Kategorier
Artikel Sociala medier

Nej, användarna flyr inte från Facebook

Facebooks kvartalsrapport nådde inte marknadens förväntningar. Det fick aktien att kollapsa i efterhandeln, ett ras med över 20 % som raderade ca 120 miljarder av bolagets börsvärden. Även användartalen saktade in och det var det som fick olyckskorparna att säga att bubblan är på väg att spricka. Men det är inte användartillväxten som är Facebooks största problem nu – det är att vi har ändrat hur vi använder Facebooks tjänster.

Skärmdump från artikel hos Dagens Industri där rubriken säger att användarna flyr från Facebook

Hunh. Lite oväntat att komma från Cervenka. Jag vet bara det som finns framför betalväggen och det Cervenka säger i videointrot. Eventuellt är det inte han själv som har skrivit ingressen och det kanske finns förtydliganden i texten. Jag hoppas det. För det som jag kunnat ta del av av artikeln stämmer inte. Åtminstone inte några väldigt centrala delar.

Ja, användartalen stod still i USA och backade i Europa. Och ja, användartillväxten är fortfarande sjukt viktig för aktiemarknaden (inte bara för Facebook). Och ja, Facebooks prognoser för Q3 och Q4 säger att omsättningen kommer att minska. Så långt allt väl.

Men det är sen det börjar bli lite väl avrundat (lite som när människor okritiskt springer på en ”sanning” om vad ett EU-direktiv kring skärpt upphovsrätt kommer innebära utan att läsa på).

Användartalen ökar fortfarande totalt

Stora tillväxten fortsätter vara på tillväxtmarknaderna därför att, tja, Facebook redan används av de flesta i USA/Kanada och Europa. Det finns inte så mycket mer att växa med. Facebook har en utmaning att få ombord de unga användarna, förstås, och det är Instagram som numer är företagets riktiga stjärna. Där växer användandet fortfarande rätt mycket. Och det totala användartalet för Facebook ökade trots allt med 11 %, både på månads- och dagsbasis. Så att säga att ”allt fler flyr” är förstås skönt överdrivet. Och rent osant.

Facebook själva säger att GDPR har stor anledning till minskningen i Europa och det kanske kan vara någon slags extra hög integritetskänslighet som orsakar det. Men att se om det blir ett hack i kurvan eller en långsiktig trend. Användarna i USA minskade Q4 men ökade sedan Q1 och är oförändrade Q2.

Dessutom visar det sig att förhållandet mellan månads- och dagliga användare är oförändrat på ca 60 %. De som använder Facebook använder Facebook lika ofta som förut.

Förväntad omsättningsminskning framöver beror på förändrat användarbeteende

Gällande att omsättningen kan minska Q3 och Q4 så är det inte själva användartalen som är boven – utan hur vi använder Facebooks tjänster. Facebook har alltid tjänat majoriteten av sina pengar på Facebooks nyhetsflöde. Vad som händer nu är att vi tillbringar allt mer tid i chattapparna (för Facebook Messenger och WhatsApp), tjänster där Facebook ännu inte lyckats knäcka intäktsutmaningen på samma sätt. Och detsamma gäller Instagram.

Sist men inte minst håller stories på att ta över nyhetsflödet som ”officiell” delningsplats, ännu en plats där Facebook inte riktigt lyckats få snurr på intäkterna. Sen har vi förstås också grupper som också tar allt mer tid från nyhetsflödet.

Gällande gårdagens kvartalsrapport så tappade aktien 7 % när själva kvartalsrapporten kom ut, när alltså användarsiffrorna presenterades. Det var först när det efterföljande telekonferenssamtalet drog igång som det riktiga raset ner till som mest minus 24 %. Med andra ord, när marknaden fick veta just att intäkterna kommer att minska kommande kvartal – enligt Facebook själva just (i så fall, det är ju en prognos) på att vi använder delar av Facebook där Facebook inte tjänar lika mycket pengar på oss.

Så nej, det är ingen bubbla som är på gång att spricka

Så har inte Facebook utmaningar och problem? Absolut. Men man testar för fullt att få fart på intäkterna i ovanstående kanaler. Och inte bara genom annonsering på samma sätt som det fungerat så här långt.

Skandalerna har förstås gett Facebook en törn, men inte gett något större avtryck i intäkterna. Omsättningen ökade trots allt med 42 % på årsbasis och vinsten med 31 % till 5 miljarder dollar.

Så med andra ord: det största problemet för Facebook är inte att användarna ”flyr”. Det är att vi använder Facebooks tjänster på andra sätt än bara för ett par år sen.

Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Kanske också intressant

Av Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Plattform för samtyckeshantering av Real Cookie Banner