Kategorier
Artikel Sociala medier

TikTok-försäljningen i USA pausas – vad händer nu?

Biden pausar försäljningen av TikTok. Kanske permanent. Men vad innebär det för TikToks framtid? Här är fyra områden som kommer bli utmaningar för Bytedance framöver.

Is this on? Ungefär så kan man sammanfatta TikTok-ägaren Bytedances fråga till USA 10 november förra året. Den deadline som skulle förbjuda TikTok i USA var bara två dagar bort, men från amerikanskt håll var det mest radiotystnad. En radiotystnad som i mångt och mycket handlade om att USA:s president hade annat att göra. Inför presidentvalet var det kampanjande för hela slanten och efteråt… tja, då slutade ju Donald Trump som bekant helt att bry sig om det jobb han hade betalt för att göra.

För Bytedance var frågan däremot i allra högsta grad levande. Det handlade bokstavligen talat om TikToks överlevnad i landet. Vore kul om den som skulle förbjuda appen var åtminstone lite intresserad av att prata om det.

Nu slutade den här deadlinen som alla förbudsdeadlines för TikTok: domstol slog ner på förbudet som förmodligen inte förenligt med USA:s konstitution, internationella handelsavtal och några andra amerikanska lagar. Så började det 2021 så bli dags för den riktiga rättegången, där frågan om USA kunde förbjuda TikTok (och WeChat) en gång för alla skulle avgöras.

Biden pausar TikTok-försäljningen

Så kom det rätt väntade beskedet: Biden-administrationen har bett om att skjuta upp den rättegång som var inplanerad runt TikTok-förbudet. Någon dag senare kom samma sak kring den motsvarande rättegången mot WeChat. ”Indefinitely”. ”För allt framtid”, alltså, även om det i praktiken betyder ”till dess att något annat sägs”. För det argument som Biden-administrationen förde fram var att de vill invänta slutsatsen från en ”bredare” säkerhetsgenomlysning som CFIUS (den myndighet som ansvarar för att säkerhetsgranska internationella företagsaffärer) kommer fram till. Inklusive möjlighet att läsa in sig på Trump-administrationens argument.

Läs: orka ta tag i den här frågan nu.

Vita huset sa att det inte betyder att Biden har någon annan syn på TikTok än Trump, men Biden vill alltså lyssna på vad experterna i frågan har att säga innan han bestämmer sig (vilket känns som ett väldigt märkligt koncept – ta in faktabaserat underlag?).

Och så bara häromdagen kom uppgifter en i sammanhanget rätt väntad reaktion: Bytedance kan ha lämnat förhandlingarna med Oracle.

Vad handlade hela TikTok-cirkusen om nu igen?

Som del av de allt surare relationerna med Kina gav Trump sommaren 2020 Bytedance ett ultimatum. Sälj TikTok till ett amerikanskt företag och klipp alla ägarrelationer eller så förbjuds TikTok i USA. Bytedance fick 45 dagar på sig att hitta en köpare och fram till 12 november att, i praktiken, koppla loss TikTok helt Bytedance och Kina.

En rätt orimlig tidplan alltså. För de flesta företagsaffärer, men definitivt för vad som hade blivit den överlägset största inom sociala medier någonsin.

Efter vilda spekulationer om köpare så lyckades Bytedance till sist hitta två partners som man hoppades skulle kunna få till det USA ville ha: Oracle och Walmart. Två… milt sagt otippade namn. Även i ljuset av de vilda spekulationer som föregick avtalet.

Vad som därefter hände blev ännu knasigare. Trump gick ut med affären utan att först att kollat med sitt eget förhandlingsfolk eller något av de inblandade företagen vad det verkar. Det fick Oracle och Walmart att snabbt som attan gå ut med vad avtalet innebar. Ett nytt bolag, TikTok Global, skulle skapas – samägt av Bytedance, Walmart och Oracle. Styrelsen för det nya bolaget skulle inte ha någon kinesisk representant.

Problemet var bara att det inte alls var Bytedances bild av vad de hade kommit fram till. Så det gick ut med en version där de visst skulle ha styrelseplats. Det och det faktum att Bytedance skulle vara delägare i TikTok Global var två saker som gick helt stick i stäv med USA:s ursprungskrav. Det blev inte bättre av att Kina panikskapade en ny AI-exportlag för att försöka stoppa hela affären: ett TikTok-köp där TikTok-algoritmen var del av avtalet var tvunget att få Kinas godkännande. Något som knappast hade hänt.

Ungefär här gick allt i stå. Och USA inledde sin radiotystnad i frågan.

Fram till mer eller mindre nu, alltså.

(För den som är intresserad av mer fördjupning, se artiklarna TikTok-kriget handlar inte längre om TikTok och Oracle gick vinnande ur TikTok-budkriget – men nu då?)

Fyra utmaningar för TikToks framtid

Som det verkar nu så har klockan vridits tillbaka ett år. Det avtal som gangsterförhandlats fram kan alltså nu vara helt kört i och med att Bytedance kan välja att lämna förhandlingarna. Något jag absolut tror kommer ske. Rättegångarna så här långt har unisont dömt till TikToks och WeChats fördel, så Bytedance lär bara av den anledningen varit glada över att affären har dragit ut på tiden. De kände goda vibbar inför de avgörande rättegångarna och när Biden-administrationen sedan flaggade för att hela affären kan pausas (läs: sannolikt inte alls genomföras i nuvarande skick) så känns ett tack och hej från Bytedance rätt troligt.

Men frågan om det egentligen blir så stor skillnad. Avtalet kan fortfarande bli verklighet. Fast utan ett avtal. Därför att Bytedance behöver det oavsett.

Här fyra frågetecken och utmaningar som Bytedance fortfarande har att tampas med när det gäller TikTok.

1. Bytedance behöver ett Oracle

Affären som till sist blev av handlade alltså inte om ett uppköp, utan någon form av krystad omskrivning för ett samarbete. Ett samarbete som möjligen var lite fördjupat jämfört med hur det brukar bli, eftersom Oracle och Walmart skulle bli delägare i det nya bolaget TikTok Global, men i fortfarande mest ett samarbete.

Oracle skulle bli Bytedances ”trusted technology partner”, som dels skulle tillhandahålla molnkapacitet och dels någon form av, tja, säkerhetsbekräftelse. Det förstnämnda handlade om att TikToks amerikanska användardata skulle lagras i USA och det sistnämnda att Oracle, på något inte alls klargjort sätt, skulle stå som garant för att TikToks källkod inte innehöll några kinesiska bakdörrar.

Oavsett vem som sitter i Vita huset så lär Bytedance behöva precis det här fortfarande. Lokal lagring användardata är inte bara något som USA kräver utan även de flesta andra stater och sammanslutningar, som EU. Även om CIA har gått ut med att de inte har hittat några tecken på att TikTok skulle utgöra ett säkerhetshot så lär det politiska USA trycka på om det här. Att ha en amerikansk partner underlättar med andra ord även för Bytedance själva.

Det här behöver däremot inte alls betyda att det är Oracle som blir samarbetspartnern. Microsoft var det första företaget som dök upp bland uppköpsintressenterna, ett intresse som verkar ha handlat om att få in TikTok på molntjänsten Azure – egentligen inte att äga TikTok.

Ett nytt avtal, som inte tvingas fram, skulle framförallt ge Bytedance ett betydligt bättre förhandlingsläge.

2. Bytedance vill ha ett Walmart

Lika oväntat som Oracle var att världens största detaljhandlare Walmart också ville köpa in sig i TikToks nya, amerikanska bolag. Men det handlade om att Walmart, som fortfarande ligger långt efter största konkurrenten Amazon på e-handelssidan, dels ville få in TikTok för att biffa upp sitt eget näthandelserbjudande och dels för att få direkt tillgång till en yngre målgrupp än den som idag handlar på Walmart.

Men Walmart var, och är, också en intressant samarbetspartner för Bytedance. TikToks kinesiska systerapp Douyin innehåller mer funktionalitet än TikTok och är på sätt och vis en framtidsbild över vart TikTok sannolikt är på väg. Här är shopping i allmänhet och livevideoshopping i synnerhet viktiga komponenter (förutom att TikTok har börjat få allt fler shoppingfunktioner som kom bara nyligen uppgifter om att även TikTok kan få livevideoshopping under 2021).

Att få nära relation med en tung detaljhandelspartner kan därför stå rätt högt upp i Bytedances önskelista. Måste förstås inte vara Walmart, men i USA finns det få i den storleksordningen. Det är Walmart och… Amazon. Visst finns det några mindre som fortfarande är stora, men ironiskt nog kan ett företag som Walmart bli en väldigt bra match för Bytedance – just eftersom de ligger så långt från TikTok.

3. Bytedance kan fortfarande behöva skapa ett TikTok Global

Som bekant är det inte bara USA som har tuffat till tonen rejält mot Kina. Gäller även på andra håll, som i EU. Kinakopplingar är just nu inte ett bra införsäljningsargument, om vi säger så. Att bara säga att Kina inte får tillgång till användardata eller på annat sätt kan använda en plattform i propagandasyfte räcker inte för att övertyga.

Även i Kina börjar dessutom myndigheterna slå ner på de stora techbolagens dominans. Det betyder i praktiken Alibaba och Tencent, inte så mycket Bytedance än så länge. Men det kan ändras om Bytedances framgångar fortsätter på hemmaplan.

Bytedance kan alltså klämmas åt från två håll. Att koppla loss TikTok, alltså i praktiken Bytedances verksamhet utanför Kina, skulle kunna vara bra både i Kina och i flera andra länder. Framförallt viktiga USA-marknaden.

Den stora knäckfrågan är förstås att Kina är allt annat än sugna på att se TikTok ägas av ett icke-kinesiskt företag. Algoritmen, som ofta lyfts fram som en av de stora framgångsfaktorerna i TikTok, har Kina redan i praktiken sagt att de inte tänker släppa. Men någon form av licensieringsförhållande mellan TikTok och ett TikTok Global borde fortfarande kunna gå att få till – inklusive någon form av säkerhetsverifieringslösning likt det USA kräver.

Indien har trots allt visat att det visst går att stänga ned en av världens mest populära appar i och med att TikTok var en av de totalt 175 kinesiska appar som förbjudits i Indien under andra halvan av 2020. En medveten näsknäpp mycket riktad mot det kinesiska egot. TikTok är trots allt något så okinesiskt som en kinesisk app som lyckats bli jättestor utanför Kina. Att se TikTok stängas ned också i USA kan vara nära nog lika egojobbigt som att TikTok får en amerikansk ägare.

4. Game over i Indien

Även om det mesta av problemstrålkastarljuset riktades mot USA förra året så var det som hände i Indien betydligt värre för Bytedance och TikTok. Medan USA hotade med förbud så gjorde Indien slag i saken (även mot några andra av Bytedances appar). TikTok förbjöds i början av sommaren och bara för någon vecka sedan meddelade Indien att TikTok kommer att förbjudas permanent. Fram till dess fanns något slags hopp om att TikTok skulle släppas in i den indiska värmen igen.

Det i sin tur gjorde att Bytedance vad det verkar sa upp nästan all sin personal i landet. Behövs liksom inga anställda om det inte finns verksamhet. Det följdes sedan av uppgifter om att Bytedance kan förhandla om att sälja sin indiska verksamhet till indiska Glance, ett mobilinnehållsföretag ägt av ett av Indiens största annonsföretag. Ett sätt att försöka tjäna åtminstone lite pengar på sin exit.

Sett till intäkter så är Indien inte en särskilt viktig marknad för TikTok. Däremot var det TikToks största marknad utanför Kina fram till förbudet. Precis som för övriga stora sociala plattformar (inte bara de som är stora här hos oss) så är Indien en viktig nyckel för 2020-talets tillväxt. En dörr som nu alltså har stängts helt.

Det i sin tur kan också tala för ett ”fristående” TikTok-bolag, samägt med andra. Vad det verkar så kommer det inte hjälpa just TikTok, men kan på sikt göra att Bytedance skulle ha större chans att släppas in igen.

Så vad av det här blir verklighet?

Bra fråga, förstås. Vi kan anta att TikTok åtminstone större delen av 2022 kommer att fortsätta ungefär som idag. Användarna har ju så här långt inte drabbats alls. Men parallellt tror jag att Bytedance kommer att plocka upp förhandlingarna igen. Ja, eller rättare sagt: dra igång nya och nygamla förhandlingar. Fast den här gången inte med en pistol mot tinningen.

Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Kanske också intressant

Av Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.