Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
- Del 2: AI – artificiell intelligens, IoT – internet of things
- Del 3: Mobilt, Ekonomi och finans, Övrigt
Sociala medier
Facebook, Instagram och WhatsApp
Instagram börjar testa separata Threads-konton i EU
Sugen på Threads men inte på Instagram? Nu blev ditt liv just mycket enklare. Eller kan bli snart. Åtminstone om du är EU-medborgare.
Meta har nämligen nu börjat testa möjlighet att skapa ett Threads-konto utan att också skapa ett Instagram-konto. Allt som behövs är en mejladress eller ett telefonnummer.
Återstår att se när det här rullas ut brett. Och om funktionen även kommer till andra delar av världen.
Threads Tests Option To Create a Profile Separate From Instagram
Another step towards separating Threads from IG.
Instagram öppnar sitt Marketing-API för Threads
Mer annonsfunktionalitet i Threads. Eller rättare sagt: till Threads.
Efter att nyligen brett ha öppnat möjligheten för annonser i Threads så kopplar Instagram nu också på sitt Marketing-API. Det blir alltså enklare att få in annonser för de som kör med externa plattformar för det ändamålet.
Meta Adds Threads Feed Ads to Its Marketing API
More ways to launch and manage Threads ad campaigns.
Instagram betalar kreatörer som drar in nya användare till plattformen
Ännu ett tecken på att tillväxten för Instagram har mattats av rejält. Ja, eller det har ju varit på gång ett tag – det finns ju trots allt en begränsad mängd människor på planeten – men nu verkar Meta tycka att det börjar gå väl långsamt.
Det visar sig nämligen att Meta har kört ett program mot stora Instagram-profiler i USA som gett dem betalt för varje ny användare som de drar in till plattformen via länk. Ett klassiskt affiliate-upplägg, alltså.
De som har varit med i programmet har kunnat tjäna pengar på två sätt: 100 dollar för varje användare som skapar ett Instagram-konto via länk som innehållsskaparen har delat någonstans utanför Instagram eller 100 dollar per 1000 användare som ”navigerar till Instagram” via länken (de behöver inte skapa konto).
Testet kommer att pågå under sex veckor under maj och juni.
Instagram Is Paying Creators Up to $20,000 for Referrals | Entrepreneur
Instagram is quietly running a new Referrals program that rewards creators for bringing new Instagram users onto the platform. Instagram is predicted to account for half of Meta’s U.S. ad revenue this year.
Bluesky
Bluesky börjar ta emot ansökningar till blå verifieringsbockar
Efter att ha börjat testa funktionen för någon månad sedan har Bluesky nu öppnat funktionen som gör det möjligt att ansöka om att få en blåbock i tjänsten. Att alltså bli en verifierad användare.
Upplägget är detsamma som Twitters en gång i tiden (att en blåbock betydde att en person eller organisation var den som hen eller den sa) innan X urvattnade hela konceptet till att blåbocken numer betyder att man betalar för ett X-abonnemang – även om man är ett fejkkonto.
I Blueskys fall så handlar det om att ”notable” konton kan bli verifierade. Och precis som på Twitter-tiden är det inte helt klart vad kriterierna för detta är. Men ett sätt att få svar på om man är ett ”anmärkningsvärt” konto är helt enkelt att ansöka och se om man får en blåbock.
Lite mer nyskapande är att Bluesky också nu lanserar en annan funktion som så här långt har levt i testfas: pålitliga verifierare (som låter hemskt på svenska, men ”trusted verifiers”). Det är organisationer som, när de väl fått godkännande av Bluesky, i sin tur kan verifiera konton åt andra.
Sist men inte minst kan man även som kontoägare verifiera sig själv genom att sätta en domän som man äger som användarnamn.
Bluesky will begin verifying ’notable’ users | TechCrunch
Bluesky on Thursday quietly opened the doors to those who want to become verified on its social networking service. In a post published by the Bluesky Bluesky on Thursday quietly opened the doors to those who want to become verified on its social networking service.
Bluesky testar livesändningar
Nytt test i Twitter-alternativet Bluesky: livesändningar.
Ungefär som vanligt alltså. Möjlighet att direktsända via plattformen så att andra kan se det som sänds.
Däremot handlar det inte om att Bluesky har byggt en fullständig egen lösning för själva sändningarna. Istället kan ”den handfull” konton som ingår i testet koppla sitt Twitch- eller Youtube-konto till Bluesky. Bluesky blir med andra ord ännu en kanal man kan distribuera till.
Bluesky is testing a ’live now’ feature with streamers and the NBA
Bluesky is testing out a new feature to boost users’ streams off the platform, beginning with Twitch and YouTube streamers and the NBA.
Sök/SEO
Googles AI Mode rullas ut i USA
Efter att ha testats i lite mindre skala har Google nu påbörjat utrullningen av sin AI Mode i USA.
Det innebär att Googles sök i landet nu får en AI-sökfunktion. Ja, eller… en till.
I samband med utvecklarkonferensen I/O i veckan så tryckte Google på stora utrullningsknappen för AI Overviews. Den finns nu tillgänglig på 40 språk i 200 länder. Det är funktionen som gör att Google AI-bot själv skriver ihop svaret på sökfrågan och visar direkt i sökresultatet, istället för att visa länkar till sajter som kan innehålla svaret.
AI Mode är om man så vill en kollega till den funktionen. För medan AI Overviews i stort är det som Google har haft länge om än i en något mer avancerad funktion (alltså att svara på frågor direkt i sökresultatet utan att släppa söktrafik till sajter) så är AI Mode en chattbot inbyggd i sökfunktionen.
Typ ChatGPT i söken. Fast Googles motsvarighet.
Tanken är helt enkelt att man ska välja Google oavsett om det handlar om att man vill söka ungefär som vanligt eller kunna arbeta med en AI-chattbot som man gör med ChatGPT, Gemini, Claude och andra.
Google’s AI Mode rolls out to US, will add support for deeper research, comparison shopping, and more | TechCrunch
Google’s AI Mode, the experimental Google Search feature that lets users ask complex, multi-part questions via an AI interface, will roll out to everyone
Google presenterar hur de ska lägga in annonser i AI Mode
Nejmenojdetvaroväntat. Nu presenterar Google hur de ska lägga till annonser i AI Mode i sökresultatet.
Den nöt som ingen riktigt har lyckats knäcka än är hur annonser ska komma in i ”AI-sökningar”. Alltså sökningar där en AI sammanställer svar på en sökfråga snarare än att en sökning leder till en resultatsida med länkar till sidor som har svaret. Det närmaste är typ sponsrade ”hänvisningslänkar”. Alltså i praktiken sidfotsmarkeringar.
Google själva har testat att lägga in annonser i sin AI Overviews, som precis har lanserats i Sverige. Men de är fortfarande delvis rätt mycket som Googles vanliga sökresultat – plus att de förstås ligger inbakade just i sökresultatet.
AI Mode däremot är tänkt att vara ett AI-chattbotsgränssnitt och där är annonser en betydligt mindre vandrad stig. Men det ser ut som att Google kommer att peta in annonser på ungefär samma sätt som de alltid har gjort. Ett exempel som ges är någon som söker efter en tjänst för att bygga en sajt. Då kan just förslag på lämpliga tjänster vara ett lämpligt nästa steg, varpå Google kan visa en annons för just det.
Baserat på skärmdumparna så ser AI Mode ut som Googles sökresultat i stort. Annonser som man måste ta sig förbi för att komma till de ”riktiga” träffarna.
Annonserna ser dessutom nära nog exakt ut som de ”organiska” sökresultaten, med en liten ”sponsored”-etikett. Och vi kan anta att Google stegvis kommer att minska skillnaderna ännu mer.
Så med andra ord finns det… rätt stor risk att även AI Mode kan sluta som en slalombana mellan annonser för att ta sig till det svar man faktiskt är ute efter.
Vi kan nog också tänka oss att det inte går att betala sig förbi annonserna genom att prenumerera på något av Googles AI-abonnemang. Men det kanske kan driva folk till Gemini-appen och betalabonnemang. För vi kan nog anta att även fristående Gemini kommer att få annonser enligt ungefär samma modell.
Google is bringing ads to AI Mode | TechCrunch
Google has detailed its plans to bring ads to AI Mode, the company’s AI-powered experience in Google Search.
Googles AI Overviews ses av 1,5 miljarder människor varje månad
Ännu en färsk och officiell användarsiffra från Google: AI Overvviews ses nu av 1,5 miljarder människor varje månad. I 200 länder och på 40 språk.
AI Overviews är Googles egen AI-sökfunktion där Google egen AI Gemini skriver ihop ett svar på din sökfråga direkt i sökresultatet ungefär som hur du får svar i exempelvis ChatGPT. Åtminstone för ”mer komplexa frågor”. Funktionen kickar med andra ord inte in vid varenda liten googling. Åtminstone inte än.
(Ja, eller lär nog aldrig göra det. För väldigt enkla sökningar är det rätt onödigt att dra igång stora AI-motorn.)
Det dök upp spår av funktionen här i Sverige under förra veckan, så man kan nog anta att det blir officiell utrullning av funktionen här hos oss från och med nu.
1.5 billion people see Google’s AI Overviews each month
Google has been touting some serious AI Overviews ahead of its I/O conference. The company says that 1.5 billion people see these recaps every month.
Min första Google-AI-översikt någonsin… gav fel svar
Då har jag fått upp min första AI-översikt! Googles ny AI-sökfunktion som skriver ihop svar på ”mer komplexa frågor” direkt i sökresultatet. Och min första AI-översikt… gav fel svar.
Eller. Det gjorde den ju inte alls det. Den gav svar på min sökning. Ett svar. Den svarade på vad frasen ”pearls before swine” betyder och var den kommer ifrån. Men det var inte alls det jag faktiskt menade med min sökning.
Det handlade istället om att jag gjorde en klassisk lathetssökning. Jag ville komma till Stephan Pastis fullständigt briljanta serie som heter just Pearls Before Swine (obligatorisk och ofta väldigt rolig läsning varje dag – särskilt om man gillar extremt dåliga och galet krystade ordvitsar).
Jag skrev alltså i webbläsarfönstret så att jag skulle få upp länken till sajten och kunna klicka mig dit (eftersom den har en bökig URL och eftersom jag är dålig på att bokmärka).
De flesta som söker just ”pearls before swine” vill nog ha AI-svaret. Men med tanke på att jag knarkar Pastis seriestripp så finns det alltså VÄLDIGT mycket i min sökhistorik som tyder på att jag nog egentligen var ute efter något helt annat.
Och ”vanliga” Google nailar ironiskt nog min intention. Den här gången också. Dubbelt upp, dessutom.
Det känns med andra ord som att Googles AI-översikt borde prata lite med vanliga Google innan den ger sig på att försöka övertänka saker och ting. Keep it simple stupid.
Blir intressant att följa utvecklingen, nu när jag har en referenssökning att följa den med.
(EDIT: Ha! Nu fick jag upp min andra. Och den var… fel på riktigt. Påstod att en bostadsrättsförening inte finns – fast första träffen från vanliga Google under visade upp informationen för BRF:en jag eftersökte. Börjar bra det här…)
Detaljhandel/e-handel
Amazon testar en egen AI-poddfunktion
Ha. Briljant. Ni vet den där funktionen som Google lanserade förra året, när man kan kan låta två AI-värdar prata om ett ämne? Klart även Amazon vill ha det. Nu testar de AI-produktsnackspoddar.
Uppläggsmässigt så låter det ganska exakt som Googles funktion. Den som på googliska heter Audio overview eller Ljudöversikt. Med skillnaden att du inte laddar upp eller länkar till en källa, som en lång pdf-rapport, som du vill att AI:n ska göra en peppig podd om. Istället kan du höra AI-värdarna prata om en produkt.
Mer specifikt kan man höra värdarna prata om egenskaper, fördelar och annat hos produkterna. Det låter med andra ord som att de kommer ta Amazons sammanfattning av kundrecensionerna och göra en podd av det.
Nu handlar det om ett test på ett mindre mängd produkter och som vanligt när det kommer till test av nya AI-funktioner så är det bara USA som gäller. Dessutom är funktionen bara tillgänglig för ”några kunder”. Tanken är att funktionen ska rullas ut till fler produkter och kunder ”de närmaste månaderna”.
Det jag är mest nyfiken på är om man även hos Amazon kan göra det som numer går i Googles poddfunktion: avbryta värdarna och be dem prata om någon specifik vinkel eller funktion. Ja, eller om man kommer kunna be om det på förhand.
Amazon’s AI voiceovers will talk you through product features
Amazon is testing a new ”hear the highlights” feature that has two AI-generated hosts summarize a product’s details and reviews in a short audio clip.
Googles presenterar personaliserad virtuell klädprovningsfunktion
Bland den störtflod av AI-nyheter som Google presenterade igår är det här en av de mindre, men också en av de saker som har potential att bli intressant för vardagsanvändning. Google ger oss nu en riktigt personaliserad, virtuell klädprovningsfunktion.
Det handlar om att man nu kan prova kläder på olika kroppstyper för att få en uppfattning om hur plaggen kommer att sitta innan man beställer. Men nu är kroppstypen du kan testa med… din egen.
Laddar man upp en helfigurbild på sig själv så kan man sedan prova hur plaggen kommer att sitta på den egna kroppen. Direkt i Googles sökresultat.
Ja, så länge som det är något av plaggen som har stöd för funktionen. Det är dessutom fortfarande bara en experimentell funktion som bara är tillgänglig i USA i dagsläget.
Google will let you ’try on’ clothes with AI
Google is testing a new AI feature that lets you upload a full-length photo of yourself to see how you might look in different pieces of clothing you find online.
Google släpper dynamisk prisbevakningsfunktion med AI-agentfunktionalitet
En av sakerna som Google presenterade under årets I/O var en funktion där man kan ladda upp en helfigursbild på sig själv och sedan virtuellt prova kläder på sin egen ”kropp” med den bilden. Men det var inte det enda som Google presenterade i shoppingväg.
Google kommer även ”de närmaste månaderna” att lägga till en ny dynamisk prisbevakningsfunktion. Google har rätt länge haft möjlighet att hålla koll på priser åt användare, men med den nya funktionen kommer man att kunna välja fler parametrar. Inklusive den budget man har att röra sig med.
När en match inträffar får man en notis och kan då välja att köpa produkten med, typ ett klick. Googles AI-agentfunktioner kommer sedan att lägga produkten i varukorgen hos den aktuella handlare och sköta betalningen via ditt Google Pay-konto.
Släpps, som så mycket från AI-bolagen, till att börja med bara i USA. Så vi får se när – och om – den hittar hit.
Google introduces Shop with AI Mode with price tracking, agentic checkout, and virtual try-on | TechCrunch
Google announced at Google I/O 2025 that it is adding multiple AI-powered features for online shoppers, including a new visual panel in Google Search’s AI
Strömmade medier
Rapport: Annonsörer lägger nu mer pengar på Youtubes TV-annonser än mobil i USA
Ännu en milstolpe för Youtube. Annonsörer lägger nu mer pengar på tv-annonser än mobilannonser. Åtminstone i USA.
I februari gick Google ut med att antalet tittade timmar på Youtube var större på tv än i mobilen. På stora skärmar, alltså. Och nu ser annonspengarna ut att ha gått samma väg. Enligt uppskattningar så har tv-annonspengarna gått om mobilintäkterna med ett hårstrå.
Nu är det här däremot inte officiella siffror, utan siffror som kommer från marknadsföringsbyrån Tinuiti. En byrå som tydligen jonglerar runt 4 miljarder dollar i årliga annonsutgifter. Och enligt dem så lägger annonsörer nu alltså mer pengar på Youtubes så kallade Connected TV ads än på mobilannonser.
Så siffror från en byrå. Och för USA. Men kan vara tecken på en utveckling som kanske kan komma även till oss. Om den inte redan är här.
For the first time, brands are spending the biggest chunk of their budgets on YouTube’s connected TV ads – Tubefilter
At YouTube’s Brandcast presentation earlier this month, it reminded the world yet again that it wants to dominate TV screens. And, well, it is dominating. In Q1 2024, brands were spending 24% of their campaign dollars on YouTube’s TV ads. This means their spending has nearly doubled in just a year.
AI – artificiell intelligens
NotebookLM:s poddverktyg får ny funktionalitet och tjänsten får snart Video overviews
Ikväll dunkar Google ut en hel massa nyheter under sin I/O-utvecklarkonferens. Det innebär bland annat att Googles AI-researchverktyg NotebookLM får lite kärlek. Bland annat väntar en helt ny funktion runt hörnet.
Googles poddskaparfunktion Audio Overviews får nu fler anpassningsmöjligheter. Du kan bland annat välja om du vill skapa längre eller kortare versioner av en podd.
Google släppte redan tidigare idag NotebookLM-appar för iOS och Android. Funktioner där utöver det vanliga i NotebookLM:
Det går att lyssna på skapade poddar (Audio Overviews) i bakgrunden
Audio Overviews får offlineläge
En ny delningsfunktion som gör att du direkt kan dela en sajt, pdf eller Youtube-video till NotbeookLM
Dessutom jobbar Google på Video Overviews. En videomotsvarighet, alltså. Fast det handlar inte om en ”videopodd”, utan vad det verkar om visuella presentationer av de källor man matar in. Blir intressant att testa skarp när den funktionen släpps. ”Soon” verkar vara det som gäller som lanseringsdatum.
Google’s NotebookLM is getting Video Overviews | TechCrunch
At Google I/O 2025, the tech giant unveiled new capabilities coming to NotebookLM, its AI-based note-taking and research assistant.
Google NotebookLM får app för iOS och Android
Senare idag är det dags för årets upplaga av Googles utvecklarkonferens I/O och som väntat så släpptes iOS-appen för Googles AI-researchverktyg NotebookLM lagom till dess.
Men inte bara det, Google passade också på att släppa en motsvarande app för Android. Så den som använder NotebookLM flitigt kan nu enklare göra det också i mobilen.
Understand anything, anywhere with the new NotebookLM app
We’re launching the new NotebookLM app, designed to help people understand anything, anywhere.
Google Meet får realtidsöversättning
Nu blir det ännu enklare att ha Google Meet-möten. Tjänsten får nu realtidsöversättning.
Men inte bara det, funktionen ska också ta hänsyn till HUR du pratar. Mer specifikt ska saker som din röst, tonläge och känsloläge tas med i översättningen för att på så sätt ge en så korrekt återspeglig som möjligt att det du säger på ursprungsspråket. Så dubbning av din röst och inte bara översatta undertexter, alltså.
Som vanligt när det kommer till den här typen av funktioner så fungerar det bara för en handfull språk till att börja med. Ja, eller bara en språkkombination till och med: mellan engelska och spanska. Däremot kommer några fler språk ”de närmaste veckorna”: italienska, tyska och portugisiska.
Funktionen rullas oavsett det ut till alla som prenumererar på Google AI Pro eller Ultra och en företagslösning kommer senare i år.
Google Meet can translate what you say into other languages
Google is bringing AI-powered translation to Meet, allowing you to translate your speech into your conversation partner’s preferred language. The feature is rolling out in English and Spanish first.
Googles Gemini-app används nu av 400 miljoner människor varje månad
I samband med årets upplaga av Googles utvecklarkonferens så bjussade företaget också på några uppdaterade användarsiffror. Som att Gemini-appen nu används av 400 miljoner människor varje månad.
Det är alltså den fristående appen som avses och inte övriga ställen som Gemini numer finns på.
Google’s Gemini AI app has 400M monthly active users | TechCrunch
Google CEO Sundar Pichai said the company’s Gemini AI chatbot app has more than 400 million MAUs ahead of Google I/O 2025.
Gmail blir ännu bättre på att skriva autosvar med Google Drive-integration
Googles autosvarsfunktion blir nu ännu bättre. På två sätt:
Bättre kontextförståelse: Gmail kan nu söka igenom hela din inkorg och din Google Drive för att dammsuga fram relevant information till svaret.
Bättre matching av ton och stil: Gmails svar ska låta ännu mer som att du skrev texten själv, alltså.
Vi fick dessutom en officiell siffra på hur många som använder Gmails smarta svar: “plenty of people”. Så kanske inte… jättemånga i det stora hela?
Gmail’s smart replies will use AI to pull context from your inbox and Drive
Gmail’s smart replies will be able to pull information from your Gmail inbox and from your Google Drive and can better match your tone and style. The feature was announced at Google I/O 2025.