Kategorier
AI - Artificiell intelligens Detaljhandel/e-handel Digitala assistenter IoT - internet of things Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 8 2019 – del 2

Google Maps för iOS får stöd för att följa platser. Google Maps börjar visa var man kan lämna in mediciner. Google testar Assistant-annonser. E-handelsbarometern 2018. Pressbyrån siktar på att öppna obemannade kontorsbutiker. SoundCloud blir hubb för musikdistribution på andra strömningsplattformar.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i sammanställningen

Del 1: 1177-gate – 2,7 miljoner samtal till 1177 läckta, Sociala medier

Del 3: Bekvämlighetsekonomin, Mobilt, Ekonomi och finans, Övrigt

Sök/SEO

Google Maps för iOS får stöd för att följa platser

Ännu en nyhet i iOS-versionen av Google Maps. En funktion som kom för inte särskilt länge sedan till Android och som nu alltså även dyker upp i iPhones: möjligheten att följa platser. 

Som konstateras: Googles motsvarighet till att följa sidor på Facebook eller företags Instagram-konton. Tanken är att företag på det här sättet ska kunna komma i närmare kontakt med sina kunder och att kunder ska få veta vad som är på gång hos företaget i fråga. Kanske en butik som erbjuder rabattkuponger. 

Känns kanske inte som att människor kommer att springa benen av sig för en sån här funktion. Men det beror förstås på både hur företag kommer använda funktionen och hur Google kommer att utveckla den. 

Google har redan börjat testa AR-vägbeskrivningar och beskrivningar med mer naturliga platser. Som ”sväng höger efter McDonalds” istället för att bara säga att man ska svänga in på gata X. Det här kan förstås ge möjlighet till nya typer av annonsering, där Google-data om oss kan korsköras med vår position så att jag, i realtid där jag går med Maps, får erbjudande om exakt det som mest troligt kan få mig att gå in i en butik och handla. 

Now on iOS: Follow your favorite places on Google Maps

Starting this week, you can stay up to date on your favorite places right from the Google Maps app on iOS. Simply search for a place-whether it’s a new restaurant that just opened up in your neighborhood or that must-try bakery across town-and tap the Follow button.

Google testar Assistant-annonser

Intressant och säkerligen troligt scenario: Google Assistant-annonser. Alltså annonser som svar på en sökning gjorde via Assistant. Ja, eller förmodligen EN annons. Det är ju generellt lite så vi vill att våra digitala assistenter ska fungera (om inte idag så på sikt): gör jobbet åt mig. Det betyder att ta fram bästa svaret på en fråga i alla lägen. 

Den större frågan som är kvar att knäcka är förstås motsvarande vid interaktioner med enheter som är rena röst/högtalar-enheter. Eller åtminstone de enheter som saknar skärm och grafiskt gränssnitt. Finns initiativ även här (där Amazon verkar ha kommit snäppet längre), men än så länge måste det snarast klassas som att doppa tån i vattnet och se varmt vattnet (mottagligheten hos användarna) är. 

Å andra sidan håller det på att bli det snudd på mest effektivaste sättet att få folk att betala för ungefär vad som helst på nätet: slipp reklam. Eftersom radioreklam är ungefär det värsta som någonsin har skapats är min betaltröskel sannolikt väldigt låg i de här sammanhangen. 

Och ja, nu tänker vi förstås Black Mirror här. Reklam som klassfråga. Något som bara de långt ner i inkomsttrappan behöver bekymra sig om. 

Google tests ads in Assistant results

With the Assistant now on a billion devices, the move was inevitable.

Google Maps börjar visa var det går att lämna in mediciner

Ny funktion för Google Maps i USA: möjlighet att söka efter platser där medicin kan lämnas in. 

Ännu en rätt självklar funktion nu när man ser den. Alltså att man inte bara kan googla fram en lista med platser utan få de exakta platserna utpekade i min närhet. Vi lär förvänta oss att mer och mer av den här typen av information ska kunna finnas direkt tillgänglig i centrala appar. Som att jag kan söka butikers sortiment direkt via Google (Maps) och få veta vart jag ska gå – utan att behöva besöka det säljande företagets webbplats, app eller liknande. 

Google Maps can now guide you to drug disposal locations

Drug disposal programs have been cited as an effective tool in the fight against opioid abuse by medical studies and the White House. Now Google is lending a hand by pinpointing 3,500 of these drop-off sites on Google Maps and via Search in partnership with the DEA, HHS, CVS, Walgreens and state governments.

Detaljhandel/e-handel

E-handelsbarometern 2018 har landat

E-handelsbarometern för 2018 har landat. Har inte kollat in rapporten än, så jag nöjer mig just med att lyfta rapportens första sammanfattningspunkt:

E-handeln ökade med 15 procent under 2018. Det innebär att ehandeln i Sverige omsätter 77 miljarder kronor, och motsvarar 9,8 procent av den totala detaljhandeln i Sverige. Starkast tillväxt under helåret visade livsmedelsbranschen följt av möbler och heminredning samt sporthandeln.

Rapporten kan i sin helhet laddas ner via länken nedan. (Kan återkomma med några reflektioner när jag väl har hunnit läsa.)

E-handelslogistik – helhetslösningar | Företag

PostNords heltäckande e-handelslösningar hjälper dig som företag att öka försäljningen på nätet – från köp till leverans. Läs mer om vårt erbjudande.

Pressbyrån siktar på att öppna obemannade butiker i kontor

Pressbyrån gör en Kina: siktar på att öppna obemannade butiker, ja, eller kiosker, på arbetsplatser. 

Det vanliga alltså: se till att finnas där kunderna är istället för att förvänta dig att kunderna kommer till dig. Gäller såväl online som offline. 

Pressbyrån kliver ännu närmare kunden – flyttar in på arbetsplatser

Nu vill Pressbyrån flytta in på arbetsplatser runt om i Sverige. Kontoret kan helt enkelt få sin egen lilla butik. ”En utveckling av vår pågående expansion”, säger Reitan convenience Sverige-vd.

Strömmade medier/Prenumerationstjänster

SoundCloud blir hubb för musikdistribution på andra strömningsplattformar

Häromveckan kom siffror om att musikplattformen SoundCloud har fem gånger så många låtar som de flesta andra. Oftast brukar Apple Music, Spotify, Amazon, Tencent och andra sägas ha runt 35-45 miljoner låtar. SoundCloud ska ha 200 miljoner. 

SoundClouds problem är alltså inte innehållet (särskilt som det finns sjukt mycket exklusivt innehåll här). Problemet handlar om pengar. Dels att man förlorar pengar och dels att man inte har kunnat ge innehållskapare intäkter som incitament att satsa på plattformen. 

Förra året la man till just det senare för ”hundratusentals” artister. 

Igår kom det som kan sägas bli en riktig gamechanger för plattformen. Man gör som Spotify och kopplar loss innehållet från den egna plattformens gränssnitt. Istället kan nu SoundCloud-medlemmar som uppfyller vissa villkor distribuera sin musik till konkurrerande musiktjänster. Kort sagt alltså använda SoundCloud som distributionshubb för att ut sin musik till alla ovanstående musiktjänster (och fler) och därmed få såväl spridning som intäkter där, utan att låsa sig till en. 

Det här lär vi se mer av från företag som inte tillhör techgigantskiktet. Hitta en lite annan roll i plattformsekonomin för att överleva. 

Blir väldigt intressant att följa. 

SoundCloud Is Now a Full-Blown Distributor to Apple Music, Spotify, Pandora, and Others – Digital Music News

Save Save SoundCloud may now become a one-stop shop for every indie artist. SoundCloud CEO Kerry Trainor has been on the move. Following a turbulent 2017, Trainor made good on his promise. The indie streaming music service brought in over $100 million in revenue. For the year ending December 31st, 2017, SoundCloud’s global revenue reached […]

Amazon siktar på att släppa 30 filmer om året

Tänker Amazon steppa upp sina satsningar på eget videoinnehåll. Aw hell yes. Vad sägs om sisådär 30 filmer per år, plus förstås en drös serier. 

Amazon kommer inte bara följa Netflix i produktionstakt (nästan åtminstone, Amazon vill inte sluta med en endless scroll som Netflix – what, me avundsjuk?), man kommer också differentiera hur filmerna når konsumenter. Vissa kommer att bli bioexklusiva de första tre (jag-vill-ha-en-Oscar)månaderna. Andra kommer hamna direkt på Prime Video. 

Förra året gick det rykten om att Amazon var (är) intresserade av att köpa en biokedja. Det tror jag fortfarande finns på horisonten. Om man nu måste visa filmer på bio för att ha chans att hänga i de fina filmsalongerna så är det väl ändå jäkligt onödigt att dela med sig av intäkterna. 

Häromdagen köpte Amazon för första gången filmrättigheterna till Amazon-utgivna böcker. Alltså se till äga alla steg i en berättelses livscykel – såväl vad gäller innehåll som distribution. Det här är ännu ett steg. Visst kan man köpa en film från någon annan, men ska man göra det själv från scratch kan man lika gärna behålla kontrollen och intäkterna från ax till limpa. 

Amazon Ups the Ante with Netflix, Aims to Release up to 30 Movies a Year | Digital Trends

Netflix has a seemingly endless appetite for spending money on both licensed and original content alike. But Amazon Studios isn’t far behind. A recent interview with studio chief Jennifer Salke revealed an annual budget in excess of $50 million and up to 30 theatrical and direct-to-Amazon Prime titles.

Facebook släpper ännu ett frågesportsprogram för Watch

Facebook Watch känns… som något som Facebook inte vet vad de vill göra med. Nu kommer nästa samarbete. Ett frågesportsprogram som kommer att köras av MTV (kanalen som en gång i tiden handlade om musik). Livesändning där man kan kan svara på frågor och vinna priser. 

Det här är ännu ett frågesportsprogram för Facebook – och ännu ett som betalas av Facebook själva. Kort sagt ett sätt för Facebook att köpa sig till innehåll när innehållsskapare och företag själva vill göra det för Watch. 

Men, med tanke på att kanalens Watch-flaggskeppssatsning, dramaserien Sorry for your loss, tankade rätt hårt tittarmässigt så kanske det är helt rätt att satsa på, tja, typ det innehåll som finns på MTV nuförtiden. 

Eller som någon konstaterade när Watch släpptes. Ungefär: ”not exactly high brow”. 

MTV rolls out Facebook Watch quiz show

MTV joins Heart as the latest launching a Facebook Watch commissioned game show.

Medium lanserar fyra prenumerationspublikationer

Mediums försök att få snurr på intäkterna har gått lite sådär, men skam den som ger sig. Nu kommer företaget släppa fyra nya prenumerationspublilkationer inom områdena vetenskap och teknik, affärsinnehåll, hälsa och ”general interest” (vilket typ täcker in allt som man kan tänka sig…) 

Tanken är att respektive publikation får sin egen redaktör som har i uppdrag att fylla på med innehåll. Innehåll som kommer vara en blandning av material skrivit av Medium-redaktionen, beställningsuppdrag och ”content surfaced from Medium’s platform”. En blandning av ”proffsinnehåll” och innehåll skapat av ”vanliga” användare. 

Blir spännande att se hur det här landar. 

Medium is launching four of its own subscription publications — with more to come

The venture-backed publisher-slash-platform is hiring editors-in-chief for publications about technology, business, health and general interest.

Platt Jord-rörelsen är…. Youtubes fel?

Det är Youtubes fel.

Det är Youtubes fel.

Det är Youtubes fel.

Det är Youtubes fel.

Det är Youtubes fel.

Det är Youtubes fel.

(Okej. En av forskarna bakom konstaterar att det inte är Youtubes fel per se. Och visst finns det problem med alla algoritmer som triggar väldigt mycket på engagemang. Men…. well… Kanske också rätt mycket.. because… people?)

Researchers blame YouTube for the rise in Flat Earthers

Despite steps taken to counteract problematic material YouTube is still a hotbed of hoaxes and fake news — a problem that’s become so prevalent the site recently announced it is changing its AI in a bid to improve matters.

AI – artificiell intelligens/Digitala assistenter

Google Assistant är fortfarande störst, men Alexa växer snabbast

Antalet smarta högtalare med en specifik röstassistent är en sak, men användningen är förstås det mest relevanta (lex bakmaskin). 

Vad gäller ”appar” för de två stora plattformarna så var det Googles Assistant som stod för snabbaste tillväxtökningen förra året, enligt röstassistentanalysföretaget (it’s a thing) Voicebot. 2,5 gånger fler Assistant Actions än 2017. Men fortfarande är Alexa några ljusår före med sisådär 57 000 skills tillgängliga i USA mot Googles 4200. 

Tittar vi på Assistant så står 3 av de 18 actions-kategorierna (”apparna” på plattformen) för en tredjedel av alla actions: Education & reference, Games & fun och Kids & family. På Amazon-sidan är det ungefär samma (trots att kategorierna inte är exakt desamma). Games & trivia är kategorin med flest skills, med Eduation på andra plats. 

Artikeln spekulerar i att Alexa kan ses som mer en ”kul”-assistent medan Assistant ses mer som något som kan användas till mer, men båda känns rätt barn- och nöjestunga. 

Sedan är det här förstås bara en titt på antalet skills, inte nödvändigtvis vad man använder sina assistenter till. Många av basfunktionerna finns redan inbygga och då finns inget behov av att ladda ner mer programvara. 

Google Assistant Actions up 2.5x in 2018 to reach 4,253 in the US | TechCrunch

In addition to competing for smart speaker market share, Google and Amazon are also competing for developer mindshare in the voice app ecosystem. On this

IoT – internet of things

Stockholm funderar på att införa elscooterparkeringsfunktioner

Det här med rubriksättning och vinklingar…

I grund och botten förstår jag Stockholms stad. Från att ha haft (i princip) en cykeloperatör med fasta stationer till ett antal spelare inom cyklar och elscootrar – som alla bygger på att man plockar upp sitt fordon där man hittar det och dumpar det när man inte längre behöver det – kan det bli en utmaningen. Ställde exempelvis till problem vid vinterns plogningar.

Men utmaningen är förstås dels att få med företagen på banan (Stockholm verkar vara berett att hyra ut mark gratis till delningsföretagen i utbyte mot att de håller ordning) och dels att få med oss som kunder på ordningståget. Enklare att bara dumpa fordonet om det inte finns något incitament för mig att parkera den på en avsedd plats.

Det sistnämnda går förstås att göra med såväl tvång som (ekonomisk) uppmuntran. Eller så gör man som Uber och tänker lite vidare: att låta elscootrar och elcyklar själva köra tillbaka till sina parkeringsplatser. Kanske även själv köra till kunden.

Finns förstås drösvis med utmaningar med en sån teknik, men det är inte alls omöjligt att vi kommer se en massa olika slags fordon köra omkring själva. Inte minst för att själva hitta en laddstation. Ja, fram till dess att solceller eller annan fräsig teknik gör också det överflödigt.

Olika sätt att vinkla en nyhet. DI Digital: "Stockholm vill stoppa fri parkering för elscootrar". Breakit: "Stockholm vill införa parkeringszoner för elscootrar".

Nissan tänker sig att elbilsbatterier kan ge nödhjälp vid naturkatastrofer

Intressant drag från Nissan. Företaget kommer att bjuda in till ett event i mars där användare ska få prova på upplevelsen att klara tillvaron efter en naturkatastrof – genom att sova över i Nissans Leaf-elbilsmodell. 

Det jag lärde mig i artikeln är att en fulladdad Leaf räcker för att ge ström åt ett hus i upp till fyra dygn. Visst, kanske inte om du bingeströmmar Netflix på fem skärmar, men har en jordbävning slagit ut infrastrukturen lär det ändå inte vara högst på agendan. 

Förstås marknadsföring för Nissans bilar, men i dessa tider när prepping tyvärr av nödvändighet börjar bli en folksport är det ändå relevant att se vad man har för möjligheter om de vardagssamhällsfunktionerna helt plötsligt havererar. 

I samband med Fukushima-kärnkraftsolyckan i Japan såg jag hur någon hade lyckats knacka ihop en lösning som gjorde det möjligt att ladda sin mobil med hjälp av ett spritkök. Att ha ett jättebatteri stående på garageuppfarten är ett annat sätt att bredda användbarheten hos en pryl när den inte utnyttjas till sin primära funktion. Just elförsörjning börjar bli ett område där enskilda hushåll kan bli alltmer självförsörjande. Om inte annat så för att säkerställa att vi sitter på en strömbackup som kan hjälpa oss åtminstone i några dygn. 

Japan wants to boost the use of electric vehicles as a power source during natural disasters

Mitsubishi Motors supplied EVs as emergency sources of power during a major earthquake in Kumamoto in 2016.

Google påkommen med gömd mikrofon i Nest-prylar

Wow, fasiken också.

Google erkänner dold mikrofon: ”Aldrig varit påslagen”

Alphabet erkänner att bolaget ”felaktigt” missat att redogöra för mikrofoner i sitt smarta hem-säkerhetssystem Nest.

Audi gör det enklare att rida gröna vågen

Ännu en sån där grej som är så självklar när man ser den. Audi har släppt en gröna vågen-funktion. Alltså en funktion som rekommenderar vilken hastighet du bör hålla för att slippa stanna vid rödljus. 

Funktionen, Green Light Optimization Speed Advisory eller GLOSA (jag skrev ut namnet bara för att få droppa förkortningen. Underbar.), använder en kombination av bilens position och data från trafikljusen själva. 

Nu är det här inte något som Audi-ägare här hemma kan se fram emot nununu. Rullas ut i ett antal amerikanska städer. Men som artikeln konstaterar kan det vara ett steg mot ett läge när självkörande bilar själva hanterar det här. Vilken förstås också borde göra att saker som att köra mot rött ljus eller för fort inte längre borde borde vara fenomen. 

Audi helps you avoid red lights by suggesting speeds

Audi’s cars already tell you how long a red light will last, but now they’ll help you avoid those red lights in the first place. It’s launching the first implementation of the Green Light Optimization Speed Advisory (GLOSA), a system that provides speed recommendations to reduce the amount of time you spend at red lights.

CabinSenses – personaliserade inställningar för alla passagerare i en bil

Elon Musk siktar på att vi kommer ha våra Teslor i mobilen (ja, eller ett chip i kroppen, eller lagrat i vårt DNA, eller vad vi nu kommer använda framöver). Med andra ord att alla bilens inställningar finns lagrade så att när du sätter dig i din nya Tesla så kan alla inställningar automatiskt flyttas över. 

Men varför stanna vid EN inställning för hela bilen? CabinSenses ska identifiera alla i bilen och kunna göra individuella inställningar och anpassningar. Kan handla om säkerhet, klimat eller underhållningsinställningar. 

Soon, Cars Will Know Who’s Riding in Them – Just Like in Sci-Fi Movies | Digital Trends

What if your car could know who is sitting in every seat and customize the entertainment and safety options accordingly? That’s what Israel-based company Eyesight Technologies promises with its newly announced CabinSense in-car Occupancy Monitoring System. Here’s how it works.

Har du lust att hjälpa till?
Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du gör


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *