Spaningar från veckan som har gått.
Sociala medier
Facebook/Instagram/WhatsApp
Facebook har nu två miljarder månadsanvändare
Kände ni hur något hände? Som att något var i luften? Att jordens rotations liksom hackade till lite? Facebook har nu gått ut med att man officiellt har över 2 miljarder månadsanvändare. Ja, plus över en miljard var för Messenger och WhatsApp och över 700 miljoner för Instagram.
Okej. Lär vara väldigt hög andel överlappning där. Men ändå. Det blir… många människor.
Facebook now has 2 billion monthly users… and responsibility | TechCrunch
Thirteen years after launching and less than five years after hitting 1 billion, Facebook now has 2 billion monthly active users. If getting to 1 billion was about building a product, and getting to 2 billion was about building a user base, Facebook’s responsibility is to build empathy between us at it reaches for 3 billion.
Facebook rullar ut funktion för att hitta gratis wi-fi
Efter att ha betatestats under förra året så släpper Facebook nu funktionen att hitta gratis-wi-fi i närområdet.
Nu är det inte en fullständig wi-fi-nätverksökmotor. För att dyka upp krävs att företaget har en FB-sida och delar wi-fi-info.
Med andra ord en bra marknadsföringsmöjlighet för företag som har gratis wi-fi och vill locka kunder.
http://mashable.com/2017/06/30/facebook-find-wi-fi-rollout.amp
Facebook ger sidägare tillgång till mer statistik
- Hur många som trycker på en annons som faktiskt landar på en länkad webbplats
- Nya/tidigare användare
- Mer detaljerad info om följare (vem, varifrån)
- Hur många som sett förhandsvisning av sida, men inte gått vidare (desktop)
- Hur många gånger en sida har rekommenderats
Funktionerna rullas ut kommande veckorna.
Facebook Pages Metrics Offer More Insight Into Clicks | Digital Trends
An update to Facebook Pages metrics is bringing a number of new data to business pages, offering more insight into interactions.
Discover-funktionen (företagskatalog/botbutik) rullas ut i USA
Tidigare i år presenterade Facebook sin botbutik (och företagstelefonbok) i Messenger. Nu börjar funktionen rullas ut (till amerikanska användare först). Består av en ”Discover”-avdelning med tre underavdelningar:
- Senaste (företag och botar du interagerat med)
- Featured (en presentation av företag, botar och andra tjänster man kan tänka sig vilja använda)
- Kategorier (företag och botar indelade efter kategori)
Dessutom kommer FB:s digitalassistent M nu kunna börja föreslå botar. Typ när du skriver ”vad ska vi köpa till mamma i julklapp” så skulle M kunna föreslå Amazons bot.
Facebook Rolls Out Bot Discovery Tab in Messenger, Adds New Options to Raise Bot Awareness
Facebook’s rolling out their new ’Discover’ tab on Messenger to raise awareness of bots.
Instagram börjar AI-jaga kränkande kommentarer
Facebook utökar funktionaliteten hos sitt anti-spam-textverktyg DeepText till att även omfatta AI-jagande och -filtrerande av elaka/rasistiska/sexistiska/kränkande kommentarer på Instagram. Man har testkört systemet på två miljoner kommenterar och är bevisligen nöjda med utfallet eftersom de nu rullar ut funktionen.
Systemet kommer bara fungera på engelska inledningsvis men det verkar som att de redan jobbar på att få ut spamfiltret och det här nya filtret på fler språk.
http://buff.ly/2toeEaZ
Fler funktioner i Messengers videochatt
Facebook lägger till ett gäng nya skojsiga funktioner i Messengers videochatt. Ansiktsfilter, animerade effekter, reaktioner och ”spara knapp” för att snabbt få ner en skärmdump av din fabulous AR-outfit.
http://buff.ly/2tU3JDA
Facebook testar text ovanpå profilbilden
Facebook testar möjlighet att lägga text ovanpå profilbilden på sidor. Kul grej eller potentiell Facebook-SEO-faktor?
Facebook’s Testing a New Option to Add Text to Cover Photos on Pages
Facebook’s giving some Pages an option to add embedded text to their Page cover photos.
Ny Facebook-app för videoinnehållsskapare
Facebook bekräftar ny app: en app dedikerad för att skapa videoinnehåll. Fler möjligheter att jobba med sin sändning, som att lägga till intron och outron och lägga till dekaler i livesändningar. Med andra ord spänner man musklerna i konkurrensen med Youtube ytterligare.
Facebook confirms video creation app for influencers
Facebook has revealed it will launch a dedicated video creation app as it looks to appeal to its creator community and step up competition to YouTube.
Facebook stoppar möjligheten att ändra metadatan vid artikeldelning
Nytt drag från Facebook att försöka stoppa spridandet av fejknyheter. Man skruvar lite i sitt delnings-API så att det inte längre kommer bli möjligt att ändra en delningslänks metadata (rubrik, beskrivning, bild).
Det här är förstås dåliga nyheter för publicister som vill kunna anpassa sina länkar i sociala medier för olika målgrupper, men FB är medvetna om detta, har haft tät dialog med dessa intressenter och gällande denna typ av anpassning kommer FB ”have more to share in the coming weeks”.
http://buff.ly/2t7G8PA
Trådade Instagram-kommentarer
Instagram testar trådade kommentarer i sin Android-app.
Instagram Is Testing Nested Comments On Its Android App
Instagram is testing nested comments on its platform, making it a lot easier to find replies and keep track of comments in general.
Facebook börjar straffa spamlänkpostare
Använder du Facebook för att dokumentera allt du gör? I så fall kanske du får problem. FB kommer nu börja straffa spampostare.
Nu är nog risken låg att vanliga användare kommer drabbas. Kraven för att få smäll på fingrarna att du lägger ut fler än 50 offentliga inlägg per dag, inläggen innehåller bara länkar och länkarna är av ”låg kvalitet”.
Börjar bli lite orolig för att LinkedIn börjar med samma sak…
http://mashable.com/2017/06/30/facebook-fights-news-feed-spam/
Facebook kommer strömma Champions League-matcher i USA
Facebook fortsätter växla upp sin sportsatsning. Senast ut: avtal med Fox om att strömma Champions League-matcher. Några matcher kommer dessutom vara exklusiva för Facebook.
Bloomberg
No Description
WhatsApp tillåter överföring av större filer av alla filformat
Saker som händer lite i periferin. Åtminstone för oss, där WhatsApp inte är ett så stort fenomen. På förra årets F8-konferens, när Messenger-plattformen släpptes, så konstaterade Zuckerberg samtidigt att WhatsApp inte skulle gå plattformsvägen. Den skulle fortsätta att ”bara” vara en chatttjänst.
Ett år senare verkar det ändå hända saker. För nån vecka sen meddelandes att WhatsApp kommer kunna börja skicka filer i valfritt format upp till 128 MB och nu kommer rapporter om att tjänsten blir en allt viktigare källa till nyheter för användare. Den håller till och med på att gå om FB i trovärdighet. Krypteringen lär vara en viktig anledning.
WhatsApp is becoming a top news source in some countries
WhatsApp might not be all that popular in the US, but in some places, it’s fast becoming a place where people can safely share and get the latest news. According to a study conducted by the Reuters Institute for the Study of Journalism, more and more people are beginning to rely on the messaging service instead of on its parent company, Facebook, for news.
Snapchat
Snap har köpt teknik för att skicka fördröjda, lokalbaserade meddelanden
Ibland tar det ett tag innan ett företagsuppköp blir officiellt. Ja, eller nästan officiellt åtminstone. Nu kommer nyheten att Snap köpte företaget Drops patent 2015. Bl a ett väldigt intressant patent kring meddelanden.
I en app som Drop släppte 2013 kunde användarna skicka platsspecifika meddelanden. Meddelanden som vännerna sedan kunde läsa när de kommer nära platsen där de skickades. Med andra ord skulle det potentiellt kunna bli meddelandetjänsternas tidskapselmotsvarighet. T ex att man skulle kunna lämna meddelanden till en vän under en semester i Barcelona – och vännen får meddelandena när hen själv besöker staden två år senare. Personaliserad geocaching.
http://buff.ly/2saUopz
Twitter är kanske (eller kanske inte) på gång att lägga till en ”fejknyhet”-knapp
Twitter verkar själva anse att nyheten om att de kanske kommer att lägga till en fejknyhetknapp är en fejknyhet, men hej. Lite meta har ingen dött av.
http://buff.ly/2t7Zrs7
Digitala assistenter
Amazon
Alexa-prylar börjar kunna användas som snabbtelefoner hemma
För inte så länge sedan gick Amazon ut och meddelade att man kommer att kunna börja ringa och skicka meddelanden mellan Alexa-enheter (lite som Apples iMessage-tjänst). Nu kommer ännu en liknande funktion: fast den här gången avsedd för hemmet. Nu har företaget rullat ut en uppdatering som gör det möjligt att använda Alexa-prylar som snabbtelefon. Med andra ord kan du stå i köket och be Alexan i källaren säga åt dina ungar att komma och äta. För att gå bort till trappen och ropa (eller rent av gå ner för trappen) är sååå inte alls digitalt.
Jag tänker framförallt: briljant sätt att få folk att köpa fler Echo-grejer till hemmet.
Amazon Echo now works as a home intercom
Amazon has just pushed an update for its Echo smart speakers that enables an intercom feature, making it easier to keep an eye on your entire family.
Amazon lägger till översättningsstöd i AWS
Nu ger sig Amazon in i översättningskriget. Man kommer att lägga till översättningsfunktionalitet för webbplatser och appar i sitt AWS-erbjudande, så att företag – sannolikt via API:er – kan få tillgång till detta.
Det får mig att börja fundera på: hur lång tid tar det innan Alexa börjar prata fler språk? En av (den främsta?) fördelen som Apple har med Siri jämfört med t ex Googles Assistant och Amazons Alexa är att Siri behärskar betydligt fler språk. Men med tanke på Amazons aggressiva utrullning av många tjänster i världen är det förstås rätt sannolikt att de även tänker betydligt mer lokala varianter. Inklusive en Alexa som behärskar det lokala språket.
Amazon is building a translation service for your sites and apps
Amazon is set to expand its Web Services range of offerings for developers with a new tool to translate their apps and sites into multiple languages.
Alibaba
Alibaba håller kanske på att ta fram en egen Alexa-pryl
Det som händer i Kina stannar i Kina. Ibland är det lätt att känna så. Har man en potentiell målgrupp om en miljard människor är det förstås inte jätteviktigt att försöka nå alla andra i hela världen (förutom, förstås, att Kina tycker om kontrollera vad dess medborgare får och inte får göra även på nätet).
Med det sagt är förstås megaföretagen i Kina en utrullningspush från att bli vardag även i vår del av världen. Som när Alibaba nu kanske har tagit fram en egen Echo-variant, dvs. en digitalassistentpryl som är nära kopplad till Alibabas e-handel. Sannolikt bara för mandarin, men som sagt, västföretagen ska nog inte sitta alltför nedsjunkna. (Dessutom är en assistent som förstår mandarin kan slå även i andra länder, eftersom övriga assistenter är väldigt engelsktunga.)
https://venturebeat.com/2017/06/30/alibabas-reportedly-preparing-to-launch-an-amazon-echo-clone-for-chinese-market/
Sökmotoroptimering
Google Post rullas ut till alla användare
Nu rullas Googles Post-funktion ut till alla My Business Location-användare. Posts, som betatestats ett tag, är ett sätt att posta innehåll direkt till sökresultaten och Maps, t ex om kommande evenemang. Det kan vara möjlighet att skjuta ut riktade erbjudanden i närområdet med möjlighet att t ex reservera ett bord på en restaurang – men också att marknadsföra en specifik produkt (köp nununu).
Förstås ännu en satsning på Google bli ännu mer relevanta lokalt – och att få oss att använda Googles tjänster mer.
Google Posts now live for all Google My Business users
After much anticipation, Google Posts is finally available to all small businesses. The content will appear in both Google search and maps results.
Google straffas av EU för otillbörligt positionsutnyttjande
Att lyfta fram sina egna produkter och tjänster före konkurrenters kan straffa sig. Åtminstone om man är så stor och allsmäktig som Google. Nu har Europakommissionen konstaterat att Google missbrukat sin maktställning och lyft fram egna produkter först i shoppingannonser – oavsett vad kunderna sökt på. Det kostar dem ett Snap i böter (24 miljarder kronor).
Google har nu nittio dagar på sig att rätta till detta, annars kan det fortsätta göra ont: om de inte får ordning på benföringen kan det bli tal om vite motsvarande upp till fem procent av den genomsnittliga dagliga omsättningen för Alphabet (vilket, om vi pratar pengar in, ändå i praktiken betyder Google). Ouch?
Google hit with record €2.4 billion fine for abusing EU antitrust laws
Google has been handed a massive €2.4 billion fine by the European Commission after allegedly abusing its dominance as a search engine provider
Strömmande media
Spotify testar sponsrade låtar
Spotify testar sponsrade låtar i spellistor. Inte sponsrade spellistor (som funnits ett tag), utan just enstaka sponsrade låtar i spellistor. Med andra ord att skivbolag/artister kan köpa sig till en framträdande plats.
Funktionen kommer (om den slår väl ut och permanentas) bara gälla ”gratisanvändarna” (även om det förstås inte finns någon gratislunch, även gratisanvändare betalar till och med utan reklam på nätet). Låtarna ska dessutom passa in, dvs. matcha det du gillar, vad listan handlar om etc. Det handlar kort sagt om ett sätt att (förhoppningsvis) generera spridning och intäkter. Gillar att Spotify vågar tänka nytt när allt fler faller i preroll-fällan.
http://buff.ly/2sJEy80
AR/VR
Apple köper ögonspårningsföretag
Nu har Apple köpt lördagsgodis för sparpengarna igen. Åtminstone om man ska tro de här uppgifterna. Tydligen är det den här gången SensoMotoric Instruments som det handlar om, ett företag som sysslar med teknik för ögonspårning (en konkurrent till svenska Tobii som det låter).
Förstås ett väldigt troligt uppköp med tanke på hur mycket Tim Cook pratar om AR som del av Apples framtida satsningar. Och förstås även användbart för VR. Den stora frågan är förstås mest hur Apple tänker implementera AR/VR i våra vardagsliv. I befintliga prylar – eller har de redan nu (förmodligen) nya wearables-äss i rockärmen?
Apple acquires SMI eye-tracking company | TechCrunch
In a move that is sure to stoke rumors about Apple’s future work in augmented and virtual reality technologies, Apple has acquired SensoMotoric Instruments (SMI), an eye-tracking firm. The German company has done significant work in eye-tracking research with proprietary eyeglass hardware while also working on consumer-focused applications like eye-tracking for virtual reality.
Apple steppar upp sin 3D Street View-satsning?
Häromdagen kom nyheten om att Apple köpt AR/VR-företaget SensoMatoric Instruments. Apples VD Tim Cook har senaste tiden pratat mycket om AR som en väldigt viktig kugge i Apples framtid. Och nu det här: en Apple-bil med en massa datainsamlingsutrustning som kör omkring och gör… nåt.
Spekulationen i artikeln är att Apple håller på att göra en Google Maps och steppa upp 3D Street View-gejmet. Lite AR ovanpå det och Apple kan börja erbjuda riktigt intressanta upplevelser kopplat till sin karttjänst.
Mashable
Mashable is a global, multi-platform media and entertainment company.
Detaljhandel/e-handel
Hur Kjell & Co jobbar med innehåll som del av e-handeln
Bra och läsvärd intervju av Pontus Staunstrup kring på hur Kjell & Co ser på och jobbar med sitt innehåll, som detaljhandlare.
En sak jag tar med mig är något jag själv också tänkt på där jag har jobbat (inte inst nu): mycket utbildningsmaterial tas fram för medarbetarna. För att de behöver kunna produkter eller för att kunna erbjuda bra kundmöten. Men rätt ofta/för det mesta är det kunskap som kunderna också kan ha nytta av. Och istället för att förpacka även för kunderna: varför inte göra tvärtom? Ta fram bra kunskapsmaterial som kan användas externt och gör de anpassningar som behövs för att det ska kunna funka internt. En fördel till: beskriver man för externa användare kommer nyanställda lättare kunna ta det till sig.
Ikea slutar sälja via Amazon
Ibland går det fort. Efter nyheten att Ikea börjat titta på möjligen att ställa sin produkter via externa plattformar så dök det upp en väldig massa produkter på Amazon där Ikea stod som säljare. Typ hela Ikeas katalog. Nu är det slut med det.
En sökning nu leder till fortfarande till Ikea-prylar, men nu är det tredjeplatsåterförsäljare som säljer visa Amazon. I det ursprungliga pressmeddelandet talades om 2018 för det här testet och enligt uttalandet som kommer nu känns det nästan som att hela Amazon-grejen var en följd av misskommunikation. Att det som var tänkt som ett litet test i skymundan råkade tryckas ut till alla. Intressant att se vad 2018 har att bjuda på.
IKEA says it’s not selling products on third-party websites like Amazon
Mona Liss, IKEA U.S. Public Relations Manager, said in an emailed statement that any IKEA product still on Amazon.com is listed under a third-party.
Nike börjar sälja produkter direkt via Amazon
För ett par veckor sen gick Ikea ut med nyheten att man kommer att börja sälja sina produkter via andra återförsäljare. Först ut: Amazon. (Ett försök som redan har avslutats, eller som kanske kom igång av misstag.) Och nu kommer ett företag till testa Amazon: Nike. I ett ”pilotförsök” kommer man sälja en del av sitt sortiment via Amazons plattform. Med andra ord att Nike själva kommer att vara återförsäljaren hos Amazon, inte någon tredje part.
Ännu ett tecken på att det blir allt viktigare för detaljhandlare att säkerställa att produkterna går att köpa där kunderna är, snarare än att bara försöka äga kanalen själv.
Nike confirms ’pilot’ partnership with Amazon
Nike’s Q4 earnings report is notable today because CEO Mark Parker confirmed reports that the company will start selling some items directly on Amazon. In the US, we’re executing a new pilot with Amazon with a limited Nike product assortment.
Marknadsföring
Facebook börjar med hyperlokal gruppannonsering mot hushåll
Intressant nytt FB-annonsformat: rikta annonser mot samtliga medlemmar i ett hushåll. Hyper-lokal gruppannonsering, alltså. Hur vet Facebook vem som bor i ditt hushåll undrar du (för frågan är förstås inte OM de vet, det är klart FB vet)? Olika signaler som familjestatusen du har angett på FB, hur ofta ni delar aktiviteter och checkar in tillsammans och IP-adresspårning. Dessutom en helt orelaterad händelse: FB har uppdaterat sin logga till ett Sauron-öga.
Nu väntar vi bara på att FB släpper sin egen hemma-digitalassistent-pryl också. Årets julklapp 2018.
Facebook Is About To Launch Household Targeting For Ads
Facebook is about to take hyper targeting to a whole new level as the company is about let advertisers target entire families or specific people within a household.
Facebook lägger till video i sitt dynamiska annonser-format
Facebook uppdaterar sitt format dynamiska annonser (motsvarigheten till Googles shoppingannonser) med ny funktionalitet: möjlighet att lägga till video i annonsen, istället för som tidigare bara en bild. Anledningen är förstås att man märkt att video även i detta sammanhang konverterar bättre än bild.
Man lägger också till bättre retargeting-möjligheter i formatet. Möjlighet att knuffa kunder mot ett köp genom att märka upp produkter användaren tidigare har tittat på med exempelvis en hyfsat tydligt uppmärkt rabattmarkering. En variant på övergiven varukorg-marknadsföring, alltså.
Google och Facebook drar in lika mycket på annonsering som all tidnings- och radioreklam i hela världen
Okej. Som konstateras i artikeln. Det är jobbigt att sätta riktigt stora siffror i en hanterbar kontext. Jag har heller inte detaljräknat (alls), men andra siffror gällande annonsering pekar i samma riktning. De flesta som följer annonsmarknaden har vid det här laget koll på att det finns Google, Facebook och resten. Men det här sätter det i ett helt nytt ljus.
Google och Facebook drar in lika mycket på annonser som tidningar, magasin och radiokanaler. Totalt. I hela världen.
Okej. Som sagt. Svårt att säga att det verkligen är precis så. Men bara det faktum att någon kan göra den här jämförelsen med rätt hög grad av sannolikhet är… rätt snurrigt.
https://www.inc.com/bill-murphy-jr/google-and-facebook-now-make-more-from-ads-than-every-newspaper-magazine-and-rad.html
Google presenterar nytt VR-annonsformat
Nytt annonsformat från Google: kubformade annonser för VR-bruk! Okej. Det är mer en konceptuell prototyp, men ändå. En inblick i hur Google ser att annonsering i VR skulle kunna fungera. Annonsen öppnas när du du tittar länge på eller trycker på kuben.
Min tanke: beta 0.1. I grund och botten displayannons i roligt kubformat. Däremot är det förstås svårt att inte tänka Minority Report i förlängningen. Att ”riktiga” föremål i VR-världen blir annonser om du interagerar med dem. Dra ut en låda och få en jack-in-the-box-annons. Yay.
Skämt åsido: hur annonserar man på ett bra sätt i VR, som fungerar utan att vara i vägen? Produktplacering lär kunna bli en intressant väg.
http://buff.ly/2tlz4kz
Foursquare blir en allt viktigare spelare för lokalannonsering
Foursquare kändes som det fanns överallt ett tag för några år sedan. Numer ser man (jag) knappt några Foursquare-incheckningar. Lätt att tänka att de skrumpnat ihop och förpassats till The Wayback Machine. Men även om andra kanske ersatt dem på konsumentmarknaden (säg hej till Facebook) så används deras tjänster mycket bakom kulisserna hos andra.
Idag annonserar de dessutom en drös samarbeten i Asien som kommer göra dem till en ännu större local-spelare. Bland samarbetena som presenterades finns Samsung, LG och kanske störst av allt: Tencent, företaget bakom Messenger/WhatsApp-konkurrenterna WeChat och QQ. Bara här en potentiell målgrupp om närmare 2 miljarder.
http://buff.ly/2scM6Sk
Internet of Things
Försäljningen av wearables bedöms fördubblas till 2021
Det här tror jag absolut på. Kanske inte just den exakta tillväxtsiffran eller året – men att mer och mer kommer att flytta ut från mobilen till andra ställen i vår omgivning (inklusive det vi har på oss) tror jag absolut kommer ta fart ordentligt kommande 3-4 åren. Tekniken börjar nu bli så bra och vi har lärt oss tillräckligt mycket för att börja kunna göra prylar som har verklig nytta.
En viktig nyckel tror jag är Amazons Alexa- och Echo-filosofi: en pryl, få kommandon (”samma som vanligt”). Mobilen har blivit allt mer the mother of all prylar, men wearables lär ha mer nischade användningsområden – som sedan kan samlas på ett ställe för överblick.
Wearable sales to double by 2021, says IDC
Research firm IDC expects to see wearable sales double in four years, with smart clothing and hearables expected to be the two new trends.
Teknik för att låta självkörande bilar byta information med varandra
Det här lär nog bli standard vad det lider. Det är en sak att självkörande bilar är utrustade med en hel massa prylar för att scanna världen omkring (plus förstås AI för besluten), men ännu bättre blir det om bilarna kan prata och utbyta information med sin omgivning. Även sånt den inte ser, som rödljus runt ett hörn. Och ännu bättre blir det förstås om bilarna kan prata med varandra för att ha koll på vad de olika fordonen har tänkt göra. Det enda som krävs är den lilla detaljen med internationellt överenskomna kommunikationsstandarder…
Undrar när vi får se självkörande-road-rage för första gången. AI vs. AI.
Self-driving cars are safer when they talk to each other
Most current self-driving technology relies on cameras, radar and lidar. These sensory devices serve as eyes for the car, mimicking what a human driver can see. But a University of Michigan public-private partnership called Mcity is testing V2V, or vehicle to vehicle communication, and has found that it makes their autonomous prototypes even safer.
Nvidia i samarbete med Volvo och Autoliv kring självkörande bilar
Nvidia, än så länge mest kända för sina grafikkort, tar en allt större roll i teknikracet kring självkörande bilar. Deras teknik har också mer baserats på att lära bilar (ja, eller deras teknik) köra genom att titta på hur människor kör snarare än att programmera bilen att följa vissa slags mönster. Exempelvis ska tekniken de har tagit fram själv lärt sig att hålla sig på vägen utan att behövt programmeras att förstå att vita streck vid sidan betyder no-go.
Nu har Nvidia slagit sig samman med Volvo/Geely och (svenska) bilsäkerhetstillverkaren Autoliv för att ta fram självkörande bilar (baserade då förstås på Nvidias AI-plattform) redo att säljas 2021.
http://buff.ly/2t6fYyu
Superströmsnåla sensorer = framtiden för wearables?
Längst ner i Maslows behovspyramid hittar vi nuförtiden wi-fi-åtkomst och batteri. Även om det är en skämtsam version, så är det nästan så det är ut – och inte bara i de allra mest välmående länderna.
Eftersom det förutspås att wearables kommer att explodera kommande åren är det här jättespännande. Forskare har lyckats ta fram en temperatursensor som bara behöver 113 pictowatt ström. Hur mycket är det undrar du? Tio miljoner gånger mindre än en watt. Vi börjar alltså närma oss ingen ström. Och vid de här nivåerna börjar vi i princip prata om att våra egna kroppar kan vara det enda batteriet vi behöver. (Och tja, då sammanfaller ju flera Maslow-trappsteg.)
Researchers create temperature sensor that runs on almost no power
Researchers at UC San Diego have developed a temperature sensor that runs on tiny amounts of power — just 113 picowatts, around 10 billion times less power than a watt. The sensor was described in a study recently published in Scientific Reports.
Pornhub börjar med filmer som synkar trådlöst med sexleksaker
Aaaaaaand of course they did. PornHub har släppt en ny filmkategori: filmer som kan synkas med sexleksaker av rätt sort. De kan trådlöst styras av det som händer på filmen för en mer… interaktiv upplevelse.
Men visst kan man tänka sig att precis det här kommer att bli en betydande del av vår nöjeskonsumtion. Kanske inte nödvändigtvis innehåll i just den här filmkategorin – men däremot att fler sinnen kommer att aktiveras när man exempelvis ser en film. Lite som den feedback handkontroller kan ge vid spelande, men mer 360-gradigt. Och det kanske inte måste till prylar (typ vindmaskin), utan att signaler kan få lura hjärnan att känna exempelvis beröring.
http://mashable.com/2017/06/28/pornhub-interactive-videos-sex-toys/
Digitalisering
Arbetsförmedlingen och Google i samarbete
Spännande initiativ som jag hoppas blir framgångsrikt. Arbetsförmedlingen och Google går ihop i ett samarbete för att höja den digitala kompetensen hos de arbetssökande. Inte så att det här kommer att lösa alla problem med att matcha tillgänglig arbetskraft med tillgängliga arbeten, men alla satsningar av den här typen är värda att applådera.
http://buff.ly/2stiOKp
Unilever låter algoritmer sköta urvalet vid rekrytering
Intressant experiment. Unilever har skrotat sin befintliga rekryteringsprocess och kommer låta en algoritm välja ut vilka kandidater som kallas till intervju (åtminstone fram till sista steget). Syftet är att försöka öka diversifieringen och minska de mänskliga fördomarna i urvalsprocessen.
Unilever is using algorithms to make key hiring decisions
In an effort to reduce bias
Artificiell intelligens
Forskare börjar kunna ”läsa” mer komplexa tankar i hjärnan
Avdelningen creepy/cool. Och nej, jag ska inte säga att jag har full koll – men ändå. Forskare har lyckats ”läsa tankar” genom att träna en algoritm på röntgenbilder av hjärnor. Sedan tidigare har man kunnat se vilka delar av hjärnan som tänds för olika saker – men nu börjar man kunna bli både mer detaljerad och hantera mer komplexa mentala övningar.
Det man nu lyckats med är inte bara att se när någon tänker ”banan” utan mer eller mindre ”se” hela meningar. Typ ”jag tycker om att äta bananer på kvällen tillsammans med mina vänner”. Algoritmen fick träna på 239 olika meningar och lyckades med en 87 procentig träffsäkerhet lista ut vad den 240:e meningen skulle bli.
’Mind Reading’ AI Reads Brain Scans To Guess What You’re Thinking | Digital Trends
Researchers have developed a deep learning neural network that’s able to read complex thoughts based on brain scans.
Bekvämlighetsekonomin
Uber släpper möjlighet att boka resa åt någon annan
Uber lägger till ny funktion: beställ resa åt någon annan. När man börjar boka sin resa kan man ange om resan är till en själv eller till någon annan – och i så fall vem den personen är. Kommunikationen sker sedan direkt med den som ska resa. Infon kommer som ett textmeddelande (när, registreringsnummer, förare), så den som ska åka behöver inte ens en smarttelefon. Det räcker att dyka upp.
http://buff.ly/2tgCncQ
Finans/ekonomi
Apples App Store omsättning 2017 är större än företagets hela nettoinkomst 2007
Två tredjedelar av Apples intäkter kommer från iPhone-försäljningen. Det är något som marknaden ofta ojar sig över: att företaget är så beroende av iPhonen. Det är bland annat därför man håller på att börja växla över mer till mjukvaror och tjänster, för att kapitalisera på de befintliga kunderna när mobilmarknaden börjar mogna.
I de här lägena är det lätt att bli fartblind, eftersom Apples intäktssiffror är rätt galet stora. Ett intressant räkneexempel (visserligen baserat på uppskattning, men ändå). Så här långt 2017 bedöms App Store ha omsatt 4,8 miljarder dollar. Det är 40 % mer än Apple TOTALA nettoinkomst 2007 (3,5 milijarder dollar). En… del pengar.
2017 App Store revenue crushes Apple’s entire 2007 earnings
Apple is making more revenue off the App Store alone in 2017 than it did in all of 2007, according to a new study that analyzed Apple’s money-printing app empire.
Visa investerar i Klarna
Hur vet man att elefanterna känner att marken börjar gunga under dem? När de börjar köpa upp uppstickarna som vänt upp och ner på deras bekväma tillvaro. Ja, eller åtminstone börjar investera i dem, med förhoppningen att inte ha första parkett på perrongen när tåget försvinner in i solnedgången.
Case in point: Visa investerar i Klarna. ”Forming a strategic partnership, as both companies aim to expand outside their core markets.” För Klarna är det säkert så att man vill få in foten ännu längre in i det finansiella finrummet (eller åtminstone Visas lukrativa kortverksamhet). För Visa handlar det nog som sagt snarare om att man känner att folk har börjat köpa biljetter.
Bloomberg
No Description
Processorer specifikt för blockkedjetransaktioner
I digitaliseringens svallvågor dyker nya företag och branscher upp, men i vissa fall handlar det om en ny vår. Processortillverkare hör till den senare kategorin.
En av dem som har haft störst framgång är Nvidia, som har en dominerande roll vad gäller grafikintensiva kort till främst spel. Deras produkter efterfrågas i allt fler typer av prylar, som självkörande bilar och nu: processorer specifikt för att hantera kryptovalutor. En påminnelse om att vi bara sett början av det som kommer att växa upp runt blockkedjor och kryptovalutor. Som garanterat bland annat kommer innebära en uppsjö yrken vi inte har en aning om idag.
Nvidia Could Have the Best Cryptocurrency Chip Out There…Soon
Nvidia and AMD could work on GPU’s specific for cryptocurrency.
”Spotify-algoritmer” för aktieinvesteringar
Ett rätt logiskt steg och ett steg som skakar om finansmarknaden lite grann. Hur gör man för att hitta intressanta aktier om man inte har tid att lägga varenda minut att bevaka alla branschmedier, bloggar och twittrare? Varför inte inspireras av, tja, Spotify eller Netflix?
Företaget Chaikin Analytics fungerar nämligen som dessa – fast för aktier. Om du är intresserad av aktier i en viss typ av företag kan algoritmen leta upp liknande aktier år dig. Sannolikt med förhoppningen att då också hitta företagen som ännu inte hamnat på radarn hos andra bevakare.
Marc Chaikin Launches The ’Pandora Of Fintech’ Stock Discovery Engine
The market collapse of 2008 inspired great change in American financial habits, no less in those of Marc Chaikin. Chaikin emerged from retirement to found and lead Chaikin Analytics, a fintech company …
Övrigt
Vi bedöms tillbringa 3,5 biljoner timmar i appar 2021
Appar har varit dödförklarade i 3-4 år vid det här laget. Vi verkar däremot inte ha fått memot. Vi tillbringar tvärtom alltmer tid just i appar. Tja, mer eller mindre ALL vår tid i mobilen numer.
Nu kommer lite nytt spåkuletittande från appundersökningsföretaget AppAnnie. De förutspår att vi kommer att tillbringa 3,5 biljoner timmar (eller 399 miljoner år) i appar 2021. Det kommer också påverka appekonomin, förstås. Det totala värdet 2016 var 1,3 biljoner dollar och bedöms uppgå till 6,3 biljoner dollar 2021.
Visst, AppAnnie talar i egen sak, men som utvecklingen ser ut nu är det inte orimligt.
http://buff.ly/2uf6xKO
Google ett steg närmare kvantdatorer
Under Regina Dugans keynote på Facebooks F8-konferens fick åhörarna en rätt… teknisk dragning. En dragning om hjärnan som gränssnitt för interaktion med våra prylar. En anledning till att direktkoppla hjärnan, utan att behöva passera mun eller fingrar, är att våra sinnen helt enkelt är för långsamma. Ett 14,4-modem i slutet av en fiberlina.
Om då våra hjärnor är så snabba kanske våra datorer och processorer behöver vara ännu snabbare. Varje gång jag läser om kvantdatorer börjar det snurra, men tanken på icke-binära, supersnabba datorer är sjukt spännande. Och nu har Google kommit ännu närmare en lösning Quibit FTW, liksom.
Google is closer than ever to a quantum computing breakthrough
Google is on schedule to produce a 49 qubit chip and achieve quantum supremacy by the end of 2017.
Google släpper Uptime-appen brett
Nu börjar Googles Uptime-app äntligen rullas ut till alla! Ja, åtminstone om du bor i USA! Och har en iPhone! Då kan du ladda ner Googles app där du kan bjuda in kompisar för att titta på kattklipp! Och se deras reaktioner LIVE när ni tittar på kattklippet tillsammans! Eller så kan du titta på dina vänners reaktioner i efterhand! I en app helt frikopplad från alla andra appar där du annars tittar på kattklipp eller där du annars hänger med dina vänner! Och du ser direkt dina (G+)vänners reaktioner på kattklippet! Som, du vet, du inte skulle se annars – om ni hänger i typ FB/Messenger/Snapchat.
Japp. Google kan det här med social.
FB, be afraid. Be very afraid.
Google’s YouTube party app is available without an invitation
You no longer need an invitation to see whether or not Uptime, the YouTube social viewing app, lives up to the hype. Google incubator Area 120 has made the app accessible to anyone in the US with an iOS device — sorry, there’s still no Android version.
Få notifiering när Google släpper nya testappar
Hand upp alla som tänker ”utomjordingar” när man hör ”Area 120”. Det är väl nästan lite åt det hållet (och säkert ingen namnslump), efter som det är Googles – eller Alphabets – testappsenhet. Där nya skojiga produkter tas fram och testkörs för att se om de är något som kan börja flyga.
Nu går det att få notifiering varje gång som Area 120 släpper något nytt och även möjlighet att skriva upp sig på intresselistan för tidig åtkomst. Något för alla som vill ha fingret på Alphabet-pulsen.
Google Now Offering Early Access to Area 120’s Experimental Apps | Digital Trends
Google’s Area 120 has produced apps like Uptime and a speech-to-emoji messenger, and now you can sign up for early access to their creations.
Spelet kring Youtube som förinstallerad app i iOS-enheter
Intressant om spelet kring Youtubes närvaro i iOS. Det var inte Google som fick in Youtube som förvald spelare i iOS. Det var Apple som ville ha Youtube (då fortfarande rätt fristående från Google) och det var Apple själva som byggde appen.
2016 ville Google sedan ha tillbaka kontrollen (helt förståeligt) och det var därmed Google som drog tillbaka appen och gjorde att den därmed inte längre kom förinstallerad i iOS-enheter.
Redirecting
No Description
Teknikjättar i samarbete mot terrorism på nätet
Facebook, Microsoft, Twitter och Youtube går samman för att tillsammans arbeta mot terrorism online (som spridande av propaganda av terrorgrupper). Sammanslutningen går under namnet Global Internet Forum to Counter Terrorism (GIFCT? Låter som ett nytt filformat).
Satsningen bygger vidare på tidigare, liknande initiativ och företagen ska samarbeta kring tekniska lösningar (t ex gällande automatisk identifiering av innehåll), forskning (initiera och finansiera) och kunskapsdelning (med NGOs och myndigheter, men även t ex hjälpa mindre företag få ordning på verktyg och lösningar som kan motverka terrorinnehåll).
Global Internet Forum to Counter Terrorism
Global Internet Forum to Counter Terrorism
Sök städer med emojis
Because spelling things is so 2015. Precis. Varför ska man behöva skriva en massa tecken för att söka när det borde räcka med ett? Enter reseplaneringssajten Kayak som gör det möjligt att söka destinationer via emoji. Enda problemet här är väl att det kanske behövs någon slags standardisering. Och, tja, det finns rätt många fler städer än emojis i dagsläget.
Men hej. Nu ska vi inte låta såna detaljer stoppa utvecklingen. Kayak har gjort det stora jobbet och fixat de tio första städerna (Frihetsgudinnan? New York. Check.) Nu är det bara resten kvar. Vill du vara med och påverka kan du delta i omröstningen som pågår. Vilken stad får det skummande ölglaset, exempelvis?
http://buff.ly/2td9rlR
Få reda på hur din favoritlåt smakar
Hur smakar din favoritlåt? Nu kanske du äntligen kan få svar på den här uråldriga frågan. Ett japanskt företag har tagit fram en prototyp som analyserar en låt, delar upp den i fem olika känslolägen (med olika stora delar per känsloläge) och blandar sedan en juice som innehåller lika delar smaker som låtanalysen kom fram till.
Äntligen!
Japanese company invents gadget that remixes your favourite tunes into flavoured drinks
JAPAN (REUTERS) – Your favorite music can now be remixed into a tasty drink. Read more at straitstimes.com.