Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
- Del 2: AI – artificiell intelligens, IoT – internet of things
- Del 3: Strömmade medier, Ekonomi och finans, Övrigt
Sociala medier
Facebook, Instagram och WhatsApp
Meta börjar rikta annonser baserat på dina Meta AI-chattar
Du det var extremt överraskande säger exakt precis ingen alls. Nu kommer Meta börja rikta annonser baserat på dina Meta AI-chattar.
Meta kommer med andra ord behandla Meta AI-chattarna precis som annat innehåll som du delar med dig av eller konsumerar i Metas tjänster. Som i inlägg, Reels och vanliga chattar. Eller vänta. Vanliga chattar är krypterade. Men eftersom du inte pratar med en människa här så behövs ingen kryptering. Fritt fram för Meta att skrapa på.
Meta säger generöst nog att de inte kommer att använda chattar för att rikta annonser inom områden som de enligt lag i många länder inte får rikta annonser mot. Som sexuell läggning, religiös övertygelse eller facklig aktivitet.
Det går dessutom inte att opta ut från den nya riktningskällan. Det är kort sagt bara att gilla läget. Eller sluta använda Metas AI-tjänst. Från och med det 16 december.
Ja, eller… inte här i EU.
Så det är alltså ännu ett tillfälle för arga utropsinlägg från AI-evangelister om hur EU:s regleringar dödar all innovation, EU:s möjligheter att konkurrera och krasst talat förmodligen alla oss medborgare i närtid.
Meta will soon use your AI chats to personalize your feeds
Starting December 16th, Meta will start using your conversations with its AI chatbots to serve you advertisements and recommendations across Facebook, Instagram, and WhatsApp.
Facebook rullar ut sin ansiktsigenkänningsteknik för att stoppa bluffar i EU
Dags för mer ansiktigenkännande från Meta. Efter att ha körts något år i USA så är det nu dags för Facebook att rulla ut sin antibluff-ansiktsigenkänningsteknik i fler delar av världen
Det är specifikt två användningsområden som Facebook har den till. Den ena är för att göra det enklare för människor att få tillbaka förlorade konton (typ FaceID-koll) och det andra är för att avslöja annonsbluffar. Alltså alla de där annonserna där ”Filip och Fredrik” och en massa andra falska kändisar marknadsför kryptobluffar och annat.
Med tanke på det som Internetstiftelsen presenterade i årets Svenskarna och internet är det inte en sekund för sent att Meta faktiskt tar tag i det här hos oss.
Antibluffunktionen bygger dock på att man själv som ”publik” profil, ja kändis alltså, väljer att aktivera funktionen.
Funktionen verkar ha fallit väl ut i USA, för ”de kommande månaderna” så kommer Meta även att lägga till den i Instagram. Återstår att se om det blir USA-start även då, eller om de rullas ut brett med en gång.
Meta is bringing new facial recognition tools to the UK, EU and South Korea
Meta is rolling out more uses for facial recognition on its platforms in the EU, UK and South Korea.
Meta får två veckor på sig att införa fast kronologiskt flöde i Nederländerna
Det här kan bli intressant: en domstol i nederländerna har gett Meta två veckor att ge sina användare ett kronologiskt flöde i Instagram och Facebook.
Ja, eller det finns ju redan. Men det domstolen nu kräver är att det kronologiska flödet, utan annan algoritmstyrning, ska gå att ställa in som det förvalda. Permanent.
Anledningen? Digital services act. Meta erbjuder enligt domstolen inte tillräckliga alternativ till att få en “profileringsfri” upplevelse. Ja, åtminstone vad gäller innehållet som visas i flödet.
Föga förvånande kommer Meta att överklaga och pekar på att den här typen av frågor borde lösas på kommissionsnivå och inte hos enskilda länder.
Nu ska jag inte säga att jag har exakt den detaljkollen på EU:s domstolsväsende, men det är ju åtminstone rätt vanligt att det som blir lag i ett EU-land också blir lag i hela EU.
Blir som sagt intressant att följa.
Dutch court orders Meta to change its Facebook and Instagram timelines
A Dutch court has ordered Meta to change how its timeline feature operates.
Threads nära gå om X i dagligt appanvändande
Nu kan Twitter-kopian Threads vara på vippen att gå om FKA Twitter i dagligt användande. Åtminstone enligt analysföretaget Similiarweb.
Kurvorna för de båda tjänsternas användande har stadigt närmat sig varandra. Mest för att Threads har ökat, men också för att X har minskat. Faktum är att Threads redan har varit större än X några dagar senaste veckorna. Och om kurvorna fortsätter som de har gjort så är det en fråga om ”dagar” innan vi får se ett – sannolikt – permanent skifte.
Det betyder oavsett att de två tjänsterna globalt nu har runt 130 miljoner dagliga användare.
Nu ska det dock säga att handlar om de dagliga användarna i de båda tjänsternas appar. Räknar vi med webbtrafiken så är X fortfarande betydligt större.

Threads lägger till Communities
Threads vill att vi ska hänga ännu mer med likasinnade. Så nu lanserar tjänsten funktionen Communities. Som är, tja, rätt mycket vad den låter som.
Det handlar om ”dedikerade ytor” där du kan hitta innehåll och inlägg om ”dina favoritämnen”. Exempel som ges är K-pop, basket, TV-serier och AI.
Så… hyfsat breda ämnen.
Du kan se separata flöden för respektive ämne. Om du vill hålla dina ämnesintressen för dig själv så har du däremot lite otur, därför att du kommer att få ”en etikett” på din profil som visar andra vilka communities du är med i. Ett sätt för Threads att marknadsföra funktionen mot andra.
Communities rullar ut globalt nu.
Threads adds communities to put your interests front and center
Threads’ new communities feature lets you join spaces with posts on specific topics, like books, professional basketball, AI, and more.
TikTok
Bytedance behåller kontrollen över kommersiella delar av TikTok i USA enligt avtalsförslaget
Curiouser and curiouser.
I slutet av förra veckan skrev Donald Trump under en presidentorder som godkänner det föreslagna TikTok-avtalet, som följd av den lag som tvingar ägaren Bytedance att sälja av TikTok för att undvika ett förbud för tjänsten i USA. Fast det är… oklart vad som presidentordern betyder. Och det blir inte mindre förvirrade med det här beskedet.
Bytedance ska få behålla kontrollen över de ”kommersiella” delarna av TikTok i USA. Saker som annonseringen och e-handelsbenet.
Det ska läggas till saker som att Bytedance fortfarande kan få en ägarandel på runt 20 % och att algoritmen kommer att licensieras till det nya amerikanska TikTok-ägarbolaget. Visst, det pratas om att algoritmen ska ”tränas om” på amerikanska data och att Trump-kompisen Larry Ellisons bolag Oracle ska ansvara för hanteringen av algoritmen och datan på amerikansk mark. Och att Bytedance fortfarande får andel av intäkterna från TikTok US.
Och… ungefär inget av det här känns som att det lever upp till förbudslagens krav som anger att TikTok helt måste kapa banden till kinesiskt inflytande. Det verkar till och med vara en större eftergift än ungefär samma upplägg 2020, när USA först började hota med ett förbud.
Så vad har då hänt sedan 2020 och sedan förbudslagen kom till? Donald Trump har upptäckt att han numer tycker om TikTok. Och då tycker även republikanerna om TikTok. Även de flesta av dem som var med och drev fram lagen. De tycker åtminstone mer om att behålla sitt jobb än att försöka upprätthålla en lag som Donald Trump inte tycker om.
Ja, plus att TikTok mer än någonsin är ett bricka i handelskriget mellan Kina och USA.
Men lagar och domstolsutslag i USA är ju numer något som mer är att betrakta som rekommendationer från regeringshåll. Eller som vår egen regering har börjat kalla den sortens detaljer: ”åsikter”.
ByteDance expected to maintain big role in new US TikTok, sources say
The details about the ownership structure under discussion may raise questions in Congress and among critics.
Snapchat
Snapchat börjar ta betalt för sin Memories-funktion
Sparar du enorma mängder via Snapchats Memories-funktion? I så fall kan det kosta dig. Bokstavligen. Företaget inför nu begränsningar och betalkonto här.
Upp till 5 GB så kommer det fortsatt vara gratis, men den som vill lagra mer än så måste betala separat för det eller hoppa på något av Snapchats betalabonnemang. Basnivån på 1,99 dollar i månaden ger 100 GB lagring, Snapchat+ för 3,99 dollar ger 250 GB och Platinum-prenumeranterna får 5 TB data som del av sin månadsavgift på 15,99 dollar.
Snap klipper dock inte kabeln direkt. De som har över 5 GB lagrat får ett gratisår med det större utrymmet innan de måste börja betala.
Snapchat introduces a paid storage option for all the Memories hoarders out there
Snapchat users who exceed 5GB of Memories will soon have to pay to hold onto all their favorite Snaps and Stories.
Sök/SEO
Googles AI Mode blir ännu mer chattsugen
Google gör det enklare att prata med sökfunktionens egen AI-bot (eller åtminstone AI-funktion, det är ju Gemini som ligger och rullar under). Du kan alltså beskriva för AI Mode vad du är ute efter och låta funktionen plocka fram det åt dig.
Ändamålet är här primärt för shoppande. Att du alltså på ren svenska (ja, med vardagsspråk) kan säga vad du är ute efter och sedan få upp bilder som matchar det du vill ha.
När du väl har fått upp det resultatet kan du chatta vidare om resultatet.
Det år även att ladda upp en referensbild som utgångspunkt. Så en mer chattvänlig Lens, alltså.
Däremot är det inget vi får här i EU. Eller människor i särskilt många andra länder heller. I dagsläget blir funktionen bara tillgänglig för amerikanska användare som kör engelsk som språk. Som det mesta annat kring Googles AI-sökande så lär det inte dröja jättelänge innan det kommer hit.
Google’s AI Mode image search is getting more conversational
Google’s latest AI Mode update makes it easier for users to search through images using vague descriptions and references.
Google blockar AI-sökningar på frågor om Donald Trump är dement
Nej men ojdå. Så tokigt det kan bli.
Google is blocking AI searches for Trump and dementia
Google does not show AI search results for the query ”does trump show signs of dementia” even though it will show AI search results for similar searches about other presidents.
Perplexity inleder samarbete med högersajten Rumble
Nytt samarbete för AI-sökmotorn Perplexity. Med ”den konservativlutande” videosajten Rumble. Eller som jag brukar säga: tossehöger-Youtube.
Tanken verkar vara att Rumble ska kunna integrera Perplexitys AI-sökfunktionalitet i sin videotjänst. De ska också ”paketera” bolagens respektive prenumerationstjänster i gemensamma erbjudanden vid sidan om respektive tjänsts egna.
Och, well, jag ska inte säga att jag kommer bli mer sugen på att använda Perplexity nu.
Rumble Stock Soars After the Video-Sharing Site Partners With Perplexity
Shares of Rumble jumped after the video-sharing site announced a deal that would let it integrate Perplexity’s AI-powered search engine into its platform.
Detaljhandel/e-handel
Open AI gör det möjligt att handla direkt i ChatGPT
Så gör Open AI en Perplexity. Precis som OG AI-sökmotorn så blir det nu möjligt att shoppa direkt inuti ChatGPT. Att betala för och slutföra köp utan att lämna ChatGPT, alltså.
Ja, nu betyder inte det här att man kan ChatGPT-shoppa loss från vilken sajt som helst. Antal e-handlare som funktionen stöder är i dagsläget… en.
Ironiskt nog är det handarbetessajten Etsy som nu får stöd för ”AI-köp” via funktionen, som kallas Instant Checkout. Det kostar heller inget extra att handla den här vägen. Ja, inte för konsumenten, åtminstone. Etsy får däremot betala en avgift på ospecificerat belopp per köp. Ett affiliateupplägg som inte alls har någon slags inbyggd risk att Open AI lyfter fram Etsy-produkter mer på bekostnad av andras. Andra som inte betalar för synligheten, om vi ska vara krassa.
Nu hoppas Open AI förstås att betydligt fler företag ska vilja betala för nöjet att vara med här. Närmast på tur är e-handelsplattformsjätten Shopify. Över en miljon Shopify-handlare ska läggas till ”snart”.
”Snart” är däremot inte tidplanen för oss i Sverige. Eller något land utanför USA. Den nya shoppingfunktionen finns än så länge bara på hemmaplan, för Plus- och Pro-konton. Men även gratisanvändare kommer att kunna ChatGPT-shoppa Etsy-produkter.
Det sistnämnda känns inte särskilt oväntat. För att Open AI ska kunna tjäna en massa avgiftspengar så måste de visa att kanalen fungerar. Att många människor faktiskt är sugna på att AI-handla.
Det blir intressant att följa hur Instant Checkout kommer att fungera. Och som sagt var hur mycket ChatGPT:s rekommendationer kommer att påverkas. Särskilt som att ”när flera handlare säljer samma produkt så kommer rankingen att ta hänsyn till saker som tillgänglighet, pris, kvalitet, huruvida säljaren är ”primary” (inte helt säker på vad det innebär) och huruvida Instant Checkout är aktiverat”.
Lägg till uppgifterna förra veckan om att Open AI har börjat bygga en egen annonsverksamhet så börjar det kännas som en tidsfråga innan ChatGPT blir precis det som Google är idag. På det dåliga sättet. Det sätt som många är glada att slippa när man använder ChatGPT.
Och, tja, som var precis det som folk tyckte var så skönt att Google var, jämfört med de bloatade konkurrentsökmotorerna.
OpenAI partners with Etsy, Shopify on ChatGPT payment checkout
OpenAI on Monday introduced a feature that would allow users to make purchases through ChatGPT, in partnership with Etsy and Shopify .
Open AI och Stripe gör sin AI-shoppingteknik open source
Igår presenterade Open AI och betalningstjänsten Stripe tillsammans stöd för att handla direkt inuti ChatGPT (dock bara från e-handlaren Etsy till att börja med). Men de båda företagen passade också på att släppa tekniken bakom funktionen som open source.
Det innebär alltså att andra utvecklare kan bygga vidare på de båda företagens grundteknik, som fått namnet Agentic Commerce Protocol. Det handlar i grund och botten om en tänkt standard för hur ”AI-agenter, människor och företag samarbetar för att genomföra köp säkert och effektivt”.
Handlare ska inte behöva bygga oom från scratch för att hantera ChatGPT-köp. ChatGPT – ja, eller ACP-lösningen – skickar helt enkelt iväg allt information som behövs för att slutföra ett köp och sedan är det upp till handlaren att hantera köpet som om det hade gjorts via den egna webbutiken.
Man behöver heller inte använda Stripe som betalförmedlare. Det går lika bra att fortsätta med den man redan har. Men det blir förstås ännu enklare för de som använder Stripe. Enligt Open AI ska det räcka med ”en rad kod” för den sistnämnda gruppen. (Jag har absolut ingen aning om hur väl det här stämmer överens med verkligheten.) Det ser dock ut som att andra betalförmedlare ändå på något sätt måste gå via Stripes API för att få till transaktionen.
Det intressanta är att handlare förutom att acceptera en order också kan neka köp. Jag är osäker på vad det i praktiken innebär och hur det blir för användaren.
Nu är Open AI och Stripe inte först ut med det här. Google har redan hunnit introducera sin motsvarighet Agent Payments Protoco. Artikeln har mer om skillnaderna mellan de båda lösningarna om du vill veta mer.
Så Open AI/Stripe och Google är alltså konkurrenter här. Men de vill i stort samma sak: att driva på AI-shoppandet. Det återstår att se hur det kommer att utvecklas. Och vilken eller vilka standarder som till sist tar hem pokalen när den här typen av shopping slår igenom brett. (Ja, eller om. Men vi kan nog anta det.)
OpenAI and Stripe Launch Agentic Commerce Initiatives
Artificial intelligence has become embedded in the shopping experience, and new collaborations between OpenAI and Stripe are expanding the technology’s