi och finans

Apple köper AR-företaget Spektral

Apple har köpt ännu ett AR-företag: danska Spektral (tydligen redan förra året). Spektrals verksamhet är verktyg som ger grönskärmsfunktionalitet, med andra ord ändra bakgrunden i videos.

I linje med Apples uppköpsstrategier kostade Spektral typ ingenting i dessa sammanhang, bara en 30 miljoner dollar om uppgifterna stämmer. Och uppköpet är förstås för att vässa Apples AR-erbjudande ytterligare.

Apple bought a machine learning green screen startup to focus on AR

Apple has purchased Danish machine learning startup Spektral, which specializes in cutting out people from video backgrounds in real time. It’s the latest acquisition of many from Apple, in which the company is expanding into the augmented reality space.

Apple köper chiptillverkaren Dialog

Andra Apple-uppköpsnyheten på ett par dagar. Den här gången handlar det om chiptillverkaren Dialog, som Apple köper för 600 miljoner dollar.

Det man betalar för är ett licensavtal kring chip, men man tar även över stora delar av Dialogs personal och immateriella rättigheter. Närmare bestämt 300 personer som går över till Apple.

Apple har plockat hem allt mer av delproduktionen, dels för att få komponenter exakt som de vill ha dem, men också för att garantera tillgången. I det här fallet handlar det om ett uppköp för att göra iPrylarna ännu mer strömsnåla.

https://techcrunch.com/2018/10/10/apple-is-paying-300m-in-cash-to-buy-a-part-of-dialog-semiconductor-and-expand-its-chipmaking-in-europe/

Det svajiga börsklimatet kan försena Tencent Musics börsnotering

Börser över hela världen har fått storstryk senaste tiden (även om det studsat upp lite idag). Och det är inga småras vi pratar om. Den svagare marknaden just nu har, enligt uppgifter till Reuters, fått Tencent Music att skjuta på sin börsintroduktion till dess att saker och ting lugnar ner sig lite. Sannolikt minst till november.

Återstår att se hur det går med den här saken.

Tencent Music delays $2 billion U.S. IPO due to weak markets – sources

Tencent Music Entertainment has delayed its planned U.S. initial public offering (IPO) until at least November as the owner of China’s most popular music apps prefers to wait for global stock markets to stabilise, three sources said.

Tencent inte längre ett av världens tio högst värderade börsbolag

Tencents kräftgång fortsätter. Sedan årsskiftet har över 200 miljarder dollar utplånats från företagets börsvärde. Så pass att man nu inte ens platsar i topp-tio-listan över de högst värderade börsbolagen.

Igår fick de se sig passerade av den forna ettan på börsvärdestoppen: Exxon Mobil. Exxons kurs stängde igår runt 366 miljarder dollar, Tencent ligger runt 350.

Tencent – och överlag de sociala plattformarna inklusive Google – har 2018 haft det extremt tufft på aktiefronten. Del av en generell backlash mot sociala plattformar och techjättar som lever på användarinformation. För Tencent (och Alibaba) dessutom ytterligare påeldat av handelskrig och regleringar.

Tencent is no longer one of the world’s 10 biggest companies

Tencent has been replaced by Exxon Mobil Corp. in the top of the rankings based on market capitalization

Tencent investerar fintech-startupen Nubank

Tencent gör ännu en investering (åtminstone enligt uppgifter från The Information). Den här gången i fintechstartupen Nubank, vars verksamhet är virtuella kreditkort. Så långt inget konstigt.

Det som däremot är lite mer ovanligt att Nubank är ett brasilanskt företag. Nubank-investeringen blir inträdet i Brasilien för Tencent och säger förstås en hel del om att man tänker ha närvaro där. Antingen närvaro-närvaro eller vi-följer-de-kinesiska-turisterna-närvaro, som mest varit strategin så här långt.

Men framförallt får nyheten mig att inse hur extremt lite jag vet om techscenen i syd- och latinamerika. Får ändra på det.

China’s Tencent invests $180 million in Brazil fintech Nubank

Chinese gaming and social media firm Tencent Holdings Ltd <0700.HK> paid $180 million for an undisclosed minority stake in Brazilian financial technology company Nu Pagamentos SA, both companies said on Monday.

Behöver Snap ta in mer pengar?

Hur går det egentligen ekonomiskt för Snap? Jotack, bara finemang. Nästa år blir det svarta siffror för första gången sedan starten. Om man frågar grundaren Evan Spiegel. Eller: Öh… nej? Om man lyssnar på de analytiker som Bloomberg har pratat med.

Enligt en rapport som Bloomberg har kommit över så blöder pengar. Inget någon större överraskning, det har ju Snap gjort sedan starten. Men det är väl blodflödesmängden som analytikerrapporten hängt upp sig på. Snap håller på att ”snabbt få slut på pengar”. Så pass att det kan bli läge att ta in nya pengar redan under nästa år. Marknaden tyckte sådär mycket om uppgifterna och sänkte aktiekursen med 6,4 procent till ny all-time low-kurs.

Med tanke på hur tillväxtkurvan ser ut för tjänsten så är det inte nya färska användarpengar som är räddningen enligt rapporten, utan rejäla kostnadsskärningar. Kan alltså behöva komma in nya investerarpengar, eller så skulle man kunna vända sig till ägarna och göra en nyemission. 

Ja, eller så Spiegel koll på läget. Om en knapp månad är det dags för nästa kvartalsrapport från företaget. Då är det åter dags att få inblick i hur det går för Snap.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-10-09/snap-s-cash-drain-is-becoming-a-big-problem-analyst-says

 

Övrigt

Shopify öppnar B2B-butik och entreprenörshubb

E-handelsplattformen Shopify öppnar sin fysiska ”butik”. En butik för att visa upp sin hårdvara och de tjänster de kan erbjuda. Kort sagt ett showroom för B2B-e-handelsprodukter. Ett milt sagt intressant koncept.

Men det visar att fysisk närvaro även börjar bli relevant för den här typen av verksamheter. Och lokalen ligger mitt i smeten av ett gäng Shopify-kunder. Kort sagt, en ”närbutik” – fast för B2B.

Inte bara det, lokalen är även tänkt att fungera som kunskaps- och erfa-hubb för entreprenörer. Content marketing offline, om man så vill.

https://techcrunch.com/2018/10/11/shopify-opens-its-first-brick-and-mortar-space-in-los-angeles/

Google Slides får realtidstextning

Google presenterade inte bara ny hårdvara idag: man la också till ny funktionalitet i sin PowerPoint-utmanare Slides. Nu har även Slides fått stöd för realtidstextning av en muntlig presentation. Som konstateras: förstås främst för människor med hörselnedsättningar, men i dessa video-utan-ljud-tider är det här en funktion med bredare användningsområde.

Google Slides Now Offers Automated Real-time Captions for Presentations | Digital Trends

A new feature for the Google Slides presentation software uses a PC’s built-in microphone to transcribe the words of a speaker in real time, displaying them for everyone to see. While aimed at those with hearing loss, the feature could also prove useful in noisy rooms or when the speaker fails to project their voice.

Google stryper externtjänsters åtkomst till Google-tjänster

Efter gårdagens oväntade besked att Google lägger ner Google+ (beskedet nu var oväntat, inte att de till sist gör det) efter ett rätt massivt dataintrång så presenterade Google att antal åtgärdspunkter för att det inte ska hända igen.

Handlar rätt mycket om samma kur som Facebook släppte efter deras dataläckageavslöjande tidigare i år: man kommer helt enkelt kräva mer användargodkännanden för att få komma åt Android- eller Gmail-data och dessutom strypa hur mycket information tredjepartsappar kan få ta del av.

Börjar gälla för nya användare från och med oktober och ska vara utrullat till alla i början av nästa år.

Google limits third-party access to Gmail and other account data

Google isn’t just shutting down the consumer version of Google+ as a response to privacy concerns. The company is gradually rolling out a change to its developer tools that will give users much more control over privacy permissions for their account data.

Börjar det bli dags för alla webbplatser att tänka mörkerläge?

Riktigt intressant och helt i tiden. Allt fler prylar och appar får ett mörkerläge. Alltså ett läge där gränssnittet är mörkt istället för det klassiska vita/ljusa – som internet har som norm. Både för att lyfta fram innehåll och spara ögonen när man använder skärmar i mörka omgivningar.

På webbplatsfronten är det dock bara en variant som (nästan alltid) gäller. Webbplatsen har sitt utseende. Dygnet runt. Ofta med vit eller ljus bakgrund. Enter Dark Reader – en Chrome-plugin (bland annat) för att invertera webbläsaren till mörkerläge. Med andra ord inverteras även alla webbplatser, vare sig de har ett mörkerläge eller inte.

Motsvarande finns förstås också i våra telefoner, där tillgänglighetsinställningar gjort det möjligt att växa till en inverterad mobilupplevelse. Men det får mig att tänka på ett par saker:

Hur bra funkar din webbplats eller app om den tvingas över i ett mörkerläge? Som nästan allt annat nuförtiden är det våra kunder som i slutändan har en stor del av makten hur användareupplevelsen blir. Om jag föredrar mörkerläge så kan jag tvinga in en webbplats i det läget – även om webbplatsen då ser ut som skräp. Och i vissa fall kanske det knappt går att använda på grund av att färger har använts på ett sätt som funkar jättebra när det är mörkt innehåll på ljus bakgrund, men inte alls blir lika bra omvänt. Ja, och loggor ska vi förstås inte prata om.

Är det kort sagt dags att se till att våra digitala gränssnitt fungerar på det sätt våra kunder vill – även här? Att ”responsivt” eller ”adaptivt” även inkluderar färglägesval? Kan även här bli en konkurrensfördel – vilken e-handlare har bäst Netflix-läge? Kan avgöra var jag handlar.

Vi pratar alltid om personalisering av tjänster som webbplatser, men förvånansvärt lite händer. Men tänk om vi också automatiskt kan hjälpa kunden (lex bekvämlighetsekonomin)? För senaste MacOS finns det ett hack som automatiskt slår över till mörkerläge när solen går ned, så jag själv inte behöver växla. Finns inte som användarvänlig defaultfunktion än, men det lär komma.

Jag tänker att en webbplats borde kunna göra samma sak. Har man kundens position och kunden går med på det kan vi helt enkelt växla till den färgmässigt mest lämpliga versionen automatiskt, så att kunden även här kan få bästa möjliga upplevelse – både i datorn och i mobilen.

LinkedIn i mörkerläge

Även källkritiken har disruptats av internet

Intressant artikel av Jack Werner kring källkritik. Eller kanske bristen på källkritik. Eller kanske allra mest: att även källkritik som fenomen har disruptats av internet.

Werner refererar till en nyutgiven studie (har inte läst själv än, i to do-högen) där ett antal respondenter fick titta på nyheter från nyhetsflöden och bedöma trovärdigheten hos dem. Och det studien kom fram till var att inget av det traditionella gällande källkritik längre gällde hos de svarande. Inte vem som hade delat (om det var vänner man litade på) eller avsändarkällan.

Det som istället spelade in var att man helt enkelt blivit bra på internet. Kunna se tecknen som fejkare använder. Och krasst talat: någon slags föraning om att det där nog ändå inte kan stämma. Och en vilja att grotta i frågan. En benägenhet som förstås minskar i takt med att det man läser bekräftar den egna uppfattningen och världsbilden.

Kanske inte nyheter i sig för den som engagerat sig i ämnet, men det handlar ändå om en studie som kommit fram till resultatet (lär komma fler som bekräftar eller falsifierar). Värt att ändå ha med sig och säkerligen av förklaringarna till att yngre i andra undersökningar generellt varit mindre benägna än äldre internetanvändare som är uppvuxna i en era när det som stod eller avbildades var sant.

Själv kan jag inte låta bli att dra parallell till rapporteringen och debatteringen kring EU:s föreslagna nya upphovsrättslagstiftning. En rätt unison bild av vad direktivet faktiskt säger som stämde med att EU vill förstöra internet (den onda staten). En version som sedan spridits av internetauktoriteter hos oss, men ironiskt nog inte alls lika många jurister. En låg vilja att ifrågasätta den vedertagna versionen och själv sätta sig in i frågan utifrån källtexterna, vilket gjorde att de alarmistiska predikningarna spreds vidare i ännu större cirklar.

https://www.dn.se/kultur-noje/jack-werner-fejkstoryn-om-lucia-cole-visar-hur-modern-kallkritik-fungerar/

Boston Dynamics Atlas-robot lär sig parkour

Och DÄR börjar Boston Dynamics Atlas-robot med parkour. Tja, även en robot behöver väl en hobby.

Det är… rätt imponerande…

Parkour Atlas

Atlas does parkour. The control software uses the whole body including legs, arms and torso, to marshal the energy and strength for jumping over the log and leaping up the steps without breaking its pace. (Step height 40 cm.) Atlas uses computer vision to locate itself with respect to visible markers on the approach to hit the terrain accurately.

Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Kanske också intressant

Av Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Plattform för samtyckeshantering av Real Cookie Banner