Kategorier
AI - Artificiell intelligens Bekvämlighetsekonomin Botar Detaljhandel/e-handel Ekonomi och finans IoT - internet of things Mobilt Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 46 2017

Facebook släpper ny app för innehållsskapare, kollaborativa stories och gör serie med Bill Murray. LinkedIn rullar ut Career Advice. Google uppdaterar Maps med smartare vägbeskrivningskartor och släpper nya chattbotverktyg. Amazon köper rättigheterna till Sagan om ringen. Tesla släpper sin första långtradare. Airbnb på gång att släppa sitt eget annonseringsnätverk. Och mycket mer.

Spaningar från veckan som har gått.

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook släpper ny app för innehållsskapare: Creator

Facebook släpper ännu en app. Ja, eller uppdaterar egentligen Mentions och ger den ett nytt namn: Creator. Som det låter, en app för (video)innehållsskapare. Till skillnad från Mentions är den öppen för alla. Funktioner i appen:

  • Extrafunktioner till Facebook Live: skapa anpassade intron och outron, lägg till interaktiva dekaler och anpassade videoramar
  • Ta och redigera bilder och posta dem till Facebook Stories (man hoppas att det inte bara är FB Stories som omfattas…)
  • Samlad inbox för kommentarer från Facebook och Instagram samt Messenger-meddelanden
  • Statistik för allt ovanstående (kan man anta)

För iOS nu, Android ”kommande månaderna”.

Facebook made an app just for video creators

The Verge is about technology and how it makes us feel. Founded in 2011, we offer our audience everything from breaking news to reviews to award-winning features and investigations, on our site, in video, and in podcasts.

Nytt försök att få oss att använda Facebook Stories

Facebook vill som sagt var verkligen att vi ska börja använda Facebook Stories. Nya grejer:

  • Messenger Day skrotas och slås ihop med Facebook Stories. Svar på Stories kommer dyka upp i Messenger.
  • Direct skrotas också
  • Stories For Events/Groups är nytt, kollaborativa Stories där administratörer kan moderera det som användare lägger till (låter väldigt mycket som Snapchats motsvarighet)
  • Nya integritetsinställningar så att det bättre går att styra vem som får se en story
  • Facebook Stories läggs till i Lite-appen

Facebook is killing Messenger Day and consolidating it with Facebook as Stories

Also, collaborative Stories for events

Facebook lägger till nya annonsfunktioner för globala varumärken

  • Dynamic language optimisation: lägg till flera språk i en kampanj, Facebook väljer rätt språk för respektive mottagare
  • Multi-country Lookalike Audiences: bygg upp lookalikes i valfria kombinationer av länder och regioner
  • Multi-city targeting: rikta annonser mot alla städer större än en viss population
  • Cross-border insights finder: jämför data mellan olika länder baserat på hur en viss kampanj historisk har fungerat i Facebook, Instagram eller FB:s annonsnätverk

Grow Your Business Internationally with Facebook

We’re introducing four new cross border solutions to make it easier for all business to grow, around the corner or around the world.

Facebook testar ny videodelningsstatistik

Facebook (beta)lägger till mer statistik. Highlighted Shares to Video Insights – en sammanställning över de fem sidor som delat vidare en video mest, sorterat efter visningar.

Tanken är att man ska få insikter kring vilka sidor som har följare liknande dina för att kunna bygga en ”Facebook-roll”, typ.

https://media.fb.com/2017/11/15/adding-highlighted-shares-to-video-insights-for-pages/

Facebook testar Fan Club-app

Facebook verkar vara på gång med ytterligare en app: Fan Club. Ja, eller om det i det här fallet kanske snarare handlar om en ”API-app”, dvs. en integration kopplad till livesändningar. Antingen för att skicka eller ta emot en sändning. Oavsett en app för influencers. Tja, eller exempelvis artister.

Att se när det här dyker upp fullt ut och hur det då blir.

Facebook adds live video Fan Club feature, but only for cool kids

Facebook is quietly working on a new Fan Club app that helps influencers keep in touch and engage with their audience – but it hasn’t launched yet.

Facebook testar relaterade länkar efter videoklipp

Facebook gör en Youtube och testar relaterade länkar efter videoklipp.

Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: ”Facebook is testing topic tags to aid discovery of related content (shown after watching a video)h/t @ohitsmerenz pic.twitter.com/SUZuSR1zOb / Twitter”

Facebook is testing topic tags to aid discovery of related content (shown after watching a video)h/t @ohitsmerenz pic.twitter.com/SUZuSR1zOb

Bildspel som omslagsbild

Ny funktion för Facebook-sidor: möjlighet att lägga till ett bildspel som omslagsbilden.

Facebook’s Adding New Cover Slideshows for Pages

Facebook’s adding cover photo slideshows, a new way to spice up your Facebook Page.

Facebook rapporterar nya mätfel

Facebook har drabbats av nya mätfel. Den här gången gällande videovisningar i nyhetsflödet och Instant Articles. Videofilmer har fortsatt spelas efter det att användaren scrollat förbi dem och annonsörer har fått betala även för den tiden, även om alltså det inte varit ”riktigt” tittid.

Till Facebooks fördel ska bli att man kommer ersätta de annonsörer som drabbats och att de omgående pudlar. Facebook har också under året möjliggjort för extern granskning och verifiering av mätetal. Ett arbete som företaget i och med detta säkerligen lär fokusera än mer på.

https://marketingland.com/facebook-refunds-advertisers-mobile-video-ads-played-view-227834

Facebook och Google börjar med Trust Indicator-märkning av nyheter

Intressant och lovvärt initiativ. Över 75 nyhetsföretag har enats om att börja använda ”Trust Indicators” för att märka upp nyhetsinnehåll. ”Certifieringen” går via The Trust Project, med andra ord kvalitetssäkring via tredje part.

Både själva publikationen och författarens expertis kommer att betygssättas (typ) och det kommer finnas relaterad information och hänvisningar när det går och är relevant.

Märkningen kommer att synas hos t ex Facebook och Google, genom att informationen finns intill artiklar. Facebook har lösning på plats, men Google jobbar på det.

Det här lär i sig inte lösa fejknyhetsproblematiken (because: people), men ytterligare ett försök

Facebook, Google and others add trust icons to tackle fake news

More than 75 major news outlets have agreed to use Trust Indicators on their content in a bid to stem the tide of fake news. Facebook, Google, Twitter and Bing will display the indicators on their sites as part of a partnership with The Trust Project, which aims to promote authentic fact-based journalism.

LinkedIn

LinkedIn släpper Career Advice

Nu börjar LinkedIn rulla ut Career Advice-funktionen som har betatestats ett tag. Med andra ord möjligheten att i sina inställningar ange om man söker en mentor eller kan ställa upp som mentor. Sen ska man alltså kunna Tinder-svajpa fram en dejt om det visar sig att man hittar en match.

Rullas ut globalt ”kommande månaderna”, så det återstår att se när det landar här hos oss.

https://blog.linkedin.com/2017/november/15/introducing-linkedin-career-advice-a-new-way-to-help-you-find-and-connect

LinkedIn uppdaterar Lead Gen Forms

  • Lead Gen-formulär för sponsrade InMails
  • Lägga till upp till tre anpassade frågor, plus en öppen fråga, i ett Lead Gen-formulär (fungerar för sponsrade InMails och sponsrat innehåll)
  • Lead Gen för det förhållandevis nya formatet Dynamic ads

LinkedIn Strengthens Lead Gen Forms With New Features

LinkedIn delighted advertisers in April with the launch of Lead Gen Forms for Sponsored Content – Following their success, LinkedIn is now updating them with a few new features. LinkedIn’s Lead Gen Forms became a big gamechanger for the platform’s

Twitter

Bloombergs dygnet-runt-nyhetskanal för Twitter drar igång

I våras meddelade Twitter att man planerade att starta ett dygnet-runt-nyhetsnätverk som ska sända exklusivt via Twitter och nu har vi fått ett datum: 18 december. Bloomberg är första företaget ut. Och det är ingen liten satsning: 50 personer ska arbeta med den.

Som konstateras i artikeln har även Bloomberg numer 280 tecken att leka med. Och, med tanke på timingen är det inte omöjligt att det är det här som är anledningen.

När satsningen presenterades sa ansvarig på Bloomberg att man ska leverera ”important news” till ”Twitter’s intelligent audience”. Det är med andra oklart vad majoriteten av Twitter-användarna kommer att erbjudas.

Bloomberg’s Twitter-based news network launches December 18th

Bloomberg is launching its 24-hour rolling news network, based on Twitter, on December 18th. The project — originally announced in May — has got substantial weight behind it, with Goldman Sachs, Infiniti, TD Ameritrade, CA Technologies, AT&T and CME Group each contributing up to $3 million to the partnership.

Twitter bekräftar att man testar tweetstorm-funktion

Japp. Precis vad världen behöver. Twitter bekräftar nu att man testar den tweetstorm-funktion som det ryktats om tidigare. Författa ett gäng tweets och lägg sedan ut alla i en twittermatta med ett tryck. Mmmkay.

Twitter confirms it’s testing a tweetstorm feature | TechCrunch

Twitter confirms it’s testing a feature that allows users to more easily create ”tweetstorms” – those series of connected tweets that have grown to be a

Pinterest

Pinterest lägger till fem nya bildsökfunktioner

Pinterest fortsätter att förbättra sin bildsökfunktion. Nya funktioner:

  • Lens Your Look: sök på ”höstkläder” och ladda upp en bild på din favoritjacka för att hitta höstkläder som passar till den
  • Shop the Look: samarbete med ShopStyle, vilket betyder att Pinterest lägger till 5 miljoner prylar från 25 000 varumärken som kan gå att köpa direkt via appen
  • Responsive Visual Search: zooma i bilder för att enklare kunna söka med bilden
  • Pinterest Pincodes: Pinterests egna QR-koder, fota en kod och ”see curated ideas on Pinterest inspired by what you’re looking at in the real world” (lite oklart vad det innebär)
  • Ett Firefox-tillägg för att lägga till bildsök där

http://bit.ly/2iVtG0B

https://blog.pinterest.com/en/introducing-next-wave-visual-search-and-shopping

 

Sök/SEO

Google Maps anpassar sig efter resesätt

Google Maps får ett nytt utseende. Eller rättare sagt flera. Kartan anpassar sig nu efter ditt resesätt.

Åker du kollektivt ser du stationer och rutter, åker du bil dyker bilrelaterade grejer som bensinstationer upp och om du bara turistar så hamnar fokus på sevärdheter och andra turistiga platser och etablissemang.

Google vässar alltså på söksmartheten i sina kartor. En sån där självklar grej när man ser den.

Rullas ut kommande veckorna och verkar oväntat nog komma till alla Maps-plattformar samtidigt (inte först till Android som lite har blivit Googles MO senaste tiden). MEd andra ord lär man ha testat den här ordentligt.

Google Maps’ new look adapts to how you travel

Google Maps may be a cornerstone of navigation for many people, but its visual presentation can occasionally leave something to be desired. Why would you care about gas stations when you’re taking the subway? To that end, Google is giving Maps a fresh look that adapts to your travel methods and what you’re looking for.

Google uppdaterar sin jobbsökartjänst

Google lägger till nya funktioner i sin jobbsöktjänst. Som bättre geografiska sökmöjligheter och möjlighet att spara individuella jobb för att söka senare. Och dessutom kommer Google också, direkt i sökresultatet, att visa lönestatistik för den typen av roll.

Det sista är förstås det riktigt intressanta. Som konstateras är lönenivåer i princip aldrig del av en jobbannons. Visst, individuell lönesättning och allt det där, men egentligen är det lite märkligt att det inte finns cirkainformation. Kan rimligtvis spara tid både för sökande och företag.

Blir intressant att se om Googles initiativ kan få fler att börja med motsvarande information.

http://mashable.com/2017/11/15/google-search-job-listings-update/

 

Strömmande medier

Amazon har köpt rättigheterna till Sagan om ringen

Ryktet från förra veckan visade sig stämma: Amazon har köpt de globala rättigheterna till att göra en tv-serie av Sagan om ringen. Ja, eller ”videoserie” eller ”strömningsserie” eller vad det nu blir.

Men det innebär inte att vi kommer att få se sagan om ringen en gång till, uppdelad i tv-serie-långa avsnitt. Man har sannolikt insett, klokt nog, att det är lite dumdristigt att ge sig på ännu en filmatisering efter Peter Jacksons trilogi. Serien kommer att ”explore new storylines preceding J.R.R. Tolkien’s The Fellowship of the Ring”.

Man gör alltså samma sak som bl a Disney gett sig in på med Star Wars: bygga (vidare på) ett universum.

https://www.theverge.com/2017/11/13/16644782/the-lord-of-the-rings-amazon-television-show

Amazon börjar med prova-på-abonnemang för under en dollar

Marknaden för strömmad musik kan sammanfattas rätt enkelt. Spotify. Apple Music. Definitivt om vi pratar om betalande kunder.

Men det finns förstås andra spelare som gärna vill ha del av kakan. Inte minst Amazon, som laddar sitt Prime-medlemsskap med allt fler fördelar. Som Amazon Music. Amazons tjänst kostar (för Prime-medlemmar) mindre än Spotify och Apple Music och nu slänger man dessutom in de första tre månaderna för 0,99 dollar. Visserligen dyrare än Apples noll dollar, men en rejäl tröskelsänkning.

Kan absolut locka kunder, men att tjänsten kopplas ännu tätare till Prime lär vara den riktiga framgångsvägen för Amazon.

http://mashable.com/2017/11/14/amazon-music-unlimited-99-cents/#BXhN2M_hFsq8

Amazon släpper annonsfinansierad version av Prime Video?

När Amazon igår släppte nyheten att man har köpt rättigheterna till Sagan om ringen annonserade Bezos det med tweeten ”Amazon Prime heads to Middle Earth”. Förstås en snygg blinkning, men också talande att han pratade just om Prime.

Dessutom kom också uppgiften att Amazon planerar en freemium-version av Prime Video. Till skillnad från betalversionen kanske den här kommer att vara tillgänglig för icke-Prime-medlemmar och vara annonsfinansierad.

Med andra ord kan Amazon vara på gång att hitta ytterligare en plattform för sitt annonsnätverk samtidigt som man kan använda annonsabonnemanget för att knuffa folk mot betalversionen. Och därmed hela Prime-paketet.

Amazon denies that it’s developing a freemium version of Prime Video, despite reports

An alternate to the $99 subscription

Facebook gör serie med Bill Murray

Facebook presenterar ännu en serie till Watch. En baseball-serie med Bill Murray och hans bror.

Ja, baseball så till vida att Bill och Brian kommer att besöka Minor League-baseballplaner och, tja, prata. Hänga med människor, insupa den lokala atmosfären och vara bröderna Murray. ”Unscripted”, så man kan anta att det kommer att bli väldigt, väldigt mycket Bill Murray.

Kort sagt, låter briljant.

http://mashable.com/2017/11/13/bill-murray-facebook-watch-extra-innings/#v_at7HXaCZqQ

Facebook Watch får exklusiva rättigheter till college baseball

Ännu mer sportsändningar i Facebooks Watch-satsning. Via ett samarbete med Stadium har Facebook fått de exklusiva rättigheterna till 47 collegebasketmatcher.

Facebook adds live college basketball games to its Watch tab

Facebook has been getting more and more interesting content in efforts to build out its Watch tab, and now it’s added college basketball to the mix. The social network has partnered with Stadium, a multiplatform network for sports, to exclusively show 47 live college basketball games on Facebook Watch.

Youtube lägger till funktion för biljettförsäljning

Spotify erbjuder redan funktionen och nu gör Youtube samma sak: lägger till möjlighet att köpa biljetter direkt vid ett klipp.

Officiella musikvideor som läggs ut i tjänsten kommer visa kommande konserter med artisten. Varje konserttillfälle kommer ha en länk till en plats där du kan köpa biljetter. Ja, så länge som biljetterna säljs via Ticketmaster, som är den återförsäljare som omfattas av funktionen.

Det här är förstås ännu ett sätt för Google att visa att Youtube är ett ställe som det går att tjäna pengar via. Och inte bara via annonser. Och likt Spotify är det också en satsning à la Myspace – en ”webbplats” för att marknadsföra sig och interagera med sina fans.

YouTube adds concert listings to music videos

Google announced a new YouTube feature today that will make it super easy to find and purchase concert tickets. Starting today, official music videos posted on YouTube will show upcoming concert dates for that artist and each show will have a link to where you can purchase tickets.

Spotify börjar sälja make-up

Och det är klart att Spotify nu börjar sälja make-up. Frågor på det?

Nu är det inte riktigt så knasigt som det låter, eftersom det är del av Spotifys befintliga avtal med Merchbar. Lite Myspace (yngre läsare, ”Myspace?”) över det – en försök att ge artister en merchförsäljningsplattform hos Spotify.

Logiken är det förstås inget fel på. På samma sätt som Amazons nyligen utökade influencer-program handlar det om att ge människor med många följare en plats att sälja egna produkter (eller produkter man rekommenderar) och få del av intäkterna, utan att behöva sätta upp en egen webbshop.

Spotify lär med andra ord lägga på mer funktionalitet av den här typen för artister.

Spotify expands merch to beauty products, sells out tickets for Who We Be | TechCrunch

Spotify, the $16 billion digital music ”startup” that is hotly tipped for an IPO, continues to lay the groundwork to diversify its platform beyond basic

Youtube skrotar länkar inuti klipp

Youtube skrotar möjligheten att marknadsföra videos, spellistor eller livesändningar mitt i ett klipp via ”popuper”. Helt enkelt eftersom typ ingen klickade på dem. Youtube har konstaterat att kort och länkar i slutskärmar konverterar betydligt bättre.

YouTube will stop showing the suggested video links you didn’t click

Have you ever clicked a YouTube creator’s suggested video link when it pops up mid-clip? No? You’re far from alone. YouTube has revealed that it’s removing the ability to promote videos, playlists or livestreams through in-video notifications as of December 14th. The streaming service isn’t shy about the reason why: few people were actually interested in these links.

Personaliserad tv-reklam?

En rätt självklar utveckling (och inte bara för att Trumps administration dödar alla regelverk kring konsumentskydd): tv-reklam som anpassar sig efter dig som individ, inte bara som del av en demografisk grupp.

Regelverket håller på att ändras i USA så att leverantörer av tv-sändningar kan göra som kabel-tv-bolag – samla in mycket mer info kring vad du/ditt konto tittar på.

Nu kan ju tv kännas rätt mossigt i dessa strömningstider, men tv är trots allt fortfarande väldigt stort. Bara i höstas meddelade Google att DoubleClick numer också kommer hantera just tv-reklam.

Så hej. De där skorna som följer dig på nätet kanske kommer följa dig även när/om du tittar på tv.

Bloomberg

No Description

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon ger Prime-medlemmar rabatt hos Whole Foods

Amazon fortsätter att ladda sitt Prime-medlemsskap med erbjudanden. Senast ut: rabatt hos Whole Foods.

I senaste kvartalsrapporten kom det fram att Whole Foods sålde bra efter övertagandet – på Amazon. Däremot var det inte samma framgångsaga i själva butikerna.

Å andra sidan lär själva handeln inte vara det primära syftet med butiksnätverket. Det handlar snarare om att få just en fysisk närvaro. Kanske framförallt för att lämna ut och lämna tillbaka e-handlade varor. Och att samtidigt använda de fysiska lokalerna för showroom för att marknadsför exempelvis Echo-prylarna. Om folk dessutom köper varorna i butiken? Bonus.

Driva offline för att driva online, alltså.

Amazon and Whole Foods unveil new price cuts for Prime members

Including discounts on turkeys in time for Thanksgiving

Amazon Go snart Go?

In the beginning there was Amazon Go and then… var det rätt tyst. Efter det att Amazon öppnade sin första helautomatiserade livsmedelsbutik med rätt mycket buller och bång handlade det mest om att testet drabbades av olika teknikproblem.

Som att konceptet hade problem med varor som flyttade sig och att många människor rörde sig samtidigt inne i butiken. Två ganska… avgörande grejer i en butik som ska kunna hantera många människor som handlar själva.

Nu verkar det som att Amazon fått ordning på de största problemen. (Ja, åtminstone om kunderna har på sig Pikachu-dräkter (?) och inte är ”grabby kids”.) Så det kan vara några steg närmare fullt fungerande Go-butiker.

Amazon’s automated convenience stores edge closer to public debut

Last year, Amazon opened its first convenience store embedded with its ”just walk out technology.” Located in Seattle, the Amazon Go store, which lets shoppers walk in, load up on the items they want and walk out without having to pay for the items in a checkout line, has been testing its technology with Amazon employees.

Boozt och Polarn & pyret i samarbete

Boozt blir första och enda återförsäljare utanför P&P:s eget nätverk som kommer att erbjuda hela P&P:s sortiment.

Exklusiva återförsäljare är inget nytt, men det finns trender här för detaljhandlare att notera:

  • Win-win. Boozt har e-handelsplattformen, P&P har butiker och ett starkt varumärke
  • Att kontrollera hela återförsäljarledet blir allt mindre relevant. Bättre att fokusera det man är bra på och hitta samarbetspartners
  • För e-handlare kan starka varumärken vara sjukt viktiga i kampen mot t ex Amazon.
  • DREAM: Distribution rules everything around me.

Boozt AB lanserar exklusivt samarbete med Polarn O. Pyret | Placera

Boozt.com befäster sin roll som en ledande aktör på den nordiska e-handelsmarknaden genom att lansera ett exklusivt samarbete med Polarn O. Pyret. Samarbetet in

Kunden före vinsten – framtiden för handeln?

Otroligt fina ord om arbetet mina 4500 kollegor levererar varje dag när de strävar mot imponerande kundmöten. Men jag delar främst den här för Malins avslutningsord, som sammanfattar mer än bara Systembolaget.

”Systembolagets sätt att behandla sina kunder, där utbildning är centralt, där rekommendationer och kunddialog ligger i medarbetarnas DNA och där omtanken om kunden kommer långt före kärleken till de produkter som säljs. Kanske är det också så att strävan efter att minimera ”friktion” i kundresan ska ersättas av önskan att maximera kundupplevelsen i varje möjlig situation?”

Relevant tanke för alla som arbetar med detaljhandel. Ja, eller kunder överhuvudtaget.

No Title

No Description

 

IoT – Internet of things

Tesla släpper sin första långtradare

  • Igår presenterade Tesla så sin första långtradare. Och ja, den ser ut som ett rymdskepp, både på in- och utsidan.
  • Batteriet ska räcka till ca 80 mils körning på en laddning
  • Kan laddas till ca 65 mils körning på 30 minuter via snabbladdning
  • Kan konvojköras så att den första bilen kontrollerar de efterföljande
  • Ska ha ett gäng säkerhetsfunktioner som t ex att förhindra saxning vid häftig inbromsning
  • Ratten sitter i mitten, inte till höger eller, för att ge föraren bättre överblick
  • Det går att stå i ”cockpiten”
  • Två displayer på respektive sida ratten
  • Dessutom förstås en massa uppkopplings- och kamerafinesser och självklart förberedd för självkörning

Tesla just unveiled its first electric semi – and it looks like a spaceship

Tesla CEO Elon Musk took the wraps off its first electric semi-truck on Thursday. The vehicle has impressive safety features and a stunning design.

Teslas släpper One more thing – världens snabbaste serietillverkade bil

Under gårdagens presentation av Teslas första långtradare gjorde Elon Musk en Steve Jobs när han rullade ut ”one more thing” ur släpet till en av långtradarna: en ny Roadster.

Har topphastighet på nätta 400 km/h och ska klara ca 100 mil på en laddning. Kommer kunna fixa 0-100 på under 2 sekunder. Enligt Musk själv kommer det bli den snabbaste serietillverkade bilden någonsin (jag har ingen aning om så är fallet).

Och just den sista meningen känns förstås som kärnan i det hela. Det här är raka motsatsen till 3-serien. Kommer inte ens vara i närheten av en bil för vanliga dödliga. Och mer än något känns det som ”titta vad som går att göra med våra batterier”.

Tesla just revealed its new Roadster, and it’s a complete game-changer

Tesla revealed its new Roadster – alongside its new electric big rig – on Thursday evening.

Startup gör det möjligt för privatpersoner att handla el med varandra via blockkedjan

Det här är extremt coolt. En startup i New York gör det möjligt för boende med solpaneler att sälja el till grannarna – utan mellanhänder. Det går även att dela med sig av överskottsström man inte använder grannarna. Alltihop drivs dessutom med blockkedjeteknik. Nätverket är självförsörjande så till vida att det kan fortsätta fungera även om det stora elnätet går ner.

Blockkedjan säkrar transaktionerna mellan de inblandade och det finns förstås API:er för att kunna bygga vidare.

Nya begrepp i min vokabulär: mikronät och närodlad el.

This New York start-up lets residents sell solar power to each… | This start-up is revolutionising energy. Learn more: wef.ch/gfc17 | By World Economic ForumFacebook

This start-up is revolutionising energy. Learn more: wef.ch/gfc17

Googles smarta hörlurar Pixel Buds lever inte upp till hypen

Under Googles stora hårdvaruevent tidigare i höstas var det Pixel Buds som bjöd på mest wow-effekt. Hi-tech-lurar med inbyggd Assistant och realtidsöversättning.

Nu har de första recensionerna landat och de jag har läst säger samma sak: mja. Eller rättare sagt, A for effort. Men inte A för genomförandet.

Det som inte sägs helt rätt ut överallt är att det känns som att Buds blivit framstressade för att kunna ge Google ett trådlöst hörlursalternativ till hörlursuttagslösa Pixel 2. Men det känns också lite som en typisk Google-hårdvaruprodukt. En konsumentpryl av ingenjörer. Smarta lösningar, men halvklunkigt gränssnitt och haltande plug-and-play.

https://techcrunch.com/2017/11/15/a-disappointing-debut-for-googles-pixel-buds/

Face ID kan komma till Homepod

Snart är det dags för Apples smarta högtalare att landa. Men redan nu kommer (förstås) rykten om kommande generationer. Som att de kan komma att få Face ID.

Likt Amazon och Google så börjar man i så fall med en hyfsat enkel högtalare (i jämförelse) som sedan får allt fler nya funktioner. Som artikeln konstaterar kan det förstås använda för att identifiera användare vid t ex en betalning – och man lär kunna ha hela familjen och säkert också vänner ”på fil”.

Med andra ord kan den, likt Google, känna igenom vem som kommer in i rummet. Vet vems lista som ska spelas om man säger ”spela min lista” – eller också börja spela direkt när man kommer in rummet och känns igen.

https://asia.nikkei.com/Business/Companies/Apple-supplier-eyes-smart-speakers-with-facial-recognition

Nu kan robotorna slå perfekta bakåtvolter

Och så är det fredag. Med sedvanligt obligatoriskt seriös fredagsavslutning. Boston Dynamics, företaget som på sätt och vis kommit att bli företagsansiktet för (bokstavligen talat) självgående robotar har nu lyft sin Atlas-robot ytterligare ett snäpp.

Den klarar nu av att göra en helt perfekt bakåtvolt. Och triumferande sträcka upp händerna i luften efteråt.

One giant leap for mankind har helt plötsligt fått en helt ny innebörd.

Watch Boston Dynamics’ Atlas robot nail a backflip

We’ve grown accustomed to seeing Boston Dynamics’ impressive line-up of robots strutting about in periodic video updates, each more terrifying than the last. But, every once in a while, the company unleashes a clip so awesome you can’t help but watch. And, so it is with its latest vid starring the humanoid machine known as Atlas.

 

AI – Artificiell intelligens

Google uppdaterar Assistant

  • Handoff-funktion som gör att utvecklare kan använda både en Home och en telefon för samma transaktion. Använd Assistant i en Home för att beställa och en telefon-Assistant för att betala.
  • Assistant blir ännu bättre på att förstå kontext, så att behovet att ange specifika tjänster med namn minskar (”släck lamporna” snarare än ”säg åt Philips Hue-appen att släcka”)
  • Dessutom nya språk och en enklare sökfunktion för att hitta Assistant-appar.

De första två är förstås väldigt intressanta som del i Googles satsning på att bygga ett riktigt Apple-ekosystem – över både hård- och mjukvara

Google updates Assistant with new features and languages

Also, the Nexus Player is back

Google släpper betalversion av chattbot-plattformen Dialogflow

Nu släpper Google en enterprise-version av chattbotplattformen Dialogflow, som man köpte förra året. En basplatta och en samling verktyg tänkt att just göra det enklare för företag att bygga olika former av konversationsgränssnitt.

Dialogflow får dessutom inbyggt stöd för röstigenkänning så att man inte längre måste gå via Googles ”röstmoln” för att utnyttja funktionen (färre anrop, bättre fart). Dessutom får Dialogflow ett antal nya statistik- och övervakningsfunktioner.

Den stora skillnaden mellan gratisversionen och betalversionen är att man får support, SLA och annat som företag gillar kring molntjänster. Ja, och dessutom stöd för fler anrop per dag.

Google launches a paid enterprise edition of its chatbot builder

Google today announced the beta launch of its enterprise edition of Dialogflow, its tool for building chatbots and other conversational applications. In

Google släpper Chatbase – chattbots-statistikverktyg

Nu släpper Googles Chatbase publikt – Google Analytics för chattbotar, typ. Du kan se aktiva användare, användningar och hur bra de håller kvar användarna. Dessutom hur boten mår (tamagotchi?) och annan allmän information. Och kunna spåra botar över olika tjänster.

Förutom analysverktyg använder Chatbase också Googles maskininlärningstekniker för att felsöka boten.

Chatbase ska kunna integreras med alla typer av meddelandetjänster (Facebook, Slack, WhatsApp, WeChat, Alexa, etc.)

Användare av Googles chattbotutvecklarplattform DialogFlow får direkt tillgång till Chatbase. Kommer vara gratis för alla användare, men man kan tänka att det kommer betalversion.

Google’s chatbot analytics platform Chatbase launches to public | TechCrunch

At Google I/O this year, Google quietly introduced a new chatbot analytics platform called Chatbase, a project developed within the company’s internal

Google släpper TensorFlow Lite

Google släpper en lättviktig version av TensorFlow till utvecklare, open-source-biblioteket med maskininlärningsfunktioner. TensorFlow Lite är speciellt optimerad för mobila enheter och tänkt att bli nästa generation av TensorFlow Mobile.

TensorFlow ska mer vara optimerad för att leverera ”färdigtränade” algoritmer till mobila enheter då dessa (än så länge) kräver betydligt mindre av den mobila hårdvaran. Och syftet är förstås att utvecklare enklare ska kunna få tillgång till maskininlärningsalgoritmer, utan att behöva bygga dem från grunden själva. Inte minst då TensorFlow som sagt är open source och kommer ha en egen utvecklarcommunity som bygger ny funktionalitet.

Announcing TensorFlow Lite

data:blog.pageName + ” Read more.”

AI lär sig identifiera känslor på rösten

Forskarna har byggt upp ett neuronätverk och tränat det att känna igen åtta olika känslor baserat på just rösten. I sig rätt logiskt: det lär i mångt och mycket vara ungefär samma teknik som är grunden för lögndetektorer. Biologiska förändringar utifrån sinnesstämning. Algoritmerna lär ha haft rätt i 70 % av fallen.

En svaghet även här lär vara hur den lär sig – och att inte alla människor uttrycker känslor på samma sätt. Men börjar man kunna pussla ihop olika biometripunkter (som vi människor) så lär träffsäkerheten kunna bli riktigt bra.

New AI system can identify emotions in human voice

This smart system surpasses traditional algorithms in that the interaction between a person and computer becomes more interactive.

 

Mobilt

Singapore-bank lägger till stöd för Face ID

Nu har Singapore-banken OCBC lagt till stöd för Face ID i sina tjänster. Med andra ord, har du en iPhone X kan du alltså logga in och bekräfta olika handgrepp med ditt ansikte istället för fingeravtryck eller annan inloggningsteknik.

Att se vilken svensk bank som hinner först. Ja, eller det handlar väl snarast om när Bank ID lägger till stöd.

OCBC Bank launches Face ID for customers to access consumer and business banking apps

OCBC Bank has tapped into Apple’s new Face ID facial recognition technology by allowing its customers to log into the bank’s consumer and business apps with their face, instead of using passwords or their fingerprints if they are using the new iPhone X.

Jätte-iPhone nästa år?

iPhone X är sååååå två veckor sen. Dags att titta framåt. Som nästa höst. Nu kommer uppgifter som bekräftar tidigare rykten. Att Apple kommer att släppa tre iPhone-modeller nästa år. Bland annat en Note-konkurrent. En bauta-telefon (ja, eller) på 6,5 tum – att jämföra med iPhone X:s 5,8.

Jag planerar att byta telefon nästa år. Jag hoppas att det finns någon modell som inte kräver en pirra.

Apple is expected to release 3 new iPhones next year – including a supersized iPhone X

One of the new phones could feature an edge-to-edge LCD screen and TrueDepth facial recognition that costs between $649 and $749.

Kommande iPhones kan få laser-3D-senor

IPhone X är som sagt sååå två veckor sedan. Dags att titta framåt. Två år framåt. Nu kommer uppgifter om att Apple kommer att vässa träffsäkerheten hos sin 3D-sensor med laserteknik. Mycket förstås för att få en ännu bättre AR-upplevelse, men kanske också ännu säkrare Face ID.

Även om, tja, jag tänker lite: laser – ansikte – ögon.

Apple is reportedly working on a laser-based 3D sensor for 2019 iPhone

The 2017 iPhone X has only just come out, and everyone is still soaking in the animoji novelty, but rumours about Apple’s 2019 iPhone are already emerging. Bloomberg has come out with a report today that suggests Apple is developing a new ”3D sensor” for the rear of the 2019 phone that will be used to improve the company’s developing augmented reality apps and services.

Dölja iPhone X-flärpen? There’s an app for that

Nu har jag fortfarande inte sett en X i verkligheten, men flärpen är tydligen det största problemet den här sidan Trump. Ja, eller så hette det innan telefonen ens släppts. Jag har inte hört lika mycket gnäll från dem som har en.

Men oavsett så har mänskligheten nu en räddning. Nu kan du ladda ner en app som döljer flärpen. Med andra ord får du samma svarta rad överst som i övriga iPhones.

Å andra sidan finns det en app i Google Play så att Android-ägare kan FÅ flärpen i telefoner som saknar den. Because människor.

iPhone X ’notch remover’ now available in App Store

Hot or notch?

 

Ekonomi och finans

Spotify köper portable musikstudion Soundtrap

Spotify har företagsshoppat. Den här gången svenska Soundtrap, vars produkt är en ”portabel musikstudio”. Eller för att använda terminologi från de sociala medierna: en tjänst för innehållsskapare. 

Det här känns nästan som ett köp istället för Soundcloud. Spotify har breddat sin verksamhet utanför att bara distribuera musik, men flera satsningar har, direkt eller indirekt, handlat om att hitta sätt att tjäna pengar utan de royalties som följer med musik. Eller rättare sagt: royalties till mellanhänder.

Likt t ex Netflix blir livet mycket lättare om du äger både innehållet och distributionsplattformen. Kan Spotify bli platsen musiker börjar sin skaparkärriär på så är det mer troligt att man kommer välja Spotify som kanal för biljett- och merchförsäljning och, tja, som ”skivbolag”. Ja, förutom att det dessutom dyker upp allt fler community-funktioner för artister hos Spotify.

Soundtraps vd om Spotify-affären: ”Det är otroligt roligt”

Spotify köper svenska Soundtrap, som i fjol värderades till över 200 miljoner kronor. ”Fantastiskt”, säger Soundtraps vd Per Emanuelsson.

Avanza börjar med bolån

Storbankernas kassakor får allt mer konkurrens, inte minst från nischbankerna. Senast ut att erbjuda bolån är nätmäklaren Avanza. Ja, eller formerly known as nätmäklare. Avanza har länge erbjudit vanliga bankkonton vid sidan av aktie- och fondhandeln.

Dessa har erbjudits i samarbete med andra och detsamma gäller för bolånen. Avanza har tidigare erbjudit lån för kunder med samlat kapital hos Avanza över 3 miljoner kronor till väldigt låg ränta. Nu börjar man erbjuda det till alla sina kunder. Räntan är högre än den för private banking-kunderna, men ska ligga rätt långt under storbankernas.

En väldigt spännande tankeövning: hur ser bolånemarknaden ut om tio år?

Startup och Avanza sätter press – utmanar storbankerna på bolån

Vill pressa bolåneräntan.

Airbnb köper Accomable – Airbnb för rörelsehindrade

Airbnb breddar verksamheten genom uppköp av företaget Accomable. Accomable har varit Airbnb för rörelsehindrade. Nu får Airbnb alltså en tillgänglighetsboost.

Visst handlar det om business, på samma sätt som när Google lägger till motsvarande funktioner i sina kartor, men det är oavsett ett bra och välkommet initiativ.

Airbnb buys ’Airbnb for disabled people’ startup Accomable in accessibility upgrade | TechCrunch

Airbnb, the accommodation and travel startup that is now valued at $31 billion, is today announcing an acquisition that points to how it wants to address

Airbnb köper AdBasis – bygger sitt eget annonseringsnätverk?

Facebook och Google är förstås de rätt överlägsna mästarna i digitalannonserings-VM, inte minst via sina annonsnätverk utanför de egna plattformarna. Men det finns ju andra tunga aktörer som försöker ta del av kakan. Amazon håller exempelvis på att att rampa upp sitt eget.

Ett lätt oväntat tillägg i den här skaran är Airbnb som igår meddelade att man köpt AdBasis, en adtech-startup.

Rent logiskt är det förstås inte så dumt. Förutom att de kan få en större kontroll över hur de marknadsför sina tjänster så kan de självklart sälja till andra – som en ny intäktsström. Och inte minst via annonsering i samband med företagets främst tillgång: uthyrningsobjekten.

Airbnb acquires ad tech startup AdBasis | TechCrunch

It looks like accessibility isn’t the only thing that Airbnb wants to upgrade on its platform. On the same day that Airbnb announced that it acquired

Lyft rekryterar experter inom strömmande medier

Uber-konkurrenten Lyft har förstärkt sitt team med ett antal lätt oväntade kompetenser: tolv experter inom liveströmmande. Som artikeln beskriver det verkar det nästan som att Lyft tänker satsa på ett helt nytt område: skapa en plattform för videoskapare.

Men det är ju inte så svårt att tänka att det skulle kunna kopplas samman med företagets huvudverksamhet. Och tja, om Apple kan göra Carpool Karaoke – varför inte Lyft, som har en carpool på riktigt? Du får åka gratis om Lyft får göra tv av dig.

http://mashable.com/2017/11/16/lyft-acquires-kamcord-driver-passenger-apps/

Hostmaker drar in 15 miljoner i finansieringsrunda

Man vet att ett företag blivit stort när andra företag kan bygga verksamhet ovanpå dess produkter eller tjänster i stor skala. Senaste exemplen: Airbnb och Hostmaker.

Hostmaker erbjuder Airbnb-uthyrare tjänster för att göra livet lättare. Städpersonal, professionell fotografering, inredningsstöd och granskning av potentiella hyresgäster. Nu tar Homemaker in 15 miljoner i en ny finansieringsrunda.

Distruptionsföretagen blir etablissemanget, den nya normen. På gott och ont. För blir man för stor och bekväm kan man själv bli den som disruptas.

Airbnb management service Hostmaker scores $15M Series B funding | TechCrunch

Airbnb continues to be an ecosystem in its own right, with a number of startups building a business by making the lives of hosts easier and potentially more lucrative. One such company is London-based Hostmaker, an upmarket Airbnb management service, which today is announcing $15 million in Series B funding.

 

Övrigt

Spotify börjar med flexibla högtider för de anställda

Intressant initiativ från Spotify: alla anställda i företaget kan välja vilka högtider de vill fira. Det finns med andra inte en fast uppsättning ”företagshelgdagar”, oavsett land, utan folk får välja själva.

Vill man vara cynisk kan man förstås säga att det är ett sätt att få ut fler arbetsdagar, eftersom det säkert i alla länder finns folk från alla trosinriktningar, men eftersom jag är positivt humör väljer jag att gilla initiativet och tycka att det är ett bra inkluderingsstatement. Intressant att se om de kan ”exportera” även detta tänk (och för den delen – få det att bli självklart även i Sverige).

Spotify skrotar obligatoriska högtider: ”Alla ska ha rätt att fira”

Hos musikjätten kan du själv välja vad du vill fira.

Bill Gates satsar på att bygga en smart stad

Bill Gates gör en Google. Han har har köpt 25 000 hektar mark i Arizona för att bygga ett ”smart community”. Bygga en smart stad från grunden, ungefär det Google kommer att göra i en del av Toronto.

Det intressanta med experimentet blir att man skapar en artificiell stad. Inte första gången det görs, men tanken här är förstås att inte bara skapa ett smart samhälle, utan ett hållbart samhälle. På riktigt.

Blir intressant att se vad stadsplanering kommer innebära 2018 när man inte har en befintlig stad att ta hänsyn till. I Googles fall kommer det dessutom att bli en datadriven stad, med sensorer överallt – för att kunna optimera löpande. Lär bli samma här.

Bill Gates Buys 25,000 Acres of Land in Arizona to Build ’Smart City’

Gates’ Belmont Partners investment firm just dropped $80 million to jump start development of a ’smart’ community in Arizona.

Firefox Quantum har landat

Ny Firefox-version i morgon. Med tanke på att webbläsare uppdateras mest hela tiden numer – och med tanke på att typ alla kör Chrome eller Safari – så är det vanligtvis rätt ointressanta nyheter. Däremot ska Firefox Quantum vara ett rätt stort fall framåt. Bland annat ska den vara betydligt mindre minneskrävande än Chrome.

Vid testkörning av betan var den märkbart piggare – jämfört med tidigare versioner av Firefox. Nu säger det med andra ord inte jättemycket och det var inte så att jag märkte en jätteskillnad jämfört med Chrome. Intressant att se slutgiltiga versionen.

Sannolikt inte tillräckligt att få Firefoxs marknadsandelar att göra ett jättehopp, men ändå.

Mozilla’s speedy new Firefox Quantum browser drops tomorrow

Firefox Quantum is ridiculously fast. Jump on it.

Google blir åter förvald sökmotor i Firefox

Igår släpptes senaste Firefox-versionen, Quantum, och den är rejält mycket piggare än tidigare utgåvor. Den nya versionen i sig lär inte få vanliga användare att byta från dem de har idag – men visst, främst Chrome får nu lite mer konkurrens från den webbläsare som säger sig stå fri från från de vinsttörstande jättarna.

Ja, eller hur det nu är med den saken. För samtidigt meddelas att Google nu åter blir förvald sökmotor i Firefox (åtminstone i väst). Mycket därför att, tja, den drar in pengar till Mozilla. Det betyder alltså att Google återerövrat både Firefox och Siri/iOS i år.

Så egentligen spelar det ingen roll för Google vilken webbläsare vi väljer. Typ

Mozilla terminates its deal with Yahoo and makes Google the default in Firefox again | TechCrunch

With the launch of Firefox Quantum, Mozilla released what’s probably the most important update to its browser in recent years. It’s faster, lighter and you should give it a try. And as you do so, you’ll notice another change: Google is now the default search engine again — at least if you live in the U.S., Canada, Hong Kong and Taiwan.

Chrome-plugin ger Trumps tweets passande utseende

Okej, det här är omotiverat roligt. Chrome-pluginen ”Make Trump tweets eight again” gör precis det. Gör så att det ser ut som att alla Trumps tweets har skrivits med krita.

Skärmpdump på Trump-tweets


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *