Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
- Del 2: AI – artificiell intelligens
- Del 3: AI – artificiell intelligens, IoT – internet of things, Mobilt, Ekonomi och finans, Övrigt
Sociala medier
Facebook, Instagram och WhatsApp
Facebook vill att vi ska poka igen
Såja! Nu snackar vi! DON’T CALL IT A COMEBACK!
Facebook is trying to make ’pokes’ happen again | TechCrunch
The poke-tracking feature is largely designed to appeal to younger users who have grown up with gamification elements built into their social apps, like Snapchat and TikTok Streaks.
Instagram får iPad-app
Plötsligt händer det!
Instagram Finally Comes to iPad
The Instagram app is expanding to the iPad at long last, with Instagram releasing a dedicated iPad app as of today. Instagram for iPad focuses on…
Threads gör det möjligt att dela textinlägg som är 10 000 tecken långa
ÄNTLIGEN!
You can now attach 10,000 character blogs to your Threads posts
Threads now allows users to add text attachments to their posts that can include as many as 10,000 characters.
Mark Zuckerberg krälar vidare för Donald Trump
I veckan fick ett antal tech-VD:ar möjlighet att krypa för Donald Trump under en galamiddag. En av dem var Mark Zuckerberg, den VD som böjt sig längst bakåt (eller framåt, beroende på hur man ser det) för att göra Donald Trump på gott humör. Det känns inte som en slump att det var just Zuckerberg som fick sitta bredvid Trump.
Inför den församlade pressen frågade Trump Zuckerberg hur mycket Meta tänker satsa i USA de kommande åren. 600 miljarder. Minst. Fram till slutet av 2028.
Men när Zuckerberg sedan trodde att mickarna var helt avstängda så hörs Zuckerberg be Trump om ursäkt och konstatera att han ”inte var säker på vilken siffra du ville att jag skulle säga”.
Så med andra ord: Metas investering i USA är inte satt i relation till irrelevanta parametrar som behov eller intäktsmöjligheter, utan hur nöjd Trump blir av dem.
Zuckerberg caught on hot mic telling Trump ’I wasn’t sure’ how much to promise to spend on AI in the US
Mark Zuckerberg has certainly come a long way in his relationship with President Donald Trump.
Mark Zuckerberg stämmer Mark Zuckerberg
Jätte. Roligt. Mark Zuckerberg stämmer Mark Zuckerberg. Eftersom Mark Zuckerberg envisas med att stänga ned Mark Zuckerbergs Facebook-sida.
Vad det handlar om är en advokat i Indianapolis som vid upprepade tillfällen har fått sin Facebook-sida nedstängd på grund av att han har använt ”falskt namn” och att han ”utger sig för att vara en kändis”.
Så varför gör då advokaten i fråga något så uppenbart dumt kan man fråga sig? Därför att han heter Mark Zuckerberg.
Och nu har Mark Zuckerberg tröttnat på att Mark Zuckerberg stänger ned hans sida och att det kan ta månader att få upp den igen. För att sedan se sidan stängas ned igen inte långt efter. Så Mark Zuckerberg har alltså stämt Mark Zuckerberg för sveda och värk och förlorad inkomst under de perioder som sidan har varit nedplockad.
(Okej. Mark Zuckerberg stämmer inte Mark Zuckerberg personligen – utan Meta. Men det blir ju inte alls lika roligt. Och Mark Zuckerberg säger sig också nöja sig med en ursäkt från Mark Zuckerberg. Så länge som Mark Zuckerberg åker hem till Mark Zuckerberg och personligen på plats ber Mark Zuckerberg om ursäkt. Eller att Mark Zuckerberg bjuder in Mark Zuckerberg till Mark Zuckerbergs lyxkryssare så att Mark Zuckerberg kan hänga några dagar på Mark Zuckerbergs båt.)
Mark Zuckerberg, the Lawyer, Is Suing Mark Zuckerberg, the CEO
An Indiana attorney is suing Meta for repeatedly shutting down his Facebook pages
TikTok
TikTok har nu 200 miljoner användare i Europa
Ny användarsiffra från TikTok. För användningen här i Europa dessutom. Nu använder 200 miljoner européer tjänster. Ja, eller det är åtminstone så många som använder TikTok i Europa varje månad.
Det innebär en ökning på 25 miljoner jämfört med för ett år sedan, eller 14 % fler.
TikTok users top 200 million in Europe, firm says
TikTok has more than 200 million monthly users in Europe, or roughly one in three citizens on the continent, the short video app platform said on Friday, the latest sign of its rapid growth among teenagers.
LinkedIn börjar kräva verifiering av rekryterare och VD:ar
Har du något med ”rekryterare” eller ”VD” i din LinkedIn-titel? Gör dig i så fall beredd att behöva visa dina kort.
I ett försök att få bukt på rekryteringsbluffar på plattformen – som att någon låtsas vara rekryterare eller VD på ett företag där de inte alls jobbar – så börjar LinkedIn nu kräva verifiering av din identitet.
Ja, eller åtminstone att du kan visa att du jobbar där du säger att du jobbar. Som att bekräfta att du faktiskt har tillgång till en mejladress som ägs av det aktuella företaget.
Till att börja med så gäller det dock bara för nyskapade konton, men det kommer att ”fasas in” även för befintliga användare.
LinkedIn Cracks Down on Hiring Scams With Recruiter Verification
LinkedIn is tightening its defenses against hiring scams by making recruiter and executive verification mandatory.
Sök/SEO
Domslut: Google måste inte göra sig av med Chrome eller Android
Där ser man. Det var lite oväntat. Nu har till sist – efter sisådär ett år – straffet i sökmonopolsrättegången mot Google till sist landat. Och det är förvånande goda nyheter för sökjätten.
Fjolårets rättegång tog upp frågan om huruvida Google har ett olagligt sökmonopol eller inte. Vilket de har. Kom domstolen fram till. Däremot har själva straffet för det här konkurrensbrottet låtit vänta på sig. Väldigt länge. Men nu har en domare landat i ett beslut.
Motparten i målet – USA:s justitiedepartement – hade saker som att Google skulle tvingas göra sig av med Chrome eller Android i sin önskelista över lämplig bestraffning. Men så blir det inte. Domaren i målet, Amit Mehta (förstås ett otroligt roligt efternamn i sammanhanget), konstaterar att Google inte kommer att tvingas att sälja av dem eftersom ”inte använde dem för olagliga begränsningar”.
Med andra ord är det dåliga nyheter för alla proaktiva gamar som under sommaren har lagt mer eller mindre officiella bud på att köpa just Chrome.
Däremot var domarens beslut inte en seger för Google över hela banan. Google tillåts inte längre ”sluta exklusiva avtal kring distributionen av sök, Google Assistant, Gemini eller Chrome”. Exempel på saker som de inte tillåts göra är att kräva att mobiltillverkare måste förinstallera Google-appar för att få tillgång till Google Play.
Sist men inte minst har Apple en anledning att jubla över det straff som Google nu har ålagts: domaren ger också tummen upp åt att Google betalar hysteriskt mycket pengar för att få vara förvald sökmotor i Apples olika operativ. Just det är både oväntat och väntat.
Oväntat därför att det i samband med rättegången blev en så central fråga att jag nästan trodde att något skulle hända där bara på grund av det. Väntat därför att, tja, det var märkligt att Google ens fick skulden här. Det är ju Apple som erbjuder möjlighet till den som betalar högst att få en semimonopolplats. Google är bara de som vill och kan betala för det.
Men i det stora hela: en rätt stor seger för Google. Ingen slump att Google-aktien i skrivande stund skjutsas upp nästan 8 % i efterhandeln. Och Apples över 3 %.
Google and Apple’s $20 billion search deal survives
Google will be able to keep making search deals like its $20 billion agreement to be the default search option in Apple’s Safari browser, a federal district court judge ruled.
Google måste dela sökdata med sina konkurrenter i USA
Igår delades till sist, efter något år, straffet ut i den rättegång där en domare konstaterade att Google hade ett olagligt sökmonopol. Och det var oväntat goda nyheter för Google, som varken måste göra sig av med Chrome eller Android. Och heller inte avsluta upplägget med att de betalar Apple jättehögar pengar för att vara förvald sökmotor i Apples operativ.
Däremot gick inte allt Googles väg. Som att de inte längre får tvinga mobiltillverkare att förinstallera Google-appar för att de ska få tillgång till Google Play. Och en sak till som jag missade när jag läste om beslutet igår: Google måste också dela sökdata med sina konkurrenter.
Ja, i USA åtminstone. Som ju är det som domen gäller. (Sen återstår det att se vad det här i praktiken kommer att innebära.)
Dessutom visar det sig att Google har hittat ett argument som de sannolikt kommer luta sig mot framåt i sökmonopolfrågor: ChatGPT.
Eller rättare sagt: AI-sökmotorer. Som företaget sammanfattar det: ”dagens beslut erkänner hur mycket branschen har förändrats genom tillkomsten av AI, som ger människor så många fler sätt att hitta information”.
Så varje gång som någon framåt anklagar Google för att ha och utnyttja en dominerande ställning inom sök så kommer Google säga: ”men ChatGPT då?”
Google avoids break-up but must share data with rivals
A case over the US tech giant’s dominance in search allows it to hang on to its Chrome web browser.
Google gamifierar sökresultatet
Ha. Hur tänker Google att vi ska ska göra ÄNNU fler sökningar? De gamifierar sökresultatet.
Nu har de börjat testa minispel på vissa marknader, direkt i sökresultatet. De triggas på sökningar om ”vissa ämnen” som fotboll, mat, shopping och showbiz. För spelandet får man ”badges” – och man kan förstås streaka så att Google ännu mer säkerställer att vi kommer tillbaka regelbundet.
Det finns totalt 8 badges per ämne och totalt har varje spel 32.
Blir intressant att se om de kommer till oss. Och hur pass intresserade vi är av att kunskapsspela Googles sökresultat.
Google Search Mini Game
Google Search is testing a new game in its search results to encourage searchers to search more. It is likely called the Google Search mini-game and it rewards searchers with badges when they ”dive deeper into topics.”
Open AI använder Googles sökresultat för sin webbsök
Som bekant så är det tvärkört [sic!] för Google nu när alla [sic!] AI-söker istället. Världens internetanvändare verkar däremot överlag inte ha nåtts av det meddelandet, med tanke på att vi googlar en herrans massa gånger varje dag. Och att det verkar som att antalet sökningar hos Google ökar, även om företagets sökmarknadsandel har minskat på marginalen senaste åren (som säkert inte bara beror på AI-sökmotorerna, utan också på att folk exempelvis söker allt mer via sociala medier).
Nu visar det sig att även den som ChatGPT:ar istället för att googla förmodligen också använder Google – indirekt. Enligt uppgifter från The Information så använder sig Open AI av en tjänst byggd av startupen SerpAPI. En som scrapar Googles sökindex och sedan säljer det vidare. De gör det genom en massa botar som utger sig för att vara vanliga, mänskliga användare.
Det är dessutom inte bara Open AI som har valt den här vägen, utan även flera andra stora företag och tjänster. SerpAPI har många tunga varumärken i sin kundlista.
SerpAPI har funnits i 8 år och det ser ut som att Google har försöka stoppa deras framfart ungefär lika länge. Eller åtminstone ett tag (vi kan anta att försöken har intensifierats de senaste åren). Google har däremot inte lyckats. Lär väl handla om ännu ett fall av internet-whack-a-mole.
Det visar oavsett ännu en gång hur dominerande och viktiga Google är. Om Google skulle lyckas stoppa SerpAPI så kan den som ChatGPT-knarkar få en betydligt jobbigare tillvaro. Och Open AI överlag.
ChatGPT Is Using Google Search To Answer Your Questions – Here’s What We Know
OpenAI is quietly feeding ChatGPT with Google Search results via a third-party scraper- despite Google denying direct access. Here’s what we know.
Detaljhandel/e-handel
Amazon släpper AI-shoppingverktyg för den fysiska världen
Ännu ett AI-shoppingverktyg från Amazon. Den här gången för den fysiska världen: Lens Live.
Amazon har ett tag haft möjlighet att söka med bilder i sin e-handel, med stöd för att ladda upp en bild eller streckkod och söka med dessa bland Amazons produkter. Lens Live är samma sak, fast som sagt var för den fysiska världen.
Den är en motsvarighet till Google Lens eller det som finns i några av de stora AI-tjänsterna numer: peka mobilkameran mot något och sök med detta. Dessutom får man prisjämförelse mellan fysiska butiker och Amazon för samma eller liknande produkt.
Amazon launches Lens Live, an AI-powered shopping tool for use in the real world | TechCrunch
Lens Live will not replace Amazon’s existing visual search tool, Amazon Lens, which lets you take a picture, upload an image, or scan a barcode to discover products. Instead, it brings a real-time component to Amazon Lens.
Amazon Prime tappar fart i USA
Rätt länge vid det här laget har, om man så vill, Amazons lojalitetsprogram Prime varit företagets huvudsakliga tjänst. Övriga konsumenttjänster har haft ett hyfsat uttalat syfte att driva medlemmar till just Prime. Och det har gått milt sagt bra. Inte minst tack vare att Amazon har fyllt på medlemsskapet med allt fler förmåner för samma pengar.
Så var det åtminstone fram till för ett par år sedan, när Amazon istället började plocka bort eller ta extra betalt för förmåner som tidigare ingått i Prime. Och höjt priset på medlemskapet.
Det har känts som ett tecken på att Amazon får svårare att fylla på med nya medlemmar och istället måste försöka tjäna mer pengar på dem de har. Här kommer ännu ett tecken på att Amazons Prime börjar slå i taket. Åtminstone i USA.
Enligt interna siffror gick Prime-rekryterandet inte som Amazon ville i somras. Årets Prime Day blev ännu mindre ”Day” när shoppingeventet dubblades till fyra dagar. Dessutom med en massa marknadsföring inför. Trots det så fick Amazon färre nya Prime-medlemmar än motsvarande period förra året.
Det visade sig dessutom att Amazon bommade sitt eget mål. I båda fallen handlade det om en nedgång på runt 2 %.
Inte så att Amazon tokkrisar bara på grund av det här. Men det finns trots allt ett begränsat antal människor att tillgå. Frågan är om det här inte kommer leda till att vi rätt snart kan förvänta oss fler försämringar av medlemskapet. Och/eller fler höjda priser.
Exclusive: Amazon US Prime sign-ups slow despite expanded Prime Day push, data shows
Amazon doubled its Prime Day discount sales to four days this year and touted blowout numbers days after the event. But by one critical metric, it missed the mark.
Strömmade medier
Roblox släpper TikTok-funktion
Innan allt började handla om AI så handlade ungefär allt om TikTok. Och även om alla andra tjänster inte längre springer benen av sig för att kopiera TikTok så sneglas det fortfarande åt TikToks håll.
Det har nu fått spelplattformen Roblox att släppa en egen TikTok-funktion i sin tjänst: Moments. Ett sätt att samla ihop alla kortvideos som delas på TikTok på Roblox istället. Funktionen testas just nu som en beta.
Tanken med det är helt enkelt att det ska bli lättare att hitta Robloxares kortvideoklipp på ett ställe där de inte behöver konkurrera med allt annat som finns på TikTok.
Samtidigt med lanseringen av Moments så släpper Roblox också nya verktyg som ska göra det enklare att just skapa kortklipp, redigera dessa och sedan sprida dem.
Roblox announces new AI tools and short-form video platform for creators
Roblox is launching its very own TikTok-like short-form viral video platform for in-game moments.
Netflix gör det möjligt att dela egna höjdpunktsvideos av favoritserier
Netflix goes UGC-kortvideo. Eller nåt. Nu blir det möjligt att bokmärka och dela anpassade klipp.
Med andra ord kan du dela ett klipp med en höjdpunkt från en favoritserie eller en favoritfilm. Ja, eller något riktigt dåligt. Och allt däremellan.
Netflix vill helt enkelt att användarna ska hantera mer av marknadsföringen åt dem: genom att låta folk skapa sina egna ”trailers” så lär tanken vara att det ska leda till större buzz i fler användargrupper.
Netflix will let you make your own highlight clips
Netflix is upgrading its clipping feature with the ability to set an ending point for a clip you want to save or share.