Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
- Del 2: Detaljhandel/e-handel, Strömmade medier, IoT – internet of things, AI – artificiell intelligens
- Del 3: Mobilt, Digitalisering, Ekonomi och finans, Övrigt
Veckans artikel
Ola Andersson: Facebook öppnar dörren till helt nya annonsvärldar – det innebär det på sikt
I veckan presenterade Facebook två nyheter som gör att sociala medier-nätverket lyfter sitt annonsgame till helt nya nivåer. Den digitala experten Ola Andersson analyserar vad det får för långsiktiga konsekvenser.
Sociala medier
Facebook, Instagram och WhatsApp
Instagram rullar ut Reels-annonser globalt
Så har det blivit dags för Instagram att trycka på stora Reels-annonsknappen. Efter att ha testats på några marknader så kommer alla annonsörer nu få tillgång till annonser även i Instagrams TikTok-klon. Upp till 30 sekunder långa loopklipp är det som gäller. Likt övrigt Reels-innehåll så kommer användare kunna interagera med reklamen på samma sätt som övriga Reels-videos.
Ännu en annonsyta i Facebooks ekosystem, alltså.
Instagram’s TikTok rival, Reels, rolls out ads worldwide | TechCrunch
Instagram Reels are getting ads. The company announced today it’s launching ads in its short-form video platform and TikTok rival, Reels, to businesses
Facebook blir podcastplattform
Häromdagen inledde Facebook på riktigt testerna med sin egen Clubhouse-kopia Live Audio rooms när funktionen för första gången dök upp på amerikansk mark. Men det är inte den enda ljudnyheten från Facebook den här veckan: nu blir Facebook också en podcastplattform.
Ja, från och med 22 juni kommer det åtminstone bli möjligt för sidor att ladda upp RSS-flödet till sin podd. Poddarna kommer sedan dyka upp i en egen, ny flik på sidan och börja dyka upp i nyhetsflödet helt automagiskt, utan ytterligare handgrepp.
Dessutom kommer också funktionen Clips (because alla techjättar måste välja samma namn på sina tjänster), som finns även hos några andra podd- och videotjänster: lyssnare kan välja ut en bit ur ett poddavsnitt, upp till en minut långt, och dela bara det. Typ delningsbar kortvideopodd.
Så visst, i dagsläget handlar det om att Facebook bara erbjuder ytterligare ett gränssnitt för att visa upp och dela sina poddar, men vi kan nog anta att det här är långtifrån sista steget på Facebooks poddresa.
https://www.theverge.com/2021/6/16/22537023/facebook-podcast-rss-feed-publish-clips-pages
Facebook börjar betatesta Clubhouse-kopian Live Audio Rooms i USA
And so it begins. Igår körde Facebook sin första betasändning via kommande Clubhouse-kopian Live Audio Rooms i USA. Funktionen har testats i Taiwan tidigare, men nu var det premiär i hemlandet. Rumsvärd? Mark Zuckerberg, förstås.
Däremot ska det inte ha funnits någon möjlighet för lyssnarna att räcka upp handen, så det återstår väl att se om det innebär att funktionen inte är färdigbyggd än eller om det innebär att man som arrangör kan välja om lyssnarna ska få delta.
Vad säger USA-premiären om bred utrullning av tjänsten? Typ ingenting. Frågar vi Clubhouse så är en betaperiod på över ett år helt normalt. Och ja, det var det snudd på överlag – fram till dess att Clubhouse införde ett helt nytt tidplansupplägg för utrullning av funktioner i sociala medier. Det har gjort att de stora sociala plattformarna numer har kapat tiden från presentation till utrullning rejält. Facebooks sedvanliga ”soon” kan med andra ord på riktigt betyda snart.
Facebook CEO Mark Zuckerberg hosts first test of Live Audio Rooms in US | TechCrunch
In April, Facebook announced a slew of new audio products, including its Clubhouse clone, called Live Audio Rooms, which will be available across both
Facebook lanserar program för oberoende artister
Nytt initiativ från Facebook: Independent artist program. Ungefär vad det låter som: ett program som gör det möjligt för oberoende artister att marknadsföra sin musik på Facebooks plattformar. Primärt Instagram Stories och Reels.
Programmet bygger på ett samarbete med de oberoende musikdistributörerna DistroKid och TuneCore. Artisterna kan kostnadsfritt lägga till sin musik i Facebooks musikbibliotek via samarbetsavtalet. Även om de inte är kopplade till något skivbolag.
Allt det här betyder alltså i klartext att Facebook fyller på sin databas med låtar som Facebooks användare kan använda för att skapa innehåll i de olika tjänsterna. Artisterna får sedan betalt när låtarna används.
Facebook vill alltså ta upp kampen med TikTok även på det här området: vara startpunkten för morgondagens virala artister och låtar.
Facebook Will Enable Indie Artists To Get Their Tracks Used Across Instagram Stories, Reels, More – Tubefilter
Facebook has launched a brand new Independent Artist Program that it says will seek to help indie artists get their tracks used across its various products, perhaps most notably including Instagram Stories and Reels. Facebook has partnered with third-party music distributors DistroKid and TuneCore on the effort, which will add artist’s tracks to Facebook’s existing music library free of charge.
Facebook rullar ut nya gruppfunktioner särskilt anpassade för spelvideoströmmare
Facebook fortsätter storsatsa på spel, mer specifikt sin Gaming-tjänst. Senaste nya funktionen: utökad funktionalitet för grupper. Möjlighet för strömmare att skapa ämnesspecifika diskussionstrådar.
Kanske mest intressant är att Facebook också introducerar en ny inläggstyp: Looking for players. Tanken är att strömmare, eller åtminstone strömmares Facebook-grupp, ska kunna agera matchmaker för sina fans. Spelare som söker spelkompisar kan efterlysa det här.
Facebook Gaming rolls out Fan Groups to help streamers and fans stay connected
Creators can create topics for chats, similar to Discord channels.
Facebook lägger till fler verktyg för gruppadministratörer
Facebook ger alla gruppadministratörer fler verktyg att leka med. I stora drag handlar det om verktyg som ska göra det enklare att styra upp konversationer som håller på att köra ned i diket. Och enskilda medlemmar som ofta sitter vid ratten vid de tillfällena.
Begränsa enskilda medlemmars möjlighet att posta under viss tid
”Conflict alerts” som lite proaktivt ska varna admins när en konversation börja slira
”Medlemssammanfattning” som bland annat ska visa hur ofta en enskild medlems innehåll har plockats bort för att det har brutit mot reglerna
”Admin assist”-funktionen, en biträdande AI-admin som ska kunna avlasta sina mänskliga kollegor, kan nu också hantera kommentarer och inte bara inlägg. Det betyder att den automatiskt kan stoppa kommentarer från nya grupp- eller Facebook-medlemmar. Dessutom blir det möjligt att helt blocka visst slags innehåll, som ”reklamlänkar”. Jag antar att det då handlar om kommentarer som bara innehåller en länk. Eller är funktionen smartare än så? (Det kan ju finnas lägen när en kommentar med bara en länk är ”riktigt” innehåll.)
Facebook will let group admins ’slow down’ toxic conversations
Facebook introduced a new tool that will allow moderators to restrict comments on posts in an effort to ”slow down” conversations.
Instagram gör det möjligt att köra välgörenhetsinsamlingar i grupp
Instagram utökar funktionalitet i sin insamlingsfunktion: nu blir det möjligt att dra igång och köra en insamlingsdrive i grupp. Istället för att alla startar sina egna insamlingar så kan några stycken gå samman och köra en gemensam som så får spridning och synlighet mot respektive persons nätverk.
Instagram users can now host group fundraisers
Asking everyone’s followers to donate could mean more money for nonprofits.
Twitter lägger till prenumerationsknapp för nyhetsbrev direkt i Twitter-profilen
2021 är året när Twitter har lagt i en sjätte växel för att ta fram funktioner som gör att Twitter slutar vara Twitter. Ja, eller åtminstone vad det verkar ett rätt annorlunda Twitter jämfört med hur tjänsten i praktiken har sett ut och fungerat sedan starten. En del i den här omställningen är satsningen på helt nya format, som livesamtal och nyhetsbrev. Twitter lägger dessutom rätt mycket krut på att lyfta fram de nya funktionerna: som att de twittrare som har ett nyhetsbrev kommer att få en prenumerationsknapp direkt i sin Twitter-profil.
Nu pratar vi fortfarande om väldigt tidiga snubblande steg för nyhetsbrevs-Twitter så än så länge är mycket fortfarande oklart kring hur Revue-uppköpet kommer att fungera i sin nya Twitter-kostym. Både på kort och lång sikt. Men det här tillägget är också del av en annan trend som rullar parallellt med de nya funktionerna som testas och rullas ut: även Twitter-profilssidan får allt mer kärlek och blir allt mer funktionsrik. Även för företag.
Twitter is bringing Revue newsletter signup buttons to profiles
It’s another salvo in the fight for newsletter supremacy.
Twitter testar ny funktion för att ”oomnämna” sig själv i en konversation
Nytt test från Twitter: oomnämn sig själv. Med andra ord: när någon har @nämnt dig i en Tweet så kan du gå steget längre än att bara tysta notiser om tråden – du kan alltså koppla loss ditt omnämnande.
Den som har nämnt dig får inte veta att du har oomnämnt dig själv, så funktionen känns lite lätt märklig. Ett mer definitivt sätt att kliva ur konversationen, kanske.
Vad som däremot känns betydligt mer nyttigt är om ett konto som du inte följer nämner dig. Då kan du koppla loss ditt omnämnande, men även välja att stoppa framtida omnämnanden från det kontot. Ett slags mjukare blockning, om man så vill.
Oavsett så är det här förstås ännu ett initiativ på samma område som alla stora sociala plattformar arbetar med nu: skapa bättre stämning i tjänsten.
https://thenextweb.com/news/twitter-test-unmention-feature-tweets
Nigeria förbjuder Twitter
Twitter har senaste tiden clashat med de styrande på sina håll i världen. I både Ryssland och Indien hänger ett förbudshot över tjänsten och Nigeria gjorde för någon vecka slag i saken: Twitter får nu inte använda i landet. Och ja, förbudsbeskedet kom via Nigerias officiella… Twitter-konto. Och ja, visst var Trump snabb med att hylla förbudet.
Det är alltså bara senaste i en rätt lång rad av mer och mer helt öppna angrepp på de stora sociala plattformarna. Hota med böter och fängelse för dem som trots allt fortsätter använda tjänsten eller som i Kina helt spärra plattformarnas trafik. Mycket mer än så kan man inte göra mot företag som inte faller under den egna nationens lagrum helt enkelt eftersom de är utländska. Det som nu är oroande är att diktaturer som vill stoppa sina medborgare från att kritisera regimen har valt en annan strategi: få företagen själva att dra sig ur.
Länder som Turkiet och Indien börjar kräva att även utländska onlineföretag som vill göra affärer i landet måste ha anställd personal. Personal som länderna alltså kan straffa direkt. Annars kommer länderna i fråga göra livet så surt de bara kan för företag som Facebook och Twitter. Inte nödvändigtvis genom att förbjuda tjänsterna, utan istället göra dem så obrukbara att användarna själva tröttnar – som genom att strypa trafiken så att allt går i snigelfart. Det i sin tur slår mot annonsmöjligheter och i förlängningen kostar det mer än det smakar att hålla verksamheten igång – både ekonomiskt och varumärkesmässigt.
En i allra högsta grad synnerligen oroande utveckling. Precis som de parallella angreppen mot demokratin överlag.
Nigeria’s Twitter ban: The people risking arrest to tweet
Many people are circumventing the ban, despite government threats to arrest and prosecute tweeters.
Snapchat
Snapchat släpper Creative kit for spotlight, appintegration med Snapchats TikTok-klon
Ny integration för apputvecklare i Snapchat. Mer specifikt i Snapchats TikTok-klon Spotlight: stöd för appar att låta sina användare dela innehåll direkt till Spotlight. Men inte bara det, det finns också ett growth hacking-/marknadsföringsincitament inbyggt i lösningen: apputvecklare kan göra det möjligt för snappare att bläddra igenom annat innehåll som har gjorts med samma app och sedan lägga till nedladdningslänk.
Snapchat får alltså (potentiellt) mer innehåll via ett organiskt annonsformat samtidigt som det är ännu en funktion som är i linje med Snaps linje att trycka ut och marknadsföra sina funktioner utanför det egna ekosystemet.
Snapchat will let developers put their apps inside its TikTok copycat Spotlight
Snapchat is launching its Creative Kit for Spotlight, which will allow developers to build a direct way for creators to publish to the app’s TikTok rival Spotlight.
Övrigt sociala medier
Salesforce kommer bygga om all sin teknik så att den blir Slack first
Kring årsskiftet så blev Salesforce största företagsuppköp någonsin offentligt, när det blev klart att de hade lagt vantarna på samarbetsplattformen Slack för 27,7 miljarder. Det var dessutom inte bara Salesforce så här långt största företagsaffär, det var dessutom den största inom sociala medier någonsin (och körde därmed om både Microsofts köp av LinkedIn som Facebooks WhatsApp-köp). Nu har Salesforce-VD:n Marc Benioff lyft lite på ridån kring vad Salesforce tänker göra med Slack: Salesforce ska bli ”Slack first”.
Det innebär lite mer konkret (ja, eller well…) att Salesforce ska bygga om all sin teknik med Slack som riktmärke. Ännu mer konkret: Salesforce alla verktyg ska uttalat vara optimerade för decentraliserade team och distansarbete.
Så i sak är det inget nytt. Det var rätt överraskande att just Salesforce var bolaget som till sist köpte Slack, definitivt överraskande att de var beredda att lägga så mycket, men det var ännu ett tecken på hur långt Salesforce hade kommit från sina rötter till att bli en one stop shop för samarbete och (intern)kommunikation, komplett med publicering och analys.
”Slack first” kan man anta också innebär att Salesforce på riktigt tänker försöka knäcka en kontorsnöt som ingen riktigt fått kläm på: hur gör man full ut en digital motsvarighet till interaktionen att luta sig över och fråga bordsgrannen eller överhöra något i kaffekön?
Salesforce CEO: We’re going to rebuild all of our technology to become Slack-first
Salesforce’s largest-ever acquisition is expected to close in the second quarter.
Sök/SEO
Google Maps börjar visa genomsnittliga kundbetyg på restauranger
Precis som Googles vanliga sök så har Maps kommit väldigt långt sedan starten. Och det blir allt tydligare allt Google satsar allt mer på Maps som helt fristående tjänst. Senaste testet/funktionsutrullningen handlar om att Google börjar visa upp restaurangers genomsnittliga kundbetyg direkt i kartnålen.
Nu kan det förstås tyckas som ett märkligt påstående att säga att Google jobbar på att göra Maps till en fristående tjänst eftersom den förstås har varit det sedan starten. Men samtidigt inte. Maps har varit just en… karttjänst. Logiskt nog. Hitta en adress eller vägbeskrivning. Men för övrigt så har det varit Googles sök som har gällt. Det är förmodligen fortfarande det vanligaste användarscenariot om du är på jakt efter en restaurang: du googlar, hittar restaurangen och går till Maps för att hitta var den ligger och få vägbeskrivning. Åtminstone om du inte vet riktigt vad du är ute efter.
Och det är det sistnämnda som Google vill att Maps, precis som vanliga sökfunktionen, ska bli: ett ställe dit du också kan gå för att få rekommendationer och inspiration. För det i sin tur gör dig mer mottaglig för reklambudskap. Som Maps också får allt mer av.
Google gör alltså precis som Facebook: när man börjar nå taket för hur mycket reklam som användarna står ut med i en befintlig tjänst, då gäller det att öppna fler nya reklamytor.
Google Maps Restaurant Results Showing Average Ratings In Map Pins
Google is now showing the average review ratings for restaurant listings when you overlay restaurant results in Google Maps. This is currently working for me in the mobile user interface but not the desktop user interface.
Webbläsaren Brave börjar testa sin egen integritetssäkra sökmotor
Vilken sökmotor använder du på nätet? Brave! Säger ingen. Förmodligen mest på grund av att den precis har börjat testas i en stängd betaversion. Men oavsett så lär svaret bli ”Google” här hos oss. Det är ju trots allt den sökmotor som dominerar webbsökandet i stora delar av världen. Men det börjar komma allt fler alternativ. Brave är alltså ännu ett som är på gång. Och precis som de flesta sökmotorer som ploppar upp just nu så marknadsförs den som en anti-Google.
Med andra ord: det ska vara en integritetssäkrad och integritetsrespekterande sökmotor. Dessutom en som ska visa upp innehåll på ett ”opartiskt” sätt. De annonser som visas ska också baseras på anonymiserad och aggreggerad data, vilket också verkar vara receptet för finjusteringen av sökresultaten: ”we will rely on anonymized contributions from the community to improve and refine Brave Search”. Att se vad det i praktiken innebär. Sist men inte minst så finns en annonsfri betalversion också med i planerna.
Det kanske mest intressanta med Braves sök är funktionen ”backfill”. Den ska tydligen göra att det går att göra en mashup med Google och blanda Braves egna sökresultat med Googles. Också att se vad det innebär.
Given toksuccé? Nja, förstås. Men alternativa och mer privata sökalternativ börjar trots allt skrapa ihop allt större marknadsandelar (från… låga nivåer).
I förra året frågade jag om det var dags för Apple att köpa DuckDuckGo och släppa en egen webbsök. Brave känns som en ännu bättre match.
Brave Search Engine – Early Preview and Comparison
Brave Search may present a challenge to Google. Preview a new privacy-first search engine that respects publishers and is committed to unbiased results