Kategorier
Artikel Mobilt Sociala medier Undersökningar/rapporter

7 insikter om appekonomin Q3 2020

När Sensor Tower sammanfattade det tredje kvartalet 2020 så fortsätter TikTok att dominera i appvärlden, såväl vad gäller nedladdningar som intäkter. Men det fanns också några saker som var mer överraskande. Här 7 sådana insikter.

Så blev det dags för appanalysföretaget Sensor Tower att sammanfatta årets tredje kvartal. Det första, om man så vill, efter ”coronakvartalen”. Visst, inte så att krisen på långa vägar är över – men trots den ökande smittspridningen mot slutet av kvartalet så är det till största del en värld som lämnat de mest extrema samhällsomställningarna bakom sig. Det är, om man så vill, det första kvartalet som ger en förhandsvisning av det nya normala som kommer bli följden av coronakrisen. Det gör det lite extra intressant att titta på Sensor Towers siffror.

Appekonomin omsatte nästan 30 miljarder dollar

Appekonomin börjar närma sig 30 miljarder dollar (plus alla intäkter från tredjeparts-Android-butiker) vilket var en ökning med 32 % jämfört med för ett år sedan. Ser vi till antal nedladdningar fortsätter Android vara överlägset störst, men när det kommer till intäkter så är Appstore även fortsättningsvis dubbelt så stort som Google Play. Dessutom ökar intäkterna för båda butikerna ungefär lika mycket.

Så långt är det ungefär som vanligt. Däremot fanns det några andra saker som var lite förvånande eller som stack ut. Här sju sådana saker.

1. TikTok fortsätter vara den mest nedladdade appen, trots förbud

Diagram som visar de tio mest nedladdade apparna plus för Appstore och Google Play under det tredje kvartalet 2020

TikTok må ha rejäl motvind på den globala, politiska arenan, men användarmässigt ser kortvideoappen inte ut att dras med särskilt mycket problem. Nya siffror från Sensor Tower korar TikTok som nedladdningssegrare även för årets tredje kvartal, efter att tillfälligt ha knuffats ned till andraplatsen av Zoom förra kvartalet. Både i Appstore och i Google Play. Och det här är extra anmärkningsvärt det här kvartalet.

Som vanligt tar Sensor Tower inte tar med tredjepartsbutiker på Android-sidan. Och eftersom Google Play är förbjudet i Kina så gäller Google Play-siffrorna alltså ”bara” för resten av världen. Egentligen inga konstigheter så långt – om det inte hade varit så att kvartalet började med att Indien, appens användarmässigt överlägset största marknad, förbjöd TikTok.

Tittar vi på TikToks näst största marknad USA så är det som bekant rätt… stökigt just nu. TikTok har redan, i elfte timmen, klarat sig förbi två förbudsdatum. Förbudshotet lär säkerligen ha drivit upp nyfikenheten på och intresset för appen och lett till att många installerat TikTok bara för att se vad det handlar om. Men USA är väldigt mycket ett iOS-land. Uppenbarligen har även Android-användarna tankat TikTok som bara den. Och åter, då räknas inte de kinesiska Android-användarna in i Sensor Towers siffror.

Det säger kort sagt en hel del om hur mycket TikTok har laddats ner under Q3.

2. TikTok fortsätter vara den app som drar in mest pengar

Diagram som visar de tio appar som drog in mest pengar totalt samt i Appstore och Google Play under tredje kvartalet 2020

Det här är mindre uppseendeväckande. TikTok rusade förbi Tinder och Youtube vad gäller intäkter under årets andra kvartal och fortsätter vara det. Och i den här kategorin spelar både Indien-förbudet och USA-stöket betydligt mindre roll. 80 procent av TikToks intäkter ska komma från hemmamarknaden Kina. Rent krasst är det alltså TikToks kinesiska systerapp Douyin vi pratar om härr. Och som sagt: intäkterna från kinesiska Android-användare är inte med. Visst spenderar iOS-användare i snitt mer än Android-användarna, men TikToks avstånd till tvåan är sannolikt rejält mycket större än vad Sensor Tower antar.

Duoyin har betydligt mer sätt att spendera pengar på än vad TikTok (alltså appen som gäller utanför Kina) har. Visst lär TikToks intäkter ha påverkats av förbudet i Indien, men det är i det stora hela en så liten andel av totalen. Jag skulle nästan kunna tänka mig att ökat spenderande i Kina täckt upp för det bortfallet. Och åter: TikTok toppar alltså

Och visst skulle det kunna vara så att några annonsörer har dragit öronen lite åt sig som följd av förbudshotet i USA, men jag har inte hört något om att annonsörer sprungit skrikande från TikTok här. Jag gissar att de företag som har haft TikTok som framgångsrik plattform har kört på mest som vanligt.

3. Facebook var den näst mest nedladdade appen

Facebook dominerar totalt sett nedladdningslistorna med sin appfamilj. Så det är inte särskilt konstigt att Facebook nu åter tar silverplatsen efter att ha fått nöja sig med en tredjeplats både Q1 och Q2. Men det intressanta är vilken Facebook-app det är som återfinns på tredjeplats: Facebook. Huvudappen, alltså.

Instagram och WhatsApp har rätt länge nu varit de stora tillväxtmotorerna för Facebook. Inte minst på tillväxtmarknader har WhatsApp blivit allt viktigare för Facebook. För ett år sedan var WhatsApp nummer ett i Sensor Towers listning, Messenger nummer tre och Facebook nummer fyra. Q4 förra året gick Facebook om Messenger och tog tredjeplatsen. Under Q1 halkade Facebook ned ett pinnhål till en fjärdeplats medan WhatsApp fick nöja sig med silver efter TikTok. Men så Q2 gick Facebook om WhatsApp och ligger alltså kvar där.

Det ser dessutom ut som att det främst är Android-sidan som drar upp Facebook. I Appstore är det den mer väntade ordningen Instagram, WhatsApp, Facebook. Det kan med andra ord betyda att Facebook har lockat till sig rätt många nya användare på nya marknader. Viktigt för Facebook, eftersom det fortfarande är där som de stora pengarna kommer in.

Ja, eller så kanske det är Facebook-användare som har raderat appen, men nu alltså kommer tillbaka.

4. WhatsApp återfinns först på en fjärdeplats

För WhatsApp är kurvan däremot den omvända. En fjärdeplats totalt och en sjätteplats bland Android-apparna, det är de sämsta WhatsApp-placeringarna på förmodligen rätt länge. Det är betydligt sämre nyheter för Facebook.

Visst. Facebook-apparna dras ju med lite WeChat-problem: de håller på att få slut på människor som kan ladda ner apparna eftersom så många redan har dem. Inte minst WhatsApp. Men återstår att se om det här är nya trender som kommer hålla i sig eller om WhatsApp och Facebook kommer återvända till sina mer normala placeringar.

5. Facebook på plats tio bland de appar som drog in mest pengar

Facebook är ett av de företag i världen som tjänar mest pengar. Definitivt i appvärlden. Därför kanske det kan tyckas att det inte är så konstigt att Facebook har återfunnits på plats nio, tio och tio i listan över de appar som har dragit in mest pengar senaste tre kvartalen i Google Play. Kanske till och med lite oväntat låga placeringar. Men det är tvärtom oväntat högt.

Vad vi pratar om här är nämligen köp via Google Play. Alltså inte annonseringen, som i runda slängar bokstavligen talat är 99 % av alla Facebooks intäkter. Även om vi lär prata om låga volymer så börjar Facebook få sina användare att faktiskt betala direkt för saker – med pengar.

Dessutom kan vi notera att Facebook inte är med i intäktstoppen för Appstore. Och som sagt: Apple-användare är mer benägna att betala för saker i appar än Android-användare. Det kan med andra ord vara så att iOS-användarna i pengar räknat la mer även i Facebook-appen än vad Android-användarna gjorde, men att det fortfarande inte räckte för en topp tio-placering i Appstore. Men det kan också, likt nedladdningarna, delvis vara så att det är pengar som kommer från nya marknader.

6. Snack Video nedladdningsrusar i Google Play

Kvartalets raket är något så ovanligt som en kinesisk app i Google Play: Snack Video. Snack Video ägs av Kuaishou, som är mest kända för kortvideoappen med samma namn (eller Kwai som den heter utanför Kina). En TikTok-konkurrent, alltså. Men det räckte inte med bara en, så Kuaishou släppte alltså Snack Video – en kortvideoapp som är väldigt mycket en ren TikTok-kopia.

Snack Video finns än så länge bara i Indien (och bara för Android), så den nådde en fjärdeplats ”bara” tack vare indiska nedladdningar. Det är inte direkt en slump att den rusat upp i nedladdningslistorna med tanke på att TikTok förbjöds i Indien precis i slutet av Q2. Snack Video var alltså ett alternativ som användarna flockades kring.

Frågan är dock hur länge: Indien har i två omgångar förbjudit totalt 118 kinesiska appar. Kwai är en av dem, men Snack Video från samma företag är alltså fortfarande tillåten. Det beror sannolikt på att den är så pass ny att den flög under radarn när Indien drämde till med förbudssläggan. Blir det en tredje förbudsomgång i Indien så skulle jag tro att Snack Video ryker.

7. Var är Triller?

Amerikanska kortvideoappen Triller har ofta lyfts fram som en av de appar som gynnats absolut mest av TikTok-förbudet i Indien och hotet om förbud i USA. I Sensor Towers listning syns den inte alls i någon av topp tio-listorna. På Android-sidan ligger såväl Telegram som Snapchat före. Så ett litet frågetecken där.

Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Kanske också intressant

Av Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.