Håller våra tummar på att ändra tumregeln för webbdesign?

Idag kommer Apple presentera den elfte versionen av operativsystemet iOS. Förstås en massa spekulationer om AI och Siri. Men jag undrar Apple kommer att göra en betydligt mindre, men kanske viktigare, förändring: uppdatera tumregeln för hur webbsidenavigering byggs.

Vissa saker tar tid att förändras. Som hur vi bygger webbsidor. Det har mer eller mindre sett likadant ut sedan internet föddes. Eller åtminstone från det att internet började hitta sin standardiserade form kring millennieskiftet. En webbplats betår av ett antal underavdelningar, som som ligger samlade i en toppnavigering.

Den har även överlevt hoppet in i mobilen. Visserligen för det mesta ihoppackad i en hamburgare på grund av mobilens begränsade breddutrymme, men i grund och botten. Åtminstone på webbsidor.

Apparna förändrade internet

Fram till det att Apple släppte sin iPhone var internet fortfarande en datorföreteelse. Men det var inte telefonen, hårdvaran, som gav Apple sin enorma succé. Det var mjukvaran – och den uppsjö av appar som följde.

Apparna hade kunnat bli samma UI-kaos som internet var när det föddes. Men precis som de hade gjort med Mac OS styrde Apple rätt hårt vad som gällde för att få bygga iOS-appar. Det gällde inte minst navigeringen.

Helt plötsligt var det inte en toppnavigering som stod i fokus.

Även om den responsiva webben i det stora hela föregick apparna som vi känner dem idag så var det apparna som fick internet i mobilen att bli självklart för oss. Och när den responsiva webben slog igenom, typ de 2-3 senaste åren, så var det lite tillbaka till ruta ett. Med en toppnavigering. Och olika mobillösningar för att få plats med toppnavigeringen på den lilla, vertikala skärmen.

Allt större telefoner, allt längre till toppen

Tidigt, eller om det var redan från starten, dök möjligheten till knappar i botten upp i iOS (och senare även i Android). Fullständigt logiskt eftersom det var där som hemknappen fanns. Ett ställe där vår (främst) tumme gillade att hänga.

Sedan dess har våra mobiler växt. Rejält. Även för människor med stora händer börjar det bli svårt att nå det övre högra hörnet på standardstora mobiler. Och det är i de övre hörnen som mycket av action-funktionaliteten finns. Och lösningarna för att “flytta ned” toppen av skärmen till mer hanterliga breddgrader fungerar ärligt talat sådär.

Nu finns det olika varianter på den klassiska toppnavigeringen. Inte minst sidolådan man kan svepa in. Men även om navigeringen ligger till vänster så ligger innehåll alltjämt rätt högt upp. Det är därför som det blir allt vanligare med en bottennavigering. Om man så vill: call-to-action-knappar. Och dessutom börjar det bli standard att det vanligaste/viktigaste (om inte annat, det företagen vill få oss att göra) dessutom får en betydligt större ikon mitt i bottenraden. Nära hemknappen. Nära fingeravtrycksläsaren – så att call-to-action bara är ett halvt tumglidande upp. Heter du Swish är din call-to-action-knapp dessutom i princip hela skärmen.

I appar. På webbsidorna har det däremot inte hänt särskilt mycket.

Apparna är redan där, när vänder vi upp och ner på webbnavigeringen?

Det finns förstås undantag. Framförallt börjar det dyka upp hos publicister. Dela-knappar har för det mesta legat i slutet av innehåll (föddes sannolikt ur den naiva tanken att vi faktiskt skulle TA DEL av innehållet innan vi delade det vidare), men nu börjar de dyka upp som en sticky-navigering längst ner hos Techcrunch, Gizmodo och The Verge. Breakit har en flytande dela-knapp nere till höger. The Verge lägger dessutom sin logga nere i vänstra hörnet, bredvid delningsikonerna.

Även det fullständigt logiskt. Det är i den här delen av skärmen som våra ögon säkert tillbringar allt mer tid. Med tanke på att den snart (redan?) vanligaste vägen till tidningars webbplatser är via innehåll som delas via sociala medier är det smart att säkerställa att dina läsare ser din logotyp intill det de mest kommer att interagera med på skärmen (eller åtminstone det du VILL att de ska interagera med, i det här fallet dela ditt innehåll).

Hur ser det däremot ut på sajter som lever på att faktiskt sälja prylar? Som det alltid har gjort. Varukorg uppe till höger, sökruta i sidhuvudet, navigering i toppen.

Dags att ersätta mobile first med något annat first?

Det känns som att Mobile first skulle behöva uppdateras. One hand first, kanske (och då kanske navigeringar som gör det möjligt att välja om jag är höger- eller vänsterhänt)? Reachable first?

Det kommer bli intressant att se om Apple version 11 av iOS kommer flytta ner några knappar från toppen som leder till att webbdesignen bokstavligen ställs på huvudet.

Det vore väldigt välkommet. Hälsningar: världens alla tummar.

Ola Andersson
Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.
Ola Andersson on LinkedinOla Andersson on RssOla Andersson on Twitter

Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Kommentera

avatar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

  Subscribe  
Meddela mig om