Spaningar från veckan som har gått.
Sociala medier
Facebook, Instagram och WhatsApp
Instagram Stories och WhatsApp Status har nu 300 miljoner månadsanvändare
Mer info från Facebook i samband med gårdagens kvartalsrapport. Förutom att Facebook nu har 2,07 miljarder månadsanvändare (och 1,37 miljarder dagliga användare) så har både Instagram Stories och WhatsApp Status numer 300 miljoner användare.
Det är upp från 250 miljoner i juni (Insta) och juli (WhatsApp). Med andra ord växer WhatsApps version snabbare än Instas (vilket förstås inte är orimligt eftersom WhatsApp har en större total användarbas).
Och, tja, båda sopar banan med Snapchat vad gäller totalt användarantal. Sen är frågan som vanligt hur åldersfördelningen ser ut. Det är det som skulle kunna tala till Snapchats fördel.
https://techcrunch.com/2017/11/01/instagram-whatsapp-vs-snapchat/
Facebook Messenger Broadcast – massutskick i Messenger
Facebooks Messenger Broadcast börjar dyka upp för sidor. Typ ett push-bot-annonsformat om jag fattar rätt.
Sedan Facebook omprofilerade Messenger som en plattform har det hetat att tjänsten skulle finansieras via ett antal pushmeddelanden som kan skickas till kunder som varit i kontakt med företaget (typ FBs motsvarighet till direktreklammedgivande). Om vi bortser från att FB börjat testa reklam i Messenger, trots att det inte var med i den ursprungliga finansieringsplanen, så är det här ett verktyg i linje med den planen.
Ett mejlutskick fast i Messenger, alltså. Som dessutom kan förses med olika call to action-möjligheter beroende på vad man vill uppnå.
Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: ”New! Facebook is preparing a ”Messenger Broadcast” feature for business Pagesh/t @pwd pic.twitter.com/PncLYXDBeX / Twitter”
New! Facebook is preparing a ”Messenger Broadcast” feature for business Pagesh/t @pwd pic.twitter.com/PncLYXDBeX
Instagram Stories lyfts fram mer i flödet
Instagram Stories får mer utrymme i appen efter omdesign. Förstås för att fler ska uppmuntras att vilja använda funktionen, men i Insta-fallet är det nog mer användardrivet än Facebooks vid det här laget rätt desperata försök att få fart på Facebook-appens motsvarighet.
Instagram injects 2X bigger Stories previews mid-feed | TechCrunch
Instagram Stories is doing so well, the app wants to ensure you don’t just scroll by its Snapchat clone. Instagram confirms to TechCrunch that it has redesigned its mid-feed re-engagement box for Stories to show preview tiles of people’s slideshows that are twice as big as the Stories bar atop the feed.
Instagram testar stop motion-gifar
Ny funktion testas i Instagram: stop motion-gif. Ta ett antal bilder som Insta sedan tråcklar ihop till en gif som kan läggas till i en story.
Instagram is testing a stop-motion camera for Stories
Another creative tool to join Boomerangs and Superzooms
Gif-enkäter öppnas för användare
Nu verkar det som att inte bara sidor får tillgång till den nya gif-enkätfunktionen, utan även användare.
Add a Poll to Your Next Facebook Post, Including Pictures and GIFs | Digital Trends
Want to find out what your friends really think? A new feature lets you post a Facebook poll with wacky pictures or hilarious GIFs.
Facebook ökar transparensen i sitt annonsnätverk
Förra veckan kom beskedet att de mer eller mindre kommer att manuellt granska alla politiska annonser. Nu steppar man dessutom ut satsningen att visa mer information om annonsörer. Vem som annonserar, hur mycket pengar som läggs och vilka olika annonsvarianter som visas under en kampanj. (Även Twitter släppte en liknande funktion förra veckan.)
På sätt och vis börjar Facebooks dark posts nå vägs ände. Även om det förstås är så att möjligheten att se alla annonser inte är samma sak som att alla kommer utnyttja funktionen.
Det stora problemet kvarstår ju fortfarande för FB: människor.
Facebook vows more transparency over political ads
WASHINGTON (AP) – Under pressure in advance of hearings on Russian election interference, Facebook is moving to increase transparency for everyone who sees and buys political advertising on its site. Executives for the social media company said Friday they will…
Facebooks test med delade nyhetsflöden halverar engagemanget
Intressant analys utifrån ett land som har drabbats av Facebooks test att flytta sidor från huvudflödet till Explore-flödet.
De 60 största slovakiska sajterna såg en halvering av interaktioner jämfört med före testet. Däremot såg de slovakiska mediesajterna ingen större förändring i sin trafik. Med andra ord var inte medieföretagens sidor så viktiga för trafikdrivandet som man trodde (vilket man i och för sig borde ha koll på oavsett).
Kontentan är att det fortfarande är andras spridning av ditt innehåll som är det viktiga. Och att förändringen (om den rullas ut) inte behöver betyda så mycket om du har en närvaro utanför din FB-sida. Om du inte har det, däremot…
What Facebook taught us when it destroyed our organic reach
Facebook kicked off a test in six countries where it moved all Facebook Page posts from the News Feed to its new Explore Feed. It showed us that there are some things the media need not fear. When…
Snapchat
Snapchat lägger till annonseringspixel
Om du inte har råd med en Google-Pixel kanske du är intresserad av en Snapchat-pixel. Hohoho etc.
Nu gör Snapchat som de flesta andra som sysslar med digitala annonser: ger möjlighet att läsa till en pixel för att spåra användare (snappare i det här fallet) och använda retargeting.
Initialt kommer funktionen bara användas för mätning, men retargeting kommer ”senare i år”. Vilket är ungefär i morgon.
http://bit.ly/2lC0dgZ
Snapchat släpper hamburger-AR-lens
Ha! Antar att ni har koll på den brännande heta frågan att Apples och Googles hamburgeremojis staplar hamburgeringredienserna i fel ordning? (De gör fel på varsitt sätt.) Hamburgerfans rasar. Googles VD har lovat göra det till sin topprioritering att lösa det. (Inget från Apple än. Man kan anta att de fortfarande sitter i krismöten.)
Nu har Snapchat släppt en ny AR-lens. Med en hamburgare. Som väldigt tydligt visar sina ingredienser. Givetvis en ren slump att den kommer just nu.
Well played, Snapchat. Well played.
http://mashable.com/2017/11/02/snapchat-burger-filter-apple-google/
Snap Maps som realtidskrissändningsverktyg
Intressant om att Snapchats Map-funktion håller på att bli ett direktsändningskrisverktyg. Dels genom att det går att följa händelserna på ”plats” genom att navigera i kartan och dels genom att Snap pusslar ihop snappar som användare skickar så att det blir en form av interaktiv flerperspektivsrapportering.
Första gången det här användes på det här sättet var under Las Vegas-massakern och alltså även nu under senaste lastbilsattacken på Manhattan. Blir intressant att se om Snap kommer att ta intryck av det här användarscenariot och bygga upp sin egen Safety Check-plattform.
Snap Maps offered real-time coverage of Tuesday’s terror attacks in Manhattan (plus a lot of emoji)
During Tuesday’s terror attacks in Lower Manhattan, in which a driver in a pickup truck killed eight people and injured 11, Snap Maps, the location-sharing feature that Snapchat introduced this summer, proved to be an effective way to get real-time information on what was happening. Incredible…
Snap sitter på högvis med osålda Spectacles
Förra veckan kom uppgifter att Snap sitter med en hel massa osålda Spectacles. Spectacles sågs ju av de flesta som någon form av PR-stunt för att marknadsföra sin hårdvarudel. En prototyp kring vart företaget är på väg.
Snap själva gick lite all in på Spectacles och började som bekant till och med kalla sig företag (ja, eller ”inte FB” som strategin är för de flesta som jämförs med dem kan sammanfattas).
Att Spectacles inte var tänkt att bli en massprodukt var rätt självklart, men de verkar alltså sålt betydligt sämre än Snap själva hoppades. TechCrunch går igenom det som de anser gick fel, både med lanseringen och produkten.
Why Snapchat Spectacles failed | TechCrunch
How come only 0.08% of Snapchat’s users bought its camera sunglasses? Hundreds of thousands of pairs of Spectacles sit rotting in warehouses after the company bungled the launch. Initial hype and lines for its roving, limited time only Snapbot vending machines led Snap to overestimate demand but underdeliver on quality and content.
10 miljoner använder LinkedIns jobbsignaleringsverktyg
Det har gått ett år sedan LinkedIn släppte funktionen för att visa för rekryterare att du är tillgänglig för nytt jobb eller nya uppdrag. Nu meddelar LinkedIn att 10 miljoner medlemmar just nu har funktionen aktiverad.
Och min spontana tanke är: inte fler?
Enligt senaste siffrorna har LinkedIn över 500 miljoner medlemmar. Det skulle betyda att 2 % av alla medlemmar (ja, eller till och med färre) har funktionen aktiv. Vilket skulle kunna betyda att 98 % av alla medlemmar är nöjda med sina jobb. Ja, eller att 98 % av medlemmarna på LinkedIn inte känner till att funktionen finns.
Find Your Next Job by Quietly Signaling You’re Open to New Opportunities
Since its introduction, Open Candidates has driven incredible value for everyone using the feature, and the proof is in the data. For job-seekers, simply turning on your Open Candidates signal makes you twice as likely to receive relevant messages from recruiters, and for recruiters, Open Candidates are twice as likely to respond.
Nya insights-funktioner för premiummedlemmar
Nu får betalande LinkedIn-medlemmar tillgång till en ny funktion: peer benchmarking. Vidareutveckling av insights-funktionerna, kunna jämföra företag via olika parametrar:
- Totalt antal anställda: jämföra tillväxttakten hos olika företag
- Typ av anställda och utveckling för olika roller inom företaget: Tanken är att man ska kunna se i vilket tillväxtskede ett företag befinner sig för att kunna spekulera kring vilka roller som är näst i anställningslistan
- Totalt antal jobbannonser: Jämföra antalet lediga jobb jämfört med andra inom olika yrkesroller
LinkedIn Premium Members Can Keep Tabs On Companies With This New Feature
LinkedIn is expanding Premium Insights it with a new feature – peer benchmarking – giving Premium members more access to comparative company information.
LinkedIn testar Tinder-svajpande för att optimera jobbförslagen
Intressant LinkedIn-funktionsförbättring som tydligen betatestas: Tinder-svajpande för föreslagna jobb.
Samma funktionalitet som finns för nyhetsflödet, typ. Möjlighet träna LinkedIns jobberbjudandefunktion. Save or reject – spara jobb du är intresserad av, ”släng” de ointressanta. Och precis som i nyhetsflödet: ju mer aktiv du är med att träna ”din” algoritm, desto mer träffsäkra och relevanta jobbförslag får du.
Bra grej, kort sagt.
Rune Engbert Lindhoej Nielsen, SAFe, PSPO on LinkedIn: Idea for linkedin's job suggestion functionality: Incorporate…
Idea for linkedin's job suggestion functionality: Incorporate ”Tinder-swipe functionality” to improve the jobs offered. I believe it would be a useful feature…
Sök/SEO
Google rullar ut sitt mobile first-index
Nu börjar Google rulla ut sitt mobile first-index. Med andra ord att det är mobilversionerna som primärt kommer att indexeras och visas, även för desktopanvändarna.
Utrullningen har börjat användas för att indexera ”ett fåtal sajter” och utrullningen kommer att ske i ett makligt tempo. Så det är ingen panik att mobilfixa sin sajt om man inte redan gjort det, men, tja, det är hög tid oavsett.
Det som kommer bli intressant är hur AMP-sidor kommer att rankas. Google har uppgett att desktopversioner kommer att indexeras före AMP-versioner. Det har spekulerats i att det beror på att AMP-sajter inte kan indexeras på vanligt sätt. Men det skulle oavsett vara märkligt.
Google’s mobile-first index has rolled out for some sites & will be implemented very slowly
Gary Illyes from Google would not give us any timelines, but the rollout of the mobile-first index is going well, and a blog post about the process should be out soon.
Detaljhandel/e-handel
Adobe bedömer att mobilhandeln går om desktophandeln julen 2017
Adobe har tittat i spåkulan. Julen 2017 kommer bli första gången som mobilshoppingen går om desktopshoppingen i USA. Man kan gissa att Sverige kommer visa upp något liknande. Blir intressant att se hur det går.
Mobile holiday shopping visits in U.S. will surpass desktop for first time | TechCrunch
Mobile’s contribution to holiday shopping, in terms of both visits and sales, has been growing every year. But the 2017 holiday shopping season will hit a
Nellys videosatsning har setts 700 000 gånger
Det är inte bara distributionsplattformarna som satsar på att ta fram eget videoinnehåll. Även detaljhandelsföretagen börjar satsa allt mer på samma sak (en naturlig fortsättning på att just detaljhandelsföretag senaste åren satsat mycket på innehåll för att bygga relation och driva trafik).
Klädhandlaren Nelly är ett av företagen som lagt i den högre växeln gällande innehåll. Satsningen Filter (med provfilmningar och allt) ska senaste två månaderna ha visats 700 000 gånger, vilket måste sägas vara en rätt rejäl framgång.
Självklart handlar serien om att få folk att handla (inte minst via köplänkar i sändningar), men betydligt roligare än banners och midrolls.
Succé för Nellys dramaserie – 700 000 tittare på 2 månader – Ehandel.se
I våras kom nyheten att e-handelsföretaget Nelly.com skulle ta till ett helt nytt grepp får att nå ut ännu bredare till sin målgrupp. Att företaget är
Under Armour testar prenumerationstjänst
En av de stora börsraketerna senaste åren är sportklädesmärket Under Armour. Seglade upp och förbi Nike trendmässigt, men i år har UA gått från stekhett till iskallt (och Adidas leder trendligan).
Förutom att man kommer att ge företaget ett stålbad på flera områden så testar man något som flera andra också gör: prenumeration på kläder. Du kan välja om du vill ha nya kläder var 30:e, 60:e eller 90:e dag och du betalar för det du behåller, resten returnerar du kostnadsfritt.
Det som är lite eget gällande UA:s erbjudande är att det (antar jag) kommer gälla just sportkläder. Frågan är dock hur ofta man egentligen känner att man måste rotera just sin träningsgarderob.
https://www.psfk.com/2017/10/under-armour-has-launched-its-own-subscription-box-service.html
Asos rullar ut try before you buy
Nu hoppar även Asos på ”testa innan du köper”-tåget. Välj vad du vill ha, välj Klarna som betalmetod, få hem grejerna, behåll det du vill ha och betala inom 30 dagar.
Sköter du inte betalandet åker du typ direkt på betalningsanmärkning (mitt största problem med Klarna – att de är VÄLDIGT snabba att lägga på förseningsavgifter och allra helst styra betalningarna till det egna inkassoföretaget).
Det finns dock en annan hake, som också är en allt tydligare trend. Erbjudandet gäller bara om du använder Asos app. Allt fler handlare styr mer och mer av handeln till sin app (Amazon inte minst) genom att vissa erbjudanden bara finns där.
Ett sätt att äga mer av kundmötet.
https://www.thesun.co.uk/money/4819087/asos-now-does-try-before-you-buy-and-you-only-pay-for-the-items-you-keep/
Apoteksgruppen kastar in handduken för sin e-handel
I dessa tider av frekventa artiklar om den fysiska butikens död och ökengallerior är det här intressant. Apoteksgruppen kastar in handduken för sin e-handel och kommer fortsättningsvis bara sälja via sina butiker.
Som konstateras verkar det har varit logistikmodellen, samma som Ica att lokala butiker är ”försörjningsdepåerna”, som de inte har fått snurr på. Sen är förstås konkurrensen för apoteks-e-handelområdet tuff – med Apotea som den lysande stjärnan.
Apoteksgruppens avstår traditionell e-handel
Alla får inte till sin e-handel.
E-handelsbarometern september – e-handeln upp 16 %
E-handelsbarometern för september. Upp 16 % jämfört med förra året. Det som ökar mest är dagligvaror, heminredning, möbler och sportprodukter (vissa säkert från låga nivåer).
I den här undersökningen sägs 63 % av befolkningen ha e-handlat under perioden (och också den siffran för helåret), att jämföra med Svenskarna och internet 2017, där 9 av 10 sade sig ha e-handlat varor som levererats med post.
Nu är det förstås två olika undersökningar med olika metoder, men det är ju en rätt stor skillnad. Att hålla tungan rätt i mun när man refererar till vad ”svenskarna gör”. I det här fallet också.
Svenskarnas näthandel ökar – här är prylarna som säljer mest
63 procent av svenskarna handlar på nätet. Men vissa varor säljer bättre än andra.
Strömmande medier
Youtube TV får fler native-appar
Youtube tar nästa steg med sin Youtube TV. Efter att ha kunnat visas i mobila enheter, på datorn eller skickas till tv:n via en Chromecast så kommer nu native-appar för tjänster som Apple TV, Roku och XBox och diverse smarta tv-apparater.
Det här i sig är väl kanske inte en jättegamechanger med tanke på, tja, det har redan innan fungerat att titta i mobila enheter, på datorn eller Chromcastat till tv:n. Men det är ytterligare ett tecken på att Google tänker satsa på sitt kabelklipparprojekt.
Det roligaste? Att Amazon INTE är en tjänst som ingår. Med tanke på att Google dragit ur pluggen för Youtube i Amazons Echo Show, så tja…
https://www.theverge.com/2017/10/30/16570626/youtube-tv-app-apple-tv-roku-xbox-one-android-tv
Rapport från Spotify om lyssnarvanor
Spotify har släppt ny info om lyssnarvanor:
- Det genomsnittliga lyssnandet per vecka, per användare har ökat med 25 %
- Antalet artister som varje användare lyssnar på varje vecka har ökat med 37 %, från 30 artister 2014 till 41 så här långt i år. Snabbaste ökningen skedde 2016/2017.
Som så ofta när företag släpper den här siffran fattas någon pusselbit. I det här fallet är det antalet timmar som användare lägger i snitt.
Men oavsett kan man konstatera att framgångsfaktorn sannolikt är densamma som hos de flesta sociala medierna: algoritmerna funkar för att öka stickinessen i tjänsten. Vare sig vi säger att vi gillar det eller inte.
Spotify Shares New Stats: Average Listener Hours Up 25%, Listening Diversity Up 37% – Hypebot
Spotify has shared new listener stats that show both increased per user listening hours and growth in the number of artists users listens to weekly. Driving the artist diversity, according the. Continue reading
Spotify lägger om videostrategin
Spotify är synonymt med musik, men har gjort ett par försök att satsa på att ta fram eget videoinnehåll. Det har inte blivit någon jättesuccé och nu rebootar företaget sin videosatsning igen. Tredje gången gillt, typ.
Varför satsar Spotify på andra former av underhållning än musik, som video och podcasts? För att slippa betala royalties och därmed öka vinsten utan att behöva betala mer för just det. (Lite samma anledning som att Spotify sägs ha anlitat kända musiker för att göra ”inhouse-musik” under pseudonym.)
Att den här kursförändringen kommer nu lär säkerligen vara för att göra marknaden glad inför börsnoteringen.
Bloomberg
No Description
Amazon kanske vill göra serie av Sagan om ringen
Hur skapar man en serie som kan matcha Game of Thrones framgångar? Man gör serie av Sagan om ringen.
Det verkar åtminstone vara något som Amazon funderar på enligt uppgifter som läckt ut.
Amazon wants to turn Lord of the Rings into the next Game of Thrones
We can hear the pitch now: ”It’s like Game of the Thrones, only with a series of books that are actually finished.”
AR/VR
Amazon lägger till AR-funktion i sin app
Ikea, Target och nu Amazon. E-handelsjätten är senaste företaget som på kort tid lagt till AR-funktionalitet till shoppingupplevelsen. Amazons iOS-app har nu fått stöd för Apples ARKit så att du kan placera sakerna du funderar på att köpa hemma i ditt rum.
Verkar vara hela produktkatalogen som omfattas (och funkar riktigt smidigt), även om det kanske finns tveksamt behov av att se AR-versioner av vissa av grejerna man ska köpa.
Det betyder alltså att Amazon nu har bildsök, röstsök och AR-sök (för iOS åtminstone, lär väl komma en ARCore-version rätt snart för Android). För andra e-handlare att ta intryck av.
https://techcrunch.com/2017/11/01/amazon-adds-an-ar-shopping-feature-to-its-ios-app/
Radera objekt i verkligheten med Diminished Reality
Spännande koncept. DR (Diminished Reality) – motsatsen till AR.
AR lägger på ett informationslager ovanpå verkligheten genom att tillföra objekt. DR gör precis motsatsen – tar bort saker ur verkligheten. Vilket är både inte konstigt och väldigt konstigt.
Det här är självklart i video- och bildredigering. Sudda bort saker som är i vägen eller inte passar in. Men att kunna göra det i realtid – att ta bort saker – gör att min hjärna gör lite ont.
AR kan funka bra för att testa att inreda med en virtuell soffa. Men det krävs att rummet är tomt för att det riktigt ska funka. DR skulle göra det möjligt att första tömma rummet och sedan använda AR för att inreda det.
https://venturebeat.com/2017/10/26/diminished-reality-will-have-as-much-power-as-ar-for-retailers/
AR-shoppa i fysiska butiker hemma i vardagsrummet
Lite coolt. Osterhout Design Group har slagit sig ihop med Qualcomm och Mastercard för att ta AR-shopping till nästa nivå, typ. Med företagets AR-glasögon kan man få AR i en butik, typ mer information om produkterna som står på hyllorna. Inte nytt och bygger framförallt på att du behöver gå omkring med brillorna bland folk.
Men tänk om du skulle flytta butiken till ditt vardagsrum? På med glasögonen och ”gå runt” i butiken i ditt vardagsrum.
Okej, det här är ju inte något som kommer bli mainstream i morgon, och kräver ju att man skaffar extra hårdvara, men konceptmässigt är det intressant.
https://www.psfk.com/2017/10/mastercard-is-working-to-make-ar-retail-seamless.html
IoT – Internet of things
Google släpper konferenstelefonhårdvara
Google fortsätter sin hårdvarusatsning. Den här gången för företag. Man har släppt ett videokonferenskit: en touchskärm, en smart mikrofon, en 4K-kamera och en Chromebox från Asus.
Google vore förstås inte Google om inte prylarna har både färdiga G Suite-integrationer och smartness. Mikrofonen filtrerar bort bakgrundsbrus och kameran har (förstås) inbyggd maskininlärningsteknik så att den kan lära sig att zooma in den som pratar. Det går förstås även att koppla ihop t ex flera mikrofoner för större rum.
Dessutom kan användare med Enterprise-konton spara inspelade möten i Drive och arrangera möten med upp till 50 deltagare.
Google made hardware to replace your office’s horrible video call system
The Verge is about technology and how it makes us feel. Founded in 2011, we offer our audience everything from breaking news to reviews to award-winning features and investigations, on our site, in video, and in podcasts.
Ikeas trådlösa lampa får stöd för Siri och Alexa
Nu kan Ikeas smarta lampa röststyras via Siri och Alexa (den senare dock bara i länder där man kan köpa Echo-prylar). Än så länge är det bara lampan i Trådfri-serien som stöds, men det lär säkerligen komma att ändras. Inget datum för Google Home-integration än.
Och ”Trådfri” är fortfarande ett helt briljant namn.
Ikea smart lights now support HomeKit and Alexa, with Google Home still to come
The Verge is about technology and how it makes us feel. Founded in 2011, we offer our audience everything from breaking news to reviews to award-winning features and investigations, on our site, in video, and in podcasts.
Hashgraph – bättre än blockkedjan?
Blockkedjan ses av många som något som kommer att vända upp och ner på en hel massa branscher. Ett decentraliserat, säkert system för att spåra och hantera olika slags transaktioner. Men innan blockkedjan ens har hunnit lämna testfasen på de flesta håll så har det redan kommit en potentiell ersättare: Hashgraph.
Nu ska jag ljuga om jag säger att jag helt fattar hur det funkar (men hej! Google!), men Hashgraphs algoritm ska kräva mindre energi för att skyffla runt data, är 50 000 gånger snabbare, säkrare och kräver mindre utrymme.
Kort sagt: den tekniska utvecklingen väntar inte på att världen ska hinna ikapp. Den här gången heller.
Att se hur bra Hashgraph är.
https://squawker.org/technology/blockchain-just-became-obsolete-the-future-is-hashgraph/
Mobilt
iPhone X startar Animoji Karaoke-feber?
Nu har folk börjat få hem sina 10 000+ kronors-iPhones och vad gör man när man äntligen har lagt vantarna på världens kanske mest avancerade mobil? Man spelar in Animoji Karaoke, förstås.
Det är ungefär precis vad det låter som. Man använder den nya animoji-AR-funktionen för att spela in klipp där man mimar till låtar.
Jag tänker att Apple gör det till en spinoff-serie till Carpool Karaoke. Eller så kanske Apple har fått sitt eget Musical.ly.
Animoji Karaoke Takes Over Social Media Following iPhone X Launch
An animated cat, fox, pig, and rooster singing Bohemian Rhapsody is the epitome of a new social media phenomenon dubbed Animoji Karaoke. Over the…
iPhone X – en telefon, trots allt
Den som är intresserad av vad som händer inom techvärlden lär ha rätt bra koll på att de kinesiska techjättarna allt mer börjar bli globala maktspelare att räkna med – som är redo att ta upp kampen med Amazon, Google, Apple och Facebook.
Senaste tecknet är att tech för första gången gått om finans som största bransch i Asiens största börsindex.
Nu börjar iPhone X-recensionerna trilla in och även om jag inte kommer byta telefon i år så, tja, jag skulle ljuga om jag säger att jag inte blir sugen…
Men det absolut roligaste med just den här recensionen: by the way-konstaterandet ”this is still a phone”. Ytterligare en påminnelse om att det trots allt bara är tio år sedan en mobiltelefon var just det. En telefon. Att prata i och skicka sms.
Och även om det fortfarande (för de flesta) primärt är en kommunikationspryl så är det svårt att inte fascineras (återigen) om hur långt vi har kommit sedan dess. Och hur fort i princip hela världen har ställt om.
http://mashable.com/2017/10/31/apple-iphone-x-review/
Kommer Apple dela Face ID-data med tredjepartsutvecklare
Ett intressant besked, med tanke på Apples inställning till användarintegritet. Uppgifter att Apple kanske kommer att tillåta tredjepartsutvecklare att ta del av ”vissa” delar av Face ID. Som en ”visual representation of your face” (vilket, antar jag, är, tja, ansiktet) och 50 ansiktsuttryck.
Touch ID har också fungerat med andra tjänster än Apples egna, men tillgången har varit begränsad till att identifiera användaren. Inte fingeravtrycket i sig.
Det här skulle betyda ett avsteg från det. Man kan tänka sig att Apple har en lösning som gör att informationen som skickas vidare ändå på något sätt är ”anonymiserad”, men, tja, det ger upphov till frågetecken.
Apple might share iPhone X face data with developers
Despite Apple claiming it securely stores your encrypted face info on the iPhone X, Reuters is reporting that the company permits developers to access ”certain facial data” with user permission. This includes a visual representation of your face, and over 50 facial expressions.
Android Oreo får neuronätverks-API
Senaste versionen av Android Oreo får en rätt stor nyhet: ett neuronätverks-API. Med andra ord möjlighet att utnyttja ”färdigtränade” maskininlärningsalgoritmer närmare användaren, med andra ord i lokala enheter. En uppsättning som kräver mindre uppkppplingskapacitet, inte minst bra om uppkopplingen är dålig, Blir dessutom lite maskininlärningsalgoritmer as a service för apputvecklare.
Ett neuronätverks-API med färdigtränade maskininlärningsalgoritmer. Den meningen för fem år sen.
Google introduces Neural Networks API in developer preview of Android 8.1 | TechCrunch
Google is starting to seed to devs a new developer beta (8.1) of Android Oreo. The big highlight here is the new Neural Networks API, which brings hardware-accelerated inference to the phone for quickly executing previously trained machine learning models.
Ekonomi och finans
De fem techjättarna är värda mer än någonsin
På torsdag är det dags för Apples nästa kvartalsrapport, en kvartalsrapport över Apples fjärde kvartal. Då hoppas marknaden få indikationer på hur det går för försäljningen för de senaste iPhone-modellerna.
De övriga fyra techjättarna har redan kommit med sina rapporter och det har varit väldigt positivt över i princip hela banan. Det gör att marknaden nu har extremt högt upptrissade förväntningar inför Apples rapport. Det gjorde att Apples aktie igår stängde på ny rekordkurs. Bolaget värderas nu till ca 860 miljarder dollar.
Det här betyder att Apples, Alphabets, Microsofts, Amazons och Facebooks totala börsvärden har stigit med 600 miljarder dollar. Sedan i mars.
Apples kvartalsrapport mosar förväntningarna
Apples Q4-rapport, över förväntan nästan över hela banan.
Omsättningen blev 52,58 miljarder dollar
Riktlinjen för det viktiga Q1-kvartalet (inte minst iPhone X-försäljningen) 85-87 miljarder
- 46,7 miljoner iPhones såldes under kvartalet (upp 3 % jämfört med 2016). Och det här inkluderar i princip inte iPhone X alls.
- 10,3 miljoner iPads (+11 %, rätt rejäl ökning efter senaste årens kräftgång. Apple börjar få ordning på iPadens roll i ekosystemet)
- 5,4 miljoner Macar (också rätt rejält upp, +11 %)
- Services (App Store, Apple Music etc.) 8,5 miljarder, rejäl ökning med +34 % (upp från 22 % för Q2)
- Other products (Apple Watch, Airpods, Apple TV etc.) 3,2 miljarder, även här rejält upp med 36 % (Q2 23 %). Intressant om det kommer indikationer kring vilken produkt som drivit mest försäljning här
- Före rapporten hade Apples aktie stigit 45 % i år. I efterhandeln är aktien upp med ca 3,5 % till ny rekordkurs (splitjusterad) kring 174
- Apples omsättning under kvartalet är nästan lika stor som Facebooks och Amazons kvartalsomsättning – tillsammans (54,03). Och större än Googles och Microsofts sammantagna kvartalsomsättning (52,27).
- ”Galet” tror jag är branschtermen som sammanfattar läget.
Apples kvartalsrapport, del 2
- Företagets kontantkassa uppgår nu till 270 miljarder dollar, det mesta förstås fortfarande fast utanför USA
- Intäkterna från Mac-försäljningen ökade med 25 % till 7,2 miljarder USD, trots att försäljningsökningen bara var 11 %. De Macar som köpts har alltså varit dyrare modeller.
- Apples investering i R&D fortsätter öka, + 17% jämfört med 2016, till 3 miljarder dollar
- Omsättningen i Indien fördubblades jämfört med 2016
- iPhone 8/8 Plus Apples ”best-selling models following launch”
- iPhone X-orderläget ”very strong” enligt Cook. Inga övriga detaljer (med med tanke på att den sålde slut apfort mest överallt så är det säkerligen ingen underdrift)
Apples kvartalsrapport, del 3
- Other products: Apple Watch-försäljningen +50 % för tredje kvartalet i följd. Försäljningen av wearbles (Watch + lurar) + 75 % jämfört med 2016.
- Services: intäkterna ökade med 24 %, App Store nådde nytt intäktsrekord (inga siffror). Den omdesignade App Store-appen har lett till ökad trafik och fler nedladdningar, Apple Music-prenumerationerna upp 75 % jämfört med 2016. iCloud-intäkterna växer kraftigt, antalet betalande nu 210 miljoner
- Apple Pay-transaktionerna har ökat med 330 % jämfört med 2016 (inga siffror och säkerligen från låga nivåer)
- Alla huvudsakliga geografiska områden såg intäktsökning på 20 % eller mer för Macarna
- Även iPad ökade på de flesta marknaderna. Särskilt viktigt att tillväxten var extra kraftig i Kina, Indien och andra tillväxtmarknader (även om det kan vara från låga nivåer)
- Apples fysiska butiker hade 418 miljoner besök och trafiken under iPhone-lanseringsperioden ökade med 19 % jämfört med 2016
Apple tjänar allt mer på annat än iPhonen
Varje gång Apple kvartalsrapporterar är fokus alltid till 180 % på iPhone-försäljningen. Inte så konstigt, med tanke på att det produktsegmentet står för sisådär 2/3 av den totala omsättningen.
Men i takt med att mobilmarknaden mognar blir finansmarknaden allt mer otålig att Apple ska släppa ”one more thing”.
Apple, å sin sida, håller allt mer på att skruva sin intäktsmix från hårdvara till prenumerationstjänster – för att kunna tjäna pengar på sina befintliga kunder. Och den produktkategorin växer så det knakar. Upp 34 % jämfört med 2016.
Och intäkterna från Services är nu större än de sammantagna intäkterna från iPad och Other products (Watch, Airpods etc.).
Apple makes more money with services than AirPods, Apple TV, Watch, and iPad sales combined
The Verge is about technology and how it makes us feel. Founded in 2011, we offer our audience everything from breaking news to reviews to award-winning features and investigations, on our site, in video, and in podcasts.
Apple blir så sakta allt mindre beroende av iPhone-intäkterna
Som jag skrev i ett tidigare inlägg verkar Apples satsning på att minska beroendet av iPhone-försäljningen till förmån för att tjäna mer pengar på befintliga kunder bära frukt (säg… ett äpple?). ”Services”-delen, som bland annat innefattar Appstore, Apple Music och iCloud, ökade 34 % jämfört med 2016 – till ny rekordnivå intäktsmässigt.
Services tangerade därmed sin historiskt högsta andel av omsättningen (16 %). Tittar man på försäljningen för det fjärde kvartalet bakåt stod iPhone-intäkterna för sin minsta andel sedan 2013 med 55 %.
Hälften av omsättningen är ju fortfarande en VÄLDIGT stor del, men omställningen, både mot Services men även andra hårdvarusgement, börjar som sagt så sakteliga ge utdelning. Q4 2015 var iPhone-siffran 62 %, 2016 60 %.
iPhonen var dessutom det segment som växte långsammast.
- iPhone: +2 %
- iPad: +14 %
- Mac: +25 %
- Services: +34 %
- Other products (Watch, Airpods, Apple TV): +36 %
Q1 är julkvartalet, vilket innebär att iPhonens andel kommer öka (runt 70 % senaste åren) och det är då vi också kommer se iPhone X-intäkterna. Men likväl.
Facebooks kvartalsrapport bättre än förväntat
Kvällens stora underhållningshappening: Kvartalsrapport från Facebook:
- Antalet aktiva månadsanvändare nu 2,07 miljarder (+16 % jämfört med samma period förra året)
- Antalet dagliga användare 1,37 miljarder (+16 %)
- Kvartalsomsättningen blev 10,33 miljarder dollar
- Annonseringsomsättningen uppgick till 10,14 miljarder dollar, eller imponerande +49 % jämfört med förra året (dessutom snabbare ökningstakt än Q2, trots att FB flaggat för att takten kommer att mattas i och med att man bedömer sig ha nått peak annonsering – ja, utifrån dagens uppsättning med ett (1) nyhetsflöde…)
- Annonseringen står förstås för nästan hela omsättningen (98,2 %). ”Payments/Other bets” föll 5 % jämfört med 2016 till 186 miljoner (dock upp 18 % jämfört med Q2)
- Mobilannonseringen står för 88 % av annonsintäkterna, upp från 87 % Q2 och 84 % 2016
- FB kommer att satsa hårt på säkerhet, så pass att det ”will impact /…/ profitability”
- USA står fortfarande för 50 % av omsättningen
Mer från Facebooks kvartalsrapport:
- Trots att USA står för 50 % av omsättningen så sker den stora användartillväxten inte oväntat på tillväxtmarknaderna
- Användartillväxten för USA är dock en miljon högre Q3 än Q2
- Användartillväxttakten för Europa är däremot den långsammaste sedan Q2/Q3 2016
Trots WeChats asiatiska framgångar är det Asien som står för den största användarökningen
Teslas kvartalsrapport sämre än väntat
De bryter därmed trenden jämfört med de flesta techföretagen.
Omsättningen blev 2,98 miljarder dollar, strax norr om marknadens förväntningar. Däremot blev förlusten under kvartalet större än väntat: -2,92 dollar per aktie att jämföra med förväntade 2,31 (och vinsten på 71 cent samma period förra året).
En milstolpe passerades dock: Tesla levererade bil nummer 250 000 under kvartalet.
https://www.recode.net/2017/11/1/16593134/tesla-model-3-elon-musk-production-q3-earnings-2017
En jämförelse mellan Amazons och Alibabas kvartalsrapporter
Alibabas kvartalsrapport över förväntningarna. Lunchroar mig med en jämförelse med Amazons kvartalsrapport
- Amazons kvartalsomsättning 47,7 miljarder dollar, Alibaba 8,3
- Amazon ökade omsättningen med 34 % jämfört med 2016, Alibaba 61 %
- Amazons molntjänstverksamhet AWS omsatte 4,6 miljarder dollar (+42 %), Alibabas 3 miljarder (+99 %)
- Senaste siffrorna jag sett från Amazon talar om 300 miljoner kunder (början av året), Alibaba går ut med siffran 488 miljoner (som dessutom ökade med 22 miljoner jämfört med Q2)
I jämförelse på totalen är Alibaba en rätt liten spelare. Kvartalsomsättningen för Amazon var mer än dubbelt så stor som HELA 2016 för Alibaba (22,9 miljarder dollar). Däremot gäller nästan det omvända när det gäller takten för omsättningsökningen
Tittar man på molntjänstverksamheten så är avståndet dessutom rätt litet – och en Alibaba-tillväxttakt som lämnar Amazon i dammet
Att Amazon har så pass mycket högre omsättning trots betydligt färre kunder visar att Amazon förstås har en mycket starkare ställning på kapitalstarka marknader (högre intäkter per kund). Däremot har Alibaba en starkare marknad på morgondagens kapitalstarka marknader.
Sist men inte minst håller Alibaba på med en utrullning av fysiska butiker som (om målet för 2017 håller) är tiofald antalet butiker som Amazon sitter på. Och Alibaba har, via sin västvända Aliexpress-app, börjat skaffa en rejäl fot i Europa och USA.
Igår stängde Amazon på en total värdering av 532 miljarder dollar. Alibaba 500 miljarder. Idag lär Alibabas aktie poppa upp rätt ordentligt, vilket gör att Alibaba snart kan gå om Amazon i börsvärde (och även Facebook, som nosar Amazon i hälarna).
Kort sagt: Amazon har vind i seglen just nu. Men Alibaba studsar fram i en riktigt kraftfull motorbåt. Och blir en allt större prick i Amazons backspegel (ja, om man hade haft backspeglar i segelbåtar alltså… Ni fattar vad jag menar.)
Alibaba Tops Q3 Forecast, Lifts 2018 Guidance as Jack Ma Group Challenges Amazon
Billionaire co-founder Jack Ma’s Alibaba may overtake Amazon in terms of market cap after record sales growth and a pumped-up 2018 forecast.
Snapchat köper datavisualiseringsföretag
Snap har shoppat. Man har köpt datavisualiseringsföretaget Metamarket.
När uppgifter om köpet kom ut fick marknaden glädjefnatt och handlade upp aktien fyra procent. Det visar att minsta tecken på att Snap kan börja få snurr på intäkterna räcker för att väcka hoppet.
Att se hur Snap kommer att integrera Metamarkets funktioner i Snapchat.
Snap Acquires Tech Startup Metamarkets
Metamarkets gives companies the ability to view dimensional level data through interactive visualizations that deliver the insights needed to make decisions faster.
Bitcoin når nya rekordnivåer
Bitcoins värdering fortsätter rusa fram som en skadeskjuten Hyperloop. Idag knäckte kryptovalutan för första gången 7000 dollar-gränsen. I skrivande stund kostar en bitcoin 7300 dollar. Vilket är… en del…
Bitcoin hits record high as it surges past $7,300
Early cryptocurrency adopters must be overwhelmed with joy right now as Bitcoin has surpassed the $7,000 mark to set new record high value.
Amazon registrerar kryptodomäner
Det spekuleras i att Amazon kan komma att acceptera kryptovalutor som betalningsmedel. Idag späddes de ryktena på rätt ordentligt i och med uppgifterna att de har registrerat tre nya kryptokopplade domäner. Amazon äger nu nu äger (minst) fyra sådana domäner. Som amazonbitcoin och amazonethereum.
Nu har jag inte full koll på vad som skulle krävas för att kunna ta emot kryptovalutor som betalningsmedel, men jag antar att det inte behövs en separat domän för att få till det. Visst kan det vara så enkelt att Amazon inte vill att någon annan ska regga domänerna, men man skulle också kunna tänka sig att Amazon kanske har lite mer högtflygande planer…
No Title
No Description
Grab släpper digital plånbok
Förra veckan meddelade bildelningsföretaget Uber att man släpper ett eget kreditkort i samarbete med Barclays. Ett kort som, precis som vanliga kreditkort, går att använda för att betala för det mesta – inte bara Ubers tjänster.
Den asiatiska konkurrenten Grab vill inte vara sämre. Nu utökar man funktionaliteten i sin digitala plånbok GrabPay till att också omfatta tredjepartshandlare, även här – inte bara för att betala för Grabs tjänster.
Förstås ett sätt att bredda sin verksamhet men också, och kanske än viktigare, ett effektivt sätt att få in en massa information om sina kunder – även när de inte sitter i en Grab-bil.
https://techcrunch.com/2017/11/01/grab-takes-a-big-step-into-digital-payments/
Essitys aktie drabbas (nog) av flashkrasch
Essity, som tidigare i år knoppades loss från SCA, hade en intressant börsdag igår. Helt plötsligt dök kursen för att direkt studsa tillbaka. Något som skulle kunna vara en flash-krasch.
Branschspråk för: börsrobot som får spel.
Det mest kända exemplet är från 2010 när en 36 minuter lång krasch fick de totala börsvärdena för Dow J och Nasdaq att för en stund tappa nån biljon i värde.
För nån vecka sedan råkade Dow J lägga ut en låtsasnyhet om att Google köpt Apple. Precis den typ av information som skulle kunna ha plockats upp av en robot, som agerade och sen börjar dominobrickorna trilla. En utmaning när börsrobotarna bokstavligen talat tradar i ljusets hastighet.
BÖRSEN UPPGER EJ OM DE AVSER MAKULERA FLASH-KRASCH | Placera
STOCKHOLM (Direkt) Hygienföretagets Essitys aktie föll under måndagseftermiddagen kraftigt för att kort därefter återhämta sig. Aktien rasade från 245 kronor ti
Youtube-kanal om Bitcoin
Ett rätt självklart område för ”how to”-videor: (privat)ekonomi, sparande och investerande. Och vad kan väl vara mer lämpligt än ett extremt buzzigt område som väldigt få egentligen har koll på vad det betyder? Som kryptovalutor.
Youtube-klipp om bitcoin har blivit kassako för svensk 21-åring
”Målet är att utbilda hela världen”
Övrigt
Google Optimize får nya funktioner
- AdWords-integration: Testa vilken landningssida som konverterar bäst.
- Mål: Skapa mål direkt från Optimize istället för att använda mål som tidigare har skapats i Analytics. Dessutom större möjligheter att mäta specifik aktivitet under ett experiment. Exempelvis att kunna se filnedladdningar eller videospelningar på olika versioner av en sida.
Google Optimize now offers more precision and control for marketers
Savvy businesses review every step of the customer journey to ensure they are delivering the best experience and to find ways to offer more value.
Firebase får ett funktionslyft
Integration med Crashlytics, bättre pushmeddelandefunktioner, ett A/B-testramverk och Predictions – AI-smarts som stöd för utvecklare att exempelvis kunna skapa dynamiska användargrupper utifrån vad användare bedöms göra i framtiden.
Google Firebase gets predictions, Crashlytics integration and a new A/B testing service | TechCrunch
Firebase is now Google’s platform for developers who need a backend and other services to build, run and manage their mobile and web apps. Today, at an event in Amsterdam, the company announced a wide range of updates to the platform that touch many of the service’s core features.
Apples och Googles hamburgeremoji rör upp känslor
Nu är det krig på riktigt. Mellan Google och Apple igen. Ja, eller mellan respektive företags fans. Eller egentligen handlar det om upprörda känslor från olika skolor av hamburgerfans.
Googles och Apples hamburger-emoji staplar nämligen ingredienserna i olika ordning.
Upprördheten mot Googles variant baseras på att man har lagt osten under köttet. Apples gör rätt här, men lägger å andra sidan salladen underst – vilket också rör upp känslor. Även om det förstås finns de hamburgerfans som försvarar besluten. Ordet ”isolering” förekommer i argumenten.
Ifall ni saknar något att twitterrasa över just idag.
http://mashable.com/2017/10/30/apple-google-burger-emoji/
Temat från Ghostbusters spelat på floppydiskstationer
Min skivsamlarkarriär inleddes på riktig när jag fick soundtracket till Ghostbusters i födelsedagspresent. Det här kan därför vara något av det bästa och vackraste jag sett på länge. Ray Parker Jr:s klassiker spelad på en Floppotron.
Vad är en Floppotron undrar du? En hemmabyggd musikmaskin bestående av 64 floppydiskar, hårddiskar och matrisskrivare.
Briljant. Fullständigt briljant
Ghostbusters Theme Played on Floppy Drives Is the Perfect Trick-or-Treat Soundtrack for Nerds
For a while now, Paweł Zadrożniak has been treating us to some classic tunes played on his Floppotron- a musical instrument built from 64 floppy disk drives Frankenstein-ed together. His latest work nails the Ghostbuster theme song just in time to update your trick-or-treat playlist.
iOS 11 får 70 nya emojis
🤩🤨🤯🤪🤬🤮🤫🤭🧐🧒🧑🧓🧕🧔🤱🤟🤲🧡🧙♀️🧙♂️🧚♀️🧚♂️🧛♀️🧛♂️🧜♀️🧜♂️🧝♀️🧝♂️🧞♀️🧞♂️🧟♀️🧟♂️🧖♀️🧖♂️🧗♀️🧗♂️🧘♀️🧘♂️🧠🧣🧤🧥🧦🧢🦓🦒🦔🦕🦖🦗🥥🥦🥨🥩🥪🥣🥫🥟🥠🥡🥢🛸🛷🥌🏴🏴🏴⏏️