Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
- Del 2: Strömmade medier, AI – artificiell intelligens
- Del 3: AI – artificiell intelligens, IoT – internet of things, Ekonomi och finans
Sociala medier
TikTok
USA säger att det nu finns ett “ramverk” till ett TikTok-avtal
Och DÄR har TikTok fått ny amerikansk ägare! Eller?
Efter att Donald Trump tidigare idag droppade att ett avtal mer eller mindre så gick Scott Bessent, USA:s finansminister, ut med att det nu finns ett avtal. Ett mellan ”två privata aktörer”. Bara två dagar innan det är dags för den olagliga förlängningen av den olagliga förlängningen av den olagliga förlängningen av TikTok-förbudsfristen att löpa ut.
Ja. Eller det är åtminstone ett ”ramverk”. Vilket betyder, har tullkrigandet lärt oss, betyder ungefär… ”något som gör att Donald Trump kan säga att han har lyckats med något han har sagt att han ska göra”.
Jag misstänker att med andra ord att det har gått till ungefär så här: Donald Trump frågade Bessent hur det går med förhandlingarna, Bessent mumlade något som skulle kunna tolkas som att det går jättebra, varpå Trump gick ut med att det var klart. Vilket i sin tur gjorde att Bessent var tvungen att publikt gå ut med något som inte är helt uppenbart ljug.
(Ja, inte för att det är ett nödvändigt kriterium längre, men ändå.)
Det som bland annat talar emot att det är en skarp affär som bara behöver myndighetsgodkännande var att Kina igår gick ut med att det är ett krav att TikTok ”kan fortsätta verka i USA” inför kommande handelsdiskussioner mellan de båda länderna.
Så om det finns ett skarpt avtal så verkar Kina inte vara helt inlyssnade på det. Och Kina använder bevisligen ännu en gång TikTok för att försöka pressa fram bättre tullvillkor. Och annat kopplat till handelskriget.
Ska jag vara helt ärlig så tror jag att det är ett långt ifrån ett avtal. Inte minst som att det viktigaste kravet i lagen som (formellt) förbjöd TikTok i USA runt årsskiftet är att TikTok kapar alla band med Kina. Och det har Kina varit… sådär intresserade av.
Så vad jag tror? Om två dagar kommer Donald Trump att skriva under en olaglig förlängning av den olagliga förlängningen av den olagliga förlängningen av den olagliga förlängningen av TikTok-förbudsfristen.
https://www.scmp.com/news/china/diplomacy/article/3325466/china-says-tiktoks-continued-us-operation-must-trade-talks-progress
US, China reach ’framework’ deal for TikTok | TechCrunch
The ”framework” deal with China is ”between two private parties, but the commercial terms have been agreed upon,” CNBC quoted Bessent as saying on the sidelines of a meeting between the two countries in Madrid on Monday.
USA hotar med att förbjuda TikTok om Kina inte släpper krav på sänkta tullar
Aaaaaand there it is.
Tidigare idag skrev jag om hur USA:s finansminister gått ut med att ett ”ramverksavtal” i princip är klart för en ny ägare till TikTok. Jag var då… synnerligen tveksam till att det faktiskt var så nära. Inte minst som att Kina bara någon dag tidigare gått ut med att de kommande handelsavtalen mellan USA och Kina är avhängiga att TikTok får fortsätta att verka i USA.
Och nu är det USA:s tur att skramla med TikTok-vapnet. Om Kina inte går med på att släppa alla krav på sänkta tullar och alla krav på att vissa tekniska bitar inte kan ingå i ett köp av TikTok (läs: algoritmen) så hotar USA att förbjuda TikTok när den nuvarande förbudsfristförlängningen löper ut 17 september.
Så vad USA hotar med är att de alltså ska… följa den lag som de själva instiftade i förra året. Och som förbjöd TikTok i USA i början av året. Ja, innan Donald Trump räddade appen med en olaglig förlängning av förbudsfristen. Som följdes av en olaglig förlängning av den olagliga förlängningen. Och som sedan följdes av en olaglig förlängingen av den olagliga förlängningen av den olagliga förlängningen.
Men nu är det alltså helt definitivt stopp för TikTok i USA i morgon om Kina inte omedelbart lägger sig platta och går med på allt som USA kräver.
För det lär ju hända. Med tanke på att Donald Trump bevisligen gillar TikTok… väldigt mycket (ja, eller han gillar nog mest sitt eget löfte att han skulle fixa en ny amerikansk ägare TikTok första veckan på jobbet – och nu måste se till att det händer) så tror jag att ett annat scenario är betydligt mer troligt.
Jag är tämligen övertygad om att Donald Trump på torsdag kommer skriva under en olaglig förlängning på den olagliga Trump-förlängningen efter den olagliga Trump-förlängningen av Donald Trumps olagliga förlängning av TikTok-förbudsfristen.
Så vi hörs igen… i december?
U.S. says TikTok ban will proceed unless China drops tariff demands
Delegations from the U.S and China in Madrid have included TikTok in their broader discussions about tariffs and economic policy.
Kina går med på att TikTok behåller den kinesiska algoritmen
Där ser man. Kina ser ut att gå med på att TikTok behåller sin algoritm vid en försäljning till (gissningsvis helt) amerikanska ägare. Det nya företaget får licensiera algoritmen som vilken annan teknik som helst.
Nu är avtalet inte klart, så mycket kan väl hända än (vi pratar ju om Donald Trump, trots allt). Men vi springer med det här besked nu för lite resonerande.
Spontant skulle jag säga att det rätt uppenbart bryter mot lagen som hotar att förbjuda TikTok i USA. I den anges att TikTok helt ska bryta alla band med Kina. Vilket då även inkluderar ägarbolaget TikTok. Det är ju trots allt algoritmen som är kärnan i appen. Den som kontrollerar algoritmen kontrollerar vad användarna ser.
Att ett amerikanskt företag sitter som mellanhand och kan granska koden har lyfts. Men det bygger på att Kina helt går med på att öppna algoritmen för granskning. Och det känns som en annan fråga.
Men en detalj i lagen som jag faktiskt inte hade koll på: det är USA:s president som avgör om TikTok vid en affär helt har ”frikopplats” från Bytedance och Kina. Och eftersom Donald Trump bara bryr sig om Donald Trump – och är omgiven av människor i rådgivande och beslutande positioner som bara bryr sig om att Donald Trump ska få som Donald Trump vill – så lär han godkänna ungefär vad som helst bara han kan säga att det är hans förtjänst att TikTok får finnas kvar i USA.
Och i så fall misstänker jag att avtalet kommer att anmälas och att det slutgiltigt avgörs av USA:s domstolsapparat.
I morgon löper den senaste olagliga förlängningen av TikToks förbudsfrist. Jag tror fortfarande att det blir ytterligare en olaglig förlängning – om inte annat för att sy ihop alla detaljer.
American TikTok spinoff agreed; will still use Chinese algorithm – 9to5Mac
Both US and Chinese officials are stating that an agreement has been reached for an American TikTok spin-off to be…
Donald Trump förlänger TikToks förbudsfrist för fjärde gången
Nämen? Donald Trump förlänger TikToks förbudsfrist? Till 16 december. DET var väl oväntat?
Så för att sammanfatta TikTok-året 2025. Donald Trumps olagliga förlängning av TikToks förbudsfrist första dagen på jobbet följdes av en olaglig förlängning som sedan gick över i en olaglig förlängning som nu går i mål med en förmodligen olaglig förlängning.
”Förmodligen” därför att det här är första gången det finns laglig grund för en förlängning: att det finns ett konkret avtal som bara behöver lite mer tid att sys ihop.
Ja. Eller vem tror jag att jag egentligen lurar här.
Jag utgår från att det ”ramverksavtal” som nu ligger på bordet till syvende och sist kommer att sluta i ungefär ingenting. Eller i bästa fall att det finns ett förtydligande ramverksavtal som ritar upp ramarna för de fortsatta förhandlingarna inom ramen för det ursprungliga ramverksavtalet.
Vilket gör att den sannolikt olagliga förlängningen av TikToks förbudsfrist i praktiken är en olaglig förlängning, eftersom grundkravet är att det som krävs för en laglig förlängning är att det finns något som liknar ett avtal som faktiskt har reell chans att bli verklighet.
Here we go!
Trump extends TikTok deadline for 4th time after reaching framework deal with China
President Donald Trump formally extended the deadline to keep the social media app TikTok available in the United States until Dec. 16.
Trump och Xi kommer inte överens om TikTok-avtal
Nämen? Trump och Xi lyckades under sitt TikTok-samtal idag inte komma överens om det avtal som var helt hundra procent and then some tokklart häromdagen?
Nublirvisådärförvånadeigen.
https://www.cnbc.com/2025/09/19/trump-xi-tiktok-call.html
USA väntas kräva mångmiljardbelopp i ”förhandlingsavgift” av dem som vill köpa TikTok
Nämen oj. USA kommer att kräva en massa pengar av de som vill köpa TikTok i någon slags ”förhandlingsavgift”, eftersom USA har gjort så mycket [sic!] för att affären ska bli av? Lite som ett erbjudande man inte kan tacka nej till?
Det var väl förvånande.
US government expected to get multibillion-dollar fee in TikTok deal
Fee would be latest example of government getting paid for involvement in private-sector deals.
Rapport: TikTok större än Facebook och Instagram i USA
Hur går det egentligen för TikTok i USA? Ja, användarmässigt – om vi alltså bortser från kaosandet runt ägarfrågan och ett hotande förbud (eller, appen är ju formellt förbjuden i USA sedan början på året. Att en finns kvar beror på Trumps olagliga förlängningar av förbudsfristen). Det ser ut att gå väldigt bra. Åtminstone enligt SimilarWeb.
Analysföretaget har tittat på hur det ser ut med användandet i iOS och Android i USA och kommit fram till att TikTok har fler aktiva månadsanvändare än alla de övriga stora sociala plattformarna. Inklusive Facebook och Instagram.
Mer exakt så har TikTok enligt SimilarWebs uppskattningar 183 miljoner aktiva månadsanvändare i sina appar, vilket är 16 % fler än för ett år sedan. Att jämföra med Instagrams 169 miljoner och Facebooks 157 miljoner.
Även när det kommer till dagliga användare så har TikTok häng på guldmedaljen, men får här fortfarande se sig slagna av Facebook (102 miljoner respektive 107 miljoner). TikTok ligger däremot fortfarande före Instagrams 96 miljoner.
Nu kan jag med en gång kasta in några brasklappar. Det handlar alltså om uppskattningar från SimilarWeb och inte officiella siffror, eftersom vare sig Bytedance eller Meta lämnar några siffror per plattform (annat än sporadiskt, när det passar dem). SimiliarWeb är dessutom mest kända för att titta på sajttrafik och inte apptrafik, så det är också en faktor.
Sen finns det andra saker som också spelar in – som att Instagram och ännu mer Facebook säkerligen används betydligt mer i webbläsaren än TikTok. Totalt så kan båda dessa vara större än TikTok tack vare det här. Äldre målgrupper lär vara mer representerade som datoranvändare i sammanhanget.
Senaste skarpa TikTok-siffran jag kan påminna mig om är 100 miljoner månadsanvändare för några år sedan. En rätt ordentlig ökning, alltså. Men inte helt orimlig.
Som vanligt vore det intressant att få facit från bolagen själva. Men det är nog inget vi kan räkna med.
By some measures, TikTok has grown bigger than Facebook or Instagram in the US
Oracle’s potential TikTok takeover is a big deal to US competitors like Meta and Snap….
Snapchat
Snapchat lägger till group streaks och stöd för att spara meddelanden permanent
Minns ni Snapchat – appen där meddelanden förstörde sig själva fem sekunder efter man hade läst dem (okej, som försvann i alla fall)? Nu tar appen det slutgiltiga steget bort från det rent konceptuellt.
Det blir nu möjligt att spara chattar permanent. Du slår på och stänger av funktionen per chatt. Så du kan alltså spara alla meddelanden i en chatt men låta dem försvinna i en annan.
Tjänsten släpper dessutom group streaks. Precis som det vanliga streakandet, fast just för grupper. Det handlar alltså om att hjälpas åt. Istället för att du som individ måste skicka minst en snap om dagen så räcker det att någon i gruppen gör det.
Snapchat rolls out Group Streaks and ’Infinite Retention’ for chats
Snapchat has introduced a couple of new features it says are ”highly requested” by its users.
LinkedIn breddar tillgången till verifiering för sidor – om du betalar
I slutet av augusti började LinkedIn i liten skala erbjuda möjlighet för sidor att få en ”verifieringsbock”. Något som alltså indikerar att sidan tillhör den organisation som den utger sig för att göra.
Nu breddas tillgången så att alla sidor som uppfyller kraven. Om man är en sida som kvalar in i den kategorin så kommer man se en ”request verification”-knapp.
Bra så långt. Men sen börjar det svaja betänkligt, tyvärr.
För att räknas som en sida som ”uppfyller kraven” krävs det att sidan har ”meningsfullt engagemang”, som att man lägger ut inlägg regelbundet och att man svarar på kommentarer eller meddelanden.
Men det räcker inte. För att ha chans att bli verifierad så måste man betala för LinkedIns Premium Company Pag-abonnemang. För 99 dollar i månaden. Alternativt att man på något annat sätt har en ”kommersiell relation” med LinkedIn. Som att man köper annonser och använder jobbfunktioner.
Verifieringen kommer med andra ord egentligen mer visa att man är någon som betalar för sin LinkedIn-närvaro än att man är den man utger sig för att vara. Lex X.
Jag fattar att LinkedIn vill tjäna pengar, men den här typen av funktioner – som gynnar såväl LinkedIn som medlemmar – borde vara kostnadsfri.
LinkedIn Expands Access to Company Page Verification
More company pages can now get verified on LinkedIn, as long as you’re paying for a premium plan ($99/month)
Sök/SEO
Google lägger till inlägg från sociala plattformar i Discover
Googles Discover-tjänst, alltså där Google redan innan du har sökt presenterar innehåll som du borde vara intresserad av, blir ännu mer trångbodd. Nu kompletterar Google funktionen med innehåll från sociala plattformar.
Mer specifikt kommer det nu kunna dyka upp inlägg från privatpersoners och publicisters Instagram-, Youtube Shorts och X-konton. (Man kan tänka att Google även la med Intagram och X för att inte åka på däng från myndigheterna därför att de bara lyfter fram sin egen tjänst.) Vi kan väl dock tänka att det inte är minsta lilla Insta-konto som har chans att dyka upp, utan större konton med publikt innehåll. ”Kreatörer”, alltså.
Dessutom blir det möjligt att följa publicister eller profiler från sociala medier den här vägen. Genom att följa så kommer man se mer innehåll i Discover från den källan.
Google will put posts from X and Instagram in your Discover feed
Google will soon show you content from platforms like Instagram and X in its Discover feed, as well as allow you to follow certain creators and publishers.
Google väntas erbjuda EU förändringar i sin annonsverksamhet för att undvika uppstyckning
Intressanta uppgifter – trots att de egentligen inte säger något. Bloomberg har kommit över uppgifter från de sedvanliga källorna med insyn som pekar på att Google som bäst håller på att ta fram ett paket med förändringar i sin annonsverksamhet i EU. Allt för att undvika tvångsförsäljning av tjänsterna Ad Exchange eller Doubleclick for publishers.
Och, ja, det är det vi vet.
Men bara att det är på gång är intressant – eftersom det potentiellt kan komma att påverka en hel massa människor och företag. Samtidigt är det rätt oväntat. Precis så här gör techjättarna överlag när de hotas med stora ingrepp i sina affärsmodeller: erbjuder förändringar i hopp om undvika något slags värstascenario.
Vad det handlar om är att Google försöker undvika en jättebot om de inte fram till november lyckas åtgärda brister som EU har identifierat på konkurrensområdet. Och är det något som Google verkligen vill undvika är det att tvingas knoppa av någon av annonstjänsterna. Eller kanske båda.
Vi kan därför anta att vi kan se lite kohandlande i frågan. Om Google följer samma danssteg som techjättarna brukar hålla sig till så kommer de med ett förslag som i det stora hela är rätt små förändringar. EU kräver större åtgärder och då kan Google komma med förslag på ytterligare några justeringar.
Det återstår att se hur långtgående det blir. Straffet för den rättegång i USA som Google förlorade (där domstolen konstaterade att Google hade ett olagligt monopol på sökområdet) blev oväntat milt. Det blir intressant hur EU kommer att hantera Google – inte minst med tanke på att regleringen av de stora amerikanska techbolagen har blivit en allt viktigare bricka i tullförhandlingarna (läs: tullkriget) mellan USA och EU.
Google to Skip Full Ad Split in Reply to €3 Billion EU Fine | Company Business News
Google will meet the European Union’s deadline to propose changes to its advertising technology business after a near-€3 billion ($3.5 billion) fine – but won’t include the full breakup the EU and industry rivals have previously pushed for.
ChatGPT blir bättre på att söka på nätet
Webbsökning är numer rätt mycket standard i de stora AI-tjänsterna och blir allt mer en central funktion. För att stå sig i konkurrensen vässar Open AI nu webbsökandet i ChatGPT.
Bättre faktakoll: ChatGPT ska nu spotta ur sig ”färre hallucinationer” för att på så sätt ge bättre kvalitet i sina svar. Vi noterar dock att det inte handlar om ”inga hallucinationer”.
Shopping: ChatGPT blir bättre på att förstå när det handlar om shoppingfrågor. Det ska innebära att ChatGPT ska bli bättre på att avgöra när den ska visa produktförslag och när den inte ska göra det.
Format: Svaren är ”bättre formaterade för snabb förståelse”. Så. Ni vet. ”AI-översikter”.
OpenAI Improves Search In ChatGPT
OpenAI announced it made improvements to search in ChatGPT. The company said the results are more accurate, reliable, and useful. The update touches on factuality, shopping and formatting.
Detaljhandel/e-handel
ChatGPT på gång med ny e-handelsfunktionalitet
Open AI tar ännu ett kliv in på e-handelsområdet: nu ChatGPT en ny e-handelsavdelning. Ja, åtminstone en för ”Orders”.
Och… det är ungefär så mycket vi vet. Det är ännu inte en skarp funktion, eller ens ett större test. Vi vet med andra ord heller inte om det blir som jag skrev med en ”avdelning” eller om det helt enkelt är ett sätt att styra hur man vill hantera beställningsinformation när man har gjort en beställning via ChatGPT.
Eller om det ens är… det. Så tillbaka till det vi FAKTISKT ser ut att veta: användare som har fått upp en ny inställning för just ”Orders” bland inställningarna.
Oavsett så är det inte särskilt förvånande. Om vi bortser från att det har florerat rykten om att ChatGPT ska få den här typen av funktionalitet integrerad i sig så ser vi hur de stora AI-sökmotorerna tittar på hur de ska kunna få in mer e-handel. Som via agenter som kan skickas ut och shoppa på nätet på användarens initiativ (ja, fram till dess att botarna får eget liv och börjar maxa användares kreditkort utan lov).
Nu när jag tänker efter så är det inte alls omöjligt att Orders-inställningarna kan användas just för agentändamål. Att lägga in olika slags betalmedel och inloggningar till sajter man litar på. Även om det nog kommer att krävas ett sista godkännandesteg innan köp genomförs.
Ett tag till i alla fall.
OpenAI readies Orders in ChatGPT for native checkout
What we know so far: ChatGPT will get a new setting for Orders in the mobile and desktop apps; Users likely will be able to check out and track orders natively as well.