Kategorier
Allmänt digitalt Ekonomi och finans Mobilt Spaningar

Digitala spaningar vecka 37 2021 – del 3

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Mobilt

Massavhopp bland ingenjörer kan ha drabbat chiphastigheten i nya iPhone och iPad

När jag sammanfattade presentationen av årets iPhone-modeller (plus iPad och Watch) så reagerade jag på att det nya A15 Bionic-chipet, och hastigheterna på prylarna överlag, jämfördes med konkurrenter. Visst, Apple har gjort så förr och att kunna säga att de nya prylar är 3-5 gånger snabbare, chipmässigt, än konkurrenter är förstås trevligt. Men Apple nämnde i år däremot ingen jämförelse med tidigare generationer av de egna komponenterna. Min tanke: att skillnaden kanske inte är så stor.

Fler har reagerat på det och någon betydligt mer chiptekniskt bevandrad än jag sammanfattade det i detalj i artikeln här nedan. Men kontentan är oavsett ungefär det jag spekulerade i: att skillnaden kanske inte är jättestor jämfört med tidigare generation av Apples chip. Och att den hastighetsökningskurvan kan plattas ut ännu mer nästa år.

Men framförallt är det intressanta i artikeln tankar om vad det kan bero på: massiva avhopp bland de ingenjörer som arbetade med Apples chiputveckling. Att de helt enkelt har lockats över till konkurrenter, framförallt till 2019-grundade Nuvia som numer ägs av Qualcomm. Apple kan alltså ironiskt nog ha tappat folk till det företag som Apple ville minska sitt beroende av när de drog igång sin egen chiptillverkning.

Nu är hastigheten för de flesta användare långtifrån det viktigaste – det är som megapixel- och megahertz-racen, dagens mobiler är överlag tillräckligt snabba för normalanvändarna. Men kompetenstappet kan alltså ha gjort att Apples prylar kommer se mindre hastighetshopp. Ett tag åtminstone.

Apple CPU Gains Grind To A Halt And The Future Looks Dim As The Impact From The CPU Engineer Exodus To Nuvia And Rivos Starts To Bleed In

Apple’s leading CPU team looks to be struggling as they have now delivered no CPU gains for the first generation ever. Apple likely had to delay their next core architecture due due to personnel overturn from the Nuvia exodus. Furthermore, with a new exodus surrounding Rivos, the future doesn’t look so bright.

Shazams iOS-integration har nu identifierat 1 miljard låtar

Så har Apple bockat av ännu en miljard. Den här gången handlar det om Shazam, som nu totalt har identifierat över 1 miljard låtar. Ja, eller mer specifikt 1 miljard låtar totalt identifierade via iOS-Shazam. Den version som från och med iOS 14.2 finns integrerad i själva operativsystemet.

Shazam överlag passerade en ännu mer imponerande milstolpe i somras: tjänsten används nu över 1 miljard gånger i månaden. Med andra ord kan vi konstatera att Kontrollcenter-vägen inte är den vanligaste startpunkten för alla som vill shazamma.

Apple’s Shazam Control Center Music Recognition Feature Hits 1 Billion Songs Identified

With the launch of iOS 14.2, Apple introduced a new Shazam Music Recognition toggle for the Control Center, giving iPhone, iPad, and iPod touch users…

 

Ekonomi och finans

Mailchimp köps upp för 12 miljarder dollar

Så försvinner ännu en nyhetsbrevstjänst från marknaden. Mailchimp. Åtminstone som fristående företag. Mailchimp köps upp av Intuit för 12 miljarder dollar.

Jag skrev om spekulationerna att det här skulle ske i förra veckan och igår bekräftade Intuit affären. Väldigt mycket ett 2021-uppköp, alltså. Med tanke på hur svarta nyhetsbrev är just nu.

Och uppköpet är fortfarande lika märkligt. Inte ATT Mailchimp köps upp, det var nästan väntat med tanke på hur allt fler branschkollegor gått samma väg. Men däremot köparen Intuit som är mest kända för… skatte- och bokföringsmjukvara. Inte en självklar Mailchimp-match.

Nu är det kanske inte nyhetsbrevsfunktionen som Intuit var mest sugna på. Mailchimp är vid det här laget en betydligt bredare marknadsföringsplattform och enligt Intuit själva ska Mailchimps produktportfölj hjälpa Intuit att bli småföretagarnas one stop shop. Typ.

Men ändå en inte helt självklar affär. Återstår att se vad som händer med Mailchimp nu, framförallt vilka förändringar det här kommer att innebära (jag kör mitt nyhetsbrev via Mailchimp, så ja, jag lär ju bli varse).

Saker som blivit utrotningshotade senaste året eller så: antalet oberoende, stora plattformar för poddar och nyhetsbrev. Återstår att se när det är Substacks tur.

https://techcrunch.com/2021/09/13/intuit-confirms-12b-deal-to-buy-mailchimp/

Truecaller siktar på börsnotering under fjärde kvartalet

Så ser det ut som att uppgifterna om att svenska Truecaller skulle börsnoteras under 2021 stämde. Nu bekräftar bolaget att ambitionen är att kliva in på börsen under fjärde kvartalet i år. Värderingsmässigt vill Truecaller själva inte säga något utan tycker det är ”viktigt att marknaden får sätta värderingen”, men det har talats om 25 miljarder dollar. Oavsett det så hoppas bolaget ta in runt 1 miljard kronor på noteringen, pengar som ska användas för att fortsätta växa – även genom förvärv.

Det kanske mest intressanta i sammanhanget är att Truecaller väljer Stockholmsbörsen istället för någon av de amerikanska börserna. På gott och ont så ger det svenska investerare möjlighet att satsa pengar på den indiska marknaden, vars börsregler inte tillåter utländskt ägande (åtminstone inte direkt). 2020-talets enskilt viktigaste tillväxtmarknad, vilket potentiellt betyder rejäl potential för en investering.

Men omvänt är det också förenat med samma risk som andra tillväxtmarknader, inte minst med tanke på att precis alla techgiganter både i väst och i Kina storsatsar på att armbåga sig in på den indiska marknaden. Inte minst på Truecallers område med mobila tjänster. Truecaller har sisådär en kvarts miljard användare (de flesta i Indien), vilket förstås är en sjukt stor siffra. Men ställd bredvid de största techbolagen är Truecaller en förhållandevis liten spelare. Inte minst rent ekonomiskt.

Att Truecaller väljer Stockholm framför USA lär mycket bero på var de är stora. På svenska börsen kan de bli en riktigt stor spelare medan de i USA blir en i mängden. Dessutom ett bolag som alltså verkar i en helt annan del av världen än den som amerikanska investerare är intresserade av – trots tillväxtpotentialen. 

Truecaller bekräftar notering – tar in en miljard för tillväxt

Svenska Truecaller, som har hundratals miljoner användare, aviserar officiellt sin intention att börsnotera bolaget. Värderingen har tidigare spåtts landa på närmare 25 miljarder kronor.

Kina vill stycka upp Ant Group

Från att stå på tröskeln till historiens största börsnotering till TKO på mindre än ett år. Kinesiska, Alibaba-kopplade fintechbolaget Ant Group är WeWork all over again. Fast den här gången är det inte internt kaos som satt käppar i hjulen, utan Kinas allt mer aktiva ambitioner att kapa makten och dominansen hos landets techjättar. En kamp där Alibaba, Ant Group och Jack Ma (grundaren till båda företagen) kan sägas vara såväl startpunkten som epicentret. Nu kommer nya uppgifter om ännu ett kliv från Kina: krav på att Ant Group ska styckas upp.

Det här är i sig inte särskilt förvånande – eller nytt. Ända sedan Ants börsnotering ställdes in under kaotiska former efter det att översynsmyndigheterna i praktiken sa stopp så har Kina haft krav på att Ant måste ställa om sin verksamhet. Renodla tillbaka den mer till rötterna: betalplattformen Alipay. Framförallt är det den exploderande utlåningsverksamheten som Kina vill begränsa. Igår kom uppgifter om att Kina nu kräver att Ant bryter ut just utlåningen från Alipay-appen (tänk Swish) och lägger den i en separat app.

Tanken är att det helt enkelt ska bli ett steg längre för att låna pengar. Om man så vill: nästan ett försök att sätta stopp för impuls-sms-lån. Istället för att det finns en låna pengar-knapp precis intill det tomma kontobeskedet så måste man nu gå in i en separat app.

Det handlar alltså delvis om att bryta kurvan med ökande konsumentlån, men också att minska Ants kontroll över stora mängder användardata. Det är inte bara gränssnittet som ser ut att behöva delas upp, utan också tekniken bakom kulisserna. Som del i det här så ska Kina också hålla på att ta över just Ants massiva mängder användardata och lägga den i ett nytt bolag. Ett som kontrolleras av statliga kinesiska bolag. Ant måste helt enkelt be staten om lov för att få använda sina egna kunders data. Dessutom flera gånger vad det verkar (en gång för allt kopplat till Alipay, en annan för utlåning och så vidare).

Och allt det här handlar mycket om en maktkamp mellan Kina och landets techjättar. Det är med andra ord bara staten som ska få sitta på massiva mängder data om Kinas invånare, inte privata(ish) bolag.

https://bit.ly/3CtRUGn

Canva blir världens femte högst värderade startup

Hur mycket kan ett företag vars verksamhet består i att göra det enklare för folk att få till lite snyggare stories vara värt? Sisådär 40 miljarder dollar. Det är nya värderingen på Canva efter att bolaget har fyllt på kassan med 200 miljoner. Det är dessutom ett rejält hopp värderingsmässigt, upp från 15 miljarder i april i år. 

Canva rusar därmed i värderingstopplistan. Faktum att den nya värderingen gör Canva till världens just nu femte högst värderade startup. Precis efter Klarna och snäppet före Instacart. Eller för den delen: det gör att Canva nästan är värt lika mycket som Twitter.

Canva Raises At $40 Billion Valuation – Its Founders Are Pledging Away Most Of Their Wealth

Canva is now one of the world’s most valuable startups after raising $200 million in new funding at a $40 billion valuation. Cofounders Melanie Perkins and Cliff Obrecht promise to donate 30% of the company away.

Swish gör det möjligt för företag att swisha privatpersoner

Nu funktion från Swish. Eller rättare sagt en inverterad betalfunktion. Nu blir det möjligt för företag att betala sina kunder, privatpersoner alltså, på samma sätt som kunder kan betala företag idag. Som återbetalningar av returnerade varor.

Egentligen rätt konstigt att den här funktionen har dröjt så länge.

Swish nya satsning – nu kan företag betala kunder

Swish får ytterligare en funktion och kan nu användas för att företag ska kunna överföra pengar till sina kunder.

Låttexttjänsten Genius köps upp av Kik-ägaren MediaLab AI för 80 miljoner dollar

Ännu ett internetbolag köps upp: låttexttjänsten Genius. För 80 miljoner dollar, vilket jag måste säga är förvånansvärt lite. Nytt hem blir MediaLab AI.

Vilka är då köparna av Genius? Ett holdingbolag som äger ett antal ”internetvarumärken”, där det förmodligen överlägset mest kända namnet är chattjänsten Kik som MediaLab köpte upp 2019.

Lyrics firm Genius acquired for $80m by MediaLab – Music Business Worldwide

Genius is a lyrics database, editorial publisher, and digital media company founded in August 2009.

Discord nu värt 15 miljarder dollar

Under första halvan av 2021 så hette det att den spelfokuserade chattappen Discord förhandlade med Microsoft om att bli uppköpta. Förhandlingar som lika obekräftat ska ha avslutats när Discord avböjde ett bud på 12 miljarder dollar. Ett nej tack som kändes milt sagt lätt vanskligt – för att inte säga lätt dumdristigt. Men nu ser det ut som att det kan ha varit rätt vägval, åtminstone just nu.

Efter att ha lyckats säkra 500 miljoner dollar i ny finansiering så ska Discord nu ha nått en värdering på 15 miljarder dollar. Ett Facebook-bud-på-Snapchat över vad Microsoft bjöd, alltså. 500 nya millar att växa för. Klang och jubelfest.

Ja, återigen: just nu. Inte så att Discord är helt på säker mark trots det här. Även om Discord har en rätt bekväm ställning som lite av default-chattplattformen för gamers så hårdnar konkurrensen allt mer på området. De verkliga techgiganterna vill förstås vara och leka här – och då är ett bolag värderat till snurrigt höga 15 miljarder dollar i sammanhanget. Inte minst som techgiganternas intäkter – och därmed möjligheter att investera och vidareutveckla – springer i cirklar runt de pengar som Discord drar in.

Med andra ord inte särskilt konstigt att Discord aktivt jobbar på att bredda plattformen för att locka andra användarskaror än bara spelare (a.k.a. göra en Twitch). Men det är ju inte riktigt så att konkurrensen är mindre hård på chattsidan även bortom spel.

Discord funding round values it at an eye-popping $15 billion

That’s two Bethesdas.

Whatnot blir livevideoshopping-enhörning

Senaste enhörningen (alltså en startup värderad till över 1 miljard dollar): Whatnot. 150 miljoner i nytt kapital knuffade alltså Whatnot över miljardgränsen (till 1,5 miljarder, till och med). Det är dessutom en enhörning som är väldigt mycket 2021: livevideoshopping.

Mer specifikt så är Whatnots verksamhet en rätt tydlig nisch på shoppingområdet: samlarobjekt. Saker som Pokemonkort. Och just det är något vi ser allt mer av överlag på nätet: de riktiga techgiganterna tar över allt fler områden, shopping inte minst. Men det dyker också upp allt fler som aktörer i den långa svansen som börjar bli riktigt stora. Företag som alltså nischar in sig hårt på rätt smala områden och vässar sitt erbjudande för att bli bäst där.

Inget nytt i sig, vi har alltid sett hur små och aktiva gemenskaper kan frodas vid sidan av jätteplattformar. Men det intressanta är att även de nu i sig börjar kunna bli jätteföretag.

Whatnot raises another $150M for its livestream shopping platform, evolves into a unicorn | TechCrunch

Whatnot, a livestreaming shopping platform for collectors to buy and sell things like rare Pokémon cards and Funko Pops, has closed a $150 million Series

 

Övrigt

EU vill bli störst på halvledare

Coronakrisen gav världen en hel massa insikter. Bland annat att vi kan ha låtit globaliseringen gå för långt. Eller rättare sagt: lite för mycket av de saker som krävs för att få dagens samhällen att snurra på daglig basis har outsourcats till Långtbortistan.

Nu är det inte ett problem i sig: att saker tillverkas i helt andra delar av världen än där de köps är sedan gammalt. Men det pandemin visade var hur sårbart det är när stora delar av produktionsled ligger koncentrerade till några få delar av världen och hur fort dominobrickorna kan börja falla om gränser börjar stängas och leveranskedjor bryts. För den enskilda människan landade insikten att det kan vara lite bra att ha en affärer och restauranger i kvarteret och inte bara förvänta sig att saker levereras från ett centrallager i ett annat land nästa dag.

Fler länder har därför börjat inse att det är dags att svänga tillbaka pendeln en aning. Hitta en balans mellan global handel och att säkerställa att samhällskritiska funktioner finns under egen kontroll. Som att säkerställa tillgången på saker som krävs för våra allt fler uppkopplade prylar. Saker som mobilchip och halvledare.

EU har nu därför siktat bågen högt: unionen har gått ut med att de vill bli störst på halvledare. Jag gillar den ambitionsnivån.

När det har handlat om tech och digitalisering så har det ofta hetat att EU och Europa överlag är hopplöst omsprungna av Kina och USA. Så pass att det är rätt tvärkört för den gamla världen. Men bara de senaste åren har det börjat bubbla rejält i EU. Allt fler techbolag från EU börjar växa sig nästan techgigantstora. En kombination av ekonomiska satsningar från EU, tajtare regleringar och GDPR-jakt av icke-EU-bolag, pandemin, handelskriget mellan USA och Kina och Kinas allt hårdare reglering av de egna techbolagen har gjort att EU har kommit in i någon form av andra digitaliseringsandning.

Nu hoppas vi att det håller i sig och att EU utnyttjar läget mitt i ögat på den smått perfekta stormen.

EU tar upp kampen med Kina – vill bli etta på halvledare

EU ska ta upp kampen med Kina för att bli världsledande på halvledare, lovade EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen på onsdagen.Samtidigt ska unionen få fart på vaccineringen mot coronaviruset, både i och utanför Europa.

Tencent och Alibaba går med på att öppna sina tjänster för varandra efter att Kina har pekat med hela handen

Tänk dig att Joe Biden skulle kalla upp Jeff Bezos och Mark Zuckerberg till Vita huset och tvinga dem att öppna sina respektive plattformar för varandra. Även om USA, och de flesta andra länder i världen, har rätt tydliga konkurrenslagstiftningar på plats så är det ju inte riktigt på det här sättet det går till. Men precis det har hänt senaste veckan eller så. Tencent och Alibaba, Kinas två techjättar, blev inkallade till rektorn och blev beordrade att ge varandra inpassering till respektive företags ekosystem om de inte ville få rejäl kvarsittning.

Nu haltar givetvis jämförelsen av många anledningar. Bland annat eftersom Alibaba och Tencent aktivt har blockat varandra (och även andra företag som TikTok-ägaren Bytedance). Saker som att det inte har gått att skicka länkar till Alibaba-tjänster i WeChat. Riktigt så illa är det förstås inte hos oss, eftersom företag inte törs gå så långt på grund av just den lagstiftning som finns. Och för att det vore rätt… puckat.

Det här är med andra ord ännu ett drag i det släggvevande som Kina har ägnat sig åt mot landets techbolag senaste året eller så. När landet rampade upp reglering och kontroll av ett antal olika anledningar.

Tencent Opens WeChat to Rivals’ Links as China App Walls Crumble

The move is a major step for Tencent, which along with Alibaba and ByteDance controls vast swathes of China’s internet.

Ola Electrics nya jätteelscooterfabrik i Indien kommer bara anställa kvinnor

Det här är en väldigt intressant nyhet: en, ny massiv fabrik i Indien, Futurefactory, beräknas tillverka 15 % av all världens elektriska scootrar och ha över 10 000 anställda när den har kommit upp i full kapacitet. Twisten? Fabriken kommer bara att anställa kvinnor. Både på tillverkningsgolvet och som chefer. Vilket ska göra den till världens största fabrik med bara kvinnor som anställda och dessutom den enda på fordonssidan.

Vilket är då det framåtlutade företaget som står bakom det här initiativet? Ola Electric (just sayin…) Ola Electric började sin tillvaro som ett systerföretag till Ola Cabs (just sayin…) – Indiens Uber-konkurrent, men är numer ett helt fristående företag.

Så varför detta kvinnoinitiativ? Enligt grundaren Bhavish Aggarwal så är Futurefactory del av ett satsning för att ”skapa en mer inkluderande personalstyrka och ge ekonomiska möjligheter till kvinnor”. Men han konstaterar också krasst talat att om Indien ska bli världens nya tillverkningshubb, nu när allt fler företag flyttar sin tillverkning från Kina, så måste fler kvinnor komma ut i arbetslivet. Inte minst på fabriksgolven.

Och dessutom: att det blir en rätt stor nyhet när en fabrik bara kommer att anställa kvinnor visar väl också varför det behövs rent symbolvärdesmässigt.

Ola’s popular 70 mph electric scooters to be built entirely by women. Here’s why

Ola Electric’s CEO Bhavish Aggarwal keeps making waves in the industry with new revelations following the launch of the company’s…

Adobe Flash dödar innehåll på webben – långt efter att Flash dog

Kommer ni ihåg Flash? När Adobe lanserade Flash så var det en mindre revolution. Internet blev multimedialt på riktigt. Från grått och blått till video och avancerad design. Problemet var dock att Flash, förutom att dras med ständiga säkerhetsproblem, växte till ett monster som blev allt tyngre och allt klumpigare. När html-tekniken så kom ikapp Flash igen sedan körde om så fick vi webben som vi känner den idag.

Det har nu gått över ett årtionde sedan Apple satte den första riktiga kistan i Flash när de inte släppte in tekniken i sina mobila prylar och förra året slutade så Adobe själva att ge support eller släppa uppdateringar för Flash. The end.

Men här kommer en intressant vinkel som jag inte har tänkt på: att det finns en massa innehåll, som videoinnehåll från 9/11 som bara finns på webben i Flash-format. Innehåll som de allra flesta inte längre kan se och ta del av. När Flash dog så dog också delar av historien. Den blev åtminstone inte alls lika lättillgänglig.

Det här är överlag en huvudvärk för alla som funderar på hur vi ska bevara historien för eftervärlden: hur ska saker kunna läsas och konsumeras om 1000 år?

Utmaningen i sig är inte ny: många har kämpat med att översätta och tolka skrifter och efterlämningar från förlorade kulturer. I många fall har vi fortfarande i bästa fall gissningar och spekulationer kring vad de betydde. Men så länge som vi kan se så kan vi fortfarande läsa böcker och titta på byggnadsverk. Men hur tar man del av innehållet på, säg, en diskett om ingen längre vet hur man bygger en sån – än mindre har en tillgänglig? Eller saker som ligger på en krypterad hårddisk? Eller video lagrad i ett visst format? Trots att allt som händer i världen just nu dokumenteras bättre och mer detaljerat än någon gång tidigare i historien så kan det ironiskt nog göra att vår tid kan bli en vit fläck på historiekartan för kommande generationer långt fram i tiden

Flash-döden är en påminnelse om den utmaningen. 

Some of the most iconic 9/11 news coverage is lost. Blame Adobe Flash | CNN Business

Journalism is often considered the first draft of history, but what happens when that draft is written on a software program that becomes obsolete?

ZX Spectrum-skaparen Sir Clive Sinclair dör 81 år gammal

Det här är en riktigt sorglig nyhet. Sir Clive Sinclair har somnat in. 81 år gammal. En stor del av min barndom har på sätt och vis därmed försvunnit.

Vem är då Clive Sinclair och varför delar jag den här nyheten här på LinkedIn? Clive Sinclair var mannen som skapade ZX Spectrum. Min första dator och en dator som spelade en väldigt stor roll när det kom till att göra datorn till något som kunde finnas och användas i nära nog var mans hem. En dator som på sätt och vis var viktigare för datorhistorien än Apples första stapplande datorsteg ungefär samtidigt.(Clive Sinclairs första dator MK14 ska ha sålt 10 000-15 000 exemplar, medan Apple II bara kom upp i 9000).

ZX Spectrum var alltså inte den första datorn som Sinclair tog fram, såväl ZX80 som ZX81 hann också komma före (då världens minsta dator, dessutom med ett touchtangentbord nästan 30 år före iPhonen, och tillverkades för att uttalat inte kosta mer än 100 brittiska pund för att därmed kunna, tja, demokratisera datorn). Men det var Spectrumen som på riktigt hittade formen för det som hemdatorn skulle komma att bli.

I och med ZX Spectrum så skedde dessutom ett rejält minneshopp. Från 1 kb RAM-minne till 16 kb. En mängd som idag nära nog är en bråkdel av vad ett tomt Word-dokument väger, men som då räckte för att skapa hela spel. För att inte tala om modellen med 48 kb RAM, eller min andra Spectrum: 128 kb. Den senare kompletterades även med en modell med inbyggd kassettbandspelare (som var så man läste in appar på den tiden) och en med något så sci-fiigt som en inbyggd diskettenhet.

De flesta i min bekantskapskrets (ja, de flesta svenskar överhuvudtaget) körde däremot Vic 20 eller Commodore 64. Men jag var ju så special att jag var tvungen att ha något annat. Det var med andra ord oundvikligt att jag några år senare skulle fastna för Macen och inte gå på majoritets-PC-spåret.

Jag har kvar båda mina ZX Spectrum. Om jag skulle plugga in dem så tror jag att båda är vid liv. Något som Sir Clive Sinclair alltså nu inte längre är.

Så hatten av för en enastående uppfinnare. Och en alldeles hopplös, underbar liten dator. Med gummitangenter.

Home computing pioneer Sir Clive Sinclair dies aged 81

Creator of the landmark ZX Spectrum and the less commercially successful C5 died after a long illness

Kategorier
Sök/SEO Spaningar

Digitala spaningar vecka 50 2020

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Artikel: 7 digitala frågetecken efter det amerikanska presidentvalet

Ola Andersson: 7 digitala frågetecken efter det amerikanska presidentvalet

Utgången av det amerikanska presidentvalet är av stor vikt även för internet, skriver den digitala experten Ola Andersson och listar sju områden där det politiska maktskiftet radikalt kan förändra vilken väg landet kommer att välja.

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook lägger till shopping i Instagram Reels

Coronakrisen har fått Facebook att öka takten i sitt utvecklingsarbete med sisådär 18 000 procent. Vi kan väl tänka att TikToks framrusande OCH problem också bidragit till pulsökningen hos storasyskonet. Nu är det dags för ännu en TikTok-funktion i TikTok-klonen Reels: shoppingstöd.

Funktionen innebär att både företag och innehållsskapare kan tagga produkter i sina reels. Det här väldigt väntade tillägget gör att Instagram numer har shopping som del i alla aspekter av appen: vanliga inlägg, stories, IGTV och livesändningar. Det gör det ännu mer attraktivt för varumärken att koppla sina produktkataloger till Instagram. Ja, och förstås använda mer av plattformens funktioner om man inte redan gör det. Från sök och marknadsföring över kunddialog och varumärkesbyggande till shopping och betalning.

Det mest ironiska är att Facebook lånar allt mer från Douyin, TikToks-kinesiska systerapp, men ligger före TikTok, alltså versionen utanför Kina, i funktionskurvan.

Instagram launches shopping in Reels, its TikTok rival | TechCrunch

Instagram today is launching Shopping in Reels, its TikTok competitor. The new feature was announced in October as something the company had in the works,

WhatsApp lägger till varukorg

Ännu ett rätt stort steg mot WhatsApp som shoppingplattform: Facebook lägger till en varukorg i sin chattapp.

Det här känns… rätt basalt för onlineköp, kan tyckas. Men vi pratar som sagt var om en chattapp här och inte den sedvanliga sajtlösningen. Det här gör det alltså enklare att plocka ihop och köpa flera produkter på samma gång, direkt i meddelandetråden. Och varukorgen? Tja, den skickas förstås som ett meddelande.

För de flesta lär det fortfarande vara enklare att shoppa via en dedikerad app eller sajt, men så är ju WhatsApp inte en app som i första hand vänder sig till oss i väst. WhatsApp är Facebooks stora fot in i tillväxtmarknader. Inte minst i Indien, där Facebook före sommaren inledde samarbete med Indiens största retailer som innebär att det blir möjligt att köpa från lokala småbutiker via WhatsApp. Och betala med WhatsApp Pay, som också har börjat testköras i Indien.

Men det här är också ännu ett steg mot e-handel bortom e-handeln som den har sett ut i sisådär två årtionden.

WhatsApp’s new carts feature is aimed at simplifying in-app shopping

WhatsApp is introducing a new shopping carts feature that lets you order multiple items with a single message from businesses on the service. It works in conjunction with the service’s existing catalogs feature.

Facebook stäms av FTC och 46 amerikanska stater för konkurrensbrott

USA, EU och Kina håller just nu på att trumma upp sin hållning mot techgiganterna ordentligt. Senaste initiativet kommer från USA, där FTC (Post- och telestyrelsen i USA) och 46 amerikanska justitieministrar har stämt Facebook för konkurrenshämmande verksamhet.

Stämningen anser att Facebook har brutit mot amerikansk konkurrenslagstiftning genom att ”köpa upp konkurrenter och beröva konsumenter alternativ som bättre skyddar deras integritet”.

Vi kan väl anta att det här inte är en rättegång som kommer att rundas av i någon slags närtid, men det har gett Facebook ännu mindre tid att bygga ihop såväl gränssnitt som bakomliggande teknisk infrastruktur ännu tajtare för att därmed göra det betydligt svårare att bryta upp företagets huvudtjänster.

Facebook sued by FTC, 48 attorneys general alleging it operates an illegal monopoly

A coalition of 48 attorneys general and the FTC have filed an antitrust lawsuit against social media giant Facebook.

Instagram rullar ut Lyric Reels tillsammans med Genius

Facebook inleder ett nytt samarbete med låttextsajten Genius: Lyric Reels. En låttextvariant av Instagram Reels, om man så vill. Ja, eller mer än så. Det är tänkt att vara en bakom-kulisserna-funktion där artister bidrar med kommentarsspår till sina låtar och berättar om texten och bakgrunden till låten.

Vi kan nog anta att Facebook kommer inleda fler liknande samarbeten där mer formella och nischade kortdokumentärer blir en del i innehållsekosystemet, som ett trafikdrivande reklamkitt som samtidigt blir en plats för eget exklusivt innehåll. Ett format i gränslandet mellan trailers, storytelling, reklam och det faktiska innehållet. Oavsett format.

Genius partners with Instagram to launch Lyric Reels​ – Music Business Worldwide

Collaboration marks the first official video annotation integration on Genius.

TikTok

Ännu en domare underkänner USA:s förbud mot TikTok

Det finns väldigt många paralleller mellan amerikanska presidentvalet och TikTok-förbudet i USA. I båda fallen staplas domstolsutslagen som säger att administrationen har fel på hög. Och i båda fallen verkar det som att administrationen inte tänker erkänna sig besegrad.

I måndags var det dags för domaren Carl Nichols att åter stoppa TikTok-förbudet från att träda i kraft. Det börjar bli milt sagt rörigt att hålla isär vilka domstolar som hör ihop med varandra och vilka förbud de avhandlar. Men jag antar att det här är fortsättningen på förhandlingen 4 november, när Nichols inte var säker på att han han behövde utfärda en ny blockering av förbudet eftersom en ANNAN rättegång redan konstaterat att förbudet inte är förenligt med saker som amerikanska konstitutionen.

Nu säger Nichols det oavsett. Igen. TikTok kan köra på. Ett tag till, åtminstone.

Nästa datum: 14 december. Då ska det inte handla om att avgöra ännu ett överklagande av ett stoppande av TikTok-förbudet, utan om förbudet i sig. Som säkert kommer att överklagas och stoppas i nya rättegångar.

Frågor på det?

Second federal judge rules against Trump administration’s TikTok ban | TechCrunch

Another federal judge has issued a preliminary injunction against U.S. government restrictions that would have effectively banned TikTok from operating in

Twitter

Twitter integreras med Snapchat och Instagram

Nya integrationer för Twitter: bädda in tweets direkt i Snapchat stories och Instagram stories (den sistnämnda är visserligen ett litet test). Funkar i iOS-appen och Twitter-integrationen kommer ”snart” till Android.

Twitter fortsätter alltså att trycka ut sin tjänst utanför den egna plattformen, men vi kan tänka att även Snapchat ser en win-win i och med att man kan få användare att enklare dela och prata om tweets som får snurr.

Timingmässigt är det förstås lite ironiskt att funktionen lanseras precis när den mesta Twitter-maskinen är på väg att sluta på jobbet.

https://www.theverge.com/2020/12/10/22166657/twitter-share-tweets-snapchat-snap-ios-feature-launch

Twitter kan vara på gång att lägga ner Periscope

Ännu en uppköpt tjänst ser ut att axas. Den här gången är det Twitter som kan vara på gång att lägga ner Periscope, som företaget köpte för snart sex år sedan. En liveströmningsapp mindre i världen alltså.

Kan förstås tyckas lite märkligt att Twitter väljer att lägga ner en app som bygger på ett fenomen som nu är hetare än någonsin, men hej. Vine. Samtidigt handlar det nog mest om att Twitter satsar allt mer på möjlighet att direktsända både video och ljud under det egna varumärket – i huvudappen. Alltså ungefär samma konsolidering som Facebook är i full gång med.

Om Periscope läggs ned, vilket trots allt känns rätt rimligt, så lär det med andra ord inte skaka om onlinevärlden särskilt mycket. Men det blir i så fall ännu en pionjärapp som får kasta in handduken medan fenomenet den var med och startade lever vidare i andra format – och hos många andra.

Twitter app code indicates that live video broadcasting app Periscope may get shut down | TechCrunch

Twitter has been doubling down on video services within its app, building out Twitter Live and recently launching Fleets so that users can share more

Twitter köper videochattappen Squad

Häromdagen kom uppgifter om att Twitter kan vara på väg att lägga ner liveströmningsappen Periscope. Igår köpte Twitter en ny videoapp: Squad. En i skaran av appar som gör det möjligt att virtuellt hänga med sina vänner och dela skärm med varandra.

Det handlar däremot om ett rekryköp. Tekniken och medarbetarna flyttar över till Twitter, men Squad läggs ned redan idag. Twitter gör alltså som de brukar göra med uppköpta appar, men snabbare.

Med tanke på att Twitter framförallt senaste året har satsat allt mer på video och ljud så är det här inte alls ett särskilt förvånande uppköp. Ligger förstås också helt i linje med den allmänna digitalutvecklingen. Lite mer förvånande är att Twitter så omgående skrotar Squad-appen. Lär väl inte ha varit gigantiskt jämfört med många andra, men ska framförallt ha använts av tonårsflickor. En målgrupp som alla sociala plattformar jagar väldigt mycket just nu i sin strävan efter nya användare.

Squad ska dessutom ha haft nära band till Snapchat, mycket via Snaps egen utvecklarplattform SnapKit. Och just Snapchat närmade sig Twitter ytterligare häromdagen via en direktintegration som gör det möjligt att bädda in tweets i stories hos Snapchat. Twitter kan alltså vara på gång att se en föryngring av sin användarbas överlag.

https://techcrunch.com/2020/12/11/twitter-acquires-screen-sharing-social-app-squad/

LinkedIn

LinkedIn degraderar Stories längre ned i flödet?

Hur går det för LinkedIns egna Stories? Bra fråga. För lite drygt en månad sedan blev funktionen tillgänglig i Sverige och var i stort ungefär som den brukar se ut. Runda cirklar högst upp i nyhetsflödet. Men när jag nu någon månad senare kollar? Inga stories högst upp. De har istället förpassats längre ned i flödet. Inskjutna bland övrigt innehåll.

Första frågan är förstås om det är så för fler? Kan förstås vara ett A/B-test för att se var stories får mest snurr. Men det kan förstås lika gärna, ja eller mer troligt om jag ska vara ärlig, betyda att stories inte längre anses förtjäna topplatsen. Det i sin tur förmodligen funktionen inte har blivit så populär som LinkedIn hade hoppats på.

OM det sistnämnda skulle stämma så skulle det visa på en rätt tydlig skillnad mellan LinkedIn och Facebook. När Facebook har bestämt sig för att vi ska använda en funktion så är de väldigt ihärdiga med att få oss att använda den. LinkedIn verkar här ha kastat in handduken rätt snabbt.

Så som sagt: har stories halkat ned i LinkedIn även för er andra?

Exempel på hur stories ligger mitt i nyhetsflödet i LinkedIn

 

Sök/SEO

Svenskarna googlade coronavirus, USA-valet och Folkhälsomyndigheten mest 2020

Vad googlade vi mest 2020? Nu har Google gett oss svaret. Inte oväntat toppade ”coronavirus” och ”election results” sökningarna globalt. Men även saker som Kobe Bryant, Zoom, Parasite, Joe Biden och WAP hamnade högt upp.

Här hemma i Sverige då? De fem mest ”trendande sökningarna” i år var coronavirus, USA-valet, Folkhälsomyndigheten, Paolo Roberto och ”coronavirus Sverige” (så passande nog två platser för årets mesta snackis).

På temat ”hur” tog dessutom coronaviruset de fyra första platserna (när vi fått svar på alla smittofrågor så var vi intresserade av hur många delstater som finns i USA). Dessutom ville vi veta vad pandemi, simp och shurda betyder samt vad kålrot heter på engelska. Och årets mest googlade recept? Passande nog… handsprit.

Google’s Year in Search

Explore the searches that shaped 2020, from Google Trends. #yearinsearch

Google gör det möjligt att dela gifar direkt från sökresultatet

Kanske viktigaste nyheten från Google på länge. GIFAR! Test/utrullning av gif-karusell, med stöd för att dela dem direkt från sökresultatet.

Något ska väl Google göra med sitt Tenor-uppköp. Frågan är om det bara kommer vara Tenor-gifar eller om även andra visas. Som, tja, resultat från Facebook-ägda Giphy.

Oavsett. Ännu ett initiativ från Google att säkra att vi gör allt direkt i sökresultatet.

Google Search Sharable GIFs Carousel

This is a cute mobile search feature, where Google is showing you a carousel of GIFs that you can click on to share with your friends. It is query dependent, and will match relevant GIFs to your query.

Xayn och You.com – två nya sökmotorer som vill ta upp kampen med Google

Igår var tydligen en sökmotordag. Ja, en dag för nya sökmotorer åtminstone. Berlinbaserade Xayn och You.com, framtagen av en före detta Salesforce-ingenjör. Båda sökmotorerna anser sig förstås göra sökjobbet bättre än Google – förstås framförallt på integritetsområdet.

Båda sökmotorerna har sina egna spår. Xayn låter dig svajpstyra träningen av algoritmen för transparensens skull och You vill sätta fokus på vänlighet och fakta. Artiklarna har genomgångar av de båda nya tjänsterna, så läs mer om dem där.

Hur troligt är det att det här får dig att byta bort Google? Förmodligen inte särskilt troligt. Sök är synonymt med Google.

Ja, i alla fall för oss som varit med de senaste 20 internetåren eller så. Men kommer det alltid vara så? Hur ser det ut om vi vrider fram klockan ytterligare 20 år, när även Apple sägs arbeta på en egen version. För att inte tala om att Facebook och Bytedance också vill vara med och leka.

Xayn is privacy-safe, personalized mobile web search powered by on-device AIs | TechCrunch

As TC readers know, the tricky trade-off of the modern web is privacy for convenience. Online tracking is how this ’great intimacy robbery’ is pulled off.

Former Salesforce chief scientist announces new search engine to take on Google | TechCrunch

Richard Socher, former chief scientist at Salesforce, who helped build the Einstein artificial intelligence platform, is taking on a new challenge — and

Kategorier
AI - Artificiell intelligens Bekvämlighetsekonomin Detaljhandel/e-handel Digitala assistenter Ekonomi och finans IoT - internet of things Mobilt Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 41 2018

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebooks grupper får stöd för chattar med upp till 250 personer

Känns Facebooks grupper lite för opersonliga? Nu rullar Facebook ut möjligheten att ha gruppchattar i grupper. Alltså Messenger-grupper för grupper </meta>. Med upp till 250 deltagare (trist om gruppen har typ 251 medlemmar…) Känner man hellre för det går det att starta en röst- eller videochatt, då med upp till 50 deltagare.

Tanken är att grupper ska kunna dra igång subdiskussioner inom ett nischat område av gruppens övergripande tema. Ett försök att göra grupper ännu mer interaktiva, alltså. Ja, och ”meningsfulla”, som är Facebooks övergripande mission just nu.

Fun fact: 1,4 miljarder människor är aktiva i Facebook-grupper. 200 miljoner är redan i ”meningsfulla grupper” enligt Facebook. Väldigt nyfiken på kriterierna där…

https://techcrunch.com/2018/10/11/facebook-groups-chat/

Instagram lägger till ny antimobbningsfunktionalitet

  • Hitta mobbarbilder: Maskininlärning för att identifiera bilder och/eller bildtexter som är ”unkind or unwelcome”. Hittas såna skickas de för manuell granskning.
  • ”Mobbarkommentarsfilter”: Hitta och dölja mobbarkommentarer i livevideos.
  • Kindness camera effect: I samarbete med Maddie Ziegler släpps ett filter tänkt att ”promote positivity”. Hjärtdekaler och uppmaningar att tagga en vän man vill ge sitt stöd – och vännen får notis om att du nämnt dem i en story. De taggade kan sprida de positiva vibbarna vidare. Så ja, väldigt mycket TBH, appen som Facebook köpte och la ner åtta månader senare.

New Anti-Bullying Tools on Instagram | Instagram Blog

We’re announcing new tools to combat bullying, including a new way to identify and report bullying in photos.

Ny funktionalitet i Facebook Workplace

  • Safety Check for Workplace: Safety check, fast för företaget. Om företaget drabbas av en kris ska man kunna använda funktionen för att hålla reda på sina kollegor.
  • Stör ej: Pausa notifieringar under semestern eller när du bara inte vill bli störd. Kollegorna kan se din stör ej-status.
  • Mark as important: Tagga gruppmeddelanden som viktiga. Som det presenteras är det för att företagsledningar ska kunna få ut det de vill säga, typ. Visas överst i nyhetsflödet, dessutom skickas pushnotis OCH mejl.
  • Flerföretagschattar: En måstefunktion för dagens chattprogram – kunna samarbeta med människor utanför företaget.

https://workplaceblog.fb.com/product-news/flow-product-announcements/

Facebook får stöd för 3D-bilder

Facebook rullar ut stöd för 3D-bilder i sina VR-miljöer – och i vanliga nyhetsflödet. Ta en 3D-bild och dela som vanligt. Ja, mer specifikt handlar det om att ta en skärpedjupsbild (som porträttläget i iOS), så det verkar vara krav på att det är en tvålinsmobil för att det ska fungera. Nix för nya Pixel 3 i så fall.

http://facebook360.fb.com/2018/10/11/3d-photos-now-rolling-out-on-facebook-and-in-vr/

Facebook testar ångraknapp för skickade meddelanden

Jane Manchun Wong on Twitter: ”Facebook Messenger is finally working on ”Unsend Message” in the app for everyone!Tip @Techmeme pic.twitter.com/5OtQrmyID3 / Twitter”

Facebook Messenger is finally working on ”Unsend Message” in the app for everyone!Tip @Techmeme pic.twitter.com/5OtQrmyID3

Facebook testar AR-dekaler i Messenger

Jane Manchun Wong on Twitter: ”Facebook Messenger is testing AR Stickers pic.twitter.com/l45xELPO0o / Twitter”

Facebook Messenger is testing AR Stickers pic.twitter.com/l45xELPO0o

Facebook-sidor får stöd för WhatsApp-inbjudningsknapp

Facebook testar knapp för att bjuda in via WhatsApp för Facebook-sidor. WhatsApp blir allt viktigare för Facebook, med tanke på att tjänsten globalt är Facebooks sannolikt viktigaste plattform för framtiden. Förstås inte minst på tillväxtmarknaderna.

Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: ”Facebook is testing an ’Invite in WhatsApp’ button for Pagesh/t @pkwesi77 pic.twitter.com/DwYtQsn6Ir / Twitter”

Facebook is testing an ’Invite in WhatsApp’ button for Pagesh/t @pkwesi77 pic.twitter.com/DwYtQsn6Ir

Facebook börjar visa antal stories-visningar

Facebook fortsätter att rigga för en stories-värld. Nu har exempel dykt upp på test/utrullning av en funktion som visar antalet visningar av en story.

Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: ”Facebook testing overlaying a count of unread Stories h/t @CBarrows pic.twitter.com/xOhp69YCkV / Twitter”

Facebook testing overlaying a count of unread Stories h/t @CBarrows pic.twitter.com/xOhp69YCkV

Snapchat

Snapchat släpper kattlinser

En rätt självklart utveckling. Snapchat släpper en kattlins. Alltså en lins speciellt för katter. Så att man kan kan lägga till filter och annat kul när katten tar selfies. Ja, eller om man själv fotar sin katt.

Snapchat’s Cat Lenses let you take even more ridiculous pictures of your pet

Snapchat released a new feature that allows you to place filters over your cat.

LinkedIn

Nyheter från LinkedIn: en helt ombyggd rekryteringsplattform

Rekryterings-, jobblistnings- och jobbannonsfunktionerna slås ihop. När ett företag lägger ut ett jobb kommer LinkedIn samla in mer data kring vem som klickar och använda informationen, med maskininlärning, för att optimera tjänsten för rekryterare.

Plattformen kommer också få mer stöd för att bedöma hur diversifierad en potentiell jobbsökarpool är.

https://techcrunch.com/2018/10/10/linkedin-recruitment-overhaul/

LinkedIn köper AI-medarbetarundersökningsföretaget Glint

Linkedin gör sitt första uppköp under Microsoft-fanan. Om inget oförutsett inträffar kommer LinkedIn att köpa Glint. Glints verksamhet är smartare (Ai, förstås, all the rage) medarbetarundersökningar.

Man kan med andra ord tänka sig att Linkedin ser ett potentiellt nytt intäktsområde. Ett område som dessutom borde jacka in i företages rätt nysläppta Talents Insights-funktionalitet – verktyg för att kunna se om den egna organsationen har rätt kompetenser – även i jämförelse med konkurrenter.

LinkedIn to acquire workforce analytics startup Glint for $400M+ – SiliconANGLE

LinkedIn to acquire workforce analytics startup Glint for $400M+ – SiliconANGLE

Övrigt sociala medier

Google dödar Google Plus

Rätt stort och rätt väntat. Ja, eller rätt mycket på övertid. Google dödar Google Plus.

Det som skulle bli en Facebook-utmanare går nu alltså graven. Anledningen är att Google har upptäckte ett ”massivt” dataintrång i tjänstens API. Istället för att rätta till det stänger man alltså nu ner tjänsten helt. Åtminstone för privatpersoner. Google+ för företag kommer leva vidare – åtminstone ett tag till.

Fun fact: 90 procent av alla Google+-besök varade i max fem sekunder. Så, tja, there’s that. Ingen är väl egentligen förvånad. Det mest förvånande är som sagt var egentligen att tjänsten överlevt så länge som den har gjort.

Att nedstängningen kommer samma dag som Facebook presenterar sin första dedikerade chatthårdvara känns lite som ett tecken i tiden.

Google is shutting down Google+ following massive data exposure

Following a massive data exposure first reported on by The Wall Street Journal, Google announced today that it is shutting down its social network Google+ for consumers. While data was exposed, there is no evidence that it was improperly accessed.

 

Sök/SEO

Google testar reklam i Discover-flödet

Google fortsätter sin strävan att bli Facebook. Alltså ett ställe där vi ska hänga även för slösurfandet, inte bara för att få snabba svar på våra frågor. Senast ut: vad som verkar vara ett A/B-test med reklam i Discover, alltså delen med föreslaget innehåll för ditt slösurfande.

Likt övrigt Discover-innehåll är det alltså reklam som visas direkt, utan att någon sökning behöver göras. Kort sagt är det reklam som inte baseras på din sökning, utan på vem du är, typ. Som på Facebook, summan av alla dina interaktioner.

Det som förstås är underhållande i sammanhanget är att Facebook (ja, eller vi användare) allt mer överger nyhetsflödet för andra sätt att konsumera, dela och interagera med innehåll och funktioner (som chattappar och stories). Enter Google som verkar plocka upp stafettpinnen.

Blir intressant att se om nyhetsflödet kan få nytt liv hos Google (att det alltså passar bättre när det handlar om information/funktioner och inte vänner) eller om Google är för sena på bollen (*host* Google Plus *host*)

Google is Testing Ads in the ’Discover’ Section of its Mobile App

Google has been spotted displaying ads in Google Discover.

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon öppnar mode-popupbutik

Mer butiksnyheter från Amazon. Fysiska butiksnyheter. När vi pratar Amazon och fysiska butiker nuförtiden handlar det mest om Amazon Go, företags kassa- och personallösa närbutikskoncept. Men nyligen lanserade Amazon även sitt 4-Star-koncept (där varorna i butiken ska ha minst fyra stjärnor på Amazon.com). Och nu är det dags för en popupbutik i London.

Under en vecka kommer Amazon öppna en butik dedikerad åt det som alltmer håller på att bli ett av Amazons viktigaste konsumentsegment (och ett som växer snabbast): kläder. Sortimentet i butiken kommer bestå av (förstås) Amazons egna klädmärken blandat med andra. Sortimentet kommer bytas ut varannan dag och det kommer finnas Amazon-stylister på plats för att ge smakråd.

Totalt är det 3000 kvadratmeter som kommer poppa upp på Baker Street.

Att Amazon gör det här är förstås inte minst för att marknadsföra sina egna kollektioner offline. Och eftersom Amazon fortfarande, klädmässigt, har en bit kvar till att ses som high-end-mode så ser man förstås till att mer tunga märken också får plats. Både för att locka fler kunder till popupen, men också för att visa: ”kolla vilka tunga varumärken som säljer kläder via Amazon – varför gör inte ni andra det?”

Amazon to launch Baker Street fashion pop-up – Retail Gazette

Amazon has announced plans to launch its first UK pop-up store for its fashion arm later this month.

H&M testar betalning vid provrummen

H&M testar lite nytt: låta kunderna betala direkt i provrummet. Ja, eller ”i anslutning” till provrummen åtminstone. Betalning inne i butiken så att man slipper stå i kassakö, oavsett.

Intressant att se hur lösningen fungerar rent praktiskt gällande själva hanterandet och betalningsmodell. Gissar att det är de vanliga betalningsalternativen. Alltså i praktiken kort.

Det som kommer bli intressant att se är hur H&M (och förstås alla andra) kommer omfamna mobilbetalningsplattformarna. En Go-butik där man kan blippa telefonen för att automagiskt dra pengar från kontot. Intressant också att se hur Klarna-samarbetet skulle kunna passa in här, offline.

Ja, eller att H&M fullt ut drar igång en egen digital plånbokslösning kopplat till ett lojalitetsprogram.

https://www.market.se/nyhet/hms-nya-testbutik-later-kunderna-betala-i-provrummet-uppskattat?1

Amazon och Flipkart massanställer inför Indiens shoppinghögtid

Dags för Indiens stora shoppingreahögtid (tydligen). Det gör att såväl Amazon som (i praktiken helt Walmartägda) Flipkart har anställt högvis med människor för att hantera den väntade jättevågen av beställningar. Och det är inte få människor vi pratar om. Totalt har de två företagen anställt 80 000 säsongsarbetare för att hantera framförallt logistiken (läs: plocka och packa). Och det är de direktanställda – sen tillkommer de indirekta arbetstillfällena som en följd av jättereorna.

Men inte bara det: Amazon har också öppnat en hindi-version av sin sajt för att än bättre kunna matcha konkurrensen från den inhemska huvudkonkurrenten Flipkart.

Sammantaget visar allt detta hur mycket utländska företag satsar på Indien, som väntas bli nästa stora digitalarena efter Kina, gällande såväl e-handel som sociala plattformar och, tja, allt man numer kan göra på nätet.

(Sen kan jag inte låta bli att gilla namnet på Flipkarts happening: Big Billion Days Sale. Raka rör, liksom.)

Flipkart, Amazon sale create lakhs of jobs in India

In the last few months, both Flipkart and Amazon have directly hired about 80,000 people, including temporary workers, to handle the massive jump in orders during the season sale. If indirect jobs are taken into account then the number of new jobs run into few lakhs.

 

Strömmade medier

Snap släpper Snap Originals – originalvideoinnehåll

Igår släppte Snap sitt senast inititativ för att få användarna att häng mer i appen (och förstås förhoppningsvis locka nya): Snap Originals.

Dagliga Snapchat-exklusiva serier skapade av ”some of the world’s greatest storytellers”. Proffsmaterial, alltså. Först ut är en thrillerserie, en dokusåpa och en komediserie.

Snap Originals kommer även bjud på delvis interaktiva element. Funktionen Snap Portal kommer göra så att användare kan ”kliva in” i en scen och titta sig omkring. Originals kommer även ha egna linser, filter och ”other fun ways” att del tittar upplevelsen med sina vänner.

Snap Originals uses VR to Let you Step Inside These Snapchat Shows | Digital Trends

Tuning in to your favorite shows not enough? Snap Originals will allow viewers to set into a virtual set. The new exclusive shows debut today with three different shows. Snap Originals are vertical, short, and exclusive to the platform. Oh, and they can come with their own Lenses, too.

Apple inleder samarbete med låttexttjänsten Genius

Apple gör en Spotify och inleder samarbete med låttexttjänsten Genius.

Samarbetet innebär att det blir möjligt att söka låtar utifrån ord eller fraser via Genius och sedan spela upp dem i Apple Music.

I sig kanske inte en jättestor förändring, men det är del av en större söktrend: att sök börjar bli allt mer multimedialt. Sök har alltid varit extremt textbaserat, men i takt med att tekniken utvecklas så ökar förväntningarna på att man kan söka på det sätt som bäst passar en själv.

Och det är inte bara självklara saker som att jag kan söka på musik genom att skriva låtfraser eller humma melodin som envist har etsat sig fast i min hjärna – det börjar bli mer komplext än så. Jag vill kunna söka musik utifrån en färg eller utfrån en matsmak. Eller utifrån en bild eller ett objekt. Ja, och alla andra mer eller mindre märkliga kombiationer.

Handlar förstås i grund och botten om att konsumentkraften aldrig har varit starkare – och vi har aldrig varit kräsnare. Vi ser samma utveckling inte minst på betalsidan. Från att kunden får anpassa sig efter de (fåtal) betalsätt som erbjuds så blir det vanligare och vanligare att företag bombar in alla betalsätt de kan komma på. Gäller inte minst på mobilbetalningssidan, där det (hos oss åtminstone) inte finns några totaldominerande spelare än.

Apple Music teams up with Genius to add lyrics to its service

Apple Music has teamed up with Genius, a well-known compendium of song lyrics and musical knowledge, to provide lyrics for thousands of streamable songs on the service. That way, you don’t have to look up the lyrics to the latest hit song you’ve been listening to on repeat recently.

Apples originalvideoinnehåll kanske blir gratis för iOS-användare

Ett av införsäljningsargumenten för Google Pixel-telefoner är obegränsat utrymme för video- och bilder. Apples iMessage – och även Androids meddelandetjänst gör att det går att skicka gratismeddelanden mellan operativlikadana meddelanden. Motsvarande för Alexas chattfunktion.

Finns förstås även andra exempel när företag ger gratistjänster via hårdvaran som konkurrensfördel. Senast ut enligt uppgifter till CNBC är att Apples kommande strömningstjänst kommer erbjuda Apples eget videoinnehåll gratis för iOS-enheter.

Och tja, det kommer i så fall vara vara barnvänligt innehåll. Vilket typ verkra vara det ENDA som Apples tjänst kommer innehålla.

Apple might offer free original content with its devices next year

Now, a new report from CNBC indicates that the might launch the service next year, and offer it for free to Apple device owners.

Warner Media siktar på ny kombovideoströmningstjänst

Warner Media, som nyligen köptes av teleoperatören AT&T, siktar på att paketera sina mediaplattformar i en tjänst. Med andra ord HBO, Turner och Warner Bros. under ett strömningstak. Är tänkt att landa i slutet av nästa år.

Helt i linje med att innehållsjättarna på riktigt börjar positionera sig för ett Spotify för strömmad video – en roll som många är sugna på. Warner Media kommer däremot inte, likt det Disney har gjort inför sin strömningskanal, dra tillbaka sitt innehåll från andra plattformar utan kommer erbjuda både och.

AT&T’s WarnerMedia is launching an ’HBO plus’ streaming service in 2019

WarnerMedia – the combined forces of HBO, Turner, and Warner Bros. that AT&T recently acquired in its massive Time Warner deal – is planning on launching its own streaming service in the fourth quarter of 2019, as announced by WarnerMedia CEO John Stankey.

En Spotify-lista som bokstavligen talat kan rädda liv

Det är är så jävla briljant. På flera sätt. NewYork-Presbyterian Hospital ger bokstavligen talat livsviktig hjälp för alla som kan behöva utföra hjärt-lungräddning. En Spotify-lista som soundtrack till livräddandet. Men det är inte bara en samling låter som sjukhuset tycker ger lite bra livräddningsfeeling – alla låtar i listan är 100 BPM. Alltså den perfekta takten att hålla när man utför handgreppen.

Bokstavligen talat ett sjukt bra initiativ.

A hospital made a Spotify playlist of hot jams to help you perform CPR

NewYork-Presbyterian Hospital created a playlist of songs that are 100 beats per minute to help people learn how to successfully perform CPR.

 

AI – Artificiell intelligens/Digitala assistenter

Alexa kanske snart kan höra när du är sjuk

Nästa Alexa-funktion: din personliga hemläkare? Ett patent från Amazon pekar på att företaget åtminstone siktar på det. Patentet innebär att Alexa automatiskt känner av när du är sjuk – och föreslår lämplig mediciner.

Baseras på röst och andra ”sjukljud”. Typ om man är hes eller hostar när man pratar med Alexa. Men det är inte bara för att kränga mediciner, Alexa ska kunna komma med andra förslag också enligt patentet. Som att föreslå lite värmande soppa.

Patentet innebär också att Alexa ska känna av din sinnesstämning på rösten. Typ om du låter ledsen eller uttråkad och föreslå saker som du skulle kunna göra för att bli lite gladare.

Amazon patents new Alexa feature that knows when you’re ill and offers you medicine

Amazon has patented a new version of its virtual assistant Alexa which can automatically detect when you’re ill and offer to sell you medicine.

Alexa lär sig boka konferensrum

Alexa får en ny killer-skill: boka konferensrum. Del av Alexa For Business och gör vad det låter som: bokar konferensrum. Kan integreras med G Suite, Microsoft Exchange och snart via API. Kort sagt kn man fråga Alexa om ett rum är ledigt och att i så fall boka det.

Kan de väl få ordning på en kombofunktion som kan hitta luckor i folks kalendrar OCH boka ett rum oavsett vad folk har för kalendrar så börjar vi snacka på riktigt (lite det Cortana kan, alltså).

https://techcrunch.com/2018/10/10/alexa-can-now-reserve-conference-rooms/

 

IoT – internet of things

Facebook släpper Portal – videochattshårdvara

Där kom de till sist: Facebooks Echo Show-konkurrenter. Smarta skärmprylar avsedda för kommunikation. Portal och Portal Plus.

Portalerna kan användas till att kommunicera med andra Portal-användare eller med någon som har ett Facebook- eller Messenger-konto. De kan strömma musik från Spotify eller Pandora och strömma Facebook Watch-video (funkar även med några andra tjänster).

Men, tja, det är det. Du kan inte ens använda vanliga Facebook. Nischade kommunikationsenheter, alltså.

Båda prylarna har optimerats för videochattande och kan identifiera dig – även när du rör dig i rummet. När du startar en chatt kommer Portal automatiskt identifiera människor i rummet och hålla dessa i fokus. Och ja, de har förstås vidvinkel.

Och nu är det integritetskritiserade Facebook vi pratar om, så de har självklart lagt till några detaljer för att öka pålitligheten hos skärmarna. Båda har möjlighet att sätta skydd framför kameran och det finns också möjlighet att helt stänga av kamera och mikrofon (sedan ska man lita på att de verkligen är avstängda, men då är vi inne i en helt annan metadiskussion).

Båda portalerna har förstås möjlighet att alltid stå och lyssna, likt övriga konkurrenter. Men det finns ingen möjlighet att spela in video, Däremot finns det redan från start möjlighet att leka med dekalliknande funktioner (heter här ”story time”).

Portal har en tiotumsskärm med video i 720p, medan Portal Plus erbjuder 15,6 tum och 1080p.

Som konstateras är det alltså en väldigt dedikerad videochattspryl och kan inte göra så mycket mer än (förvånande nog inte stöd för WhatsApp eller Instagram). Än, skulle jag tro. Facebook väljer på sätt och vis samma spår som Apple med HomePod: gör en pryl som är riktigt bra på en sak och bygg sedan på mer funktionalitet längre fram.

Det absolut mest spännande i artikeln är dock tanken kring digital assistent. Går uppgifter om att Facebook själva är på gång med en digitalassistent (Aloha), men det innebär trots allt att bygga från scratch rätt mycket. Tänk om Portal skulle få stöd för… Google Assistant? Eller Alexa? Eller Siri? Med andra ord låta andra ta fram assistenten och erbjuda hårdvaran. Spontant kommer jag att tänka på ett varmt ställe och snöbollar, men tja, konstigare saker har hänt.

Båda prylarna släpps i november. Portal kommer kosta 199 dollar och Portal Plus 349. Köper du två får du 100 dollar rabatt. Ett sätt att growthhacka utrullningen à la Google och Amazon, alltså. Ett passande Workplace-komplement om inte annat (vi lär se den typen av tätare integrationer vad det lider).

https://www.theverge.com/circuitbreaker/2018/10/8/17928554/facebook-portal-announced-camera-price-video-chat

Google Home kan släppas i Sverige 24 oktober

Nu verkar vi ha fått ett datum för när Googles smarta högtalare Home, med tillhörande svensktalande digitalassistent, landar i Sverige. 24 oktober enligt uppgifter från Breakit. OK, Google?

Bekräftat: Då kommer Google Home till Sverige

Snart kan röstrevolutionen börja.

Google kopplar ihop alla uppkopplade prylar med Home Hub

Förutom nya Pixel-mobilen släppte Google idag även, som väntat, Home Hub. Som är vad det låter som: en hubb för att styra och ha koll på det uppkopplade hemmet. Innehåller en HomeView-instrumentpanel, som känns väldigt HomeKitig. Plus förstås möjlighet att använda de vanliga Google-tjänsterna.

Home Hub drivs av en specialanpassad version av Cast, intressant nog kallad Assistant OS. Alltså inte Androidnågonting. Kan alltså vara ett första steg för Google att rulla ut ett IoT-operativ som ska kunna bli det som Android och iOS är för mobiler.

Home Hub stöder Youtube (förstås), men även andra strömningstjänster som Spotify och Pandora. Alltså typ samma uppsättning som Facebooks nya Portal-videochattsprylar. Ja, undantaget Youtube, då. Funkar att casta till (men inte allt, som exempelvis Netflix).

Vad Home Hub intressant nog INTE har är en kamera. Kort sagt tänker man sig inte att Home Hub ska konkurrera med Echo Show eller Facebook Portal. Och likt Facebook Portal finns det ett reglage för att helt få Home Hub att sluta lyssna hela tiden. (Vi kan väl säga så här: hade Home Hub och Portal släppts för ett år sedan, före senaste årets dataläckor och förtroendekriser, så hade den här funktionen säkerligen funnits i någon av prylarna.)

Sju tum stor skärm, kommer i fyra färger kostar 149 dollar och börjar levereras 22 oktober (om du bor i USA, Storbritannien eller Australien – alltså de länder som Google Home först började säljas i). Likt de nya Pixel-telefonerna bjussar Google även på sex månader Youtube Premium – alltså ett sätt att försöka få snurr på den verksamheten.

The Google Home Hub will put Assistant up against Amazon’s Echo Show

Google has just announced the Home Hub at its fall hardware event, a new Google Assistant device that looks like it’ll compete with products like Amazon’s Echo Show and the newly announced Facebook Portal by adding a screen to its existing Google Home device lineup.

Walmart patenterar kundvagn som känner av hur stressad du är

Och, tja, det är klart att Walmart har patenterat en biometrikundvagn. Alltså en kundvagn som läser av användarna via handtaget.

Vagnen mäter kunders puls, handtemperatur, hur hårt de håller i handtaget och hur snabbt de går. Infon skickas till Walmarts servrar och ska sedan kunna skicka information till personalen om sinnesstämningen hos enskilda kunder. För att kunna möta kunderna bättre och, förstås, kränga mer.

Lägg till Walmarts fjolårspatent att läsa av kunders ansikten för att se hur nöjda eller missnöjda de här och, tja, vi är halvvägs till Kina. Bokstavligen.

Finns inga som helst GDPR-frågetecken kring en sån är lösning.

Walmart Patented a Cart That Reads Your Pulse and Temperature

The system’s designed to monitor shoppers’ biometrics throughout the store.

 

Bekvämlighetsekonomin

Waze rullar ut sin bildelningstjänst över hela USA

Navigeringsappen Waze tar ett stort steg mot att bli ett bildelningsföretag. Man rullar ut sin apptjänst Waze Carpool över hela USA.

Jämfört med övriga delningstjänster så har Waze tänkt betydligt mer framtidssäkrat. Där övriga tjänster ofta handlar om storstäders stora problem – en person i en bil (ja, eller två då) – så går Waze Carpool ut på att få in så många människor som möjligt. Och skapa så effektiva rutter som möjligt. Man kan välja ”åkkompisar” baserat på att man delar skift eller har samma rutt.

Intressant nog kommer Waze specifikt satsa på Amazon-anställda i och med att tjänsten kommer finnas vid 50 av Amazons logistikhubbar.

https://techcrunch.com/2018/10/10/waze-carpool-app-nationwide-amazon/

Waymos självkörande bilar har rullat tio miljoner mil – nu planeras taxitjänst

Google-ägda Waymo har nu rullat 10 miljoner miles med sina självkörande bilar. Vilket är… rätt långt. Även om företaget inte än är redo för helt självkörande trafik (inte minst på grund av gällande lagstiftning) så siktar man ändå på att rulla ut kommersiell taxiverksamhet i USA.

Ett rätt stort steg mot självkörande fordon som del i vardagsstadsbilden.

Waymo’s self-driving cars hit 10 million miles | TechCrunch

Alphabet’s self-driving car company Waymo has spent years testing its autonomous vehicles on public roads. What started as a trickle of miles driven each

 

Mobilt

Google släpper Pixel 3-mobiler

Idag presenterade Google Pixel och Pixel XL, generation 3: 6,3 respektive 5,5 tum. Trådlös laddning och ett ställ för trådlös laddning som kan köpas till (Pixel Stand). När Pixeln står i stället får den ett anpassat gränssnitt för det uppkopplade hemmet typ. Saker som Google Assistant-info. Kameran ska vara ännu vassare än sist, förstås.

Det är Google, så vi fick förstås också lite mer googliga funktioner:

  • Assistant kan användas för att upptäcka skräptelefonsamtal. När ett spammigt samtal når Assistant svarar telefonen själv så att du inte behöver störas. Men Assistant transkriberar samtalet så att du kan läsa det i efterhand – ifall det inte var ett skräpsamtal. Det är Google Duplex som står för den här funktionen, Gooogles creepycoola turingtestsäkrade AI.
  • Playground: Ännu vassare AR-lekstuga, komplett med de obligatoriska dekalerna och AR-3D-objekten. Här ingår även Playmoji, Googles version av Animoji (gulliga grejer som tar efter ditt ansiktsuttryck).
  • Google Lens blir ännu smartare: Kameran får Lens Suggestions. Peka på något och få förslag på vad du kan göra med objektet i bilden (ringa ett nummer, gå till en webbplats, skanna QR-kod, gå till Gogle Maps). Sköts lokalt i mobilen (vilket i dessa integritets- och ”ständigt uppkopplad”-tider blir allt vanligare).

Telefonerna kommer kosta från 799 dollar för 64 GB-Pixeln, och från 899 för storebror med samma minnestorlek. Kan beställas från och med 11 oktober och släpps sedan 1 november – i 13 länder. Sverige är dock inte ett av dem.

Google Pixel 3 and 3 XL announced with bigger screens and best cameras yet

After months of leaks, Google has officially announced its Pixel 3 and Pixel 3 XL smartphones. They feature bigger screens, faster specs, and even better cameras than the Pixel 2.

 

Ekonomi och finans

Apple köper AR-företaget Spektral

Apple har köpt ännu ett AR-företag: danska Spektral (tydligen redan förra året). Spektrals verksamhet är verktyg som ger grönskärmsfunktionalitet, med andra ord ändra bakgrunden i videos.

I linje med Apples uppköpsstrategier kostade Spektral typ ingenting i dessa sammanhang, bara en 30 miljoner dollar om uppgifterna stämmer. Och uppköpet är förstås för att vässa Apples AR-erbjudande ytterligare.

Apple bought a machine learning green screen startup to focus on AR

Apple has purchased Danish machine learning startup Spektral, which specializes in cutting out people from video backgrounds in real time. It’s the latest acquisition of many from Apple, in which the company is expanding into the augmented reality space.

Apple köper chiptillverkaren Dialog

Andra Apple-uppköpsnyheten på ett par dagar. Den här gången handlar det om chiptillverkaren Dialog, som Apple köper för 600 miljoner dollar.

Det man betalar för är ett licensavtal kring chip, men man tar även över stora delar av Dialogs personal och immateriella rättigheter. Närmare bestämt 300 personer som går över till Apple.

Apple har plockat hem allt mer av delproduktionen, dels för att få komponenter exakt som de vill ha dem, men också för att garantera tillgången. I det här fallet handlar det om ett uppköp för att göra iPrylarna ännu mer strömsnåla.

https://techcrunch.com/2018/10/10/apple-is-paying-300m-in-cash-to-buy-a-part-of-dialog-semiconductor-and-expand-its-chipmaking-in-europe/

Det svajiga börsklimatet kan försena Tencent Musics börsnotering

Börser över hela världen har fått storstryk senaste tiden (även om det studsat upp lite idag). Och det är inga småras vi pratar om. Den svagare marknaden just nu har, enligt uppgifter till Reuters, fått Tencent Music att skjuta på sin börsintroduktion till dess att saker och ting lugnar ner sig lite. Sannolikt minst till november.

Återstår att se hur det går med den här saken.

Tencent Music delays $2 billion U.S. IPO due to weak markets – sources

Tencent Music Entertainment has delayed its planned U.S. initial public offering (IPO) until at least November as the owner of China’s most popular music apps prefers to wait for global stock markets to stabilise, three sources said.

Tencent inte längre ett av världens tio högst värderade börsbolag

Tencents kräftgång fortsätter. Sedan årsskiftet har över 200 miljarder dollar utplånats från företagets börsvärde. Så pass att man nu inte ens platsar i topp-tio-listan över de högst värderade börsbolagen.

Igår fick de se sig passerade av den forna ettan på börsvärdestoppen: Exxon Mobil. Exxons kurs stängde igår runt 366 miljarder dollar, Tencent ligger runt 350.

Tencent – och överlag de sociala plattformarna inklusive Google – har 2018 haft det extremt tufft på aktiefronten. Del av en generell backlash mot sociala plattformar och techjättar som lever på användarinformation. För Tencent (och Alibaba) dessutom ytterligare påeldat av handelskrig och regleringar.

Tencent is no longer one of the world’s 10 biggest companies

Tencent has been replaced by Exxon Mobil Corp. in the top of the rankings based on market capitalization

Tencent investerar fintech-startupen Nubank

Tencent gör ännu en investering (åtminstone enligt uppgifter från The Information). Den här gången i fintechstartupen Nubank, vars verksamhet är virtuella kreditkort. Så långt inget konstigt.

Det som däremot är lite mer ovanligt att Nubank är ett brasilanskt företag. Nubank-investeringen blir inträdet i Brasilien för Tencent och säger förstås en hel del om att man tänker ha närvaro där. Antingen närvaro-närvaro eller vi-följer-de-kinesiska-turisterna-närvaro, som mest varit strategin så här långt.

Men framförallt får nyheten mig att inse hur extremt lite jag vet om techscenen i syd- och latinamerika. Får ändra på det.

China’s Tencent invests $180 million in Brazil fintech Nubank

Chinese gaming and social media firm Tencent Holdings Ltd <0700.HK> paid $180 million for an undisclosed minority stake in Brazilian financial technology company Nu Pagamentos SA, both companies said on Monday.

Behöver Snap ta in mer pengar?

Hur går det egentligen ekonomiskt för Snap? Jotack, bara finemang. Nästa år blir det svarta siffror för första gången sedan starten. Om man frågar grundaren Evan Spiegel. Eller: Öh… nej? Om man lyssnar på de analytiker som Bloomberg har pratat med.

Enligt en rapport som Bloomberg har kommit över så blöder pengar. Inget någon större överraskning, det har ju Snap gjort sedan starten. Men det är väl blodflödesmängden som analytikerrapporten hängt upp sig på. Snap håller på att ”snabbt få slut på pengar”. Så pass att det kan bli läge att ta in nya pengar redan under nästa år. Marknaden tyckte sådär mycket om uppgifterna och sänkte aktiekursen med 6,4 procent till ny all-time low-kurs.

Med tanke på hur tillväxtkurvan ser ut för tjänsten så är det inte nya färska användarpengar som är räddningen enligt rapporten, utan rejäla kostnadsskärningar. Kan alltså behöva komma in nya investerarpengar, eller så skulle man kunna vända sig till ägarna och göra en nyemission. 

Ja, eller så Spiegel koll på läget. Om en knapp månad är det dags för nästa kvartalsrapport från företaget. Då är det åter dags att få inblick i hur det går för Snap.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-10-09/snap-s-cash-drain-is-becoming-a-big-problem-analyst-says

 

Övrigt

Shopify öppnar B2B-butik och entreprenörshubb

E-handelsplattformen Shopify öppnar sin fysiska ”butik”. En butik för att visa upp sin hårdvara och de tjänster de kan erbjuda. Kort sagt ett showroom för B2B-e-handelsprodukter. Ett milt sagt intressant koncept.

Men det visar att fysisk närvaro även börjar bli relevant för den här typen av verksamheter. Och lokalen ligger mitt i smeten av ett gäng Shopify-kunder. Kort sagt, en ”närbutik” – fast för B2B.

Inte bara det, lokalen är även tänkt att fungera som kunskaps- och erfa-hubb för entreprenörer. Content marketing offline, om man så vill.

https://techcrunch.com/2018/10/11/shopify-opens-its-first-brick-and-mortar-space-in-los-angeles/

Google Slides får realtidstextning

Google presenterade inte bara ny hårdvara idag: man la också till ny funktionalitet i sin PowerPoint-utmanare Slides. Nu har även Slides fått stöd för realtidstextning av en muntlig presentation. Som konstateras: förstås främst för människor med hörselnedsättningar, men i dessa video-utan-ljud-tider är det här en funktion med bredare användningsområde.

Google Slides Now Offers Automated Real-time Captions for Presentations | Digital Trends

A new feature for the Google Slides presentation software uses a PC’s built-in microphone to transcribe the words of a speaker in real time, displaying them for everyone to see. While aimed at those with hearing loss, the feature could also prove useful in noisy rooms or when the speaker fails to project their voice.

Google stryper externtjänsters åtkomst till Google-tjänster

Efter gårdagens oväntade besked att Google lägger ner Google+ (beskedet nu var oväntat, inte att de till sist gör det) efter ett rätt massivt dataintrång så presenterade Google att antal åtgärdspunkter för att det inte ska hända igen.

Handlar rätt mycket om samma kur som Facebook släppte efter deras dataläckageavslöjande tidigare i år: man kommer helt enkelt kräva mer användargodkännanden för att få komma åt Android- eller Gmail-data och dessutom strypa hur mycket information tredjepartsappar kan få ta del av.

Börjar gälla för nya användare från och med oktober och ska vara utrullat till alla i början av nästa år.

Google limits third-party access to Gmail and other account data

Google isn’t just shutting down the consumer version of Google+ as a response to privacy concerns. The company is gradually rolling out a change to its developer tools that will give users much more control over privacy permissions for their account data.

Börjar det bli dags för alla webbplatser att tänka mörkerläge?

Riktigt intressant och helt i tiden. Allt fler prylar och appar får ett mörkerläge. Alltså ett läge där gränssnittet är mörkt istället för det klassiska vita/ljusa – som internet har som norm. Både för att lyfta fram innehåll och spara ögonen när man använder skärmar i mörka omgivningar.

På webbplatsfronten är det dock bara en variant som (nästan alltid) gäller. Webbplatsen har sitt utseende. Dygnet runt. Ofta med vit eller ljus bakgrund. Enter Dark Reader – en Chrome-plugin (bland annat) för att invertera webbläsaren till mörkerläge. Med andra ord inverteras även alla webbplatser, vare sig de har ett mörkerläge eller inte.

Motsvarande finns förstås också i våra telefoner, där tillgänglighetsinställningar gjort det möjligt att växa till en inverterad mobilupplevelse. Men det får mig att tänka på ett par saker:

Hur bra funkar din webbplats eller app om den tvingas över i ett mörkerläge? Som nästan allt annat nuförtiden är det våra kunder som i slutändan har en stor del av makten hur användareupplevelsen blir. Om jag föredrar mörkerläge så kan jag tvinga in en webbplats i det läget – även om webbplatsen då ser ut som skräp. Och i vissa fall kanske det knappt går att använda på grund av att färger har använts på ett sätt som funkar jättebra när det är mörkt innehåll på ljus bakgrund, men inte alls blir lika bra omvänt. Ja, och loggor ska vi förstås inte prata om.

Är det kort sagt dags att se till att våra digitala gränssnitt fungerar på det sätt våra kunder vill – även här? Att ”responsivt” eller ”adaptivt” även inkluderar färglägesval? Kan även här bli en konkurrensfördel – vilken e-handlare har bäst Netflix-läge? Kan avgöra var jag handlar.

Vi pratar alltid om personalisering av tjänster som webbplatser, men förvånansvärt lite händer. Men tänk om vi också automatiskt kan hjälpa kunden (lex bekvämlighetsekonomin)? För senaste MacOS finns det ett hack som automatiskt slår över till mörkerläge när solen går ned, så jag själv inte behöver växla. Finns inte som användarvänlig defaultfunktion än, men det lär komma.

Jag tänker att en webbplats borde kunna göra samma sak. Har man kundens position och kunden går med på det kan vi helt enkelt växla till den färgmässigt mest lämpliga versionen automatiskt, så att kunden även här kan få bästa möjliga upplevelse – både i datorn och i mobilen.

LinkedIn i mörkerläge

Även källkritiken har disruptats av internet

Intressant artikel av Jack Werner kring källkritik. Eller kanske bristen på källkritik. Eller kanske allra mest: att även källkritik som fenomen har disruptats av internet.

Werner refererar till en nyutgiven studie (har inte läst själv än, i to do-högen) där ett antal respondenter fick titta på nyheter från nyhetsflöden och bedöma trovärdigheten hos dem. Och det studien kom fram till var att inget av det traditionella gällande källkritik längre gällde hos de svarande. Inte vem som hade delat (om det var vänner man litade på) eller avsändarkällan.

Det som istället spelade in var att man helt enkelt blivit bra på internet. Kunna se tecknen som fejkare använder. Och krasst talat: någon slags föraning om att det där nog ändå inte kan stämma. Och en vilja att grotta i frågan. En benägenhet som förstås minskar i takt med att det man läser bekräftar den egna uppfattningen och världsbilden.

Kanske inte nyheter i sig för den som engagerat sig i ämnet, men det handlar ändå om en studie som kommit fram till resultatet (lär komma fler som bekräftar eller falsifierar). Värt att ändå ha med sig och säkerligen av förklaringarna till att yngre i andra undersökningar generellt varit mindre benägna än äldre internetanvändare som är uppvuxna i en era när det som stod eller avbildades var sant.

Själv kan jag inte låta bli att dra parallell till rapporteringen och debatteringen kring EU:s föreslagna nya upphovsrättslagstiftning. En rätt unison bild av vad direktivet faktiskt säger som stämde med att EU vill förstöra internet (den onda staten). En version som sedan spridits av internetauktoriteter hos oss, men ironiskt nog inte alls lika många jurister. En låg vilja att ifrågasätta den vedertagna versionen och själv sätta sig in i frågan utifrån källtexterna, vilket gjorde att de alarmistiska predikningarna spreds vidare i ännu större cirklar.

https://www.dn.se/kultur-noje/jack-werner-fejkstoryn-om-lucia-cole-visar-hur-modern-kallkritik-fungerar/

Boston Dynamics Atlas-robot lär sig parkour

Och DÄR börjar Boston Dynamics Atlas-robot med parkour. Tja, även en robot behöver väl en hobby.

Det är… rätt imponerande…

Parkour Atlas

Atlas does parkour. The control software uses the whole body including legs, arms and torso, to marshal the energy and strength for jumping over the log and leaping up the steps without breaking its pace. (Step height 40 cm.) Atlas uses computer vision to locate itself with respect to visible markers on the approach to hit the terrain accurately.

Kategorier
AR/VR Detaljhandel/e-handel Digitalisering Ekonomi och finans IoT - internet of things Mobilt Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 14 2018

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Min debut som poddgäst

Såååååå tydligen poddhände det här.

https://www.dagensmedia.se/poddar/under-femton/om-du-delar-med-dig-av-din-data-sa-bor-du-krava-nagot-tillbaka-6907263

Ur arkivet

Spotifys börsnotering och Facebooks fortsatta bekymmer gjorde att den här artikeln blev aktuell igen.

3 anledningar till att Spotify inte behöver oroa sig för Facebook

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook scannar, blockar och plockar bort meddelanden i Messenger

Okej, det här sätter Faceooks datahantering i ett nytt ljus. Information om att Facebook på bästa Kina-manér scannar igenom meddelanden som skickas via Messenger. Meddelanden som innehåller bilder, länkar eller annat innehåll som bryter mot Facebooks regler flaggas och kollas sedan igenom av moderatorer. Meddelanden som bryter mot reglerna blockas eller tas bort.

Facebook själva säger att de inte använder innehållet i chattar för att styra reklam och visst finns det ett godvilligt syfte (stoppa brottsliga meddelanden) och, tja, det är deras nätverk. De får göra som de vill. Det som däremot är lite mer tveksamt är grunden för flaggandet: samma regler som för nätverket i stort. Och som vi alla vet är det, ska vi säga, godtyckligt. Ett sådant område är förstås nakenhet. Scannas nakenbilder som skickas? Och flaggas de och tittas sedan på av en moderator? (Vi kan väl hoppas att de har smartare AI än så, säg barnporr, men ändå.)

Det som också är intressant är konstaterandet att FB, Instagram och Messenger lyder under samma regelverk. Alltså inte WhatsApp. Och vad gäller WhatsApp så gäller numer kryptering, som gör att inte ens Facebook kan (?) läsa chattar. För Messenger finns funktionen, men kräver att användaren slår på funktionen.

Visst är WhatsApp ännu vanligare i områden där detta bokstavligen kan vara livsavgörande. Men lite märklig särhantering. Andra chattappar som Signal och Telegram spelar just integritetskortet som fördel. Vi kan väl tro att FB kan komma att slå på kryptering även för Messenger. Ja, även om det förstås också kommer möta på motstånd på sina håll.

Google erkände nyligen att de gjorde ungefär samma sak med Gmail, men då uttalat för reklamsyfte, något som de säger att de slutade med i slutet av förra året.

Ännu en sak som Facebook inte behöver just nu - och just den här är också rätt mycket Facebooks eget fel. Inte omöjligt att det står i villkoren någonstans, men att begrava den här typen av saker där tyder just på att det är något man vill begrava.

Som alla ingrepp av den här typen finns det två sidor. Å enda sidan bra om det kan stoppa grov brottslighet, men å andra sidan är det samma diskussioner som för internetleverantörer: Om Facebook själv går in och censurerar våra konversationer, oavsett hur gott syftet är, så har Facebook självmant tagit på sig en rätt tveksam roll som, när internetleverantörer gjort samma sak, har garrotterats för. 

Bloomberg

No Description

Så många som 87 miljoner Facebook-användare kan ha fått sin data läckt

Mer Facebook. I en lång post från Facebook själva går de i detalj igenom alla åtgärder de har vidtagit eller kommer att vidta efter Cambridge Analytica-härvan. Det är en imponerande lista med saker som de kommer att göra för att förtjäna eller återfå användarnas förtroende (okej, de är ju så illa tvungna för businessens skulle, men likväl).

De artiklar jag har sett om Facebooks inlägg fokuserar dock på en liten bit information alla sist, lite by the way sådär. Men det finns en anledning till det. Facebook konstaterar nu att 87 miljoner användare bedöms ha blivit drabbade av dataläckan. Rätt många fler än de initialt uppskattade 50 miljonerna alltså. 74 % fler, närmare bestämt.

Värt att reflektera över: 270 000 Facebook-användare installerade en app utan att ha koll på vad de gick med på i villkoren och medgav därmed att deras information kunde dammsugas ut ledde alltså till att 87 miljoner användares data hamnade på vift. Det är en rätt svindlande hävstång.

Men en bra grej till från Facebook. Från och med den 9 april kommer Facebook högst upp i nyhetsflödet lista vilka appar de har och vilken data de delar med sig av. Facebook kommer även meddela drabbade användare via notis i nyhetsflödet om att deras information kan ha använts utan tillåtelse (”kan” är förstås ett nyckelord här). Bra, men borde gjorts betydligt tidigare. En nyttig läxa för Facebook som gör att de inte fejlar lika hårt i krishanteringen nästa gång det blåser.

 

Bloomberg

No Description

Facebook planerar att rulla ut GDPR över hela världen

Intressant utveckling - och förstås lite extra påeldat av Cambridge Analytica. Senaste veckorna har Facebook rullat ut en hög åtgärder och verktyg för att ge användarna bättre möjlighet att kontrollera sin personliga information. Kom imponerande snabbt på plats dessutom.

Det beror förstås på att de här verktygen påbörjades långt tidigare, för att FB, som alla andra, ska uppfylla EU:s GDPR-regelverk i maj.

Nu kommer FB med ett intressant utspel: GDPR-inställningarna och -förutsättningarna ska (så långt det går) rullas ut till alla FB-användare. Över hela världen.

Spännande om EU blir modellen för hantering av personlig data online globalt och FB står för exporten.

Zuckerberg says Facebook will offer GDPR privacy controls everywhere | TechCrunch

Mark Zuckerberg refuted a Reuters story yesterday that said Facebook would not bring Europe's General Data Protection Regulation privacy safeguards around

Instagram kapar antalet API-anrop

Verkar som att Facebooks datatajtande har drabbat Instagram. Eller snarare appar byggda mot plattformen. Över helgen verkar det som att API:erna kapats från 5000 anrop i timmen per användare till 200.

På sätt och vis inte förvånande. I ett försök att börja få bättre ordning på torpet har de yxat bort eller skärpt kraven för tjänster de själva inte kontrollerar.

Det märks däremot att Facebook fortfarande har mycket kvar att lära inom krishantering: de är rätt mycket i full on panic-läge just nu. API-kapandet utan förvarning är en panikgrej.

MEN det här är trots allt inget som kommer drabba de vanliga användarna. Och just nu är all Facebook-uppmärksamhet på dem.

Instagram suddenly chokes off developers as Facebook chases privacy | TechCrunch

Without warning, Instagram has broken many of the unofficial apps built on its platform. This weekend it surprised developers with a massive reduction in

Facebook skärper reglerna kring custom audiences

Facebook fortsätter tajta till åtkomsten till användarnas information. Senast ut är att man blir lite hårdare kring custom audiences. Eller åtminstone ställer högre krav på annonsörer.

Facebook verkar nu hålla på att ta fram ett ”tillståndsverktyg” där företag som laddar upp egen tredjepartsdata måste ”skriva under” ett avtal som försäkrar att informationen har samlats in på ett korrekt sätt - det vill säga med användarnas samtycke. Dessutom verkar det också som att företaget kommer att stoppa delning av custom audience-data mellan företagskonton.

Facebook plans crackdown on ad targeting by email without consent | TechCrunch

Facebook is scrambling to add safeguards against abuse of user data as it reels from backlash over the Cambridge Analytica scandal. Now TechCrunch has

Messenger får stöd för 360 och HD-video

Nyheter i Messenger: 360-bilder och HD-video (dock 720p och inte 1080p). Båda ska fungera för oss här i Sverige.

https://newsroom.fb.com/news/2018/04/with-360-degree-photos-and-hd-quality-video-messenger-gets-even-more-visual/

Ännu ett intiativ mot fejknyheter från Facebook

Nu rullar Facebook ut ett initiativ för att bekämpa fejknyheter till alla amerikanska användare: mer information kring publicister som dyker upp i nyhetsflödet. När man nu slår på funktionen fullt ut så är det ytterligare två delar som läggs till:

  • More from this publisher: Se fler artiklar från samma publicist.
  • Shared by friends: visar vilka vänner som har delat en artikel

Trycker man på ett journalistnamn kommer man bland annat se länk till journalistens Wikipedia-sida. Alltså samma initiativ som Youtube testar. Som någon konstaterade: exempel på att vinsten privatiseras, men ansvaret socialiseras. Man hoppas att både Google och FB donerar frikostigt till Wikipedia.

https://newsroom.fb.com/news/2018/04/news-feed-fyi-more-context/

Facebook lägger till verktyg för att massradera Facebook-appar

Facebook lägger till ännu ett verkyg för att vårda sin personliga data på plattformen: möjlighet att bulkradera tredjepartsappar ur kontot, istället för att plocka bort dem en och en.

(När jag läste den här artikeln påmindes jag åter om det jag tänkt göra sen hela Cambridge Analytica-bomben briserade: kolla vilka appar jag borde radera. Antal appar jag hade kopplade till mitt konto: en. Nästan lite bevsiken.)

Facebook launches bulk app removal tool amidst privacy scandal | TechCrunch

Following the Cambridge Analytica scandal, users have flocked to their Facebook privacy settings to sever their connection to third-party apps that they

Facebook testar ytterligare några grejer för att få oss att använda Facebook Stories

Hand upp alla ni två som använder Facebook Stories regelbundet. Men skam den som ger sig. Facebook testar tre nya grejer för att än en gång få oss att börja använda Facebook Stories.

  • I statusuppdateringsfältet visas ett kamerafönster och de senaste bilderna direkt (dock utan helskärmstakeover)
  • Använder du Facebook Camera-funktionen kommer Stores vara förvalt som delningsalternativ
  • Stores tar ÄNNU mer plats ovanför nyhetsflödet (ännu större utgråade fyrkanter?). Utöver profilbild visas också del av innehållet i storyn

Att se om de här testarna permanentas och i så fall i vilken form.

3 tests show Facebook is determined to make Stories the default | TechCrunch

Facebook isn't backing down from Stories despite criticism that it copied Snapchat and that Instagram Stories is enough. Instead, it's committed to

Om människor lämnade fester som de lämnar Facebook

If People Left Parties Like They Leave Facebook | It's fine to just leave. | By CollegeHumorFacebook

It's fine to just leave.

Snapchat

Snapchat lägger till gruppvideosamtal och taggning

Nya funktioner i Snapchat (som testats eller som det ryktats om tidigare):

  • Gruppvideosamtal: Upp till 16 personer kan delta i en gruppvideochatt (förstås med sedvanlig filterbonanza). Man kan välja att bara vara med med röstsamtal och med röstdeltagare kan antalet deltagare sträckas till 32).
  • Mentions: Avdelningen innovation. Snapchat får till sist möjlighet att @-tagga andra snappare.

Snapchat introduces Mentions and Group Video Calls

Snapchat today announced it was bringing two new features to the app which boost its credibility as a social experience: Group Video Calls and Mentions. Group Video Calls function about the way you'd expect. When you're part of a group, you

Snapchat kan vara på gång att återställa kronologiskt storiesflöde

Intressant drag från Snapchat: de har återställt det kronologiska storiesflödet för vissa användare. Test eller utrullning?

Snapchats omdesign i slutet av förra året möttes av ett rätt unisont tummen ner. Ja, av rätt många användare åtminstone. Befintliga användare. Däremot verkar den ha lockat nya användare (även om allt rabalder och Snapchat-bashandet säkert bidrog mer). En av förändringarna är att Snapchat, som i princip alla andra stora sociala plattformar, gick över till algoritmbaserat snarare än kronologiskt flöde.

Möttes av ungefär lika mycket gillande som när samma sak gjorts i övriga tjänster. Däremot har det visat sig att ett algoritmbaserat nyhetsflöde får oss att tillbringa mer tid på en plattform, vilket också är anledning till att det fortfarande är normen. I korta drag: algoritmer gynnar sällananvändare medan plattformsknarkarna hellre vill ha det kronologiska.

Ovanstående, som artikeln också konstaterar, gör förstås att det är en fin balansgång. Att vänners och ”andras” stories nu är uppdelade kan göra att det blir enklare för sällananvändare att hålla koll på det oftast viktigaste (vännernas stories). Det kan också säga något om hur mycket Snapchat-användarna hänger på plattformen.

Snapchat gör alltså det som både Twitter och Facebook gjort - fast betydligt snabbare. Ser till de befintliga användarna och släpper tillväxthysterin (lite grann).

Snapchat brings back chronological Stories feed for some | TechCrunch

Snapchat has undone its controversial redesign's most significant change in an update to some users today. A tab that shows Stories in reverse

Snapchat kan vara på gång med samarbetssnaps

Mer från Snapchat. Människor som grävt i koden har hittat spår av en kanske/kanske inte ny funktion: Snappables. Samarbetssnaps. Med andra ord möjligheter för snappare att skapa snaps tillsammans.

https://www.killerfeatures.com/snapchat-is-looking-to-release-a-collaborative-feature-called-snappables

Snap Maps blev rapporteringskälla under Youtube-skjutningen

Sent igår svensk tid utbröt skottlossning på Youtubes huvudkontor. Fyra offer rapporteras skadade och skytten ska vara död, sannolikt självmord. Lär komma fler detaljer under natten, men i det stora hela verkar det ha slutat relativt sett bra då ingen av de skadade har livshotande skador.

Om vi för en stund lämnar det tragiska (som andra kommer skriva om betydligt bättre än jag) så blev det här ännu ett tillfälle när nyhetsrapporteringen lyfter fram Snap Maps som kanal för att få samlad information om läget. Snapchat ännu ligger långt efter Twitter som föredragen snabbkanal och saknar FB:s krisplattform, men börjar allt mer bli en realtidskrisrapporteringsplattform.

Several wounded, one dead in shooting at YouTube headquarters | TechCrunch

At 12:46PM, an active shooter was reported in an outdoor patio area at YouTube's headquarters in San Bruno, California. Police arrived at the scene in a

Snapchat underutnyttjar sin styrka som crowdsourcenyhetskanal?

Bra spaning. Snapchat jobbar hårt för att få in nyhetsföretag på plattformen. Få de etablerade nyhetsföretagen att förpacka sina nyheter för Snapchat-publiken. Har så här långt gått lite sådär, vilket översatts till att nyheter i Snapchat inte funkar. Inte att nyhetsföretagen har misslyckats med att skapat innehåll som både är målgruppsanpassat och plattformsanpassat.

Men Snapchat, mer specifikt Snap Maps, håller på att bli en stor nyhetsspelare helt på egen hand. Nyheter i stories-format. Rått och ofiltrerat för en oslagbar känsla av att vara där. Men också som krisinformationskanal.

En styrka som Snapchat med andra ord borde satsa rejält mycket mer på.

https://mashable.com/2018/04/03/snapchat-youtube-shooting/#h46wRnisrZqc

Snap kan vara på väg till Saudiarabien

I slutet av februari gjorde Snap sitt officiella inträde på den afrikanska kontinenten via ett säljsamarbete. Nu är det dags för mellanöstern, närmare bestämt Saudiarabien. Åtminstone enligt källor till CNBC. Och uppgifterna handlar om att sätta upp ett Snap-kontor där.

Geografi är ännu ett område där Snap ligger efter de flesta av sina konkurrenter. Man har hållit sig mestadels i de utvecklade västländerna. Företrädelsevis engelsktalande. Men man börjar nu alltså ha större ambitioner än så. Någonstans logiskt dels eftersom stor tillväxt kommande åren kommer ske i tillväxtländer med också dels eftersom det är länder med ung befolkning. Att se hur det går.

No Title

No Description

LinkedIn

LinkedIn testar obligatoriska hashtaggar </puckat>

Okej. Det här är osedvanligt puckat test från LinkedIn. För att få lägga upp ett inlägg MÅSTE man ange en hashtag. Mmmmkay.

Visst. Hashtaggar är lite LinkedIns svar på Facebook Stories. Något som företagen verkligenverkligenverkligen vill att vi ska använda men vi användare är... sådär pigga på det (fun fact: Facebook håller på med några nya Facebook Stories-tester där stories upptar ännu mer plats i flödet - precis det vi vill....)

Okej att hashtaggar skulle kunna vara relevanta om det implementeras korrekt. Men tvingande? Bara dumt. (Inlägget ledde till en rätt lång diskussion.)

LinkedIn is forcing some users to use #hashtags to post updates

LinkedIn has admitted it is currently running a small test to understand how people use hashtags... so it is forcing its users to use them if they want to post.

 

Sök/SEO

Google Maps börjar visa var aktiva skjutningar pågår

Ett bra och riktigt dålig tillägg i Google Maps: bekräftade skjutningar i närområdet märks ut. Bra för att det förstås är extremt värdefull information om det händer i ens närhet. Dåligt för att en sån här funktion överhuvudtaget ska behövas.

Oklart exakt vilken data som kommer att trigga den här typen av uppmärkning, men vi kan oavsett konstatera att Google gör en Facebook och blir en viktigare informationskälla vid akuta händelser.

Förstås också ett relevant inlägg kring diskussionerna kring techjättarnas roller i våra liv. Vore det bättre om de här tjänsterna INTE fanns när det krisar, som vid terrordådet på Drottninggatan?

Google Maps Now Highlights Locations of Active Shootings

Google Maps has been updated with a feature that will indicate when there's a confirmed active shooting near your location.

Google lägger till mer interaktiva biofunktioner i sökresultatet

Google lägger in ännu bättre biofunktioner i mobilsökresultatet. Sök på en film och du får upp var den spelas, men också länkar till recensioner hos IMDB, Metacritic och Rotten Tomatoes. Du kan även filtrera direkt bland resultaten via dropdownmenyer på t ex genre. Sedan kan du direkt gå vidare och köpa biljetter.

Det går även att göra det omvända: söka efter biografer på karta och se vad som spelats på respektive bio.

Här hemma är det än så länge den betydligt mindre funktionsrika resultatsidan som gäller. Nya biosökfunktionen kommer till USA och Indien (av alla länder) i mobilwebben och i Android-appen. iOS på gång. Lär sannolikt hitta hit vad det lider.

Google puts movie info, reviews and showtimes all in one spot

Google announced a new feature today that will help you out when you're deciding what movie to go see. Now, when you look for movies or showtimes in Google Search on your phone, you'll be able to easily compare different films and see where and when they're playing.

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon lägger till städtjänster i egen regi

Intressant nytt test från Amazon: Amazon Home Assistants. Sedan tidigare har Amazon haft en marknadsplats för hantverkare och andra, med andra ord kunna söka och hitta dem hos Amazon istället för att Googla. Nu utökar man det med städhjälp.

Det mest intressanta med testet är att Amazon inte kommer knyta ihop köpare och säljare utan man kommer anställa städpersonalen själva: för att kunna säkerställa kvaliteten. Men förstås också för att kunna sälja hela paketet. Bedöms alltså trumfa arbetsgivaransvar. Varumärkets död, även här.

Kan förstås knytas ihop med, och driva folk att köpa, Amazons smarta lås-lösningar.

Bloomberg

No Description

Amazon släpper ännu ett eget klädmärke

Amazon släpper ännu ett klädmärke i egen regi: Truth & Fable. Det tredje i ordningen. Ska sälja ”occasionwear”. Alltså kläder för olika slags tillställningar.

Vad är stilen för kollektionen? A feminity focus with a contemporary edge (åtminstone enligt artikeln, och who am I to disagree). Prismässigt runt 400-1600 kr, så ingen lågprissatsning.

Amazon har haft svårt att locka till sig är lyxprodukter. Helt enkelt för att det segmentet inte är jättesugna på att sänka sig till Amazon-nivå och därför att varumärket är så viktigt här. Nu börjar Amazon röra sig åt premiumhållet allt mer med sina egna märken. Blir intressant att se vart det leder.

Amazon unveils Truth & Fable occasionwear brand

News business : ​Amazon has unveiled a new women's occasionwear fashion brand called Truth & Fable. It has just launched its first collection, for SS18, which includes separates, dresses and suiting. (#964998)

Walmart fördjupar samarbetet med JD.com

Både i USA (och i övrigt i väst) och i Kina finns det en gigant på e-handelsarenan. En gigant som övriga gör sitt bästa för att parera - inte sällan med lätt oväntade samarbeten som följd. I USA är det förstås Amazon mot Walmart, och i Kina är det Alibaba mot e-handelstvåan JD.

I Kina har Walmart och JD gjort gemensam sak. Walmart säljer sedan tidigare sina produkter via JD:s e-handelsportal och nu knyts Walmarts offlinelogistikkedja och JD:s onlineplattform ihop kring livsmedel. Boende i Shenzhen kommer kunna få 30-minutersleverans av livsmedel och kan betala via ”a new shopping application through WeChat”, vilket sannolikt betyder en miniapp i Kinas måsteapp.

Walmart brings its partnership with JD.com into the food business | TechCrunch

Walmart is bringing its partnership with JD.com into its grocery business. The Chinese physical store will stock products that customers can also buy

 

Strömmade medier

Apple Music har nu 40 miljoner användare

Apple Music fortsätter växa. Numer har tjänsten 40 miljoner användare. Det är två miljoner fler än förra tillväxtsiffran som Apple gick ut med bara för två veckor sedan. Nu lär det knappast ha tillkommit två miljoner användare just de senaste två veckorna, men det visar som sagt att tillväxttakten fortfarande är god för tjänsten.

Apple Music hits landmark 40 million paid subscribers | AppleInsider

Apple Music has swelled to 40 million subscribers, according to a Tweet noting the occasion by the company's content director in France, Steven Huon.

Apple Music slår Spotify i engagemang?

Igår klev som bekant Spotify in på börsen. Världens rätt ohotat största musikströmningstjänst med nästan dubbelt så många betalande användare som tvåan

Däremot verkar Apple trots sin betydligt mindre användarskara kunna matcha antalet strömningar. I vissa fall överträffa dem. The Weeknds senaste singel spelades 3,5 miljoner gånger på Spotify (debutrekord 2018). Samma låt spelades 6 miljoner gånger på Apple Music. The Weeknd själv hänvisade dessutom sina fans till Spotify.

Det är tredje gången som Apple slår Spotify i spelningar för en stor release senaste 13 månaderna. Och som artikeln konstaterar: inom världens största musikgenre. Fortsättning följer.

Apple Music had a better Weeknd than Spotify

The Weeknd's latest project, My Dear Melancholy, pulled in over 26 million streams in its first 24 hours on Apple Music. The lead song "Call Out My Name" pulled in 6 million of those streams, the company tells The Verge.

Amazon Music har "tiotals miljoner" användare

Idag är det dags för Spotify att ta klivet in på börsen. Som av en händelse har Amazon ungefär samtidigt släppt lite info kring hur det går för Amazon Music. Som vanligt inga siffror, men Music Unlimited, extratjänst vid sidan av Prime, ska nu ha ”tiotals miljoner” prenumeranter. Antalet har fördubblats de senaste sex månaderna, drivet av smarta (Alexa)högtalare.

”Tiotals” borde betyda fler än 10 miljoner och färre än 38 miljoner (senaste siffran för Apple Music). Hade det varit fler än Apple Music så hade nog Amazon skrutit om det. Som jämförelse ligger Spotifys motsvarande siffra runt 70 miljoner.

 

Amazon Music Subscriptions Doubled In Last 6 Months - Hypebot

Amazon Music has "tens of millions" of paying users and Amazon Music Unlimited subscriptions having more than doubled in the last six months, according to Steve Boom, VP Of Music. Amazon. Continue reading

Twitter får strömma ytterligare en säsong Major League Baseball

Major League Baseball spelar båda sidorna genom att låta både Facebook och Twitter få sända matcher. Fast på lite olika villkor. Facebook har fått de exklusiva (USA)rättigheterna till 25 matcher medan Twitter kommer få sända en match i veckan, utan exklusivitet. Även här är det USA som gäller.

FB och Twitter slåss just nu rätt ordentligt om sportsändningsrättigheter och har även snott rättigheter från varandra. En styrka för Twitter är att deras sändningar, likt tweets i övrigt, kan ses utan att vara inloggad eller ens ha ett konto på plattformen. För Facebook är det förstås konto som gäller.

För, ni vet, det är ju en stor tröskel. Att folk måste ha ett FB-konto.

Twitter will stream another season of Major League Baseball

Just because Facebook has forged a deal with Major League Baseball to livestream 25 of its day games exclusively doesn't mean other social networks can't get a piece of the action. MLB games are also coming to Twitter, now that the two have renewed their partnership.

Youtube lägger till nytt räckviddsannonsformat

Youtube släpper nytt överhoppningsbart kortannonsformat: Trueview For Reach. Tänkt att kombinera det bästa av två världar (as it were): det korta bumper-formatet möter möjligheten för användaren att hoppa över. Överlag ett format som ska vara optimerat för att maximera räckvidden.

Sight, sound and scale: Introducing TrueView for reach

With a historic amount of content at viewers' fingertips, it may seem easier than ever to hit your reach target.

 

IoT - Internet of things

Forskare har tagit fram ett verktyg som kan läsa det tänker

Okej. Nej jag fattar ändå inte riktigt.

För ett par veckor sedan kom uppgifter om att forskare har lärt en AI att bokstavligen talat läsa tankar (eller åtminstone lärt sig klura ut vad vi tänker på genom att titta på röntgenbilder av hjärnor). Nu kommer nästa steg: forskare vid MIT har tagit fram ett verktyg som kan läsa det vi säger - inne i våra huvuden.

Nu är det inte tankar verktyget läser, utan det ”hör” istället det vi säger tyst för oss själva. Subvocalization. Händer ofta när vi läser. Att vi tankemässigt läser upp det i läser, eller kanske det vi kommer att tänka på när vi läser något. Det i sin tur leder till minimala fysiska rörelser som alltså går att plocka upp med verktyget.

Vad det här innebär är alltså att vi kan interagera med våra verktyg helt utan att behöva interagera med en skärm eller annan touchyta - och utan att vi behöver använda rösten. Inte ens ögonen är inkopplade. Med andra ord: skulle kunna gå att röststyra våra prylar utan att använda rösten - vilket också skulle innebära att ”röststyrning” skulle kunna bli ännu vanligare ute bland folk. Och är förstås ett jättesteg mot dator-hjärna-gränssnittslösningar.

Rent utseendemässigt behöver verktyget… putsas på. Men ändå. Way. Cool.

MIT's wearable device can 'hear' the words you say in your head

If you've read any sort of science fiction, it's likely you've heard about subvocalization, the practice of silently saying words in your head. It's common when we read (though it does slow you down), but it's only recently begun to be used as a way to interact with our computers and mobile devices.

Instagram dumpar Apple Watch

Nästa tjänst att slopa stöd för Apple Watch: Instagram. Eftersom Apple nu kräver native-appstöd för Watch så bedömer FB att det inte är värt utvecklingsinsatsen. Därför att, tja, liten skärm och ingen kamera gör enheten sådär intressant för Insta.

Logisk utveckling i och med att Watch nu gör samma resa som iPhonen och iPaden: hittar sin plats i ekosystemet. Och likt dessa två är det inte vad Apple såg framför sig. Istället har användarna bestämt att det är något annat. Framförallt är det lifeloggandet som är grejen.

Har haft Watch i ca ett kvartal, men har hittat en grej till som jag knappt använt innan. Röststyrning. Här lär Watch bli intressant, som IoT-verktyg.

Instagram joins parade of major apps to abandon Apple Watch

Instagram joins Slack, eBay, Amazon, Google Maps, and Whole Foods in taking itself off the Apple Watch

Tencent arbetar med självkörande bilar

Japp. Klart Tencent, företaget bakom Kinas Messenger WeChat, också arbetar på att ta fram självkörande bilar. Nuförtiden går det fortare att räkna upp alla företag som på eller eller annat vis INTE arbetar med självkörande bilar.

Ebbas frukt och godis, Bengts skomakeri och frisören Klipp till.

Matthew Brennan on LinkedIn: #Tencent's conducted the first public test drive of its #AutonomousVehicle... | 28 comments

Tencent's conducted the first public test drive of its #AutonomousVehicle (AV) prototype on Beijing's 4th ring road on Monday. It's well known that #Apple... | 28 comments on LinkedIn

Alibabas smarta högtalare får ögon

I allt snack kring röstassistenterna från Amazon, Google och Apple är det lätt att glömma att det förstås finns fler. Inte minst när vi börjar prata andra delar av världen. Som Kina.

Aliaba släppte sin Tmall Genie X1, en smart högtalare, förra året. Nu har Genie getts möjlighet att se.

Via nya bildigenkänningsfunktionen kan Genie göra saker som att läsa upp innehåll i mediciner, läsa upp böcker om omslaget scannas och kan tolka en hel massa ansiktsuttryck. Riggas med andra ord både för handel och kommunikation.

Alibaba är visserligen långt efter Amazon och Google, men är nummer tre i världen vad gäller levererade smarthögtalare.

http://www.businessinsider.com/alibaba-adds-visual-recognition-to-its-smart-speaker-2018-3?r=US&IR=T&IR=T

Spotify kanske arbetar på en egen musikspelare för bilen

Efter börsnoteringen kommer förstås Spotifys nagelfaras ännu hårdare än tidigare. De är i full on tillväxtmode just nu och det kommer funka ett tag till, men börjar tillväxtsiffrorna svaja så kommer marknadens reaktion även här bli rätt brutal. Även Spotify kommer då behöva visa att de kan tjäna pengar - och att de kan göra det på sina befintliga kunder.

Musik är överhuvudtaget svårt att tjäna pengar på. Det är bland annat därför som Spotify redan håller på försöka skapa alternativa intäkter (originalvideoinnehåll, merchförsäljning, biljettförsäljning). Helt logiskt om de också skulle börja släppa hårdvara för att försöka hålla kvar kunderna. Som en musikspelare för bilen.

Spotify might be working on an in-car music player

Rumors have been circulating that Spotify is working on some sort of hardware, possibly an in-car controller or a standalone player. As The Verge reports, a number of Reddit users have claimed to have received offers for the device, with plan price points ranging from $12.99 to $14.99 per month, but when they clicked the offer that appeared in the Spotify app, they were directed to an error page.

 

AR/VR

Snyggt exempel på AR i butiksmiljö

En demo för en tjänst som använder AR i butiken. Som sätt att ge tillgång till mer information om produkterna och för att leda kunderna direkt till sina produkter.

I sig inget vi inte har sett tidigare, men här görs det väldigt snyggt. Och det är något att ha med sig i bakhuvudet när man börjar fundera AR som del i den fysiska verksamheten.

Nästa steg blir förstås när vi inte längre behöver låsa en hand till att hålla i mobilen (och hålla upp den på trafikfarligt vis) utan kan få informationen på andra sätt. Hands-free. På riktigt.

https://mashable.com/2018/04/05/artificial-reality-retail-shopping-tool/

 

Mobilt

Nästa Pixel-telefon kan bli en mediumprisvariant

Okej. Om det här stämmer är det VÄLDIGT intressant. Uppgifter om att Google planerar att ta fram en Pixel-mobil i priskänsligare mid-segmentet snarare än det premiumsegment som Pixel 1 och 2 siktat in sig på (som direkt iPhone-konkurrent).

Delvis förstår jag Google. Pixeln (som visserligen bara finns i åtta länder) har inte tagit vägen någonstans försäljningsmässigt och den här skulle sikta in sig på Indien. Även Apple säljer billigare telefoner där, men då handlar det om begagnade nyskicks-iPhones. Varumärketsmässigt lite tvivelaktigt, med tanke på att Googles strategi nu verkar vara ett premiumekosystem. Har Google redan kastat in premiummobilhandduken?

Report: Google considering launching a mid-range Pixel phone this summer

Reportedly, the phone would be headed to India and other "price-sensitive markets."

 

Digitalisering

Amazon lägger till stöd för flerstegskommandon via Alexa

Förstås helt självklart. Varför göra saker med rösten när det tar tre gånger så lång tid att säga kommando efter kommando som som att trycka på en skärm? IFTTT the MF.

Med andra ord, göra det som kedjeaktivitetsplattformen IFTTT rockar. Skapa dina egna händelsekedjor och sätt en triggerfras. En enda fras när du yrvaket raglar upp ur sängen kan dra igång kaffekokaren, bilvärmaren, läsa upp dagens att göra-lista och dra upp persiennerna.

Amazons IFTTT heter Routine. Vilket förstås är precis vad det handlar om - och som också gjort att Amazon dominerar röstköpandet. Gör det lätt att göra samma sak som alltid. Kommer bli en sjukt viktig röstnyckel.

Amazon Echo Just Added Music, Radio, and Podcasts to Alexa's Routines

Alexa Routines are a useful way to trigger a bunch of different actions with a single voice command on your Amazon Echo . Now, they're getting even

Den slutgiltiga formeln för att avgöra om ditt företag riskerar att disruptas

Såg den här. La till det som fallit bort och korrade lite.

Skärmdump med korr som säger att alla kan disruptas

Hur stort är behovet att prata med vår spis – idag och i morgon?

Höll på att sätta kaffet i halsen när jag såg den här. Electrolux nye ordförande Staffan Bohman avfärdar de uppkopplade hemmen med ”Jag har inget behov av att prata med min spis”.

När man läser hela citatet i artikeln sedan så ser man att han har självinsikt att konstatera att han egentligen inte har någon åsikt och att det finns andra som kan det bättre. Handlade alltså mest om lite klickfiskande rubrikredigering.

Men citatet i sig är fortfarande rätt, även i sin kontext. Och han fortsätter även med: ”jag pratar nätt och jämnt med min bil”. En förmodligen ganska allmängiltig inställning. Få av oss pratar med jättemånga prylar. Idag. Men som alltid är det människorna högst upp som bestämmer företags huvudsakliga inriktning. Det betyder förstås en massa avvägningar och andra kunskaper än bara digitaliseringens svängningar.

Men det känns fortfarande ofta som att människor som ska leda digitaliseringsomställningar tittar på dagens kundbeteenden. Det är viktigt att ha en webbplats eller en app. Men sen stannar det där. Okej att man inte har insikter om vad som kommer krävas om två år, men att man då omger sig med människor som kan ha den här kollen och inputen. Och sedan litar på dem.

Kan det fortfarande bli fel? Ja. Två år är oceaner av tid när vi pratar om det här. Så då blir det ännu viktigare att göra de ständiga småförbättringar det alltid pratas om och undvika att vräka miljontalskronor på en lösning som funkar idag men som kanske kommer ha en helt annan roll (eller ingen alls) om bara ett par år. (Och ja, här säger vi hej till både webbplatser och appar.)

Electrolux nya chef: "Inget behov att prata med spis" | SvD

De svenska rötterna är viktiga för Electrolux, även om man inte ska något för givet. Det säger bolagets nya ordförande Staffan Bohman - som samtidigt medger att han inte är någon stor användare av det för Electrolux avgörande internet of things, sakernas internet. - Jag har inte något behov av att prata med min spis, säger han.

 

Ekonomi och finans

Spotify har klivit in på börsen

Så. Nu har Spotify till sist tagit klivet in på börsen. Intresset var, som väntat, väldigt stort. Ingångskursen sattes till 132 dollar och de första avsluten skedde runt 162-166 dollar. Eller plus ca 22-25 %. Ger Spotify ett börsvärde runt 29-30 miljarder dollar, eller 248-250 miljarder kronor (fun fact: H&Ms börsvärde var vid stängning idag 207 miljarder kronor).

Med andra ord: en lyckad börsnotering. Men det var rätt väntat. Det är nu den riktiga utmaningen börjar. När allt företaget gör kommer att dissekeras och värderas in i minsta detalj. Och när tillväxt och vinst kommer förekomma i ungefär varannan mening.

2600 Spotify-aktieägare hos Avanza första veckan

Det var ju flera dagar sedan jag la upp ett diagram. Så kan vi inte ha det. Här kommer det ni väntat på. Antalet aktieägare hos Avanza för ett antal aktier!

*Chirp chirp*

Ett antal utländska aktier, de högst värderade (minus Tencent) samt några av de omskrivna företagen just nu. Rent börsmässigt är Spotify en utländsk aktie så jag jämförde med andra amerikanska aktier snarare än svenska.

Ungefär 2600 Avanza-kunder har slagit till på Spotify-aktien, vilket måste sägas vara riktigt många med tanke på att priset per aktie var runt 1200 kronor. Men det är förstås rätt långt efter flera andra. En annan sak man kan konstatera är att, tja, Avanza-kunderna tror på Tesla.

Diagram över antal aktieägare hos Avanza för ett antal utländska företag

Breakit får Spotify-noteringen om bakfoten

Breakit konstaterar att Spotifys nyblivna aktieägare fick en kalldusch igår när aktien slutade 10 % under inledningshandelsnivån (fortsätter dessutom idag med -6 % i förhandeln). Är förstås sådär kul för alla som köpte på toppnivån. Ja, om man tänkt dumpa aktierna direkt.

Det Erik Wisterberg dock missar är att han jämför med en vanligt börsnotering, en IPO. Initial Public Offering - när ett företag släpper ett antal nya aktier och därmed spär ut det befintliga aktiekapitalet.

I och med att Spotify valde direktlistning så släpptes inga nya aktier. Det var befintliga aktieägare som sålde befintliga aktier. Tidigare ägarna var storägare och dumpar nu ut stora mängder aktier för att kunna få tillbaka pengar. Med andra ord var intresset stort och sedan dumpades stora mängder aktier vilket gjorde att efterfrågan och tillgång började mötas och priset justerades ner.

Sist men inte minst är en vanlig IPO ofta kopplad till en lock up-period för befintliga aktieägare som förbinder sig att inte sälja några aktier förrän efter säg ett år. Med andra ord: det som hände Spotify igår händer de flesta börsnoteringar - fast med, t ex, ett års fördröjning.

Även om den fortfarande trendar ner kursmässigt så måste Spotifys notering ändå sägas vara en succé. Hade den landat under riktningskursen så hade det varit en annan historia. Nu kan det fortfarande bli så (Trump, tariffer och allmän tech-surhet gör att den här typen av bolag rasar i parti och minut just nu) - och utmaningen, som även Wisterberg konstaterar, är förstås framtiden.

Spotifys "succénotering" har en baksida som alla blundar för

"En kalldusch för de som köpte aktier i går".

Amazon kan vara på gång med egen P2P-betallösning

Ett inte oväntat steg: uppgifter om att Amazons funderar på att lägga till P2P-betalningsstöd i Alexa. Alltså Swish et al via Alexa. En marknad som börjar bli allt trängre där några tunga spelare bara dykt upp senaste månaderna.

Det som kommer bli intressant att se är hur Swish/de svenska bankernas produkt kommer stå sig när det går att skicka pengar mellan människor direkt via våra kommunikationsplattformar eller via våra uppkopplade prylar. Om vi fortfarande kommer vilja ha en separat app/separat tjänst för att göra det.

Amazon Mulls Alexa-Driven P2P Payments Platform

Amazon is seeking to enter the financial services market and is mulling a P2P payments platform powered by Alexa.

Alibaba köper matleveransföretaget Ele.me

För några veckor sedan skrev jag att Alibaba var på gång att köpa Ele.me och nu har företaget bekräftat affären. Alibaba köper de 60 % av Ele.me som de inte redan äger och tar kontroll över hela företaget som bedöms vara värderat kring 9,5 miljarder dollar.

Ele.me är en Foodora i Kina. Matleveransföretag, alltså. Appen ska ha 260 miljoner användare och man har avtal med stora kedjor som KFC och Starbucks.

Och anledningen? Förstås att även ta kontroll över det här segmentet. Ele.me är en av tre tjänster som kämpar om kontrollen över Kinas matleveransmarknad. Vilka äger de andra två, Meituan och Dianping, undrar du? Tencent, företaget bakom Kinas Messenger WeChat.

Alibaba buys $9.5b food-delivery startup

It's time for Chinese takeaway.

Sonos kan vara på väg mot börsen

Ännu ett företag (sannolikt) på väg mot börsen: högtalartillverkaren Sonos. Efter att varit lite lätt ökenvandring på tech-IPO-fronten så börjar nu börsnoteringarna dugga allt tätare. Och gemensamt för dem att även om det handlar om olika verksamheter så sitter de ihop allt tätare - med våra uppkopplade liv som gemensam nämnare.

För Sonos handlar det säkerligen om att skaffa sig större finansiella muskler när snart alla gör (smarta) högtalare.

Sonos har redan släppt produkter som har stöd för både Google Assistant och Alexa. Vi kan anta att betydligt många fler (och ännu smartare) produkter lär komma.

Sonos posted multiple legal job openings that look like it's gearing up for an IPO

A corporate controller listing for the company details Sonos' current process implementing SOX 404, which better protects investor of public companies.

 

Övrigt

Apple kanske planerar att tillverka sina egna chip

Ett av Apples största problem är att få fram tillräckligt många av grejerna de vill sälja (blir ju även ett problem för andra tillverkare, när Apple dammsuger marknaden. Inför iPhone X var OLED-skärmarna det största problemet enligt analysuppgifter.

Det har därför spekulerats att Apple ska ta över mer av komponentproduktionen själva också. Nu kommer mer rykten av det slaget. Bloomberg rapporterar att Apple kommer att dumpa Intel till förmån för egentillverkade chip redan 2020. Dels som sagt för att säkerställa tillverkningskedjan, men även för att bli mindre beroende av andra för att planera när nya produkter ska släppas.

Bloomberg

No Description

Apple kanske på gång med egna micro-LED-skärmar

Tidigare idag la jag ut uppgifter om att Apple kanske överväger att börja tillverka sina egna chip för att säkra tekniken och tillgången. Nu kommer ännu ett område där Apple kanske satsar på att börja bygga egna grejer: småskärmar (främst).

Vad vi pratar om här är i så fall skärmar som är ljusstarkare, tunnare och mer energisnåla än dagens skärmar. Skärmar är ett jätteproblem totalt för Apple produktionstakt, men ett leverantörsberoende av komponenter gör också att innovationstakten påverkas.

Det intressanta är att det pratas om AR-enheter. Förstås nära till hands att tänka glasögon.

Report: Apple developing microLED displays with TSMC for Apple Watch and augmented reality wearable - 9to5Mac

Backing up claims made by Bloomberg last week, Apple is once again reported to be working on microLED displays for...

Genius börjar med musikdokumentärer i stories-format

Stories-formatet fortsätter växa. Senast ut: musikdatabasen Genius släpper Song Stories tillsammans med Youtube. Texter, artistintervjuer och diverse ”bakom musiken”-grejer som blandas med musik från Youtube. Om man så vill: musikdokumentärer i Stories-format.

Nu är det förstås inte den enda musiktjänsten som satsar på dokumentärer. Såväl Spotify som Apple har gjort trevande försök. Men det här är alltså mer DIY-dokumentärer som på stories-vis knyter ihop befintligt innehåll på nätet till en sammanhållen kontext.

Genius gör delvis också en Foursquare och låter sitt innehåll fylla andras tjänster och andras plattformar (som Youtubes förmodade nya betalmusiktjänst).

Music app Genius launches its own take on Stories, aided by YouTube | TechCrunch

Genius, the big database of song lyrics and musical knowledge, is today launching its own version of "stories," the Snapchat and Instagram-like short form

Tinder börjar med video

Ny funktion hos Tinder: Loops. Video! Ja, eller en kort video. En väldigt kort video. En två sekunder kort video. Vine/Boomerang snarare än fullängdsversionen av Dansar med vargar, alltså.

Det är med andra ord inte en ersättare för någon av de andra plattformarna utan är ett sätt för Tinder-medlemmarna att ”visa mer av sin personlighet”. Hur mycket av personligheten man nu hinner visa på två sekunder. Kanske massor.

Är oavsett en naturlig utveckling. Video dominerar allt mer inom de flesta segment, men onlinedejting är fortfarande väldigt fokuserat på text och bild. Det här lär knappast vara det sista vi ser inom videodejting hos de stora.

Tinder begins testing its first video feature, Tinder Loops | TechCrunch

Tinder is getting into video. On Wednesday, the popular dating app will begin testing its first video-based feature, Tinder Loops, with iOS users in

Nasa satsar på att släppa ut robotbin på Mars

Helt underbart. Nasa har en lista med 25 projektförslag som kan få finansiering. Ett av förslagen: Marsbee. Robotbin tänkta att utforska mars. Ja, eller ”swarm of flapping wing flyers” som den korrekta termen är. Men Marsbin är förstås ett mycket bättre namn.

Bees on Mars. Med bilden i artikeln. Åttiotalet ringde och ville ha tillbaka sin science-fiction-skräckis.

Buzz Buzz, NASA Funds Project to Put Bee Robots on Mars

I can't beelieve it! Maybe one day there will be bee-like robots buzzing around the surface of Mars.

Produktutveckling av SJ:s app i LinkedIn-flödet

Tågåkardag 🚂. Kommer på två saker som skulle förbättra SJ-upplevelsen.

  1. Information kring var man ska stå på perrongen är fortfarande lite förvirrande för en trög människa som jag. Tänker AR-stöd i SJ-appen, gärna med positioneringsaktivering. Då skulle man kunna exakt visa var man ska stå på den faktiska perrongen. Smidigare och snabbare både för kunder och SJ.
  2. Åker man första klass får man vissa tidningar på köpet. Man kan alltså ta ett pappersexemplar och sätta sig och läsa. Försöker jag däremot göra samma sak i min dator eller i min mobil så möts jag av betalväggsbonanza på tidningarnas sajter. Tänker att digital tillgång borde ingå i priset på samma sätt som fysisk tillgång. Om man är inloggad i SJ:s nätverk? Mer miljövänligt och mer 2018.

(Inlägget ledde till en rätt lång diskussion där även SJ själva var med och bidrog.)