Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i sammanställningen
Del 1: 1177-gate – 2,7 miljoner samtal till 1177 läckta, Sociala medier
Del 3: Bekvämlighetsekonomin, Mobilt, Ekonomi och finans, Övrigt
Sök/SEO
Google Maps för iOS får stöd för att följa platser
Ännu en nyhet i iOS-versionen av Google Maps. En funktion som kom för inte särskilt länge sedan till Android och som nu alltså även dyker upp i iPhones: möjligheten att följa platser.
Som konstateras: Googles motsvarighet till att följa sidor på Facebook eller företags Instagram-konton. Tanken är att företag på det här sättet ska kunna komma i närmare kontakt med sina kunder och att kunder ska få veta vad som är på gång hos företaget i fråga. Kanske en butik som erbjuder rabattkuponger.
Känns kanske inte som att människor kommer att springa benen av sig för en sån här funktion. Men det beror förstås på både hur företag kommer använda funktionen och hur Google kommer att utveckla den.
Google har redan börjat testa AR-vägbeskrivningar och beskrivningar med mer naturliga platser. Som ”sväng höger efter McDonalds” istället för att bara säga att man ska svänga in på gata X. Det här kan förstås ge möjlighet till nya typer av annonsering, där Google-data om oss kan korsköras med vår position så att jag, i realtid där jag går med Maps, får erbjudande om exakt det som mest troligt kan få mig att gå in i en butik och handla.
Google testar Assistant-annonser
Intressant och säkerligen troligt scenario: Google Assistant-annonser. Alltså annonser som svar på en sökning gjorde via Assistant. Ja, eller förmodligen EN annons. Det är ju generellt lite så vi vill att våra digitala assistenter ska fungera (om inte idag så på sikt): gör jobbet åt mig. Det betyder att ta fram bästa svaret på en fråga i alla lägen.
Den större frågan som är kvar att knäcka är förstås motsvarande vid interaktioner med enheter som är rena röst/högtalar-enheter. Eller åtminstone de enheter som saknar skärm och grafiskt gränssnitt. Finns initiativ även här (där Amazon verkar ha kommit snäppet längre), men än så länge måste det snarast klassas som att doppa tån i vattnet och se varmt vattnet (mottagligheten hos användarna) är.
Å andra sidan håller det på att bli det snudd på mest effektivaste sättet att få folk att betala för ungefär vad som helst på nätet: slipp reklam. Eftersom radioreklam är ungefär det värsta som någonsin har skapats är min betaltröskel sannolikt väldigt låg i de här sammanhangen.
Och ja, nu tänker vi förstås Black Mirror här. Reklam som klassfråga. Något som bara de långt ner i inkomsttrappan behöver bekymra sig om.
Google Maps börjar visa var det går att lämna in mediciner
Ny funktion för Google Maps i USA: möjlighet att söka efter platser där medicin kan lämnas in.
Ännu en rätt självklar funktion nu när man ser den. Alltså att man inte bara kan googla fram en lista med platser utan få de exakta platserna utpekade i min närhet. Vi lär förvänta oss att mer och mer av den här typen av information ska kunna finnas direkt tillgänglig i centrala appar. Som att jag kan söka butikers sortiment direkt via Google (Maps) och få veta vart jag ska gå – utan att behöva besöka det säljande företagets webbplats, app eller liknande.
Detaljhandel/e-handel
E-handelsbarometern 2018 har landat
E-handelsbarometern för 2018 har landat. Har inte kollat in rapporten än, så jag nöjer mig just med att lyfta rapportens första sammanfattningspunkt:
E-handeln ökade med 15 procent under 2018. Det innebär att ehandeln i Sverige omsätter 77 miljarder kronor, och motsvarar 9,8 procent av den totala detaljhandeln i Sverige. Starkast tillväxt under helåret visade livsmedelsbranschen följt av möbler och heminredning samt sporthandeln.
Rapporten kan i sin helhet laddas ner via länken nedan. (Kan återkomma med några reflektioner när jag väl har hunnit läsa.)
Pressbyrån siktar på att öppna obemannade butiker i kontor
Pressbyrån gör en Kina: siktar på att öppna obemannade butiker, ja, eller kiosker, på arbetsplatser.
Det vanliga alltså: se till att finnas där kunderna är istället för att förvänta dig att kunderna kommer till dig. Gäller såväl online som offline.
Strömmade medier/Prenumerationstjänster
SoundCloud blir hubb för musikdistribution på andra strömningsplattformar
Häromveckan kom siffror om att musikplattformen SoundCloud har fem gånger så många låtar som de flesta andra. Oftast brukar Apple Music, Spotify, Amazon, Tencent och andra sägas ha runt 35-45 miljoner låtar. SoundCloud ska ha 200 miljoner.
SoundClouds problem är alltså inte innehållet (särskilt som det finns sjukt mycket exklusivt innehåll här). Problemet handlar om pengar. Dels att man förlorar pengar och dels att man inte har kunnat ge innehållskapare intäkter som incitament att satsa på plattformen.
Förra året la man till just det senare för ”hundratusentals” artister.
Igår kom det som kan sägas bli en riktig gamechanger för plattformen. Man gör som Spotify och kopplar loss innehållet från den egna plattformens gränssnitt. Istället kan nu SoundCloud-medlemmar som uppfyller vissa villkor distribuera sin musik till konkurrerande musiktjänster. Kort sagt alltså använda SoundCloud som distributionshubb för att ut sin musik till alla ovanstående musiktjänster (och fler) och därmed få såväl spridning som intäkter där, utan att låsa sig till en.
Det här lär vi se mer av från företag som inte tillhör techgigantskiktet. Hitta en lite annan roll i plattformsekonomin för att överleva.
Blir väldigt intressant att följa.
Amazon siktar på att släppa 30 filmer om året
Tänker Amazon steppa upp sina satsningar på eget videoinnehåll. Aw hell yes. Vad sägs om sisådär 30 filmer per år, plus förstås en drös serier.
Amazon kommer inte bara följa Netflix i produktionstakt (nästan åtminstone, Amazon vill inte sluta med en endless scroll som Netflix – what, me avundsjuk?), man kommer också differentiera hur filmerna når konsumenter. Vissa kommer att bli bioexklusiva de första tre (jag-vill-ha-en-Oscar)månaderna. Andra kommer hamna direkt på Prime Video.
Förra året gick det rykten om att Amazon var (är) intresserade av att köpa en biokedja. Det tror jag fortfarande finns på horisonten. Om man nu måste visa filmer på bio för att ha chans att hänga i de fina filmsalongerna så är det väl ändå jäkligt onödigt att dela med sig av intäkterna.
Häromdagen köpte Amazon för första gången filmrättigheterna till Amazon-utgivna böcker. Alltså se till äga alla steg i en berättelses livscykel – såväl vad gäller innehåll som distribution. Det här är ännu ett steg. Visst kan man köpa en film från någon annan, men ska man göra det själv från scratch kan man lika gärna behålla kontrollen och intäkterna från ax till limpa.
Facebook släpper ännu ett frågesportsprogram för Watch
Facebook Watch känns… som något som Facebook inte vet vad de vill göra med. Nu kommer nästa samarbete. Ett frågesportsprogram som kommer att köras av MTV (kanalen som en gång i tiden handlade om musik). Livesändning där man kan kan svara på frågor och vinna priser.
Det här är ännu ett frågesportsprogram för Facebook – och ännu ett som betalas av Facebook själva. Kort sagt ett sätt för Facebook att köpa sig till innehåll när innehållsskapare och företag själva vill göra det för Watch.
Men, med tanke på att kanalens Watch-flaggskeppssatsning, dramaserien Sorry for your loss, tankade rätt hårt tittarmässigt så kanske det är helt rätt att satsa på, tja, typ det innehåll som finns på MTV nuförtiden.
Eller som någon konstaterade när Watch släpptes. Ungefär: ”not exactly high brow”.
Medium lanserar fyra prenumerationspublikationer
Mediums försök att få snurr på intäkterna har gått lite sådär, men skam den som ger sig. Nu kommer företaget släppa fyra nya prenumerationspublilkationer inom områdena vetenskap och teknik, affärsinnehåll, hälsa och ”general interest” (vilket typ täcker in allt som man kan tänka sig…)
Tanken är att respektive publikation får sin egen redaktör som har i uppdrag att fylla på med innehåll. Innehåll som kommer vara en blandning av material skrivit av Medium-redaktionen, beställningsuppdrag och ”content surfaced from Medium’s platform”. En blandning av ”proffsinnehåll” och innehåll skapat av ”vanliga” användare.
Blir spännande att se hur det här landar.
Platt Jord-rörelsen är…. Youtubes fel?
Det är Youtubes fel.
Det är Youtubes fel.
Det är Youtubes fel.
Det är Youtubes fel.
Det är Youtubes fel.
Det är Youtubes fel.
(Okej. En av forskarna bakom konstaterar att det inte är Youtubes fel per se. Och visst finns det problem med alla algoritmer som triggar väldigt mycket på engagemang. Men…. well… Kanske också rätt mycket.. because… people?)
AI – artificiell intelligens/Digitala assistenter
Google Assistant är fortfarande störst, men Alexa växer snabbast
Antalet smarta högtalare med en specifik röstassistent är en sak, men användningen är förstås det mest relevanta (lex bakmaskin).
Vad gäller ”appar” för de två stora plattformarna så var det Googles Assistant som stod för snabbaste tillväxtökningen förra året, enligt röstassistentanalysföretaget (it’s a thing) Voicebot. 2,5 gånger fler Assistant Actions än 2017. Men fortfarande är Alexa några ljusår före med sisådär 57 000 skills tillgängliga i USA mot Googles 4200.
Tittar vi på Assistant så står 3 av de 18 actions-kategorierna (”apparna” på plattformen) för en tredjedel av alla actions: Education & reference, Games & fun och Kids & family. På Amazon-sidan är det ungefär samma (trots att kategorierna inte är exakt desamma). Games & trivia är kategorin med flest skills, med Eduation på andra plats.
Artikeln spekulerar i att Alexa kan ses som mer en ”kul”-assistent medan Assistant ses mer som något som kan användas till mer, men båda känns rätt barn- och nöjestunga.
Sedan är det här förstås bara en titt på antalet skills, inte nödvändigtvis vad man använder sina assistenter till. Många av basfunktionerna finns redan inbygga och då finns inget behov av att ladda ner mer programvara.
IoT – internet of things
Stockholm funderar på att införa elscooterparkeringsfunktioner
Det här med rubriksättning och vinklingar…
I grund och botten förstår jag Stockholms stad. Från att ha haft (i princip) en cykeloperatör med fasta stationer till ett antal spelare inom cyklar och elscootrar – som alla bygger på att man plockar upp sitt fordon där man hittar det och dumpar det när man inte längre behöver det – kan det bli en utmaningen. Ställde exempelvis till problem vid vinterns plogningar.
Men utmaningen är förstås dels att få med företagen på banan (Stockholm verkar vara berett att hyra ut mark gratis till delningsföretagen i utbyte mot att de håller ordning) och dels att få med oss som kunder på ordningståget. Enklare att bara dumpa fordonet om det inte finns något incitament för mig att parkera den på en avsedd plats.
Det sistnämnda går förstås att göra med såväl tvång som (ekonomisk) uppmuntran. Eller så gör man som Uber och tänker lite vidare: att låta elscootrar och elcyklar själva köra tillbaka till sina parkeringsplatser. Kanske även själv köra till kunden.
Finns förstås drösvis med utmaningar med en sån teknik, men det är inte alls omöjligt att vi kommer se en massa olika slags fordon köra omkring själva. Inte minst för att själva hitta en laddstation. Ja, fram till dess att solceller eller annan fräsig teknik gör också det överflödigt.

Nissan tänker sig att elbilsbatterier kan ge nödhjälp vid naturkatastrofer
Intressant drag från Nissan. Företaget kommer att bjuda in till ett event i mars där användare ska få prova på upplevelsen att klara tillvaron efter en naturkatastrof – genom att sova över i Nissans Leaf-elbilsmodell.
Det jag lärde mig i artikeln är att en fulladdad Leaf räcker för att ge ström åt ett hus i upp till fyra dygn. Visst, kanske inte om du bingeströmmar Netflix på fem skärmar, men har en jordbävning slagit ut infrastrukturen lär det ändå inte vara högst på agendan.
Förstås marknadsföring för Nissans bilar, men i dessa tider när prepping tyvärr av nödvändighet börjar bli en folksport är det ändå relevant att se vad man har för möjligheter om de vardagssamhällsfunktionerna helt plötsligt havererar.
I samband med Fukushima-kärnkraftsolyckan i Japan såg jag hur någon hade lyckats knacka ihop en lösning som gjorde det möjligt att ladda sin mobil med hjälp av ett spritkök. Att ha ett jättebatteri stående på garageuppfarten är ett annat sätt att bredda användbarheten hos en pryl när den inte utnyttjas till sin primära funktion. Just elförsörjning börjar bli ett område där enskilda hushåll kan bli alltmer självförsörjande. Om inte annat så för att säkerställa att vi sitter på en strömbackup som kan hjälpa oss åtminstone i några dygn.
Google påkommen med gömd mikrofon i Nest-prylar
Wow, fasiken också.
Audi gör det enklare att rida gröna vågen
Ännu en sån där grej som är så självklar när man ser den. Audi har släppt en gröna vågen-funktion. Alltså en funktion som rekommenderar vilken hastighet du bör hålla för att slippa stanna vid rödljus.
Funktionen, Green Light Optimization Speed Advisory eller GLOSA (jag skrev ut namnet bara för att få droppa förkortningen. Underbar.), använder en kombination av bilens position och data från trafikljusen själva.
Nu är det här inte något som Audi-ägare här hemma kan se fram emot nununu. Rullas ut i ett antal amerikanska städer. Men som artikeln konstaterar kan det vara ett steg mot ett läge när självkörande bilar själva hanterar det här. Vilken förstås också borde göra att saker som att köra mot rött ljus eller för fort inte längre borde borde vara fenomen.
CabinSenses – personaliserade inställningar för alla passagerare i en bil
Elon Musk siktar på att vi kommer ha våra Teslor i mobilen (ja, eller ett chip i kroppen, eller lagrat i vårt DNA, eller vad vi nu kommer använda framöver). Med andra ord att alla bilens inställningar finns lagrade så att när du sätter dig i din nya Tesla så kan alla inställningar automatiskt flyttas över.
Men varför stanna vid EN inställning för hela bilen? CabinSenses ska identifiera alla i bilen och kunna göra individuella inställningar och anpassningar. Kan handla om säkerhet, klimat eller underhållningsinställningar.
Har du lust att hjälpa till?
Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du gör